-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 05/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: گزارش ها از شهر ارومیه، حاکی از برخورد پلیس با تجمع عده از مردم در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه و دستگیری تعدادی از معترضان است.
این تجمعات در شرایطی انجام شده که فرمانداری ارومیه در اطلاعیه ای صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات را رد کرده و برگزاری هرگونه گردهم‌آیی در این روز را غیرقانونی دانسته است.
با این حال، گزارش های رسیده حکایت از برگزاری تجمعات اعتراضی از ساعت ۷ بعد از ظهر دوشنبه اول خرداد (۲۱ مه) و حضور چند صد نفر از معترضان در این تجمعات دارد.
گروهی از فعالان مدنی و مدافعان محیط زیست در آذربایجان، پیشتر در فراخوانی از مردم خواسته بودند تا برای اعتراض به سیاست های دولت در ارتباط با دریاچه ارومیه، امروز دست به تجمع اعتراضی بزنند.
اظهارات شاهدان عینی
یک شاهد عینی در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت که نیروهای پلیس، برای پراکنده کردن معترضان در ارومیه اقدام به ضرب و شتم آنان با باتوم و شلیک گاز اشک آور کرده اند.
به گفته این شاهد، این نیروها همچنین با گلوله های رنگی به مردم شلیک کرده اند تا به گفته وی بعدها بتوانند کسانی که هدف این گلوله ها قرار گرفته اند را شناسایی و دستگیر کنند.
یک شاهد عینی دیگر، در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت که از ساعت ها قبل از شروع تجمع اعتراضی، یگان ویژه پلیس در خیابان های مرکزی شهر مستقر شده و نیروهای موتورسوار اقدام به "ویراژ دادن" در میان مردم حاضر در محل کرده اند.
این منبع افزود که شهر ارومیه، از پیش از شروع گردهم آیی معترضان در حالتی شبیه "حکومت نظامی" قرار داشته و نیروهای امنیتی، تدارکاتی وسیع را برای مقابله با تظاهرکنندگان به مرحل اجرا گذاشته‌اند.
هر دو شاهد گفتگوکننده با بی بی سی، در اظهارات خود از دستگیری گسترده تظاهر کنندگان و انتقال دستگیر شدگان با دو دستگاه مینی بوس و سه دستگاه خودروی ون به بازداشتگاه خبر داده اند.
در سال های اخیر، شماری از حامیان محیط زیست در ایران نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده و سیاست های دولت را عامل گسترش این پدیده دانسته اند.
فعالان آذربایجان، در این مدت اعتراضاتی عمومی را در واکنش به خشک شدن دریاچه ارومیه برگزار کرده اند که همواره، با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده است.


 


امروز: کامران نجف زاده کاندیدای دریافت عنوان "چهره ماندگار رسانه" شد!

به گزارش فرارو، برخی سایت ها از نامزدی کامران نجف زاده گزارشگر تلوزیون ایران برای کسب عنوان چهره ماندگار رسانه در سال 91 خبر داده اند. این خبر را سایت سیاست نامه منتشر کرده است.

نجف زاده که متولد 1357 است، از سال 1381 در واحد مرکزی خبر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. او مدتی مجری اخبار 20:30 بود. اخباری که عموما با حاشیه های فراوانی همراه است.

همایش انتخاب چهره های ماندگار، هر ساله توسط سازمان صدا و سیما لایران برگزار می شود و در آن از اساتید برجسته و صاحب نظران بنام ایرانی در زمینه های علمی، فرهنگی و هنری ایران تجلیل می شود.

ستاد چهره های ماندگار با همکاری فرهنگستان‌ها و نهادهای علمی ایران و با پشتیبانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و از سال ۱۳۸۰ در همایشی به نام «همایش چهره‌های ماندگار»، از چهره‌های ماندگار هر سال تقدیر می‌نماید.

به همین اعتبار حضور نام چهره ای جوان هم چون کامران نجف زاده که به اعتقاد بسیاری از اهالی رسانه گزارش های او پر از ایرادات فنی و حرفه ای است در بین نامزدهای "چهره های ماندگار" بسیار تامل برانگیز است. از سوی دیگر این سوال مطرح است که کدام گزارش کامران نجف زاده ماندگار بوده است که می تواند باعث شود که او در کنار نام های ماندگاری همچون "محمود فرشچیان"، "پرویز شهریاری"، "احمد آرام"، "کاظم معتمد نژاد"، "غلامحسین ابراهیمی دینانی"، "عزت الله انتظامی"، "غلامحسین امیرخانی"، "محمد دبیر مقدم" و قرار گیرد؟!

در حالی کامران نجف زاده نامزد دریافت "عنوان چهره ماندگار رسانه " شده است که استادان برجسته ای ارتباطات و رسانه ایران هم چون حسین قندی، جلال رفیع و امیرحسین فردی تاکنون این عنوان را دریافت نکرده اند.

گفتنی است که مراسم انتخاب چهره‌های ماندگار تابستان امسال برگزار می‌شود.


 


امروز: محمود احمدی بیغش‌، نماینده شازند در مجلس هشتم و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در یادداشتی ماجرای سعید مرتضوی و انتصابش به ریاست صندوق تامین اجتماعی و طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی برخی نمایندگان مجلس به این بهانه را روایت کرده است.

به گزارش ایسنا، متن این یادداشت با عنوان "لزوم پاسداشت عدالت در دیوان عدالت اداری" به شرح ذیل است:
· پس از آنکه برخی نمایندگان طراح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در اقدامی تامل برانگیز امضای خود را پس گرفتند تنها به این بهانه که سعید مرتضوی برای استعفا اعلام آمادگی کرده است، نمایندگان ناکام که از یک سو به مقصود خود نرسیده و مورد سرزنش سایر نمایندگان مجلس قرار گرفته بودند وا ز سوی دیگر این احتمال را می‌دادند که به دلیل تبدیل شدن استیضاح به افتضاح، در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از رقابت برای ورود به بهارستان بازمانند، در رسانه ها اعلام کردند که با شکایت بردن به دیوان عدالت اداری مرتضوی را عزل خواهند کرد.
· شایسته بود دیوان عدالت به این پیشگویی اقایان پاسخ می‌داد و آنان را به نوعی که نقش سخنگوی دیوان عدالت اداری را ایفا کرده بودند، تذکر می‌داد اما به نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری نیز به این مساله پی برده است که موضوع استیضاح وزیر به دلیل انتصاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل تامین اجتماعی تنها یک سیاسی کاری است و البته دیوان عدالت و به عبارتی دستگاه قضا ان‌شاءالله اثبات خواهد کرد فریب بازی‌های سیاسی را نمی‌خورد.
· با مروری بر ماجرای استیضاح وزیر و اظهارات ضد و نقیضی که بارها از سوی نمایندگان طراح استیضاح به ویژه آقای احمد توکلی مطرح شد، می‌توان نتیجه گرفت که پشت پرده استیضاح وزیر تنها اغراض سیاسی نهفته و از روی لج‌بازی است.
· استیضاح‌کنندگان در توجیه دلیل پس گرفتن امضای استیضاح، از قول شرف مرتضوی خبر دادند. در واقع آنان با این دروغ‌سازی می‌دانستند قول شرف در نزد مردم دیندار کشورمان بار معنایی بالایی دارد و مردم اطمینان خود به کسی که به قول شرف خود عمل نکرده باشد را از دست می‌دهند آشکارا به یک اقدام انتحاری روی آوردند، اقدامی که بعدها با تکذیب اصل آن از سوی مرتضوی و تایید تلویحی این تکذیبیه توسط اقای حداد عادل به یک باره به آواری تبدیل شد و بر سر طراحان آن فرو ریخت.
· آقای علیرضا زاکانی 3 روز قبل از انتخاب دور دوم در گفت‌وگویی با سایت مشرق با تردید از قول شرف مرتضوی سخن می‌گوید و حتی اطمینان ندارد که قول شرف را شنیده است یا نه؟ او در مصاحبه خود گفته است: «آن چیزی که من شنیدم این بود که گفتند قول شرف می‌دهم. من به آقای حداد بعدا گفتم من به نظرم می‌آید ایشان قول شرف دادند. درست است؟ آقای حداد گفتند به هرحال تاکید کردند و قول دادند که انجام دهند»
· برخی از دوستان آقای احمد توکلی برای حفظ موقعیت او به کمکش آمدند و در کمال تعجب ابراز داشتند که هر قولی، قول شرف است و به بار معنایی این جمله فکر نکردند که با این وصف وعده و وعید بسیاری از مسوولان به مردم که محقق نشده و یا نمی‌شود، چرا قول شرف تلقی نشده و مدعی‌العموم برای اینکه این همه قول شرف به مردم داده شده و به بایگانی تاریخ پیوسته است، اعلام جرم نمی‌کند؟
· برخی گفتند که مرتضوی درخواست کرده که سریعتر محاکهم شود و ... حال آنکه معقول به نظر نمی رسد کسی که روزی در کسوت یک دادستان مقتدر ظهور و بروز داشته است و با الفاظ حقوقی آشنایی کامل دارد، برای خود درخواست تسریع در محاکمه کرده باشد؛ همان درخواستی که بارها روح‌الامینی به عنوان شاکی مرتضوی درخواست کرده است. آیا عملی شدن این درخواست به پارتی و یا سفارش فردی همچون آقای حداد عادل نیاز دارد؟! در واقع در یک تعبیر خوشبینانه باید گفت دوستان آقای احمد توکلی تسریع در رسیدگی به اتهام و حل و فصل شدن آن را با درخواست تسریع در محاکمه اشتباه گرفته‌اند.
· حکمت ضبط جلسات با مرتضوی آن هم با چهار ضبط صوت مبهم است، چنانچه این کار برای محکم‌کاری بوده تنها دو ضبط کافی بود و ... اما طرح این پرسش در اینجا خالی از لطف نیست که صدای ضبط شده سندیت ندارد چرا که مشابه‌سازی اصوات یکی از ساده‌ترین روش‌ها با نرم‌افزارهای نوین امروزی بوده و در بازار به وفور موجود است و هرگز با سند مکتوب برابری نمی‌کند، حال اگر نماینده مجلس که خود داعیه قانون‌گذاری دارد و از عدم سندیت صدای ضبط شده اطلاعی ندارد باید پرسید که چگونه می‌تواند از حقوق مردم در خانه ملت دفاع کند؟
· اینجانب به عنوان یک نماینده مجلس نگرانم و در تمام مکالمات با این افراد {توکلی و زاکانی} حتی در یک احوال‌پرسی حضوری جانب احتیاط را رعایت می‌کنم چرا که شاید در حال ضبط صدا هستند و بعدا بخواهند از این استراق سمع سوء استفاده کنند. اینگونه اقدامات کارآگاهی، امنیت افراد در مکالمه با نمایندگان محترم را مخدوش کرده و در شان و جایگاه نمایندگی مجلس نیست


 


امروز: عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: در پی غرق شدن مادر و کودک در یکی از کانال‌های مرکز شهر بجنورد، "جمشید گریوانی" یکی از اعضای شورای این شهر نامه کتبی استعفای خود را در جلسه رسمی تحویل شورا داد.

به گزارش ایسنا،سیداسماعیل سیدی افزود: جمشید گریوانی روز چهارشنبه هفته گذشته به صورت شفاهی استعفای خود را اعلام کرده و نامه کتبی را دیروز به شورای اسلامی شهر بجنورد تحویل داد.

وی درخصوص قبول و یا رد استعفا اظهار کرد: رییس شورای اسلامی شهر بجنورد در یک جلسه رسمی و یا فوق‌العاده استعفاء را مطرح کرده و در صورتی که اکثریت اعضا پاسخ مثبت به استعفا دهند، تقاضا مورد قبول واقع می‌شود، در غیر این صورت تقاضا مورد قبول واقع نمی‌شود.

به گفته سیدی قرار بر این شده است تا این جلسه رسمی روز چهارشنبه برگزار شود.

دوشنبه شب هفته گذشته در پی بارندگی، قطع برق و آبگرفتگی معابر بجنورد، مادر و دختری در جوی آب مرکز شهر سقوط کردند و جان باختند.


 


امروز: هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمند متخلف سفارت ایران در برزیل را به اخراج از وزارت خارجه محکوم کرد.
به گزارش مهر، مدیرکل ارزیابی و نظارت وزارت امورخارجه اعلام کرد : به دنبال رسیدگی به پرونده تخلفاتی کارمند شاغل در سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل ، با توجه به احراز مغایرت رفتار نامبرده با مقررات اداری و همچنین شئونات شغلی و اسلامی و تطبیق آن با بندهای 1و 21 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری ، مشارالیه به اخراج از وزارت امورخارجه محکوم شد.


 


امروز: بسیار بر من سخت است تا با چنین ادبیاتی بنویسم اما وقتی قلم میگردانی تا از عفونتها و خباثتها بنویسی دیگر دایره لغات ادبیات پارسی در میماند از ارائه واژگان زیبا و خوش لهجه و آنچه میماند کلماتی است که خوش سیما نیستند اما قادرند بسهولت اوضاع را خبر دهند و و بدون پیچیدگی حالات را توصیف نمایند.
القصه , مدتی کنج عزلت در این وانفسای پر هیاهوی نیرنگ و دروغ گزیدم و سعی کردم نگویم و ننویسم , هرچند نمیشد که نبینم. این بزودی گذشت و اجبار معاش دوباره به عرصه عام زندگی کشاندم و باری دیگر چشمم به مرداب عفن اقتصاد و سیاستی افتاد. باری دیگر از سر اجبار و ایزن بخت بد سر و کارم به دفتر و دیوان عریض و طویل اما بی خاصیت دستگاه پر طمطراق حاکم افتاد که به ضرس قاطع میتوان گفت دیگر هیچ اثری از حضور فرا مایگان فرهیخته و فرزانگان دلسوخته در عرض و طول مدیریتش نیست . آنقدر این فرومایگان بناحق بر بلندی نشسته , حق حساب و رشوه و مزد دلالی برای انجام درخواست قانونی ارباب رجوع ( البته نباید گفت "ارباب رجوع" بلکه باید گفت "رعیتی بدنبال صد جوع") طلب نمودند که طاقتم باز تنگ شده و نتوانستم از اینهمه جفا ننویسم اما ترجیح دادم که گفتار را منظوم کنم (البته تا شعربودن فاصله بسیار دارد چون من شاعر نیستم) تا حد اقل لطافت در گفتار را در بیان این خشونتها و کژیهای کریه المنظر به عاریت گیرم .
میدانم که همه اینها را خود شما بهتر از من میدانید اما چه کنم که تذکر از این باب نیست که نمیدانیم بلکه از این بابت است که بدانیم با چه داریم خو میکنیم و اجازه ندهیم که به آن عادت کنیم .

میدانم که گفتن , خون بهای دیدن است ..... / ..... سرنوشت گلها , نشکفته چیدن است

دوستی , آستین است بر خنجر کین و نفاق ..... / ..... رسم گرگان , پوست میش پوشیدن است

سر به سر آفاق پر زفریادِ "هل من ناصر"ست ..... / ..... لیک , تیغ دین داران به کار سر ببریدن است

دین فروشان بر مرکبند و دستدارهاشان به سر ..... / ..... بازار ریا داغ و کسبشان ,حرامی خوردن است

ذکر حق , بر لب ژاژ خایان سالوس و دغل ..... / ..... لق لقی بیهوده , تنها سلطان را نازیدن است

منبر و محراب در حراج ملک و دین ..... / ..... عرش و فرش را رایگان سفتیدن است

جیب در جیب , دستان کج به کار ..... / ..... اشرف حِرَف , امروز دزدیدن است

سراج الدین واثق (سراج)
ننگ و نفرین بر آنانیکه ما را از عرش ارزشها به فرش لغزشها کشاندند ... خدایا عاقبت امرمان را در این وانفسا ختم به خیر بگردان


 


امروز: بر اساس آمار رسمی گمرک چین واردات نفت این کشور از ایران در ماه آوریل، ماه گذشته میلادی، نسبت به سال گذشته ۲۳,۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت های چینی برای جبران کاهش واردات نفت از ایران، نفتکش های بیشتری به کشورهای دیگر تولید کننده نفت خام فرستاده اند.

بنا بر آمار گمرکی چین، این کشور طی ماه گذشته روزانه ۳۸۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است، در حالی که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، چین در نیمه اول سال گذشته میلادی به طور متوسط روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

بنا به گزارش رویترز، چین از ماه ژانویه تا مارس، سه ماهه اول سال جاری میلادی، به طور متوسط ۲۵۳ هزار و ۳۰۲ بشکه نفت از ایران وارد کرده است، به عبارتی ورادات نفت چین از ایران طی سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

علت این امر، اختلاف ایران و چین بر سر قراردادهای سالانه خرید نفت از ایران عنوان شده است.

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست، ۱۹ ژانویه سال جاری، طی گزارشی با استناد به داده های شرکت «گزارش های خارجی» آمریکا گزارش داد که چین از ایران خواسته است تا «شرایط اعتباری بهتری» برای فروش نفت به این کشور در نظر بگیرد، اما اختلاف بر سر این شرایط باعث شده است که چین واردات نفت از ایران را تا نصف تقلیل دهد.

خبرگزاری رویترز نیز در ماه فوریه به نقل از منابع نفتی آگاه گزارش داد که چین نسبت به سال ۲۰۱۱ واردات نفت از ایران را تا ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده و این وضعیت حداقل تا بهار آینده ادامه خواهد یافت.

این منابع آگاه که نخواسته بودند نامی از آنها برده شود، علت کاهش واردات نفت از ایران را اختلاف بر سر قیمت نفت و نحوه پرداخت آن اعلام کرده بودند.

البته بر اساس آمار گمرک چین، واردات نفت این کشور از ایران طی ماه گذشته، نسبت به ماه مارس روزانه ۱۳۴ هزار و ۷۸۲ بشکه افزایش داشته که به گزارش رویترز، علت امر «حل شدن اختلافات بر سر قراردادهای سالانه خرید نفت» عنوان شده است.

یک منبع اجرایی در صنعت نفت چین به خبرگزاری رویترز گفته است که «یونیپک»، بازوی تجاری «سینوپک» بزرگترین شرکت نفت و محصولات پتروشیمی چین در قرارداد سالانه جدید، واردات نفت خام از ایران برای سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

واردات نفت چین از ایران 23 درصد کاهش یافت


 


امروز: خبرگزاری مهر از اعدام ۱۴ قاچاقچی عمده مواد مخدر در ایران خبر داد. این حکم سحرگاه دوشنبه (اول خرداد) در تهران اجرا شد.
این خبرگزاری می‌نویسد: «رسیدگی به اتهامات این افراد با حضور وکلای آنان انجام شد و بنا به آرای صادره تمامی اموال محکومان یاد شده که از محل قاچاق مواد مخدر تهیه شده بود به حکم دادگاه مصادره گردید.»
در این گزارش همچنین آمده است: «در پی صدور احکام یاد شده محکومان مذکور تقاضای عفو داشتند که پس از رسیدگی تقاضای عفو آنان نیز رد شده بود.»
خبرگزاری مهر و همچنین خبرگزاری ایسنا که این خبر را منتشر کرده‌اند مشخص نکردند که حکم در کدام‌یک از زندان‌های تهران اجرا شده است.
ایران در کنار چین، عربستان سعودی و آمریکا بیشترین میزان احکام اعدام در سراسر جهان را دارد.


 


امروز: فریبرز رئیس‌دانا استاد دانشگاه و اقتصاددان، در اولین روز خرداد برای اجرای حکم یک ساله‌اش به زندان اوین فراخوانده شد. به گفته‌ی‌ همسرش، وی از مدت‌ها پیش بارها احضار و بازجویی شده بود.
به گزارش دویچه وله، صبح روز دوشنبه (اول خرداد/۲۱ مه) فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران پس از مراجعه به پلیس امنیت تهران، به زندان اوین فرستاده شد. گفته شده وی برای گذراندن حکم یک سال حبس به زندان فراخوانده شده است.

آزاده فرقانی همسر آقای رئیس‌دانا در گفت‌و‌گو با دویچه‌وله ضمن تایید این خبر اظهار داشت که حکم یک سال حبس همسرش در آذرماه سال ۱۳۹۰ از سوی دادگاه تجدید‌نظر تایید شد و از آن زمان تاکنون چندی بار وی به علل گوناگون احضار و بازجویی شده است.

به گفته‌ی وی، پس از سخنرانی آقای رئیس‌دانا در ۷ آذر ۱۳۹۰ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در آن وی از جنبش وال‌استریت حمایت کرد، احضارها و بازجویی‌ها شدت گرفت و حتی یک بار به او گفته شد که با این سخنرانی در "سیبل" ماموران امنیتی قرار گرفته است.

خانم فرقانی نگران این است که به دلیل همین سخنرانی برای همسرش پرونده جدیدی گشوده شده باشد.
فریبرز رئیس‌دانا در ۳۰ آذر ۱۳۸۹ پس از مصاحبه با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی و انتقاد از طرح هدفمندی یارانه‌ها بلافاصله دستگیر و یک ماه در بند امنیتی ۲۰۹ در بازداشت به سر برد.

وی پایان دی ماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شد اما به گفته‌ی خانم فرقانی پس از آن چندین بار با صاحب وثیقه او تماس گرفته و از وی خواسته بودند تا "مددجو" را به زندان تحویل دهد.

خرداد ۱۳۹۰ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، فریبرز رئیس‌دانا را به اتهام توهین به رئیس‌جمهور و عضویت در کانون نویسندگان ایران به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم در آذرماه همان سال در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

انجمن اقتصاددانان خاورمیانه، ۴۰ استاد ایرانی خارج از کشور و نیز ۲۳۰ فعال مدنی و سیاسی طی بیانیه‌های جداگانه‌ای حکم یک سال زندان رئیس‌دانا را محکوم کردند. رامین جهانبگلو، یرواند آبراهامیان، نیره توحیدی، کاظم علمداری، داریوش آشوری، سعید پیوندی و رضا براهنی از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌ها بودند.

کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای که در دی ماه ۱۳۹۰ منتشر شد نوشت: «در کشوری که به‌تازگی نماينده‌اش در کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد ايران آزادترين کشور جهان است، اقتصاددانی را ظاهراً به اتهام اظهارنظر درباره‌"طرح تعديل اقتصادی و حذف يارانه‌ها" بازداشت می‌کنند.»

به گفته‌ی همسر آقای رئیس‌دانا، تبلیغ افکار چپ و مارکسیستی و انحراف فکر جوانان از جمله اتهاماتی است که در متن حکم وی عنوان شده است.


 


امروز: در ادامه حملات لفظی شدید میان بحرین و ایران، دولت بحرین در بیانیه‌ای اظهارات و اقدام‌های جمهوری اسلامی را «دخالت آشکار و وقیحانه» در امور داخلی این کشور توصیف و آن را محکوم کرده است.

به گزارش مردمک به نقل از آژانس خبری بحرین، بی‌ان‌ای، هیئت دولت بحرین روز یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت تاکید کرده است که جمهوری اسلامی قوانین و مناسبات هم‌جواری و تمامی کنوانسیون‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی را نقض کرده است.

در روزهای گذشته در پی انتشار خبر تصمیم بحرین برای ایجاد «اتحاد سیاسی» با عربستان سعودی، برخی چهره‌های سیاسی ایران این اقدام را محکوم کرده و روز جمعه شرکت‌کنندگان در نماز جمعه تهران در اعتراض به این تصمیم راهپیمایی کردند.

پیش‌تر وزیر اطلاع‌رسانی بحرین گفته بود این اتحاد در زمینه روابط خارجی، امنیتی، نظامی و اقتصادی است و کشور‌ها حاکمیت ملی خود را از دست نمی‌دهند و هرکدام جداگانه عضو سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند.

طرح این اتحاد در جلسه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی مطرح شد که بحرین از ماه مارس سال ۲۰۱۱ درگیر اعتراض‌های خیابانی شیعیان علیه حکومت سنی‌مذهب آن است که با کمک عربستان سعودی سرکوب و ایران به دخالت در آن متهم شده است.

از طرف دیگر، این بیانیه در حالی صادر شده که هم‌زمان با راهپیمایی برخی نمازگزاران ایرانی، روز جمعه صدها نفر از شیعیان بحرین نیز در تظاهراتی به اتحاد بحرین و عربستان اعتراض کردند.

وزیر خارجه بحرین ۲۹ اردیبهشت اظهارات مقام‌های ایرانی درباره «طرح اتحاد» با عربستان را «دخالت در امور داخلی» این کشور دانسته و آن را محکوم و ایران نیز کاردار سفارت بحرین را به وزارت خارجه احضار کرد.

شیخ خالد احمد آل خلیفه گفته بود شاه پیشین ایران خواسته‌هایی در بحرین داشت اما او با عقل و هوشمندی موضع بین‌المللی را پذیرفت و به آنچه سازمان ملل متحد می‌خواست، رای داد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که پیشتر نماینده زاهدان طی تذکری در صحن علنی گفت که بحرین تا ۱۳۴۰ استان چهادهم ایران بوده و پس از یک «مصوبه ننگین» در مجلس ملی، مستقل شد و اگر قرار است اتفاقی در بحرین رخ دهد، بحرین حق ایران است و نه عربستان.

علی لاریجانی نیز آن را تذکری «به‌جا» توصیف کرده و افزوده بود که «بحرین لقمه‌ای نیست که به سادگی از حلقوم کسی فارغ شود و این‌گونه رفتار‌ها، ‌بدوی و این اقدام نوعی بحران‌سازی در منطقه است.»

بحرین، تا سال ۱۸۲۰ میلادی بخشی از ایران بود و سپس تحت سرپرستی بریتانیا قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۷۱ میلادی در پی همه‌پرسی، این کشور اعلام استقلال کرد و توسط سازمان ملل متحد نیز به رسمیت شناخته شد.

در واکنش اعتراضی به این اظهارات، وزارت خارجه بحرین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی در منامه را احضار کرده و اظهارات آن‌ها را دخالت آشکار در امور بحرین دانست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اقدام «الگو برداری از اتحادیه اروپا را اشتباهی بزرگ برای کشورهای عربی» است، درحالی که بحرین و عربستان «از نظر وسعت، جمعیت، اقتصادی هیچ‌گونه هماهنگی با یکدیگر ندارند.»

وزیر خارجه بحرین نیز، اظهارات اخیر مقام‌های ایران را نه تنها دخالت در امور بحرین بلکه دخالت در امور تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس دانسته و گفته که به ایران درباره تحریک، دخالت و ایجاد تنش و عواقبی آن هشدار داده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته