-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۶, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 09/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه- جاوید قربان اوغلی: آقای احمدی نژاد برای ششمین سال متوالی در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد حضور یافت تا بار دیگر به جنجالی ترین چهره مهمترین نشست بین المللی تبدیل گردد. او از سال ۱۳۸۴ که ریاست دولت را در دست گرفته تا کنون بدون هیچ وقفه ای در اجلاسهای سالانه مجمع عمومی حضور یافته است. حضوری که هرسال جنجالی تر از سال قبل بود و ظاهرا او و اتاق فکر ش در مقر پاستور اصرار بر این دارند که حواشی حضور او آنچنان بر متن و اهداف اصلی سفر غلبه نماید که همه تحقیر های ناشی از سخنرانی برای صندلی های خالی سالن، مصاحبه های کسل کننده با خبرنگاران و ملاقات و عکس یادگاری با افراد درجه سه و چهار حاضر در نیویورک تحت الشعاع چهره جنجالی ای و تبدیل شدن به سوژه اصلی رسانه های بین المللی و البته رسانه ملی قرار گیرد.

علاوه بر حضور ششگانه در اجلاسهای سازمان ملل، آقای احمدی نژاد با حضور در سه اجلاس بین المللی برگزارشده از سوی سازمانهای وابسته به سازمان ملل شامل اجلاس جهانی غذا (فائو) در ایتالیا (سال ۱۳۸۷) کنفرانس مبارزه با نژاد پرستی موسوم به دربان ۲ در ژنو(۱۳۸۸) و کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته ای در نیویورک ( سال ۱۳۸۹)  رکوردی –احتمالا غیر قابل تکرار– از حضور یک دولتمرد جمهوری اسلامی ایران در اجلاسهای سازمان ملل طی۳۱ سال گذشته را به نام خود ثبت کرده است .رکوردی که احتمالا تا سالیان متمادی همچنان در اختیار خود خواهد داشت.

طی ۲۶ سال( از اول انقلاب تا پایان دوره ۸ ساله آقای خاتمی) شهید محمد علی رجایی(نخست وزیر) و سه رییس جمهور (آقایان خامنه ای – رفسنجانی و خاتمی ) ۵ بار در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده اند در حالیکه آقای احمدی نژاد طی ۵ سال ریاست خود بر دولت به تنهایی ۶ بار میهمان این نشستها بوده و چنانچه ذکر شد سه بار نیز در نشستهای گوناگون برگزار شده از سوی سازمان ملل حضور یافته که یکبار ازاین سه نیز (اجلاس مبارزه با نژاد پرستی) با حضور وزرای خارجه اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و آقای احمدی نژاد تنها رییس کشور حاضر در این اجلاس بود.

حضور روسای جمهور( و شهید رجایی نخست وزیر) در این اجلاس بصورتی کاملا گزینشی و هدفمند و در مقاطعی حساس صورت گرفته که بالضروره مسائل و مشکلات کشور با نظام جهانی را مطرح و طرحها و ایده هایی را برای برون رفت از آن ارائه نموده اند.

محمد علی رجایی اولین مسول عالیرتبه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در زمان ریاست بنی صدر در سال ۱۳۵۹ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن گفت. هدف از این حضور در اولین سالهای پس ازسرنگونی رژیم سلطنتی و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی کاملا مشخص بود کمااینکه نطق افشاگرانه رجایی در بیان گوشه هایی از مظالم مظام استبدادی و تبیین اهداف ملت ایران در سرنگون کردن حکومت خودکامه محمد رضا پهلوی را به نمایش گذاشت تا جو سلطه رسانه ای غرب در سیاه نمایی شرایط ایران پس از انقلاب را در افکار عمومی جهان بشکند.

آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۶۶ و در بحبوبه جنگ تجاوزکارانه رژیم عراق و حمایت قدرتهای مسلط جهان از رژیم صدام به نیویورک رفت تا فریاد مظلومیت و عدالت خواهی یک ملت و انقلاب برزگ اسلامی را در بزرگترین همایش جهانی به نمایش بگذارد.

آقای هاشمی رفسنجانی طی ۸ سال ریاست خود بر دولت در هیچیک از اجلاسهای سازمان ملل شرگت نکرد و همه ساله علی اکبر ولایتی وزیر خارجه –وقت- را به نیویورک اعزام کرد تا از منافع کشور دفاع نماید.

آقای خاتمی در سال ۱۳۷۸ با اولین حضور خود در نیویورک ایده”گفتگوی بین تمدنها” را پیشنهاد کرد تا خود به چهره ای ماندگار در سیاست جهان و ابتکارش به عنوان گفتمان غالب دهه گذشته تبدیل گردد. سازمان ملل متحد در اقدامی که برای همیشه موجب فخر ملت بزرگ ایران خواهد بود سال ۲۰۰۱ را به عنوان سال گفتگوی بین تمدنها نام گذاشت تا بدین ترتیب ملت بزرگ ایران منادی صلح در جهان باشد. دو سال بعد در سال ۱۳۸۰ باردیگر در سازمان ملل حضور یافت تا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر از ایده خود به عنوان راهی برای برقراری صلح در جهان در مقابل جنگ افروزی قدرتهای جنگ افروز مسلط دفاع نماید.

وجه مشترک حضور این افراد در اجلاس نیویورک حفظ شئونات کشوری بزرگ و ملتی سرفراز و با سابقه ای درخشان در تاریخ و تمدن بشری بود. از نظر شخصیتی نیز وزانت، وقار، متانت رجایی، خامنه ای و خاتمی نمایشی از عظمت، اقتدار و ادب ملت بزرگی بود که لاجرم همه را به تکریم و احترام آنان وادار می کرد. اما اکنون ششمین سال متوالی است که “احمدی نژاد”بیش از آنکه در این مجمع بزرگ جهانی ملت بزرگی را نمایندگی کند، ایران و رییس جمهور جنجالی آن به سوژه ای تبلیغاتی تبدیل شده است تا کشوری تاریخ ساز و تاثیر گذار بر تاریخ وتمدن چهره ای خشن، جنگ طلب در منظر و مرآی جهانی قرار داده شود و اهداف بزرگ این ملت که حرفهای فراوانی برای گفتن و ایده های بزرگی برای ارائه به جهان دارد در هیاهوی حضور بی هدف اما جنجالی احمدی ن‍ژاد در مجامع بین المللی در محاق رفته و به جای عشق و محبت و انسانیت شخم نفرت و کینه و عداوت در دلهای مردم جهان نسبت به ایران،ملت و انقلاب بزرگش می کارد.

احمدی نژاد در زمان حضور در نیویورک پیشنهاد کرد ۲۰۱۱ سال “مدیریت مشترک جهان” نامگذاری شود.  در این فکرم کسی که در مدیریت داخلی سمبل تکروی، تفرقه، بی اعتنایی به خرد جمعی و حاکمیت قانون و افشاندن بذر اختلافات نه در سطح جامعه که در درون چاردیواری خانه هاست و ماحصل ۵ سال مدیریت روابط خارجی از دست دادن همه دوستان و متحد کردن همه کشورهای جهان علیه ایران است چگونه از مدیریت مشترک جهان سخن می گوید.  علاء الدین بروجردی رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از حامیان و همفکران ایشان است چندی قبل گفت “محبوبیت ایران در اندونزی قبل از انتخابات ۸۰ در صد بود که بعد از انتخابات به ۲۷ درصد کاهش یافته است(خبر آنلاین ۱۱ تیر ۱۳۸۹). این تنها نمونه ای از دهها شاهکار مدیریتی کشور است که  ۵ سال است آقای احمدی نژاد زمام امور اجرایی و مدیریت روابط خارجی آن را در دست گرفته و بی اعتنا به همه نهادهای قانونی فعال مایشاء در همه کارهاست.

شش سال متوالی است که احمدی نژاد به نمایندگی از ملت ایران به سازمان ملل متحد می رود تا حرفهایی را تکرار کند که حتی برای مردم کوچه و بازار که زیر فشار هزینه های زندگی کمرشان خم شده نیز تکراری و ملال آور شده است، چه آنان نیز بخوبی می دانند که اگر نه همه ولی بخش مهمی از این همه مشکلات زندگی روز مره آنان ناشی از سیاستهای غلط و توهمات رییس دولت در مناسبات خارجی است که امروز حتی کشوری مانند ترکیه و لبنان نیز به تبعیت از قطعنامه های شورای امنیت به جمع تحریم کنندگان کشورمان می پیوندند و روسیه که حتی همه یا بخشی از پول موشکهای اس ۳۰۰ را نیز پیشاپیش از جیب ملت ایران دریافت کرده اعلام می کند که”بدلیل تحریم های بین المللی روسیه موشکها را به ایران تحویل نخواهد داد”.

در سخنرانی های آقای احمدی نژاد در مجمع عمومی طی دو –سه سال اخیر هیاتهای فراوانی در اعتراض به لحن و ادبیات رییس جمهور ایران سالن اجلاس را ترک کردند که صندلیهای خالی سالن اجلاس نمایانگر وضعیت ما در صحنه بین المللی است. در حالی که حتی در بحبوحه جنگ تحمیلی و زمانی که صدام فریاد دروغین صلح طلبی سر داده و ایران متهم به ادامه جنگ بود رییس جمهور وقت کشور(آیت الله خامنه ای) در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد، با صلابت از حقوق ایران دفاع کرد و حرفهایی به مراتبط انقلابی تر از سخنان احمدی ن‍ژاد را در سخنرانی خود به گوش عالمیان فریاد کرد ولی نمایندگان همه کشورها در سرجاهای خود نشستند و آن سخنرانی را تا انتها گوش کردند.

آقای خاتمی در جلسه افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل(۱۳۷۸) که بیل کلینتون نیز در آن سخنرانی می‌کرد،شرکت نکرد اما همتای آمریکایی آقای خاتمی در زمان سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر بود، پس از سخنرانی آقای خاتمی هم تلاش‌هایی از سوی هیات آمریکایی برای دیدار دو رئیس‌جمهوری ایران و آمریکا انجام شد که با امتناع هیات ایرانی به نتیجه نرسید.

و از طرف دیگر، آقای احمدی نژاد در همین سفر اخیر خود در مصاحبه با یک خبرنگار که در باره روابط ایران و امریکا سوال کرده می گوید:” این من بودم که از اوباما برای گفت‌وگو دعوت کردم حتی برای وی نامه نوشتم و پاسخی دریافت نکردم و حتی اعلام آمادگی کردم که حتی برای صحبت با وی در حضور دیگران در سازمان ملل اعلام آمادگی کردم و در آخرین اقدام نیز سارا شورد آزاد شد اما پاسخ چندانی دریافت نشد”.

بر اساس آموزه های دینی ما “دروغ” گناهی بزرگ و سرچشمه همه گناهان و پلشتیهاست و اگر از یک فرد عادی قابل اغماض باشد برای یک دولتمرد”ذنب لا یغفر” است. اگر چنین است چرا باید رییس یک کشور در مقابل دیدگان حیرت زده میلیونها انسان که از حکم سنگسار یک زن خاطی در ایران آگاهند و بعد از مصاحبه آقای احمدی نژاد نیز در رسانه های مجازی متن حکم را دیدند این حکم را نفی علی الاطلاق کرده و بکلی منکر آن گردد و بگوید”هرگز به سنگسار محکوم نشده و…من که نماینده حکومت ایران هستم از آنچه شما می گویید اطلاعی ندارم” و بدینسان باعث مضحکه خود و کشور گردد. آنهمه دروغ و آمارهای کذب در داخل کافی نیست؟ تا جغرافیای دروغ تا نیویورک هم امتداد یابد. اگر در همان سال  ۱۳۸۴  که ایشان آن ادعای مضحک “هاله نور” ی که او را در بر گرفته بود و حضار برای شنیدن سخنرانی اش پلک نمی زدند را مطرح کرد با آن برخورد قاطع می شد امروز شاهد ریشخند دنیا در باره تکذیب قاطع حکم شرعی سنگسار آن زن از زبان رییس دولت نبودیم.

بطور اصولی زیاد سخن گفتن زیبنده سیاستمداران نیست و بفرموده مولای متقیان تا سخن در دهان است بنده انسان است و آنگاه که بر زبان جاری شد انسان بنده آن است. آقای احمدی نژاد زیاد سخن می گوید. در یک هفته حضورش در نیویورک تنها دو برنامه رسمی داشت، نشست هزاره سازمان ملل و سخنرانی در مجمع عمومی. بقیه حواشی بود که بر متن غلبه کرد. کافی است نگاهی به سایت رسمی ایشان نگاهی بیندازید. مصاحبه های متعدد با رسانه هایی که در حالت عادی و در تبلیغات رسانه ملی و کیهانی بلندگوهای صهیونیستی هستند. عکس یادگاری با کسانی که اگر سید محمد خاتمی و یا حتی وزیر خارجه خودش با آنان می گرفت کفن پوشان در اعتراض به این اقدام ضد اسلامی، خیابانهای تهران و دیگر کلان شهر ها را به تسخیر خود در می آوردند و حکم خلع لباس صادر می کردند. آیا این است وقت ارزشمند بالاترین مقام اجرایی کشور؟

فکر می کنم که زمان آن فرارسیده که عقلای کشور فکری به حال عزت و اعتبار کشور کرده و تا عظمت یک ملت و انقلابی بزرگ بیش از این قربانی خودخواهی ،فزون طلبی و خود بزرگ بینی یک فرد،یک گروه( اگر نگوییم باند) نشده ،در مقابل او ایستاده و مملکت را از سقوط در قعر چاهی که به سرعت در آن فرو می رود نجات دهند.

نکند مثل ما مصداق شعر آن شاعر بلند آوازه گردد که سرود:

مگر از کومه بر آید دودی

گیرد و آتش ژرفی گردد

ور نه چشمم نخورد آب زمن یا من ها

کابمان سرد،نانمان گرم

حرفمان اما از آتش و خون است مدام


 


شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی تشکیل شد.

به گزارش پارلمان‌نیوز،‌در این جلسه با توجه به شروع سال تحصیلی حوزه های علمیه ضمن تجلیل و تقدیر از نقش و تلاش ارزشمند مراجع عظام، علماء و بزرگان حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم در اعتلاء و استقلال حوزه ها بر ضرورت تقویت این امر مهم بعنوان مهمترین عامل ماندگاری و اثر گذاری روحانیت در جامعه اسلامی که همواره مورد عنایت خاص حضرت امام خمینی(س) بوده است تأکید گردید.

همچنین در این جلسه بمناسبت فرا رسیدن چهلمین روز درگذشت روحانی مبارز و عالم وارسته حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید تقی موسوی درچه ای از اعضاء مؤسس و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، از مجاهدت های ارجمند ایشان تجلیل بعمل آمد و از عموم مردم شریف به خصوص اهالی قدر شناس شهرستان ری برای شرکت در مراسم چهلم آن مرحوم که روز یکشنبه مورخ ۱۳۸۹/۷/۱۱ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل مصلای بزرگ شهر ری برگزار می گردد دعوت بعمل آمد.


 


در چه زمانی و توسط چه مرجع قضایی کیفر خواست علیه جبهه مشارکت صادر شده است؟

حزب مشارکت ایران اسلامی با انتشار بیانیه ادعای دادستان کشور مبنی بر صدور حکم انحلال حزب مشارکت را مصداق کامل جنگ روانی و اشاعه کذب دانست . در این بیانیه آمده است: ” با توجه به اینکه اصلا تا به حال دادگاهی برای رسیدگی به درخواست انحلال حزب توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از سوی قوه قضائیه تشکیل نشده است بدیهی است که پاسخ به این سوالات غیر ممکن و در همه حال منفی است و حتما شما که با امر قضا آشنا هستید می دانید اعلام شفاهی یک حکم از سوی سخنگوی قوه قضائیه هیچ گونه ارزش قضایی ندارد و برای هیچکس منع و تکلیفی ایجاد نمی کند.”

به گزارش نوروز متن کامل این بیانیه به شرح زیر است :

به نام خدا

امروز، رسانه ها خبری از قول آقای محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه منتشر کردند که مصداق کامل جنگ روانی و اشاعه کذب می باشد. ایشان در سخنان خود با ارجاع به تصمیم سیاست زده ،غیر قانونی و غیر الزام آور کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار داشته اند درخواست آن کمیسیون در دادگاه بررسی و دادگاه ” تصمیم” به انحلال حزب مشارکت گرفته است. این اظهار نظر مبهم و غیر حقوقی است، لذا لازم است از اقای دادستان کل پرسیده شود که :

۱- در چه زمانی و توسط چه مرجع قضایی کیفر خواست علیه جبهه مشارکت صادر شده است؟

۲- در چه تاریخی این کیفر خواست به اطلاع اولیای حزب رسیده است؟

۳- در چه زمانی پرونده به دادگاه ارسال و در چه زمانی این دادگاه تشکیل شده است؟

۴- این دادگاه چه نوع دادگاهی بوده است و ریاست آن به عهده چه کسی بوده است؟

۵- اعضای هیئت منصفه این دادگاه چه کسانی بوده اند؟

۶- از نمایندکان حزب و وکلای حزب چه کسانی در این دادگاه حاضر بوده اند؟

۷- با توجه به قاعده عام علنی بودن دادگاه، از اصحاب رسانه حتی از رسانه های وابسته به اقتدار گرایان چه کسانی در دادگاه بوده اند و گزارش دادگاه در چه رسانه ای حتی به صورت یک خبر کوتاه درج شده است؟

۸- حکم دادگاه چگونه و به چه کسی ابلاغ شده است؟

۹- مگر هر حکمی قابل تجدید نظر خواهی نیست. پس اگر چنین حکمی صادر شده است هنوز قابل تجدید نظر خواهی است. چرا اجرای حکم را اعلام کرده اید؟

۱۰- و خلاصه آنکه اگر حکمی وجود دارد چرا آن را منتشر نمی کنید؟

با توجه به اینکه اصلا تا به حال دادگاهی برای رسیدگی به درخواست انحلال حزب توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از سوی قوه قضائیه تشکیل نشده است بدیهی است که پاسخ به این سوالات غیر ممکن و در همه حال منفی است و حتما شما که با امر قضا آشنا هستید می دانید اعلام شفاهی یک حکم از سوی سخنگوی قوه قضائیه هیچ گونه ارزش قضایی ندارد و برای هیچکس منع و تکلیفی ایجاد نمی کند.

علیهذا فعالیت حزب قانونی و ممانعت از فعالیت ان توسط هر شخصی غیر قانونی و مصداق تخلف از فانون اساسی و اصول متعدد آیین دادرسی می باشد.امیدواریم دادستان کل کشور با وقوف به این امر مانع سوء استفاده اقتدار طلبان بهانه جو از اظهارات مبهم و بدون پشتوانه قضائی ایشان شوند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی


 


معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره خبر “رامین از معاونت مطبوعاتی کنار رفت” به خبرگزاری مهر تذکر داد و این خبر را “شایعه سازی ، تخلف از قانون و جرم” دانست.

به گزارش مهر، متن کامل نمابر اداره کل امور مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد به شرح زیر است:

ترویج اکاذیب و پخش شایعات که از شگردهای رسانه های صهیونیستی در جنگ نرم می باشد در قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران ممنوع بوده و جرم به شمار می آید.طبق ماده ۶ بند ۱۱ قانون مطبوعات، اقدام آن خبرگزاری در شایعه سازی یا شایعه پراکنی در مورد “تغییر – برکناری – کناره گیری” معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تخلف از قانون و جرم محسوب می شود.

بدینوسیله به جنابعالی تذکر داده می شود تا در انجام رسالت مطبوعاتی و مراعات دقیق قانون، اطلاع رسانی صحیح و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم کوشا باشید.

گفتنی است این خبرگزاری ذیل این مطلب ارسالی از سوی رامین توضیحاتی را در این مورد ارائه داده است، که به شرح زیر است:

۱- خبرگزاری مهر متن کامل تذکر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را جهت اطلاع و قضاوت افکار عمومی منتشر می کند.

۲- خبر فوق یک خبر عادی است و به جای نسبت دادن خبر کنار رفتن معاونت مطبوعاتی از این سمت به شگردهای صهیونیستی در جنگ نرم ، اتهام شایعه سازی و همچنین صدور رای تخلف از قانون و جرم برای خبرگزاری مهر ، بهتر می بود طبق ماده ۲۳ از فصل ششم قانون مطبوعات از رویه پیش بینی شده در قانون یعنی ارسال جوابیه و پاسخ برای درج آن در “مهر” استفاده می نمودند. طبعا شکایت از خبرگزاری مهر نیز طبق تبصره های ۳ و ۴ همین ماده از قانون مطبوعات جزو حقوق قانونی جناب آقای رامین می باشد. اما بهتر است صدور رای مجرمیت را به مرجع پیش بینی شده در قانون یعنی دستگاه قضایی سپرد. چرا که انتساب همین موارد و جرم به دیگران نیز قبل از اثبات در دادگاه صالحه خود جرم است.

۳- نامه فوق را جناب آقای سعید جابری انصاری از طرف مدیر کل محترم امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد امضاء و ارسال نموده اند. این سرعت واکنش مکتوب در قبال یک خبر خود نشانه میزان اهتمام معاونت مطبوعاتی به عرصه رسانه ای است که امیدواریم در تمامی موارد این حساسیت را شاهد باشیم.


 


بر مبنای حکمی که امروز به فقیهی، وکیل عیسی سحرخیز ابلاغ شده، این روزنامه‌نگار که از تیرماه سال گذشته در حبس به‌سر می‌برد، به سه سال حبس، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.
به گزارش جرس،‌سحرخیز هم‌اینک در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس است و تاکنون، با وجود بیماری و توصیه‌ی پزشکان، نتوانسته از هیچ مرخصی استفاده کند.شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، حداکثر مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی را برای توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام (به ترتیب دو سال و یک سال) برای سحرخیز در نظر گرفته و آن را علاوه بر پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی از کشور، به وکیل او ابلاغ کرده است.


 


دادگاه تجدید نظر تهران حکم صادره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه بدوی انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه را بر محکومیت علی ملیحی به تحمل چهار سال حبس تعزیری را عینا تایید کرد.

علی ملیحی مسئول روابط عمومی سازمان دانش آموختگان اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) و عضو شورای سیاست گذاری سازمان که از روز بیستم بهمن ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد براساس رای دادگاه به دلیل آنچه ارتکاب جرایمی علیه امنیت ملی عنوان شده به ۴ سال حبس و به دلیل توهین به رئیس‌جمهوری به یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود که اکنون این حکم تایید شده است.

به گزارش ادوار نیوز، گفتنی است محمد علی دادخواه از وکلای وی درخصوص صدور حکم چهار سال حبس تعزیزی برای موکلش علی ملیحی روزنامه نگارو فعال دانشجویی پیش تر و در زمان صدور حکم بدوی گفته بود: « موکل ام را به چهار سال زندان محکوم کردند، اما مبادی استدلالی دادگاه از موضع موازین نظام حقوقی ما مخدوش است؛ اشکالات عدیده شکلی و ماهوی بر این حکم وارد و این حکم فاقد پشتوانه استدلال و استنتاج است.»


 


برای خواهرم آسیه باکری

مرحبا، سپاه!

هفته ی دفاع مقدس، یعنی این .

مرحبا سپاهی!

از خانواده ی شهید باکری هم یاد کردید.

خسته نباشی رزمنده !

راه خانه ی شهید باکری را هم یاد گرفتید.

مرحبا فرمانده!

اسیر هم که گرفتید .

….

راستی حاجی! .. نگفتید ؟ کدام خاکریز را زدید ؟ …. صبر کن حاجی ! …نگفتید از « کدام مرز » گذشتید که به « مجنون » رسیدید؟


 


سید حنظله هدایتی فعال دانشجویی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نموده بود، توسط هئیت گزینش از تحصیل محروم شد.

به گزارش امروز هدایتی مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد منطقه۱۱ مهندس موسوی در تهران که در اردیبهشت ماه به هیئت گزینش فراخوانده شده بود بعد از بازجویی ۳ساعته توسط بازجویان وزارت اطلاعات و گرفتن تعهد کتبی، به وی قول جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای او را داده بودند، اما بعد از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد معلوم گشت که از ادامه تحصیل هدایتی جلوگیری به عمل آمده است.

لازم به ذکر است نامبرده علیرغم ثبت اعتراض خود در سازمان سنجش و انتظار یک ماهه هیچ گونه پاسخی از این مراجع دریافت نکرده است.

پیشتر ازاین نیز از ادامه تحصیل بسیاری از فعالان سیاسی و دانشجویی مخالف دولت جلوگیری به عمل آمده بود.

به نظر می رسد با به روی کار آمدن کامران دانشجو کودتای دوم پس از انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاهها در حال وقوع است و جدا ازدانشجویان بسیاری از اساتید منتقد دولت نیز بازنشسته و اخراج شده اند.


 


عبدالجبار کاکایی شاعر سرشناس در پاسخ به فراخوان برای موضع گیری در مورد حمله به خانواده شهیدان همت و باکری شعری را در وبلاگ خود منتشر کرد.

۱

بیدار می شوم

با بوق ممتد کامیونهای نیم شب

شهر از خروش و همهمه خالی ست

جز خش خش سپور صدا نیست

در دور دست پنجره ام پیداست

برج بلند میلاد

آرام می وزد

در خواب پرده های اتاقم باد

۲

بیدار می شوم

بیدار تر این بار

از شرم رنگ ریخته بر دیوار

تصویر باستانی یک سردار

در دور دست پنجره ام پیداست

سروی بلند و آزاد

آرام می وزد

در خواب پرده های اتاقم باد

۳

بیدار می شوم

در پای سرو آزاد

بر بام برج میلاد

دشوار می برم

نام تو را به لب

با بوق ممتد کامیون های نیم شب


 


در حالی شهرداری تهران به ایجاد خطوط جدید بی‌آرتی اصرار دارد که در ماههای اخیر به دلیل کمبود نقدینگی و عدم حمایتهای دولت به پرداخت یارانه های اتوبوسرانی، مشکلات بسیاری برای افرادی که خواهان استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی هستند، به وجود آمده است.

وسیله ای که با هدف جابجایی سریع السیر، راحت و مقرون به صرفه برای مردم راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از کشمکش‌های فراوان میان شورای شهر و شهرداری در پایان سال ۸۸ بر سر تعیین نرخ بلیط اتوبوس، مقرر شد برای سال ۸۹ ، نرخ بلیط اتوبوس با ۴ قیمت و با پایه ۲۵ تومان اجرایی شود. براین اساس برای مسیرهای تا ۷ کیلومتر ، یک بلیط یعنی ۲۵ تومان، برای مسیرهای ۷ تا ۱۲ کیلومتر نیز دو بلیط ۲۵ تومانی یا به عبارتی ۵۰ تومان اخذ ‌شود.

همچنین برای مسیرهای ۱۲ تا ۱۶ کیلومتر نیز سه بلیط ۲۵ تومانی یا به عبارتی ۷۵ تومان و برای مسیرهای اتوبوس ۱۶ کیلومتر به بالا ۴ بلیط ۲۵ تومانی ، ۱۰۰ تومان ، دریافت‌شود.

درست در همان زمان، به دلیل اعتراض برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه ممکن است افرادی از تمامی مسیر خطوط استفاده نکنند و در ایستگاههای ابتدایی پیاده شده اما بلیط یک خط از ابتدا تا انتها را بدهند، بنابراین به پیشنهاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و اعضای شورای شهر مقرر شد برای خطوط طولانی که برخی شهروندان تنها از بخشی از مسیر استفاده می‌کنند ، خطوط اکسپرس در نظر گرفته ‌شود و در واقع چند مسیر کوتاه در طی مسیر بلند اتوبوس قرار داده شده تا شهروندان ناچار به پرداخت بلیط بیشتر نشوند.

این پیشنهاد با توجه به اجرای بند ۲۷ از ماده ۷۱ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ، با هدف توسعه و گسترش خطوط اتوبوسرانی و خدمات رسانی به شهروندان ، از طریق اصلاح قیمت‌ها و واقعی نمودن نرخ خدمات حمل و نقل عمومی بررسی و تصویب شد.اما متاسفانه در حال حاضر این پیشنهاد قانونی به وادی فراموشی سپرده شده و در برخی خطوط مانند خط ۷ بی‌آرتی نرخ ۱۰۰ تومانی از تمامی مسافرانی دریافت می‌شود ودر مقابل اعتراض و بی اطلاعی آنها، با این پاسخ مواجه می‌شوند که مصوبه جدید شورای شهر است!.

این اتفاق به شکل نصب پلاکارت در ابتدا و انتهای خطوط و یا به صورت برچسب بر پشت کابین راننده، مسافران را آماده می‌کند تا وجوه اضافه پرداخت کنند.

با این وجود گمان می‌رود شورای شهر تهران اطلاعی از این موضوع نداشته و رئیس کمیسیون عمران این نهاد در پاسخ به ایلنا می‌گوید: دریافت پول نقد در اتوبوس‌های تندرو اگر صحت داشته باشد تخلف است.

او ادامه می‌دهد: اگر شهرداری تهران بابت جابه جایی مسافران در هفتمین خط بی آر تی ، ۱۰۰ تومان کرایه دریافت می‌کند، تخلف است و شورای شهر به این تخلف رسیدگی می‌کند.

شکیب می‌گوید: بازدیدی از این خط و سایر خطوط نداشته‌ایم، به ما حق بدهید، کمیسیون عمران شورا ابتدا وظیفه دارد که گزارشات رسیده را بررسی کند و بعد از طریق گزارش میدانی و تائید اعتراضات مردم، از شهرداری تهران پاسخ بخواهد.

درحالی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در زمان تصویب نرخ ها، مسافت طی شده توسط مسافر را معیار قیمت گذاری می‌داند، که وضعیت کارت خوانهای بی‌آرتی نابه سامان وخراب است و تعیین این قیمتها به درستی انجام نمی‌شود و مسافران مجبور به دادن حداکثر قیمتها شده اند.

کارت خوان‌ها نمی‌توانند نرخ دقیق را محاسبه کنند

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در این مورد می‌گوید:وضعیت کارت بلیت‌ها در شورای شهر و کمیسیون عمران بررسی شد اما مطابق با اعلام شهرداری، کارت خوان‌های مجهز شده در سطح شهر، هنوز نمی‌تواند نرخ دقیق را محاسبه کرده و بر اساس مسافت عمل نمی‌کنند.مقرر شده که شهرداری تا زمان رفع عیوب دستگاه‌ها‌ی کارت خوان، حداقل قیمت از مسافران کسر شود اما اگرحداکثر کرایه دریافت می‌شود از سوی کمیسیون عمران بررسی می‌شود.

این درحالی است که تشکری هاشمی-معاون حمل و نقل و ترافیک- به ایلنا می‌گوید: برنامه‌هایی به کارت خوانها داده‌ایم تا دچار مشکل نشویم، دستگاه‌ها را بر اساس طول مسیر تنظیم کرده‌ایم.

وی درباره قیمت بلیت اتوبوس در خطوط طولانی گفته بود: ممکن است مردم نخواهند در خطوط طولانی اول مسیر سوار و در انتها پیاده شوند به همین دلیل در طول همین خطوط تعدادی خطوط کوتاه‌تر راه‌اندازی می‌کنیم؛ به عنوان مثال اگر خط تهرانپارس تا آزادی را داریم به جایی اینکه صرفاً یک نوع اتوبوس در مسیر تردد کنند و بخواهیم تعرفه بالاتری دریافت کنیم؛ چند اتوبوس دیگر برای مسیرهای کوتاه‌تر در نظر می‌گیریم تا افرادی که می‌خواهند مسافت کوتاه‌تری را طی کنند و تمایل ندارند هزینه بالاتری را پرداخت کنند، از این اتوبوس‌ها استفاده ‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرده بود: از تهرانپارس تا میدان امام حسین(ع)، از میدان امام حسین(ع) تا انقلاب و از انقلاب تا آزادی اتوبوس‌هایی با تعرفه ارزانتر به صورت رفت و برگشت در نظر گرفته‌ایم تا افرادی که می‌خواهند مسافت کوتاهتری را طی کنند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند.

وی گفته بود: اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد تا مردم بدانند باید سوار چه اتوبوس‌هایی با چه تعرفه‌هایی شوند.

نمی‌توانیم مسافت پیموده شده توسط هر مسافر را اندازه‌گیری کنیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در مورد تخمین مسافت پیموده شده مسافران و دریافت هزینه‌های آنها نیز گفته بود: نمی‌توانیم مسافت پیموده شده توسط هر مسافر را اندازه‌گیری و تعرفه تعیین کنیم، اما طول خطوط مشخص و هزینه‌‌ای که باید پرداخت شود هم معین است.

تشکری هاشمی در پایان سال ۸۸ در مورد پرداخت یارانه اتوبوسرانی نیز گفته بود: هزینه جابه‌جایی هر مسافر با اتوبوس ۳۰۰ تومان است طبق مدل‌های اجرایی و مورد توافق دولت، شهرداری و مردم باید هر کدام سهم خود را پرداخت کنند.علیرغم اینکه میزان یارانه‌هایی که دولت باید پرداخت کند، هنوز مشخص نشده است؛ اما این پیش فرض را تعیین کرده‌ایم که مردم ۱۰۰ تومان پرداخت کنند.

اتوبوسرانی قادر به پرداخت ما‌به‌التفاوت ۲۵ تا ۳۰۰ تومان نیست

وی در پاسخ به اینکه در صورت عدم پرداخت یارانه‌ها وضع چگونه خواهد بود، گفته بود:باید بودجه از طریق دولت و شهرداری تأمین شود و امیدواریم این اتفاق رخ دهد در غیر این صورت شرکت واحد نمی‌تواند بدون پرداخت یارانه؛ مابه‌التفاوت ۲۵ تومان تا ۳۰۰ تومان را پرداخت کند؛ باید شهرداری و دولت برای شرکت واحد اعتبار در نظر بگیرند، در غیراین صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

کسری ۱۰۰ میلیارد تومانی اتوبوسرانی

بنابراین به نظر می رسد که اظهارات معاون شهردار در زمانی گفته شده که به کمک دولت در پرداخت سهم خود از یارانه بلیط اتوبوس امیدوار بوده است چراکه با عدم پرداخت دولت در ۶ ماهه نخست سال ۸۹ این احتمال وجود دارد که به دلیل وجود کسری ۱۰۰ میلیارد تومانی اتوبوسرانی وهزینه تأمین، نگهداری، اقلام مصرفی، نگهداشت ابنیه، حقوق، دستمزد و اضافه کارکارمندان آن، شهرداری از راههای دیگری مانند دریافت بیشتر از مردم به دنبال جبران این مابه تفاوت باشد.

طبق تماسهای دریافتی  مسافران بسیاری هستند که در طول روز از خطوط بی‌آرتی استفاده می‌کنند و در روزهای اخیر وجوه اضافی در ابتدای مسیر پرداخت کرده اند این درحالی بوده که ناظری نیست تا ببیند این مسافران در کجای مسیر پیاده شده اند و دستگاه کارت خوانی نیز که مسیر را اندازه گیری کند وجود نداشته است.

بهتر نیست اعضای محترم شورای شهر به جای منتظر ماندن از رسیدن مطالعات میدانی هرچه سریعتر تنها یک بار از این خطوط بازدید کنند؟! و آیا بهتر نیست که مسئولان شهرداری قبل از آغاز پروژه ای جدید تنها کمی آینده نگری کرده و ملزومات آن را از قبل فراهم کنند؟!آنچه که مسلم بوده این است که ضرر حال، تنها متوجه مردم است.


 


سخنگوی قوءقضائیه از انحلال جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامیبا حکم دادگاه خبر داد .

به گزارش ایلنا ،حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود  در خصوص صحت خبر انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با حکم دادگاه گفت: بله، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعالیت این دو حزب را متوقف کرده و اعلام کرده که آنها حق فعالیت سیاسی ندارن وبا مستنداتی که ارائه کرد از دادگاه تقاضای انحلال دو حزب را داشت که پرونده آنها به دادگاه رفت، دادگاه نیز مستقلا تصمیم گرفت، هر دو حزب را منحل کرد و هم‌اکنون حق فعالیت ندارند.

وی اضافه کرد: در ماده ۱۶ قانون احزاب بندهای مختلفی در خصوص جرایم احزاب وجود دارد که طبق ماده ۱۷ همان قانون نیز کمیسیون ماده ده احزاب نسبت به توقیف موقت حزبی که مرتکب آن جرایم شده باشد، تصمیم می‌گیرد.

دادستان کل کشور همچنین در خصوص رعایت آئین‌ دادرسی و حضور هیات منصفه در مراحل رسیدگی به اتهامات این احزاب نیز گفت: هیات منصفه برای رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در قانون مطبوعات پیش‌بینی شده است، اما از آنجا که تاکنون جرایم سیاسی در قانون تعریف نشده است، قانونی برای ضرورت رسیدگی با حضور هیات منصفه در این زمینه را نداریم.


 


محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از سمت خود برکنار شد.

به گزارش پارلمان نیوز، یک منبع آگاه در وزارت ارشاد در گفت وگو با این سایت خبری، برکناری رامین از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را تایید کرد.

همچنین سایت آخرین نیوز نیر در این باره نوشت: در راهروهای ساختمان وزارت ارشاد اخبار متعددی در این خصوص شنیده می شود و حتی از ابلاغ حکم معاون جدید مطبوعاتی خبر داده می شود و اینکه مراسم تودیع و معارفه این دو این هفته در وزارتخانه برگزار خواهد شد.البته پیش از این هم خبری درباره برکناری رامین منتشر شده بود که وی این خبر را تکذیب کرده بود.

گفتنی است هنوز درباره علت اصلی این تغییر در وزارت ارشاد خبری منتشر نشده است اما معاون جدید مطبوعاتی پیش از این مدیرکلی امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد.


 


روز جمعه(دوم مهرماه) از سوی انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان جلسه سخنرانی با حضور احمد شیرزاد نماینده اصفهان در مجلس ششم در محل دفتر این انجمن برگزار گردید.

به گزارش تحول خواهی، موضوع این جلسه که با سخنان شهریار دبیر زاده از اعضای شورای مرکزی انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان و دکتر حق پناه دبیر این انجمن در ارتباط با روز جهانی صلح آغاز گردی، “رابطه میان نظام های سلطه گر و نقض حقوق بشر” بود.

شیرزاد سخنرانی خود در این نشست مذکور را با طرح دو پرسش مبنی بر اینکه : “آیا ممکن است که نظام سلطه ای وجود داشته باشد که در آن نقض حقوق بشر صورت نگیرد ؟” و همچنین “آیا ممکن است که نظام دموکراتیکی وجود داشته باشد که در آن شاهد نقض حقوق بشر باشیم؟” آغاز نمود.

نماینده مجلس ششم در سخنان خود خاطرنشان کرد “… آنچه که حائز اهمیت است این است که نظامهای مردمسالار نیازی به نقض حقوق بشرآنهم بصورت نهادینه ندارند مگر آنکه یک نظامی اسما دموکراتیک باشد…از جمله ویژگی های نظامهای دموکراتیک مادام العمر نبودن مسولیتها می باشد بدین صورت که یک عده بر اساس رای مردم برای مدتی عهده دار حکومت می شوند و در پایان آن مدت نیز که معمولا بر اساس تجربه بشری دوره های چندین ساله می باشد، توسط رای مردم قدرت را تحویل می دهند که این رای گیری البته بایستی واقعی باشد زمانی که یک چنین شرایطی بوجود آید نظام مردمسالار نیازی به نقض حقوق بشر پیدا نخواهد کرد.”

شیرزاد در ادامه گفت “موضوع بعدی این است که چه اتفاقی می افتد که یک نظام غیردموکراتیک می شود.اولین مساله {اینکه می تواند به این شرایط منجرشود} این می باشد که یک عده دچار خود شیفتگی شده و خود را حسن مطلق می دانند و چنین می پندارند که اگر مدیریت را برعهده گیرند تمام مشکلات را حل خواهند کرد. مساله بعدی اینکه نظام های سلطه و غیرپاسخگو معمولا پس از یک دوره هرج و مرج و آشفتگی ظهور پیدا می کنند و میخ خود را محکم می نمایند. برخی اوقات این هرج و مرج واقعی نیست یعنی فضای آشفتگی اغلب توسط کسانی که دنبال سلطه هستند بوجود می آید تا توجیحی برای قدرت گرفتن خود باشد.”

وی سخنان خود را چنین پایان داد که “گفتمان دیکتاتورها این است که دیگران دچار بی خبری هستند و اطلاعات ویژه را فقط خودآنها دارند درحالی که باید گفت داشتن اطلاعات ویژه همواره منجر به تصمیم گیری درست نخواهد شد تصمیم گیری درست نتیجه عقل جمعی است.وقتی که سیستمی بسته شد در وهله اول این حکومت و حاکمان هستند که خود را از درک واقعیت ها محروم کرده اند در نتیجه مرتب دچار اشتباه می شوند و نهایتا نارضایتی ها آغاز می شود در این زمان آنها{به دلیل همان طرز تفکری که خود را برتر می دانند) اینگونه نتیجه گیری نخواهند کرد که کناربروند ودیگران بیایند استدلال آنها این است که مخالفین اشتباه می کنن وباید آنها را از بین برد.دیکتاتوری ها این ویژگی را دارند که حتی نسبت به زمزمه ها ، طرز تفکر وزندگی خصوصی مردم نیز حساس می شوند بنابراین مرتب در حال پالایش افراد وفادار و غیر وفادار هستند.”


 


خبر گزاری فارس در حاشیه نگاری از  سفر اقای احمدی نژاد به نیویورک نوشت: برخی از هیئت‌ها برای برگزاری انتخابات‌های پیش روی کشورشان از مقامات ایرانی در‌خواست می‌کردند که تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهند.

این خبرگزاری به جزییات بیشتری در مورد این هیات  دیپلماتیک و اینکه به دنبال چه تجاربی در برگزاری انتخابات است اشاره نکرد.

به گزارش کلمه این خبرگزاری  همچنین  مدعی شد: یکی از روسای جمهور در دیدار با احمدی‌نژاد خطاب به وی گفت که من مدیون شما هستم چون از عکس شما در انتخابات استفاده کرده و با این روش پیروز شدم.


 


سید ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار اهل شمال کشور که به تازگی از زندان اوین به زندان اهواز، زندانی در جنوب کشور تبعید شده است ،  در سلول انفرادی نگهداری میشود.

به گزارش خبرنگار کلمه ، این فعال دانشجوئی روز یکشنبه طی تماسی تلفنی با خانواده اش گفته است : “مسئولیبن امنیتی هنگام ضرب و شتم وی در زندان اهواز به او می گفتند: اینجا زندان اوین نیست که بخواهید هر غلطی که خواستید بکنید و کاری به کارتان نداشته باشیم. وزرات اطلاعات به ما گزارش داده که تو آدم مقاومی هستی، ما قدت را خم می کنیم.”

ضیاء نبوی در ادامه مکالمه تلفنی اش خاطرنشان کرد که در دو روز ابتدائی تبعیدش به زندان اهواز، پس از ضرب و شتم، وی را به سلول انفرادی منتقل کرده اند و در طول دو روز فقط یک وعده غذائی به او داده اند.

همچنین مسئولین امنیتی زندان اهواز در مدت زمان نگهداری این فعال دانشجوئی در بند انفرادی فقط یک بار در طول روز اجازه دسترسی به سرویس بهداشتی را به وی داده اند.

سید ضیاء نبوی در تماس تلفنی اش همچنین افزود : ” اکنون مرا به بند امنیتی که اکثر متهمان آن، جدائی طلبان عرب استان خوزستان هستند، منتقل کرده اند”. وی وضعیت بند امنیتی که به تازگی وارد آن شده را بسیار نامناسب و پائین تر از معیارها و استانداردهای یک زندان معمولی توصیف کرد، به طوری که در یک بند عمومی و امنیتی نه تنها یک سیستم خنک کننده علیرغم هوای گرم و شرجی اهواز وجود ندارد بلکه حتی یک تهویه جهت تصفیه هوای نامناسب زندان در آن تعبیه نشده است. وی خاطرنشان کرد که تنها یک سرویس بهداشتی قابل دسترس وجود دارد و تنها هفته ای یک بار اجازه استفاده از حمام را به زندانیان می دهند.

این گزارش حاکیست حال مادر این فعال دانشجوئی پس از گفتگوی تلفنی ضیا از زندان اهواز به شدت بد شده است.

یکی از دوستان آقای نبوی در این مورد به خبرنگار کلمه گفت: ” در روزهای اخیر مادر سید ضیاء نبوی به شدت نگران تبعید فرزندش به اهواز بوده و خود سید ضیاء در هنگام تبعید توان گفتن این خبر را به خانواده خود نداشت و خبر تبعید این فعال دانشجوئی از طریق یکی از بستگان نزدیک به اطلاع خانواده اش رسید. و حال مادر ضیاء نبوی پس از شنیدن خبر تبعید فرزندش به اهواز نامناسب شده است.”

چندی پیش خانواده سید ضیاء نبوی در نامه ای به دادستان تهران در خواست نمودند تا فرزندشان را به اهواز تبعید نکنند.

سید ضیا نبوی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل و دانش آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق به کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی شده بود. وی در حوادث پس از انتخابات در تاریخ ۲۵ خرداد ۸۸ دستگیر شده و مدت ۴۷۰ روزه بازداشت خود را در بند ۲۰۹ و ۳۵۰ زندان اوین و بدون مرخصی سپری کرده است. نبوی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرنیا به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی در روز ۵ شبنه هفته گذشته به زندان اهواز تبعید شد.


 


کمپین ملی «صلح و گفتگو»، در آستانه ١۶ مهرماه و جشن باستانی مهرگان، پیشنهاد نامگذاری آن روز را بعنوان “روز ملی صلح و گفتگو” ارائه کرد.

به گزارش تحول سبز، این کمپین خاطرنشان کرده است “جنبش فراگیر آزادی خواهی وعدالت طلبی ملت ایران، به رغم کاستی ودشواری ها، و همچنین آسیب ها و تنگناها و تحمل فشارهای بسیار، توانمند و پویا، و با تکیه بر خرد جمعی و دانش و تدبیر و آموزه های تاریخی، همچنان استوار و بی هراس به پیش می رود . و هر روز شکوفاتر از روز پیش، به پیگیری مطالبات و خواسته های پاسخ نیافته ملت می پردازد.

زنان و مردان سبز ایران زمین چهره صلح دوستی و پرهیز از خشونت را با وجود نا ملایمات فراوان و تحمل رنج ها و دردهای بسیار در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشته اند؛ و با سرسختی بر پیمان خویش پایدار مانده و به خشونت و کینه ورزی گرفتار نیامده اند .همراهان و رهبران جنبش سبز نیز، نماد مقاومت وپایداری ملت تاریخ ساز وتمدن ساز بود ه اند .”

کمپین ملی «صلح و گفتگو»، یادآور شده است “بردباری و تساهل و مدارای جوانان ایرانی در زمان مبارزات انتخاباتی، و شکل گیری فضای گفتگوی آرام و منطقی، تصویری روشن از فرهنگ ایران وروحیه مردم سالاری بروز داد که دنیارا به شگفتی واداشت و ادامه آن حرکت فرهنگ ساز، شکل گیری جنبشی درونزا و پویا است…

پیروزی جنبش سبز در گرو نهادینه ساختن باور مردم سالاری، گفتگوبه منظور روشنگری و پاسخ دادن به ابهام آفرینی ها، گسترش اطلاع رسانی، پرهیز از خشونت ومدارا و بردباری است … یاران و همران جنبش سبز از هر فرصتی برای ابراز دیدگاه ها ی خود ونشان دادن تفاوت با دیدگاه های حاکم برکشور بهره جسته و به خوبی نشان داده اند که روش های جاری اداره کشور در مناسبات داخلی وبین المللی مورد قبول وپذیرش آنها نیست .”

این تشکل در ارائه پیشنهاد خود آورده است “شانزدهم مهرماه زمانی است برای دامن زدن به گفتگو بین نگرش های مختلف درون جنبش سبز در داخل وخارج کشور , یافتن راه وروش هایی برای بهره گیری ازهمه توان وپتانسیل همراهان وطرفداران جنبش سبز, گفتگو برای سازمان دادن نهادهای خود بنیاد .

جشن مهرگان یادگاری است کهن که می تواند با جلوه ای تازه چشم اندازی روشن در برابر همراهان جنبش سبز قرار دهد . آغازی بر سازماندهی و گفتگوهای همه گیر رو در رودانسته شود . جشن مهرگان جشن راستی و پاسداری از دوستی و مهر است .ما می توانیم در این روز پرده از دروغ ها و تزویر ها و ریا برگیریم , و یکی از مهمترین ارزش های جنبش سبز را که راستی و درستی است مورد تآکید دوباره قرار دهیم . جنبش سبز جنبش آزاد اندیشی و درست کرداری و راست گفتاری است … از همین روپیشنهادات تازه وسازنده در راستای تکمیل آنچه ارائه شد هماهنگی وهمراهی بخش بزرگتری را در تدوین برنامه ها فراهم خواهد آورد ؛ و بر همین مبنا طراحی و تدوین برنامه های مناسب دیگری پویایی جنبش سبز ایران را نشان خواهد داد .

علاوه بر آنچه که گفته شد ارائه مقالات در باره موضوعات مورد نیاز این مرحله از جنبش می تواند بخشی از این برنامه ها باشد که از نیازهای امروزی جامعه ماست.

مهر روز از ماه مهر، و جشن کهن مهرگان نیز فرصتی است برای نشان دادن ایده ها ی جنبش سبز همچون پاسداری از آئین راستی , نفی دروغ , مخالفت با خشونت وخودکامگی, مخالفت با جنگ و ویرانگری, تأکید بر گفتگو , بر همین اساس ضمن اعلام شکل گیری کمپین ملی صلح وگفتگو پیشنهاد می شود که از سوی کنشگران وفعالان جنبش سبز نیز این روز به عنوان روز ملی صلح وگفتگو نا م گذاری شده واز همه امکانات برای رسانیدن پیام صلح دوستی مردم ایران به گوش جهانیان استفاده شود .”


 


امروز دوشنبه، پنجم مهرماه، دادگاه مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، برگزار شد.

به گزارش کلمه کاظمیان به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، محاکمه شد.

رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی و فعالیت‌های حرفه‌ای این روزنامه‌نگار، برخلاف تصریح اصل ۱۶۸ قانون اساسی، به‌صورت غیرعلنی، بدون حضور هیأت منصفه، و تنها با حضور یکی از وکلای مدافع وی (محمد سیف‌زاده) برگزار شد. دیگر وکیل کاظمیان، نسرین ستوده، خود از نیمه‌ی شهریورماه گذشته در بازداشت بسر می‌برد.

این فعال ملی _مذهبی که دانش‌آموخته‌ی دکترای علوم سیاسی است، هشتم دی‌ماه ۱۳۸۸ (فردای عاشورای حسینی) در منزل مسکونی خود بازداشت شد، ۶۳ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ اوین در حبس بسر برد، و درنهایت دهم اسفندماه گذشته با قرار وثیقه آزاد گردید.

کاظمیان تا پیش از بازداشت، از یادداشت‌نویسان دو سایت اینترنتی روز و جرس بود. دیدگاه‌های وی در قالب یادداشت‌ و مصاحبه‌ با رسانه‌های خارجی، مستندات کیفرخواست وی شدند. تحلیل‌های سیاسی او همچنین در روزنامه‌های اعتماد و اعتماد ملی منتشر می‌شد.

کاظمیان به‌عنوان تحلیلگر سیاسی و یادداشت‌نویس، سابقه‌ی همکاری با سرویس سیاسی بسیاری از روزنامه‌ها و ماهنامه‌های اصلاح‌طلب (ازجمله جامعه، توس، حیات نو، یاس‌نو، وقایع اتفاقیه، نامه، شرق، سرمایه و….) را در کارنامه دارد؛ نشریاتی که جملگی توقیف شدند. وی همچنین دبیر سرویس سیاسی روزنامه‌های توقیف شده‌ی خرداد (به مدیر مسئولی عبدالله نوری) و فتح، و نیز عضو شورای سردبیری ماهنامه‌ی توقیف شده‌ی آفتاب (به مدیر مسئولی عیسی سحرخیز) بوده است.


 


بدنبال تیتر روز گذشته روزنامه شرق مبنی بر «اعتراض طلافروشان بر نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ناشی از فرار مالیاتی است» جمعی از بازاریان وکسبه طی تماس های مکرر با این روزنامه به نحوه انعکاس این خبر اعتراض داشتند ونحوه انعکاس آن را در روزنامه شرق مغایر با اصول اخلاقی و حرفه خبر نگاری دانستند.

یک منبع مطلع در وزارت اقتصاد ودارایی به خبر نگار کلمه گفت روز گذشته شمس الدین حسینی شخصا با تعدادی از مدیران روزنامه ها از جمله با رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق تماس گرفته واز آنها خواسته است یا اعتصاب بازار را انعکاس ندهند ویا با عناوینی علیه بازاریان منعکس کنند.


 


محمد مهدی شهریاری درخصوص ضرورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در شرایط فعلی کشور، اظهارداشت: من از جمله نمایندگانی هستم که مخالف اجرای این قانون در شرایط فعلی کشور چه از نظر داخلی و چه بین‌المللی هستم.

وی ادامه داد: اجرای این طرح قطعا باعث بحران در داخل کشور می‌شود. این طرح هنوز اجرا نشده است تبعات زیادی به‌وجود آورده است؛ به‌طوری که در فیش‌های برق شهر تهران و برخی استان‌ها افزایش بی‌رویه قیمت را شاهد بودیم.

شهریاری تصریح کرد: از هدفمند کردن یارانه‌ها به جراحی بزرگ یاد می‌کنند اما در شرایط داخلی از نظر اقتصادی و شرایط بین‌المللی‌، این جراحی یک دکتر باتجربه و متبحر می‌طلبد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: متاسفانه ۸ ماه از تصویب این قانون می‌گذرد و تا‌کنون راه‌کارها و شیوه اجرا مشخص نشده است. دولت قول داد که از مهرماه این قانون را اجرایی کند اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و نگرانی در بین مردم بسیار زیاد است به‌طوری که کسی نمی‌تواند کار تولیدی کند چون از آینده مطلع نیست.

وی با بیان این پیشنهاد که بهتر است تا رسیدن به وضعیت با ثبات اقتصادی اجرای این قانون به تعویق افتد گفت: ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم و دستگاه‌ها و صنایع ما را زمین‌گیر کرده است و آینده روابط ما با غرب و سازمان ملل و شورای امنیت مشخص نیست، اجرای این قانون در شرایط کنونی به‌خاطر بی‌تجربگی دولت در اجرا، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کند.

شهریاری خاطرنشان کرد: مجلس کسب درآمد دولت از هدفمند کردن یارانه‌ها را ۲۰ هزار میلیارد تومان در ظرف یک سال پیش‌بینی کرد اما دولت تصمیم داشت که این مبلغ را در ۶ ماه به‌دست آورد هم‌اکنون هم که ۶ ماه تا پایان سال فرصت باقی است اقدامی که نشان دهد این قانون اجرایی خواهد شد مشاهده نمی‌شود و اگر دولت این قانون را از آبان‌ماه اجرایی کند‌، فشاری که به مردم وارد می‌شود حتی بیشتر از دریافت ۴۰ هزار میلیارد تومان که نظر اولیه دولت بود، است.
نماینده بجنورد گفت: هرچند من مخالف اجرای این قانون هستم اما اگر قرار است این قانون در هر شرایطی اجرایی شود مجلس باید در این شرایط نسبت به تاخیر دولت در اجرا واکنش نشان دهد. مجلس باید شفاف از دولت بخواهد چقدر قرار است قیمت‌ها را آزاد کند. در حال حاضر هیچ نماینده‌ای خبر ندارد چه اتفاقی خواهد افتاد. در صورتی که دولت برای اطلاع‌رسانی به مجلس مقاومت کند و تاخیر در اجرا از آبان ماه هم بگذرد، مجلس باید درخواست توقف اجرای طرح را پیگیری کند.


 


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر جایگاه رفیع مجلس و انتقاد از سخنان اخیر احمدی‌نژاد در این مورد، گفت: جایگاه مجلس با این اظهارات خام وسنجیده تضعیف نمی‌شود. به نفع رئیس‌جمهور نیست مجلسی که با ریاست‌جمهوری و مدیریت سیاسی وزارت کشور او موافقت کرده است را مورد حمله قرار دهد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده تهران در پاسخ به سوالی در مورد اقدام احتمالی مجلس در قبال سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر در راس امور نبودن مجلس، اظهار داشت: مجلس کار خاصی در این مورد نباید انجام دهد. زیرا چه آقای رئیس‌جمهور بخواهد و چه نخواهد متن قانون اساسی نشان می‌دهد که مجلس در راس امور است. از جمله شواهد این ماجرا این است که مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور را عزل کند ولی او نمی‌تواند مجلس را منحل کند. دیگر آنکه مجلس می‌تواند به وزرا رای اعتماد بدهد یا ندهد و آنان را استیضاح کند، ولی رئیس‌جمهور نمی‌تواند یک نماینده مجلس را کنار بگذارد.

وی یادآور شد، در حالی که قبل از تجدید نظر در قانون اساسی رئیس‌جمهور تنظیم‌کننده روابط قوای سه گانه بود، پس از تجدید نظر این حق به رهبری داده شد.  همچنین قبلا رئیس‌جمهور مکلف بود به مردم پاسخگو باشد، اما پس از اصلاح قانون اساسی وی موظف است که در مقابل رهبری و مجلس پاسخگو باشد؛ لذا موقعیت مجلس در قانون اساسی دو پله بالاتر از دوران امام(ره) رفته است و اینکه ایشان فرموده بودند،«مجلس در راس امور است» یک واقعیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با طرح این سوال که اصولا طرح مسائلی از این دست چه نفعی برای دولت دارد؟، تصریح کرد: به فرض که این سخن رئیس‌جمهور را قبول کنیم، ‌مگر قرار است چه تغییری رخ دهد؟ مجلس در راس امور است تا جلوی رسیدن رئیس‌جمهور به دیکتاتوری را بگیرد و این قدرت را نیز دارد. بنابراین معنی ندارد که کسی بخواهد جایگاه مجلس را نسبت به آنچه در بیان امام آمده است، تضعیف کند.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه این نوع نگاه به مواضع امام توسط کسانی کلید خورد که ایشان و رهنمودهایشان را قبول نداشتند و معتقد بودند که بحث ولایت فقیه هم تاریخ مصرف داشته است، گفت، اگر با بیانات امام این گونه برخورد شود و برای آنها تاریخ مصرف تعیین کنیم، در این نظام سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و دیگر نمی‌توان نظام را براساس رهنمودهای معمار انقلاب اداره کرد و تداوم بخشید.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به اینکه آیا عملکرد مجلس در بیان چنین موضعی از سوی رئیس جمهور موثر بوده است یا خیر؟، اظهار داشت که البته عملکرد مجلس قابل نقد است. یکی از نقدها نیز همین رای به فوریت طرح نظارت بر مجلس است که نشان‌دهنده ضعف مجلس است. لذا اشکالی ندارد که از عملکرد مجلس انتقاد کنیم. زیرا قبلا نیز بعضی تصمیمات را گرفته است که از روی ضعف بوده، اما در مجموع عملکرد خوب و قوی داشته است. البته معنی وارد بودن نقد به مجلس این نیست که در اظهار نظری جایگاه آن را تنزل دهیم. این امر بر خلاف اصول انقلاب و رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه مجلس را در دیدارهای مستقیم احتمالی به احمدی‌نژاد متذکر می‌شوید یا خیر؟، اظهار داشت: مسلما مستقیما و بطور حضوری این گلایه‌ها را مطرح می‌کنیم و خواستار اصلاح مواضع وی می‌شویم. در سخنرانی‌ها، نطق‌ها و مصاحبه‌ها نیز نظر خود را در این مورد بیان کرده و خواهیم کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته