-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 05/23/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در حالی که تلاش بیش از سه دهه نهادهای امنیتی برای ارایه طرحی مناسب برای پوشش و حجاب به بن بست رسیده است، مدیر مؤسسه تسنیم نور از تدریس رشته تخصصی حجاب وعفاف به عنوان یکی از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه علمیه خبر داد.

اعلام این خبر در زمانی صورت می گیرد که نیروی انتظامی با گرم شدن هوا، دور تازه ای از برخورد با شهروندان را به بهانه امنیت اجتماعی آغاز کرده است.

مهدی بیاتی، مدیر مؤسسه تسنیم نور، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ،‌ با بیان اینکه بیش از یک سال از رایزنی‌ برای تأسیس رشته تخصصی حجاب و عفاف،‌ می‌گذرد، ابراز کرد: در صورت تصویب این طرح، رشته تخصصی حجاب وعفاف به عنوان یکی از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه علمیه تدریس می شود.

مسؤول مؤسسه تسنیم نور عنوان کرد: برای رشته تخصصی حجاب و عفاف هنوز اقدامی صورت نگرفته است و نمی‌توان به عنوان یک رشته به آن نگاه کرد، از این‌رو حجاب و عفاف را می‌توان به عنوان گرایش رشته تخصصی تبلیغ در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه محتوای آموزشی و دروس تخصصی گرایش حجاب و عفاف تدوین شده است، اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح در حوزه علمیه موافقت شده و تا کنون بیست و پنج واحد برای آن در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام بیاتی مساعدت بزرگان حوزه علمیه را در تحقق رشته تخصصی حجاب و عفاف خواستار شد و گفت: تا کنون تمام مراحل اجرایی این امر انجام شده و منتظر تصویب این طرح در شورای عالی حوزه علمیه قم هستیم.

مسؤول مؤسسه تسنیم نور تربیت طلاب متخصص را یکی از اهداف مهم این طرح ارزیابی کرد و ابراز داشت: سی و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و بسیاری از افراد در زمینه اهمیت موضوع عفاف و حجاب سخن می‌گویند، اما هنوز وظیفه اصلی حوزه یعنی تربیت متخصصانی در این عرصه به انجام نرسیده است.


 


عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از افزایش نظارت بانک مرکزی بر فعالیت نظام پولی کشور و برخورد با موسسات و بانک‌های متخلف خبر داد و گفت: برخی از مباحث جلسه ستاد محرمانه بود.

به گزارش همشهری آنلاین؛ «عزت الله یوسفیان» از برگزاری جلسه دیشب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد و گفت: در حال حاضر گرچه بانک مرکزی نظارت خود را بر نظام بانکی و عملکرد بانک‌ها و بخش پولی کشور بیشتر کرده است، اما در جلسه ستاد بر افزایش و تشدید نظارت‌ها تاکید شد و این موضوع مهمترین بحث جلسه بود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار بر این شده است که بانک مرکزی به هیچ وجه اجازه ندهد که در مبادلات بانکی تخلفاتی به وجود آید.

وی با اعلام اینکه موضوعاتی مانند تخلفات برخی از بانک‌ها مانند بانک تات و در نتیجه ادغام آنها با سایر موسسات پولی مطرح نشد، اظهار داشت: همچنین مقرر شد که موسسات پولی و حتی بانک‌هایی که از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، فعالیت و مجوز آنها بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

یوسفیان اضافه کرد: اگر فعالیت این موسسات و بانک‌ها مطابق با مقررات و قوانین بانک مرکزی نباشد مورد تذکر واقع خواهند شد و با فعالیت آنها برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در عین حال برخی از موسسات پولی که از بانک مرکزی مجوز دارند اگر مطابق با این قوانین و تحت نظر بانک مرکزی فعالیت نکنند و فعالیت آنها برخلاف مقررات باشد به آنها نیز تذکر داده می‌شود و اقدامات لازم در مورد آنها صورت خواهد گرفت.

عضو ستاد مرکزی مبارزه با مفاسد اقتصادی به مهر گفت: سایر مباحث مطرح شده در جلسه دیشب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی محرمانه است.

در همین حال، معاون اول رئیس جمهور بر لزوم تبعیت کامل تمامی بانک‌ها، صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتباری از مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی تاکید کرد.

محمدرضا رحیمی با بیان اینکه بانک مرکزی باید به طور کامل بر روند فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اشراف داشته باشد، خواستار تقویت بانک مرکزی برای جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده‌ها شد.

در این جلسه نماینده بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی موسسات مالی و اعتباری ارائه کرد و پیشنهاداتی نیز برای تسریع در روند این ساماندهی ارائه شد.


 



 


یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «به اعتقاد من اقدامات دولت اقداماتی اتفاقی نیست و در این شش، هفت سال گذشته تمام سیاست های دولت نهم و دهم دقیقا در جهت ریشه کنی تولید در کشور بوده که ظاهرا این سیاست ها جواب داده و این بیکاری گسترده که اکنون در کشور وجود دارد امری تصادفی نیست و محصول سیاست های دولت است که با هدف خاصی انجام گرفته است.»

تشدید بحران رکود اقتصادی در کشور و اینکه عرضه نیروی کار فراوان با ایجاد فرصت های جدید شغلی همخوانی ندارد باعث شده جمع کثیری از کارگران به راحتی اخراج شوند.

چندی پیش دبیر اجرایی خانه کارگر تهران با اعلام این موضوع نسبت به عواقب روی آوردن برخی بنگاه های بزرگ کشور به اخراج نیروهای کار هشدار داد.

اسماعیل حق پرستی با بیان اینکه موج جدیدی از اخراج کارگران به راه افتاده است اظهار داشت: اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی با افزایش مشکلاتشان ناچارند با بخش اعظمی از نیروی کار خود تمدید قرارداد نکنند یا نسبت به اخراج آنان اقدام کنند.

از سوی دیگر موج فزاینده ای از جوانان در حالی از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند که برای آنها در جامعه کاری وجود ندارد.

چه عواملی به رشد بیکاری دامن زده است؟ پیامدهای این اپیدمی بیکاری چیست؟

بیکاری موجود نتیجه سیاست های ضد تولیدی دولت های نهم و دهم است

دکتر حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «نرخ بالای بیکاری در کشور نتیجه سیاست های ضد تولیدی دولت های نهم و دهم است و به اعتقاد من سیاست های ضد تولیدی دولت یک برنامه حساب شده برای تعطیلی تولید در ایران بوده که مراحل مختلف آن در حال اجرا است.»

وی ادامه داد: «از جمله شواهد این ادعا می توان به این مسئله اشاره کرد که در سالی که به نام تولید ملی نام گذاری شده و به دولت گفته می شود کالاها و خدماتی که در داخل کشور قابل تولید است را وارد نکند، دولت اقدام به واردات گسترده می کند.»

سیاست های دولت با هدف تخریب تولید داخلی اتخاذ می شود

وی افزود: «به نظر من هیچ یک از سیاست های دولت نمی تواند اتفاقی باشد و کاملا تنظیم شده و با هدف تخریب تولید در داخل کشور اتخاذ می شود. شما می بینید دولت رسما اعلام می کند که قصد واردات ۲۴ میلیارد دلار کالاهایی را دارد که در داخل کشور قابل تولید است. کالاهایی از جمله منابع تولید محصولات کشاورزی و دامی و جالب است که این موضوع را تصمیم انقلابی هیات دولت نیز می نامد.»

این استاد دانشگاه اظهار داشت: «در این بین ما شاهد هستیم که دهها شرکت تولیدکننده منابع دام و طیور و دامداری ها به دلیل عدم حمایت های دولت و به دلیل افزایش قیمت هزینه های نهاده ها و به خصوص انرژی در اثر طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها که عملا طرح آزادسازی قیمت ها بود دچار ورشکستی شده و یا در آستانه ورشکستگی هستند و یا بسیاری از فعالیت های خود را تعطیل کردند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «این مبلغ ۲۴ میلیارد دلار با دلار ۱۷۰۰ تومان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان می شود و اگر دولت فقط همین ۴۰ هزار میلیارد تومان را به جای اینکه دور بریزد و به تولیدکننده دام و طیور برزیلی و یا برنج کار هندی و پاکستانی بدهد و هیچ بازگشتی نداشته باشد و فقط توانسته باشد با این کار قیمت بازار را برای شش ماه به تعبیر خود کنترل کند؛ می توانست یک کار دائمی کند.»

وی ادامه داد: «دولت می توانست این ۴۰ هزار میلیارد تومان را با وام ارزان قیمت و با نرخ بهره پایین در اختیار تولیدکننده های داخلی قرار دهد و در قبال آن از آنها تعهد بگیرد که عرضه بازار را تامین کنند که من مسلم می دانم در این صورت نه تنها اشتغال زیادی در این بخش ها بوجود خواهد آمد و دهها هزار نفر شاغل خواهند شد و تولید ملی افزایش پیدا خواهد کرد و رونق اقتصادی حاصل خواهد شد؛ بلکه این کار باعث تقویت بنیان های تولید شده و استمرار تولید در این حوزه ها برای سال های آینده تضمین خواهد شد. در حالی که اگر دولت این ۴۰ هزار میلیارد تومان را صرف واردات کند شش ماه بعد دوباره بازارها خالی می شود.»

دلبستگی به منافع ملی در سیاست های دولت غایب است

وی افزود: «به اعتقاد من درک این مسئله نیازمند این نیست که کسی اقتصاد بداند و یا از فهم بالایی برخوردار باشد؛ بلکه فقط نیازمند دلبستگی به منافع ملی است که این موضوع در سیاست های دولت غایب است.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «به اعتقاد من اقدامات دولت اقداماتی اتفاقی نیست و در این شش، هفت سال گذشته تمام سیاست های دولت نهم و دهم دقیقا در جهت ریشه کنی تولید در کشور بوده که ظاهرا این سیاست ها جواب داده و این بیکاری گسترده که اکنون در کشور وجود دارد امری تصادفی نیست و محصول سیاست های دولت است که با هدف خاصی انجام گرفته است.»

آسیب به بنیان های تولید و سلب اعتماد از تولیدکنندگان

راغفر درباره پیامدهای بیکاری در جامعه گفت: «مهم ترین پیامد بیکاری در حوزه اقتصادی آسیب هایی است که به بنیان های تولید در کشور وارد می شود و آنگاه اعتماد تولیدکنندگان اولین موضوعی است که مورد هدف واقع می شود. این امر باعث می شود تولیدکنندگانی که در آینده بخواهند در این زمینه ها سرمایه گذاری کنند به دلیل عملکرد دلبخواهی دولت ها نسبت به آینده سیاست هایی که در این حوزه ها وجود خواهد داشت که در اثر تجربه عملکرد دولت های گذشته بوجود آمده بسیار با احتیاط عمل کرده و وارد فعالیت نشوند.»

وی ادامه داد: «یعنی یکی از عوارض جدی آن سلب اعتماد از سرمایه گذاران آتی است. بدین معنا که علاوه بر اینکه ریشه های اقتصادی نهادها و بنگاههای فعال موجود سوزانده شده در آینده هم تاثیر منفی بر روی اعتماد سرمایه گذاران نسبت به سیاست های دولت های آتی گذاشته تا کسی جرات سرمایه گذاری نداشته باشد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: «نکته دیگر اینکه بنگاههایی که تعطیل می شوند اقدام به جمع آوری منابع باقی مانده خود کرده و از کشور خارج و یا وارد فعالیت های دلالی می شوند. در این وضعیت سفته بازی بیش از پیش رونق خواهد گرفت و این موضوع خود باعث افزایش قیمت سایر کالاها در بازار می شود و به افزایش تقاضا دامن زده و نقدینگی را به شدت افزایش می دهد که این موضوعات همگی عواملی تورم زا هستند و آن وقت رکود توام با تورم شکل گرفته که در همه جای دنیا آثار بسیار مخربی بر حوزه اقتصاد و اجتماع دارد.»

افزایش جرم و جنایت یکی از پیامدهای بیکاری و تورم

وی ادامه داد: «پیامدهای اجتماعی حاصل از رکود تورمی شامل رشد جرم و جنایت، افزایش اشکال مختلف نابسامانی های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، خودکشی و سرخوردگی های مختلف است که تنها بخش مختصری از تبعات اجتماعی گسترش رکود تورمی در کشور خواهد بود.»

وی افزود: «در حوزه فرهنگی باید گفت که یکی از ویژگی های عمده تورم این است که نابرابری ها را به شدت افزایش می دهد و گفته می شود که تورم خود یک ابزار بازتوزیع درآمد و ثروت در کشور است و در همه جوامع به همین صورت عمل می کند.»

وی ادامه داد: «یعنی کسانی که دارای دارایی های گسترده هستند در اثر تورم، قیمت دارایی های آنها مانند ملک، ساختمان، سکه، ارز به تناسب تورم و گاهی حتی بیشتر افزایش پیدا می کند و کسانی که این دارایی ها را ندارند باعث افزایش فاصله آنها از دیگران شده و فاصله آنها برای دسترسی به یک سطح حداقل زندگی عمیق تر می شود.»

بیکاری و مهاجرت های گسترده

این استاد دانشگاه گفت: «یکی دیگر از عوارض جدی بیکاری مهاجرت های گسترده به ویژه در میان جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است که به دلیل ناتوانی در دسترسی به شغل در اثر رکود گسترده و تورم لجام گسیخته ای که مسکن را از سبد مصرف جوانان خانوارهای متوسط و متوسط به پایین اعم از اینکه تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا نداشته باشند (که به مراتب در موقعیت های نازل تری قرار می گیرند)، خارج می سازد.»

وی ادامه داد: «بنابراین یکی از راههایی که برای خروج از این بحران در مقابل این افراد قرار دارد مهاجرت است. به همین دلیل ما شاهد مهاجرت گسترده مغزها از کشور هستیم که به نظر من این موضوع از هر مصیبت دیگری برای کشور اولی تر است.»

وی افزود: «اما آنهایی که در کشور می مانند نمی توانند به حداقل های زندگی دسترسی یابند، نمی توانند ازدواج کنند چون نمی توانند صاحب شغلی شوند و نمی توانند مسکنی حتی اجاره کنند چه برسد به اینکه خریداری کنند.»

راغفر گفت: «این موضوعات اشکال مختلف نابسامانی ها و ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی را در جامعه گسترش داده و از سوی دیگر خیلی از این افراد چون نمی توانند از مسیرهای رسمی، قانونی و منطبق با ارزش ها و هنجارهای حاکم صاحب حداقل های زندگی شوند؛ وارد میانبرهایی می شوند که هنجارها و قوانین را دور می زند که این امر سبب رشد و گسترش جرم و جرایم، فروش مواد مخدر و فعالیت های غیرقانونی در جامعه می شود.»

وی ادامه داد: «یکی دیگر از سرریزهای این اپیدمی تورم رکودی این است که دستگاههای جاری کشور مانند دستگاه قضایی اصلا توان مقابله و حل مشکلات و رسیدگی به پرونده ها را نخواهند داشت. نیروی انتظامی توان مقابله با این آسیب ها را از دست خواهد داد و این امر منجر به شکل گیری یک نوع هرج و مرج و بی قانونی در جامعه خواهد شد.»

وی در پایان تاکید کرد: «این موضوعات آثار مستقیم سیاست های براندازی تولید در کشور است که این سیاست ها یک امر اتفاقی نیست و به اعتقاد من هر انسانی با داشتن یک عقل سلیم و حتی فاقد تحصیلات علمی اقتصادی این امر را درک می کند و بنابراین من به هیچ وجه نمی توانم بپذیرم اقداماتی که صورت گرفته و می گیرد یک امر تصادفی است؛ بلکه یک برنامه حساب شده برای ریشه کنی تولید در کشور است.»


 


پیکرهای پاک ۹۶ شهید دوران دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد خاک میهن اسلامی‌مان شدند.

صادق اسدی مسئول روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اعلام این خبر به ایسنا افزود: در مراسم انتقال این شهیدان به خاک کشورمان سردار سرتیپ پاسدار سیدمحمد باقرزاده رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، سرهنگ عشقی فرمانده قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس استان خوزستان و تعدادی از مقامات کشوری و لشکری این استان حضور داشتند.

وی ادامه داد: پیکرهای پاک این شهیدان که به تازگی در مناطق عملیاتی «فاو و مجنون» تفحص شده‌اند، فردا و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر به این شهر وارد و با حضور مردم شهرهای آبادان،خرمشهر،شادگان،اروندکنار،مینوشهر و چویبه از «میدان مقاومت» تا مسجد جامع خرمشهر تشییع خواهند شد.


 


در سی امین سالگرد آزادی خرمشهر، محمود دردکشان، از مؤسسان سپاه و فرماندهان دوران دفاع مقدس که نقش فعالی در بازسازی مناطق جنگ زده خرمشهر عهده دار بود، بازداشت شد. این یار شهید حاج داود کریمی که برای اجرای حکم به زندان استان قم فراخوانده شده بود، در آخرین روز اردیبهشت ماه برای دهمین بار در سی سال اخیر زندانی شد.

دردکشان از همراهان سردار داوود کریمی از فرماندهان سپاه محمد رسول الله و جنگ به شمار می رود که علیرغم راه اندازی سپاه استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان، پس از شش ماه از این نهاد جدا شد و به همراه جمعی از همفکران خود از مسجد الحجت اصفهان به فعالیت های خود در استان سیستان وبلوچستان ، بهشر، بوشهر ، خرمشهر و در جبهه های جنگ ادامه دادند که بیش از یکصد شهید در جنگ هشت ساله ایران و عراق در راه دفاع ازدین و میهن تقدیم کرده اند.

بر اساس گزارش سایت ملی- مذهبی، دادگاه ویژه روحانیت قم این فعال سیاسی را به اتهام تبلیغ علیه نظام- فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب علیه مسئولان به قصد تشویش اذهان عمومی- به یک سال زندان و هفت سال محرومیت از سخنرانی و برگزاری هر نوع جلسه و اجرای برنامه محکوم کرده است.

در متن کیفر خواست صادر شده از سوی دادگاه ویژه روحانیت قم برای محمود دردکشان آمده است: "با عنایت به گزارشات واصله از اداره کل اطلاعات استان قم، شرح مطالب و استدلالات فوق)حکم یک سال حبس) به شرح زیر است: سابقه محکومیت و اقاریر متهم نسبت به بیان مطالب و انجام اقدامات منتسب به وی و دفاعیات بلاوجه او و دیگر امارات و قرائن موجود در پرونده دادگاه، بزه کاری وی را در حد فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محرز و مسلم تشخیص داده، نامبرده را به تحمل یکسال حبس محکوم می نماید و از آنجا که متهم دارای سابقه بوده مع الوصف به اقدامات خلاف قانون و مجرمانه خود ادامه می دهد، با استناد به مادتین ۱۹ و ۲۰ نامبرده را به محرومیت از برگزاری هرگونه جلسات، میتینگ های سیاسی، اجرای برنامه و سخنرانی در هر نوع مجالس و جلسات برای مدت ۷ سال به عنوان مجازات تتمیمی محکوم می نماید".

محمود دردکشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال نه بار به صورت متناوب بازداشت و زندانی شده است. او که از اعضای بنیانگذار مسجد الحجت اصفهان به شمار می آید، نخستین بار در اوایل دهه ۶۰ به مدت دو هفته بازداشت شد. دردکشان دومین بار در سال ۱۳۷۱ به همراه سردار حاج داوود کریمی و ده نفر دیگر از فرمانده هان جنگ به اتهام ترویج سیاسی آیت الله منتظری بازداشت و به چهار سال زندان محکوم شد که ۱۰ ماه ابتدایی این دوره از زندان را در انفرادی در زندان توحید بسر برده است. درست یک سال پس از آزادی از زندان در سال ۷۵، در حمله نیروهای امنیتی به بیت آیت الله منتظری که منجر به حصر خانگی بیش از ۵ سال آیت الله منتظری شد در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۷۶ مجددا دستگیر و زندانی شد.

دردکشان که تاسیس سپاه پاسداران استان های سیستان و بلوچستان و اصفهان را نیز در کارنامه فعالیت های خود دارد، در سال ۷۸ برای چهارمین بار در فرودگاه اصفهان بازداشت شد. در مهر ماه ۸۰ و برای پنجمین بار همزمان با سفر آقای خامنه ای به استان اصفهان بازداشت شد، به تهران منتقل شده و بدون هیچ اتهامی تا پایان سال ۸۰ (به مدت پنج ماه) در زندان باقی ماند. او در سال ۸۷ نیز به اتهام ایراد سخنرانی در شرایطی که حکم منع سخنرانی اش صادر شده بود بازداشت شد و ۱۳ روز در بازداشتگاه ماند.

در دی ماه ۱۳۸۸ و همزمان با درگذشت آیت الله منتظری، محمود دردکشان برای هفتمین بار در خیابان توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب شتم قرار گرفت و بازداشت شد که پس از تحمل ۵۵ روز زندان آزاد شد. دادگاه ویژه روحانیت قم پس از آزادی او در سال ۸۸، به محرومیت پنج ساله او از اقامت و تردد در استان اصفهان و دو سال زندان تعلیقی حکم داد. پس از گذشت دو دهه از زندان سال ۷۱ مامورین امنیتی در سال ۹۰ طی تماس تلفنی برای عودت وسایلش با وی تماس گرفتند که پس از مراجعه، او را به بازداشتگاه بردند که با پیگیری اعضای خانواده اش سریعاً آزاد شد. صبح روز۱۸/۱۰/۹۰ با ورود نیروهای اطلاعات قم به منزل او و تفتیش منزلش برای هشتمین بار باز داشت شد.

وی این بار در تاریخ ۳۱/۲/۹۱ برای دهمین بار، درآستانه خرداد ماه برای اجرای حکم یک ساله به زندان فراخوانده شد.


 


گروهی از فعالان دانشجویی با ارسال نامه ای به مجید توکلی، فعال دانشجویی در بند به بهانه سالروز تولد او، خطاب به وی نوشتند: به پاس تلاش های بی وقفه ات در راه مبارزه با استبداد، و در زادروز میلادت، بار دیگر یادت را گرامی میداریم و ایمان داریم به این سخن تو که “راهی را که آغاز کرده ایم، سرانجام به پایان خواهیم رساند”.

در این نامه که به امضای بیش از صد نفر از فعالان دانشجویی سابق و فعلی رسیده و در سایت دانشجونیوز منتشر شده، امضا کنندگان از مقاومت و ایستادگی مجید توکلی در برابر استبداد تقدیر کرده و نوشته اند: سه بار بازداشت، چهار سال زندان، ماه ها سلول انفرادی و انواع شکنجه، محرومیت از تحصیل، محرومیت از دیدار مادر و قطع تماس تلفنی رنج هاییست که آگاهانه به جان خریدی، اما تو برای ما و جنبش آزادی خواهی مردم ایران، نه قربانی نقض حقوق انسانی که قهرمان مقاومت و ایستادگی و شجاعت نسل دانشجو بودی.

این فعالان دانشجویی، خطاب به توکلی نوشته اند: تو را شرف جنبش دانشجویی ایران می نامند. و چه شایسته بود این نام برای تو، وقتی روز دانشجو به قلب تپنده جنبش دانشجویی آمدی تا نگذاری سکوت دانشگاه را فرا بگیرد. می دانستی آمدنی است که بازگشتی ندارد، اما چه باک که شرف جنبش دانشجویی سکوت دانشگاه را تاب نمی آورد. آمدی تا هر چه فریاد داری بر سر استبداد بزنی، بایستی و از هر چه داری بگذری. و تن استبداد می لرزید از شجاعت فریاد های تو و هنوز می لرزد از مقاومت بی بدیل تو. تو که یک تنه برای دستگاه عریض و طویل استبداد بحران آفریدی، در آزادی و حصرت. مزدوران استبداد در آرزوی تحقیر تو چادر بر سرت کردند، ولی چادر مجید نماد مقاومت شد، شوری برانگیخت و موجی به راه انداخت.

در بخش دیگری از این نامه می خوانیم: سالی دیگر گذشت و تو هنوز در بندی، اما همه ما و نسل جدید دانشجویان همنوا با تو زمزمه می کنیم سرود آزادی را. بدان آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست، و نیک می دانیم که اگر نبود شجاعت و ایستادگی تو و یاران دربندت، این آتش زنده نمی ماند. کابوسی که حاکمان روزی در دانشگاه می دیدند، روز دیگر در خیابان دیدند و امروز این کابوس را در زندان و قلب دستگاه سرکوب می بینند.


 


معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار در همه گروه‌های سنی ۹ میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد.

علی باقرزاده عصر امروز در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و رؤسای شهرستان‌ها و مناطق و شورای سوادآموزی این استان اظهار کرد: دوره ابتدایی زیربنای دوره آموزشی است و با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی این دوره تقویت و به آن توجه ویژه می‌شود.

باقرزاده به ضرورت شناسایی و جذب بی‌سوادان گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال اشاره کرد و گفت: با شناسایی افراد در این گروه سنی و برنامه‌ریزی سوادآموزی تا پایان برنامه پنجم توسعه جشن پایان بی‌سوادی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: این تعداد شامل ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال است که همه باسواد می‌شوند.

باقرزاده گفت: این تعداد شامل کسانی است که در آمارگیری سراسری اعلام بی‌سوادی کرده و یا توسط مدیران مجتمع‌ها و مدارس شناسایی شده‌اند.

وی گفت: ادغام سوادآموزی و آموزش و پرورش بخش مهمی از مشکلات تشکیلاتی را برطرف کرده و فعالیت‌ها در حیطه سوادآموزی رو به افزایش است.

این مسئول تصریح کرد: در بحث پایان بی‌سوادی بعضی از استان‌ها دو یا سه سال زودتر از سال ۹۴ و قبل از پایان برنامه پنجم توسعه و در کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی پایان بی‌سوادی تا سال ۹۲ می‌شود.

رئیس سوادآموزی کشور گفت: تحقق این برنامه مستلزم مشارکت ادارات نهادها و دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بهزیستی، امور عشایر، کمیته امداد امام خمینی، صدا و سیما، جهاد کشاورزی و تشکل‌های مردم نهاد است.

باقرزاده گفت: بر اساس آخرین سرشماری حدود ۹ میلیون نفر بی‌سواد در گروه‌های سنی در کشور وجود دارد.


 


آیت الله العظمی یوسف صانعی در گفتاری به مناسبت آغاز ماه رجب، که در وب‌سایت دفتر این مرجع تقلید منتشر شده، به ذکر فضیلت‌های این ماه حرام پرداخت و از سیّد بن طاووس، از بزرگان تاریخ شیعه، نقل کرد: ماهى که جنگ در آن حرام است ما با خدا نجنگیم، با خلق خدا هم نجنگیم.

متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

رجب از ماه‌های حرام است. جنگ را مردم بت پرست و جاهلیّت در ماه‌های حرام ممنوع می‌دانستند و با دشمنانشان به احترام ماه رجب و ماه‌هاى حرام نمی‌جنگیدند. سیّد بن طاووس(قدّس سرّه) در اقبال می‌گوید: آیا خوب است ما ماه رجب به جنگ خدا برویم؟! آنهایى که مشرک و بت‌پرست بودند با هم نمی‌جنگیدند، سزاوار است ما هم با معصیت‌ها با خدا درگیر نشویم، خداى مهربان، خداى رئوف، خداى منّان، بعد هم فایده‌اى ندارد چون که با گناهانمان ما هستیم که ضرر می‌کنیم. ما را چه شده که براى این دنیا و براىِ این چهار روز زندگى، خداى نا‌خواسته گناه کنیم آن هم در ماه رجب، آن هم در ماهى که جنگ حرام بوده است. در ماه رجبى که به او «رجب الاَصَب» گفته‌اند، یعنى رحمت‌ها می‌ریزد، و هم «رجب الاَصَم» گفته‌اند، یعنى در میان ماه‌هاى دیگر در فضیلت شبیهى ندارد.[۱] و در بعضى از روایات رجب «شهر اللّه» معرفى شده است. شعبان شهر پیغمبر معرفى شده و رمضان شهر امّت معرفى شده است[۲] .

در ماه رجبى که «مَلِک داعى» است، ملک داعى مال ماه رجب است. در هیچ یک از ماه‌ها ما ملک داعى نداریم. در ماه رجب است که «مَلِک داعى» مرتب فریاد می‌زند، آیا توبه کننده‌اى هست که بیاید توبه کند، آیا ملتمسى هست که بیاید التماس کند؟ آیا گناه‌کارى هست که بیاید از گناهان خودش بر گردد؟ بالاتر از این، آیا ما در ماهى گناه کنیم، و در ماهى عبادت نکنیم که خداوند عظیم‌ترین رحمت و نعمتش را براى ما در این ماه قرار داده است؟! بالاترین نعمت در روز ۲۷ ماه رجب بعثت رسول‌اللّه(صلی الله علیه و آله و سلم) است: ( لَقَدْ مَنَّ اﷲُ عَلَى الْمؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِم[۳] «به یقین خدا بر مومنان منت نهاد که پیامبری از خودشان در میان آنان بر انگیخت». این نعمتى که نعمت کثیر است و بالاتر از او فرض نمی‌شود، در ماه رجب آمده است.

در این ماه یک مقدار به خودمان بیاییم. یک مقدار در خودمان و اعمالمان بنگریم. گاهى اگر توانستیم روزه بگیریم، ادعیه این ماه را بخوانیم. بنا بگذاریم حدّاقل ماه رجب گناه نکنیم. روز سوّم ماه هم که روز شهادت امام على‌النقى، امام هادى(علیه السلام) است، اظهار عزا کنیم. روزهاى دیگرش را هم محترم بداریم، ۱۳ رجب روز ولادت آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام). امّا همین نکته را از سیّد بن طاووس می‌خواستم نقل کنم که: «ماهى که جنگ در آن حرام است ما با خدا نجنگیم، با خلق خدا هم نجنگیم».

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت ها:

۱٫ نک : ثواب الاعمال ، ص۵۴

۲٫ زاد المعاد، ص ۱۲٫

۳- آل عمران(۳)، ۱۶۴٫


 


کلمه – گروه بین الملل: دادگاهی در مصر پنج مامور پلیس را روز سه شنبه (۲ خرداد) به اتهام قتل تظاهرکنندگان در جریان تجمع های اعتراضی علیه حکومت حسنی مبارک در ژانویه سال گذشته میلادی مجرم شناخته و هر کدام را به ده سال حبس محکوم کرده است.

این دادگاه به صورت غیابی برگزار شد. دو مامور دیگر به دوره های حبس تعلیقی محکوم و ده مامور دیگر از اتهامات وارده تبرئه شدند.

این اولین بار است که پلیس مصر به خاطر کشتن تظاهر کنندگان در اعتراضات بر علیه حکومت مصر محاکمه می شود. با این حال خانواده این تظاهرکنندگان که در جلسه دادگاه حضور داشتند آن را یک پیروزی به شمار آوردند و در حالی که اشک می ریختند از خدا تشکر کردند.

این ماموران پلیس به اتهام قتل و زخمی کردن تظاهرکنندگان در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ یا‌‌ همان «جمعه خشم» محکوم شده اند. در تظاهرات روزهای بیست و هشت و بیست نه ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی، پنج تظاهرکننده کشته و هفده تن دیگر زخمی شدند.

در جریان انقلاب ژانویه مصر نزدیک به ۸۵۰ نفر کشته و بیش از شش هزار تن دیگر زخمی شدند.

هنوز بسیاری از مقامات امنیتی و پلیس مصر در انتظار محاکمه هستند. حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر و پسرانش جمال و علاء از متهمان اصلی به شمار می آیند.


 


کلمه – زهرا امیری:

دیکتاتورها ترس های مشترکی دارند و همینطور روش های مشترکی برای مقابله با ترسشان. بیش از یک سال است که سوریه گرفتار بحرانی تمام عیار است. چهارده ماه است مخالفان دولت سوریه به روشهای گوناگون اعتراض خود را به حکومت بشار اسد ابراز کرده اند، از تظاهرات مسالمت آمیز گرفته تا تشکیل شورای مخالفان در خارج از کشور. اما تمامی این ها فقط یک پاسخ داشته است؛ گلوله.

نگاهی به جنایات رژیم اسد در سوریه برای بیننده ایرانی یادآور خاطراتی تلخ است. سه سال پیش در همین روزها، در خرداد ماه ۱۳۸۸ مردم کشورمان پس از چند سال نا امیدی و انفعال در حوزه سیاست آغاز کننده موجی شدند که به فاصله یک سال تونس و مصر و لیبی و سوریه را در برگرفت و سرآغازی شد برای بهار عربی در منطقه خاورمیانه، بهاری که در پس زمستان طولانی دیکتاتوری در این منطقه فرا رسیده بود.

در کشور هایی مانند تونس و مصر، موج تغییر با فرار دیکتاتور خیلی زود به پیروزی رسید. در لیبی پس از جنگی تمام عیار میان نیروهای قذافی و مخالفان عاقبت ناتو وارد عمل شد و دیکتاتور را سرنگون کرد.

اما مردم سوریه حوادثی را شاهد بودند که شبیه آن را دو سال قبل مردم ایران تجربه کرده بودند، از شکنجه های بیرحمانه در زندان های سوریه گرفته تا حمله به خوابگاه دانشجویان در حلب.

روش های تکان دهنده شکنجه در رژیم بشار اسد

در سوریه، ماه هاست که گروهی از مخالفان دست به اسلحه برده اند و در مقابل حکومت مقاومت می کنند. اتفاقات یک سال اخیر در سوریه نتیجه چهل سال حکومت خاندان اسد در سایه رعب و وحشت و سرکوب است. خاندان اسد در طول سالیان حکومت خود مخالفان را قلع قمع کرده و هیچ حزبی را تحمل نکرده است. حافظ اسد (پدر بشار اسد) که خود در جریان یک کودتای نظامی به قدرت رسید، همه مخالفان خود را از میدان به در کرد و تنها حزب قانونی سوریه را حزب بعث اعلام کرد.

اکنون سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود از ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط دولت سوریه سخن گفته است. در این گزارش از موارد متعدد شکنجه، کشتار و سوء رفتار با مخالفان گفته شده است. در این گزارش که روز سه‌شنبه (۲ خرداد) در لندن، مقر سازمان عفو بین‌الملل منتشر شد، آمده است که دولت سوریه با استفاده از نیروی مرگبار خود و شکنجه زندانیان در طول ۱۴ ماه سرکوب اعتراض‌ها، ممکن است دست به جنایت علیه بشریت زده باشد. عفو بین الملل با اشاره به الگوی به‌کار رفته توسط دولت سوریه و سوء استفاده‌های شدید رژیم اسد در برخورد با مخالفان می‌نویسد که ممکن است این رویکرد به جنایت علیه بشریت تعبیر شود.

در این گزارش با اشاره به «طارق زیاد عبدالقادر که در ۲۹ آوریل ۲۰۱۱ دستگیر و سپس جسدش در ماه ژوئن به خانواده‌اش در حمص تحویل داده شد»، تأکید می‌شود که در بدن او آثار “جراحت‌های متعدد” مشهود بود. در ادامه آمده است: «سوختگی‌های ظاهرا الکتریکی بر گردن و آلت تناسلی و سوختگی‌های دیگر و همچنین آثار دیگری که ظاهرا ناشی از ضربات شلاق و باتوم بر پهلوی او بود دیده می‌شدند.» از نمونه‌های دیگری که از آن سخن رفته است مردی در شهر ساحلی بانیاس است که در سه روز بازداشت خود، ضرب و شتم، شلاق و اجبار برای “لیسیدن خون خود از کف زمین” را تحمل کرده است.

عفو بین‌الملل در انتقاد از آنچه که رژیم سوریه بر نوجوانان روا می‌دارد از محمد الملا عیسی، نوجوان ۱۴ ساله از دیرالزور، واقع در شرق این کشور نام می‌برد که به دلیل سر باز زدن از شرکت در رژه هواداران دولت به ضرب گلوله کشته شد. این سازمان همچنین از اصلاحات سال گذشته بشار اسد مبنی بر لغو قانون شرایط اضطراری و برچیده شدن دادگاه ویژه امنیتی انتقاد می‌کند و می‌نویسد: این اصلاحات علی رغم اینکه گامی به جلو بودند «نتوانستند آزادی بیان و اجتماعات را به طور مؤثر تضمین کنند.»

بنا بر گزارش‌ سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم سوریه که اکثریت آنها را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند در اعتراض‌های ضد دولتی کشته شده‌اند.

صدای خس و خاشاک در سوریه

همزمان با آغاز اعتراضات مردم ایران، بسیاری از هنرمندان نامی و گمنام ایران حمایت خود را از مردم اعلام کردند. یکی از زیباترین حمایت ها توسط محمدرضا شجریان استاد و خواننده سنتی ایران انجام شد. شجریان پس از سخنان محمود احمدی نژاد رئیس دولت کودتا در میدان ولی عصر و خس خاشاک خواندن مردم ایران، اعلام کرد صدای خس و خاشاک ایران است.

چند روز پیش فضل شاکر هم به راه شجریان رفت. این خواننده مشهور عرب که در جشنواره موسیقی مراکش شرکت کرده است، هواداران خود را با نفرین کردن به بشار اسد رئیس جمهور سوریه غافلگیر کرد.

شاکر در جشنواره موازین در مراکش پیش از اجرای ترانه های خود از تماشاگران خواست در تایید نفرینهای او، آمین بگویند. حاضران که دلیل اقدام شاکر را نمی دانستند به درخواست او پاسخ مثبت دادند. شاکر ناگهان در برابر ۳۰ هزار نفر حاضر در جشنواره بشار اسد را نفرین کرد و گفت : خدا بشار اسد را نابود کند، خدا جان بشار اسد را بگیرد و حاضران به دنبال او آمین می گفتند. این خواننده لبنانی پیش از این حمایت خود را از اعتراضات مردم سوریه اعلام کرده بود و این امر واکنش های مثبتی در میان طرفداران او در جهان عرب به دنبال داشت .

بسیاری از هوادارن شاکر این اقدام را ستودند و از دیگر هنرمندان عرب به وِیژه هنرمندان سوری خواستند تا از انقلاب مردم سوریه حمایت کنند. اصاله نصری یکی دیگر از هنرمندان عرب که خود سوری است، نیز حمایت خود را علنا از اعتراضات مردم این کشور اعلام کرده است.

هشدار به اسماء اسد؛ تماشاچی نباش

«در جنگ ها همیشه مردان می میرند و زنان فرزندان دشمن خود را به دنیا می آورند.»

شاید این گفته چنگیز خان مغول در دوران خود معنایی داشت اما در دوران مدرن بی معناست. در جنگ های مدرن و حتی نیمه مدرن دیگر این مردان نیستند که رو در روی هم می ایستند و شمشیر می کشند و یا به سوی هم گلوله شلیک می کنند. در جنگهای امروزی گلوله های تانک یا موشک ها به ساختمان ها می خورد و زن و مرد و کودک را با هم می کشد. زنان نیز از جایگاه منفعل خود در جایگاه عمل قرار گرفته اند. اما جنگ در دنیای مجازی پا فراتر گذاشته و زنان را در موقعیت تصمیم گیران قرار داده است.

در جریان جنبش اعتراضی مردم ایران شاهد بودیم که زنان کشور در خط اول مبارزه گام برمی داشتند؛ از همراهی فکری و عملی زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، بانوی سبز ایران گرفته تا اعتراض مادران داغدیده و همسران و فرزندان اسرا.

چندی پیش همسران سفیران آلمان و بریتانیا در سازمان ملل، همسر بشار اسد را به مبارزه علیه همسر خود فرا ‌خواندند. هوبرتا فن فوس ـ ویتیگ، همسر سفیر آلمان در سازمان ملل و شیلا لیل گرانت، همسر سفیر بریتانیا در این سازمان، در نامه‌ سرگشاده‌ای به اسماء اسد، همسر بشار اسد، رییس جمهور سوریه از او خواستند تا دیر نشده به صفوف صلح‌دوستان بپیوندد.

این دو زن کنشگر حقوق بشر، به پشتیبانی از نهاد مستقل “Rise 4 Humanity”، در این رابطه فراخوانی در اینترنت منتشر ساختند و از اسماء اسد خواستند، در این لحظه‌ی تعیین‌کننده در تاریخ کشورش برای پایان دادن به درگیری‌های خونین و برقراری صلح اقدام کند. هوبرتا فن فوس ـ ویتیگ و شیلا لیل گرانت برای اشپیگل آنلاین مقاله مشترکی نوشته اند و یک فیلم ویدیویی با عنوان تماشاچی نباش هم همراه فراخوان منتشر شده است.

همسران سفیران آلمان و بریتانیا در سازمان ملل در این فیلم که به‌طور مستقل و با هزینه‌ خود ساخته‌اند، ضمن نمایش صحنه‌های جنگ داخلی در سوریه از اسماء اسد پرسیده‌اند: «وقتی فرزندانت در آینده از تو بپرسند، برای خاتمه دادن به خونریزی در جنگ چه کردی، چه پاسخی خواهی داد؟» این دو زن کنشگر در نامه‌ سرگشاده‌ خود می‌نویسند: ما هنوز هم امیدواریم که اسماء سرانجام پاسخ دهد: هرچند خیلی دیر برای برقراری صلح اقدام کردم، ولی سرانجام این کار را انجام دادم.


 


در حالی که یک سایت محلی از بیکاری هزاران کارگر کوره‌های آجرپزی در استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور خبر داده، یک فعال کارگری در تاکستان هم گفته است که کارگران بیکار شده در این شهرستان برای تامین معیشت خانواده‌های‌شان به شغل‌های کاذب از جمله دست فروشی روی آورده‌اند.

سایت کرمانشاه پست از بیکاری بیش از ۵۰۰۰ کارگر در نتیجه تعطیلی صد‌ها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخیر خبر داده و نوشته است: کوره داران و کارگران بیکار، آغاز هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت را عامل اصلی وضعیت ناامیدکننده خود عنوان کرده‌اند.

بنابراین گزارش، یارانه سوخت به کوره‌های سنتی تعلق نمی‌گیرد و موج بیکاری روستاهای گودین، شورچه، قارلق، کوچه، طاهرآباد، حسین آباد و … را فراگرفته است.

این همه در حالی است که هر کوره آجرپزی ده‌ها شغل ایجاد کرده بود. اهمیت اشتغال توسط این کوره‌ها آنجاست که از سایر استان‌ها منجمله کردستان، خرم آباد و شهرستان‌های تابعه برای یافتن شغل راهی این نقطه می‌شدند ولی اکنون نه از آن‌ها خبری است و نه خبر از لقمه نانی برای خود.

اهالی منطقه می‌گویند: مسئولین به اینجا مراجعه نمی‌کنند. در حالی که برخی کارگران دچار مشکلات جسمی شده‌اند. یکی از کارگران می‌گوید: نفت گران شد، کار از ما گرفته شد.

اکثر کارگران بیکار می‌گویند: بار‌ها به فرمانداری و استانداری نامه نگاری شده تا مشکل هزاران بیکار و تعطیلی صد‌ها کوره آجرپزی حل شود اما هر بار به در بسته خورده‌اند. جواب قانع کننده نیافته‌اند. وضعیت بیمه بیکاری آن‌ها نیز نامعلوم است. هر چند مسئولین مربوطه از طرح گازکشی کوره‌ها استقبال می‌کنند اما مردم و کوره داران اذعان دارند هر ایستگاه گازکشی هزینه‌های ده‌ها میلیونی در بردارد که آن‌ها از پرداخت آن عاجزند.

این گزارش می‌افزاید مهاجرت در میان بیکاران منطقه بشدت افزایش یافته است. برخی تا جنوب رفته‌اند شاید در بندرعباس یا جایی دیگر نانی بدست آورده و به گفته خودشان شرمنده زن و بچه نشوند.

همزمان در تاکستان هم یک فعال کارگری با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی این شهرستان با اتمام قرارداد کارگران قرارداد جدید منعقد نمی‌کنند، به ایلنا گفته است: بعضی از کارگران متخصص بیکار شده مجبور شده‌اند در واحد‌های کوچک‌تر بدون قرارداد و سایر مزایا با حداقل حقوق کار کنند.

دبیر اجرایی خانه‌کارگر تاکستان با تاکید بر اینکه واردات بی‌رویه کالا‌های مصرفی وضعیت واحد‌های تولیدی را نابسامان کرده است، عنوان کرد: تعدادی دیگر از کارگران بیکار شده برای تامین معیشت خانواده‌های‌شان به شغل‌های کاذب از جمله دست فروشی روی آورده‌اند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه افزایش تورم نیز بر واحد‌های تولیدی تاثیرگذار بوده است، افزود: اکثر واحدهای دچار بحران با عدم تمدید قرارداد کارگران خود برای ادامه روند تولید از کارگران بازنشسته که نیازمند پرداخت حق بیمه و سایر مطالبات قانونی نیستند استفاده می‌کنند.

محمد خانلو با بیان اینکه متاسفانه بعضی از مالکان و سرمایه‌گذاران بخش تولید با دریافت تسهیلات بانکی جهت تولید، به ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در مشاغل دیگر اقدام می‌کنند افزود: این در حالیست که این تسهیلات در جهت نو سازی ماشین آلات و توسعه تولید این واحد‌ها ارائه شده است.


 


در پی تجمع صنفی دانشجویان دانشگاه مازندران در اعتراض به اهمال مسئولین دانشگاه و درگذشت منصور فیروزی، دانشجوی کار‌شناسی ارشد، چهار تن از دانشجویان این دانشگاه به نامهای ابولفضل گرمابی، راستین اعلمی، پوریا خالقی و مبین رستمیان بازداشت شدند.

به گزارش دانشجونیوز، در اواخر هفتهٔ گذشته، منصور فیروزی دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشگاه مازندران، که ساکن خوابگاه نیز بوده دچار تشنج می‌شود. اما با وجود اطلاع رسانی سریع دوستان وی به بیمارستان دانشگاه، از اقدام سریع برای بهبود حال وی خودداری می‌شود و مقامات مسئول حال وی را رضایت بخش توصیف می‌کنند.

این دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشگاه مازندران شنبه بعدازظهر در میان بهت و حیرت دوستان وخانواده‌اش درگذشت و بسیاری از دانشجویان ساکن خوابگاه مسئولین دانشگاه را در این اتفاق مقصر می‌دانند.

به همین منظور امروز دوم خرداد، تجمعی در مقابل دانشکدهٔ انسانی در اعتراض به کوتاهی مسئولین دانشگاه برگزار شد و تا این لحظه چهار تن از دانشجویان به نام‌های ابولفضل گرمابی، راستین اعلمی، پوریا خالقی و مبین رستمیان بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیش از پنج نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران نیز روز گذشته به دانشگاه ممنوع الورود شده و چندین نفر نیز به حراست و نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.


 


کلمه: صبح امروز بسیاری از هنرمندان و فعالان سینمایی، پیامک‌های کوتاهی را با این مضمون برای دوستان خود ارسال کردند: «خانه سینما آزاد شد.» اشاره آنها به حکم جدید دیوان عدالت اداری بود که در خصوص شکایت خانه سینما از وزارت ارشاد بابت دستور انحلال این تشکل صنفی، دستور نقض این حکم را صادر کرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری امروز از این حکم و نقض دستور وزارت ارشاد خبر داد و اعلام کرد که تصمیم انحلال خانه سینما نقض شده است. او خاطرنشان کرد که در تصمیم مذکور، موازین قانونی رعایت نشده است.

اما دولت در ساعات گذشته نشان داده که قصد ندارد زیر بار این حکم قانونی برود و مقاومت در برابر آن را از همان ساعات اولیه اعلام حکم، آغاز کرده است. اولین واکنش از سوی وزیر ارشاد بود که در پاسخ به خبرنگاران گفت: تنها یک ایراد شکلی مطرح شده و ارشاد باز هم این موضوع را پیگیری می کند.

حسینی البته فراموش کرده بود که خود او چندی قبل در یک برنامه تلویزیون اعتراف کرده بود دلیل انحلال این تشکل صرفا حقوقی نیست. او گفته بود: در دو جشن اخیر خانه سینما اتفاقاتی رخ داده که مورد سوال افراد متعهد و متدین جامعه قرار گرفته است و نشان میدهد این جشنها نه یک فعالیت صنفی بلکه سیاسی هستند.

مشکل دولت با خانه سینما چیست؟

خانه سینمای ایران، نهاد مدنی سینماگران کشور است که در سال ۱۳۶۵ و در پس مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲٪ ار درامد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تاسیس شد. سه سال بعد هیات موسس خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه اندازی شد. خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد.

دولت احمدی نژاد که سر خوشی با نهادهای قانونی ندارد از ابتدا در صدد به دست گیری این نهاد مدنی بود. حمایت قاطع هنرمندان از نامزدی میرحسین موسوی و تحریم شرکت در جشنواره سینمایی فجر موجب شد که فشار بر خانه سینما افزایش یافته تا جایی که روزنامه کیهان هم به کمک دولتیان آمد.

مشکل دولت احمدی نژاد با خانه سینما به دو سال قبل بر می‌گردد؛ وقتی که برخی هنرمندان در جشن این تشکل با لباس سبز به روی سن رفتند و اصغر فرهادی هم در سخنان کوتاهی از فضای بسته موجود انتقاد کرد و خواستار باز شدن عرصه برای فعالیت آزادانه هنرمندانی همچون جعفر پناهی و محسن مخملباف شد.

این اتفاقات به زنجیره ای از چالش ها بین این تشکل صنفی و دولت منجر شد که در نهایت به تلاش برای ایجاد تشکل‌های موازی و پس از شکست آن طرح، به اعلام انحلال خانه سینما منتهی شد.

در این میان، هنرمندان هم اتحاد صنفی بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشتند و در مهمترین اقدام در این راستا، در حالی که حملات رسانه های دولتی به عسگرپور به اوح خود رسیده بود، نامه‌ای یک خطی در حمایت از او به امضای صدها چهره شاخص و برجسته سینمایی کشور رسید که در آن آمده بود: “برای حفظ سینمای ارزش‌مدار ایران و جامعه‌ی اصناف سینمایی درکنار مدیرعامل منتخب خود (خانه سینما) ایستاده‌ایم.”

اما انحلال خانه سینما واکنش های گسترده ای را از سوی هنرمندان در پی داشت. بسیاری از بازیگران و کارگردانان مشهور از این تصمیم انتقاد کردند و گفتند و نوشتند که خانه سینما را خانه قانونی خود و مأمن اهالی سینما می‌دانند.

بهمن فرمان آرا در اعتراض به این انحلال، سیمرغ بلورین جشنواره فجر را پس داد. عزت الله انتظامی، مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش و بسیاری دیگر از اهالی هنر و فرهنگ هم به این تصمیم وزارت ارشاد اعتراض کردند.

با این حال وزارت ارشاد از تصمیم خود عقب نشینی نکرد تا اینکه شکایت مدیران خانه سینما به نقض دستور انحلال این تشکل در دیوان عدالت اداری انجامید.

واکنش‌های متناقض دولتی

چیزی از انتشار خبر نقض دستور انحلال خانه سینما نگذشته بود که روابط عمومی سازمان سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که احمدی‌نژاد فردا اولین جلسه شورای عالی سینما در سال جاری، فردا به ریاست محمود احمدی‌نژاد فردا برگزار خواهد شد.

بلافاصله پس از این اعلام ناگهانی، مصاحبه های مسئولان دولتی علیه حکم خانه سینما آغاز شد. سجادپور مدیر کل نظارت ارزشیابی وزارت ارشاد از اعلام موضوع به صورت رسانه‌ای انتقاد کرد و گفت: از نظر ما همچنان «تعطیلی» خانه سینما برقرار و قطعی است.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هم اعلام کرد: صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.

معاون حقوقی وزیر ارشاد نیز ایراد دیوان عدالت اداری به رای انحلال خانه سینما را جزئی توصیف کرد و خبر نقض این رای از سوی دیوان عدالت اداری را به کلی تکذیب کرد.

خانه سینما: فعالیت خود را از فردا از سر می‌گیریم

اما با وجود حجم فضاسازی های دولتی ها، خانه سینما اعلام کرد که فعالیت خود را از فردا سوم خردادماه از سر می‌گیرد.

بر اساس بیانیه هیئت مدیره و مدیر عامل خانه سینما، این تشکل اعلام کرده که: فعالیت‌های رسمی‌ خود را از روز سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر عزیز که نماد عشق و ایثار و آزادی است از سر می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: در پی اعلام رای دیوان عدالت ‌اداری مبنی بر نقض دستور انحلال خانه سینما ضمن تبریک به اهالی صبور و عزیز جامعهٔ اصناف سینمای ایران، ‌ بار دیگر بر اعتقاد خود بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی به عنوان راه‌حل و گره گشای بسیاری از مسایل و مشکلات تاکید می‌کنیم.

وکیل خانه سینما نیز در تشریح ابعاد حقوق حکم دیوان عدالت اداری گفته است: بر اساس رای دیوان عدالت اداری، وزارت ارشاد باید تصمیم دیگری غیر از انحلال در رابطه با خانه سینما بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خانه سینما از وزارت ارشاد به عنوان یک ارگان دولتی شکایت کرده اما در دیوان عدالت به عنوان مرکز امور فرهنگی در نظر گرفته و شبه قضائی شناخته شده است، خاطرنشان ساخته است: پس از بررسی مستندات خانه سینما و وزارت ارشاد سرانجام دیوان عدالت اداری تصمیم انحلال خانه سینما را باطل کرد. دیوان عدالت از وزارت ارشاد خواسته تصمیم دیگری در زمینه خانه سینما گرفته شود که قاعدتا تصمیمی غیر انحلال خواهد بود.

وکیل خانه سینما با تصریح به اینکه هم اکنون و به موجب این حکم خانه سینما می‌تواند فعالیت مجدد خود را آغاز کند، اظهار امیدواری کرد با توجه به رفع سوء تفاهمات گذشته، از این پس شاهد فصل جدیدی از همکاریهای سازنده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما باشیم.

ادعای غیر قانونی بودن تشکلی که نامش بارها در مصوبات دولت آمده

وزارت ارشاد شش ماه قبل پس از یک دوره کشمکش با مسئولان خانه سینما، ناگهان اعلام کرد که این نهاد مدنی به علت «عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی» منحل شده است.

این در حالی بود که خانه سینما تصویر مجوز تاسیس این تشکل را منتشر کرده است. این تصویر روز یکشنبه در نشستی با عنوان بررسی وضعیت حقوقی خانه سینما در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در اختیار رسانه ها نیز قرار گرفت.

در این نشست که نمایندگانی از طرف وزارت ارشاد و خانه سینما نیز حضور داشتند، وکیل خانه سینما با اشاره به اینکه نام خانه سینما بارها در مصوبات دولت آمده و به صورت قانونی نیز ثبت شده، مشکلات وزارت ارشاد با این تشکل را «واقعا سیاسی» توصیف کرد.

محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، نیز در این نشست گفت: معاونت سینمایی به این دلیل با خانه سینما مخالف است که این خانه دست به بررسی عملکرد معاونت سینمایی زده است.

وی افزود: چگونه است که اگر خانه سینما غیرقانونی است اما دولت در سال‌های متمادی با ما قرارداد امضا می‌کرد و تفاهم همکاری امضا می‌کردیم اما امروز می‌گویند غیرقانونی است درحالیکه دو اتحادیه بدون مجوز فعالیت می‌کنند و حتی ارشاد بخشی از وظایف خود را به آن‌ها واگذار کرده است.

عسگرپور همچنین تصریح کرد: شورای صنفی نمایش امروز به گونه‌ای عمل کرده که تا شش ماه دیگر سینما اصلا وجود نخواهد داشت. دوستان در ادله خود به نامه‌های دوره‌های گذشته و تصمیمات آن زمان اشاره می‌کنند درحالیکه ما نمی‌دانیم فضای عمومی آن زمان چگونه بوده است.


 


میرحسین موسوی: بی شک راهی که به فتح خرمشهر ختم شد همواره چراغ روشنی بخش ملت ایران در تمام فراز و فرودهای امروز خواهد بود. پاسداشت یوم الله سوم خرداد روشن نگه داشتن چراغ آن حماسه غرور آفرین است.


 


همزمان با تلاش برای ریاست حداد عادل بر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، نماینده اهل تسنن خواست که مجلس جایگاه خود را حفظ کرده و دولتی نشود.

محمدقسیم عثمانی در تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: پیام​های از بیرون از مجلس می​آید که می​خواهند در انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم دخالت کنند و افرادی را برگزینند که مجلس را در اختیار قوه مجریه قرار دهند.

به گزارش خبرآنلاین،نماینده بوکان در مجلس هشتم و نهم، از نمایندگان خواست تا مانع از قیمه شدن مجلس در خورشت دولت شوند تا مجلس جایگاه مستقلش را حفظ کند و اختیاراتش را از دست ندهد. وی معتقد بود که نمایندگان چنین خواهند کرد و اجازه نمی​دهند که مجلس استقلالش را از دست بدهد.


 


کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه خبر ربایش سه کامیون دار ایرانی که روز گذشته از ترکیه وارد خاک سوریه شده بودند را تایید کرد.

طی سه مرحله در ماه های اخیر سی و سه نفر از ایرانیان ربوده شده اند که تاکنون ۵ تن از آنان آزاد شده اند.

عباس گلرو اظهار کرد: علیرغم هشدارهای مکرر سفارت جمهوری اسلامی ایران و ارگانهای ذیربط در کشور مبنی بر عدم سفر زمینی اتباع کشورمان به سوریه، متاسفانه برخی با بی توجهی و بی اعتنائی به هشدارهای صورت گرفته و بدون هماهنگی با سفارت و مراجع ذیربط ، از طریق ترکیه ، زمینی وارد سوریه می شوند که از سوی گروههای مسلح معارضه سوریه مورد تعرض قرار گرفته و ربوده می شوند.

کاردار سفارت کشورمان در سوریه در رابطه با حادثه ربایش شب گذشته سه تن از شهروندان کشورمان گفت: آقایان مرتضی عادلی، حسین عالی نژاد و اسماعیل محمد زینالی رانندگان کامیونهائی بودند که حامل بار از ایران به مقصد سوریه بوده اند.

گلرو بی توجهی مسئولین شرکت پیمانکار و شرکت حمل و نقل نسبت به هشدارهای قبلی سفارت جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی این حادثه دانست. وی با اشاره به اینکه در نتیجه تلاشهای مستمر سفارت طی چند ماه گذشته موفق شدیم شهروندان ربوده شده ایرانی را از دست ربایندگان آزاد نمائیم اضافه کرد: متاسفانه این بی توجهی، همه زحماتی را که جهات ذیربط در آزادسازی اتباع ایرانی ربوده شده قبل از این حادثه انجام داده بودند را خنثی کرد.

در آخرین روزهای آذر ماه گذشته افراد مسلح ناشناس هفت مهندس و تکنسین ایرانی شاغل در نیروگاه برق «جندر» در حومه «حمص» را ربوده بودند .

همچنین ششم بهمن ، یازده زائر ایرانی را در مسیر حلب دمشق ربوده شدند. این در حالی بود که تنها یک هفته بعد از این آدم ربایی یازده زایر از لرستان نیز در نزدیکی حماه ربوده شدند.


 


در حالی که سخنان علی مطهری در باره مداخله سپاه در انتخابات واکنش های زیادی طی چند روز گذشته در پی داشت، وی هشدار داد اگر لازم باشد اسامی سرداران را اعلام می کند.
در همین حال جمعی از دانشجویان بسیجی با تجمع در برابر مجلس با سخنان این نماینده تهران اعتراض کردند که با دخالت یگان ویژه متفرق شدند.

فرزند شهید مطهری در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ کسانی که سخنان او را زیر سوال برده و توهین آمیز خوانده اند، گفت: در این یکی دو روز شاهدواکنش​های بسیاری به نطقم بودند که عمدتا روی مساله اهانت و بی ادبی تاکید داشتند. این در حالی است که متن نطق من موجود است و صدای من هم هست. نمی​فهمم کجای حرف من اهان تو بی ادبی بود؟

وی در مورد اظهاراتش درباره سپاه نیز ادامه داد: حرف من این بود که سپاه از برخی کاندیداهای مورد نظر خودش حمایت کرد و تمام قد وارد شد. حرف من این نبود که سپاه نتیجه صندوق​ها را تغییر داده است.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه سپاه اساسا نباید وارد این موضوعات شود و این رفتار با توصیه امام(ره) در تعارض است، ادامه داد: بسیاری از سپاهیان هم این حرف مرا قبول دارند و اطلاع دقیق دارم که رهبر انقلاب هم از رفتار برخی افراد در سپاه اطلاع دارند و راضی نبودند.

مطهری هشدار داد که اگر برخی بر مواضع خود در خصوص سپاه اصرار کنند، اسامی آنها را می​گوید.

به گزارش خبرآنلاین، در ابتدای جلسه امروز علی لاریجانی رئیس مجلس بی آنکه نامی از مطهری ببرد خواستار حفظ حرمت سپاه پاسداران و مسئولان قوای سه​گانه شد.

همچنین هر چهار ناطق جلسه علنی امروز هم در نطق​هایشان اشاراتی به اظهارات مطهری داشتند.

محمدحسن ابوترابی​فرد، محمدمهدی مفتح و محمود احمدی​بیغش در دفاع از سپاه سخن گفته و تا مرز حسود خواندن مطهری در انتقاداتش به دولت، پیش رفتند. اما مصطفی کواکبیان آخرین ناطق جلسه علنی امروز در دفاع از مطهری گفت: خوشحالم که سپاه پاسداران هرگونه دخالت در انتخابات را تکذیب کردند، اما اگر خواستند رسیدگی کنند هیاتی را به حوزه انتخابیه بنده هم بفرستند تا من هم مستنداتی را ارائه کنم.

در تذکرات شفاهی پایان جلسه امروز نیز رسایی و نادارن به اظهارات مطهری ایراد گرفته و حتی از تعقیب قضایی وی سخن گفتند.

روز یکشنبه، علی مطهری نماینده تهران در نطقی در صحن علنی مجلس به مداخله سپاه در انتخابات مجلس نهم اعتراض کرد و آن را خلاف دستور امام دانست. اما چند ساعت بعد، سخنگوی سپاه این نماینده را که بر اساس قانون اساسی در اظهارنظر درباره کلیه مسائل کشور مصونیت دارد، به پیگرد قانونی تهدید کرد و پس از آن خبرگزاری های نزدیک به اصولگرایان دهها مصاحبه علیه این نطق چند دقیقه ای انتشار دادند.

وی گفته بود: دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای موردنظر خود بود. بسیاری از کاندیداها، چه آنها که رأی آوردند و چه آنها که رأی نیاوردند، این واقعیت را تأیید می‌کنند.

مطهری تصریح کرده بود که این امر آفتی برای سپاه و برای آینده انقلاب اسلامی و مخالف توصیه معروف امام(ره) است. وظیفه پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی که در اساسنامه سپاه آمده، به معنی دخالت در سیاست نیست بلکه به معنی مبارزه با گروه‌های مسلحی مانند مجاهدین خلق، فرقان و پژاک است که قیام مسلحانه کردند.

سپاه پاسداران و بسیج از سال ۱۳۸۴ تاکنون نقش موثری در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری داشته اند. نقشی که بر خلاف اهداف اولیه تاسیس این نهاد انقلابی است.

دخالت یگان ویژه

دانشجویان بسیجی معترضی که در واکنش به سخنان علی مطهری علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مقابل درب اصلی مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند با دخالت پلیس متفرق شدند.

جمعی از دانشجویان بسیجی امروز سه شنبه در اعتراض به سخنان اخیر علی مطهری نماینده تهران مبنی بر آنچه که وی آن را دخالت سپاه در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود، جلوی درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

دانشجویان تجمع کننده با ممانعت یگان ویژه نیروی انتظامی که در اطراف درب مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، مواجه شدند.

خبر تجمع بسیج دانشجویی در اعتراض به اظهارات علی مطهری از ساعات آغازین جلسه علنی امروز مجلس شنیده شد که به دنبال انتشار این خبر یگان ویژه نیروی انتظامی مقابل مجلس و خیابان های اطراف مستقر و از برگزاری هر گونه تجمعی خودداری کرد.

به گزارش مهر ،سختگیری یگان ویژه نیروی انتظامی به حدی بود که حتی برای ورود خبرنگاران به داخل مجلس نیز ممانعت هایی به عمل آمد که پس از پادرمیانی گروه حراست مجلس مسئله برطرف شد.

تجمع دانشجویان بسیجی از اهرم های حامیان مصباح یزدی است که بعنوان ابزار فشار برای مخالفان خود از ان بهره می گیرند.

بعد از مقاله انتقادی سردار حسین علایی در مورد قیام نوزده دی، جمع کثیری از این گروه های ” خودجوش” با تجمع سازماندهی شده در برابر خانه این سردار دوران دفاع مقدس، به وی اهانت کرده و شعارهایی علیه وی دادند.


 


نرخ بلیت‌های متروی تهران از ۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش فارس، در چهارصد و شصت‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ادامه بررسی لایحه افزایش نرخ بلیت‌های مترو در سال جدید صورت گرفت و پس از بحث‌های فراوان اعضای شورا در این خصوص در نهایت با افزایش ۱۲ درصدی نرخ بلیت‌های اعتباری مبلغ دار در سال جدید موافقت شد و به تصویب رسید.

بلیت‌های تک سفره در سال جاری نیز از ۳۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان و بلیت‌های دو سفره از ۴۵۰ به ۵۵۰ تومان بدون محدودیت طول سفر تصویب شد؛ همچنین بلیت‌های مدت‌دار یک ساله نیز با حدود ۲۰ درصد افزایش به مبلغ ۵۵ هزار تومان بدون محدودیت طول سفر مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

بلیت‌های اعتباری ۶ ماهه نیز به دلیل اینکه کمتر مورد استفاده شهروندان قرار می‌گرفت به طور کلی حذف شد.


 


هاشمی رفسنجانی با توضیح اتکاء به مردم و نقش بی‌بدیل حضور مردم در تحولات تاریخ، افراطی‌گری را یکی از آفات لطمه‌زننده به اهداف انقلاب اسلامی خواند و گفت: همیشه مشی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط انقلاب را به پیش برده است، ولی متأسفانه در مقاطعی شاهدیم کسانی که اعتقادی به مبارزه با شاه نداشتند و یا آن را بی‌فایده و غیرضروری برمی‌شمردند، امروز مستقیم و یا غیرمستقیم هدایت برخی گروه‌های افراطی و تندرو را در دست گرفته‌اند و برای کشور راه‌حل تجویز می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی به پرسش‌های متعدد آنان پیرامون علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامی، شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و نیز نقش این کشور در منطقه حساس خلیج فارس پاسخ گفت.

به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی با گرامی‌داشت و تبریک سالروز حماسه آزادی خرمشهر، به تشریح علاقه و توجه مردم ایران در طول تاریخ به اسلام و مکتب تشیّع، نقش روحانیت در تفسیر و توضیح عقاید دینی و اسلامی به‌خصوص پس از صفویه پرداخت و گفت: سیر تحولات تاریخی از صفویه تا امروز، بیانگر بارزتر شدن نقش روحانیت شیعه به عنوان مفسّر دین و نیز ملجاء و پناه مردم در مقابل ظلم و استبداد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریم تنباکو را مهمترین بروز و ظهور روحانیت شیعه زمینه‌ساز مشروطه در صحنه سیاسی تاریخ معاصر ایران خواند و با اشاره به وقوف قدرت‌های خارجی و مستشرقین پس از این واقعه و انقلاب مشروطه به قدرت عظیم روحانیت و حمایت مردمی از آنان تصریح کرد: قدرت‌‌نمایی سیاسی روحانیت باعث شد که انگلیسی‌ها رضاخان را برای کنترل و سرکوب این قشر تأثیرگذار علم کنند که اقدامات و مصادیق این چکمه‌پوش مستبد در ضدیت با دین و روحانیت به وضوح در تاریخ موجود است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به پیشتازی روحانیت در انقلاب مشروطه و حمایت مراجع و علمای نجف، قم و تهران در این زمینه اشاره کرد و گفت: عمومی‌ترین عنصر تحرک جامعه ما به‌ خصوص در تاریخ معاصر علائق مذهبی ایرانیان و التجاء جدّی آنان به روحانیت به عنوان مفسّران دین و عقاید اسلامی بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقش روحانیت در ملی شدن نفت، شکست کودتای ۳۰ تیر سال ۴۲ و نیز ۱۵ خرداد و سال ۴۳ را بارز خواند و با اشاره به در پیش بودن سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) به تشریح نقش بی‌بدیل ایشان در تحرک اسلام سیاسی پس از رحلت آیت‌الله‌العظمی بروجردی گفت: یکی از مهمترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی، پیروی گسترده مردم از مرجع تقلید سیاسی زمان یعنی امام خمینی(ره) بود، چرا که تا قبل از آن به دلیل اینکه روحانیت اعتقادی به ورود به سیاست نداشت مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری مردم در مقاطع گوناگون اغلب به شکست و ناکامی می‌انجامید.

هاشمی رفسنجانی با توضیح اتکاء به مردم و نقش بی‌بدیل حضور مردم در تحولات تاریخ، افراطی‌گری را یکی از آفات لطمه‌زننده به اهداف انقلاب اسلامی خواند و گفت: همیشه مشی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط انقلاب را به پیش برده است، ولی متأسفانه در مقاطعی شاهدیم کسانی که اعتقادی به مبارزه با شاه نداشتند و یا آن را بی‌فایده و غیرضروری برمی‌شمردند، امروز مستقیم و یا غیرمستقیم هدایت برخی گروه‌های افراطی و تندرو را در دست گرفته‌اند و برای کشور راه‌حل تجویز می‌کنند.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، در پاسخ به سؤالی در مورد نقش گروه‌های سیاسی در انقلاب، حضور دانشجویان و دانشگاهیان در انقلاب اسلامی را تعیین‌کننده خواند و تصریح کرد: اگر چه انقلاب اسلامی با رهبری روحانیت و حضور مردم در صحنه به سرانجام رسید، اما نادیده گرفتن نقش گروه‌های گوناگون سیاسی که براساس اعتقاد خود با استبداد طاغوت مبارزه کردند هم بی‌انصافی است، چرا که اتحاد و همدلی همه اقشار مردم انقلاب را به پیروزی رساند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به مراحل گوناگون شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و موانع و توطئه‌های پیش روی آن اشاره و تصریح کرد: اگر حضور مردم در سه دهه گذشته و حمایت آنان از آرمان‌های اصیل انقلاب نبود، جمهوری اسلامی امروز وجود خارجی نداشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روابط خارجی جمهوری اسلامی پس از انقلاب را تشریح کرد و با اشاره به هم پیمانی شرق و غرب و ارتجاع منطقه برای شکست نظام نوپای جمهوری اسلامی به خصوص در جنگ تحمیلی، تمسّک به اسلام، رهبری حضرت امام(ره) و حضور وفادارانه مردم را علت شکست توطئه‌های خارجی و داخلی خواند و تصریح کرد: علی‌رغم هجمه‌های بی‌پایان دشمنان نظام و انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران توانست با ایثارگری‌های شهدا و تدابیر دلسوزان نظام و اتحاد و همدلی اقشار مردم، جنگ تحمیلی را با اعلام صدام به عنوان متجاوز توسط سازمان ملل به پیروزی برساند.

هاشمی رفسنجانی، اتحاد و همدلی داخلی و اصلاح روابط و تعاملات خارجی را لازمه ادامه راه پیشرفت جمهوری اسلامی خواند و با تأکید بر لزوم بیان صریح مواضع و تأکید بر اصول در عین پرهیز از دشمن‌تراشی در دنیا و منطقه، به نحوه شکل‌گیری دانش صلح‌آمیز هسته‌ای و پیگیری آن پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: رشد و تعالی این دانش نوین در دولت زمان دفاع مقدس و پس از آن نیز وجود داشت، اما به لحاظ روابط خوب با سایر کشورها و جلب اعتماد بین‌المللی و نیز نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون سروصدا به رشد خود ادامه داد و قطعاً پیشرفت امروز این دانش مفید حاصل تلاش و جدّیت همه دلسوزان پس از انقلاب بوده است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به درخواست دانشجویان مبنی بر ارائه رهنمود و نصیحتی برای دانشجویان علوم سیاسی، جدیت در تحصیل علم، مطالعه تاریخ به صورت صحیح، تأکید بر آرمان‌ها و اصول اسلامی و انسانی، پیشه ساختن پذیرش حق مردم صداقت و رعایت اعتدال و نیز پرهیز از افراط و تفریط را لازمه فعالیت آینده‌سازان کشور خواند و گفت: افراطیون هیچ‌گاه به کشور خدمت نکرده‌اند و کشور در مواردی از افراط ضربه خورده است.


 


در حاشیه دیدار جوانان اصلاح طلب با سید محمد خاتمی لوحی به مناسبت سی امین سالگرد آزادی خرمشهر با امضای ۳۰ تن از جوانان حاضر از گروه ها و طیف های مختلف از جمله جوانان احزاب، جوانان هنرمند و شاعر و جوانان استان ها خطاب به خانواده شهید محمد جهان آرا تهیه و به نمایندگی از جوانان حاضر توسط سید محمد خاتمی به خواهر شهید جهان آرا تقدیم شد.

به گزارش کلمه، در این لوح جوانان ضمن گرامیداشت حماسه ازادی خرمشهر به بیان برخی از دغدغه های خود با جهان آرا پرداخته و در بخشی از این لوح آورده اند: پیام ما را به او برسانید. پیام بچه های نسل جنگ را که حالا جوان شده اند و جوانی شان را نذر سرزمینشان و آرمانهای شهیدانی همچون او کرده اند. پیام عشق و هم پیمانی ما را به او برسانید. اما نگویید که دست های ما خالی ست و بسته؛ و نگویید که خرمشهر هنوز نیمه ویران است. با او از عشق های ما بگویید که بلند است و بر گستره ایران سایه افکنده و در هیچ بندی نمی میرد.

متن کامل این تقدیرنامه که به خواهر این شهید اهدا شد، به گزارش کلمه به شرح زیر است:

جهان آرا نامی ست که از خاطره نسل ما محو نمی شود. آنها که با جنگ هیچ نسبتی ندارند هم، نام محمد جهان آرا سرشارشان می کند از ارادت و فروتنی و هنگام شنیدن آن سرود که مزین به نام او و ماندگارترین ترانه نسل های جنگ است تمام قد می ایستند.

خرداد برای نسل ما معنای شکوهمندی دارد و شکوه نخستین و جاودانه اش، اگرچه ثبت شده به نام روزی که خرمشهر آزاد شد، اما گره خورده با نام جهان آرا.

هم نسلان ما محمد جهان آرا را شنیده اند اما خونش در رگ های شما در جریان است و به همین بهانه است که ما که دستمان از آستان او کوتاه مانده همه ارادت و فروتنی و عشقمان را به او و همرزمان شهیدش به نمایندگی از آنها به شما تقدیم می کنیم.

پیام ما را به او برسانید. پیام بچه های نسل جنگ را که حالا جوان شده اند و جوانی شان را نذر سرزمینشان و آرمانهای شهیدانی همچون او کرده اند. پیام عشق و هم پیمانی ما را به او برسانید. اما نگویید که دست های ما خالی ست و بسته؛ و نگویید که خرمشهر هنوز نیمه ویران است. با او از عشق های ما بگویید که بلند است و بر گستره ایران سایه افکنده و در هیچ بندی نمی میرد.

و از او بخواهید برای ما دعا کند؛ برای ما، برای آزادگان دربندمان، برای ایران و برای خرمشهر؛ برای ایمان مان، برای عشق مان و برای آرزویی که میراث اوست برای ما. آرزوی سربلندی، پرآوازگی، آبادی و جاودانگی سرزمین مان ایران.

جمعی از جوانان اصلاح طلب

دوم خرداد ۱۳۹۱


 


کلمه: خانواده های هاله سحابی و هدی صابر در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کردند که با توجه به شهادت شاهدان درباره ضرب و شتم منجر به مرگ این دو، پرونده هنوز باز است و آنها پیگیر قتل عزیزانشان خواهند بود.

آنها همچنین از تلاش برای برگزاری مراسم سالگرد در مسجد خبر داده اند؛ حال آنکه سال گذشته ماموران از برگزاری مراسم برای آنها جلوگیری کرده بودند و حتی دفن هاله سحابی نیز شبانه و در فضایی امنیتی انجام شد. سالگرد درگذشت هاله سحابی و هدی صابر به ترتیب روزهای دوازدهم و بیست و دوم خردادماه جاری است.

خانواده هاله سحابی در مصاحبه با روزآنلاین خبر دادند که شاهدان جان باختن هاله سحابی، دو هفته پیش در دادسرای کارکنان دولت درباره جان باختن او شهادت داده اند و هنوز نتیجه دادگاه به این خانواده ابلاغ نشده است.

خانواده هدی صابر نیز با اشاره به شهادت ۶۴ زندانی بند ۳۵۰ درباره ضرب و شتم منجر به شهادت هدی صابر، به سایت ملی مذهبی گفتند: پرونده هنوز در دادگاه جنایی باز و در جریان است و وکیل ما در حال پیگیری است. از سوی هیچ مقام قضایی چیزی به ما گفته نشده است.

این اظهارات در واکنش به ادعای سخنگوی قوه قضاییه بیان شده که دیروز از طبیعی تشخیص دادن مرگ هاله سحابی و هدی صابر در دادگاه خبر داد. اژه ای در نشست مطبوعاتی خود گفت: «در این پرونده‌ها نتیجه‌گیری شد و آخرین نظریات پزشکی قانونی هم اعلام شد که طبق آن کسی در این خصوص مقصر نیست.»

اما تقی شامخی، همسر هاله سحابی، در این باره می گوید: دو هفته پیش دادگاهی در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شد و نظر شهود را گرفتند اما هنوز نتیجه به ما اعلام نشده و منتظریم که نتیجه را به ما بگویند.

او می افزاید: ما از کسانی که آمادگی شهادت دادن در دادگاه را داشتند و مستقیما وضعیت را ملاحظه کرده بودند خواستیم در دادگاه شهادت دهند و اکنون منتظر نتیجه ایم.

یکی از این شاهدان، حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری است که می گوید دو هفته پیش همراه با او دو مرد و یک زن که آنها هم شاهد چگونگی قضیه بودند، درباره نحوه ضرب و شتم منجر به مرگ هاله سحابی در دادگاه شهادت داده است.

او به روزآنلاین گفته است: من و سه نفر دیگر به عنوان شاهد حضور یافتیم و شهادت دادیم. به ما گفتند مشاهدات تان را بنویسید و من هر آنچه اتفاق افتاده بود و شاهد بودم را نوشتم. بعد پرسیدند فردی که ضربه را زده بود می شناسید؟ گفتم خیر. جالب بود که بعد از ما پرسیدند آیا ضربه را علت فوت میدانید؟ من نوشتم که به نظرم ضربه منجر به فوت شده. بعد گفتند دقیق تر بنویس که ضربه به کجا خورده. نوشتم که به بالاتنه ایشان خورد به سمت سینه اما دقیق تر نمی توانم بگویم.

اعضای خانواده هاله سحابی پیش از این خواهان معرفی مسسببان تنش و درگیری در جریان تشییع پیکر مهندس عزت الله سحابی و چگونگی جان باختن فرزند او شده بودند. از جمله حامد سحابی، برادر و تقی شامخی، همسر خانم سحابی که گفته بودند شکایت خود را در این زمینه پی گیری خواهند کرد و دوربین های حاضر در محل بهترین شاهد بر تمام آن چیزی است که در آن روز اتفاق افتاده.

خانواده هدی صابر نیز با تاکید براینکه پرونده آقای هدی صابر در جریان است، به ملی مذهبی گفته اند: ما اظهارات آقای اژه ای را در رسانه ها خواندیم اما پرونده هنوز باز و در جریان است و چیزی در این زمینه به ما اعلام نشده است. پرونده در دادگاه جنایی باز است و وکیل ما در حال پیگیری است. هنوز از سوی هیچ مقام قضایی چیزی به ما گفته نشده و ما این خبر را در رسانه ها دیدیم!

بر اساس این گزارش، پزشکی قانونی صریحا به وجود کبودی و تورم و خون مردگی در سمت راست پیشانی هدی صابر (تایید ضرب و شتم هدی صابر در بهداری زندان) و نیز علامت خون مردگی (که این مورد را پزشکی قانونی احتمالا ناشی از عملیات احیاء دانسته بود) اشاره کرده است.

هاله سحابی در حالی در یازدهم خردادماه سال گذشته در مراسم تشییع جنازه پدرش عزت الله سحابی جان باخت که تازه از زندان به مرخصی آمده بود. او ساعاتی پیش از جان باختن در مصاحبه ای از صلح و فرو خوردن خشم و پرهیز از انتقام جویی سخن گفته بود و امیدهایی که پدرش به جنبش سبز داشت.

هدی ‌صابر فعال ملی مذهبی محبوس در زندان اوین نیز پس از شنیدن خبر شهادت مظلومانه هاله دست به اعتصاب اعتراضی زد و در بیست و یکم همان ماه به بیمارستان منتقل و به شهادت رسید.

اما دیروز دادستان کل کشور که باید داد مظلومان را از صاحبان سلاح و قدرت بستاند، خود در جایگاه ابزاری در خدمت قدرتمداران ظاهر شد و در مصاحبه مطبوعاتی خود با تلویحا مختومه اعلام کردن پرونده های مرگ هاله سحابی و هدی صابر، اوج عدالت دستگاه قضایی را در حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی به رخ کشید.

محسنی اژه‌ای در اظهاراتی که می‌توان آن را پاسخی خصمانه به نامه پنج فعال ملی و مذهبی به رهبری دانست، با ادعای اینکه «کسی در این خصوص مقصر نیست» آب پاکی را روی دست همه ریخت و نشان داد که قوه قضاییه هیچ عزمی برای پیگیری متهمان این دو قتل ندارد.

صدر حاج سیدجوادی، شاه حسینی، طالقانی، بسته‌نگار و قهاری در نامه به آیت الله خامنه ای، با یادآوری شهادت هاله سحابی و هدی صابر، از وی خواسته بودند دستور استخلاص و آزادی کلیه شخصیت‌های زندانی به‌ویژه افراد بیمار باتوجه به مصالح کشور و جلوگیری از تهدید امنیت ملی و رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی آنها را صادر کند.

مقامات قضایی البته پیش از این هم به خانواده هاله سحابی گفته بودند که مرگ او را طبیعی می دانند، مرگ آنکه شاهدی برخلاف این موضوع ارائه شود. این در حالی بود که در همان زمان حاضران در صحنه – از جمله احمد منتظری- گفتند که یکی از لباس شخصی ها که نزدیک به هاله سحابی شده، با وی مشاجره کرده و ضربه ای به او زده که باعث از حال رفتن و نهایتا مرگ او شد. اما مقامات رسمی مرگ او را "طبیعی" و بر اثر "حمله قلبی"، همچنین "گرمای هوا" و "شوک ناشی از مرگ پدر" توصیف کردند.

اما علی مطهری نماینده تهران بعدها از وزیر اطلاعات نقل کرد که وی به ضرب و شتم خانم سحابی اعتراف کرده، اما گفته است: در جریان مرگ هاله سحابی سهل انگاری از طرف ماموران نیروی انتظامی صورت گرفته و ضارب قصد کشتن هاله سحابی را نداشته است.

در مورد هدی صابر موضوع واضح تر از این بود و کار به جایی رسید که ۶۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین در شهادتنامه ای اعلام کردند هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری زندان اوین از سوی ماموران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و این زندانیان، شرایط بد جسمانی وی را از نزدیک شاهد بوده اند.

آنها در شهادتنامه خود نوشته اند: هدی صابر ساعت چهار بامداد جمعه ۲۰ خردادماه برای نخستین بار به بهداری مستقر در زندان اوین جنب بند ۳۵۰ منتقل شد اما دو ساعت بعد در حالی که از درد به خود می پیچید به بند بازگردانده شد و از صدای فریاد او هم اتاقی هایش بیدار شده و دور او حلقه زدند در این هنگام صابر گفت :«در بهداری نه تنها هیچ رسیدگی به وضعیتم نشد بلکه مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته ام و توسط مامورانی در لباس پرسنل بهداری از اتاق درمان بیرون انداخته شده ام . ما شهادت می دهیم هدی صابر که از درد به شدت می لرزید و به خود می پیچید در اتاق یک بند ۳۵۰ با صدای بلند اعلام کرد که : «از دست آنها شکایت خواهم کرد.»

خانوادۀ مرحوم صابر نیز در شکایت نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواهان رسیدگی به موارد اهمال و قصور و تعمد در رابطه با فوت هدی صابر شده و موارد غیرقانونی از جمله "ادامه بازداشت و نگهداری غیر قانونی و بدون حکم هدی"، "عدم تحویل نامۀ فعالان ملی – مذهبی به وی مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غذا"، "ضرب و شتم در بهداری زندان"، اعزام دیرهنگام آن مرحوم به بیمارستانی بیرون از زندان که منجر به از دست رفتن زمان برای نجات وی گردید" و همچنین نکاتی دیگر چون "عدم اطلاع به خانواده" را مورد اشاره قرار دادند.


 


مدیرعامل صندوق توسعه ملی با انتقاد از گرانی مسکن در تهران، از ۱٫۵ برابر بودن قیمت آپارتمان در تهران نسبت به سانفرانسیسکو آمریکا سخن گفت و افزود: براساس قانون، پرداخت تسهیلات ریالی از منابع این صندوق به بخش مسکن ممنوع است.

رحیم قربانی در پاسخ به این سئوال که آیا صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به بخش مسکن و ساختمان به صورت ارزی پرداخت می کند، گفت: نیاز بخش صنعت ساختمان و مسکن بیشتر ریالی است تا ارزی، اما صندوق توسعه ملی همواره بر این موضوع تاکید دارد که بخش ساختمان و مسکن از حلقه حمایتی صندوق خارج نیست.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تاکنون به بخش مسکن و ساختمان بی توجهی شده است، تصریح کرد: این در حالی است که اگر کسی بخواهد کارخانه ای مثلا مواد غذایی راه اندازی کند، می تواند از طریق بانکها تنها با آورده ای حدود ۲۰ درصد تسهیلات مورد نیاز را دریافت کند، اما دریافت تسهیلات در بخش مسکن مستلزم سپرده گذاری است.

وی اضافه کرد: تسهیلات دهی در بخش خرید و یا ساخت مسکن منوط به این است که حتما سپرده گذاری برای مدتی طولانی انجام شود، مثلا پولی برای ۶ ماه یا یکسال در حساب بماند تا در نهایت یک یا دو برابر آن وام دریافت شود، در صورتی که این روند برای هیچ بخش دیگری مصداق ندارد و چنین کاری را با سایر صنایع نمی کنیم.

به گزارش مهر، قربانی با اعلام اینکه محدودیت‌هایی اینچنینی را برای سایر بخشها قائل نشده ایم، یکی از دلایل عدم خانه دار شدن بسیاری از افراد را همین مشکلات و محدودیتها اعلام و تصریح کرد: اگر بخش ساختمان و مسکن هم مانند سایر صنایع مورد حمایت بانکها قرار گرفته بود، امروز هیچکس در کشور بدون مسکن نبود و قیمت مسکن نیز چنین نبود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی بخش مسکن و ساختمان را یک صنعت مادر و بزرگ که حدود ۱۵۰ رشته صنعتی را مولد و محرک می کند، عنوان کرد: از کارشناسان بخش مسکن متعجب هستم که چرا چنین موضوعاتی را مطرح نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخش مسکن و ساختمان نیاز ارزی داشت، صندوق توسعه ملی آن را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می داد، اما بر اساس حکم قانون صندوق اجازه ندارد که تسهیلات را به صورت ریالی به این بخش پرداخت کند.

این مقام مسئول در صندوق توسعه ملی با انتقاد از وضعیت مسکن روستائیان و ذکر این مطلب که منازل روستائیان از مزارع آنها مهمتر است، گفت: در سال ای اخیر دولت تا حدودی به بخش مسکن توجه کرده است و بیشترین تسهیلات باید به بخش مسکن و ساختمان پرداخت شود.

قربانی ادامه داد: کم بهره ترین تسهیلات باید به بخش مسکن و ساختمان پرداخت شود و تصمیم گیریهای عجولانه و بدون پشتوانه برای این بخش شایسته برنامه ریزان نیست. شایسته نیست که مسکن تا این حد گران باشد و پس از۳۰ سال قیمت آپارتمان در تهران ۱٫۵ برابر قیمت آپارتمان در سانفرانسیسکو که گران ترین شهر آمریکا است، باشد، زیرا معنای آن بی‌سرپناه ماندن خانوارها و جوانان است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از مردم ساکنین روستاها هستند و مسکن آنها ناپایدار است که نیازمند نوسازی و بازسازی است و باید دولت و بانکها به آنها تسهیلات مورد نیاز را پرداخت کنند.


 


جلال محمودزاده در واکنش به وعده دولت مبنی بر اعطای علوفه ارزان قیمت به دامداری ها جهت کنترل قیمت شیر و گوشت قرمز در بازار گفت: دولت درهفته های گذشته اعلام کرده بود که علوفه ارزان قیمت در اختیار دامداری ها قرار می دهد تا بازار شیر و گوشت قرمز کنترل شود، در صورتیکه این وعده ها نیز مانند سایر وعده های دولت تاکنون محقق نشده و فقط در حد حرف باقی مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس در گفت و گو با خانه ملت افزود: دولت در هفته های اخیر مدعی شد که در روزهای آینده قیمت شیر به قیمت اواخر سال گذشته باز می گردد، درصورتیکه با وجود مشکلاتی که دامداری ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، این وعده عملی نیست و نباید انتظار کاهش قیمت شیر در روزهای آینده را داشت.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل دامداری ها افزایش هزینه های انرژی و نیز دستمزد کارگران است که دولت باید نسبت به این موضوع هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد، به طوریکه با وعده و وعید نمی شود بازار را کنترل کرد.

وی تأکید کرد: دولت بهتر است به جای واردات بی رویه و اختصاص بودجه به آن در صدد رفع مشکلات تولید کننده باشد و اگر وعده می دهد به آن عمل کند، زیرا دامداری ها با وعده اداره نمی شوند، بلکه دام ها علوفه می خواهند.

محمود زاده در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر مشکلات تولید کنندگان تا حدی بالا گرفته که اغلب آن ها از عهده مخارج دامداری و علوفه دام بر نمی آیند که در نتیجه دام های شیرده خود را در اختیار کشتارگاه ها قرار می دهند که این موضوع به ضرر صنعت شیر و لبنیات کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این که شیر خام باید به قیمتی بیش از ۶۳۰تومان از دامداران خریداری شود، گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت تمام شده تولید هر کیلو شیر خام افزایش یافت و خرید شیر خام به قیمت ۶۳۰تومان حتی هزینه های تولید را پوشش نمی دهد چه برسد به این که سودی نصیب دامداران شود و همین موضوع تولید را برای دامداران فاقد صرفه اقتصادی می کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: تا کنون وعده های دولت برای اعطای علوفه ارزان قیمت به دامداری ها محقق نشده که بهتر است مشکلات موجود هر چه سریعتر بررسی شده و علوفه ارزان در اختیار دامداری ها قرار گیرد، در غیر این‌صورت نمی توان انتظار کاهش قیمت شیر و گوشت قرمز را در آینده داشت.


 


کلمه: در حالی که رئیس دیوان عدالت اداری از نقض تصمیم دولت برای انحلال خانه سینما خبر داده، وزیر ارشاد به ایسنا گفته است که تنها یک ایراد شکلی مطرح شده و ارشاد باز هم این موضوع را پیگیری می کند.

این مقام قضایی از صدور رای به نفع خانه سینما در پرونده شکایت این تشکل صنفی از وزارت ارشاد خبر داد و با تاکید بر نقض تصمیم انحلال خانه سینما، گفت: «در این پرونده یک مسئله در تصمیم وزارت ارشاد از لحاظ رعایت موازین قانونی توسط شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مورد اشکال قرار گرفته است.»

وی افزود: «شعبه رسیدگی‌کننده تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقض کرد تا مجددا وزارت فرهنگ و ارشاد درموضوع انحلال خانه سینما تصمیم‌گیری کند.»

دیوان عدالت اداری هفته پیش هم در پرونده شکایت عوامل فیلم سنتوری از وزارت ارشاد به خاطر توقیف این فیلم، به نفع عوامل فیلم رای داد، توقیف فیلم را غیرقانونی دانست و وزارت ارشاد را به پرداخت دو و نیم میلیارد جریمه نقدی محکوم کرد.

وزارت ارشاد شش ماه قبل پس از یک دوره کشمکش با مسئولان خانه سینما، ناگهان اعلام کرد که این نهاد مدنی به علت «عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی» منحل شده است.

این در حالی بود که خانه سینما تصویر مجوز تاسیس این تشکل را منتشر کرده است. این تصویر روز یکشنبه در نشستی با عنوان بررسی وضعیت حقوقی خانه سینما در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در اختیار رسانه ها نیز قرار گرفت.

در این نشست که نمایندگانی از طرف وزارت ارشاد و خانه سینما نیز حضور داشتند، وکیل خانه سینما با اشاره به اینکه نام خانه سینما بارها در مصوبات دولت آمده و به صورت قانونی نیز ثبت شده، مشکلات وزارت ارشاد با این تشکل را «واقعا سیاسی» توصیف کرد.

محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، نیز در این نشست گفت: معاونت سینمایی به این دلیل با خانه سینما مخالف است که این خانه دست به بررسی عملکرد معاونت سینمایی زده است.

وی افزود: چگونه است که اگر خانه سینما غیرقانونی است اما دولت در سال‌های متمادی با ما قرارداد امضا می‌کرد و تفاهم همکاری امضا می‌کردیم اما امروز می‌گویند غیرقانونی است درحالیکه اتحادیه دو بدون مجوز فعالیت می‌کنند و حتی ارشاد بخشی از وظایف خود را به آن‌ها واگذار کرده است.

عسگرپور همچنین تصریح کرد: شورای صنفی نمایش امروز به گونه‌ای عمل کرده که تا شش ماه دیگر سینما اصلا وجود نخواهد داشت. دوستان در ادله خود به نامه‌های دوره‌های گذشته و تصمیمات آن زمان اشاره می‌کنند درحالیکه ما نمی‌دانیم فضای عمومی آن زمان چگونه بوده است.


 


 

طرح از هادی حیدری


 


کلمه: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفته است: متأسفانه‌ با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه فرهنگ کارهای بایسته‌ای انجام نشده و هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ اسلامی را در تمامی ابعاد در جامعه اجرا کنیم.

اظهارات مصباح یزدی در خصوص فرهنگ اسلامی در حالی انجام می شود که افراطی گری های گروه های منتسب به این روحانی ۷۸ ساله نه تنها فضای سیاسی کشور را با بحران های جدی رو به رو کرده، بلکه موجب دلسردی و بی توجهی مردم به آداب دینی نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ محمد تقی مصباح یزدی ظهر دوشنبه در دیدار جمعی از استادان معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان که در سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین حوادث تاریخ بشری است که با توجه به دستاوردهای فراوانی که در ایران و جهان داشته است، تنها بخشی از ثمرات آن به نتیجه رسیده است.

وی نگفت که چرا در جریان رویدادهای منتهی به انقلاب اسلامی و سال های آغازین جمهوری اسلامی غایب صحنه بوده است و اینک برای برپایی حکومت اسلامی به میدان آمده است.

مصباح یزدی از جمله روحانیونی است که نقشی در تاریخ انقلاب اسلامی نداشت و از همان ابتدا هم شرکت در جلسات بحث و درس را به مباحث سیاسی ترجیح می داد و نامش در پای کمتر بیانیه ای آمده است. با برقراری جمهوری اسلامی، مباحث اسلامی را به میزگردها و مناظرات تلویزیونی کشاند و در برابر گروههای مارکسیست از مبانی نظری حکومت اسلامی دفاع می کرد. اما موفق نشد در یکی از مناصب حکومتی جایی باز کند. تا اینکه پس از رحلت امام خمینی، در قامت یک تئوریسین به میدان آمد.

طرح حکومت اسلامی که وی در برابر جمهوری اسلامی ارائه کرد و به صراحت بیان می کند که “مردم، ناصر (کمک کننده) ولی فقیه هستند، نه ناصب (منصوب کننده) و مشرع (مشروعیت دهنده) او”. مصباح بر این باور است که انتخاب حاکم توسط مردم فاقد اعتبار است.”

در واقع طرح نظام پارلمانی و تعیین رئیس هیات دولت توسط مجلس در خنثی کردن رای مردم در تعیین حاکم از نتایج تئوری این روحانی محافظه کار است. وی پیش از این هم بعد از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری گفته بود: ” وقتی رییس‌جمهوری از جانب رهبری نصب و تایید می‌شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود و لذا وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست.”

‘محمد تقی مصباح‌یزدی’ بارها ادعا کرده است که نماد اسلام شخص “مقام معظم رهبری” است که مفاسد زیادی به دست مبارک ایشان از سر جامعه اسلامی و اسلام جهانی دفع شده است.

حضور پررنگ مصباح یزدی در جریانات سیاسی سال های اخیر، حساسیت های زیادی را برانگیخته است. چندی پیش، شاگردان مهدوی کنی در نامه ای افشاگرایانه می پرسند: “چرا جبهه پایداری که بعضاً در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم مقامی رهبری قائل می شوند و شما را رهبر معنوی خود می‌دانند و خود را مطیع محض شما می شمرند، دست در دست اعضای این گروه انحرافی دارند و یکی شان جلسات منظم با سرکرده این گروه دارد و دیگری مشاور این گروه است و به جای آنها پروژه افتتاح می‌کند و آن یکی در جلسه سئوال از احمدی نژاد از جوابهای کم ادبانه او قهقهه مستانه می زند و از تذکرات نمایندگان می آشوبد؟”

و بدین گونه پرده از اهداف دراز مدت این گروه افراطی که رد پای آنها طی سال های گذشته در همه بحران ها دیده می شود برمی دارد.

این مبدع تئوری حکومت اسلامی، با ابراز خرسندی از اسلامی کردن علوم و دانشگاه ها، اظهار داشت: هر کس که بتواند در رشد و ارتقای و توسعه کمی و کیفی فرهنگ اسلامی کاری کند، به وظیفه خود عمل کرده است.

مصباح یزدی به افت شدید دانشگاه ها و حذف استادان با سابقه از مراکز علمی نپرداخت.


 


کلمه – علی محمد شمس:

اگر چه مجلس نهم تا چند روز دیگر افتتاح می‌شود اما موضوع ریاست مجلس آینده از چند ماه پیش و بلکه پیش از انتخابات مجلس در دستور کار باندهای قدرت رقیب در حاکمیت بوده است. در این میان دو باند جبهه پایداری که به ارتباط ویژه با بیت رهبری شهرت دارد و جبهه متحد اصول گرایان که اصول گرایان محافظه‌کار را نمایندگی می‌کند خود را برای تصاحب کرسی ریاست مجلس آماده می‌کنند. جبهه پایداری در هماهنگی با بیت رهبری از ریاست حداد عادل حمایت می‌کند و جبهه متحد اصول گرایان خواهان ریاست علی لاریجانی در مجلس نهم هستند.

علی لاریجانی طبعا خواهان حفظ کرسی ریاست در مجلس نهم است. اما چند ماه پیش زمانی که رهبری در احکام اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت او را نه به عنوان رئیس مجلس بلکه به عنوان شخصیت حقیقی وی به عضویت مجمع منصوب کرد،‌ ناظران مطلع دریافتند که نظر رهبری برای ریاست مجلس نهم شخص دیگری است. اما طبیعی است که لاریجانی تمایلی نداشته باشد از نحوه حکم انتصاب خود به عضویت مجمع تشخیص مصلحت، چنین استنباط کند که گزینه رهبری برای ریاست مجلس آینده احتمالاً شخص دیگری است. بهترین تصمیم برای او که همچنان خواهان حفظ ریاست مجلس است این است که این پیام غیر مستقیم رهبری را نادیده بگیرد و با تغافل از کنار آن بگذرد. این درست است که لاریجانی چنان که خود گفته‌ است مطیع رهبری است و هرجا برایش روشن شود رهبری چه نظری دارد همانگونه عمل خواهد کرد، اما تجربه نشان داده است که نظر رهبری زمانی برای او روشن می‌شود که به صراحت بیان شود. چنان که در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ عصر روز رأی گیری او طی تماسی با مهندس موسوی انتخاب وی را تبریک گفت و نیز بنا به اظهارات آقای رسایی، آقای لاریجانی طی روزهای بعد از ۲۲ خرداد معتقد بود معترضان به انتخابات و مخالفان احمدی‌نژاد را نباید سرکوب کرد. تنها هنگامی که رهبری در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد مخالفان را تهدید به برخورد کرد و مسؤلیت ریخته شدن خون‌ در خیابان‌ها را به گردن معترضان انداخت، نظر رهبری برای لاریجانی روشن شد و پس از آن بود که در راهپیمایی نمایندگان در دور صحن مجلس پیشاپیش همگان قرار گرفت و موسوی و کروبی را ضد انقلاب و وابسته خواند. به هر حال در ساختار سیاسی مبتنی بر قدرت مطلقه، ملاک کرنش و اطاعت نه ارادت بلکه منافع و موقعیت است. بنابراین طبیعی است که لاریجانی به رودربایستی‌های معمول در ساختار قدرت مطلقه چشم امید ببندد تا شاید رهبری به ملاحظه هزینه‌های احتمالی تمایلی به علنی کردن و یا به تعبیری «روشن کردن» نظر خود درباره ریاست مجلس آینده نداشته باشد. در حال حاضر دل بستن به رودربایستی رهبری وجه مشترک همه اعضای جبهه متحد اصول گرایان است، زیرا آنان به رغم داشتن پایگاه اجتماعی بیشتر در مقایسه با جبهه پایداری،‌ به خوبی می‌دانند که انتخاب رهبری جبهه پایداری است، یعنی کسانی که جز وابستگی و ارادت هویتی ندارند. علی لاریجانی و جبهه متحد اصول ‌گرایان برای تصاحب ریاست مجلس علاوه بر رودربایستی رهبری روی عامل دیگری نیز حساب باز می‌کنند و آن عدم محبوبیت حداد عادل در مجلس است. آنان امیدوارند این فقدان زمینه،‌ رهبری را در حمایت آشکار از حداد عادل بیشتر دچار تردید کند.

سوی دیگر این رقابت حداد عادل و جبهه پایداری قرار دارد. یکی دو ماه قبل از انتخابات مجلس نهم حداد عادل پس از سخنرانی در مراسمی که حامیان جبهه پایداری در آن حضور داشتند در پاسخ به ابراز احساسات حاضران و شعار «حداد عادل رئیس جمهور ما» با لبخندی رضایت‌آمیز گفته بود فعلاً باید به فکر انتخابات مجلس باشیم. او بالاترین رأی حوزه انتخابیه تهران را به خود اختصاص داد تا راه برای ریاستش هموار باشد. هفته گذشته نیز او در موضعی بی‌سابقه اعلام کرد کاندیدای ریاست مجلس نهم خواهد شد حتی اگر هیچ‌کس جز خود او به وی رأی ندهد. آنان که با شخصیت حداد عادل آشنا هستند به خوبی می‌دانند که او نه یک سیاستمدار است و نه اساساً اهل ریسک و تصمیمات مهم. او آن زمان هم که ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشت به قول خودش تصمیمات را پس از هماهنگی با آقا مجتبی اتخاذ می‌کرد و هرگز مستقلاً تصمیم نمی‌گرفت. برای او با این خصوصیات نامزد شدن برای ریاست مجلس تصمیمی نیست که بدون هماهنگی با بیت و کسب اجازه از آقا مجتبی و رهبری بتوان اتخاذ کرد. او اساساً به ویژه در عرصه سیاسی همواره خود را مرید و مقلد رهبری دانسته است. یکی از چهره‌های اصول گرا در تجلیل از مراتب اعتقاد حداد عادل به ولایت فقیه و ارادت به رهبری نقل می‌کند وقتی از او پرسیدیم که تبعیت شما از رهبری چگونه است در پاسخ گفت من هم نامم غلامعلی است و هم رسمم. بنابراین تردید نباید کرد که تصمیم اخیر حدادعادل برای نامزدی ریاست مجلس پس از آن صورت گرفته است که او حداقل از طریق آقامجتبی از نظر مساعد رهبری مطلع شده است و جبهه پایداری نیز که خود را پیرو راستین رهبری می‌دانند و اصول گرایان رقیب خود را به ضعف اعتقاد به ولایت متهم می‌کنند، براساس اطلاع از نظر رهبری است که از ریاست مجلس حداد عادل حمایت می‌کنند.

اما چنان که گفتیم مشکل حداد عادل این است که اکثریت راهیافتگان به مجلس نهم در مورد ریاست او نظر مثبتی ندارند و او را فاقد ویژگی‌های لازم برای احراز چنین مسئولیتی می‌دانند. منابع مطلع اظهار می‌دارند جبهه پایداری برای جلب نظر راهیافتگان مجلس نهم به آن‌ها متذکر می‌شوند ریاست حداد بر مجلس خواست رهبری است. به گفته منابع مذکور این امر با واکنش منفی راهیافتگان مجلس مواجه شده است. اکثر راهیافتگان گفته‌اند تنها در صورتی که رهبری در این زمینه به نمایندگان مجلس پیام دهد به حداد رأی خواهند داد. این پاسخ، همان منطقی است که علی لاریجانی تا کنون براساس آن عمل کرده و نسبت به خواست رهبری عمداً تغافل کرده است. از این رو به نظر می‌رسد این پاسخ نتیجه فعالیت‌های جبهه متحد اصول گرایان برای ریاست علی لاریجانی و خنثی کردن تحرکات جبهه پایداری باشد.

اما برای رهبری اعلام موضع علنی و دادن پیام غیر رسمی به نمایندگان مجلس در حمایت از حداد عادل تصمیم ساده‌ای نیست. چنین اقدامی به معنای اعلام عدم بی‌طرفی رهبری به ضرر جبهه متحد اصول‌گرایان و نتیجه تعمیق بیشتر شکاف در حاکمیت است و این همان عامل رودربایستی است که علی لاریجانی و جبهه متحد اصول‌گرایان روی آن حساب باز کرده‌اند. در روزهای آینده روشن خواهد شد آیا ریاست حدادعادل و اداره مجلس از طریق آقا مجتبی برای رهبری ارزش هزینه تعمیق بیشتر شکاف در حاکمیت را دارد یا خیر.


 


گزارش ها از شهر ارومیه، حاکی از برخورد پلیس با تجمع عده از مردم در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه و دستگیری تعدادی از معترضان است.

این تجمعات در شرایطی انجام شده که فرمانداری ارومیه در اطلاعیه ای صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات را رد کرده و برگزاری هرگونه گردهم‌آیی در این روز را غیرقانونی دانسته است.

گروهی از فعالان مدنی و مدافعان محیط زیست در آذربایجان، پیشتر در فراخوانی از مردم خواسته بودند تا برای اعتراض به سیاست های دولت در ارتباط با دریاچه ارومیه، امروز دست به تجمع اعتراضی بزنند.

یک شاهد عینی در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت که نیروهای پلیس، برای پراکنده کردن معترضان در ارومیه اقدام به ضرب و شتم آنان با باتوم و شلیک گاز اشک آور کرده اند.

به گفته این شاهد، این نیروها همچنین با گلوله های رنگی به مردم شلیک کرده اند تا به گفته وی بعدها بتوانند کسانی که هدف این گلوله ها قرار گرفته اند را شناسایی و دستگیر کنند.

این منبع افزود که شهر ارومیه، از پیش از شروع گردهم آیی معترضان در حالتی شبیه “حکومت نظامی” قرار داشته و نیروهای امنیتی، تدارکاتی وسیع را برای مقابله با تظاهرکنندگان به مرحل اجرا گذاشته‌اند.

هر دو شاهد گفتگوکننده با بی بی سی، در اظهارات خود از دستگیری گسترده تظاهر کنندگان و انتقال دستگیر شدگان با دو دستگاه مینی بوس و سه دستگاه خودروی ون به بازداشتگاه خبر داده اند.

در سال های اخیر، شماری از حامیان محیط زیست در ایران نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده و سیاست های دولت را عامل گسترش این پدیده دانسته اند.

فعالان آذربایجان، در این مدت اعتراضاتی عمومی را در واکنش به خشک شدن دریاچه ارومیه برگزار کرده اند که همواره، با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده است.


 


به دنبال واردات غیراستاندارد کالاهای چینی، مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران از واردات سمعک‌های تقلبی ساخت چین به کشورخبرداد.

“سعید فراهانی” در گفت‌وگو با ایلنا، مهم‌ترین مشکل بیماران مبتلا به افت شنوایی را جوابگو نبودن امکانات دارویی و جراحی برای بازگرداندن شنوایی آنان دانست و گفت: برای توانبخشی بیماران کم شنوا دولت باید در سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” عزم خود را برای تولید وسایل کمک شنوایی در کشور مصمم‌تر کند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار سمعک به کشور وارد می‌شود، افزود: سرعت پیشرفت تکنولوژی ساخت سمعک بیش از موبایل است ازاین رو اگر ایران بخواهد در زمینه تولید سمعک سرمایه گذاری کند باید از این تکنولوژی پیروی کند.

فراهانی ورود سمعک به کشور را از کشورهای آمریکا، دانمارک، کانادا و آلمان عنوان کرد و افزود: البته چین سمعک‌های برند معروف را به صورت تقلبی تولید و از طریق مجاری قانونی یا قاچاق به کشور وارد می‌کند و بیماران نیز از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی با تاکید براینکه سمعک‌های تقلبی و بی‌کیفیت چینی به بیماران لطمه می‌زند، افزود: باتری سمعک‌های تقلبی چینی یک یا دو روزه تمام می‌شود این در حالی است که باتری سمعک حداقل باید یک هفته برای یک بیمار ناشنوا کار کند با این شرایط بیماران ناشنوا باید مدام به دنبال شارژ باتری سمعک خود باشند.

به گفته این متخصص شنوایی‌شناسی سمعک‌های تقلبی چینی برای بیمارانی که مشکل شنوایی دارند بروز مشکل کرده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته