دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، گفت: گناه بزرگی است که در نظام و انقلابی که با اراده مردم و با رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت و خود همین مردم برای بقای آن شهیدان زیادی دادند، به گونهای عمل شود که مردم نسبت به برخی مسولان بدبین شوند و اعتماد خود را از دست بدهند.
آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی در گفتوگو با ایلنا، با بیان اینکه دشمن خارجی نمیتواند مردم را نسبت به مسولان بدبین و بیاعتماد کند، افزود: دشمن خارجی هرقدر بد و بیراه بگوید اما مردم از مسئولین خود عملکرد منفی نبینند آن را باور نمیکنند.
وی افزود: این اختلاسهای هزاران میلیارد تومانی و عملکرد مسوولان است که مردم را نسبت به مسئولین و حتی نظام بدبین و بیاعتماد میکند که باید با تدبیر این اعتماد را برگرداند.
آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر در گذشته اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات تنها نگران رد صلاحیت شخصیتهای خود و برخی ایرادات در چگونگی برگزاری انتخابات بودند، در شرایط فعلی عوامل دیگری هم نگرانیهای اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات آینده مجلس تشدید کرده است.
دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ امروز برخی خط و نشان کشیدنها برای اصلاح طلبان است، گفت: در حال حاضر که حدود ۶ماه به برگزاری انتخابات مجلس مانده، نه تنها افراد غیر مسئول که افراد مسئولی مانند اعضای شورای نگهبان نیز برای رد صلاحیت اصلاح طلبان خط و نشان میکشند.
آیت الله موسوی تبریزی افزود: برخی خود را جای خداوند قرار داده و میگوید ما توبه را هم قبول نمیکنیم و حتی جالب اینکه میگوید چون این توبهها، توبههایی دروغین است، گناه دارد. برخی در جایگاه خدا، آن چیزهایی که در اسلام واجب است و از جمله آنها امر به معروف و نهی از منکری که از سوی اصلاح طلبان عنوان شود را گناه میدانند.
وی تصریح کرد: وقتی فضا به این صورت است و این مقامات مسئول از ۶ماه مانده به انتخابات فضا را برای برخی تنگ میکنند، اصلاح طلبان چگونه بیایند و در انتخابات مشارکت کنند؟ واژه انتخابات یعنی مردم آزاد باشند که هر که را دوست دارند انتخاب کنند، نه اینکه به مردم بگویند اینهایی که ما دستچین کردیم را شما انتخاب کنید.
آیت الله موسوی تبریزی گفت: آقای سیدمحمد خاتمی به عنوان یکی از بزرگان اصلاح طلب دغدغههایی را برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مطرح میکند و حتی در آن دغدغهها، بحث بسیار مهم نظارت استصوابی شورای نگهبان را هم نمیآورد، اما با این حال مشاهده کردیم که چقدر به ایشان حمله کرده و بد و بیراه گفتند.
وی با بیان اینکه مهترین دشمنیهای با انقلاب اسلامی ایران، دور کردن مردم و بدبین کردن آنها به نظام جمهوری اسلامی است، گفت: اگر برخی از کسانی که در شرایط فعلی کار وامور به دست آنها افتاده است، بگویند در انتخابات آینده مجلس اصلاح طلبها نباشند، به مملکت ظلم کردهاند. چرا که این بیتفاوتیها نسبت به حضور مردم، حتی اگر خیلی هم کم باشند، بزرگترین دشمنی به نظامی است که با خواست و اراده مردم روی کار آمد و با تقدیم شهدایی از همین مردم استمرار یافت.
آیت الله موسوی تبریزی گفت: اگر روزنامهها آزاد شوند و فعالیت همه احزاب آزاد باشد و زندانیان سیاسی هم آزاد شوند، میتوان امیدوار بود که اصلاح طلبان و مردم هم در انتخابات مشارکت بالایی داشته باشند.
زهرا صدر:
مریم شربتدار قدس می گوید که سازمان زندانها نامه ای به همسرش نشان داده و گفته بودند که آزاد شدی و پرونده ات منع تعقیب خورده است حالا می گویند در آزادی ایشان اشتباهی صورت گرفته و باید برگردند به اوین.
فیض الله عرب سرخی چهارشنبه شب گذشته با ابلاغ ناگهانی آزادی از زندان اوین رها شد، تا در مرحله ای دیگر در مسیر آینده ای روشن حرکت کند. امروز اما با تماسی از دادسرا به زندان اوین بازگشت تا بار دیگر ترس کودتاگران را از مردان رهای سرزمین مان فریاد کند.
مریم شربتدار قدس در گفتگو با خبرنگار کلمه، می گوید: خودشان هم می دانند که چه دستهایی در کار است که کل نظام و مملکت و همه چیز را به باد می دهد. عقلانیت اجازه نمی دهد که مملکت در چنین مسیری قرار گیرد. انسان عاقل نباید عقلش را به دست این هایی که نمی دانم واقعا دنبال چه هستند و یا چه هدفی دارند بدهد. مراقب باشند که مملکت به فنا نرود. باید دنبال مجرمین اصلی بگردند وگرنه روزی متوجه می شوند که دیگر خیلی دیر شده است.
فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در حالی به طور ناگهانی به اوین بازگشت که به گفته ی همسرش فرصت خداحافظی با اعضای خانواده اش را نیز نیافت.
معاون وزیر بازرگانی دولت اصلاحات که یکی از ۷ شاکی پرونده ی شکایت از سردار مشفق و کودتاگران است، در این چهار روز آزادی تاکید کرده بود که آزادی اش غیر منتظره بوده و حتی یک بار هم درخواست عفو، آزادی و حتی مرخصی نداده بوده است.
فعالان سیاسی و کارشناسان، این آزادی غیرمنتظره را نشانه ای بر آغاز یک حرکت عقلانی از سوی حکومت گرفته بودند اما امروز با این خبر باز هم نگرانی ها تکرار می شود که آیا قرار است آن بخش از حاکمیت هم حرکتی به سمت آینده ی روشن داشته باشد؟
متن کامل مصاحبه با مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی را با هم میخوانیم:
در خبرها آمده بود آقای عرب سرخی به مرخصی نیامدند بلکه آزاد شدند، بازگشت امروز ایشان به اوین به چه دلیلی بوده است؟
صبح از دادسرای اوین با خودشان تماس گرفته و گفته بودند که بیایید برای اجرای احکام. آنجا برایشان توضیح داده بودند که در آزادی ایشان اشتباهی صورت گرفته و باید برگردند به اوین.
یعنی اصلا در جریان نبودید و آزادی ایشان کتبی ابلاغ شده بوده؟
اصلا خبر نداشتیم. برگه ی آزادی داخل زندان به خودشان ابلاغ شده بود و مراحل رسمی بوده است. من حتی نتوانستم با ایشان خداحافظی کنم. نه من نه بچه ها، نه خانواده. خودش هم فکر کرده بود که یک احضار ساده است برای همین هیچ وسیله و لباسی همراه نداشتند.
این اشتباه از طرف کدام نهاد صورت گرفته؟
خود سازمان زندانها نامه ای به ایشان نشان داده و گفته بودند که آزاد شدی و پرونده ات منع تعقیب خورده است. من فکر می کنم این ها عادت کرده اند به آزار دادن افراد. این هم یک نوع شکنجه است. با اعصاب و روان همه بازی می کنند. هم فرد زندانی و هم خانوده ها. انگار اصلا برایشان روح و روان افراد اهمیتی ندارد. شانس آوردیم که امروز روز ملاقات ۳۵۰ بود و من توانستم بلافاصله به اوین بروم و در جریان دلیل برگشتنشان به اوین قرار بگیرم. وگرنه باید یک هفته صبر می کردم.
روحیه آقای عرب سرخی بعد از این بازگشت ناگهانی چطور بود؟
روحیه ایشان که خیلی خوب بود. همسرم بیرون بود ناراحت بود که دوستانش آنجا هستند و خودش بیرون. ما دوست داریم همه بیایند بیرون. البته متعجب بود که اشتباه یعنی چه؟ یک شب بگویند شما آزادی و همه ی وسایلت را هم ببر و بعد از چند روز زنگ بزنند که برگرد. نمی دونم والله چه چیز را می خواهند ثابت کنند.
آیا شما پیگیری قضایی خاصی خواهید کرد؟
نه. تجربه دو سال و اندی نشان داده که خیلی این ها نه با درخواست های ما کاری دارند نه با شکایت هایمان. ما شکایت هم که می کنیم از طرف تجلیل می کنند و ما را توبیخ که چرا شکایت کردید. مگر پرونده سردار مشفق را فراموش کردید؟ شاکیان را به زندان برگرداندند که چرا شکایت خود را پس نگرفتند. من به شخصه پیگیری قضایی نمیکنم و ایشان و باقی زندانی ها را سپرده ام به خدا.
مسیر قانونی ای هم احساس نمی کنم برایمان مانده باشد. کسی گوش شنوایی برای شنیدن این حرفها ندارد. وگرنه خود آقایان بهتر از همه به پرونده های این عزیزان اشراف دارند. کلا باید گفت چشم آقایان روشن که اختلاسگران رها و آزادند و افراد سالم و خدمتگذار پشت میله های زندان.
با توجه به اینکه این بازگشت غیر منتظره بود، لحظه ای که ایشان را از پشت شیشه های سالن ملاقات دیدید چه حسی به شما دست داد؟
بالاخره چون ما هنوز بر سر باورهای و حرف هایمان هستیم خیلی به آزادی دل خوش نکرده بودیم و منتظر بودیم دوباره به بهانه ای دیگر سراغ ایشان بیایند. البته دیدن ایشان از پشت آن شیشه ها و با گوشی تلفن حرف زدن همیشه بد است و هر بار آزار دهنده است. ولی واقعیتش را بخواهید دخترم خیلی بهم ریخت. آنقدر از نظر روحی حالش بد شد که حتی برای ملاقات هم نتوانست بیاید. نفرین های از ته دلش دلم را لرزاند. وای به روزی که جواب این آه ها بیاید.
به نظر شما این حرکت چه پیامی و برای چه کسانی می تواند داشته باشد؟
راستش نمی دانم، ما اول در عین حال که ناراحت بودیم که بقیه نیامده اند بیرون، ولی فکر کردیم که شاید واقعا می خواهند به عقلانیت برگردند و فضا را آرام کنند. تصور ما این بود که تصمیم گرفته اند یکی یکی آزاد کنند. اما با حرکتی که امروز دیدیم احساس می کنم بیشتر می خواهند بازی روانی راه بیاندازند.
تحلیل آقای عرب سرخی در این یک هفته از اوضاع و شرایط چه بود؟
با توجه به اینکه مدت کوتاهی بود، خیلی فرصت صحبت پیش نیامد و بیشتر به دیدار دوستان و آشنایان گذشت. اما امیدوار بودند که شاید تصمیم گرفته شده باشد زندانیان را آزاد کنند و فضا را از بحران خارج کنند در راستای شروط آقای خاتمی.
از پرونده دخترتان چه خبر؟ دادگاهی تشکیل شده است یا خیر؟
پرونده هنوز مفتوح است و خبری ندادند غیر از اخطار ممنوع الخروجی که هفته ی پیش برایش فرستادند.
با توجه به اینکه گفتید پیگیری قضایی نخواهید کرد پیام خاصی به مقامات قضایی دارید که از این طریق بشنوند؟
همانطور که همیشه گفته ام خودشان هم می دانند که چه دستهایی در کار است که کل نظام و مملکت و همه چیز را به باد می دهد. عقلانیت اجازه نمی دهد که مملکت در چنین مسیری قرار گیرد. انسان عاقل نباید عقلش را به دست این هایی که نمی دانم واقعا دنبال چه هستند و یا چه هدفی دارند بدهد. مراقب باشند که مملکت به فنا نرود. باید دنبال مجرمین اصلی بگردند وگرنه روزی متوجه می شوند که دیگر خیلی دیر شده است.
اگر صحبتی با خوانندگان دارید بفرمایید.
من احساس می کنم که مردم آنقدر آگاهی دارند که خودشان تشخیص دهند که چه کسی حرف حق را میزند و چه کسی ناحق می گوید، همین که مردم می دانند برای ما دلگرمی است.
سازمان ادوار تحکیم وحدت اعتراض خود را نسبت به دور جدید فشارها بر اعضای این سازمان در استان های مختلف کشور اعلام کرد.
به گزارش ادوار نیوز در بیانیهای که این سازمان منتشر کرده آمده است: ”اتخاذ رویههایی برای منزوی نمودن فعالان سیاسی نه تنها نتیجه دلخواه حکومت را درپی نخواهد داشت بلکه روزبه روز چهره واقعی حاکمان را برای ملت آشکارتر خواهد نمود که این مساله نیز در درازمدت هیچ گونه منفعتی جز سقوط در بر نخواهد داشت”.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
به نظر می رسد مقام های مسئول در جمهوری اسلامی با درک این واقعیت که هرگونه اعتراض علنی و حضور مردم در خیابان ها، سبب خواهد شد تا بر آتش بحرانی که پس از وقایع خرداد ۸۸ تاکنون بدان فرو افتادند افزوده شود و این گونه است که حاکمیت امروزه هر گونه اظهار نظر مردم در خصوص وقایع مختلف سیاسی و اجتماعی، را ممنوع کرده و دایره این اعمال محدودیت به حدی گسترش یافته است که دیگر حتی اعتراض مردم نسبت به مسائل محیط زیستی نیز با واکنش خشم آلود نهادهای امنیتی و نظامی روبرو می شود.
امروز مردم ایران نه تنها هیچ گونه مشارکت و نقشی در حوزه اتخاذ تصمیمات و اجرای مسایل خرد و کلان کشور ندارند که حتی مطالبه پاسخگویی و مسئولیت پذیری تصمیم گیرندگان و اجرا کنندگان نیز از دید حکومت جرمی نابخشودنی و مستحق هرگونه برخورد غیر قانونی می باشد.
نمونه بارز این موضوع، اعتراضات اخیر مردم استان های آذربایجان غربی و شرقی نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه و تبعات ناشی از خشک شدن این دریاچه به عنوان سرمایه ای ملی است که با سرکوب و برخورد شدید حکومت مواجه شد و در این میان نیز تعداد زیادی از هموطنان آذری و فعالان سیاسی این استان ها توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان افکنده شدند.
تنها جرم این زندانیان، نگران بودن نسبت به آینده محیط زیست خود که بالطبع بر کل محیط زیست این مرزوبوم اثرگذار خواهد بود و اعتراض به بی توجه و بی مسئولیت، مدیرانی است که دغدغه ثروت و قدرت آنان را چنان سرگرم خویش ساخته است که در مقابل چشمانشان یکی از سرمایه های ملی این کشور در خطر نابودی کامل قرار گرفته است.
برخورد حکومت با مردم آذربایجان تنها محدود به وقایع اخیر نیست، بلکه در طی این دو سال که از کودتای خرداد ۸۸ می گذرد فعالان هویت طلب این مناطق هر گاه که در پی مطالبه حقوق خود بوده اند نه تنها پاسخی نیافته بلکه به انحا مختلف مورد ستم و آزار قرار گرفته اند.
امنیتی و پلیسی کردن فضای اعتراضات، اشاعه رعب و وحشت و مهم تر از همه حضور لباس شخصیهای غیرمسئول همراه با ضرب و شتم عابرین و مردم عادی و اقدامات تحریک کننده و دون شان شهروندان بی شک باعث تنفر و انزجار بیشتر مردم گردید.
در این میان اجرای حکم غیر قانونی موسی ساکت مسئول شعبه آذربایجان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) و بازگرداندن وی به زندان و همچنین تداوم حبس و اعمال فشارهای جسمی و روحی به سعید نعیمی عضو شورای سیاستگذاری این سازمان و از فعالان حقوق قومیتها، خود شاهدی بر این ادعاست که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، هر گونه نگاه انتقادی و فعالیت قانونی در جهت پیگیری مطالبات قومیت های مختلف در ایران را نیز بر نمی تابد و به شدیدترین وجه ممکن سرکوب می نماید.
به راستی که دامنه برخوردهای صورت گرفته در این روزها از «غیرقانونی» بودن فراتر رفته و به اِعمال سلیقه و زیر پاگذاشته شدن اصول اخلاقی و انسانی رسیده است.
به گونه ای که علاوه بر صد ها مورد بازداشت، صدور حکم و احضار به نهاد های امنیتی و قضایی فعالین سیاسی و حقوق بشری، روزبه روز شاهد افزایش احکام محرومیت از ادامه تحصیل و یا اخراج از محل کار برای فعالان سیاسی و دانشجویی هستیم.
در این میان در تازه ترین اقدامات و فشار های نهادی های امنیتی به اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) طی روزهای گذشته ممانعت از ادامه تحصیل سیروس بنه گزی از اعضای شورای مرکزی ادوارتحکیم وحدت (شعبه استان بوشهر) برای دومین سال پیاپی در مقطع کارشناسی ارشد و ممنوع التدریس شدن دکتر محمود جمهیری از دیگر اعضای شورای مرکزی (شعبه بوشهر) به دستور نهادهای امنیتی استان، از جمله این موارد می باشد.
از سوی دیگر اخراج بهرام اسماعیل بیگی مسئول شعبه استان اصفهان سازمان دانش آموختگان ایران نیز که در پی احضار ایشان در ماههای گذشته توسط اداره اطلاعات استان اصفهان و ایستادگی وی بر باورهای خود و عدم تمکین به خواست های بازجویان صورت گرفته است از دیگر موارد اعمال قدرت غیرقانونی نهادهای امنیتی و سلب آرامش و امنیت شغلی فعالان سیاسی و حقوق بشری است.
پرسش این است که عاملان این اقدامات با استناد به کدام بند قانونی به خود اجازه می دهند بی توجه به حقوق شهروندی ملت چنین بی پروا و با گشاده دستی بدیهی ترین حقوق افراد را نادیده بگیرند و مخالفین و منتقدینی را که تنها با بیان و قلم خود به قصد اصلاح و تحول مثبت، منتقد وضع موجود هستند را از حق داشتن شغل و تحصیلات محروم کنند.
جمهوری اسلامی با دست زدن به چنین اقدامات غیرقانونی و غیر اخلاقی عملا ثابت نموده است که هرکس منتقد و مخالف وی باشد حتی حق اشتغال به کسب و کار جهت گذران امورات روزمره زندگی خود و خانواده خود را نیز ندارد و بدین ترتیب اعضای خانواده مخالفان خود نیز بایستی از دیدگاه حکومت مشمول این لطف اسلامی! حاکمان عادل! واقع شوند.
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی ضمن به رسمیت شناختن حق اظهار نظر و اعتراض مردم آذربایجان و تمامی فعالان حقوق قومیت ها، هرگونه فشار و ظلم به مردم این استان ها را به دلیل پیگیری حقوق خود محکوم می نماید و خواستار آزادی کلیه بازداشت شدگان حوادث آذربایجان از جمله موسی ساکت و سعید نعیمی دو عضو دربند این سازمان می باشد.
این سازمان همچنین اعتراض خود را نسبت به دور جدید فشارها بر اعضای این سازمان در استان های مختلف کشور اعلام می دارد و دفاع از حقوق پایمال شده آقایان سیروس بنه گزی و محمود جمهیری از اعضای شورای مرکزی شعبه بوشهر و همچنین بهرام اسماعیل بیگی مسئول شعبه اصفهان سازمان دانش آموختگان ایران را حق خود می داند و بیان می دارد که اتخاذ چنین رویه ای برای منزوی نمودن فعالان سیاسی نه تنها نتیجه دلخواه حکومت را درپی نخواهد داشت بلکه روزبه روز چهره واقعی حاکمان را برای ملت آشکارتر خواهد نمود که این مساله نیز در درازمدت هیچگونه منفعتی جز سقوط در بر نخواهد داشت.
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)
بیست و هشتم شهریور هزار و سیصد و نود
دقایقی پیش فیضالله عربسرخی بار دیگر بازداشت شد.
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی که چند روز قبل بدون ارائه هیچگونه توضیحی آزاد شده بود، بار دیگر بدون ارائه هیچ توضیحی بازداشت شد.
ساجده عربسرخی، دختر این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در صفحه فیسبوک خود ضمن تایید این خبر، تاکید کرده که پدرش و دیگر زندانیان سیاسی همچنان بر موضع خود ایستادهاند.
منتجب نیا با اشاره به شرایط ناعادلانه سیاسی می گوید: با وضع موجود، بهترین راه برای ما این است که میدان رقابت انتخاباتی را به رقیب خود که میدان بیرقیب را دوست دارد بسپاریم و مانند بقیه مردم در خصوص نحوه حضور در پای صندوقهای رای تصمیم بگیریم.
قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به شرایط فعلی جامعه و رویکرد اصلاح طلبان به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: شرط برگزاری انتخابات سالم آن است که همه افراد ذی النفع و دخیل در انتخابات، اعم از کاندیداها و گروههای حامی آنها و حتی رأی دهندگان، از آزادی و امکانات تبلیغی مساوی نسبت به هم برخوردار باشند و در غیر این صورت انتخابات آزاد و عادلانهای نخواهیم داشت.
رسول منتجبنیا در گفتوگو با ایلنا، با بیان اینکه نباید تبعیض وجود داشته باشد، گفت: اگر بنا باشد عدهای از کاندیداها آزاد باشند و هر چه میخواهند بگویند و انجام دهند و حتی مورد حمایت و تأیید قرار گیرند و عده دیگری در محدودیت باشند عین تبعیض است و این درست نیست.
قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: چرا باید عدهای همواره دلهره این را داشته باشند که بدون استناد قانونی و تنها به دلیل اینکه نظری مخالف نظر سیاسی اعضای شورای نگهبان را دارند رد صلاحیت شوند، اما عده دیگری در این خصوص کاملا در امان باشند و هرچه میخواهند انجام دهند و بگویند.
وی گفت: چرا باید برخی دارای تریبونهای مختلف و متعددی باشند، در حالی که عدهای دیگر یا تریبون نداشته باشند و یا اینکه تریبونهای بسیار اندکشان مجبور به سانسور شوند که به اعتقاد من این خلاف عدالت سیاسی است.
منتجب نیا با بیان اینکه اگر شرایط این گونه باشد و مساوات به معنای واقعی احساس نشود، رقابت انتخاباتی معنا ندارد، گفت: در چنین شرایطی، ورود اصلاح طلبان به انتخابات آینده مجلس مانند رقابت دو نفر با هم میماند که یک طرف دارای اسلحه و تجهیزات کامل است و طرف دیگر دست و پا بسته است و قطعا در این صورت نمیتوان انتظار یک رقابت واقعی را داشت.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد الزامات ایجاد شرایط برابر انتخاباتی در جامعه گفت: در صورتی برابری شرایط، تضمین و امنیت خاطر ایجاد میشود، که هیچ فردی با اغراض سیاسی رد صلاحیت نشود و همچنین در روز رأی گیری از آرای مردم صیانت و عدالت رعایت شود، در این صورت میتوان گفت که یک شرایط برابری به وجود آمده و میتوان انتظار یک انتخابات سالم را داشت.
وی با تکرار شروط اصلاح طلبان اظهار کرد: البته نشانههای شرایط آزاد و عادلانه این است که زندانیان سیاسی آزاد شوند، روزنامهها و احزاب بتوانند آزادانه فعالیت کنند و شخصیتهای سیاسی بدون اینکه نگرانی نسبت به بیان عقیدههایشان داشته باشند به اظهار نظر بپردازند.
منتجبنیا افزود: با وجود این شرایط است که میتوان مشارکت حداکثری مردم و اصلاح طلبان را در انتخابات داشت.
سید حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بهترین صفات انسان در هر جامعه ای را که باید برون دینی به آن نگاه کرد صداقت و داشتن امانت در کلام دانست.
موسوی تبریزی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به بحث پیرامون دروغ و بازتاب های دروغ در جامعه پرداخت و گفت که سرشت انسان با این عجین شده است که با صداقت رفتار کند و انسان ها از صداقت و امانت متاثر می شوند و علت این تاثیر نیز این است که فرد دروغگو با سخن دروغ خود ظلمی را در جامعه انجام می دهد یعنی به فهم جامعه توهین کرده و حقوق جامعه را ضایع می کند.
وی افزود : با دروغ ظلمی انجام می گیرد که در خوش بینانه ترین حالت شعور جامعه را به سخره و استهزا می گیرد. دروغ نه تنها در میان هیچ ملتی ارزش نبوده بلکه حتی درمیان کسانی که ادیان الهی را هم قبول ندارند ضد ارزش است چه رسد به این که ما در روایات و قرآن درمذمت کذب و دروغ گفتن آثار زیادی داریم.
وی از پیامدهای دروغگویی در جامعه نیز سخن گفت: دروغ در دین ما بسیار مذمت و نفی شده و علت آن این است که دورغ یکی از بنیان های جامعه که اعتماد مردم به یکدیگر است را از بین می برد. دروغ ریشه امنیت و برادری و انس در جامعه را از بین برده و در جامعه ای که دروغ باشد نمی توان راحت زندگی کرد.
موسوی تبریزی افزود: مهمترین آثار و صفت مومن در روایات دو چیز است .اول صداقت در زبان و دوم وفای به عهد. وقتی انسان عهدی را می بندد باید نسبت به آن وفادار باشد و همچنین در گفتار خود صداقت داشته باشد. با این دو شاخصه می توان ایمان مومن را محک زد.
وی به دیگر پیامد ها هم اشاره کرد و افزود:از بین رفتن اعتماد عمومی مهمترین پیامد دروغ گویی در جامعه است و دیگر پیامد ها از این پیامد نشات می گیرد. البته پیامد و بازتاب دروغ در جامعه به این است که چه کسی آن دروغ را گفته باشد بر می گردد وقتی میان افراد مسئول در جامعه این دروغ شایع شود قطعا تاثیرات آن در جامعه بیشتر خواهد بود.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت : وقتی مدیران در رابطه با مسئله آمار و ارقامی که در جامعه وجود دارد که مردم باید با آن آمار و ارقام سرو کار دارند دروغ بگویند مسلما آن دروغ در جامعه تبعات زیادی خواهد داشت و جامعه دچار خسران و ضرر خواهد شد. وقتی روز به روز مردم متوجه دروغ مسئولان شوند قطعا هیچ کدام از حرف های مسئولین را نخواهند پذیرفت و به دنبال آن وقتی مسئولان مورد اعتماد مردم نباشند هیچ کدام از برنامه ها پیشرفت نخواهد کرد زیرا اعتماد پایه هر جامعه ای است.
وی گفت: مسلما دروغ آثار منفی مالی ، اخلاقی و سیاسی به دنبال خواهد داشت که اینها حتی در رابطه با فاسد شدن جامعه موثر باشد واگر این دروغ گویی به مسئولین تسری پیدا کند ضربه بسیار بخطرناکتری خواهد داشت.
موسوی تبریزی معتقد است که دروغ ریشه نفسانی دارد و هر انسانی با دروغ می تواند ضربات زیادی به جامعه وارد کند.
وی از روایات موجود درباره دروغ گویی هم صحبت به میان آورد: ما در روایات داریم که دروغ راس کلیه معصیت ها است یعنی ریشه تمام معصیت ها و گناهان از دروغ است. ولی کسی که دروغ نگوید و صداقت داشته باشد قفل بسیاری از گناهان را بر روی خود می بندد.
وی تصریح کرد: معتقدم اگر در جامعه روز به روز آمار فساد و جنایت زیاد می شود به دلیل فریب دادن یکدیگر است. فساد اداری و اختلافات کلان اعم از بانک ها و .. ریشه در دروغ دارد. افراد ناصالح خود را با دروغ صالح نشان می دهند.
وی در پاسخ به این سوال که حضرت امام (س) چه دیدگاهی درباره دروغ و بازتاب های آن در جامعه داشتند گفت :امام تابع اسلام و قرآن بودند و همیشه بر صداقت تاکید داشتند. به خاطر دارم که ایشان در رابطه با بودجه دولت و آمار و ارقام می فرمودند اگر به مردم بگویید نداریم بهتر از این است که به مردم دروغ بگوید. ریشه این موضوع نیز اعتماد متقابل مردم به امام و امام به مردم بود. امام همیشه می فرمودند با مردم درست رفتار کنید در این صورت مردم به شما کمک خواهند کرد.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمان جنگ سیلوهای ما از گندم خالی بود و امام می فرمودند که باید به مردم اعلام کرد که باید قناعت کرد زیرا اگر با مردم صداقت داشته باشید مردم با شما همراهی خواهند کرد .معتقدم راز موفقیت امام همین صداقت بود هم در دولت و هم قوه قضاییه امام نمی خواست به مردم دروغ گفته شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخورد امام (س) با معضل دروغ در جامعه چگونه بود گفت : طبیعتا برخورد اعتراضی داشتند و اگر لازم بود حتی آن مسئول را برکنار می کرند.
موسوی تبریزی از نقش رسانه ها هم سخن گفت: یکی از وظایف مهم رسانه ها فرهنگ سازی است. فرهنگ صداقت و امانت از مهمترین فرهنگی هایی است که باید در جامعه وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر این که قبل از رسانه ها مسئولین باید این فرهنگ را ایجاد کنند خاطرنشان کرد: حضرت امیر می فرمایند مردم اصلاح نمی شوند مگر این که زمامداران اصلاح شوند و اصلاح زمامداران تاثیر زیای در جامعه دارد.
هاشم هاشم زاده هریسی با بیان این که دروغ مسئله ای فقهی ، شرعی و اسلامی است گفت : مسئله دروغ را نباید آسان گرفت زیرا ریشه در فساد دارد و وقتی رواج پیدا کند به هر خیانتی مبتلا می شود.
هریسی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با اعتقاد بر این که همه تهمت هایی که در جامعه وجود دارد ناشی از دروغ گفتن است افزود: دروغ صداقت را ازبین می برد پس قطعا نمی توان گفت مسئولی که دروغ می گوید صادق است و هر چه مقام بالاتر باشد آثار سوء آن بیشتر است. در روایات آمده است «دروغ دری از درهای نفاق است.»
وی گفت: دروغ ایمان را محو می کند یعنی می توان به کسی که این عمل زشت از او سر زده است مسلمان گفت ولی مومن نمی توان گفت. دروغ گویی آثار زیادی بر جای می گذارد و اعتماد و اعتبار را سلب می کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری به آمارهای دروغی که از سوی مسئولین داده می شود هم اشاره کرده و تصریح کرد: آمارهای دروغ اعتماد در جامعه را از بین می برد و حتی در معاملات مردم نیز اثر می گذارد و عزت ، صداقت و امانت را از بین می برد.
وی با بیان این که دروغ گفتن حتی به شوخی هم عملی نکوهیده است گفت که در اسلام آمده است حتی به شوخی هم دروغ نگویید زیرا عادت می شود.
هریسی تصریح کرد: دروغ آثار سوء سیاسی هم به دنبال دارد و بدترین نوع آن دروغ زمامداران است . رسول خدا روزی که دعوت علنی خود را شروع کردند در اولین خطبه و سخنرانی خود فرمودند « ای مردم زمامدار دروغ نمی گوید پس من دروغ نمی گویم اما اگر بنا باشد دورغ بگویم به ملت خود دروغ نمی گویم و کسی را فریب نمی دهم»
وی معتقد است که بدترین خیانت دروغ مسئولین به مردم است.
وی گفت : آمارهای فله ای دادن اعتماد مردم را سلب می کند ولی اگر در مسائل سیاسی صداقت پیشه کنیم اعتماد ایجاد می شود و قطعا منفعت این اعتماد بیشتر از منفعت دروغ گویی است زیرا منفعت دروغگویی کوتاه مدت است.
هریسی گفت : دروغ و صدق اساس و پایه مسائل اخلاقی و قضایی است و دروغ مسئولین به مردم هم سرایت پیدا می کند زیرا مردم از مسئولین متاثر هستند. وقتی زمامدار سیبی از باغ رعیت بخورد مردم درخت را از بیخ در می آورند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: مردم باید در مقابل دروغ مسئولین اعتراض کرده و سکوت نکنند زیرا این مردم هستند که زمینه راستگویی و یا دروغ گویی را فراهم می کنند، وقتی مردم ، علما و روحانیون سکوت کنند عذاب الهی فرا خواهد رسید.
وی از موضع امام راحل (س) در مقابل دروغ نیز صحبت کرد : امام خمینی در مقابل دروغ به شدت واکنش نشان می دادند و مسئولین را مورد توبیخ قرار می دادند حتی می توان گفت ایشان آنقدر که مسئولین را توبیخ می کردند منافقین را توبیخ نکردند.
هریسی ادامه داد : فرمان های امام (س) را باید تحلیل کرد. ایشان با این که در زمان انقلاب و پس از آن به دلیل وجود جنگ با مشکلات زیادی روبرو بودند با این حال فرمان ها و منشورات زیادی صادر کردند.
وی گفت : این نظام اسلامی و ولایی نظام بی بدیلی است که جهان را دگرگون کرده است پس باید با قداست پاک بماند. ما باید اخلاق خود را اصلاح کنیم چون این نظام ، نظامی الهی است و کسی نمیتواند از آن کوچکترین ایرادی بگیرد و اگر ایرادی وجود دارد مربوط به عملکردهای مسئولین است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر