-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

Latest News from Koocheh for 09/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شیرین دهقان / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

«منصور تایید» نویسنده، بازیگر و کارگردان تاتر و از موسسان گروه تاتر «داروگ» در سال ۱۹۸۵ است. او در دوران نوجوانی به آمریکا رفت و لیسانس و هم‌چنین فوق‌لیسانس خود را از دانش‌گاه برکلی اخذ کرد و بعد وارد عرصه‌ی تاتر ‌شد. او هنرپیشه‌گی را با بازی در نمایش «شهر قصه‌ی» «بیژن مفید» آغاز کرد. در سال ۱۹۸۶ نمایشی با نام «رقصی این چنین» با نوشته و کارگردانی او بر روی صحنه رفت. او در این اواخر نمایشی با نام «ما جاسوس نیستیم» را کار کرده است. «منصور تایید» سالیان بسیاری است که در صحنه‌ی تاتر با نگاهی طنزآلود به نقد دردهای اجتماعی سیاسی و مذهبی در فرهنگ ایرانی می‌پردازد. وی در فصل پاییز به شهرهای بسیاری سفر می‌کند تا در نمایشی تحت عنوان «ما جاسوس نیستیم» بار دیگر صحنه‌های کوتاه و درد‌آلود از نقض حقوق شهروند ایرانی را  تحت‌تاثیر گرایش‌های حزبی، قومی، جمعی و فردی به تصویر کشد.

تایید از نگاه خود به جامعه ایران دگر‌اندیش می‌گوید:

برای من فرقی نمی‌کنه که بهایی یا هر دگر‌اندیش روشن‌فکر مخالف بهایی کرد، لر یا زن را اذیت می‌کنن. یک جوری برام یکی شده است. وقتی که حقوق آدم‌ها ازشون گرفته می‌شه که به نظر ما خیلی ساده است، این مرا اذیت می‌کنه. دوست دارم کاری  که بتونم انجام بدم. چه از طریق کار هنری، چه پتیشیون پر‌کردن برای کسی که در حال سنگ‌ساره یا قراره سنگسار بشه،  یا کسی که در زندان‌ها سال‌ها بوده  یا دانش‌جویی که شاید یک پیراهن خونی با‌لا برده. برای من مهم نیست  هر کسی چه عقیده‌ای داره. همین که حقش پای‌مال می‌شه خیلی منو ناراحت می‌کنه. اگه بخوام بگم کدوم گروه بیش‌تر مورد ظلم قرار گرفتن  باید بگم اول زنان بعد دانش‌جویان هستند. اگر مسایل این دو گروه یواش یواش حل بشه مسایل خیلی از گروه‌ها و حتا بهایی‌ها هم حل خواهد شد.

ولی چون جمهوری‌اسلامی یک نهاد مذهبی است، بنابر‌این به تمامی کسانی که غیر مذهب اسلام و شیعه‌ی اثنا عشری دوازده امامی هستند، یک نوع ظلم بیش‌تری کرده و یه ناراحتی بیش‌تری داره و برای همین هم در جامعه بیش‌تر دیده می‌شه. من فکر می‌کنم  همه دگر‌اند‌یشان مورد ظلم قرار می‌گیرند. آخر نمایشم می‌گم که من بهاییم، من مسلما‌نم، من سنی هستم، من زرتشتی هستم،  من بی‌دینم و همه این‌ها در من وجود دارند.  در سال‌های اخیر حتا سنی‌ها که مسلمانند و اقلیت‌های مذهبی دیگه به مقدار زیادی در ایران مورد ظلم قرار گرفته‌اند. خیلی از کلیساهای ارامنه در ایران بسته شده. من چون خیلی وقته که در ایران نبودم  خودم خبر رو از داخل نمی‌گیرم و همین خبرها رو می‌شنوم‌.

دگر‌اندیشان کسانی هستند که مذهبی نیستند و فکر می‌کنند. دو خط می‌نویسند و اون‌چه که نوشتند اصلن ربطی به چیزی ندارد و مسئله‌ای هم ندارد و جور دیگری فکر می‌کنند و  این بر‌می‌گردد به منشور حقوق بشری که شما حق فکر‌کردن و حق ارایه فکرتون را دارید. و این‌جاست که می‌ریم به منشا قضیه. چرا یک نفر نمی‌تونه فکر کنه؟ حالا می‌خواد بهایی باشه یا مجاهد باشه.

منصور تایید در پاسخ به این پرسش که «آیا جامعه‌ی ایرانی هر گونه طنزی را با توجه به دردهای حاکم برآن می‌تواند پذیرا و هاضم پدیده‌ی طنز  در معنای واقعی آن باشد؟» می‌گوید:

کاری که من می‌کنم نمی‌تونه همه چیز رو در‌بر بگیره. اما برای این‌که ما مسایلی رو در  رابطه با حقوق بشر و با تمام ظلم‌هایی که به وقوع می‌پیونده، نشون بدیم راه‌های مختلفی است. می‌نویسیم، خبر می‌دهند و ما می‌خوانیم یا کار هنری مثل کارهای نقاشی انجام می‌شه. من چون کار تاتر انجام می‌دم از طریق تاتر این مسایل رو بیان می‌کنم. ولی چندین سال اخیر به این نتیجه رسیدم که اون‌قدر  در خبرها و مطبوعات ما می‌شنویم که فردی رو اعدام کردند، در مردم حالت بی‌تفاوتی ایجاد شده. یعنی می‌شنود اما حسش نمی‌کنند و من برای حس کردنش قالب دیگه‌ای رو در نظر گرفتم که طنزه. چون مردم طنز رو زود قبول می‌کنن و باهاش راه می‌آن اما بعد در طنز مسایل بسیار جدی مطرح می‌شه. که به قول شما «طنز تلخ» است که هنوزم طنز هست.

بسیاری از کمدین‌های ما مانند آقای «خرسندی» هم از همین طنز تلخ استفاده می‌کنند. اما مردم نگاه می‌کنن چون دغدغه‌ی اون‌هاست. من هم سعی کردم با همین طنز خیلی مسایل جدی رو مطرح کنم. مردم رو می‌برم به زندگی خودم و باهاشون درد‌دل می‌کنم. چون درد‌دل هست و نمی‌خواهم نقطه‌نظر خودم رو بهشون بقبولونم و فقط داستان زندگیم رو می‌گم بنابراین اون‌ها گوش می‌دن. این داستان‌گویی با طنز هم‌راه هست. خیلی  از حرف‌ها رو در قالب طنز می‌تونیم بگیم که در حالت عادی نمی‌توان گفت. منم از همین قالب استفاده می‌کنم و فکر می‌کنم قالب خوبی است.

فکر می‌کنم فرهنگ ایرانی بیش‌تر به طنز سطحی پرداخته. یعنی جوک‌های ما قومی و قبیله‌ای هست. می‌گیم و می‌خندیم. وقتی می‌گیم فردی کار کمدی انجام می‌ده یک حالت به اصطلاح پایین در نظر ما می‌آد. چیزی که مردم رو مسخره کنه. ما از مسخره‌کردن شاد می‌شیم اما سطحی می‌مونه و به عمقش فکر نمی‌کنیم. کاری که من دوست دارم انجام بدم این هست که کمدی با فکر باشه. کمدی که شما بعد از خندیدن بهش فکر کنید. حتا بعدش خودتون رو در آینه ببینید و بخندید و فکر کنید این در مورد من، خانواده‌ی من، شهر و کشور من بود. نوک نیش خنده را من به سوی خودم قرار می‌دم. اون‌چه مطرح می‌کنم خودم هستم نه به‌سوی دیگری و می‌خوام خودم رو جلوی آیینه بذارم. وقتی این کار رو می‌کنم مسلمن من هم قسمتی از جامعه هستم. خیلی به این طنز معتقدم و هم دوست دارم بیش‌تر انجام بشه.

ایرانی‌هایی که کارهای آمریکایی انجام می‌دن مانند «مازیار جبرانی» و «امید جلیلی» از این طنز استفاده می‌کنن. اما به انگلیسی این کار رو انجام می‌دن  و به فارسی کم داریم. البته  آقای خرسندی  هم هست اما این کار کم انجام می‌شه. من دوست دارم به‌خصوص جوانان بیش‌تر این کار رو انجام بدن. «شاپی خرسندی» دختر آقای خرسندی و یا حتا پسرشون همین طنز رو اجرا می‌کنن اما به زبان انگلیسی است. اما لازمه کارهایی به فارسی انجام بشه و امیدوارم که در جوان‌ها بیش‌تر ادامه پیدا کنه.

کاری که من دوست دارم انجام بدم این هست که کمدی با فکر باشه کمدی که شما بعد از خندیدن بهش فکر کنید حتا بعدش خودتون رو در آینه ببینید و بخندید و فکر کنید این در مورد من، خانواده‌ی من، شهر و کشور من بود نوک نیش خنده را من به سوی خودم قرار می‌دم

داستان «ما جاسوس نیستیم» و طرح خاطرات دوران کودکی تایید به تصویر‌کشیدن درد‌ی  مشترک که به دیروزهای تاریخ ایران باز می‌گردد. وی از رازهای طنز تلخ خود در پس خنده‌های تماشاچیان  این داستان می‌گوید:

من مستقیمن با مسایلی که در ایران انجام می‌شه مواجه نمی‌شم. دارم سرگذشت یک بچه‌ی بهایی را که در ایران و در زمان شاه نه در زمان انقلاب بزرگ شده صحبت می‌کنیم. این‌که چه‌طوری بزرگ شده. خوبی‌ها و بدی‌ها رو با هم می‌گیم.  در این نمایش این‌طور نیست که بگیم خوبی از طرف من و یا از طرف یک جامعه‌ای باشه و به قول آمریکایی‌ها درتی لاندری((dirty laundry یعنی لباس‌های کثیفمون  رو هم می‌آریم نشون می‌دیم. ضعف‌ها رو هم می‌گم. اگر تلخی هم هست  برای همه هست. هم برای بهاییان و هم کسانی که بهای نیستند. همه را در یک ترازو می‌ذارم و فکر نمی‌کنم اتفاقاتی که در ایران افتاده تقصیر یک عده یا یک گروه بوده.

فکر می‌کنم جامعه در طی زمان به جایی رسیده که این اتفاقات افتاده. بریم ببینیم ریشه‌های این اتفاقات کجاست. من بیش‌تر به ریشه‌ها فکر می‌کنم تا این‌که چند بهایی را در ایران گرفتند و  به او حکم بیست سال زندان دادند بعد به ده سال تبدیل کردند. و به اصطلاح به فرهنگ ایرانی می‌رم که بگیم پس چی شد؟ من در آخر نمایشم می‌گم که پس چی شد شاملو و سهراب سپهری؟ چی شد حافظ و سعدی مولانا‌؟ چی شد «بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم»‌؟ خودم و بقیه رو جلوی آیینه می‌ذارم.  صفا، صمیمیت و مهمان‌نوازی ایرانی کجا رفت؟ سوال و مطرح می‌کنم اما جوابی نمی‌دم. جوابش رو  در اختیار هر شخص می‌ذارم تا فکر کنند ببین چی شد؟


 


فرید زکریا خبرنگار هندی، مقاله‌نویس، ویراستار نشریه تایم، نظریه‌پرداز، و از اساتید شناخته شده مسایل سیاست خارجی در آمریکا است.

او هم‌چنین مجری برنامه شام‌گاهی GPS در سی‌ان‌ان است.

فرید زکریا در برنامه لری کینگ شرکت کرد و درباره محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی، بیان داشت که برخلاف آن‌چه همه او را انسان ساده‌ای تصور می‌کنند این‌گونه نیست و او توانسته است نقاط ضعف‌های دیگران را کشف و از همان نقاط برای ضربه زدن استفاده می‌کند.

آقای زکریا درخصوص سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل نیز اظهار داشت: «که او بسیار آدم پیچیده‌ای است و همان‌طور که دیده شد هیچ‌‌گونه پیام مثبتی را به گوش جهانیان نرساند.»

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه، با صدور حکمی، محمدباقر ولدان، مسوول شورای سیاست‌گذاری خطیب‌های جمعه استان فارس و متهم اصلی حمله به مسجد قبا در شیراز، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.

به گزارش کلمه محمدباقر ولدان، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

آقای ولدان که به اتهام اخلال در نظم عمومی و آتش‌سوزی مسجد قبا با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده بود، بر اساس گزارش‌ها با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان آزاد شد.

این در حالی است که هنوز مسوولان رسمی هیچ گزارشی درباره این حمله و عاملان آن ارایه نکرده‌اند.

گفته می‌شود معاون شورای سیاست‌گذاری خطیب‌های جمعه جمهوری اسلامی صبح امروز ادعا کرده بود نماینده شورای مذکور در استان فارس بازداشت نشده و تنها به عنوان مطلع احضار شده است.

این در حالی است برخی رسانه‌های خبری منسوب به جمهوری اسلامی هم بازداشت ولدان را تایید کرده و گزارش داده بودند: «هفته گذشته سه نفر از روحانیون به نام‌های حجت‌الاسلام ضابط، اسفندیاری و آذرنیا بازداشت شدند که در حال حاضر دو نفر آن‌ها آزاد شدند و بعد از آن هم حجت‌الاسلام ولدان را که رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کهکیلویه و بویراحمد است، بازداشت کردند ولی حقیقتن حضور این افراد در مسایل به خاطر دفاع از ولایت بود.»

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یکی‌از عوامل هتک حرمت به آیت‌اله دستغیب»


 


رضا افتخاری / رادیو کوچه

منظومه‌ی دل‌آویز «ویس‌ و‌ رامین»‌، ستاره‌ای‌ است بی‌نظیر در کهکشان زبان و ادب پارسی‌. داستانی است از روزگار اشکانیان که «فخرالدین‌اسعد گرگانی»‌، شاعر توانا و قدرت‌مند در میان سال‌های ۴۳۲ و ۴۴۶ آن‌را از زبان پهلوی به نظم پارسی کشیده است.

ویس‌ و‌ رامین فخرالدین‌اسعد از لحاظ قدمت سومین مثنوی موجود و نخستین منظومه‌ی عاشقانه است که از گزند فتنه‌های روزگار ایمن مانده و به تمامی به‌دست ما رسیده است .استاد «مینویی» بر‌آن بود که اسعد گرگانی پس از سرودن این منظومه‌، استاد و پیش‌رو غالب شعرای پس از خود در داستان‌سرایی به نظم بوده است. همانند «نظامی گنجوی» در سرودن «خسرو و شیرین»، چنان‌که بعد از «فردوسی» در حماسه‌سرایی‌، شاعران نظر به شاه‌نامه داشتند.

ویس و رامین‌، داستانی‌ است از یک عشق  زمینی .داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که پادشاه میان‌سال مرو «موبد»‌، در جشن بهاره به «شه‌رو» ملکه‌ی زیبا‌چهره ابراز علاقه می‌کند.

پادشاه مرو در جشنی بهاره از شهروی زیبا خواستگاری می‌کند. شهرو اما خود را در خزان زندگی می‌بیند و با این بهانه خواستگاری شاه را رد می‌کند.

شاه از او دختری می‌خواهد، اما شه‌رو تنها پسرانی دارد و موبد از او می‌خواهد که اگر زمانی صاحب دختری شد، دختر را به ازدواج او درآورد و شهرو که فکر نمی‌کرد، دوباره کودکی باردار شود، با شاه پیمان می‌بندد ولی از قضا  باردار می‌شود.

درخت خشک بوده تر شد از سر      گل صد برگ و نسرین آمدش بر

به پیری بارور شد شهربانو             تو گفتی در صدف افتاد لولو

دختر را «ویس» نام نهادند. «شه‌رو»  مادر ویس به‌دلیل آن‌که دختر زیبای خود را  در پی قولی که در گذشته‌ها داده بود به عقد پادشاه پای‌به‌سن گذاشته مرو در نیاورد بهانه ازدواج با غیر‌خودی را مطرح کرد و می‌گوید که ویس با افراد بیگانه ازدواج نمی‌کند. به همین روی بنای مراسم بزرگی را گذاشتند تا از پی‌گیری‌های پادشاه مرو رهایی پیدا کنند.

در روز مراسم‌،  «زرد» برادر ناتنی موبد برای تذکر درباره قول شه‌بانو «شه‌رو»  به  قصر می‌آید ولی ویس که هرگز تمایل به چنین ازدواجی نداشت از درخواست پادشاه مرو و نماینده‌اش «زرد» امتناع می‌کند. ویس به سنت پارت‌ها که ازدواج با محارم ممنوعینی نمی‌داشت‌، با برادر خود «ویرو» ازدواج می‌کند. اما در شب زفاف‌، ویس‌، «دشتان» می‌شود و با «ویرو» هم‌بستر نمی‌گردد … .

ویس و رامین اولین داستانی در ادبیات پارسی است که در آن از حالات زنانگی سخن به‌میان رفته است.

خبر نیز به گوش پادشاه مرو رسید. وی از این پیمان‌شکنی خشم‌گین شد. به همین روی به شاهان گرگان، داغستان، خوارزم، سغد، سند، هند، تبت و چین نامه‌ها  نوشت و درخواست سپاهیان نظامی کرد تا با شه‌بانو وارد نبرد شود‌. پس از خبر‌دار شدن شه‌رو از این ماجرا، وی نیز از شاهان آذربایجان‌، گیلان ، سوزیانا‌، استخر و اسپهان(اصپهان) کمک طلبید.

پس از چندی هر دو لشگر در دشت نهاوند رویاروی یک‌دیگر قرار گرفتند. نبرد آغاز شد وقارن‌، پدر ویس و همسر شه‌رو  در این جنگ کشته شد.

سپاه ویرو در جنگ پیروز می‌شود. پیش از آن‌که سپاهیان تازه‌نفس که در راه بودند به جنگ بپیوندند، موبد کارزار را رها می‌کند و به ‌سوی گوران، جای‌گاه ویس می‌راند.

موبد متوجه می‌شود که ویس حاضر نیست با او برود، بنابراین برای شه‌رو نامه‌ای می‌نویسد و از پیمانش یاد می‌کند و‌ از گناه پیمان‌شکنی پیش اهورا‌مزدا می‌گوید و نیز هدایای بسیاری برای شه‌رو می‌فرستد. شه‌رو هدایا را می‌پذیرد و شبانه دروازه‌ی قصر ویس را بر موبد می‌گشاید. پیش از آن‌که ویرو به گوران بازگردد، مؤوبد ویس را به‌سوی مرو می‌برد. با بازگشت ویرو، شه‌رو وی را از تعقیب موبد بازمی‌دارد. میان راه پرده‌ی کالسکه‌ی ویس به کنار می‌رود و رامین با دیدن ویس زیبا  به او دل می‌بازد.

ویس که هیچ علاقه‌ای به همسر جدید خود «موبد» نداشت مرگ پدرش را بهانه کرد و از هم‌بستر‌شدن با او سرباز می‌زند. در این میان شخصیتی سرنوشت‌ساز وارد صحنه عاشقانه این دو جوان می‌شود و زندگی جدیدی را برای آن‌ها رقم می‌زند. وی دایه ویس در دوران کودکی است که پس از شنیدن خبر ازدواج «موبد» با ویس خود را به مرو می‌رساند.

ویس از او می‌خواهد تا به‌وسیله‌ی جادویی توان جنسی موبد را برای یک‌سال از بین ببرد. دایه طلسمی می‌سازد و آن را کنار رودی چال می‌کند، تا پس از یک‌سال آن را بیرون آورده و توان جنسی را به موبد برگرداند. اما بر اثر طوفانی طلسم برای همیشه گم می‌شود.

از سوی دیگر رامین دست‌به‌دامان دایه می‌شود تا آشنایی رامین را با ویس فراهم کند. دایه اما خواست رامین را نمی‌پذیرد، تا آن‌که رامین با دایه هم‌بستر می‌شود و پس از هم‌آغوشی مهر رامین بر دل دایه می‌نشیند و دایه پس از مدتی که در گوش ویس از رامین می‌گوید، سرانجام او را راضی به دیدار رامین می‌کند. ویس نیز به رامین دل می‌بازد. در ابتدا از پادافراه (و مکافات) وحشت دارد اما در زمانی که موبد به سفر می‌رود، دایه دو عاشق را به هم می‌رساند. تصویر این هم‌آغوشی از سوی گرگانی یکی از زیباترین صحنه‌های اروتیک ادبیات جهان محسوب می‌شود.

ز تنگی دوست را دربرگرفتن     دو تن بودند در بستر چو یک تن

اگر باران بر آن هر دو سمنبر        بباریدی نگشتی سینه‌شان تر

پادشاه مرو که از جریانات اتفاق افتاده آگاهی نداشت از برادرش (رامین) و همسرش (ویس) برای شرکت در یک مراسم شکار دعوت می‌کند تا هم ویس بتواند با خانواده‌اش دیداری کند و هم مراسم نزدیکی بین دو خاندان شکل گیرد. ولی نزدیکان پادشاه مرو از جریانات پیش‌آمده بین دایه و ویس و رامین خبرهایی را به شاه مرو می‌دهند. شاه مرو از خشم در خود می‌پیچد و آن‌ها را تهدید به رسوایی می‌کند.

رامین را به مرگ  وعده می‌دهد و ویس را تهدید به کور‌کردن می‌کند.  ویس پس از چنین سخنانی لب به سخن می‌گشاید و عشق جاودانه خود را به رامین فریاد می‌زند و می‌گوید که در جهان هستی به هیچ کس بیش از رامین عشق و علاقه ندارم و یک لحظه بدون او نمی‌توانم زندگی کنم.

وگر تیغ تو از من جان ستاند           مرا این نام جاویدان بماند

که جان بسپرد ویس از بهر رامین    به صدجان می‌خرم من نام چونین

از طرف دیگر برادر ویس «ویرو» با ویس سخن می‌گوید که وی از خاندان بزرگی است و این خیانت یک ننگ برای خانوداه ما است و کوشش خود را برای منصرف کردن ویس می‌کند. ولی ویس تحت هیچ شرایطی با درخواست ویرو موافقت نمی‌کند و تنها راه نجات از این درگیری‌ها را فرار به شهری دیگر می‌بینند. ویس و رامین می‌گریزند و محل زندگی خود را از همگان مخفی می‌کنند. روزی رامین نامه‌ای برای مادرش نوشت و از جریانات پیش آمده پرسش کرد ولی مادر محل زندگی آن‌ها را به موبد که پسر بزرگش بود خبر می‌دهد. شاه با سپاهش وارد ری می‌شود و هر دو را به مرو باز می‌گرداند و با پای‌درمیانی بزرگان آن‌ها را عفو می‌کند. پادشاه که از بی‌وفایی ویس به خود آگاه شده بود در هر زمانی که از کاخ دور می‌شد ویس را زندانی می‌کرد تا مبادا با رامین دیداری کند.

پس از این وقایع آوازه عاشق‌شدن رامین و همسر شاه در مرو شنیده می‌شود و مردم از آن باخبر می‌شوند. روزی رامین که استاد و نوازنده چنگ بوده است در ضیافتی بزرگ در دربار مشغول سرودن عشق خود به ویس می‌شود. خبر به برادرش شاه مرو می‌رسد و وی با خشم به نزد رامین می‌آید و او را تهدید به بریدن گلویش می‌کند که اگر ساکت ننشیند و این چنین گستاخی کند وی را خواهد کشت. درگیری بالا می‌گیرد و رامین به دفاع از خویش برمی‌خیزد و با میانجی‌گری اطرافیان و پشیمانی شاه مرو جریان خاتمه می‌یابد.

مردان خردمند و بزرگان شهر مرو رامین را پند می‌دهند که نیکو‌تر است تا شهر را ترک کنی و خیانت به  برادر خود پایان دهی زیرا در نهایت جنگی سخت بین شما درخواهد گرفت.

با گفته‌های بزرگان مرو رامین شهر را ترک می‌کند و ناچار زندگی جدیدی را با دختری از خانواده بزرگان پارتی به‌نام «گل‌نار» آغاز می‌کند. ولی یاد و خاطره ویس هرگز از اندیشه او پاک نمی‌شود. روزی که رامین گل را به چهره ویس تشبیه می‌کند و به او از این شبهات ظاهری بین او و عاشق دیرینه‌اش ویس خبر می‌دهد، همسرش برآشفته می‌شود و او را یک خیانت کار معرفی می‌کند و پس از مشاجراتی از یک‌دیگر جدا می‌شوند. رامین که اندیشه ویس را از یاد نبرده بود مشغول نوشتن نامه‌ای برای ویس می‌شود. تا سرانجام با پند دایه ویس تصمیم می‌گیرد که در هنگام شکار و نبود موبد کودتا کند و رامین را جای موبد بر تخت بنشاند.

ویس با زنان مهتران و نام‌داران به آتش‌گاه خورشید می‌رود و گوسفندانی قربانی کرده و به مستمندان می‌بخشد. اما در بازگشت ویس و رامین با چهل جنگی در لباس زنانه از آتش‌گاه به دژ می‌روند و در هنگام تاریکی با شمشیر و آتش‌زدن دژ مردان موبد را می‌کشند و گنج را برداشته و از مرو به سوی گیل و دیلم می‌گریزند. در آن‌جا رامین سپاهی دور خود گرد می‌کند و چون تمام گنج با اوست شاهان دیگر نیز به فرمان او می‌آیند.

شاه و یارانش شب هنگام در جاده‌ای استراحت می‌کند ولی ناگهان گرازی بزرگ به اردوگاه آن‌ها حمله می‌کند. شاه و یارانش با گراز حیوان درگیر می‌شوند ولی شکم شاه مرو را از بالا تا به پایین می‌درد و در نهایت پادشاه مرو آن شب کشته می‌شود.

پس از شنیدن خبر مرگ شاه مرو رامین به عنوان جانشین وی تاج سلطنت را بر سر می‌گذارد و زندگی رسمی خود را با معشوقه خود آغاز می‌کند تا روزی که ویس پس از سال‌ها به مرگ طبیعی فوت می‌شود. رامین که زندگی پر از رنجش را برای رسیدن به ویس سپری کرده بود با مرگ ویس کالبد او را در زیر‌زمینی قرار می‌دهد و پس از واگذاری تاج‌و‌تخت شاهی به پسر خود  تا روز مرگ به آتش‌کده  و در کنار دخمه‌ی ویس می‌رود. پس از سه سال که رامین نیز می‌میرد، جسد او را در کنار ویس به خاک می‌سپارند و تن آن‌ها در این جهان و روان آن‌ها در مینو به یک‌دیگر می‌رسند.

تنش را هم به پیش ویس بردند       دو خاک نامور را جفت کردند

روان هردوان در هم رسیدند           به مینو جان یک‌دیگر بدیدند

و چنین پایان یافت عشقی که پس از دو هزار سال هم‌چنان آوازه‌اش شنیده می‌شود.

روانی و سادگی و به‌کاربردن واژه‌های مستعمل و ساده زبان، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های منظومه  «ویس و رامین» است. این شیوه طبیعی و دل‌پذیر بعدها مورد توجه واقع شد و سعدی آن را به سرحد کمال و زیبایی رسانید.

به‌کارگیری موضوعات مربوط به فرهنگ عامه  توسط فخرالدین‌اسعد گرگانی از جمله ضرب‌المثل‌ها، جانوران افسانه‌ای، قصرها و بناهای عجیب و سحر‌آمیز، اعتقاد به جادو و طلسم و … اطلاعات گران‌بهایی از عادات و رسوم و معتقدات مردم آن زمان به‌دست می‌دهد. ممکن است که همه این‌ها از نسخه اصلی داستان گرفته نشده باشد، ولی قدر‌مسلم در زمان گرگانی هنوز این اعتقادات زنده بوده است.

گرگانی هم‌چنین داستان را با روالی منطقی پیش می‌برد و تمرکز خط اصلی داستان را با آوردن داستان در داستان، شیوه‌ای که به‌کرات در آثار جامی یا «کلیله و دمنه» به‌کار رفته، تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. داستان پایان خوش‌بینانه‌ای دارد که با کام‌یابی و آرامش و بدون قتل و خون‌ریزی ختم می‌شود و با داستان‌های دوران پس از اسلام که معمولن عشق‌ها‌، با ناکامی و جدایی خاتمه می‌یابند، متفاوت است. تفاوتی بسیار بزرگ و چشم‌گیر.

فخرالدین‌اسعد گرگانی‌، شاعر افسانه‌های باستان دوره شاعری و شهرت وی مقارن بوده است با عهد «سلطان ابوطالب طغرل بیگ بن میکاییل بن سلجوق» ( ۴۲۹-۴۵۵)‌. از گفتار وی چنین بر می‌آید که او در فتح اصفهان و توقف چند ماهه در آن شهر با سلطان طغرل‌بیگ هم‌راه بوده است و بعد از آن‌که سلطان از اصفهان به قصد تسخیر همدان خارج شد.

فخرالدین در اصفهان و با «عمید ابوالفتح مظر نیشابوری» که از جانب طغرل‌بیگ حکومت اصفهان یافته بود باقی مانده است و  تا  زمستان سال ۴۴۳ را در آن شهر به‌سر برد. گویا  در ملاقات‌هایی که میان فخر‌الدین و ابوالفتح مظفر دست می‌داد یک روز سخن داستان ویس و رامین بر زبان حاکم اصفهان رفت و مذاکرات آن دو به نظم داستان ویس و رامین انجامید.

فخرالدین‌اسعد بعد از سال ۴۴۶ و گویا در اواخر عهد طغرل سلجوقی  وفات یافته است و  ولادت او را با توجه به قرائنی باید در آغاز قرن پنجم هجری دانست‌. داستان ویس و رامین از داستان‌های کهن فارسی است و باید پیش از عهد ساسانی و لااقل در اواخر عهد اشکانی پیدا شده باشد.

در زمان اقامت گرگانی در اصفهان بوده است که ابوالفتح‌ مظفر از فخرالدین اسعد خواسته است تا این داستان را به نظم درآورد  و  چون شاعر داستان را از اصل پهلوی به‌نظم درآورده بسیاری از کلمات و ترکیبات پهلوی را هنگام نقل به شعر خود نیز راه داده است.  مثنوی ویس و رامین به بحر مسدس مقصور یا محذوف ( مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل) یا ( مفاعیلن مفاعیلن فعولن) سروده شده و دارای ۸۹۰۵ بیت است.

گرگانی از اکثر علوم متداول در آن عصر از جمله نجوم  بهره داشته  و در گفتاری که در توصیف شب پرداخته، اصطلاح‌های علمی نجوم را با دقت تمام  برمی‌شمارد و هر یک از صورت‌های فلکی را در جای خویش ذکر می‌کند و خصوصیات هر یک را چنان‌که در علم نجوم آن عصر رایج بوده است بازمی‌گوید، این نیز یکی از مواردی است که بعدها مورد تقلید شاعران دیگر نیز قرار گرفت.

فخرالدین‌اسعد گرگانی و منظومه‌ی بی‌بدیلش‌، امروز از آثار مهم زبان و فرهنگ ایران است که همواره جای‌گاه بلندی در میان صاحب‌نظران داشته است.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه بازار طلای تهران، در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، دست به اعتراض و اعتصاب زده است.

در همین راستا مسوولان و مدیران مالیاتی با فعالان بازار طلا در ساختمان امور مالیاتی کشور جلسه گذاشته تا به حل مشکلات موجود بپردازند.

به گزارش فارس در پی اعتراض برخی واحدهای صنفی طلا و جواهر بازار تهران به اجرای مالیات بر ارزش افزوده نشست برخی مسوولان سازمان امور مالیاتی با روسای این صنف برگزار شد.

به گفته شاهدان عینی در مشهد، بازار طلای این شهر هم در استان خراسان دست به اعتصاب زده و بر روی درب مغازه‌های خود علت اعتصاب را عدم توانایی پرداخت مشتری در خصوص ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده‌اند.

اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای مشمولان بند ب در حالی از اول مهرماه به اجرا درآمده است که مسوولان صنف طلا و جواهر معتقدند اعضای صنف‌شان در این باره آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

لازم به ذکر است که بازار طلا پیش از این هم در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، تعطیل شده بود.


 


Dr. Avideh Motmaen-Far, Ostepath D.O./Radio Koocheh

avideh@avideh.net

Although we spend on average one third of our lives asleep, it is wrong to consider sleep as a shameful activity. Scientists have to determine still why we sleep but they know that humans and all mammals must sleep. We can survive without food much longer than without sleep. We are not the only ones who sleep; all mammals, reptiles and birds do sleep also. Our personal circadian rhythm determines when and how long we sleep. Although there are a few theories about sleep, its benefits and purpose supported by some researches and evidences, and each of them can be used to explain why we sleep but there is no clear support for any one of them yet. Sleeping impacts many physiological processes, so it is very possible that sleep occurs for many reasons and purposes.

IN 1950′s, a graduate student named Eugene Aserinsky used the electroencephalograph to determine what we know as REM (Rapid Eye Movement) sleep today. Other studies have shown that sleep progresses through a series of stages for which the brain activity shows different brain wave patterns. The two main types of sleep are NREM (Non-Rapide Eye Movement), known as quiet sleep and REM (Rapid Eye Movement) known as active sleep or paradoxical sleep.

In the earliest phase of sleep the brain produces beta waves and we are still relatively awake and alert. As the brain begins to relax, alpha waves are produced. During this time we are not quite asleep and we may experience strange sensations known as hypnagogic hallucinations. Very common example of this sensation is feeling as if you were falling or hearing someone calling your name. Another strange sensation is known as a myoclonic jerk. If you have ever startled suddenly for no obvious reason, you may have experienced this phenomenon. This period lasts only 5 to 10 minutes and if you awaken someone on this stage of sleep, they might say that they were not really asleep.

Another theory suggests that people sleep in order to process information that has been acquired during the day

The second stage of sleep lasts for more or less 20 minutes and the body temperature starts dropping and the heartrate slows down. During the third stage of sleep, deep, slow brain waves known as delta start to emerge and marks the transitional period to a deeper sleep. The forth stage is referred to as delta sleep because of delta waves and is a deep sleep that lasts for 30 minutes. Sleepwalking usually occur at the end of this stage. The stage five is characterized by rapid eye movement, increasing breathing rate and brain activity. Most of the dreaming occurs at this stage due to the increased brain activity but the voluntary muscles are paralyzed which is paradoxical because while the brain and other systems become very active, the muscles are more relaxed and we do not move. Sleep does not progress through these stages in sequence, however. Sleep begins in stage 1 and progresses into stages 2, 3 and 4.  After stage 4 sleep, stage 3 and then stage 2 sleep are repeated before entering REM sleep(stage 5). Once REM sleep is over, the body usually returns to stage 2. We cycle through these stages approximately 4 or 5 times throughout the night. We enter the REM stage approximately 90 minutes after falling asleep. The first cycle of REM sleep might be a short one, but each cycle becomes longer, so REM sleep can last up to an hour as sleep progresses.

According to different theories about why we sleep, sleep is essential for revitalizing and restoring  the physiological processes that keep the body and mind healthy and is supported by the research that   shows period of REM increase after a period of sleep deprivation and continuous physical activity. The body also increases the rate of cell division and protein synthesis.

Another theory suggests that people sleep in order to process information that has been acquired during the day. A number of sleep deprivation studies demonstrate that a lack of sleep has a serious impact on the ability to recall and remember information. Recent evidence suggests that getting a good night’s sleep can improve learning.

.  Several large-scale studies from all over the world have reported a link between short sleep times and obesity, as well as heart disease, high blood pressure, and stroke

The Evolutionary theory suggests that periods of activity and inactivity evolved as a means of conserving energy. All species have adapted to sleep during periods of time when wakefulness would be the most hazardous. You night wonder why we developed this if survival is the whole point. Because we are completely vulnerable when we are lying there, but whatever the functions of sleep are, they seem to be so important that evolution is willing to put us in that place of potential danger by losing consciousness.

Insomnia is the most common sleep disorder. Having difficulty to sleep and waking up before it is time to get up are its common symptoms. Sleep apnea is the second most common sleep disorder which causes people to stop breathing during their sleep. So the increased rate of carbon dioxide in the blood wakes the sleeper up to catch his breath. Narcolepsy is a neurological sleep disorder. It leads to periods of intense sleepiness during the daytime. People suffering from narcolepsy may fall asleep for brief periods of time ranging from a few seconds to several minutes during the day. They can fall asleep in the middle of a conversation, during a meal or even while driving a vehicle. Sleep disorders such as sleepwalking and night terrors are more common in young children.

In recents studies, scientists have restricted the study’s subject sleep to four hours per night for six nights and they noticed that people were already in a pre-diabetic state and they were also very hungry because of a drop in their Leptin levels. Leptin is a hormone who tells the brain when we have had enough food. In the same study, they restricted the study’s subject sleep to four hours for one night only, and the stunning result was the fact that it begins to show affects in their attention, memory and the speed with which they think. One night of sleep derivation and already there is a deficit to your cognitive ability.

Several large-scale studies from all over the world have reported a link between short sleep times and obesity, as well as heart disease, high blood pressure, and stroke. sleep deprivation is not a challenge for which biology has wired us. No other mammals sleep deprives itself than the human. So it is read by our biology as a stress. It is a fact that now a days ” I do not need as much sleep” is considered as something positive, almost as a badge of honor, but studies tell us that people who are lacking sleep continuously, are exhausted, moody, anxious and aggressive.

I think that we all need to rethink what we consider essential for good health, that the diet and exercise formula also has to include sleep and the take-home lesson is ”Get enough sleep!”

fact most of us need seven and a half to eight hours of


 


شکوفه / دقتر ترکیه / رادیو کوچه

shokufeh@radiokoocheh.com

ظرف‌هایی که برای تهیه‌ی غذا استفاده می‌کنید، می‌توانند تاثیرات مثبت یا منفی بر روی غذایتان داشته باشند. مضرات ورود مواد سرطان‌زا به غذا بر اثر استفاده از ظرف‌ها تفلونی خدشه‌دار، یا مزیت استفاده از ظرف‌ها روی‌ای، برای تامین روی در بدن، نقش ظرف‌ها تهیه‌ی غذا را برایمان پر‌رنگ می‌کنند.

مطلب زیر، از سایت «پزشکان ایران» گرفته شده است:

ظرف‌های تفلونی که با استفاده نادرست خش‌دار شده‌اند، سبب ترکیب مواد‌شیمیایی ساخته‌شده در این ظرف‌ها با ترکیبات غذا شده و سرطان‌زا محسوب می‌شوند.

دکتر «سیدضیا‌الدین مظهری»، رییس انجمن علمی غذا و تغذیه در همین خصوص به «جام جم» می‌گوید: «در ظرف‌ها تفلون از فلزی به نام کادمیوم استفاده می‌شود که از فلزات سنگین است.» به گفته او، در ظرف‌های تفلونی که دچار خراش‌هایی در اثر شست‌و‌شو یا کشیدن قاشق یا غیره شده‌اند، فلز «کادمیوم» وارد غذا شده و عوارضی احتمالی مانند سرطان را پدید می‌آورد.

دکتر مظهری تاکید می‌کند از ظرف‌های تفلون آسیب‌دیده استفاده نشود و هرگز این ظرف‌ها را مورد ترمیم قرار ندهند چون آسیب بیش‌تری به بدن می‌رساند. بین ظرف‌های شیشه‌ای یا همان پیرکس و ظرف‌های تفلون از این جهت که به راحتی قابل شست‌وشو هستند شباهت زیادی وجود دارد. اما حسن ظرف‌های پیرکس به نسبت ظرف‌های تفلون سلامت همیشگی آن‌ها است.

دکتر مظهری معتقد است: «چون مواد اسیدی یا بازی روی ظرف‌های شیشه‌ای تاثیری نمی‌گذارد و از طرفی با حرارت و دمای بالا هم یونی از شیشه آزاد نمی‌شود، برای پخت‌و‌پز بسیار مفید هستند.»

به اعتقاد رییس انجمن علمی غذا و تغذیه اگر ظرفی واقعن از جنس روی باشد می‌تواند باعث خروج یون‌های روی از ظرف و ورود آن به غذا شود که مفید است و باعث جبران کمبود روی در بدن می‌شود. اما ظاهرن اغلب ظرف‌هایی که به عنوان رویی در بازار وجود دارند از آلومینیوم ساخته می‌شوند.

این در حالی است که آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا، سبب انتقال این یون‌ها به بدن می‌شوند و در درازمدت می‌تواند عوارضی از جمله کم‌خونی را در بدن به‌وجود آورد. اگر از طرف‌داران استفاده از ظرف‌های رویی برای پخت‌و‌پز غذا هستید حتمن سعی کنید ظرف‌های رویی اصل را بخرید.

ظرف‌های لعاب‌دار و سفالی

ظرف‌های سفالی از این جهت که سطح صافی ندارند و ممکن است باعث باقی ماندن غذا در منافذ ریز داخل ظرف شوند برای پخت‌و‌پز پیشنهاد نمی‌شوند اما در حال حاضر این ظرف‌ها را رنگ کرده و وارد بازار می‌کنند.

به اعتقاد دکتر مظهری، این ظرف‌ها سفالی رنگ‌شده هم بی‌ضرر نیستند، از این جهت که رنگ‌های استفاده شده در این ظرف‌ها معمولن فلزات سنگینی مانند سرب دارند که عوارضی نظیر کندذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت‌های درازمدت دیگر دارد.

او ادامه می‌دهد: «اما ظرف‌های لعابی زردرنگ قدیمی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، بهترین نوع این ظرف‌ها برای پخت‌و‌پز و نگه‌داری غذا است.»

درمورد ظرف‌ها ملامین هم لعابی که برای محافظت روی آن پوشانده می‌شود، بسیار نازک و آسیب‌پذیر است. بنابراین اگر این لایه لعابی با خش و خطوط از بین برود نفوذ میکروب در این ظرف‌ها را سبب می‌شود.

ظرف خوب، ظرف مسی

رییس انجمن علمی غذا و تغذیه‌، ظرف‌های «مسی» را با شرط و شروطی بهترین نوع ظرف‌ها برای پخت غذا می‌داند.

اگر ظرف‌های مسی به شکل مناسبی قلع‌اندود نشده باشند یا از مواد حاوی سرب برای قلع اندود شدن، استفاده شده باشد، این عنصر می‌تواند پس از ورود به غذا، در درازمدت سبب ایجاد مسمومیت شود.

دکتر مظهری می‌گوید: «اگر ظرف‌های مسی، قلع‌اندود نشده باشد، ورود یون مس به غذا در درازمدت، تاثیر نامطلوبی بر بدن می گذارد.»

به گفته او ذخیره‌شدن یون مس در کبد به مرور به این عضو آسیب می‌رساند. به همین دلیل ظرف‌ها مسی را قلع‌اندود می‌کنند.

دکتر مظهری توصیه می‌کند: «هنگام شست‌وشوی این ظرف‌ها باید دقت کنید تا لایه قلع‌اندود شده از بین نرود یا خش بر ندارد.»

هم‌چنین مواد اسیدی یا غذاهای ترش، سبب از‌بین‌رفتن لایه‌ی رویی ظرف‌های مسی می‌شود که بر‌این اساس هر چند وقت یک‌بار باید این ظرف‌ها، قلع‌اندود شود.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

این روزها بسیاری از نگاه‌های جامعه جهانی به سوی پناه‌جویان ایرانی افتاده است و فعالان مدنی و طرف‌داران حقوق بشر سعی در نشان دادن ابعاد مشکلات و علت‌های منتهی به پناه گرفتن در کشوری دیگر توسط ایرانیانی هستند که بیشتر اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان مدنی و روزنامه‌نگار را در بر می‌گیرد.

اما این نگاه‌ها بیش‌تر معطوف به برخی مناطق نظیر ترکیه بوده است و برخی کشور‌های اروپایی، شاید مهم باشد که بدانیم تعداد زیادی از ایرانیان در حال حاضر در اقلیم خود‌مختار کردستان عراق منتظر رقم خوردن سرنوشت‌شان هستند.

به دلیل تجربه کم این اقلیم در وضعیت پناهندگی، نوع ارتباط با ایران و عدم جدیت دفتر سازمان ملل در بررسی پرونده‌ای این پناه‌جویان اینک در شرایط سختی به سر می‌برند، به نحوی که نقل می‌شود برخی پناه‌جویان برای گذران زندگی‌شان دست به تکدی‌گری می‌زنند.

مرتضا یعقوبی یک کشیش است که از ایران پس از تبعید به یکی از مناطق دور گریخته است. آقای یعقوبی از شرایط پناه‌جویان ایرانی و به خصوص از اقوام فارس را در این اقلیم بسیار سخت توصیف می‌کند و اشاره دارد که: « فعالان مدنی و حقوق بشر باید سری به این اقلیم بزنند و از نزدیک شرایط اسف بار پناه‌جویان را ببینند». این پناه‌جوی ایرانی در اقلیم کردستان به سختی زندگی پناه‌جویان به خصوص فارس زبان‌ها اشاره می‌کند که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی از فشار بیش‌تری رنج می‌برند.

اردوان روزبه گفتگویی با مرتضا یعفوبی داشته که می شنوید.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته جمعه، آرژانتین خواستار برگزاری محاکمه متهمان پرونده بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ در بوئنوس‌آیرس شده است. رییس‌جمهوری آرژانتین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواست کشور سومی را برای پیگیری اتهامات تعیین کند.

به گزارش دویچه‌وله، کریستینا فرناندز دکیرشنر، رییس‌جمهوری آرژانتین روز جمعه ۲ مهر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان پیگیری پرونده متهمان بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان (آمیا) در بوئنوس‌آیرس شد.

رییس‌جمهوری آرژانتین گفت: «به جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کنم، در صورتی که به دستگاه قضایی آرژانتین اعتمادی ندارد، هر دو کشور متفقن کشور سومی را برای برگزاری محاکمه حقوقی تعیین کنند.»

در پی انفجار بمب در مرکز فرهنگی یهودیان در پایتخت آرژانتین در سال ۱۹۹۴ دست‌کم ۸۵ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر زخمی شدند. بررسی مسوولان انتظامی و قضایی آرژانتین نشان داد که جمهوری اسلامی و مقامات ارشد دولتی در این بمب‌گذاری نقش داشته‌اند.

دستگاه قضایی ‌آرژانتین رهبران جمهوری اسلامی را به‌عنوان آمران‌ کشتار مرکز یهودیان (آمیا) معرفی کرد و برای برخی از مسوولان ایرانی از جمله علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی، دستور جلبی صادر و به اینترپل (پلیس بین‌المللی) ارسال کرد.

حتا در این مورد به نقش آیت‌اله رفسنجانی، رییس‌جمهوری اسلامی وقت در این بمب‌گذاری نیز اشاراتی شده، اما برای وی دستور بازداشتی از سوی اینترپل مقرر نشده است.

احمد وحیدی، وزیر دفاع کنونی و فرمانده وقت سپاه قدس (شاخه خارجی سپاه پاسداران)، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، علی‌اکبر ولایتی، وزیر امورخارجه وقت ایران، احمد اصغری و محسن ربانی، دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی در آرژانتین و سرانجام عماد مغنیه، رییس وقت ستاد ویژه عملیاتی حزب‌اله لبنان از جمله متهمانی هستند که به عنوان «طراحان و آمران» بمب‌گذاری از آن‌ها نام برده شده است.

لازم به ذکر است اینترپل به‌جز دستور جلب علی فلاحیان، برای محسن رضایی و احمد وحیدی نیز دستور بازداشتی در ۱۸۶ کشور عضو صادر کرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

یک عضو شورای شهر اهواز روز پنج‌شنبه، قبل از حضور در جمع خبرنگاران و برگزاری نشست خبری، بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، برادر این عضو شورای شهر اهواز اعلام کرد: «ممبینی از فرمان‌دار اهواز به‌دلیل انتشار نامه محرمانه شورای حل اختلاف در دادگاه شکایت کرده و گفته است آقای ممبینی معتقدند جو منفی که علیه اعضای شورای شهر ایجاد شده و بنرهایی که در سطح شهر منتشر شده به‌دلیل علنی کردن رای محرمانه و غیرقطعی شورای حل اختلاف توسط فرمان‌دار بوده است.»

داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز، روز پنج‌شنبه، پیش از دومین کنفرانس مطبوعاتی خود بازداشت شد.

او پیش از این یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران محلی خوزستان در دفتر کارش انجام داد و در آن به رای صادر شده توسط استان‌دار و شورای حل اختلاف خوزستان اعتراض کرد.

ممبینی در آن نشست گفته بود: «نهاد شورا نهاد منتخب مردم است و صدها هزار رای مردم اهواز را به‌عنوان پشتوانه دارد و نمی‌توان به‌ راحتی این رای را باطل کرد.»

او تاکید کرده بود: «از مسوولان استان می‌خواهم تخلفات من را به‌صورت علنی در رسانه‌ها اعلام کنند.»

هفته قبل وی یک‌بار خبرنگاران را به دفترش دعوت کرد اما پس از حضور خبرنگاران به آن‌ها اعلام کرد: «به‌دلیل درخواست مسوولان از برگزاری این نشست معذور است.» او یک‌بار دیگر خبرنگاران را دعوت کرد اما ساعتی پیش از برگزاری این نشست بازداشت شد.

بر اساس این گزارش‌، داریوش ممبینی از جانبازان جنگ ایران و عراق بوده که در دوره اول و سوم شورای شهر اهواز بیش‌ترین رای مردم این شهر را از آن خود کرده است.

پیش از این خبرگزاری هرانا در خبری از بازداشت حسن‌زاده رییس شورای شهر اهواز خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

«رییس شورای شهر اهواز بازداشت شد»


 


خبر / رادیو کوچه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، طی حکمی از جانب هیت نظارت دانشگاه، به دلیل آن‌چه انتساب به طیف علامه دفتر تحکیم وحدت خوانده شده، غیر‌قانونی و با حضور ماموران حراست دفتر آن تشکل دانشجویی منتقد پلمب شده است.

این حکم در حالی صبح روز چهارشنبه، ۳۱ شهریورماه به دبیر انجمن اسلامی ابلاغ شد، که در نامه‌‌ی دیگری از جانب معاونت دانشجویی از وی خواسته شده بود که تا ساعت ۱۴ آن‌روز نسبت به تحویل اتاق‌ها و اموال در اختیار آن تشکل اقدام و هم‌چنین مسولیت نظارت و اجرای موارد فوق را چه در حضور و چه در غیاب دبیر انجمن به عهده‌ی او خوانده بود.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع : تابناک

به گزارش شیعه آنلاین، پزشک‌قانونی عربستان‌سعودی پس از چند روز بازرسی بدنی و بررسی پرونده احتمال تجاوز جنسی به «سارا خطیب» دخترک ۱۵ ساله الجزایری در شهر مکه مکرمه، که پس از مورد تجاوز قرار گرفتن جان باخت، وقوع چنین تجاوزی را رد کرد. پزشک‌قانونی سعودی در گزارش خود که در این مورد منتشر کرد، نوشت: «هیچ‌گونه تجاوز به این دخترک نشده بود بلکه علت مرگ وی، شکستن دست و پا و وارد شدن ضربه شدید به ستون فقرات او به‌دلیل پرتاب شدن از ارتفاع بوده است.»

در همین حال اظهارات ضد و نقیض بسیار زیادی از مسوولان مختلف عربستان‌سعودی در مورد این پرونده بیان شده است. در همین راستا سرهنگ «عبدالمحسن» سخن‌گوی پلیس شهر مکه مکرمه طی ادعایی تعجب‌برانگیز با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایت انجام‌شده در شهر مکه، گفت: «تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که به‌این دختر ۱۵ ساله تجاوز نشده بلکه به‌دلیل افتادن از طبقه شانزدهم هتل، دست و پای وی شکسته و به بخش‌های دیگر بدنش ضربه وارد شد و سپس جان باخت.»

سرهنگ «عبدالمحسن» در ادامه، اظهارات سابق خود را رد کرده و گفت: «البته این پرونده هنوز بسته نشده و بازجویی‌ها با متهمان و مظنونین هم‌چنان ادامه دارد و طی چند روز آینده نتیجه نهایی تحقیقات رسمن اعلام خواهد شد. اکثر متهمان بازداشت افرادی غیرسعودی هستند. هنوز برای اعلام نتایج تحقیقات زود است اما سرنخی به‌دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد یکی از متهمان با «سارا خطیب» رابطه برقرار کرده است. این منظون تبعه یکی از کشورهای عربی است که به‌طور غیرقانونی وارد عربستان شده است.»

پدر این دخترک الجزایری طی اظهاراتی گفت: «برای زیارت خانه خدا به این‌جا آمدیم. در این هتل مستقر شدیم. سه‌شنبه گذشته که در اتاقمان بودیم، دخترم برای بازی کردن از اتاق بیرون رفت. بعد که قرار شد برای شام به رستوران هتل برویم، ناگهان متوجه غیبت دخترم شدم. فورن مسوولان هتل را مطلع ساختم. مسوولان هتل هم به مهمان‌داران دستور دادند که همه جای هتل را بگردند. همه مهمان‌داران دقایقی بعد بازگشتند و از نیافتن دخترم خبر دادند. سه تن از مهمان‌داران که به طبقه شانزدهم (طبقه‌ای متروکه) رفته بودند، بازنگشتند. دقایقی بعد صدای سقوط دخترم از آن طبقه به گوش رسید. فورن نیروهای امداد و امنیتی را باخبر کردیم و در محل حاضر شدند اما دختر جان باخته بود.»

گفتنی است در اعتراض به وقوع چنین جنایتی بیش از ۳۰۰ زائر الجزایری در نزدیکی هتل محل وقوع این جنایت دست به تظاهرات زده و خواستار حضور فوری سفیر الجزایر در عربستان شدند تا از وی بخواهند فورن مقامات سعودی را زیر فشار قرار داده و از آنان بخواهد که پرونده تجاوز به این دخترک ۱۵ ساله را بررسی کنند و پاسخی منطقی به آنان بدهد. تظاهر کنندگان هم‌چنین خواستار تحویل دادن جسد این دخترک شدند اما گویا مقامات سعودی که از فاش شدن این جنایت در هراسند، از تحویل دادن جسد خودداری می‌کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز جمعه در نیویورک از احتمال مذاکره نماینده ایران با یکی از اعضای گروه ۱+۵ برای تعیین چارچوب ادامه مذاکرات هسته‌ای خبر داده است.

به گزارش دویچه‌وله، محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری با اشاره به این که ایران همواره به دنبال «مذاکره بر اساس عدالت و احترام» بوده  است، گفت:« احتمالن ماه اکتبر نماینده ایران با یکی از اعضای گروه ۱+۵ برای تعیین چارچوب ادامه مذاکرات گفت‌وگو می‌کند.‌»

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به هم‌راه آلمان، اعضای گروه‪ ۵+۱ تاکنون به این اظهارات محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان نداده‌اند. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه ابراز امیدواری کرد که ایران پیشنهادهای جامعه بین‌المللی را مورد ارزیابی قرار دهد.

در همین زمینه، وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کردند که هرچه زودتر به راه‌حلی جامع برای مناقشه هسته‌ای ایران دست یابند و هم‌چنین خواستار دور تازه گفت‌وگو‌ها بر سر مبادله سوخت اتمی شدند.

محمود احمدی نژاد در ادامه مصاحبه با خبرنگاران به بیانیه سه جانبه تهران بین ایران، برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت: «‌در حالی که ایران، ترکیه و برزیل در حال رای‌زنی بودند، آن‌ها به طور یک‌جانبه گفت‌وگوها را قطع و موضوع تعلیق را مطرح کردند.»

اشاره محمود احمدی‌نژاد به توافق سه‌جانبه بین ایران، برزیل و ترکیه در ۲۷ اردیبهشت ماه در تهران است طبق آن قرار بود۱۲۰۰کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده باعیار سه‌و‌نیم درصد ایران در کشور ترکیه نگهداری شود و در مقابل ایران ۱۲۰ کیلو گرم سوخت با غلظت ۲۰ درصد دریافت کند.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع : مجله الکترونیک ترند

امسال شرکت فاکس‌کان (Foxconn) به‌دلیل تعداد بالای خودکشی کارمندانش مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. از اقدامات جدید این شرکت برای جلوگیری از این فاجعه، نصب تورهای حفاظتی برای جلوگیری از آسیب‌دیدن افرادی است که خود را از طبقات بالا به پایین پرتاب می‌کنند. اما به هر حال گویا تورهای حفاظتی هم نتوانستند کاری انجام دهند، چون چندی پیش یکی دیگر از کارمندان فاکس‌کان خود را از پنجره خواب‌گاه به بیرون پرتاب کرده است. خودکشی این کارمند فاکس‌کان چهاردهمین مورد در سال جاری قلم‌داد می‌شود. اخیرن از این شرکت انتقاد شده که تعداد مشاوران آن نسبت به کارکنانش بسیار کم است.

به دنبال این ماجرا، فاکس‌کان تایوان، بزرگ‌ترین سازنده وسایل الکترونیک در جهان، اعلام کرد قصد دارد دو هزار مشاور و مددکار را که در زمینه بهداشت روانی فعال هستند، استخدام کند. این خبر در حالی اعلام شد، که خودکشی این کارمند فاکس‌کان چهاردهمین مورد در سال جاری قلم‌داد می‌شود. نن گنگ، تازه‌ترین مورد خودکشی شرکت فاکس‌کان، فقط ۲۱ سال داشت. این کارمند خانم ۲۱ ساله در بخش بسته‌بندی کار می‌کرده به گفته فاکس‌کان مرگ او در دست بررسی است. این کارمند جوان از پنجره محل کار خود در شنزن بیرون پریده و خودکشی کرده است اما مقامات فاکس‌کان می‌گویند هنوز خودکشی بودن این سانحه تایید نشده است.

البته دو کارمند دیگر نیز دست به خودکشی زده‌اند اما زنده مانده‌اند. فاکس‌کان اقدامات بسیاری را برای جلوگیری از خودکشی کارمندانش که تا به‌حال ۱۴ مورد اعلام شده انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به بالا بردن دست‌مزد کارمندان تا حدود دو برابر، استخدام مشاور، استخدام راهب و حتا آوردن جن‌گیر اشاره کرد. آن‌ها حتا در قرارداد از کارکنان جدید می‌خواهند فرمی مبنی بر عدم خودکشی امضا کنند.(ماه‌نامه رایانه خبر)

خودکشی این افراد باعث شده است درباره نحوه رفتار با کارمندان در کارخانه‌های فاکس‌کان ابراز نگرانی شود.

شین‌ژن چین: معترضین معتقدند فاکس‌کان همانند برده با کارمندان برخورد می‌کند/ شرکت فاکس‌کان تایوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مادربرد در دنیا و هم‌چنین مسوول ساخت دستگاه‌های آی فون برای اپل است.

تری‌گو، موسس فاکس‌کان تاکید داشته است که شرکتش با کارمندان خود هم‌چون برده برخورد نمی کند و در ازای پرداخت مبلغی ناچیز به‌عنوان دستمزد، از آن‌ها انتظار ندارد ساعت‌های طولانی کار پر زحمت انجام دهند.

راهبان بودایی از جمله افرادی هستند که به‌عنوان مشاوران بهداشت روانی به استخدام فاکس‌کان در خواهند آمد. موج خودکشی‌ها زمانی آغاز شد که یکی از کارکنان فاکس‌کان که مسوول ارسال بار بود، سال گذشته خود را کشت چون یکی از دستگاه‌های آی فون گم شده بود.

اپل می‌گوید بعد از آن‌که به این شرکت در سال ۲۰۰۶ شکایت شد که شرایط کاری در فاکس‌کان نامناسب است، تحقیقاتی را انجام داد و به این نتیجه رسید که شکایت‌ها بی اساس بوده است. با این حال، تحقیقات اپل نشان داده است که در اوج ساخت و تحویل سفارشات، برخی از کارمندان بیش از حد مجاز تعیین شده توسط مدیریت فاکس‌کان، ساعت کاری داشته‌اند و حدود یک چهارم از کل کارمندان این شرکت حتا یک روز در هفته را هم تعطیل نبوده‌اند.

فاکس‌کان تایوان که یکی از تولیدکنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی است و برای شرکت اپل نیز آی فون می‌سازد حدود ۸۰۰ هزار کارمند و ۱۰۰ مشاور دارد. چندی پیش نیز یکی از شعب فاکس‌کان در هند به‌دلیل مسمومیت ۲۵۰ نفر از کارمندانش به‌طور موقت تعطیل شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که انتشار مواد سمی در محیط کار، دلیل بروز این حادثه بوده است.

به‌هر حال چند وقتی است که بدبیاری گریبان این شرکت خوش‌نام را بدجوری گرفته است.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

یک فرمانده طالبان در استان پکتیا و یک فرمانده دیگر این گروه و یک ماین‌گذار در استان هلمند در جنوب افغانستان بازداشت شدند.

جنرال محمود معاون ریاست امنیت ملی استان هلمند گفته است که این افراد از روستای ناوه آن ولایت هم‌راه با ۲۰ مخابره، دو میل راکت، ۱۰ میل کلاشنکوف و مقدار مواد انفجاری دستگیر شده‌اند.

این فرمانده طالبان بسم‌اله نام دارد و ریاست امنیت ملی هلمند می‌گوید وی به جرم‌اش اعتراف کرده است.

هم‌چنان طبق یک خبر دیگر، آیساف نیز با نشر اعلامیه‌ای از دستگیری یک فرمانده طالبان در استان پکتیا خبر داده است.

در اعلامیه آیساف آمده است که این فرمانده طالبان در حملات انفجاری و ماین‌گذاری در کنار جاده دست داشته است.

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.


 


شنبه ۳ مهرماه ۱۳۸۹- ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3 گزیده‌‌ی اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3میکروفن – «تاثیر ظرف‌های تهیه‌ی غذا بر مواد‌غذایی» -  شکوفه

note3بخش اول اخبار

note3اوراق زرین – «ویس و رامین، عاشقانه‌ای ایرانی» – رضا افتخاری

note3گفت‌وگوی روز-  «خانم عبادی صدای مرا از کردستان عراق بشنوید»-  اردوان روزبه

note3روزنگاشت – «سمفونی لنینگراد» - مریم

note3بخش دوم اخبار

note3بوم‌رنگ – «طنز تلخ در ایران» – شیرین دهقان

note3پس‌نشینی تند – «درخت توت، رقیه‌خانوم و شله‌زرد نذری» - اکبر ترشیزاد

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3دایره‌ی شکسته – «افسون مهر سحر» - مه‌شب تاجیک

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

بر اثر انفجار یک بمب در تایلند عصر روز جمعه،  دست‌کم سه نفر از شهروندان بانکوک زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، در اثر این انفجار یک مرد ۵۲ ساله و دو زن دانشجو  زخمی شدند که به بیمارستانی  در شهر بانکوک انتقال داده شدند.

به گفته مقامات پلیس شهر بانکوک این بمب در یک سطل زباله جاسازی شده بود.

گفتنی است که پلیس بانکوک در تلاش است تا عاملان این ‌حادثه را شناسایی کند.


 


خبر / رادیو کوچه

پلیس فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور در مالزی روز گذشته جمعه یک زوج ایرانی را به جرم حمل مواد مخدر بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، «نورالدین خدیر» رییس پلیس مبارزه با موارد مخدر در ایالت سلانگور گفت این زوج ساعب ۲۲:۳۰ پنج‌شنبه بازداشت شدند.

وی گفت این زوج که یک مرد ۲۹ ساله و یک زن ۲۵ ساله بودند از طریق پرواز دوحه – عمان به مالزی وارد شدند.

وی افزود این زوج ۹۷۵ گرم مواد مخدر در کف صندل خود جاسازی کرده بودند که ارزش این مواد ۲۵۰ هزار رینگیت است.

نورالدین خدیر هم‌چنین افزود که  یک زن تایلندی نیز که ۳٫۴ کیلوگرم مواد مخدر به ارزش ۸۵۰ هزار رینگیت قاچاق کرده بود و از طریق پروازی از آفریقای جنوبی قصد داشت این مواد را به مالزی وارد کند  که توسط پلیس دستگیر شد.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

بیست و پنجم سپتامبر برابر است با زادروز «دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکوویچ» آهنگ‌ساز روس دوره شوروی که در ۱۹۰۶ میلادی به دنیا آمد و نهم آگوست ۱۹۷۵ در ۶۹ سالگی درگذشت. او چه در زمان حیات خود و چه بعد از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان سده بیستم شناخته می‌شد.

شوستاکویچ در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه  به‌دنیا آمد و فرزند میانی از سه فرزند «بولسلاویچ شوستاکویچ» و «سوفیا واسیلیونا کوکولینا» بود. اگرچه آنان در اصل رومن کاتولیک لهستانی بودند و ریشه‌های آن‌ها به شهر «ویلی‌کا» (Vileyka) می‌رسید، اما اجدادشان اهل صربستان بودند.

او هم به‌عنوان یک پیانیست و آهنگ‌ساز، نابغه‌ای کوچک بود، استعداد او بعد از درس‌های پیانو که از مادرش فرا می‌گرفت در سن هشت سالگی آشکار شد. در سال ۱۹۱۸ «مارش عزا» را نوشت. سپس به هنرستان موسیقی رفت و در آن‌جا درخشید چنان‌که کمک هزینه تحصیلی مخصوصی برای وی در نظر گرفتند.

در سال ۱۹۳۲ میلادی با «نینا وازار» ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند بود و با آن‌که در سال ۱۹۳۵ از هم جدا شدند اما خیلی زود، باز به‌هم پیوستند. او همواره در ازدواج اول خود با نینا وازار تا مرگ وازار در سال ۱۹۵۴ باقی ماند. ازدواج دوم او در سال ۱۹۵۶ با «مارگریتا کاینوفا» عضو گروه جوانان کمونیست روسیه بود، آن‌ها بعد از سه سال از هم جدا شدند.

شوستاکویچ با تاثیر از موسیقی‌دان‌هایی هم‌چون، پروکوفیف و استراوینسکی، شیوه ترکیبی را توسعه بخشید. اولین موفقیت رسمی وی «سمفونی یکم» بود که آن‌را برای پایان‌نامه‌اش در سن ۱۹ سالگی نوشت و در سال ۱۹۲۶ اجرا شد.

در سال ۱۹۲۷ «برونو والتر» رهبر ارکستر آلمانی، سمفونی اول را در برلین به‌اجرا گذارد و شوستاکوویچ جوان را به شهرت جهانی رساند.

شوستاکوویچ سمفونی شماره دو را به سفارش حزب و دولت اتحاد شوروی و به مناسبت دهمین سال‌گرد «انقلاب سوسیالیستی اکتبر» تصنیف کرد و آن را «به اکتبر» نامید.

در سال ۱۹۳۰ آغاز کار روی اپرایی تازه به‌نام «لیدی مکبث» (Lady Macbeth) را آغاز کرد. اپرای لیدی مکبث در لنینگراد و مسکو به روی صحنه رفت و تا سال ۱۹۳۶ بارها با موفقیت اجرا شد. در این میان استالین قدرت خود را در حزب و دولت تحکیم بخشیده، پی‌گرد و سرکوب مخالفان را آغاز کرده بود.

شوستاکوویچ پس از اعتراض ماموران حزبی به لیدی مکبث، «سمفونی پنجم» را منتشر کرد که از مهم‌ترین کارهای او به شمار می‌رود.

اولین سمفونی او که ترکیبی از سبک آکادمی و مدرسی بود و اپرایش به‌نام «بینی» (The Nose) را می‌توان به عنوان ناسازگارترین اثر مدرن او بر روی صحنه نام برد. آثار اپرایی او بیش‌تر با مضمون‌های عشق، مرگ و هنر هم‌راه بودند.

اوج شهرت او در زمان جنگ جهانی دوم و به‌خاطر اثر معروفش سمفونی هفتم یا «سمفونی لنینگراد» بود.

از ساخته‌های مردم‌پسند شوستاکوویچ «والس شماره دو» است. این اثر شهرت فراوانی برای او آورد.

در ژانویه ۱۹۳۶ نقدی جنجال‌برانگیز در روزنامه پراودا، ارگان رسمی حزب کمونیست، منتشر شد، با تیتر: «هیاهو به‌جای موسیقی».

گفته می‌شود این مقاله را یا شخص استالین نوشته و یا متن آن‌را به یکی از افراد خود دیکته کرده بود. شوستاکوویچ متهم شده بود که به‌جای بازتاب احساسات خلق قهرمان شوروی هنر خود را در خدمت دشمنان طبقاتی قرار داده است. اپرای درخشان لیدی مکبث سانسور و سپس توقیف شد و دیگر تا سال۱۹۶۱ اجرا نشد.

گفته می‌شود بسیاری از آثار او یا هرگز اجرا نشدند و یا تنها پس از مرگ استالین به‌اجرا در آمدند.

در سپتامبر ۲۰۰۶ به مناسبت صدمین سال تولدش در برخی از کشورها مراسم و کنسرت‌هایی به یاد او برگزار شد، از جمله «راستروپوویچ» که «سمفونی هشتم» او را در مسکو اجرا کرد.

سرانجام دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکوویچ در نهم آگوست ۱۹۷۵ میلادی درگذشت.

منبع:

ویکی پدیا

گوگل


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، مقام‌های دولت نیجریه اعلام کردند سیلی که در اثر باز شدن دریچه‌های دو سد در شمال این کشور به راه افتاده، دست کم دو میلیون نفر را بی‌خانمان کرده است.

به گزارش رویترز، این سیل در بخش‌های وسیعی از ایالت کانو جاری شده است.

باز شدن دریچه‌های خروج آب دو سد چالاوا و تیگا، واقع در ایالت همسایه جیگاوا، علت بروز این حادثه در کانو بوده است.

در پی ریزش سنگین باران، سطح آب دو سد مذکور بالا آمده بود و به نظر می‌رسد که دریچه‌های خروجی آب برای جلوگیری از شکستن سد باز شده باشد.

بر اساس برآوردها، سیل حداقل پنج هزار روستا را فرا گرفته و خسارات‌های فراوانی به مزارع و خانه‌ها وارد کرده است.

ایالت جیگاوا حدود چهار میلیون جمعیت دارد.

بر اساس تخمین مقام‌های دولتی، سیل زندگی حدود نیمی از ساکنان ایالت را مختل کرده است.

از سویی دیگر در نیجر هم اکنون خشک‌سالی طولانی و نابود شدن مزارع میلیون‌ها نفر را با خطر گرسنگی و کمبود مواد غذایی مواجه کرده است.


 


رادیو کوچه

ششمین دوره مسابقات فوتبال غرب آسیا روز جمعه و از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران با دیدار تیم‌های ایران و بحرین در ورزشگاه ملک عبداله اردن و شهر امان آغاز شد که در پایان با پیروزی تیم ایران به پایان رسید.

ایران در کمتر از ۵ دقیقه موفق شد ۲ بار توسط عقیلی مدافع خود به گل برسد.

در دقیقه ۳۷ و ۴۰ ارسال‌های ایمان مبعلی از روی ضربه ایستگاهی و کرنر با ضربات سر عقیلی هم‌راه شد تا ایران با ۲ گل از بحرین جلو بیفتد و پیروز به رخت‌کن برود.

در این نیمه نصرتی، نوری و تیموریان از داور مسابقه اخطار گرفتند.

در نیمه دوم و در دقیقه ۵۰ اولادی با پای چپ و ضربه‌ای دقیق دروازه بحرین را برای بار سوم گشود.

ایران در آخرین بازی‌هایش مقابل بحرین ۲ بار با نتایج یک بر صفر و ۴ بر ۲ شکست خورده بود.

تاریخی‌ترین بازی این دو تیم شکست ۳ بر ۱ ایران در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ است.

تیم ایران در دومین بازی خود روز سه شنبه ۶ مهر به مصاف عمان خواهند رفت.


 


مریم / رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 275 میلادی – سنای روم پس از شش‌ماه مخالفت ژنرال‌های ارتش با هر پیشنهاد برای انتخاب امپراتور تازه، بالاخره ۲۵ سپتامبر «مارکوس کلودیوس تاسیتوس» ۷۶ ساله را به‌این سمت برگزید و ژنرال‌ها هم بر این انتخاب صحه گذاردند. تاسیتوس قبلن به‌دلیل کهولت از سمت‌های دولتی کنار گذاشته شده بود. وی تنها هفت ماه حکومت کرد و در جریان لشکرکشی به شرق، با هدف گوش‌مالی دادن آلانی‌ها که از شمال قفقاز منطقه «اوستیا» به قلم‌رو روم در شمال دریای سیاه تعرض می‌کردند در کاپادوکیه (در کتیبه های ایران باستان: کاپاتوکا) ترور شد.
  • ۱۹۴۱ میلادی – متفقین که ایران را در اشغال نظامی داشتند «دکتر عیسا صدیق» استاد دانشگاه ایران معروف به پدر آموزش‌و‌پرورش نوین ایران را به‌دلیل تمایل زیاد به ایران (ناسیونالیسم ایرانی) از ریاست سازمان انتشارات و تبلیغات کشور برکنار کردند. وی درست یک‌سال پیش از آن به‌این سمت منصوب شده بود. متفقین دکتر صدیق را به‌دلیل پارسی کردن هرچه بیش‌تر واژه‌های متداول از زبان‌های دیگر، توجه به آموزش عمومی تاریخ و فرهنگ ایران و نیز اصرار به گسترش مدارس از ابتدایی تا عالی بیش از حد میهن‌دوست تشخیص داده بودند و ادامه روش او را به حال خود در طول جنگ خطرناک خوانده بودند.
  • ۱۳۲۱ خورشیدی – آغاز بررسی لایحه دولت در مجلس که اجازه نشر ۲۰۰ میلیون تومان اسکناس تازه را خواسته بود. همین اسکناس‌ها باعث تورمی در ایران شد که آثار نامطلوب آن تا سال‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت.
  • ۱۹۶۰ میلادی – بانو «امیلی پست» نویسنده «اتیکت» در این‌روز درگذشت. وی که کارشناس رفتار اجتماعی بود پس از تالیف نخستین اتیکت که در باب آداب معاشرت بود، ۹ جلد دیگر در همین زمینه و برای مثال «اتیکت در مراسم عروسی» نوشت که تا ۱۹۶۰ هرکدام ۹۰ بار تجدید چاپ شدند و الگو قرار گرفته‌اند.
  • ۱۶۳۰ میلادی – اعلام شد که طاعون در شمال ایتالیا همه‌گیر شده است و متعاقب آن پول‌دارها شهرها را ترک کردند و به روستاها فرار کردند. این طاعون باعث مرگ یک میلیون ایتالیایی شد.
  • ۱۷۸۹ میلادی – اصلاحیه معروف قانون اساسی آمریکا موسوم به «بیل آو رایتز» (Bill of Rights) که حقوق مردم این کشور را تضمین کرده است ۲۵ سپتامبر به تصویب رسید. در این اصلاحیه، موارد متعدد حقوق پایه از جمله «آزادی بیان، ابراز نظر و عقیده، آزادی قلم و مطبوعات (Press) و آزادی تشکیل اجتماعات» تضمین شده است.
  • ۱۸۹۷ میلادی – «ویلیام فاکنر» نویسنده آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات (۱۹۴۹) و صاحب آثاری چون «خشم و هیاهو»، «روشنایی ماه اوت» متولد شد.
  • ۱۹۰۶ میلادی – «دمیتری شوستاکوویچ» آهنگ‌ساز روس و یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان قرن بیستم به‌دنیا آمد، اوج شهرت او در زمان جنگ جهانی دوم و به‌خاطر اثر معروفش «سمفونی لنینگراد» بود.

 


رادیو کوچه

جانشین مجتمع دانشگاهی دانشگاه امام حسین تهران روز شنبه در اظهار نظری عنوان کرد زنان بدحجاب و بی‌بندوبار که در حوادث پس از انتخابات دستگیر شدند، اعتراف کردند که هفته‌ای ۳ هزار دلار پول به حسابشان واریز می‌شده تا بی‌حجاب به خیابان‌ها بیایند.

محمد شعبانی در جلسه شورای اداری دشتی با اشاره به حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ اظهار داشت: «شورای نگهبان چهار کاندیدا برای ریاست جمهوری به مردم معرفی کرد و مردم هم با حضور در انتخابات رای خود را به صندوق انداختند و انتخابات پایان یافت، شورای نگهبان رای را خواند و مقام معظم رهبری توجیه فرمودند ولی بازیگران صاحب‌نام این فتنه که پشت پرده و در تاریک‌خانه نشسته بودند، گفتند تخلف شده، این در حالی بود که هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته بود و کاندیدایی که از آخر اول شده، مدعی است که رای من خورده شده است.»

گفتنی است این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به علت آن‌چه اشاعه فساد و فحشا نامیده و در راستای آن طرح مبارزه با بدحجابی را اجرا کرده به پیش از شروع انتخابات بازمی‌گردد.


 


مرتضا خسروی(هیچ) / رادیو کوچه


 


خبر / رادیو کوچه

«فرانکفورتر آلگماینه‌تسایتونگ»، روزنامه‌ی چاپ فرانکفورت، روز چهارشنبه ۳۱ شهریور در گزارشی از «حمله‌ی سازمان‌مند علیه سامانه‌های هدایت‌گر برنامه‌ی اتمی ایران» خبر داد و آن را نخستین و موثرترین ضربه‌ی احتمالی به برنامه‌ی اتمی ایران ارزیابی کرده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، برترین کارشناسان امنیتی جهان از دو ماه پیش سرگرم گمانه‌زنی درباره‌ی یک ویروس اینترنتی فوق‌پیش‌رفته هستند.

«اشپیگل آنلاین» نیز در گزارش مفصلی با اشاره به هشدار جهانی هفته‌ی گذشته، درباره‌ی گسترش این ویروس کامپیوتری علیه برنامه‌های هدایت سامانه‌ها در بخش صنعتی به موضوع پرداخته است.

رالف لانگنر، کارشناس امنیت سیستم‌های رایانه‌ای در هامبورگ، نخستین کسی بود که گسترش این ویروس را با برنامه‌ی اتمی ایران مرتبط دانست و آن را «بزرگ‌ترین هک دهه‌ی جاری» نامیده است.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیوکوچه

به کمک اداره انکشافی ایالات متحده امریکا (USAID) برنامه کاغذپران بازی (بادبادک بازی) در شهر کابل برگزار شد. حدود هزار کاغذپران از سوی (USAID) به علاقمندان کاغذپران بازی توزیع شد، که در این کاغذپران‌ها تساوی حقوق زن و مرد، مبارزه با فساد اداری و حق دست‌رسی به‌عدالت شعار داده شده بود.

مسوولان (USAID) در کابل هدف از برگزاری این برنامه را تفریح و رشد روحیه دموکراسی در میان مردم اعلام کرده‌اند.

آنان می‌گویند این برنامه قرار است در هفته آینده در استان هرات و در هفته بعد آن در استان بلخ برگزار شود.

کاغذپران بازی یکی بازی‌های قدیمی و تفریحی در افغانستان به‌شمار می‌رود و صدها تن در روزهای جمعه که رخصتی عمومی می‌باشد به مسابقه کاغذپران بازی می‌پردازند.

این بازی در زمان طالبان ممنوع اعلام شده بود، اما حالا در روزهای صلح و به منظور رساندن پیام‌های سیاسی دیگر مانند ترویج روحیه دموکراسی از آن استفاده می‌شود.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) خشم آمریکا از پیشنهاد رییس‌جمهوری در سازمان‌ملل.

رییس‌جمهوری به سازمان ملل پیشنهاد کرد کمیته حقیقت‌یاب مستقل برای تحقیق درباره حادثه ۱۱ سپتامبر تشکیل شود. جهان به‌جای منطق قدرت، انحصارطلبی یک‌جانبه‌گرایی، جنگ و تهدید، نیازمند منطق مهرورزی، عدالت و مشارکت همگانی است.

۲) شناسایی عوامل حادثه تروریستی مهاباد.

«مصلحی» وزیر اطلاعات: عوامل حادثه تروریستی مهاباد مجموعه‌ای از افراد بودند که هدفشان تنها ضربه زدن به وحدت شیعه و سنی بود. مجموعه‌ای که این اقدام تروریستی را طراحی و انجام دادند توسط سربازان گمنام امام‌ زمان (عج) شناسایی شدند که امیدواریم به‌زودی در هفته دفاع مقدس به سزای عمل خود برسند. استکبار جهانی تلاش می‌کند با این توطئه‌ها میان شیعه و سنی اختلاف بیندازد تا به اهداف شوم خود برسد اما قطعن در این مسیر موفق نخواهد شد.

جام جم

۱) جلسه‌ای با مقامات آمریکایی نداشتیم.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100886644126

رییس‌جمهوری در واکنش به سووال خبرنگاری مبنی بر این‌که شنیده شده، در سفر به نیویورک مذاکراتی بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت گرفته است، تاکید کرد: در این سفر هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین نمایندگان دو کشور صورت نگرفته است.

۲) واکنش اوباما به سخنان احمدی‌نژاد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100886647975

«اوباما» رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با بخش فارسی «بی‌بی‌سی» به سخنان «احمدی‌نژاد» در سازمان‌ملل واکنش نشان داد. به گزارش جام جم آنلاین، اوباما بخشی از سخنان احمدی‌نژاد که خواستار تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب از سوی سازمان‌ملل درباره حادثه ۱۱ سپتامبر شده بود را توهین‌آمیز و سرشار از نفرت دانست.

آفرینش

۱) رییس مجلس: «کسی در کشور حق تخطی از قانون را ندارد.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12733#70109

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که قوانین باید به‌درستی و به‌موقع اجرا شوند، خاطرنشان ساخت: «هیچ کس در کشور حق تخطی از قانون را ندارد.» «علی لاریجانی» در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص عدم اجرای برخی از مصوبات مجلس هشتم از سوی دولت، گفت: «در مجلس هشتم علی العموم مصوبات اجرا شده است تنها چند مورد که در رسانه‌ها بارها مطرح شده است بین دولت و مجلس مناقشه وجود دارد که امیدواریم زودتر برطرف شود.»

۲) اوباما: «باب گفت‌وگو با ایران باز است.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12733#70121

رییس‌جمهوری آمریکا در سخن‌رانی خود در سازمان ملل متحد تشکیل دولت فلسطینی را تضمین کننده امنیت رژیم اشغال‌گر قدس بر شمرد و درباره گفت‌وگو با ایران، گفت: «باب گفت‌وگو برای حل موضوع هسته‌ای ایران باز است.»

رسالت

۱) مواضع «آقای احمدی‌نژاد» در سازمان‌ملل و مصاحبه‌ با «لری کینگ» بسیار هوش‌مندانه بود.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40214

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: «مواضع رییس ‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان‌ملل و مصاحبه‌ با لری کینگ بسیار هوش‌مندانه، با خبرگی کامل سیاسی و منطبق با حکمت، عزت و مصلحت بود.»‌

۲) سخنان وزیر امور خارجه آمریکا نشانه تازه‌کار بودنش است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40222

رییس مجلس به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: «وزیر امور خارجه آمریکا مجددن برخی حرف‌هایی را زده است که نشان می‌دهد  ایشان تازه کار است و این حرف‌ها را می‌زند.»

همشهری

۱) چهار طرح دفاعی در حوزه جغرافیا رونمایی شد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-116774.aspx

چهار طرح مهم در حوزه جغرافیایی که توسط متخصصان سازمان جغرافیایی وزارت دفاع تولید‌، آماده و اجرا شده، در دومین روز از هفته دفاع مقدس با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

۲) خودپردازی که طلا می‌دهد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-116773.aspx

هتلی در اسپانیا دستگاه خودپردازی دارد که در ازای دریافت پول نقد، طلا به مشتریان تحویل می‌دهد. به گزارش واحد مرکزی خبر، در هتلی در شهر «مادرید» اسپانیا، دستگاه خودپردازی نصب شده است که با دریافت پول نقد، قطعه‌های طلا به مشتریان تحویل می‌دهد.

کیهان

۱) اشغال عراق قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر در دستور کار «بوش» قرار داشت.

http://www.kayhannews.ir/890703/16.htm#other1602

براساس اسنادی که به تازگی افشا شده، «جرج بوش» قبل از واقعه ۱۱ سپتامبر طرح حمله به عراق را در دستور کار داشته و تنها منتظر بهانه برای اجرای آن بوده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، براساس اسناد رسمی موجود که به تازگی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، «جرج بوش» رییس‌جمهوری سابق آمریکا به محض روی کار آمدن در سال ۲۰۰۰، به هم‌راه مشاوران و دستیارانش سرنگونی صدام را در دستور کار قرار داده بود. طبق این اسناد سری، که مرکز اسناد امنیت ملی آمریکا مستقر در واشنگتن آن را فاش کرد، دولت بوش به دنبال توجیه این حمله بود که واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ پیش آمد.

۲) پاکستان جایزه ویژه کمک به سیل زدگان را به هلال احمر ایران اهدا کرد.

http://www.kayhannews.ir/890703/15.htm#other1510

فرمانده پلیس کراچی نشان ضد تروریستی «بی‌نظیر بوتو» را به نمایندگی هلال احمر ایران به جهت کمک‌های شایان ملت ایران برای سیل زدگان پاکستان اهدا کرد.

تهران امروز

۱) جولان ۴۳ بدهکار بزرگ بانکی.

http://www.tehrooz.com/1389/7/3/TehranEmrooz/380/Page/8/?NewsID=46608

این افراد در مجموع شش هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهی دارند. مطالبات معوق بانکی در طول پنج سال گذشته به موضوعی مهم در اقتصاد کشور بدل شده است. ماجرا از جایی آغاز شد که سیاست‌های پولی و بانکی دولت در سال‌های ۸۴ و ۸۵ شرایطی را به‌وجود آورد تا تسهیلات‌دهی بانک‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. این موضوع به طور مستقیم بر افزایش نقدینگی و هم‌چنین نرخ تورم تاثیر گذاشت تا جایی که بانک مرکزی در دوران ریاست «طهماسب مظاهری» در سال ۸۶ سیاست سه قفله کردن خزانه را در پیش گرفت.

۲) همسر احمدی‌نژاد به مالزی سفر می‌کند.

http://www.tehrooz.com/1389/7/3/TehranEmrooz/380/Page/3/

خبرگزاری مهر به نقل از یک روزنامه چاپ مالزی نوشته که نخستین همایش بانوان اول کشورهای جهان در ماه اکتبر سال‌جاری در کشور مالزی برگزار خواهد شد و «اعظم السادات فراحی» همسر محمود احمدی‌نژاد نیز در میان شرکت کنندگان در این همایش خواهد بود. همسر نخست وزیر مالزی با اعلام این مطلب افزود: «تاکنون بانوان اول رهبران ۲۲ کشور جهان از جمله ایران به حضور در این همایش پاسخ مثبت داده اند.»

خراسان

۱) دیدارهای «متکی» با وزرای خارجه انگلیس ،فرانسه ، ایتالیا و چین در حاشیه نشست سازمان ملل.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=3&id=405943

به گزارش ایسنا، «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، در حاشیه اجلاس سازمان ملل با «فرانکو فراتینی» وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، افغانستان و مباحث حقوق بشری به بحث و گفت‌وگو پرداخت. هم‌چنین وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای انگلیسی خود نیز ضمن انتقاد از اقدامات گوناگون و رفتار سیاسی دولت‌های سابق انگلیس، تغییر سیاست و عمل‌کرد دولت جدید انگلیس را تنها راه بازسازی روابط به شدت آسیب دیده تهران و لندن اعلام کرد. به گزارش فارس وزرای امور خارجه ایران و فرانسه نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.

۲) دور دوم اعتصابات و تظاهرات فرانسه در مخالفت با سیاست‌های سارکوزی.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=3&id=405900

در ادامه‌ اعتصاب دو هفته‌ پیش در اعتراض به برنامه‌ دولت برای بالابردن سن بازنشستگی صدها هزار نفر از اعتصاب کنندگان روز پنج‌شنبه در شهرهای مختلف فرانسه راهپیمایی کردند. این دومین بار در ماه جاری است که معترضان علیه طرح «نیکولا سارکوزی» ، رییس جمهوریی فرانسه برای بازنشستگی زود هنگام اعتراض می‌کنند.

دنیای اقتصاد

۱) آینده یورو پس از سه سال نوسان.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225055

سه سال گذشته پرتلاطم‌ترین سال‌های اقتصاد جهانی از زمان رکود بزرگ اقتصادی دهه سی تا کنون محسوب می‌شود که یکی از جالب‌ترین و پرتلاطم‌ترین عرصه‌های آن نرخ ارز بوده است. اما ماه‌های اخیر مجددن روند متفاوتی را برای ارزش یورو رقم زده است. سرنوشت یورو چیست؟

۲) معاملات ملکی در پیچ و خم مالیات.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225118

مشاوران املاک از دو روز پیش موظف شده‌اند به محض ثبت انواع معاملات مسکن شامل خرید و اجاره، مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از طرفین معامله دریافت و در دوره‌های سه ماهه به حساب دولت پرداخت کنند، اما این مالیات سه درصدی در روز اول اجرا، نه به‌خاطر محتوای قانونی آن، بلکه به‌واسطه نحوه اجرا، با پیچ‌وخم در بنگاه‌های مسکن روبه‌رو شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده عصر روز جمعه در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون بی‌بی‌سی در مورد روابط کشورش با ایران سخن گفت.

باراک اوباما از اظهارات روز گذشته محمود احمدی‌نژاد در خصوص شک‌برانگیز بودن حادثه یازده سپتامبر انتقاد کرد و اظهار داشت که سخنان محمود احمدی‌نژاد «موهن»، «نفرت انگیز» و «غیر قابل توجیه» بوده است.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «به ویژه به این دلیل که او (آقای احمدی نژاد) چنین اظهاری کند، آن‌هم این‌جا در منهتن، تنها در فاصله‌ای کوتاه از جایی که حادثه اتفاق افتاد، جایی که خانواده‌ها عزیزانشان را از دست دادند، مردمی از تمام مذاهب و قومیت‌ها، که این را بزرگ‌ترین تراژدی نسلشان قلم‌داد می‌کنند، این‌که او چنین چیزی بگوید، قابل توجیه نیست و با واکنشی که ملت ایران در زمان حادثه نشان دادند، در تعارض است.»

آقای اوباما یادآور شد: «آن زمان عده‌ای [در ایران] شمع به دست شب زنده‌داری کردند، احساسات انسان‌دوستی که در ایران ابراز شد شدت اختلاف بین عمل‌کرد رهبری و رژیم ایران از یک سو و اکثریت مردم ایران را از سوی دیگر نشان می‌دهد. اکثریتی که نسبت به این مسایل با احترام و تعقل فکر می‌کنند.»

آقای احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از احتمال دست داشتن بخش‌هایی از دولت آمریکا در حادثه ۱۱ سپتامبر سخن گفته بود.

او گفته بود که سه نظریه درباره چگونگی وقوع این حملات وجود دارد که بر اساس یکی از آن‌ها، حملات «توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و هم‌چنین نجات اسراییل» انجام شده است و «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاست‌مداران بر این باورند.»

لازم به ذکر است دیپلمات‌های آمریکا و شمار دیگری از دیپلمات‌های کشورهای غربی به نشانه اعتراض به این اتهام، سالن محل سخن‌رانی را ترک کرده بودند.

ویدئو:

«ویدئو/مصاحبه بی‌بی‌سی فارسی با باراک اوباما»

بیشتر بخوانید:

«حادثه یازدهم سپتامبر به‌دست آمریکا رخ داد»


 


در مصاحبه‌ای که شبکه بی‌بی‌سی فارسی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا داشت، وی اظهارات «محمود احمدی نژاد» در مورد ۱۱ سپتامبر را گستاخانه دانست.

Click here to view the embedded video.

بیشتر بخوانید:

«سخنان احمدی‌نژاد در تعارض با احساسات مردم ایران»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • اوباما میزبان نشست سران آسه‌آن در نیویورک بود.
  • انجمن صلح جهانی پراندا مسوولیت خود را در کمک به مسلمانان جنوب تایلند به انجام رسانده است.
  • پلیس اظهارات همسر میلیونر هندی را ثبت کرد.
  • تروریست‌ها می‌خواهند اندونزی را تبدیل به عراق، پاکستان و افغانستان کنند.
  • پیشنهاد مالزی برای تشکیل انجمن‌های حزبی دو جانبه از سوی انجمن بین‌المجالس آسه‌آن مورد قبول واقع شد.
  • حزب جدید سراواک تهدیدی برای حزب مردم.
  • ۲۵۰ عضو حزب مردم در سیبو و دادونگ از حزب خارج و به حزب پیشرو پیوستند.
  • جناح راست دارای فضای بازتر، شفاف‌تر و دموکرات‌تر می‌شود.
  • دولت فدرال امتیاز سد باکون را به سراواک می‌دهد.
  • مکسیس و هواپیمایی‌ها، خدمات مخابراتی درون پروازی ارایه می‌دهند.
  • مالزی استانداردهای پرورش درخت نارگیل را بهتر می‌کند.
  • فرودگاه پکن در هنگام فستیوال سابقه مسافران را در نظر می‌گیرد.
  • ایالت کرالا در جنوب هند صاحب آکواریومی متمایز می‌شود.
  • ۵ گروگان باقی‌مانده در جنوب فیلیپین آزاد شدند.

روزنامه استار

  • دانش‌گاه جانز هاپکینز آمریکا، بیمارستانی در مالزی می‌سازد.
  • نجیب خطاب به آمریکایی‌ها: «اسلام را بهتر بشناسید»
  • در بودجه سال آینده امتیازاتی برای کارمندان دولت، کاهش نرخ بهره و مالیات در نظر گرفته شده است.
  • یک مرد ۴۵ ساله به اتهام بمب‌گذاری چراس دستگیر شد.
  • سفر خانواده میلیونر هندی برای پیدا کردن وی در مالزی.
  • ذل نور، کاریکاتوریست مالایی به‌خاطر اهانت به سیاست‌های دولتی دستگیر شد.
  • مسابقات بوکس تایلندی یا Tomoi می‌تواند به رونق بیش‌تر گردش‌گری کلانتان کمک کند.
  • اعتراض حزب مردم نسبت به دو مدرسه به‌خاطر نژاد‌پرستی.
  • تسهیلات ایریشیا برای استفاده مسافران از تلفن‌های هم‌راه در داخل هواپیما.
  • iPhone  ۴ به مالزی رسید.
  • آتش‌سوزی بک خودرو سه جوان را در جوهور به کام مرگ کشاند.
  • پلیس یک زن تایلندی و یک زوج ایرانی را به جرم قاچاق ماده مخدر کریستال به ارزش ۱٫۱ میلیون رینگیت در دو عملیات جداگانه در فرودگاه KLIA دستگیر کرد.
  • اوباما سخنان تنفر برانگیز احمدی‌نژاد در مورد ۱۱سپتامبر را محکوم کرد.
  • حماس و فتح گفت‌وگو‌های صلح فلسطین را از سر گرفتند.
  • فضانوردان آمریکایی و روسی به زمین بازگشتند.
  • آنگ سان سوکی امکان رای‌دادن پیدا کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • نرخ برابری رینگیت و دلار باز هم کاهش یافت و در طی دو هفته به ۳٫۰۶ رسید.
  • پروژه ۲۵۰ میلیون رینگیتی Sunway در سری‌لانکا.
  • دکتر ماهاتیر از دانشجویان  مسلمان خواست تا از یادگیری شیوه زندگی لذت ببرند.

روزنامه مالایی میل

  • بستری شدن ۴۹ دانش‌جو به خاطر مسمومیت غذایی در لوموت.
  • در بمب‌گذاری جدید تایلند، دو دانش‌آموز زخمی شدند.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته