-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 05/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ایران در گفتگوهای اتمی در پایتخت عراق بغداد از نو در مسیر رویارویی قرار گرفته است. مذاکره کنندۀ ارشد ایران سعید جلیلی روز پنجشنبه پیشنهادهای پنج به اضافۀ یک را در مورد بازگشت بازرسان بین المللی به تأسیسات اتمی ایران در آیندۀ نزدیک رد کرد. کارشناسان برآنند که اسرائیل و ایالات متحده تنها تا پایان سال برای جلوگیری از برنامۀ اتمی ایران زمان دارند.

اگر واقعاٌ همین مقدار زمان مانده باشد تأثیر زیادی بر تحولات اقتصاد جهانی می گذارد. در این صورت دنیا در آستانۀ بزرگ ترین تحول از بعد از فروافتادن پردۀ آهنی قرار می گیرد. سه احتمال منطقی وجود دارد.

یکم: ایران قدرت اتمی می شود. این امر باعث رقابت تسلیحاتی در تمام خاورمیانه می شود. عربستان سعودی و ترکیه و مصر برای دستیابی به بمب اتمی تلاش خواهند کرد که به نوبۀ خود افزایش گستردۀ سلاح های اتمی را در سراسر جهان در پی خواهد داشت. این خطر که سوءتفاهم ساده ای درد و رنجِ انبوه و ویرانی گسترده با خود بیاورد افزایش خواهد یافت.

البته که ایران با داشتن سلاح اتمی در دست ممکن است بتواند هدف هایش را در سیاست خارجی با شدت بیشتری دنبال کند. این احتمال که رهبری ایران به تهدیدش مبنی بر حمله به اسرائیل جامۀ عمل بپوشاند افزایش خواهد یافت. – و بدین ترتیب احتمال حملۀ متقابل اسرائیل.

دوم: اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران حمله می کند. این امر به معنای بزرگ ترین بحران سیاسی بعد از پایان جنگ جهانی دوم خواهد بود. زیرا البته که ایران دست به حملۀ متقابل می زند، دوش به دوشِ حزب الله و حماس و با حمایت اخلاقی جهان عرب. ایران تنگۀ هرمز را خواهد بست و بدین ترتیب جلوی بخش بزرگی از صادرات نفت شبه جزیرۀ عرب را به غرب خواهد گرفت.

در صورت مؤفقیت حملۀ متقابل ایران، ایالات متحده دخالت خواهد کرد و پایش به جنگ خاورمیانه کشیده خواهد شد، جنگی که بحران عراق را در سایه خواهند راند. و سرانجام اینکه تشنج هایی بین کشورهای بیشتر طرفدار ایران مانند روسیه و چین یا هند و کشورهای بیشتر طرفدار اسرائیل مانند ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی به وجود خواهد آمد.

پیش بینی می شود یکی از این احتمال ها به وقوع بپیوندد – و هرچه شود پیامدها برای اقتصاد جهانی سنگین خواهد بود. در زمانی که اروپا به استثنای آلمان خود را آمادۀ دوران رکود می کند و بحران یورو ادامه دارد و ایالات متحده هنوز زیربار پیامدهای بحران مالی نفس نفس می زند و رشد در کشورهای در حال توسعه کاهش می یابد، تکانۀ منفی و بزرگ آخرین چیزی است که جهان بدان نیاز دارد. دقیقاٌ چنین تکان ها یی درانتظار ماست – و تاکنون هیچ کجا در پیش بینی های مربوط به تحولات اقتصادی لحاظ نشده است.

سوم: ایران کوتاه زمانی قبل از ساخت بمب اتمی منصرف می شود. در این صورت بسیاری از مزیت های سیاسی و نظامی قدرت اتمی را خواهد داشت – بدون اینکه مجبور به پرداخت بهای مجازات های دائمی جهان غرب باشد. در عین حال ایالات متحده به احتمال جلوی اسرائیل را در دست زدن به حملۀ پیشگیرانه خواهد گرفت. البته بهای این کار زندگی برلبۀ تیغ خواهد بود: ایران می تواند هر زمان که خواست بمب خود را آماده کند – بقیۀ جهان مجبور به پرداخت باج خواهد شد.

پیش بینی می شود یکی از این احتمال ها به وقوع بپیوندد – و هرچه شود پیامدها برای اقتصاد جهانی سنگین خواهد بود. در زمانی که اروپا به استثنای آلمان خود را آمادۀ دوران رکود می کند و بحران یورو ادامه دارد و ایالات متحده هنوز زیربار پیامدهای بحران مالی نفس نفس می زند و رشد در کشورهای در حال توسعه کاهش می یابد، تکانۀ منفی و بزرگ آخرین چیزی است که جهان بدان نیاز دارد. دقیقاٌ چنین تکان ها یی درانتظار ماست – و تاکنون هیچ کجا در پیش بینی های مربوط به تحولات اقتصادی لحاظ نشده است.

هرسۀ این احتمال ها به مسیری مشابه و منفی و در نتیجه پیامدهای اقتصادی مشابهی منجر می شود. زیرا همانطور که صلح برای تجارت جهانی و رشد و سرمایه گذاری بین المللی خوب است، جنگ و تروریسم هم در این زمینه ها خسارت های سنگینی می زنند. کشورهای درگیر در بحران باید این احتمال را بدهند که بازارهای مالی دچار خطر روزافزون می شوند. بازار سهام بسیار ناآرام خواهد شد و سقوط سهام می تواند به دورجدیدی از رکود جهانی منجر شود.

افزایش بودجه های دفاعی یک پیامد خواهد بود، قیمت نفت بی ثبات تر می شود و ممکن است با نوسان های ناگهانی رشد اقتصادی جهانی رابه خطر بیندازند.

برای رویارویی بااین خطرها باید خود را آماده کنیم. سمپوزیوم جهانی اقتصاد – کنگرۀ سالیانه از متخصصان برجسته در سیاست و اقتصاد و علم و جامعه – پیشنهادهایی تدوین کرده است. از جمله کارشناسان این سمپوزیوم می خواهند آژانس بین المللی انرژی اتمی را تقویت کنند تا بتواند بهتر اطلاعات مربوط به ساخت سلاح های هسته ای را جمع آوری کند.

در عین حال بزرگ ترین نقطه ضعف های کشورهای صنعتی غربی مورد تأکید قرار گرفته اند: متفاوت ترین نهادهای دولتی به بررسی خطرهای امنیتی مشغولند و درکنار هم کار می کنند. از این رو مهم است قانون های مهم را در سطح جهان با هم هماهنگ کنند.

در این برهۀ تاریخی که جهان در آستانۀ تحول مهمی قرار دارد باید سیاست حساب شده عمل کند. اروپا و آمریکا باید برای برخورد مناسب با خطرهای موجود آماده باشند. خیلی زمان از دست رفته است.

* از: دنیس جی اسنوئِر / در: هاندِلس بلات

* نویسنده اقتصاد دان آمریکایی و رئیس مؤسسۀ اقتصاد جهانی در شهر کیل در آلمان و استاد اقتصاد نظری در دانشگاه همین شهر است.

عکس نویسنده از dpa


 


تازگی تعداد زیادی از ایرانیان ساکن در آلمان ایمیلی دریافت کرده اند. در این ایمیل به «نام خدای مهربان» به فتوایی که علیه شاهین نجفی به علت ارتداد صادر شده توجه داده می شود. این نامه که به ظاهر جنبۀ خبررسانی دارد می تواند برای نجفی خطر مرگ داشته باشد. آیا فرستنده از دیپلمات ها بوده است؟

شاهین نجفی مخفی شده است، جایی در آلمان، کشوری که از سال ۲۰۰۵ بعد از خروج از ایران محل زندگی اوست. خوانندۀ ایرانی که روحانیون وطنش او را در فتوایی مرتد اعلام کرده اند نگران جانش است.

حق هم دارد، چرا که در ابتدای ماه مه ترانۀ رپی به نام «نقی» منتشر کرد که تعدادی آیت الله آن را اهانت آمیز یافتند. از این رو چندین مرجع تقلید در ایران فتوا داده اند. و برخی محافل در آلمان می کوشند این حکم ارتداد را هرچه بیشتر پخش کنند. اکنون این پرسش مطرح است: آیا پشت این کار دیپلمات های ایرانی در آلمان هم هستند؟

تعداد زیادی از ایرانیان ساکن آلمان تازگی ایمیل کاملاٌ عجیبی دریافت کرده اند. در این ایمیل دست بر قضا به «نام خدای مهربان» به حکم ارتداد نجفی توجه داده می شود. صحبت از «اهانت به مقدسات شیعه» است. خواننده را در این فتوا «ملعون» می نامند.

پخش نظام یافتۀ ایمیل از کنسولگری؟

یکی از دریافت کنندگان می گوید وی این ایمیل را از یکی از کارکنان کنسولگری ایران در مونیخ دریافت کرده است. نام فرستنده در ایمیل که در اختیار روزنامۀ زود دویچه تسایتونگ قرار دارد آمده است. موضوع مربوط به ایمیلی است که از روزها پیش بارها دست به دست شده، در نتیجه می توان احتمال داد که به صورتی نظام یافته برای ایرانیان زیادی در آلمان فرستاده شده است. به دست کارکنان کنسولگری که به لحاظ کاری نشانی خیلی ها را دارند؟

سفارت ایران در برلین می گوید این سفارت و سرکنسولگری ها چنین ایمیلی را نفرستاده اند. سفارت اعلام کرد که ما این کار را «به شدت» محکوم می کنیم. اما آیا ممکن است که کارکنان کنسولگری از دانسته ها و ارتباطات خود برای چنین اقدام هایی استفاده کنند؟

سخنگوی مطبوعاتی سفارت گفت: «شاید کسی این امکان را داشته که به نشانی ها دست یابد. اما ممکن است به گونۀ دیگری هم بوده باشد.» سخنگو تأکید می کند چنین کاری به صورت رسمی نبوده است. به گفتۀ وی هیچگاه کسی هم قصد نداشته «چنین ایمیلی بفرستد.» به گفتۀ سخنگو سفیر از این شک به کارکنان کنسولگری «متأسف» است و آن را قاطعانه رد می کند. «ما قانون را رعایت می کنیم.»

مدیربرنامه های نجفی، شهریاراحدی، وقتی پنج شنبه از طریق زود دویچه تسایتونگ از این ایمیل آگاهی یافت یکه خورد. احدی می گوید در روزهای گذشته وضع بدتر شده است. به گفتۀ او اکنون پنج فتوا علیه نجفی وجود دارد. احدی اظهار می دارد نجفی در جایی در آلمان و زیر حفاظت پلیس است.

مدیر برنامه ها می گوید«با توجه به شرایط حال نجفی گاهی بهتر است و گاهی نه.» به گفتۀ او بستگی به این دارد که چند ایمیل حاوی تهدید به مرگ می رسد. روزهایی دوتا سه وروزهایی هم ده تا. گاهی هم به انگلیسی. گاهی هم به فارسی: «تو را پیدا خواهیم کرد، کسانی را داریم.»

ایرانیان ساکن آلمان که با حکومت ایران مخالفند اقدامات علیه نجفی را هدایت شده می دانند. اینان به برخی سایت های اینترنتی اشاره می دارند و از «تعقیب» صحبت می کنند. این ایرانیان می گویند خوشبختانه برخی از این صفحه ها توسط گردانندگان وب سایت پاک شده اند. اما ایمیل مزبور هنوز هست که از چندروز قبل در اختیار دادستانی مونیخ هم قرار دارد.

دادستانی بعد از بررسی های اولیه و موقت امکانی برای وارد عمل شدن نمی بیند. محتوای ایمیل طبق قانون آلمان فراخوان مشخص به قتل نیست که اگر اینگونه می بود به علت «اختلال در نظم عمومی» قابل تعقیب کیفری می بود – بلکه بیشتر اشاره به فتوا و نوعی دادن اطلاعات است.

در حوزۀ فرهنگی دیگری ممکن است محتوای ایمیل معنای کاملاٌ متفاوتی داشته باشد. دریافت کنندۀ ایمیل دربارۀ محتوی می گوید «همانند قرون وسطی در آلمان که کسی خونش مباح اعلام می شد.» به گفتۀ وی این بدان معناست که هر مؤمنی اجازه دارد نجفی را بکشد. این دریافت کننده «بسیار ناراحت» است که حقوق آلمان متعرض این مسئله نمی شود.

البته اگر هم مستقیماٌ فراخوان قتل صادر شده بود بدون مجازات می ماند. کارکنان کنسولگری مصونیت سیاسی دارند و از این حیث نمی توان آنها را تعقیب حقوقی کرد. دادستانی مونیخ دست بالا می توانست موضوع را به وزارت خارجه اطلاع دهد و وزارت خارجه هم می توانست سفیر ایران را احضار و برخی از دیپلمات ها را اشخاص ناملطوب در آلمان اعلام کند.

در وزارت خارجه اطمینان می دهند که موضوع تهدید به مرگ نجفی را خیلی جدی می گیرند و با سفارت ایران هم درتماسند. دست کم نمی توان بحرانی سیاسی را منتفی دانست زیرا طبق توافنامۀ وین سفارت خانه ها «حفاظت منافع کشور و اتباع خود را در کشور میزبان» بعهده دارند. طبق نظر آلمان انتشار تهدیدات جزو این وظایف نیست.

خطای نجفی این است که در آهنگی به امام شیعه هادی النقی که در قرن نهم زندگی می کرده است خطاب می کند. وی با طنز از امام نقی می خواهد در ایران علیه فساد و مسائل جنسی و روحانیون غیرواقعی اقدام کند. نجفی می گوید ترانه نه انتقاد از اسلام که از فریب کاری در ایران است.

طبق گفتۀ مدیر برنامه هایش، دادستانی تهران تحقیق علیه نجفی را به علت ارتداد و اهانت به امام آغاز کرده است. تظاهرکنندگان در این هفته در مقابل سفارت آلمان در تهران خواستار استرداد نجفی شدند. و همۀ اینها به دلیل ترانۀ طنزی در یوتیوپ که در آن نجفی مسجدی را به شکل سینۀ زن نشان می دهد و در بالای آن پرچمی از رنگین کمان در اهتزاز است.

* از: دانیل بروسلِر، کلاو اُت، مارک فلیکس زِرائو / در: زود دویچه تسایتونگ


 


خوزه ماریا ازنار، نخست وزیر پیشین اسپانیا در یک سخنرانی خطاب به گروهی از مردم اورشلیم گفت که آیت الله خامنه ای در ملاقاتی که با او در سال ۲۰۰۰ داشته است، گفته: «جنگ با ایالات متحده آمریکا و اسراییل اجتناب ناپذیر است.»

سالهاست که اسراییل در مورد مقاصد ایران و خطراتی که از بلند پروازی های اتمی ایران ناشی می شود، گوشزد کرده است ولی روز چهارشنبه گذشته، نخست وزیر پیشین اسپانیا، خوزه آزنار، به دنیا دلیل دیگری ارائه داد که باید دقت بیشتری نسبت به هشدارها نشان داد. ازنار که در شهر اورشلیم سخنرانی می کرد با یادآوری ملاقاتی که با «مقام معظم رهبری» آیت الله خامنه ای داشته گفت که او قصد خود را که نابودی اسراییل است در آن دیدار ابراز داشته است.

ازنار در این سخنرانی گفت: «در یک بحث خصوصی که در اکتبر سال ۲۰۰۰ داشتیم، علی خامنه ای به من گفت که اسراییل را باید به آتش کشید تا از روی زمین محو شود.» نخست وزیر پیشین اسپانیا گفت که رهبر ایران به وی گفته است: «جنگ با ایالات متحده آمریکا و اسراییل اجتناب ناپذیر است.»

ازنار که به عنوان مهمان دکتر گلد، سفیر پیشین اسراییل در سازمان ملل، در آن کشور بسر می برد در پاسخ به این پرسش که «وقتی خامنه ای از محو اسراییل حرف می زد، آیا منظورش یک پروسه تاریخی بود که موجب سرنگونی دولت صهیونیستی شود و یا از نابودی فیزیکی و نظامی حرف می زد» گفت: «منظور او نابودی فیزیکی توسط ارتش و حمله نظامی بود.»

نخست وزیر پیشین اسپانیا هم چنین گفت خامنه ای اسراییل را به «یک غده سرطانی تاریخی و یک وضعیت غیرطبیعی» در منطقه نامید و گفت که مشغول کار کردن روی آن است که روزی ایالات متحده آمریکا و اسراییل را در جنگی اجتناب ناپذیر شکست دهد.»

ازنار با نخست وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو، نیز ملاقات و در مورد این مسأله با او صحبت کرد.

در این میان، گزارشی که توسط گروهی از کارشناسان به سازمان ملل ارائه شده و به خبرگزاری رویترز نیز درز کرده نشان می دهد که اگرچه تحریم ها علیه ایران ادامه دارند ولی جمهوری اسلامی به تلاش خود برای غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.

دیپلمات های غربی می گویند ایران مشغول نصب سانتریفوژهای بیشتری در یکی از تأسیسات زیرزمینی است ولی هنوز آنها را به راه نینداخته است تا مقدار بیشتری اورانیوم غنی سازی کند. شروع کار این نیروگاه می تواند ایران را به ساخت بمب اتمی نزدیک تر کند. این دیپلمات ها می گویند تولید اورانیوم برای سوخت اتمی، به غلظت ۲۰ درصد نیاز دارد که در ایران از دو سال پیش شروع شده و در پایان سال ۲۰۱۱ و اوایل امسال به سطح بالایی رسیده و در ماه های گذشته همچنان ادامه داشته است.

پیشرفت در برنامه اتمی جدال انگیز ایران توسط غرب و اسراییل به شدت رصد شده زیرا سرعت پیشرفت برنامه اتمی می تواند در صورتی که جمهوری اسلامی بخواهد بمب اتمی بسازد، تعیین کننده زمانی باشد که برای ساختن اش به آن نیاز دارد.

قدرت های جهان جلوگیری از توان بیشتر غنی سازی ایران را در ارجحیت کار خود در مذاکرات بغداد در هفته آینده* قرار داده اند و هدف شان حل مسائلی است که در دهه گذشته در مورد برنامه اتمی بلندپروازانه ایران مطرح بوده است.

یکی از دیپلمات هایی که به عنوان بازرس در رصدخانه مربوط به مسائل اتمی در سازمان ملل متحد کار می کند و در ایران نیز به بازرسی تآسیسات اتمی مشغول بوده، در مورد فعالیت های خیلی حساس اتمی ایران گفت: «هنوز مسائل خیلی دشوار هستند. من شنیدم که هیچ چیز تغییری نکرده است.» این مسئول ادامه می دهد: «با ادامه کار، زمانی می رسد که فعالیت اتمی به اوج خود می رسد.»

تهران گام بزرگی در دستیابی به توان ساخت تسلیحات اتمی پیدا کرده و بعد از اینکه تلاش قبلی برای دیپلماسی شکست خورد، ایران به خواست سازمان ملل برای متوقف کردن غنی سازی تن نداد و به جای آن سرعت پروسه غنی سازی را تا غلظت بیست در صد تشدید کرد. این امر غرب را وادار به اجرای تحریم های شدیدتر علیه بانک ها و صادرات نفتی ایران کرد.

یک گزارش اتمی سازمان ملل که در ماه فوریه انتشار یافت نشان می دهد که تولیدات ایران برای اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، از اواخر سال ۲۰۱۱ به این سو با شروع تولیدات هسته ای فُردو در نزدیکی شهر قم، سه برابر و حتا بیشتر شده است.

یک دیپلمات می گوید انتظار نداشت که شاهد«توسعه پر اهمیت» این برنامه در گزارش سازمان انرژی اتمی باشد که قرار است تا آخر ماه مه انتشار یابد.**

* از: شالومو کسانا و خبرگزاری رویترز / در: اسراییل هایوم/ ترجمه از انگلیسی: دلاشوب پایکوبان

پی نوشت:

*مذاکرات بغداد روز پنجشنبه ۴ خرداد «بدون نتیجه» پایان یافت.

**گزارش آژانس با ذکر کشف اورانیوم غنی شده ۲۷ درصدی در فُردو یک روز پس از مذاکرات بغداد (۲۵ ماه مه) انتشار یافت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته