-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۶, شنبه

Latest News from Emrooz for 05/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گویند که نشانه هایی از غنی سازی اورانیوم با غلظت بیشتر از ۲۰ درصد در تاسیسات فردو در ایران پیدا کرده‌اند.
به گزارش بی بی سی، بازرسان آژانس نشانه هایی از تولید اورانیوم با غلظت ۲۷ درصد پیدا کرده اند. هر چند این رقم خیلی تا اورانیوم غنی شده ۹۰ درصدی که برای ساخت سلاح اتمی استفاده می شود، فاصله دارد.
ایران در واکنش به این خبر به آژانس بین المللی اتمی گفته است که "ممکن است نقص فنی باعث غنی سازی ۲۷ درصدی شده باشد".
البته گفته شده یافتن نشانه هایی از اورانیوم با غلظت بالاتر از ۲۰ درصد دلیلی برای حرکت ایران به سوی غنی سازی اورانیوم با غلظت لازم برای ساخت سلاح هسته ای نیست.

به گفته دیپلماتها، این یافته بخشی از گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی است که امروز (جمعه ۲۵ مه، ۵ خرداد) منتشر شده است.
در همین حال یک روز پس از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در بغداد، وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در این مذاکرات، امروز به اسرائیل رفت.
به گفته وزارت خارجه آمریکا، وندی شرمن، معاون سیاسی هیلاری کلینتون در سفرش به بیت المقدس هم درباره مسائل منطقه صحبت می کند و هم بر تعهد خدشه ناپذیر آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید خواهد کرد.
ایران سال گذشته اعلام کرد که تولید اورانیوم با غلظت بالا را از مجتمع اصلی خود در نطنز به مرکز فردو که در دل کوه ساخته شده، منتقل می کند.
ایران وجود فردو در نزدیکی قم را در ماه سپتامبر ۲۰۰۹ به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پس از آن بود که معلوم شد سازمان‌های اطلاعاتی غربی به وجود آن پی برده اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه دی سال گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "ایران تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی‌سازی فردو آغاز کرده است."
کشورهای غربی خواهان توقف غنی سازی اورانیوم هستند و گفته اند در صورتی که ایران بر ادامه غنی سازی اورانیوم پافشاری کند، تحریم های خود را افزایش خواهند داد.
تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در فردو با واکنش شدید کشورهای غربی رو به رو شد.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم در فردو، روند "نقض مستمر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد" را "بیشتر تشدید" می‌کند و کشورهای فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا هم اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم در فردو را محکوم کردند.


 


امروز: شهرام امیری پژوهشگر و متخصص رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با حکم شعبه هفتم دادگاه نظامی تهران به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شد. دفتر شعبه هفت دادسرای نظامی تهران از تائید خبر خودداری و خبرنگار صبح امروز را تهدید به رهگیری و بازداشت کرد اما یکی از بستگان درجه یک شهرام امیری خبر مذکور را تائید کرده است.
amiri.jpg
به گزارش صبح امروز: شهرام امیری پژوهشگر و متخصص رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی دانشگاه صنعتی مالک اشتر (وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) که به اتهام «تماس و برقراری ارتباط مجرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیار گذاردن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن» بیش از ۲۰ ماه است که از سوی دادسرای نظامی تهران در بازداشت به سر می‌برد در هفته گذشته با حکم شعبه هفتم دادگاه نظامی تهران به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شده است.

امیری که در سفر عمره به عربستان در خرداد ۱۳۸۸ ناپدید شد و حدود ۱۳ ماه بعد، در ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعت کرده و دو روز بعد به ایران بازگشت، پس از بازگشت به ایران مورد استقبال مقامات عالی رتبه وزارت خانه‌های خارجه و دفاع کشور قرار گرفته و از وی به عنوان قهرمان ملی یاد شد.

وی در‌‌ همان ایام ورود به کشور در چندین برنامه زنده تلویزیون دولتی ایران حضور یافت و ضمن تشریح جزئیات چگونگی ربایشش از عربستان توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که به مدد الهی و یاری چند دوست معتمد از ایران توانسته از دست سازمان سیا و اف بی‌آی بگریزد و به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پناه ببرد.

شهرام امیری که پیش از آن از وی به عنوان دانشمند هسته‌ای پناهنده شده به آمریکا یاد می‌شد در تیرماه ۱۳۸۹ وقتی نامش بر سر زبان‌ها افتاد که چندین ویدئو متناقض از وی در فضای سایبری منتشر شد که در تعدادی از آن‌ها اعلام کرده بود به جهت تحصیل به آمریکا پناهنده شده و مهاجرت کرده و در تعدادی دیگر نیز اعلام کرده بود که آمریکا وی را ربوده است و در صدد بازگشت به کشور است.

امیری که به گفته هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت آمریکا میهمان آمریکا بوده است و بنا بر خواست خودش به آمریکا رفته و از آمریکا هم خارج شده.چهارماه پس از بازگشت پر سرو صدایش به ایران طبق گفته خانواده‌اش: «ابتدا مقام‌های قضایی او را در یک خانه امنی در شرق تهران نگهداری می‌نمودند که دو بار نیز اجازه یافته بودند در آن مدت در آخر هفته با وی در یک مجتمع تفریحی فرهنگی به نام «طلاییه» دیدار داشته باشند.»

آن زمان به خانواده امیری گفته شده بود که: «هدف از این نگهداری حفاظت از جان شهرام امیری در برابر خطراتی است که نیروهای امنیتی احساس نموده‌اند جان وی را تهدید می‌نماید». اما این ملاقات‌ها پس از گذشت یک ماه دیگر متوقف شده و بعد‌ها آن‌ها متوجه شدند که وی در زندان حشمتیه تهران و در سلول انفرادی نگهداری و زیر بازجویی می‌باشد.

امیری در خلال مدت بازداشت و بازجویی‌اش مورد شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشته و که به واسطه این سوء رفتار‌ها یک‌بار نیز به مدت یک هفته در بیمارستان ۵۰۴ ارتش در تهران بستری بوده است.

سایت «ایران بریفینگ» که بیشتر اخبار مربوط به سپاه پاسداران را منتشر می‌نماید برای اولین بار در دی ماه ۱۳۸۹اعلام کرد که شهرام امیری بازداشت و تحت بازجویی می‌باشد، خبری که به سرعت منتشر و مورد توجه محافل خبری قرار گرفت.

طبق عادت مرسوم مقامات جمهوری اسلامی ابتدا خبر فوق تکذیب و بعد‌ها سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود این خبر را نه تائید و نه تکذیب می‌کند اما چندی بعد سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در مصاحبه با اشپیگل آن‌را تائید نمود و عنوان کرد که: «او در جریان یک سفر خارجی ربوده شده و یک سال را خارج از مرزهای ایران گذرانده بعد او برگشت و حالا ما داریم از او تحقیق می‌کنیم که چه اتفاقی برایش افتاده است»

این تحقیق اکنون بیست ماه به طول انجامیده است و حالا خبر می‌رسد که وی به ده سال زندان و پنج سال تبعید محکوم شده است.

خبرنگار صبح امروز در تماس با دفتر شعبه هفت دادسرای نظامی تهران ضمن آنکه موفق به تائید خبر نشده بلکه تهدید به رهگیری و بازداشت شد اما نهایتاً توانست با گفتگو با یکی از بستگان درجه یک شهرام امیری خبر فوق را تائید کند.

وی در جواب این سوال که وضعیت وی در زندان چگونه است گفت: «از عید امسال ملاقاتش آزاد شده و هر هفته می‌شود به ملاقاتش رفت و یک روز در میان هم به مدت پنج دقیقه اجازه تماس تلفنی دارد، قرار بود قاضی پرونده برای عید امسال به وی پنج روز مرخصی بدهد که بعد‌ها اعلام شد مورد موافقت قرار نگرفته اما روز سال تحویل به همراه یک مأمور وی موفق شد در کنار خانواده‌اش باشد.»

این عضو خانواده شهرام امیری در پایان اضافه نمود که: «شهرام با پای خودش و با رضایت خودش به ایران برگشته است ماهم هنوز نمی‌دانیم او خودش به آمریکا رفته و یا دزدیده شده است اما این را همه می‌دانیم که با پای خودش به ایران برگشته و آن گونه هم مورد استقبال قرار گرفت و لقب قهرمان ملی هم به او دادند توقع ما از مسئولان این نبود که با خوابیدن سرو صدا‌ها به سراغش بیایند و بازداشتش کنند، ما هنوز هم نمی‌دانیم به فرزندان خردسالش چه جواب قانع کننده‌ای بدهیم وقتی می‌پرسند چرا بابا خانه نیست؟»


 


امروز: شکایت وزارت اطلاعات از خبرگزاری فارس؛ شاهدی مهم از رقابت پنهان در متن حاکمیت اقتدارگراست.


زیر سایه‌ی خودکامگی حاکم بر ایران، باندهای قدرت در کشاکشی غریب‌اند. تمامیت‌خواهان در ضرورت تداوم اقتدارگرایی تردیدی ندارند، اما حوزه‌های چالش آنان کم نیست. پشت پرده‌ی اقتدار نامشروع، باندهای قدرت در تقسیم ثروت و منزلت و برخورداری از قدرت، به ستیزی مشغول‌اند که گاه جلوه‌هایی از آن عریان می‌شود.

حکایت «جریان انحرافی» و احساس خطرهایی که از آن شد، به‌قدر لازم شهره است. خبر جدید، شکایت وزارت اطلاعات از خبرگزاری فارس است.

روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام كرده که «به‌دنبال انتشار خبر خلاف واقع و كذب خبرگزاری فارس در روز چهارشنبه مورخ 3/3/91 تحت عنوان «وزیر اطلاعات: فعلا راجع به اظهارات رییس‌جمهور سكوت می‌كنم» مبنی بر سكوت وزیر اطلاعات در برابر اظهارات آقای رییس جمهور در خصوص موضوع سكه و ارز،‌ وزارت اطلاعات ضمن اعتراض شدید به فضاسازی خارج از عرف و خلاف اخلاق حرفه‌ای، تخلف انجام شده خبرگزاری مزبور و انتساب خبر فوق به آقای مصلحی را به دادستان عمومی و انقلاب استان تهران منعكس و اعلام شكایت نموده است.»

خبرگزاری فارس در مصاحبه‌ی مورد اشاره به نقل از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نوشته بود: «طبیعت کارهای اطلاعاتی سکوت است و اجازه دهید فعلا راجع به این مسئله صحبت نکنم.» گفته‌ی وزیر اطلاعات مورد اعتماد رهبر جمهوری اسلامی با این تیتر منتشر شد: «وزیر اطلاعات: فعلا راجع به اظهارات رییس‌جمهور سكوت می‌كنم.» تیتری که به مذاق مصلحی خوش نیامده است. هفته گذشته احمدی‌نژاد در سفری استانی به اخلال در بازار ارز و طلا توسط توطئه‌گان اشاره کرد. وی گفت که برخورد با این اخلال و توطئه، نیازمند اطلاعات دقیق در زمان مناسب است اما «متاسفانه دست دولت از این جهت خالی بود.» او بار دیگر به وزیر اطلاعات‌اش طعن زد.

صرف‌نظر از دعوای احمدی‌نژاد و وزیر اطلاعات‌اش، که البته خود بخشی از مدعای ابتدای یادداشت را مدلل می‌کند، نکته‌ی مهم، دعوا و رقابت و اختلاف نظر باندهای اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی است.

حالا چند سالی می‌شود که سپاه پاسداران دستی گشوده در اقدامات امنیتی و برخوردهای مربوطه یافته است. شاید نقطه عطف خیز حفاظت اطلاعات سپاه، بازداشت فله‌ای نیروهای ملی-مذهبی در زمستان 1379 و بهار 1380 باشد. از آن هنگام، بحث «اطلاعات موازی» سرکشید. رهبر جمهوری اسلامی گزارش وزیر اطلاعات خاتمی را (در مورد برانداز نبودن ملی-مذهبی‌ها) با استناد به ادعای همان اطلاعات موازی، رد کرد و بر ضرورت برخورد امنیتی-قضایی با مهندس سحابی و همفکرانش تاکید کرد.

آن گروه، در سرکوب‌های امنیتی و برخوردهای شبه‌قضایی پس از کودتای انتخاباتی 1388، دستی گشوده داشتند. بسیاری از اصلاح‌طلبان و روزنامه‌نگاران توسط آنان مورد بازجویی و شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند.

فعالان سیاسی و کنشگران مدنی سبز و روزنامه‌نگاران به قربانیان باندهای قدرت مبدل شده‌اند. اینان گاه توسط دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مورد احضار و بازجویی و تهدید قرار گرفته‌ا‌ند، و زمانی توسط نیروهای امنیتی مسلط بر دو-الف و دادسرای شهید مقدس اوین و همان نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سپاه.

به‌دشواری می‌توان داوری کرد که چه کسانی از این بلبشوی امنیتی-اطلاعاتی در جمهوری اسلامی سود می‌جویند. باندهای قدرت علاوه بر آن‌که علیه یکدیگر سند و مدرک جمع می‌کنند، راهبردها و سیاست‌گذاری‌ها و تحلیل‌های خاص خود را دارند.

بازنشسته شدن برخی کادرهای ارشد و قدیمی وزارت اطلاعات، جایگزینی آنان با برخی نیروهای جوان و بی‌تجربه و مدعی و حامی احمدی‌نژاد، هم‌زمان با حضور برخی نیروهای قدیمی، و این همه هم‌زمان با ادامه‌ی حضور مصلحی مورد تایید رهبر و مورد غضب احمدی‌نژاد در رأس وزارت اطلاعات، در کنار خودمختاری‌ها و اقدامات دستگاه امنیتی-اطلاعاتی سپاه، ملغمه و بلبشویی را در ایران حاکم کرده که تنها سرویس‌های اطلاعاتی خارجی از آن سود می‌جویند و در نقطه‌ی مقابل، دودش تنها به چشم دموکراسی‌خواهان و مخالفان وضع موجود می‌رود. آنان قربانیانی هستند (می‌شوند) که باید بازجوهای جوان را مجرب کنند و به نقطه‌ای برسانند که برخی قدیمی‌ها رسیده‌اند: اشتباه بودن سرکوب و خشونت و نگاه متوهم به منتقدان و ابزار شدن برای مرکز ثقل قدرت.

باندهای قدرت جمهوری اسلامی به میزانی که در نهادهای امنیتی-اطلاعاتی (بخوانید دستگاه‌های سرکوب و بازتولیدکننده‌ی خفقان) نفوذ دارند، اقتدار نامشروع خود و لذت‌جویی‌شان از سرمایه ملی (نفت) را تداوم می‌بخشند.

شکایت وزارت اطلاعات از خبرگزاری فارس -که یکی از مهم‌ترین بازوهای رسانه‌ای تمامیت‌خواهان در تقدیس خشونت و تحریف حقیقت و نشر دروغ و تهمت علیه کنشگران جنبش سبز محسوب می‌شود- شاهدی مهم از رقابت پنهان در متن حاکمیت اقتدارگراست. منازعه‌ای که روزی به شکل دعوای لایه‌های سنتی و رادیکال راست با «باند احمدی‌نژاد-مشایی» خودنمایی می‌کند؛ زمانی در قالب تشکیل «جبهه متحد اصول‌گرایان» و «جبهه پایداری»، و انتقادهای تند حامیان مصباح از راست‌های سنتی یا حملات متقابل محافظه‌کاران، ظاهر می‌شود؛ مقطعی در چالش دستگاه قضایی با نهادهای امنیتی جلوه‌گری می‌نماید، وقتی دیگر در رو کردن اسناد فساد مالی علیه این مقام ارشد اجرایی و آن مقام قضایی بروز می‌کند؛ و...

صرف‌نظر از این تبیین (دعوا و چالش «اطلاعاتی»ها، و منازعه‌ی دستگاه‌های امنیتی) دو نکته/ملاحظه قابل تأمل است:

نخست، آسیبی که به‌دلیل فقدان یک نهاد امنیتی-اطلاعاتی ملی و متمرکز، متوجه منافع ملی و دموکراتیزاسیون در ایران می‌شود. آسیبی که ریشه دارد در گشوده شدن دریچه‌ها و کانال‌های فراخ برای دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه، ریخت و پاش‌های هنگفت و هزینه‌کردهای چندباره از درآمدهای ملی کشور برای سامان دادن این نهادهای سلطه و تداوم سرکوب‌گری آنها، و نیز خشونت مضاعف علیه جامعه مدنی و تهدید چندجانبه‌‌ی دموکراسی‌خواهان.

دیگر، وحدت نظر باندهای قدرت و دستگاه‌های مزبور بر سر تداوم وضع غیردموکراتیک کنونی در جمهوری اسلامی است. چالش و منازعه‌ی دستگاه‌های اطلاعاتی‌ جمهوری اسلامی، هنگامی که پای تغییر وضع موجود و جمع شدن بساط اقتدارگرایی به میان آید، به حاشیه می‌رود و به بازتولید خشونت می‌انجامد؛ این‌چنین، منازعه و رقابت مزبور هرچند مثل دیگر شکاف‌های واقعی در جمهوری اسلامی، قابل تامل و محاسبه است اما مبنایی نیست.

این‌چنین، برای تغییر وضع نامطلوب موجود، گریزی نیست جز «بازگشت به خویشتن»؛ تکیه بر «خود»، «شبکه‌های اجتماعی» و جنبش اجتماعی جدید و سبزرنگ ایران امروز.

منبع: جرس


 


امروز: در پی در گذشت برادر موسوی خویینی ها، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام راحل در پیام تسلیتی این مصیبت را به وی تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متن این پیام بدین شرح است:

جناب آیت الله آقای سید محمدموسوی خویینی ها دامت برکاته

درگذشت برادر بزرگوارتان را تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران الهی و برای جنابعالی و سایر بازماندگان، صبر و اجر مسئلت دارم.

سید حسن خمینی


 


امروز: اینک شاهدیم دستگاههای نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور اعلام می دارند قادر به محاسبه دخل و خرج دولت نیستند و دسترسی کامل به درآمدهای نفتی به عنوان منبع اصلی درآمدی کشور و بیت المال ندارند


یکی از موضوعاتی که در تدوین و تصویب بودجه کشور در نظام های سیاسی مردمسالار باید رعایت شود « شفافیت » است بگونه ای که هر شهروندی بتواند با رجوع به متن قانون بودجه از دخل و خرج دولت سر درآورد و مطلع شود، و از این طریق امکان نظارت عمومی بر هزینه کرد بودجه عمومی فراهم آید. از یاد نبرده ایم که احمدی نژاد در ابتدای کار دولتش ادعا کرد که می خواهد با تغییر نظام بودجه نویسی و گنجاندن اعداد و ارقام بودجه در یک برگه آ-چهار امکان شفافیت و اطلاع همه شهروندان را نسبت به بودجه عمومی فراهم آورد اما در عمل تدوین لوایح و تصویب قوانین بودجه سالانه در این سالها بگونه ای شده است که حتی مجریان نیز در اجرای قانون بودجه سردرگم شده اند چه برسد به شهروندان عادی که دانش و تجربه ای در این باره ندارند.

یادآور می شود که رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در دولت احمدي‌نژاد قول داده بود‌ كه لايحه ی بودجه ی سال 85 را بر پايهء «بودجه عملياتي» تهيه و تدوين و به مجلس ارايه کند. يقينا اگر اين وعده تحقق می یافت گامي اساسي و اصلاحي برای شفاف سازی در نظام بودجه‌ريزي كشور برداشته می شد اما نه تنها این قول عملی نشد بلکه در سال 85 رئیس دولت فرمان انحلال این سازمان را صادر و صورت مسئله بودجه نویسی بر این مبنا را پاک کرد و بلایی را بر سر نظام بودجه نویسی کشور آورد که از نتایج سحرش به تاخیر افتادن پی در پی ارائه لایجه بودجه به مجلس بوده است بگونه ای که برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب در دوسال اخیر رسیدگی و تصویب لایحه بودجه به سال اجرای بودجه افتاده است!

باید دانست تدوین «بودجه عملياتي»، آخرين تجربه براي بهره‌مندي حداكثري از منابع درآمدي دولت‌ها براي ارايهء خدمات کارآ به شهروندان است. اگر مساله اصلي علم اقتصاد را تخصيص بهينه ی منابع كمياب بين تقاضاهاي گوناگون و به حداكثر رساندن رضايت مصرف‌كنندگان بدانيم، همه ی بحث و جدال‌هايي كه به ويژه در سه قرن اخير پيرامون علم اقتصاد و مكاتب اقتصادي اجتماعي انجام شده، در پاسخگويي به اين مساله بوده است. تجميع بحث‌ها و نظريه‌ها در قالب سه نوع نظام «اقتصاد بازار»، «اقتصاد برنامه‌ريزي شده يا متمركز» و «اقتصاد مختلط» تجلي خارجي يافته كه كشورهاي دنيا به گونه‌اي تجربي يا علمي يك نوع از آن‌را پذيرفته و عملكرد اقتصادي خود را بر آن پايه بنيان نهاده‌اند. آنچه مشهود و برجسته است اينكه عملكرد و دستاوردهاي نظام‌هاي «اقتصاد بازار» و «اقتصاد مختلط» بر نظام «اقتصاد برنامه‌ريزي شده يا متمركز» پيشي گرفته و تقريبا در جهان امروز كمتر اقتصاددان نظريه‌پردازي از اينگونه نظام اقتصادي دفاع و آن را در عمل توصیه مي‌كند.
نظام اقتصادي ايران به دليل وابستگي به درآمد نفت و ساختار خاصي كه دارد و به ويژه نقش تعيين‌كنندهء دولت در اين زمينه، در قالب «نظام برنامه‌ريزي شده يا متمركز» و با تسامح در قالب «اقتصاد مختلط» جاي مي‌گيرد. اگر هر يك از اين‌دو قالب را براي اقتصاد ايران بپذيريم به معناي آن است كه دولت (نظام تصميم‌گيري حكومت اعم از قوه مجريه، قوه مقننه و ديگر نهادهاي تاثيرگذار) نقش اصلي و تعيين‌كننده را در تخصيص منابع كمياب جامعه در اختيار دارد و هرگونه تصميمي در مورد هزينه‌هاي دولت مي‌تواند سه عرصه ی توليد، توزيع و مصرف را در جامعه متاثر ساخته و جهت‌دهي منابع را به سوي گروه‌ها و اقشار خاصي كم و زياد كند و در نهايت، در بهره‌مندي شهروندان از خدمات عمومي تاثيرگذار باشد. بدون شك شكل‌بندي جامعه ی ايران به طبقات اجتماعي كم‌درآمد، متوسط و ثروتمند و نابرابري مشهود اقتصادي اجتماعي، فقر و غنا و عدم توسعه‌يافتگي متناسب با شرايط ايران ريشه در چنين موضوعي دارد و در واقع نظام بودجه‌ريزي كشور را بايد عامل اصلي اين وضعيت دانست.

كالبد شكافي تاريخي و عملياتي نظام بودجه‌نويسي ايران در حوصله ی اين نوشتار نيست، اما به طور اشاره مي‌توان گفت كه در دوره ی دولت اصلاح‌طلب خاتمي و مجلس ششم تلاش شد تا اصلاحاتي در نظام بودجه‌نويسي كشور به عمل آيد و در اين مسير اقدامات درخور توجهي نيز انجام گرفت كه در نهايت در قالب تعاريف و شكل‌بودجه‌نويسي (ساده‌سازي و شفاف‌سازي) و محتوايي (موضوعي كردن تبصره‌هاي بودجه و جدا كردن احكام دايمي و تجميع آنها در قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت) ظاهر شد، اما به جد مي‌توان گفت كه به لحاظ تخصيص منابع و نحوه ی هزينه کرد نظام بودجه‌ريزي ايران تاكنون در مقابل هرگونه اصلاحي مقاومت كرده و متاسفانه اين امر منجر به عدم بهره‌مندي بهينه و حداكثري از منابع و ناكامي مستمر دولت‌ها در تحقق اهداف كمي و كيفي خود بوده است. عدم تناسب بين هزينه‌هاي عمراني و جاري (20 به 80) در همه سال‌هاي گذشته، افزايش رو به تزايد ارقام بودجه و به ويژه سهم شركت‌هاي دولتي و گسترش مداخله دولت در اداره اقتصاد كشور بخشي از اين موضوع است كه سرجمع موجبات هرز روي منابع و دامن‌زدن به مفاسد اقتصادي را در كشور فراهم آورده است. در واقع «بودجه عملياتي» بنياني براي نظام بودجه‌ريزي با شاخص كارايي و « شفافیت » است و حاكميت اين روش در تهيه و تدوين لايحهء بودجهء در گرونگاهي نو و عزمي وافر براي ادارهء اقتصاد كشور به شمار مي‌رود كه البته با برخي شعارهاي دولتها مثل مبارزه با مفاسد اقتصادي نیزهمخواني کامل دارد. و قطعا یکی از اصلاحات اساسی که در کشور باید انجام گیرد اصلاح نظام تهیه و تدوین بودجه کشور براین پایه است.

« بودجه عملیاتی و شفافیت » امکان پایش ، ارزیابی مستمر و نظارت برای اجرای بودجه طی اجرا را با کم هزینه ترین فراهم می آورد. اینکه شاهدیم دستگاههای نظارتی همچون دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی قوه مقننه، و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان بازوی نظارتی قوه قضائیه در رسانه ها اعلام می دارند قادر به محاسبه دخل و خرج دولت نیستند، و دسترسی کامل به درآمدهای نفتی به عنوان منبع اصلی درآمدی کشور و بیت المال ندارند، و در گزارشات سالانه اینها خبر از گم شدن میلیاردها دلار و تومان وانحراف بالای 50 درصدی در اجرای قانون بودجه داده می شود، ناشی از پسرفت نظام بودجه نویسی ایران به شیوه عهد قجری در دوران دولت احمدی نژاد و حاکمیت یکدست اقتدارگرایان در کشور است، و نتیجه و پیامد ناگزیرش اینکه با درآمد نفت و گازی بالغ بر 560 میلیارد دلار در این دوران ( برابر با نیمی از کل درآمد ایران از فروش نفت و گاز در یکصد و شش سال گذشته ) و هزینه بیش از 400 میلیارد دلار آن در قالب بودجه های سنواتی کشور به لحاظ شاخص های کلان اقتصادی همچون نرخ رشد اقتصادی، نرخ رشد سرمایه گذاری، نرخ بیکاری، نرخ تورم،...نه تنها تکانی نخورده است بلکه در کل نزول و سقوط کرده است، و معلوم نیست که با ادامه این شیوه و روند چه وضعیتی در انتظار ایران خواهد بود؟
منبع: جرس


 


امروز: وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه و به دنبال مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، از تهران خواست تا شکافی را که به گفته وی میان ایران و ۵+۱ وجود دارد از میان بردارد. وی افزود: «اختلافات مهم بر سر برنامه هسته ای ايران باقی است.»

به گزارش رادیوفردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، چهارم خرداد‌ماه مذاکرات هسته‌ای در بغداد را «جدی» توصیف کرد و گفت اگرچه در این گفت‌و‌گوها فرصتی فراهم شد تا طرفین گفت‌و‌گو در مورد مسائل اساسی بحث کنند، همچنان شکافی میان ایران و گروه ۵+۱ «به وضوح» به چشم می‌آید.

خانم کلینتون که در یک کنفرانس خبری با حضور وزیر خارجه نیوزیلند سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: «ما معتقدیم که اکنون انتخاب با ایران است که برای از بین بردن این شکاف تلاش کند.»

وی همچنین افزود: «تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.»

ایران و گروه ۵+۱ روز چهارشنبه و پنجشنبه در بغداد مذاکرات هسته‌ای خود را در سه جلسه دنبال کردند و در این مذاکرات طرفین گفت‌و‌گو بسته‌ پیشنهادی خود را به طرف مقابل ارائه کردند.

در پایان این جلسات، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نیابت از گروه ۵+۱ اعلام کرد که بر پایه توافق انجام شده، دور بعدی مذاکرات ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو برگزار خواهد شد.

خانم اشتون با تأکید بر این‌که هر دو طرف خواهان پیشرفت هستند و مبنای مشترکی هم برای این پیشرفت فراهم است، افزود هنوز اختلافات جدی نیز وجود دارد

وی خاطر نشان کرد که طرفین گفت‌و گو توافق کرده‌اند برای بسط مبنای مشترک به مذاکرات بیشتری نیاز است و تصریح کرد که گروه ۵+۱ در روزهای آینده با ایران در تماس نزدیک خواهد بود تا شرایط برای مذاکرات مسکو مهیا شود.

هیلاری کلینتون نیز روز پنجشنبه در این خصوص گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که از اکنون تا دیدار بعدی در مسکو، کارها به صورت مداوم پیش برود و کاملا واضح است که کارهای بسیاری هست که باید انجام شود.»

جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی ۲۶ فروردین‌ماه و پس از ۱۵ ماه وقفه دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای را آغاز کردند.

در حال حاضر به گفته کاترین اشتون، ایران آمادگی خود برای پرداختن به موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها طرف غربی در بسته پیشنهادی خود خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران شده و در مقابل متعهد شده است که تسهیلاتی نظیر ایزوتوپ‌های پزشکی و اجزای یدکی هواپیماهای مسافربری را در اختیار ایران قرار دهد و همچنین در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌هایی با ایران داشته باشد.

در مذاکرات بغداد، ایران نیز بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده است، بسته‌ای که به گفته خبرگزای جمهوری اسلامی، ایرنا، بر مبنای «مذاکرات استانبول» و به طور «گام به گام» به گروه ۵+۱ پیشنهادهایی ارائه کرده است.

آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در بسته پیشنهادی ایران با دیدار بازرسان سازمان ملل از مجموعه‌های نظامی‌ که از نظر غرب مشکوک به دنبال کردن ابعاد نظامی فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران است، موافقت شده است.

در خصوص اعلام نظر طرفین گفت‌وگو درباره این بسته‌های پیشنهادی خبری منتشر نشده است.

غرب و اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دارای بعد نظامی می‌دانند و خواستار شفاف‌سازی تهران در این زمینه هستند. ایران همواره این اتهام را رد و تأکید کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، فعالیتی که تهران آن را حق مسلم خود می‌داند.


 


امروز: به گزارش منابع خبری انرژی و اقتصاد، هر ۲۲ روز یکبار چهار کشور امارات، عربستان، عراق‌ و قطر یک میلیون و صد و سه هزار بشکه نفت بیشتر از ایران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت صد دلار فروخته شود در مدت ۲۲ روز سه هزار میلیارد تومان پول ایران را غارت می کنند.

به گزارش آفتاب، با مقایسه و کنار هم قرار دادن چند آمار نفتی به این نتیجه می رسیم که هر ۲۲ روز سه هزار میلیارد تومان از سرمایه ملت ایران کسر می شود و این امر با سکوت تلخ مسئولان مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، هنگامی که در مبحث نفت و گاز، سخن از موقعیت جغرافیایی ایران می‌شود، نخستین مقوله مهم، وجود میادین مشترک نفت و گاز ایران با همسایه‌های خود خواهد بود.

همچنین وجود مرز مشترک آبی و خاکی در برخی حوزه‌های نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه، باعث شده است که این مسأله، اهمیت بسیاری داشته باشد، به گونه‌ای که کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی از آن به عنوان خط مقدم صنعت نفت یاد ‌می‌کنند..

ایران ۲۸ میدان مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه دارد. در پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران است، رقیب قطری روزی ۳۶۰میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند و ما ۲۱۰ میلیون گاز برداشت می‌کنیم.

کشور عراق نیز از میادین مشترک با ایران ۲۹۵ هزار بشکه نفت برداشت می‌کند که این میزان از طرف ایران ۱۳۰هزار بشکه است.

همچنین در میادین مشترک با امارات نیز این کشور ۱۳۶ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، این در حالی است که ایران ۵۶ هزار بشکه تولید دارد. این موضوع در مورد میادین مشترک با عربستان نیز وجود دارد به طوری که کشور عربستان از میادین مشترک ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این میزان در طرف ایرانی ۴۲ هزار بشکه است.
کشور قطر با ۱۲ کیلومتر حفاری افقی در این لایه نفتی روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از آن برداشت می‌کند که این میزان در طرف ایرانی صفر است.

با یک محاسبه سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که کشور عراق ۱۶۵هزار بشکه، امارات ۸۰هزار بشکه، عربستان ۴۰۸ هزار بشکه و قطر ۴۵۰هزار بشکه بیشتر از ایران نفت از میادین مشترک برداشت می کنند.

در مجموع این چهار کشور یک میلیون و صد و سه هزار بشکه نفت بیشتر از ایران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت صد دلار فروخته شود و قیمت هر دلار با توجه به نرخ دولتی ۱۲۲۶ تومان باشد در مدت ۲۲ روز به عدد تلخ سه هزار میلیارد تومانی (معادل اختلاس بزرگ) می رسیم.

این گزارش می افزاید: با توجه به نقش نفت در اقتصاد ملی از یک سو و در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان از سوی دیگر، رقابت سخت کشورهای همسایه در توسعه و برداشت هرچه بیشتر از ذخایر هیدروکربوری و تلاش شبانه‌روزی آنان برای فاصله بیشتر با ایران در نرخ برداشت از مخازن، موضوع میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان، به مسأله‌ای ملی تأثیرگذار بر منافع ملی بدل شده است.


 


امروز: مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم گفت: با توجه به اقداماتی که مرتضوی با حمایت دولت طی مدت فعالیت دو ماهه خود در تامین اجتماعی انجام داده به همین دلیل ماندگاری وی در این سازمان قطعی است.
سید جواد زمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد رفتن و یا ماندن مرتصوی در تامین اجتماعی ، افزود: اقداماتی که وی در دوره کوتاه فعالیت خود تاکنون انجام داده برای مجموعه تامین اجتماعی مفید بوده است به همین دلیل وی در این سازمان می ماند.

وی با اشاره به اینکه مرتضوی هماهنگ با دولت حرکت می کند، تاکید کرد: هماهنگی وی با دولت و همچنین حمایت دولت از مرتضوی باعث شده که بتواند اقداماتی انجام دهد که مدیران قبلی توان انجام آن را نداشتند.

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم در مورد احتمال استیضاح مجدد مرتضوی نیز گفت: تعدادی از نمایندگان که برای استیضاح مرتضوی امضا جمع کرده بودند امضای خود را پس گرفتند و استیضاح منتفی شد و براساس آیین نامه مجلس دیگر امکان استیضاح مجدد وی وجود ندارد.

زمانی در مورد تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و شستا نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه نتایج تحقیق و تفحص از سوی کمیته ذیربط به هیات رئیسه تحویل داده نشد به همین دلیل در مجلس هشتم مود بررسی قرار نگرفت اما به احتمال زیاد در مجلس بعدی محقق خواهد شد.


 


امروز: شهردار تهران گفت:در شهرها در حوزه ساختاری و کارکردی دچار مشکلات عمیق هستیم و زخم های کهنه ای در آنجا وجود دارد نمونه آن نیز معماری شهرها است و ما امروز واقعاً بی هویت ترین معماری ها را در شهرهای خودمان شاهد هستیم.
به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف پنج شنبه شب در آیین اختتامیه نخستین همایش بین المللی معماری و توریسم در مشهد اظهار داشت: امروز همه باورمان بر این است که شهر یک موجود زنده بوده، حیات دارد و نباید انگشت در چشم آن کرد.

دکتر محمدباقر قالیباف شهردار‌ تهران طی سخنانی در نخستین همایش بین‌المللی معماری و توریسم که در محل مرکز همایش های صدا و سیمای شهر مقدس مشهد برگزار شد ، سالروز حماسه آزاد‌سازی خرمشهر را تبریک گفت و افزود: سوم خرداد یادآور رشادتهای فرزندان این سرزمین است و باید از همه این شهدای این حماسه مخصوصاخادم الشریعه که در عملیات بیت‌المقدس فرماندهی تیپ امام‌رضا‌(ع) را بر عهده داشت یادی داشته باشیم.

دکتر قالیباف در ادامه بر ضرورت استفاده از نظریات اندیشمندان و متخصصان تاکید کرد و گفت: وقتی در اوایل قرن بیستم موضوعات را رصد می‌کنیم شاهدیم در آن زمان مدیران خیلی احساس نیازمندی به علم نمی‌‌کردند و خود را بی‌نیاز از علم می‌‌دانستند اما در دهه اول قرن 21 وقتی کار مدیران را رصد می‌کنیم شاهد آن هستیم که امروز از علم احساس بی‌نیازی نمی‌کنند، اما یک درک سطحی و برداشت غلط و بعضاً از علم و کارهای علمی در مجموعه کارها می‌بینیم.

شهردا تهران یادآور شد: نتیجه این برداشت سطحی ان می شود که همه افرادی که در حوزه عقل نظری بحث های بسیار مهمی را مطرح کرده و در حوزه تئوری و نظری مبانی را در اصلاح رویکردها تنظیم می کنند اما در حوزه عقل ابزاری افرادی که مثل بنده در مدیریت هستیم تا انها را به کار بگیریم، اینجاست که چرخ کار نمی چرخد و درجا می زنیم.

وی در ادامه یاداور شد: در این بیست و اندی سال مرتب در حوزه توریسم معماری و شهرسازی بحث کردیم و مستندها، داکیومنت‌ها و پیشنهادات بسیار خوبی نیز دیده ایم اما آیا در این سه دهه ای که پشت سر گذاشتیم اتفاق مهمی در عرصه معماری و هرچه برون داد آن بوده رخ داده است؟

دکتر قالیباف تاکید کرد اگر بقیه قرن بیست و یکم را نیز به همین نحو ادامه دهیم به کار به همین منوال خواهد گذشت و ایران هنوز کشوری در حال توسعه است اما معلوم نیست چه زمانی می خواهد به توسعه برسد.

شهردار تهران در ادامه به موضوع معماری در شهر پرداخت و گفت باور همه ما این است که شهر یک موجود زنده است و حیات دارد و نیازمند یک رصد جدی است بنابراین کسی باید دقیقاً نبض شهر را بگیرد و علائم حیاتی آن را کنترل کند.

وی همچنین به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و ابراز داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون تولید، استقلال و عزت خود را حفظ کند اما این تولید باید در راه تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: وقتی به این موضوع بر می گردیم شاهد هستیم در شهرها در حوزه ساختاری و کارکردی دچار مشکلات عمیق هستیم و زخم های کهنه ای در آنجا وجود دارد نمونه آن نیز معماری شهرها است و ما امروز واقعاً بی هویت ترین معماری ها را در شهرهای خودمان شاهد هستیم.


 


امروز: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: تاکنون خانه سینما شکایتی از تصمیم شورای فرهنگ عمومی به دیوان نکرده است و چنانچه شکایتی در این راستا صورت نگیرد، انحلال خانه سینما پابرجا است.

به گزارش ایلنا، محمدجعفر منتظری با اشاره به مباحث اخیر مطرح شده درباره خانه سینما، اظهار داشت: انحلال خانه سینما در دو مرجع صورت گرفته است و تصمیم انحلال در هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در شورای فرهنگ عمومی اتخاذ شده است.

منتظری افزود: در پی اعلام انحلال خانه سینما، این خانه از تصمیم هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیوان شکایت کرد که این تصمیم پس از بررسی با توجه به مغایرت با برخی قوانین در دیوان نقض شد.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: اما تاکنون خانه سینما شکایتی از تصمیم شورای فرهنگ عمومی به دیوان نکرده است و چنانچه شکایتی در این راستا صورت نگیرد، انحلال خانه سینما پابرجا است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته