-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



به گزارش رسانه های دولتی کره شمالی، کيم جونگ اون، پسر کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، به عضويت کميته مرکزی حزب حاکم در اين کشور منصوب شد. خبرگزاری رسمی کره شمالی، گزارش داد که کيم جونگ اون، به عنوان قائم مقام کميسيون نظامی مرکزی در اين حزب انتخاب شد. جونگ اون، که گفته می شود متولد سال ۱۹۸۳ يا ۱۹۸۴ است، کوچکترين پسر رهبر کره شمالی است و در اولين کنفرانس حزب کمونيست کره شمالی طی سه دهه گذشته به اين سمت منصوب شده است. اين انتصاب به عنوان مقدمه روی کار آمدن کيم جونگ اون در مسند رهبری کره شمالی ارزيابی شده است.
 


جيمی کارتر، رييس جمهوری پيشين آمريکا در بيمارستانی در شهر کليولند Cleveland ، در ايالت اوهايو بستری شده است. جيمی کارتر که ۸۵ سال سن دارد در جريان پرواز به کليولند دچار ناراحتی معده شد و به بيمارستانی درايالت اوهايو منتقل شد. جيسون کارتر، نوه جيمی کارتر و سناتورايالت جورجيا ، وضعيت عمومی پدربزرگ خود را مناسب توصيف کرده است. جيمی کارتر سرگرم برگزاری سفرهای متعددی برای معرفی کتاب تازه خود است. جيمی کارتر از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رييس جمهوری آمريکا بود.
 


سازمان گزارش‌گران بدون مرز نسبت به حکم حسين درخشان، وبلاگ نويس زندانی اعلام انزجار کرد. اگرچه هنوز حکم صادره برای اين وبلاگ‌نويس زندانی در ايران به طور رسمی اعلام نشده است، اما يکی از نزديکان حسين درخشان، گفته اين وبلاگ‌نويس به تحمل ۱۹ سال و نيم زندان و پنج سال ممنوعيت فعاليت سياسی و مطبوعاتی ، محکوم شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز، حکم حسين درخشان را، سنگين‌ترين حکم زندان برای يک وبلاگ نويس در ايران توصيف کرده  و خواهان دخالت شخص محمود احمدی نژاد برای آزادی اين وبلاگ نويس شده است. حسين درخشان، وبلاگ نويس از تاريخ ١١ آبان ١٣٨٧ پس از چندين بار احضار و بازجويی بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.
 


محمدرضا فرزين، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با تاکيد بر واريزشدن يارانه های نقدی در مهرماه به حساب مردم، از اصلاح قيمت‌ها پس از واريز اين يارانه‌ها خبرداد. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزيراقتصاد دولت دهم گفته تا زمانی که اصلاح قميت ها صورت نگرفته است مردم حق برداشت يارانه‌های نقدی را از حسابهای خود نخواهند داشت. با وجود تاکيد دولتمردان بر واريز يارانه های نقدی در مهرماه، ميزان اين يارانه ها و قيمت کالاهای مشمول اين برنامه همچون بنزين، گازوييل، برق و گاز خانگی پس از افزايش قيمت‌ها، مشخص نشده‌است.  
 


جورج ميچل، نماينده ويژه آمريکا در امور خاورميانه روز سه شنبه برای ادامه يافتن مذاکرات بين اسراييل و فلسطينی‌ها وارد خاورميانه شد. آقای ميچل پس از خودداری اسرائيل از تمديد مهلت توقف شهرک سازی ها در کرانه غربی رود اردن و همچنين وقفه در مذاکرات صلح، به منطقه سفر کرده است. آمريکا؛ فرانسه، بريتانيا و سازمان ملل از تصميم اسرائيل ابراز تاسف کرده اند. محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، که ابتدا تهديد به قطع کامل مذاکرات کرده بود، گفته است تصميم گيری در اين مورد را به هفته آينده موکول می کند. آقای ميچل، روز چهارشنبه برای ديدار با اهود باراک، وزير دفاع و بنيامين نتانياهو، نخست وزيراسراييل وارد بيت المقدس ( اورشليم) می شود. فرستاده ويژه آمريکا در امورخاورميانه همچنين روز پنج شنبه در کرانه باختری، با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی مذاکره می کند.
 


کميسيون شکايات انتخاباتی افغانستان از دريافت بيش از ۳۵۰۰ شکايت انتخاباتی مرتبط با انتخابات پارلمانی اين کشور خبر داد. احمد ضيا رفعت، سخنگوی کميسيون شکايات انتخاباتی افغانستان روز سه شنبه در کابل گفت اين کميسيون تلاش می کند با جديت شکايت های دريافت شده در خصوص تقلب و بی نظمی های روز انتخابات را مورد بررسی قرار بدهد. احمد ضيا رفعت، گفت کميسيون شکايات انتخاباتی افغانستان شکايات مستندی به دست آورده است که می تواند نتايج انتخابات يک حوزه انتخاباتی را تغيير دهد. در همين حال دهها نفراز نامزدهای حاضر در انتخابات پارلمانی افغانستان که به روند برگزاری انتخابات اعتراض دارند، خواستار رسيدگی جدی کميسيون به شکايات شده اند.  
 


دو سناتور آمريکايی روزسه شنبه در نامه ای به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا خواستار مجازات شرکت نفت ملی چين به دليل سرمايه گذاری در بخش صعنت نفت و گاز ايران شده اند. دو سناتور آمريکايی روزسه شنبه در نامه ای به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا خواستار مجازات شرکت نفت ملی چين به دليل سرمايه گذاری در ايران شده اند. جاناتان کایل، سناتور جمهوريخواه و چاک شومر، سناتور دمکرات در نامه خود تصريح کرده اند که سه شرکت چینی و یک شرکت ترکیه  تحريم های تازه يکجانبه آمريکا را نقض کرده اند. در خواست اين دو سناتور در راستای اجرای تحريم های يکجانبه آمريکا به طور عمومی است . پس از تحریم های یکجانبه اخیر امریکا بسیاری از شرکت های اروپایی و  آسیایی از بازار ایران خارج شدند و شرکت های چینی در حال پر کردن خلاءاین شرکت ها در بازار ایران هستند.شرکت نفت ملی چین با ايران قراردادی را برای توسعه ميدان آزادگان جنوبی در سال گذشته منعقد کرده است. اين دوسناتور آمريکايی نوشته اند:«دولت (آمريکا) می بايست شرکت نفت ملی چين، و ديگر شرکت های چينی را ، که به ايران در دور زدن فشار های بين المللی کمک کرده و همکاری به دست آمده با کشورهايی چون کره جنوبی و ژاپن  را تضعيف می کنند ، مجازات و تنبيه کند.» اين دو سناتور در نامه خود از دو شرکت چينی ديگر به نام های «سينوپک» و «زهوهای زهنرونگ» و همچنين شرکت ترکيه ای «تورپاس» نام برده اند. باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، مصوبه تحريم گسترده ايران کنگره را در تيرماه سال جاری امضا کرد. اين قانون از تحريم های قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد و تحريم های يکجانبه اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی فراتر رفته و شرکت های خارجی طرف قرارداد با ايران را مجازات خواهد کرد. طرح مصوب کنگره آمريکا، سرمايه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، صادرات بنزين و فرآورده های نفتی به ايران و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران را هدف گرفته و شرکت ها و موسساتی که بر خلاف آن عمل کنند، با قطع رابطه با بازار آمريکا مواجه خواهند شد. قانون تحریم های آمريکا علیه ایران تلاش دارد هزينه ها در صنايع انرژی ايران را بالا ببرد و فشارها بر جمهوری اسلامی ايران برای تعقيب برنامه اتمی را افزايش دهد. تحريم ها توقف ايران در بخش ديگری از نامه دو سناتور آمريکايی هشدار داده شده است: فرصت برای توقف ايران در دستيابی به توانايی ساخت سلاح های اتمی از طريق تحريم ها به سرعت در حال به پايان رسيدن است. کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است. آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز می گويد قادر نيست درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران و صلح آميز بودن ان به طور قاطع اظهار نظر کند. در همی زمينه، شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين قطعنامه های تا کنون برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.
 


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفته است هياتی از ميانجيگران سلطنت نشين عمان، برای رايزنی و کمک به آزادی احتمالی دو شهروند آمريکايی در بند در ايران، راهی تهران شده اند.سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گويد هياتی از ميانجيگران سلطنت نشين عمان، برای رايزنی و آزادی احتمالی دو شهروند آمريکايی در بند در ايران، راهی تهران شده اند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه خبر اعزام هيات عمانی به ايران را تاييد کرد ولی گفت هنوز هيچ خبری درباره پيشرفت مذاکرات و احتمال آزادی دو شهروند آمريکايی زندانی در ايران نرسيده است. سارا شورد، شهروند آمريکايی که به همران شين باوئر و جاش فتال بيش از يک سال پيش به اتهام گذر غيرقانونی از مرز در منطقه کردستان عراق و جاسوسی دستگير شده و به زندان افتاده بود، چندی پيش به قيد وثيقه آزاد شده و راهی آمريکا شد.            بیشتر بخوانید: کلينتون: ايران دو شهروند ديگر آمريکايی را هم آزاد کند دیدار «انسانی و شخصی» سارا شورد با احمدی‌نژاد در نیویورک دو شهروند ديگر آمريکايی هنوز در ايران و در زندان به سر می برند و هيات عمانی برای آزادی اين دو با مقامات تهران وارد مذاکره شده است. سخنگوی وزارت خارجه گفت:« هيات عمانی متعهد شده که برای آزادی دو شهروند آمريکايی وارد مذاکره شود و ما از اين اقدام آنها بسيار سپاسگزاريم. ولی در همين حال از جزييات اين هيات خبر نداريم.» رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم روز سه شنبه گفته بود شايد مذاکراتی با هياتی از عمان برگزار شود ولی از تاييد انجام آن خودداری کرد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که پرونده دو شهروند آمريکايی هنوز در قوه قضاييه در حال بررسی است. به گزارش آسوشيتد پرس، دولت عمان حاضر به تاييد اعزام هياتی به تهران نشده است. سارا شورد روز جمعه با محمود احمدی نژاد ديدار کرد تا تقاضای آزادی دو شهروند ديگری آمريکايی را که در بند هستند، مطرح کند. شين باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، همراه با سارا شورد، ۳۱ ساله، مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند، در ناحیه خط مرزی عراق و ايران توسط مأموران ايرانی دستگير شدند و از سوی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران بار پیشتر و بار دیگر بر اتهام جاسوسی اين سه تن تاکيد کرده و گفته بود: «در مصاحبه سال گذشته اعلام کرده که اتهام اين سه نفر جاسوسی است و به اندازه کافی در اين باره دليل وجود دارد». وی تصريح کرده بود که در اين مدت مقامات قضايی در حال انجام تحقيقات برای تکميل پرونده بودند و افزود که اکنون «تقريبا» پرونده تکميل شده است و قاضی پرونده نيز «کيفرخواست اين سه آمريکايی متهم به جاسوسی را صادر کرده است.» با این حال پرونده خانم سارا شورد به آزادی به قید وثیقه تبدیل شود و این شهروند آمریکایی ایران را ترک کرد. آمریکا امیدوار است پرونده دو شهروند دیگر آمریکایی زندانی در ایران هم مشابه با پرونده خانم شورد شده و این دو آزاد شوند.
 


رانش زمين در جنوب غربی مکزيک، ۳۰۰ خانه مسکونی را، زير خاک مدفون کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، مقام های محلی نگران هستند، صدها نفر از ساکنان منطقه که در زمان رانش زمين خواب بودند، کشته شده باشند. براساس اين گزارش، بارش شديد باران چند روزه در کوههای ايالت اوآکساکا  Oaxaca، خاک های سست اطراف شهرسانتاماريا را شسته و به منازل مسکونی، آسيب های جدی وارد کرده است. فرماندارايالت اوآکساکا با تاييد خبرکشته شدن هفت نفر از اهالی، احتمال داده است، تعداد کشته شدگان به يک هزار نفر برسد. مقام های دولتی می‌گويند، بدی آب وهوا و ادامه بارش باران، عمليات امدادرسانی به مناطق آسيب‌ديده را کُند کرده است.  
 


دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه، به طور ناگهانی « يوری لوژکوف» شهردار مسکو را از سمت خود برکنار کرد. به گزارش خبرگزاری ريانووستی، يوری لوژکوف به علت از دست دادن اعتماد رئيس جمهوری، از سمت شهرداری مسکو برکنار شده است. شهردار برکنارشده مسکو نيز در واکنش به برکناری خود با نوشتن نامه ای به شورای عالی حزب حاکم در روسيه «يديتايا راسيا» استعفا کرد. ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه و رهبرحزب حاکم، ضمن آنکه شهردار برکنارشده مسکو را «نماد روسيه مدرن» خواند، برکناری اوژکوف را حق رييس جمهوری روسيه و کاملا منطبق برقانون دانسته است. يوری لوژکوف شهردار مسکو، يکی از با نفوذ ترين سياستمداران روسيه است که نزديک به ۱۸ سال شهردار مسکو بوده است.  
 


تيم ملی فوتبال ايران در دومين و آخرين مسابقه گروه اول رقابتهای غرب آسيا در امان، در آغاز نيمه دوم از شکست با تيم ده نفری گريخت و با شليک تحسين برانگيز آندرانيک تيموريان در برابر تيم ملی عمان به تساوی دو بر دو رسيد. تيم ملی فوتبال ايران در دومين و آخرين مسابقه گروه اول رقابتهای غرب آسيا در امان، در آغاز نيمه دوم از شکست با تيم ده نفری گريخت و با شليک تحسين برانگيز آندرانيک تيموريان در برابر تيم ملی عمان به تساوی دو بر دو رسيد. ميلاد می داوودی در درقيقه ۱۷ و آندرانيک تيموريان در دقيقه ۵۳ برای ايران گلزنی کردند و گلهای عمان توسط عثمان حديد در دقيقه ۴۰ و يعقوب عبدالکريم در دقيقه ۱ + ۴۵ به ثمر رسيد. در دقيقه ۴۷ محمد نوری دومين اخطار را گرفت تا اخراج و از بازی نيمه پايانی بعد از ظهر جمعه (احتمالا با عراق) محروم شود. در حالی که عمان با دو ضد حمله سريع در دقيقه های پايانی نيمه نخست به دو گل ناگهانی دست يافته و بازی يک بر صفر باخته را به برتری دو بر يک بدل کرده بود، درشروع نيمه دوم محمد نوری هم اخراج شد تا کار تيم ده نفری شده ايران در گريز از شکست سخت تر نشان دهد. اما آندرانيک تيموريان- يکی ازهفت بازيکن استراحت داده شده از بازی نخست- به دليل مصدوميت زودهنگام هادی عقيلی پای به ميدان گذاشت و در دقيقه هايی پس از اخراج نوری، با شليکی از فاصله نزديک به ۳۰ متر از پاس زنيدپور گل تساوی بخش را ساخت. مصدوميت عقيلی باعث ناهماهنگی بين جلال حسينی و حنيف عمران زاده شد – عمران زاده از حالت هافبک دفاعی کامل به عقب انتقال يافت و همين به بهای از دست رفتن برتری يک بر صفر شد. اما از سوی ديگر بازيکن جانشين نه تنها گل تساوی بخش را زد که ميانه ميدان ايران را صاحب يک فرمانده ساخت. گل نخست ايران در دقيقه ۱۷ با پاس عمقی ميلاد می داوودی به کريم انصاريفرد حاصل شد ودر حالت تک به تک انصاريفرد با دروازه بان، توپ به پشت محوطه جريمه برگشت تا خود ميلاد با شليکی به موقع و دقيق دروازه بی نگهبان عمان فرو ريزد. تا پيش از اين گل عمان با يک بازی سخت و پر فشار بر هر بازيکن پا به توپ ايران، بازی را در نيمه ايران حفظ کرده بود. در اين دقيقه ها تيم ايران بسيار ناهماهنگ و در ميانه پرتعداد خود، بدون طراح  نشان می داد. پس از پيروزی سه بر صفر بر بحرين، ايران با چهار امتياز پيشتاز گروه شد تا بعد از ظهر جمعه با تيم نخست گروه سوم بازی کند. حريف ايران در اين مرحله به احتمال فراوان تيم ملی عراق است که يمن را دو بر يک شکست داده و يمن هم سه بر يک فلسطين را برده است تا عراق برای پيشتازی کاری مشکل در برابر فلسطين نداشته باشد. در رقابتهای غرب آسيا نه تيم در سه گروه بازی می کنند که در مسابقه دوم نيمه پايانی، تيم نخست گروه دوم – متشکل از اردن ميزبان، کويت و سوريه – با بهترين تيم دومی سه گروه بازی خواهد داشت. بازيکنان تيم ملی ايران: ابراهيم ميرزاپور (کاپيتان)- هادی عقيلی (از دقيقه ۲۳ آندرانيک تيموريان)، جلال حسينی، هاشم بيک زاده - خسرو حيدری، حنيف عمران زاده، فرزاد آشوبی(از دقيقه ۸۴ ايمان مبعلی)، ميلاد زنيد پور- محمد نوری - ميلاد ميداودی و کريم انصاری فرد (از دقيقه ۵۲ مهرداد اولادی). سرمربی: افشين قطبی.
 


تيم ملی فوتبال ايران در چارچوب مسابقات غرب آسيا عصرسه‌شنبه دومين ديدار خود را در برابرعُمان با تساوی دو بر دو به پايان برد. گل های ايران در اين ديدار را ميلاد مِيداودی و آندرانيک تيموريان به ثمر رساندند. در اين ديدار محمد نوری بازيکن تيم ملی فوتبال ايران اخراج شد.  با اين تساوی ايران با چهار امتياز، صدر نشين گروه خود شد و تيم های بحرين  و عمان در رده‌های دوم و سوم جدول قرار گرفتند. تيم ملی فوتبال ايران نسبت به ديدار اول خود در برابر بحرين که با نتيجه سه بر صفر به برتری رسيد، هفت تغيير در ترکيب خود داشت. ششمين دوره مسابقات فوتبال غرب آسيا، از دوم تا يازدهم مهر ماه در شهر اَمان پايتخت کشور اردن برگزار می‌شود.  
 


ميرحسين موسوی و محمد خاتمی روز سه شنبه با يکديگر ديدار کردند  و به بررسی مسائل جاری ايران پرداختند. به گزارش سايت کلمه، در اين ديدار، اين دو رهبر مخالف دولت، از اينکه افرادی از يک سو انقلاب را در انحصار خود می دانند و از سوی ديگر ابزاری جز دروغ و توهين و اتهام زنی نمی شناسند، ابراز تاسف کردند. آقای موسوی و آقای خاتمی بر تداوم هماهنگی ميان اصلاح طلبان در همه زمينه ها تأکيد کردند. ميرحسين موسوی و محمد خاتمی در اين ديدار همچنين، تلاش نافرجام جريانی خاص برای القاء اختلاف و تقابل ميان اصلاح طلبان را محکوم کردند. رئيس جمهوری پيشين و آخرين نخست وزير ايران در اين ديدار بر تداوم اين انتظار که زندانيان سياسی هرچه سريع تر آزاد شوند و به جامعه بازگردند، تاکيد داشتند.  
 


گزارش ها حاکی است قاضی پرونده حسين درخشان، وبلاگ نويس ايرانی – کانادايی حکم صادر کرده و رای به ۱۹ و نيم سال زندان برای اين وبلاگ نويس داده است. حسین درخشان از مهرماه سال ۸۷ در بازداشت به سر می برد.گزارش ها حاکی است قاضی پرونده حسين درخشان، وبلاگ نويس ايرانی – کانادايی حکم صادر کرده و رای به ۱۹ و نيم سال زندان برای اين وبلاگ نويس داده است. به گزارش وبسايت مشرق نيوز، يک منبع آگاه در گفت وگو با اين سايت از صدور حکم حسين درخشان اعلام کرده و گفته است حسين درخشان علاوه بر مجازات حبس، به بازگرداندن پول هايی که دريافت کرده، محکوم شده است. يک منبع نزدیک به خانواده حسین درخشان در گفت وگو با راديو فردا، خبر محکومیت حسين درخشان را تاييد کرده است. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و گزارشگران بدون مرز هم در بيانيه های جداگانه ای خبر محکومیت  آقای درخشان را تاييد کرده و به آن اعتراض کرده اند. خبرگزاری های آسوشيتد پرس و رويترز هم در گزارش هایی در  این زمینه منتشر کرده اند.  سايت مشرق نيوز درباره حکم حسین درخشان نوشته است: « بنا بر اين حکم که روز سه شنبه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی صادر شد، حسين درخشان، به جرم همکاری با دولت های متخاصم، تبليغ عليه نظام اسلامی، تبليغ به نفع گروهک های ضد انقلاب، توهين به مقدسات و راه اندازی و مديريت سايت های مبتذل و مستهجن، به ۱۹.۵ سال حبس تعزيری، پنج سال محروميت از عضويت در احزاب و فعاليت در رسانه ها و بازگرداندن وجوه اخذشده محکوم شده است.» طبق این گزارش، گفته شده حسين درخشان مبلغ ۳۰هزار و ۷۵۰ يورو، دوهزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگليس هم باید بپردازد. بر اساس قوانين آيين دادرسی، اين حکم در صورت ابلاغ رسمی، تا بيست روز قابل تجديد نظرخواهی است.   تاکنون مقامات قضایی جمهوری اسلامی در مورد حکم حسین درخشان موضعگیری نداشته اند و   این اخبار را تایید و یا تکذیب نکرده اند.  گزارشگران بدون مرز  روز سه شنبه  اين «حکم و روند بررسی پرونده را ناعادلانه» دانسته و از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران،  خواسته در اين پرونده دخالت کرده و موجبات آزادی اين وبلاگنويس را فراهم کند. به نوشته بيانيه گزارشگران بدون مرز، حسين درخشان پس از اين که از سوی نزديکان محمود احمدی نژاد اطمينان پيدا کرد که در صورت بازگشت به ايران تحت پيگرد قانونی قرار نخواهد گرفت، به ايران بازگشت ولی در مهرماه ۸۷ بازداشت شد. گزارشگران بدون مرز می گوید: «صدور چنين حکمی سنگينی عليه يک وبلاگ نويس در ايران بی‌سابقه است. اين حکم نشانگر خواست تبديل مورد حسين درخشان به «سرمشقی» برای ديگران است، در حالی که اين پرونده، سناريو ساخته شده از سوی مقامات امنيتی - قضايی ايران است.» این بیانیه می افزاید: «حسين درخشان در وبلاگ خود از اصول انقلاب اسلامی و رهبران آن و از سياست های محمود احمدی نژاد دفاع می کرد. جامعه جهانی و کانادا نيز بايد خواهان لغو اين حکم سنگين و آزادی فوری حسين درخشان شوند.» وی که علاوه بر تابعيت ايران، شهروند کانادا نيز محسوب می‌شود، در مدت حضور خود در خارج از کشور به اسرائيل نيز سفر کرده بود که گفته می‌شود، از جمله اتهام‌های وی «ارتباط با اسرائيل» است. عليرضا جمشيدی، سخنگوی وقت قوه قضاييه جمهوری اسلامی، در دی ماه سال ۱۳۸۷ با تاييد خبر بازداشت حسين درخشان، اتهام وی را «توهين به مقدسات» اعلام کرده بود. پيشتر برخی گزارش ها در مورد احتمال حکم اعدام برای اين وبلاگنويس منتشر شده بود.
 


آیت الله خامنه ای با انتقاد از وضعيت معيشتی مردم در آمريکا گفته است: محمود احمدی نژاد، در سفر «پر مغز» خود به سازمان ملل متحد بخشی از اين «حقايق و آمارها» درباره آمریکا را بيان کرده است.آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با انتقاد از وضعيت معيشتی مردم در آمريکا و آنچه که «ميليون ها انسان» زير خط فقر خوانده، گفته است: محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در سفر «پر مغز» خود به سازمان ملل متحد بخشی از اين «حقايق و آمارها» را بيان کرده است. رهبر جمهوری اسلامی ايران که با ائمه جمعه سراسر کشور صحبت می کرد، با اشاره به آنچه که « برخی آمارهای تکان دهنده از وضعيت زندگی مردم آمريکا» خوانده، گفت:«البته ریيس جمهور محترم بخشی از اين حقايق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بيان کردند و وجود چندين ميليون کارتن خواب و ده ها ميليون انسان در زير خط فقر بخشی از حقايق تلخ جامعه امريکا است.» بیشتر بخوانید آمریکا اظهارات احمدی‌نژاد درباره ۱۱ سپتامبر را «نفرت‌انگیز» خواند آيت الله خامنه ای همچنين گفت است:« مستکبران و زياده طلبان دنيا برخلاف شعارهايشان، تمام قدرت و ثروت را برای عده ای معدود و اطرافيان خود می خواهند که نمونه بارز آن مقايسه وضعيت زندگی مردم عادی با حاکمان، در آمريکا است.» محمود احمدی نژاد هفته گذشته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده بود، همچنين در کنفرانس « اهداف توسعه هزاره» که با موضوع مبارزه با فقر و با حضور سران کشورهای جهان تشکيل شده بود سخنرانی کرد. محمود احمدی نژاد در  مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی از وجود دو نيم ميليون زندانی در آمريکا انتقاد کرده بود. محمود احمدی نژاد همچنين در سخنرانی خود در در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تلويحا دولت آمريکا را به دست داشتن در حملات يازدهم سپتامبر متهم کرد و گفت که «اکثريت مردم آمريکا و ملت‌ها» بر اين باورند که دولت آمريکا خود در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته‌است. در جريان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی امسال سازمان ملل، نمايندگان ايالات متحده و همين طور نمايندگان ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در اعتراض به اين ادعای آقای احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کردند. هيات آمريکايی حاضر در سازمان ملل حتی پيش از به پايان رسيدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بيانيه‌ای در محکوميت اين اظهارات منتشر کرد و گفته‌های او را «نفرت‌انگيز و متوهمانه» خواند. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد آن را «گستاخانه و غيرقابل قبول» خواند و باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی بی‌بی‌سی فارسی، سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره يازدهم سپتامبر، «توهين‌آميز»، «نفرت‌انگيز» و «نابخشودنی» دانست . در همين زمينه، بان گی-مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز روز جمعه اظهارات محمود احمدی‌نژاد را در مورد دست داشتن دولت آمريکا در حملات ۱۱ سپتامبر، «قوياً» محکوم کرد. آقای بان اظهار داشت: «من قوياً اظهاراتی که روز گذشته توسط رهبر يکی از هيئت‌ها در مورد زير سؤال بردن علت حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر به خاک ايالات متحده بيان شد را محکوم می‌کنم.»
 


ميرحسين موسوی و محمد خاتمی، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران، طی ديداری با انتقاد از شرايط سياسی موجود و حاکميت گفتند:« عده ای انقلاب را در انحصار خود می دانند و ابزاری جز دروغ و توهين و اتهام زنی نمی شناسند.»ميرحسين موسوی و محمد خاتمی طی ديداری با انتقاد از شرايط سياسی موجود و حاکميت گفتند:« عده ای انقلاب را در انحصار خود می دانند و ابزاری جز دروغ و توهين و اتهام زنی نمی شناسند.» به گزارش وبسايت کلمه و در خبری که روز سه شنبه منتشر کرده، مير حسين موسوی از رهبران مخالفان دولت در ايران و محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق، گفتند جامعه متوجه بی اساس بودن بسياری از مطالب و ادعاهايی که به صورت رسمی و غير رسمی رواج يافته شده است. اين دو در جريان ديدار خود گفته اند:« در نظامی که بنای آن بر رأی مردم و آزادی و حرمت همه افراد جامعه و تقوی و خدمتگزاری مسؤولان تأکيد کرده، رفتارهای ناپسند رواج می يابد و بر پايه همين رفتارها و گفتارهای نادرست، بسياری از چهره ها و سرمايه های ارزنده کشور بازداشت، محاکمه و زندانی می شوند و حتی به ادعاهای آنان در مورد نحوه رفتارهای ناروا رسيدگی نمی شود».   دیدار محمد خاتمی و میرحسین موسوی در حالی است که روزنامه‌ رسالت، که مدير مسئولی مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخيص اداره می‌شود در يکی از آخرين مطالبی که عليه رهبران مخالفان دولت نوشته بود، مدعی شده بود که ميان این رهبران، اختلاف به وجود آمده و نوشته بود محمد خاتمی«به عملکرد ساختارشکنانه ميرحسين موسوی و کروبی اعتراض کرده و حاضر به تائيد جنبش سبز» نشده است. اين روزنامه که از رهبران جنبش سبز با عنوان «سردمداران فتنه» ياد کرده است، در ادامه نوشته بود که رهبران جنبش سبز از عملکرد محمد خاتمی «عصبانی» هستند.  میرحسین موسوی ادعای روزنامه رسالت را تکذیب کرده و گفت که جنبش سبز «پدرخوانده» ندارد.      بیشتر بخوانید: اعلام جرم هفت فعال اصلاح‌طلب علیه فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه جبهه مشارکت: نتایج انتخابات رياست جمهوری، کودتا است  در همین حال، میرحسین موسوی و محمد خاتمی  در دیدار روز سه شنبه همچنين از اين که « حتی عزيزانی که احساس می کنند به آنها ستم شده و مورد اتهامات ناروا قرار گرفته اند، و از حق قانونی خود برای شکايت استفاده کرده اند، به جای رسيدگی عادلانه، دوبارهً به زندان بازگردانده می شوند،» ابراز تاسف کردند. اشاره دوباره به زندان برگردانده می شوند، به سياستمداران اصلاح طلبی چون محسن صفايی فراهانی و مصطفی تاجزاده است که در حالی که خارج از زندان بودند، طی اظهاراتی که منسوب به يکی از فرماندهان سپاه بود، شکواييه ای مبنی بر تقلب سازماندهی شده در انتخابات منتشر کردند و پس از آن دوباره به زندان فراخوانده شدند. همچنين وزير اطلاعات جمهوری اسلامی و دبير شورای نگهبان، سران اصلاح طلب را به دريافت پول از آمريکا متهم کرده بودند که هرچند محمد خاتمی آن را تکذيب کرده و خواستار برخورد با اين ادعاها شد، اما وزير اطلاعات باز بر ادعای خود تاکيد کرد. محمد خاتمی و مير حسين موسوی همچنين خواستار برخورد جدی با اهانت کنندگان و متعرضان به خانواده های همت و باکری و ديگر شخصيت های کشور شده و ايجاد محدوديت های فراوان و روزافزون برای شخصيت ها و جريانات منتقد را محکوم کرده اند. گزارش ها حاکی است خانواده های همت و باکری، دو فرمانده نظامی سرشناس ايران که در جنگ کشته شدند، چندی پيش و در هنگام ورود به منزل مهدی کروبی با مقاومت نيروهای امنيتی روبرو شدند و حتی در جريان درگيری از گاز اشک آور استفاده کرده و به ضرب و شتم خانواده باکری و همت پرداخته اند. همچنين نيروهای امنيتی اجازه ندادند خانواده های همت و باکری با ميرحسين موسوی ديدار کنند و از اين ديدار جلوگيری کرده اند.
 


روزنامه هلندی دپرس، در مقاله‌ای نظریات موجود در مورد حمله کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» به شبکه‌های رایانه‌ای ایران را بررسی کرده و پیشینه‌ای از این‌گونه حملات به‌دست می‌دهد. نویسنده این مقاله ، جایگاه این حمله را در رشته حوادث مشابه نشان داده و قدرت‌هایی که توانایی چنین کاری را دارند به بررسی گذاشته‌است.به دنبال انتشار گزارش‌هایی در باره گسترش یک کرم رایانه‌ای به نام «استاکس‌نت» در شبکه‌های کامپیوتری ایران و به‌ویژه در مراکز حساس صنعتی و نیروگاهی ایران، روزنامه هلندی دِپــِرس نوشتاری دارد به‌قلم «کامیل دریسن» تحت عنوان «جنگ علیه ایران الان دیگر واقعاً آغاز شده‌است». در این مقاله می‌خوانیم: محمود جعفری، مدیر اجرایی نیروگاه هسته‌ای بوشهر، در مورد برنامه مخرب ولی بسیار نبوغ‌آمیز رایانه‌ای که کامپیوترهای تأسیسات بوشهر را آلوده کرده گفت که «یک جنگ سایبری علیه ایران شروع شده‌است». اما آقای جعفری بعد از این گفته، آسیب کرم استاکس‌نت را کمتر از آن‌چه اول اعلام شده بود ترسیم کرد و افزود که این برنامه، تنها رایانه‌های شخصی کارکنان نیروگاه را آلوده کرده و به خود نیروگاه آسیبی نزده‌است. روزنامه دپرس در ادامه می‌نویسد: اما در مورد این ادعای آقای جعفری شک زیادی وجود دارد. کارشناسان رایانه‌ای از خبر وجود چنین کرمی هنوز در بهت و حیرت به‌سر می‌برند و «کاسپرسکی لَبز» از شرکت‌های معروف فناوری اطلاعات، برنامه استاکس‌نت را برنامه‌ای «هراس‌انگیز» توصیف کرده که «جهان را به سوی یک مسابقه تسلیحاتی جدید سوق می‌دهد». استراتژیست‌های نظامی از مدت‌ها پیش می‌دانند که جنگ‌های متعارف به عرصه جدیدی به نام «فضای مجازی» هم کشیده شده و چین و روسیه هم از مدتی پیش سرگرم سرمایه‌گذاری‌های کلان در این زمینه هستند تا ضعف‌های نسبی ارتش‌های خود را از این راه جبران کنند. جنگ وبی اول در ادامه مقاله روزنامه دپرس می‌خوانیم: معروف‌ترین نمونه از جنگ سایبری تا امروز، «جنگ وبی اول» بود. این اصطلاح برای حمله‌ای به‌کار می‌رود که هکرهای روسی در سال ۲۰۰۷ علیه رسانه‌ها، بانک‌ها و نهادهای دولتی کشور استونی آغاز کردند. علت این حمله، جابه‌جایی یک بنای یادبود مربوط به جنگ‌های شوروی توسط استونی‌ها بود که خشم روس‌ها را برانگیخت. اما همان‌طور که در مورد آن حمله هم هیچ‌گاه معلوم نشد که آیا دولت روسیه هم در آن دست داشته یا خیر، در مورد استاکس‌نت هم شاید برنامه‌ریز اصلی هیچ‌وقت مشخص نشود. اما به گفته رالف لانگنر، کارشناس رایانه‌ای، پیچیدگی این کرم رایانه‌ای چنان زیاد است که نمی‌تواند کار یک شخص یا یک گروه باشد و برای ساخت آن به امکانات کشوری و دولتی نیاز است. آقای لانگنر می‌گوید: «امکاناتی که برای اجرای این حمله لازم است نشانگر دست داشتن یک دولت در آن است و جالب این‌جاست که این بار از کرم رایانه‌ای، نه برای جاسوسی، بلکه برای تخریب استفاده شده‌است». روزنامه دپرس ادامه می‌دهد: بنابر این با نگاهی به برنامه هسته‌ای ایران دو مظنون منطقی برای این حمله به ذهن می‌آید، یکی ایالات متحده و دیگری اسرائیل. در چنین صورتی، حمله با استاکس‌نت (که چند کشور آسیایی دیگر را هم بی‌بهره نگذاشته) اولین نمونه شناخته شده از یک حمله بزرگ سایبری توسط یک کشور غربی به‌شمار خواهد آمد. روزنامه نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۹ نوشت که جرج بوش، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، اجازه استفاده از روش‌های تجربی را جهت خرابکاری در سامانه‌های رایانه‌ای برنامه هسته‌ای ایران صادر کرده‌است. گفته می‌شود که باراک اوباما هم آن برنامه مخفی را ادامه داده پس بعید نیست که استاکس‌نت هم از اجاق او درآمده باشد. زمانی که اسرائیل در سال ۲۰۰۷ در «عملیات باغ میوه» یک رآکتور هسته‌ای در دست ساخت سوریه را بمباران هوایی کرد، ابتدائاً حمله‌ای دیجیتالی را ترتیب داده‌بود که یکی از نتایج آن از کار افتادن پدافند هوایی سوریه پیش از رسیدن هواپیماهای اسرائیلی به منطقه بود. مقاله‌نویس دپرس در ادامه می‌نویسد: به هر صورت این یک امر شناخته شده‌است که باراک اوباما به طور سنگین در جنگ سایبری سرمایه‌گذاری کرده‌است. آقای اوباما، هاورد اشمیت، رئیس پیشین امنیت شرکت مایکروسافت را به عنوان شخص درجه یک امور سایبری دولت خود به کار گماشت و در ماه مه نیز در پنتاگون، مرکزی به نام «مرکز فرماندهی سایبر» کار خود را شروع کرد. به این مرکز فرماندهی اختیار داده شده تا در عملیات‌های خود از «طیف کامل» گزینه‌ها بهره ببرد، یعنی این مرکز نه تنها مجاز است از شبکه‌های آمریکایی دفاع کند بلکه مجاز است به سیستم‌های دیگر کشورها هم هجوم ببرد. البته چندوچون و روش‌ها و مقررات این حملات محرمانه است. به نوشته دپرس، نظریه دیگری هم وجود دارد که اسرائیل را مغز متفکر احتمالی حمله رایانه‌ای به بوشهر می‌داند. دپرس می‌نویسد: امسال یکی از مقام‌های ارشد نظامی، اهمیت جنگ سایبری را در قرن بیستم قابل مقایسه با برخورداری از یک نیروی هوایی توصیف کرد و اگر دقت کنیم می‌بینیم که البته اسرائیل کشوری است که دانش لازم برای حملات رایانه‌ای را هم در چنته دارد. زمانی که اسرائیل در سال ۲۰۰۷ در «عملیات باغ میوه» یک رآکتور هسته‌ای در دست ساخت سوریه را بمباران هوایی کرد، ابتدائاً حمله‌ای دیجیتالی را ترتیب داده‌بود که یکی از نتایج آن از کار افتادن پدافند هوایی سوریه پیش از رسیدن هواپیماهای اسرائیلی به منطقه بود. مقاله‌نویس دپرس می‌افزاید: این‌که واکنش ایران به حمله «استاکس‌نت» چگونه خواهد بود هنوز مشخص نیست. به هر صورت، قوانین بین‌المللی محمل حقوقی چندانی بدست ایرانی‌ها نمی‌دهد زیرا جنگ سایبری آن‌چنان تازه است که هنوز قوانین جهانی برای آن وضع نشده‌است. مقاله روزنامه هلندی دپرس در پایان می‌نویسد: سرلشکر «کیس هومان» در وب‌سایت مؤسسه هلندی روابط بین‌المللی «کلینگن‌دال» در این مورد گوشزد کرده که کشورها نیازی فوری به وضع این‌گونه قوانین دارند. آقای هومان در نوشتار خود می‌پرسد: «برای نمونه باید دید تعریف جنگ سایبری در حقوق بین‌الملل چیست؟ اگر چنین حمله‌ای باعث تخریب یک سامانه دفاعی شود که حفاظت از بیمارستان‌ها را هم بر عهده دارد، پیامدهای قانونی چنین حمله‌ای چیست؟ اگر یک حمله سایبری تلفات انسانی هم به‌جا بگذارد آیا در این صورت کنوانسیون ژنو نقض شده‌است یا خیر؟» این تنها چند سؤال از سؤال‌های زیادی است که در این مورد وجود دارد.
 


نيروی دريايی اسرائيل قایقی را که فعالان سياسی يهودی با هدف بيان حمايت از فلسطينی ها و لزوم شکستن محاصره غزه، از قبرس حرکت کرده بود، به سوی بندر اسرائيلی اشدود برد. نيروی دريايی اسرائيل قایقی را که فعالان سياسی يهودی با هدف بيان حمايت از فلسطينی ها و لزوم شکستن محاصره غزه، از قبرس حرکت کرده بود، به سوی بندر اسرائيلی اشدود برد. نيروی دريايی اسرائيل ظهر سه شنبه با تسلط بر قايق، در حالی که قایق هنوز به آبهای ساحلی غزه نزديک نشده بود، از فعالان يهودی سرنشين آن خواست تسليم شده و قايق را به طرف بندر اشدود ببرند. بیشتر بخوانید: قایق حامل بازماندگان هولوکاست به دنبال شکستن حصر غزه يهوديان سرنشين قايق که تابعيت اسرائيل، آلمان، بريتانيا و آمريکا را دارند، بدون هيچ گونه برخوردی تسليم شدند. مشارکت کنندگان در اين حرکت از قبل تاکيد کرده بودند که هدفشان ايجاد تحريک عمدی و خشونت نيست و با نيروهای کشوری که «آنرا دوست دارند» درگير نخواهند شد. فعالان که سازمان خود را «يهوديان در راه عدالت در فلسطين» می نامند، گفته بودند که برای نشان دادن اين واقعيت به جامعه جهانی و بويژه به فلسطينی ها که «همه يهوديان پشتيبان سياست های دولت اسرائيل نيستند» ، اين حرکت اعتراضی دريايی را برنامه ريزی کرده اند. قايق با نام «ايرنه» ظهر شنبه از بندر فاما گوستا در کشور قبرس و زير پرچم بريتانيا به سوی غزه حرکت کرده بود. آقای رامی الخنان، يکی از سرنشينان اسرائيلی قايق، پيش از مسلط شدن نيروی دريايی اسرائيل بر قايق، در مصاحبه های تلفنی متعددی با رسانه های اسرائيل گفت: «ناوچه های نظامی اسرائيل ما را تهديد می کنند» ولی افزود که «ما يکديگر را در آغوش گرفته ايم و ترانه صلح می خوانيم و با سرعت به حرکت ادامه می دهيم». آقای رامی الخنان در سال ۱۹۹۷ دختر نوجوان ۱۴ ساله خود، اسمادار الخنان را که از مدرسه بازمی گشت، در عمليات ترور انتحاری پرتلفاتی در مرکز اورشليم از دست داد. آقای الخنان خود در ارتش اسرائيل خدمت کرده است. يکی ديگر از همراهان اسرائيلی در اين حرکت دريايی، خلبان يوناتان شاپيرا، خلبان بالگردهای ارتش اسرائيل است که در گذشته حرکت های اعتراضی ديگری نيز، در مخالفت با سياست های اسرائيل انجام داده است. قايق «ايرنه» نه نفر سرنشين داشت، که برخی از آنها از نسل های بازمانده هولوکاست هستند. يک پيرمرد ۸۲ ساله، رئوبن مسکوويچ، خود بازمانده هولوکاست بوده است. هنگامی که «ايرنه» به بندر اشدود رسيد، دهها نفر از اسرائيلی ها ، از جمله فرزندان آقای رامی الخنان در اعتراض به کشاندن به زور قايق به سوی اشدود، تظاهرات می کردند و حمايت خود را از حرکت فعالان يهودی مورد تاکيد قرار می داند. مادر آقای اد ميليبند، رهبر تازه انتخاب شدۀ حزب کارگر بريتانيا، در ميان يهوديان حامی قايق «ايرنه» بوده است. شماری از ساير يهوديان بريتانيايی نيز از اين اقدام پشتيبانی کرده بودند. از سوی ديگر، برخی از افسران ارتش اسرائيل در مصاحبه با رسانه های اين کشور گفته بودند که ارتش بايد درجه نظامی دوران احتياط اسرائيلی هايی را که در اين حرکت اعتراضی شرکت کرده اند از آنها سلب کند اما ارتش اسرائيل به اين درخواست ها واکنشی نشان نداده است. انجام حرکت های اعتراضی از سوی افسران دوره احتياط ارتش اسرائيل پيشينه غنی دارد. حرکت دريايی «ايرنه» ، تازه ترين اقدام اعتراضی دريايی در قبال محاصره سه ساله بندرغزه، از پس از ماه ژوئن امسال است. پس از کشتی ترکيه ای ماوی مرمره که تسلط توام با خشونت تکاوران نيروی دريايی اسرائيل بر عرشه آن، به کشته شدن نه سرنشين شهروند ترکيه و زخمی شدن بيش از چهل نفر ديگر منجر شد، يک قايق حامل فعالان سياسی از ايرلند نيز اوائل ژوئن به سوی غزه حرکت کرد که سرنشينان آن خود را به طور مسالمت آميز تسليم کردند. در سراسر جهان، اقدامات گسترده ای در هفته های اخير در جريان بوده است تا دهها کشتی در حرکت دريايی وسيع و همآهنگی، با نام «ناوگان آزادی ۲» ، از نقاط مختلف بزودی به سوی غزه حرکت کنند. از احتمال همراه شدن دست کم بيست فروند کشتی در «ناوگان آزادی ۲» سخن رفته و گفته شده است که اين حرکت احتمالا ماههای اکتبر يا نوامبر صورت خواهند گرفت. اسرائيل تاکيد دارد که در غزه تنگنايی از نظر کالا و سوخت وجود ندارد و اگر عواملی در جهان می خواهند محموله های کمک به غزه بفرستد، بايد از «راههای پذيرفته شده» به اين اقدام دست بزنند. از بيستم ژوئن که دولت اسرائيل زير فشار جهانی ناچار شد تدابير سياست محاصره غزه را تغيير دهد، کاروان های زيادی از جهان انواع کالاها و محموله ها را از طريق بندر العريش در مصر به غزه رسانده اند. اما اسرائيل هنوز از عواقب کشتی ترکيه ای ماوی مرمره رها نشده است؛ نه تنها ترکيه هنوز مناسبات خود را با اسرائيل به حالت عادی برنگردانده، بلکه کميسيون حقيقت ياب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز هفته گذشته در گزارش خود به شورا، اسرائيل را به «جنايت عمدی» در ماجرای مرمره آبی متهم کرد و اعلام داشت که می توان اسرائيل را مورد محاکمه قرار داد.
 


به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، علی اصغرعرشی، اولین محموله بنزین ایران به خارج صادر شده است. او افزوده که با اختصاص واحدهای پتروشیمی کشور به تولید بنزین، اکنون ایران به خودکفایی رسیده است. آقای عرشی همچنین گفته است که پس از تحریم صدور بنزین به ایران از سوی آمریکا، چند کشور برای صادرات بنزین به ایران اعلام آمادگی کردند. این مدیر شرکت ملی نفت ایران، از کشورهایی که بنزین ایران به آنجا صادر شده و یا برای صدور بنزین به ایران اعلام آمادگی کرده اند، نام نبرده است.
 


به گزارش خبرگزاری های ایران ، یکی از اعضای شورای رهبری جمهوری خلق چین روز سه شنبه در تهران با محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی دیدار کرد. برپایه این گزارش ها، «لی چانگ» در این دیدار ها بر حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده و گفته است که چین مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا و غرب علیه ایران، علاوه بر قطعنامه های شورای امنیت است. چین از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است و به قطعنامه های تحریم ایران رای مثبت داده است.
 


کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه، گزارش خود را درباره عملکرد دولت درمورد واگذاری سهام عدالت، در صحن علنی مجلس قرائت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، این کمیسیون در گزارش خود در زمینه نظارت و پیگیری اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، به واگذاری سهام تعدادی از شرکت های زیان‌ده در این طرح اشاره کرده و گفته است که از حدود 140 هزار میلیارد ریال اقساط سهام واگذار شده ، تاپایان بهمن ماه 1388، تنها مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به حساب دولت واریز شده و بقیه اقساط که 11 هزار میلیارد ریال است هنوز به خزانه پرداخت نشده است. دراین گزارش همچنین آمده است که از آنجائیکه 80 درصد فعالیت های اقتصادی در اختیار دولت است، باید اجازه خصوصی سازی واقعی براساس رقابت و تقویت بخش خصوصی داده شود.
 


در آخرین مسابقه گروه نخست قهرمانی ۲۰۱۰ والیبال مردان جهان در ایتالیا، تیم صاحب نام میزبان به سختی و پس از «تای بریک» تیم ملی ایران را سه بر دو شکست داد و از دور رقابت‌ها خارج کرد.در آخرین مسابقه گروه نخست قهرمانی ۲۰۱۰ والیبال مردان جهان در میلان ایتالیا، تیم صاحب نام میزبان به سختی و پس از «تای بریک» تیم ملی ایران را سه بر دو شکست داد و از دور رقابت‌ها خارج کرد. ایتالیا به ترتیب ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۱۰، ۲۱ بر ۲۵، ۲۶ بر ۲۸ و ۱۵ بر ۱۳ ایران را شکست داد و با سومین پیروزی پیاپی پیشتاز گروه شد. ایران که پس از شکست انتقادآمیز سه بر صفر از مصر، ژاپن را سه بر یک شکست داده بود، در برابر تیم بزرگ ایتالیا ست دوم را بسیار بد ظاهر شد؛ اما در دو ست بعدی اتیالیا را در خاک خود پشت سر گذاشت و در ست سرنوشت‌ساز پنجم هم تا آستانه یک پیروزی تاریخی و کسب مقام دوم گروه پیش رفت، اما سرانجام مغلوب قدرت میزبان بزرگ شد و بهای سنگینی برای شکست سنگینش در برابر مصر پرداخت کرد. از هر گروه سه تیم به مرحله دوم راه یافتند که پس از ایتالیا سه تیم ایران، مصر و ژاپن با دو باخت و یک پیروزی سرنوشت صعود را به شمارش امتیازها سپردند. در این روش ایران چهارم و حذف شد. پیش از مسابقه ایران با ایتالیا، ژاپن با برتری سه بر دو بر مصر به اولین پیروزی در این رقابت‌ها رسید و به دور بعد هم راه یافت. علاوه بر شکست سنگین ایران از مصر، ست دوم بازی با ایتالیا نیز به زیان سنگین ایران تمام شد. تا نیمه‌های ست نخست طول کشید تا ایتالیا آهنگ دو بازی قبلی‌اش را بازیافت. در ابتدا امتیازها پایاپای پیش رفت تا نزدیکی‌های پایان ست که ایتالیا به یک جهش به برتری ۲۵ بر ۲۱ رسید. ایران در ست دوم غروبی نا بهنگام داشت و ایتالیا کمترین فرصتی به حریف آسیایی نداد. این ست با یک مجموعه دفاع چشمگیر ۲۵ بر ۱۰ به سود تیم صاحب والیبال ایتالیا به پایان رسید. با خودیابی تحسین برانگیز ایران در ست سوم، میزبان به زحمت افتاد و نتوانست نبض بازی را در دست داشته باشد. این باعث شد تا آنان در اواخر ست به خود بیایند ولی برای آنان تأسف‌بار بود که دیر به خود آمدند و ایران توانست به برتری روحیه بخش ۲۵ بر ۲۱ یابد. ایران در پایان ست چهارم حاکم بر تالار بود و وقتی ایتالیا توانست امتیازها را برابر کند، دیگر دیر شده بود و بازی تحسین برانگیز مردان ایران برتری ۲۸ بر ۲۶ را به آنان داد تا با تساوی دو بر دو، سرنوشت به ست پنجم کشیده شود. ست پایانی ادامه نبرد سنگین دو تیم بود و میزبان سرانجام با برتری ۱۵ بر ۱۳ به سختی از شکست گریخت و در پایان رقابتی پایاپای و نفسگیر، ایتالیا پیروز و پیشتاز گروه شد. در تیم ایتالیا کریستیان ساوانی، دیوید ماررا، آلسانردو فی، آندریا سالا، ماتی چرنیک و در ست‌های پایانی میشال لاسکو و در تیم ایران فرهاد نظری، علیرضا نادی، حمزه زرینی و موسوی عراقی چهره‌های مؤثر و شاخص میدان بودند.
 


به دنبال سخنان غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای،‌ مبنی بر انحلال دو حزب عمده اصلاح‌طلب در ایران توسط دادگاه، جبهه مشارکت ایران با صدور بیانیه‌ای سخنان دادستان کل کشور در این باره را «مصداق کامل جنگ روانی و اشاعه کذب» دانسته و بر قانونی بودن ادامه فعالیت این حزب تاکید کرده است.به دنبال سخنان غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،‌مبنی بر انحلال دو حزب عمده اصلاح‌طلب در ایران توسط دادگاه، جبهه مشارکت ایران با صدور بیانیه‌ای سخنان دادستان کل کشور در این باره را «مصداق کامل جنگ روانی و اشاعه کذب» دانسته و بر قانونی بودن ادامه فعالیت این حزب تاکید کرده است. به نوشته سایت اینترنتی نوروز، جبهه مشارکت ایران، به عنوان بزرگترین حزب اصلاح‌طلب در ایران، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، سخنان روز دوشنبه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی را در باره صدور حکم انحلال دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی «مغایر با قانون اساسی» دانسته و به شدت از آن انتقاد کرده است. بیشتر بخوانید: اژه‌ای: حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب منحل شدند دادستان تهران: ادامه فعاليت «مشارکت» و «مجاهدين انقلاب» منع قانونی دارد در این بیانیه سخنان دادستان کل کشور در این باره «مصداق کامل جنگ روانی و اشاعه کذب» ارزیابی شده و آمده است: «ایشان در سخنان خود با ارجاع به تصمیم سیاست زده، غیر قانونی و غیر الزام آور کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار داشته‌اند، درخواست آن کمیسیون در دادگاه بررسی و دادگاه تصمیم به انحلال حزب مشارکت گرفته است. این اظهار نظر مبهم و غیر حقوقی است». غلامحسين محسني‌اژه‌ای، دادستان كل كشور وسخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفته بود، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب به عنوان دو حزب عمده اصلاح‌طلب ایران توسط دادگاه منحل شده و دیگر حق فعالیت سیاسی ندارند. این در حالی است که به دنبال انتشار این خبر، علی شکوری‌راد، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت، با ابراز بی‌خبری از تشکیل جلسه چنین دادگاهی گفته بود، تاکنون هیچ احضاریه‌ای برای شرکت در دادگاه به دست مسئولان این حزب نرسیده است. در این میان جبهه مشارکت نیز در بیانیه خود در واکنش به سخنان دادستان کل کشور این پرسش‌ها را مطرح کرده است، «در چه زمانی و توسط چه مرجع قضایی کیفر خواست علیه جبهه مشارکت صادر شده است و در چه تاریخی این کیفر خواست به اطلاع اولیای حزب رسیده است»؟ جبهه مشارکت همچنین با مطرح کردن پرسش‌های دیگری در باره زمان ارسال پرونده به دادگاه و رسیدگی به آن و نیز نوع دادگاه و این که چه کسی ریاست آن را بر عهده داشته است و اعضای هیات منصفه چه کسانی بوده‌اند، اظهارات سخنگوی قوه قضائیه را در این باره زیر سوال برده است. جبهه مشارکت با برشمردن پرسش‌های دیگری درباره دادگاه مورد اشاره دادستان کل کشور، نتیجه‌گیری کرده است:‌ «با توجه به این که اصلاً تا به حال دادگاهی برای رسیدگی به درخواست انحلال حزب توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از سوی قوه قضائیه تشکیل نشده است، بدیهی است که پاسخ به این سوالات غیر ممکن و در همه حال منفی است و حتما شما که با امر قضا آشنا هستید، می‌دانید اعلام شفاهی یک حکم از سوی سخنگوی قوه قضائیه هیچ گونه ارزش قضایی ندارد و برای هیچکس منع و تکلیفی ایجاد نمی کند». جبهه مشارکت همچنین در این بیانیه ادامه فعالیت خود را قانونی دانسته و افزوده است، ممانعت از فعالیت این حزب توسط هر شخصی «غیرقانونی و مصداق تخلف از قانون اساسی و اصول متعدد آیین دادرسی می‌باشد». در در روز ۲۳ فروردین ماه سال جاری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور دولت محمود احمدى‌نژاد با استناد به بندهایى از ماده ۱۶ قانون احزاب از تصمیم اعضاى این کمیسیون براى توقیف پروانه فعالیت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى و «ارسال گزارش تخلفات براى انحلال این گروه‌ها به دادگاه» خبر داده بود. کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین در نامه‌ای از سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت خواسته بود، تا زمان «تعیین تکلیف پرونده آنها در مرجع قضایى»، از هرگونه فعالیتى خوددارى کنند. این در حالی است که چند روز بعد، محمد سلامتی، دبيرکل مجاهدين انقلاب اسلامی و محسن صفايی ‌فراهانی، رييس هيات اجرايی جبهه مشارکت در دو نامه جداگانه به کميسيون ماده ۱۰ احزاب تاکيد کرده بودند، در خواست دبير اين کميسيون فاقد «وجاهت قانونی» است و این دو حزب همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران و گسترش اعتراض‌ها نسبت به آن شمار زیادی از اعضای رده بالای دو حزب عمده اصلاح‌طلب در ایران بازداشت شدند و عده‌ای از آنها همچون محسن صفایی‌فراهانی و محسن تاج‌زاده همچنان در زندان به سرمی‌برند. در دادگاه‌های موسوم به کودتای مخملی، که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸برگزار شد، دادستان تهران با اعلام جرم علیه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خواستار انحلال این دو حزب شده بود.
 


آیت الله خامنه ای در جمع ائمه جمعه سراسر کشور، سخنان محمود احمدی نژاد را در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل «پُر مغز» و سفرش را «پُرکار» توصیف کرد. آیت الله خامنه ای افزود: رئيس جمهوری محترم، وجود چندين ميليون كارتن خواب و ده ها ميليون انسان در زير خط فقر را که بخشی از حقايق تلخ جامعه امريكاست بیان کرد.  آقای خامنه ای همچنین گفت که کسی نمی تواند منکر کوتاهی ها، غفلت ها و سهل انگاری های مسئولان در بروز برخی مشکلات در سی سال گذشته در جمهوری اسلامی شود، اما کسی نباید بگوید که نظام جمهوری اسلامی برای فرار از مسئولیت مشکلات داخلی، دائما موضوع دشمن خارجی را مطرح می کند.
 


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز دوشنبه گفت که دولت وی در حال انجام بررسی‌های اولیه برای راه‌اندازی یک برنامه انرژی هسته‌ای است. آقای چاوز در این مورد به خبرنگاران گفت: «ما در فکر پروژه انرژی هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز هستیم و آن‌ها نخواهند توانست ما را متوقف کنند.»هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز دوشنبه گفت که دولت وی در حال انجام بررسی‌های اولیه برای راه‌اندازی یک برنامه انرژی هسته‌ای است. آقای چاوز که این موضوع را در یک نشست خبری مطرح کرد به خبرنگاران گفت: «ما در فکر پروژه انرژی هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز هستیم و آن‌ها نخواهند توانست ما را متوقف کنند.» رئیس جمهور ونزوئلا در مورد انرژی هسته‌ای افزود که «ما به این انرژی نیاز داریم و در حال انجام مطالعات اولیه هستیم». آقای چاوز این موضوع را با اشاره به دستگیری یک فیزیکدان و همسرش به اتهام ارائه کمک به ونزوئلا جهت «ساخت سلاح هسته‌ای» بیان کرد. «پدرو لئوناردو ماسکرونی»، که پاییز گذشته به این اتهام از سوی مأموران دولتی در ایالت نیومکزیکوی آمریکا بازداشت شده‌بود روز بیستم ماه جاری میلادی از سوی دادگاه آزاد شد. دستگیری آقای ماسکرونی زمانی صورت گرفت که این فیزیکدان به یکی از مأموران مخفی آمریکایی که در نقش نماینده دولت ونزوئلا با او تماس گرفته‌بود ارائه کمک کرد. هوگو چاوز در این رابطه افزود: «آن‌ها پروفسورهای دانشمندی را دستگیر کردند، فکر می‌کنم اهل آرژانتین بودند، و وقتی که آماده شدم در این مورد پاسخ بدهم یک سخنگوی دولتی آمد و گفت که نه، نه، مدرکی در این مورد نداریم.» یک فیزیکدان در ایالات نیومکزیکوی آمریکا به یکی از مأموران مخفی آمریکایی که در نقش نماینده دولت ونزوئلا با او تماس گرفته‌بود ارائه کمک کرد. سخنان آقای چاوز در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده تاکنون دولت ونزوئلا را متهم به دست داشتن در این پرونده نکرده‌است. هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا پیش از این نیز در مورد طرح‌هایی جهت آغاز یک برنامه انرژی هسته‌ای صحبت کرده‌است اما زمان و ابعاد چنین طرحی تاکنون نامشخص است. هوگو چاوز که از هم‌پیمانان نزدیک دولت جمهوری اسلامی در ایران است تاکنون همواره از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و اظهار داشته که از صلح‌آمیز بودن کامل آن برنامه «اطمینان» دارد. رئیس جمهوری ونزوئلا، سال گذشته اعلام کرد که ایران در امر اکتشاف اورانیوم با کشورش همکاری دارد و یک ماه پیش از آن، وزیر معادن این کشور نیز اعلام کرد که با همکاری ایران در امر اکتشاف اورانیوم گام‌هایی برداشته شده و آزمون‌های اولیه، از وجود ذخایر غنی اورانیوم در این کشور خبر می‌دهد. بررسی‌های انجام شده در دوسال گذشته در ونزوئلا نشان از کاهش محبوبیت هوگو چاوز در طول دو سال گذشته دارد و این در حالی است که آقای چاوز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ را پیش روی خود دارد. آقای چاوز روز سه‌شنبه پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ونزوئلا اعلام «پیروزی» کرد. با این حال اکنون، اگرچه حزب هوادار چاوز در انتخابات روز یک‌شنبه اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده‌است ، اما تلاش این حزب برای اخذ دو سوم کرسی‌ها که بار دیگر آن‌ها را به قدرت بی‌بدیل پارلمان تبدیل می‌کرد، به نتیجه نرسید.
 


جامعه اینترنتی روسیه حمایت خود را از حسین درخشان که «پیشگام وبلاگ‌نویسی در ایران» خوانده می‌شود و اکنون در زندان اوین به سر می‌برد ابراز کرد.جامعه اینترنتی روسیه حمایت خود را از حسین درخشان که «پیشگام وبلاگ‌نویسی در ایران» خوانده می‌شود و اکنون در زندان اوین به سر می‌برد ابراز کرد. اینترنت در روسیه فضایی نسبتاً آزاد است، اما موارد درگیری میان وبلاگ‌‌نویسان و دستگاه‌های حکومتی بی‌سابقه نیست و حتی چند تن از وبلاگ‌‌نویسان روس به دلیل نوشته‌های خود به مجازات زندان محکوم شده‌اند. از دید فعالین اینترنتی روسیه ابراز حمایت از همکار خود در هرجای دنیا که باشد، از جمله در جمهوری اسلامی ایران، کمترین کاری ا‌ست که آنها می‌توانند در راستای پیشبرد آزادی‌های مدنی انجام دهند. گفت‌وگوی رادیوفردا با دو موسس «انجمن وبلاگ‌نویسان روسیه» که علیه نقض آزادی بیان در ایران دست به اعتراض زده‌اند. در فضای چندين ميليون نفری اينترنتی روسيه، همه الک را به عنوان پيشگام وبلاگ‌نويسی سياسی در اين کشور می‌شناسند. تنها صفحه وی در وبلاگ «لایو جورنال» نزديک به ۴۰۰ هزار خواننده دائمی دارد. او به تازگی به همراه ويکتور کورپ، ديگر وبلاگ‌نويس مشهور روس، انجمن وبلاگ‌نويسان روسيه را تاسيس کرده است که هدف آن دفاع از آزادی بيان در اينترنت است. الک معتقد است آزادی بيان مسئله‌ای جهانی است و به همين دليل او نسبت به سرکوب وبلاگ‌نويسان در کشورهای ديگر نمی‌تواند بی‌اعتنا باشد. وی سال گذشته در اعتراض به مرگ اميدرضا ميرصيافی ، وبلاگ‌نويس ايرانی، به وبلاگ محمود احمدی‌نژاد نامه‌ای با امضای هزار تن از فعالان اينترنتی روسيه فرستاد که هم‌چنان بی‌پاسخ مانده است. اين وبلاگ‌نويس مشهور اکنون برای راه‌اندازی کمپين «حمايت از حسين درخشان» در پی آن است که توجه مقام‌های روسيه را به اين مسئله جلب کند. او در اين باره به راديوفردا می‌گويد: «مبارزه برای آزادی بيان کار مردم ايران، روسيه يا اروپا نيست. اين نهضتی فرامرزی است و تنها در ابعاد وسيع امکان موفقيت آن وجود دارد. به همين دليل من معتقدم اگر يک وبلاگ‌نويس درايران تحت تعقيب دستگاه حکومتی قرار گيرد وبلاگ‌نويسان سراسر دنيا بايد عليه اين مسئله اعتراض کنند. اين وظيفه هر وجدان بيداری است که برای حمايت از همکار خود از جايش بلند شود. برای من به عنوان يک شهروند روس مهم اين است که دولت‌مردان کشورم به نقض حقوق بشر در ايران اعتراض کنند. در اين راستا نامه‌ای برای وزارت خارجه و رئيس جمهور مدوديف که خودش نيز وبلاگ‌نويس است تهيه کرديم و اکنون برای آن امضا جمع می‌کنيم.» اين وبلاگ‌نويس می‌افزايد: «بايد متوجه باشيم نيروگاه اتمی يا سامانه‌های اس ۳۰۰ که دائماً در کانون توجه سياست‌مداران و رسانه‌های روسيه قرار دارد اين قدر مهم نيست که مسائل اجتماعی مهم است. ما می‌خواهيم به دولت روسيه و ايران اين مسئله را گوشزد کنيم که ارزش انسان از هر سلاح و ابزاری بالاتر است و مسائل انسانی و انسان‌دوستی نبايد در مقايسه با بحران هسته‌ای ايران رنگ ببازد، بلکه بايد در مناسبات اين کشورها نقش تعيين‌کننده داشته باشد. متاسفانه آحاد مردم روسيه اکثراً سياسی نيستند و نمی‌توانيم کمپين يک ميليون امضايی را به نتيجه برسانيم، اما در چهارچوب انجمن وبلاگ‌نويسان روسيه که فعالان اين رشته را گرد هم آورده است هر چه در توان داشته باشيم انجام خواهيم داد. وبلاگ‌نويسان ايرانی و تمام آزادانديشان اين کشور بايد بدانند در روسيه هم‌فکر زياد دارند. من می‌خواهم به خانواده و دوستان حسين درخشان بگويم با وجود هزاران کيلومتر فاصله، در روسيه کسانی هستند که با آنها ابراز همبستگی می‌کنند و آنها را دلداری می‌دهند.» ویکتور، ديگر وبلاگ‌نويس مشهور روس، در گفت‌وگو با راديوفردا اعلام کرد انجمن وبلاگ‌نويسان روسيه که او رياست آن را برعهده دارد به نمايندگی از جامعه اينترنتی روسيه عليه هرگونه محدودسازی فعاليت اينترنتی در ايران اعتراض می‌کند. او گفت فعالان اينترنتی در روسيه از اين که دستگاه حکومتی در ايران مدت‌هاست شبکه‌های اجتماعی، سرويس‌های ارتباطی و پايگاه‌های اينترنتی را مسدود کرده باخبر و به‌شدت با آن مخالفت است. وی در اين باره می‌گويد: «به جرأت می‌توانم بگويم در حال حاضر وبلاگ‌نويسی پرخواننده‌ترين وسيله ارتباطی و شکل‌دهنده روابط اجتماعی است. اين که دولت‌های سرکوبگر وبلاگ‌ها را مسدود و وبلاگ‌نويسان را بازداشت می‌کنند نشانه اين است که تشکل‌های اجتماعی اينترنتی را قدرتی واقعی و دشمن خود می‌دانند. این مسئله به معنای آن است که نبايد نااميد شويم، بلکه برعکس بايد فعاليت اينترنتی را گسترش دهيم. انجمن وبلاگ‌نويسان روسيه فهرستی از ابزارهای حمايت از آزادی بيان در اينترنت منتشر کرده و هر کسی می‌تواند پيشنهادهای خود را به آن اضافه کند. از ديد ما اين ابزار عبارت‌اند از انتشار بيانيه‌های حمايتی، برگزاری نظرسنجی، کمپين‌های جمع‌آوری امضا، ارسال نامه سرگشاده به دستگاه‌های ذي‌ربط و رسانه‌های عمومی و همکاری با انجمن‌های وکلا و مدافعين حقوق بشر. بايد تلاش کرد هر مورد نقض آزادی بيان به گوش جامعه جهانی برسد. نبايد از ياد ببريم هر يک از ما به تنهايی محکوم به شکست هستيم و برای اين که شکست نخوريم بايد هوای يکديگر را داشته باشيم.» فعالان اينترنتی روسيه در گفت‌وگو با راديوفردا نسبت به اين که مقام‌های ايرانی اعتراضات‌شان عليه بازداشت حسين درخشان و ديگر وبلاگ‌نويسان و روزنامه‌نگاران ايرانی را مورد توجه قرار دهند ابراز ترديد می‌کنند، اما اميدوارند مقام‌های روس به اين مسئله اهميت دهند. چند روز پيش هم باراک اوباما از الهام علی، رئيس جمهور آذربايجان، خواست دو وبلاگ‌نويس زندانی در اين کشور را آزاد کند. وبلاگ‌نويسان روس منتظرند تا ديميری مدوديف نيز در اقدامی مشابه به حمايت از وبلاگ‌نويسان زندانی ايران صدای خود را بلند کند.
 


آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی و محمد جواد لاریجانی را به عنوان نمایندگان جدید قوه قضائیه در شورای نظارت بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی منصوب کرد. ابراهیم رئیسی هم اکنون معاون اول رئیس قوه قضائیه و از اعضای مجلس خبرگان ومحمد صادق لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است. سایر اعضای این شورا، مهدی کلهر، اسفندیار رحیم مشایی، علی مطهری و بیژن نوباوه هستند که دو نفر اول از طرف محمود احمدی نژاد و دو نفر دوم از طرف مجلس برای مدت دوسال که قابل تمدید است ، به عضویت شورا منصوب شده اند.
 


در گردهمایی سیاسی حزب کارگر، حزب حاکم کره شمالی که روز سه‌شنبه برگزار شد، کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که بار دیگر به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد، جوان‌ترین پسر خود را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد.در گردهمایی سیاسی حزب کارگر، حزب حاکم کره شمالی که روز سه‌شنبه برگزار شد، کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که بار دیگر به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد، جوان‌ترین پسر خود را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها در بزرگترین گردهمایی سیاسی اعضای حزب حاکم کره شمالی در ۳۰ سال گذشته که در در روز سه‌شنبه، ۶ مهرماه در پیونگ یانگ برگزار شد، کیم جونگ ایل بار دیگر به عنوان رهبر این کشور انتخاب شد و وی نیز، کیم جونگ اون، جوان‌ترین پسر خود به همراه پنج نفر دیگر را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد. پیش از این خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که به نظر می‌رسد رهبر ۶۸ ساله کره شمالی که از مشکل کلیوی رنج می‌برد و دو سال پیش از این نیز دچار سکته مغزی شده است، در صدد است که سومین و جوان‌ترین پسر خود را به عنوان رهبر بعدی حزب معرفی کند. به نوشته روزنامه اینترنتی کره شمالی که مقر آن در سئول است، این کنفرانس به دلیل ناخوشی کیم جونگ ایل تنها یک روز به طول خواهد انجامید. این روزنامه همچنین نوشته است که کیم جونگ ایل تنها در جلسه صبحگاهی این کنفرانس حضور داشته است. این کنفرانس در حالی پس از ۳۰ سال برگزار شده است که بر اساس مقررات حزب کارگر کره شمالی، اعضای این حسب هر پنج سال یک بار موظف به برگزاری نشست ملی هستند. به باور بسیاری از تحلیلگران، انتصاب کیم جونگ اون به عنوان ژنرال چهار ستاره از سوی پدر گامی است به سوی جانشینی وی به عنوان رهبر آتی حزب حاکم کارگر در کره شمالی. این در حالی است که در مورد کیم جونگ اون که نام وی روز سه‌شنبه برای اولین بار از سوی پدرش در یک مجمع سیاسی عنوان شد، اطلاعات بسیار مختصری در اختیار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد و تنها یک عکس منتسب به وی کنون در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است. تنها اطلاعات موجود نشان از آن دارد که وی در حدود ۲۷ سال سن دارد و در سوئیس به تحصیل پرداخته است. در این مراسم همچنین کیم جونگ ایل پنج نفر دیگر از جمله خواهر ۶۴ ساله خود، کیم کیونگ خوئه و همسر جانگ سونگ تائک، نایب رئیس کمیسیون دفاع ملی کره شمالی که به باور بسیاری در کره شمالی به عنوان دومین فرد قدرتمند به شمار می‌رود و علاوه بر آن چوئه ریونگ هائه، از افراد نزدیک به کیم جونگ ایل و خاندان کیم را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که به نظر می‌رسد این دو نفر به عنوان حامیان پسر جوان و «بی تجربه» کیم جونگ ایل به این مقام منصوب شده‌اند. خاندان کیم از سال ۱۹۴۸ که کیم ایل سونگ، پدر کیم جونگ ایل با حمایت اتحاد جماهیر شوروی جمهوری دموکراتیک خلق کره را پایه‌گذاری کرد تا کنون بر مسند قدرت نشسته‌اند. کیم ایل سونگ، بنیانگذار حکومت کمونسیتی در کره شمالی، از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۲ در مقام نخست‌وزیر کره شمالی به فعالیت می‌پرداخت و از آن سال تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۴ نیز رهبری حزب حاکم کره شمالی را بر عهده داشت. کیم جونگ ایل از سال ۱۹۷۴ به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد؛ اگرچه که این جانشینی در سال ۱۹۸۰ رسمأ در مجمع عمومی اعلام شد و با اعلام این جانشینی اولین انتقال موروثی قدرت در یک ساختار کمونیستی رقم خورد.
 


۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، از سخنان وی در باره جایگاه مجلس انتقاد کرده‌اند و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از دولت خواسته است، به جای «تفسیر نادرست» سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی، مشکل تورم و اشتغال را حل کند.۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، از سخنان وی در باره جایگاه مجلس انتقاد کرده‌اند و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از دولت خواسته است، به جای «تفسیر نادرست» سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی، مشکل تورم و اشتغال را حل کند. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، از سخنان وی در این باره که «دوره در راس امور بودن مجلس گذشته»، انتقاد کرده و خواستار پرهیز وی از«اظهارات مناقشه آمیز و مغایر با قانون و بیانات امام و رهبری» شدند. بیشتر بخوانید: محمدرضا باهنر: مجلس می‌تواند بحث عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند سخنان احمدی‌نژاد درباره جایگاه مجلس با واکنش نمایندگان و رئیس مجلس روبه‌رو شد در تذکر کتبی نمایندگان که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی خوانده شده است، خطاب به محمود احمدی‌نژاد آمده است:‌«جنابعالی در آستانه سفر به نیویورک برخلاف نص بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری و برخلاف قانون اساسی جایگاه مجلس را که حاصل خون‌های جوانان این کشور و نتیجه الله‌اکبرهای ملت ایران است، مورد خدشه قرار دادید». چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه ایران با بیان اینکه قوه مجریه «بالاترین قوه کشور» است، اظهار داشته بود، دوره‌ای که مجلس در رأس امور بود، سپری شده است. رئیس دولت دهم در این باره گفته بود: «قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند». این سخنان با واکنش تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شده بود که محمود احمدی‌نژاد را به «تحریف» سخنان رهبر پیشین جمهوری اسلامی متهم کرده و تأکید کرده بودند، مجلس می‌تواند، «بحث عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند». در این میان ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی خود، سخنان محمود احمدی‌نژاد را درباره جایگاه مجلس موجب «تضعیف مردم سالاری دینی» دانسته و افزوده‌اند:‌ «مردم از رئیس‌جمهور و سایر مسئولان انتظار دارند که به مسایل اساسی کشور مانند اشتغال جوانان، جلوگیری از گرانی بعضی از کالاهای اساسی،‌ جلوگیری از قاچاق بی‌رویه کالاها و حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با مفاسد اجتماعی در سطح کشور بپردازد و لازم است دولت به جای دخالت در امور قوای دیگر و نفی جایگاه مجلس که نماد اصلی مردم سالاری دینی است، به وظایف خود عمل کند». در همین راستا علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس، سخنان احمدی‌نژاد را مبنی بر این که مجلس دیگر در راس امور نیست، «غلط» دانسته و گفته است:‌ «دولت باید برود مشکل تورم و اشتغال را حل کند و تولید را افزایش دهد ،اینها مسائل اصلی است و ما در این جهت کمک می‌کنیم. این حرف‌ها حاشیه‌ای و نادرست است که مجال آن در شرایط کنونی کشور نیست و کسی نباید این حرف‌ها را بزند». در این میان قرائت تذکر کتبی ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به محمود احمدی‌نژاد با انتقاد برخی از نمایندگان حامی دولت در مجلس روبرو شده است. ستار هدایتخواه، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس به دلیل قرائت این تذکر گفته است:‌«بنده شش سال و چند ماه است که نماینده مجلس هستم و تاکنون سابقه نداشته که متن کامل تذکرات کتبی به رئیس جمهور و وزرا قرائت شود».
 


«زندان در تبعید» مجازاتی است که این روزها برای تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی صادر شده و می‌شود. زندان در تبعید به گفته خانواده این زندانیان سیاسی عذابی مضاعف و زحمتی دوچندان برای زندانیان و خانواده آنها دربردارد. «زندان در تبعید» مجازاتی است که این روزها برای تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی صادر می‌شود. زندان در تبعید، به گفته خانواده این زندانیان سیاسی، عذابی مضاعف و زحمتی دوچندان برای زندانیان و خانواده آنها دربردارد. چند ماهی پس از بازداشت فعالان سياسی، مدنی و روزنامه‌نگاران در وقايع پس از انتخابات، انتقال اين زندانيان به زندان‌های ديگر شروع شد. عيسی سحرخيز ، مسعود باستانی، احمد زيدآبادی، مهدی محموديان، حشمت‌الله طبرزدی، رضا رفيعی فروشانی، رسول بداقی و داوود سليمانی از زندان اوين که به طور سنتی زندان سياسی‌ها بود به زندان رجايی‌شهر کرج منتقل شدند. کمی بعدتر احکام اين بازداشتی‌ها با مجازاتی مشترک برای آنها اعلام شد که اگرچه معنای انتقال زندانی از اوين را داشت، اما واژه دقيق و حقوقی آن تبعيد در زندان برای بازداشت‌شدگان سياسی بود. خليل بهراميان، وکيل چند نفر از بازداشت‌شدگان وقايع پس از انتخابات، زندان در تبعيد را مجازاتی تصريح شده در قانون مجازات اسلامی می‌داند. او موارد تعيين چنين مجازاتی برای مجرمان را اين چنين توضيح می‌دهد: «بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی در مسئله محاربه و فساد فی‌الارض نوع مجازات اين جرم يا اعدام است يا آويختن به دار، قطع دست راست و پای چپ و همچنين نفی بلد يا همان تبعيد. تبعيد يا به صورت مجازات کامل درمی‌آيد و فقط از ابتدا تبعيد را در نظر می‌گيرند يا به صورت مجازات تکميلی مطرح می‌شود، يعنی حکم به صورت مجازات زندان و سپس تبعيد است يا اين که زندان در تبعيد.» محمد سيف‌زاده، ديگر حقوقدان و وکيل دادگستری مقيم تهران، پيش از تعيين چنين مجازاتی برای متهمان سياسی از الزامات و مقدماتی برای صدور چنين احکامی سخن می‌گويد:‌ «من اعتقاد دارم به استناد اصل ۱۶۸ قانون اساسی و تبصره ذيل ماده ۲۰ قانون تشکيل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب سال ۷۳ و اصلاحی سال ۸۱، متهمان سياسی و مطبوعاتی را انحصاراً و اختصاصاً فقط بايد در دادگاه‌های عمومی و محاکم دادگستری و با حضور هيئت منصفه و به صورت علنی محاکمه کرد. نمی‌شود اين محاکم در دادگاه انقلاب يا غيرعلنی باشد. متهمان سياسی به موجب قانون يک سری امتياز دارند، نه محروميت.» با وجود اين توضيحات حقوقی حالا زندان در تبعيد آن قدر در احکام زندانيان سياسی و عقيدتی تکرار شده است که می‌توان آن را واژه‌ای آشنا در ادبيات حقوقی و قضايی اين روزها به شمار آورد. شيوا نظرآهاری ، فعال حقوق بشر، به تحمل شش سال زندان در تبعيد در ايذه محکوم شده است. ضياء نبوی، دانشجوی دانشگاه بابل، به ۱۱ سال زندان در تبعيد در شهر ايذه محکوم است. مجيد دری ديگر فعال دانشجويی است که بايد پنج سال حبس خود را در زندان ايذه بگذراند. احمد کريمی، يکی از زندانيان سياسی سابق بند۳۵۰ زندان اوين، از ديگر زندانيانی است که بايد ۱۵ سال زندان را در زندان شهر گنبدکاووس تحمل کند. حامد روحی‌نژاد، دانشجوی دانشگاه شهيد بهشتی، نيز به ۱۰ سال زندان در تبعيد در شهر زنجان محکوم شده که با توجه به بيمار بودن او، دشواری تحمل زندان برای اين دانشجو دوچندان است. پدر حامد روحی‌نژاد درباره وضعيت فرزند خود چنين می‌گويد: «او بيماری ام‌اس دارد که پيشرفت کرده است. با اين که می‌دانستند اين بيماری را دارد دارويی به او ندادند. در بيماری ام‌اس هم هر چه استرس فرد بيشتر باشد رشد بيماری بيشتر می‌شود. الان بيماری به معده و روده او زده و بيناييش را از دست داده است. با اين حال او را به زنجان فرستاده‌اند، بدون اين که پرونده پزشکی‌اش را به زنجان بفرستند.» البته خليل بهراميان، وکيل حامد روحی‌نژاد و احمد کريمی، اميدوار است موکلانش بتوانند دست‌کم از مجازات زندان در تبعيد خلاص شوند. خليل بهراميان در اين باره به راديوفردا می‌گويد:‌ «اين بچه‌ها از خانواده‌های باشخصيت و کارگری کشور هستند. در ضمن روحی‌نژاد دانشجوی تيزهوش بوده و کريمی هم بچه بسيار محترم و مؤدبی است، بنابراين اميد دارم که با توجه به شخصيت فردی و خانوادگي‌شان زودتر از زندان نجات يابند.» حتی اگر اين احکام تعديل شود، هستند زندانيانی که پس از تحمل زندان‌های خود بايد تازه برای زندگی به تبعيد بروند.
 


نیروی دریایی اسرائیل کشتی کمک رسانی به غزه را که حامل فعالان یهودی اسرائیلی بود مجبور کرد به بندر اشدود در جنوب این کشور برود. یکی از سازمان دهندگان این حرکت، در نوار غزه گفت که نیروی دریایی اسرائیل این کشتی را محاصره کرده بود و سرنشینان آن چاره ای جز تسلیم شدن نداشتند. ارتش اسرائیل تایید کرده که کماندوهای آن وارد این کشتی کوچک با پرچم بریتانیا شدند، و گفته است که هیچگونه خشونتی از جانب دو طرف رخ نداد.
 


به گزارش خبرگزاری مجلس، 170 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنان محمود احمدی نژاد را درباره جایگاه مجلس، تحریک کننده، بی فایده و باعث مناقشه خوانده اند. این عده از محمود احمدی نژاد و سایر مسئولین خواسته اند تا به مسائل اساسی اقتصادی وآنچه که مفاسد اجتماعی خوانده شده، بپردازند و در امور قوای دیگر، مداخله نکنند. محمود احمدی نژاد اخیرا گفته بود که او مجری قانون اساسی است و از این نظر در جایگاهی بالاتر از مجلس قرار دارد. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم گفته است که مجلس در راس امور است و خواستار حفظ وحدت کلمه شده است. او در عین حال، واکنش باراک اوباما را به سخنان محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل «تعجب آور و مفتضح» توصیف کرده است.
 


وزارت خارجه ایران می گوید که جمهوری اسلامی آماده مذاکره با گروه وین برمبنای بیانیه تهران است. گروه وین متشکل از آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی است. رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که این بیانیه حقوق هسته ای ایران را بطور کامل در بر گرفته و آنها در حال تبادل نظر در باره جزئیات مذاکره و تعیین زمان و مکان آن هستند. بیانیه تهران با میانجگری ترکیه و برزیل صادر شد اما آمریکا آن را نپذیرفت. گروه پنج بعلاوه یک در حاشیه اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه ای از ایران خواستند تا به مذاکره درباره معاوضه سوخت هسته ای با اورانیوم غنی شده و همچنین ماهیت کل برنامه هسته ای خود باز گردد.
 


صادرات نفت خام ایران به بازارهای اروپا به دلیل افزایش مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه کشورها در دو ماه گذشته کاهش چشمگیر یافته است. صادرات نفت خام ایران به بازارهای اروپا به دلیل افزایش مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه کشورها در دو ماه گذشته کاهش چشمگیر یافته است. گزارش‌های تازه از جامعه اروپا حاکی است که شرکت‌های کوچک‌تر نفتی متعلق به پرتقال، اسپانیا و یونان به تبعیت از خریداران بزرگ‌تر اروپایی مانند شل و توتال با هدف جایگزینی نفت خام وارداتی خود از ایران اینک متوجه سایر منابع من‌جمله نفت خام صادراتی عراق شده‌اند. اروپا بعد از آسیا دومین بازار بزرگ نفت خام صادراتی ایران محسوب می‌شود. اگرچه طی سه سال اخیر تا حدودی از حجم صادرات نفت خام ایران به اروپا کاسته شده و به همان نسبت صادرات به کشورهای بزرگ واردکننده آسیایی مانند چین، ژاپن، هند و کره جنوبی افزایش یافته بود، اروپا همچنان سهم عمده‌ای در خرید نفت خام ایران داشت. بیشتر بخوانید: وزیر نفت ایران از خودکفایی در تولید بنزین خبر داد ترکیه به بخش خصوصی برای فروش بنزین به ایران کمک می‌کند جز فروش نفت خام به خریداران ثابت اروپایی، حجم قابل ملاحظه‌ای از نفت خام صادراتی ایران به صورت تک‌محموله‌ای در بازار نفتی روتردام به فروش می‌رسد. کاهش قدرت صادرات کاهش صادرات نفت خام ایران که حتی پیش از اعمال تحریم‌های تازه از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود، از ابتدای سال جاری مسیحی و با کاهش خرید نفت توسط چین، سرعت بیشتری یافت. گزارش‌های منابع نفتی حاکی است که پس از اعمال تحریم‌های رسمی شورای امنیت و همچنین تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی اینک حفظ سقف متعارف فروش نفت خام ایران بسیار دشوارتر از پیش شده و صادرات نفت ایران در حال تجربه روند محسوس نزولی است. عراق به دنبال روسیه و عربستان در اجرای اقدامی حساب‌شده که می‌توان تحقق آن را تا حدودی به حصول توافق‌های سیاسی اعلام‌نشده دولت‌ها نسبت داد، پیشتر عربستان سعودی و روسیه متوجه خریداران آسیایی نفت خام ایران شده و صادرات خود را به کشورهایی مانند چین افزایش داده بودند. در اجرای بخش تازه‌ای از این تلاش‌ها که گروهی از ناظران امور ایران معتقدند به صورت هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده و با هدف محروم ساختن تدریجی جمهوری اسلامی از درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام صورت می‌گیرد، ظاهرا اشباع بازارهای اروپایی نفت خام ایران به عراق محول شده است. عراق در حال حاضر ۲۵ درصد از نفت خام تولیدی خود را که در حدود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است از مسیر شمال و مناطق کردنشین به ترکیه حمل می‌کند و از آن طریق به بندر مدیترانه‌ای جیهان می‌رساند. همکاری ترکیه ظرفیت کنونی خط لوله‌ای که برای ارسال نفت خام عراق از کرکوک به بندر جیهان در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد روزانه تا یک میلیون بشکه است. به موجب توافق تازه‌ای که هفته گذشته بین وزیر انرژی ترکیه و وزیر نفت عراق صورت گرفت، دو کشور موافقت کردند حجم صادرات از این خط لوله را ابتدا به یک میلیون بشکه در روز که ظرفیت اسمی آن است افزایش داده و در مرحله بعد به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسانند. با وجود پرداخت هزینه ترانزیت به ترکیه، نفت خام عراق به دلیل نزدیکی جغرافیایی، ارزان‌تر از نفت خام ایران به بازارهای اروپایی می‌رسد. محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقالات بانکی و خودداری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از بیمه کردن محموله‌های نفت خام صادراتی ایران به بازارهای اروپایی، هزینه‌ها و مشکلات فروش نفت خام ایران را در سال جاری بیش از گذشته ساخته است. تاکنون ایران از راه عرضه قیمت‌های ترجیحی و ارزان‌تر از سطح بازارهای بین‌المللی به خریداران خود، قصد داشته است تا حد ممکن به مقابله با بازدارنده‌های نوظهور بازار برخیزد. دست یافتن به هماهنگی‌های حساب‌شده سیاسی بین دولت‌های اروپایی و آمریکا، با هدف کاهش وابستگی اروپا به نفت صادراتی ایران، و همزمان تشویق فروشندگان تازه‌نفس مانند عراق به فعال‌تر شدن در بازارهای سنتی نفت خام ایران در قاره قدیم، تلاشهای تهران را در جهت حفظ بازارهای نفتی تا حدود زیادی خنثی ساخته است. مقایسه ایران و عراق عراق اعلام داشته است قصد دارد تا پنج سال آینده سقف تولید نفت خام خود را از دو میلیون بشکه در روز به هفت میلیون بشکه در روز برساند. به منظور دست یافتن به این هدف جاه‌طلبانه که در صورت تحقق عراق را با فاصله‌ای اندک بعد از روسیه و عربستان سعودی به سومین صادرکننده بزرگ نفت جهان تبدیل خواهد ساخت، بیش از ۲۷ شرکت اروپایی، آمریکایی و اروپایی طی سال جاری متعهد به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به منظور اکتشاف، بهره‌برداری و تجدید ساختار صنایع نفت آن کشور شده‌اند. هدف اعلام‌شده ایران، مطابق چشم‌انداز ۲۰ ساله اقتصادی که در برنامه عمرانی پنج‌ساله نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، تولید روزانه پنج میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه نفت در سال جاری بود. در حال حاضر تولید نفت خام ایران که دست‌کم ۵۰۰ هزار بشکه از آن با روش‌های غیرصیانتی و به قیمت تخریب جبران‌ناپذیر میدان‌های نفتی صورت می‌گیرد، کمتر از سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. در صورت افزایش تولید بنزین و گازوئیل داخلی به منظور جبران کاهش واردات این مواد از خارج، علاوه بر ظرفیت کنونی یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت تولید پالایشگاه‌های ایران باید معادل ۲۲ تا ۲۵ میلیون لیتر، معادل نیاز روزانه بنزین وارداتی، به حجم تحویل نفت خام به پالایشگاه‌های داخلی افزوده شود. با در نظر گرفتن کاهش ظرفیت تولید نفت خام ایران، تاثیر وضعی افزایش مصرف داخلی بر ظرفیت‌های صادراتی نفت خام اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. به این ترتیب ایران به دلایل فنی، کاهش سرمایه‌گذاری در اکتشاف و بهره‌برداری، کاهش میزان تزریق گاز به چاه‌های سالمند نفت و به‌خصوص افزایش فزاینده مصرف داخلی، هم اکنون در مسیر کاهش تدریجی ظرفیت صدور نفت خام خود قرار گرفته است. بر مجموعه عوامل داخلی موثر در کاهش ظرفیت تولید نفت ایران (و بالطبع قدرت صادرات آن) که ناشی از سوء‌مدیریت اقتصاد انرژی، اتخاذ سیاست‌های چالشی در مناسبات بین‌المللی و همچنین محروم ماندن از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت است، اینک حضور کشورهایی مانند عراق در بازارهای صادراتی نفت ایران نیز افزوده شده است. رضایت آمریکا آمریکا از زمان تصویب قانون اولین طرح تحریم نفتی ایران در سال ۱۹۹۶ (موسوم به ایلسا) هرگز هدف محروم ساختن جمهوری اسلامی از درآمدهای صادرات نفت را پنهان نکرده است. در حال حاضر ۹۰ درصد از درآمدهای ارزی ایران از محل صادرات نفت خام تامین می‌شود. عراق تازه‌ترین صادرکننده‌ای است که جایگزینی بخشی از بازارهای نفت خام ایران را عهده‌دار شده و آمریکا فعال‌ترین عامل در نفت آن کشور است. ادامه تدریجی این روند، بدون توسل به تحریم رسمی نفت ایران که می‌توانست بازارهای بین‌المللی را آشفته ساخته و به افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام منجر شود، می‌تواند هدف محروم ساختن کامل ایران از درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام را با کمک همسایگان ایران به‌راحتی تامین سازد.
 


رامین مهمانپرست، از خودداری روسیه برای فروش سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران انتقاد کرده و خبر انتشار یک کرم رایانه‌ای در ایران را «یک بازی جدید در راستای جنگ نرم» ارزیابی کرده است.رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از خودداری روسیه برای فروش سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران انتقاد کرده و خبر انتشار یک کرم رایانه‌ای در ایران را «یک بازی جدید در راستای جنگ نرم» ارزیابی کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمانپرست در نشست خبری هفتگی خود با انتقاد از روسیه به دلیل خودداری این کشور از فروش سامانه پدافند هوایی اس‌۳۰۰ به ایران، به آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استناد کرده و اقدام روسیه را مغایر با این قطعنامه ارزیابی کرده است. بیشتر بخوانید: انتقاد ايران از تصميم روسيه برای خودداری از تحويل اس - ۳۰۰ روسيه تحويل سامانه دفاعى اس- ۳۰۰ به ايران را به حال تعلیق در آورد سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در این باره گفته است: ‌«اگر این اقدام بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ دنبال می‌شود که خود این قطعنامه نیز غیرقانونی است، اصولاً قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح های پدافندی نمی‌شود». چند روز پیش ژنرال نیكلاى ماكاروف، رئیس ستاد نیروهاى مسلح روسیه، اعلام کرده بود، تحویل سامانه پدافندی اس۳۰۰ به ایران به معنای نقض تحریم‌هاى شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهورى اسلامى است. وی در این باره اظهار داشته بود: ‌«تصمیم گرفته شده است تا سامانه اس۳۰۰ به ایران تحویل داده نشود، چون این اقدام ناقض تحریم‌ها خواهد بود». علاوه بر این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز با وجود انتقاد از تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران، تأیید کرده بود که تصمیم روسیه برای ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران به خاطر پیروی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده‌است. این تصمیم روسیه در حالی اتخاذ شده است که به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی، چندین مقام بلندپایه روسی گفته بودند، که قطعنامه تازه شورای امنیت فروش این سامانه به ایران را شامل نمی‌شود. آندره نسترنكوه، سخنگوى وزارت امور خارجه روسیه در خرداد ماه و اندکی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در این باره گفته بود: «قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهورى اسلامى، شامل قرارداد فروش موشک‌هاى پیشرفته اس-۳۰۰ به ایران نخواهد شد». بر اساس یكى از بندهاى قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنیت سازمان ملل كه روسیه نیز به آن راى مثبت داده است، صادرات هشت نوع جنگ‌افزار سنگین و ادوات زرهى به مجموعه تحریم‌هاى ایران افزوده شده است. تانك، وسایل نقلیه زرهى، سامانه‌هاى پرتاب توپ با كالیبر بالا، هواپیماهاى جنگى، هلى‌كوپترهاى تهاجمى، رزمناور، موشک یا سامانه‌هاى موشكى از اقلامى هستند كه مطابق با این قطعنامه كشورها از صدور آن به ایران منع شده‌‌اند. با این حال قرارداد فروش سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۰۵ به امضای تهران و مسکو رسیده بود که بر اساس آن روسیه متعهد شدخ بود، دست كم پنج دستگاه از این سامانه پدافندى را در سال ۲۰۰۷ به ایران تحویل دهد. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در این باره گفته است: «بین ما و روسیه قراردادی امضا شده که تعهد طرفین در این باره مشخص است و بر اساس آن عمل می‌شود». وی همچنین با متهم کردن روسیه به دنباله‌روی از آمریکا افزوده است: «منافع بلند مدت ملت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکا تامین نخواهد شد و این توصیه دوستانه ما به روس‌هاست». «کرم رایانه‌ای بازی تازه‌ای در راستای جنگ نرم است» رامین مهمانپرست همچنین در پاسخ به پرسشی در باره انتشار یک کرم رایانه‌ای در ایران با رد هرگونه حمله رایانه‌ای به نیروگاه بوشهر گفته است:‌«این هم بازی جدید و جنگ نرم است. زمانی که فعالیت‌های صلح‌آمیز ما در حوزه انرژی هسته‌ای با اقتدار مسیر خود را دنبال می‌کند، این داستان جدید را مطرح کرده‌اند». این در حالی است که چند روز پیش و به دنبال انتشار گزارش‌هایی در باره گسترش یک کرم رایانه‌ای در شبکه‌های رایانه‌ای ایران، محمود لیایی، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران اعلام کرده بود، حدود ۳۰ هزار آی‌پی صنعتی در کشور به کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» آلوده‌ شده‌اند. در اوایل مرداد ماه سال جاری خورشیدی شرکت «سیمنتک»، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی رایانه‌های شخصی اعلام کرده بود، یک کرم رایانه‌ای خطرناک به نام «استاکس‌نت»، رایانه‌ها را در ایران مورد حمله قرار داده است. بر اساس اعلام این شرکت هر چند این کرم رایانه‌ای در کشورهای اندونزی و هند و نیز مناطق دیگر نیز مشاهده شده است، اما ۶۰ درصد رایانه‌هایی که به این کرم آلوده شده‌اند، در ایران قرار دارند. همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن بود که این کرم رایانه‌ای تاسیسات نیروگاهی و به ویژه نیروگاه هسته‌ای بوشهر را هدف قرار داده است، با این حال مقام‌های ایرانی می‌گویند، رایانه‌های تاسیسات هسته‌ای بوشهر از گزند این کرم رایانه‌ای مصون مانده و تنها برخی از رایانه‌های شخصی کارکنان این نیروگاه آلوده شده‌اند. اما رامین مهمانپرست در این باره گفته است:‌ «اصل این موضوع ترفند تبلیغاتی طرف مقابل است و نیروگاه بوشهر فعالیت خود را بر اساس برنامه دنبال می‌کند و ظرف یکی دو ماه آینده شاهد اتصال برق آن به شبکه سراسری خواهیم بود».
 


جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه، روز سه‌شنبه برای نجات گفت‌وگوهای صلح راهی منطقه شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که محمود عباس، خواستار تمدید قانون ممنوعیت شهرک‌سازی توسط اسرائیل شده‌است.جرج میچل، نماینده ویژه ایالات متحده در خاورمیانه، روز سه‌شنبه برای نجات دادن گفت‌وگوهای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل راهی منطقه شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی خواستار تمدید قانون ممنوعیت شهرک‌سازی توسط اسرائیل شده‌است. دولت اسرائیل، حدود ۱۰ ماه پیش، ساخت شهرک‌های تازه یهودی‌نشین را در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌المقدس به حال تعلیق درآورد که این ممنوعیت روز یکشنبه به پایان رسید. گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه که پس از دو ماه دیپلماسی پیچیده و دشوار، روز دوم سپتامبر از سر گرفته شد، در پی خودداری اسرائیل از تمدید مهلت توقف شهرک‌سازی، هم‌اینک با بحران جدی روبه‌رو شده‌است. محمود عباس خواستار توقف شهرک‌سازی در خلال گفت‌وگوهای صلح شده‌است ولی اظهار داشته که برای اعلام موضع رسمی در خصوص ادامه مذاکرات، نخست باید طی هفته جاری با رهبران فلسطینی و روز چهارم اکتبر نیز با وزرای خارجه کشورهای عربی تبادل نظر کند. عباس محمود روز سه‌شنبه در جریان دیدار خود از پاریس به یکی از شبکه‌های رادیویی فرانسه گفت که طرف فلسطینی «خواستار توقف این مذاکرات نیست» اما هشدار داد که «اگر شهرک‌سازی‌ها ادامه پیدا کند ما ناچار به توقف این مذاکرات خواهیم شد.» وی افزود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «باید بفهمد که صلح مهم‌تر است تا ساخت شهرک.» از سوی دیگر، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انجام گفت‌وگویی تلفنی که شامگاه دوشنبه در این خصوص میان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو صورت گرفته خبر داد. محمود عباس: نخست‌وزیر اسرائیل باید بفهمد که صلح مهم‌تر است تا ساخت شهرک. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کراولی در واشینگتن به خبرنگاران گفت که این گفت‌وگوی تلفنی «بسیار قابل توجه، بسیار مفصل و بسیار صریح» بوده‌است. وی در ادامه، در مورد نظرات بنیامین نتانیاهو افزود: «آقای نخست‌وزیر متوجه خط مشی ما هستند و ما نیز مشکلات سیاسی مستمر او را درک می‌کنیم. به نظر ما او به طور صادقانه به روند صلح علاقه‌مند است و اهمیت آن را به‌رسمیت می‌شناسد.» خودداری نخست‌وزیر اسرائیل از تمدید ممنوعیت شهرک‌سازی با انتقاد گسترده بین‌المللی از جمله از سوی ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد روبه‌رو شده‌است. طرف فلسطینی پیش از این از اسرائیل خواسته بود تا مهلت توقف ساخت‌وساز شهرک‌های یهودی‌نشین را به مدت سه تا چهار ماه تمدید کند تا دو طرف بتوانند در مورد تعین مرزهای نهایی به توافقی برسند و محل‌های مجاز برای ادامه شهرک‌سازی اسرائیل مشخص شود. بنیامین نتانیاهو با وجود خودداری از تمدید این مهلت، از محمود عباس خواسته تا به گفت‌وگوهای صلح که پس از ۲۰ ماه از سر گرفته شده ادامه دهد. آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه گفته بود، فلسطینی‌ها در طول ۱۷ سال اخیر درحالی با اسرائیل مذاکره کرده‌اند شهرک‌سازی یهودیان ادامه داشته‌است. دو روز پیش از پایان تاریخ قانون ممنوعیت شهرک‌سازی و به دنبال درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از اسرائیل برای تمدید این قانون، یک مقام بلندپایه اسرائیلی از آمادگی کشورش برای دستیابی به توافقی در این زمینه خبر داد . به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود روز جمعه از آمادگی اسرائیل برای دستیابی به «توافقی قابل قبول برای همه طرف‌ها» در زمینه شهرک‌سازی خبر داده‌است. حامیان صلح خاورمیانه ارزیابی کرده‌اند که بتوان در یک سال مذاکرات را به مرحله استقلال فلسطین رساند؛ امری که نظر به پیچیده بودن موضوع‌های مورد اختلاف دو طرف در نزاعی که ده‌ها سال طول کشیده، مورد تردید بسیاری از ناظران است.
 


رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید: خبرهای مربوط به آلوده شدن کامیپوترهای تاسیسات هسته ای ایران به ویروس «استاکس نت»، جنگ نرم دشمن است و کسی به اینگونه مسائل توجه نمی کند. سازمان انرژی اتمی ايران چند روز پیش گفته بود که برنامه هسته ای ايران از آسيب های اين ويروس در امان مانده است. در همین حال مسئولان شرکت امنيت اينترنت در آمريکا می گويند که این ويروس، هنوز آسيبی جدی به برنامه هسته ای ايران وارد نکرده است. يکی از مسئولان شرکت سيمانتک – Symantec – بنقل از کارشناسان اين شرکت گفته است که ساخت اين ويروس بدون حمایت يک دولت يا گروهی با سرمایه زیاد، دشوار است. دولت آمريکا و ديگر کارشناسان امنيت اينترنت می گويند که هنوز موفق نشده اند سازنده اين ويروس را رديابی کنند.
 


ساعاتی پس از آنکه انفجار انتحاری در جنوب غرب کابل به کشته شدن شش نفر از جمله یک مقام ارشد دولتی انجامید، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، در سخنانی از عملکرد نیروهای ناتو در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد.ساعاتی پس از آنکه انفجار انتحاری در جنوب غرب کابل به کشته شدن شش نفر از جمله یک مقام ارشد دولتی انجامید، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، در سخنانی از عملکرد نیروهای ناتو در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آقای کرزی روز سه‌شنبه، در سخنرانی خود در شهر کابل گفت: «نیروهای ناتو می‌گویند در حال مبارزه با تروریسم هستند اما پس از گذشت ۱۰ سال هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است». رئیس‌جمهور افغانستان همچنین ضمن ابراز تأسف از وقوع انفجار در ولایت غزنی که به کشته شدن معاون والی غزنی و ۵ نفر دیگر انجامید، از مردم افغانستان خواست تا به خاطر «نفع دیگران»، «خاک خود را نابود» نکنند. در یک عملیات انتحاری که روز سه‌شنبه و در اثر اصابت سه چرخه بمب‌گذار انتحاری به خودروی حامل کاظم الله‌یار، معاون والی غزنی و در زمانی که آقای الله‌یار به سمت محل کارش در حرکت بوده به وقوع پیوست،معاون فرمانداری غزنی، پسر ارشد و یکی از نزدیکان وی، یکی از محافظان و همچنین دو عابر پیاده جان خود را از دست دادند. به گفته رئیس پلیس ولایت غزنی، علاوه بر این شش نفر چندین نفر نیز در جریان این انفجار زخمی شده‌اند که خبرگزاری رسمی فرانسه تعداد زخمی‌شدگان را هشت نفر اعلام کرده است. تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. با این حال طالبان و سایر شبه نظامیان حاضر در افغانستان همواره به مقابله با مقامات دولتی و افرادی که با نیروهای ناتو همکاری کرده‌اند، پرداخته‌اند. کاظم الله‌یار که به مدت هفت سال به عنوان معاون والی غزنی به فعالیت می‌پرداخت، دو ماه پیش از این نیز هدف یک بمبگذاری قرار گرفته، اما آسیبی به وی نرسیده بود. در آخرین حمله انتحاری مشابه که در شهریورماه سال گذشته و در استان لغمان شرقی رخ داد ، عبدالله لغمانی، معاون شورای امنیت ملی افغانستان، و ۲۲ نفر دیگر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند. در حال حاضر در حدود ۱۵۲ هزار نیروی ناتو در خاک افغانستان حضور دارند که اکثریت این نیروها را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهند و این در حالی است که قرار بر این است که از ژوئیه سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی به تدریج خاک افغانستان را ترک کنند.
 


وب‌سایت نشریه «کریسچن ساینس مانیتور» به مناسبت چند سخنرانی جنجالی محمود احمدی‌نژاد در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد نگاهی دارد به سخنرانی چند رهبر دیگر در طول سال‌های گذشته در این مجمع که هر یک به دلیلی جزء‌، به گفته این نشریه، صفحات نفرت‌انگیز تاریخ سازمان ملل متحد محسوب می‌شوند.وب‌سایت نشریه «کریسچن ساینس مانیتور» به مناسبت چند سخنرانی جنجالی محمود احمدی‌نژاد در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد نگاهی دارد به سخنرانی چند رهبر دیگر در طول سال‌های گذشته در این مجمع که هر یک به دلیلی جزء‌، به گفته این نشریه، صفحات نفرت‌انگیز تاریخ سازمان ملل متحد محسوب می‌شوند. معمر قذافی، رهبر لیبی معمر قذافی برای اولین بار پس از چهار دهه حضور بر مسند قدرت در سپتامبر سال ۲۰۰۹ در شصت و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. رهبر جنجالی و غیرعادی لیبی فقط ۱۵ دقیقه وقت برای سخنرانی داشت، اما سخنرانی وی بیش از یک ساعت و نیم طول کشید. او در جریان سخنرانی خود نسخه‌ای از منشور سازمان ملل را پاره کرد و شورای امنیت را «شورای ترور و وحشت» خواند. او در واکنش به صحبت‌هایی که در آن زمان در زمینه مبارزه با تروریسم مطرح بود از حاضرین در مجمع پرسید: «چرا ما با طالبان مخالفیم؟ چرا با طالبان که به دنبال تاسیس کشوری اسلامی است مخالفت می‌شود؟‌» او در عین حال گفت که آنفلوآنزای خوکی یک سلاح بیولوژیک ساخته خود انسان است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد در سه دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ سخنرانی کرده است. در تمام این موارد، او موضوعاتی جنجالی و کینه‌ورزانه را مطرح کرده است. یکی از موضوعات همیشگی سخنرانی‌های وی متهم کردن آمریکا به انواع و اقسام جنایات علیه بشریت است. همچنین مواضع ضداسرائیلی از دیگر مضامین سخنرانی‌های اوست. امسال نیز او با طرح این موضوع که حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ احتمالا کار بخش‌هایی از دولت آمریکا بوده جنجال دیگری به پا کرد. هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا هوگو چاوز در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۶ به سازمان ملل هشدار داد که امپریالیسم هنوز خطر اصلی است و گفت امپریالیسم آمریکا موجودیت و هستی تمام بشریت را به خطر می‌اندازد. او در ادامه سخنان خود گفت آنها که در مورد ذات امپریالیسم شک و تردید دارند باید کتاب نوآم چامسکی با عنوان «هژمونی یا بقا، تلاش آمریکا برای احاطه بر جهان» را بخوانند. اما جنجالی‌ترین بخش سخنان آقای چاوز زمانی بود که بارها جرج بوش را با شیطان مقایسه کرد. وی گفت: «روز گذشته رئیس جمهور آمریکا از همین تریبون سخنرانی کرد و من وی را شیطان خطاب می‌کنم. او طوری حرف می‌زد که گویی صاحب کل جهان است.» جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا جرج بوش در سخنرانی سال ۲۰۰۶ خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شکل آشکاری به هیئت نمایندگی دولت کوبا توهین کرد و با اشاره به فیدل کاسترو گفت: «دوران طولانی یک دیکتاتور بی‌رحم رو به پایان است.» او در سخنان خود اظهار امیدواری کرد که کوبا زمانی بالاخره به آزادی برسد. هیئت نمایندگی کوبا جلسه مجمع عمومی را به نشانه اعتراض ترک کرد. فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۸ از مقام خود به عنوان رئیس دولت کوبا استعفا کرد و پس از قریب به ۴۰ سال قدرت را رسما به برادرش رائول کاسترو تفویض کرد. دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه دانیل اورتگا در اولین دوره ریاست جمهوری خود در سال ۱۹۸۷ و درست در شرایطی که رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، از نیروهای مسلح مخالف دولت نیکاراگوئه حمایت می‌کرد در مجمع سازمان ملل سخنرانی کرد. دانیل اورتگا در سخنان خود به رونالد ریگان در مورد دخالت در امور داخلی نیکاراگوئه هشدار داد. دانیل اورتگا گفت: «آقای ریگان، قبل از گوش دادن به افراد تندمزاجی که طرفدار جنگ و حمله نظامی به نیکاراگوئه هستند، خوب به یاد داشته باشید که جای رمبو فقط در فیلم‌های سینمایی است.» آمریکا هیچ گاه در نیکاراگوئه مستقیما دخالت نظامی نکرد. دانیل اورتگا در سال ۱۹۹۰ در انتخابات ریاست جمهور نیکاراگوئه شکست خورد، اما در سال ۲۰۰۶ دوباره به این مقام انتخاب شد. فیدل کاسترو، رهبر کوبا سخنرانی فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، در سال ۱۹۶۰، درست یک سال پس از پیروزی انقلاب این کشور، نه به خاطر مضمون سخنان وی، بلکه به خاطر مدت زمان آن شهرت تاریخی دارد. او چهار ساعت و نیم سخنرانی کرد که از این لحاظ طولانی‌ترین سخنرانی در طول تاریخ سازمان ملل متحد به شمار می‌رود. در بخشی از این سخنرانی طولانی او حملات شخصی تندی نیز علیه جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا، داشت . او گفت: «اگر کندی بی‌سواد و میلیونری ابله نبود، می‌دانست که برای انقلاب کردن نمی‌شود زمین‌داران را علیه کارگران بسیج کرد.» او در عین حال جای شک نگذاشت که برای وی هیچ یک از دو حزب آمریکا با یکدیگر تفاوتی ندارند. وی گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم کندی و نیکسون هیچ یک ذهن سیاسی ندارند.» نیکیتا خروشچف، نخست وزیر اتحاد جماهیر شوروی سال‌ها و دهه‌ها قبل از آن که خبرنگاری عراقی کفش خود را به سوی جرج بوش پرتاب کند، آقای خروشچف به هنگام سروصدای یکی از اعضای هیئت نمایندگی فیلیپین که از سیاست اتحاد شوروی در اروپای شرقی انتقاد می‌کرد کفش خود را درآورد و برای ساکت کردن همهمه آن را محکم بر تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد کوبید. نیکیتا خروشچف تا سال ۱۹۶۴ نخست وزیر شوروی باقی ماند. اتحاد شوروی نیز کنترل سخت‌گیرانه خود را بر کشورهای اروپای شرقی تقریبا تا سه دهه بعد ادامه داد.
 


در حالی که وزیر نفت جمهوری اسلامی گفته است، افزایش تولید بنزین در کشور به کاهش قیمت بنزین وارداتی منجر شده، رئیس کمیسیون انرژی مجلس «خودکفایی پایدار» ایران در زمینه تولید بنزین را غیرممکن و در درازمدت زیانبار دانسته است.در حالی که وزیر نفت جمهوری اسلامی گفته است، افزایش تولید بنزین در کشور به کاهش قیمت بنزین وارداتی منجر شده است، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی «خودکفایی پایدار» ایران در زمینه تولید بنزین را غیرممکن و در درازمدت زیانبار دانسته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت ایران، شانا، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی روز دوشنبه با «مطلوب» دانستن تولید بنزین در کشور گفته است: «هم اکنون با تولید ضربتی بنزین واردات این فرآورده به کشور به حداقل رسیده که این امر موجب کاهش قیمت آن در بازار شده است». بیشتر بخوانید: ترکیه به بخش خصوصی برای فروش بنزین به ایران کمک می‌کند تنها سه کشتی حامل بنزین در ماه ژوئیه در بنادر ایران پهلو گرفته‌اند وزیر نفت ایران همچنین با از افزایش تولید بنزین در کشور با عنوان «تودهنی محکم به غرب و دشمنان» یاد کرده و افزوده است: ‌«در صورتی که الان قصد خرید بنزین از کشورهای خارجی را داشته باشیم، این حامل انرژی با قیمت کاهش یافته خریداری خواهد شد». علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرده‌اند که محدودیت‌های فراگیری در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران و فروش فرآورده‌های نفتی به این کشور را شامل می‌شود. به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مانند توتال فرانسه، شل هلند، بریتیش‌پترولیوم بریتانیا و شرکت‌های نفتی دیگری نظیر ویتول، اسمیت اینترنشنال و گلنکور سوئیس فروش فرآورده‌‌های نفتی از جمله بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند. هرچند ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام در جهان به شمار می‌آید، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به دلیل عدم توسعه و تجهیز پالایشگاه‌ها، این کشور رفته رفته به وارد کننده بنزین تبدیل شد و هم اکنون حدود ۴۰ درصد از نیاز روزانه خود را به این فرآورده نفتی از کشورهای دیگر وارد می‌کند. پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و در حالی که گزارش‌های مختلفی درباره خودداری شرکت‌های بزرگ نفتی از فروش بنزین به ایران منتشر می‌شد، مقام‌های جمهوری اسلامی همواره منکر هرگونه مشکلی در واردات بنزین می‌شدند؛ با این حال وزیر نفت جمهوری اسلامی به عنوان نخستین مقام عالی‌رتبه ایران برای نخستین بار از تحریم فروش بنزین به ایران سخن گفته است. مسعود میرکاظمی در این باره گفته است: «تحریم بنزین در شرایطی صورت گرفت که واردات بنزین بسیار محدود شده بود». در حالی وزیر نفت جمهوری اسلامی از «افزایش ضربتی» تولید بنزین و رسیدن به مرز خودکفایی در این زمینه سخن گفته است، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، «خودکفایی پایدار ایران» در زمینه تولید بنزین را غیرممکن و در درازمدت زیانبار دانسته است. حمیدرضا کاتوزیان، با بیان این که «خودکفایی بنزین قابل تقدیر است، اما امکان ادامه ندارد»، گفته است:‌ «هزینه تمام شده برای هر لیتر بنزین، از بهای بنزین سبد خلیج فارس که در بنادر جنوب تخلیه می‌شود خیلی بیشتر است. از طرف دیگر، بخش‌هایی از پتروشیمی که با هدف خودکفایی در تولید بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، دچار مشکل تعمیر و نگهداری، فرسودگی و کمبود منابع می‌شوند». در همین حال خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه گزارش داده است که به‌دلیل سولفور‌خوردگی لوله‌های كوره واحد ریفرمینگ پتروشیمی برزویه (نوری)، از ۲۴ ساعت گذشته تاكنون تولید بنزین در این مجتمع به حداقل رسیده است كه و انتظار می‌رود، کار تعمیرات در این مجتمع پتروشیمی تا ۲۴ ساعت آینده نیز ادامه یابد. بر اساس گزارش‌های پیشین این واحد پتروشیمی در راستای طرح «تولید ضربتی» بنزین روزانه شش میلیون متر مكعب بنزین تولید می‌کرد که هم اکنون به حداقل رسیده است. به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مراکز پتروشیمی از قبل تعهداتی برای تولید برخی محصولات دارند که باید بتوانند به آن عمل کنند. در چنین شرایطی استفاده از مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید بنزین، مانع از اجرای این تعهدات می‌شود. دو روز پیش اعلام شده بود كه تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا متوقف شده است تا این واحد پتروشیمی به تولید مواد آروماتیکی مورد نیاز کشور بپردازد. در حال حاضر واحدهای پتروشیمی بندر امام، امیرکبیر، جم، نوری و اراک در حال تولید بنزین هستند. حمیدرضا کاتوزیان با انتقاد از استفاده از مجتمع‌ها پتروشیمی برای تولید بنزین اعلام کرده است، کمیسیون انرژی مجلس قبلاً از دولت خواسته بود، در مورد بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود اقدام کند و به ساخت پالایشگاه‌های جدیدی مثل پالایشگاه ‌ستاره خلیج فارس سرعت بخشد.
 


از حدود یک هفته پیش به این طرف افزایش نرخ ارز در تهران آرام‌آرام شروع شد و دیروز دوشنبه یک‌باره سرعت گرفت، تا جایی که بهای هر دلار آمریکا به ۱۱۱۵ تومان رسید، حدود ۸۹ تومان گران‌تر از نرخ مرجع دلار که از طرف بانک مرکزی اعلام شده بود. رادیوفردا: قیمت دلار در بازار ارز تهران در دو روز گذشته به سرعت بالا رفته، تا جایی که دیروز صرافی‌های میدان فردوسی تابلوهایی را که قیمت انواع ارز را نشان می‌دهد جمع‌آوری کردند. چه عواملی، در وضعیت فعلی، به تب دلار در ایران دامن زده است؟ فریدون خاوند: از حدود یک هفته پیش به این طرف افزایش نرخ ارز در تهران آرام‌آرام شروع شد و دیروز دوشنبه یک‌باره سرعت گرفت، تا جایی که بهای هر دلار آمریکا به ۱۱۱۵ تومان رسید، حدود ۸۹ تومان گران‌تر از نرخ مرجع دلار که از طرف بانک مرکزی اعلام شده بود. تقاضای دلار در حال حاضر از همه بیشتر است، ولی دیگر ارزها هم به‌سرعت گران شدند، از یورو گرفته تا دلار کانادا و درهم امارات و لیر ترکیه و غیره. و اما دلایل این افزایش: نرخ ارزهای معتبر در ایران چند سالی است به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است. طی ده سال گذشته، شاخص قیمت‌ها در ایران حدود ۲۰۰ درصد بالا رفته، در حالی که در آمریکا و منطقه پولی اروپا این افزایش از ۲۰ درصد بیشتر نبوده است. با وجود تفاوتی چنین زیاد بین نرخ تورم در ایران از یک طرف و در آمریکا و اروپا از طرف دیگر، نرخ برابری دلار و یورو به ریال خیلی کم بالا رفته، آن هم به این دلیل که بانک مرکزی با تکیه بر دلارهای نفتی ارزش ریال را به صورت مصنوعی بالا نگه داشته و با این کار دمار از روزگار صادرکنندگان در آورده است، ولی در همان حال واردات را ارزان تمام کرده تا جلو تورم بیشتر را بگیرد. ولی این کار تا ابد نمی‌تواند ادامه پیدا کند و نرخ ارز باید دیر یا زود قیمت واقعی خودش را پیدا کند. ولی علاوه بر دلیلی که شما بر آن تاکید کردید، فکر نمی‌کنید که جهش شدید نرخ ارز در تهران با مسئله تحریم و فشارهای خارجی هم در ارتباط باشد؟ به همین موضوع هم می‌خواستم بپردازم. فشارهای اقتصادی خارجی نمی‌تواند بر بازار ارز تهران تاثیر نگذارد. به نوشته رسانه‌های اقتصادی تهران، طی هفته گذشته بانک‌های امارات متحده عربی در معاملات‌شان با طرف‌های ایرانی سختگیری‌ها را بیشتر کرده‌اند و به خصوص انجام حواله‌های ارزی از طریق امارات با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو شده است. در مجموع به نظر می‌رسد که تقاضای ارز در بازار یک‌باره بالا رفته و احتمالا گرایش‌هایی هم پیدا شده در راستای خارج کردن سرمایه برای مقابله با سخت‌تر شدن وضعیت اقتصادی و اوج‌گیری فشارهای خارجی. به نظر شما، بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای مقابله با تنش‌های بازار ارز چه واکنشی نشان خواهد داد؟ دو سناریو قابل پیش‌بینی است. سناریوی اول این که بانک مرکزی مبالغ کلانی ارز به بازار تزریق بکند تا به تقاضا پاسخ داده بشود و تب موجود برای خرید ارز فرو بنشیند. سناریوی دوم این است که بانک مرکزی حاضر نشود موجودی‌های ارزی خودش را در این راه هزینه بکند و اجازه بدهد که نرخ ارز تا اندازه‌ای بالا برود، به خصوص از این نظر که به صداهای زیادی که در محافل اقتصادی جمهوری اسلامی به هواداری از افزایش نرخ ارز بلند شده، پاسخ مثبت داده باشد. تحول نرخ ارز در بازار تهران در روزهای آتی بستگی نزدیک دارد به این که بانک مرکزی کدام یک از این دو سناریو را پیاده کند.
 


جورج میچل، نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه امروز راهی منطقه می شود. آقای میچل پس از خودداری اسرائیل از تمدید مهلت توقف شهرک سازی ها در کرانه غربی و وقفه در مذاکرات صلح، به منطقه سفر می کند. آمریکا، فرانسه، بریتانیا و سازمان ملل تصمیم اسرائیل را «مایوس کننده» خوانده اند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، که ابتدا تهدید به قطع کامل مذاکرات کرده بود، گفته است که تصمیم گیری در این مورد را به پس از مشورت با سازمان فتح و وزیران خارجه اتحادیه عرب در هفته آینده موکول می کند.
 


 به گفته مقام های افغانستان، محمد کاظم الله يار، معاون والی غزنی و چهارتن از همراهانش در انفجاری انتحاری در شهرغزنی کشته شدند. اين مقام محلی، همراه پسر و خواهر زاده و دو محافظش عازم محل کار خود بود که بمب گذار انتحاری ، موتور پر از مواد منفجره اش را به خودروهای آنها کوبيد. محمد کاظم الله يار دو ماه پيش از سوء قصدی جان سالم بدر برده بود.
 


اظهارات سخنگوی قوه قضائیه بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های روز سه‌شنبه ایران داشته، از جمله روزنامه‌های کیهان، رسالت، خراسان، آرمان و تهران امروز بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند.اظهارات سخنگوی قوه قضائیه بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های روز سه‌شنبه ایران داشته، از جمله روزنامه‌های کیهان، رسالت، خراسان، آرمان و تهران امروز بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند. دو روزنامه کیهان و رسالت که در شمار روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم هستند از بخشی از اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره انحلال دو حزب اصلاح‌طلب «مشارکت» و «مجاهدین انقلاب» استقبال کرده‌اند. روزنامه رسالت در تیتر دوم صفحه نخست خود از قول محسنی اژه‌ای نوشته است که «دو حزب سياسی مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب توسط دادگاه منحل شده و در حال حاضرحق فعاليت سياسی ندارند». روزنامه کیهان نیز با تیتری مشابه نوشته است که «دادستان كل كشور و سخنگوی قوه قضاييه گفت که به درخواست كميسيون ماده ۱۰ احزاب از دادگاه، حزب مشاركت و سازمان مجاهدين منحل بوده و حق فعاليت ندارند». به‌رغم اهمیت «اعلام انحلال» دو حزب اصلی اصلاح‌طلب، هیچ یک از این روزنامه‌ها یادداشت یا تحلیلی در این خصوص ارائه نکرده، اما در عوض روزنامه‌های تهران امروز، خراسان و آرمان گزارش داده‌اند که سخنگوی قوه قضائیه در حضور خبرنگاران ادعای اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر «صادر نشدن حکم سنگسار سکینه محمدی» را رسما تکذیب کرده است. به نوشته این روزنامه‌ها، غلامحسن محسنی اژه‌ای که با حفظ سمت دادستان کل کشور به عنوان سخنگوی قوه قضائیه نیز فعالیت می‌کند روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره سرانجام پرونده سکينه محمدي آشتيانی پرسيد و اين که محمود احمدی‌نژاد در مورد اين پرونده اظهار کرده که اصلا بحث سنگسار مطرح نبوده گفته است که «در مورد خانم سکينه محمدی آشتيانی حکم سنگسار صادر شده؛ اما بايد مراحل خود را طی کند». وی همچنین حکم سنگسار سیکنه محمدی را «حد شرعی» توصیف و تاکید کرده است که «ما به هيچ وجه نسبت به قوانين اسلامی و ارزش‌های الهی با جوسازی و فشار کوتاه نمی‌آييم». تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر صدور و حتی لزوم اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی در حالی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد کمتر از یک هفته پیش در جریان سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا ادعا کرده بود که «حکم سنگسار سکینه محمدی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادر نشده، اما این بار هم ادعای احمدی‌نژاد در اولین کنفرانس مطبوعاتی غلامحسین محسنی اژه‌ای به‌صراحت تکذیب شد. بازتاب گسترده اعتصاب سه‌روزه طلافروشان در روزنامه‌ها «تداوم سه‌روزه اعتصاب طلافروشان در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده» در روزنامه جام‌جم، کیهان، جهان صنعت، دنیای اقتصاد و آرمان بازتاب گسترده‌ای داشته و این روزنامه‌ها واکنش شدید دولت به تدامو اعتصاب طلافروشان و البته اخبار گسترش این اعتصاب به شهرستان‌ها و نیز آغاز اعتصاب آهن‌فروشان را هم منتشر کرده‌اند. روزنامه جام‌جم وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی در گزارشی که لحنی دستوری دارد از اعتصاب طلافروشان به عنوان «تداوم كارشكنی برخی از طلافروشان در اجرای قانون» نام برده و تاکید کرده است که «با توجه به لازم‌الاجرا بودن قانون برای تمامی مشمولان، بازخواست متخلفان ضروری به نظر می‌‌رسد». این روزنامه گزارش کرده است که پنجم مهرماه و «در پنجمين روز از آغاز اجرای قانون ماليات بر ارزش ‌افزوده برخی از طلافروشان باز هم حاضر به همكاری در اجرای قانون نشده و مغازه‌های خود را بسته نگاه داشتند» و «اين در حالی است كه از بازار آهن نيز خبر می‌رسد بخش‌هایی از اين بازار در اعتراض به اجرای قانون، ديروز دوشنبه در تعطيلی به سر برده است». روزنامه جام‌جم همچنین با لحنی تند و اهانت‌آمیز از صنف طلافروشان و دیگر اصناف معترض بازار به عنوان «طيف زياده‌خواه» نام برده و ضمن وارد آوردن اتهام «فعاليت‌های قاچاق و رفتارهای بيمارگونه اقتصادی» به آنها خواستار برخورد با اعتصاب بازاریان شده و نوشته است که «ضروری است كسانی كه اجرای قانون را مطابق اميال زياده‌خواهانه خود نمی‌بينند مورد بازخواست جدی واقع شده و پاسخ‌گوی اقدامات اخلال‌گرانه خود در فضای فعاليت اقتصادی كشور باشند». روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «طلافروشان چه می‌گويند؟» نوشته است که «فعالان صنف طلا، برای مخالفت‌های خود با اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده دلايلي مطرح می‌كنند از جمله این که «ماليات بر ارزش افزوده سبب می‌شود صنف طلا و جواهر مشتريان خود را از دست بدهند و سود كمتری نصيب اعضای صنف شود» و این که «ماليات را بايد از اجرت ساخت طلا گرفت و نه از خود طلا به عنوان كالای لوكس».  این روزنامه همچنین نوشته است که نمایندگان صنف طلافروشان مذاکره با سازمان امور مالياتی كشور را متوقف کرده و «یکی دو ساعت مانده به زمان برگزاری نشست دوم، مسئولان اتحاديه‌ها اعلام کردند كه در اين نشست شركت نمی‌كنند و ترجيح می‌دهند خواسته‌هايشان را از راه ادامه بستن مغازه‌های خود پيگيری كنند». همزمان روزنامه جهان صنعت از آثار تداوم اعتصاب طلافروشان و گسترش آن به شهرستان‌ها خبر داده و در تیتر نخست خود نوشته است: «طلا ارز را دیوانه کرد.» به نوشته این روزنامه، همزمان با اعتصاب طلافروشان «قیمت دلار لحظه به لحظه در حال افزایش است و از ۱۱۱۰ تومان عبور کرده و درهم امارات نایاب شده است». جهان صنعت چنین وضعی را ناشی از «ارتباط معنا‌دار موضوع طلا و گرانی ارز در ایران» دانسته و نوشته است که این ارتباط پیچیده «به مرز جالبی رسیده و نشان داده که بسیاری از مواضع دولتی در این بخش دلایلی برای بر‌هم‌ریختگی‌های بازار است». این روزنامه همچنین بخش اصلی اعتراض طلافروشان را مقابله با قاچاقچیان طلا توصیف کرده و نوشته است که «برخی فعالان عرصه قاچاق طلا به دنبال آن هستند تا تولید‌کنندگان طلا در ایران را به ورشکستگی برسانند و از میدان به در کنند». این گزارش با اشاره به این که اکنون «تعطیلی بازار طلای تهران به برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز رسیده» تاکید کرده است که بازاریان ضمن اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده «اعتقاد دارند که این‌گونه مالیات‌گیری به آن معناست که در نهایت دست‌کم ۱۰ درصد به قیمت طلای عرضه‌شده به متقاضیان افزوده خواهد شد». روزنامه دنیای اقتصاد نیز «بیانیه اتحادیه‌های طلا و جواهر سراسر کشور» خطاب به رسانه‌ها را منتشر کرده و به نقل از آن نوشته است که «مسائل صنفی به طور عام و موضوع مالیات بر ارزش افزوده به طور خاص که این روزها به مسئله محوری برخی از اصناف از جمله صنف طلا و جواهر تبدیل شده امری کاملا صنفی و مسئله‌ای علمی و فنی است و بنابراین از هر گونه اغراض و برداشت‌های سیاسی و جناحی مبری است». اتحادیه طلا و جواهر از رسانه‌ها خواسته است تا در جریان اطلاع‌رسانی اعتراض طلافروشان به «صنفی» و «علمی و فنی» بودن دلیل این اعتراضات توجه کنند. اما روزنامه تهران امروز در سرمقاله سه‌شنبه خود بدون اشاره به بیانیه اتحادیه طلا و جواهر کشور نوشته است که «در شرايطی كه كشور با فضای روانی تحريم و فشارهای سياسی، اقتصادی تازه‌ای از سوی دشمنان خود مواجه است، برخی از صنوف بر سر يك ماجرای قانونی و اقدام منطقی ماجرا‌سازی» و «فرصت برخی برداشت‌های غلط از اوضاع كشور را نيز برای دشمنان فراهم می‌کنند». روزنامه کیهان که روزنامه نزدیک به محافل امنیتی در جمهوری اسلامی به شمار می‌آید شدیدترین واکنش به اعتصاب بازاریان را در صفحه نخست خود از قول یک مقام آگاه منتشر کرده و نوشته است که «هيچ صنفی حق سرپيچی از اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده را ندارد». این «مقام آگاه» که کیهان به موقعیت سازمانی وی اشاره‌ای نکرده طلافروشان معترض را «عده معدودی از فعالان بازار طلا و جواهر» معرفی کرده و گفته است که آنها «با تحريک ديگران و در حالی كه از جزئيات قانون ماليات بر ارزش افزوده آگاهی كامل دارند می‌كوشند با اعتراضی هدفمند از پرداخت ماليات فرار كنند». کیهان از قول این مقام آگاه صنف طلافروشان را تهدید و تاکید کرده است که باید «نظام يک بار برای هميشه تكليف خود را با اين افراد روشن كند». توقیف مطبوعات ادامه دارد: توقیف و لغو امتیاز هفته‌نامه بهار زنجان و روزنامه اندیشه نو روزنامه مردم‌سالاری گزارش داده است که روزنامه انديشه نو و هفته‌نامه بهار زنجان از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف و لغو مجوز شده‌اند. روزنامه اندیشه نو به مدیر مسئولی حجت‌الله حاجبی رسانه مطبوعاتی حزب اسلامی کار به شمار می‌آمد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در کنار روزنامه «کلمه سبز» یکی از دو روزنامه نزدیک به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود و از ۳۰ آذر سال ۸۸ به اتهام «زیر سوال بردن سیاست‌های کلی نظام» توقیف شده بود. هفته‌نامه بهار زنجان نیز در هفته‌های اخیر و در جریان برکناری پرفسور یوسف ثبوتی از ریاست دانشگاه علوم پایه زنجان ضمن انتشار ویژه‌نامه‌ای در اعتراض به این اقدام دولت، نامه ۱۶۲ فیزیکدان معترض به برکناری آقای ثبوتی را به چاپ رسانده بود. همزمان روزنامه آرمان خبر داده است که عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار بازداشت شده، به سه سال زندان محکوم شده و دادگاه مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، نیز روز پنج مهرماه برگزار شده است. به نوشته این روزنامه، عیسی سحرخیز که از تابستان ۸۸ بازداشت شده و اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است به سه سال حبس و پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک ‌سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است. روزنامه آرمان همچنین خبر داده است که روز دوشنبه پنج مهرماه دادگاه مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و و یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، برگزار شده است. به نوشته این روزنامه، اتهام آقای کاظمیان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده و جلسه محاکمه وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شده است. مرتضی کاظمیان آخرین بار در هشت دی‌ماه ۸۸ در منزل مسکونی خود بازداشت شده و در ۱۰ اسفندماه سال گذشته نیز با قرار وثیقه آزاد شده بود. تداوم حمله رسانه‌های جناح حاکم به خانواده‌های جان‌باختگان جنگ در حالی که خبر حمله به منزل حمید باکری که جمهوری اسلامی از او به عنوان «سردار شهید» نام می‌برد با تاخیری چندروزه تنها در خبری کوتاه در شماره سه‌شنبه روزنامه جهان صنعت منتشر شده، روزنامه کیهان بار دیگر به خانواده‌های فرماندهان جان‌باخته جنگ ایران و عراق حمله برده و این بار از قول رئیس دفتر سیاسی سپاه نوشته است که «امروز خانواده‌های شهدا مورد هدف دشمن هستند». سرتیپ پاسدار یدالله جوانی همچنین گفته است که «امروز وقتی خانواده‌های شهدا می‌بينند كه دشمن آنها را هدف قرار داده در حمايت از ولايت فقيه وارد صحنه می‌شوند، اما متاسفانه در ميان خانواده‌های معظم شهدا يک يا چند خانواده به دليل بی‌بصيرتی يا انگيزه‌های ديگر در پازل رسانه‌های ضدانقلاب بازی كرده‌اند». حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان، نیز روز دوشنبه به دنبال تهاجم ماموران امنیتی به منزل خانواده حمید باکری با لحن اهانت‌آمیزی به خانواده و همسران حمید باکری و ابراهیم همت حمله کرده بود.
 


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه به پيگيری مذاکرات صلح سوريه و اسرائيل «بسيار علاقه مند» است. روز دوشنبه هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا با آقای معلم در نيويورک ديدار کرد تا درباره مذاکره سوريه با اسرائيل با او گفت و گو کند. اين ديدار در راستای پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه انجام شد که به رهبری آمريکا ميان رهبران فلسطينی و اسرائيلی آغاز شده است. به گفته فيليپ کرولی آمريکا به دنبال دستيابی به صلحی همه جانبه در خاورميانه است.
 


هوگو چاوز رئيس جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش در حال انجام مطالعات اوليه برای آغاز يک برنامه هسته ای است. وی در يک کنفرانس خبری در کاراکاس گفت که آمريکای جنوبی به يک برنامه هسته ای برای توليد انرژی نياز دارد. رئيس جمهوری ونزوئلا افزود که اين برنامه هسته ای، اهدافی صلح آميز خواهد داشت. آقای چاوز که از متحدان نزديک محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران است، از برنامه هسته ای ايران دفاع کرد و ابراز اطمينان کرد که ايران در حال ساخت يک بمب هسته ای نيست.
 


نخستين جلسه محاکمه يک سرباز آمريکايی که به قتل غيرنظاميان افغان متهم است، روز دوشنبه در آمريکا برگزار شد. جرمی مورلوک متهم است که در زمان انجام ماموريتش در ولايت قندهار در افغانستان سه غيرنظامی افغان را کشته است. يازده سرباز ديگر آمريکايی نيز در اين پرونده متهمند. اين يازده تن روز دوشنبه با استناد به آنچه حق قانون اساسی خود می خواندند حاضر نشدند که در دادگاه شهادت بدهند. اگر اين سرباز آمريکايی در اين پرونده محکوم شود، می تواند با مجازات اعدام رو به رو شود.
 


کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی بار ديگر به عنوان دبيرکل حزب حاکم اين کشور انتخاب شد. به گزارش تلويزيون دولتی کره شمالی، اين انتخاب در يکی از کم سابقه ترين جلسات حزب کمونيست کره شمالی صورت گرفته است. انتظار می رود که در اين جلسه جانشين کيم جونگ ايل نيز انتخاب شود اما تا اين ساعت خبری در اين باره منتشر نشده است.
 


امروز – سه شنبه – يکی از کم سابقه ترين کنفرانس های حزب کمونيست کره شمالی برگزار می شود. انتظار می رود که در اين جلسه، کيم جونگ اون، پسر ۲۷ ساله کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی به عنوان جانشين وی انتخاب شود. رسانه های دولتی کره شمالی در ساعات نخستين روز سه شنبه اعلام کردند که کيم جونگ ايل، کوچکترين پسرش يعنی کيم جونگ اون را به عنوان ژنرال چهارستاره انتخاب کرده است. اين نخستين بار است که نام کيم جونگ اون در رسانه های کره شمالی مطرح شده، هر چند که در اين گزارشها به اينکه او فرزند رهبر کره شمالی است، هيچ اشاره ای نشده است. کيم جونگ اون، تمام عمرش را به شکل محرمانه زندگی کرده و اطلاعات درباره وی بسيار اندک است. از سال ۱۹۸۰ ميلادی که در کنفرانس حزب کمونيست کره شمالی کيم جونگ ايل به عنوان جانشين پدرش کيم ايل سونگ انتخاب شد، کنفرانس مشابهی در کره شمالی برگزار نشده است.
 


هوگو چاوز رئيس جمهوری ونزوئلا با بيان اينکه حزبش در انتخابات پارلمانی اکثريت کرسی ها را به دست آورده، ادعای پيروزی مخالفانش را زير سئوال برد. در اين انتخابات حزب «اتحاد سوسياليستی ونزوئلا» به رهبری هوگو چاوز، ۹۸ کرسی از ۱۶۵ کرسی پارلمان را به دست آورده است در حالی که ائتلاف احزاب مخالف دولت، ۶۵ کرسی به دست آورده است. با اين حال مخالفان آقای چاوز می گويند که ميزان آرايی که کسب کرده اند بسيار بيشتر از پيش بينی های حزب سوسياليست بوده و اعلام پيروزی کرده اند. نتيجه اين انتخابات موجب نخواهد شد تا کنترل مسئوليتهای کليدی اين کشور نفت خيز از دست هوگو چاوز خارج شود.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته