-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 09/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، ژینوس سبحانی منشی کانون مدافعان حقوق بشر و شهروند بهایی که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸، پس از حوادث عاشورا بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در حکم اولیه به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بنا به گزارشات رسیده به جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این فعال حقوق بشر با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود. وی هم‌چنین محروم از تحصیل بهایی و از فعالان پاک‌سازی مین در ایران  است، که اولین بار در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده بود.

لازم به ذکر است همسر ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری نیز یکی دیگر از ۱۰ شهروند بهایی بازداشت شده به اتهام شرکت در حوادث روز عاشورا است.

بیشتر بخوانید:

«بی‌خبری از وضعیت ژینوس سبحانی»

«آزادی آرتین غضنفری شهروند بهایی از اوین»


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

نزدیک به نه روز است که گروهی از پناه‌جویان ایرانی در خاک اقلیم کردستان در برابر دفتر سازمان ملل متحد دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در واقع شروع این اعتراض توسط یکی از پناه‌جویان ایرانی به‌نام «محمد قمری طبسی» بوده. او به هم‌راه خانواده‌اش در برابر ساختمان سازمان ملل متحد در اربیل در اعتراض به سه سال و نیم بلاتکلیفی خود دست به اعتراض زده است.

پس از آغاز این اعتراض تاکنون چندین خانواده دیگر پناه‌جو به نشانه هم‌بستگی به این خانواده اعتصاب‌کننده پیوسته‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل به درخواست وی هیچ پاسخی نداده است. از سال‌ها پیش تعداد زیادی از پناه‌جویان ایرانی وارد خاک عراق و به‌طور مشخص «اقلیم کردستان» که به نوعی دولتی مستقل به رهبر نچیروان بارزانی دارد، شده‌اند اما عموم این افراد در پرسه‌ای نفس‌گیر مجبور به انتظار هستند.

اینک عدم توجه به وضیعت این پناه‌جویان از سوی سازمان ملل متحد، روشن نبودن روند انتقال به کشوری سوم برای اسکان، نبود امکانات حمایتی و از سویی عدم توجه و رسیدگی دولت اقلیم به شرایط این پناه‌جویان اعتراض آن‌ها را بر‌انگیخته است. اگرچه که در سال دوهزار و چهار نیز نزدیک به دویست نفر از پناه‌جویان در این اقلیم دست به اعتراضی چند ماه زدند که نتیجه‌ای در‌بر نداشت.

آقای طبسی که به هم‌راه خانواده‌اش اعلام کرده است تا حصول نتیجه به این اعتصاب غذا ادامه خواهد داد، به رادیو کوچه گفت: «سه سال و نیم است که در بلاتکلیفی به‌سر می‌بریم. این در حالی است که سازمان ملل حتا روشن نمی‌کند برنامه انتقال به کشور دیگر چیست. از سویی اختلاف زبان و مسایلی دیگر باعث شده است که این‌جا پناه‌جویان ایرانی نتوانند کار مناسبی برای گذران زندگی بیابند.»

این پناه‌جوی ایرانی در اربیل هم‌چنین ادامه می‌دهد: «اگرچه دولت اقلیم کردستان نه بر علیه ما و نه برای ما کاری نمی‌کند اما ما برای خریدن یک سیم کارت موبایل دو دلاری هم نمی‌توانیم اقدامی‌کنیم.»

لازم به یاد‌آوری است که چندی پیش نیز رادیو کوچه در گفت‌و‌گویی با یکی از پناه‌جویان ایرانی در اقلیم کردستان به وضعیت اسف‌بار این پناه‌جویان اشاره کرده بود. در این شرایط مجامع بین‌المللی به وضعیت بلاتکلیف این پناه‌جویان ایرانی که شامل پناه‌جویان فارس، کرد و دیگر قومیت‌های ایرانی هستند توجهی نشان نمی‌دهند.

برخی از آگاهان عدم توجه دولت اقلیم کردستان و دفتر سازمان ملل در این اقلیم را ناشی از پیمان‌های پشت پرده بین این دولت و دولت جمهوری‌اسلامی می‌دانند که فرصت‌سازی برای مخالفان دولت ایران در اقلیم کردستان نشود. این در حالی است که به اظهار برخی شاهدان محلی هنوز تعدادی از نیرو‌های امنیتی ایران در این اقلیم رفت‌و‌آمد می‌کنند. پناه‌جویان ایرانی در اقلیم کردستان بارها در خصوص عدم امنیت، نبود امکان کار برای امرا‌رمعاش، نبود پروسه روشن سازمان ملل در خصوص انتقال به کشور سوم و طولانی و نفس‌گیر بودن این مسیر در اقلیم کردستان هشدار داده بودند.

گفت‌و‌گوی اردوان روزبه با محمد قمری طبسی اعتصاب‌کننده ایرانی که به هم‌راه خانواده‌اش در برابر دفتر سازمان ملل به نشانه اعتراض مستقر شده است را از این‌جا پی‌گیری کنید:

همه در جریان هستند که این‌جا چه شرایطی دارد. به دلیل این‌که یو.ان فعالیتی انجام نمی‌دهد، من حدود هشت روز پیش دست به اعتصاب غذا زدم و به هم‌راه خانواده‌ام( خانم و پسرم) در این‌جا تحصن کردیم. بعد از آن هم‌وطنان کرد هم اضافه شدند. امروز که هشتمین روز است ما در این‌جا هستیم نزدیک شش خانواده در این‌جا تجمع کردند. در این مدت با مشکلاتی هم مواجه شدیم‌. مانند این‌که نگه‌بان یوان به ما بی‌احترامی کرد  و به ما فحاشی کردند. پلیس امنیت آمد و ما را برد که دوباره آمدیم.

شما در کدام شهر هستید و مسایلی که باعث شده شما و خانواده‌تان اعتصاب غذا کنید چه نکته‌ای است؟ وقتی به بی‌توجهی یوان اشاره می‌کنید منظورتان چه کاری است که انجام نمی‌دهد؟

ما در در شهر اربیل مقابل دفتری که متعلق به یوان هست قرار داریم. یوان این‌جا هیچ فعالیتی نمی‌کند. حداقل خواسته‌ی ما این است که بعد از حدود چهار سال که در این‌جا هستیم قبولی پناهندگی خود را بگیریم و به  کشور مهاجر‌پذیر انتقال پیدا کنیم.

چه مدت است که شما در عراق هستید و به چه علت در عراق پناه‌جو شده‌اید؟

من سه سال و نیم است که در عراق هستم. به‌علت پرونده‌ای که دارم که شامل اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت علیه نظام، تماس با رادیو و تلویزیون بیگانه و عناصر ضد انقلاب است، به عراق آمدم. فعالیت من در داخل ایران به صورت خبری، گزارش، عکس بوده. یکی از نمونه کارهای من هم عکس‌های مربوط به خاوران  و کشتار سال ۶۷ بود که  برای  تلویزیون‌های ماهواره‌ای بیرون فرستاده بودم. آخرین حکمی که داشتم پنج سال تعلیقی بود که به تعزیری تبدیل شد و مجبور شدم از کشور خارج شوم و به عراق بیایم.

در این سه سال و نیمی که در عراق هستید نحوه‌ی برخورد اقلیم خود‌مختار  کردستان عراق و دولت آن با پناه‌جویان ایرانی چه‌طور است؟

دولت اقلیم نه کاری برای ما انجام می‌دهد و نه مشکلی ایجاد می‌کند. و در واقع در یک بلاتکلیفی هستیم.  حق و حقوقی نداریم. حتا توان خرید یک سیم کارت دو دلاری به نام خودمان را نداریم. باید یک عراقی پیدا کنیم و سیم کارت را به‌نام او کنیم تا بتوانیم استفاده کنیم. در صورتی که ماموران اطلاعات به عنوان تاجر، کارمند، برگزاری نمایش‌گاه عکس با پاسپورت به این‌جا می‌آیند و هیچ مشکلی ندارند و اگر هر سندی را بخواهند به نامشان بزنند هیچ مشکلی ندارند.

افرادی که سه یا چهار بار آمدند گفتند که اعتصاب شما در این‌جا بی‌فایده است چرا که کسانی بودند که شش ماه در این‌جا تحصن کردند و نتیجه نگرفتند. بنابراین شما هم نتیجه‌ای نخواهید گرفت

تعداد خانواده‌هایی که در اعتصاب غذا هم‌راه شما شده‌اند چند نفر هستند؟

در اعتصاب غذا فقط من هستم اما شش خانواده در این‌جا تحصن کرده‌اند.

آن‌ها هم از کردهای ایران هستد یا فارس هستند؟

کردهای ایران هستند.

وضعیت پناه‌جویان کرد و غیر‌کرد کاملن برابر است؟

نمی‌توان گفت برابر است. هم‌زبانی با حکومت این‌جا یکی از امتیازها است. جزو احزاب بودن در هنگام بروز مشکلات هم یک کمکی است.  اما مشکلاتی هم دارند. احزاب این‌جا مانع خروج کردهای عراق از حریم کردستان می‌شوند. هر کردی که به این‌جا می‌آ‌‌ید، احزاب از سازمان ملل هزینه‌ای دریافت می‌کنند. خروج کردها از عراق دو ضرر برای احزاب دارد. یکی از نظر مالی است و دیگر این‌که جمعیت آن‌ها کم می‌شود و به ضرر تبلیغاتی است که می‌خواهند انجام دهند.

فارس‌ها مشکل زبان دارند. از حقوقی که احزاب دارند بهره‌مند نمی‌شوند. مگر این‌که افرادی در خارج از کشور با احزاب کرد تماس بگیرند و آن‌ها را حمایت کنند و کارهایشان را انجام دهند. مشکل فارس‌ها نسبت به کردها بیش‌تر است.

در طول سه سال و نیم گذشته یو‌ان هیچ اقدامی در رابطه با پرونده‌ی شما انجام نداده است و شما در وضعیت بلاتکلیف هستید؟

سه‌ سال ‌و نیم که خود را به یوان معرفی کردم مشکلاتی حادی را برای خانواده‌ها‌ی کرد ایرانی در آن‌جا دیدم. افرادی بودند که رفته بودند و همسر و فرزنداش در این‌جا مانده بودند. من با دیدن این مشکلات اعتراض کردم و همین باعث شد پرونده‌ی من در این‌جا بماند و آقای عبداله گفت: «من کاری می‌کنم که نتوانی از این‌جا خارج شوی.» بعد از آن هم با وجود تمام کارهایی که کردیم اما نتوانستیم پرونده‌مان را پیش ببریم.

آیا در هشت روز گذشته اتفاقی برای شما افتاده است. آیا اعتصا‌ب غذای شما را کسی از سازمان ملل جدی گرفته است یا خیر؟

ما در این‌جا ارتباطی نداریم که بدانیم در چه وضعیتی است. افرادی که سه یا چهار بار آمدند گفتند که اعتصاب شما در این‌جا بی‌فایده است چرا که کسانی بودند که شش ماه در این‌جا تحصن کردند و نتیجه نگرفتند. بنابراین شما هم نتیجه‌ای نخواهید گرفت. می‌گویند در سال ۲۰۰۴ یا ۲۰۰۲ دویست خانوار در این‌جا تحصن کردند و هیچ نتیجه‌ای نگرفتند.


 


نازلی عراقی / رادیوکوچه

به همت کمیته هم‌بستگی با خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران، کنفرانسی تحت عنوان «یاد بود قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران» در ویرجینای آمریکا برگزار شد.

این کنفرانس با روی‌کرد انعکاس این واقعه و طرح مشکلات خانواده‌های قربانیان اعدام‌های سال شصت هفت موسوم به «خاوران» در روز بیست‌و‌ششم سپتامبر در محل «کتاب‌خانه مرکزی آرلینگتون» با حضور قریب به دویست شرکت‌کننده در کنار میهمان این برنامه نظیر «رویا برومند» از بنیاد «برومند»، «منیره برادران» زندانی سابق سیاسی، «الیز اورباخ» از عفو بین‌الملل و «ایرج مصداقی» عضو کنفدراسیون دانش‌جویان ایران مقیم آمریکا به بحث گفت‌و‌گو و بیان خاطرات پرداختند.

شاید یکی از مواردی که در مورد دولت ایران همواره مورد سوال سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و گروه‌های فعال در خصوص نقض حقوق انسانی در ایران بوده است، کشتار زندانیان سیاسی در شهریور سال شصت و هفت خورشیدی توسط جمهوری اسلامی است.

این کشتار که عدد و رقم مشخصی از آن تاکنون به صورت مستند منتشر نشده است و برخی این اعدام‌ها را بین سه تا شش هزار تخمین می‌زنند، در پی فتوای آیت‌اله خمینی رهبر وقت ایران در خصوص ارتداد زندانیانی اجرا شد که حتا بنابر اظهار خانواده‌های آنان مدت محکومیت آن‌ها به پایان رسیده بود.

تا سال‌ها بعد این اعدام‌ها هیچ‌گاه در جایی منعکس نشد چرا که این اعدام‌ها مخفی و سریع و فقط با صدور نظر حاکم شرع در زندان‌ها به وقوع پیوست. اما بعد از حدود چهار سال با یافتن محل دفن عمده این افراد در قبرستانی موسوم به «خاوران» گوشه‌ای از این حادثه روشن شد.

پس از روشن‌شدن این که اعدامی‌ها در کجا دفن شدند، هر ساله با تجمع خانواده‌های این زندانیان اعدامی یاد آن‌ها از سوی خانواده‌هایشان گرامی داشته شد، اما حاکمیت نه‌تنها هیچ‌گاه پاسخ‌گوی این اعدام‌ها و روشن کردن نحوه اجرای این حکم‌ها نبود، بلکه با برخورد با یاد بود این اعدام شدگان موجب آن شد که نام و یاد این افراد همیشه زنده بماند.

در مراسمی که به همین مناسبت در روز بیست‌و‌ششم سپتامبر در محل کتاب‌خانه مرکزی آرلینگتون برگزار شد سخن‌ران‌ها به طرح دوباره این واقعه با روی‌کرد بزرگ‌داشت و اطلاع‌رسانی در زمینه مشکلات خانواده‌های زندانیان سیاسی پرداختند.

«ایرج مصداقی» زندانی سابق سیاسی دهه شصت که به دلیل رابطه با سازمان مجاهدین دست‌گیر و ده سال را در زندان‌های «گوهر دشت»، «قزل حصار» و «اوین» بوده است از سخن‌رانان برنامه بود. این سخن‌ران در بیان خود اشاره کرد: «هم‌بستگی زندانیان سیاسی آن روزها را مانند تابلویی پر‌شکوه می‌دانم و سکوت در خصوص آن دوران چه در بیان خاطرات و چه در پوشاندن نقش کسانی که جزو گروه‌های تصمیم‌گیرنده و سازمان‌دهنده این اعدام‌ها بوده‌اند، را بزرگ‌ترین اشتباه می‌دانم.»

این سخن‌ران در بخشی دیگر از اظهارات خود اشاره کرد: «هرگونه تحریف در زمان یا آمار اعدام شده‌گان، حذف نام و سمت هیت کشتار از بار این حادثه تاریخی دردناک کم نمی‌کند و اهمیت دنبال کردن اعدام‌های شصت و هفت مسئله حیثیتی در تاریخ ما به حساب می‌آید. او هم‌چنین قصاوت سال‌های بعد در کهریزک را ناشی از سکوت در برابر اعدام‌های خاوران دانست.»

رویا برومند دیگر سخن‌ران این برنامه بود که به لزوم توجه بین‌المللی به جریان این واقع اشاره کرد و خواستار به چالش‌کشیدن این جریان در عرصه جهانی شد. او در بخشی از سخن‌رانی خود گفت: «متاسفانه برخی از افرادی که در آن جریان جان سالم به در برده‌اند اینک حاضر به صحبت و بازگویی واقعیت نیستند. ثبت تاریخی این واقعه چه از طریق مصاحبه با خانواده قربانیان و چه طرح اظهارات شهود وظیفه است. نباید فراموش کرد که بسیاری از احکام اعدام توسط افرادی صادر شده است که حتا صلاحیت علمی این کار را نیز نداشته‌اند.»

برای پیش‌گیری و توقف این‌گونه جنایات باید از خاطره فردی به خاطره جمعی گذر کرد تا ماندگار شود

این بنیا‌ن‌گذار بنیاد عبدالرحمن برومند در جایی دیگر با اعتراض به این‌که بهانه عملیات مرصاد باعث اعدام بسیاری دیگر حتا از سایر جناح‌های فکری شد به رادیو کوچه در خصوص تحقیقی که در مورد شهود و بازماندگان از سوی بنیاد برومند انجام شده، گفت: «تحقیقی به مدت یک سال و اندی در بنیاد برومند آغاز شده است که به بررسی اسناد، گفت‌و‌گو با شهود و خانواده‌های اعدام شده‌گان هم چنین اظهارات مسوولان در حاکمیت می‌پردازد. این تحقیق ادامه خواهد داشت و به زودی جلد دوم آن نیز منتشر خواهدشد.»

منیره برادران از زندانی‌های سابق دهه شصت در این مراسم به یاد‌آوری و تکرار خاطرات زندان پرداخت. برادران، سکوت در این مورد را مناسب ندانست و اشاره کرد که: «برای پیش‌گیری و توقف این‌گونه جنایات باید از خاطره فردی به خاطره جمعی گذر کرد تا ماندگار شود.»

این زندانی سابق سیاسی نسبت به برگزاری این قبیل برنامه‌ها خوش‌بین و معتقد بود که با طرح این موضوعات، امروز بسیاری مانند «تاج‌زاده» و یا «مهاجرانی» نیز نسبت به این اعدام‌ها موضع‌گیری کرده‌اند و باید امیدوار بود حتا آقایان موسوی و کروبی هم موضع روشن خود را اعلام کنند.

مهدی امینی دبیر کمیته هم‌بستگی با خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران علت برگزاری این همایش را هم‌یاری با مردم خواند. هم‌چنین الیز اورباخ از سازمان عفو بین‌المل از موارد نقض حقوق‌بشر در ایران را امتناع دولت از اجازه تحقیق مستقل عفو بین‌الملل دانست. اورباخ حضور خود را در این همایش به دلیل هم‌راهی و یاد‌آوری از تمامی کشته‌شده‌‌گان این واقعه خواند.

لازم به توضیح است کشور ایران پس از چین در رتبه دوم اعدام قرار دارد و هم‌چنین در حال حاضر بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر به اعدام‌های زیر هجده سال و احکام سنگین فعالان سیاسی معترضند که تاکنون اقدامی در خصوص توقف این خشونت‌های سیستماتیک از سوی حاکمیت انجام نگرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

منابع خبری در بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کردند سرویس‌های امنیتی غرب یک طرح تروریستی برای هجوم در بریتانیا‌، فرانسه و آلمان را خنثی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش این طرح که در پاکستان تهیه شده بود به دنبال ایجاد انفجار هم‌زمان در لندن و چند شهر بزرگ در فرانسه و آلمان بود.

شبکه تلویزیونی الجزیره، تاکید کرد این طرح که در مراحل نهایی بوده است پیش از اجرا خنثی شد.

تروریست‌هایی که قصد داشتند این طرح را اجرا کنند از زمان حضور در پاکستان تحت مراقبت بودند.

الجزیره به نقل از منابع امنیتی گفت طرح این حمله با عملیات تروریستی در بمبئی در نوامبر سال ۲۰۰۸ شباهت دارد.

در آن عملیات چند اسلام‌گرای تندرو به شکل هم‌زمان به چند منطقه در پایتخت اقتصادی هند حمله کردند که بر اثر آن ۱۶۳ نفر کشته شدند.

الجزیره تاکید کرد طرح حمله تروریستی با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی‌، بریتانیا‌، فرانسه‌، آلمان و آمریکا خنثی شد.

پیش از این فرانسه به هم‌وطنان خود هشدارداده بود که این کشور ممکن است با خطر هجوم تروریستی مواجه شود.

ژانت نابولیتانو وزیرامنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گذشته گفته بود «گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی بیان‌گر افزایش تهدیدها علیه کشورهای غربی و از جمله کشورهای اروپایی است.»

مایکل لیتر رییس سازمان مبارزه با تروریسم در آمریکا نیز در نامه‌ای به مجلس سنای این کشور گفته بود «اروپا مرکز اصلی فعالیت القاعده است.»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، ‌با ارسال نامه‌ای به دادستان تهران، از برخوردهای انجام شده با همسرش انتقاد کرده است.

وی در این نامه نوشته است مجازات کودکان به خاطر عمل‌کرد بزرگ‌ترها شیوه‌ای کامل غیر‌انسانی است. قطع ارتباط با خانواده و محبوس کردن در سلول انفرادی، توهین (توسط بازپرس اولیه و بازجو) به فرض محال اگر هم نتیجه دهد بی‌پایه و بی‌اعتبار است. نسرین ستوده وکیل بسیاری از فعالان جنبش زنان از جمله «عالیه اقدام‌دوست» و نیز فعالان مدنی دیگر مانند «کیوان صمیمی» بوده است، در روز ١٣ شهریورماه در پی احضاریه کتبی به دادسرای ویژه اوین بازداشت شد.

چندی پیش نیز، همسر وی پس از فشارهای بسیار برای عدم مصاحبه با رسانه‌ها، احضاریه‌ای دریافت کرده بود.

ستوده در طول مدت بازداشت خود دو بار با خانواده تماس تلفنی داشته است ولی با وجود پی‌گیری‌های زیاد وی برای شرکت در مراسم ختم پدرش، اجازه حضور نیافته است.

متن نامه رضا خندان به این شرح است:

دادستان محترم تهران

جناب آقای جعفری دولت آبادی

با احترام، به استحضار می‌رساند خانم نسرین ستوده لنگرودی وکیل پایه یک دادگستری و همسر این‌جانب رضا خندان به دنبال تهدید تلفنی از طرف یک نهاد امنیتی مبنی بر کناره‌گیری از وکالت یکی از هم‌کارانشان که اتفاقن ایشان نیز وکیل دادگستری می‌باشند در تاریخ ۱۳/۰۶/۱۳۸۹ توسط دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت شده و در این مدت از هرگونه ملاقات که حق طبیعی هرکس می‌باشد، محروم بوده‌است.

در این مدت علاوه بر فشار‌های روحی سنگین به دلیل قرار گرفتن در سلول انفرادی، از ملاقات با ۲ فرزند خردسالش نیز محروم بوده‌است. از تاریخ ۲۴/۰۶/۱۳۸۹ تاکنون هیچ‌گونه تماسی با خانواده نداشته است. از زمان بازداشت با فرزند ۳ ساله‌اش حتا لحظه‌ای تلفنی صحبت نکرده است.

در تاریخ ۰۱/۰۷/۱۳۸۹ پدر ایشان در بیمارستان فوت کردند و با این‌که جانیان خطرناک نیز می‌توانند از مرخصی جهت شرکت در مراسم تدفین و ختم شرکت کنند ایشان از این حق بدیهی نیز محروم شدند، علی‌رغم موافقت بازپرس محترم و نامه دادستانی و تامین وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی اعلام شده و نیز ارایه اسناد مربوط به فوت پدرشان.

با توجه به اظهارات بازپرس پرونده که به نظر می‌آید تحقیقات از ایشان به پایان رسیده‌است؛ باید بتوانند با تبدیل قرار در کنار فرزندانشان قرار گیرند.

مجازات کودکان به خاطر عمل‌کرد بزرگ‌ترها شیوه‌ای کاملن غیر‌انسانی است. قطع ارتباط با خانواده و محبوس کردن در سلول انفرادی، توهین (توسط بازپرس اولیه و بازجو) به فرض محال اگر هم نتیجه دهد بی‌پایه و بی‌اعتبار است.

اکنون ۱۴ روز است که هیچ‌گونه اطلاعی از ایشان نداریم کوچک‌ترین امکانی برای برقراری ارتباط و گرفتن خبر وجود ندارد.

آیا مادر ۲ فرزند خردسال همان‌گونه که گفته بود در اعتصاب است؟

آیا مادر ۲ فرزند خردسال بیمار است؟

اصلن آیا مادر ۲ فرزند خردسال زنده است؟

هیچ‌کس مطمئن نیست حتا دادستان شهر.

آقای دادستان آیا تجربه این را دارید که کودک شما در نبود طولانی مادرش با حسرت از اطرافیان بخواهد تا مادرش شوند؟

با احترام و آرزوی اجرای عدالت

رضا خندان


 


خبر / رادیو کوچه

دو سناتور ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه از دولت باراک اوباما خواسته‌اند که موضعی محکم علیه برنامه اتمی ایران اتخاذ و اسامی مقام‌های جمهوری اسلامی ناقض حقوق بشر را به کنگره این کشور ارایه کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سناتور دموکرات چاک شومر از ایالت نیویورک و سناتور جمهوری‌خواه جان کایل از ایالت آریزونا طی نامه‌ای به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست‌های خود در خصوص ایران را مطرح کردند.

آن‌ها نوشتند: «ما از دولت می‌خواهیم تا زمانی که ایران موافقت کند به‌طور کامل غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، موضعی محکم علیه ایران اتخاذ کند.»

این دو سناتور هم‌چنین از هیلاری کلینتون خواستند که فهرست اسامی اشخاص به گفته آن‌ها ناقض حقوق بشر در ایران را برای این‌که مورد تحریم قرار بگیرند، ارایه کند.

کنگره آمریکا در ماه ژوئن امسال قانون تحریم گسترده ایران را تصویب کرد که در آن وزارت امور خارجه به انتشار اسامی مقام‌های ایرانی که در سرکوب مردم معترض به نتیجه انتخابات خرداد ۱۳۸۸ دست داشتند، موظف شده است.

اسامی این افراد به فهرست تحریم های آمریکا اضافه و ورود آن‌ها به خاک ایالات متحده ممنوع اعلام خواهد شد.

سناتور کایل و سناتور شومر همین طور خواهان تحریم بانک مرکزی ایران شده‌اند.


 


«جهان سوم جایی است که هر که بخواهد کشورش آباد شود خانه‌اش ویران می‌شود و هر که بخواهد خانه‌اش را آباد کند باید در ویرانی مملکتش بکوشد.»

پروفسور حسابی

چه بد روزی است امروز. امروز شنیده‌ها از غل و زنجیر بر پای جگر گوشه‌ی ما، شیر بیشه‌ی مازندران، سیدضیا نبوی در زندان اهواز یاری فریاد از ما ستانده. چشم‌ها خیره، مات و مبهوتیم امروز. نمی‌دانیم امروز از این همه جفا به کجا پناه بریم؟

امروز به انسان جفا می‌کنند، به کشور جفا می‌کنند، به دین جفا می‌کنند. امروز به خدا هم نمی‌شود پناه برد چرا که امروز بیش‌تر از همه به خدا جفا می‌کنند. امروز استبداد برای به خاک و خون کشیدن مازندران کمر به کین شیرانش بسته است. امروز هدف نابودی ضیا نیست. امروز انسانیت را هجمه قرار دادند و کجایند نهادهای حقوق بشری که امروز ما را ببینند و از اعماق سکوتمان فریادمان را بشنوند که ما از هر آن‌چه بر ما رفت گذشتیم. پاره تن ما را دریابید که شب رفتنش ستارگان اوین در فراغش، های‌های گریستند. کجایند تا ببینند امروز مجنون قدرت‌پرست دیوانه‌وار شمشیر بر شاخه‌های این درخت می‌زند غافل از ریشه تنومندش.

امروز نیز مثل دیروز باید بی‌ضیا با نگرانی‌اش به کلاس درس رویم و چه کنیم که وظیفه ما همین رفتن است. امروز هم می‌رویم بی‌سنبل انسجام و صبرمان. امروز چه درس‌ها که نمی‌دهند. درس بی وفایی، درس خیانت، درس بی‌وجدانی، درس خودفروشی.

امروز همه فهمیدند که ضیاء برای انسانیت و وجدانش صفر شد. امروز همه می دانند که ضیاء برای آبادی ایران آشیانه اش زندان شد. آه که ساده و شیرین است گرفتن این بیست ها. ولی ما همه را صفر شدیم و تک ستاره کارنامه ما بیستی سبز از درس ضیاهاست.

جهان سوم جایی است که هر که بخواهد کشورش آباد شود خانه‌اش ویران می‌شود و هر که بخواهد خانه‌اش را آباد کند باید در ویرانی مملکتش بکوشد

بی‌چاره استبداد فهمیده چه خوب این درس را از بریم و این جنونش را بیش از پیش می‌کند. امروز سنگینی پایش را دیگر بر گلویمان احساس می‌کنیم. امروز اصلن روز نیست، یک‌سره شب است. تاریک و سیاه به مانند اعماق کهکشان‌ها و ما با بیم و امید پنجه در پنجه یک‌دیگر می فشاریم و هم‌چون سید‌ضیای همیشه خندان می‌خندیم چرا که فردا می‌آید.

آری فردا می‌آید و حسرت یک آخ از این همه تازیانه که خوردیم بر دل استبداد مانده است.

فردا می‌آید چه ضیا باشد چه نباشد چرا که آن‌چه امروز ضیا را ضیا کرد و از ازل انسان را انسان کرده بود، امروز در گوشت و پوستمان رخنه کرده است.

فردا می‌آید و استبداد تنها و تنهاتر می‌شود و دیگر توان مقاومت در برابر لبخندهایمان را نخواهد داشت.

فردا می‌آید و غرش شیران مازندران از لابه‌لای کوه‌سارانش ندای سبز امنیت و آزادی در سرتاسر ایران زمین طنین‌انداز می‌کند.

و فردا می‌آید، شیرین‌تر از تمام تلخی‌هایی که چشیده‌ایم.

پس ایستاده‌ایم محکم‌تر از همیشه، به امید دیدن فجر با لبخند ضیا بر لب.

جمعی از فعالان سبزاندیش

  1. دانشگاه مازندران
  2. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
  3. ستاد ۸۸ مازندران
  4. دانشگاه علوم و فنون بابل
  5. دانشگاه علوم پزشکی ساری
  6. دانشگاه علوم پزشکی بابل
  7. دانشگاه پیام نور مازندران
  8. دانشگاه آزاد اسلامی مازندران
  9. دانشگاه کشاورزی ساری

 


خبر / رادیو کوچه

اولیای دم محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر که در پی تخلفات صورت گرفته از سوی برخی افراد بعد از حوادث و اغتشاشات پس از انتخابات سال گذشته در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند، دو افسر نگهبان نیروی انتظامی که در همین ارتباط در دادگاه نظامی عامل قتل و مجرم شناخته شده و به قصاص نفس محکوم شده‌اند را، مورد بخشش قرار دادند.

به گزارش مهر، خانواده سه کشته‌شده‌ی حوادث کهریزک ضمن تقدیر از پیگیری‌ها و دستورات رهبر جمهوری اسلامی و با تشکر از لغو مصونیت قضایی سه متهم قضایی از سوی قوه قضاییه، گذشت خود از قصاص دو مجری محکوم به اعدام این جنایت را اعلام و خواستار آن شدند که اراده جدی و اخلال‌ناپذیر نظام برای پیگرد و مجازات آمران این جنایت نیز به‌زودی محقق شود.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

پدر سید‌ضیا نبوی دانش‌جوی ستاره‌دار زندانی در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در حالی از خوب بودن پسرش در زندان کاروان اهواز گفت که چند ساعت بعد از انجام این مصاحبه، برخی منابع خبر دادند سیدضیا به محض رسیدن به زندان کاروان اهواز به شدت مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد و ۴۸ ساعت اول ورودش را نیز در بند انفرادی سپری کرده است. سیدعلی‌اکبر ضیا درباره آخرین ملاقات با پسرش گفت: «هفته گذشته (قبل از تبعید به زندان اهواز) پسرم را دیدم. از زمانی‌که پسرم دستگیر شد فقط توانستم دوبار او را ببینم که هر دوبار نیز ملاقات کابینی بود. برای ملاقات حضوری تقاضا کردم اما بی‌پاسخ ماند.

ضیا به قول معروف پسر شجاع و با روحیه‌ای است‌ دیروز هم که زنگ زد حالش خوب بود و گفت نگرانم نباشید‌،‌ مشکلی ندارم و احتمالن من را یکی‌، دو روز دیگر به بند عمومی می‌برند و شاید وضعیتم بهتر شود‌ اصولن او هر بار زنگ می‌زند با من و مادرش با خنده حرف می‌زند تا ما را دل‌داری بدهد‌

برای مرخصی هم وثیقه ۵۰۰ میلیونی می‌خواستند که اگر من ده سال دیگر هم کار کنم توان پرداخت چنین پولی را ندارم‌. من یک کشاورز فصلی هستم.» پدر این زندانی درباره این‌که آیا علت فرستادن ناگهانی فرزندش را به اهواز پرس‌و‌جو شده است‌،‌ گفت :‌ «اول می‌خواهم از خانم ستوده، وکیل پسرم که خانم فداکاری بود و برایش خیلی زحمت کشید و الان هم خودش در زندان است تشکر کنم. بعد هم شما فکر می‌کنید مگر کسی جواب ما را می‌دهد من گاهی وقت‌ها ساعت‌ها در دادگاه نشسته‌ام‌، صبح رفته‌ام و ظهر با تهدید بیرونم کردند‌. هیچ جوابی از نامه‌های قبلیم نگرفتم جز این‌که عصای دستم به اهواز فرستاده شد. چه کسی جواب می‌دهد که برای چه پسرت را گرفتیم‌. الان با وکیلش آقای شریف می‌خواهیم اگر امکان داشته باشد برای تغییر مکان زندانش تلاش کنیم که نمی‌دانیم جواب بگیریم یا نه‌.»

او درباره این‌که آیا بعضی از فامیل ضیا در اشرف هستند، گفت :‌«سوال من این است که اگر فامیلی گرایش به سازمانی یا گروهی دارد ضیا باید مجازاتش را بکشد‌. تمام دوستان‌، هم دانش‌گاهیش و هم بندی‌هایش در این سال‌ها شاهدند که شخص ضیا هیچ گرایشی به سازمان سیاسی نداشته است ضیا صرفن فعالیت دانش‌جوی داشته است و به خاطرش از تحصیل محروم شده بود‌.»

پدر سیدضیا نبوی، دانش‌جوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل که چهار روز پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان کاروان اهواز تبعید شد به کمپین بین‌اللملی حقوق بشر در ایران یک روز بعد از تبعید پسرش به اهواز گفت‌: «‌ضیا در تماس چند دقیقه‌ای به من گفت حالش خوب است و نگران نباشیم‌، گفت احتمالن تا چند روز دیگر او را به بند عمومی منتقل می‌کنند و مشکل خاصی ندارد.»

پدر زندانی: فکر کردم بدون سروصدا کار درست می‌شود اما برعکس شد

سید ضیا نبوی‌، دانش‌جوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که شب ۲۵ خرداد‌ماه سال گذشته در منزل یکی از دوستانش دستگیر شد‌، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال آن به تبعید در شهرستان ایذه به‌دلیل هم‌کاری با سازمان مجاهدین خلق اعلام گردید‌. اگرچه که بارها سید‌ضیا نبوی شدیدن ارتباط خود را با این سازمان رد کرد و گفت تنها دلیل دادگاه برای صدور چنین حکمی حضور چند تن از اعضای خانواده او در اشرف است.

ژینوس شریفی، وکیل این فعال دانشجویی نیز درباره حکم گفته است: « این حکم انتقام‌گیری از ضیا برای فعالیت‌های او در شورای دفاع از حق تحصیل است. دادگاه یکی از دلایل همکاری ضیا با سازمان را مصاحبه با سایت خبرنامه امیرکبیر عنوان نموده است چرا که آنها مدعی‌اند خبرنامه از سوی سازمان مجاهدین خلق اداره می‌شود».

پدر ضیا نبوی که مدتی پس از دستگیری پسرش هم‌راه با خانواده از مازندران به روستای در سمنان برای دوری از خبرها و حاشیه‌هایش پنا‌ه بردند، به کمپین بین‌اللملی حقوق بشر در ایران گفت‌:‌ «‌ضیا تنها پسرم است‌، عصای دستم‌، خیلی نگرانش هستیم‌. امیدوارم خدا به ما و او کمک کند و برش گرداند سر خانه و زندگیش‌. در ماه‌های گذشته به هرکجا فکر می‌کردم مراجعه کردم‌، به دفتر تمام مسوولان رفتم‌، به لاریجانی‌، دادستان تهران‌، دادگاه تجدید نظر همه نامه نوشتم که در حکم تجد‌ید نظر شود اما هیچ کاری نتوانستم برایش انجا‌م بدهم و آخرش نتیجه‌اش همین شد که شما دیدید‌، او را فرستادند زندان اهواز‌. تنها جایی‌که دیدم حداقل نامه‌ام را ضمیمه پرونده کردند دفتر لاریجانی بود‌. فکر می‌کردم اگر بی سر‌وصدا و از راه‌های قانونی دنبال کار ضیا را بگیرم حتمن نتیجه می‌دهد اما برعکس شد‌. برای من خیلی سخت است که نتواستم برایش کاری کنم‌. من از هیچ کاری فرو‌گذاری نکردم‌.»

ضیا نبوی که تا هفته پیش در بند ۳۵۰ اوین بود به دنبال تغییر محل تبعید از زندان ایذه به زندان کارون اهواز ناگهان به اهواز فرستاده شد

او درباره وضعیت روحی و جسمی ضیا نبوی در آخرین دیدارشان هم گفت‌:‌ «‌ضیا به قول معروف پسر شجاع و با روحیه‌ای است‌. دیروز هم که زنگ زد حالش خوب بود و گفت نگرانم نباشید‌،‌ مشکلی ندارم و احتمالن من را یکی‌، دو روز دیگر به بند عمومی می‌برند و شاید وضعیتم بهتر شود‌. اصولن او هر بار زنگ می‌زند با من و مادرش با خنده حرف می‌زند تا ما را دل‌داری بدهد‌.»

او ادامه می‌دهد:‌ «ضیا اگر مشکلی داشت به ما نمی‌گفت‌. بعدها من از دوستانش شنیدم که او مدتی در بند انفرادی بوده است‌. خصوصیت ضیا این‌طور است که من و مادرش را نگران نکند. او همیشه به من می‌گفت که حالش خوب است و من همیشه از دوستانش مشکلاتش را می‌شنیدم‌. حالا همین حکمی که برایش صادر شده گواه این است که بچه‌ام چقدر گرفتارست‌.»

این پدر درباره انتظارش از سازمان‌های فعال حقوق بشر و مسوولان کشوری گفت‌: «من ماه‌ها تلاش کردم و به نتیجه نرسیدم‌. واقعن مشکل است تحملش‌. اگر عزیزانی می‌توانند به آزادی این بچه کمک کنند یا حداقل کاری کنند که بفرستندش به زندانی نزدیک‌تر دریغ نکنند‌. مسوولان هرکمکی از دستشان برمی‌آید دریغ نکنند تا خانواده‌ها کم‌تر عذاب بکشند‌. آرزوی من آزادی همه بچه‌ها و بچه خودم است‌. ضیا در دوران مدرسه شاگرد ممتاز بود و در دانشگاه هم همین‌طور.»


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه بر اساس برخی گزارش‌ها، یکی از اهالی روستای «ئالمانه» واقع در شهرستان مریوان با رای دادگاه انقلاب این شهرستان به ده سال زندان محکوم شده است.

به گزارش کردیش پرسپکتیو، غریب فاطمی، ۴۵ ساله و اهل روستای ئالمانه‌ مریوان که نه ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به ده سال زندان محکوم شده است.

اتهام این شهروند کرد هم‌کاری با احزاب مخالف نظام عنوان شده و نام‌برده هم اینک در زندان مرکزی مریوان به سر می‌برد.

به گفته نزدیکان این فعال دربند، آقای فاطمی در هیچ یک از مراحل دادرسی وکیل نداشته است.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

منبع : کمیته گزارش‌گران حقوق بشر

صدای زنگ‌های مدرسه، صدای شکستن سکوت این شب است. صدای زنگ‌های مدرسه شروع یک تداوم است، تداوم نواختن آهنگ مبارزه در برابر بی‌عدالتی، ایستادگی در حق‌خواهی و پای فشردن بر آزادی‌خواهی، آهنگی صد ساله که در سرزمینمان به دست عاشقان آزادی نواخته شده و مشق نواختنش را در صفحه‌های تاریخ برجای گذاشته‌اند تا شاید ما تکرارش کنیم؛ که تنها راه برای رسیدن به نور و آزادی‌ست.

یاران دبستانی، اینک دوباره پاییز، دوباره مدرسه و دانشگاه، معلم و استاد، دوباره میز و صندلی و تخته سیاه و دوباره تکرار درس و امتحان… آری، اینک دوباره پاییز، یادآور صلابت و ایستادگی دانش‌جویان این سرزمین است. چه شمایی که در سنگر تسخیرناپذیر آزادی خروشیده‌اید و صدای فریادتان شب باوران را به زانو درآورده است و چه تمامی دانش‌جویانی که در زندان‌های قساوت، در برابر شکنجه و شلاق، مقاومت می‌کنند.

آری درست است که اینک در مدرسه‌ی من میز و صندلی و تخته سیاهی نیست و جزوه‌ی درس‌های من سینه‌ی درد کشیده و زخمین از شلاق بی‌عدالتی و ظلم زمان سرزمینم است، که صفحه به صفحه‌اش یادآور عهد بسته با خود و خدایم است. ولی همه‌ی ما درس‌هایمان را با یک الفبا شروع می‌کنیم. الفبایی که معلم‌هایمان با شعر زندگی شان، بالای چوبه‌ی دار با قافیه اعدام سروده‌اند.

درس بزرگ فرزاد کمان‌گر و هم‌قطارانش عشق ورزیدن به تمام انسان‌ها بود. الفبایی که «الفش» از ایثار و از خود گذشتگی در راه انسانیت، تا «ی» که یکی شدن و یگانگی را بر خط به خط دفتر مبارزه نوشته‌اند تا ما از رویشان بنویسیم. اگرچه زندان، زنجیر و چوبه‌ی دار در دستان حاکمان است، این دستان ماست که سدی سترگ در برابر همه ستمه هاست. دستان ماست که چوب الف را می‌شکند و ترکه‌های بی‌داد را بر نمی‌تابد.

اکنون که سرزمینم به هیت دستان دانش‌جویان درآمده و در هر گوشه‌ی میهنمان چراغی افروخته شده در برابر ظلم و جور شب‌پرستان، خروش و فریاد ظلم ستیزی شما سکوت و سیاهی شب‌هایشان را در هم می‌شکند، چرا که فریاد‌های شما آبستن نور و آزادی‌ست.

یاران دبستانی، باید با عزمی جزم‌تر از پیش و با توانی مضاعف، درس‌هایمان را مرور کنیم، تا از امتحان ذلت‌ناپذیری و ظلم‌ستیزی سربلند بیرون آییم، دست‌هایمان را به هم دهیم دوباره و … و من هم از دهلیز بی روزن زندان، با فریادم دریچه‌ای به دنیا می‌گشایم و هم صدا با شما در کوچه‌های پر نفس رزم فریاد سر می‌دهم که دیگر این شب را از ما گریزی نیست دیر نیست که با سلاله‌های خورشید آزادی، قلبش شکافته خواهد شد.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش منابع آگاه به رادیو کوچه، دانیال سلطانی که والدین وی از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی  است، صبح روز سه‌شنبه مورد حمله و ضرب و شتم عده‌ای نقاب‌دار لباس شخصی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، دانیال سلطانی  صبح روز سه‌شنبه ۶ مهرماه، پس از خروج از منزل و در مسیر مدرسه، مورد تهاجم و ضرب و شتم چند نفر نقاب‌دار لباس شخصی قرار گرفت و روانه بیمارستان شد‌.

بر اساس آخرین خبرهای دریافتی از گناباد حال عمومی وی‌ خوب  گزارش شده است.


 


رادیو کوچه

در حالی که علی‌رضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزش‌یابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، اعلام کرده است که مجوز ادامه ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» به نظر جواد شمقدری، بستگی دارد، جواد شمقدری گفت: «سجادپور هم‌چنان درحال بررسی شرایط و جمع‌بندی آن‌هاست و اگر پیشنهادی بدهد، حتمن آن را بررسی می‌کنیم.»

هفته گذشته، مجوز ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی با نام جدایی نادر از سیمین پس از آغاز فیلم‌برداری در تهران لغو شد.

جواد شمقدری، معاونت سینمایی این وزارت‌خانه، لغو مجوز ساخت این فیلم را به دلیل «صحبت‌هایی که وی (آقای فرهادی) در مراسم جشن خانه سینما داشت» دانسته بود. آقای شمقدری گفت: «اگر حرف‌هایی که شنیده‌ام ایشان گفتند واقعیت داشته باشد، حرف‌های بسیار ناجوری بوده است.»

در گزارش‌هایی که از مراسم جشن خانه سینما منتشر شد، آقای فرهادی آرزو کرده بود که شرایطی پیش بیاید که گلشیفته فراهانی به ایران برگردد، و بهرام بیضایی، امیر نادری (کارگردان) و جعفر پناهی (کارگردان) بتوانند در ایران فیلم بسازند.

به گفته جواد شمقدری، «حرف‌هایی که ایشان زدند حرف‌های جالبی نبود. پس از آن به ایشان یک هفته فرصت می‌دهند حرف‌هایشان را اصلاح کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و سپس منجر به این تصمیم‌گیری می‌شود.»

بلاتکلیفی برای ادامه فیلم‌برداری این فیلم که به گفته اصغر فرهادی ۳۵ درصد آن انجام شده است، در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه ۵ مهرماه، فرهاد توحیدی، نایب رییس‌هیت مدیره خانه سینما از رفع مشکل لغو پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین خبر داد.

آقای توحیدی با اشاره‌ به جلسه روز یک‌شنبه ۴ مهر ماه با جمعی از سینماگران و علیرضا سجادپور گفت: «در این جلسه نهایتن توافق شد آقای فرهادی با انصراف از تهیه‌کنندگی و معرفی تهیه‌کننده‌ای دیگر، به فیلم‌برداری کارش ادامه بدهد.»


 


خبر / رادیو کوچه

لوا خانجانی شهروند محروم از تحصیل بهایی که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، با صدور حکمی توسط دادگاه انقلاب روز سه‌شنبه، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این شهروند بهایی در تاریخ ۱۰ اسفند با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر آزاد شده بود‌.

لازم به ذکر است لوا خانجانی نوه جمال‌الدین خانجانی یکی از هفت نفر مدیران جامعه بهایی است که پیش‌تر به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

اضافه می‌شود بابک مبشر، همسر لوا خانجانی نیز هم‌زمان با وی بازداشت و در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ با قید وثیقه آزاد شد.


 


چهار‌شنبه ۷ مهرماه ۱۳۸۹- ۲۹ سپتامیر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات چهار‌شنبه ایران

note3پرسه – «طبیعت را پاس بداریم» - سیمین

note3بخش اول اخبار

note3بزرگان ایران‌زمین – «ابوعلی سینا هنوز زنده است» - آرش و آوا

note3گفت‌وگوی روز – «اعتصاب غذای خانواده‌های پناه‌جوی ایرانی در اربیل» – اردوان روزبه

note3روزنگاشت – «آزادی‌خواهی برای همه» - محبوبه

note3بخش دوم اخبار

note3سوت – «چرا تهران میزبان برزیل نیست» - محمدرضا

note3مجله‌ی‌خبری کابل – نجیب امیری

note3رادیو لیچار – «پدربزرگم نفرین شده» (قسمت ۹۲)- فرورتیش

note3 بخش سوم اخبار


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و نهم سپتامبر برابر با سال‌روز درگذشت «امیل زولا» نویسنده تاثیرگذار فرانسوی، شاخص‌ترین چهره مکتب ادبی ناتورالیسم و چهره‌ای مهم در آزادی‌خواهی سیاسی فرانسه است که سرانجام در سال ۱۹۰۲ و در سن ۶۲ سالگی درگذشت. از معروف‌ترین رمان‌های او می‌توان به «ژرمینال»، «نانا» و «آدم‌کشی» اشاره کرد.

«امیل زولا» در دوم آوریل ۱۸۴۰ میلادی از پدری ایتالیایی و مادری فرانسوی در «پاریس» زاده شد. و کودکی را در شهر «اکس» در جنوب فرانسه که پدر به مناسبت شغلش در آن‌جا اقامت داشت، گذراند.

در هفت سالگی پدر را از دست داد و تا دوازده سالگی در مدرسه شبانه‌روزی و سپس دبیرستان شهر اکس به تحصیل پرداخت. خانواده زولا پس از مرگ پدر دچار تنگ‌دستی شد و در ۱۸۵۸ برای ادامه زندگی به پاریس رفتند.

امیل پس از به پایان رساندن تحصیلات دبیرستانی در مدرسه «سن‌لوئی»، خود را برای امتحان در رشته علوم آماده کرد و بر اثر چندبار شکست در امتحانات، تحصیل را رها کرد. ابتدا در اداره گمرک به کار پرداخت، پس از آن در کانون انتشارات «هاشت» مسوولیت توزیع را برعهده گرفت.

شغل جدید، زولا باعث شد، تا با بزرگان ادب مانند: «لامارتین» و «میشله» و «سنت‌بوو» آشنا شود. او ابتدا طرف‌دار «رمانتیسم» بود و به آثار «هوگو» و «موسه» و «لامارتین» علاقه‌مند شد.

زولا هم‌چون «دیکنز» نویسندگی را در ابتدا با روزنامه‌نگاری شروع کرد و بعدها یکی از پرکارترین ادیبان اروپا شد و ده‌ها رمان قطور نوشت. از مشهورترین رمان‌های او: «نانا، ژرمینال، آدم‌کش، طعمه، شکار وحشی و روگون ماکوارت» را می‌توان نام برد.

او توجه زیادی به مقولات اجتماعی داشت و طرف‌دار بزرگ آزادی و عدالت و مدافع آشتی‌ناپذیر طبقه زحمت‌کش اجتماع بود. افرادی چون زولا سبب شدند، رمانتیسم که به جنبه‌های درونی و خیال‌گونه هنرمند توجه می‌کند، رنگ ببازد و رئالیست و واقعیت‌های زندگی جای آن را بگیرد.

زولا در رمان نانا به ابتذال اخلاق در جامعه اشرافی اشاره می‌کند و در رمان آدم‌کش، فقر کارگران را نشان می‌دهد. در حالی‌که پیروان نظریه زیبایی‌شناسی آن زمان، پرداختن به موضوع اقشار و طبقات فقیر را ناخوشایند می‌دانستند، زولا یکی از مهم‌ترین رمان‌های خود یعنی «ژرمینال» را به موضوع درد و رنج کارگران و زحمت‌کشان تقدیم کرد.

این کتاب انعکاس عظیمی در جامعه آن زمان فرانسه داشت و از چنان قدرتی برخوردار بود که منتقدان جز در ستایش آن لب نگشودند. در حقیقت ژرمینال، زولا را از بزرگ‌ترین نویسندگان همه عصرها کرد.

نکته مهم در آثار او این بود که به قهرمانان کتاب برجستگی و واقعیت پرجاذبه‌ای می‌بخشد. چنان که خواننده در پشت چهره‌های داستانی، اشخاص واقعی را به‌خوبی می‌بیند و همین امر در توفیق کتاب موثر بوده است که با وجود پیروزی جاودانگی و برجستگی خاص مورد حمله سختی نیز قرار می‌گرفت.

او هم‌چنین در بیش‌تر کارهایش به موضوعات سیاسی مانند سال‌های برقراری مشروطه دوم و جمهوری سوم پرداخت و ناپلئون سوم و نخست‌وزیرش به‌علت سواستفاده از قدرت و افتضاح مالی مورد انتقاد ادبی زولا قرار گرفتند.

آثار او که به فارسی برگردانده شده است، عبارتند از: «دارایی خانواده روگن»، «زمین»، «سهم سگان شکاری»، «آسوموار»، «شکست»، «شاه‌کار»، «رویا»، «ژرمینال»، «پول‌ و ‌‌زندگی»، «نانا»، «چه‌شیرین است زندگی»  و «دکتر پاسکال».

و اما زولا در بیستم سپتامبر ۱۹۰۲ در پاریس مستقر شد و در آپارتمان سردش بر اثر مسدود‌شدن لوله بخاری، به اختناق دچار شد که هیچ‌گونه درمانی سودمند نیفتاد و سرانجام در بیست‌و‌نهم سپتامبر همان سال درگذشت. مراسم تشییع وی در میان گروه عظیمی از مردم انجام گرفت و شش سال بعد جسدش به مقبره بزرگان یا همان آرام‌گاه «پانتئون» انتقال یافت.

گفته می‌شود امیل زولا چهره تاثیرگذار فرانسوی، شاخص‌ترین چهره مکتب ادبی ناتورئالیسم و چهره‌ای مهم در آزادی‌خواهی سیاسی فرانسه است.

منبع‌ها:

ویکی پدیا

خبرگزاری فارس


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه ‌۶‌مهر، یک‌صدوهفتاد نفر از نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی، در تذکری کتبی به رییس جمهوری اسلامی از او خواستند که به جای نفی جای‌گاه مجلس به وظایف خود عمل کند.

به گزارش مهر، در این تذکر که به وسیله محمد دهقان، یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس خوانده شد، اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی درباره جای‌گاه مجلس بر خلاف سخنان آیت‌اله خمینی، آیت‌اله خامنه‌ای و قانون اساسی و باعث خدشه‌دار کردن جای‌گاه مجلس دانسته شده است.

آقای احمدی‌نژاد نزدیک به دو هفته پیش، در مصاحبه با روزنامه ایران گفت که سخن آیت‌اله خمینی مبنی بر این‌که مجلس در راس امور است مربوط به زمانی بوده که که نخست وزیر کشور را اداره می‌کرده و نخست وزیر هم از طریق مجلس انتخاب می‌شده است، «آن زمان مجلس بالاترین بود.»

او گفته بود که در نظام حکومتی کنونی ایران، رییس جمهوری بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و علاوه بر رییس قوه مجریه، رییس دولت و مجری قانون اساسی هم هست.

در متن اعتراض ۱۷۰ نماینده آمده است که این سخنان موجب «نگرانی مردم و تضعیف مردم‌سالاری دینی و نقض وحدت بین مسوولان می‌شود و می‌تواند دولت و قوای دیگر را از خدمت‌رسانی به مردم و پیگیری خواسته‌های اصلی آن‌ها و پرداختن به رفع مشکلات مردم بازدارد.»

در این تذکر آمده است: «مردم از رییس جمهوری و سایر مسوولان انتظار دارند که به مسایل اساسی کشور مانند اشتغال جوانان، جلوگیری از گرانی بعضی از کالاهای اساسی، جلوگیری از قاچاق بی‌رویه کالاها و حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با فساد اجتماعی در سطح کشور بپردازد.»

لازم به ذکر است علی لاریجانی، رییس مجلس نیز با اشاره به این‌که نظرش را پیش‌تر درباره سخنان آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده است، تاکید کرد: «مجلس نیز نسبت به جای‌گاه خود تردیدی ندارد که لازم باشد خود را اثبات کند.»

پیش‌تر آقای لاریجانی در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد گفته بود که اگر آیت‌اله خمینی، «بر قوه مقننه تکیه می‌کرد و می‌گفت که مجلس در راس امور است برای این بود که دیکتاتوری در ایران تکرار نشود.»


 


رادیو کوچه

جراحان در حال ابداع شیوه‌ای برای القا هایپوترمیای شدید یا کاهش حرارت شدید بدن بیماران هستند تا در جراحی‌های بزرگ و دشوار بدن بیماران را به کلی از کار انداخته و به این شکل مدت زمان بیش‌تری را برای اجرای جراحی در اختیار داشته باشند.

این شیوه علاوه بر این‌که از میزان مصرف داروهای بی‌هوشی و دستگاه‌های پشتیبان حیات در اتاق‌های جراحی خواهد کاست، میزان آسیب‌های مغزی و اندامی بدن بیمار را نیز که به‌طور معمول به واسطه نتپیدن قلب ایجاد می‌شوند، کاهش خواهد داد. محققان اکنون قصد اجرای اولین دور از آزمایش‌های انسانی این شیوه را دارند که طی آن محلولی سرد جای‌گزین خون بیمار می‌شود تا به تدریج دمای بدن بیمار کاهش پیدا کند.

این شیوه انجمادی که توسط محققان دانشگاه پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون ابداع شده، درجه حرارت بدن بیمار را به ۱۰ درجه سلسیوس خواهد رساند. حرارت معمولی بدن انسان ۳۷ درجه است و به‌طور معمول انسان زمانی که این حرارت به زیر ۲۲ درجه سلسیوس برسد به سرعت می‌میرد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه وزیر اطلاعات خبر منتشر شده به نقل از وی مبنی بر حقیقت داشتن موضوع کمک یک میلیاردی به سران آن‌چه آن‌ها فتنه می‌خوانند را تکذیب کرد و آن را صحیح ندانسته است.

وی در ادامه توضیح داد سیستم‌های اطلاعاتی کمک‌ها را به شکل مستقیم به افراد نمی‌دهند بلکه راه‌های ارایه این کمک‌ها بسیار متنوع و پیچیده است و برخی رسانه‌ها مطالب مرا به‌گونه‌ای دیگر منعکس کرده‌اند.

به گزارش مهر، کاظم جلالی سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: «در جلسه‌ روز سه‌شنبه کمیسیون حجت‌الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات حضور یافت و به سوالات چند تن از نمایندگان پاسخ داد.»

جلالی اظهار داشت: «وزیر اطلاعات گفت که در منشور براندازی که از بخشی از اصلاح‌طلبان به دست آمد، آورده شده که نباید از امکانات و مقدورات انسانی و غیر‌انسانی خارج از کشور غافل شد. هم‌چنین در سند تاملات راه‌بردی حزب مشارکت آمده است که بخش مردم‌سالار باید از بحران‌هایی که کل سیستم سیاسی را تهدید می‌کند، استفاده نماید.»

سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: «وزیر اطلاعات بیان نمود که دشمن هفده میلیارد و هفتصد میلیون دلار در بحث جنگ نرم هزینه کرده‌ است. اسناد آن وجود دارد. البته این رقم غیر از رقمی است که به ضد انقلاب و گروه‌های تروریستی کمک شده و هم‌چنین غیر از رقم‌های مربوط به هزینه‌های علمی و پژوهشی است.»

جلالی افزود: «وزیر اطلاعات گفت ما درباره پشتیبانی‌های مالی که از جریان فتنه شده بررسی مفصلی داشتیم و در آینده افشا خواهد شد.»

این در حالی است که چندی پیش آیت‌اله جنتی به صراحت عنوان کرده است که سندی دارد دال بر ارایه یک میلیارد دلار به سران آن‌چه آن‌ها فتنه می‌خوانند که ارایه خواهد کرد اما تاکنون از این اسناد تصویر و یا گزارشی ارایه نشده است.

بیشتر بخوانید:

«آیت‌اله جنتی اسناد خود را در دادگاه محاکمه رهبران معترضان ارایه می‌کند»


 



مریم / رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 480 پیش از میلاد – سال‌روز جنگ دریایی «سالامیس» که میان ایران و اتحادیه یونانیان روی داد و ایران در آن موفق نشد. نیروی زمینی یونانی‌ها در برابر ارتش ایران توان مقاومت نداشت و همه امید ژنرال‌های یونانی به جنگ دریایی بود. مورخ‌ها تعداد کشتی‌های ایران را ۴۰۰ تا ۷۰۰ نوشته‌اند، ولی بیش‌تر این کشتی‌ها به دست عنصر ایرانی هدایت نمی‌شد. این کشتی‌ها متعلق به وابستگان به ایران از جمله فینیقیه، مصر و امثال این‌ها بودند که نسبت به ایران تا پای جان وفاداری نداشتند و فرماندهی یونانی‌ها این‌را می‌دانست.
  • ۱۹۳۱ میلادی – «انیتا اکبرگ» (Anita Ekberg) بازیگر سوئدی فیلم‌های سینمایی به‌دنیا آمد و در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. معروف‌ترین فیلمی که انیتا در آن بازی کرده است فیلم «جنگ و صلح» است. وی در سال ۱۹۵۰ به‌عنوان دختر زیبای سوئد انتخاب شد و انتشار عکس‌های او در نشریات سبب شد که از او برای بازی در فیلم‌های سینمایی در اروپا و هالیوود دعوت به‌عمل آید.
  • ۱۹۹۶ میلادی – سال‌روز درگذشت «شوساکو اندو» داستان‌نگار پرکار ژاپنی است که ۲۹ سپتامبر در ۷۳ سالگی درگذشت و ۲۱ اثر خوب از خود برجای گذارد. وی در بیوگرافی‌ خود نوشته که در عمر نویسندگی‌اش کوشید که در قالب داستان به مردم اندرز دهد که اشتباه نکنند زیرا که معتقد است «اشتباه نکردن» بزرگ‌ترین هنر و پیروزی بشر است، ولی مردم اواخر عمر پی به اشتباهات خود می‌برند و هرلحظه از خود می‌پرسند که چرا چنین کرده بودم و چنان نکرده بودم. مردم قربانی اشتباهات خود هستند زیرا برای دوری جستن از اشتباه، آموزش ندیده‌اند.
  • ۱۹۰۱ میلادی – دکتر «انریکو فرمی» که به پدر «بمب اتمی» شهرت دارد در این‌روز در ایتالیا به‌دنیا آمد و تا سال ۱۹۳۸ در دانشگاه رم تدریس کرد و در آ‌ن‌جا بود که به پیش‌رفت‌هایی در زمینه شناخت و نیروی مواد متشکله هسته اتم نایل و به شکافتن اورانیوم موفق و به اورانیوم ۲۳۸ و ۲۳۵ و حتا پلوتونیوم (ماده اصلی بمب‌های اتمی و هیدروژنی) پی برد و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۳۸ در فیزیک شد و چون ازسیاست‌های موسولینی و ضدیت نسبی او با یهودیان راضی نبود پس از دریافت جایزه نوبل، از استکهلم به آمریکا مهاجرت کرد. بعد از مدتی تدریس در دانشگاه کلمبیا و ترغیب چند فیزیک‌دان اتمی آلمانی و دانمارکی و … به آمریکا از کلمبیا به دانشگاه شیکاگو انتقال یافت و در این دانشگاه نخستین کوره اتمی (رآکتور) جهان را ساخت که روز دوم دسامبر ۱۹۴۲ آن‌را به‌کار انداختند.
  • ۱۹۸۵ میلادی – درگذشت «چارلز ریشتر» مخترع مقیاس میزان بزرگی زلزله. چارلز ریشتر با هم‌کاری یک محقق دیگر، در دهه ۱۹۳۰، زلزله‏ها را بر اساس دامنه امواج درونی آن‌ها و مقدار انرژی که آزاد می‏کنند از یک تا ۹ تقسیم‌بندی کرد و مقیاس ریشتر را به ثبت رساند. مقیاس ریشتر در هر مرحله بالاتر، نمایان‏گر افزایشی معادل ده برابر است به‌این معنی که موج‏های ۷ ریشتری ده برابر بیش‌تر از امواج ۶ ریشتری و صد برابر موج‏های تکان‏دهنده ۵ ریشتری است. قبل از آن، دانش‌مندان، زلزله‏ها را بر اساس اثرات ظاهری آن‏ها درجه‌بندی می‏کردند که مقیاس دقیق و قابل قبولی نبود. اگرچه مقیاس ریشتر برای مردم عادی معنای واضحی ندارد اما می‏توان با تبدیل این درجات به شدت و ضعف زمین‌لرزه به روشن کردن مفهوم آن کمک کرد.
  • ۱۹۱۰ میلادی – درگذشت «وینسلو هومر» نقاش و هنرمند معروف قرن نوزدهم و بیستم آمریکا. وینسلو هومر، در ۲۴ فوریه ۱۸۳۶در بندر بوستون آمریکا به‌دنیا آمد. وی از کودکی به هنر علاقه داشت از این‌رو کار خود را با مصورسازی و چاپ آغاز کرد. هومر در جریان جنگ داخلی آمریکا، مامور تهیه عکس از مناظر جنگ شد و با پایان جنگ، به خلق آثار برجسته و معروف خود پرداخت. او در زمینه گرافیک نیز استعداد خوبی داشت وسال‏ها از راه تصویرگری برای نشریات گوناگون، زندگی خود را می‏گذراند. او هم‏چنین از نور برای تشدید صراحت و قاطعیت شکل‏ها بهره می‏گرفت. هومر طی سال‏های فعالیت هنری خود آثار متعددی به وجود آورد که «هشت ناقوس، راست و چپ و اسیران جبهه» از آن جمله است. وینسلو هومر سرانجام در ۲۹ سپتامبر ۱۹۱۰ در ۷۴ سالگی درگذشت.
  • ۱۸۲۹ میلادی – پلیس دوباره سازماندهی‌شده بریتانیا به‌نام «اسکاتلندیارد» با اجرای یک نمایش عمومی در لندن و در میان استهزای مخالف‌های سیاسی، تاسیس شد.

 


نجیب امیری / دقتر کابل / رادیو کوچه

دولت افغانستان روز گذشته اعضای شورای عالی صلح را که قرار است با طالبان گفت‌و‌گو کند اعلام کرد. بیش‌تر اعضای این لیست را رهبران جهادی، علمای دینی، برخی از وزرا بر حال کابینه و چندتن از اعضای سابق گروه طالبان تشکیل می‌دهد.

وحیدعمر سخن‌گوی رییس‌جمهوری افغانستان هنگام اعلام این لیست گفت از چندی به این سو تلاش‌ها برای گفت‌و‌گو با طالبان جریان دارد، اما دولت می‌خواهد پس از این، این گفت‌و‌گوها از آدرس شورای عالی صلح انجام شود.

برخی از تحلیل‌گران در افغانستان به این باوراند که اعضای این شورا بیش‌تر رهبران جهادی و کسانی هستند که در سال‌های گذشته در جنگ مستقیم با طالبان حضور داشتند و طالبان احتمالن از ترکیب این شورا استقبال نخواهند کرد.

به گفته این تحلیل‌گران حضور برخی از رهبران پیشین طالبان در این شورا تا حدی می‌تواند اعتماد آن گروه را جلب کند ولی به موفقیت کار این شورا با دید شک می‌نگرند.

طالبان تا حال مذاکره با دولت افغانستان را نپذیرفته‌اند ولی تاکنون در مورد ایجاد و ترکیب شورای عالی صلح واکنش نشان نداده‌اند.

برای گرفتن واکنش طالبان بر قراری تماس برای خبرنگاران مشکل است، زیرا سخن‌گویان این گروه هر از گاهی شماره‌های تماس‌شان را تغییر می‌دهند.

اما تا حال طالبان شرط گفت‌و‌گو با دو لت افغانستان را بیرون شدن قوای خارجی از افغانستان و تطبیق شریعت سخت‌گیرانه اسلامی که در زمان حکومت آن گروه وجود داشت، عنوان می‌کنند.

ملاعمر رهبر طالبان اخیرن با انشتار پیامی از شکست دولت افغانستان و قوای خارجی در کشور خبر داده و به افرادش نوید پیروزی داده بود.

ایجاد شورای عالی صلح یکی از فیصله‌های جرگه مشورتی صلح بود که چندی پیش با حضور ۱۶۰۰ رهبران قومی و نمایندگان اقوام در کابل برگزار شده بود.

پشین از این نیز یک کمیسیون که رهبری آن‌را صبغت‌اله مجددی از رهبران پشین جهادی و رییس مجلس سنا به عهده دارد برای جلب طالبان به صلح فعالیت می‌کرد، اما نتیجه آن برای مردم زیاد قابل قبول نیست.


 


مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه جدید رضا دقتی با عنوان «یک زمین یک خانواده» روز پنج‌شنبه ۱۶ سپتامبر برگزار شده است.

خیل وسیع بازدیدکنندگان، مهمانان، خبرنگارها ورهگذاران با ۲۲ پرتره در ابعاد بسیار بزرگ مواجه شدند که روی سازه‌های قرمز رنگ پارک لاویلت جا گرفته‌اند. هرکدام از این عکس‌های غول‌پیکر از یک گوشه‌ی زمین آمده‌اند تا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فضاهای عمومی شهر پاریس را به مکانی برای یادآوری پیمان همبستگی همه‌ی فرزندان زمین تبدیل کنند. شب این مراسم، بازدیدکنندگان با مشعل به سمت عکس‌ها هدایت شدند تا داستان پشت این چهره‌ها را از زبان رضا بشنوند.

Click here to view the embedded video.

رضا دقتی‌ در این نمایشگاه با تلفیق زیبای چهره‌های انسانی‌ و فضای عمومی‌ زندگی‌ شهری مفهوم «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» را به ما یادآور می‌شود و چون نمایش‌گاه پیشینش در سال ۲۰۰۳؛ «درد مشترک»، معنای هم‌بستگی‌ را برایمان به تصویر می‌کشد.

بازدید از این نمایشگاه تا ۳ ژانویه ۲۰۱۱ برای عموم آزاد است.


 


رادیو کوچه

هفته دوم دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا سه‌شنبه شب با انجام ۸ دیدار از گروه‌های E، F، G وH آغاز شد.

در این دیدارها رم، چلسی، بایرن مونیخ، رئال مادرید و آرسنال از جمله تیم های مدعی بودند که توانستند حریفان خود را در هفته دوم دور گروهی شکست دهند. میلان هم در خانه آژاکس با تساوی یک بر یک متوقف شد.

این دیدارها با نتایج زیر به پایان رسید:

اسپارتاک مسکو ۳ – زیلینا ۰

چلسی ۲ – المپیک مارسی صفر

FC باسل یک – بایرن مونیخ ۲

رم ۲ – کلوچ یک

اوسر صفر – رئال مادرید یک

آژاکس یک – میلان یک

پارتیزان بلگراد یک – آرسنال ۳

اسپورتینگ براگا صفر – شاختار دونتسک ۳

ادامه این مسابقات روز چهارشنبه با دیدارهای زیر پایان می‌پذیرد:

اینتر – وردربرمن

تاتنهام – توئنت انسخده

هاپوئل – المپیک لیون

شالکه – بنفیکا

والنسیا – منچستریونایتد

گلاسکو رنجرز – بورسااسپور

رابین کازان – بارسلونا

پاناتینایکوس – FC کپنهاگن


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) رهبر انقلاب: «سفر رییس ‌جمهوری پرمغز و پرکار بود.»

آیت‌اله خامنه‌ای در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور تاکید کردند: «چرا عده‌ای اصرار داشته و دارند حضور دست توطئه‌گر دشمن را در حوادث گوناگون کشور نادیده بگیرند. در طول ۳۰ سال گذشته، لغزش‌ها، خطاها، انحراف‌ها و از مسیر خارج شدن برخی افراد به دلیل بی‌اطلاعی از واقعیت‌ها بوده است.»

۲) صادرات نخستین محموله بنزین تولیدی ایران.

هم‌زمان با تحریم بنزین ایران، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از صادرات نخستین محموله بنزین خبر داد.

جام جم

۱) جهان نیازمند نظام جدیدی است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100886960347

رییس جمهوری با اشاره به این‌که شرایط زمانی، تاریخی و فرهنگی برای هم‌کاری ایران و چین فراهم است خاطر نشان کرد: «هم‌کاری دو کشور فضای جدیدی در مناسبات کشورهای مستقل برای رهایی از نظام سرمایه داری ایجاد می‌کند.»

۲) دلار افسار گسیخته می‌تازد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100886963436

صرافی‌های واقع در میدان فردوسی سه‌شنبه هر دلار آمریکا را بین ۱۱۱۰ تا ۱۱۱۵ تومان خریداری و بین ۱۱۳۰ تا ۱۱۴۰ تومان ‌فروختند.

کیهان

۱) تحویل قایق‌های پرنده «باور ۲» به نیروی دریایی سپاه.

http://www.kayhannews.ir/890707/3.htm#other307

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی دریایی سپاه قایق‌های پرنده «باور ۲» به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد.

۲) شیمون پرز : «اسراییل در حال نابودشدن است.»

http://www.kayhannews.ir/890707/16.htm#other1610

رییس رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که این رژیم در حال حاضر آشکارا مراحل نابودی خود را طی می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، «شیمون پرز» در دیدار با یهودیان، اعتراف کرد که اسراییل در حال نابودی است. وی گفت: «اسراییل در حال حاضر در دوره نابودی آشکاری به سر می‌برد.»

رسالت

۱) ایران به فراتر از حق خود در «ان پی تی» نمی‌اندیشد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40808

«منوچهر متکی»، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه شصت و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به‌طور جداگانه با وزیران خارجه مالزی، نیکاراگوئه و سنگاپور دیدار و گفت‌وگو کرد. هم‌چنین متکی با تاکید بر حق قانونی بر آمده از ان پی تی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای توسط کشورمان، بیان کرد: «ایران به کمتر و یا فراتر از حق قانونی خود در معاهده ان پی تی نمی‌اندیشد.»

۲) توطئه‌های واشنگتن در بیروت.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40813

توطئه‌های ایالات متحده آمریکا در خصوص دادگاه ترور «رفیق حریری» هم‌چنان ادامه دارد. در این خصوص ایالات متحده آمریکا که در جلب رضایت لبنان در خصوص شرکت در مذاکرات به اصطلاح صلح ناکام مانده است در روی‌کردی آشکار سعی دارد فشارهای خود بر لبنانی‌ها را تشدید نماید.

تهران امروز

۱) اختلاف مجلس و دولت، مناقشه فکری است.

http://www.tehrooz.com/1389/7/7/TehranEmrooz/384/Page/2/

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلافات اخیر مجلس و دولت، این اختلافات را مناقشه فکری و از جنس اجتهادی دانست و افزود: «اختلافات مجلس و دولت از جنس اجتهادی است. این مناقشه سیاسی نیست بلکه مناقشه فکری است.»

۲) راه‌اندازی شبکه مجازی نخبگان ایرانی در داخل و خارج از کشور.

http://www.tehrooz.com/1389/7/7/TehranEmrooz/384/Page/2/

رییس بنیاد ملی نخبگان کشور در چهارمین همایش ملی نخبگان از راه‌اندازی شبکه مجازی نخبگان ایرانی در داخل و خارج از کشور خبر داد.

آفرینش

۱) لاریجانی: «مجلس مصمم به پرداختن به امور اصلی است.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=70351

«علی لاریجانی» با اعلام این‌که مجلس شورای اسلامی نسبت به جای‌گاه خود تردیدی ندارد که لازم باشد آن را اثبات کند، افزود: «مجلس مصمم است به جای صرف وقت در این امور به مسایل اصلی ملت بپردازد.»

۲) تلاش ترکیه برای حل دیپلماتیک موضوع ایران.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12773#70344

وزیر امور خارجه ترکیه از تلاش کشورش برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران خبر داد.

خراسان

۱) فرزین: «اصلاح قیمت‌ها به زودی آغاز می‌شود.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=7&id=410256

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی گفت: «براساس آخرین تصمیمات کارگروه طرح تحول اقتصادی یارانه‌های نقدی در مهرماه به حساب مردم واریز می‌شود و به زودی مرحله بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح قیمت‌ها آغاز خواهد شد.»

۲) وزیر خارجه ایتالیا: «ایران دعوت برای حضور در نشست همسایگان افغانستان در رم را پذیرفت.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=7&id=410206

«فرانکو فراتینی»، وزیر خارجه ایتالیا با اعلام این‌که ما از ایران برای شرکت در نشستی با حضور همه نمایندگان ویژه در امور افغانستان دعوت کرده‌ایم، خبر از آن داد که تهران این دعوت را پذیرفته است. به گفته وزیر خارجه ایتالیا، این اجلاس ۱۸اکتبر (۲۶مهرماه) در رم برگزار می‌شود. اما تا هنگام تنظیم این گزارش (شب گذشته) مقام‌های کشورمان پذیرفتن دعوت ایتالیا را رد یا تایید نکردند.

همشهری

۱) رژیم صهیونیستی کشتی اروپایی امداد‌رسانی به غزه را ربود.

http://www.hamshahrionline.ir/news-117151.aspx

رژیم صهیونیستی با محاصره کشتی اروپایی حامل کمک‌های انسانی برای نوار غزه، آن را به بندر صهیونیستی «اشدود» منتقل کرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروی دریایی رژیم صهیونیستی کشتی کمک‌رسان «ایرین» را که تعدادی از فعالان صلح یهودی اروپا و آمریکا نیز در آن حضور داشتند، با توسل به زور توقیف کرد و در حال انتقال آن به بندر صهیونیستی «اشدود» است.

دنیای اقتصاد

۱) دستور حراج روزانه سکه طلا.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225805

پس از چند روز التهاب در بازار ارز و طلا، بانک مرکزی نخستین واکنش نسبت به تحولات بازار را با صدور دستور حراج روزانه سکه در بانک کارگشایی نشان داد.

۲) محرک فروش برای املاک دولتی.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225811

کمیسیون عمران مجلس برای تسهیل در فروش املاک مسکونی دولتی، طرحی را به تصویب رسانده که به موجب آن دستگاه‌ها اختیار پیدا می‌کنند خانه‌های سازمانی را به جای فروش مزایده‌ای، به کارمندانی که تاکنون از امکانات دولتی استفاده نکرده‌اند، با قیمت کارشناسی روز واگذار کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

هوشنگ فاخر نایب‌رییس اتاق ایران روز سه‌شنبه پس از بالا رفتن نرخ ارز در چند روز اخیر با غیرمنطقی خواندن قیمت کنونی ارز در بازار تهران عنوان کرد که نرخ متعادل دلار ۱۷۰۰ تومان است.

به گزارش سایت اقتصادی «مرکز خبری بانک و بیمه»، هوشنگ فاخر با بیان این‌که در صورت ادامه قیمت کنونی ارزهای خارجی در بازار تهران اثرهای مخربی را بر اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد، گفت: «برای قیمت دلار در بازار تهران روز دوشنبه با افزایش چشم‌گیری با قیمت ۱۱۱۵ تومان مبادله شد. مثال اگر دلار را ۵۰۰ تومان کنند، دیگر هیچ کالایی در ایران قابل تولید نیست. همه کالاهای وارداتی ارزان‌تر از تولید داخل ایران می‌شوند.»

سپس ادمه داد: «اما در صورتی که قیمت دلار افزایش یابد، هر چه که هست قابل صدور شده و جنسی در کشور باقی نمی‌ماند و کل تولیدات به خارج فرستاده می‌شود. نایب رییس اتاق ایران با اعلام این‌که نرخ ۱۷۰۰ تومان برای دلار با شرایط فعلی کشور مناسب است، اظهار داشت: «این پیشنهاد به برخی مسوولان مربوطه ارایه شده و به برخی دیگر نیز ارایه خواهد.»

این در حالی است که در دو روز گذشته بازار ارز تهران شاهد نوسان بی‌سابقه‌ای در قیمت ارز بوده است.

قیمت دلار در بازار تهران روز دوشنبه با افزایش چشم‌گیری با قیمت ۱۱۱۵ تومان مبادله شد.

این رقم نزدیک به ۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ مرجع دلار در بانک مرکزی است که در نوع خود در مقایسه با سال‌های اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است این افزایش قیمت تنها شامل دلار نبوده است بلکه قیمت دیگر ارزها نیز به سرعت افزایش چشم‌گیری داشته‌اند، یورو، پوند انگلیس، دلار کانادا و درهم امارات را می‌توان از جمله ارزهایی دانست که در چند روز اخیر به سرعت گران شده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت روز چهارشنبه ۵ مهرماه با دریافت احضاریه‌ای از سوی دادسرای اوین برای اجرای حکم زندان فراخوانده شده است.

به گزارش دانشجونیوز، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت پیش از این در روز عاشورای سال گذشته بازداشت شده بود که پس از مدتی بر اثر حمله قبلی در زندان اوین به بیمارستان منتقل و سپس با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

گفته می‌شود مهدی عربشاهی طی مدت آزادی به صورت مداوم تحت نظارت پزشکی قرار داشته است.

احضار دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در حالی صورت گرفته است که دو عضو دیگر این اتحادیه دانشجویی، بهاره هدایت و میلاد اسدی، در زندان به سر می‌برند. بهاره هدایت و میلاد اسدی با محکومیت ۹ سال‌و‌نیم و هفت سال حبس نزدیک به یک سال است که در زندان اوین به سر می‌برند. مهدی عربشاهی نیز سال گذشته از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به دو‌سال‌و‌نیم حبس تعزیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود.

هم‌چنین طی هفته‌های گذشته احضاریه‌هایی برای عباس حکیم‌زاده و نسیم سرابندی، از سوی دادسرای زندان اوین و وزارت اطلاعات صادر شده است.

این اتحادیه در ابتدای هفته جاری بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی منتشر کرده و در آن از لزوم تدوین مدل‌های جدید فعالیت دانشجویی در سال تحصیلی پیش رو سخن گفته بود.

هم‌چنین طی روزها  و هفته‌های گذشته ضیا نبوی و مجید توکلی از دیگر دانشجویان زندانی عضو دفتر تحکیم وحدت به زندان های اهواز و رجایی‌شهر تبیعد شده‌اند و احتمال تبعید مجید دری دیگر دانشجوی زندانی، نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

«دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت آزاد شد»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • واکنش‌های مثبت جهانی به درخواست نجیب برای حرکت به سوی تعادل و میانه‌روی.
  • مقامات کره‌جنوبی: «کشورهای جنوب آسیا باید پشتیبانی‌های مالی تجاری خود را قدرت ببخشند.»
  • مرحله اول از مسیر پیاده‌روی پوشیده شده در پایتخت تا ماه فوریه آماده می‌شود.
  • پیشنهاد حزب اسلام‌گرا به حزب پیشرو برای اتحاد مالایی‌ها.
  • استراتژی‌های جدید حزب پیش‌رو برای به‌دست آوردن کرسی‌ها در سراواک.
  • نقشه راه شراکای سامسونگ برای گسترش در انگلیس.
  • حزب دموکرات به دنبال تضعیف حزب اتحاد مردم سراواک.
  • iProperty هم‌کاری‌های خود را با برناما بیش‌تر می‌کند.
  • قطعه‌سازان بوئینگ ۷۸۷ تولیدات خود را آغاز کردند.
  • شرکت بویینگ قراردادهای چند ساله‌ای برای تولید هواپیماهای ۱۲۴ F/A-18 و EA-18 با نیروهای رزمی آمریکا به امضا رساند.
  • کره‌جنوبی از خرید هواپیما رییس‌جمهور دست کشید.
  • تبریک چین به کره‌شمالی برای نتایج جلسه حزبی.
  • مقامات آمریکایی می‌گویند که شرکت BP باید هنوز به خلیج برود.

روزنامه استار

  • کمیسیونر سابق پلیس، از اتهامات مبرا شد.
  • رسما، همسر نخست‌وزیر، خطاب به مالزیایی‌های امریکا: «تصویر خوب مالزی را در اذهان نگه دارید.»
  • پرش از برج آلو استار به حادثه تلخی منجر شد.
  • افتتاح صندوق کمک به بیماران نیازمند به عمل جراحی از سوی اتحادیه چینی‌تباران.
  • تخفیف‌های ۱۵ درصدی فروش‌گاه‌های کتاب فرودگاهی برای مسافران هواپیمایی مالزی.
  • تعداد ایرانیانی که بیش‌تر آن‌ها کریستال به مالزی قاچاق می‌کنند از قاچاق‌چیان هندی بیش‌تر شده است.
  • بورسیه ۶٫۳ میلیون رینگیتی برای ۱۸۶ دانشجو.
  • درخواست زید ابراهیم از انوار برای تصدی ریاست حزب مردم.
  • ۶ مرکز تحقیقاتی وزارت بهداشت به یک مکان منتقل می‌شوند.
  • فن‌آوری سبز ۱۱ درصد از انرژی کشور را تا سال ۲۰۲۰ تامین خواهد کرد.
  • دو سارق پس از تیراندازی به مامور بانک، ۵۰،۰۰۰ رینگیت را ربودند.
  • خطرات حمله القائده به شهر های اروپا افزایش یافت.
  • یک‌پنجم از گیاهان جهان در معرض نابودی قرار دارند.
  • رای دادگاه امریکایی به ادامه تحقیق بر روی سلول‌های بنیادی.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • جریمه ۱٫۳ میلیارد رینگیتی آسترو برای تولید برنامه‌های HD.
  • مشاجره و قتل بر سر ۱۰۰ رینگیت.
  • طرح‌های سرمایه‌گذاری اسلامی به مبلغ ۵۰۰ میلیون رینگیت در مالزی.

روزنامه مالایی میل

  • شواهدی بیش‌تر در پرونده قتل بنتینگ پیدا شد.
  • مالزی رابطه دوجانبه خود را با اتحادیه اروپا قوی‌تر می‌کند.

 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


داستان کفش و جوراب درآوردن رجایی و گذاشتن پای برهنه‌اش روی میز در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل را بارها شنیده‌ایم اما حداقل هیچ تصویری از این قضیه ندیده بودیم.

آن زمان در اوج قضایای گروگان‌گیری و آغاز جنگ ایران و عراق سران کشورهای جهان مشتاق شنیدن سخنان نماینده یک کشور انقلابی بودند. او هم مثل احمدی‌نژاد که در سازمان ملل دعای فرج می‌خواند، به‌جای سلام به دبیرکل و حضار، نطقش را با قرآن شروع کرد.

مصطفا تاج‌زاده که آن‌زمان به هم‌راه بهزاد نبوی جزو هیت هم‌راه رجایی بود (که البته الان هردو در زندان به تفکر مشغولند) در خاطراتش از این سفر گفته که رجایی معتقد بوده سازمان ملل هم مثل مجلس است و چون در مجلس او صحبت‌هایش را با سلام به رییس شروع نمی‌کند در سازمان ملل هم این کار را نخواهد کرد. رجایی در دومین کنفرانس مطبوعاتی‌اش در حاشیه این اجلاس بود که پای برهنه خود را روی میز گذاشت و موجب حیرت خبرنگاران شد.

به گفته تاج‌زاده، رجایی با این‌کار، که برای او و بقیه هیت ایرانی هم غیرمنتظره بوده، می‌خواسته با نشان دادن آثار شکنجه دوران شاه به خبرنگارانی که از وضعیت گروگان‌های آمریکایی سوال می‌کردند، علت دشمنی ایران را با آمریکا که حامی شاه بود بفهماند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته