آیتالله هاشمی رفسنجانی آزاداندیشی در محیطهای علمی را اصلی اساسی برای پیشرفت و نشاط جامعه دانشگاهی خواند و گفت: در هیچ محیطی تحمیل کارساز نیست و در دانشگاه تحمیل عقیده از همه جا مخربتر است.
به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیئت امنای استانی مناطق ۳، ۱۶ و ۱۷ دانشگاه آزاد اسلامی شامل استانهای مازندران، گیلان، بوشهر و کهگلویه و بویراحمد با اشاره به سیر تأسیس و ادامه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی و نیز مشکلات و موانع پیش روی آن، حمایت امام(ره) و تلاش و کوشش اساتید و مدیران زحمتکش دانشگاه آزاد را عامل موفقیتهای عظیم و شکست سنگاندازیها توصیف کرد و گفت: بخش دولتی در ابتدای انقلاب به هیچوجه جوابگوی نیاز آموزش عالی کشور نبود و بدون اغراق میتوان گفت، اگر حضور دانشگاه آزاد اسلامی نبود، بخش دولتی نیز انگیزه توسعه را در حدّ و اندازههای امروز نداشت.
وی ادامه داد: زمانی که بحث تشکیل دانشگاه آزاد مطرح بود، ایشان همواره نگران عقبماندن علم و دانش در جامعه اسلامی ما نسبت به سایر نقاط دنیا بودند، بهگونهای که با مطرح شدن تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، بدون تأمل و علیرغم مخالفتها، آن را پذیرفتند و حمایت جدّی به عمل آوردند.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به موانع و مشکلات موجود بر سر راه دانشگاه آزاد از ابتدا تاکنون افزود: متأسفانه برخی که خود علاقمندند از امکانات عمومی کشور به نفع حزب، جناح و گروه خود استفاده کنند، وضع دانشگاه آزاد را هم به همینگونه میبینند. در صورتی که هیچکس از بالاترین تا پایینترین ردههای مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی ذرهای نفع و سهم شخصی و جناحی ندارند و شجره طیبه دانشگاه آزاد ثروت و ملک تکتک ایرانیان، دانشجویان و اساتید کشور است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامههای دهه چهارم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از تشکیل هیئتهای امنای استانی و تکمیل واحدهای علوم و تحقیقات، اکنون قدم در توسعه و رشد فناوریهای نوین گذاشتهایم، چرا که آینده دنیا در بخش علمی و فنی با این نوع از دانش گره خورده و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در میان سایر مؤسسات علمی کشور در این زمینه پیشتاز است.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مهم و سرنوشتساز بودن برنامه پنج ساله این مجموعه بزرگ، گفت: توسعه کیفی آینده دانشگاه آزاد با برنامههای جدید آن نیاز به هزینههای بسیاری دارد که قطعاً شهریه دانشجویان کفاف آن را نخواهد داد و ما باید منابع درآمدی دیگری نظیر تبدیل پایاننامهها، ابتکارات و اختراعات دانشجویان و اساتید به صنعت و ثروت بتوانیم بخشی از این نیاز را پاسخ بگوییم.
هاشمی رفسنجانی آزاداندیشی در محیطهای علمی را اصلی اساسی برای پیشرفت و نشاط جامعه دانشگاهی خواند و گفت: در هیچ محیطی تحمیل کارساز نیست و در دانشگاه تحمیل عقیده از همه جا مخربتر است.
وی گفت: ایدهها و عقاید علمی باید به صورت آزاد در دانشگاه مطرح شود و فضای دانشگاه باید به دور از سیاسی کار به صورت آکادمیک باقی بماند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به تحولات جدید در منطقه، تسخیر سفارت اسراییل در قاهره را ادامه منطقی بیداری اسلامی کشورهای منطقه خواند و با تأکید به لزوم هوشیاری بیش از پیش انقلابیون در پیشبرد خواستههای خود، تأکید کرد: آمریکا و اسرائیل مترصد هستند از هر اتفاقی بهانهای به دست آوردند تا بتوانند انقلابات کشورهای اسلامی را به انحراف بکشانند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیش قدم بودن ملت ایران در خیزشهای مردمی و اسلامی، با ابراز خوشبینی نسبت آینده انقلابات در کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در زمینه تأسیس نظام سیاسی مبتنی بر اسلام و قرآن دارد که با جلب اعتماد مردم منطقه میتوانیم کمک بسیاری برای آینده کشورهای آنان باشیم.
ندای سبز آزادی: وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است، بحرانی که بارها کارشناسان محیط زیست نسبت به آن هشدار داده اند. بیش از نیمی از بزرگترین دریاچه داخلی ایران تبدیل به شوره زار شده و نه تنها ارکان اصلی حیات در شمال غرب ایران را با تهدید جدی روبهرو کرده، بلکه اثرات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن آرام آرام در حال پدیدار شدن است.
رسیدن نمک دریاچه به زمین های کشاورزی و تخلیه تعدادی از روستاها در منطقه، اولین اثرات عینی خشک شدن این دریاچه و تالاب بین المللی است. دریاچه ای که از سال ها قبل به عنوان «پارک ملی»، بالاترین درجه حفاظتی، شناخته شده و سازمان علمی فرهنگی ملل متحد، یونسکو، آن را در فهرست ذخیره گاه های زیستکره جهان به ثبت رسانده بود، امروز پیش چشم غیورمردان آذربایجان به شوره زار تبدیل می شود تا سندی بر اشتباهات پیاپی دولتهای ما باشد. مساله دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است، این دریاچه متعلق به همه ایرانیان است و از این رو هر ایرانی دلسوز وطن نسبت به اتفاقات رخ داده در این خصوص این دریاچه معترض است و ابراز نگرانی می کند.
سید مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی فعلی و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات، در گفت و گویی با کلمه که در دوران مرخصی کوتاه وی از زندان انجام شده، می گوید: “در خصوص دریاچه ارومیه باید به چند نکته توجه شود. به نظر من یک وجه مساله به واقعیت جاری در کشور و بی کفایتی دولت و عدم کارآیی مجلس بر می گردد. نه تنها مردم مشاهده می کنند که دریاچه ارومیه دارد از بین می رود بلکه بیشتر از این ناحیه آزار می بینند که به این مساله بی توجهی می شود. در دوره حکومت اقتدارگراها بی کفایتی و بی توجهی با هم توام شده است. این مساله سبب شده که خشم مردم به حق به جوش آید و در شعارشان نیز تبلور یابد: دریاچه ارومیه از بین می رود بلکه مجلس نیز حکم قتل صادر می کند.”
این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه توجه مسوولین بیشتر به سمت مسائل حاشیه ای بوده است، می افزاید: “من به دلیل حضور در زندان و دیدن رسانه به اصطلاح ملی، می بینم که در رادیو و تلویزیون و همچنین دیگر رسانه های تحت کنترل جناح اقتدارگرا، به رفتن و آمدن یک مربی فوتبال معطوف شده است که البته در جای خود و برای طرفداران فوتبال مهم است و موضوعیت دارد. اما در مقابل، به هیچ یک از مسائل کلان که به سرنوشت مردم مربوط است پرداخته نمی شود. در واقع انتقادی که زمان شاه می کردیم که فوتبال را عَلَم می کرد تا مردم را از توجه به مسائل اساسی و ملی بازدارد، امروز نیز مصداق پیدا کرده است. یعنی ریزترین مسائل فوتبال در وسیع ترین سطح در صدا و سیما مطرح می شود اما دریغ از بحث جدی و اطلاع رسانی در خصوص دریاچه ارومیه که یک موضوع ملی است. یا دریغ از یک بحث آزاد در خصوص حوادث سوریه یا درباره تحریم های اقتصادی و آثار مخرب آن بر کشور و یا درباره شعارهایی که دولت در این ۶ ساله داد و ما را به موقعیتی رساند که امروزه بسیاری از دوست ها با کشورمان دشمن شده اند.”
این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از سال گذشته در قرنطینه ی بند دو الف به سر می برد، با اشاره به جایگاه مهم مجلس در این امور و بی اعتمادی که مردم نسبت به مجلس پیدا کرده اند، خاطر نشان می کند: “بی اعتمادی ملی به مجلس که در جریان جنبش اعتراضی مردم آذربایجان خودش را نشان داد، واقعا عبرت آموز است. اگر مجلس واقعا آن طور که امام می فرمودند “عصاره ملت” و در “راس امور” است، همه آن هیجان هایی که در خیابان های تبریز و ارومیه تخلیه شد، می بایست مقدمتا در مجلس منعکس می شد.”
تاجزاده با تاکید بر اینکه نیاز امروز ما یک مجلس پرسشگر و مردمی است، می افزاید: “به یاد دارم که آقای جنتی می گفت مشکل مجلس ششم این است که وقتی پیچ رادیو را باز می کنیم تن من می لرزد، بله آقای جنتی! اگر می خواستید کشور آرام باشد تو باید تنت می لرزید، روزی کشور ناآرام خواهد بود که تو در آرامش باشی و گمان ببری اوضاع خوب است. مجلس فرمایشی شکل می گیرد و بله قربان گویی رواج پیدا می کند و چشم باز می کنید و می بینید که کشور را ناآرامی فراگرفته است. مجلس آرام و در واقع رام، کشور را نا آرام می کند و کشور آرام، مجلس مستقل و منتقد دارد. مجلس آرام همراه با کشور آرام نداریم. هرچند که در شرایط هرج و مرج کشور ناآرام و مجلس ناآرام خواهیم داشت. این اصل در مجلس هفتم و هشتم نادیده گرفته شد و امروز اگر دولت بی کفایت است، مجلس به جای آنکه بی کفایتی را برطرف کند تکمیلش می کند. اختناق اجازه نمی دهد که این بحث ها به صورت شفاف در جامعه مطرح شود و مردم با ابعاد موضوع آشنا شوند.”
این زندانی سبز می افزاید: “یک مشکل دیگری نیز به وجود آمده که از مختصات دوران جدید است و اقتدارگراها متوجه نیستند که دچار چه وضعی شده اند. نمی توان که در همه دنیا از حق اعتراض مردم دفاع کرد و نوبت به خود که رسید آن را سرکوب کرد و حتی آب بازی ساده را نیز بر نتافت. در زمان شاه البته اینگونه بود اما در آن زمان رژیم هیچ تظاهراتی جز تظاهرات علیه کمونیست ها را پخش نمی کرد که آن نیز دوگانگی بود اما در آن ایام فضای کلی دنیا این بود. امروز عملا مردم می بینند که دریاچه ارومیه از بین می رود و در جامعه مدنی و حوزه افکار عمومی، نهادهای مدنی آن قدر نیرومند و متکثر و پرشمار نیستند که در این باره فعال باشند. بحث جدی هم که ناممکن است و مردم نیز اگر بخواهند که واکنش نشان دهند سرکوب می شوند، به طوری که شنیده ام سه نفر در دفاع از حقوق دریاچه ارومیه که متعلق به همه مردم است کشته شده اند و می تواند پیامدهای بسیار بدی را برای جامعه ما داشته باشد.”
رییس ستاد انتخابات دولت اصلاحات توجه به محیط زیست را امر جدی می داند و تاکید می کند: “همه ما باید بکوشیم تا در خزر، دریاچه ارومیه و در همه جای ایران محیط زیست را حفظ کنیم. این به سود همه است و باید پیوندی ملی در این مورد برقرار شود. هرچند اگر دموکراسی حاکم بود بین مطالباتی که مردم در سطح ملی و در منطقه دارند ارتباط به وجود می آمد. زمانی که بحث خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح می شود افرادی که من با آنان ارتباط دارم اعم از آذری و غیره آذری، یکسان متاثر می شوند. احساس می کنند بخشی از پاره تنشان آسیب دیده است . کما اینکه این مساله اگر درباره دریای خزر بود یا درباره خلیج فارس، همه متاثر می شدند اعم از اینکه ترک باشند یا فارس، کرد باشند یا ترکمن.”
ندای سبز آزادی: سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین کشورمان، در جمع اعضای جامعه آزادگان دفاع مقدس گفت: ستمگر باید برود بخصوص در زمان ما،مردم می خواهند حاکم بر سرنوشت خود باشند می خواهند ارباب خودشان باشند.
به گزارش وب سایت رسمی سید محمد خاتمی، در این دیدار با بیان اینکه باعث افتخار من است که در جمع مبارک شما آزادگان سرفراز هستم و این عنوان آزاده از طرف ملت به کسانی که سالیان دراز در زندان های رژیم متجاوز عراق دربند بودند ومورد شکنجه و آزار روحی و جسمی قرار داشتند بسیار پر معنی است، خاطر نشان کرد: شما کسانی هستید که تا مرز شهادت در کنار برادران شهیدتان پیش رفتید و از انقلاب و میهن دفاع کردید، همراه ایثارگران در جبهه ها حضور داشتید خیلی از افرادی که اسیر بودند در عین حال جانباز هم بودند و نیز بسیاری از نزدیک ترین کسانتان شهید یا جانباز شدند، یعنی در واقع آزاده ما علاوه بر افتخار آزادگی موقعیت جانباز و شهید و ایثارگر را هم دارد و اسارت در بند رژیم متجاوز و ایستادگی در شرایط سخت امتیازی است که شما دارید. شهیدان و جانبازان خیلی والاقدر هستند و ایثارگران همه، شأن بالا دارند ولی آزادگان جنبه نمایندگی شان از انقلاب اسلامی و ارزش های آن و جایگاه ملت ایران نمایندگی روشن و درخشانی است یعنی جنبه نمادین روشن تری دارد.
سید محمد خاتمی گفت: وقتی از “آزاده” سخن می گوییم در واقع از کسانی که نماینده مناعت طبع این ملت هستند و در برابر ستم و ناروایی هیچ گاه سر تعظیم فرود نیاوردند و حاضر نشدند شرافت و کرامت خود را به خاطر راحتی های موسمی و مقطعی از دست بدهند سخن می گوییم.
به گفته ی وی مناعت طبعِ آزادگی یعنی اینکه در بند بودن تن آنها به هیچ وجه جان و روح آنها را اسیر و در بند نکرد.
رییس دولت اصلاحات با گرامی داشت یاد حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی گفت: این سید بزرگوار در دوران اسارت باعث اطمینان خاطر و قوت قلب افراد بود و اخلاق و ادب و رفتارش طوری بود که حتی خشن ترین نیروهای دشمن را هم در برابر خودش خاضع کرد و در موقعیت خاصی قرار داد معلم شما و اسوه فداکاری و تواضع و مقاومت برای ملت بود و بسیار جای او خالی است خداوند اورا با اجدادش محشور بفرماید.
وی با طرح این پرسش که متجاوزی که با حمایت قدرت های بیگانه در بامداد انقلاب ما که کشور با مشکلات بزرگی مواجه بود حمله کرد تا به خیال خود همه جا را بگیرد و انقلاب و جمهوری اسلامی را از بین ببرد و ملت بزرگ ایران را ذلیل کند، آن دشمن کجاست؟ ادامه داد: همان کسی که سال های سال شما را در زندان نگاه داشت، صدها هزار نفر از جوانان ما شهید و جانباز شدند و دهها هزار تن از جوانان عراقی را نیز قربانی کرد امروز کجاست؟ اینها واقعا درسهای بزرگی است و تأکید حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به عبرت گرفتن از تاریخ از جمله در همین مورد است.
به گفته ی خاتمی کسانی که قدرت بیشتر و موقعیت بالاتری دارند برای عبرت گرفتن شایسته ترند.
وی با اشاره به اینکه سرگذشت ستمکاران و زورگویان در تاریخ عبرت آموز است یاد آور شد: خداوند می فرماید: کسی به آنها ستم نکرد جز آنکه خود آنها به خودشان ستم کردند. هیچ نظام ستم بنیادی باقی نمی ماند و این تقدیر خداوند است و فرمانی که خداوند صادر کرده است؛ سرگذشت شاه، صدام و همه قلدرهای جهان بشری درس بسیار خوبی است.
رییس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه این درس ها بخصوص با آنچه امروز در منطقه ما جاری است آموختنی تر است تصریح کرد امروز موج مبارکی در سراسر خاورمیانه ایجاد شده است و همه جا، هر جا که دیکتاتوری و خودکامگی و تحقیر انسان وجود دارد و هر جایی که آزادی های انسان زیر پا نهاده شده است قیام است و خیزش مردمی. در مصر، تونس، لیبی، سوریه، یمن، بحرین و … و مطمئنم این موج فراگیر خواهد شد.
به گفته ی وی ستمگر باید برود بخصوص در زمان ما،مردم می خواهند حاکم بر سرنوشت خود باشند می خواهند ارباب خودشان باشند.
سید محمد خاتمی گفت: البته معلوم است که قدرتهای استیلاطلب می خواهند از اوضاع به نفع خود استفاده کنند که همواره ملت های به پا خاسته باید هوشیار باشند، ولی من مطمئن هستم که هیچ چیز به اندازه استقرار مردم سالاری به نفع این ملت ها و به زیان درازمدت سلطه طلبان و اسرائیل نیست.
وی در ادامه افزود: دنیا این طور نیست که فکر کنیم یک عده اربابند و یک عده برده.این زمان گذشته و این تقدیر الهی است.این حاصل رشد بشر در طول تاریخ است امروز همه انسانها در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در غرب و شرق خواستار آزادی و حاکمیت بر سرنوشت خویش اند و حکومت هایی که خدایگانی کنند مطرودند و بلکه خواست تاریخی و فراگیر بشر امروز این است که حکومت ها نماینده مردم و درمقابل آنان مسؤول باشند.
خاتمی همچنین پرسید: فراگیری این اصل مبارک به لحاظ نظری تردید ناپذیر است و کدام انسان و جامعه ای را می توانید پیدا کنید که بگوید حکومت مطلوب حکومت استبدادی است،حکومت جبارانه و خودکامه است؟ هیچ کس این را قبول ندارد.
وی تاکید کرد که حتی بزرگ ترین دیکتاتورهای عالم هم مجبورند طوری توجیه کنند که مثلا مردم راه و روش آنان را می پسندند! این خیلی دستاورد بزرگی در دنیاست.
رییس دولت اصلاحات با اشاره به اینکه امروز در سرتاسر خاورمیانه این نقطه “جغرافیای راهبردی و سیاسی” عالم که در اثر وابستگی و جباریت حکومت هایش دچار عقب ماندگی تاریخی است با اینکه شایستگی رشد داشته اند و می بایست زودتر از بسیاری از کشورهای دنیا به دموکراسی و آزادی و استقلال برسند گفت: خیزش آزادی خواهانه و رهایی بخش ایجاد شده است.
وی با ابراز خوشحالی از ایجاد این موج گفت: سال پیش در ایران نیز این موج برخاست. شما چه کردید؟چه شعاری داشتید؟ اسلامی که امام معرفی کرد و مردم به خاطر آن به صحنه آمدند کدام اسلام بود؟ اسلامی که آزادی و استقلال و پیشرفت و ترقی و مبارزه با عقب افتادگی می خواست؛ اسلامی که به شما انتخابات آزاد می داد؛ اسلامی که برای هر کسی که در این مملکت زندگی می کند با هر دین و مرام و مسلکی تا آن زمانی که دست به شمشیر نبرد و نخواهد براندازی کند شهروندی است دارای حقوق و حرمت و کرامتی که هر انسانی می تواند داشته باشد.
خاتمی تاکید کرد که این اسلام و خواست شما بود که به صحنه آمدید و پیروز شدید.
وی با طرح این پرسش که ما چه می خواهیم و چه می خواستیم و الان در چه موقعیتی هستیم؟ افزود: این عنوان آزاده ای که به شما داده شده است بهانه ای است مناسب تا درباره یکی از سه شعار مهم ملت ما در انقلاب کمی صحبت کنیم. شعار اصلی: آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی بوده است. البته من معتقدم جمهوری اسلامی به صورتی که مطرح شد و مردم به آن رأی دادند در متن آن آزادی و استقلال نهفته بود.
سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد که اگر در نظامی آزادی نبود جمهوری واقعی نیست و اگر نام جمهوری اسلامی بود ولی استقلال و پیشرفت نبود آن هم جمهوری اسلامی واقعی نیست.
وی با یادآوری این که امروز هم اسلامی را که ما مطرح می کنیم اسلامی است که با این آزادی و استقلال سازگار است گفت: شما نمی توانید جمهوری اسلامی بگویید اما اسلامش با جمهوری ناسازگار باشد این تعبیرهایی که امروز دارد می شود.این توجیه ها و تئوری پردازی هایی که امروز می شود که اسلام با رأی مردم سروکار ندارد! اسلام برای رای مردم اعتباری قائل نیست! در اسلام انتخابات معنا ندارد! امروز این حرفها را میزنند وحتی می گویند وقتی امام گفت جمهوری ایشان به جمهوریت اعتقاد نداشت برای اینکه دنیا را ساکت کند “جمهوری اسلامی” گفت! این اسلام با اسلامی که مردم می خواستند و در صحنه آمدند و بچه هایشان را قربانی کردند و انقلاب شد و شاه رفت بیرون و نظامی به نام جمهوری اسلامی آمد این اسلام با آن جمهوری و خواست مردم و رأی نود و هشت درصدی مردم سازگار نیست و دعوا هم امروز این است.
به گفته ی وی دو اسلام هست، اسلامی که در عرصه اجتماعی با حق مردم، حق انتخاب مردم،حق آزادی مردم، حرمت مردم و پیشرفت جامعه سازگار است و در مقابل، اسلامی که با هیچکدام ازآنهاسازگار نیست!
سید محمد خاتمی افزود: اسلامی که توجیه کننده استبداد و دیکتاتوری باشد دست کم اسلام انقلاب اسلامی و اسلامی که در جمهوری اسلامی مطرح شد نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه “آزادی” کلمه زیبا و دلنشینی و خوبی است در طول تاریخ هم انسانها آن را می خواستند اما باید توجه داشته باشید که مفهوم و مراد از آزادی در دنیای امروز با آنچه در قدیم بوده فرق دارد، گفت: آزادی که معادل “حریت” در عربی است و نیز عناوین آزادی و آزادگی در فرهنگ ما مسلمانان و ایرانیان با آنچه آزادی در دنیای امروز است فرق دارد.
رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه آزادی در فرهنگ گذشته که آن هم معنای ارجمندی است در مقابل بردگی است گفت: بردگی به معنای قدیم آن در دنیای امروز از بین رفته است و اسلام هم شرایط از میان رفتن ان را در تاریخ پدید آورده. گرچه متأسفانه در دنیای امروز بردگی به صورت دیگر و در ضمن سیستم ها و شرایط سیاسی و اقتصادی و نظامی بین المللی رواج دارد که آن هم به یاری خداوند از بین خواهد رفت. به هرحال این آزادی با آزادی که در دنیای سیاسی و فلسفی امروز مطرح می شود متفاوت است. البته هیچکس و هیچ مکتبی قائل به آزادی مطلق و بی هیچ قید و شرطی نیست.
وی همچنین تصریح کرد: هیچ مکتب و انسان عاقلی این را نمی پذیرد که آزادی مطلق یعنی نبودن هیچ قید و بندی مطلوب است. اصلا نتیجه بی بند و باری مطلق نابودی جامعه است و چون انسان در متن جامعه زندگی می کند یعنی نابودی انسان.هیچ جا به این معنا نیست که هر کس هر کاری می خواهد بکند. آزادی حدود دارد.
خاتمی در ادامه افزود: برای اینکه جامعه بماند حدودی باید برای آزادی ها و افراد ایجاد شود. محدودیت هایی برای حیات و زندگی انسان باید وجود داشته باشد تا جامعه انسانی تداوم یابد منتهی بر اساس معیارهایی که هست ممکن است این حدود با یکدیگر تفاوت داشته باشد.
به گفته ی وی آزادی که امروز در دنیا مطرح شده، گرچه عینا و اصطلاحا در فرهنگ گذشته ما نتوانیم معادلش را بیابیم ولی با رجوع به اندیشه های اسلامی،قرآن،روش و سیره پیامبر و پیشوایان و بخصوص راه و روشی که حضرت علی علیه السلام داشت محتوای این آزادی را راحت می توانیم در اسلام پیدا کنیم.
وی یادآور شد که اولین بار امیرالمومنین علیه السلام از حق مردم نسبت به حکومت و حق حکومت نسبت به مردم صحبت می کند و وقتی حقی برای کسی ثابت شد آزادی او نیز مورد تصدیق قرار گرفته است.
خاتمی تاکید کرد که تکلیف یعنی محدودیت اما حق وقتی مطرح شد یعنی دامنه آزادی و اختیار شما را نشان می دهد.
سید محمد خاتمی با بیان اینکه همچنان که افراد انسانی تکلیف هایی دارند، حکومت ها هم تکلیف هایی دارند گفت: همچنان که انسان ها حقی دارند حکومت ها هم حق دارند. اتفاقا وقتی امروز قانون اساسی مبنای کار می شود عمده مسأله ای که در قانون اساسی است بیان حقوق اساسی افراد است و حدودی که حکومت ها باید داشته باشند در قانون اساسی خودمان فصل مهمی از آن درباره حقوق ملت است.
به اعتقاد وی قانون های اساسی امروز در واقع عمدتا حد حکومت ها را و حق افراد و ملت ها را مشخص می کند.
محمد خاتمی تاکید کرد: اگر حکومتی دارای حد و محدودیت و افراد تحت حکومت دارای حق و حرمت بودند آن نظام، نظام آزادی خواهد بود و اگر حکومت هایی هیچ حد و تکلیفی نداشتند و هر کاری خواستند بکنند آن نظام، ضد آزادی است.
وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی وحی منزل نیست ولی مبنای عمل همه ما است گفت: چارچوب رفتاری که حکومت و مردم باید به آن تن بدهند باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کرد و این قانون اساسی که مبنای عمل ماست نکات بسیار ارزنده دارد که اگر مورد توجه و عمل قرار گیرد بسیاری از مسائل مبتلا به ما حل خواهد شد. اگر همین قانون اساسی درست پیاده شود مشکلات کم خواهد شد.
وی یادآور شد که حق حاکمیّت بر سرنوشت در اصل طلائی ۵۶ قانون اساسی ما آمده است.
سید محمد خاتمی گفت: اگر این حق حاکمیت انسان بر سرنوشت و اینکه مبدا و منشاء قدرت، انتخاب و رأی مردم است و قدرت ها در مقابل رأی مردم مسؤول اند و حاکم اصلی خود مردم هستند و این نهادهایی که به آنها قدرت داده شده در مقابل مردم مسؤول اند می بیند که جامعه چه صورت مطلوبی پیدا می کند. این حق طبیعی که در دنیای امروز هم به رسمیت شناخته شده است طبق قانون اساسی ما علاوه بر حق طبیعی، حق الهی هم هست. یعنی حق الهی شما، مردم سالاری است. و در اصل مهم دیگر قانون اساسی آمده است که هیچ کس حق ندارد به بهانه امنیت آزادی را مخدوش کند و هیچ کس حق ندارد به بهانه آزادی به امنیت زیان برساند.
سید محمد خاتمی ابراز تاسف کرد که همیشه آزادی های مشروع جامعه به بهانه از دست رفتن امنیت مخدوش شده است و این فاجعه بیشتر در حکومت های خودکامه و جبار پدید آمده است.
رییس دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: اگر آزادی به بهانه امنیت لگدکوب می شده است، قانون اساسی ما به درستی مسأله را دیده و به دقت درصدد جلوگیری از آن برآمده است.
سید محمد خاتمی گفت: به علاوه اینکه مفهوم امنیت هم در دنیای امروز خیلی با آنچه در گذشته بوده مثل آزادی تفاوت کرده است. اولا امنیت فقط امنیت حاکمان نیست! مهم ترین وجه امنیت، امنیت اجتماعی است. اگر امروز به مردم سالاری رسیده ایم و افتخار می کنیم که از دل انقلاب، مردم سالاری در آمد و جمهوری اسلامی به جای عناوین دیگر مطرح شد یعنی اصل مردم اند و در مورد امنیت هم در درجه اول امنیت مردم باید مد نظر باشد.
به گفته ی وی امنیت نظام و امنیت حاکمان و مردم به هم پیوسته است، اگر اعتماد متقابل میان مردم و حکومت نباشد و اگر مردم به حاکمان خود اعتماد نداشته باشند این حکومت همواره در معرض تهدید است، هم در درون و هم از بیرون.
خاتمی تاکید کرد: اعتماد مردم در اثر رضایت مردم به وجود می آید. اگر انتخابات، بیان و اندیشه آزاد بود اگر انتقاد آزاد بود، اگر به درستی به معیشت و امنیت و حرمت مردم رسیدگی شد و اگر مسؤولان واقعا در برابر مردم خود را مسؤول دانستند این اعتماد متقابل ایجاد می شود و آن وقت امنیت پایدار به وجود می آید. اصلا خود امنیت در ذاتش احترام حکومت به آزادی های فردی و اجتماعی نهفته است.
وی افزود: همانگونه که گفتید همه شهداء و جانبازان و ایثارگران سفارش نظام را کرده اند. کدام نظام؟ برای کدام نظام این همه فداکاری صورت گرفته است؟ نظامی که در آن هم معنویت باشد هم اخلاق و هم آزادی باشد و هم پیشرفت و هم اعتلاء وجهه بین المللی کشور و جامعه ما.
سید محمد خاتمی: اگر در جامعه بداخلاقی رایج بود و بدتر از آن اگر به نام انقلاب و اسلام دروغ گفته شد و دروغ گویان و فحاشان و تهمت زنندگان از مصونیت کامل برخوردار بودند و کسانی که مورد تهمت و بهتان قرار گرفته اند و دروغ های شاخ دار به آنها نسبت داده اند حتی شکایت هم که می کنند کسی به آن رسیدگی نمی کند و باز هم حتی از تریبون های رسمی آن اتهامات و فحاشی ها تکرار می شود؟ آیا این همان نظام مطلوب است که همه خواهان آن بودیم و هستیم؟ مردم ما مردم سالاری می خواستند و می خواهند که سازگار با دین باشد یعنی هم آزادی، هم عدالت و هم اخلاق بر آن حاکم باشد و ارزش ها و احکام الهی که از جمله آنها حفظ و حرمت و حق مردم است در آن تلألو داشته باشد.
خاتمی همچنین اضافه کرد: ضد انقلاب هایی هستند و می گویند جمهوری اسلامی باید از بین برود این یک جور مخالفت با نظام است،یک جور هم مخالفت با نظام این است که معیارهایی که در نظام اسلامی و مردمی باید باشد لوث و تحریف شود. به نام اسلام دروغ،فاصله طبقاتی،بی حرمتی به افراد رواج پیدا کند این هم ضدیت با نظام است.
به گفته ی وی کسانی که می گویند حقوق مردم تامین شود حرمت ها تامین شود عدالت قضایی،اقتصادی و سیاسی حاکم باشد،جایگاه ما د ردنیا محترم باشد اینها هستند که طرفدار نظامند و اینها نظام را در صورت حقیقی خود می خواهند.
وی تاکید کرد که وفاداری ما نسبت به شهداء و جانبازان و اسلام و نظام بیشتر است تا کسانیکه امروز رفتارها و مواضع غلط دارند و در عین حال اسلام و انقلاب را در انحصار خود می دانند.
سید محمد خاتمی انتخابات را مهمترین مساله ای دانست که دستاورد انقلاب ماست و پایه و رکن دموکراسی و مردم سالاری و جمهوریت انتخابات است پس توجه به انتخابات یک وظیفه مهم و انقلابی و دینی و ملی و انسانی ماست.
وی با طرح این پرسش که انتخابات باید انتخابات باشد و شرایط انتخابات درست چیست؟ افزود: چه باید وجود داشته باشد تا اسم آن را انتخابات درست بگذاریم. آنچه بارها بیان شده است در واقع شرایط انتخابات مقبول و درست است نباید آن را به شرط حضور در انتخابات تقلیل داد.
سید محمد خاتمی گفت: در این موقعیت که خطرات مهمی بخصوص از بیرون کشور و جمهوری اسلامی و مردم را تهدید می کند، باید تلاش کنیم فضا باز و اطمینان بخش شود. این کار به نفع همه مردم و به نفع نظام و کشور است و اگر چنین شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر