-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

Latest news from Jaras for 09/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



از سوی تشکل پویش راه سبز امید صورت گرفت
جـــرس: تشکل پرسا (پویش راه سبز امید)، با انتشار تحلیلی از پرونده و چالش هسته ای جمهوری اسلامی و بیان این نتیجه گیری که دیگر نمی‌توان اعتباری برای ادعای حکومت ایران در مورد صلح‌آمیز بودن این برنامه قائل بود‫"، از گروه‌ها و فعالان جنبش سبز خواست، تا با مشارکت فعال در این مساله و اعلام نظراتشان، ابطال ادعای حکومت مبنی بر برخورداری از حمایت همه‌جانبه ایرانیان برای ادامه ماجراجویی‌هایش را ثابت کنند.


این تشکل همچنین رویکردی به گزارش های آژانس و عدم شفافیت دولت ایران در پرونده هسته ای داشته و خاطرنشان می کند "شواهد روشن برای صلح‌آمیز ندانستن ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای حاکمیت از سوی کارشناسان نظامی مدت‌هاست که از سطح کفایت گذشته،‌ و دیگر نمی‌توان اعتباری برای ادعای حکومت ایران در مورد صلح‌آمیز بودن این برنامه قائل بود‫.‬"


متن بیانیۀ این تشکل که در اختیار جـــرس قرار گرفته، به شرح زیر است:


باوجود ارتباط مستقیم مشکلات اقتصادی ایران با رویکرد ایدئولوژیک حکومت به مسائل ملی و بین‌المللی، و اولویت معضلات اقتصادی برای عموم مردم، متاسفانه فعالان جنبش سبز توجه کافی به روشن‌سازی این ارتباط و جلب توجه افکار عمومی به ریشه‌های این معضلات را نداشته‌اند.
با آنکه بحران هسته‌ای که نتیجه تعقیب نیات ماجراجویانه و رویارویی‌طلبانه حکمرانان ایران است، فشارها و دشواری‌های اقتصادی را افزایش بخشیده، همراهان جنبش سبز همچنان از ورود فعال به این موضوع خودداری می‌کنند.
اگرچه سکوت فعالان داخل کشور نتیجه فضای اختناق کودتایی است، حتی بسیاری از فعالان خارج از کشور نیز با عدم شفافیت در موضوع‌گیری نسبت به نیات حکومت ایران از تعقیب برنامه هسته‌ای‌اش، تنهابه شکایت‌های کم‌اثر نسبت به کارکرد دستگاه دیپلماسی در این ماجرا بسنده کرده‌اند.


آیا همچنان می‌توان برنامه هسته‌ای حاکمیت را صلح‌آمیز دانست؟
سه رکن اساسی دستیابی به سلاح هسته‌ای، تولید اورانیوم با غلظت بالا، دسترسی به فن‌آوری چاشنی کلاهک هسته‌ای و سرانجام داشتن توان موشکی لازم برای پرتاب کلاهک‌هسته‌ای به مقاصد مورد نظر است. باوجود ارزش‌افزوده پائین تولید سوخت هسته‌ای و پایبندی روسیه به تامین این سوخت، برنامه هسته‌ای ایران با تاکید بر ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده، گام‌های اصلی رساندن اورانیوم به غلظت تسلیحاتی را به اتمام رسانده، و دستیابی ایران به غلظت لازم برای سلاح هسته‌ای تنها محتاج گذشت زمان و ادامه فرآیند غنی‌سازی است. مدارک انتقال فن‌آوری چاشنی هسته‌ای از پاکستان به ایران سال‌هاست که در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار گرفته‌است، و حاکمیت ایران تنها بر ناخواسته بودن دسترسی‌اش به این‌ نقشه‌های فنی در جریان انتقال فن‌آوری هسته‌ای تاکید دارد.
علاوه بر موارد فوق، آزمایش‌‌های موشکی که تنها به کار کلاهک‌های غیرمتعارف می‌آید (افزایش برد موشک‌ها بدون بهبود دقت آنها) توان پرتاب کلاهک هسته‌ای به اهداف مورد نظر در منطقه را نشان می‌دهد. در نبود اعلان عمومی یا دسترسی به اطلاعات محرمانه، تا زمانی‌که حکومت ایران دست به آزمایش هسته‌ای نزند، نمی‌توان به صورت صددرصد قطعی بر تسلیحاتی بودن برنامه‌هسته‌ای حکومت صحه گذاشت‫.‬
با این حال گام‌های برداشته شده در این برنامه تفاوت ماهوی و روشنی با اقدامات لازم برای دستیابی به توانایی استفاده صلح‌آمیز دارد. شواهد روشن برای صلح‌آمیز ندانستن ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای حاکمیت از سوی کارشناسان نظامی مدت‌هاست که از سطح کفایت گذشته،‌ و دیگر نمی‌توان اعتباری برای ادعای حکومت ایران در مورد صلح‌آمیز بودن این برنامه قائل بود‫.‬ حاکمیت ایران موقعیت‌های فراوانی برای تغییر جهت برنامه‌هسته‌ای‌اش به سمت برنامه‌ای صلح‌آمیز داشته‌است‫ که با خلف‌وعده‌ به هدر رفته‌اند. تعلیق‌ها و نرمش‌های گهگاه حکومت نیز تنها برای کسب فرصت جهت چیرگی بر مشکلات فنی این برنامه و یا شکستن ‬اجماع جهانی بوده‌است‫.‬ با اینکه فعالان و کارشناسان مستقل ایرانی تعقیب‌کننده این برنامه از صلح‌آمیز تلقی‌کردن این برنامه سربازمی‌زنند، جو اختناق و سانسور خبری شدید اعمال شده درباره این موضوع در داخل ایران، عامه مردم را نسبت به اهداف و نتایج حاصل از ادامه این برنامه در تاریکی قرار داده‌است. این در‌حالی است که آخرین فرصت‌ تغییر سیاست هسته‌ای در شرایطی با دیپلماسی تاخیری حاکمیت روبرو می‌شود، که فعالان مدنی و سیاسی از ورود فعال به این بحران و جلوگیری از عواقب اسفناک مترتب بر آن پروا دارند‫.‬


اهداف حکومت از ادامه برنامه هسته‌ای چیست؟
سهم ناچیز تولید انرژی به صورت هسته‌ای و ضررهای روزافزون انزوای اقتصادی ناشی از این بحران بر صنایع داخلی به خصوص تولید و صادرات نفت‌وگاز، هرگونه توجیه اقتصادی ادامه این برنامه را بی‌معنا می‌سازد. دستیابی به چند کلاهک هسته‌ای نیز توان تهاجمی خاصی در برابر زرادخانه قدرت‌های هسته‌ای منطقه و جهان برای حکومت ایجاد نخواهد کرد. با این حال توان بازدارندگی و رفع خطر موجودیتی که از دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای، حتی به تعداد اندک، ناشی می‌شود، گسترش فراگیر مداخلات حکومت ایران را در کشورهای منطقه از طریق گروه‌های ایدئولوژیک وابسته نظیر حزب‌الله، حماس و … مهیا خواهد ساخت. تعقیب برنامه هسته‌ای به صورت کنونی و تحمیل هزینه‌های گزاف اقتصادی و امنیتی بر ایرانیان، تنها با توجه به ماهیت ایدئولوژیک قدرت حاکمیت و بالخصوص رهبری ایران، که فلسفه وجودی خود را در مقابله‌جویی با تمدن مدرن می‌بیند، معنا می‌یابد.


ضررهای اصلی ادامه بحران هسته‌ای چه خواهد بود؟
بی‌شک دستیابی حاکمیت ایران به سلاح هسته‌ای نه تنها باعث امنیت و آسایش مردم نخواهد گشت، بلکه با ایجاد تضمین امنیتی برای حاکمان ایران راه را برای گسترش اعمال مقابله‌جویانه ایشان و تحمیل هزینه‌های گزاف‌ انسانی و اقتصادی بر ایرانیان هموارتر خواهد ساخت. مردم ایران علاقه‌ای به رویارویی‌های ایدئولوژیک حاکمیت با قدرت‌های جهانی ندارند و خواهان درگیری با هیچ قدرت جهانی نیستند. تجربه جنگ هشت‌ساله‌ای که به سبب ندانم‌کاری‌های ایدئولوژیک و رقابت‌های سیاسی داخلی بیهوده ادامه یافت، ایرانیان را از درگیری‌های بی‌ثمر ایدئولوژیک که مستلزم هزینه‌های گزاف می‌شود، به حق گریزان ساخته‌است. از سوی دیگر نگرانی گسترده قدرت‌های جهانی از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای و گسترش ماجراجویی‌های‌اش در منطقه، فشار بین‌المللی برای توقف این روند را افزوده‌است. شدت‌بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی کنونی و توسل به حمله‌ نظامی راه‌کارهای محتمل قدرت‌های جهانی برای پیشگیری از دست‌یابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود. یاد‌آوری این نکته ضروری است که حتی در صورت دست‌یابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای، اعمال انزوای فراگیر(containment)، که در مورد کره‌شمالی به اجرا در‌آمده‌است، سرنوشت رنج‌آوری برای مردم ایران رقم خواهد زد.


آیا تسلط بر سرنوشت خویش همراهی با بیگانگان است؟
متاسفانه چاره‌جویی بسیاری از فعالان و دلسوزان ایرانی خارج از کشور تنها در گوشزد کردن خسارات تحریم‌ها و ضررهای انسانی فجیع برخورد نظامی، برای افکار عمومی غربی خلاصه شده‌است. برخی حتی با وجود غیرصلح‌آمیز دانستن نیات حاکمان ایرانی، به گمان اینکه مطرح‌کردن این موضوع بهانه به دست جریان‌های نومحافظه‌کار برای حمله با ایران خواهد داد، از ورود فعال به این موضوع می‌پرهیزند.
ذکر این نکته ضروری است که ناچیز بودن اثربخشی ایرانیان بر افکار عمومی غرب و کم وزنی توجه به تالمات مردم ایران در برابر منافع‌ملی قدرت‌های جهانی، منطق این پرهیز را نادرست می‌سازد. تعیین‌کننده درجه اول سیاست‌ قدرت‌های جهانی در این موضوع، گام‌های حکومت ایران در راستای دستیابی به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای و رفتار این حکومت در منطقه است. بی‌شک تغییر روند افزایش فشارها بر مردم ایران با توقف گام‌ها و رفتارهای حکومت ایران میسر خواهد شد.


چگونه ایرانیان می‌توانند این بحران را پایان بخشند؟
حاکمیت ایران با تعقیب همزمان تاکید بر عواطف میهن‌دوستانه در مورد حق استفاده صلح‌آمیز مردم ایران از انرژی هسته‌ای و اعمال سانسور قوی در مورد ماهیت و گام‌های برنامه هسته‌ای فعلی، تاکنون موفق به ایجاد اتحادی هرچند شکننده در حمایت از این برنامه بوده‌است. بخش‌های ایدئولوژیک‌تر حاکمیت امیدوارند با افزایش سطح رویارویی با قدرت‌های جهانی در این مساله، مشروعیت از دست‌رفته حکومت را در قالب تقابل با بیگانگان بازیابند. ورود فعالان مدنی و سیاسی جنبش سبز به بحران هسته‌ای و روشن‌ساختن تفاوت‌های بنیادین برنامه‌ هسته‌ای حاکمیت با گام‌های لازم جهت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ضروری است.
تنویر افکار عمومی نه تنها دروغگویی‌ها و ندانم‌کاری‌های حاکمیت در این زمینه را برای مردم روشن‌ می‌سازد، بلکه با تبدیل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به فشار سیاسی، حاکمیت را وادار به توقف برنامه غنی‌سازی کنونی خواهد ساخت. بی‌شک جلوگیری از دستیابی حاکمیت ایران به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای توسط فعالان و مردم ایران بهترین رویکرد برای پرهیز از افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم و برطرف ساختن خطر فزاینده درگیری نظامی خواهدبود.


پویش راه‌ سبز دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور، در راستای پیشنهاد مغفول‌مانده میرحسین موسوی مبنی بر لزوم همه‌پرسی در مورد برنامه‌هسته‌ای و لزوم اعلام نظر تمامی ایرانیان درباره این موضوع، با تشکیک شدید نسبت به صلح‌آمیز بودن نیات حاکمیت از تعقیب این برنامه، خواهان توقف بلادرنگ برنامه غنی‌سازی هسته‌ای است. بی‌شک دستیابی به توانایی صلح‌آمیزهسته‌ای، با تمرکز بر توسعه فن‌آوری ساخت نیروگاه‌های ایمن میسر خواهد شد و نه تعقیب توامان غنی‌سازی هسته‌ای و برنامه‌های موشکی.


پرسا از سایر گروه‌ها و فعالان جنبش سبز نیز دعوت می‌کند تا با مشارکت فعال در این مساله و اعلام نظراتشان، ابطال ادعای حکومت مبنی بر برخورداری از حمایت همه‌جانبه ایرانیان برای ادامه ماجراجویی‌هایش در بحران هسته‌ای را ثابت کنند. بدیهی‌است که جنبش سبز که اساسی‌ترین خواسته‌اش تسلط مردم بر سرنوشت خویش بوده‌است، نباید سرنوشت کشور در موضوع حساس هسته‌ای را به دست حاکمان دروغگو و ندانم‌کار فعلی بسپارد.



 


جـــرس: محمود احمدی نژاد طی کنفرانسی خبری در نیویورک، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید "شما از انتخابات آزاد در فلسطین صحبت می کنید؛ ولی در كشورتان مخالفان در خانه‌های خود محبوس هستند و تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران نیز از كشور خارج شده اند. آیا این تناقض بین حرف و عمل شما نیست؟"، مدعی شد "اتفاقا مخالفان ما آزادتر از ما هستند؛ تخلف می‌كنند؛ تهمت می‌زنند و آزاد نیز راه می‌روند و آزادتر از خود ما در ایران هستند. "

وی همچنین ادعا کرد " این كه چند روزنامه نگار از ایران رفته یا نرفته مهم نیست؛ ایرانی‌ها آزاد هستند كه سفر كنند و در جاهای مختلف دنیا زندگی كنند. "


احمدی‌نژاد ظهر جمعه به وقت نیویورك، طی یك نشست خبری با رسانه ها، ضمن اشاره به مشكلات اقتصادی دنیا و با بیان این كه "چشم‌انداز روشنی از روند موجود دیده نمی‌شود"، خاطرنشان كرد: ریشه‌ مشكلات كنونی به دو عامل برمی‌گردد؛ اندیشه سرمایه‌داری و هم‌چنین مدیریت ناشی از اندیشه سرمایه‌داری."


احمدی‌نژاد با بیان مجدد این نکته كه "نظام سرمایه‌داری به پایان راه رسیده، در بن‌بست قرار دارد و قادر نیست خود را از شرایط موجود نجات دهد"، تاکید کرد "وضعیت موجود باید تغییر كند؛ باید دولت‌ها و ملت‌ها در یك فضای عادلانه در مدیریت جهان مشاركت داشته باشند و همه از حقوق برابر برخوردار باشند. "


شما چطور به نمایندگی از مردم نیویورك صحبت می‌كنید
به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه، خبرنگاری گفت كه شما روز گذشته حرف‌هایی را در ارتباط با یازده سپتامبر زدید كه این سخنان موجب ناراحتی مردم نیویورك شد و گفتید كه آمریكایی‌ها خود این اقدام را برای حمله به افغانستان و عراق و كمك به اسراییل انجام دادند، "سخنان شما باعث ناراحتی مردم شده و شما باید از مردم نیویورك معذرت ‌خواهی كنید" كه احمدی نژاد گفت: بحثی كه من مطرح كردم بحث روشن و دقیقی بود. حادثه‌ای رخ داده و به بهانه آن حادثه دو كشور اشغال شده است ... یك گروه حقیقت‌یاب باید علت واقعی یازده سپتامبر را كشف كند ..."


بهتر است هر كس از طرف خودش صحبت كند
احمدی‌نژاد خطاب به خبرنگار گفت: شما چطور به نمایندگی از مردم نیویورك صحبت می‌كنید... بهتر است هر كس از طرف خودش صحبت كند. ..من از حقوق مردم نیویورک دفاع كردم تا پول‌شان خرج جنگ و كشتن مردم در عراق و افغانستان نشود. فرزندان‌شان جایی نروند كه نمی‌دانند كجاست. ..اگر دولت آمریكا از این سخنان عصبانی شود حق دارد چون انتظار دارد همه تابع او باشند ولی من فكر نمی‌كنم نظر مردم نیویورك آن باشد كه شما گفتید.


ما دخالتی در مسائل داخلی لبنان نداریم
در ادامه یك خبرنگار لبنانی پرسید، شما موقعی كه به نیویورك آمدید با رسانه‌های زیادی به‌خصوص با رسانه‌هایی كه متعلق به شركت‌ها هستند مصاحبه كردید. چرا با رسانه‌های مستضعف كه خود شما حامی آن هستید گفت‌وگویی نكردید؟ در ضمن پیام شما در آستانه سفرتان به لبنان چیست؟ نظرتان در ارتباط با بررسی موضوع ترور رفیق حریری و دادگاه مربوط به آن؟

احمدی نژاد پاسخ داد "من با رسانه‌های مختلفی گفت‌وگو كردم و بخشی از آن نیز رسانه‌هایی هستند كه وابسته به شركت‌ها و دولت آمریكا هستند. با رسانه‌های لبنانی نیز صحبت كردم و شما را نیز دوست دارم.
... درباره دادگاه ترور حریری صالح‌ترین افراد خود لبنانی‌ها هستند كه می‌توانند در این ارتباط تصمیم بگیرند و ما دخالتی در مسائل داخلی لبنان نداریم.


كار آن‌ها غیرقانونی است و ما این را نمی‌پذیریم
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد مذاكره ایران با گروه 1+5 و این كه به نظر وی كدام یك از كشورهای اروپایی در ایجاد باب مذاكرات می‌توانند تاثیرگذار باشند؟ گفت: ما همیشه آماده گفت‌وگو بوده‌ایم. قطعنامه اخیری نیز كه علیه ایران صادر شد در حین مذاكرات صادر شد. .. آن‌ها گفتند قطعنامه صادر كنید و ایران را تحت فشار قرار دهید تا نظرات ما را بپذیرند...كار آن‌ها غیرقانونی است و ما این را نمی‌پذیریم؛ اما همان‌طور كه گفتم راه برای گفت‌وگو در چارچوب عدالت و احترام باز است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه گفت‌وگوی ایران با گروه 1+5 چه موقع آغاز می‌شود؟ گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی احتمالا در ماه اكتبر نماینده ایران با یكی از اعضای 1+5 در مورد چارچوب گفت‌وگوها دیدار و ملاقات می‌كند .


اگر در كشورشان انتخابات آزاد برگزار شود معلوم نیست كه رای بیاورند
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال كه نظرتان در این ارتباط چیست كه موقعی كه شما در مورد یازده سپتامبر صحبت می‌كردید عده‌ای از نمایندگان كشورهای غربی جلسه مجمع عمومی را ترك كردند؟ گفت:‌ برخی خیال می‌كنند كه تمام دنیا هستند... گوش فلك را از شعارهای‌شان كر كرده‌اند ... آنها عده‌ای قلیلی هستند كه اگر در كشورشان انتخابات آزاد برگزار شود معلوم نیست كه رای بیاورند. ..این روش ها دیگر جواب نمی‌دهد. همان‌طور كه نظام سرمایه‌داری به پایان رسیده رفتار تبعیض‌آلود نیز به پایان رسیده است. عده قلیلی از جلسه بیرون رفتند ولی بخش مردمی پر از جمعیت بود. بسیاری از كشورها نمایندگان‌شان حضور داشتند. آن‌ها حتی حاضر نیستند كه در سازمان ملل كه باید آزادترین نقطه جهان باشد یك حرف مخالف را بشنوند، ‌این رفتار دیكتاتوری ناشی از تفكر سرمایه‌داری است؛ البته برای ما خیلی مهم نیست و حساسیت نداریم.


چرا بعد از نه سال؟
خبرنگاری از احمدی‌نژاد پرسید چرا شما موضوع یازده سپتامبر را بعد از نه سال مطرح كردید در حالی كه دیگران انتظار داشتند حرف‌های دیگری از شما بشنوند نه در ارتباط با یازده سپتامبر؟ كه وی گفت: این هم حرف دیگری است و اگر من سه سال یا پنج سال دیگر نیز این حرف‌ها را می‌زدم باز هم این سوال پرسیده می‌شد... آن‌ها اسم تروریست‌ها را اعلام كنند و بگویند چه كسانی هستند؟ چند نفر و كجا هستند؟


ما نگران هستیم كه یازده سپتامبر به موجودی مقدس تبدیل شود
وی گفت: ما نگران هستیم كه یازده سپتامبر به موجودی مقدس تبدیل شود كه دیگر هیچ مورخی نتواند در مورد آن تحقیق و سوال مطرح كند و اگر مطلبی را مطرح كرد دچار مشكل شود.‌ ما نباید هر چیزی را به جعبه سیاه تبدیل كنیم و اگر جعبه سیاه شد، باید اجازه بدهیم عده‌ای متخصص آن را باز كنند تا ببینند در آن چه گذشته است.


مذاکره با همه جز اسراییل
احمدی‌نژاد در مورد مذاكره ایران با آمریكا نیز گفت:‌ ما بارها گفته‌ایم كه می‌خواهیم با همه دولت‌ها به جز اسراییل رابطه خوبی داشته باشیم، دولت آمریكا خودش رابطه‌اش را با ما قطع كرد. آمریكا باید موانع را برای این گفت‌وگوها اصلاح كند و این گفت‌وگوها در چارچوب برابری و عدالت صورت بگیرد.


رفراندم و انتخابات آزاد برای فلسطین
احمدی‌نژاد در مورد مذاكرات صلح و سرنوشت فلسطین نیز گفت: فكر می‌كنم در این ارتباط مردم فلسطین باید تصمیم بگیرند، سرنوشت فلسطین باید توسط ملت فلسطین تعیین شود و مردم فلسطین در یك رفراندوم آزاد تصمیم‌گیری كنند. طرح‌هایی كه ملت فلسطین در آن حضور و نقشی ندارد نمی‌تواند موفق باشد. از طرف دیگر باید توجه داشت كه ملت فلسطین نیازمند قیم نیست.


مذاکره ای با آمریکایی ها برگزار نشد
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال كه آیا در این چند روزی كه شما در نیویورك بودید مذاكره و یا جلسه‌ای بین مقامات ایرانی و آمریكایی برگزار شد یا خیر؟ گفت:‌ خیر، این‌جا جلسه‌ای با هم نداشتیم. البته ما با بدنه‌ی مردم آمریكا ارتباط داشتیم و هر سال گروه‌های مختلف آمریكا با من ملاقات می‌كنند و در این سفر نیز با چهار گروه از مردم آمریكا ملاقات داشتیم.


مخالفان از ما آزادتر هستند
در ادامه خبرنگاری خطاب به احمدی‌نژاد گفت شما صحبت از انتخابات آزاد می‌كنید و این كه در فلسطین باید انتخابات رعایت شود و حقوق مردم رعایت شود ولی در كشور شما مخالفان شما در خانه‌های خودشان مبحوس هستند و تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران ایرانی از كشور ایران خارج شدند و به نظر می‌رسد بین حرف شما و عمل شما تناقض وجود دارد كه رییس‌جمهور در پاسخ گفت:‌ اتفاقا مخالفان ما آزادتر از ما هستند؛ تخلف می‌كنند؛ تهمت می‌زنند و آزاد نیز راه می‌روند و آزادتر از خود ما در ایران هستند. 

این در حالی است که فعالان سیاسی، حقوق بشر و دانشجویان بدنبال انتخابات مهندسی شده در زندان بسر می برند. از سوی دیگر رهبران جنبش سبز طی هفته های اخیر بنوعی در حصر خانگی هستند و تمام رفت و آمدها به منازل آنها کنترل می شود. همزمان با سالگرد جنگ تحمیلی، ماموران امنیتی مانع ملاقات خانواده شهیدان باکری و همت با میر حسین موسوی شدند و از حضور مهدی کروبی در منزل شهید باکری نیز خودداری کردند.


وی با نادیده گرفتن روند تصاعدی مهاجرت روزنامه نگاران و نخبگان طی سال گذشته، گفت:‌ این كه چند روزنامه نگار از ایران رفته است یا نرفته است مهم نیست؛ ایرانی‌ها آزاد هستند كه سفر كنند و در جاهای مختلف دنیا زندگی كنند.


وی بدون اشاره به مصاحبه های یک نفره خود در سیما، ادامه داد "در ایران چند هزار خبرنگار زندگی می‌كنند، روزانه صدها روزنامه‌ و مجله در ایران منتشر می‌شود، خبرگزاری‌های زیادی در ایران فعالیت می‌كنند و ما وقتی می‌خواهیم با خبرنگاران ملاقات داشته باشیم برخی از اوقات سالن‌های هزار نفری نیز جوابگو نیستند.


او ادامه داد: تمام سران مخالف ما زندگی خود را می‌كنند، بیانیه می‌دهند، شاید آن‌ها احساس می‌كنند كه نمی‌توانند در اجتماعات مردم حاضر شوند و این مشكل مردم و دولت نیست و باید فكر دیگری كرد.


در ایران از كسی سوال نمی‌شود چه دینی دارد
همین خبرنگار ادامه داد كه در ایران برخی از اقلیت‌های مذهبی مثل بهایی‌ها آزاد نیستند كه رییس‌جمهور گفت: قانون اساسی ما مذاهب قانونی را مشخص كرده و این مذاهب در چارچوب قانون اساسی آزادی كامل دارند.
وی به محدودیتهای دینی هیچ اشاره ای نداشت و گفت: افراد می‌توانند به صورت شخصی برای خود دینی را داشته باشند ولی برای تبلیغ باید طبق قانون اساسی عمل كنند و قانون اساسی ما مذاهب قانونی را مشخص كرده است. مذاهب قانونی در ایران طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده هستند. در ایران از كسی سوال نمی‌شود چه دینی دارد؛ اما همان‌طور كه گفتم ادیان رسمی طبق قانون اساسی شناخته شده‌ هستند.


اتفاقا بیش از نود درصد تحریم‌ها برای فشار آوردن به مردم عادی است
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال كه غربی‌ها گفته‌اند كه ما نمی‌خواهیم از بابت تحریم‌ها به مردم ایران فشاری وارد شود ولی گویی این تحریم‌ها به مردم فشار می‌آورد و آن‌ها مردم را هدف قرار داده‌اند؛ نظر شما در این ارتباط چیست؟ گفت: آن‌ها گفته‌اند كه ما نمی‌خواهیم مردم عادی را تحت فشار قرار دهیم ولی اتفاقا بیش از نود درصد تحریم‌ها برای فشار آوردن به مردم عادی است. آن‌ها می‌گویند هدف ما از این تحریم‌ها مردم نیستند ولی از بابت این تحریم‌ها به مردم فشار می‌آوریم كه آن‌ها نیز به دولت فشار بیاورند، می‌بینید كه منطق آن‌ها چگونه است.


تحریم ها اثری ندارد ؛ پیشرفت هم کرده ایم
وی  به هشدارهای اقتصاددانان در خصوص تحریم اشاره ای نکرد و بار دیگر مدعی شد: من به شما می‌گویم این تحریم‌ها اثری ندارد و در سایه این تحریم‌ها نیز پیشرفت‌های زیادی كرده ایم. اگر آن‌ها فكر می‌كنند با فشار می‌توانند حق ایران را ضایع كنند اشتباه می‌كنند و با شكست روبه‌رو می‌شوند.
احمدی‌نژاد با بیان این كه آن‌ها چكاره‌اند كه در مورد كشورها تصمیم می‌گیرند؟ گفت: ملت ایران ملتی با فرهنگ و با منطق است و راه خود را انتخاب كرده و ادامه می‌دهد.


اگر سوخت بدهند، ممکن است در مورد غنی سازی بررسی کنیم
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال كه اگر سوخت بیست درصد در اختیار ایران قرار داده شود تولید آن را متوقف می‌كنید یا نه؟ گفت: ما از همان اول علاقمند نبودیم كه كارخانه جدیدی برای سوخت بیست درصد ایجاد كنیم و طبق قانون اعضای آژانس باید به ما سوخت بیست درصد را می‌دادند و ما این درخواست را نیز مطرح كردیم كه كشورهای عضو آژانس به ما سوخت بدهند ولی آن‌ها این موضوع را تبدیل به یك بازی سیاسی كردند.
وی اضافه كرد: هر موقع آن‌ها به ما سوخت بدهند و ما سوخت را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم بحث توقف را مورد بررسی قرار دهیم.


می توان آزادی بیان را در آمریکا باور کرد؟
احمدی نژاد در پایان کنفرانس اظهار عقیده کرد "آیا می‌توان آزادی‌بیان را در آمریكا یك روز باور كرد؟ كسانی كه در اتاق‌ها نشسته‌اند به جای این كه تلاش كنند افكار عمومی را انعكاس دهند می‌خواهند افكار عمومی را بسازند.


محمود احمدی نژاد پیش از این کنفرانس خبری، طی مصاحبه با شبكه خبری فاكس‌نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا اوباما به نامه شما پاسخ داده است، اظهار كرد: قطعاً اگر پاسخ می‌دادند همه از آن مطلع می‌شدند. البته نامه دومی نیز به وی درباره تروریسم در منطقه نوشته و تأكید كرده‌ام كه مراقبت كنند كه پایگاه‌های نظامی آمریكا در منطقه از تروریست‌ها حمایت نكنند.


بنده اولین فردی هستم كه به دنبال دموكراسی هستم
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره دموكراسی در ایران و برخورد با تظاهرات‌كنندگان، با نادیده گرفتن هزاران زندانی و دهها شهید انتخابات، گفت: فكر نمی‌كنم اگر كسی پلیس را بكشد او را متقاضی دموكراسی بنامند. فكر نمی‌كنم اگر در آمریكا كسی پلیس را بكشد، او را دموكراسی‌خواه توصیف كنند. خود بنده اولین فردی هستم كه به دنبال دموكراسی هستم و انتصاب خود را محصول بالاترین دموكراسی تاریخ می‌دانم و بیش از دو و نیم برابر رییسا‌ن‌جمهوری آمریكا رأی كسب كرده‌ام.


به ترکیه اعتماد کامل داریم
احمدی نژاد صبح جمعه به وقت محلی، همچنین مصاحبه ای با شبكه TRT تركیه داشت که در پاسخ به سوالی درباره نقش تركیه در مناسبات ایران، گفت: دو كشور دارای روابط بسیار خوب و رو به گسترشی هستند...ایران به تركیه اعتماد كامل دارد و ملت تركیه را دوست و برادر خود می‌داند. این كه تصمیم گرفتیم سوخت غنی‌شده خود را در اختیار تركیه قرار دهیم نشانه اعتماد ما به این كشور است.


وی در پاسخ به این سوال كه آیا برنامه‌ای برای دیدار با اوباما دارید؟ گفت: به عنوان دیدار سیاسی هیچ برنامه‌ای ندارم اما قبلاً اعلام كرده‌ام كه در مجمع عمومی سازمان ملل در برابر رسانه‌ها حاضر به مناظره هستم، برای این كه دیدگاه‌های خود را در این مناظره مطرح كنیم و دیگران درباره آن قضاوت كنند. اصولاً سازمان ملل محلی برای انجام چنین برنامه‌هایی است. البته با این اعلام آمادگی موافقت نشده است. شاید آن‌ها لازم نمی‌دانند كه دیگران در جریان دیدگاه‌های‌شان قرار بگیرند.


اعتراضات در نیویورک مهم نیست
وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات عده‌ای نسبت به حکومت و دولت جمهوری اسلامی در نیویورك، گفت: این موارد موضوع مهمی به‌شمار نمی‌رود. نیویورك محلی است كه به واسطه وجود سازمان ملل در آن باید مسائل مهم جهانی مدیریت شود و برای رفع اشغالگری و تجاوز برنامه‌های روشنی ارائه شود تا جلوی تجاوز و غارت سرمایه‌داری بین‌المللی گرفته شود.


احمدی نژاد در هفتمین روز ششمین سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همچنین با روسای جمهور لبنان و سومالی و معاون رئیس جمهور سودان دیدار و گفتگو کرد.


بازگشت به تهران
محمود احمدی نژاد، عصر جمعه به وقت محلی، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد. سفر هفت روزه وی، شامل دیدار و گفتگو با برخی رسانه‌ها و ملاقاتی با سران چند كشور شركت‌كننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.
وی هم‌چنین دیدارهایی با گروه‌های مختلف آمریكایی از جمله فعالان صلح و ضدجنگ، كانون‌های اندیشه‌ آمریكا، علما و شخصیت‌های اسلامی آمریكا و تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های آمریكا داشت.


احمدی‌نژاد در شصت و پنجمین مجمع عمومی سران سازمان ملل متحد نیز سخنرانی كرد و هم‌چنین در نشست اهداف توسعه‌ هزاره نیز حضور یافت .


احمدی‌نژاد قبل از سفر به نیویورك سفر كوتاهی به الجزایر و سوریه نیز داشت. در جریان این سفر منوچهر متكی ـ وزیر خارجه ـ، سید محمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، حمید بقایی ـ معاون رییس‌ دولت و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ، علی اكبر جوانفكر ـ مشاور مطبوعاتی رییس‌ دولت ـ، اسفندیار رحیم مشایی ـ رییس دفتر رییس‌ دولت ـ، سید مجتبی ثمره هاشمی ـ دستیار ارشد رییس دولت ـ، محمد عباسی ـ وزیر تعاون ـ، فاطمه بداغی ـ معاون حقوقی رییس‌ دولت ـ، سید عزت‌الله ضرغامی ـ رییس سازمان صدا و سیما ـ و جواد شمقدری ـ معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، رئیس دولت را همراهی می کردند.



 


جـــرس: فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ هشت ساله، با بیان اینکه "زمان انتشار ناگفته‌های جنگ فرا رسیده است"، از تصمیم خود برای انتشار خاطراتش از دوران جنگ‌ خبر داد و خاطرنشان کرد "قداست جنگ باعث شد که تا کنون همه حقايق گفته نشود."


محسن رضایی می گوید به دلیل "تحریف‌ها"، "تهمت‌ها" و همچنین اصرار دوستان‌اش برای افشای حقایق، ناچار شده تا پایان امسال خاطرات‌اش را از هشت سال جنگ ایران و عراق منتشر کند.


به گزارش مهر، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان جنگ ایران و عراق می‌گوید به دلایل خاصی تاکنون کمترین مسائل را از جنگ بیان کرده‌ اما دو سه سالی است که آرام آرام مسائلی را که قبلا نمی‌گفت مطرح می‌کند.


اختلاف سیاسی در پشت جبهه، انتقاد از تحریف‌ها و حملات به دوران دفاع مقدس، "شايعه" معامله ایران و اسرائیل، غرامت جنگ ايران و عراق و حمله نظامی احتمالی به ایران از جمله محورهای گفت‌وگوی محسن رضایی با خبرگزاری مهر است.


پذيرش قطعنامه و جام زهر نوشيدن رهبر
محسن رضایی در قسمتی از اين گفت‌وگو درباره علت پذيرش قطعنامه 598 شورای امنيت گفت: "امام در شرایط تلخی یک تصمیم تاریخی گرفتند، هم آگاهانه و هم با پذیرفتن همه پیامدهای این تصمیم‌گیری ایشان به‌ خاطر مصلحت اسلام و انقلاب اسلامی قطعنامه را در آن شرایط پذیرفتند و به آن با تعبیر، جام زهر گفتند و این یک تصمیم تاریخی بود."


وی می گوید قطعنامه 598 شورای امنیت در 29 تیر 1366 برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد. عراق بلافاصله آن را پذيرفت اما یک سال و هفت روز طول کشید تا در 27 تیر 1367 ایران هم این قطعنامه را امضا کند.
در جلسه‌ای که به ریاست آقای ‌خامنه‌ای، رئیس‌ جمهوری وقت و با حضور مسئولان عالی‌رتبه کشور در 26 تیر 1367 تشکیل شد، پایان جنگ با پذیرش قطعنامه 598 به تصویب رسید و آیت‌الله خمینی نیز پذیرفت که خاتمه جنگ به صلاح است.


 برخی صاحبنظران، یکی از مهمترین عوامل پذيرش قطعنامه توسط رهبر فقید جمهوری اسلامی را، نامه محرمانه محسن رضایی به وی می‌دانند.
در بخشی از نامه محسن رضایی به آیت‌الله خمینی آمده بود: "تا پنج سال دیگر ما هیچ پیروزی نداریم، ممكن است در صورت داشتن وسایلی كه در طول پنج سال به دست می‌آوریم قدرت عملیات انهدامی یا مقابله به مثل را داشته باشیم و بعد از پایان سال 1371 اگر ما دارای 350 تیپ پیاده و 2500 تانک و 3000 قبضه توپ و 300 هواپیمای جنگی و 300 هلیکوپتر باشیم و قدرت ساخت مقدار قابل توجهی از سلاح‌های لیزری و اتمی که از ضرورت‌های جنگ در آن موقع است را داشته باشیم، می‌توان گفت به امید خدا بتوانیم عملیات آفندی انجام دهیم."


اما محسن رضایی در گفت‌وگوی خود با مهر، اين موضوع را رد کرده که او از موافقان پذيرش قطعنامه صلح 598 بوده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید او از جمله معدود فرماندهان مخالف پذیرش اين قطعنامه بوده و معتقد بوده که جنگ باید ادامه پیدا کند.


به گفته رضایی، نيروهای ايران در شرایطی بودند که می‌توانستند وارد خاک عراق شوند اما آیت‌‌الله خمینی خود جلوی پیشروی رزمندگان و حمله آنها به بصره را گرفت. محسن رضایی از پذیرش قطعنامه به عنوان یک رویداد تلخ در وهله اول ياد کرد که درنهايت به پيروزی ايران در جنگ منجر شد.


فرمانده سابق سپاه پاسداران، "عملیات سرنوشت در خرمشهر و عملیات مرصاد در کرمانشاه" را به عنوان دلايل ادعای خود مبنی بر پيروزی ايران در جنگ بعد از پذيرش قطعنامه ذکر کرد.


به گفته محسن رضایی، اگر ايران قطعنامه 598 را نمی‌پذيرفت، نيروهای عراقی به کرمانشاه و خرمشهر وارد می‌شدند و بعد از آن، عراق هیچ وقت زير بار پذیرش اين قطعنامه 598 نمی‌رفت و آنها با تحمیل یک قطعنامه دیگر، امتیازهای بزرگی از ایران می‌گرفتند.


اختلاف ميان فرماندهان جنگ
فرمانده سابق سپاه پاسداران، اختلاف‌های ميان فرماندهان نظامی در زمان جنگ به ويژه اختلاف ميان خود و صیاد شیرازی را به دو دسته تخصصی و سیاسی تقسيم کرد و گفت: آن چیزی که بین سپاه و ارتش بود عمدتا اختلافات فنی، تخصصی و کارشناسی بود. مثلا درعملیات بیت‌المقدس من و صیاد در مرحله سوم یک نظر داشتیم و ستاد ایشان و بعضی از فرمانده لشکرهای سپاه نظر دیگری داشتند؛ اما این اختلافات سیاسی نبود.


ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق ايران هم که در سال‌های جنگ يعنی از سال 1360 تا 1368 رياست دولت را به عهده داشت، چندی قبل به مناسبت سالگرد پذيرش قطعنامه 598، به اختلاف‌های ميان فرماندهان نظامی در زمان جنگ و "مشکلات فرساینده برای هماهنگ‌کردن فرماندهان ارتش و سپاه" اشاره کرده و گفته بود، اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده جانشین کل قوا تاکنون به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است.


محسن رضایی در مورد ریشه‌های سیاسی برخی اختلافات بين فرماندهان در جنگ گفت: "در پشت جبهه اختلاف سیاسی وجود داشت. بین سیاسیون و نظامی‌ها هم اختلافاتی در رابطه با اداره جنگ وجود داشت که جنبه سیاسی به خود می‌گرفت."


به گفته او، سرلشگر فیروزآبادی، از جمله فرماندهانی بود که زمان پايان جنگ، در هیئت دولت پیشنهاد کرد که با توجه به پيروزی‌های به دست آمده در عمليات مرصاد و بیت‌المقدس خرمشهر، جشن عمومی اعلام شود اما دو نفر ازاعضای کابینه با پیشنهادش مخالفت کردند و گفتند ما در جنگ شکست خوردیم، چرا شما می‌گویید جشن بگیرند.


محسن رضایی از بهزاد نبوی و محمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق ايران به عنوان مخالفان پیشنهاد فيروزآبادی در هيئت دولت، نام برد.


تقدس جنگ باعث شد که ...
به اعتقاد محسن رضایی، "قداست" جنگ، "مانع از گفتن همه حقایق" جنگ شده است. رضایی می‌گويد: معتقدم که جنگ در انحصار هیچ گروهی نیست و یک مسئله ملی است و همه حق دارند از جنگ تعریف کنند. به باور وی همه حق دارند انتقاد کنند مهم این است که انتقادات و تعریف‌ها در یک چارچوب منطقی مطرح شود که "دچار غلو و افراط و تفریط" نشود.


انتشار خاطرات جنگ تا پایان سال
دبیر مجمع تشخيص مصلحت نظام، در مورد اينکه چرا تا کنون خاطراتش را به عنوان يک فرمانده نظامی در جنگ منتشر نکرده گفت: یکی برای حفظ نظام بوده که نمی‌خواستم عده‌ای از نوشته‌های من، علیه اشخاص یا علیه مسئولان کشور سوء استفاده کنند. دلیل دوم به گفته رضایی، بعضی از مسائل بوده که هنوز هم حالت محرمانه دارد و او نمی‌تواند افشا کند.


رضایی افزود: اگر من بخواهم اسناد یا خاطراتم را منتشر کنم، ممکن است این تداعی را ایجاد کند که من به‌دنبال این هستم خود و دوستانم را متولی جنگ نشان دهم و طوری وانمود شود که نقش موثر در جنگ داشته‌ام.
محسن رضایی معتقد است به دلیل "تحریف‌ها"، "تهمت‌ها" و اصرار دوستان‌اش برای افشار حقایق ناچار شده تا پایان امسال خاطرات‌اش را از هشت سال جنگ ایران و عراق منتشر کند.


میرحسین موسوی، نخست وزير سال‌های جنگ نيز در سخنان خود به مناسبت سالروز پذيرش قطعنامه 598، از تحريف واقعيات جنگ و افسانه‌سازی درباره آن به وسيله برخی دولتمردان فعلی جمهوری اسلامی و فرماندهان سابق جنگ، به شدت انتقاد کرده و گفته بود: این روزها به بهانه سالروز صدور قطعنامه 598 که هیچ سالی از آن یاد نمی‌شد، تحریف‌های آشکار و برنامه‌ریزی‌شده‌ای درباره تاریخ دفاع مقدس و نقش دولت در آن انجام شده و عده‌ای مدعی شده‌اند که می‌خواستند بغداد را فتح کنند ولی دولت آن‌ زمان مانع شده بود.


اشاره موسوی به سخنان محسن رفيق دوست از فرماندهان سابق سپاه و وزير کابینه او بود که در مصاحبه خود با يک نشريه داخلی مدعی شد که دولت موسوی با اينکه شعار جنگ می‌داد اما در درون و در جلسات، خواستار پایان دادن به جنگ بود چراکه فتح بغداد را در توان نیروهای نظامی ایرانی نمی‌دانست.


میرحسين موسوی همچنین از کسانی که تاریخ جنگ را روایت می‌کنند، خواسته بود که "اگر واقعا به خون شهدا و تلاش جهادگران و مقاومت همه جانبه همه ملت و دولت در این جنگ سرنوشت‌ساز احترام می‌گذارید و نمی‌خواهید از حماسه دفاع مقدس برای خود قبایی بدوزید، تن به خواسته‌های تحریف‌گران تاریخ و سیاست‌بازها ندهید."


شايعه معامله ايران با اسرائيل
محسن رضایی در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با مهر، درباره شايعه تجيهز نظامی ایران در جنگ با عراق از سوی اسرائیل، این ادعاها را رد کرد و گفت: در طول جنگ همیشه شایعاتی از این قبیل علیه ایران راه می‌افتاد که دو منشاء داشت؛ یکی خود اسرائیلی‌ها بودند و دیگری عراقی‌ها که شایعاتی را مطرح می‌کردند و یکی ازاین شایعات این بود که ایران اسلحه و مهمات از اسرائیل می‌گیرد.


وی ادامه داد: عراقی‌ها با این انگیزه این حرف را می‌زدند که از عرب‌ها و کشورهای عربی کمک بیشتری بگیرند و اسرائیلی‌ها در حقیقت به این دلیل این مسائل را مطرح می‌کردند که آن جنبه انقلابی‌گری ایران و صدور انقلاب ایران را تضعیف کنند و ملت‌های دیگر به انقلاب ما نپیوندند و کلا با اهداف سیاسی این کارها انجام می‌شد.
رضایی، علت فشار قدرت‌های بزرگ زمان، يعنی روسيه و آمريکا بر صدام مبنی بر پذيرش قطعنامه و صلح با ايران را نگرانی آنها از ادامه جنگ و سقوط صدام معرفی کرد و گفت: در حقیقت آنها از ترس منافع خودشان تشخیص دادند که جنگ سریعتر پایان یابد.


ضعف مديريت در جنگ
محسن رضایی، در بخش ديگری از اين مصاحبه، یکی از دلایل برخی شکست‌های نظامی ايران در جنگ با عراق را، ضعف مدیریت جنگ در آن دوران دانست و گفت "در سال اول جنگ که ارتش عراق حمله کرد، فرمانده قوی وجود نداشت."


ميرحسین موسوی نيز در سخنان چندی پیش خود از بروز "اشتباهاتی اساسی" در تعیین استراتژی‌های جنگی سخن گفت. به اعتقاد وی اعزام نیرو به کردستان یکی از اين "اشتباهات اساسی" بود.


غرامت جنگ ايران و عراق
محسن رضایی در مورد غرامت جنگی تعيين شده از سوی سازمان ملل و مطالبه آن از سوی دولت ايران گفت: همان 90 میلیارد دلار سازمان ملل را من قبول دارم. معیار خوبی است و از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک با عراق در حوزه‌های نفتی مشترک قابل دست یافتن است.


بر اساس بند 7 قطعنامه 598 قرار شد، کمیته‌ای در سازمان ملل متحد تشکیل و کشور متجاوز معرفی شود و میزان خسارات جنگ و پرداخت غرامت را تعیین کند اما اينک بعد از گذشت 22 سال از پايان جنگ ايران و عراق، هنوز اين کار انجام نشده است.


دولت ايران ميزان خسارات جنگ ايران و عراق را (تنها بابت هزينه‌های نظامی)، بيش از 97 ميليارد دلار تعيين کرد که اين برآورد به صندوق بین‌المللی پول ارائه شده است.


 با اينکه بارها موضوع دریافت غرامت جنگی ایران از عراق در افکار عمومی جامعه ايران مطرح و از سوی برخی مقامات رسمی جمهوری اسلامی تاکید شده اما تاکنون هیچ‌گونه اقدام رسمی از سوی دولت ایران در راستای مطالبه اين غرامت انجام نشده است.



 


جرس: سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از دولت جمهوری اسلامی خواسته است حکم زندان عماد الدین باقی روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر را لغو کند.


عماد الدین باقی روزنامه نگار وسرپرست انجمن دفاع از حقوق زندانیان به هفت سال زندان محکوم شده است که شش سال آن بخاطر مصاحبه با آیت اله منتظری است.
عمادالدین باقی که برنده جایزه حقوق بشر مارتین ا نالز   در سال ۲۰۰۹ بود، در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است.
به گزارش رادیو فردا، به گفته مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل، پیگرد عمادالین باقی نمونه ای دیگراز آزار و اذیت روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشردر ایران است.


 


نماینده باید مستقل و آزاد باشد

جرس:آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر اینکه همه باید قانون را رعایت کنند، وجود مجلس مستقل را نشانه رشد و پیشرفت هر حکومت و جامعه عنوان کرد.

 

به گزارش ایلنا، آیت‌الله لطف‌‌الله صافی گلپایگانی شامگاه پنج‌شنبه در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر استقلال مجلس، بیان داشت: مجلس مستقل، نشانه رشد هر حکومت و جامعه است و اگر کشوری دارای مجلس باشد و از طریق قانون پیش برود راه ترقی و پیشرفت را طی می‌کند.

وی در ادامه ضمن تصریح به لزوم قانون‌مداری افراد و جریانات سیاسی افزود: مجلس در مملکت حرف آخر را می‌زند و همه باید قانون را رعایت کنند. آیت‌الله صافی با اشاره به عدم هم‌خوانی طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان با استقلال آنان، تصریح کرد: نماینده باید آزاد و مستقل باشد تا بتواند با آزادی کامل به وظایف خود عمل کند و این‌گونه طرح‌ها موجب نظارت اکثریت بر اقلیت می‌شود که این امر نیز با فلسفه استقلال نمایندگان مجلس در تضاد کامل است.

 

در ابتدای این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارش مبسوطی از اوضاع داخل و خارج کشور، برنامه‌های مجلس شورای اسلامی و عملکرد خود در مقام نمایندگی مردم شریف استان قم به آیت‌الله صافی گلپایگانی ارائه کرد.

همچنین دکتر علی لاریجانی قرآن نفیسی که اخیرا توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شده است را به حضور آیت‌الله صافی اهدا کرد.  این مرجع تقلید پس از دریافت این هدیه ارزشمند و نفیس، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد.  ادامه دیدار دکتر لاریجانی با آیت‌الله صافی به صورت محرمانه و خصوصی برگزار شد.

 

همچنین علی لاریجانی با آیت الله مکارم شیرازی دیدار کرد. وی در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه کشور و اقدامات موثری که در زمینه رفع مشکلات استان قم انجام گرفته و در حال انجام است را ارائه کرد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در این دیدار گسترش فرهنگ اسلامی و توجه به مشکلات و معیشت مردم را خواستار شد.
 


 


جـــرس: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، معتقد است "حکومت ایران با بیشتر منزوی کردن آن کشور، به منافع مردم خود خیانت می کنند."


وی همچنین خاطرنشان می کند "کشوری که ریشه در تمدنی باورنکردنی دارد و میزان سواد آموختگی در آن، از خیلی کشورهای دنیا بالاتر است، اگر درهای خود را به تبادل و تجارت با بقیه کشورهای باز کند، قابلیت نهفته و فوق العاده ای برای نایل شدن به موفقیت اقتصادی دارد. اما، برای اینکه چنین کند، به اعتقاد من حکومت آن کشور باید مسیر متفاوتی از آنچه اخیرا پیش گرفته، انتخاب نماید."


رئیس جمهوری که سخنانش نفرت انگیز خوانده می شود
رئیس جمهوری آمریکا، جمعه ۲ مهر (۲۴ سپتامبر) در گفت و گوی اختصاصی با بخش فارسی بی بی سی، سخنان روز گذشتۀ محمود احمدی نژاد در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد حملات ۱۱ سپتامبر را به شدت محکوم کرد و آن را "موهن"، "نفرت انگیز" و "غیر قابل توجیه" خواند.
احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از احتمال دست داشتن بخش هایی از دولت آمریکا در حادثه ۱۱ سپتامبر سخن گفته بود.

سخنان احمدی نژاد در مجمع عمومی، سبب آن شد که دیپلمات های آمریکا و شمار دیگری از دیپلمات های کشورهای غربی، به نشانه اعتراض به این اتهام، سالن محل سخنرانی را ترک کنند.


اینجاست که اختلاف بین دولت و ملت ایران مشخص می شود
اوباما در این زمینه خاطرنشان کرد "به ویژه به این دلیل که احمدی نژاد چنین سخنی را اینجا در منهتن، تنها در فاصله ای کوتاه از جایی که حادثه اتفاق افتاده بر زبان بیاورد، جایی که خانواده ها عزیزانشان را از دست دادند، مردمی از تمام مذاهب و قومیت ها، که این را بزرگترین تراژدی نسلشان قلمداد می کنند، اینکه او چنین چیزی بگوید، قابل توجیه نیست و با واکنشی که ملت ایران در زمان حادثه نشان دادند، در تعارض است."


اوباما یادآور شد: "آن زمان عده ای [در ایران] شمع به دست شب زنده داری کردند، احساسات انساندوستی که در ایران ابراز شد شدت اختلاف بین عملکرد رهبری و رژیم ایران از یک سو و اکثریت مردم ایران را از سوی دیگر نشان می دهد. اکثریتی که نسبت به این مسایل با احترام و تعقل فکر می کنند."


من تناقضی در رفتار و گفتار نداشتم
خبرنگار بی بی سی همچنین از اوباما پرسید: "در اولین پیام ویدیویی خودتان که در ماه مه سال ۲۰۰۹ به مناسبت سال نوی ایرانی منتشر کردید، دولت و مردم ایران را خطاب قرار دادید و گفتید که به دیپلماسی متعهد هستید، همچنین گفتید که گفتگو در مورد همه مسائل موجود، تنها زمانی امکان موفقیت دارد که هیچ تهدیدی در کار نباشد. گفتید که با تهدید کارها جلو نمی رود. با وجود این، دولت شما در بیشترین بخش امسال، نه تنها ایران را به تحریم تهدید می کرد، بلکه نهایتا تحریم هایی را اعمال کرد که به گفته دولت شما فلج کننده است. برای کسانی که این رفتار را دور شدن از وعده "تهدید نکردن و توسل به دیپلماسی صرف" قلمداد می کنند، چه پاسخی دارید؟"


اوباما در پاسخ گفت: "به اعتقاد من باید به آنچه امسال انجام داده ایم نگاه کنیم. در آنچه اتفاق افتاده تناقضی نیست. آنچه که من همواره گفته ام این است که ما می خواهیم با دستانی باز با دولت و مردم ایران گفتگو کنیم. چرا که معتقدیم هیچ چیز اجتناب ناپذیری وجود ندارد که ایران و آمریکا را دشمن یکدیگر کند. بخشی از تاریخ روابط هست که تلخ است. اما می توان با تکیه بر تفاهم دوجانبه و احترام دو طرفه از آن عبور کرد. و ما مایلیم مردم ایران در نهایت موفق شوند."


تنها ایران بود که نتوانست دنیا را متقاعد کند
رئیس جمهوری آمریکا همچنین خاطرنشان ساخت: "دولت ایران این کشور را در مسیری قرار داده که باعث شده تمام دنیا آن را محکوم کنند. به اعتقاد من بسیار مهم است که درک کنیم تحریم هایی که امسال وضع شد، به این دلیل بود که در بین امضاءکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای، ایران تنها کشوری است که نتوانسته جامعه بین المللی را متقاعد کند که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است. این تنها قضاوت من نیست، این قضاوت کشورهای جهان است، از جمله کشورهایی مانند روسیه و چین که معمولا در وضع تحریم علیه بقیه کشورها با احتیاط زیاد عمل می‌کنند. اما آنها هم دائما رفتاری از دولت ایران دیده اند که نشان می دهد برنامه هسته ایران از قوانین بین المللی متابعت نمی کند. و این خطر بالقوه ای برای منطقه است."


حکومت ایران با بیشتر منزوی کردن این کشور، به منافع مردم خود خیانت می کند
اوباما افزود "این انتخابی است که حکومت ایران کرده. آنها می توانند انتخاب دیگری کنند و ما از اینکه انتخاب دیگری کنند، یعنی مسئولانه رفتار کنند، استقبال می کنیم. در این صورت، آنها خواهند توانست حقوقشان برای برنامه صلح آمیز هسته ای را تحت معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای حفظ کنند."


او گفت که چنین تصمیمی از سوی مسئولان ایرانی می تواند به لغو تحریم ها منجر شود و امکان بازگشت ایران به جامعه بین المللی را فراهم کند که منافعی سرشار برای مردم ایران خواهد داشت.

 

اوباما با اشاره به اینکه نشانه اتخاذ چنین تصمیمی را در رفتار حاکمان ایران نمی بیند افزود: "این طور نیست که ما خواسته باشیم ایرانی ها را مجازات کنیم. بلکه به نظر من، مسئله در نهایت این است که حکومت ایران با بیشتر منزوی کردن این کشور، به منافع مردم خود خیانت می کند".


هدف بیشتر این تحریم ها حکومت ایران است
خبرنگار بی بی سی از رئیس جمهوری آمریکا پرسید که با توجه به تحریم های سی ساله علیه ایران، چه چیزی باعث شده که دولت آمریکا گمان کند این بار تحریم ها اثری متفاوت بر رفتار حکومت ایران خواهد داشت.

اوباما گفت: "تضمینی وجود ندارد. این حکومت نشان داده که در برابر رعایت هنجارهای اولیه بین المللی خیلی مقاومت می کند، همین طور در برابر تمایل به شرکت در مذاکرات جدی درباره یک برنامه اتمی که در منطقه و جهان، ترس و بی اعتمادی زیادی ایجاد کرده است. اما به اعتقاد ما تحریم ها هزینه ها را برای دولت ایران بالا می برد. هدف بیشتر این تحریم ها حکومت ایران است. حکومتی نظامی که امیدوارم مسئولان آن به مرور زمان با خود بیندیشد و به این نتیجه برسد که این مسیر بهترین مسیر برای مردم نیست. این بهترین مسیر برای ایران نیست. کشوری که ریشه در تمدنی باورنکردنی دارد. کشوری که میزان سواد آموختگی در آن از خیلی کشورهای دنیا بالاتر است. ایران اگر درهای خود را به تبادل و تجارت با بقیه کشورهای باز کند، قابلیت نهفته فوق العاده ای برای نایل شدن به موفقت اقتصادی دارد. اما، برای اینکه چنین بکند، به اعتقاد من رژیم ایران باید مسیر متفاوتی از آنچه اخیرا پیش گرفته، انتخاب کند."


برای حکومت ایران تداوم نقشه های اتمی، مهم تر از رفاه مردم است
خبرنگار بی بی سی از اوباما پرسید: "از افزایش هزینه ها حرف می زنید، اما خیلی ها استدلال می کنند که این تحریم ها به مردم معمولی ایران لطمه می زند. هر روز گزارش هایی می رسد از بازرگانان خردی که عمدتاً به دلیل اینکه بانک ها به آنها خدمت نمی دهند، قادر به وارد کردن کالا نیستند، از وسایل یدکی گرفته تا دارو. قیمت مواد غذایی رو به افزایش است چرا که در مسیرهای حمل و نقل، دیگر کسی آنها را بیمه نمی کند. تحریم های قدیمی هم هست. مانند نفروختن هواپیما به ایران. تا کنون خیلی ها بر اثر سقوط هواپیما در ایران کشته شده اند. آیا نگران نیستید که همه این وقایع، نتیجه منفی به دنبال داشته باشد؟ شاید مردم ایران به آمریکا نگاه می کنند و از خود می پرسند چرا ما باید مجازات شویم؟"


رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: "معلوم است که نگران مردم ایران هستم. آنها می خواهند زندگی شان را بکنند. کشورشان قابلیت های زیادی دارد. سوال این است که آیا حکومت ایران می تواند رویکردی متفاوت اتخاذ کند که به جای آسیب رساندن به مردم ایران، به سود آنها باشد؟ در حال حاضر، حکومت ایران چنین رویکردی در پیش نگرفته است. اکنون آنچه دولت ایران گفته، این است که ایستادن در برابر جامعه بین المللی و ادامه دادن یک برنامه پنهان هسته ای، برایش مهم تر از رفاه مردم است."


اوباما گفت: "من در آغاز دوران ریاست جمهوری ام، با تحمل مقداری هزینه سیاسی بر سر کار آمدم. چون واضح است مردم آمریکا، از رابطه داشتن با کشوری که رئیس جمهوری اش چنین حرف های مشمئز کننده ای می زند، پرهیز دارند. اما اعتقاد من این بود که برای خروج از وضعیتی که از سال ۱۹۷۹ برقرار بوده باید راهی پیدا کرد."


حکومت ایران مایل نیست تغییر رفتار دهد
وی خاطرنشان کرد که از نظر او "حکومت ایران مایل نیست رفتار خود را تغییر دهد" و خاطرنشان کرد: "بنابراین وقتی مردم ایران از خود می پرسند که چرا نمی توانیم قطعه یدکی بخریم یا چرا قیمت مواد غذایی رو به افزایش است، یا اینکه تهیه مواد اساسی دشوار شده، باید نگاهشان به مدیریت کشورشان باشد. هم از نظر مدیریت اقتصادی، هم از این نظر که تعیین کنند چه چیزی در اولویت است. اینکه به یک برنامه هسته ای پنهان ادامه بدهند، یا اینکه مردم رفاه داشته باشند. به اعتقاد من مسیری که حکومت ایران پیش گرفته، بسیار اشتباه است. اما هنوز می توانند مسیرشان را تصحیح کنند."


دولت ایران باید در جامعه بین المللی مسئولانه عمل کند
از اوباما همچنین سئوال شد که اگر در میانه فرایند دیپلماسی، اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، آیا آمریکا جلوی این کشور را خواهد گرفت؟
او پاسخ داد: "من وارد مسایل فرضی نمی شوم. به اعتقاد من این قابل درک است که وقتی رییس جمهوری کشوری بزرگ، در نزدیکی اسرائیل می گوید باید آنها از صفحه زمین محو شوند، اسرائیل بسیار نگران شود. این نمونه دیگری است از حرکتی که به نفع مردم ایران نیست. به نفع مردم ایران نیست که رئیس جمهوری داشته باشند که حرف های خشم آور و توهین آمیزی مانند این بزند. این حرف ها چهره ایران را در جامعه بین المللی بهتر نمی کند. برای این مشکل یک راه حل ساده وجود دارد. اینکه دولت ایران در جامعه بین المللی مسئولانه عمل کند. نه تنها مطابق با اصول ابتدایی رفتاری و هنجارهای دیپلماتیک، بلکه طبق اصول اولیه بشری و عرفی."


رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: "باز می گویم، اینکه احمدی نژاد به کشور دیگری بیاید و تلحویا بگوید که دلخراش ترین تراژدی ای که تا به حال در اینجا اتفاق افتاده، یعنی حمله ای که ۳۰۰۰ نفر در آن کشته شدند، به شکلی کار دولت آن کشور بوده، نه تنها با عقل سلیم جور در می آید، بلکه با معیارهای عرفی جهانی هم که مختص به یک کشور خاص نمی شود و در تمام دنیا مشترک است، سازگار نیست."


فکر می کنم گزینه های زیادی وجود دارد
اوباما در پاسخ به اینکه "اگر تحریم ها اثر نکند، گزینه های دیگر آمریکا چیست؟"، گفت "فکر می کنم گزینه های زیادی وجود دارد اما از این گزینه ها در مشورت با جامعه بین المللی استفاده خواهد شد. ما واقعا ترجیح می دهیم که مشکلات از راه دیپلماتیک حل و فصل شود. فکر می کنم، این به نفع ایران و همچنین به نفع جامعه بین المللی است. به نظر من حل مشکلات از این طریق همچنان امکانپذیر است، اما این مستلزم تغییر در ذهنیت و رویکرد حکومت ایران خواهد بود."


من جنگ را دست کم نمی گیرم
از اوباما همچنین سئوال شد: "بسیاری از ایرانی ها که ناظر تحقق این سناریو هستند، شباهتی می بینند با روندی که به جنگ عراق انجامید. یعنی صدور قطعنامه های پی در پی سازمان ملل متحد، تحریم های اقتصادی سخت تر و سرانجام حرف های گاه و بیگاه درباره جنگ و حملۀ نظامی. شما به آنهایی که نگرانند روزی با حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران از خواب بیدار شوند چه می گویید؟"


او پاسخ داد: "آنچه مردم باید به خاطر بسپارند این است که من جنگ را دست کم نمی گیرم. من مخالف جنگ با عراق بودم. من علاقمند به حل و فصل دیپلماتیک مسائل هستم. ما خیلی روشن و واضح گفته ایم که دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران حق بهره مندی از برنامه صلح آمیز هسته ای و انرژی صلح آمیز هسته ای را دارند. این حقی است که همه اعضای پیمان منع جامع گسترش تسلیحات هسته ای دارند."

اوباما افزود: "حکومت ایران، خود گفته که علاقه ای به سلاح های هسته ای ندارد. این موضع رسمی آنهاست. خوب، باید ساز و کاری باشد که آنها بتوانند به جامعه بین المللی، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشان بدهند که برنامه هسته ای شان واقعا همینطور است که می گویند. اگر دولت ایران این گام های سازنده را بردارد و به طور جدی مذاکره کنند، در آن صورت نه تنها تهدید جنگ برطرف خواهد شد، بلکه تحریم های فعلی هم برداشته خواهد شد."


آمریکا یکجانبه عمل نمی کند
اوباما همچنین گفت: "بار دیگر تکرار می کنم که آمریکا یکجانبه عمل نمی کند. شاید تصمیم آمریکا در رفتن به جنگ به عراق با مخالفت های زیادی روبرو بود، اما در مورد ایران و تحریم این کشور وضعیت در شورای امنیت به این صورت بوده که حتی کشورهایی که معاملات تجاری قابل توجهی با ایران داشتند تصمیم گرفتند با این کشور معامله نکنند، با وجود اینکه ایران یک تولید کنندۀ عمدۀ نفت است."


او افزود: "ببینید، کشورهایی مثل ژاپن کره جنوبی چین و روسیه که همگی با ایران معاملات تجاری دارند تصمیم گرفتند با وجود هزینه سنگینی که تحریم ها علیه ایران برای آنها دارد، از آنها تبعیت کنند. دلیل این تصمیم آنها این نیست که ما به آنها فشار می آوریم، بلکه به این علت است که آنها هم می دانند در صورتی که ایران در پی دستیابی به سلاح های هسته ای باشد، خطر بی ثباتی و مسابقه تسلیحاتی بالقوه در منطقه وجود خواهد داشت و این مساله می تواند برای همه خطرناک باشد."


وقتی ببینیم حکومت ها مردم خودشان را سرکوب می کنند، صریحا اعتراض می کنیم
خبرنگار بی بی سی نوع برخورد حکومت ایران با جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" را به رئیس جمهوری آمریکا یادآوری کرد که پس از انتخابات جنجالی سال گذشته ریاست جمهوری در این کشور آغاز شده بود و از او پرسید که در پاسخ به حامیان این جنبش که در خیابان های ایران شعار می دادند "اوباما اوباما، یا با اونا یا با ما" چه می گوید؟
او جواب داد: "من این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کردم و در آنجا گفتم که نه تنها برای دولت من، بلکه فکر می کنم برای همه آمریکا این چیزها ارزش دارد: حقوق بشر، آزادی های اساسی، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تجمعات، آزادی انتخاب حکومت و رهایی از هراس و سؤ رفتار حکومت. این ارزش ها، محور سیاست خارجی ماست. این در مورد همه جهان صدق می کند و مسلماً شامل ایران هم می شود."


اوباما افزود: "فکر می کنم که همه ما تحت تاثیر شجاعت و امیدی قرار گرفتیم که مردم ایران پس از انتخابات در ایران از خود نشان دادند، می دانید ما علاقه ای نداریم که در امور مردمی که خود حکومتشان را انتخاب می کنند دخالت کنیم، اما وقتی ببینیم که حکومت ها مردم خودشان را سرکوب و با آنها بدرفتاری می کنند، صریحا اعتراض می کنیم."


اگر انتخاباتی برگزار شده بود که...
رئیس جمهوری آمریکا این موضوع را نمونه ای دیگر دانست از مواردی که حکومت ایران در آن مشروعیت خود را از دست داد و گفت: "اگر انتخاباتی برگزار شده بود که قوانین و مقررات اولیه در آن رعایت و دولت فعلی برنده آن می شد، شاید از نظر من نتیجه ایده آلی نمی بود، ولی به آن احترام می گذاشتیم. اما وقتی در عوض می بینیم که مردم زندانی می شوند، کتک می خورند، به آنها تیراندازی می شود، اذیت و آزار می بینند و مخالفان به زندان می افتند، آن وقت به نظر من، هنجارهایی که باید در سراسر دنیا رعایت شود نقض می شود. پس جواب شما این است که ما در کنار کسانی که می خواهند حرفشان شنیده شود می ایستیم، کنار کسانی که در یک دموکراسی که شأن انسانی شان را به رسمیت می شناسد مشارکت کنند."

 

اوباما در مورد دشواری های پیش روی فرایند صلح در خاورمیانه و اینکه این امر چه تأثیری در فضای سیاسی منطقه و از جمله ایران به جا خواهد گذاشت، گفت:
"...فکر می کنم که آنچه اکثر مردم ایران می خواهند، این است که فلسطینی ها حق خود را برای داشتن کشوری مستقل داشته باشند. خوب، فقط یک راه برای دستیابی به این هست و آن از طریق صلح با اسرائیل است. با خشونت نمی توان به آن دست یافت. این نمونه دیگری از مواردی است که حکومت ایران باید انتخاب کند. می تواند حامی تلاش های صلح باشد که برای مردم فلسطین فواید ملموس دارد، یا درگیر جنگ لفظی شود که به فعالیت های تروریستی دامن می زند که این خود ادامه کشمکش و اختلاف ها را در بر خواهد داشت که شاید منافع سیاسی آنها را تأمین کند، اما مسلماً منافع یک خانواده فلسطینی در کرانه باختری را تامین نمی کند، خانواده ای که ترجیح می دهد کشور خودش را داشته باشد که در آن بتواند کسب و کاری آغاز کند یا فرزندانش را به مدرسه بفرستد. فکر می کنم، این نگرشی است که ما باید به یاد داشته باشیم."


نیروهای آمریکایی قصد ندارند ناگهان افغانستان را ترک کنند
باراک اوباما همچنین در مورد افغانستان و ادامه حضور نیروهای آمریکایی در آن کشور گفت: "تا زمانی که کار به انجام برسد آنجا خواهیم ماند. هدف این است که این توانایی را به افغان ها بدهیم که امنیت کشورشان را تامین کنند. بنابراین، ژوییه ۲۰۱۱ تاریخی است که در پی تقویت حضور نظامیان ما در افغانستان، نیروی امنیتی افغان با تکیه بر فضا و زمانی که برایش فراهم شده می تواند توسعه پیدا کند، خود را تقویت کند و پیشرفت طالبان را مهار کند. آن وقت است که به تدریج، کم کردن نیروهای نظامی آمریکا و نیروهای ائتلاف را در افغانستان آغاز خواهیم کرد."

 



 


جـــرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك دیدار و گفت‌وگو كرد.


به گزارش ایسنا، در این ملاقات كه اولین دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس پس از تغییر دولت این كشور محسوب میشود، متكی دیدگاه جمهوری اسلامی درباره اقدامات گوناگون و رفتار سیاسی دولت‌های پیشین انگلیس را مورد انتقاد قرار داد و فضای عمومی مردم كشورمان و منطقه درباره اقدامات این كشور در موضوعاتی هم‌چون حمله به افغانستان، عراق، مسائل هسته‌یی، رویكردهای متناقض در موضوع حقوق بشر و حمایت از مجاهدین خلق را برای وزیر خارجه جدید انگلیس تشریح كرد.


وزیر امور خارجه ایران ضمن "شفاف" خواندن برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی و ركورد بیش‌ترین همكاری با آژانس، اظهار عقیده کرد: برخورداری از چرخه سوخت حق ذاتی و قانونی اعضای ان‌.پی.تی بوده و انگلیس حق اظهارنظر در این زمینه را ندارد. اعضای شورای امنیت باید پاسخگوی اقدام خویش در تجهیز برخی از كشورها و رژیم‌ها به سلاح هسته‌یی باشند.


او تغییر سیاست و عملكرد دولت جدید انگلیس را تنها راه بازسازی روابط به شدت آسیب دیده تهران ـ لندن اعلام كرد.


ویلیام هیگ ـ وزیر خارجه انگلیس ـ نیز در ابتدای این دیدار اظهار كرد: انگلستان نمی خواهد به عنوان دشمن ایران مطرح شود و علاقه‌مند به بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران است.


وی ضمن محكوم كردن اقدام اخیر تروریستی در ایران، از آمادگی كشورش برای همكاری در مبارزه با تجارت موادمخدر در افغانستان خبر داد.


هیگ هم‌چنین در این ملاقات نقطه نظرات دولت انگلیس در زمینه موضوعات هسته‌یی، قطعنامه شورای امنیت و سازمان مجادهین خلق را به اطلاع وزیر امور خارجه ایران رساند.



 


نیلوفر زارع
جرس: مطمئنا تصور می کرد که با متهم کردن دولت ایالات متحده به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر جنجالی به راه خواهد انداخت. حربه او همین است. طرح سخنانی جنجالی برای تبدیل شدن به تیتر اول رسانه ها. با این حال او امسال زیاد موفق نبود. مصاحبه هایش با رسانه های سرشناس جهانی به اندازه گذشته خبرساز نشد و به همین دلیل ترجیح داد از فرصت سخن گفتن در اجلاس سران سازمان ملل برای طرح ادعاهای جنجالی بهره ببرد.  

 ادعای او درباره دست داشتن آمریکا در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر که از تریبون مجمع عمومی بیان شد بلافاصله در صدر اخبار قرار گرفت اما حتی این ادعا هم بر خلاف گذشته بمب خبری ایجاد نکرد. نماینده آمریکا در بیانیه ای ضمن محکوم کردن سخنان محمود احمدی نژاد این سخنان را قابل پیش بینی خواند و از آن به عنوان سخنانی مشمئز کننده، نفرت انگیز و اهانت آمیز یاد کرد.  اوباما هم  به بی بی سی فارسی گفت که اظهارات محمود احمدی نژاد "موهن"، "نفرت انگیز" و "غیر قابل توجیه" بوده است. اتحادیه اروپا هم سخنان رییس دولت ایران را گستاخانه و غیرقابل قبول خواند. نمایندگان کشورهای اروپایی همچنین در همراهی با ایالات متحده نشست مجمع عمومی را هنگام سخنرانی احمدی نژاد ترک کردند اما حتی این اتفاق هم قابل پیش بینی بود. در جریان سخنرانی های قبلی احمدی نژاد در سازمان ملل هم نمایندگان بسیاری از کشورها صندلی های خود را به نشانه اعتراض ترک کرده بودند. دفعات گذشته اظهارات جنجال برانگیز او درباره نفی هولوکاست باعث ترک سالن توسط نمایندگان کشورها شده بود و این بار ادعاهایش درباره دست داشتن آمریکا در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر رنجش نمایندگان کشورهای غربی را برانگیخت.

 

 

 او با اظهارات و مصاحبه هایش در نیویورک قصد پیش برد یک سناریوی کاملا تکراری برای  بهره برداری های  تبلیغاتی را داشت اما آن طور که از شواهد برمی آید این هدف با ناکامی روبرو شده است. حتی داستان احتمال ترور او در نیویورک نیز که توسط برخی از رسانه های حامی حکومت ساخته و پرداخته شده بود نتوانست کمکی به پیشبرد پروژه تبلیغاتی احمدی نژاد کند. او در این سفر ادعاهای همیشگی اش پیرامون وجود آزادی مطلق، دموکراسی، تحمل مخالفان و ... را نیز تکرار کرد که این ادعاها هم از دید مخالفان به عنوان بخشی از شوی تبلیغی رییس دولت تعبیر و تفسیر شد.

 

ترفند نخ نما شده

 

مثل همیشه از خبرنگاران رسانه های فارسی زبان فرار کرد اما دعوت به مصاحبه رسانه های غربی را پذیرفت. همان رسانه هایی که از دید جمهوری اسلامی صهیونیستی و عامل استکبار جهانی هستند. او در مصاحبه با نمایندگان رسانه های غربی به طرح ادعاهایی پرداخت که اثبات کذب بودن آن کار دشواری نبود. احمدی نژاد گفت که برای سکینه محمدی آشتیانی" حکم سنگسار صادر نشده است، هیچ کس به دلیل شرکت در تظاهرات بازداشت نشده، رهبران مخالف دولت یعنی "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" آزادانه فعالیت می کنند و از چند حزب و نشریه برخوردارند، وضعیت زندان ها مناسب است و آزادی های سیاسی در ایران مطلوب است.

 

او در مصاحبه هایش تاکتیک کلیشه ای " سوال را با سوال جواب دادن" را نیز به دفعات استفاده کرد. زمانی که درباره وضعیت سکینه محمدی از او سوال شد، به جای پاسخ به این سوال، ماجرای یک زندانی زن آمریکا محکوم به اعدام را پیش کشید، زمانی که مساله برخورد با معترضان در ایران مطرح شد، با ادعای این که بازداشت شدگان به پلیس حمله کرده بودند گفت که در کشور شما اگر کسی به پلیس حمله کند چه می کنید؟ زمانی که درباره وضعیت کوهنوردان بازداشت شده در ایران سوال شد به جای پاسخ گفت اگر افرادی به کشور شما غیرقانونی وارد شوند چه می کنید؟ زمانی که درباره وضع زندان ها سوال شد، به جای پاسخ موضوع آمار بالای زندانیان در آمریکا را طرح کرد و به این ترتیب با به کار بستن ترفندهای قدیمی سعی کرد از زیر بار پاسخ به سوال های نمایندگان رسانه های جمعی فرار کند.

 

نامه های افشاگرانه

 

طفره رفتن احمدی نژاد از پاسخ به انبوهی از سوالات درباره نقض حقوق بشر و انسداد سیاسی در ایران با واکنش روزنامه نگاران و خانواده های زندانیان در ایران روبرو شده است. گروهی از روزنامه نگاران که به واسطه سرکوب رسانه ای ناگزیر از ترک کشور شده اند در نامه ای به محمود احمدی نژاد از او خواسته اند که ترتیب برگزاری یک جلسه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران تبعیدی را بدهد. در این نامه  خطاب به رییس دولت آمده است: "از آنجا که شما در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های غربی بارها تاکید کرده اید که در ایران آزادی بیان وجود دارد و هر کسی می تواند عقیده و نظر خود را بیان کند لذا با ارسال این نامه خواهان این هستیم که به احترام آنچه خود گفته اید، زمینه ای فراهم سازید تا ما روزنامه نگاران که بخشی از قربانیان محدودیت آزادی بیان در ایران و مهاجرانی رانده شده به خارج از ایران هسیتم در یک کنفرانس خبری، پرسش های مان را مطرح کنیم."  امضا کنندگان در پایان به احمدی نژاد گوشزد کرده اند که پاسخ منفی به این نامه یا بی پاسخ گذشتن از کنار پرسش های روزنامه نگاران ایرانی "افکار عمومی دنیا را متوجه این سوال می سازد که چرا رییس دولت ایران از پاسخگویی به روزنامه نگاران کشور خود گریزان است " و ادعاها " درباره وجود آزادی بیان در ایران را با تردید روبرو می سازد."

 

در همین حال گروهی از خانواده های زندانیان سیاسی پس از انتخابات نیز در نامه ای به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل داده از او خواسته اند نسبت به نقض حقوق بشر در ایران فعالانه تر برخورد کند و زمینه های لازم برای سفر هرچه سریعتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به ایران را فراهم آورد. در این نامه با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر "از جمله سرکوب تجمعات مسالمت آمیز، بازداشت، شکنجه و صدور احکام بی سابقه زندان، تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی برای روزنامه نگاران و فعالین سیاسی و .. برپایی دادگاه های فرمایشی، انحلال احزاب منتقد و سازمان های غیر دولتی در طول دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ " آمده است که سفر خانم پیلای ( کمیسر حقوق بشر سازمان ملل) به ایران و گفت و گوی بی واسطه ایشان با روزنامه نگاران زندانی و فعالین سیاسی در زندان اوین و رجایی شهر و گزارش وی از این وضعیت به شما و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل می تواند گواه روشنی بر دردهای خانواده های زندانیان باشد."

 

احمدی نژاد راضی نیست

 

 پرده آخر نمایش محمود احمدی نژاد از پیش معلوم است. او فردا به تهران بازمی گردد. در سالن تشریفات فرودگاه مهرآباد کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند. از دستاوردهای سفرش به نیویورک می گوید. مدعی می شود که در این سفر سران بسیاری از کشورها خواهان ارتباط قوی تر با جمهوری اسلامی شده اند، می گوید که نقش ایران به عنوان کشوری توانمند برای مدیریت جهانی از سوی اکثر کشورها به رسمیت شناخته شده، ادعا می کند که قدرت های جهانی از شنیدن سخنان او هراس داشته اند و رسانه های غرب نیز متوجه عظمت ایران شده اند. پس از آن نماینده رهبری از او به دلیل اظهاراتش در نیویورک تقدیر می کند و رسانه های حامی حکومت هم تیترهای قابل پیش بینی همیشگی را برایش می زنند. آنها در این چند روز هم نقش خود را در سناریوی تبلیغاتی احمدی نژاد بازی کرده اند.

 

پس از اظهارات احمدی نژاد در سالن اجلاس سازمان ملل ، پایگاه خبری رجانیوز تیتر" سخنرانی توحید و انقلابی فرزند ملت" را برای این اظهارات برگزید وخبرگزاری فارس در سلسله گفتگوهایی با حامیان حکومت دیدگاه های تایید آمیز انها پیرامون مصاحبه ها و سخنان احمدی نژاد در نیویورک را روی خروجی خود قرار داد . ائمه جمعه سراسر کشور هم در راستای سیاست های ستاد اقامه نماز جمعه به تشویق و تحسین سخنان احمدی نژاد در نیویورک پرداختند و امام جمعه تهران تا آنجا پیش رفت که گفت اظهارات احمدی نژاد در نیویورک نشان دهنده توجه خداوند به ملت ایران است.

 

احمدی نژاد اما به اینها راضی نیست. او مایل بود که بیشتر از اینها خبر ساز شود. هدفش این بود که اظهارات جنجالی اش  بیش از این حساسیت رسانه های غربی را برانگیزد اما این اتفاق نیفتاد. سناریوهای او برای جنجال آفرینی تکراری شده اند حتی برای رسانه هایی که همیشه دنبال سوژه های جنجالی هستند.

 


 


امام الهی خطاب به احمدی نژاد

جـــرس: امام محمدعلی الهی، روحانی بلندپایه مقیم آمریکا، در جریان دیدار اخیر محمود احمدی نژاد با رهبران اسلامی آمریکا در نیویورک، ضمن اشاره به نامه نگاری های احمدی نژاد با روسای جمهور آمریکا، خاطرنشان کرد "چگونه است که شما درخواست ملاقات و مذاکره با بوش و اوباما می کنید ولی هرگز چنین در خواستی از مخالفان داخلی خود نکرده اید؟"


وی خطاب به احمدی نژاد تاکید کرد "لطفا بعد از مراجعت به نیویورک، برای آزادی تمام زندانیانی که در رابطه با انتخابات بازداشت شده اند، اقدام فرمایید و دیالوگ داخلی را آغاز کنید."


اما رئیس دولت جمهوری اسلامی، همانند دیگر مصاحبه های خود در جریان سفر به نیویورک، اظهار عقیده کرد که "در ایران اختلافی وجود ندارد و هفتاد میلیون ایرانی همه متحدند و در ایران مشکلی وجود ندارد تا نیازی به آشتی ملی که واژه ای غربی است وجود داشته باشد."
وی مجددا تاکید کرد هیچکس به خاطر اهانت به او دستگیر نشده و در ایران همه مردم در اظهار نظر آزادند.


به گزارش منابع خبری جرس، در ضیافت شامی که با هماهنگی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در تاریخ ٢۹ شهریور ماه ۸۹ در محل هتل وارویک منهاتن نیویورک با حضور محمود احمدی نژاد، وزاری امور خارجه و ارشاد و همچنین برخی مقامات دولت و مجلس برگزار شد، تعدادی از رهبران اسلامی امریکا، چون مینیستر فراخان، امام سراج وهاج، امام عبد العلیم موسی و آقای نهاد، نماینده روابط عمومی مسلمانان امریکا (CAIR)دیدگاههای خود در زمینه اسلام و مسلمین در امریکا مطرح کردند.


در ادامه این برنامه، امام محمد علی الهی مؤسس دارالحکمه اسلامی آمریکا خطاب به احمدی نژاد سخنان خود را به تحولات داخلی ایران اختصاص داد و گفت :
"جناب احمدی نژاد ! شما ششمین رئیس جمهوری ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستید. روسای قبلی با یک استثناء دوران مسئولیت خود را با یک محبوبیت بالای مردمی سپری کردند. "


امام الهی احمدی نژاد را یکی از چالشی ترین چهره های سیاسی تاریخ اخیر ایران دانست و با نقل قول از بعضی مسلمانان امریکا، بعضی از مواضع و اظهارات او را برای مصالح اسلام و مسلمین زیان بخش دانست و از طرف خود و مسلمانان دلسوز آمریکایی پیشنهاداتی را مطرح کرد.


وی با اشاره به تاکید رهبر فقید جمهوری اسلامی بر عنوان جمهوری اسلامی، خواستار حفظ جمهوریت و  اسلامیت این نظام شد. وی گفت اگر چنین نظامی بتواند به پر پایی صلح، عدالت، آزادی، و رفاه و آسایش ایران و جهان کمک کند به موفقیتی بزرگ در برابر تئوری جدایی دیانت و سیاست نائل خواهد شد.

امام الهی لازمه موفقیت جمهوری اسلامی در تحقق آرمانهای اخلاقی و اجتماعی را، وحدت همه ایرانیان به خصوص اعضای خانواده انقلاب دانست و خطاب به رئیس دولت، با اشاره به نامه های متعددش گفت چگونه است که شما از ملاقات با بوش و اوباما و مذاکره با انها استقبال می کنید ولی هرگز چنین در خواستی از مخالفان داخلی خود نکرده اید؟


امام الهی از رنج ها و ایثارگریهای پنجاه ساله یاران نزدیک امام خمینی تقدیر کرد و گفت ملاقات او با هاشمی رفسنجانی و مرحوم منتظری برای اولین بار در زندان اوین در زمان شاه بود.
وی نقش کروبی ، محمد خاتمی و میر حسین موسوی و خانواده های امام، شهید بهشتی، شهید مطهری، وشهید رجائی را در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی بسیار تعیین کننده دانست و از احمدی نژاد خواست تا مانع تهاجمات وافترائات رسانه های تحت امر دولت به این چهرهای تاریخی بشود.


وی با اشاره به سخنانی از پیامبر اسلام، تواضع و فروتنی ونه تکبر و بی اعتنایی را عامل موفقیت دانست و گفت: لطفا بعد از مراجعت از نیویورک برای آزادی تمام زندانیانی که در رابطه با انتخابات بازداشت شده اند اقدام فرمایید و دیالوگ داخلی را آغاز کنید.


امام الهی در ادامه سخنانش گفت: مخالفت رفسنجانی، خاتمی، کروبی و میرحسین موسوی با سیاست های شما به معنای مخالفت آنها با جمهوری اسلامی نیست زیرا آنها از بنیانگذاران آن می باشند. وی با اظهار تعجب از اظهارات اخیر دادستان کشور که گفت که چهار نفربه خاطر اهانت به رئیس جمهوری محاکمه شده اند گفت "در زمان پیامبر کسانی که حتی به آن حضرت زباله پرتاب نمودند هرگز محاکمه و زندانی نشدند."


امام الهی در پایان به روابط ایران و امریکا اشاره کرد و گفت: به جای اتلاف وقت و تلاش برای بهبود روابط با کسانی چون حسنی مبارک و دیگر عروسک های بی اختیار در خاورمیانه، به مصلحت جمهوری اسلامی است که به بهبود روابط خود و ایالات متحده امریکا بپردازد. وی گفت اسرائیلی ها شدیدا مخالف بهبود روابط ایران و امریکا هستند و این نشان دهنده مصلحت ایران در روابط عادلانه با آمریکا است.


احمدی نژاد ضمن تشکر از امام الهی به خاطر سخنان جدی و صریح او اظهار داشت که در ایران اختلافی وجود ندارد. هفتاد میلیون ایرانی متحدند و در ایران مشکلی وجود ندارد تا نیازی به آشتی ملی که واژه ای غربی است وجود داشته باشد. وی گفت هیچکس به خاطر اهانت به او دستگیر نشده است و در ایران همه مردم در اظهار نظر آزادند. رئیس جمهور گفت نیمی از زندانیان اوین محکومان مواد مخدر هستند و اگر حقوق بشر برای آنها ناراحت است بهتر است بیاید آنها را تحویل بگیرد ما با آن مشکلی نداریم.


احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت از مذاکره با امریکا استقبال می کند و این تمایل را در نامه ای به باراک اوباما اعلام داشته و منتظر جواب است ولی جوابی هنوز دریافت نکرده است.

 




 


طراح : هادی حیدری

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته