-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 05/24/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/3/3
  •  

    مهشید راستی
    زنانه‌ها

    داشتم فکر میکردم ...
    چرا از خشونت خانگی ، یا خشونت بر علیه زنان صحبت می کنیم ؟( خودم هم از این ترم ها استفاده کرده ام ) آیا در این ترم ها جای فاعل خالی نیست ؟ در هر دو فاعل مرد است ، چرا از خشونت مردان بر علیه زنان صحبت نمیکنیم ؟ با کی رودروایسی داریم ؟ بهتر این نیست که با برجسته کردن نقش مردان در خشونت بر علیه زنان ، مسئولیت آنان را هم در اعمال خشونت برجسته کنیم ؟ این کاری است که جمعیت های مردان برای برابری در جهت مبارزه با خشونت مردان بر علیه زنان انجام میدهند ، یعنی برجسته کردن مسئولیت مرد که خشونت را اعمال می کند. چرا ما در زبان فارسی از آوردن نام فاعل این خشونت خودداری می کنیم ؟ بهتر نیست که فاعل را در این جرم مشخص کنیم ؟ شاید دفعه ی بعد که از خشونت مردی بر علیه همسرش یا پارتنرش صحبت کردیم ، عوض این که کسی بپرسد : زن چه کار کرده بود ، با این پرسش روبرو شویم که مرد چه کار کرد !
     
    سرچشمه ی این فکر بحثی بود که با مردی که تراپیست است و با مردانی که خشونت به زنان را اعمال می کنند کار میکنم داشتم.
    از چند مرحله  در پروسه ی کار بر علیه خشونت مردان صحبت میکرد.
    خشونت ، مسئولیت ، رابطه ی این دو ، پی آمد های خشونت ، و یافتن راههای آلترناتیو برای خشونت . 
    و این که طول می کشد که مردان قبول کنند که مسئول در اعمال خشونت آنها و فقط آنها هستند. بلکه مدتها سعی و تلاش می کنند که خشونت را به گردن زن بیاندازند که " اگر چنین نمیکرد من هم چنان نمی کردم "اما با قبول مسئولیت خود در اعمال خشونت ، قدم بزرگی در راه درست در تراپی برداشته می شود. 
    مسئله این است که ما همیشه از خشونت بر علیه زنان در رابطه صحبت می کنیم . ولی مگر این خشونت را چه کسی ـ بغیر از مرد ـ انجام میدهد ؟ و چرا از مرد هیچ صحبتی به عمل نمی آید ؟ آیا سخن گفتن از نقش مرد ، قسمتی از اجبار او به پذیرفتن مسئولیت خودش نیست ؟
     
    * تیتر از سی‌میل

     
     

    1391/3/3

     

    حسن همایون
    مه

    خُب هستند کلام‌ها، کلمه‌ها و پدیده‌هایی بس که تکرار می‌شوند از معنا خالی می‌‌شوند. فاقد معنا می‌شوند و به نوعی به وررطه‌‌ی ابتذال می‌افتند به این اعتبار که بس تکرار شده؛ عادی، دست‌مالی، نخ‌نما و فاقد هر معنایی شدند. به گمان نگارنده مرثیه‌ی «ممد نبودی ببنی» از آن دست کلام‌هایی است که از فرط تکرار بدل به امر مبتذل شده است. می‌‌خواهم به فراخور آن‌چه می‌دانم نگاهی دیگر به «ممد نبودی» داشته باشم.

    «ممد نبودی ببینی» در شمار مراثی فولکلر است که ریشه در سنت ادبیات محلی ایران دارد. به اعتقاد نگارنده این اتفاق در هر فرایندی اعم از خودآگاه یا کاملا ناخودآگاه رخ داده باشد یک معنای مهم را در خویش پنهان دارد؛ آن‌ چیزی که «صدا / ادبیات رسمی» همواره سعی در استحاله و مصادره‌ی این معنای ضمنی داشته و دارد. مردمی که در جنگ آسیب دیدند و ایستادند بر سر دفاع از کیان سرزمین‌ و باروهای‌شان، به زبانی دیگر سوگو‌اری می‌کنند.»ممد نبودی ببینی» یکی از مصادیق آن زبان دیگر است. به بیانی که «ادبیات رسمی» نیست ادبیاتی سرشار از تصنع. به استناد آن‌چه که در همه‌ی این سال‌ها به عنوان «شعر دفاع مقدس» می‌بینم، کم‌و بیش هر آن‌چه می‌بینم مگر همین حضور صمیمی، ساده، بی‌تصنع و اغراق مردمی است که تا پای جان برای دفاع از کیان سرزمین‌شان ایستادند. به اعتقاد نگارنده در مواجه با جنگ و تبعاتش «ادبیات غیر رسمی»، «فرهنگ شفاهی» و مراثی از همین دست یعنی «ممد نبودی ببین» در بازنمایی واقعیت مردمی جنگ تحمیلی بیشتر کارکرد دارد، تا لفاظی‌های تصنعی کسانی که به عنوان «شاعران دفاع مقدس» مدام از کنگره‌های شعر خاطره‌ی سکه‌ها را با خویش به خانه می‌برند و بس!

    در تریبون‌های رسمی، رسانه‌ها «ممد نبودی ببینی» بدل شده به یک نوستالژی صرف است. اما برای مردمی که سال‌ها در جنگ هزینه دادند و هنوز هم هزینه می‌دهند، «ممد نبودی ببینی» یک نوستالژی صرف نیست. بلکه یاد‌آور اندوه‌های این‌جایی – اکنونی است. مردم هزینه داده در جنگ دیروز به باور بر آمده از آموزه‌های اعتقادی ‌از «شهادت‌» فرزندش دیروز توامان خوشحال و سوگوار بود؛ امروز اما یک‌سره «اندوهگین» است و آن‌چه برجای مانده احساس خسران است. به این معنا که دیروز در ورطه‌ی هولناک جنگ مردم نقشی حقیقی بی چشم‌داشت در سرنوشت، آینده سرزمین و کشورش داشتند تا جایی که از دادن جان فرزندش دریغ نمی‌کرد اما امروز می‌بینم، آن فرد ایرانی مخاطب روایتی از جنگ است‌و می‌بیند با آن‌چه که خود با جفت چشم‌هایش دیده نمی‌خواند. با آن‌چه از سر گذرانده نمی‌خواند. این خسران از همین‌جا آب می‌خورد. از این‌جا که دیگر آن «ممد نبودی ببینی» که برای «رسانه‌های رسمی» و «صدای رسمی» بدل به نوستالژی صرف شده است، برای مردم هزینه داده در سال‌های جنگ نوستالژی نیست بخشی از گذشته نیست الان است که سر می‌چرخاند و نیست فرزندی که رفت دیگر نیست. تا این‌جا این فقدان را به اعتبار باور‌های دینی ارزش می‌داند و خوشحال است. اما آن‌جا که روایت‌های مخدوش، غیر واقعی، تک‌صدایی از «مقاومت» مردمش در برابر دشمن می‌بیند؛ آن‌جا دیگر چیزی نیست اندوه‌هش را فرو بنشاند و عمیقا احساس خسران می‌کند. این‌ همان کاری است که «رسانه‌های رسمی»،«ادبیات – سینمای رسمی» در فرایندی مضحک و هولناک با مردمی می‌کند‌ که مقاومت کردند.

    پی‌نوشت ؛ این پست با احترام به مرد‌ها و زن‌هایی تالیف شده است که در راه دفاع از ایران و مردم ایران کشته شدند


     
     

    1391/3/3
  •  

    امیرعباس ریاضی
    نامه‌های سوشیانت هزارم

    اسلام حرف‌های مهم اما فراموش شده، بسیار دارد. حرف‌هایی که از بس نگفتند لابد حالا گفتن‌اش می‌شود تشویش اذهان عمومی و الخ و خب در حکومتی که تنها اسم اسلام را یدک می‌کشد اما در ضدیّت با اسلام راستین است، ممنوعیت چاپ و انتشار این حرف‌ها خیلی بدیهی و غیر تعجب‌آور ست.
    کتابی که لینک‌اش را می‌گذارم را ۷-۸ سال پیش خواندم. در مورد حجاب است که آن روزها بدجور درگیرش بودم. این‌قدر برایم مهم بود که رفتم صحافی درست و درمانی کردم‌اش و جاهایی از آن را خط کشیدم و حاشیه زدم، کاری که در هر صد کتاب شاید یک‌بار هم انجام‌اش ندهم. به یکی دو نفر از اساتید حوزه‌ی علمیه‌ رفته‌ی دانشگاه دادم‌اش که بسیار مذهبی می‌نمودند. حرفی نداشتند در جواب‌اش. آخر سر هم یکی‌شان کتاب را با تمام حواشی‌اش برد و دیگر نیاورد. خودم فکر می‌کنم فرضیات کتاب را تا زمانی که کسی ردیّه‌ی سالم و علمی‌ای بر آن ننویسد لاجرم باید درست و صحیح خواند.

    توصیه می‌کنم بخوانیدش.

    [حجاب شرعی در عصر پیامبر]


     
     

    1391/3/3

     

     
    بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رشته "مطالعات زنان" در دانشگاه‌های ایران به رشته "حقوق زن در اسلام" تبدیل می‌شود.
     
    به نوشته روزنامه شرق، این تصمیم در جلسه دیروز "شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی" شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده است.
     
    این شورای تخصصی دارای ۲۰ عضو است و به ریاست غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه ایجاد تغییرات در دروس علوم انسانی دانشگاه های ایران را به عهده دارد.
     
    غلامعلی حدادعادل در این جلسه در ارتباط با انجام تغییرات در رشته مطالعات زنان تاکید کرد رویکردی که در حال حاضر در ارتباط با زنان در جهان رایج است با اسلام تعارض دارد.
     
    آقای حداد عادل همچنین به انتقاد از رویکرد سال‌های گذشته در ایران در ارتباط با رشته دانشگاهی زنان پرداخت و آن را «مقلدانه و بدون نقد و بررسی» عنوان کرد.
     
    رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در عین حال گفت که به موضوع زنان باید از نظر حقوقی هم نگاه شود، یعنی معلوم شود که در نظام حقوقی اسلام، زن به‌عنوان یک انسان می‌تواند همپای مردان پله‌های تکامل معنوی را بپیماید.
     
    در پی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، آیت الله خامنه ای آموزش علوم انسانی در ایران را زمینه ساز "بی اعتقادی به تعالیم اسلامی" دانست و از دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست که به این مساله رسیدگی کنند.
     
    چند ماه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد، ایجاد شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی را به تصویب رساند تا زیر نظر غلامعلی حداد عادل، وظیفه "اسلامی کردن" آموزش علوم انسانی را بر عهده بگیرد.
     

     
     

    1391/3/3

     

     
    یک نوجوان ۱۵ ساله از استان چهارمحال و بختیاری به دلیل عدم توانایی هزینه درمانش به بیمارستان، از بیمارستان ممنوع‌الخروج شده است.
     
    رحیم انصاری بارزی از روستای شوارز چهار محال و بختیاری که یکی از روستاهای محروم این استان است، اجازه خارج شدن از بیمارستان را ندارد و در بخش جراحی این بیمارستان بستری است.
     
    رحمت انصاری بارزی، برادر بزرگ‌تر وی که هزینه تمام شده بیمارستانی رحیم را دو و نیم میلیون تومان عنوان کرده، افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای بستری کردن برادر کوچک‌ترم در بیمارستان نیاز داشتم که با در اختیار داشتن ۸۰۰ هزار تومان و تهیه ۵۰۰ هزار تومان آن از طریق صدقه دادن ۴۰، ۵۰ ، ۲۰ هزار تومانی کارگرانی مثل خودم جمع‌آوری شد در اصفهان موفق به بستری کردن رحیم شدم.
     
    برادر بزرگ‌تر رحیم با بیان اینکه بیمه روستایی و بیمه دانش‌آموزی رحیم هیچ کمکی به تسریع و کاهش هزینه‌های درمانش نکرد، گفت: زمانی که نزد مددکار بیمارستان چمران برای کمک رفتم، تنها از وی شنیدم که بیمه روستایی و دانش‌آموزی یک برگه تزئین شده‌ای است که هیچ کارایی از آن بر نمی‌آید.
     
    وی افزود که برای دریافت کمک به نزد مددکار استانداری اصفهان رفته است اما «مددکار استانی در پاسخ به درخواست من گفت یکصد نفر مانند برادر شما هم‌اکنون کنار خیابان هستند، اما کمکی به آنها نکردیم.»
     
    برادر بزرگتر رحیم خاطر نشان کرده است: «حتی قادر به تهیه داروهای برادرم نیستم و این در حالی است که پزشک رحیم گفته است اگر داروهایش را مصرف نکند احتمال خطر مرگ برای رحیم وجود دارد.»
     
    سال گذشته اخبار مشابه مبنی بر رها کردن بیماران بی پول از سوی بیمارستان ها در خیابان منتشر شد که با واکنش منفی مردم روبرو شد. 
     
    منبع: فارس
     
     
     

     
     

    1391/3/3

     

     
    در حالی که جدال بر سر اظهارات علی مطهری در خصوص به گفته وی درباره دخالت سپاه در انتخابات اخیر مجلس هم‌چنان ادامه دارد، مصطفی کواکبیان، دیگر نماینده اصولگرای مجلس، نیز این اتهام را علیه سپاه مطرح کرد.
     
    کواکبیان، نماینده سمنان و مهدی‌شهر، روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، در نطق میان‌دستور خود در مجلس اظهار کرد که مستنداتی مبنی بر دخالت سپاه پاسداران در انتخابات اخیر مجلس دارد و خواستار تشکیل هیئتی شد تا این مستندات را بررسی کند.
     
    آقای کواکبیان گفت: «بسیار خوشحالم که مسئولان سپاه هرگونه دخالت را تکذیب کرده‌اند، البته پیشنهاد می‌کنم اگر خواستند به این موضوع رسیدگی کنند، هیئتی را برای این موضوع تعیین کنند. مخصوصا به حوزه انتخابیه اینجانب رسیدگی کنند تا بنده هم مستنداتی در اختیارشان قرار دهم.»
     
    علی مطهری، نماینده تهران، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در سخنانی در مجلس گفته بود: «دخالت سپاه در بسياری از حوزه‌های انتخابيه مشهود بود و بسياری از کانديداها، چه آنها که در حوزه‌ها رای آوردند و چه کسانی که رای نياوردند، اين واقعیت را تاييد می‌کنند.»
     
    به دنبال این اظهارات سپاه این اتهام را رد و تأکید کرد که این ارگان حق پیگیری حقوقی اتهام‌زنندگان را برای خود محفوظ می‌داند.
     
    انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی ۱۲ اسفند‌ماه در حالی برگزار شد که بسياری از گروه‌های مستقل و اصلاح‌طلب انتخابات مجلس نهم را به دليل دخالت‌های نيروهای بسيج و سپاه در آن و همچنين آزاد نبودن رای‌گيری تحريم کرده بودند.
     
    با این‌ حال علی مطهری نخستین نماینده اصولگرا بود که سپاه پاسداران را متهم به دخالت در انتخابات مجلس نهم کرد و نقش آن در حوزه‌های رأی‌گیری را مورد انتقاد قرار داد.
     
     

     
     

    1391/3/3

     

     
    گرانترین تابلوی موزه هنرهای معاصر ایران که اثری است از جکسون پولاک و ۲۵۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده در گمرک ایران توقیف شده است.
     
    به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر نقاش مشهور آمریکایی که جزو گنجینه‌های موزه هنرهای معاصر تهران است، شش ماه پیش برای حضور در نمایشگاه‌هایی به ژاپن فرستاده شد.
     
    اما ۲۲ اردیبهشت امسال مدیران گمرک اجازه ترخیص این اثر گرانبها را ندادند. آن‌ها علت این کار را بدهی وزارت ارشاد عنوان کردند و گفتند تا زمانی که ارشاد بدهی‌اش را به گمرک نپردازد، این تابلو در توقیف باقی خواهد ماند.
     
    این در حالیست که علی اصغر امیرنیا، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس این خبر را تکذیب کرد و گفت که علت توقف این تابلو در گمرک این است که به طور معمول ترخیص آثار گرانبها از گمرک، طول می کشد. او به خبرگزاری فارس گفته که این موضوع در حال پی گیری است.
     
    از سوی دیگر، احسان‌الله عباسی، مسئول گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از نگهداری این اثر در محل گمرک ابراز نگرانی کرده و گفته که ممکن است اثر جکسون پولاک که ارزشش ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، در آنجا آسیب ببیند.
     
    گمرک ایران اعلام کرده که تنها راه ترخیص این تابلو، تسویه بدهی وزارت ارشاد به این سازمان است. در عین حال روابط عمومی گمرک اعلام کرده که مسئولیت هرگونه آسیب به این تابلو، متوجه وزارت ارشاد است و گمرک مسئولیتی در این مورد ندارد.
     
    موزه هنرهای معاصر تهران هم اعلام کرده است: "معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان برگشت تابلوی جکسون پولاک به صورت مستمر در حال پیگیری موضوع است و این تابلو بزودی پس انجام مراحل گمرکی به گنجینه موزه باز گردانده می‌شود. همچنین دو تابلوی دیگر گنجینه موزه که همین مشکل را داشته به محض ورود به ایران و پس از انجام امور گمرکی بلافاصله ترخیص و به موزه برگردانده شد."
     
    این تابلوی جکسون پولاک (نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی) که آخرین بار ۲۵۰ میلیون دلار قیمت گذاری شده، با تکنیک رنگ و روغن کشیده شده و به گفته مدیران موزه هنرهای معاصر، کشورهای زیادی خواهان خرید آن از ایران هستند.
     
     
     
     
     
     

     
     

    1391/3/3

    گزارش‌ها حاکی از آن است که جمعی از مخالفان بازگشایی خانه سینما صبح روز سه شنبه (۳ خرداد) روبروی این نهاد صنفی دست به تجمعی اعتراض آمیز زدند.

    خبرگزاری فارس این افراد را «جمعی از اهالی فرهنگ و هنر شامل کانون مستند‌سازان جهادی، هیئت هنرمندان حزب‌الله، بسیج هنرمندان و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری هنر» معرفی کرده است.

    بر اساس این گزارش، سهیل کرمی، مستندساز و از اعضای سابق انصار حزب الله، درباره این تجمع گفته که تجمع کنندگان نسبت به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر «ادامه (کار) این خانه» معترض هستند و اعتراض نخست آن‌ها به قوه قضائیه و اعتراض بعدی به وزارت ارشاد است.

    دیروز دیوان عدالت اداری در پرونده شکایت خانه سینما از وزارت ارشاد پیرامون دستور انحلال خانه سینما، به نفع خانه سینما رای داد و اعلام کرد که دستور انحلال این نهاد غیر انتفاعی دارای مشکل است.

    علی اکبر بختیاری، مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری روز گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که خانه سینما می‌تواند دوباره بازگشایی شود.

    صحبت‌های آقای بختیاری در حالی مطرح شد که وزارت ارشاد ایران پس از رای دیوان عدالت اداری نیز همچنان مخالف بازگشایی این نهاد صنفی است.

    آقای کرمی در تجمع اعتراض آمیز مخالفان بازگشایی خانه سینما با هشدار به وزیر ارشاد گفته که «اگر خود ایشان هم کوتاه بیاید بچه حزب‌اللهی‌ها کوتاه نخواهند آمد و حتی مقابل وزارت ارشاد هم تجمع می‌کنیم.»

    وی خانه سینما را به «جاسوسی برای بی‌بی‌سی» از راه ساختن فیلم برای این شبکه تلویزیونی و «کری‌خوانی علیه نظام» در جشن خانه سینما متهم کرد.

    در این میان مسئولان خانه سینما اما ترجیح دادند بازگشایی این مکان به روز ششم خرداد موکول شود.

    منبع: فارس

    مرتبط:

    وزارت ارشاد دستور «انحلال» خانه سینما را صادر کرد

    شورای فرهنگ عمومی کشور، رای به «غیر قانونی» بودن خانه سینما داد

    «خانه فساد سینما را باید بر سر صاحبان آن خراب کرد»
     


     
     

    1391/3/3

    احمدرضا رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، از اجرای طرح ارتقا امنیت اخلاقی در ۱۰ استان کشور به غیر استان های تهران و البرز طی چند روز آینده خبر داد.

    به گزارش ایسنا، آقای رادان گفته که نیروی انتظامی برابر قانون این طرح را اجرا می کند و مازندران و گیلان جزو ۱۰ استانی هستند که این طرح در آن ها اجرا خواهد شد.

    آقای رادان به نام دیگر استان ها اشاره ای نکرد.

    جانشین فرماندهی نیروی انتظامی افزود که پلیس در این طرح با «با اراذل و اوباش ، بدپوششان، تجهيزات دريافت ماهواره و آلودگي‌هاي صوتي برابر قانون برخورد خواهد کرد.»

    هر ساله با گرم شدن هوا در فصل بهار، پلیس ایران برنامه ای را تحت عنوان طرح امنیت اخلاقی به اجرا در می آورد که پیشتر تمرکز این برنامه بر آنچه که بدحجابی خوانده می شد، قرار داشت.

    آقای رادان همچنین ادامه داده که طرح سالم‌سازی دریا نیز از اول تیرماه در سه استان شمالی و سواحل جنوب ایران به منظور «بهبود وضعیت اخلاقی سواحل» اجرا خواهد شد.

     

    منبع: ایسنا


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته