-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

Latest News from Norooz for 05/24/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آذر منصوری از فعالین زن اصلاح طلب و معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی و تا قبل از انتخابات  ریاست جمهوری سال 88 مسوول خبرنامه داخلی حزب بود.
خانم منصوری در انتخابات اولین دوره شوراهای شهر، برای ۴ سال به عنوان عضو شورای شهر ورامین انتخاب شد اما نامزدی وی برای نمایندگی مجلس در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی هیات اجرایی پذیرفته نشد. وی پس از انتخابات سال ۸۸، چند ماه بازداشت و نهایتا به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
سایت پویش، در رابطه با آینده‌ی پیش روی اصلاحات و حضور زنان در میدان انتخابات ریاست جمهوری با ایشان به گفتگویی نشسته است که شرحی از آن را در ادامه می‌خوانید.

************

* صحبت را از انتخابات مجلس نهم و چشم اندازی که پیش روی اصلاح طلبان قرار دارد شروع کنیم. با توجه به اینکه در شرایط فعلی اصلاح طلبان رسما در هیچ یک از نهاد‌های حکومتی حضور ندارند، شما آینده اصلاح طلبان را چطور می‌بینید؟ به نظر شما آیا اصلاحات همچنان باید برای ورود به نهاد‌های حکومتی مثل ریاست جمهوری یا مجلس تلاش کند؟
با توجه به فضایی که بعد از انتخابات ۸۸ حاکم شد و وضعیتی که برای اصلاح طلبان پیش آمد، واقعا نمی‌شود راجع به اینکه چشم انداز اصلاحات چه خواهد بود بطور مشخص و روشن پیش بینی‌ای داشت. بایستی منتظر شرایطی و پیشامد‌ها بود و دید که در شرایط جدید اصلاح طلبان چه استراتژی و تاکتیک‌هایی را به کار می‌گیرند تا بتوانند هم در قوای حاکمه کشور و هم در بدنه اجتماع تاثیرگذار باشند.
هرچند در انتخابات مجلس نهم اصلاح طلبان اعلام کردند که با نام مشخص و با تابلوی اصلاح طلبی شرکت نمی‌کنند اما تعدادی از چهره‌هایی که در این انتخابات شرکت کردند، توانستند که کرسی‌های مجلس نهم را بگیرند و این نشان می‌دهد که وقتی در کشور ما انتخابات برگزار شود، هرچند که محدودیت‌هایی هم باشد اما اصل انتخابات باعث می‌شود که رای و نظر مردم تاثیرگذار شود; چه در انتخابات مجلس، چه شورا‌ها و چه در سطح گسترده‌تر و ریاست جمهوری.
به هر حال انتخابات این زمینه را فراهم می‌کند که علی رغم محدودیت‌های موجود، صدای مردم در حاکمیت تاثیرگذار و طنین انداز شود و شنیده شود. انتخابات مجلس نهم به اعتقاد من باعث شد تا مجلسی شکل بگیرد که علی رغم همه قضاوت‌هایی که می‌شود اما صداهایی نیز در آن وجود داشته باشد که هرچقدر هم این صداها کم باشند، اما تاثیر خودشان را بر فضای حاکم بر کشور، تصمیم گیری‌ها و آگاهی بخشی به جامعه خواهند گذاشت.
این نکته‌ی مهمی است و باید به آن توجه داشته باشیم که اصلاح طلبان معتقدند که اصلاحات در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باید صورت بپذیرد و بنابراین نسبت به هیچ انتخاباتی نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. بهترین کار این است که از فضای انتخابات به بهترین شکل استفاده کنند و اگر بتوانند در حاکمیت تاثیرگذار باشند و در غیر اینصورت از این فضا برای آگاهی بخشی استفاده کنند که این مهم‌ترین پارامتر برای این است که اصلاحات در کشور ما بتواند سمت و سوی خودش را پیدا کند و به پیش برود.
با در نظر گرفتن دو دوره ریاست جمهوری اصولگرایان در کشور و با توجه به منابع عظیم نفتی که در این دو دوره در اختیار دولت حاکم بوده که غیر قابل مقایسه با درآمد دولت‌های گذشته از این منبع بوده است، ثابت شده است که حضور اصلاح طلبان در حاکمیت هم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی می‌تواند کشور را از بحران‌ها خارج کند و هم در سطح بین المللی می‌تواند فضا و آینده بهتری را برای کشور ترسیم کند.
اصلاح طلبان هم در‌‌ همان دو دوره ثابت کردند که نه به دنبال براندازی هستند و نه به دنبال حذف هیچ یک از قوای حاکم بر کشورند. آن‌ها به دنبال پیگیری اصلاحات در چهارچوب قانون اساسی و در قالب جمهوری اسلامی هستند که بتوانند مخاطرات داخلی و خارجی را از کشور و نظام کمتر بکنند که این هم بر اساس آمارهایی که وجود دارد کاملا روشن و مشخص است.
البته در مورد انتخابات آینده از حالا نمی‌توان خیلی بحث و صحبت کرد و باید منتظر بود و دید که فضا به چه شکلی خواهد بود و در آن فضا تصمیم گیری کرد. فکر نمی‌کنم که اکنون با توجه به شرایط موجود تصمیم خاصی گرفته شده باشد. تصمیم گیری در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده نیاز به تبادل نظر بین اصلاح طلبان دارد و امیدواریم فضا به سمتی پیش برود که اصلاح طلبان هم بتوانند در انتخابات آینده تاثیر خودشان را به جای بگذارند.
* به نظر شما در شرایط و موقعیت کنونی حضور اصلاح طلبان باید در راستای آگاهی بخشی به جامعه باشد؟
بله. در شرایط فعلی بیشترین نقشی که می‌توانند داشته باشند باید در زمینه آگاهی بخشی باشد که البته این مساله در دراز مدت می‌تواند تاثیرات خود را بگذارد. اما به هر حال اصل انتخابات به عنوان یکی از لوازم دموکراسی، مساله‌ای است که هیچ اصلاح طلبی نمی‌تواند از کنارش بی‌تفاوت عبور کند. نکته‌ای که مدنظر من هست این است که اصلاح طلبان نباید کنار بنشینند و اتفاقاتی که در کشور می‌افتد را تماشا بکنند و بگویند که هرچه پیش آید خوش آید بلکه باید با توجه به دغدغه‌هایی که برای نظام و کشور دارند سعی کنند که در تحولات تاثیرگذار باشند و تحرکت بیشتری داشته باشند.
* به عنوان یک دانشجو و فعال حزبی، علاقمندم نظر شما را در خصوص فعالیت تشکیلاتی احزاب، فواید و مضرات آن و نقش آنها در جامعه بدانم.
احزاب نه فقط برای کنشگران سیاسی به جهت برنامه ریزی برای حضورشان در قدرت یک فرصت هستند، بلکه اتفاقا برای حاکمیت هم یک فرصت می باشند. فرصتی که می‌تواند در بزنگاه‌های خیلی مهم به حاکمیت کمک کند که تصمیمات بهتری بگیرد. این‌‌ همان نقشی است که احزاب در کشور‌های دموکراتیک ایفا می‌کنند.
احزاب می‌توانند با حضور خودشان فاصله مردم و حاکمیت را کم کنند و اعتماد جامعه به حاکمیت را بیشتر کنند، البته باید در مسیر قانون حرکت کنند، قانون گریزی نداشته باشند و هدفشان منافع ملی و کشور باشد.
در شرایط فعلی فضا برای کار تشکیلاتی و عضوگیری احزاب و اینکه بتوانند با آرامش خاطر برای آینده خودشان و تاثیرگذاریشان در عرصه انتخابات و پارلمان و نهاد‌های دیگر برنامه ریزی کنند خیلی مناسب نیست. من امیدوارم که فضا باز شود و کسانی که این دغدغه‌ها را دارند بتوانند راحت‌تر به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. امیدواریم که در آینده، هم برای احزاب و هم برای ارکان دیگر دموکراسی فضای مناسب تری فراهم شود.
* در انتخابات ۸۸ خانم اعظم طالقانی کاندیدا شده بودند که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. البته سخنگوی شورای نگهبان در همان زمان اعلام کرد که رد صلاحیت ایشان نه به خاطر جنسیت، بلکه به خاطر این بود که صلاحیت عمومی ایشان برای این پست احراز نگردیده است. نظر شما در خصوص حضور زنان در عرصه رقابت برای ریاست جمهوری چیست؟
برای جواب به سوال شما می‌خواهم مستقیم به سراغ قانون اساسی بروم. در فصل سوم قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت می‌شود به صورت روشن و مشخص گفته شده که قانون باید به طور یکسان از زن و مرد حمایت کند1. یعنی تفاوتی نمی‌کند که یک شهروند زن باشد یا مرد و حاکمیت موظف است که همه حقوق زن را تامین کند و هیچ تبعیضی در این رابطه وجود نداشته باشد.
در فصل نهم قانون اساسی که در رابطه با قوه مجریه است هم به مساله «رجل سیاسی» اشاره شده و شرایط مختلف رئیس جمهور تعیین شده است2. در هیچ یک از موارد قانونی دیگر که به مساله ریاست جمهوری اختصاص دارد نیز اشاره‌ای نشده که رئیس جمهور حتما باید مرد باشد. برابری حق زن و مرد در این مساله به طور روشن و مشخص در قانون ما آمده و در خصوص قید «رجل سیاسی» هم، درست‌‌ همان است که سخنگوی شورای نگهبان گفته است.
من فکر می‌کنم که بعد از انقلاب اسلامی شرایط به گونه‌ای بوده است که زنان بتوانند فعالیت بکنند و خودشان را در حد رجل سیاسی برسانند و تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده هم نشان داده که زنان توانایی اداره کشور را در سطوح پارلمان، نخست وزیری و ریاست جمهوری دارند و این مساله با اعتقادات ما هم هیچ تناقضی ندارد و امیدوارم روزی شاهد این باشیم که زنان هم در انتخابات ریاست جمهوری نه فقط به عنوان انتخاب کننده بلکه به عنوان انتخاب شونده حضور پیدا کنند و کاندیدا شوند.
-----
1- اصل بیستم ـ همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون‌قرار دارند و از همه حقوق انسانی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی وفرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
2- اصل یکصد و پانزدهم ـ رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی وسیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل‌، تابع ایران‌، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت وتقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب‌رسمی کشور.


 


فخرالسادات محتشمی پور همسر زندانی سیاسی مصطفی تاج زاده عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار محتشمی پور، به روحیه ی بالای تاجزاده اشاره و بر استقامت و پایداری وی بر مواضع خود با گذشت حدود سه سال از دوران زندان، تاکید کرد.
محتشمی پور در پاسخ به عبدالله نوری که جویای آخرین وضعیت تاج زاده و دیگر زندانیان سیاسی شد، گفت: "لازم است معاینه سریع تاج زاده توسط چشم پزشک و پزشکان متخصص پوست صورت گیرد و کمردرد وی با توجه به نیاز به استراحت مطلق، توسط پزشکان متخصص و مورد اعتماد خارج از زندان کنترل گردد".
عبدالله نوری در این دیدار با آرزوی سلامتی برای زندانیان سیاسی و آزادی این بزرگواران و نیز رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی و سلامتی و سرافرازی خانواده های این عزیزان اظهار امیدواری کرد که امور کشور به مسیر اصلاح، آبادانی و رعایت اصول قانون اساسی جریان یابد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به norooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به norooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته