-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 05/27/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/3/6
  •  

    داریوش محمدپور
    ملکوت

    سبز بودن درست وقتی که همه‌ی سبزها يا همه‌ی کسانی که احساس سبز بودن کرده بودند، در اوج قدرت يا در اوج احساس قدرت بودند، درست در روزگاری که راهپيمایی سکوت عظمت خودمان را آينه‌وار به رخ‌مان کشيده بود و ما را مبهوت دوباره يافتن خودمان کرده بود، هنر بزرگی نیست. سبز بودن وقتی هنر است که خون حسين با خاک کربلا آميخته باشد و کاروان اسيران را به ذلت و خواری از اين شهر به آن شهر ببرند و يزيد سرمست قدرت باشد و بسياری از همان سبزهای محب اهل بيت، دلمرده و سرخورده باشند، اما تو زينب‌وار ايمانی داشته باشی مثل کوه و بدانی که باطل رفتنی است و بدانی که از هیاهوی پرزور و عربده‌ی طاغوت چيزی جز سوء عاقبت نمی‌آيد، آن وقت است که سبز بودن هنر است. پس «هنر بيار و زبان‌آوری مکن...» جانا!


     
     

    1391/3/6

     

    مینا اکبری
    coming soon

    انحلال خانه‌سینما به روشی که در دی ماه سال گذشته به وقوع پیوست، ممکن است برای افراد و جناح‌هایی سودی داشته باشد، اما شکی نیست که برای ادامه حیات کلیت سینمای ایران تصمیمی مدبرانه و عاقبت اندیش نبود. نقض تصميم انحلال خانه ‌سينما توسط دیوان عدالت اداری و واکنش وزیر به این خبر نشان می‌دهد که  تنها هدف حامیان و مجریان انحلال تنها حذف رقیبان بوده و نه چیز دیگری. امروز که وزیر ارشاد دوستان تصمیم‌گیر را به دقت فرامی‌خواند، این همان ندایی بود که در روزهای انحلال همه کارشناسان سینما بر آن تاکید داشتند و از مدیران عصبانی می‌خواستند که بر تبعات این تصمیم بیشتر دقت کنند. اما انگار آن آتش فقط با تعطیلی خانه‌سینما و پلمپ درهای آن - که جز سرگردانی صنوف و افزایش ناامنی حرفه‌ای و آشفتگی فضای سینما حاصلی نداشت-  خاموش نمی‌شد.

    وقتی مترادف با انحلال خانه سینما کمیته رسیدگی به امور صنوف تشکیل و سعی می‌شود که خلا خانه سینما با ایجاد نهادهای موازی و بدون پشتوانه جبران شود، معلوم است که حتی مدیران مصر برای انحلال هم بر عواقب تصمیمی که گرفته بودند چندان محیط نبوده‌اند و شاید تعطیلی به هر قیمت و با هر تبعاتی به آن‌ها  از قبل دیکته و خواسته شده بود.

    بدون هر گونه تعصب و تحلیل جانبدارانه‌ای باید پذیرفت که تعطیلی خانه سینما حاصل مجموعه‌ای از اشتباهات دو طرف دعوا بود. اشتباهاتی که آنقدر بزرگ و غیر قابل اغماض نبود که در نهایت به تعطیلی خانه سینما منجر شود. با همه روش‌های رایج در این گونه مواقع از مذاکره تا کدخدامنشی و کوتاه آمدن از برخی مواضع غیر اصولی می‌شد مشکلات را برطرف کرد و فضای کلی سینما را که نیازمند آرامش و امنیت بود را مشوش نکرد. اما انگار آن چیزی که اشتباهات را بزرگ و غیر قابل مذاکره جلوه می‌داد، منطق یک سویه و غیر قابل انعطافی بود که دو طرف در قبال یکدیگر اتخاذ کرده بودند. ریشه این رادیکالیسم هم بدون شک سینما نبوده و نیست. کل سینمای ایران از لحاظ ارزش‌ اقتصادی و تاثیر اجتماعی آنقدر بزرگ نیست که حل‌ مشکلاتش نیازی به رادیکالیسم صفر و صدی داشته‌ باشد این روش‌ها همه آبشخوری سیاسی داشته و دارند. سرچشمه‌هایی که فیلم‌سازان و مدیران را به پیاده نظام جناح‌های سیاسی تبدیل می‌کند.  

    وقتی سینما به یکی از خاکریزهای جناح‌های سیاسی تبدیل و دو سوی این دعوا برای منافع سیاسی و اقتصادی و شخصی خود کلیت سینما را گروگان می‌گیرندٰ نتیجه رادیکال شدن فضاست. دعوایی که ارتباطش با سینما فقط در وادی منافع با سینما ارتباط داشت نه در ماهیتٰ خانه سینما را از کلیت سینمای ایران گرفت. از ظواهر و اتفاقات بعدی می‌توان به راحتی استنباط کرد این فتح  هم چندان به کار فاتحان هم نیامده است، چرا که در بازی سیاست همیشه دست بالای دست بسیار است. وقتی هر فیلم ساز و مدیری نماینده جریان‌های سیاسی و لاجرم اقتصادی باشد و فیلم‌سازی و مدیریت سینما به شغل دوم بسیاری، دیگر تعطیلی خانه سینما پیروزی جناحی بر جناح دیگر تعبیری نخواهد داشت.  

    حکم روی کاغذ است. نقض اش هم روی کاغذ. چیزی که قابل نقض نیست، فقدان عقلانیت و آینده نگری و دلسوزی برای سینمایی است که انگار موجودیتش هر روز در مقابل سینماهای خلوت و سالن‌های سوت و کور نقض می‌شود و کسی به فکرش نیست.


     
     

    1391/3/6
  •  

    رعنا
    نقطه سرخط

    توی سالن آرایشگاه منتظر بودم. صدای آسیه از اون اتاق می اومد که داشت با مشتری زیر دستش حرف می زد. می پرسید خوب شدی؟ بخواب یه کم باز. آب قند بیارم؟ حدس زدم از درد اپیلاسیون ضعف کرده باشه. روی میز وسط سالن چندتا سبد حصیری پر از شورت و سوتین بود. حدس زدم فروشی باشه. ایران که باشی تمام حدس هات درست از آب درمیاد. یه شورت سیاه توری برداشتم. دنبال سایزش می گشتم که گفت شورتاش کوچیکه. به درد نمی خوره. سوتین بردار. مشتری بود. من که اومدم توی سالن نشسته بود. سبد سوتین ها رو کشیدم جلو. چندتایی ش رو نگاه کردم. تعجب می کردم که نظر میده. اما به حرفاش گوش می دادم. ایران این مدلی بودیم ما همیشه. توی لباس فروشی به کار هم کار داشتیم. توی صف بانک. نونوایی. آزمایشگاه.. من اینجا که بودم عجیبم نبود که مردم نظر میدن. اونجا هم که هستم عجیبم نیست که مردم نظر نمی دن. گفت منم سوتین خریدم. سایز تو باید مثل من باشه. به سینه هاش نگاه کردم. از مال من بزرگتر بود. گفتم نمی دونم. یه سوتین سفید توری برداشتم. گفت این سایزت نیست. نگاش کردم. گفت بزن بالا بلوزتو ببینم. زدم بالا. گفت وا. چرا سینه هات اینجوریه. گفتم چه جوریه؟ گفت مال من برعکسه. گفتم برعکسه؟ گفت سینه هات جلوه. فنردار لازم نیست بخری. فنر سرخودی. گفتم فنردار می پوشم همیشه. بلند شد اومد کنار من ایستاد بلوزشو زد بالا. گفت ببین. مال من بزرگتره انگار. ولی مال تو جلوتره. گفتم من دور کمرم بزرگه. گفت ربطی نداره دختر. دولا شد یه سوتین سرخابی با بندای آبی داد دستم. گفت اینو بخر. اسم جنسش رو بلد نیستم، اما ازین مایویی ها بود. گفتم نه اینو نمی خوام. گفت من ازین خریدم. الان تو کیفمه. رفت از کیفش آورد بیرون که باور کنم لابد. گفتم توری می خوام. گفت توری خوب نیست. از روی بلوز ناصافی ش معلوم میشه. گفتم می خوام با بلوز نازک بپوشم که اصن نقشش معلوم بشه. گفت وا. گفتم گلش قشنگه. با بلوز نازک سفید گشاد. خوب میشه. یه سرخابی توری داد دستم گفت بیا لااقل سرخابی بخر. تی شرتمو که از بالای سینه ام می آوردم پایین گفتم می بینی که سرخابی .توری تنمه. آسیه از اتاق اومد بیرون. بوسیدمش. گفت دلش برام تنگ شده. گفتم منم. گفت برو لباساتو در بیار بخواب. من میام الان. سوتین سفید توری رو گذاشتم تو سبد. رفتم تو اتاق خالی سفید. خوابیدم روی تخت. آسینه اومد و بوی موم پیچید زیر دماغم.

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/3/6

    گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت سکه و ارز روز شنبه (۶ خرداد) در بازارهای ایران به نسبت روز چهارشنبه (۳ خرداد)، شش تا هفت درصد افزایش یافته است.

    ایسنا گزارش داده که قیمت سکه طرح قدیم در بازار روز شنبه به ۶۹۰ هزار تومان رسیده که نسبت به روز چهارشنبه حدود ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است.

    بر اساس این گزارش قیمت دلار نیز در بازارهای غیر رسمی در روز شنبه به قیمت ۱۷۷۰ رسیده و نسبت به روز چهارشنبه جهشی ۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

    روز پنج شنبه و در پی اعلام بی‌نتیجه بودن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در بغداد، قیمت دلار و طلا در بازارهای ایران افزایش یافت.

    محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر روز جمعه گفته بود که قیمت سکه و دلار در روز پنج شنبه «هیجانی و غیرواقعی» ست و «قیمت‌های واقعی فردا شنبه مشخص می‌شود.»

    منابع: ایسنا و مهر


     
     

    1391/3/6

    یک مددکار اجتماعی می‌گوید که بر اساس تحقیقات انجام گرفته، حدود ۴/۵ درصد از کودکان کار به ویروس اچ.آی.وی مبتلا هستند.

    به گزارش ایلنا، فرشید یزدانی افزوده که این رقم ۴۵ برابر متوسط کشوری ست و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان کارگران جنسی زن برابری کند.

    به گفته آقای یزدانی، این آمار‌ها در مقاله‌ای توسط مینو محرز، عضو کمیته کشوری ایدز و رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام تهران، ارائه شده است.

    بر اساس تحقیقات خانم محرز، یک‌سوم کودکان مبتلا به ایدز ۱۰ تا ۱۴ ساله و دو سوم آنها ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند.

    آقای یزدانی همچنین با اشاره به دیگر نتایج این تحقیقات گفته که ۲۰ درصد از کودکان کار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و ۴۰ درصد از آنها نیز از مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند.

    وی آمار کودکان کاری را که دخانیات استعمال کرده‌اند را نیز ۶۰ درصد عنوان کرده است.

    آقای یزدانی پیشتر با انتقاد از سازمان بهزیستی گفته بود که این سازمان با غیرایرانی دانستن تابعیت کودکان‌کار، از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند و نشان داده که تعهد كافي در برابر كودكان خيابانی را نيز به معنای واقعی ندارد.

    منبع: ایلنا

    مرتبط:

    "۲۷ درصد کودکان ایران خارج از چرخه تحصیل قرار دارند"

    جمع آوری شش هزار کودک خیابانی در ایران


     
     

    1391/3/6

    مسئول موزه حیات وحش پارک ملی گلستان می‌گوید روشن کردن آتش از سوی مسافران طی سال گذشته سبب ایجاد پنج مورد آتش سوزی در این پارک ملی شده است.

    به گزارش مهر، یحیی مرادی افزوده که این آتش سوزی‌ها، یک میلیون و چهارصد هزار مترمربع از اراضی پارک ملی گلستان را به خاکستر تبدیل کردند.

    طی سال های اخیر تردد مسافران در این پارک ملی بواسطه عبور "جاده آسیایی" از میان آن افزایش یافته است.

    دوستداران محیط زیست بارها نسبت به افتتاح این جاده، که گرگان را به مشهد متصل می‌کند، هشدار داده و آن را سبب آسیب رساندن به محیط زیست طبیعی این پارک ملی توصیف کرده بودند.

    یحیی مرادی نیز از «هجوم مسافران به فضای طبیعی» این پارک انتقاد کرده و گفته که این امر سبب از بین رفتن پوشش گیاهی «بسیاری از اراضی» این پارک ملی شده و زباله‌های بر جای مانده مسافران نیز سیمای پارک را «دگرگون» کرده است.

    این مقام مسئول همچنین افزوده که در سال ۱۳۸۷، براثر تصادفات وسائل نقیله گذرنده از جاده آسیایی با حیوانات این پارک ملی، ۲۰۰ حیوان همچون خرس قهوه‌ای، پلنگ، مارال، شغال، گرگ و گراز کشته شدند.

    پارک ملی گلستان، بزرگ‌ترین پارک ملی خاورمیانه و ششمین پارک ملی جهان است که از سوی سازمان ملل به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های ژنتیک کره زمین برگزیده شده است.

    منبع: مهر

    مرتبط:

    پارک ملی گلستان در آستانه تکه تکه شدن

    پارک ملی گلستان از کهن‌ترین جنگل‌های جهان همچنان در آتش میسوزد

    چرا مسیر توسعه اغلب از مناطق حفاظت شده می‌گذرد؟!


     
     

    1391/3/6

    معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ساماندهی وضعیت موش‌های این شهر طی دو ماه آینده خبر داد.

    مجتبی عبداللهی، که با ایلنا گفت‌و‌گو می‌کرد، گفته که «نمی‌توانیم ادعا کنیم که موش‌ها را به طور کامل از بین می‌بریم زیرا این امر امکانپذیر نیست اما در بحث کنترل آن برنامه داریم و قطعا وضعیت بهبود می‌یابد.»

    کار‌شناسان محیط زیست پیش از این، بار‌ها از اقدامات شهرداری تهران در زمینه کنترل جمعیت موش‌های این شهر انتقاد کرده و ناکافی بودن این اقدامات را سبب تبدیل شدن تهران به مکانی امن برای پرورش موش‌ها دانسته بودند.

    آقای عبداللهی افزوده که در برخی مناطق تهران مانند منطقه ۲۰ به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی و منطقه ۶ به دلیل وجود رستوران هاو فست فود‌ها موش‌های بیشتری نسبت به مناطق دیگر تهران زندگی می‌کنند.

    این مقام مسئول همچنین خواستار آموزش به شهروندان برای فرهنگ سازی در زمینه نریختن زباله به جوی‌ها و نهر‌ها شد چرا که به گفته وی، با اینکار می‌توان از رشد موش‌ها جلوگیری کرد.

    موش‌ها می توانند حدود ۳۵ بیماری به به انسان منتقل کنند که برخی از این بیماریها همچون طاعوون، حصبه و تیفوس می تواند سبب مرگ فرد بیمار شود.

    منبع: ایلنا


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته