-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۵, دوشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 09/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گویا این گام برای مدیران ساده نبوده است. ایران کشوری درحال رشد با جمعیتی جوان و مواد خام با ارزش است. اما فقط شرکت فولاد توسن کروپ نبوده که خروجش را از انجام معامله با حکومت روحانیون اعلام داشه است. شرکت های زیمنس و لینده و یا بیمه های آلیانس و مونشنِر روک هم ارتباط خود را با ایران قطع می کنند. فشار سیاست بین المللی بیش از حد شده بود و انجام معامله با کشوری که دنبال بمب اتمی است دیگر مناسب نبود – گرچه آلمان از دهها سال پیش با این کشور مناسبات نزدیک اقتصادی دارد.

با وجود قطع همکاری شرکت های بزرگ، تجارت با کشور واقع در خلیج فارس رو به افزایش است. شرکت های آلمانی در نیمۀ اول سال کالاهایی به ارزش 1.85 میلیارد یورو به ایران فروختند، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد رشد داشت – از جملۀ این کالاها می توان به ماشین آلات و فلز و فرآورده های پتروشیمی اشاره کرد. شرکت های آلمانی از ایران به میزان 280 میلیون یورو کالا خریدند، این میزان نسبت به مدت مشابه درسال قبل حتی تا 88 درصد افزایش نشان می دهد. میشائل توکوس رئیس اتاق بازرگانی خصوصی آلمان و ایران می گوید: «معامله با ایران از شرکت های بزرگ به شرکت های متوسط کشیده شده است.» به گفتۀ وی سیاست براین شرکت ها فشار کمتری می تواند وارد کند تا شرکت های بزرگی که در بازار بورس هستند. وی در ادامه می گوید با وجود اعلام خروج شرکت های بزرگ از بازار ایران، تازه چند ماه بعد حجم معاملات کم خواهد شد: «بیشترِ شرکت های بزرگ فقط می خواهند معامله های جدید انجام ندهند.»

به ویژه بعد از جنجال جدید رئیس جمهور ایران احمدی نژاد درسازمان ملل، شرکت های بزرگ نگران معامله های خود با آمریکا هستند. احمدی نژاد پنج شنبه آمریکا را متهم کرد حمله های 11 سپتامبر را خود صحنه سازی کرده است. گفته می شود آمریکا به نوبۀ خود هر شرکتی که با ایران هم معامله دارد را به قطع مناسبات تجاری تهدید می کند. در ژوئیه بود که شورای امنیت تحریم علیه ایران را تشدید کرد، اتحادیۀ اروپا و آمریکا فراتر از این قطعنامه اقدام های تنبیهی دیگری تصویب کردند. محدودیت ها نه تنها کالاهای تسلیحاتی و انرژی بلکه بازرگانی و حمل و نقل و امور مالی را هم در بر می گیرد. با این وجود خودروسازیِ دایملر نمی خواهد کاملا از بازار ایران خارج شود. و بزرگترین شرکت پتروشیمی دنیا بِ آ اس اف تأکید می کند این شرکت همۀ مقررات بین المللی و کشوری را در مورد معامله با ایران رعایت می کند.

نگرانی شرکت های آلمانی حالا این است که تشدید تحریم آن دسته از معامله هایی را هم دشوارتر کند که همچنان قانونی هستند. فلیکس نویگارت کارشناس خاورمیانه در اتحادیۀ اتاق های بازرگانی و صنعت آلمان هشدار می دهد برای شرکت های متوسط این امر به «دست زدن به خطر پیش بینی ناپذیر» منجر می شود زیرا بسیاری از شرکت های ایرانی در فهرست سیاه هستند. وی بیش ازحد نگران تشریفات اداری است – برای نمونه چون معامله های با ارزش بیش از 40 هزار یورو باید در آینده اجازۀ دولت را داشته باشد. مدیرانی که اشتباه کنند در معرض خطرند: کسی که قانون تجارت خارجی را نقض کند به تا پنج سال زندان محکوم می شود.

کشورهای در حال رشد با علاقه جای غرب را می گیرند. بویژه روسیه و چین و هند مانع کمتری برای انجام معامله با ایران دارند. ترکیه نیز دراین ماجرا نقش دارد: یک دیپلمات بلندپایۀ ترک گفت گرچه این کشور به تصمیم های شورای امنیت پا بند است اما نه به تصمیم های اتحادیۀ اروپا و آمریکا. از اینرو تحریم های بازرگانی غرب در ترکیه بعنوان امکانی برای صنعت ترکیه دیده می شود، به ویژه در بخش های حمل و نقل و ساخت و ساز. برای نمونه شرکت رنسانس- اینسات می خواهد درهمین امسال کار ساخت یک مرکز ادارای تجاری را در تهران به ارزش 1.1 میلیارد دلار شروع کند. از این گذشته ایران بعد از روسیه دومین صادر کنندۀ گاز به ترکیه است. دولت های ایران و ترکیه برآنند که همکاری ها خود را گسترش دهند. چندین بانک ایرانی در ترکیه شعبه دارند – از اینرو آمریکا نگران است ایران از کشور همسایه ترکیه بعنوان دروازه ای به سوی دنیا استفاده کند. هنوز مبادلات بازرگانی آنچنان گسترده نیست: صادرات ترکیه به کشورهمسایه که عمدتاٌ ماشین آلات و خودرو است در سال 2009 تنها به دو میلیارد دلار رسید.

از: کارستن برونستروپ، توماس زایبرت

در: دِرتاگس اشپیگل

توضیح تصویر: اعتراض تظاهر کنندگان به خاطر حضور رئیس جمهور ایران ، احمدینژاد در مجمع عمومی سازمان ملل. — عکس : آژانس فرانس پرس


 


دیپلمات های آلمانی حدسش را زده بودند. رئیسشان گیدو وستروله که اصلاٌ در جلسه نبود، سفیر آلمان در سازمان ملل نیز با غیبتش درخشید. و دو نفر از دستیارانش هم در ردیف آخر نزدیک راهروی خروجی نشستند. و همینکه اصول گرای تهرانی حرف های توهین آمیزش را زد مبنی بر اینکه آمریکا حمله های یازده سپتامبر را خود صحنه سازی کرده تا اقتصاد در حال سقوطش و نیز کشور اسرائیل را نجات دهد از این راهرو، همراه با همکاران خود از 31 کشور دیگر، طوری استفاده کردند که گویی فرار می کنند. از این گذشته احمدی نژاد تعداد سه هزار قربانی این حادثۀ تروریستی را با صدها هزار قربانی جنگی درعراق و افغانستان مقایسه کرد.

محمود احمدی نژاد، فتنه انگیزِ دارای دکترای حمل و نقل را درغرب دیوانه می خوانند که گرداب حوادث در سیاست داخلی ایران بالایش آورده است. گرچه احمدی نژاد جهان بینی بسیار بسته ای دارد اما احمق نیست. بیشتر حاصلِ- یا بهتر بگوییم قربانیِ تاریخ معاصر ایران است. قبل از انقلاب خونبار اسلامی در سال 1979 شاه ایران می کوشید کشورش را به سرعت وارد دوران جدید کند، شیبه همان کاری که کمال آتاتورک در ترکیه کرده بود. اما برخلاف آتاتورک که قبلاٌ بعنوان فرماندۀ نظامی مهارت فوق العاده ای از خود نشان داده بود، رضا پهلوی (منظورمحمد رضا پهلوی است – م) نیازهای مردمش را بسیارغلط ارزیابی کرد و علاوه برآن با زندگی تجملی خود خشم آنان را سبب شد. احمدی نژاد در نبرد با «فساد» غربی و استثمار رشد کرده است و راه نجات را در اسلام می بیند و خود را به مردم ایران بعنوان مردی کاملاٌ ساده نشان می دهد که لباس های ساده بر تن دارد و فرش های دستبافت گران قیمت را از نهاد ریاست جمهوری خارج کرده است و با هواپیمای باری به این سو و آن سو می رود. این ساده زیستی عامل مهمی در انتخاب او به عنوان ریاست جمهوری بود.

رقیب و سَلَف او اکبر هاشمی رفسنجانی، «کوسه»، ثروتمند است و می گویند فاسد. اما تن پوش سادگی نمی تواند مخفی کند که حکومت تندروی اسلامی ایران با محدودیت های گسترده ای که درحقوق شهروندی و حقوق بشر ایجاد کرده است در نزد ایرانی های با هوش و سنتاٌ تشنۀ آگاهی همانند دیکتاتوری شاه جایگاهی ندارد.

احمدی نژاد که از سال 2005 در این سمت است و در سال 2009 به احتمال با تقلب گسترده برای بار دوم انتخاب شد می داند که روی آتش فشان نشسته است. تنها با بکارگیری خشونت خونبار توانست اعتراض های بخصوص نسل جوان را بار دیگر سرکوب کند. تلاش هایش برای اینکه با ممنوعیت استفاده از واژگانی مانند «موبایل» یا «پیتزا» با جهانگیر شدن مقابله کند بیشتر کاری از سر ناچاری و خنده آور است. از راه اینترنت و شبکۀ تلفن های همراه پیام آزادی و کثرت باوری نفوذ می کند.

پاسدار سابق از قدیمی ترین وسیله ای استفاده می کند که ظالمان با آن خشم مردم را از خود دور می کنند: ایجاد بحران با دشمن های خارجی برای بدست آوردن ثبات داخلی. احمدی نژاد با تهدید اسرائیل و حرف های یهودستیزانه و حمله به آمریکا و غرب می کوشد علاقه و همبستگی جهان اسلام را متوجه خود کند. اما در این راه اشتباهی بسیار بزرگ مرتکب می شود. زیرا اسلام گرای شیعی مشخصاٌ می کوشد سلطۀ منطقه ای امپراتوران ایرانِ قبل از اسلام را احیا کند – که احتمالاٌ، با وجود همۀ تکذیب ها، برنامۀ اتمی هم در راه این هدف است.

جهان اسلامی سنی بویژه عربستان سعودی قدرتمند ایران را هر چه بیشتر بعنوان دشمن می بیند. حتی در این فاصله نوعی ائتلاف ضمنی اسرائیل و اعراب هم علیه ایران رخ می نماید. این موضوع خطر بزرگی برای ایران است که می کوشد با حمایت از گروه های تروریستی حزب الله و حماس آتش بیار معرکه بین اعراب و اسرائیل شود تا بدین ترتیب هر دو طرف را زمینگیر کند.

احمدی نژاد با تلاش وسواس گونۀ خود برای حفظ وضعیت موجود ایران کشورش را در مقابل غرب به انزوا می کشد و رقابت چندین قرنه بین ایران و اعراب را احیا می کند و ایران را در عین حال از نظر داخلی به دیگ بخاری بدون سوپاپ اطمینان تبدیل می سازد.

از: توماس فرانکِن فِلد

در: هامبورگر آبِند بلات


 


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی. بی. سی. که قرار است روز یک‌شنبه پخش شود، از امیدش برای بر سر کار آمدن رهبرانی «مسئول» در ایران سخن گفت. طبق تصاویر کوتاهی که از مصاحبه خانم کلینتون با این شبکه تلویزیونی پخش شد، وی می‌گوید: «من تنها می‌توانم آرزو کنم که رهبران مدنی و مذهبی متعهد تلاش کنند تا به قدرت دست پیدا کنند.»

وی در همین مصاحبه قدرت‌ورزی ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای شبه‌نظامی را نیز محکوم می‌کند. خانم کلینتون تاکید می‌کند: «من می‌دانم که این مساله مشکلی برای مردم در ایران است. ما گزارش‌هایی از ایران در این باره دریافت می‌کنیم.» طبق گفته‌های او، تعداد زیادی از ایرانیان، حتی آنها که در ابتدا از نزدیکان به حکومت جمهوری اسلامی بودند مخالفتشان با سیستم را ابراز می‌کنند.»

هیلاری کلینتون تصریح کرد که دولت باراک اوباما سعی می‌کند به ایرانیان داخل کشور کمک کند و سعی خواهد کرد که با متخصصان ایرانی در جهت جمع کردن نظرات متفاوت در تماس باشد.

جلسه هفته آینده

وزیر امور خارجه تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه ژوئن به تصویب رسید تحسین کرد و گفت که این تحریم‌ها «بسیار موثر بوده اند.» وی افزود: «اطلاعاتی که ما دریافت می‌کنیم نشان می‌دهد که حکومت ایران بسیار از اثر این تحریم‌ها روی سیستم بانکی و رشد اقتصادی‌اش نگران است.»

در نهایت وی یادآوری می‌کند که ایالات متحده خواستار بازگشت ایران بر سر میز مذاکره با کشورهای 5+1 (آلمان، چین، ایالات متحده، فرانسه، انگستان و روسیه) درباره برنامه هسته‌ای است و از ایران می‌خواهد که به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ایش را بدهد.

روز چهارشنبه واشنگتن اعلام کرد که نمایندگان این شش کشور که پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند هفته آینده قرار است در نیویورک، که محل برگزاری نشست عمومی سازمان ملل متحد است، گرد هم بیایند. جلسه کمی بیش از سه ماه از زمان تصویب آخرین سری تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در روز 9 ژوئن برگزار می‌شود. ایران مظنون به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای در پوشش برنامه‌ای صلح آمیز است.

احمدی‌نژاد خواستار آزادی ایرانیان شد

رئیس‌جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد نیز که با شبکه ای. بی. سی. حرف می‌زد از ایالات متحده خواست که ایرانیانی را که وی تاکید می‌کرد «به صورت غیرقانونی در امریکا زندانی هستند»، آزاد کند. رئیس‌جمهور ایران که هم اکنون برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد اعلام کرد: «بی‌جا نخواهد بود اگر ما از دولت امریکا بخواهیم که حرکتی انسان دوستانه بکند و ایرانیانی را که غیرقانونی در امریکا زندانی‌اند، آزاد کند.»

این تقاضا درست زمانی مطرح می‌شود که ایران کوهنورد امریکایی، سارا شورد 32 ساله را روز سه‌شنبه آزاد کرده بود. سارا همراه با نامزدش شان بائر و دوستش، جاش فتل در روز 31 ژوئیه سال 2009 بعد از آن که از مرز با عراق رد شده بودند، دستگیر شدند. روز جمعه رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران تاکید کرده بود که در مقابل آزادی سارا شورد هیچ توقعی ندارد. وی اضافه کرد بود: «طبیعتا و از روی اخلاق هم شده ما از دولت امریکا توقع داریم که حرکتی انجام دهد و ایرانیانی را که در تایلند، گرجستان و جاهای دیگر یا در ایالات متحده به دلیل صادر کردن بعضی کالاها دستگیر کرده است، آزاد کند.»

* در: لوموند


 


یا توجه به گفته های سران سیاسی، کارشناسان و تحلیلگران رسانه ای می توان گفت که آینده خوبی نمی توان برای جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی قائل بود. این بار دیگر اوضاع دارد از دست می رود. جهان در حال حرکت به سمت اتمی شدن است و این نکته ای است که هیلاری کلینتون، بنیامین نتانیاهو، بان گی مون و جان مک کین در آن اتفاق نظر دارند.

هراس از گسترش سلاح های کشتار جمعی، موج و تبعاتی هم به همراه دارد. برخی مواقع هراس از هسته ای شدن ایران، استارت دیگر نقاط برای هسته ای شدن و یا مقابله هسته ای کردن را می زند. هرچند این ها برای توقف هسته ای شدن ایران است، ولی هنوز نظریه دومینوی اتمی به جای خود باقی است و سخت می توان به تاثیر مقابله با گسترش سلاح های اتمی امیدوار بود.

نگاهی به گزارش ارزیابی اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که مسئله اتمی و خطرات آن به بالاترین اولویت امنیتی آمریکا تبدیل شده است. هرچند برخی تغییرها باعث شده این خطر کمی کنترل شود ولی امکان به هم ریختن وضعیت موجود در محدودیت سلاح های اتمی وجود دارد.

بدترین کابوس را جان اف کندی، رییس جمهوری آمریکا در سال 1963 تجربه کرد ولی آینده این نوع کابوس در اختیار 15 یا 20 یا 25 قدرت اتمی خواهد بود. هرچند حرکت سریعی به این سمت دیده نشده ولی این احتمال همیشه وجود دارد.

موج گسترش سلاح های اتمی پس از سال 1974 و دستیابی هند به فناوری اتمی راه افتاد، پس از آن سال 1991 و فروپاشی شوروی بود و در سال 1998 هند و پاکستان آزمایش های اتمی انجام دادند و تازه ترین آن نقض پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی از سوی کره شمالی بود. هرچند این مناطق و حوادث در یک جا جمع نبود اما کارشناسان بر این باورند که خاورمیانه محل بعدی گسترش سلاح های کشتار جمعی خواهد بود.

آیا حقایق از این فرضیه حمایت می کند؟ تحقیق روی مظنونان همیشگی این مسئله نشان می دهد که نه خطر قطعی در این زمینه وجود دارد و نه مسئله اتمی شدن در جریان یک زنجیره یکی پشت سر یکی دیگر، خواهد بود.

یا این حال عقل جمعی ما در موضوع گسترش سلاح کشتار جمعی این است که به لحاظ تاریخی این حرکت کند و آهسته بوده و همین مسئله شاید باعث شود دولت ها از تعقیب این راه خودداری کنند. همچنین حرکت گروه های سیاسی در جست و جوی بمب اتمی در کشورها و نیز شرایط اقتصادی و امنیتی هم در این امر موثر است. همچنین تاثیر رهبران سیاسی و ائتلاف های آنها و هزینه های سنگین اقتصادی امنیتی و سیاسی هم موثر است. مصر که از آن به عنوان اصلی ترین عامل دومینوی اتمی پس از ایران نام برده می شود، نمونه این مسئله است. همان طور که جیمز والش در پرونده بررسی خطر اتمی نشان داد، برای مصر در دهه های گذشته بمب اتمی خیلی مهم بود اما به تدریج نیاز و هزینه آن غیرواقعی است و مصر از آن هدف دور شده است.

به واقع چرا مصر باید با خطر اتمی ایران احساس خطر کند وقتی توانسته در کنار اسراییل مجهز به بمب اتمی زندگی کرده و با آن مدارا کند؟ چرا باید روابط خوب خود با آمریکا و دیگر کشورها و حمایت نظامی آمریکا را برای این هدف از دست بدهد؟

حتی ترکیه هم که از آن به عنوان یک دومینوی دیگر یاد می شود را هم باید این گونه دید که آیا ترکیه واقعا حاضر می شود عضویت اتحادیه اروپا و عضویت در ناتو را از دست بدهد تا بخواهد در برابر ایران، اتمی شود؟ و عربستان سعودی دیگر پادشاهی خاورمیانه چطور؟ بمب اتمی کدام یک از مشکلات این پادشاهی را حل می کند؟

البته با کنار گذاشتن قطعی خطر بمب اتمی نمی توان گفت که باید از آن هم گذشت. شکی نیست که در صورت دستیابی ایران به بمب اتمی و یا حمله نظامی به ایران، سیاست های استراتژیک تغییر می کند و محاسبات تغییر می کند.

اگر از تاریخ بتوان به عنوان راهنما استفاده کرد، تمامی این عوامل به مختصات کشورها بستگی دارد و همچنین حتی با خروج برخی کشورها از پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، نمی توان انتظار داشت که این مسئله اپیدمی شود.

*ویلیام پاتر استاد مطالعات مقابله با گسترش سلاح های کشتار جمعی است و گوخار موکاتژانووا کارشناس و استاد مرکز مطالعات بین المللی مانتری است. هر دو از دبیران «پیش بینی گسترش سلاح های کشتار جمعی در قرن 21» هستند.

شرح عکس: آزمایش یک بمب اتمی، عکس از کوربیس


 


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، روز سه شنبه گفت که فرصت خوبی برای مذاکراتی وجود دارد که بزودی با ایالات متحده و هم پیمانانش درمورد برنامه هسته ای مناقشه برانگیز ایران از سر گرفته می شود، چون «هیچ گزینه دیگری وجود ندارد».

احمدی نژاد در بازدید از نیویورک به منظور شرکت در سخنرانی های اجلاس عمومی سازمان ملل، انکار کرد که ایران از تحریم های اقتصادی که در سه ماه گذشته به منظور فشار بر تهران برای بازگشت به گفتگو در مورد برنامه هسته ای این کشور وضع شده، آسیب دیده است. او همچنین گفتگو درباره حمله احتمالی به منظور نابودی تاسیسات هسته ای ایران را با عنوان چیزی نه بیشتر از« جنگ روانی» مختومه دانست.

وی به گروهی از گزارشگران درجلسه صبحانه گفت مذاکرات جدید درباره برنامه «در شرف انجام است»، چون «چیزی که باقی مانده، مذاکرات است...راه دیگری وجود ندارد».

ایالات متحده و بسیاری دیگر از قدرتهای جهانی معتقدند که برنامه هسته ای ایران، قصد ساخت بمب دارد. ایران اصرار دارد که اهدافش صلح آمیز است.

از توضیحات احمدی نژاد این طور برمی آید که ایران در حال تلاش برای ایجاد پشتیبان و حمایت در اطراف جهان است تا تاثیرات تحریم را تضعیف کند. رئیس جمهور ایران با طرح این بحث که این ایالات متحده است که در مسیر راه حل واقع می شود، اصرار دارد که کشورها، تحریم ها را اجرا نکنند.

مقامات رسمی ایالات متحده ادعا کردند که آنها خواهان گفتگو و مذاکره هستند، اما مقامات رسمی ایران با پیشنهادات غرب برای از سرگیری و ادامه مذاکرات موافقت نکرده اند.

احمدی نژاد هم انتقادات تند و شدید خود را از ایالات متحده تکرار کرد. او ایالات متحده را به دلیل قرارداد برنامه ریزی شده نظامی 60 میلیارد دلاری با رقیب منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی مورد حمله قرار داد. او گفت:« این است مقدار صلحی که ایالات متحده می خواهد».

احمدی نژاد در همان حالی که مذاکره درباره جنگ را مختومه دانست، اظهار عقیده کرد که ایالات متحده قابلیت اداره این یکی را ندارد. او گفت: ایالات متحده «هرگز وارد یک جنگ واقعی نشده است، نه در ویتنام، نه در افغانستان و نه در جنگ جهانی دوم».

سرمایه داری در مواجهه با شکست

رئیس جمهور محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در نشست فقر اجلاس عمومی سازمان ملل گفت سرمایه داری در شرف مرگ است و اکنون زمان یک سیستم اقتصادی جدید است. احمدی نژاد در ارزیابی اوج پیشرفت های حاصل شده در اهداف سازمان ملل برای کاهش شدید فقر تا سال 2015 گفت: «سیستم تبعیض آمیز سرمایه داری و رویکردها و شیوه های هموژنیک و مسلط در مواجهه با شکست قرار دارند و در حال نزدیک شدن به پایان خود هستند».

شیکاگو تریبون


 


مسکو- رییس جمهور دیمیتری مدودف با پایان دادن به پاره ای ابهامات درباره سیستم دفاع هوایی پیشرفته و چگونگی رابطه این قلم با فهرست تحریم ها، روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه آخرین دور تحریم های سازمان ملل در برابر ایران را به عنوان ممنوعیت صادرات بیشتر جنگ افزارهای اصلی به ایران تفسیر می کند.

ممنوعیت صادرات به ایران موارد زیر را در بر می گیرد: هرگونه تانک، خودروی زرهی، سیستم توپخانه سنگین (کالیبر بزرگ)، هواپیمای نظامی، هلی کوپتر، کشتی نظامی، موشک و یا سیستم موشکی، که این اقلام به عنوان جنگ افزارهای متداول که این موارد در فهرست تحریم های سازمان ثبت شده اند. سیستم دفاع موشکی اس 300 و قطعات یدکی مربوط به آن نیز می تواند در شمار ممنوعیت فروش اقلام به ایران قرار داشته باشد.

همزمان با گردهمایی مجمع عمومی سران در نیویورک، اعلامیه ای که در وبسایت آقای مدودف منتشر شد نشان از تعهد بیشتر روسیه به چهارمین دور تحریم های سازمان ملل در برابر ایران -مصوب ماه ژوئن- داشت . تحریم به طور مشخص شامل موشک های بحث برانگیز اس 300 نمی شد و اذهان عمومی دچار سرگردانی بودند که آیا پس از این روسیه قرار داد فروش موشک های یاد شده را با ایران به امضا خواهد رساند یا نه.

این موشک ها می توانستند به عنوان «پدافند متحرک دوربرد» برای خنثی کردن هر گونه آفند (حمله) به سایت های اتمی ایران مورد بهره برداری قرار گیرند. با این که ایران انکار می کند که در پوشش «برنامه اتمی به عنوان امکانات شهری» دست به کار تهیهء بمب است، بسیاری از کشورهای غربی هنوز در تردید به سر می برند و از اسراییل هیچ نشانی از اشتیاق برای حمله نظامی و ایجاد خلل یا قطع پیشرفت در برنامهء اتمی ایران دیده نمی شود.

روسیه تلاش کرده است که ارتباطش را با ایران حفظ کند و در این کشمکش نقش واسطه را از دست ندهد. رسانه های روسیه گزارش کرده بودند که قرارداد اس-300 ارزشی 800 میلیون دلاری داشته است.

پس از تصویب آخرین دور تحریم های شورای امنیت مقامات فرانسه گفتند که نخست وزیر روسیه ولادیمیر پوتین به رییس جمهور فرانسه، نیکولای سارکوزی گفته است که مسکو در فرستادن موشک ها به ایران درنگ خواهد کرد. اظهارات پوتین جریان گفتگوی خصوصی روسیه با واشینگتن و اسراییل را از این رو تقویت می کند که کسی با فروش جنگ افزار در صدد به خطر انداختن امنیت منطقه نیست؛ ولی همچنان با گفته های متناقض دیگری که در این زمینه وجود داشت هنوز احتمال می رفت که این داد و ستد از سر گرفته شود.

مدودف در اظهارات روز چهارشنبه خود داد و ستدهای مالی دیگری را نیز با ایران ممنوع اعلام کرد. همین طور، شانه خالی کردن مقامات روسیه از از زیر بار میزبانی چند مقام ارتشی و اتمی ایران که در حال سفر به روسیه بودند اولین تایید همگانی بر این باور بود که این داد و ستد متوقف شده است.

جیمز اف کولینز سفیر پیشین (امریکا) در روسیه و رابط ارشد فرهنگی در بنیاد صلح بین الملل کارنِگی در آن سوی گفتگوی تلفنی از شهر واشنگتن می گوید: «اهمیت این قضیه در آن است که این مسئله اکنون دیگر عمومی و رسمی شده است. چنین روشی باید انجام شود؛ با توقف قرارداد اس 300 که مدت زیادی به درازا کشیده است تا به لحظهء نتیجه گیری برسد.» اندرو کرامر نیویورک تایمز


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته