-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

Latest news from Jaras for 09/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جرس: آيت‌الله مكارم شيرازي در پيامي به مناسبت هفته دفاع  با تاكيد بر وجود ايمان و اعتقادات مذهبي در پيروزي در جنگ اظهارداشت؛ حال کسانى بخواهند اینها را رها کنند و به ذیل عنایت کورش کبیر و صغیر بچسبند و نقش ایمان و مذهب را کمرنگ کنند در اشتباهند، اگر کوروش مى‌‏توانست کسى را نجات دهد شاه را نجات داده بود، چرا تجربه تلخ تاریخ را تکرار مى‌‏کنید؟ 


به گزارش ايلنا در این پیام آمده است:  قبل از هرچیز هفته دفاع مقدس را گرامى مى ‏داریم، اگر دو نکته را در نظر بگیریم مى‌‏دانیم پیروزى در این جنگ 8 ساله واقعاً معجزه الهیه بود. اوّلاً امروز بر کسى مخفى نیست که تمام دول غربى مخصوصاً آمریکا و انگلستان و اسرائیل به حمایت همه جانبه از صدام برخاسته بودند، پیشرفته‏‌ترین سلاح‏ها و دقیق‏ ترین اطلاعات از مواضع ما را در اختیار او گذارده بودند.
ثانیاً، ما در آغاز انقلاب بودیم همه چیز از هم پاشیده بود نه ارتش منظمى نه سلاح‏هاى مرتبى، نه برنامه‏اى منسجم و این خاصیت آغاز انقلاب بود، زیرا همه چیز ویران مى‌‏شد تا بناى نوینى براى ویرانه‏‌هاى ساخته شود و درست دشمن مى‌خواست از همین ضعف استفاده کند، اما خدا اراده دیگرى کرده بود، بعد از 8 سال جنگیدن ما بى ‏آنکه یک وجب از خاکمان در اختیار دشمن باشد سربلند بیرون آمدیم. امام راحل‏ قدس سره گام پیش نهاد و زمام را به دست با کفایت خود گرفت و این معجزه الهیه رخ داد.
خداوند روح او و ارواح شهدایمان را غریق رحمت واسعه‌‏اش قرار دهد و به رزمندگان مخصوصاً جانبازان و آزادگان اجر بیکران عنایت فرماید. 


مکارم شیرازی با تاکید بر مهم بودن این بند آورده است: برادران! عزیزان! همه دنیا مى‌‏داند آنچه مایه پیشرفت انقلاب و به ثمر رسیدن آن بود ایمان و اعتقادات مذهبى و اسلامى بود، و اگر نبود هرگز به جایى نمى‌‏رسیدیم، آنچه باعث پیروزى در جنگ هشت ساله بود مذهب بود رمزهاى یازهرا، یا مهدى، و دعاى کمیل و دعاى ندبه در سنگرها و زیارت عاشورا در شب‏ها قبل از حمله بود، آنچه امروز نیز سبب مى‌شود که آمریکا و اسرائیل به ما حمله کند ترس آنها از نیروى مذهب و کفن‏پوشان جان برکف، بسیجیان و پاسداران و ارتشیان در جبهه‌هاست.
حال کسانى بخواهند اینها را رها کنند و به ذیل عنایت کورش کبیر و صغیر بچسبند و نقش ایمان و مذهب را کمرنگ کنند در اشتباهند، اگر کوروش مى ‏توانست کسى را نجات دهد شاه را نجات داده بود، چرا تجربه تلخ تاریخ را تکرار مى‌‏کنید. 


در پایان این پیام آمده است: در مسأله فلسطین این کار تجربه شد، تا زمانى که شعار آنها عربیت و ملیت عرب بود، اسرائیل به سرعت پیشرفت مى ‏کرد اما آن روز که شعار برگشت و اسلام شد، متوقف شد و عقب‏ نشینى کرد. دنیاى اسلام به حمایت از مردم فلسطین برخواست و حزب اللَّه جنوب لبنان با تکیه بر اعتقادات مذهبى سخت ضربه را بر اسرائیل وارد ساخت ضربه‏ هایى که هنوز از آن گیج است، چرا بیراهه مى ‏روید؟ تکیه ‏گاه ما مکتب اسلام است نه فقط مکتب ایرانى. یقین بدانید اگر خداى ناکرده روزى شعار ما به این صورت عوض شود روز جشن و شادى دشمنان ماست. خداوند به همه ما هوشیارى کامل عنایت فرماید.
 


 


جرس: محمدجواد امام جانباز  جنگ تحمیلی و رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در شهر تهران همزمان با هفته دفاع  از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.


به گزارش  رسیده به جرس، قاضی مقیسه رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران، محمد جواد امام را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. 

محمد جواد امام که سابقه ماه‌ها حضور در جبهه‌های جنگ و ا40 درصد جانبازی را در کارنامه دارد. 

وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، ریاست ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران بزرگ را بر عهده داشت. وی همچنین عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب و معاون امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو در دوره ریاست جمهوری خاتمی بود. محمد جواد امام سه شنبه 26 خرداد در منزلش بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شد.

 


امام از جمله کسانی بود که روز ۱۷ مرداد – حدود دو ماه پس از بازداشت – به همراه گروه دیگری از اصلاح طلبان در جلسه علنی دادگاه چهارم که هیچ ارتباطی با محاکمه و موارد اتهامات ایشان نداشت آورده شد.


وی چند ماه پیش با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد گردید. پس از بازداشت بدلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد.
 


 


به هيچ عنوان با مفسدان سیاسی مسامحه نمی کنیم

جرس: آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه فتنه‌گران حوادث پس از انتخابات بودند فتنه بزرگي كردند، گفت: اگر نخواهيم امروز چشم خود را ببنديم و خودمان را به خواب بزنيم بايد بگوييم همگي آنها مجرم هستند و دستگاه قضايي بايد با آنها به عنوان مجرم برخورد كند و در اين باره كسي هم مستثني نيست.

 


 به گزارش فارس، صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه  در بيست و يكمين گردهمايي سراسري ائمه جمعه سراسر كشور با اعلام اين مطلب افزود: 3 بحث عمده در قوه قضائيه پيش روي دستگاه قضا ست كه عبارت است از: اطاله دادرسي، برخورد دستگاه قضايي با مفسدان اقتصادي، اجتماعي و سياسي و آخرين مطلب پيشگيري از وقوع جرم.

وي در ادامه سخنان خود به بحث كمبود نيروي انساني در دستگاه قضايي اشاره كرد و گفت: امروز بايد بگويم كه دستگاه قضا از كمبود قضات رنج مي‌برد.

وي ادامه داد: طبق آمار تقريبا رسمي در حدود 11 ميليون پرونده در سال به دستگاه قضايي وارد مي‌شود كه اگر تنها 7 ميليون از اين پرونده‌ها را واقعي قلمداد كنيم با يك تقسيم معمولي به اين نتيجه مي‌رسيم كه هر قاضي روزانه بايد به 15 پرونده رسيدگي كند.

لاریجانی افزود: واقعا قضات در دستگاه قضايي فرسوده مي‌شوند و يكي از اين موارد بروز اين فرسودگي و كيفيت برخورد قضات با اربابان رجوع است كه همگي مي‌دانيم در بسياري از موارد شهروندان از برخورد قضات ناراضي هستند كه بايد گفت ريشه اصلي آن هجوم كار به يك قاضي است.

وي گفت: متأسفانه البته نيروهايي را هم داريم كه رعايت برخي از موارد را نمي‌كنند كه البته در حال حاضر توسط حفاظت اطلاعات قوه قضائيه اين افراد به طور مستمر مورد پايش قرار مي‌گيرند البته نبايد اين موضوع باعث شود تا به آبروي ساير قضات خدمتگزار و خوب اين دستگاه خدشه‌اي وارد شود. 


به هيچ عنوان با فتنه‌گران سال گذشته تسامح نمي‌كنيم

آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود در بحث برخورد دستگاه قضايي با مفسدان اقتصادي، اجتماعي و سياسي گفت: مفسدان سياسي كه همان فتنه‌گران حوادث پس از انتخابات بودند فتنه بزرگي كردند و متأسفانه هزينه بزرگي به كشور ما وارد كردند.

وي ادامه داد: اگر نخواهيم امروز چشم خود را ببنديم و خودمان را به خواب بزنيم بايد بگوييم همگي آنها مجرم هستند و دستگاه قضايي بايد با آنها به عنوان مجرم برخورد كند و در اين باره كسي هم مستثني نيست.

وي ادامه داد: فتنه‌گران جرم را انجام داده‌اند و چه از بيرون كشور و چه از داخل كشور فتنه‌گري كردند. ما هم بر آنها چشم نمي‌پوشيم و دستگاه قضايي هيچ مسامحه ای نخواهد كرد.

وي با اشاره به اين مطلب كه در راه برخورد با فتنه‌گران 2 گروه منتقد روبروي دستگاه قضايي قرار گرفتند، گفت: عده‌اي از آنها مدعي بودند كه چرا ما با فتنه‌گران برخورد مي‌كنيم و عده‌اي هم معتقد بودند چرا ما برخوردي تندتر نمي‌كنيم، امروز بايد بگويم هر دوي اين انتقادها نابجاست. در حوادث پس از انتخابات عده‌اي اشتباه كردند كه البته برخي از آنها به اشتباه خود پي بردند و توبه كردند البته برخي هم توبه نكردند كه ما با جرائم آنها و مجازاتشان شوخي نداريم، كسي كه خلاف نظم و قانون عمل كرده بايد تاوان عمل خود را بدهد.


ادعاي تقلب در انتخابات دروغي بسيار بزرگ بود

رئيس قوه قضائيه همچنين با اشاره به اين مطلب كه ادعاي تقلب در انتخابات دروغي بسيار بزرگ بود كه به آن كشور تحميل شد، گفت:  رهبري در مواقع بسيار زيادي به فتنه‌گران مهلت دادند تا به نظام برگردند اما متأسفانه مهلت‌هاي متعدد ايشان بر آنها كارگر نشد و امروز آنها بايد منتظر برخورد باشند. 

وی به انتقادات و شکایات کاندیداهای ریاست جمهوری و عدم رسیدگی به آن اشاره ای نکرد. 

 

برخوردي شديد با مفسدان اقتصادي خواهيم داشت

وي در بحث برخورد با مفسدان اقتصادي نيز با اشاره به اين مطلب كه خوشبختانه بدون توجه به كاركرد گذشتگان دستگاه قضا امروز بسيار هدفمند به جلو مي‌رود، گفت: امروز در دوره جديد با دوستان همفكرم دست به دست هم داده‌ايم تا برخوردي شديد با مفسدان اقتصادي داشته باشيم.

وي ادامه داد: در مواردي هم فسادهاي بزرگي را كشف كرديم البته در گوشه و كنار مقاومت‌هايي هم مي‌شود همانند همان نكته كه رهبر انقلاب فرمودند تا به محض آنكه به طرف افراد نزديك مي‌شويد داد و جيغ و فريادشان بلند مي‌شود.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه ما انتظار نداشتيم كساني خودشان شعار گسترش عدالت و برقراري عدالت مي‌دهند در مقابل برخورد با مفسدان مقاومت كنند، گفت: البته شما مطمئن باشيد كه ما گوشمان بدهكار اين مقاومت‌ها نيست و چه باشيم و چه نباشيم به جلو مي‌رويم و اين راهي كه در پيش گرفته‌ايم به هيچ عنوان برگشت‌پذير نيست.

وي همچنين به صدور كيفرخواست قريب‌الوقوع براي 50 نفر از متهمان پرونده بيمه خبر داد و گفت: دادستان كل كشور آماده است تا به پرونده‌هاي كلان در اين حوزه رسيدگي كند زيرا عدل اسلامي در اين است كه عدالت اجرا شود. 


این در حالی است که تعدادی از پرونده های مفسدان اقتصادی با فرمان نهادهای فراقانونی متوقف مانده است. 
 


 به پرونده مفسدان اجتماعي با سرعت هر چه تمام رسيدگي مي‌كنيم

رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه همه‌مان در سطح اجتماعي مي‌بينيم كه فسادهاي بزرگي در جريان است مانند سرقت‌هاي مسلحانه و متأسفانه تجاوز به عنف، بي‌حجابي و ديگر جرايم گفت: خوشبختانه امروز نيروي انتظامي برخورد قاطعي دارد اما متأسفانه برخي با ادعاهاي واهي اين نيرو را تضعيف مي‌كنند. 


رئیس قوه قضاییه به ترور دو پزشک در تهران و حمله لباس شخصی ها به شهروندان اشاره ای نداشت.

وي به اتفاقي كه در اوايل ماه رمضان در يكي از شهرهاي خراسان جنوبي اتفاق افتاد و در آن حادثه 3 شرور در سحرگاه به خانه‌اي حمله كرده و به دختر جوان خانواده در پيش چشمان پدر و مادرش تجاوز كرده بودند اشاره كرد و گفت: زماني كه از اين موضوع باخبر شديم مسئولان آن حوزه قضايي را به تهران فراخوانديم و به آنها گفتيم يك روز هم نبايد به اين افراد مهلت داده شود.

وي گفت: خوشبختانه در اين پرونده تنها ظرف 18 روز عوامل شناسايي، دستگير شدند و قاضي پرونده با انجام تحقيقات شبانه‌روزي براي آنها حكم صادر كرد و عليرغم آنكه ما در ماه رمضان كسي را اعدام نمي‌كنيم اين 3 نفر را اعدام كرديم و به آنها مهلت نداديم.

وي همچنين به پرونده ديگري كه در شهر ورامين وقوع يافته بود و در آن مرد جواني به چندين كودك تعرض كرده بود گفت: خوشبختانه اين پرونده هم به نتيجه رسيد و بنده اجراي حكم اعدام آن را صادر كردم كه در حال حاضر در حال رسيدگي است بدانيد ما با هيچ مجرمي در اين فصل تسامح نداريم زيرا عفو و بخشش مخصوص كساني است كه جرايم بسيار خردي انجام داده‌اند.

وي همچنين به اظهارات احمدي‌مقدم و رادان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه آنها مدعي‌اند اقدامات خوبي در بحث برخورد با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر انجام داده‌اند و ما به آنها گفته‌ايم شما به پيش برويد زيرا ما هم در دستگاه قضايي پشت سرتان هستيم.

وي همچنين به گسترش بي‌حجابي اشاره كرد و گفت: ما در بحث مبارزه با بدحجابي قانون داريم و در يكي از بندهاي ماده 638 قانون مجازات اسلامي اشاره صريح شده كه اگر كسي بدون پوشش اسلامي در انظار عمومي ظاهر شود مجرم است و از 10 روز تا دو ماه به حبس محكوم مي‌شود. 


بهانه بحث فرهنگي نبايد قانون را زمين بگذارد

وي با گله از برخي از مسئولان و منتقدان مبارزه با بدحجابي گفت: ما منكر بحث فرهنگي نيستيم اما به شرط آنكه بحث فرهنگي باعث نشود قانون و اجراي آن زمين بماند.

وي گفت: چطور اين افراد در بحث مبارزه با سرقت، قتل، شرارت و ديگر جرايم حرف از بحث فرهنگي نمي‌زنند ما مي‌گوييم در آن موارد هم بحث فرهنگي لازم است اما به شرط آنكه قوانين صريح ما به زمين نماند.

وي ادامه داد: بنا بر قوانين موجود ما در دستگاه قضايي هيچ ترديدي به خود راه نمي‌دهيم و از نيروي انتظامي هم خواسته‌ايم به اندازه خودش با بي‌قانوني و معضلات فرهنگي مبارزه كند. 
 

 
گلايه رئيس قوه قضائيه از صدا و سيما

رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين مطلب كه رسانه‌ها و صدا و سيما در بحث پيشگيري از وقوع جرم هنوز به كمك دستگاه قضايي نيامده‌اند، گفت: بنده از صدا و سيما گلايه دارم زيرا نه تنها كمكي نمي‌كند بلكه در برخي موارد اخبار مربوط به دستگاه قضايي را در بدترين زمان پخش اخبار يعني بعد از اخبار مربوط به هواشناسي پخش مي‌كنند.

وي خطاب به روحانيون و ائمه جمعه حاضر در جلسه گفت: بخشي كه من از شما انتظار دارم عمل كنيم اين است كه تلاش خود و با سخنان خود كاري كنيد تا تعداد پرونده‌هاي متشكله كمتر شود يعني از وقوع جرم جلوگيري شود.

وي همچنين به ايجاد معاونت پيشگيري از وقوع جرم به عنوان معاونتي تازه‌ تأسيس اشاره كرد و گفت: خوشبختانه ذوالقدر كه پيش از اين در سپاه پاسداران فعاليت‌هاي چشمگيري داشته است به عنوان متصدي اين بخش انتخاب شده كه خدا را شكر از لحظه انتصاب تاكنون پيگيري‌هاي بسيار خوبي نيز داشته است.

 


 


جـــرس: زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه، در نامه ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، به لایحه خانواده که چند همسری را تسهیل می کند اعتراض کرده و از وی در خواست نموده است تا مواد ۲۳،۲۲ و ۲۴ لایحه مذکور، از دستور قوه مقننه خارج شود.


این فعال سیاسی همچنین از رییس قوه مقننه خواستار آن شد که موارد مورد مناقشه در لایحه مذکور، "در شرایط متعادل و مناسب با حضور فعالان حقوق زنان اشکالات آن برطرق و مجددا برای حفظ و صیانت واقعی و حمایت از خانواده تقدیم مجلس شود."


به گزارش سامانه خبری – تحلیلی «کلمه»، متن کامل این نامه به شرح زیر است :


ریاست محترم مجلس
جناب آقای دکتر علی لاریجانی

با سلام
چنانچه مستحضرید هر گاه بررسی لایحه به اصطلاح حمایت از خانواده مطرح شد، موجی از التهاب را در جامعه زنان دامن زده و موجب نگرانی بیشتر در فضای فکری و فرهنگی کشور شده است .بیهوده نیست که اغلب آن را لایحه “تخریب خانواده “می نامند ، بندهای ۲۲ ،۲۳ و ۲۴ این لایحه به خصوص ماده ۲۳ که چند همسری را تسهیل می کند به هیچ روی با آرمانهای بلند خانواده اسلامی که برای هر عصر و هر نسلی زنده و پاینده است و نیز با فضای جوامع مدرن امروزی که ایران نیز یکی از این جوامع است سازگاری ندارد .


اگر مطمئن نبودم که روح آیات مربوط به خانواده در قرآن ناظر به تک همسری است هرگز خود را راضی به نگاشتن این نامه نمی کردم . اما آیاتی که هر یک به نحوی به خانواده مربوطند آنچنان آرامش، مودت، رحمت و پرورش فرزندان نمونه را توصیه می کنند که هرگز با خانواده چند همسری و با شیوه های تعدد زوجات و وجوه جرم خیز و التهاب آفرین آن که بارها در جامعه امروزی شاهد آن بوده ایم قابل تصور نیست .و بر عکس روح آیات مربوط به تعدد زوجات نه تنها منفی “لن تستطیعوا ” است . بلکه پیشاپیش فرصت عدالت را نیز به طور قطع از خانواده چند همسری نفی کرده است و در این فضای منفی است که تک همسری “فواحده “را با توجه به روح خانواده در اسلام توصیه کرده است .


به خاطر دارم که در ایام جنگ تحمیلی از سوی برخی دست اندر کاران امور زنان تسهیل تعدد زوجات مطرح شد که چون به روسای مملکت این پیشنهاد ارائه شد هیچ یک از آنها در آن مقطع حاضر به پذیرش و تصویب پیشنهاد تعدد زوجات نشدند .اکنون آن اضطرار هم برطرف شده و در شرایط عادی تری نسبت به زمان جنگ و اضطرارهای دیگر به سر می بریم . بنابراین پیشنهاد می شود برای سعادت ملت ایران و احترام و حفظ کیان خانواده با توجه به منطق قوی فعالان حقوق زن و روشنفکران ایرانی بندهای ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ لایحه حمایت از خانواده از دستور کار مجلس خارج و در شرایط متعادل و مناسب با حضور فعالان حقوق زنان اشکالات آن برطرق و مجددا برای حفظ و صیانت واقعی و حمایت از خانواده تقدیم مجلس شود.


با احترام/ زهرا رهنورد


 بندهایی از لایحه موسوم به "حمایت از خانواده"، طی چند سال اخیر محل مناقشۀ حکومت و فعالان مدنی کشور بوده است.



 


جـــرس: با گذشت یک هفته از اعتصاب طلافروشان مشهدی در اعتراض به نحوه اجرای قانون مالیات ارزش افزوده، اعتصاب و تعطیلی این صنف کماکان ادامه داشته و چهارشنبه هفتم مهرماه، شهر مشهد شاهد هفتمین روز پیاپی اعتصاب طلا و جواهر فروشان معترض به دولت بود.


این درحالیست که صبح چهارشنبه، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، از برگزاری یک جلسه فوری برای بازگشایی بازار طلا در روز جاری (چهارشنبه هفتم دی ماه) خبرداده بود.


به گزارش منابع خبری جرس از مشهد، تمامی بازارهای طلافروشان مشهد، در تمام سطح شهر طی یک هفته گذشته در اعتصاب به سر برده اند و تقریبا هیچ طلافروشی در این هفت روز باز نبوده است.


بنا بر این گزارش، این اعتصاب که همراه با طلافروشان دیگر شهرهای بزرگ کشور و دیگر شهرهای استان خراسان برگزار شده است، در اعتراض به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد.


 طی هفت روزی که از این اعتصاب می گذرد ، از سوی دولت اقدام مناسبی برای مذاکره با طلافروشان کشور صورت نگرفته؛ و حتی در برخی موارد (مانند قزوین و قم)، نیروهای امنیتی به تهدید و حتی دستگیری برخی اعتصابیون اقدام کرده اند. امری که تا کنون منجر به پایان این اعتصاب گسترده و هماهنگ نشده است .


تعدادی از طلافروشان مشهدی در گفتگو با خبرنگار کلمه گفته اند که در روزهای آینده و تا تغییر نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت به اعتصاب خویش ادامه خواهند داد.


با گذشت نزدیک به یک هفته از اعتصاب سراسری و گستردۀ بازار طلا و جواهر تهران و چندین شهر کشور – در اعتراض به سیستم مالیاتی جدید دولت- رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از برگزاری یک جلسه فوری برای بازگشایی بازار طلا و جواهر در روز جاری (چهارشنبه هفتم دی ماه) خبرداده بود.
به گزارش مهر، محمد کشتی آرای با اظهار امیدواری نسبت به اینکه چهارشنبه بازار طلای تهران بازگشایی شود، گفته بود: امروز جلسه‌ای در اتحادیه برای رسیدگی به این موضوع برگزار می شود.

 
لازم به ذکر است به جریان افتادن قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب تعطیلی بازار طلای تهران و شهرهای مختلف کشور برای بار دوم طی ماههای اخیر شد. این قانون ۱۲ گروه صنفی را ملزم به پرداخت ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌کند که صنف طلا و جواهر نیز در زمره آنان است. مسئولان این صنف می‌خواهند تنها از "قیمت اجرت و دستمزد طلای مصرفی" مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، اما دولت آنها را ملزم به پرداخت سه درصد در هر مرحله از فرایند تولید طلا کرده است.


طلافروشان دلیل اصلی مخالفت با این قانون را گران‌تر شدن طلای مصرفی، ناتوانی خریداران از پرداخت بهای تمام شده و رکود و کسادی کار خود عنوان می‌کنند. رضا راسخ، رییس اتحادیه طلا و جواهر شیراز، تاکید کرده بود که صنف طلافروشان ناچار است مالیات‌های متوالی در هر معامله‌ی طلا را از مشتریان اخذ کند و این نشدنی است.


هنوز خبری از پایان اعتصاباتِ صنف طلا و جواهر و همچنین آهن و استیل کشور منتشر نشده است.



 


جرس: احتمال انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به بندهای عادی زندان اوین به دلیل برگزاری کلاسهای آموزشی در این بند افزایش یافته است.
 

براساس گزارش های رسیده از زندان اوین به کلمه، محسن امین زاده ، محسن میردامادی و محسن صفایی فراهانی از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات که سابقه تدریس در دانشگاه را نیز دارند، هر یک برخی از واحدهایی را که در دانشگاه تدریس می کرده اند برای پر کردن اوقات زندانیان و همچنین ارتقای سطح دانش آنها در بند ۳۵۰ برای جمع های چند نفره زندانیان ارائه داده اند. درس هایی از قبیل اقتصاد ایران ، زبان انگلیسی ،تاریخ و سیاست ایران .اما این کاراز سوی مسوولان زندان و به خصوص رییس زندان اوین «صداقت » که به داشتن سابقه طولانی درآزار و اذیت زندانیان معروف است، متوقف شد و زندانیانی که این د روس را ارائه کرده اند تهدید به انتقال به زندانهای عادی و با استانداردهای پایین شده اند. 
 

این در حالی است که به گفته زندانیان سیاسی رژیم شاه، حتی در دوران زندانهای ستم شاهی نیز برگزاری این دوره ها و کلاسها امری عادی و طبیعی بوده است و همواره زندانیان هر چه می دانستند به یکدیگر می آموختند تا این گونه زمان محکومیت نیز برای شان راحت تر سپری شود.

ساواک شاه در زندان های خود هرگز از برگزاری چنین کلاسهایی ممانعت نمی کرد و اسناد آن در کتابهای مختلف خاطرات خودنوشت زندانیان آن دوره که در این سالها بارها چاپ شده ، موجود است . اما اکنون صداقت ،رییس زندان اوین نه تنها سعی می کند هر گونه کلاس آموزشی را تعطیل کند که برگزار کنندگان این دوره ها را نیز تهدید به انتقال به بندهای عمومی می کند. در حالی که طبق اصل تفکیک جرایم او جایز نیست زندانیان سیاسی را در کنار زندانیان عادی همچون فروشندگان مواد مخدر یا قاتلان قرار دهد .
 

حسین مرعشی ،کیوان صمیمی ،بهمن احمدی امویی و عبدالله مومنی نیز از دیگر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین هستند که از سوی صدافت دچار محدودیت های زیاد و تحمل فشارهای بیشتر شده اند .اتهام این چهار زندانی برقراری حلقه های دوستانه در زندان برای پر کردن اوقاغت فراغت زندانیان بویژه برای زندانیان جوانتر بوده است .این افراد موفق شده اند که زندانیان را مجاب کنند  تا غذای خود را در سفره های بزرگ و دسته جمعی بخورند و برنامه های جمعی فرهنگی از قبیل مراسم دعا و نیایش ، کتابخوانی و شعرخوانی داشته باشند. برگرازی این برنامه ها و ارتباط مثبت زندانیان کمتر شناخته شده با مومنی ،صمیمی ،احمدی امویی و مرعشی موجب شده که مسوولان زندان فشارها را بر آنها بیشتر کنند و هر روز آنها را به تبعید در زندان های عادی و غیر سیاسی تهدید کنند.
 

صداقت همچنین به بهانه های مختلف زندانیان این بند را آزار می دهد و حتی از کنار هم ایستادن آنها در حیاط کوچک بند به هنگام هواخوری جلوگیری می کند و مدام زندانیان سیاسی این بند را که تعداد زیادی از آنها از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات هستند مورد آزار و اذیت قرار می دهد .

توقف برگزاری کلاسهای آموزشی در این بند در حالی صورت می گیرد که بند ۳۵۰ فاقد هر گونه امکانات رفاهی همچون ورزشگاه یا کتابخانه است . خانواده های زندانیان این بند از مسولان به ویژه دادستان تهران می پرسند:«پس فرزندان و همسران ما چگونه باید وقت خود را در این بند که در زیرزمینی تاریک و نمور واقع شده سپری کنند .آیا یاد گرفتن هم جرم است مگر این نیست که پیامبر اسلام فرموده است به دنبال علم باشید حتی در چین یعنی مسولان زندان با مبانی دین نیز ضدیت دارند .
طبق آیین نامه داخلی سازمان زندانها در تمامی زندان های کشور و برای تمامی زندانیان برگزاری کلاسهای آموزشی آزاد است اما زندانیان سیاسی برخلاف این قوانین از این امکان محروم شده اند.


در این بند بیش از یکصد و پنجاه زندانی سیاسی از جمله علی تاجرنیا ، میلاد اسدی ،علیرضا بهشتی شیرازی ، علی ملیحی ، حسن اسدی زید آبادی ، کوهیار گودرزی ، کیارش کامرانی ،نظام حسن پور،علی جمالی ،حسن اسدی زید آبادی ،علی داشاب ,علی پرویز ،حمید رضا محمدی ،غلامحسین عرشی ،نادر بابایی ، مجید دری و تعداد دیگری ازبازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شوند .


 


یلدا آراسته
جرس:خانواده سه شهید کهریزک دیروز در بیانیه ای اعلام کردند که از قصاص دو محکوم به اعدام ، که قاتلان فرزندانشان معرفی شده بودند گذشت کرده اند. این خانواده ها  در حالی از خون دو مامور جزء  نیروهای امنیتی گذشت کردند که خواستار محکومیت آمران سیاسی، قضایی و امنیتی این جنایت شده اند.

پس از گذشت بیش از یکسال از فاجعه کهریزک تنها  نتیجه پی گیری های کمیته حقیقت یاب ، مجلس ، خانواده ها و جامعه منجر به معرفی دو مامور بدون ذکر نام و نشانی  برای افکار عمومی شد.

 

خانواده های این شهیدان اما حاضر به پذیرفتن این نیستند که تنها این دو نفر قاتلان قرزندانشان هستند این باوری است که با نتایج به دست آمده در تخقیقات یکسال گذشته نیز هم خوانی ندارد.

 

 

 آمرین و فرماندهان باید پاسخگوی آنچه تابستان سال گذشته در کهریزک رخ داد باشند.

 

 

اولین حکم برای یک قاضی

 

در شهریور ماه امسال سرانجام حکم تعلیق سه مقام قضایی از جمله  سعید مرتضوی صادر و به آنان ابلاغ شد.

 

بر اساس این حکم، این افراد  باید از سمت هایشان عزل می شدند   و در خصوص اتهامات مطرح شده  در پرونده، مسئولیت خویش را پذیرفته و خارج از مصونیت قضایی مانند شهروندان عادی پاسخگو می بودند.

 

این نخستین حکمی بود که برای پرونده کهریزک صادر می شد و سرانجام دامن کسانی را می گرفت که در مقام های بالاتری از نظام مشغول به کار بودند.

 

این در حالی بود که قبل از این حکم ، درخواست وکلا و اولیای دم براینکه اگر دادگاه از نظر صلاحیت ذاتی نمی تواند مرتضوی (دادستان وقت تهران) را محاکمه کند، حداقل او را به عنوان مطلع در این دادگاه احضار کند، نیز  مورد توجه و موافقت قرار نگرفته بود.

 

مجلس او را مقصر می داند

 

سال گذشته تحقیقاتی که هيات تحقيق و تفحص مجلس انجام داد در نهایت  تقصير اصلي را متوجه سعيد مرتضوي، دادستان سابق تهران دانست.

 

او به دستور رييس وقت قوه قضاييه اختيار بازداشتگاه كهريزك را در آن زمان بر عهده داشت.مجلس اعلام کرد  دستور اعزام بازداشت شدگان 18 تيرماه 88 به كهريزك را مرتضوي شخصا صادر كرده بود.

 

 

این گزارش براي پيگيري بعدي به کمیسیون اصل نود و قوه قضاییه ارجاع داد ه شد.

 

از سوی دیگر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در آن زمان اعلام کرده بود که 22 تیر ماه دستور بسته شدن این بازداشتگاه را به سعید مرتضوی ابلاغ کرده است.

 

دستور صریح این بوده است که : " "باید بازداشتگاه کهریزک تعطیل و در صورت نیاز، بازداشت شدگان همگی به زندان های رسمی منتقل گردند."

 

من مقصر نیستم

 

با این همه سعید مرتضوی خود این اتهامات را قبول ندارد. او بعد از اعلام نتیجه هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی جوابیه ای نوشت و در آن آورد : " هيچ گونه مسئوليتي را در رابطه با زندان كهريزك و آزار و شكنجه و قتل زندانيان در آن، نمی پذیرم."

 

او تاکید کرد : "  اساسا عمده مدتي كه ‌١٤٧ نفر از متهمين آشوب‌هاي ‌١٨ تير در كهريزك به سر مي‌بردند اينجانب در مرخصي بودم، لذا انتساب مطالب مورد اشاره برخي رسانه‌ها به فردي كه در ايام مذكور در مرخصي بوده اشتباهي است كه از روي غرض ورزي طراحي مي‌گردد."

 

مرتضوی در این بیانیه اعلام کرد که بازداشتگاه کهریزک یک محل غیر قانونی نبوده است.

 

او در خصوص ادعای سعید جلیلی هم گفت که هیج وقت چنین دستوری با این تحکم به دست او نرسیده است.

 

اورا تشویق کردند

 

در حالیکه مجلسیان و مردم در انتظار این بودند که نتیجه این تحقیق و اتهامات مشخص شود سعید مرتضوی از طرف محمود احمدی نژاد سمت تازه ای پیدا کرد.

 

او در حالی  به عنوان نماينده ويژه رييس جمهور و رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب شد که افکار عمومی منتظر بود او را پشت جایگاه متهمین در دادگاه ببیند.

 

تنها یک نفر مقصر نیست

 

هر چند که نام سعید مرتضوی شناخته ترین نام در جریان کهریزک است اما او را  نمی توان تنها متهم این پرونده دانست.

 

زمانی که جهار کشته بنا بر اخبار سایت های رسمی ایران حاصل این سوله خارج از تهران بود بسیاری از شخصیت های حکومتی نه تنها در صدد بر نیامدند تا عاملان این جنایت به سزای اعمال خود برسند بلکه آن را کوچک و ناچیز خواندند.

 

سرداراحمد رضا رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی فحایع زندان کهریزک را "یک اشتباه کوچک" خواند.

 

او در زمان اجرای طرح امنیت اجتماعی، کهریزک را مکان مناسبی برای "مجازات گردن کشان و اراذل و اوباش سابقه دار در نظر گرفت تا هوای جهنمی بالای چهل درجه جنوب تهران و فقدان امکانات اولیه بهداشتی برای زندانیان و محدودیت ها و شرایط سخت بدنی، آنها را به خود آورد."

 

 غلامعلی حدادعادل، نماینده اصولگرای مجلس هفتم  در این خصوص معتقد بود : "  باید مراقب باشیم تا  این ماجرا که 3 نفر در کهریزک مرده‌اند به مساله اصلی تبدیل نشود."

 

 اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نيروي انتظامي كشورهم در همان روزها اعلام کرد  : "  موضوع بازداشتگاه كهريزك به يك موضوع حاشيه‌اي تبديل شده و به نظر مي‌رسد كه برخي در تلاش‌ هستند كه آنرا بزرگنمايي كنند. " 

 

سید مسعود جزایری معاون فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح نیز در اظهار نظری آن چه در كهريزك اتفاق افتاد، را چماقی دانست که به ناحق بر سر پليس فرود می  آيد.

 

تنها دو نفر مقصرند

 

اما در میان این همه مسولینی که باید مسئولیت جریانات کهریزک را برعهده می گرفت و برای آن مجازات می شد تنها دو مامور گناهکار شناخته شدند.

 

تیر ماه امسال سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی،  با صدور اطلاعیه ای، دو تن از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک را که قاتلان این سه نفر معرفی شده بودند  بدون ذکر نام و مشخصات و به اتهام "ضرب و جرح عمدی منجر به قتل"، به "قصاص نفس" (اعدام) محکوم کرد.

 

اما این دو نفر از نظر خانواده های شهیدان کهریزک تنها مقصران نبودند. عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی گفته بود: "ما امیدواریم با عوامل اصلی و پشت صحنه پرونده برخورد شود و فقط به مجازات این چند نفر عناصر سطح پائین و محلی جنایت بسنده نشود، عدالت واقعی زمانی اجرا می شود که آمران و مجوز دهندگان انجام این جنایت که در پست های بالای کشوری، قضایی و دانشگاهی قرار دارند، مجازات شوند."

 

حالا این خانواده ها با بخشیدن دو مامور جزئی که تنها مقصران این حادثه معرفی شده اند با سلاح خودشان به جنگ بی عدالتی رفته اند که گریبان فرزندانشان را گرفت و آنها را از زندگی محروم کرد.

 

آنها در بیانیه خود آورده اند : " یا رفع مسئولیت از کسی که بنا به گزارش رسمی کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی، آمر اصلی انتقال قربانیان به کهریزک بوده است  و انداختن تمامی مسئولیت به گردن بازپرس، معاون امنیت و نیروی انتظامی، خود نشان دهنده سناریو سازی آمر اصلی برای رهایی از چنگال عدالت نیست؟"

 

آنها همچنان منتظر هستند تا عدالتی واقعی برای فرزندانشان اجرا شود.

 


 


جـــرس: مهدی کروبی معتقد است سرنوشت خبرگان بعد از درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی، زیر ساطور شورای نگهبان و برخوردهای سلیقه ای آنان قرار گرفت و شورای نگهبان نیز با گذاشتن شرط امتحان دادن برای احراز اجتهاد اشخاص، توانست بصورت سلیقه ای بسیاری را حذف و بر مجلس خبرگان مسلط شود.

 


چندی پیش مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی طی نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، خواهان اعمال نظارت بر نهادهای زیر مجموعه ی رهبری انقلاب شد. در این نامه که یکروز قبل از تشکیل مجلس خبرگان به تاریخ ٢٢ شهریور ماه ۸۹ نوشته شده است، از عدم استقلال قوه قضائیه، فرمایشی بودن احکام دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی، دخالت سپاه در مسائل سیاسی و اقتصادی یاد شده است.
هنوز لحظاتی از انتشار این نامه نگذشته بود که جراید و رسانه های مختلف داخلی و خارجی ضمن پوشش گسترده خبری این نامه، هر یک به نسبت نگرش سیاسی خود آنرا تحلیل نموده و بعضا تحلیل های افراطی و متضادی مشاهده شد که در برخی از تحلیل های خبری مربوط به جراید داخلی و اصول گرا همراه با فحاشی و توهین به مهدی کروبی همراه بود.


سامانه خبری «تغییر»، در گفتگویی با مهدی کروبی علل این عکس العمل های مختلف و افراطی را جویا شده است؛ که متن کامل آن به شرح زیر است:

تغییر: پس از ارسال و انتشار نامه حضرتعالی به رئیس مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی، واکنش های متعدد و بعضا افراطی در موافقت و مخالفت با جنابعالی صورت گرفت. و این واکنش ها در برخی از جراید اصول گرا حتی با توهین و ناسزاگویی همراه بود. به نظر جنابعالی چرا چنین واکنش هایی له یا علیه شما به دلیل نگارش نامه شما شکل گرفته است؟

کروبی: “معتقدم سوال بسیار خوب و به جایی نمودید اما توضیحاتی در حد مصلحت و مقدوراتی که وجود دارد، بیان می نمایم.
نامه ای مستند به قانون اساسی و بر طبق سیره نظام جمهوری اسلامی برای رئیس یک نهاد مردمی و نظارتی نوشته شده است که در آن خواستار عمل نمودن به وظایف قانونی مجلس خبرگان گردیدم .
نامه ای طبیعی که متوجه نظارت بر نهادهای زیرمجموعه ی رهبری است. از جمله ارتکاب اعمال خلاف قانون و برخورد غیرقانونی و غیر شرعی با مردم مظلوم و یا دخالت سپاه پاسداران در سیاست و اقتصاد کشور.
آیا نباید چنین مواردی، مورد سوال و تحقیق و تفحص و نظارت قرار گیرند.
اما همانطور که شما نیز اشاره کردید، شاهد واکنش های افراطی متعدد و متضاد بودیم.


اینکه چرا اینچنین واکنش هایی نسبت به یک نامه ی کاملا قانونی و طبیعی، شکل می گیرد را باید در وضعیت آشفته ی حال حاضر کشور ریشه یابی نمود. اگر کشور از ثبات لازم برخوردار بود، هر کسی به فراخور تخصص و تعهد در جای حقیقی خود قرار داشته و به مسوولیت خود عمل می نمود، این همه فشارهای گزاف سیاسی و اقتصادی بر مردم تحمیل نمی گردید، حاشیه سازی ها بر واقعیت ها پیشی نمی گرفت، بحران سازی در عرصه ی بین المللی جایگزین روابط حرفه ای دیپلماتیک نمی شد و دهها دلیل دیگر که جامعه ی ما را غیرعادی نموده است، نبود، آنوقت این همه واکنش های شتاب زده و بعضا افراطی و متضاد نسبت به یک نامه ی طبیعی که کاملا در چارچوب قانون نوشته شده است، شکل نمی گرفت.
می خواهم بگویم اینچنین واکنش هایی در جوامع غیرعادی، استبدادی و در فضای خفقان و خودسانسوری و انحصارطلبی بوجود می آید نه در یک جامعه ی پایدار و باثبات.
جمهوری اسلامی دارای نهادهای مختلفی همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قوه اجرایی و مجلس خبرگان و دیگر نهادهای نظام که با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم شکل می گیرند، می باشد.
سوال اینجاست که آیا اصلا می توان این نهادها را مورد پرسش قرار داد؟!
آیا مسوولیت بدون پرسش و پاسخگویی معنا و مفهوم دارد؟!
مجلسی که به تشکیل کابینه ی دولت رای اعتماد داده است، آیا حق سوال از دولت و وزرا را دارد؟!
آیا می تواند (به هر دلیلی) از وزراء سوال یا آنان را استیضاح کند؟!
آیا مجلس که منتخب ملت است و نقش قانون گذاری و نظارتی دارد، می تواند عدم کفایت سیاسی رئیس جمهوری را مطرح سازد؟!


همه ی این موارد در نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود دارد. ولی متاسفانه کار را به جایی رسانده اند که اگر نماینده ای سوالی بکند با بدترین هجمه های سیاسی مواجه می شود که چرا سوال کردی!
اگر مجلس در مساله ای مستقل وارد شود و بخواهد کند و کاوی کند چنان پتکی بر سر مجلس می کوبند که اصلا مجلس در راس امور نیست و امام هم در زمان خود یک حرفی زده !!
در باب مجلس خبرگان هم که شما پرسیدید، اوضاع همین است.

ببینید!
مجلس خبرگان برای تعیین رهبری و نظارت بر عملکرد وی شکل گرفته است. در قانون صراحتا آمده است که مجلس خبرگان در مواردی حق عزل رهبری را دارد. مثلا اگر رهبری فاقد شرایط لازم باشد، یا به دلیل عارضه ی کهولت سنی، مثل دچار شدن به فراموشی، شرایط رهبری را از دست بدهد، و یا فقهای شورای خبرگان متوجه بشوند که از ابتدا انتخابشان اشتباه بوده است، در چنین مواردی، فقهای خبرگان حق برکناری و عزل رهبری را دارند. تمام این مواردی که عرض کردم نص صریح قانون اساسی است.
اما اینها می گویند اصلا صراحت قانون اساسی را بیان نکن، اشاره نکن! حتی تلفظ هم نکن!
اگر اینچنین است! پس اصلا چرا قانون اساسی نوشته شده است؟!!


نکته ی مهم اینستکه این قوانین زمانی تهیه و تدوین شده اند که انقلاب به پیروزی رسیده و عالی ترین و بارزترین چهره های جمهوری اسلامی اعم از روحانی و غیر روحانی در مجلس خبرگان رهبری (نیمه اول سال ۵۸) حضور داشتند و با وجود اینکه بنیانگذار نظام در قید حیات و در سلامت کامل هستند، قوانین را تهیه و تدوین و مصوب می کنند.

دقت کنید!
حال همین فقهای شاخص و برجسته، می خواهند برای آینده کشور، رهبری تعیین کنند و بر عملکرد وی نظارت دائمی داشته باشند. فقهایی که در سطح مرجعیت بودند از جمله آیات عظام موسوی اردبیلی، صانعی، فاضل لنکرانی، طباطبایی، شیخ جلال طاهری گلپایگانی، خادمی، آذری، میانه جی، روحانی، مشکینی، خاتمی، نجفی خوانساری، راستی، مومن، امینی، شیخ عباس ایزدی و بسیاری دیگر که از چهره های برجسته و بارز روحانیت بودند.
این اشخاص می خواهند در زمان امام که خود حی و حاضر و زنده است، بنیانگذار انقلاب است، دوست و دشمن بر رهبری و مدیریت قوی وی، اذعان دارند، مرجع تقلید است و در جهان به عنوان یک کاریزمای سیاسی، مذهبی مطرح است، مجلس خبرگان تشکیل دهند.


به قدری ایشان جایگاه مقدسی داشتند و از نفوذ رهبری معنوی و سیاسی برخوردار بودند که برخی حتی حاضر نبودند مجلس خبرگان شکل بگیرد چرا که آنرا بی حرمتی نسبت به امام می دانستند و اصلا زیر بار شکل گیری خبرگان رهبری نمی رفتند.
حال شما شخصیت والای امام را بنگرید. امام به محض متوجه شدن از این موضوع، شخصا وارد عمل شده و می فرمایند: ” الان یک دسته … دور افتاده اند که این مجلس خبرگان نباید باشد. برای اینکه تضعیف رهبری است. مجلس خبرگان تقویت رهبری است… این یک تکلیف است … مجلسی که برای ادامه نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت بخشیدن به آن نقش اساسی دارد، مجلسی که علاقه مندان به اسلام وجمهوری اسلامی دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان چشم به آن دوخته اند “
پس از تاکید و اصرار امام، حجت السلام والمسلمین ناطق نوری که آن زمان وزیر کشور بودند طی نامه ای به امام برای اجرای قانون انتخابات مجلس خبرکان کسب تکلیف می کنند و امام در جواب می گوید:”موافقت می شود. ان شاء الله مبارک باشد“

بالاخره با پیگیری و حمایت و تاکید حضرت امام مبنی بر ضرورت تشکیل خبرگان، انتخابات باشکوهی برای خبرگان برگزار و بیش از ۷۵درصد مردم در این انتخابات شرکت نموده و بدین ترتیب مجلس خبرگان تشکیل شد که از جمله اسامی فوق ذکر شده همه عضو خبرگان بودند. اما حتی بعد از انتخابات نیز بیش از ۸ماه طول کشید تا مجلس خبرگان تشکیل جلسه بدهد، یعنی در سال ۶۱ انتخابات خبرگان انجام شد اما اولین جلسه ی این مجلس در مردادماه سال ۶۲ تشکیل گردید. (مساله ای که به هیچ وجه در سایر انتخابات مسبوق به سابقه نبود و تمام انتخابات ها به فاصله حداکثر یکماه تا ۴۰ روز تشکیل جلسه می دادند)


ولی در نهایت با اصرار و تاکید و پیکیری امام، خبرگان افتتاح گردید و امام جهت تقویت و حمایت بیش از پیش از خبرگان، پیامی را برای این مجلس صادر نمودند، اما در بخشی از این پیام فرمودند: “اکنون شما ای فقهای شورای خبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسئولیتی را قبول فرمودید که در راس همه مسئولیتها است … بالاترین انحراف که منجر به انحراف تمام ارگانها می شود انحراف رهبری است،که امروز شما نقش اول آن را دارید.”


در نگاه و اندیشه امام، خبرگان رهبری نقش مهم تعیین رهبری و مسوولیت سنگین مراقبت بر حفظ شرایط رهبری را دارد. امام چنان عمل نمود که خبرگانی با جرات و آزادی عمل تشکیل گردد. چنانچه اشخاص برجسته مجلس خبرگان بر نظارت همه جانبه و دقیق بر عملکرد رهبری نطق می کنند و تاکید می ورزند.


آیت الله مشکینی در ضرورت تصویب قانون قوی نظارت بر رهبری در اجرای اصل ۱۱۱ فرمودند: “اگر می خواهید قانون وضع کنید شهامت دارید قانونی وضع کنید که همیشه بدرد می خورد و با هر رهبری و هر خبرگانی بسازد و اگر واقعا دوستان، این شهامت را ندارند چیزی وضع نکنند بگذارید برای آینده بماند که خبرگان دیگر وضع کنند.”
آیت الله خامنه ای که آن زمان عضو خبرگان رهبری بودند می فرمایند : ” آن امری که تشخیص آن را اصل۱۱۱بعهده خبرگان گذاشته امری نیست که بدون مراقبت و نظارت و تحقیق فهمیده بشود… این قابل قبول نیست که خبرگان امت که با آن همه رأی انتخاب شده اند بنشینند منتظر، در افواه مردم یک چیزی شایع بشود بعد این ها بروند تحقیق بکنند ببینند راست است یا دورغ! این را کسی از شما قبول نمی کند؛ خودتان باید نظارت کنید…”


آیت الله جوادی آملی نیز در این همین باب، فرمود: “خبرگان باید همیشه ناظر بر شئون کشور که در تحت رهبری، رهبر اداره می شود باشد…”


می بینید که امام با آینده نگری، پیگیری و حمایت، فضایی را بوجود آوردند که مشارکت حداکثری و بی نظیری در مجلس اول خبرگان رقم می خورد و در چنین فضایی است که آزادی اندیشه و عمل برای فقهای خبرگان و دیگر اشخاص و نهاد ها فراهم آمد.

تغییر: آقای کروبی! پس چرا اکنون ما شاهد مجلس خبرگانی که شما آنرا توصیف می کنید، نیستیم؟ چه اتفاقاتی رخ داده که امروز شاهد تضعیف این نهاد مهم و اساسی هستیم؟
بله. متاسفانه همینطور است که می گویید.
ببینید! متاسفانه در تمام بخش ها چنین فضایی پیش آمده است. البته در خبرگان رهبری این مساله بسیار شدیدتر است.
متاسفانه گویا مفاهیم و ارزشها تغییر کرده اند.
جرم شده شجاعت؛ شجاعت شده جرم !
صداقت شده دروغگویی؛ دروغگویی شده صداقت!
امروز عملا کار به جایی رسیده است که دیگر انتخابات واقعی نداریم. بلکه شبهه انتخابات داریم که در فرصتی مغتنم به این مقوله مهم خواهم پرداخت.
البته در مورد حوادث خبرگان فعلا مصلحت نیست من وارد بحث تفضیلی شوم. همین قدر بگویم که در سال ۶۹ و پس از رحلت امام در ماه های آخر عمر دوره اول مجلس خبرگان ، یک دو فوریتی تشکیل دادند تا هر چه سریع تر و با شتاب بیشتری جلسه را تشکیل دهند. اینکه در چه فصلی از سال و در چه مکانی این جلسه تشکیل شد و چه مباحثی شکل گرفت و چه اشخاصی از رفتن به جلسه خودداری کردند، مورد بحث جدی است که بنده توضیح و تفضیل آنرا در صورت نیاز بازگو خواهم نمود.


طبق اصل ۱۰۸ قانون اساسی، شورای نگهبان موظف بود با همکاری وزارت کشور، فقط و فقط برای اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همکاری نموده تا انتخابات برگزار و مجلس تشکیل گردد. اشخاص کاندیدا هم باید برای ورود به انتخابات خبرگان، از حوزه های علمیه قم، گواهی اجتهاد آورده و یا از سوی مدرسین نسبتا معروف گواهی قریب الاجتهادی می آوردند.


اما در همین ایام (سال ۶۹)، در حالی که طبق قانون، شورای نگهبان ماهیت اجرایی و نظارتی خود را بر نهاد خبرگان از دست داده بود و لذا حتی برگزاری و چگونگی برگزاری و کم و کیف آن به عهده ی خود خبرگان بود، اولین انحراف در همین جا رقم خورد. پس از تشکیل دوفوریتی جلسه در ماه های انتهایی عمر خبرگان که امام نیز در قید حیات نیستند، مصوب کردند که اختیارات را از حوزه های علمیه گرفته و به شورای نگهبان واگذار کنند، مساله ای که کاملا خلاف قانون بود و اولین انحراف را رقم زد!

اینچنین بود که سرنوشت خبرگان را زیر ساطور شورای نگهبان و برخوردهای سلیقه ای آنان قرار دادند. مساله ای که همان زمان نیز مورد نزاع و درگیری قرار گرفت.

شورای نگهبان نیز با گذاشتن شرط امتحان دادن برای احراز اجتهاد اشخاص، توانست بصورت سلیقه ای بسیاری را حذف و بر مجلس خبرگان مسلط شود.

به نحوی که بسیاری از آیات و فقهای برجسته از جمله احسان بخش، سیدمحمد علی و سید علی اصغر دستغیب و جمی که عضو منتخب مردم در خبرگان اول بودند، حذف شدند و برخی از فقها و آیات عظام با توجه به اینکه متوجه اتفاقات بودند، به این روند اعتراض نموده و آنرا در شان فقها ندانستند و کنار کشیدند و برخی نیز برای اثبات این رویه ی غلط، اعضای شورای نگهبان را به دادن امتحان مشترک در حوزه علمیه قم فراخواندند تا سطح معلومات اشخاص مشخص گردد.

بدین ترتیب و با ساطور شورای نگهبان خبرگان دوم شکل گرفت.


فلذا ما شاهدیم که سبک ترین و مبتذلترین انتخابات انجام شد به طوری که حضور مردم نیز بسیار کم رنگ بود ولی مدافعان این انتخابات مدعی بودند: “انتخابات مجلس خبرگان به دلیل عدم تاثیرگذاری مستقیم در امور جاری و روزمره مردم، با استقبال زیادی مواجه نشده است”

در حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی با اصرار و تاکید ایشان، مجلس خبرگان قدرتمند و آزادانه ای تشکیل گردید چنانچه در نحوه اجرای اصل ۱۱۱ که یک اصل حساس و نظارتی است در اوج آزادی اندیشه و عمل، بررسی و تصویب نمودند. یکی از مواد آن این بود که در کمیته های نظارتی مجلس خبرگان بر رهبری دو گروه نمی توانند عضویت داشته باشند یکی بستگان اعم از نسبی و سببی رهبری و دوم، کسانی که از ناحیه رهبری حکم، سمت و مسولیت دارند.


اما در ادامه همان انحرافی که عرض کردم، همین ماده در سال ۷۱ یعنی در اولین سال دوره دوم خبرگان رهبری که بعد از رحلت امام با آن کم و کیفی که توضیح دادم تشکیل گردید و شرط نداشتن سمت و مسئولیت از جانب رهبری که اساسی ترین و موثرترین شرط نظارتی است، حذف گردید! و مابقی شروط باقی ماند.

لذا، متاسفانه نتیجه اش همین می شود که امروز می بینیم. تشکیل جلسه می دهند و نطق های بی خاصیت انجام می دهند. اگر در این میان کسی هم باشد تا حرفی بزند، فوری وی را بایکوت و تخطئه می کنند و حتی می گویند هر کسی که حرفی بزند، اخراجش می کنیم!! جمعیتهای فرمایشی راه می اندازند تا به جان یک عده عالم محترم و موجه در مناطق خویش، بیافتند و البته همزمان توپخانه های تهمت و افترا از طریق جراید اصول گرا برای جریان سازی علیه کسی که بخواهد نقدی بکند یا سوالی بپرسد، براه می افتد تا او را حذف و یا از صحنه خارج کنند!

تاکید همیشه بنده به قانون در همین موضوع نهفته است. به گفته امیرالمومنین، زمانیکه لشکر معاویه قرآن ها را بر سرنیزه ها کردند، فرمودند : “قرآن کاغذ است و مرکب، قرآن ناطق منم” لذا قانون در حد کاغذ و مرکب تا به مرحله ی اجرایی و عملی نرسد که اهمیت نمی یابد.

نتیجه ی چنین سیاستهایی همین می شود که یک نامه مستدل، حقوقی و مبتنی بر سیره انقلاب و قانون اساسی که از سر دلسوزی و نگرانی برای انقلاب و آینده کشور نوشته شده است، با این همه هجمه های مختلف سیاسی مواجه می گردد. بطوری که بعضی از جراید در پناه بی قانونی فحاشی می کنند و برخی از آقایان هم می گویند، اتاق جنایتکار لندن فلانی را هدایت کرده تا نامه بنویسد.



 


نیما رایین
جرس: نرخ دلار و ارز در صرافي‌هاي تهران ساعت به ساعت  در حال افزايش است، به طوري‌كه هر دلار آمريكا چهار شنبه 100تومان بيشتر از ديروزش فروخته شد. رییس بانک مرکزی در مقابل می گوید این تقاضای کاذب است که مشکل بوجود آورده است .این سخن در حالی است که حجم سفرهای خارجی به خاطر بازگشایی مدارس کمتر از تابستان بوده است ونیاز کاذب تعریفش مشخص نیست .شاهدان از بازار ارز تهران حکایت می کنند که هیچ خرید وفروشی در این بازار صورت نمی گیرد.فعالان وکارشناسان معتقدند مشکل به وجود آمده در بازار ارز به خاطر این است که دولت امارات به خاطر اعمال تحریم علیه ایران اجازه انتقال ارز از دبی به داخل ایران را نمی دهد.

 

قیمت دیروز 1240

 

به گزارش ايلنا، بازار ايران كه اين روزها به دليل شرايط نامساعد اقتصادي كشور و ركود حاكم بر بخش صنعت روزگار نه چندان خوشايندي را سپري مي‌كند با افزايش غيرمنتظره نرخ دلار و ارز بار ديگر بيماري خود را به مسوولان اقتصادي كشور گوشزد كرد. بالا رفتن ناگهاني نرخ ارز كه از روز يكشنبه هفته جاري بازار نقل و انتقالات بانكي كشور را دچار آشفتگي كرده بود، همچنان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد كه تا مرز انفجار نيز پيش خواهد رفت."

 

براساس اين گزارش هر دلار امريكا با 100 تومان افزايش،1240 تومان فروخته شد. سه شنبه صرافي‌ها هر دلار آمریکا را بین 1110 تا 1115 تومان خریداری و بین 1130 تا 1140 تومان می‌فروختند، اين در حالي است كه هر دلار آمريكا 1140 تومان خريداري و 1240 تومان به فروش مي‌رود. هر پوند انگليس نيز با230 تومان افزايش به مبلغ 2000تومان فروخته شد. روز سه شنبه هر پوند انگلیس رقمی بین 1715 تا 1730 تومان خریداری و بین 1735 تا 1770 تومان نیز در تابلوی صرافی فروخته شده بود، اما امروز هر پوند 1800تومان خريداري و 2000 تومان به فروش رفت. هر يورو نيز 140 تومان افزايش قيمت داشت؛ چرا كه اين ارز در روز گذشته بین 1445 تا 1450 تومان خریداری و 1470 تا 1480 تومان نیز فروخته شده بود، اما روز چهارشنبه قيمت يورور در صرافي‌هاي فردوسي 1520 براي خريد و 1620 براي فروش اعلام شده است. »

 

به گزارش ايلنا، ارزهاي ديگر نيز از اين افزايش قيمت مصون نمانده است به صورتي كه هر دلار استراليا 1020 تومان خريداري و 1100 تومان به فروش رفت. يكصدين ژاپن نيز با افزايش قيمت غيرمنتظره 1117 تومان خريداري و 1130 تومان به فروش رفته است»

 

دلار در دنیا ذلیل در ایران عزیز

 

رشد دیوانه وار بهای دلار در بازار ارز تهران طی روزهای گذشته در حالی رقم می خورد که ارزش این ارز در بازارهای جهانی رو به کاهش بوده و کاهش ارزش آن در مقابل یورو به پایین ترین سطح در چند ماه گذشته رسیده است. به گزارش کیتکو، دیروز در ساعات میانی معاملات بازار نیویورک ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا با 9 صدم درصد افزایش ارزش همراه شد. در این روز هر یورو 34/1 دلار ارزش داشت که گفته می شود این رقم پایین ترین سطح ارزش دلار در مقابل یورو در پنج ماه گذشته است.فریدون خاوند در این مورد به رادیو فردا گفته است:«در حال حاضر دلار در بازار جهانی ارز در شرايط ضعف به سر می برد، حال آنکه در ايران در وضعيت نيرومندی قرار گرفته و اين نشان مي دهد که اقتصاد ايران چندان از وضعيت اقتصاد جهانی پيروی نمي کند. در مجموع در ايران دو نوع گرايش ديده مي شود در واکنش به اوجگيری تب ارز : گرايش اول، در محافل و رسانه های نزديک به دولت ديده مي شود و تنش های فعلی بازار ارز را به توطئه ای نسبت مي دهد که گويا از سوی طلا فروشان طرح ريزی شده و به دليل مخالفتشان با قانون ماليات بر ارزش افزوده، قيمت دلار را به صورت مصنوعی بالا برده اند تا به اين وسيله از دولت انتقام گرفته باشند. گرايش دوم که متکی هست بر يک تحليل جدی تر و در بررسی دلايل اوجگيری نرخ ارز، بر يک سلسله عوامل اقتصادی و سياسی تاکيد مي کند..."

 

وی در ادامه معتقد است:«مهم ترين عاملی که هواداران اين گرايش در توضيح افزايش نرخ ارز بر آن تاکيد مي کنند، وضعيت تازه ای هست که در روابط بازرگانی و پولی ميان ايران و دوبی به وجود آمده. مي دانيم که دوبی گلوگاه اقتصادی ايران هست و به تازگی، در پيوند با تحريم های بين المللی يا تحريم های يکجانبه قدرت های بزرگ، فشار بر بانک های ايرانی را شديد تر کرده است»

 

به خاطر تعطیلی بازار

 

به گزارش فارس محمود بهمني در مورد نوسانات بازار طلا و ارز طي هفته ‌ اظهار داشت:« قسمتي از اين نوسانات مربوط به بازارهاي جهاني است؛ فرضاً اگر نسبت برابري دلار و يورو نسبت به ارزهاي ديگر دچار نوسان افزايش يا كاهش مي‌شود و يا قيمت طلا مقداري افزايش مي‌يابد، طبيعي است. »

 

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به ايجاد تقاضاي كاذب براي ارز مسافرتي در بازار و بانك‌ها، تاكيد كرد:‌ هزار و 100 تومان براي دلار رقمي نيست كه بگوييم دلار گران شده است؛ فردا ارز به قيمت خيلي كمتر از 1300 تومان به مشتريان عرضه خواهد شد»

 

اين مقام مسئول در مورد نبود "نرخ " براي سكه و ارز طي روز جاري در تابلوي صرافي‌ها، گفت: اين امر به اين خاطر بود كه ارز به دست آنها نرسيده بود و آنها كمي بلاتكليف بودند؛ امروز ارز به دست آنها مي‌رسد و تماماً ارزي كه بانك مركزي در اختيار آنها مي‌گذارد مي‌فروشند. "

 

بهمني در مورد تاثير تعطيلي بازار طلافروشان بر انفاقات روز جاري در صرافي‌ها و سكه فروشي‌ها، اظهار كرد: زماني كه طلا عرضه نشود قطعاً‌ قيمت‌ها بالا مي رود ولي بانك مركزي به بانك كارگشايي و برخي شعب دستور ارائه سكه را صادر كرد تا اين مشكل برطرف شود. »

 

همچنین نمونه تحلیل های دسته اول که فریدون خاوند به آن اشاره می کند این نوشته جمشید پژویان ،رییس شورای رقابت است که در سایت خبر آن لاین منتشر شده است .بر اساس این نوشته :« اگر در طول 30 سال گذشته با خط رگرسیون رابطه بین طلا و دلار را ارزیابی کنید، متوجه خواهید شد همیشه بین دلار و طلا رابطه مستقیمی وجود داشته است. هر زمان قیمت طلا گران شده به تناسب آن قیمت دلار هم افزایش یافته است.این مساله هم  نشات گرفته از این موضوع است که هر وقت افراد مقداری طلا داشتند و فقمت آن در بازار به سمت افزایش حرکت کرد  آن را با دلار معامله کردند. در نتیجه چنین اقدامی قیمت طلا و دلار روند افزایشی را طی خواهد کرد. بر این اساس افزایش نرخ دلار پس افزایش قیمت طلا موضوع عجیبی نیست.افرادبخاطر سودی بیشتر با گرانی طلا به سمت معامله دلار می روند. اتفاقی که در چند روز اخیر در بازار ارز کشور رخ داده است در حال حاضر هم افزایش نرخ دلار در کشور عاملی جز رشد قیمت طلا ندارد و عوامل دیگر در این زمینه بی تاثیرند. طبیعی است وقتی قیمت طلا کاهش یابد نر خ دلار هم از تب و تاب می افتد. البته به شرط آنکه با ارزانی نرخ طلا عوامل تاثیر گذار دیگر هم تغییر نکنند.»

 

 مشکل اصلی امارات است

 

اما در کنار مساله بازار طلا که تحلیل دولتی هاست تحلیلی هم در خصوص رفتار امارات در قبلا تحریم در این مدت منتشر شده است .به نوشته بعضی از رسانه ها مسئولان از اين که دوبی تغيير جهت بدهد و فشار هايش را بر ايران کمتر کند، قطع اميد کرده اند و به فکر اين هستند که راه حل های جانشين پيدا کنند از جمله روی آوردن به ترکيه. البته  به نظر بسيار بعيد است که ترکيه در انجام مبادلات با دنيای خارج بتواند جانشين دوبی بشود، دستکم به دو علت : اول اين که رشته های ايجاد شده ميان اقتصاد های ايران و دوبی قديمی هستند و يافتن جانشين سريع برای آنها کار ساده ای نيست. دوم موقعيت ترکيه و منافع عظيم اقتصادی اين کشور هست در رابطه با اروپا و آمريکا. آنکارا حاضر نخواهد شد به خاطر جمهوری اسلامی منافع خودش را به خطر بيندازد.

 

فرارو در این خصوص نوشت:«برخی اخبار رسیده از همسایه جنوبی حکایت از این دارد که ممنوعیت‌هایی مبنی بر خرید طلا به ریال در امارات باعث افزایش قیمت دلار و طلا شده است. همچنین طبق اخبار غیر رسمی امارات، فعالیت بانک‌های ایرانی را به حالت تعلیق در آورده بطوریکه حتی انجام عملیات ساده و عادی هم برای ایرانی‌ها ناممکن شده است. .»

 

 

نماینده مردم قزوین در مجلس درباره دلایل اعمال تحریم‌ها از سوی امارات اظهار کرد:«فشارهای بین المللی و غربی روی امارات افزایش یافته است. بالاخره امارات هرچه دارد از غرب است و الزاما آنها مجبورند به این فشارها تن دهند»

 

این نماینده عضو فراکسیون خط امام مجلس درباره سخنان سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر اینکه اعمال محدودیت علیه شرکت‌های ایرانی باعث ضرر و زیان شرکت‌های کشورهای تحریم کننده است، گفت: «اظهارات آقای مهمانپرست چندان درست به نظر نمی‌رسد. آنها خوشبینانه به مسئله می‌نگرند و دشمن قطعی را دوست می‌پندارند»

 


 


سی ان ان

 

فرید زکریا نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و مجری برنامه‌های تحلیلی "فرید زکریا جی پی اس" در شبکه خبری سي ان ان است.

 

زکریا معتقد است که سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک بخشی از یک استراتژی حیله‌گرانه با هدف تقویت موقعیت وی در فضای رقابت‌های سیاسی ایران و خاورمیانه است.

 محمود احمدی‌نژاد که براي شرکت در نشست سالانه سازمان ملل به نیویورک آمده است با روزنامه نگاران ملاقات کرد و در یک مصاحبه تلویزیونی با  لری کینگ، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را یک «آدمکش حرفه‌ای» توصیف کرد و از پاسخ دادن به پرسش‌های مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران طفره رفت.

 

فرید زکریا می‌گوید: «حقیقت مسئله در مورد ایران این است که این کشور یک قدرت متوسط در منطقه محسوب می شود  و اگر شرایط بحرانی افغانستان و اظهارات عجیب و غریب احمدی نژاد نبود، ایران واقعاً  مستحق این همه توجه نبود. اما در شرایط کنونی ما به ایران و شخص احمدی‌نژاد توجه زیادی داریم.»

 

با فرید زکریا مجری برنامه تحلیلي در سی ان ان مصاحبه کرده ایم:

 

سی ان ان:  نظر شما در مورد حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک چیست؟

 

فرید زکریا: به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر صرف صبحانه با محمود احمدی‌نژاد به یکی از سنت‌های ثابت و سالانه سازمان ملل متحد بدل شده‌است. هر سال محمود احمدی‌نژاد حدود 10 تا 12 نفر از خبرنگاران رسانه‌های آمریکا را به صرف صبحانه و گفتگو دعوت می‌کند و باید گفت که دیدار و گفتگو با وی جالب است. بدون تردید او در زمینه روابط عمومی و برخورد با خبرنگاران چیزهای زیادی آموخته و با تجربه‌تر شده‌است. او اکنون در مجامع عمومی و در برابر خبرنگاران اعتماد به نفس بیشتری دارد.»

برای من بسیار جاي تعجب دارد که درحالیکه وي در کشورش آشکارا با مشکل روبرو است،  در دیدارهای خارجی خود و ملاقات با خبرنگاران بدون تردید، تزلزل و یا نشان دادن ضعف حاضر مي شود. در حقیقت او درست برعکس در بسیاری از مباحث و سخنان خود لحنی بسیار قاطع دارد و از اعتماد به نفس زیادی  برخوردار است.

 

سی‌ان‌ان: بازی او در سفر به نیویورک چیست؟

 

فرید زکریا: از یک سو او از جلب توجه رسانه‌ها لذت می‌برد و در عین حال می‌داند که این موضوع باعث تقویت موقعیت وی در داخل ایران می‌شود. نکته انحرافی و یا آسیب زننده  در این است که با وجودی که رسانه‌ها می‌دانند که محمود احمدی‌نژاد قصد بهره‌برداری از این تبلیغات را دارد باز هم وی و سفر وی به نیویورک را بزرگ نمایی کرده  و به او در این راه کمک می کنند.

اما گذشته از این جنبه‌های تبلیغاتی یکی دیگر از اهداف او دنبال کردن اهداف و منافع ملی ایران است البته به شیوه ای موذیانه و زیرکانه.

 

سی‌ان‌ان: چه چیزی باعث می‌شود که شیوه اش را موذیانه و زیرکانه بدانید؟

 

فرید زکریا: برای نمونه یکی از مسائلی که در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او بیش از همه روی آن تکیه می‌شود مسئله فلسطین است. بدون شک هدف او این است که در تأثیرگذاری بر بحران خاورمیانه از رقبای منطقه‌ای خود مثل مصر یا عربستان جلو بیافتد. او به نسبت دولت‌های میانه رو عرب خیلی تندروتر و بی باکانه تر در مورد دفاع از حقوق فلسطین  و یا حمله به اسرائیل اظهار نظر می‌کند.

البته او در سال‌های اول، نکاتی را مطرح کرد که می‌شد آن‌ها را حمله مستقیم و نابودی اسرائیل تلقی کرد ولی در سال‌های اخیر بسیار هوشیارانه‌تر صحبت می‌کند. به خاطر یک‌چنین موضع‌گیری‌های تبلیغاتی است که دولت‌های میانه‌ رو عرب و رقبای ایران مثل  مصر و یا عربستان سعودی نمی‌توانند به طور علنی علیه ایران و یا احمدی‌نژاد حرفی بزنند چون بخش اعظم  افکار عمومی جهان عرب احمدی‌نژاد را مدافع حقوق اعراب و فلسطینیان می‌داند.

 

سی‌ان‌ان: آیا مخالفت او با روند مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین  و محکوم کردن این مذاکرات به نفع اش است؟

 

فرید زکریا: من از احمدی‌نژاد سؤال کردم در حالی‌که خود فلسطینیان می‌خواهند این مذاکرات را ادامه دهند چرا او با مذاکرات مخالف است؟ و آیا از هر گونه توافقی بین دو طرف که مردم فلسطین آن‌را تایید کنند دفاع خواهد کرد یا نه؟ پاسخ به این پرسش برای محمود احمدی‌نژاد بسیار مشکل بود چون از یک طرف وی و حکومت ایران می‌گویند از هر چه که مردم فلسطین بپذیرند حمایت خواهند کرد ولی از طرف دیگر وی اساس مذاکرات صلح را زیر سؤال می‌برد.

پاسخ صادقانه به این سووال نه است. حقیقت این است که او نمی‌خواهد مذاکرات صلح به نتیجه برسد و او در پی یافتن  راه‌های گوناگون برای ایجاد مانع بر سر راه این مذاکرات است البته به شکلی که مشخص نباشد. در پاسخ به پرسش من او موضوع را به سمت انتقاد و حمله به اسرائیل و آمریکا منحرف کرد و مدعی شد که آمریکا به خاطر موضع جانبدارانه‌اش است که نمی‌تواند میانجی درستی در این مذاکرات باشد. در نهایت باید گفت که ادامه تنش بین اسرائیل و فلسطین  به نفع اوست و او می‌خواهد که این تنش ادامه پیدا کند.

 

سی‌ان‌ان: فکر می‌کنید در پشت اظهار نظرهای تند وی علیه نتانیاهو چه چیزی نهفته است؟

 

فرید زکریا: او سخنان بسیار تحریک‌کننده و تندی علیه رهبر اسرائیل بیان کرد. او نتانیاهو را یک دیکتاتور لقب داد در حالی‌که آقای نتانیاهو در یک روند دمکراتیک به نخست‌وزیری اسرائیل رسیده‌است. بعد او را یک آدمکش نامید که به خاطر کشتار فلسطینیان باید محاکمه شود. من نشنیده بودم که احمدی‌نژاد قبلا چنین حرف‌هایی زده باشد. او همواره به دنبال شیوه‌هایی است که خود را دشمن سرسخت اسرائیل نشان دهد و بگوید که در کل خاورمیانه هیچ‌کس به اندازه او مخالف اسرائیل نیست. احمدی‌نژاد به چنین پوششی نیاز دارد.

 

 سی‌ان‌ان: آیا در سخنان او در مورد  مسئله هسته‌ای نکته جدیدی وجود داشت؟

 

فرید زکریا: در این مورد هم بسیار  عجیب بود  که احمدی‌نژاد چقدر قاطعانه برخورد می‌کند. البته او گفت که همواره آماده مذاکره است ولی زمانی‌که سووال شد که آیا حاضر است با ارائه شواهد بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران با جامعه بین المللی همکاری کند به شدت مقاومت کرد. از لحن و گفتار او چنین برداشت می‌شد که گویا او راه دیگری برای عقب‌نشینی  ندارد و ایران تاکنون تمام امتیازاتی را که می‌توانسته به غرب داده‌است.

 

سی‌ان‌ان: در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی منتشر شده حاکی از آنکه مراجع مذهبی در ایران در مورد احمدی‌نژاد شک و تردید و حتی نگرانی‌هایی دارند.

 

فرید زکریا: او الان به خوبی یاد گرفته که چطور از پاسخ دادن به سووالات این چنینی طفره برود. احمدی‌نژاد از چند موضوعی که موجب مخالفت مراجع و جناح‌های اصول‌گرا با وی شده بود عقب‌نشینی نکرد. یکی از این موضوعات ستایش وی از کوروش کبیر بود که خشم برخی مراجع و شخصیت‌های سیاسی اصول‌گرا را برانگیخته بود. در واکنش به این انتقادها و هشدارها او ستایش خود از کوروش را دو چندان کرد و گفت او یک پادشاه بزرگ بوده که برده‌داری را منسوخ کرده‌است و هیچ اشکالی در ستایش از وی نمی‌بیند.

احمدی‌نژاد در مورد این نوع اختلافات با سایر مراکز قدرت و مراجع مذهبی در ایران گفت که دیدگاه‌های دیگری هم در ایران وجود دارد ولی رییس جمهور منتخب آن کشور من هستم. به نظر نمی‌رسید که در این مجادلات قصد عقب‌نشینی داشته‌باشد. او نسبت به گذشته با احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری این نکته را می‌پذیرفت که در ایران گرایش‌های مخالف با وی وجود دارد ولی در عین حال از مواضع و قدرت خود به شدت دفاع می‌کرد.

 

سی‌ان‌ان: فکر می‌کنید مواضع قاطعانه احمدی‌نژاد برای دولت باراک اوباما مشکل‌آفرین خواهد بود؟

 

فرید زکریا: بله مسلما این مسئله مشکل‌ساز خواهد بود. به طور کلی استراتژی دولت اوباما در قبال ایران بر این اساس تنظیم شده بود که با گشایش رابطه با ایران رهبران آن کشور را قانع کند که فارغ از اینکه دو طرف مشروعیت یکدیگر را می‌پذیرند یا نه، این امکان وجود دارد تا به یک نوع توافقی دست یافت که برای هر دو طرف منافعی در برداشته باشد.

آن استراتژی بر این اساس استوار بود که ایران  نیز به مذاکره تمایل نشان خواهند داد. اما حقیقت این است که ایران تمایلی به مذاکره نشان نداده ‌است د و یا اگر این تمایل وجود دارد آمریکا هنوز کلید سحرآمیز برای گشایش این دروازه را پیدا نکرده‌است.

واقعیت این است که یکی از رکن های اصلی در ذات حکومت اسلامی مخالفت با آمریکاست شاید به همین خاطر از بین بردن  این رکن که جزو حکومت ایران است کاری ناممکن است. احتمال دیگر این است که شاید در حال حاضر ساختار و جناح‌های حکومتی در ایران دچار یک نوع شکاف و رقابت جدی هستند که به آن‌ها امکان نمی‌دهد این عامل ذاتی و بنیادین را در حکومت تغییر دهند.

 

سی‌ان‌ان: نتیجه چنین وضعی چه خواهد بود؟

 

فرید زکریا: به هر دلیل ایران حاضر به گفتگو و تغییر روابط نیست. و در نبود همکاری ایران دولت اوباما باید ببیند که بهترین استراتژی چیست. به همین خاطر دولت آمریکا فعلا با سیاست تشدید تحریم پیش می‌رود و باید گفت که در جلب شورای امنیت بسیار موفق بوده‌است. اما باید دید که آیا اعمال این تحریم‌ها در کوتاه‌ مدت به نتایج مطلوب خواهد رسید که همان  مجبور کردن ایران به نوعی توافق برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای است.

 

 سی‌ان‌ان: فکر می‌کنید آمریکا در برخورد با این موضوع باید به سرعت تصمیم گیری کند  یا زمان کافی در اختیار دارد؟

 

فرید زکریا: به نظر من آمریکا زمان دارد. به نظر من بزرگ‌ترین اشتباهی که آمریکا می‌تواند مرتکب شود اغراق در اهمیت قائل شدن برای احمدی‌نژاد، اغراق در مهم دانستن ایران و اغراق در اهمیت این موضوع است.

درست است که مسئله هسته‌ای و سایر سیاست‌های دولت ایران یک مشکل بزرگ هستند. ایران یک قدرت منطقه‌ای است که یک زمانی ممکن است صاحب سلاح هسته‌ای شود. ولی من فکر نمی‌کنم که این برای آمریکا و یا برای اسرائیل یک خطر فوری باشد.

حقیقت این است که اسرائیل از یک قدرت هسته‌ای و بازدارنده بسیار نیرومندی برخوردار است و حداقل 200 تا 250 کلاهک و سلاح هسته‌ای دارد.

ایرانی‌ها دیوانه نیستند. دیدار مجدد با احمدی‌نژاد برای من ثابت کرد که حاکمان ایران یک گروه زیرک و حسابگر هستند و اوضاع فعلی چندان به سود آن‌ها نیست.

تحریم‌ها دارند اثرگذار می‌شوند، وضع اقتصادی ایران خراب است و رژیم با مشکلات داخلی روبه‌رو است، بنابر این چرا ما باید احساس فشار بکنیم؟ بگذار آن‌ها احساس فشار بکنند.

 

مترجم: مهتاب گرجی

منبع: سی ان ان، 23 سپتامبر

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته