-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 09/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گروه سازنده فیلم یک روز از زندگی به گروه ایرانی سازنده یکی از ویدئوهای شرکت کننده در این پروژه اطلاع داده است که فیلم آنها در میان ویدئوهای برگزیده قرار دارد.

مصطفی هروی کارگردان و تدوینگر ایرانی مقیم هلند می گوید نامه ای از کوین مک دانلد و تیم تدوین پروژه دریافت کرده که تایید می کند کار یک گروه از ایرانیان مقیم هلند به میان ویدئوهای برگزیده راه یافته است.

آنها از میان چند هزار ساعت فیلم به 100 ساعت ویدئوی برگزیده رسیده اند که کار گروهی مصطفی هروی و دوستانش در میان آنهاست.

ویدئوی این گروه که در اعتراض به منع ایرانیان از شرکت در پروژه اسکات-مک دانلد تهیه شده «یک روز با ریدلی اسکات که ما را تحریم کرد» نام دارد و در مجموعه تالار موسیقی آمستردام فیلمبرداری شده است.

در این فیلم گروهی از روزنامه نگاران ایرانی مقیم هلند و گروهی از دست اندرکاران رسانه که پس از اعتراض های مردمی جنبش سبز تهدید شده و از کشور خارج شده اند حضور دارند.

در این ویدئو مهدی جامی از موسسان ایران ندا برای اولین بار به ایده تلویزیون ایران ندا اشاره می کند که با ایده فیلم اسکات مشابهت دارد. بیانیه اعلام موجودیت ایران ندا ده روز پس از این ویدئو منتشر شد.

مک دانلد و تیم او به مصطفی هروی که تدوین فیلم را انجام داده نوشته اند: «ما فیلم شما را دیدیم و دوست داشتیم. قول نمی دهیم در فیلم نهایی باشد اما در 100 ساعت برگزیده ای قرار دارد که ما برای ساخت فیلم نهایی در نظر گرفته ایم.»

فیلم را در اینجا ببینید

ریدلی اسکات و کوین مک دانلد در پروژه ای با پشتیبانی گوگل از مردم جهان خواستند که در روز 24 جولای از زندگی خود فیلم بگیرند و برای آنها بفرستند تا آنها بر اساس آن مستندی برای ارائه به فستیوال ساندنس بسازند. اما در شرایط شرکت کنندگان شهروندان کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا از جمله ایران را از مشارکت محروم کرده بودند.

ایرانی ها در یک سال گذشته با ثبت اعتراضهای خود از طریق موبایل جهان رسانه را به لرزه در آوردند و تصویرهای بکری از اعتراضهای خیابانی آنها به تمام رسانه ها راه یافت اما این باعث نشد که مشمول دایره تحریم ها نشوند.


پیشینه:
ایرانیان از یک روز زندگی محروم اند
مردم جهان با هم «یک روز از زندگی» را می سازند
ایران ندا اعلام موجودیت کرد


 


یک عضو هیات مدیره فروشندگان آهن آلات تهران به خبرگزاری فارس گفته است که روز دوشنبه 5مهر، حدود 500 نفر از اعضای اتحادیه آهن فروشان به این هیات مراجعه کرده و ضمن اعتراض، خواهان تعویق شش ماهه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند.

 محمد آزاد، رييس اتحاديه صنف فروشندگان آهن‌آلات ایران نیز در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد، اعتراض فعالان صنف آهن‌آلات را منطقي دانست و اعلام کرد تا زماني که درخواست آنها اجرايي نشود هيچ تفاهم‌نامه‌اي با سازمان ماليات منعقد نخواهد شد.

وی با اشاره به ثبت نام اکثر اعضای اتحادیه آهن فروشان جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: «اجماع همگانی پرداخت مالیات است و کسی قصد رویگردانی از قانون را ندارد.»

گفتنی‌ست در روزهای اخیر بازار «شادآباد» به علت وجود مشکلات ناشی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تعطیل بوده اما بازارهای «آهن‌مکان»، «15خرداد» و «پامنار» همچنان فعال بوده‌اند.

منبع: شاسا و بی‌بی‌سی

پیشینه:

موج اعتصاب طلافروشان، به شهرستان‌ها کشیده شد


 


حزب مشارکت ایران اسلامی با انتشار بیانیه‌ای:

حزب مشارکت ایران اسلامی در بیانیه‎ای ادعای دادستان تهران مبنی بر صدور حکم انحلال حزب مشارکت را مصداق کامل «جنگ روانی» و «اشاعه کذب» دانسته و بر ادامه فعالیت‌های این حزب در چهارچوب قانون تاکید کرده است.

حزب مشارکت در این بیانیه از محسنی اژه‌ای به عنوان دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه در مورد مرجع قضائی کیفرخواست، نوع و تاریخ دادگاه و همچنین اعضای هیئت منصفه و وکلای حزب سوالاتی پرسیده و آورده است:

«با توجه به اینکه اصلا تا به حال دادگاهی برای رسیدگی به درخواست انحلال حزب توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از سوی قوه قضائیه تشکیل نشده است بدیهی است که پاسخ به این سوالات غیر ممکن و در همه حال منفی است.»

این بیانیه در پایان، فعالیت حزب را قانونی دانسته و ممانعت از ادامه فعالیت آن توسط هر شخصی را غیر قانونی و مصداق تخلف از قانون اساسی و اصول متعدد آیین دادرسی خوانده است.

پیش از این غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور از انحلال جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو حزب عمده اصلاح‌طلب ایران خبر داده بود.

منبع: نوروز


 


کاظمینی بروجردی در نامه‌ای به شورای حقوق بشر:

کاظمینی بروجردی در نامه‌ای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ضمن تاکید بر نقض مفاد منشور حقوق بشر سازمان ملل توسط مقامات ایران، خواستار تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی نتایج سوء ناشی از حاکمیت دینی در منطقه شده است.

این نامه که در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو قرائت شد، در اختیار کمیسرعالی، رئیس شورا و نمایندگان کشورهای عضو آن نهاد قرار گرفته است.

«آیت‌الله بروجردی»  با اشاره به تبعیض جنسیتی و احکام سنگسار و اعدام، نسبت به قوانین و روند تبعیض آمیز علیه اقلیت‌های مذهبی و حتی شیعیانی که قرائت متفاوتی از اسلام دارند ابراز نگرانی کرده است.

وی در نامه‌ای که از زندان اوین فرستاده شده، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که با تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان و حقوقدانان نسبت به نتایج سوء حاکمیت دینی واکنش نشان داده و در برقراری صلح بر مبنای جدائی حاکمیت از مذهب کمک کند.

وی در پایان تحت فشار قرار دادن حکومت سرکوبگر ایران از جانب این شورا برای پذیرش رفراندومی آزاد را خواستار شده است.

منبع: پایگاه خبری کاظمینی بروجردی


 


از سوی هيأت نظارت بر مطبوعات

روزنامه «انديشه نو» به استناد ماده 27 و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات، و هفته‌نامه «بهار زنجان» به دليل انتشار مطالب خلاف عفت عمومی و توهين به مقامات كشور، مشمول بندهای 2 و 8 ماده 6 و به‌دليل اصرار بر تخلفات به استناد تبصره 2 ماده 6 و تبصره ماده 11 قانون مطبوعات، لغو مجوز شدند.

رحمت‌الله بیگدلی در پاسخ به محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ‌که دلیل توقیف این هفته‌نامه را انتشار مطالب خلاف عفت عمومی عنوان کرده بود گفته: «منظور مطلبی است که بهارزنجان تحت‌عنوان فحاشی برخی مداحان از قبیل آقایان منصور ارضی و سعید حدادیان نسبت به‌ آقایان احمدی‌نژاد و مشایی چاپ کرده و جالب این‌که از عملکرد این افراد انتقاد کرده و گفته که سال‌هاست این افراد به‌شخصیت‌های مختلف از مراجع عظام تقلید گرفته تا روحانیون و علمایی مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی و شخصیت‌هایی مانند آقای میرحسین موسوی و دیگران نهایت هتاکی را روا داشته‌اند.»

وی با ارزشی خواندن نشریه خود افزوده: «این افراد که دیروز به‌آن شخصیت‌ها هتاکی می‌کردند، امروز با کوچک‌ترین اختلاف نظری، این‌گونه به‌آقایان احمدی‌نژاد و مشایی هتاکی می‌کنند. حال معلوم نیست چرا آقایان به‌جای این‌که با آقای منصور ارضی و سعید حدادیان برخورد کنند و آن‌ها را توقیف کنند،‌ بهارزنجان را توقیف می‌کنند؟»

بیگدلی با تاکید بر این که «انتشار مطالب خلاف عفت عمومی و اصرار بر آن توسط بهار زنجان کذب محض و افترای مسلم است» گفته: «کی شما در این زمینه تذکر داده‌اید؟ این‌جانب از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری و به‌زودی در نامه‌ای به رهبری و رئیس قوه قضائیه خواستار اصلاح این تصمیم خواهم شد.»

در ادامه واکنش‌ها نسبت به لغو مجوز این هفته‌نامه سعداله نصیری‌قیداری نماینده زنجان و طارم در مجلس نیز، طی نامه‌ای که به‌صورت دستی در صحن مجلس تحویل سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد گردید، خواستار توضیح وی در خصوص لغو پروانه انتشار این هفته‌نامه اصلاح طلب شد.

نصیری‌قیداری در نامه خود به‌وزیر ارشاد آورده: «همان‌طوری که مدیرمسئول بهارزنجان در مصاحبه خود با رسانه‌های خبری، متذکر شده، هیچ‌گونه مطلبی به‌قصد توهین در این نشریه به‌چاپ نرسیده، و هدف از انتشار اظهارات منصور ارضی در باره برخی مسؤولان، انتقاد از این‌گونه هتاکی‌ها بوده است،‌ نه هتک حرمت آنان.»

نماینده زنجان در این نامه خواستار رفع لغو مجوز انتشار هفته‌نا‌مه بهار زنجان شده است.

منبع: جرس، کلمه، آفتاب


 


محمد خاتمی ‌و میرحسین موسوی در دیدار با یکدیگر خواستار برخورد جدی با اهانت کنندگان به خانواده‌های همت و باکری و دیگر شخصیت‌های برجسته انقلاب و کشور شده و ایجاد محدودیت‌های فراوان و روزافزون برای «شخصیت‌ها و جریانات منتقد که همواره بر پای‌بندی به اصول و ارزش‌های انقلاب و قانون اساسی تأکید داشته‌اند» را محکوم کردند.

خاتمی‌و موسوی با ابراز تأسف از اینکه «افرادی ابزاری جز دروغ و توهین و اتهام زنی را نمی‌شناسند، تلاش نافرجام جریانی خاص برای القاء اختلاف و تقابل میان شخصیت‌ها» را محکوم کردند.

موسوی و خاتمی ‌همچنین با ابراز خوشحالی از اینکه جامعه «متوجه بی‌اساس بودن بسیاری از مطالب و ادعاهایی که به صورت رسمی‌و غیر رسمی‌رواج می‌یابد» شده عنوان کردند: «تأسف از این است که چرا چنین رفتارها و گفتارهایی به نام انقلابی که هدف آن استقرار راستی بوده و نظام برآمده از آن بر اهمیت رأی مردم و آزادی و حرمت همه افراد جامعه تأکید کرده رواج می‌یابد و بر پایه همین رفتارها و گفتارهای نادرست بسیاری از چهره‌های خدوم و سرمایه‌های ارزنده کشور بازداشت، محاکمه و زندانی می‌شوند و حتی به ادعاهای آنان در مورد نحوه رفتارهای ناروا رسیدگی نمی‌شود و همچنان جریانها و نیروهای دیگر تحت فشار و تضییق روزافزون قرار می‌گیرند.»

رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن‌ها و نخست وزیر سابق ایران با تأکید بر«تداوم این انتظار که زندانیان سیاسی آزاد و فضای باز و امن بر جامعه حاکم شود و قانون اساسی به صورت همه جانبه اجرا شود، از اینکه همچنان خلاف این امر اتفاق می‌افتد و حتی عزیزانی که از حق قانونی خود برای شکایت استفاده کرده‌اند، به جای رسیدگی عادلانه، مجدداً به زندان بازگردانده می‌شوند» ابراز تأسف کردند.

منبع: باران


 


به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها:

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها، آمار کل زندانیان کشور نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش داشته است.

محمد علی زنجیره‌ای آخرین آمار زندانیان کشور تا پایان ماه گذشته را بیش از 204 هزار نفر اعلام کرد و گفت: «این میزان در مقایسه با آمار پایان مرداد ماه سال گذشته، 35.2 درصد افزایش داشته است.»

وی در ادامه افزود: «در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یکصد هزار نفر، 148 نفر است که این میزان در ایران دو برابر است.»

زنجیره‌ای در پایان با اشاره به ساخت 2 بازداشتگاه در شهر تهران و 2 بازداشتگاه دیگر در شهرهای فیروزکوه و اسلامشهر، توسعه بازداشتگاه‌ها را در جهت رفاه شهروندان و تسریع در رسیدگی به پرونده آنها دانست.

منبع: فارس


 


وب‌سایت مشرق از صدور حکم نهایی حسین درخشان از سوی دادگاه انقلاب خبر داده است.

بر اساس این حکم، درخشان به ۱۹/۵ سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و رسانه‌ها و «بازگرداندن وجوه اخذ شده» به مبلغ ۳۰ هزار و ۷۵۰ یورو، دوهزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگلیس محکوم شده است.

یکی از نزدیکان به خانواده حسین درخشان به «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» گفت که این حکم صحت دارد و خانواده از حکم یاد شده در شوک به سر می برد.

حکم زندان حسین درخشان را قاضی صلواتی، رئیس شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل دادگاه‌های عمومی تهران که به صدور احکام سنگین مشهور شده امضا کرده است.

بر اساس این گزارش «همکاری حسین درخشان با دولت های متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک های ضد انقلاب، توهین به مقدسات و راه اندازی و مدیریت سایت های مبتذل و مستهجن» از اتهامات این وبلاگ‌نویس ایرانی بوده است.

به گزارش مشرق، درخشان یا مهدوی، وکیل وی می توانند به حکم صادره اعتراض کنند تا در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: مشرق و کمپین بین‌المللی حقوق بشر


 


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

 

سعدالله نصیری قیداری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برخی اقدامات و هزینه‌های «غیرضروری»، مانند متحدالشکل کردن لباس دانشجویان توسط وزارت علوم گفت: «تمرکز بر مسائل غیر ضروری موجب خواهد شد روحیه نشاط علمی در دانشگاه‌ها رخت بربندد و فرار مغز‌ها افزایش ‌یابد.»

به گفته وی، «متاسفانه اتفاقاتی که در ماه های اخیر در حوزه کاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری رخ داده با روح اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فناوری ناسازگار است.»

نصیری قیداری، برخورد با اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی که دارای مدارج بالای علمی و جایگاه تاثیرگذار در مجامع علمی هستند یا در فرهنگستان های علوم ایران یا در آکادمی های جهان سوم عضویت دارند را غیرمتعارف دانست و گفت: «خدمات آنها بر نظام جمهوری اسلامی اثبات شده است و این اقدامات بدبینی به نظام آموزشی را به بار می‌آورد.»

این نماینده مجلس از وزارت علوم خواست تا «به جای پرداختن به مسایل ظاهری و غیرضروری، تلاشش را در جهت فراهم آوردن زیرساخت‌های علمی، توسعه مفاهیم و تولید علم در کشور قرار دهد.»

پیش از این با آغاز سال تحصیلی‌، شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها با ابلاغ 19 مصوبه درباره عفاف و حجاب به دانشگاه‌ها از تهیه شناسنامه فرهنگی برای دانشجویان، میثاق نامه دانشجویان با محور مسائل اخلاقی و اخذ تعهدنامه از آنها خبر داده بود.

براساس این دستورالعمل، قرار است فروشگاه‌های لباس دانشجویی در همه دانشگاه‌ها برگزار شود و از طریق بلوتوث، انیمیشن، کلیپ و پیامک، موضوع عفاف و حجاب موردتوجه دانشجویان قرار گیرد.

منبع: عصرایران

پیشینه خبر: 19 مصوبه در مورد نوع پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها


 


داوود هرمیداس باوند:

داوود هرمیداس باوند معتقد است اظهارنظرهای احمدی‌نژاد درباره ۱۱سپتامبر با منافع ملی ایران سازگار نبود و به «ما» ارتباطی ندارد که چه کسی ۱۱سپتامبر را آفرید.

این استاد دانشگاه گفت: «ایران بیش از همه از حادثه ۱۱سپتامبر منتفع شد. چون یکی از نتایج ۱۱سپتامبر سرکوب طالبان و القاعده بود و باعث شد ایران که در افغانستان خلع جایگاه شده بود دوباره به فضای افغانستان بازگردد.»

همچنین به گفته وی، «از دیگر نتایج این حادثه که به نفع ایران بود سرنگونی رژیم صدام است. اکنون ایران در عراق صاحب نفوذ شده است. در ضمن روند ۱۱سپتامبر سبب شد که ارزش‌های در حال گسترش سلفی‌گری مهار شود.»

به اعتقاد باوند با بیان این سخنان توسط احمدی‌نژاد، گرچه «اوباما واکنش فوری از خود نشان نمی‌دهد ولی این اظهارات در بلند مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت و گنگره موضع شدیدتری در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.»

باوند در بخش دیگر از گفته‌های خود گفت: «اوباما پیگیری پرونده هسته‌ای ایران را به خانم کلینتون تفویض کرده است. با توجه به مواضعی که اوباما در آغاز ریاست جمهوری‌اش اتخاذ کرده، معنای این تفویض این است که اگر در پرتو نظرات کنگره، خط و مشی‌ شدیدی علیه ایران اتخاذ شود، بدین وسیله اوباما خود را از این خط و مشی برکنار می‌کند.»

پیش از این نبز صادق زیباکلام، یکی دیگر از اساتید دانشگاه گفته بود که احمدی‌نژاد باید به خاطر گفته‌هایش در سازمان ملل، بازخواست شود.

به گفته این استاد دانشگاه «نه تنها رهبران کشورها از مطالب آقای احمدی‌نژاد استقبالی {نمی‌کنند} بلکه مردمان بسیاری از کشورها از اظهارت ایشان استقبالی نمی‌کنند.»

محمود احمدی‌نژاد در جریان سخنرانی اخیرش در سازمان ملل گفته که معتقد است حادثه 11 سپتامبر ساخته و پرداخته مقام‌های آمریکایی بوده است.

منبع: آفتاب

پیشینه خبر: احمدی‌نژاد باید بابت حرف‌هایش بازخواست شود


 


در واکنش به تغییر گفته‌های آیت‌الله خمینی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان معاون پارلمانی وزارت صنایع، مبنی بر اینکه گفته‌های آیت‌الله خمینی در شرایط مختلف زمانی تغییر می‌کند گفت: «به جای تفاسیر نادرست دولت برود مشکل تورم و اشتغال را حل کند و تولید را افزایش دهد؛ اینها مسائل اصلی است.»

لاریجانی سخنان آیت‌الله خمینی را مثل مرجع تقلیدی که کل نهضت با تدبیر او حرکت می کند دانست و گفت: «حواسمان جمع باشد تا در دام و تور این حرف ها قرار نگیریم. مجلس نباید به محلی تبدیل شود که وقت آن را در مورد اظهار نظرات هر کسی بگیریم امام گفتند جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر.»

وی همچنین با بیان اینکه در غلط بودن این حرف که مجلس راس امور نیست حرفی نیست، گفت: «امام خمینی با تلقی‌ای که از گذشته‌ی ایران داشت و می رفت که با نبود مجلس خیانت‌های بسیاری صورت بگیرد فرمود مجلس در راس امور است.»

 پیش از این معاون پارلمانی وزیر صنایع گفته بود: «امام گفته‌اند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، اما مشخص نیست که این حرف دائمی باشد مثل اینکه  زمانی امام اعلام کرد روحانیت در کارهای اجرایی دخالت نداشته باشد؛ اما شرایط متفاوت است و طبق مقتضیات زمان تغییر می کند.»

پیشتر نیز محمود احمدی‌نژاد برخلاف این گفته آیت‌الله خمینی که «مجلس در راس امور است» گفته بود: مجلس زمانی بالاترین بود که نظام پارلمانی بود ولی اکنون قوه مجريه بار اصلي اداره كشور را بر دوش دارد و قوه اول كشور است.

این گفته احمدی‌نژاد با واکنش بسیاری از اصولگرایان مواجه شد به طوری که در یکی از شدیدترین‌ این واکنش‌ها، محمدرضا باهنر گفته بود: «مجلس می‌تواند، بحث عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند.»

منبع: مهر

پیشینه خبر:

احمدی‌نژاد: دولت در راس امور است، نه مجلس!

مجلس می‌تواند بحث عدم کفایت رئیس دولت را مطرح کند


 


170 نماینده مجلس با تذکر به محمود احمدی‌نژاد در خصوص اظهاراتش درباره جایگاه مجلس، خواستار پرهیز وی از اظهارات مناقشه‌آمیز و مغایر با قانون شدند.

در این تذکر کتبی از اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر در راس امور نبودن مجلس، به عنوان مواضعی یاد شده که جایگاه مجلس را مورد «خدشه» قرار داده است.

نمایندگان مجلس خطاب به احمدی‌نژاد نوشته‌اند که اظهارات وی «ممکن است موجب نگرانی ملت ایران در تضعیف مردم‌سالاری دینی و نقض وحدت بین مسئولان کشور شود.»

آن‌طور که در این نامه آمده است، اظهارات احمدی‌نژاد «می‌تواند دولت و قوای دیگر را از خدمت‌رسانی به مردم و پیگیری خواسته‌های اصلی آنها و پرداختن به رفع مشکلات مردم باز دارد.»

در ادامه این تذکر کتبی آمده است: «مردم از رئیس جمهور انتظار دارند که به مسایل اساسی کشور مانند اشتغال جوانان، جلوگیری از گرانی‌ها،‌ جلوگیری از قاچاق بی‌رویه کالاها و حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با مفاسد اجتماعی بپردازد.»

منبع: خبرگزاری مهر


 


براساس اعلام وب‌سایت جرس

وب‌سایت جرس در گزارشی اعلام کرد عبدالرضا سودبخش که هفته گذشته مورد سوءقصد مسلحانه قرار گرفت و جان باخت، از پزشکان مرتبط با پرونده بازداشتگاه کهریزک بوده است.

براساس گزارش این وب‌سایت، سودبخش مسئولیت معالجه آن دسته از بازداشت‌شدگانی را بر عهده داشت که در بازداشتگاه کهریزک از ناحیه «مجاری اداری و تناسلی آسیب دیده بودند.»

جرس نوشته که «سودبخش از پرونده پزشکی کلیه شهدای بازداشتگاه کهریزک مطلع بود. وی پزشک متخصصی بود که تمامی زندانیان کهریزک و اوین که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند را معاینه کرده بود.»

این وب‌سایت افزوده که مقام‌های امنیتی به سودبخش دستور داده بودند بیماری کلیه زندانیانی که به وی مراجعه کرده بودند را مننژیت اعلام کند.

براساس اعلام وب‌سایت جرس این استاد دانشگاه یک روز قبل از خروج از ایران به طرز مشکوکی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

آن‌طور که این وب‌سایت نوشته است خانواده سودبخش از ایران خارج شده‌اند.
بدین ترتیب عبدالرضا سودبخش دومین پزشکی است که طی یک سال اخیر در رابطه با پرونده کهریزک کشته شده است.

رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک نیز ٢۵ آبان ۸۸ به طرز مشکوکی درگذشت و مقام‌های جمهوری اسلامی مرگ وی را «خودکشی» اعلام کردند.

منبع: جرس

پیشینه
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران به ضرب گلوله كشته شد


 


سردار نقدی ادعا کرد:

محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور ادعا کرد هزار شبکه ماهواره‌ای علیه «ملت ایران» تبلیغات منفی و انحرافی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نقدی گفته که «دشمنان ما با پخش برنامه‌های ماهواره‌ای سعی در انحراف اعتقادات و دین ما را دارند.»

وی اظهار داشته که {دشمنان} بدانند در برابر «اقتدار و عزت ایران اسلامی و وحدت و همدلی رزمندگان ما شکست خورده‌اند.»

در چند سال اخیر تعداد زیادی شبکه تلویزیونی فارسی زبان که از طریق ماهواره برنامه پخش می‌کنند در خارج از ایران راه‌اندازی شده‌اند که بیشتر در آمریکا مستقر هستند.

محتوا و شکل برنامه‌های اکثر این شبکه‌ها کاملا با برنامه‌هایی که شبکه‌های تلویزیونی رسمی داخل ایران تولید و پخش می‌کنند متفاوت است.

بسیاری از این شبکه‌ها در عرصه‌هایی فعالیت می‌کنند که ورود به آنها برای شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های داخل ایران ممنوع است.

مقام‌های جمهوری اسلامی برنامه‌های این شبکه‌های فارسی زبان و سایر شبکه‌های ماهواره‌ای را در جهت «براندازی نظام» می‌دانند.

منبع: خبرگزاری فارس     


 


براساس گزارش‌های منتشر شده در ایران، ارزش ارزهای خارجی جهش ناگهانی کرده، به طوری‌که بهای دلار آمریکا از ۱۱۱۰ تومان هم فراتر رفته است.

خبرگزاری مهر گزارش کرده که «بازار ارز و سکه حال و هوای دیگر دارد و صرافی‌ها نیز از این وضعیت سردرگم شده‌اند.»

گفته می‌شود بدنبال افزایش لحظه‌ای قیمت دلار، برخی صرافی‌ها تابلوی قیمت ارزهای خارجی را برداشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار از ۱۱۱۰ تومان گذشته و یورو و پوند بریتانیا نیز به ترتیب به بهای ۱۴۷۰ و ۱۷۳۰ تومان فروخته می‌شود.

این در حالی‌ است که قیمت بانکی دلار آمریکا ۱۰۲۶ تومان، یورو ۱۳۸۱ و پوند بریتانیا ۱۶۲۳ تومان اعلام شده است.

فعالان بازار ارز احتمال می‌دهند بانک مرزی برای کنترل و پائین آوردن بهای ارزهای خارجی وارد عمل شود.

در پی تعطیلی بازار طلا فروشان تهران و اعتراض کسبه این بازار به نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده، قیمت سکه افزایش قابل توجهی یافته است و برخی مغازه‌ها از خرید و فروش سکه خودداری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر و بی‌بی‌سی


 


اسفندیار رحیم مشایی:

اسفندیار رحیم مشایی از محمود احمدی‌نژاد به عنوان «خلاصه و عصاره تمام ملت‌ها» نام برد و گفت در آینده‌ای نزدیک مردم نیویورک به حضور احمدی‌نژاد در شهر خود افتخار خواهند کرد.

اظهارات رحیم مشایی در واکنش به مخالفت برخی مسئولان شهرداری نیویورک به حضور احمدی‌نژاد در این شهر ایراد می‌شود.

رحیم مشایی گفته است روزی خواهد رسید که «شخصیت برجسته‌ای همچون احمدی‌نژاد با منت تمام به نیویورک سفر کند.»

آقای احمدی‌نژاد پیش از پنج بار به نیویورک سفر و در مجمع عمومی سازمان ملل متحده سخنرانی کرده است. سفر‌ها و سخنرانی‌های وی در آمریکا همواره با جنجال‌های بسیاری همراه بوده است.

احمدی‌نژاد امسال نیز در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که حادثه 11 سپتامبر، ساخته و پرداخته رهبران آمریکا به منظور لشکرکشی به خاورمیانه بوده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت 


 


خانواده «شهید فضل الله محلاتی» که نام او را زمانی بر یکی از بزرگراه‌های تهران گذاشته بودند در ایام اعتراضات خیابانی، مورد هجوم و حمله شدید نیروهای امنیتی قرار گرفته و تا کنون پرونده قضایی آنها بی‌فرجام مانده است.

مدتی پیش یکی از زندانیان سیاسی در دوران مرخصی به خبرنگار جرس گفته بود که با یکی از بستگان محلاتی در زندان هم بند بوده اما ظاهرا در آن زمان خانواده سکوت اختیار کرده و از طریق نهادهای قضایی پیگیر شده بودند.

شرح حمله خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی
سکوت بستگان و نزدیکان محلاتی بعد از روز عاشورا تا امروز بالاخره شکست و یکی از بستگان شهید محلاتی پرده از اعمال خشونت نیروهای امنیتی در منزل شخصی ایشان برداشت.

فاطمه‌السادات شهیدی، خواهر همسر شهید محلاتی که مورد حمله نیروهای لباس شخصی در منزل خود قرار گرفته می‌گوید: «یک شب شش مرد بدون ارایه هیچ حکمی برای بازداشت خواهر زاده‌ام وارد منزل ما شدند، ابتدا در پارکینگ جستجو می‌کردند که وقتی همسایه‌ها علت را جویا می‌شوند به آنها می‌گویند که این خانواده یک خودرو را دزدیده‌اند.»

وی می‌گوید: « چند نفر اتاق خواب مرا و سایر جاهای خانه را بازرسی می‌کردند، بقیه هم کتک می‌زدند. یکی از این ماموران کاملا معتاد بود. خواهر زاده جوان مرا به مبل بسته بودند و هر چقدر توان داشتند به سر و صورت او محکم مشت می‌زدند.»

خانم شهیدی اضافه می‌کند: «یک بار که گفتم آقای خمینی آن موقع می‌آمدند محلات در خانه ما، حالا شما دارید چه می‌کنید با ما، با عصبانیت حمله‌ور شدند و یکی از آنها هم فریاد زد خمینی دیگر مرد، تمام شد.»

وی با بیان این که «تلفن‌های خانه را قطع کرده بوده‌اند و من موبایلم را زیر چادرم پنهان کردم تا کمک بگیرم» می‌گوید: «یکی از آنها متوجه شد و از پشت روی چادرم لگد کرد و من با همان لباس خانه مانده بودم چه کنم. موهایم را دسته دسته می‌کندند و بر سر و گوش و دستهایم آنقدر کوبیدند که بینی‌ام شکست.»

مخالفت خامنه‌ای برای دیدار با بستگان محلاتی
وی درباره روند پیگیری این ماجرا می‌گوید: «از طریق پسرعمویم که یکی از معاونان احمدی نژاد است درخواست ملاقات با آقای خامنه‌ای کردم تا در همان شرایطی که دست‌ها و صورتم کبود و سیاه بود، موضوع را به اطلاع ایشان برسانم اما آقای شهیدی تماس گرفتند و گفتند آقا نمی‌توانند دیدار کنند.»

خانم شهیدی با بیان این که «آقای خامنه‌ای در مبارزات سیاسی قبل از انقلاب یک بار برای فرار به خانه ما پناه آورد» می‌گوید: «حالا درست نیست بگویم که چقدر پدر من به پدر ایشان که روضه‌خوان هم بودند آن زمان کمک می‌کرد، اما حالا نمی‌دانم چه بگویم.»

خانم شهیدی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیگیری قضایی این پرونده می‌گوید: «آن شب بعد از فریادهای ما همسایه‌ها زنگ زدند و پلیس ۱۱۰ آمد اما با ما همراهی نکرد گرچه در نهایت یکی از آنها اسامی شش مامور را به ما داد و من هم از آنها به دادسرای نظامی شکایت کردم.»

وی با اشاره به این که «روز عاشورا جوانان زیادی را در خیابان کتک زدند که عروس آقای محلاتی برای نجات یکی رفته بود اما خودش را هم به باد کتک می‌گیرند» اضافه می‌کند: «خون ریزی سرش آنقدر زیاد بود که بی هوش می‌شود و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند و چندین بخیه می‌زنند و دستش هم به مدت سه ماه در گچ بود.»

وی می‌گوید: «محمد علی الهی، خواهرزاده‌ام را همان شب حمله به خانه روانه زندان کردند و او بیش از سه ماه در زندان بود و من بیرون از زندان پیگیر شکایتی بودم که هیچ کسی تا امروز پاسخگو نبوده، اما بازهم تا آخر می‌ایستم و پیگیری می‌کنم.»

خانواده محلاتی در انتخابات سال گذشته از نامزدی میرحسین موسوی برای ریاست جمهوری حمایت کرده بودند.

منبع: جرس


 


عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به سه سال حبس، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

شعبه 15 دادگاه انقلاب، حداکثر مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی را برای توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام (به ترتیب دو سال و یک سال) برای سحرخیز در نظر گرفته و آن را علاوه بر پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی از کشور، به وکیل او ابلاغ کرده است.

عیسی سحرخیز 12 تیر ماه 88 به دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برد. او در دادگاه بدوی به «اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و اقدام تبلیغی علیه نظام» متهم شد.

سحرخیز هم‌اینک در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس است و تاکنون، با وجود بیماری و توصیه‌ی پزشکان، نتوانسته از هیچ مرخصی استفاده کند.

منبع: جرس

پیشینه:
درخواست جهانی برای بررسی وضعیت عیسی سحرخیز
شکایت عیسی سحرخیز از شرکت نوکیا به دلیل «فروش تجهیزات شنود به ایران»
 


 


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای:

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور از انحلال جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو حزب عمده اصلاح‌طلب ایران خبر داد.

محسنی‌اژه‌ای که امروز (دوشنبه، ۵ مهر) در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت،‌ افزود: «كميسيون ماده 10 احزاب نسبت به حزب مشاركت و سازمان مجاهدين اقدام كرد و پروانه اين دو جريان را متوقف و از دادگاه تقاضاي انحلال حزب مشاركت و سازمان مجاهدين را كرد و دادگاه اين دو حزب را منحل كرد و اين دو حزب حق فعاليت ندارند.»

اژه‌ای در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا اين امر با حضور هيات منصفه بوده، گفت: «هيات منصفه در قانون مطبوعات سال 64 پيش‌بيني شده اما تاكنون جرايم سياسي در قانون تعريف نشده بنابراين ضرورتي براي حضور هيات منصفه نبوده است.»

کمیسیون ماده ١٠ احزاب وزارت کشور که مرجع صدور مجوز برای فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران است، فروردین ماه امسال پروانه این دو حزب را توقیف کرده بود.

بسیاری از اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری بازداشت و روانه زندان شدند.

منبع: ایسنا

پیشینه:
«توقیف پروانه مشارکت و سازمان مجاهدین تایید شد»


 


یک نماینده مجلس:

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با انتقاد از اجرای قانون یارانه‌ها گفته است که اکنون تحریم دستگاه‌ها و صنایع کشور را زمین‌گیر کرده و آینده روابط ایران با غرب و سازمان ملل و شورای امنیت مشخص نیست در نتیجه اجرای این قانون به‌خاطر بی‌تجربگی دولت در اجرا، می‌تواند مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کند.

محمد مهدی شهریاری با اشاره به اینکه اجرای طرح یارانه‌ها قطعا باعث بحران در داخل کشور می‌شود گفته است: «این طرح هنوز اجرا نشده است تبعات زیادی به‌وجود آورده است؛ به‌طوری که در فیش‌های برق شهر تهران و برخی استان‌ها افزایش بی‌رویه قیمت را شاهد بودیم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه افزوده است: «از هدفمند کردن یارانه‌ها به جراحی بزرگ یاد می‌کنند اما در شرایط داخلی از نظر اقتصادی و شرایط بین‌المللی‌، این جراحی یک دکتر باتجربه و متبحر می‌طلبد.»

نماینده بجنورد در پایان با اشاره به اینکه خود مخالف اجرای قانون یارانه‌ها است، تاکید کرد: «اگر قرار است این قانون در هر شرایطی اجرایی شود مجلس باید در این شرایط نسبت به تاخیر دولت در اجرا واکنش نشان دهد. در صورتی که دولت برای اطلاع‌رسانی به مجلس مقاومت کند و تاخیر در اجرا از آبان ماه هم بگذرد، مجلس باید درخواست توقف اجرای طرح را پیگیری کند.»

لایحه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها که به عنوان بخشی از «طرح تحول اقتصادی» و توسط دولت احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شد، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته و کارشناسان متعددی اجرای آن را در شرایط فعلی نامناسب ارزیابی کرده‌اند.

منبع: جرس


 


احمد شیرزاد:

روز جمعه (دوم مهرماه) از سوی انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان جلسه‌ای با موضوع «رابطه میان نظام‌های سلطه‌گر و نقض حقوق بشر» در محل دفتر این انجمن برگزار شد.

در این جلسه احمد شیرزاد سخنرانی خود را با طرح دو پرسش مبنی بر اینکه : «آیا ممکن است که نظام سلطه‌ای وجود داشته باشد که در آن نقض حقوق بشر صورت نگیرد ؟» و همچنین «آیا ممکن است که نظام دموکراتیکی وجود داشته باشد که در آن شاهد نقض حقوق بشر باشیم؟» آغاز نمود.

نماینده اصفهان در مجلس ششم در سخنان خود گفت: «نظامهای مردم‌سالار نیازی به نقض حقوق بشر، آنهم بصورت نهادینه ندارند مگر آنکه یک نظامی اسما دموکراتیک باشد. از جمله ویژگی‌های نظامهای دموکراتیک مادام‌العمر نبودن مسولیت‌هاست.رای گیری نیز البته بایستی واقعی باشد. زمانی که یک چنین شرایطی بوجود آید نظام مردم‌سالار نیازی به نقض حقوق بشر پیدا نخواهد کرد.»

شیرزاد در ادامه با بیان این که «در نظامهاي دموکراتيک گفتمانِ دشمن محور کاربرد ندارد و اينکه در عرصه سياست خارجي هم گفتمان دشمن محور حاکم باشد مختص نظام‌هاي سلطه است، و طرح دشمن خارجي بيشتر براي سرکوب داخلي استفاده مي‌شود» افزود: «موضوع بعدی این است که چه اتفاقی می‌افتد که یک نظام غیردموکراتیک می‌شود. اولین مساله این که یک عده چنین می‌پندارند که اگر مدیریت را برعهده گیرند تمام مشکلات را حل خواهند کرد. مساله بعدی اینکه نظام‌های سلطه معمولا پس از یک دوره هرج و مرج و آشفتگی ظهور پیدا می کنند اما برخی اوقات این فضای آشفتگی توسط کسانی که دنبال سلطه هستند بوجود می‌آید تا توجیهی برای قدرت گرفتن خود باشد.»

وی در پایان سخنان خود گفت: «گفتمان دیکتاتورها این است که دیگران دچار بی‌خبری هستند و اطلاعات ویژه را فقط خودآنها دارند درحالی که باید گفت داشتن اطلاعات ویژه همواره منجر به تصمیم‌گیری درست نخواهد شد و تصمیم‌گیری درست نتیجه عقل جمعی است. وقتی که سیستمی بسته شد در وهله اول این حکومت و حاکمان هستند که خود را از درک واقعیت‌ها محروم کرده‌اند و در نتیجه مرتب دچار اشتباه می‌شوند و نهایتا نارضایتی‌ها آغاز می‌شود. در این زمان استدلال آنها این است که مخالفین اشتباه می کنند و باید آنها را از بین برد. دیکتاتوری‌ها این ویژگی را دارند که حتی نسبت به زمزمه‌ها ، طرز تفکر و زندگی خصوصی مردم نیز حساس می‌شوند بنابراین مرتب در حال پالایش افراد وفادار و غیر وفادار هستند.»

منبع: تحول‌خواهی


 


در یک بازی دوستانه

رسانه‌های ایران و برزیل از برگزاری دیدار دوستانه تیم‌های فوتبال ایران و برزیل خبر داده‌اند. این دیدار روز ۱۵ مهر ماه در ورزشگاه شهر ابوظبی امارات برگزار خواهد شد.

عباس ترابیان، رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال با تایید این خبر امروز به خبرگزاری مهر گفته ‌است که فدراسیون فوتبال ایران هزینه‌ای برای برگزاری این دیدار متحمل نمی‌شود.

خبر دیدار دوستانه تیم‌های ایران و برزیل را نخستین بار روزنامه برزیلی «او گلوبو» منتشر کرد.

این خبر ناگهانی پس از آنکه روز یکشنبه، ۴ مهر از سوی رئیس روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ایران تکذیب شد، بلافاصله از سوی مسئولان فوتبال ایران و رسانه‌های داخلی مورد تأیید قرار گرفت و پس از آن عباس ترابیان، رئیس کمیته روابط بین‌الملل نیز این خبر را تأیید کرد.

عباس ترابیان در مورد علت تکذیب اولیه این خبر گفت: «من از از همه دوستان رسانه‌ای که طی روزهای ابتدایی هفته جاری با من تماس گرفته و پیگیر دیدار دوستانه ایران و برزیل شدند، عذرخواهی می کنم. با توجه به شرایطی که بر مذاکرات فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال برزیل حاکم بود، ناچار بودیم تا پیش از تأیید نهایی از سوی برزیلی‌ها این مورد را تکذیب کنیم».

تیم ملی ایران در صورتی که به مسابقه پایانی کشورهای غرب آسیا در اردن برسد و پس از انجام این مسابقه در یکشنبه هفته آینده، روز پنجشنبه به دیدار تیم برزیل که در آخرین رده‌بندی فیفا در رده چهارم قرار گرفته است، خواهد رفت.

تیم‌های ملی ایران و برزیل تنها یک بار در سال ۱۹۷۲ در سطح فوتبال المپیک با یکدیگر بازی داشته‌اند که در آن مسابقه تیم ملی ایران یک بر صفر پیروز میدان شد.

منبع: مهر و رادیو فردا


 


بر اساس برخی گزارش‌ها، در میان حمله کنندگان به منزل مهدی کروبی، برخی از چهره های دولتی از جمله فرماندار شمیرانات نیز دیده شده اند.

در پی حملات نیروهای لباس شخصی که از شب نوزدهم ماه رمضان آغاز شد و چندین شب ادامه داشت، نیروهای لباس شخصی اقدام به شکستن درها و شیشه ها و تیر اندازی و پرتاب گاز اشک آور به خانه کروبی کردند.

 بنا بر این گزارش، بررسی عکس ها و گزارش ها از روز حمله به خانه مهدی کروبی حکایت از آن دارد که محمد لاریجانی، فرماندار شمیرانات نه تنها در محل حملات حضور داشته که به نوعی رهبری نیروهای لباس شخصی را نیز بر عهده داشته است.

به گفته نزدیکان مهدی کروبی، ساعت سه نیمه شب که چند تن به نمایندگی از سپاه و پلیس امنیت تهران برای مذاکره نزد مهدی کروبی آمدند، آقای لاریجانی در پوشش پلیس امنیت و نیروهای سپاه وارد خانه شده و در جلسه شرکت کرده بود.

این درحالیست که یک روز بعد، پس از روشن شدن ماجرا و شناختن هویت آقای لاریجانی، نیروهای سپاه که در معرض این پرسش قرار گرفتند که آیا فرماندار شمیرانات در جلسه حضور داشته، ماجرا را تکذیب کردند و مدعی شدند که تنها نیروهای سپاهی و پلیس امنیت در جلسه حضور داشته اند.

منبع: تغییر و جرس


 


در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس عالی، سعدالله نصیری قیداری، عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

آقای نصیری با اشاره به اینکه محورهای استیضاح وزیر علوم در چهار محور تهیه شده است، گفت:‌ «وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ماه های اخیر دست به اقداماتی تعجب برانگیز زده از جمله این موارد می توان به تعویض روسای 15دانشگاه، برخوردهای دور از شان با اساتید نخبه دانشگاه ها و بازنشسته کردن آنها اشاره کرد.»

وی از دیگر دلایل استیضاح وزیر علوم تحقیقات وفناوری را «عدم اجرایی شدن تحقق سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی» دانست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «متاسفانه وضعیت دانشگاه های کشور در حالی که باید روحیه علم آموزی و آموزشی در آن موج بزند با عملکردهای ضعیف وزارت علوم تحقیقات و فناوری خمودگی را در مراکز علمی شاهدیم.»

نصیری قیداری در پایان گفت که وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص پاسخگویی به عملکردش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر می شود.

منبع: الف
 


 


پس از اعتصابات گسترده در بازار طلای تهران و شیراز

با گذشت چند روز از اعتصاب طلافروشان تهران و شیراز، بازارهای طلافروشی قزوین، مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار و چند شهر دیگر کشور نیز، در اعتراض به سیستم مالیاتی جدید دولت و «افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده» به موج جدید اعتصابات پیوسته‌اند.

از صبح امروز اغلب طلافروشی‌های قزوین تعطیل بودند و مردم در بازار با كركره‌های بسته مواجه شدند.

طلافروشان با مراجعه به اتحادیه طلافروشان و حركت به سمت سازمان امور مالیاتی استان قزوین اعتراض خود را نسبت به اجرای قانون مالیات برارزش افزوده اعلام كردند.

همزمان بازار طلافروشان مشهد هم در روزهای پنجشنبه اول مهر و شنبه سوم مهر به طور کامل تعطیل بود وسپس اصناف این واحد، در شهرهای نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه به زنجیره اعتصاب پیوستند.

به دنبال تعطیلی بازار طلا، مسئولان و مدیران مالیاتی با فعالان بازار طلا در ساختمان امور مالیاتی کشور جلسه گذاشتند تا آنان را برای ازسرگیری کار قانع کنند.

با این حال علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امروز اعلام کرد: «قانون مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی مشمولین لازم الاجرا بوده و سازمان امورمالیاتی نیز به هیچ عنوان تبعیض آمیز عمل نمی‌کند.»

اوایل تابستان امسال، اصناف بازار طلا و پارچۀ چندین شهر بزرگ ایران، در اعتراض به همین اتخاذ سیستم مالیاتی دست به اعتصاباتی گسترده زده بودند، که برخی تشکل‌های صنفی، سعی داشتند از دولت قولِ تخفیف در ادعای جدید مالیاتی دریافت کنند. تعهدی که دولت به آن عمل نکرده و از آغاز هفته کنونی تهران و سپس شیراز، شاهد تعطیلی و اعتصاب طلافروشان بود.

مهرماه سال گذشته نیز، اعتراض پنج روزه اصناف اصفهانی به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، به بازار تهران و تبریز و چند شهر دیگر نیز رسیده بود، که دولت از تداوم عملیات خود منصرف شد.

براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده كه از اول مهر ماه 87 آغازشده و اجرای آن تاكنون به تعویق افتاده، میزان مالیات بر ارزش افزوده، 3درصد از كل مبلغ هرگرم طلا خواهد بود در حالی كه طلافروشان معتقدند 3 درصد مالیات باید از اجرت و سود طلا محاسبه و اخذ شود.

منبع: جرس


 


بامداد روز دوشنبه یک تریلی که از خوی عازم تهران بود از پشت با یک اتوبوس مسافربری که با کاستن از سرعت خود در حال عبور از محل عوارضی کرج – قزوین بود برخورد کرد.

این حادثه تاکنون ۱۴ کشته و ۲۴ مجروح داشته است.

بر اساس گزارش‌ها در این حادثه ۹ نفر از مسافران اتوبوس در دم کشته شدند و تا کنون ۵ نفر از مجروحین هم حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده اند.

مسوول روابط عمومي دانشكده علوم پزشكي كرج گفته است که ۲۴ تن از مسافران اتوبوس هم که در این حادثه مجروح شده بودند به بیمارستانهای منطقه منتقل شده اند.

منبع: ایرنا
 


 


بعد از ظهر امروز زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۱ درجه ریشتر منطقه «کُنار تخته» در استان فارس را تکان داد.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق این زلزله را ساعت ۱۴ و ۵۲ و شدت آن را ۶.۱ درجه ریشتر اعلام کرده اما به گزارش موسسه تحقیقات ژئولوژیکی آمریکا، شدت این زلزله ۵.۷ درجه ریشتر بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، مرکز این زلزله شش کیلومتری شهرستان کنار تخته از توابع کازرون بوده و در شیراز و حتی اهواز نیز کاملا احساس شده است.

بر اساس گزارش جمعیت هلال احمر استان فارس، این زلزله هیچ کشته و مجروحی نداشته و خسارات مالی و آسیب‌های ساختمانی آن نیز اندک برآورد شده است. در حال حاضر نیروهای اورژانس و امداد برای برآورد خسارت و نیز رسیدگی به مجروحان احتمالی این حادثه به منطقه اعزام شده‌اند.

این زلزله به دلیل شدت و زمان طولانی لرزش موجب ترس و اضطراب شدید در میان مردم منطقه شده است.

هفته پیش نیز، زلزله‌ای به بزرگی 3.3 درجه در مقیاس ریشتر، حوالی نورآباد در استان فارس را لرزاند. همزمان زلزله‌‌ای به همین بزرگی نیز در حوالی فیروزکوه از توابع استان تهران و در حوالی طرود در استان سمنان نیز احساس شده بود.

منبع: ایرنا، مردمک و فردا


 


وب‌سایت پارلمان‌نیوز به نقل از یک مقام آگاه از برکناری محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خبر داد.

وب‌سایت آخرین نیوز نخستین رسانه نزدیک به محافظه‌کاران است که امروز دوشنبه از برکناری رامین خبر داده است.

این وب‌سایت نوشته که مراسم تودیع محمدعلی رامین در هفته جاری در وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

تاکنون درباره علت اصلی این برکناری در وزارت ارشاد خبری منتشر نشده است. 

پیش از این خبری درباره برکناری رامین منتشر شده بود که وی این خبر را تکذیب کرده بود.

منبع: پارلمان‌نیوز


 


پنج عضو مجلس خبرگان رهبری در پی وساطت سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، با محمود احمدی‌نژاد دیدار و گفتگو کردند. احمدی‌نژاد در این دیدار نگرانی‌ها از انحراف فرهنگی دولت را بی‌مورد دانسته است.

این دیدار در حاشیه اجلاس فصلی مجلس خبرگان و با حضور علم‌الهدی، خاتمی، ایمانی، مجتهد شبستری و نمازی صورت گرفته است.

وب‌سایت رجانیوز امروز دوشنبه خبر این دیدار را منتشر کرده، اما اعلام نکرده که علت وساطت سعید جلیلی برای انجام این دیدار چه بوده است.

در این دیدار علم‌الهدی نسبت به «ظهور برخی نشانه‌های نگران کننده در حوزه فرهنگ» اظهار تأسف کرده است.

وی از احمدی‌نژاد خواسته که «از رفتارها و اظهارنظرهایی که به تکمیل این پازل کمک می‌کند، قویاً جلوگیری کند.»

احمدی‌نژاد نیز در این دیدار گفته که «بیشترین توجه به مراکز دینی در دولت وی انجام شده و شعائر مذهبی و انقلابی احیا شده است.»

وی همچنین نگرانی‌ها در مورد «انحراف گفتمانی دولت» را بی‌مورد دانسته است.

منبع: رجانیوز


 


واکنش عباس کیارستمی به اتفاقات اخیر سینما:

عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی در واکنش به اتفاقات اخیر سینمای ایران و لغو مجوز فیلم اصغر فرهادی اعلام کرد فیلم جدید خود به نام «پدر و پسر» را در ایران نمی‌سازد.

عباس کیارستمی به روزنامه «شرق» گفته که «در یکی دو ماهی که در ایران بودم، به نظرم آمد شرایط لازم و کافی برای کار در ایران هنوز به وجود نیامده است.»

کیارستمی در واکنش به لغو مجوز فیلم اصغر فرهادی اظهار داشت: «اصلا باورم نمی‌شود، چه طور می‌توان نسبت به ارزش‌های معنوی یک کار فرهنگی بی‌توجه بود.»

عباس کیارستمی در ادامه افزود: «اینها دارند پیام خودشان را می‌دهند و می‌گویند سینما نمی‌خواهند؛ من این پیام را گرفتم.»

هفته گذشته پروانه ساخت فیلم «جدایی نادر و سیمین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی با دستور مستقیم علیرضا سجاد‌پور مدیر کل اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای لغو شد.

چندی بعد جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد دلیل لغو مجوز ساخت فیلم اصغر فرهادی را با سخنان او در مراسم جشن خانه سینما مرتبط دانست.

منبع: وب‌سایت فرارو

پیشینه
حرف‌های «ناجور» فرهادی علت لغو مجوز فیلمش بود
پروانه ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی لغو شد


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته