-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

Latest New from Green Correspondents for 05/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

خبرنگاران سبز/جامعه:

 چند وقت پيش وزير علوم دولت کودتا کامران دانشجوکه برادرش نيز با فشار جناح حاکم سرانجام بر صندلی رياست دانشگاه آزاد تکيه زد با وقاحت تمام از ممانعت از دانشجويان حامی جنبش سبز برای ورود به دانشگاه ها سخن گفته بود.
با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد رييس دولت کودتا در سال ١٣٨٤ روند ممانعت از ادامه تحصيل دانشجويان منتقد و مخالف حاکميت شتاب بيشتری گرفت و در سال های اخير شدت يافته است. فعالين دانشجويی محروم از تحصيل که به آنان در اصلاح  "دانشجويان ستاره دار"می گويند.

به گزارش منابع خبری هم زمان با اعلام نتايج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، تعدادی از دانشجويان دانشگاه های اصفهان از حق ادامه تحصيل در مقطع بالاتر محروم شدند.

 اسامی پنج نفر از دانشجويان فعلی دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و نجف آباد در اختيار دانشجونيوز قرار گرفته، که به دليل فعاليت های دانشجويی و سياسی در اعتراض به نتايج انتخابات سال ١٣٨٨ و پيش از آن ستاره دار شده و از ادامه تحصيل محروم مانده اند.

در سال های اخير شمار زيادی از دانشجويان، علی رغم کسب رتبه های برتر در آزمون های سراسری به دليل آنچه نقص در پرونده عنوان شده است، ستاره دار شده و از ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر بازمانده اند. در همين حال شمار زيادی از دانشجويان هر ساله سه ستاره شده و از تحصيل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باز می مانند، تعدادی از دانشجويان نيز، که تک ستاره و دو ستاره خطاب می شوند، با اخذ تعهد مبنی بر عدم انجام هيچ گونه فعاليتی در سطح دانشگاه توسط هيات مرکزی گزينش و بازجويان وزارت اطلاعات اجازه ادامه تحصيل پيدا می کنند.

همچنين به گزارش خبرنگاران سبز، شش دانشگاه بزرگ و دولتی کشور در تمامی زيرگروه‌های درسی کارشناسی‌ارشد خود اقدام به پذيرش جنسيتی کرده‌است. اين اقدام با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۱ مشخص شد. براساس اين گزارش روز گذشته زمانی که متقاضيان مجاز به انتخاب رشته شده در آزمون کارشناسی‌ارشد به دفترچه راهنما مراجعه کردند، در بسياری از رشته‌های علوم انسانی، علوم پايه و فنی مهندسی عبارات «فقط زن» و «فقط مرد» را در مقابل نام رشته‌ها مشاهده کردند. اقدامی که با حجم بسيار بالای خود تاکنون بی‌سابقه بوده است و اولين بار است که دانشگاه‌های کشور در اين حجم اقدام به پذيرش جنسيتی دانشجويان می کنند. براساس بررسی‌های صورت گرفته شش دانشگاه مادر و دولتی کشور شامل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، رازی کرمانشاه، علامه‌طباطبايی تهران، لرستان، بوعلی‌سينای همدان و قم در تمامی رشته‌های تحصيلی خود دختران و پسران را به طور مجزا پذيرش می کنند. براساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع يک‌ميليون و ۱۷‌هزار داوطلب شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۱، ۵۰۹هزار و ۳۱۷ نفر زن و ۵۰۷‌هزار و ۱۶۹نفر مرد در آزمون ثبت‌نام کردند و تنها ۷۵۸‌هزار و ۱۳ داوطلب در جلسه آزمون حاضر شده و حدود ۳۰۷‌هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند. براساس آمار‌های سال گذشته درصد قبولی پسران در زيرگروه فنی و مهندسی بيش از دختران و درصد قبولی دختران در زيرگروه علوم انسانی بيش از پسران است.

از سوی ديگر در زيرگروه علوم انسانی تمامی رشته‌های درسی در دانشگاه‌های علامه‌طباطبايی، بوعلی‌سينا همدان، رازی کرمانشاه و دانشگاه قم اقدام به پذيرش جنسيتی می کنند. دانشگاه علامه‌طباطبايی به عنوان خط مقدم طرح‌های بحث‌برانگيز وزارت علوم در چند سال اخير و اجرای طرح‌هايی همچون بازنشستگی استادان و تفکيک جنسيتی سهم بالايی در پذيرش جنسيتی در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۱ دارد. سهم تنها دانشگاه علوم انسانی کشور از مجموع ۱۴۶ رشته‌ای که قرار است پذيرش جنسيتی شود بيش از ۸۹ رشته است. ۸۹ رشته‌ای که در طول چند سال اخير بيش از پسران ميزبان دختران بوده است و در صورت اعمال اين سياست سهم دختران از کرسی‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه‌طباطبايی را تا حد زيادی کاهش می دهد.

همچنين دانشگاه‌های رازی کرمانشاه با ۲۷ رشته، بوعلی‌سينای همدان با هشت رشته، دانشگاه قم با ۱۴ رشته، دانشگاه لرستان با هشت رشته در علوم انسانی گام‌های ديگر در پذيرش جنسيتی دانشجويان برداشته‌اند.از ديگر اقدامات دانشگاه علامه برای استقبال از ورودی‌های جديد سال ۹۱ می توان به حذف کامل رشته مطالعات فرهنگی نيز اشاره کرد.




 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته