-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/24/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



با گذشت چند روز از سخنان علی مطهری در خصوص دخالت سپاه در انتخابات فرمایشی مجلس نهم، واکنش ها هنوز ادامه دارد. 

مسعود جزایری، معاون دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  با رد دخالت سپاه در انتخابات مجلس گفت که مدعیان دخالت سپاه باید در دادگاه مستندات خود را ارائه کنند و همچنین عذرخواهی کنند.

 به گزارش ایسنا، جزایری گفته است: هيچ‌کس حق ندارد به آرای ملت ايران در انتخابات توهين کند و اينکه کسانی بگويند فلان ارگان و سازمان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و در نحوه آرای مردم اعمال نظر يا دخالت غيرقانونی داشته و هيچ مدرکی هم ارائه ندهد، توهين به شعور و آگاهی مردم است.

وی ادعا کرد: یکی از نعمت‌های الهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، وجود ده‌ها انتخابات پرشور و سالم در طول انقلاب اسلامی است و هرکس با هر نیتی بخواهد آن را مخدوش کند، اقدامی ضدانقلابی را مرتکب شده است و در ذهن مردم ما خواهد ماند.»

 علی مطهری بر این باور است که دخالت سپاه پاسداران در بسياری از حوزه‌های انتخابيه مشهود بود و بسياری از کانديداهايی که چه در آن حوزه‌ها چه رای آوردند و چه رای نياوردند اين موضوع را تاييد می‌کنند.

این نماینده تهران تهدید کرد که اسامی سپاهیانی را که در انتخابات مداخله کرده اند را افشا خواهد کرد. 


 


پیش از این اعلام شد که دومین نشست سفیران سبز امید، ۲۲ تا ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱ در شهر گوتنبرگ سوئد به میزبانی تشکل رساگ (راه سبز امید گوتنبرگ) و حضور نمایندگان تشکل‌هایی‌که منشور سبز امید را محور فعالیت‌های خود کرده اند برگزار خواهدشد.

“سفیران سبز امید” نگاه ویژه ای به محتوای نشست ها سالیانه ی خود دارند؛ از همین روی یکی از اصلی ترین دغدغه ها و محور های تلاش آنها در برگزاری، که به جرات می توان گفت هدف تمام تلاش هاست همین محتوای نشست است. این محتوا در یکی از پرکار ترین کمیته های برگزارکننده ، یعنی کمیته ی علمی نشست دوم پیگیری شده و می شود.

برای آشنایی بیش از پیش با بخشی از کار های این کمیته و روند اجرای برنامه ها، وبسایت اطلاع رسانی دبیرخانه این نشست، گفتگویی با فرشاد توماج دبیر کمیته ی علمی دومین نشست سفیران سبز امید انجام داده است.

وی در این گفت و گو با بیان شرح کوتاهی از چیستی و جایگاه کمیته ی علمی در نشست دوم سفیران سبز امید گفت: کمیته ی علمی‌ مسئول تعیین و تعریف محتوای دومین نشست با توجه به محور‌های تعیین شده توسط مجموعه ی سفیران است. روش کار کمیته هم تا الان اینگونه بوده که متاثر از روح کلی‌ حاکم بر مجموعه ها، مراجعه به خرد جمعی را در بخش‌های مختلف سرلوحه ی کارهای خودش قرار داده است.

به گفته آقای توماج، سعی‌ شده ترکیب این کمیته متشکل از مجموعه‌ای از متخصصین و کارشناسان باشد و در نهایت در هماهنگی‌ با بقیه کمیته‌های دخیل در بحث اجرایی نشست، اقدام به دعوت از افراد صاحب نظر و تعیین نوع کارگاه‌ها و سخنرانی‌‌ها کنیم.

وی بالا بردن محتوای کیفی‌ _ علمی‌ نشست را اولین و مهمترین اولویت تیم برگزار کننده دانست و گفت، به همین دلیل سعی‌ شد این بخش مجزا و با ساز و کاری مستقل تر از بقیه عمل کند.

دبیر کمیته ی علمی دومین نشست سفیران سبز امید با اشاره به نشست نخست سفیران در پاریس گفت: در نشست اول سفیران در شهر پاریس نیز چنین کمیته ای بود و در تعریف محتوا دخالت کرد و اگر از حق و انصاف دور نشویم، دست به انتخاب‌های خوبی‌ زد و دستاورد‌های قابل تقدیری داشت، کاری که ما انجام دادیم این بود که فعالیت‌های این کمیته را گسترده تر کردیم و سعی‌ کردیم از دیدگاه هر آنکس از مجموعه ی سفیران که علاقمند به مشارکت و همفکری با کمیته بود را مورد توجه قرار دهیم .

وی یادآور شد: هدف نهایی این است که در نهایت ما برنامه‌ای داشته باشیم که به لحاظ محتوا مجموعه‌های شرکت کننده چه از نقطه نظر تئوری و چه عملی‌ توانمند تر از قبل باشند؛ البته یقینا این تنها در طول زمان برگزاری نشست حادث نخواهد شد، یعنی‌ ما مجموعه‌ای از فعالیت‌های مقدماتی خواهیم داشت که قبل از نشست است و همچنین مجموعه‌ای از کارها داریم که بعد از نشست اجرایی خواهند شد. اینها مجموعه‌ای به هم پیوسته است که باعث خواهد شد تا این توانمندی حاصل شود. هدف ما این است که این برنامه ها هر چه بهتر انجام شود. البته شکل اجرائی آن هم مهم است، یعنی‌ ما ترجیح دادیم که اگرچه شاید شکل اجرائی آن سخت تر میشود، ولی‌ نحوه اجرای آن به شکلی‌ شود که حاصل عمل، مجموعه‌ای بزرگتر و متفاوت تر شود، اینهم هدفی‌ دیگر است. البته هدف دیگر ما نیز این است که چنین پیشرفتی حتی در بین مدعوین نیز پیش بیاید، یعنی‌ به حال شرکت کنندگان اگر چه عموما جوان هستند و معمولا دانشجو، ولی‌ هر کدام واجد توانایی‌‌هایی‌ هستند که همین توانایی‌‌ها جنس این جنبش را متفاوت از بسیاری از حرکت‌های صرفا نخبه گرا کرده است. به امید خدا این ارتباط دو طرف در این نشاط تقویت شود.

دبیر کمیته ی علمی دومین نشست سفیران در پاسخ به این سوال که در بحث آسیب شناسی جنبش سبز آیا منتقدان جدی جنبش نیز جایی خواهند داشت یا تنها به منتقدان همسو بسنده می شود، گفت: همه تلاش ما این است که در بحث آسیب شناسی‌ به آفت اسیر شدن در گفتمان‌های خودی و نزدیک دچار نشویم، الحمدالله با فضایی که تا الان بوده و اراده‌هایی‌ که تا الان شاهد بوده ایم مجموعه میل دارد تا از نیروهایی استفاده کند که منتقد جدی روند جنبش در حوزه‌های مرتبط هستند، به هر حال اگر میخواهیم که دستاوردی در این محور داشته باشیم باید بپذیریم تا شجاعت و جسارت مواجه شدن با این انتقاد‌ها را داشته باشیم و در نهایت در قالب یک عمل جمعی راهی‌ برای بهبود شرایط ارائه کنیم. البته یکی‌ از اولین کارهایی که باید بکنیم این است که فضای نقد را از تخریب و منتقدان را از تخریب کنندگان جدا کنیم.

وی اضافه کرد: روال تا الان اینگونه بوده که اسامی در کمیته ی علمی توسط اعضا پیشنهاد و به نوعی در محور‌های مختلف ظرفیت یابی‌ می شود. با توجه به ظرفیت بالایی‌ که مشاهده کرده ایم و با توجه به محور‌ها و همچنین محدودیت‌های ما، در هماهنگی‌ با کمیته‌های دیگر، مجموعه دست به اولویت بندی خواهد زد. در ادامه یا در قالب تماس مستقیم یا کمک گرفتن از حلقه‌های رابط، با عزیزانی که حضور‌شان مفید و لازم تشخیص داده شد، تماس خواهیم گرفت و سعی‌ خواهد شد قبل از حضور فرد صاحب نظر و سخنران یا برگزارکننده کارگاه نحوه کمک و شرکت‌ وی مشخص شود تا از قبل امکانات لازم برای استفاده حداکثری مهیا شود.

وی در پایان گفت: سه سال از آغاز جنبش سبز می‌گذرد و قاعدتا بعد از سپری کردن آن فضاهای زیبا و غرور انگیز و گاهاً غم‌انگیز قبل و بعد از انتخابات، بدنه جنبش چه در داخل کشور یا خارج از آن این نیاز را احساس کرده تا دست به یک سازماندهی مجدد بر اساس اصولی که از ابتدا ما را دور هم جمع کرد بزند. مجموعه‌های خارج از کشور هم با توجه به نقشی‌ که برای خود قائل شده اند که در طول و به تبعیت از مجموعه‌های فعال در داخل است تصمیم گرفته اند تا نقشی‌ مفیدتر از قبل ایفا کنند که میّسر نیست مگر از طریق ایجاد رابطه‌هایی‌ بزرگتر و تشکیل شبکه های منظم تر برای استفاده از پتانسیل‌ها و توانایی‌‌های کلان و خرد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا از طریق برگزاری چنین نشست‌هایی‌ امکان ارتباط با مجموعه‌های حائز شرایط ایجاد شود. این نشست تلاش دارد تا به بحث تشکیلات سازی و همچنین معنا و مفهوم جنبش و نقص‌ها و کاستی‌ها نگاهی‌ دوباره و متفاوت داشته باشد.


 


دور اول مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در بغداد صبح چهارشنبه ۳ خرداد انجام شد.

طبق برنامه اعلام شده، قرار بود دور دوم مذاکرات پس از چند ساعت انجام شود اما تا لحظه تنظیم این خبر، هنوز دور دوم مذاکرات برگزار نشده و احتمال دارد که گفت و گوها روز پنج شنبه ادامه یابد.

بی بی سی به نقل از دیپلمات ها گزارش داده است که فاصله خواسته های دو طرف هنوز زیاد و نزدیک کردن نظرات آنها دشوار است.

گروه ۱+۵ از ایران خواسته اند غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را متوقف کند، اما هنوز روشن نیست که در مقابل حاضرند چه امتیازی به ایران بدهند. از طرف دیگر ایران هم پیشنهادهایی را مطرح کرده است که شامل مسائلی غیر از مسائل هسته ای می شود و این کار یادآور روش ایران در مذاکرات ناموفق گذشته بوده است.

دور اول مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه - به اضافه آلمان در محل مهمانسرای دولتی عراق آغاز شد و به مدت سه ساعت ادامه یافت.

در مورد نتیجه این بخش از مذاکرات خبری انتشار نیافته است.

آخرين گزارش ها حاکی است در مذاکرات، دو طرف بسته پبشنهادهای جديدی به طرف مقابل ارائه داده اند.

ایران می گوید  در مذاکرات هسته ای در بغداد بسته تازه ای شامل پنج محور به شش کشور قدرتمند جهان ارائه داده است.   بر اساس گزارشهای خبرگزاریهای داخلی ایران این بسته شامل پیشنهادهای هسته ای و غیر هسته ای و گامهای مشخص است.

به گزارش رادیوفردا، گروه ۵+۱ نیز بسته تازه ای  به نمایندگان ایران در مذاکرات ارائه داده است.   بنا بر گزارشها بسته ۵+۱ به نگرانی ها درباره غنی سازی اورانیوم با درصد بالا پرداخته که جمهوری اسلامی ایران را به مرحله توانایی تولید سلاح هسته ای نزدیک می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل من، سخنگوی کاترین اشتون، روز چهارشنبه، سوم خردادماه، گفت این بسته پیشنهادی به حل نگرانی‌ها در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم مربوط می‌شود.

وی گفت: «من وارد جزئیات این پیشنهاد نمی‌شوم، اما البته که ما در پیشنهادی که مطرح می‌کنیم منافع ایران را نیز در نظر می‌گیریم.»

سخنگوی کاترین اشتون همچنین در گفت‌و‌گو با رادیوفردا در توضیح این‌که آیا در این بسته پیشنهادی به کاهش تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره شده است، ضمن تأکید بر این‌که نمی‌تواند به جزئیات این بسته اشاره کند، تحریم‌ها علیه ایران را «قانون» خواند و گفت تنها زمانی که ایران گام‌های مشخصی در مسیر حل نگرانی‌های هسته‌ای بردارد می‌توان تغییراتی در تحریم‌ها ایجاد کرد.

وی فضای گفت‌و‌گوها در بغداد را خوب توصیف کرد و گفت به باور وی خانم اشتون و سعید جلیلی با اعتمادی دوجانبه گفت‌و‌گوها را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل من گفته است که نباید از نشست امروز در بغداد، انتظار بیش از حد داشت.

 


 


محمود احمدی نژاد، رئیس دولت، قانون بودجه را که پیش از این به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده بود، با نارضایتی ابلاغ کرد.

او در عین حال در نامه ابلاغ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ به دستگاه های اجرایی کشور، از نمایندگان مجلس به خاطر تغییراتی که در این لایحه به عمل آورده است، انتقاد کرد.

احمدی نژاد در این نامه قانون بودجه را "طرح نمایندگان" خواند و نوشت: "تغییرات وسیعی که از سوی مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه به عمل آمده، موجب استحاله آن شده و عملاً لایحه مذکور به طرح نمایندگان تبدیل گردیده است."

وی افزوده است: "با توجه به مخالفت بندهایی از آن قانون با قانون اساسی، وجود تبعیض، اثر تورم‌زا و فزاینده معوقات بانکی در برخی از مفاد قانون مذکور و جهت‌گیری ایجاد محدودیت برای دولت و مخالفت با قوانین دائمی، لازم است تدبیر کافی در اجرا لحاظ شود تا از بروز مشکلات و آسیب به اقتصاد کشور اجتناب شود."


 


فردی که در جریان سفر رئیس دولت به مشهد به عنوان یکی از دریافت کنندگان مسکن مهر در سیما با وی مصاحبه و درباره مزایای مسکن مهر تبلیغ کرده بود، اعلام کرد پس از چند روز خانه را از وی پس گرفته اند.

جهانبخش جهانی کارگر ساختمانی، عصر چهارشنبه به دفتر خبرگزاری مهر در مشهد مراجعه و اعلام کرد: دو فقره حواله نه میلیون تومانی به شرکت "پرند کویر شرق" پرداخت کردم و خانه ای در خیابان "آسمان یک"، شهرک مهرگان مشهد دریافت کردم.

وی افزود: در زمان افتتاح واحدهای مسکونی توسط احمدی نژاد، وسایلم را به این منزل منتقل و در گزارش تبلیغی وزارت مسکن و شهرسازی که به همین مناسبت تهیه و از شبکه سه پخش شد نیز من و همسرم مورد مصاحبه قرار گرفتیم. اما در حالیکه ما از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم به ما اعلام شد باید خانه را تخلیه کنیم.

وی با ابراز تاسف از این اتفاق و با بیان اینکه واقعا از این رخداد تلخ شوکه شده ام، افزود: مسکن مهر با هدف حل مشکل افراد فاقد سرپناه احداث شده است، ضمن اینکه من تمام مراحل را طی و واحد خودم را نیز دریافت کرده ام، چرا باید با من این گونه برخورد شود.

این شهروند مشهدی با اشاره به پخش چهره اش از تلویزیون و بازتاب منفی این اقدام مسئولان مسکن و شهرسازی و پیمانکار خواستار حل مشکل از طریق مسئولان شد.


 


ندای سبز آزادی_ ریحانه موسوی: سخنان علی مطهری در خصوص دخالت سپاه در انتخابات فرمایشی مجلس نهم، آن چنان جبهه اصولگرایان را به هم ریخت که بار دیگر پرده ها دریده شد و اسرار از پرده به در آمد. این بار فرزند شهید مطهری متهم شد به همراهی با بیگانگان و برایش خط و نشان کشیدند که به محکمه می کشاندنش.

علی مطهری، نماینده مردم تهران است. او در هر دوره اخیر انتخابات مجلس با تبصره و توصیه از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده است. انتقادها و تذکرهایش خیلی خوشایند اصولگرایان نیست و خیلی وقت هاست که در برابر کسانی که کرسی های سبز مجلس را نه برای خدمت رسانی بلکه برای سهیم شدن در قدرت و بده و بستان های سیاسی تصاحب کرده اند، تنها مانده است.

مطهری وقتی خود را با اعتراض های گسترده مردم در پی انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری دید، هر چند هیچگاه به حمایت از خشونت طلبان سخن نگفت، اما باورش نه به مداخله سپاه بود و نه به تقلب فراگیر و گسترده. او فقط از " لغزش سیاسی نخبگان" سخن می گفت.

شاید فرزند شهید مطهری که پدرش از بنیانگذاران اولیه جمهوری اسلامی و عضو شورای انقلاب بود، باور نداشت که سپاه این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و ثمره خون شهیدان خواهد توانست با مداخله در انتخابات و دستکاری آرا، نتیجه انتخابات را به گونه ای تغییر دهد که همانگونه که نماینده ولی فقیه در سپاه مدعی شده بود، فقط افراد "ولایی" به خانه ملت پای نهند.

این بار، در انتخابات نمایشی و فرمایشی مجلس نهم علی مطهری نتوانست برای خود جای پایی در لیست های بلند بالای اصولگرایان بیابد. او تقریبا تنها  پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشت. نماینده متفاوت مجلس هشتم طعم تلخ مداخلات نابجا و برق سرنیزه سرداران را بر سر صندوق های رای دید. برقی که آن چنان چشمان این نماینده تهران را خیره کرد که نتوانست مخالفت خود را در صحن علنی مجلس ابراز نکند.

دخالتی که آفت و خطر است

او تازه به فراست افتاده و دریافته که "دخالت سپاه در انتخابات آفتی برای سپاه و خطری برای انقلاب و نظام اسلامی است." همان چیزی که مهدی کروبی، رهبر در بند جنبش سبز چند سالی است بر آن تاکید می کند و نسبت به حضور و مداخله سرداران در انتخابات هشدار می دهد.

مهدی کروبی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم، پس از آنکه در سال 1384 با مداخله مستقیم دفتر رهبری و سپاه نتوانست به پاستور راه یابد، از همه سمت های حکومتی خود استعفا داد و در نامه ای سرگشاده به  آیت الله خامنه ای از روند خطرناک مداخله سپاه در سیاست سخن گفت و سرداران را حذر داد که مطابق توصیه رهبر فقید انقلاب، از ورود به این وادی پرهیز کنند.

شیخ شجاع و سبز، مجتبی خامنه ای را متهم کرد که با استفاده از نيروهای بسيج به نفع محمود احمدی نژاد، در انتخابات دخالت کرده است.

اینک فرزند شهید مطهری مداخله سپاه را نقطه ضعف می داند و با اشاره به گزارش همکاران خود در مجلس و بسیاری نامزدهای دیگر، می گوید: "دخالت سپاه در بسياری از حوزه های انتخابيه مشهود بود و بسياری از کانديداها، چه آنها که در حوزه ها رای آوردند و چه کسانی که رای نياوردند، اين واقعیت را تاييد می کنند"

سپاه قدرت نمی خواهد!

هنوز نطق مطهری منتشر نشده بود که مخالفت ها شروع شد. حمید رسایی نماینده افراطی حامی احمدی نژاد که از شاگردان مصباح یزدی است و تلاش گسترده ای برای عقب راندن اصلاح طلبان از میدان رقابت های انتخاباتی تاکنون داشته، سخنان مطهری را تاب نیاورد. او به طرفداری از سپاه به میدان می آید و می گوید: "امروز نیز آقای مطهری مجددا اتهامی را متوجه این نهاد کرد و این در حالی است که پیش از این در مساله وزیر نفت فعلی هم چنین اتهامی را متوجه سپاه کرده بود که سپاه قصد به‌دست گرفتن تمام قدرت‌های این کشور را دارد."

خبرگزاری فارس هم بعنوان یکی از توپخانه های راست افراطی و کودتاچیان و نیز حامیان مصباح در کوتاه زمان چندین مصاحبه انتقادی علیه علی مطهری منتشر کرد. فارس کوشید به همان شیوه مرسوم به در کردن رقیب از میدان با اتهامات ساختگی و غوغاسالاری، روابط عمومی سپاه را به واکنش وا دارد. یکی از فرماندهان سپاه، شریف مدعی شد: سپاه وامدار هیچ جریان و جبهه سیاسی نبوده و هرگز خود را در دایره محدود آنها تعریف نکرده و نخواهد کرد.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ادعای اینکه سپاه وصایای بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری در زمینه عدم دخالت نظامیان در سیاست را همواره نصب العین خود قرار داده است، اظهار نظر کرد: تجربه به ما آموخته است بعد از برگزاری هر انتخابات در کشور اشخاص و جریان های سیاسی ادعای دخالت سپاه را مطرح می کنند و بر این اساس در انتخابات اخیر مجلس قبل از مرحله اول و نیز در آستانه مرحله دوم رسماً عدم جانبداری خود از اشخاص و جناح های سیاسی را به اطلاع افکار عمومی رسانده است که مستندات آن نیز در سایت خبری رسمی سپاه [سپاه نیوز] موجود است، البته توقع آن بود که شاهد تکرار چنین ادعاهایی نباشیم.

این ادعا در حالی مطرح می شود که آيت الله خمينی در ۲۴ اسفند ۱۳۶۰ گفته بود: «ورود سياست در ارتش، شکست ارتش است»، و خطاب به نظاميان تاکید کرده بود: «من عرض می‏کنم به همه اين قوا و به فرماندهان اين قوا که اين افراد در هيچ‏يک از احزاب سياسی، در هيچ‏يک از گروه‌ها وارد نشوند. اگر ارتش يا سپاه پاسدار يا ساير قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز بايد فاتحه آن ارتش را خواند. در حزب وارد نشويد، در گروه‌ها وارد نشويد اصلاً. تکليف الهی ـ شرعی همه شما اين است که يا برويد حزب يا بياييد ارتش."

سپاه در همه جا

این سخنان هنوز هم مورد اشاره علاقه مندان به کشور است. کسانی که می دانند ورود سلاح به عرصه سیاست راه گفت و گو را می بندد و عرصه را برای خشونت باز می گذارد. اما رهبری جمهوری اسلامی طی دو دهه ای که گذشت باور دیگری دارد. او با اتکا به نیروی نظامی سپاهیان توانسته برای خود اقتداری کسب کند و ابایی ندارد که سرداران را در قدرت سیاسی نیز سهیم کند.

هرچند سرداران سابق در قامت وزیر و نماینده کرسی های زیادی را کسب کرده اند، اما گویی هنوز به سایر کرسی ها چشم طمع دارند و نمی توانند اجازه دهند، مردم با انتخاب خود نمایندگان شان را به بهارستان و پاستور بفرستند.

 

این سردار سپاه در توهین به فرزند شهید مطهری کوتاهی نکرد و افزود: اینکه هر از گاهی برخی اشخاص و جریان ها با طرح ادعاهای غیر واقعی و نخ نما شده، فرصتی را برای ضد انقلاب و رسانه های بیگانه فراهم آوردند تا هجمه علیه سپاه را مهندسی و عملیاتی کنند اقدام ناپسندی است که علاقمندان به انقلاب و نظام به آن به دیده تأمل و تردید نگاه می کنند.

مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به باز بودن راه قانون برای رسیدگی و برخورد با تخلفات انتخاباتی ادعا کرد: در کشور ما ساز و کارهای لازم برای برخورد قانونی با هر نوع تخلف انتخاباتی پیش بینی شده است و از کسانی که مدعی دخالت سپاه در امر انتخابات هستند به قاطعیت می خواهد مستندات خود را ارائه کنند.

البته سردار نگفت که محکمه و قاضی و بازجو همه در خدمت مقامات سپاه هستند و از خود اراده ای ندارند. همانگونه که دادگاه های فرمایشی بعد از انتخابات برای فعالان سیاسی و روزنامه نگاران تشکیل شد و قاضی القضات فقط نظاره گر بود و سرداران گرفتند و بردند و شکنجه کردند محکوم کردند و به حبس کردند.

انتقاد علی مطهری در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان  نسبت به تخلفات انتخاباتی هشدار داده بودند.

حد نگه دارید!

رئیس مجلس که این روزها با دلهره ریاست دوره نهم سر می کند نیز نسبت به سخنان همسر خواهر خود واکنش نشان داد و با تاکید بر این که حرمت پاسداران در جامعه باید حفظ شود، گفت: ادبیات مطالب اگر انتقادی است با متانت بیان شود تا تاثیر آن، به اندازه باشد.

علی لاریجانی بي آنکه به نطق دو روز پيش علي مطهري - که انتقاداتي به عملکرد سپاه در ايام انتخابات داشت ، با توصیه به همکارانش تصریح کرد: همکاران عزیز در بیان مطالب خود به شرایط کشور و ارزش نهاد سپاه که بر خون‌های مجاهدان فی‌سبیل‌الله بنا شده است طوری عمل کنند که حرمت پاسداران عزیز در جامعه حفظ شود و همچنین شان و احترام مسئولان که در قوای سه گانه خدمت می نمایند . مخصوصاً در شرایط فعلی کشور ادبیات مطالب اگر انتقادی است با متانت بیان شود تا تاثیر آن، آن گونه که در روش امر به معروف و نهی از منکر توصیه شده به اندازه باشد.

اما داستان به اینجا ختم نشد و جلسه مجلس ملتهب بود تا آنجا که میکروفون های برخی از نمایندگان بسته شد.

محمدحسن ابوترابی​فرد، محمدمهدی مفتح و محمود احمدی​بیغش در دفاع از سرداران سخن گفته و تا مرز حسود خواندن مطهری در انتقاداتش به دولت، پیش رفتند. مصطفی کواکبیان آخرین ناطق جلسه علنی امروز در دفاع از مطهری گفت: خوشحالم که سپاه پاسداران هرگونه دخالت در انتخابات را تکذیب کردند، اما اگر خواستند رسیدگی کنند هیاتی را به حوزه انتخابیه بنده هم بفرستند تا من هم مستنداتی را ارائه کنم.

در تذکرات شفاهی پایان جلسه نیز رسایی و نادران به اظهارات مطهری ایراد گرفته و حتی از تعقیب قضایی وی سخن گفتند.

افشا می کنم

اما پاسخ علی مطهری به همه این بود که در این یکی دو روز شاهد واکنش​های بسیاری به نطقم بودند که عمدتا روی مساله اهانت و بی ادبی تاکید داشتند. این در حالی است که متن نطق من موجود است و صدای من هم هست. نمی​فهمم کجای حرف من اهانت و بی ادبی بود؟

وی در مورد اظهاراتش درباره سپاه نیز گفت که  حرف من این بود که سپاه از برخی کاندیداهای مورد نظر خودش حمایت کرد و تمام قد وارد شد. حرف من این نبود که سپاه نتیجه صندوق​ها را تغییر داده است.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه سپاه اساسا نباید وارد این موضوعات شود و این رفتار با توصیه امام در تعارض است، ادامه داد: بسیاری از سپاهیان هم این حرف مرا قبول دارند و اطلاع دقیق دارم که رهبر انقلاب هم از رفتار برخی افراد در سپاه اطلاع دارند و راضی نبودند.

مطهری هشدار داد که اگر برخی بر مواضع خود در خصوص سپاه اصرار کنند، اسامی آنها را می​گوید.

در تذکرات شفاهی پایان جلسه نیز رسایی و نادران به اظهارات مطهری ایراد گرفته و حتی از تعقیب قضایی وی سخن گفتند.

خودجوش های رسایی

رسایی سخنان رهبر جمهوری اسلامی در جلسه خصوصی را از صحن مجلس علنی خواند و به تذکر محمدرضا باهنر بی توجه بود که می گفت این سخنان قرار نبوده که منتشر شود!

رسایی اما از همان کسانی است که سازماندهی حرکت های "خودجوش" نیروهای بسیجی و حزب الله را به عهده دارد. او که روز گذشته هم نتوانست نقش خود را پنهان کند و گفت وقتی مدعی العموم به وظیفه خود عمل نمی کند، چاره ای نمی ماند جز تجمع خودجوش بسیجیان!

اشاره او به تجمعی بود که از ساعات اولیه بامداد در مقابل مجلس شورای اسلامی علیه علی مطهری شکل گرفته بود. بسیجیانی که خودجوش با اتوبوس های از قبل آماده شده و پلاکارد و تراکت صحنه گردان خیلی از شلوغی ها هستند. همان ها که هم در برابر خانه سردار علایی تجمع کرده بودند و هم در مقابل جماران و بیت امام و هاشمی رفسنجانی.

غائله به اینجا ختم نشد و جمعیت ایثارگران بیانیه ای نوشت و فرزند شهید مطهری را مورد عتاب قرار داد و پرسید: حالا سوال این است که آقای مطهری تحت تاثیر القائات چه افرادی قرار گرفته اند که این سیر روشن را برعکس تحلیل و دل فتنه گران داخلی و وابستگان نظام سلطه بین الملل را شاد می کند. ای کاش ایشان ابهاماتشان را مستقیما از خود ما می پرسیدند.

همان حربه ای که برای بیرون راندن هر رقیبی از آن بهره می جویند. یک روز اصلاح طلبان را دشمن شاد کن خواندند و حالا نوبت به راست هایی رسیده که حاضر نیستند بر سر اصول خود با صاحبان قدرت معامله کنند.

در این میان روزنامه کیهان هم به یاری دوستان سابقش آمد و در اهانت به فرزند شهید مطهری چیزی کم نگذاشت و نوشت:  اظهارات يك عضو فهرست موسوم به صداي ملت كه متضمن اهانت و اتهام پراكني عليه سپاه پاسداران بود، طيف - به اصطلاح خودشان- نوظهور را با معضل جدي مواجه كرده چرا كه نامبرده از يك سو با وجود حذف از سوي جبهه متحد، توسط همين طيف تشويق به نامزدي و ارائه فهرست شد و از طرف ديگر نيز جزو همين طيف نوظهور (!؟) است.

این نماینده رهبر جمهوری اسلامی با هتاکی از نماینده تهران پرسد:  علت هم صف شدن آن نماينده - و چند حامي خاص وي- با جريان هاي تابلودار نظام كدام است؟

در آستانه گشایش مجلس نهم، عرصه سیاسی کشور آن چنان تنگ شده و اقتدارگرایان به گونه ای همه تریبون های عمومی را در دست گرفته اند که حتی مجالی برای سخن گفتن فردی چون علی مطهری نیست. نماینده ای که به لحاظ وابستگی های فامیلی به علی لاریجانی و چتر امنیتی که از سوی پدر شهیدش تاکنون داشته، می توانست اندکی ساز مخالفت بزند. سازی که خیلی از تحلیلگران سیاسی را به این باور رسانده بود که جمهوری اسلامی در پی ایجاد اپوزیسیونی از درون اصولگرایان است! اما بنظر می رسد که این مخالف خوانی ها و انتقادات هم دیگر تحمل نخواهد شد و عرصه روز به روز تنگ تر خواهد شد.

ناظران می پرسند، آن روزنه هایی که قرار بود دریچه ای برای امید باشد در کجاست؟ نشانه ها حاکی از بسته تر شدن فضا و حاکمیت مطلق اقتدارگرایان است. همانگونه که میرحسین موسوی پیش بینی کرده بود، بحث از انجام تقلب در یک انتخابات نیست، بلکه اینها می خواهند شیوه جدیدی از زندگی را به این مردم تحمیل کنند. شیوه ای که بازگشت دیکتاتوری و فردسالاری است.

باید دید در کشاکش قدرتی که در میان اصولگرایان ، حامیان و منتقدان احمدی نژاد و تیم به اصطلاح انحرافی در جریان است، چه کسی میدان دار خواهد بود. آیا باز مصباحیون برنده این عرصه خواهند بود یا اصولگرایان با درک به موقع خطر جبهه خود را تقویت کرده و اجازه نمی دهند دومینوی حذف علی مطهری به یکایک آنان برسد.


 


گروهی از لباس شخصی‌ها با تجمع مقابل ساختمان «خانه سینما» نسبت به ادامه فعالیت این نهاد سینمایی اعتراض کرده و از قوه قضائیه به خاطر نقض تصمیم دولت برای انحلال «خانه سینما» انتقاد کردند.

دیوان عدالت اداری روز گذشته اعلام کرد تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر انحلال «خانه سینما» را نقض کرده و گفته که این مصوبه غیرقانونی بوده است اما این خبر با واکنش مقام‌های ارشاد مواجه شده است.

به گزارش "دیگربان"٬ امروز گروهی از لباس شخصی هایی که خود را «دانشجو» می‌نامیدند با تجمع مقابل «خانه سینما» اقدام به مخدوش کردن تابلوی این نهاد سینمایی کردند.

سهیل کریمی از اعضای سابق انصار حزب‌الله که هدایت این تجمع را بر عهده داشت در سخنانی به مقام‌های قوه قضائیه و وزارت ارشاد نسبت به آغاز به کار «خانه سینما» هشدار داده است.

آقای کریمی گفته که «اگر دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه این کار را ادامه دهند و بخواهند به این خانه به ظاهر سینما اجازه فعالیت دهند تجمعات خود را مقابل آن‌ها هم ادامه می‌دهیم.»

این عضو سابق انصار حزب‌الله همچنین اظهار کرده است: «ما به وزیر ارشاد هم هشدار می‌دهیم که اگر خود ایشان هم کوتاه بیاید بچه حزب‌اللهی‌ها کوتاه نخواهند آمد و حتی مقابل وزارت ارشاد هم تجمع می‌کنیم.»


 


مجید دری، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که دوران حبس خود را در تبعید در زندان شهر بهبهان می‌گذراند، با نوشتن گزارشی از وضعیت زندانیان مالی در این زندان، به بررسی شرایط آنان پرداخته است. به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر او با ذکر برخی کمک‌هایی که به این زندانیان می‌شود، از مقامات سوال کرده است که چرا این کمک‌ها را از سایر زندانیان دریغ می‌کنند؟

 به گزارش سایت ملی،مذهبی متن گزارش مجید دری به شرح زیر است:

زندانیان مالی، شامل موضوعات کلاهبرداری، چک، مهریه و .. هستند. موضوع “مهریه” که خود نیاز به بحث مفصلی دارد، اما جمله مشترکی که در بین زندانیان مهریه رایج است- البته نه همه- این است که” وقتی قانون اینطوری از زنها حمایت میکنه، اونا هم فوری ما رو می‌اندازن زندان، ای تف به این قانون

وقتی با آنان صحبت می‌کنم، ‌می‌بینم که اکثرشان به دلیل خیانت به همسرانشان و مطلع شدن همسر و استفاده از تنها ابزار قانونی، به زندان افتاده‌اند. البته این افراد در ابتدا به شدت موضوع ” خیانت” را انکار می‌کنند اما پس از مدتی خود را لو می‌دهند. در این قبیل پرونده‌ها، زنان در غالب موارد با اخذ مبلغ اندکی- مقدار مهریه هرچقدر که می‌خواهد باشد- و حضانت فرزند- اگر وجود داشته باشد- رضایت می‌دهند و طلاق می‌گیرند.

این را نباید فراموش کرد که مرد می‌تواند با استفاده از راهکارهای قانونی پیش رویش و با توسل به حکم “اعسار” و در صورت مطلع بودن، انتقال اموالش به دیگران از پرداخت مهریه فرار کرده و با پرداخت مبلغی در سر هر ماه، قضیه را فیصله دهد. کاش دختران ما می‌فهمیدند که چقدر بنیان مهریه متزلزل است و گزینه‌های دیگری را برای حمایت از خود در جریان زندگی زناشویی امتحان می‌کردند و کاش مردان با اندکی تعهد دست کم با شرافت نسبت به ادای دیون خود اقدام کرده و این چنین باعث سلب اعتماد و بی‌اخلاقی در جامعه نمی‌شدند.

کلاهبرداری هم شاخه‌های مختلفی دارد. فروش مال غیر، خیانت در امانت و .. که به آن حبس تعلق می‌گیرد و تا رضایت شاکی در پرونده نباشد حق استفاده از تسهیلات زندان از مجرم سلب می شود.

اما از همه جالب‌تر موضوع زندانیان مربوط به “چک” است. متهمان کشیدن”چک بلامحل” موقعیت مناسب‌تری نسبت به سایر زندانیان دارند. در سفرهای استانی مبالغ خوبی جهت آزاد کردن این دسته از زندانیان داده می‌شود.

مرخصی‌های طولانی مدت، استفاده از تسهیلات ستاد حمایت از زندانیان، همگی مشمول این دسته از زندانیان می‌شود. در این میان سرِ دریافت‌کننده چک کلاه می‌رود، فرد چک می‌کشد و بعد در صورتی‌که دست شاکی به او رسید، البته با صرف هزینه‌های لازم تا اخذ حکم جلب، به زندان می‌افتد و سپس آنقدر این دست و آن دست می‌کند تا شاکی به نصف یا حتی یک سوم مبلغ چک رضایت داده و آزاد می‌شود.

درحالی که بانک بابت یک روز تاخیر در پرداخت قسط وام جریمه دریافت می‌کند، اگر ماه‌ها و یا حتی سال‌ها از تاریخ چک بگذرد هیچ وجه و یا سودی به شاکی پرداخت نمی‌شود، چون سود تلقی شده و ربا نامیده می‌شود.

حدود ۷-۸ ماه پیش بخشنامه‌ای به زندان آمد که دولت نصف مبالغ چک‌های زیر یک میلیون تومان را پرداخت می‌کند مشروط بر اینکه رضایت شاکی جلب شود و جدیدا گفته می‌شود، قرار است کل مبلغ بدهکار به صورت وام پرداخت شود و سپس فرد اقساط آن‌را پرداخت نماید. یک‌بار هم گفته شد، ۴۰ درصد دولت، ۴۰ درصد خود فرد، و ۲۰ درصد هم شاکی باید رضایت دهد.

از جیب دیگران و البته بیت المال زندانی آزاد می‌کنند. نور چشم دولت به قول اخوان” دزد آقا”. از چه ردیف بودجه‌ای و طی چه قانونی از بیت المال به این افراد کمک می‌شود. ؟

آیا این رهنمون ساختن افراد به استفاده از چک و بالطبع استفاده از تسهیلات زندانیان این جرایم است؟ فردی که چک کشیده و خانه و زندگی آنچنانی برای خودش ساخته است و بعد هم ممی‌گوید، پول ندارم. این سلب اعتماد از سایر افراد جامعه نیست؟ بی‌گمان رسیدگی به وضعیت زندانیان و کمک به آزادی آنها امر نکوهیده‌ای نیست اما چرا تنها برای این گروه از زندانیان؟

آیا کسی که برای رفع گرسنگی و رفع حوائج زندگیش دست به دزدی یا حمل مواد مخدر زده نیازمند کمک نیست؟ یا اصلا این پول‌های بادآورده چرا صرف کارهای زیرساختی و ماندگار نمی‌شود؟ آیا این کارها نوعی ژست برای نشان دادن حسن نیت- نداشته- به جامعه نیست که ما این تعداد زندانی را آزاد کردیم؟

 

 


 


ستاره فرمانفرماییان، مادر مددکاری اجتماعی ایران، در سن ۹۱ سالگی در خانه اش در لس آنجلس درگذشت. او فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما از شاهزادگان و شخصیت های با نفوذ قاجار بود.
پدرش هشت همسر و ۳۲ فرزند داشت که بسیاری از آنها از شخصیتهای سرشناس سیاسی اجتماعی شدند. سقوط سلسله قاجار و برتخت نشستن رضا شاه، عبدالحسین میرزا فرمانفرما را بر آن داشت که فرزندانش را به تحصیل تشویق کند.
به گزارش صدای آمریکا پدر ستاره فرمانفرماییان با سفر او به آمریکا مخالفت کرد اما او پس از مرگ پدر، با تشویق برادرش صبار فرمانفرماییان در سال ۱۹۴۴ میلادی در اوج جنگ جهانی دوم برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد. این سفر چهار ماهه در عین دشواری به او امکان داد شهرهای زیادی، از سمنان و مشهد تا لاهور و بمبئی، همه را زیر پا بگذارد. در هند هواداران گاندی را ملاقات کرد و با کشتی نیروی دریایی آمریکا همسفر سربازان آمریکایی شد و به لس آنجلس رسید .
اولین دانشجوی ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ( USC ) بود. آنجا لیسانس روانشناسی گرفت و برای گرفتن فوق لیسانس در مددکاری اجتماعی به دانشگاه شیکاگو رفت.
سازمان نوبنیاد ملل متحد او را به همکاری دعوت کرد و برای طرح مددکاری اجتماعی در خاورمیانه به بغداد فرستاد. دو سال با صحرا نشینان عراق زندگی کرد و بعد برای اجرای طرح های مددکاری به مصر، سوریه و لبنان سفر کرد.
ابوالحسن ابتهاج، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه در سفری به عراق با ستاره فرمانفرماییان ملاقات کرد و از او دعوت کرد به ایران بازگردد. ستاره فرمانفرماییان به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۱ «آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی تهران» را تاسیس کرد.
خانم فرمانفرماییان، مددکارانش را برای کار به بیمارستانها، زندانها، پرورشگاه ها، تیمارستان ها و روسپی خانه ها می فرستاد. او همچنین اولین مهدکودک ها را برای کمک به زنان شاغل در ایران گشود.
خانواده اش از افراد سرشناس سیاسی، اجتماعی بودند. محمد مصدق نخست وزیر سابق ایران پسر عمه ستاره فرمانفرماییان بود. مریم فیروز خواهر بزرگش از فعالان بنام حزب توده بود، برادرش صبار، رییس انستیتو پاستور ایران و وزیر بهداشت محمد مصدق بود، خداد فرمانفرماییان به ریاست برنامه و بودجه رسید، عبدالعزیز فرمانفرماییان از معماران بنام و از طراحان استادیوم ورزشی آزادی، ساختمان وزارت کار، موزه فرش و چند بنای دیگر دولتی ایران بود و غفار فرمانفرماییان از طراحان سد کرج.
ستاره فرمانفرماییان پس از انقلاب ۱۳۵۷ برخلاف میلش ایران را ترک کرد، در لس آنجلس ساکن شد و در آنجا نیز حرفه خود مددکاری را ادامه داد.
دانشگاه هاروارد نام او را جزو زنان پیشرو در مددکاری و در فهرست زنان تاثیرگذار در تاریخ آمریکا قرار داده است.
ستاره فرمانفرماییان در کتاب " دختری از ایران" خاطراتش را از حرمسرای پدر تا خروج از ایران به تصویر کشیده است. تولد در اواخر قاجار، سفر در جنگ جهانی و دیدن نیمی از کشورها در حال جنگ، کار در سازمان ملل متحد در خاورمیانه، بازگشت و ترک ایران ۹۱ سال بی مانند را برایش ثبت کرده است.


 


دخالت سپاه در جریان انتخابات مجلس نهم اختلافات گذشته اصولگرایان را پررنگ تر کرده است. پس از نطق علی مطهری آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در اقدامی غیرمنتظره پشت سپاه را خالی کرد و به جای دفاع از سپاه تلویحا تخلف های سپاه در جریان انتخابات مجلس را تائید کرد و البته آن را مربوط به بخشی از سپاه دانست و گفت: اگر در سپاه کسانی تخلف کرده باشند، ربطی به خود سپاه ندارد.

آملي لاریجانی از سوی دیگر گفت:طرح برخی مطالب و زیرسوال بردن سلامت انتخابات در چنین فضایی شایسته نیست.

وی ظرفیت‌ها و اختیارات مجلس شورای اسلامی را برحسب قانون اساسی بسیار بالا برشمرد و پرداختن به آن را موجب تقویت نظام دانست و با تاکید بر این‌که همگان باید در راس امور بودن مجلس را باور داشته باشند و بپذیرند، افزود: اگر ظرفیت‌ها، اختیارات و وظایف مجلس شورای اسلامی بدرستی درک و فهم و به آن عمل شود، دیگر چنین سخنانی مطرح نخواهد شد.

رييس قوه قضاييه، سپاه پاسداران را نهادی قدرتمند با وظایف قانونی خاص برشمرد و اظهار داشت: اگر در سپاه کسانی تخلف کرده باشند، ربطی به خود سپاه ندارد. کما این‌که در خود مجلس و یا قوه قضاییه و دولت نیز امکان تخلف وجود دارد.

در حالیکه واکنشها به نطق مطهری ادامه دارد مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز روز گذشته در نطق پیش از دستور خود گفت:بسیار خوشحالم که مسئولان سپاه هرگونه دخالت را تکذیب کرده‌اند، البته پیشنهاد می‌کنم اگر خواستند به این موضوع رسیدگی کنند، هیئتی را برای این موضوع تعیین کنند. مخصوصا به حوزه انتخابیه اینجانب رسیدگی کنند تا بنده هم مستنداتی در اختیارشان قرار دهم.

در واکنش به این سخنان علی استاد حسینی فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان گفت: دشمنان ما انقلاب و نظام را درک نکرده‌اند و نمی‌توانند تحلیل کنند و در عین حال این افراد با گفته‌های نسنجیده خود خوراک تبلیغاتی برای دشمن درست می‌کنند. سپاه در خط ولایت و رهبری حرکت می‌کند و هرکس سندی مبنی بر دخالت سپاه در انتخابات دارد به قوه قضائیه ارائه كند تا "سیه‌روی شود هر که در او غش باشد".

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به سخنان اخير علي مطهري در مورد دخالت سپاه در انتخابات، ضمن تكذيب اين مساله گفت: از مدعي‌العموم انتظار داريم با قيد فوريت با اينگونه افراد برخورد كند.

به گزارش ایسنا مسعود جزایری تاكيد كرد: مدعيان دخالت سپاه در امر انتخابات مجلس بايد به دادگاه مستندات خود را ارائه دهند و همچنين بايد عذرخواهي كنند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته