-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 09/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرورتیش / رادیوکوچه

lichar@koochehmail.com

تا به‌حال برایتان پیش آمده که توی کمد گرفتار شده باشید یا کسی را آن‌جا پنهان کنید؟ گاهی بعضی‌ها به خاطر یک اشتباه کوچک در محاسبه زمان یا موقعیت، مجبور می‌شوند ساعت‌ها توی کمد بمانند و صدایشان هم در نیاید. البته همه آن‌ها سالم از کمد بیرون نمی‌آیند.


 


سارا / واحد ترجمه / رادیو کوچه

۱٫اسراییل: از سر گرفتن پیمان صلح

رهبران اسراییل و فلسطین که آخرین مذاکرات  رودرروی آن‌ها به دو سال قبل باز می‌گردد بار دیگر راضی به مذاکره شدند. به دنبال فشارهای آمریکا، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین «محمود عباس» در بیستم آگوست موافقت کرد که مذاکرات صلح از سر گرفته شود. «محمود عباس» گفته است که در صورت از‌سر‌گیری شهرک‌سازی از مذاکرات مستقیم صلح با اسراییل خارج خواهد شد. مدت محدودیت شهرک‌سازی برای یهودیان در کرانه‌ی باختری در تاریخ ۲۶ سپتامبر به پایان می‌رسد. برخی معتقدند که شهرک‌سازی‌ها برای آینده‌ی فلسطین تهدیدآمیز هستند. سران این دو کشور دفعات زیادی با هم مذاکره کردند:

-1993 بعد از یک دهه کشمکش، رهبران فلسطین و اسراییل قرارداد «اسلو» را امضا کردند.

-۱۹۹۸ پس از حمله‌های «حماس» و کشته‌شدن نخستین اسراییلی «ییزاک رابین»، هدف از جلسه‌ی «وای ریور» ادامه‌ی قرارداد «اسلو» بود.

-۲۰۰۰ «یاسر عرفات» و «ایهود باراک» به مذاکره در رابطه با پناهندگان، مرزها و امنیت پرداختند. «عرفات» از امضای قرارداد سرباز زد و خشونت و کشمکش شروع شد.

۲۰۰۰  - کنفرانس «شارم الشیخ» نوید بخش ادامه‌ی مذاکرات بود.

۲۰۰۱- رهبران فلسطین و اسراییل حاضر به مذاکره شدند ولی به‌خاطر نزدیک‌شدن زمان انتخابات اسراییل این مذاکرات بی‌نتیجه ماند.

۲۰۰۲- آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و روسیه پیشنهاد دادند که فلسطین و اسراییل برای به‌سرانجام‌رساندن موضوع شهرک‌سازی مذاکره کنند.

۲۰۰۳-  در جلسه‌ای که در «اردن» برگزار شد تلاش برای مذاکره به جایی نرسید.

۲۰۰۵-  رهبران دو کشور در مصر ملاقات کردند ولی خشونت و کشمکش هم‌چنان ادامه داشت.‌

۲٫ سومالی: الشباب به هدفش رسید

پس از این‌که سازمان اتحادیه آفریقا در جولای اعلام کرد که نیروهای امنیتی بیش‌تری به سومالی می‌فرستد، گروه مسلمانان تندرو با نام «الشباب» در ۲۶ آگوست به هتل «مگدیشو» حمله کرد. ۳۰ نفر کشته شدند که تعدادی از آن‌ها اعضای پارلمان بودند. در طی درگیری و تیراندازی با نیروهای امنیتی شش نفر دیگر هم کشته شدند. در این ماجرا توانایی دولت سومالی برای حکومت به مبارزه طلبیده شد.

۳٫ کره شمالی: سفر کارتر به پیونگیان

رییس‌جمهوری سابق آمریکا «جیمی کارتر»، ۲۵ آگوست به کره‌ی شمالی رفت تا برای آزادی «ایجالون مهلی گومژ» زندانی ۳۱ ساله‌ی آمریکایی میانجی‌گری کند. «گومژ» در پی ورود غیر‌قانونی به کره‌ی‌شمالی در ژانویه دست‌گیر و به هشت سال اعمال شاقه محکوم شد. «کارتر» پیش از این در بحران هسته‌ای ۱۹۹۶ به کره کمک کرده بود. پیش‌بینی می‌شود که «کارتر» به هم‌راه «گومژ» به آمریکا بازگردد.

۵٫ واشینگتن: رقابت برای به‌دست آوردن بالاترین امتیاز

نه ایالت به هم‌راه «واشینگتن» به‌عنوان برندگان مرحله‌ی دوم طرح اصلاح آموزش که از طرف دولت «اوباما» برگزار شد انتخاب شدند. این ایالات ۴٫۳۵ بیلیون دلار دریافت می‌کنند تا برای اجرای طرح اصلاح آموزش مثل میزان حقوق معلمان بر اساس شایستگی آن‌ها و هم‌چنین مدارس چارتر هزینه کنند.

۵٫ ژاپن: قانون مجازات اعدام

ژاپن اعلام کرده است که زندان‌ »توکیو» و محل اجرای حکم محکومین به اعدام را برای اولین‌بار در معرض بازدید رسانه‌های ملی قرار می‌دهد. این تصمیمی است که وزیر دادگستری «کیکو چیبا» پس از مشاهده‌ی به دار آویخته شدن دو نفر در ماه جولای گرفت. «کیکو چیبا» از مخالفان «مجازات اعدام» است. صد نفر دیگر در ژاپن به مرگ محکومند و منتظر اجرای حکم هستند. ژاپن و آمریکا تنها کشوران عضو «جی هشت» هستند که هنوز قانون مجازات به مرگ را اجرا می‌کنند.

۶٫ فیلیپین: گروگان‌گیری

پس از یک روز آماده‌باش، نیروهای پلیس «رولاندو مندوزا» را که مسافران یک اتوبوس را گروگان گرفته بود به ضرب گلوله کشتند. «مندوزا» فرمانده‌ی سابق پلیس بود که در سال گذشته به جرم اخاذی اخراج شده بود. طی حادثه‌ی گروگان‌گیری هشت توریست هنگ‌کنگی کشته شدند. منتقدان معتقدند که نیروهای پلیس برای چنین حادثه‌هایی خوب آموزش داده نشده‌اند. رییس‌جمهوری «بنیگنو آکیبو» متعهد شد که موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

۷٫ کنگو: تجاوز به صدها نفر

از ۳۰ جولای به مدت چهار روز حدود ۲۰۰ زن، دختر و پسر بچه در کنگوی شرقی  مورد تجاوز قرار گرفتند. بر اساس اطلاعات سازمان ملل، متجاوزان یک گروه جنایت‌کار از نژاد «هوتو» بودند که رهبران این گروه در کشتار دسته‌جمعی «روآندا» در سال ۱۹۹۴ دست داشتند. به گزارش گروه‌های نجات، دو تا شش مرد به هر زن در مقابل چشمان خانواده‌اش تجاوز کرده‌اند.

۸٫ آلمان: بازسازی ارتش

در ۲۳ آگوست، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که چند طرح پیشنهادی برای اصلاح نیروهای ارتش کشور داده شده است. بدین ترتیب عده‌ی سربازان از ۲۵۰۰۰۰ به ۱۶۵۰۰۰ کاهش می‌یابد و هم‌چنین سیایت خدمت اجباری (نظام وظیفه) متوقف می‌شود. برخی از منتقدان شامل اعضای دولت خدمت اجباری را برای کشور ضروری می‌دانند.

۹٫ یمن: جنگ در چند جبهه

در حالی که واشینگتن برای مقابله با تروریست‌های مظنون، هدف‌های کنترل شده را زیاد می‌کند، نیروهای امنیتی یمن که مشکوک به حضور نیروهای وابسته به گروه القاعده بودند شهر را محاصره کردند. حدود ۸۰۰۰۰ نفر از ساکنان به قسمت جنوبی یمن فرار کردند. از سوی دیگر مقامات رسمی یمنی در حال مذاکره با رهبران شورشی شیعه در شمال یمن هستند.

۱۰٫ گرین‌لند: پیدا شدن گاز طبیعی در ساحل

کمپانی اسکاتلندی «کرن» در ۲۴ آگوست اعلام کرد که مقدار کمی گاز در ساحل غربی «گرین‌لند» کشف کرده است. حادثه‌ای که در خلیج مکزیک رخ داد محیط زیست‌شناسان (گرین‌پیس) را نگران کرده است، آن‌ها یک کشتی فرستاده‌اند تا از حفاری‌های احتمالی در این منطقه جلوگیری کند. چاه‌هایی که در گذشته در «گرین‌لند» بوده است همه خشک شده‌اند و آب‌های این منطقه تقریبن دست نخورده هستند. «کرن» اعلام کرده است که علایمی از وجود سیستم هیدروکربن در خلیج «بافین» دیده شده است.

۱۱٫ فیلادلفیا: پرداخت مالیات

دارندگان وب‌لاگ در شهر «فیلادلفیا» باید به جز مالیات، ۵۰ دلار در سال برای مجوز پرداخت کنند. پول برای مجوز فقط برای وب‌سایت‌هایی است که جنبه‌ی تبلیغی دارند، ولی این قانون هیچ تفاوتی بین سایتی که سود زیادی به‌دست می‌آورد با سایتی که در سال فقط چند دلار سود می‌کند قایل نشده است. وب‌نویسان آماده‌ی جنگ هستند. البته در گذشته هم با نویسندگان به‌همین شیوه رفتار می‌شده است.


 


آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

arash.ava@koochehmail.com

پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم

زبــانی چــو بـــیان تـــو نــدارد ســـخــنم

بخش اول

ره مـــگردان و نـــگه‌دار هـــمین پرده‌ی راز

تا من از راز سپــهرت گرهـــی باز کـــــنم

چـــه غـــریبانه تو با یاد وطـــن مـی نالی

من چه گویم که غریب است دلم در وطنم

بخش دوم

شــعـــر مــن با مـــــدد ساز تو آوازی دارد

کــی بود باز که شوری به چمن در فکنم؟

هـــمه مــرغان هــم‌آواز پراکـــنده شدند

آه از ایـــــــن باد بلاخیز که زد در چـمنــم

نـی جـــدا زان لب و دندان چه نوایی دارد

من زبی هم نفسی ناله به دل می‌شکنم

بی‌ تــو آری غـــزل ســــــایه ندارد لطفی

باز راهی بزن ای دوســــت که آهی بزنم

منبع: وب‌لاگ دل‌آواز


«محمدرضا لطفی» در سال ۱۳۲۵ در گرگان متولد شد‌. از کودکی علاقه‌ای خاص به موسیقی داشت‌. برادرش تار می‌نواخت و همین دلیلی شد برای این‌که محمدرضا که حالا نوجوان پانزده ساله‌ای بود‌، شروع به آموختن تار کند‌. استعداد ستودنی او در موسیقی سبب شد تا در پیمودن راهش‌، سرعتی بیش از دیگران داشته باشد‌. او اولین کنسرتش را در هفده سالگی در دبیرستانی در گرگان برگزار کرد‌. مدتی بعد نیز چندبار قطعاتی را در رادیو گرگان اجرا کرد‌. اما گرگان نیز مانند دیگر شهرستان‌های ایران محیط  مناسبی برای رشد در موسیقی نداشت‌. لطفی نیز باید راه دور تهران را درپیش می‌گرفت .

در تهران اساتیدی چون «علی‌اکبرخان شهنازی»‌، «نورعلی برومند»‌، «دوامی» و «هرمزی»‌، او را به هدفش نزدیک‌تر کردند.

ورود به دانش‌گاه هنرهای زیبا فرصتی شد تا لطفی با موسیقی کلاسیک غرب بیش‌تر آشنا شود‌. از این‌رو نواختن ویولن را نیز آغاز کرد و پس از مدتی توانست در ارکستر ملی موسقی ایران که زیر نظر «حسین دهلوی» بود‌، شروع به فعالیت کند .

سپس محمدرضا لطفی گروه شیدا را تاسیس کرد که با هم‌کاری مرکز اشاعه موسیقی و رادیو‌، موقعیتی فراهم می‌کرد تا بشود زمزمه‌ای نو در موسیقی ایرانی احساس کرد‌. حضور «هوشنگ ابتهاج» در رادیو‌، برای لطفی دل‌گرمی خاصی بود‌. دوستی این دو‌، کمک زیادی به رشد موسیقی ایرانی می‌کرد .

گروه شیدا در شهرهای ایران‌، برنامه‌های خوبی برگزار کرد.

حضور آهنگ‌سازانی چون «لطفی»‌، «مشکاتیان» و «علی‌زاده» در «چاوش» که زمزمه انقلاب بود‌، باعث تحول نسبتن چشم‌گیری در موسیقی ایرانی شد‌. چه آثار بزرگی خلق شدند.

چاوش فرصتی بود برای این‌که لطفی با اساتیدی چون «شجریان» و «ناظری» هم‌کاری کند و ثمره‌اش‌، ترانه‌هایی می‌شد که تا امروز هم‌، رنگ کهنگی نگرفته است‌.

به اختصار هم‌کاری لطفی و گروه «شیدا» را در چاوش مرور می‌کنیم .

چاوش ۱ : به یاد عارف … محمدرضا شجریان‌، محمدرضا لطفی‌. گروه شیدا

چاوش ۲ : برادر بی‌قراره‌. آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی … شجریان، شهرام ناظری، لطفی‌. گروه شیدا

چاوش ۳ : سواران دشت امید‌. گروه شیدا به سرپرستی حسین علی‌زاده

چاوش ۴ : مرا عاشق‌. شهرام ناظری‌. گروه شیدا و عارف. آهنگ‌سازان‌: محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان

چاوش ۵ : گروه شیدا و عارف‌. هنگامه اخوان.

چاوش ۶ : سپیده‌. محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی و گروه شیدا

چاوش ۷ : سال‌گرد انقلاب‌. شجریان، شهرام ناظری‌. گروه شیدا و عارف

چاوش ۸ : کاروان شهید‌. شهرام ناظری و سیما بینا‌. گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی.

چاوش ۹ : جان جان‌. محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی‌. گروه شیدا

چاوش ۱۰ : به یاد طاهرزاده . گروه شیدا و عارف، محمد رضا لطفی، صدیق تعریف

لطفی به تنهایی‌، جای چند ساز را پر می‌کند‌. به قول استاد شجریان‌، لطفی درهر تک‌نوازی برآوردگاه یک گروه نوازی بزرگ می‌شود‌. آثاری چون «عشق داند»‌، «چشمه نوش»‌، «راست پنجگاه» را بشنوید‌؛ آن وقت هم‌نظر می‌شویم‌. ساز لطفی در آثاری چون «خموشانه»‌، «رمز عشق» و «گریه بید» نیز همین ویژگی را دارد‌.

حالا لطفی پس از سال‌ها به ایران بازگشته‌ است تا تجربیات خود را به جوانان ایرانی اهدا کند‌. لطفی‌، خیلی‌ها را بزرگ کرده است‌. گرچه هیچ پروانه‌ای پریروز پیله‌گی خویش را به یاد نمی‌آورد‌. استادمان را بیش‌تر ارج بنهیم.


 


خبر / رادیو کوچه

دادگاه انقلاب اسلامی شهر سقز، روز شنبه، دو شهروند اهل این شهر را به نام‌های جمال امینی و محمد منیری به حبس محکوم کرده است.

به گزارش آژانس خبری موکریان، سید‌وفا حسینی وکیل این دو شهروند با ضمن تایید این خبر اظهار داشت‌: «براساس حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز‌، جمال امینی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و هم‌کاری با احزاب اپوزیسیون به تحمل ۳ سال حبس محکوم شده که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان عینن تایید شده است‌.»

وی هم‌چنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده دیگر موکل خود‌، محمد منیری اظهار داشت: «شعبه اول دادگاه انقلاب سقز محمد منیری را به اتهام هم‌کاری با احزاب مخالف و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۵ سال زندان محکوم نمود که این حکم در شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان کردستان به یک سال کاهش یافت‌.»

گفتنی است این دو شهروند سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

بوی خوش یکی از بهترین‌های زندگی است مثل بوی خوش یک گل یاس و یا بوی کودک تازه متولد شده و یا عطر خوش یک زن.

بعضی ملت‌ها اجساد پادشاهان خود را با تنه‌ی درختانی می‌سوزاندند که دود آن‌ها بوی بسیار مطبوعی داشت و این‌گونه گمان می‌کردند که برای پیوستن روح پادشاه به دیگر ارواح، مراسم تشریفاتی خوبی برگزار کرده‌اند. آن‌ها بر این عقیده بودند که دود بر روح می‌نشیند و عطر خوش آن، بوی ناخوشایند مرگ را از جسد می‌گیرد. مصری‌ها برای مومیایی‌ کردن مردگان خود، از عطرهای گیاهی مثل حنا و دارچین استفاده می‌کردند و این ترکیبات را «رایحه‌ی خداوندگی» می‌نامیدند. کمی بعد، زنان خانه‌دار وقتی غذا می‌پختند، فهمیدند که بوی برخی چوب‌ها، عطر و طعم خوبی به غذا می‌بخشد. چهار‌هزار سال پیش، مصری‌ها برای اولین‌بار، روغن‌های خوش‌بویی ساختند که افراد مقدس قبل از دعا آن‌ها را به تن خود می‌مالیدند. به این روغن‌های خوش‌بو لقب perfumum دادند که همان پرفیوم  perfume امروزی به معنی «عطر» است و از دو واژه per به معنی «درون» و Fume به معنی «دود» تشکیل شده است. اولین عطر ساخته‌ی دست مصری‌ها «kyphi» نام داشت که مخلوطی از عسل، شراب انگور، گل طاووس، زعفران و شیره‌ی درخت عرعر بود.

پیشینه‌ی استفاده از روغن‌های معطر گیاهی طولانی و برجسته است. مصریان باستان به احتمال زیاد بیش‌ترین کوشش را هزاران سال پیش برای پرورش عطر درمانی کرده‌اند حدود زمانی که چینیان باستان در حال پرورش طب‌سوزنی بودند. وقتی گور فرعون مشهور مصر باستان، توت‌عنخ خامون، را در سال ۱۹۲۲ گشودند چند ظرف عطر یافتند، گواه این که ثروت‌مندان مصر باستان از کندر معطر استفاده می‌کرده‌اند.  کلمه‌ی «آروماتراپی» به معنای درمان با استفاده از بو و عطر است و به مصرف روغن‌های بودار در معالجه عمومی برای توسعه سلامتی و احساس خوب و حفظ تعادل بدن باز می‌گردد. روغن‌های بودار روغن‌هایی هستند که از اسانس معطر گیاهان، گل‌ها،درختان، میوه‌ها، علف‌ها، پوست و بذر تهیه می‌شوند. بیش از ۱۵۰ نوع روغن قابل استخراج است. این روغن‌ها قابل تقسیم به روغن‌هایی با خواص درمانی روانی و فیزیولوژیکی هستند که باعث حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری می‌شوند. تمامی روغن‌های بودار دارای خلاقیت شفادهنده‌ی واحد و ارزش ضدعفونی‌کنندگی هستند.

دو گروه در مصر باستان از روغن‌های معطر گیاهی و برخی عطرهای معدنی استفاده فراوان می‌کرده‌اند. یکی گروه ثروت‌مندان بود که استفاده آرایشی و تشریفاتی از آن‌ها می‌کردند و دیگری گروه حکیمان درباری و روحانیون معابد مقدس بودند که برای درمان دردها و زخم‌ها و بیماری‌ها آن‌ها را تجویز می‌کردند، و چنین بود که استخراج و داد‌و‌ستد مواد معطر تجارت و صنعتی عظیم در مصرباستان بود.  وضع شبیه این در فرهنگ همسایه شرقی مصر باستان یعنی فرهنگ سومری، و خیلی دورتر از آن در امپراتوری چین نیز وجود داشت. فینیقی‌ها که تجار بین‌المللی دوران باستان بودند نقش اصلی را در داد‌و‌ستد مواد معطر در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و بین‌النحرین اجرا می‌کردند. یونانیان باستان از روغن‌های معطر گیاهی برای درمان زخم‌ها و بیماری‌ها و کاهش دردها و ورم‌ها و نیز برای زیبایی پوست استفاده می‌کردند. نظام پزشکی روم باستان از آن‌ها استفاده‌های گوناگون می‌کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت که حکیمان دوران باستان از آثار درمانی روغن‌های معطر گیاهی خیلی خوب آگاه بودند. استفاده از داروهای گیاهی، که روغن‌های معطر بخشی از آن بود، روش اصلی درمان بیماری‌ها تا زمان پیدایش پزشکی نوین اروپایی در نیمه قرن نوزدهم بود. یک کتاب داروهای گیاهی که در سال ۱۷۲۲ در لندن چاپ شده است، ۱۳ روغن معطر گیاهی را به عنوان داروهای اساسی نام می‌برد.

اما از نیمه دوم قرن نوزدهم که رشته شیمی، حرفه‌ای علمی شد و داروهای شیمیایی مصنوعی قوی و تنداثر در عرصه‌ی حرفه‌ی پزشکی نوین فراوان شدند، به داروهای گیاهی بی‌اعتنایی شد و روغن‌های معطر نیز جای‌گاه خود را در حرفه پزشکی از دست دادند تا آن‌جا که در اروپای ابتدای قرن بیستم، روغن‌های معطر گیاهی به کلی از قفسه‌های داروخانه‌ها ناپدید شدند، و کل موضوع دارو و درمان گیاهی، در نظر پزشکان مسئله‌ای تاریخی و کهنه و کم‌ارزش شد. این وضعیت روغن‌های معطر در اوایل قرن بیستم در اروپا بود مقصود البته جوامع شهری اروپا است. روستاهای اروپایی به‌ویژه در اروپای شرقی و روسیه تزاری سنت استفاده از روغن‌های معطر گیاهی برای درمان بیماری‌ها و تسکین دردها و کاهش ورم‌ها را هیچ‌گاه کنار نگذاشتند و امروزه نیز هم‌چنان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آن‌گاه که یک فرانسوی به نام «گاته‌ فوز» در حال کار در آزمایش‌گاه خود، دستش را سوزاند، بی‌درنگ دست سوخته‌اش را درون یک ظرف روغن گیاه اسطوخودوس که اتفاقی در کنارش بود فرو کرد و اندکی بعد از بهبودی سریع سوختگی دستش شگفت‌زده شد. این شگفتی او را برانگیخت که درباره‌ی آثار روغن‌های معطر گیاهی، به طور عمیق و گسترده تحقیق کند و چند سال بعد در سال ۱۹۲۸ او حاصل بررسی‌ها و آزمایش‌های خود را به صورت کتابی جامع درباره روغن‌های معطر گیاهی در اروپا چاپ کرد. او نخستین کسی است که عنوان عطر درمانی را به‌کار برد. پزشکی فرانسوی به نام دکتر «گودیزار» که در لوس‌آنجلس طبابت می‌کرد، در سال ۱۹۳۸ نتایج برجسته در درمان سرطان پوست و قانقاریا و انواع زخم‌ها با روغن‌های معطر گیاهی را گزارش داد. دکتر «ولنه» که او نیز فرانسوی بود در جنگ دوم جهانی روش عطر‌درمانی را برای درمان انواع زخم‌ها و رفع داغ‌های مولود آن‌ها فراوان به‌کار گرفت و کتاب او درباره خواص درمانی روغن‌های معطر گیاهی که در سال ۱۹۶۴ چاپ شد یکی دیگر از منابع اساسی دانش کنونی اروپا در این پهنه از پزشکی مکمل است. فرد دیگری که نقشی مهم در باز‌پیدایی این رشته جالب و ارزش‌مند پزشکی مکمل در اروپا داشته، بیوشیمی‌دان مشهوری به‌نام مادام «موری» است. او از روغن‌های معطر گیاهی در تولید انواع مواد آرایشی و جوان‌سازی زنان ثروت‌مند اروپایی استفاده می‌کرد. [۱]

در دوران شیوع طاعون بسیاری از افراد جهت جلوگیری از انتشار این بیماری، روغن‌های معطر را می‌سوزاندند، زیرا اعتقاد داشتند که بوی‌خوش، طاعون را ریشه‌کن می‌کند. روشی که در استخراج روغن‌های معطر گیاهی به‌کار می‌گیرند برای حفظ کیفیت اصیل آن‌ها خیلی مهم است. اگر روغن معطر را به‌طریق جوشاندن و تبخیر (روش تقطیر) استخراج کنند، کیفیت و آثارش برجستگی و ارزش همان روغن را که به‌طریق غیر‌تقطیری استخراج شده ندارد. در طریق غیر‌تقطیری هرگز از الکل استفاده نمی‌شود، زیرا الکل کیفیت ارزش‌مند روغن‌های معطر گیاهی را خراب یا نابود می‌کند.

بوی خوش یکی از بهترین‌های زندگی است و هنگامی‌که این رایحه‌ی خوش افسون درمان‌گری پیدا می‌کند بسیار خوش‌بو‌تر نیز می‌شود.

منبع: سایت تبیان


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌ها، نماینده سنندج، در نطق روز شنبه خود از پنج بار احضارش به محاکم قضایی خبر داد که در نتیجه آن‌ها به دو ماه تا دو سال حبس محکوم شده است.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالجبار کرمی نماینده سنندج که می‌گفت این احضارها و حکم صادره به دلیل دفاع وی از حقوق از دست رفته مردم حوزه انتخابیه‌اش و اختلافاتش با استان‌دار پیشین کردستان بوده است، از تغییر استان‌دار کردستان از سوی دولت تشکر کرد و گفت وی به دور از چشم مسوولان ارشد کشور در صدد ایجاد و تشدید فضای امنیتی در کردستان بود که نارضایتی‌های بسیاری را در پی داشت.»

وی در ادامه افزوده است: «او حتا حرمت مصونیت قانونی نماینده مجلس را  با ۵ بار احضار بنده به مراکز قضایی به دلیل دفاع از حرمت مردم شکست. این در تاریخ انقلاب بی‌سابقه بوده که نماینده‌ای را به جرم دفاع از حقوق از دست رفته مردم حوزه انتخابیه‌اش به دوماه تا دو سال حبس محکوم کنند.»

نماینده سنندج ادامه داد: «در اندیشه خادمان ملت جایی برای تساهل و تسامح نیست و ده‌ها محاکمه و برخورد مانع از اعمال وظایف قانونی نماینده مجلسی که به گفته امام در راس امور است نمی‌شود.»

کرمی با بیان این‌که «آن‌ها حتا مرا در صداو‌سیمای استان ممنوع‌التصویر کردند» از تلاش‌های ضرغامی برای رفع این مسئله سپاس‌گزاری کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های رسیده، برخی از اعضای خانواده دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی ساکن در بیدخت از سوی دادستانی گناباد احضار شده‌اند.

به گزارش سایت‌مجذوبان نور، به موجب احضاریه‌های ارسالی برای خانواده‌های زمانی‌، رفیعی‌، شکاری و صفری از سوی دادستانی شهرستان گناباد‌، این دراویش تحت عنوان پاره‌ای توضیحات درخصوص دفن اموات درگذشتگان خود طی ماه‌های اخیر در مزار سلطانی  بیدخت‌، فرا‌خوانده شده‌اند‌.

تاکنون خانواده رفیعی نزد دادستانی حاضر شده‌اند که منجر به تفهیم اتهام دفن اموات در محل غیرمجاز و صدور قرار وثیقه ۱۵ میلیون ریالی شده است‌. اما سایر دراویش احضار شده به جهت آن‌چه آن‌ها دستورات دادستانی گناباد را غیرقانونی خوانده‌، تاکنون نزد این مقام قضایی حاضر نشده‌اند‌.

گفتنی است شبکه بهداشت شهرستان گناباد بر اساس گزارش‌های محرمانه فرمان‌داری و اداره اطلاعات این شهرستان از اسفندماه ۱۳۸۷ تاکنون‌، دفن اموات در مزار سلطانی بیدخت را ممنوع اعلام کرده است‌.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌ها، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و در اولین روز بازگشایی دانشگاه آزاد رشت، انتظامات آن دانشگاه به دستور حراست – و بدون اطلاع‌رسانی قبلی – از ورود دانشجویان پسری که لباس‌های آن‌چه حراست نامناسب می‌خواند، بر تن داشتند و دانشجویان دختری که به گفته مسوولان حراست پوشش نامناسب داشتند، ممانعت به عمل آورده و دانشجویان معترض به این امر را، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گزارش جرس، برخوردهای انتظامات دانشگاه، موجب شد که تعداد بسیار زیادی از دانشجویان در مقابل در ورودی دانشگاه، معترضانه دست به تجمع بزنند، که انتظامات با ضرب و شتم، اقدام به پراکنده کردن آن‌ها و جلوگیری از ورودشان نمود.

این گزارش خاطرنشان کرد هنگامی که انتظامات دانشگاه نتوانست مانع ورود دانشجویان به دانشگاه شود، نیروی انتظامی در مقابل دانشگاه مستقر شد و دانشجویان را پراکنده کرد و ساعت‌ها نیز بر ورود و خروج دانشجویان نظارت داشته است.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

انجمن آزاد روزنامه‌نگاران افغان در شمال کابل از بازداشت و وضعیت نا‌معلوم یک روزنامه‌نگار افغان که هفته گذشته از سوی ریاست امنیت ملی این کشور بازداشت شده است ابراز نگرانی کرد.

حجت‌اله مجددی یک روزنامه‌نگار افغان در استان کاپیسا در شمال کابل هفته گذشته در روز انتخابات مجلس نمایندگان از سوی نیروهای امنیت ملی این کشور بازداشت گردید.

احمدحنایش رییس انجمن آزاد روزنامه‌نگاران افغان در استان کاپیسا امروز گفت با وجودی که روز گذشته خبرهای آزادی این خبرنگار نشر شد، اما تا هنوز آقای مجددی در زندان می‌باشد.

وی افزود ریاست امنیت ملی کاپیسا تا کنون در مورد اتهام که این خبرنگار افغان را بازداشت کرده است چیزی نگفته است و این وضعیت نامعلوم سبب نگرانی انجمن روزنامه‌نگاران آزاد و تمام خبرنگاران در شمال شده است.

روز گذشته انجمن روزنامه‌نگاران بدون مرز از رهایی این خبرنگار افغان نیز خبر داده و ابراز خرسندی نموده بود.

اما محمداسحق مجددى، پدر این خبرنگار افغان گفته است با وجود که رییس‌جمهور کرزی دستور داده تا پسرش آزاد شود، اما تا هنوز وی از زندان رها نشده است.

روز پنج‌شنبه رییس‌جمهور افغانستان حامد کرزی به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دستور تا دلیل این بازداشت را روشن کرده و در رهایی آنان تلاش کند.

هم‌چنان هفته گذشته دو خبرنگار تلویزیون عربی الجزیره نیز در افغانستان از سوی نیروهای بین المللی حافظ صلح (آیساف) بازداشت شده بودند، اما آیساف آنان‌را پس از بازجویی و چند روز بازداشت آزاد کرد.

این دو خبرنگار الجزیره به اتهام داشتن ارتباط با مخالفان دولت افغانستان بازداشت شده بودند، در اعلامیه‌ی آیساف آمده است که ظاهرن ارتباط این افراد با مخالفان دولت زیاد جدی نبوده و آنان را آزاد کرده‌اند.

این در حالیست که تا کنون از سرنوشت دو خبرنگار فرانسوی که سال گذشته در استان کاپیسا از سوی افراد ناشناس ربوده شده بودند نیز اطلاعی در دست نیست.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: دانش‌جونیوز

دفتر تحکیم وحدت به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن از لزوم تدوین مدل‌های جدید فعالیت دانش‌جویی در سال تحصیلی پیش‌رو سخن به میان آماده است.

به گزارش دانش‌جونیوز، در قسمتی از این بیانیه آماده است: «حرکت‌های حق‌طلبانه، مدنی و شناس‌نامه‌دار دانش‌جویی در طول یک‌سال اخیر با سرکوب شدید نهادهای امنیتی و نظامی مواجه شده است. سرکوبی که باز نمایان‌گر تلاش برای بستن یکی دیگر از منافذ تنفسی جامعه است. در این میان غالب دانش‌جویان که همواره ظرف فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی خود را فضای علنی دانشگاه و تحت شعارها و مطالبات مشخصی تعریف کرده بودند در حال بازتعریف و اتخاذ استراتژی‌های جدید برای فعالیت هستند.»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

جلوه‌گری دیگر بار آفتاب دل‌نشین مهر یادآور مهر و مهربانی شد و یاد یاران هم‌راه زنده‌دل را باز در مشاممان ریخت. آن‌ها که بار رشادت را در زمانه‌ای سخت، جانانه به گرده کشیدند. گروهی برای همیشه ترکمان کردند و در خاطرمان تا ابد سبز و راست قامت ماندند. و دلاوران دیگری که هم‌چنان شیرینی آزادی هر کدامشان یادآور تلخی اندوه اسارت دیگریست، که آن‌جا که مهر نشسته بر دل از دل نمی‌توان شست. یک‌سال پر نشیب و فراز دیگر گذشت و بار دیگر در آستانه مهر و بازگشایی دانشگاه‌ها قرار گرفته‌ایم. اکنون پس از گذشت یک‌سال و اندی از انتخابات ریاست‌جمهوری و اتفاقات و فراز و نشیب‌های بسیار زیاد این دوره، شرایط ویژه‌ای بر جامعه و کشور حاکم شده است. اقتدارگرایان از چندین سال پیش چشم خود را بر بسیاری از واقعیات موجود بسته‌اند. راه راست اصلاحات تدریجی را با ناسپاسی کنار زده اند و به ناچار بر کج‌راهه‌ای پای نهاده اند که هرچه بیش‌تر به پیش می‌روند مشکلاتشان افزون‌تر و چراغ اقبالشان کم‌فروغ‌تر و از راه درست دورتر و دورتر می‌شوند. آن‌ها واقعیات یک جامعه رشدیافته که سطح معلومات و ارتباطاتش رشد قابل ملاحظه‌ای کرده و دنیایی دیگر می‌طلبد و سیاستی نوتر و زندگی متفاوت، را نمی‌پذیرد و درک نمی‌کند و بر اداره جامعه و کشور بر اساس روش‌ها و سیاست‌های ناکارآمد و حاکم کردن ایدئولوژی خود و ارزش‌های کم اقبال، سخت جانی می‌کنند.

نیروهای ایدئولوژیک هیچ‌گاه به ناکارآمدی سیاست‌های خود باور ندارند و همواره مشکل را جای دیگر و از جانب توطئه گرانی می‌داند که در اتاق‌های توطئه مشغول گره زدن بر دست و پایشان هستند. لذا چاره حل مشکل را در بگیر و ببند می‌بیند. آن‌ها تنها منافذ تنفس و حیات جامعه را می‌بندند. نهادهای مدنی و اجتماعی را با نگاه توطئه‌وار به تعطیلی می‌کشانند. کارشناسان خبره را تنزل می‌دهند و مداحان چرب زبان را بر صدر می‌نشانند. مخالفان و منتقدان خود را با تهمت توطئه‌گر به بند می‌کشند. این‌گونه است که نیازها و مطالبات جامعه روزبه‌روز فزونی می‌گیرد اما مفری برای بروز و حتا رساندن صدای خود به گوش حاکمان نمیابد. در این شرایط است که این سیاست، کشتی‌بان را گام به گام به ورطه هلاکت می‌کشاند. اقتدارگرایان چاره‌ای جز پذیرش واقعیت‌های موجود چه در سیاست داخلی و خارجی، چه اقتصاد، چه فرهنگ و دیگر زمینه‌ها ندارند. هر چه چشم بر این واقعیت‌ها بیش‌تر بسته بماند مشکلات و بحران‌ها از هر سو بیش‌تر فزونی می‌گیرد.

امروز در اثر تصمیم‌گیری‌های اشتباه، بحران ناکارآمدی در تمام ارکان و شئون اداره کشور رسوخ کرده است و هر روز وضعیت وخیم‌تر از گذشته می‌شود. بی‌کاری، تورم و رکود صنعتی جلوه هایی از ویرانی اقتصاد کشور است. طرح ناگزیر موسوم به هدف‌مند کردن یارانه‌ها پیشاپیش خبر از یک بحران اقتصادی و اجتماعی عظیم می‌دهد. درحالی‌که حلقه محاصره جهانی هر روز تنگ‌تر می‌شود، سیاست خارجی صحنه جدل‌های فردی و تصمیمات خلق‌الساعه مقامات شده است. اختلافات و نزاعات گسترده و فرسایشی داخل حاکمیت به بخشی جداناپذیر از آن تبدیل شده است. سیاست ورزی و اداره کشور بدل به کلاف سردرگمی شده است که هر روز بر خود می‌پیچد و هزار آزمون آزموده شده را دوباره می‌آزماید و کوره راهی که انتهایش بن‌بست است را شتابان طی می‌کند.

تلاقی نیاز عمومی به اصلاحات اساسی، و امید و باور جمعی کثیر به تبلور این تغییر از طریق صندوق های رای وقتی با عهدشکنی مواجه شد، به جنبشی مردمی بدل شد که رشد کرد و سبز شد. این جنبش اگر چه نتوانسته در کوتاه مدت مطالبه تاریخی ملت ایران را، که همانا آزادی و دموکراسی است، به فعلیت بدل کند اما دست‌آوردهای بزرگ و ستودنی بسیاری را تا به امروز به هم‌راه داشته است. به طوری که حتا اگر همه دست‌آورد جنبش سبز به همین موارد ختم شود خود امری سترگ و ستودنی خواهد بود. هم‌بستگی ملی در شرایط از هم گسیختگی اجتماعی، یک دوره تجربه همگانی تلاش مسالمت‌آمیز و خلق راه‌های بدیع مقاومت مدنی، فراگیر شدن مطالبات عمومی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…، نزدیک شدن نظرات عمومی مردم، روشن‌فکران و سیاست‌مداران در خصوص شناسایی مشکلات موجود و راه حل آن‌ها، فروریختن خط قرمزها و دیوارکشی‌های تصنعی که در جهت تفرقه عمومی دامن زده می‌شدند و بسیاری دست‌آوردهای بزرگ دیگر.

جنبش سبز در پی سرکوب‌های شدید دچار سکوت شده است. این سکوت به معنای سکون و فقدان و نابودی این جنبش نیست. جنبشی که زاییده مطالبه‌ای همگانی است با سرکوب از بین نمی‌رود. تا آن مطالبات پابرجاست جنبش سبز مردم ایران نیز زنده است و به حیات خود ادامه می‌دهد. پرهیز از تلف کردن پتانسیل‌های موجود زیر چکمه سرکوب و بی‌پروا به دامان حوادث زدن خود نمایان‌گر رشد و بلوغی است که بر پیکره جنبش سبز حاکم است. این سخن البته به این معنا نیست که چشم را بر واقعیات موجود ببندیم و سرخوش در عوامل رویا سیر کنیم. جنبش سبز امروز نسبت به روزهای نخستین پس از انتخابات، در بعضی شوون به علل مختلف تضعیف شده است. در این مقطع بر خبرگان و روشن‌فکران هم‌راه این جنبش است که دست به بازنگری و بازسازی ساختارها و استراتژی آن بزنند. هم‌چنین بایستی در پی خلق شیوه‌های نو جهت ایجاد پیوند با اقشار مختلف جامعه بود.

در این میان دانشگاه‌ها به مثابه بخشی از پیکره اجتماع به تبع دیگر بخش‌های آن، متاثر از فشارها و سرکوب های شدیدی که همه روزه بر پیکره کاردآجین شده آن وارد می‌آید، روزهای سختی را صبوری می کند. آنان که دشمن دانش و دانشگاه هستند بر مصادر امور تکیه زده‌اند. روزی یکی از عدم نیاز به رشته‌های علوم انسانی سخن می‌گوید، دیگری از عدم‌پذیرش دانش‌جو و دیگری سودای با خاک یک‌سان کردن دانشگاه را در سر می‌پروراند. و چه ساده‌لوحانه این خیال‌بافی‌های کودکانه را بر زبان می آورند تا به عنوان وزیر و معاون نامشان میان بدنامان تاریخ علم و آگاهی برای همیشه ماندگار شود. دانش‌گاه همان‌گونه که پیش از این هم نشان داده بر ذات خود استوار می‌ماند. حتا اگر چند صباحی استاد و دانش‌جو و کتاب و درس و مشقش را با هرزه‌گری‌های ایدئولوژیک بفرسایند. مگر دیگر بار، آن هم با شدتی و حدتی بسیار فراتر از این، دست به تصفیه دانشگاه نبردند و عاقبت کار را همه دیدند و دیدیم. چه این که این بار اتفاقات تراژیک گذشته به شکل کمدی در حال اجراست.

حرکت‌های حق‌طلبانه، مدنی و شناس‌نامه‌دار دانش‌جویی در طول یک سال اخیر با سرکوب شدید نهادهای امنیتی و نظامی مواجه شده است. سرکوبی که باز نمایان‌گر تلاش برای بستن یکی دیگر از منافذ تنفسی جامعه است. در این میان غالب دانش‌جویان که همواره ظرف فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی خود را فضای علنی دانشگاه و تحت شعارها و مطالبات مشخصی تعریف کرده بودند در حال بازتعریف و اتخاذ استراتژی‌های جدید برای فعالیت هستند. سال تحصیلی که اکنون در آستانه آن قرار داریم برای فعالین دانش‌جویی سال بازتعریف فعالیت‌ها و تدوین استراتژی‌های جدید فعالیت است. در این سال در صورت تداوم سیاست سرکوب از طرف حاکمیت، فعالیت‌های دانش‌جویی در شکل و قالب‌های گذشته کم‌تر قابل اتکا است و نقش و جایگاه تشکل‌های شناس‌نامه‌دار در فعالیت‌های دانش‌جویی نیازمند بازنگری است.

جنبش دانش‌جویی به مثابه یک جنبش آزادی‌خواه که طالب دموکراسی، رعایت حقوق همگان، پاسخ‌گویی حاکمان، به رسمیت شناخته‌شدن سبک‌های مختلف زندگی و آزادی‌های اجتماعی است، چونان رودی راه خود را علی‌رغم سنگ‌های خارای سرکوب که سد راهش شده و می‌شوند میابد و آن را تداوم می‌بخشد. رودخانه جنبش دانش‌جویی به مقتضای مسیر، سطح و عمقش در یک مقطع پرشور و پرحرارت و در مقطعی دیگر آرام در حرکت است. دفتر تحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی دانش‌جویان دانشگاه‌ها اگر چه در یک سال گذشته متحمل سنگین‌ترین فشارها و سرکوب‌ها بوده‌اند و  احکام صادره برای دو عضو شورای مرکزی این تشکل، بهاره هدایت و میلاد اسدی، خود گویای میزان حساسیت اقتدارگرایان بر این نهاد مدنی است، اما تمام تلاش خود را کرده و می‌کند که هم‌چنان حضور و نقش خود را در جنبش پرافتخار دانش‌جویی ایران حفظ کنند و تداوم بخشند.

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی ۸۹-۹۰ به تمامی دانش‌جویان و اساتید بر خود لازم می‌داند که بر ایستادگی و پای‌مردی زندانیان سیاسی خصوصا دانش‌جویان و اساتید در بندی که تاوان آزادی‌خواهی و حق‌طلبی خود را می‌دهند درود بفرستد. بهاره هدایت، میلاد اسدی، مجید توکلی، ضیا نبوی، علی ملیحی، مهدیه گلرو، مجید دری، یاسر ترکمن، نیما نحوی، علی پرویز، کوه‌یار گودرزی، ارسلان ابدی، نادر احسنی، صدرا آقاسی، محمد پورعبداله، سینا گلچین و ده‌ها دانش‌جوی زندانی دیگر در کنار آقایان محسن میردامادی، داوود سلیمانی و دیگر اساتید در بند به همراه اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت آقایان علی تاجرنیا، عبداله مومنی، علی جمالی، حسن اسدی و هم‌چنین زندانیان سیاسی چون دکتر احمد زیدآبادی، مهندس کیوان صمیمی، بهمن احمدی عمویی، منصور اسانلو و بسیاری دیگر امروز از جمله سرمایه‌های جنبش آزادی‌خواهی ایران زمین‌اند. در این میان بایستی جای خالی یاران دبستانی دیگری که در این مدت به تیغ کین جان باختند و یا به تیغ حذف و ستاره‌دار شدن گرفتار آمدند و ناجوان‌مردانه از ادامه تحصیل بازماندند هم اشاره کنیم.

به این امید سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنیم که در آینده نزدیک جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران شاهد آزادی را در آغوش بکشد، به این امید که یاران و اساتید در بندمان را به زودی در کلاس‌های درس در کنار خود ببینیم، به این امید که دوباره در کلاس هی درس اساتید خبره‌ای که اخراج و یا بالاجبار بازنشسته شده‌اند شرکت کنیم، به این امید که کلیه دانش‌جویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل حق خود را بازیابند.


 


یک‌شنبه ۴ مهر ۱۳۸۹- ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته – «این رایحه‌ی درمان‌گر» - مه‌شب تاجیک

note3بخش اول اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «استاد بی‌بدیل تار و سه‌تار ایران» - ( بخش اول) – آرش و آوا

note3مروری بر خبرهای مهم جهان – «ماه سپتامبر از نگاه تایم»

note3روزنگاشت – «اسکار برای رنگ پول» - محبوبه

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3رادیو لیچار- «کمکم کن توی کمد گرفتار شدم» – (قسمت۹۱)-  فرورتیش

note3پرسه – «گردش‌گری و تنوع‌زیستی» – سیمین

note3بخش دوم اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «استاد بی‌بدیل تار و سه‌تار ایران» - ( بخش دوم) – آرش و آوا

note3پس‌نشینی تند – «هجرت‌های آهنگین متن» - اکبر ترشیزاد

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، علی احسانی، شهروند بهایی ساکن سمنان برای اجرای حکم دو سال زندان در حالی که عازم محل کار خود بود بازداشت شده است.

بنا به گزارش هرانا، علی احسانی شهروند بهایی ساکن سمنان که مدتی در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و سپس طبق حکم دادگاه بدوی و تجدید نظر استان سمنان به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق عضویت در تشکیلات بهایی به دو سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید در منطقه‌ای خارج از سمنان محکوم شده بود‌ روز چهاشنبه ۳۱ شهریور ماه ۸۹  ساعت ۷ صبح در حالی‌که عازم محل کار بود توسط ماموران امنیتی در خیابان دستگیر و برای سپری کردن محکومیت ۲ ساله به زندان سمنان منتقل شد.

لازم به ذکر است،‌ مسوولان پس از مراجعه خانواده احسانی به بازداشت‌گاه، به آ‌ن‌ها گفته‌ شده چون آدرس منزل علی احسانی را نداشته‌ لذا مجبور به بازداشت  وی در خیابان شده‌اند.


 


نویسنده : تقی رحمانی

شبی که «اوباما» در شیکاگو پیروزی خود را در بین مردم جشن گرفت بی‌گمان خوش‌حال‌تر از او سناتور سابق دموکرات «جکی‌جکسون» سیاه‌پوست بود که اشک شادی در چشمانش جمع شده بود و دوربین‌های تیزبین و شکارچی این لحظات را ثبت کردند. جکسون ثمره تلاش خود و دیگر سیاهان را در پیروزی باراک حسین اوباما می‌دید. این مثال را عنوان کردم تا نشان دهم ملی مذهبی‌های ایران و به‌طبع خود من، به عنوان عنصری از این جریان از پیروزی حزب عدالت و توسعه در رفراندوم تغییر قانون اساسی احساسی شبیه به جکی‌جکسون آمریکایی داشتیم. زمانی‌که «رجب‌طیب اردوغان» در دفتر حزب عدالت و توسعه بعد از پیروزی در رفراندوم سخن می‌گفت از زبان من فقط آفرین بیرون آمد و من را شور و شعفی فرا گرفته بود و نشاطی در جان و روانم احساس کردم که هم‌چنان که این مقاله را می‌نویسم آن‌را در جانم  حس می‌کنم: «حس پیروزی و کسب  دست‌آورد»

واقعیت این است که ترک‌های نهادساز از ایرانی‌ها جلو افتادند. باید پذیرفت که ملی‌مذهبی‌های ایران با خلق تئوری‌های سابقه‌دارتر برای ایجاد جامعه دموکراتیک حرکت کردند و در سیر دموکراسی‌خواهی در منطقه خاورمیانه  ماجراهای بیش‌تری نیز خلق کرد‌ه‌اند.  اما در دست‌آوردطلبی هنوز کامیاب نشده‌اند.

به‌عبارتی مشکل جامعه ایران نقطه قوت آن هم هست یعنی تنوع اقوام و حالات ایرانی قدرت و ضعفی است که باید به درستی مدیریت شوند

اما از قضای روزگار بر خلاف بسیاری از تئوری‌های معمول آکادمیک، جریان مسلمان در حاکمیتی لاییک،  حامی دموکراسی و آزادی‌های مدنی می‌شود. این باور ملی‌مذهبی‌ها از زمان سیدجمال تا به امروز است که راه دموکراتیک به‌خصوص در جوامع مسلمان و شرقی را راه‌برد ملی-مذهبی می‌دانند. گاندی و نهرو در هندوستان، مصدق در ایران، سوکارنو در اندونزی بیرق‌های بلند این باور هستند. آن‌چه حزب عدالت و توسعه می‌خواست و آن‌چه که این حزب انجام می‌دهد سال‌ها قبل ایده مهندس بازرگان بود. وی  نیز ملهم از مصدق، در  چنین راهی قدم می‌گذاشت. اما زمانه با بازرگان یار نبود، ولی با حزب عدالت و توسعه یار شد.

این پرسش مطرح است که چرا  ترکیه چنان شد و ایران چنین است؟ آن‌چه که به روحیه و خصوصیات ملل و جوامع باز می‌گردد به‌ما می‌گوید که ترک‌ها از اقوام فارس جمع‌گراتر، با پشتکار بیش‌تر و نهادسازتر هستند که نگاه راه‌بردی قوی دارند و توان جمع‌بندی از تجربه دیگران را نیز دارند. جریان اسلامی دموکرات ترکیه اندیش‌مندان مطرح مانند روشن‌فکران ایرانی به‌خصوص مسلمان ندارد. اگرچه آثار شریعتی و برخی از اندیش‌مندان به ترکی ترجمه شده است. اما شاید دو عامل مهم در پیروزی ملی‌مذهبی‌های ترکیه که برخی از چهره‌های آن شاگرد  یا متاثر از دکتر یزدی در انجمن اسلامی آمریکا هستند تاثیرگذار بوده‌اند:

۱- ساختار و نهاد قدرت در ترکیه که از سوی آتاتورک بنیان نهاده شد، نسبت به ساختار قدرت در ایران که از سوی رضاشاه پهلوی در ایران نوین پی‌ریزی شد مناسب‌تر است.

۲- ملی‌مذهبی‌های ترکیه نهادگرا و ساختارساز هستند و به دست‌آوردطلبی گرایش دارند و نسبت به ملی‌مذهبی‌های ایران که تمایل به آرمان‌گرایی، و فردگرایی دارند آن‌ها به نهاد و ساختار توجه می‌کنند. تمدن ایرانی – اسلامی ماجراساز است اما ثبات کم‌تری داشت در حالی‌که تمدن عثمانی-اسلامی در ترکیه با ثبات‌تر است اما از خلاقیت کم‌تری برخوردار بود. اقوام ایرانی اگر به درستی مدیریت شوند ماجرا ساز می‌شوند. نظم و پشتکار ترکی، روح زندگی و آرمان‌گرایی خراسانی، روح شاعرانه و فردگرایانه پارسی، محاسبه‌گرایی اصفهانی و سلح‌شوری کردی و لری در میان اقوام ایرانی وجود دارد. مدیریت نظم، شاعرانگی، سلحشوری و محاسبه‌گرایی در عین توجه به فردیت کار آسانی نیست. اما هربار که این ویژگی‌ها مدیریت شده‌اند جامعه جلو رفته است. به‌عبارتی مشکل جامعه ایران نقطه قوت آن هم هست. یعنی تنوع اقوام و حالات ایرانی قدرت و ضعفی است که باید به درستی مدیریت شوند. به‌صورت نمادین باید گفت حتا در میان ملی‌مذهبی‌ها نظم و نهادسازی مهندس بازرگان تبریزی، آرمان‌گرایی شریعتی، بزرگ‌منشی و هم‌یاری طالقانی و وفاداری علامه مفتی‌زاده کرد مسلمان نتوانست به نفع یک‌دیگر برای نهادسازی و جریان‌سازی دموکراتیک و قدرت‌مند عمل کنند. بی‌گمان در میان جریان‌های  سکولار و حتا مذهبی ایرانی نیز این ضعف حاکم است. با این وصف اگرچه تمام جریان‌های دموکرات خاورمیانه باید از پیروزی حزب عدالت و توسعه خوش‌حال باشند اما ملی‌مذهبی‌ها باید خوش‌حال‌تر باشند. به‌نظر می‌رسد خوش‌حالی برخی از جریان‌های حاکمیت که میانه خوبی با دموکراسی ندارند تصنعی است زیرا آن‌ها خود به خوبی می‌دانند که مدل فعلی حاکم در ایران با مدلی که ملی مذهبی های ترکیه دنبال می‌کنند تفاوت بنیادین دارد. آن‌ها به خوبی می‌دانند که پیروزی جریان ملی‌مذهبی در ترکیه دیر یا زود بر منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت. تاثیراتی که می‌تواند این الگوی موفق در صورت تداوم بر منطقه از خود بر جای بگذارد باب دل جریان مخالف دموکراسی در ایران نیست. ملی‌مذهبی‌های ایران نیز از حضور سیاسی و اجتماعی سکولارها دفاع می‌کنند و قائل به حذف هیچ جریانی نیستند. پیروزی ملی‌مذهبی‌های ترکیه بر خلاف کسانی‌که اعتقاد دارند می‌تواند زمینه را برای اقتدارگرایی حزب عدالت و توسعه فراهم کند بستر را برای دموکراسی واقعی در ترکیه فراهم می‌کند.

باید پذیرفت که ملی‌مذهبی‌های ایران با خلق تئوری‌های سابقه‌دارتر برای ایجاد جامعه دموکراتیک حرکت کردند و در سیر دموکراسی‌خواهی در منطقه خاورمیانه  ماجراهای بیش‌تری نیز خلق کرد‌ه‌اند  اما در دست‌آوردطلبی هنوز کامیاب نشده‌اند

دموکرات‌های مسلمان در ترکیه می‌توانند نقش تعادل بخشی در عرصه سیاست ترکیه داشته باشند و این مدل از آن جهت ارزش‌مند است که نشان داده است می‌توان در کنار سکولارها در جامعه‌ای دمکرات زیست کرد. ترک‌های ساختارساز و نهادگرا می‌توانند در دموکراسی منطقه پیش‌رو باشند و این موضوع این نکته را اثبات می‌کند که جریان‌هایی در نقد سنت خود موفق‌تر هستند که بتوانند با مدرنیته کنار بیایند.

اثبات این‌که اسلام با دموکراسی تعارض ندارد سودای انقلاب اسلامی ایران بود، اما روش انقلابی بر مشکلات افزود و ساختار قدرت و ثروت را در ایران متمرکز کرد. اما اسلام و دموکراسی با روش و راه‌برد جریان ملی‌مذهبی ترکیه  زودتر آشتی کرد. اکنون تجربه ترکیه برای ما می‌تواند یک درس باشد و در عین حال می‌تواند باعث خوش‌حالی و سرور ما شود چرا که با توجه به اوضاع سخت جامعه ایران به یاد این جمله شریعتی افتادم که گفت: «اباتیمار اندکی شادی باید.» یعنی در سخت‌ترین شرایط هم باید لحظاتی شاد بود. پس باید برای پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه شاد بود و آن‌را تبریک گفت تا مدلی از تعامل اسلام و دموکراسی را به نمایش بگذارد. مدلی که خاورمیانه به آن نیازمند است.

ملی‌مذهبی‌های ترکیه نهادگرا و ساختارساز هستند و به دست‌آوردطلبی گرایش دارند و نسبت به ملی‌مذهبی‌های ایران که تمایل به آرمان‌گرایی، و فردگرایی دارند آن‌ها به نهاد و ساختار توجه می‌کنند


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز یک‌شنبه، دولت عراق اعلام کرد اتباع ایران برای ورود به خاک این کشور دیگر به روادید احتیاج ندارند.

به گزارش العربیه، علی‌العلاق دبیر هیت وزیران عراق امروز در گفت‌وگو با روزنامه «الصباح» گفت‌: «سیاست کلی دولت در مرحله کنونی جذب توریست از طریق ارایه تسهیلات به مسافران است.»

او با بیان این‌که لغو ویزا برای ورود به عراق یکی از سیاست‌های تشویقی دولت برای جذب جهان‌گردان است‌، تاکید کرد دولت پیش از این بین ۱۰ الی ۲۰ دلار به عنوان هزینه صدور ویزا برای هر فرد دریافت می‌کرد که این مبلغ در مقایسه با هزینه‌هایی که مسافران هنگام ورود به کشور پرداخت می‌کنند مبلغی ناچیز است.»

لازم به ذکر است ایران مرزهای طولانی با عراق دارد و اتباع این کشور از چندین گذرگاه مرزی اغلب برای زیارت اماکن مقدس شیعیان به این کشور سفر می‌کنند.

طی سال‌های گذشته چندین کاروان مسافران ایرانی در عراق مورد هجوم مسلحانه قرار گرفته است و ده‌ها تن از آن‌ها کشته شده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

با به پایان رسیدن تعلیق ده ماهه احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه‌های باختری رود اردن، کوشش‌های دیپلماتیک وسیعی برای جلوگیری از شکست مذاکرات صلح در جریان است.

ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل گفت نگران است که این وقفه روز یک‌شنبه تمدید نشود.

به گزارش الجزیره، مقام‌های فلسطینی گفته‌اند اگر اسراییل احداث شهرک‌های یهودی‌نشین را از سرگیرد به مذاکرات صلح ادامه نخواهند داد.

برخی شهرک‌نشینیان کرانه‌های باختری بولدوزر و تجهیزات لازم برای از سرگیری عملیات ساختمان‌سازی را به منطقه آورده و اگر تا اواخر روز یک‌شنبه دولت اسراییل این تعلیق را تمدید نکند، کار خود را شروع خواهند کرد.

گفت‌وگوهای صلح در سپتامبر گذشته پس از بیست ماه مجدد از سرگرفته شد.

اسراییل می‌گوید فلسطینی‌ها باید بدون هیچ پیش‌شرطی به مذاکره ادامه دهند. این در حالی ا‌ست که مقام‌های آمریکایی تلاش‌های زیادی برای قانع کردن اسراییل به تمدید این تعلیق کرده‌اند.

ایهود باراک اظهار داشت برای گفت‌وگو با سایر اعضای کابینه به اسراییل می‌رود اما مطمئن نیست گروه‌های راست‌گرا دولت ائتلافی این کشور حاضر به سازش شوند.

احزاب دست راستی به بنیامین نتانیاهو هشدار داده‌اند که اگر مانع از گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین شود از دولت ائتلافی او خارج خواهند شد.

محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه گفت آماده دست‌یابی به یک توافق‌نامه جامع و عادلانه برای صلح با اسراییل است.

بیشتر بخوانید:

«خوش‌بینی آمریکا به نتیجه مذاکرات فلسطین واسراییل»


 


خبر / رادیو کوچه

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته شنبه، در اظهار نظری با انتقاد از محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، درباره حملات ۱۱ سپتامبر و شک‌برانگیز خواندن آن، مدعی سو‌استفاده وی از تریبون این سازمان شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، «بان کی مون» با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد که در آن از بهره‌برداری دولت آمریکا از حملات ۱۱ سپتامبر سخن گفته و خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این مورد شد، اظهار داشت‌: «من به شدت این اظهارات و شکل‌گیری حملات مذکور از داخل خاک آمریکا را رد می‌کنم‌.‌»

‌بان‌کی‌مون که به عنوان  دبیرکل سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، اعلام کرد قابل قبول نیست که کسی از تریبون سازمان ملل متحد به هر عنوانی سو‌استفاده کند.

‌این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد ‌در سخن‌رانی خود با متهم کردن دولت آمریکا، خواستار تحقیق بین‌المللی درباره حقایق کتمان شده از سوی کاخ سفید در خصوص حملات ۱۱ سپتامبر شده است.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌ششم سپتامبر برابر با سال‌روز درگذشت «پل لئونارد نیومن» بازیگر و کارگردان آمریکایی است. او متولد سال ۱۹۲۵ بود و در طول سال‌های فعالیت هنری خود ۹ بار نامزد جایزه اسکار شد و در بیش از پنجاه فیلم سینمایی بازی کرد و سرانجام در سال ۲۰۰۸ درگذشت.

«پل لئوناردو نیومن» در تاریخ بیست‌و‌ششم جولای سال ۱۹۲۵ در «اوهایو» در خانواده‌ای مرفه متولد شد. در دوران کودکی کم‌تر کسی از اعضا خانواده گمان می‌کرد که او در آینده به بزرگ‌ترین بازیگر سینما در عصر خود مبدل شود.

مادرش معتقد بود که پل چهره دوست داشتنی‌ای دارد و ممکن است بتواند به‌عنوان مدل در آینده کاری پیدا کند. اما پدرش معتقد بود که او می‌‌بایست تجارت لوازم ورزشی که شغل خودش بود را ادامه دهد.

پل در دوران کودکی به فوتبال آمریکایی علاقه‌مند شد و مطمئن بود که در آینده یکی از قهرمانان مطرح و موفق این رشته خواهد شد. البته او نمی‌خواست به‌رغم میل پدرش رفتار کند، به‌همین خاطر هنگامی که پدرش از او خواست که در دانشکده به رشته «اقتصاد» بپردازد، پذیرفت.

اما او نتوانست در این رشته به موفقیت برسد و علت عدم موفقیتش، علاقه بسیارش به فوتبال آمریکایی بود و روز‌به‌روز به علاقه‌اش نسبت به این ورزش بیش‌تر شد.

با آغاز جنگ جهانی، پل دانشکده را رها کرد و به نیروی دریایی پیوست و به‌عنوان بی‌سیم‌چی ناوگان دریایی به خدمت پرداخت. با پایان جنگ او در کالج «کانیون» ثبت‌نام کرد و بر حسب عادت همیشگی به عضویت تیم فوتبال کالج در آمد.

پل و دوستانش تیمی تشکیل دادند و برای انجام مسابقه با دیگر تیم‌های فوتبال آماده شدند. اما یک شب او و دوستانش بعد از بازی با یک تیم دیگر و هنگامی‌که جشن گرفته بودند با اعضا تیم مقابل درگیر شدند و کار به زد و خورد شدیدی کشید. حاصل کار به زندان افتادن همگی آن‌ها و در پی آن اخراج شدن‌شان از تیم فوتبال کالج بود.

او پس از این حادثه دست از فوتبال کشید و به مسیر تازه‌ای پا گذاشت. بعد از فارغ‌التحصیلی از کالج به مدرسه «درام بیل» رفت و یک سال در آن‌جا به فراگیری بازیگری پرداخت. او سپس به نیویورک رفت به «آکتورز استودیو» پیوست.

و تحت تعلیم «استراسبرگ» تئورسین بزرگ سینما قرار گرفت. استراسبرگ معتقد بود که نیومن استعداد بازیگری شگرفی دارد و می‌‌تواند به بازیگری، هم‌‌اندازه «مارلو براندو» مبدل شود. پل برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۳ در یک نمایش به‌نام «پیک نیک» ظاهر شد و بعد از این نمایش بود که با کمپانی «برادران وارنر» قرارداد‌ی امضا کرد و اولین‌بار با فیلم «جام نقره‌ای» وارد عالم سینما شد.

پل نیومن آن‌قدر از نقش خود در این فیلم بدش آمد که به مجله «ورایتی» نوشت و از بینندگان به خاطر بازی بدش عذرخواهی کرد. فیلم بعدی‌اش «کسی آن بالا مرا دوست دارد» فیلم راضی‌کننده‌ای بود و با نقدهای مثبتی از جانب منتقدان روبه‌رو شد.

نیومن بعد از بازی در فیلم‌هایی هم‌چون «جایزه»، «هاد»، «لوک خوش شانس» و مهم‌تر از همه «بوچ کسیدی و ساندنس کید» آن دهه را مبدل به دوران افسانه‌ای خود کرد و بازی در فیلم «گربه روی شیروانی داغ»  از خود یک ستاره ساخت.

او هم‌چنین تهیه‌کنندگی و کارگردانی چندین فیلم سینمایی را نیز بر عهده داشته است که از آن جمله می‌توان به فیلم «راشل، راشل»  اشاره کرد که در آن از همسرش «جوآن وودوارد» در نقش اول بهره برد. این فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد.

او در دهه‌ی هشتاد و نود بسیار کم کار شد و مهم‌ترین فیلم او در دهه هشتاد فیلم «رنگ پول» بود که در کنار تام کروز برگشتی با شکوه بود و  جایزه اسکار را برای این فیلم در سال ۱۹۸۶ دریافت کرد. پل در طول فعالیت هنری خود ۹ بار نامزد جایزه اسکار شد و در بیش از پنجاه فیلم سینمایی بازی کرد.

با وجود آن که در سال ۱۹۹۵ اعلام شده بود پل نیومن از دنیای بازیگری کنار کشیده است، اما او چهار بار دیگر روی پرده بزرگ سینما ظاهر شد. آخرین بازی او در فیلم «جاده‌ای به سوی تباهی» در سال ۲۰۰۲ بود.

پل عاشق رانندگی نیز بود و هم‌زمان با بازیگری، از سال‌های دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی در مسابقات مختلف اتومبیل‌رانی و موتورسیکلت سواری شرکت کرد. گفته می‌شود، او یک شرکت تولید مواد غذایی دارد که عکس و نام او روی محصولات آن درج شده و درآمد آن صرف امور خیریه می‌شود.

و سرانجام پل نیومن در بیست‌و ششم سپتامبر ۲۰۰۸ بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان ریه در سن۸۳ سالگی درگذشت.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

سایت سیمرغ


 


رادیو کوچه

متخصصان استرالیایی در آزمایشات جدیدی نشان دادند که ویروس بیماری ایدز چگونه تاثیر خود را روی سیستم ایمنی بدن انسان اعمال می‌کند به طوری که هر نوع درمان ضد ویروس ایدز را ناتمام می‌گذارد و مانع از تکمیل روند درمان می‌شود.

این متخصصان تشریح کردند که ویروس ایدز نسخه‌هایی از خود را در یک مخزن سلولی پنهان می‌کند و در آینده برای حمله به سیستم ایمنی بدن بیدار می‌شود.

دکتر شارون لوین از مرکز ویروس شناسی انستیتو برنت و رییس واحد بیماری‌های عفونی آلفرد در استرالیا خاطرنشان می‌کند: «این سلول‌های عفونی خاموش و مخفی با داروهای ضد ویروس ایدز یا عمل‌کرد سیستم ایمنی بدن آشکار نمی‌شوند. بدین معنی که وقتی بیمار مصرف داروی ضد‌ایدز را متوقف می‌کند، ویروس می‌تواند بیدار شود و فعالیت بیماری‌زایی خود را دوباره از سر بگیرد.»

وی افزود: «ما نشان داده‌ایم خانواده‌ای از پروتئین‌ها موسوم به «شموکین‌ها» که سلول‌های در حال استراحت را از مسیر خون و به درون بافت غدد لنفاوی هدایت می‌کنند، می‌توانند این در را باز کرده و به ویروس ایدز اجازه دهند که وارد شده و یک عفونت خاموش را ایجاد کند.»

دکتر لوین می‌گوید: «درک این نحوه عمل‌کرد ویروس اچ‌آوی‌وی می‌تواند سرعت تولید داروهای جدید و موثرتر برای درمان عفونت ایدز را افزایش دهد.»

این یافته در مجله دستاوردهای آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده است.


 


خبر / رادیو کوچه

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری  سال گذشته ایران در واکنش به خبر درج شده در روزنامه اصول‌گرای «رسالت» گفت که جنبش سبز ایران پدرخوانده ندارد و تاکید کرد که میان او و محمد خاتمی و مهدی کروبی دو تن از رهبران اصلاح‌طلبان اختلافی وجود ندارد.

اصلاح‌طلبان معتقدند که در انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز آن علام شد، تقلب گسترده و سازمان‌دهی شده‌ای صورت گرفته است.

چند روز پیش روزنامه اصول‌گرای رسالت مدعی شد که میان رهبران معترضان ایرانی، یعنی میر‌حسین موسوی، مهدی کروبی دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابان و محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی اختلاف به وجود آمده است.

این روزنامه با درج مصاحبه‌ای با شخصی به نام «محمد رئوفی» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که کروبی دبیر کل آن است به نقل از او نوشت: «خاتمی به عنوان یک شخصیت رده چندم هیچ نقش و تاثیری در جریانات سیاسی کشور و اصلاحات ندارد.»

این روزنامه با این ادعا که این سخنان، دیدگاه‌های کروبی درباره خاتمی است ادامه داد: «بعد از جلسات متعددی که میان کروبی و میرحسین برگزار شد و در آن جلسات خاتمی به عمل‌کرد ساختار‌شکنانه میرحسین و کروبی اعتراض کرد و حاضر به تایید جنبش سبز نشد موج اختلافات و عصبانیت فتنه‌گران از خاتمی تشدید شد و مصاحبه محمود رئوفی بیان‌کننده نارضایتی سردم‌داران فتنه از هم‌راهی نکردن خاتمی با جنبش سبز می‌باشد.»

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی روز شنبه به نقل از این رهبر معترضان گزارش داد که ادعای روزنامه رسالت مبنی بر وجود اختلاف در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح‌طلب دروغ است.

موسوی گفت: «هیچ اختلافی بین بنده و برادران بزرگوار کروبی و خاتمی وجود ندارد و ما مرتب با هم مشورت می‌کنیم.»

موسوی تاکید کرد: «بر خلاف جناح اقتدار‌گرا جنبش سبز پدر خوانده ندارد و بیش از افراد به تعامل بین شبکه‌های اجتماعی سبز و پیش‌رو تکیه دارد و بر عکس آنان از عقل جمعی برای پیش‌رفت استفاده می‌کند.»


 


رادیو کوچه

مسابقات کاراته بین سبکی در جمهوری آذربایجان در حالی روز گذشته شنبه به پایان رسید که تیم‌هایی از ایران پس از پایان رقابت‌ها به این کشور رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، این رقابت‌ها در شهر باکو، مرکز آذربایجان برگزار شد که ۳۰ نماینده ایران پس از پایان رقابت‌ها به این کشور رسیدند.

منوچهر محمدیان، رییس هیت کاراته استان تهران مدعی است که مجوز شورای برون مرزی سازمان تربیت بدنی برای این اعزام به نام علی‌رضا سمندر صادر شده بود. این اعزام در حالی صورت گرفت که سمندر، رییس سبک شیتوریو ایتوسوکای غیر از سبک خود سبکهای وادوریو، گوجوریو و کاراته‌کارانی از خوزستان و مازندران را هم به باکو برد.

عطیه‌السادات جمالی‌مطلق یکی از کاراته‌کاران سبک وادوریو که در این اعزام حضور داشت، در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ابتدا قرار بود ساعت ۵ بامداد ازطریق هوایی به باکو برویم که سرپرست تیم گفت تعدادی از گذرنامه‌ها گمشده بنابراین ساعت ۱۲ شب پرواز خواهیم کرد. ساعت یک بامداد عطایی سرپرست تیم گفت به دلیل آماده نشدن گذرنامه‌ها باید با اتوبوس به آذربایجان برویم.»

وی در ادامه افزود: «قرار شد ساعت ۸ صبح حرکت کنیم، اما با دو ساعت و ۳۰ دقیقه تاخیر راه افتادیم. مسافرت با اتوبوس به قدری سخت بود که حتا برای آب و غذا هم باید التماس می‌کردیم.»

کاراته‌کای سبک وادوریو با تاکید بر این که این مشکلات مقابل مشکلات‌مان در باکو چیزی نبود، گفت: «در حالی خسته و گرسنه به باکو رسیدیم که مسوولان برگزاری مسابقات گفتند، رقابت‌ها برگزار شده است و شما دیر رسیده‌اید، پس از اعتراض اعضای تیم و این که برای آمدن به مسابقات پول داده‌اند، سرپرست تیم نزد مسوولان برگزاری مسابقات رفت و دست یکی از آن‌ها را بوسید که آن‌ها اجازه دادند مسابقات بخش کاتا بین تیم‌های ایرانی برگزار شود.»

او ادامه داد: «این رقابت‌ها به صورت مختلط بین کاراته‌کاران ۱۱ تا ۱۸ ساله برگزار شد که یکی از دوستان من که ۱۱ سال داشت، مجبور شد با یک کاراته‌کار ۱۷ ساله مبارزه کند که از ترس گریه می‌کرد، اما کسی به حرف او گوش نمی‌داد. مسوولان برگزاری مسابقات حکمی به تیم ما ندادند و گفتند که سرپرست بعدا حکم‌ها را اعطا می‌کند.»

جمالی‌مطلق یادآور شد: «پس از بازگشت از باکو دیدم که گذرنامه‌ام مهر معاف از بار خورده در حالی که من هیچ چیزی نخریدم و گویا مسوولان تیم ما برای خود وسایلی با گذرنامه ورزشکاران به ایران آورده‌اند.»


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

منبع : معمای مردان رقصان

یک شب با چند تا از هم‌کلاسی‌ها آتشی برپا کردیم و قرار شد هرکسی اگر خاطره‌ای از درگیری با پلیس یا چیزی شبیه به این دارد تعریف کنه، هر کس چیزی گفت و دیوید اهل سویس گفت: «یک شب دوست دخترم رو ترک دوچرخه سوار کرده بودم و داشتیم از کنسرت یا چیزی شبیه به این برمی‌‌گشتیم که ماشین پلیس به همون گیر داد که دوترک نباید سوار دوچرخه بشوید، ما هم پیاده شدیم و کمی‌ پیاده رفتیم اما ماشین پلیس که دور شد دوباره سوار شدیم و بعد از چند دقیقه یک ماشین پلیس دیگر بهمون گیر داد اما دوباره بعد از چند دقیقه کار قبلی رو تکرار کردیم تا به خونه رسیدیم.» تقریبن تمام اون شب تو جمع کنار ساحل ساکت بودم و داشتم به جبر جغرافیایی فکر می‌کردم.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1523 میلادی – «شاه اسماعیل صفوی» در جلسه مقامات کشوری و مشاوران غیرنظامی خود ابراز نگرانی کرد که اگر فوت شود چون پسرش «تهماسب میرزا» هنوز طفل است، قدرت به‌دست سران قزلباش می‌افتد و نه تنها بر سروکول هم می‌زنند بلکه هر کدام برپایه منافع خود در امور کشور خودسرانه مداخله خواهند کرد و هرج‌ومرج پدید خواهد آمد و نتیجه زحمات ده‌ها سال ما از میان خواهد رفت.
  • ۱۸۸۷ میلادی –  «امپل برلینر» آلمانی نخستین «گرامافون» را ساخت.
  • ۱۷۸۹ میلادی – «توماس جفرسون» به سمت وزیر امورخارجه دولت تازه تاسیس آمریکا تعیین شد. در تاریخ ایالات متحده وی نخسنین وزیر امورخارجه این کشور به‌شمار می‌رود.
  • ۱۸۸۸ میلادی – «تی.‌اس.الیوت» شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد آمریکایی-بریتانیایی برنده جایزه نوبل ادبیات (۱۹۴۸)، در این‌روز متولد شد.
  • ۱۹۶۰ میلادی – نخستین مناظره تلویزیونی از سری مناظرات تاریخی بین دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، «ریچارد نیکسون» و «جان اف. کندی» که بین ۸۵ تا ۱۲۰ میلیون بیننده را به خود اختصاص داد، روی آنتن تلویزیون رفت.
  • ۱۹۷۸ میلادی – «کارل‌مان جورج‌‌سیگبن» فیزیک‌دان مشهور سوئدی و برنده جایزه نوبل فیزیک (۱۹۲۴) در این‌روز درگذشت. او این جایزه را به‌خاطر کشف‌ها و پژوهش‌هایش درباره طیف‌سنجی «پرتو ایکس» دریافت کرد.
  • ۱۳۶۱ خورشیدی – درگذشت استاد «رضا مافی» خطاط صاحب سبک و نقاش معاصر. وی از کودکی به هنر گرایش داشت. اولین استاد وی در زمینه هنر خطاطی، استاد اعتضادی بود. بعدها نزد استاد حسین میرخانی در تهران شاگردی کرد. او سپس به خط نقاشی روی آورد و نستعلیق را وارد خط نقاشی کرد. استاد مافی نخستین هنرمند خطاطی بود که خط و نقاشی را به‌صورت تابلو عرضه کرد و خط نستعلیق را به شکل نقاشی – خطاطی ترسیم کرد. این هنرمند خطاط، بیش از هشتصد تابلو خلق و تعدادی نمایشگاه از آثار خود، در داخل و خارج از ایران، برپا کرد.
  • ۱۳۶۵ خورشیدی – تاسیس بندر و منطقه آزاد تجاری در جزیره کیش. جزیره کیش با تاسیسات سیاحتی – اقتصادی برای عموم گشایش یافت. هدف از این طرح، تبدیل کیش به یک بازار مناسب برای صادرات و واردات کالا منطبق بر موازین اسلامی و نیز کمک به ساکنان جزیره و تولید اشتغال برای آن‌ها و ارایه خدمات به سایر جزایر اعلام شد.
  • ۱۸۸۹ میلادی ـ زادروز «مارتین هایدگر» فیلسوف آلمانی و یکی از معروف‌ترین فیلسوفان قرن بیستم. او با شیوه‌ای نوین به تامل درباره وجود پرداخت. فلسفه او بر دیدگاه‌های بسیاری از فلاسفه بعد از او اثر گذاشت.
  • ۱۹۳۴ میلادی ـ افغانستان به عضویت جامعه ملل پذیرفته شد.

 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته شنبه، ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در پیامی از پایان دادن به اعتصاب غذایش خبر داده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو کوچه، ارژنگ داوودی با فرستادن پیامی از داخل زندان، اعلام کرده که سرانجام پس از هفتاد و چهار روز به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

متن این پیغام از طریق وبلاگ فعالان حقوق بشر و دموکراسی منتشر شده است و این زندانی سیاسی در آن از تمامی کسانی که در طی این مدت از وی و خواسته‌های حقوق بشری‌اش حمایت کردند و خواهان پایان اعتصای غذای وی بودند قدردانی کرده است.


 


مرتضا خسروی(هیچ) / رادیو کوچه


 


منبع : اسیدکو

نماینده زن پارلمان اروپا و نگه‌داری از نوزاد یک ماه‌اش در اجلاس پارلمان


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه و پس از مصاحبه تلویزیونی باراک اوباما با شبکه بی‌بی‌سی فارسی، علی لاریجانی، رییس مجلس ایران در واکنشی به سخنان رییس جمهوری آمریکا وی را یک «شرور بین‌المللی» خوانده است.

به گزارش فارس، آقای لاریجانی که در یک سخن‌رانی در شهر مرودشت استان فارس شرکت کرده بود،اظهار داشت: «اوباما با چه رویی می‌گوید که به دنبال کمک به ملت ایران است؟ او بداند که یک شرور بین‌المللی است و هیچ‌وقت با ملت ایران نبوده است».

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در این گفت‌و‌گو گفته بود: ‌ما می‌خواهیم با سخاوت و دوستی با دولت و مردم ایران گفت‌وگو کنیم. چرا که معتقدیم دشمنی ایران و آمریکا امری اجتناب‌ناپذیر نیست. بخشی از تاریخ روابط ما هست که تلخ است، اما می‌توان با تکیه بر تفاهم دوجانبه و احترام دو طرفه از آن عبور کرد. ما مایلیم که مردم ایران در نهایت موفق باشند.»

اما او تاکید کرده بود که رفتار حکومت ایران و مخالفت مسوولان ایرانی با قطع‌نامه‌های سازمان ملل در مورد برنامه اتمی این کشور، مانع از بهبود روابط ایران و آمریکا می‌شود و ایران را به انزوایی روزافزون دچار می‌کند.

اما از سویی دیگر آقای لاریجانی می‌گوید که مقامات آمریکایی در مورد برنامه اتمی ایران صادق نبوده‌اند.

وی روز شنبه اعلام کرد: «آمریکایی‌ها رفتاری از خود نشان دادند که باید به آن‌ها مدال شرارت بین‌المللی داد. آن‌ها در قطع‌نامه اخیر نیز به‌دنبال فریب‌کاری بودند. خودشان دو کشور را برای مذاکره به ایران فرستادند، اما بعد مسیر را تغییر دادند».


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) احمدی‌نژاد: «واکنش اوباما ناشیانه است.»

دکتر محمود احمدی‌نژاد، روز گذشته با استقبال مردم و مقام‌های ایران به تهران بازگشت. رییس‌جمهوری عنوان کرد: «دولت آمریکا عکس‌العمل ناشیانه‌ای در قبال پیش‌نهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل برای بررسی ابعاد حادثه ۱۱ سپتامبر داشت زیرا اگر ریگی به کفش آن‌ها نیست، باید بپذیرند اگر آمریکایی‌ها اسناد قاطعی دارند که نشان می‌دهد این کار تروریست‌ها بوده، آن‌را در اختیار گروه حقیقت‌یاب قرار دهند تا همه در مبارزه با تروریست‌ها مشارکت کنند. اگر جعبه سیاه ۱۱ سپتامبر بازخوانی شود، ریشه بسیاری از حوادث امروز منطقه خاورمیانه آشکار می‌شود.»

۲) ایران بهشت مالیاتی پول‌دارها.

ایران، بهشت مالیاتی پول‌دارها شده است. این ادعا نیست، بلکه آمارها و ارقام بین‌المللی که برای نرخ مالیات بر ارزش افزوده (VAT) تعیین شده، نشان داده است. عدد VAT در جهان ۱۵ درصد است، در حالی که در ایران ۳ درصد است که گه‌گاه محل چانه‌زنی برخی اصناف با دولت می‌شود.

رسالت

۱) مناظره روسای جمهوری ایران و آمریکا.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40410

اگرچه آمریکایی‌ها با ترک محل اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حین سخن‌رانی رییس جمهوری ایران سعی کردند، وانمود نمایند حاضر نیستند اظهارات «احمدی‌نژاد» را بشنوند اما واکنش سریع و بی‌وقفه «اوباما» به محورهای پیش‌نهادی رییس جمهوری کشورمان نشان داد که اتفاقن شاید دقیق‌تر از سایر روسای دولت‌ها  این اظهارات را زیر نظر داشتند و در صدد پاسخ‌گویی بدان بودند. این پاسخ گویی که در ادامه با اظهارات صریح محمود احمدی‌نژاد هنگام عزیمت به تهران هم‌راه بود صحنه‌ای از یک مناظره واقعی بین روسای جمهوری دو کشور را به نمایش گذاشت.

۲) ایران برای مذاکره با ۱+۵ آماده است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40457

«منوچهرمتکی» وزیر خارجه با اعلام مجدد آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با گروه وین و هم‌چنین گروه کشورهای ۱+۵ شرط موفقیت این مذاکرات را عادلانه بودن و تایید حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دانست.

کیهان

۱) ایران را تحریم کردند، اروپا در بحران فرو رفت.

http://www.kayhannews.ir/890704/14.htm#other1400

در حالی‌‌که غرب تلاش می‌کند با واردآوردن فشار اقتصادی به ایران محاسبات استراتژیک جمهوری اسلامی را درباره برنامه هسته‌ای تغییر بدهد، اکنون واضح شده است که غرب حتا قادر به جمع و جورکردن اوضاع اقتصادی خودش هم نیست چه رسد به آن‌که فشاری جدی به ایران وارد آورد.

۲) اوباما برای نخستین‌بار به شکست در افغانستان اعتراف کرد.

http://www.kayhannews.ir/890704/16.htm#other1606

باراک اوباما پس از ۹ سال رسمن به شکست آمریکا در افغانستان و قدرت گرفتن مجدد طالبان و تسلطش بر بخش وسیعی از این کشور اعتراف کرد.

جام جم

۱) ۵۳درصد پاسخگویان: «آمریکا در حمله ۱۱ سپتامبر دست داشته است.»

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100886708751

رادیو «دویچه‌وله» آلمان به دنبال سخنان احمدی‌نژاد در سازمان ملل سه گزینه را درباره حمله ۱۱ سپتامبر به نظرخواهی گذاشته است و از مخاطبان خواسته است به این ۳ گزینه پاسخ دهند. که در نهایت این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۳ درصد پاسخ‌گویان معتقدند دولت آمریکا به نحوی در حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشته است.

۲) دبیر هیت دولت منصوب شد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100886688843

«محمد‌رضا رحیمی» معاون اول رییس‌جمهوری در حکمی «علی صدوقی» را به‌عنوان دبیر هیت دولت منصوب کرد.

آفرینش

۱) اوباما اختیار تحریم ایران را به کلینتون می‌سپارد.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12743#70172

رییس‌جمهوری آمریکا اختیارات خود در ارتباط با اعمال قوانین تحریم علیه ایران را به وزیر خارجه این کشور محول می‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا، باراک اوباما طی یادداشتی اعلام کرد: «اعمال تحریم‌ها علیه ایران توسط وزیر خارجه آمریکا با مشورت وزرای خزانه‌داری و بازرگانی، نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی، رییس بانک صادرات و واردات آمریکا، رییس بانک مرکزی آمریکا و دیگر نهادهای مرتبط انجام می‌گیرد.»

۲) بررسی اقدامات ضد ایرانی روسیه در مجلس.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12743#70175

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی اقدامات ضد ایرانی روسیه در جلسه امروز این کمیسیون خبرداد و گفت: «این گونه اقدامات به نفع آمریکا و به ضرر روسیه است.»

همشهری

۱) گفت‌وگوی «اشپیگل» با رییس سازمان انرژی اتمی ایران.

http://www.hamshahri.net/news-116856.aspx

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ با یک رسانه آلمانی که روز شنبه منتشر شد، به مدیرکل آژانس بین‌المللی به خاطر خروج از بی‌طرفی هشدار داد.

۲) روند تدوین طرح نظارت بر مجلس تشریح شد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-116884.aspx

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تشریح روند تهیه و تدوین طرح نظارت بر مجلس در کمیسیون متبوعش از بررسی فوریت این طرح در هفته جاری و احتمالن در جلسه امروز خبر داد.

خراسان

۱) اظهارات «سلطانیه» درباره سه موفقیت ایران در کنفرانس عمومی سالانه آژانس.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=4&id=406521

آن‌گونه که «علی‌اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده، ایران موفقیت‌های چشم‌گیری را با جلب حمایت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کنفرانس عمومی سالانه آژانس که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درباره برنامه ها و سیاست‌های این نهاد بین‌المللی به‌شمار می‌رود، به دست آورده است.

۲) تظاهرات گسترده مردم پاکستان برای رهایی زن مسلمان دربند آمریکا.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=4&id=406502

به‌دنبال محکومیت زن دانشمند پاکستانی به ۸۶ سال زندان در آمریکا جمع زیادی از مردم پاکستان روز جمعه در تظاهراتی گسترده مقابل سفارت ایالات متحده خواستار آزادی «عافیه صدیقی» شدند. عافیه صدیقی در سال ۲۰۰۳ در جریان سفر خانوادگی به پاکستان هم‌راه با سه فرزندش ناپدید شد و سال‌ها در زندان‌های مخفی آمریکا در «بگرام» مورد بازجویی نیروهای امنیتی آمریکا قرار گرفت. دادستان‌های آمریکایی مدعی‌اند که وی هنگامی که در افغانستان تحت بازجویی قرار داشت، تفنگ یک سرباز آمریکایی را گرفته و به سوی ماموران «اف‌بی‌آی» تیراندازی کرده است.

دنیای اقتصاد

۱) پاسخ مالیاتی به طلا فروشان.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225303

«علی عسکری»، رییس سازمان امور مالیاتی از عزم دولت بر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و در پاسخ به اعتراض‌های روز گذشته صنف طلافروشان اعلام کرد: «من به‌عنوان رییس سازمان امور‌مالیاتی مکلف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستم و هیچ توجیهی برای عقب‌نشینی از قانون وجود ندارد.»

۲) صعود دلار در بازار تهران.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225223

بازار ارز کشور روز گذشته با وجود کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو در بازار‌های جهانی، شاهد افزایش ۸/۲ درصدی قیمت دلار آمریکا تا مرز ۱۰۹۰ تومان بود. روز گذشته قیمت هر یورو نیز با افزایش ۴۲ تومانی مواجه شد و به نرخ ۱۴۴۵ تومان فروخته شد.


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی روز گذشته شنبه، اظهارات باراک اوباما در گفت‌و‌گوی اختصاصی با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی را «ناشیانه» خواند و بار دیگر بر گفته‌های خود در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر تاکید کرده است.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌نژاد روز شنبه ۳ مهر بلافاصله پس از بازگشت از نیویورک، در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران خطاب به دولت‌مردان آمریکایی عنوان کرد: «پدیده ۱۱ سپتامبر را ایجاد کردید و هر ملتی که در برابر شما بایستد و بخواهد استقلال خود را حفظ کند، بلافاصله او را به هم‌راهی با تروریسم متهم می‌کنید».

این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در گفت‌و‌گو با بخش فارسی بی‌بی‌سی، طرح این اتهام علیه دولت آمریکا در سخن‌رانی آقای احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل را به شدت محکوم کرده بود.

وی اظهار داشت: «این سخنان موهن و نفرت‌انگیز است. به‌ویژه به این دلیل که آقای احمدی‌نژاد این‌جا در منهتن، تنها در فاصله‌ای کوتاه از جایی که حادثه اتفاق افتاد چنین حرف‌هایی می‌زند، جایی که خانواده‌ها عزیزانشان را از دست دادند، مردمی از تمام مذاهب و قومیت‌ها، که این را بزرگ‌ترین تراژدی نسلشان قلم‌داد می‌کنند. این‌که او چنین چیزی بگوید، قابل توجیه نیست و با واکنشی که ملت ایران در زمان حادثه نشان دادند، در تعارض است.»

آقای احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود حوادث ۱۱ سپتامبر «توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و هم‌چنین نجات اسراییل» انجام شده است و «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاست‌مداران بر این باورند.»

ویدئو:

«ویدئو/مصاحبه بی‌بی‌سی فارسی با باراک اوباما»


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع : رادیو فردا / مراد ویسی

اول مهر ۱۳۵۹ یادآور بزرگ‌ترین عملیات در تاریخ نیروی هوایی ایران است. عملیات کمان ۹۹ که درست ۱۰ ساعت پس از حمله هوایی عراق به فرودگاه‌ها و شهرهای ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ انجام شد.

چرا این عملیات بزرگ‌ترین عملیات نیروی هوایی ایران نام‌گذاری شده است؟

در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای جنگی ایرانی شرکت داشتند و از جنگنده بمب‌افکن‌های اف-۵ و اف-۴ برای بمباران و از شکاری رهگیرهای اف-۱۴ برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی و سی۱۳۰هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص‌کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد. اکبر هاشمی‌رفسنجانی، جانشین آیت‌اله خمینی در مقام فرماندهی نیروهای مسلح گفته است در ابتدای جنگ ارتش عراق فاقد قدرت پدافند هوایی مناسب بوده است و به‌همین دلیل نیروی هوایی ایران توانست بدون مزاحمت تاسیسات استراتژیک عراق را مورد حمله قرار دهد. لذا نیروی هوایی ایران تا انتهای جنگ از انجام عملیات مشابهی امتناع ورزید که یکی از دلایل آن تقویت سامانه ضد هوایی ارتش عراق بوده است.

چه اهدافی در این عملیات بمباران شدند؟

خلبانان ایرانی در عملیات کمان ۹۹ اهداف نظامی ارتش عراق از جمله فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در پایگاه‌های هوایی کرکوک، موصل، الرشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند.

چرا این عملیات کمان ۹۹ نام گرفت؟

نام عملیات «کمان ۹۹» نمادین بوده و بدین معنا است که تیرهای ایرانیان تا دور دست‌ترین نقاط عراق رها می‌شوند، تا یادآور آرش کمانگیر کمانگیر اسوره‌ای ایران باشند. عدد ۹۹ نیز از شمار صفحات طرح عملیاتی «البرز» طرح کلی این عملیات گرفته شده بود. برخی خلبان‌های سابق نیروی هوایی ایران معتقدند طرح عملیات کمان-۹۹ و همچنین بمباران مجموعه پایگاه‌های هوایی الولید که معروف به حمله به اچ ۳ است، پیش از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۵۵ توسط ژنرال‌های ارشد نیروی هوایی شاهنشاهی ایران از جمله افرادی چون امیرحسین ربیعی، نادر جهانبانی و کمپانی تهیه شده بود و طرح این عملیات بزرگ که تنها چند ساعت پس از حمله نیروی هوایی عراق به اجرا درآمد، کاری نبود که در یک روز یا حتا کم‌تر از یک روز قابل اجرا باشد و لذا بازخوانی نقشه‌ها، اجرای هماهنگی با شکاری‌ها و تانکرهای سوخت‌رسان، رادارهای زمینی و دیدبان‌های مرزی همگی از قبل طرح‌ریزی و لحاظ شده بودند.

چه پایگاه‌های هوایی در عملیات کمان ۹۹ شرکت داشتند؟

پایگاه‌های هوایی تهران، همدان و بوشهر با بمب‌افکن‌های اف-۴ خود و پایگاه‌های تبریز و دزفول با یگان‌های اف-۵ خود در این عملیات شرکت کردند و پایگاه‌های هفتم و هشتم شکاری نیز با یگان‌های اف-۱۴ (تامکت) خود کار پشتیبانی را برعهده داشتند.

زمان عملیات چه هنگام بود؟

زمان عملیات ساعات اولیه بام‌داد اول مهر ۱۳۵۹ و هم‌زمان با طلوع آفتاب در عراق انتخاب شد تا نور خورشید صبح‌گاهی که از شرق به غرب در حال تابیدن بود کار هدف‌گیری را برای پدافند هوایی عراق را مشکل کند.

منطقه عملیاتی چه بخشی از عراق را دربر می‌گرفت؟

منطقه عملیات سرتاسر خاک عراق در حد فاصل مدار ۳۰ درجه شمالی یعنی جنوبی‌ترین مدار در خاک عراق تا شمالی‌ترین مدار آن که مدار ۳۷ درجه شمالی را شامل می‌شد.

این عملیات چه نتایجی در برداشت؟

صرف نظر از نتایج روحی و روانی پاسخ به حمله هوایی عراق در کمترین فاصله نسبت به این حمله، در این عملیات پایگاه‌های هوایی الرشید بغداد، کوت در استان العماره، موصل در استان نینوا، ناصریه در استان ذیقار، شعیبیه در استان بصره، پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک، پایگاه‌های هوایی حبانیه شامل دو پایگاه تموز و حضبه در غرب بغداد، پایگاه هوایی ام‌القصر، فرودگاه بین‌المللی بغداد و فرودگاه المثنا، توسط بمب‌افکن‌های ایرانی بمباران شدند.

هر دو باند پروازی پایگاه کرکوک، پالایشگاه‌های نفت کرکوک و بصره، ، پل‌های ارتباطی تنومه و بصره و چاه‌های نفت باباگرگردر منطقه کرکوک و مخازن نفت موصل و تاسیسات گازی کرکوک، بخش دیگری از اهداف این حمله بودند.

چنین عملیاتی با چنین وسعتی و با چنین حجمی از هواپیماهای حمله کننده، هرگز تا امروز در تاریخ نیروی هوایی ایران تکرار نشده است.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نجیب: «آسه‌آن باید پروژه‌هایی برای تبدیل شدن به منطقه‌ای جذاب از نظر سرمایه‌گذاری طرح‌ریزی کند.»
  • دست‌رسی مستقیم هندی‌تباران به دولت برای حل مشکلات.
  • نجیب و همسرش از دانش‌جویان خارجی خواستند تا در تحصیلات خود برتری داشته باشند.
  • پادشاه روز مردکا را با اتباع مالزی در انگلیس جشن گرفت.
  • دولت به معرفی نقشه راه جنبه فرهنگی طرح یک مالزی واحد می‌پردازد.
  • جسد یک زن و دخترش هم‌راه با یک‌نامه پیدا شد.
  • شرکت سهامی توسعه سلانگور هفته آینده نشستی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تشکیل می‌دهد.
  • بندر پنانگ خواستار تصویب سریع بودجه‌ای برای لای‌روبی در سطح وسیع شد.
  • ماموران بیمه قابلیت‌های زیادی برای گسترش آن صنعت دارند.
  • DiGi تمرکز خود را برروی صنایع و مشاغل فعال جمع می‌کند.
  • Maybank از تظاهرات ضد مالزیایی در اندونزی بیمی ندارد.
  • حزب کارگر انگلیس میلی‌بند را به‌عنوان رهبر جدید خود برگزید.
  • پس از تهدیدات تروریستی، هیچ گونه مواد منفجره‌ای در هواپیمای پاکستانی یافت نشد.
  • ژاپن عذرخواهی از چین را نپذیرفت.
  • با جود به فروش نرساندن سیستم دفاع موشکی، روسیه هم‌چنان مخالف تحریم ایران است.

روزنامه استار

  • تا زمانی‌که ثبت رسمی در کشور انجام نشود، از اعطای لقب داتوکی سواستفاده می‌شود.
  • ۸۰ درصد از مراکز نگه‌داری کودکان ثبت رسمی نشده‌اند.
  • افراد بیش‌تری از خانواده میلیونر هندی برای پیدا کردن وی به مالزی می‌آیند.
  • دفاع حقوق‌دانان در مورد سلطنت محمد فاریس بر کلانتان.
  • ریاست حزب مردم پرک از حزب خارج شد.
  • دکتر ماهاتیر: «من برای از دست رفتن قدرت مالایی‌ها نگرانم.»
  • زبد ابراهیم اولین نامزد تصدی ریاست حزب مردم.
  • استفاده از بطری‌های پلاستیکی در مراکز کاری صباح ممنوع شد.
  • داتین سری رسماه منصور، همسر نخست‌وزیر با بانوی اول امریکا ملاقات کرد.
  • محل‌های پیاده‌روی در بوکیت بینتانگ مشابه خیابان ارکید سنگاپور می‌شود.
  • رهبران فلسطینی در صورت توقف شهرک سازی‌ها، قول صلح دادند.
  • از مسلمانان جهان خواسته شد در برابر اسلام‌ستیزی ایستادگی کنند.
  • نخستین سری از معدن‌چیان شیلی نجات یافتند.
  • لس‌آنجلس و پکن قرارداد حل معضلات ترافیک شهری امضا می‌کنند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • از مردم خواسته شد، تحت تاثیر سیستم طبقاتی قرار نگیرید.
  • سرمایه‌گذاری ۲۱۴ میلیون رینگیت در پارک فن‌آوری پیش‌رفته.
  • قدردانی مالزی از اوباما برای مقابله با اسلام‌گریزی.

روزنامه مالایی میل

  • قتل در بنتینگ؛ پلیس دو نقطه دیگر را در مزرعه مورد کندوکاو قرار داد.
  • دو مرکز نگه‌داری از کودکان در پوتراجایا و سرمبان به‌خاطر درگذشت دو کودک در آن‌ها تعطیل شدند.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته