-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

Latest News from Mizan Khabar for 06/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



benzin02

در راستای موج تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، شركت نفتی توتال فرانسه، فروش بنزین خود به ایران را متوقف كرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های دولت و مجلسین ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را مورد هدف قرار داده، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.

این گزارش افزود تصمیم توتال فرانسه، چند روز قبل از اینكه رییس جمهور آمریكا قانون تحریم های جدید بر ضد ایران را امضا كند، فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود.

روزنامه تایمز مالی چاپ لندن نیز خاطرنشان کرد که فعالان بازار نفت اعلام کرده اند که توتال از حدود یك ماه قبل فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود، در حالی که ماه گذشته کریستوف دو مارژری، رئیس شركت مذكور اخبار منتشر شده در رسانه های غربی مبنی بر توقف فروش بنزین به ایران را تكذیب كرده و تاکید کرده بود که در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده سوخت به ایران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به آن کشور صرف نظر خواهد کرد.

شرکت نفتی توتال فرانسه، بعنوان سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا، در گزارش سالانه خود خاطرنشان کرده بود که "تحريم‌های اعمال شده از سوی ايالات متحده عليه ايران، می‌تواند آن شرکت را از لحاظ مالی متضرر نماید." این شرکت در سال ٢۰۰۹، مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته بود.

گفتنی است پنجشنبه گذشته (سوم تیرماه ۸۹)، مجلس نمایندگان (کنگره) ایالات متحده با اکثریت قطع آراء طرح تحریم فراگیر جمهوری اسلامی را با هدف "وارد نمودن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری" و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در ایران تصویب کرد که بنا به گزارش رویترز، برای نخستین بار صادرات و فروش فرآورده های نفتی تصفیه شده به ایران، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتور جت تحریم می شود. شرکت های نفتی، بیمه، موسسه های اعتباری یا بانک هایی را که به هر نوع، مبلغی بیش از ٢۰ میلیون دلار در سال در منابع نفتی ایران سرمایه گذاری کنند، مشمول آن تحریم ها خواهند شد.

پیش از آن سنای آمريکا با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران همکاری دارند را تصويب کرد که بر اساس یکی از بند های این لایحه که اکنون با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل شده، هر شرکتی که یک میلیون دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از پنج میلیون دلار فرآورده‌ای نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

روزنامه تایمز مالی اعلام کرده است که با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تا کنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلیانس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترناشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور فروش نفت و فراورده‌های نفتی را به ایران متوقف کرده‌اند.

لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش چهارمین قطعنامه تشدید تحریم های بین المللی (١۹٢۹) را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد و بعد از آن نیز، وزارت دارایی (دولت) آمریکا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران اتخاذ کرد .

بلافاصله بعد از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز، با تشدید تحریم های تازه ای علیه ایران موافقت کردند.

ایران کماکان بر مقاصد صلح آمیز از فعالیت های هسته ای خود تاکید دارد.

منبع:جرس


 


montazeri02

زهرا ربانی املشی: در بیست و چهارم خرداد 89 دفتر آیت الله العظمی منتظری تخریب وغارت و سپس پلمب شد. این واقعه نه اولین بار و نه شدیدترین حمله به بیت مراجع بودو کسانی که چنین برداشتی دارند از تاریخ معاصر اطلاع کافی ندارند. به غیر از این بار، چندین بار دیگر به دفتر وبیت وحسینیه آیت الله العظمی منتظری حمله و یورش ودستبرد زده شده است که به طور خلاصه از زبان خودشان به نقل از خاطرات معظم له ذکر می‌شود:

1- بعد از موضعگيري درباره استقراض خارجي

« در اواخر سال 1368 پس از سخنراني پيرامون استقراض، نه تنها مسئولان به تذكرات من توجهي نكردند بلكه يك عده را تحريك كردند تا در نماز جمعه و مدرسه فيضيه و مقابل بيت من بيايند و شعارهاي تهديدآميز بدهند و فحاشي كنند. در مدرسه فيضيه تجمع به راه انداختند، فرزندان مرحوم شهيد سعيدي را تحريك كردند و آنان عليه من سخنراني كردند، آقاي حائري شيرازي در نماز جمعه شيراز و آقاي ري شهري در اصفهان سخنان تندي عليه من گفتند و به دنبال آن هم روزنامه ها و مطبوعات وابسته شروع كردند به جنجال و اهانت، و گفتند فلاني دارد چوب لاي چرخ دولت مي‎گذارد و ساده انديش است و از اين حرفها! خلاصه با اين كارها خواستند مساله را تحت الشعاع قرار دهند; و من روز شنبه قبل از شروع درس مجددا در اين باره صحبت كردم و گفتم شما حالا گوش نمي دهيد ده سال ديگر معلوم مي‎شود كه حرف من درست بوده و اين استقراض به ضرر مملكت بوده است اتفاقا به ده سال هم نكشيد، چهارپنج سال بعد همه فهميدند ضرر اين كار بيشتر از منفعتش بوده و هنوز هم دولت نتوانسته از زير بار اين بدهيها بيرون بيايد. (خاطرات معظم له، جلد اول، صص 127 تا 130)

2- بعد از سخنراني بهمن 71

« در 21 بهمن سال 71 به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب در آن شرايط من احساس كردم كه لازم است سكوت را بشكنم و در حد توان از حقوق بچه هاي مخلص انقلاب دفاع كنم . صحبتهاي من در آن روز شايد كمتر از ربع ساعت بود، دو روز پس از اين صحبتها يك عده را از نماز جمعه تحريك كردند و مقابل خانه ما تجمع كرده و با شعارهاي زننده و پرتاب سنگ اقدام به تهديد نمودند. روز سوم هم تعدادي از آنان به طور هماهنگ به محل درس آمدند تا درس را به هم بزنند; شروع كرده بودند به شعار دادن و ضرب و شتم بعضي از شاگردان، و اطلاعات هم كه در صحنه حضور داشت علنا از آنها حمايت كرده و بعضي از شاگردان مضروب را دستگير كرده بود! خلاصه جو رعب و وحشت شديدي درست كردند و اين ادامه داشت تا اينكه در همان شب حدود ساعت ده به همراه حدود هزار نيروي نظامي به فرماندهي آقاي روح الله حسينيان و با قطع برق و تلفن، منطقه را محاصره كرده و با جرثقيل و دستگاه و... اقدام به كندن درها و شكستن شيشه ها نمودند و وارد دفتر و حسينيه و تلفنخانه و خانه پاسدارها شدند و اموال شخصي از جمله اموال مربوط به مرحوم محمد و نيز آرشيو چهارده ساله ما را كه مجموعه ارزشمندي بود - به گفته آقايان با چند وانت - بردند. خلاصه اين تهاجم تا حدود ساعت سه بعد از نيمه شب ادامه داشت و همسايه ها و اهل محل را دچار وحشت و اضطراب نمود. متاسفانه در بعضي روزنامه ها اخبار و حوادث را به صورت وارونه منعكس كردند و هرچه خواستند نوشتند و اين درحالي بود كه ما حق يك كلمه تكذيب و دفاع نداشتيم.» (خاطرات معظم له، جلد اول، صص 733 تا 736)

3- بعد از درگذشت آيت الله اراكي

« پس از در گذشت مرحوم آيت الله اراكي و بحران مرجعيت از همان اوايل رهبري آقاي خامنه اي به بهانه هاي مختلف به من و بيت من حمله مي‎كردند و در جامعه به صورت يك سويه تبليغات و جوسازي به راه انداختند; آنها معمولا براي حملات خودشان بعضي صحبتهاي مرا بهانه مي‎كردند ولي بعد از فوت مرحوم آيت الله اراكي من صحبتي نكرده بودم و بهانه اي در دست آنان نبود، اين بود كه مطالب راديوهاي خارجي از جمله راديو بي بي سي را بهانه كردند كه بله اين راديوها دارند بر روي مرجعيت فلاني تبليغ مي‎كنند و معلوم مي‎شود مثلا برنامه اي و توطئه اي در كار است ! درحالي كه راديوهاي خارجي به ارائه تحليل و گزارش از وضعيت مرجعيت مي‎پرداختند اما يك وقت ديدم آقاي خامنه اي درباره مساله مرجعيت سخنراني كرد و به طور كنايه كالصريح عليه من موضعگيري نمود و حتي تعابير تندي مثل " خيانت " را به من نسبت داد، پس از اين سخنراني بود كه در سطح شهر قم اطلاعيه هاي مختلفي پخش شد كه افراد را تحريك مي‎كرد تا به بيت من حمله كنند، و بعد از نماز جمعه مجددا گروههاي فشار را مقابل منزل ما جمع كردند و عليه من شعار دادند; فرداي آن روز هم به محل درس آمدند و من با وجود همه خطرات در محل درس حاضر شدم و درسم را گفتم ولي آنان پس از پايان درس شروع كردند به شعار و اينكه فلاني مرجع بي بي سي است و اعدام بايد گردد و...! بعد هم تريبون و لوازم حسينيه را شكستند و شاگردان را تهديد كردند كه اگر فردا به درس بياييد با شما معامله ضد انقلاب مي‎كنيم . » (خاطرات معظم له، جلد اول، صص 750 تا 752)

4- بعد از سخنرانی 13 رجب

« پس از سخنراني 13 رجب که من احساس تكليف كرده وگفتم : "حق را بايد گفت.ازناحيه شوراي مديريت، حوزه تعطيل و راهپيمايي اعلام شد، عناصري مشغول توطئه شدند و گروههاي متشكل از بچه هاي هتاك و بي باك و خرابكار را از اصفهان و تهران و جاهاي ديگر جمع آوري كردند و به زور و تهديد برخي محصلين و شاگردان بيگناه مدارس را نيز اغفال كردند و يك راهپيمايي از طلاب جوان و محصلين و گروههاي فشار به راه انداختند و به بازار هم فشار آوردند تعطيل شود، و پس از سخنراني تحريك آميز جمعيت را به طرف حسينيه شهدا و دفتر و بيت من سرازير كردند، و تعدادي از آنان كه كاملا سازماندهي شده بودند با شكستن دربها و قفلها حسينيه را اشغال كردند و هرچه توانستند از اشياي حسينيه و دفتر شكستند و پاره كردند و غارت نمودند و حتي قرآنها و كتب ادعيه و كتب علمي را نيز پاره كردند و حدود سه هزار عدد نوار كاست و ويدئويي از فقه و نهج البلاغه و اصول كافي را با خود بردند و جمعي از فضلا و طلاب را كه در دفتر مشغول نماز جماعت ظهر و عصر بودند پس از كتك زدن و هتاكي بازداشت نمودند.

در اين ميان تلفنها را نيز قطع كردند، و همكاري افراد اطلاعات و سپاه با مهاجمين محسوس بود; و از قراري كه معلوم شد با بي سيم از طرف سرتيپ فرمانده لشكر قم به آنان دستور داده مي‎شد و اصرار داشتند -به بهانه محافظت از من - مرا از اطاق و كتابخانه و منزل خارج نمايند و با خود ببرند و منزل مرا در اختيار غارتگران قرار دهند، و بر حسب آنچه نقل شد وزير سابق اطلاعات و يكي از فرماندهان عالي سپاه از دور مهاجمين را رهبري مي‎كردند.

من به اشخاصي كه اصرار داشتند اينجانب از منزل بيرون بروم با ناراحتي گفتم : "دفعه اول نيست كه به من و هستي من حمله شده، بيايند در همين اطاق و كتابخانه مرا بكشند تا خيالشان براي هميشه راحت شود، من با پاي خود از منزلم خارج نمي شوم "; من مبادرت به اقامه نماز ظهر كردم و يكي از دوستان صادق گفت : "من شنيدم كه به آنان دستور داده شد طناب به گردنش بيندازيد و او را بكشيد و بياوريد. به آنان دستور داده شده بود از درب اندرون وارد شوند و درحالي كه با ديلم مشغول كندن درب اندرون بودند شنيده شد از ناحيه بعضي از آقايان مجاورين با تندي با آنان برخورد شده بود; ولي مهاجمين مشغول شكستن درب و شيشه هاي خانه شدند، و در اين ميان بلندگوهاي حسينيه را در اختيار گرفتند و مانند لشكر مهاجم پيروزمند با شعارهاي انحرافي و اهانت آميز در چندين روز متوالي هرچه خواستند گفتند و پخش كردند و شعارهاي ركيك و اهانت آميز نوشتند، و مرتبا اعلاميه هاي فحاشي و تهديد آميز تنظيم و پخش مي‎شد و ناراحتي همه همسايگان را فراهم نمودند; و به خيال خودشان با اين غارتگريها و فحاشيها و هتاكيها مي‎خواستند از ولايت فقيه حمايت كنند.

بلندگوهاي حسينيه تا چند روز در اختيار مهاجمين بود تا اينكه از قرار منقول جامعه مدرسين جلسه مي‎گيرند و دادستان كل كشور از ناحيه آنان به سراغ مهاجمين مي‎آيد قانون شكنيها، خرابكاريها و غارتگريها را تاييد مي‎كند. او خواسته هاي آنان را جويا مي‎شود، و آنان حصر در خانه و ممنوع الملاقات بودن و تعطيل درس و شهريه و پس ندادن حسينيه و دفتر و تهيه زمينه محاكمه مرا مطالبه مي‎كنند، و تقريبا همين خواسته ها در شوراي عالي امنيت ملي مطرح و تصويب مي‎شود. پس در حقيقت تصميم گيرنده در مسائل كشور خرابكاران و مهاجمين بي باك و محركين آنان هستند و شوراي عالي امنيت ملي مجري تصميمات آنان مي‎باشد. » (خاطرات معظم له، جلد اول، صص 773 تا 780)

5- در زمان حصر:

در حالیکه آیت الله منتظری در زندان خانگی به سر می‌بردند و دفتر و حسینیه ایشان پلمب و در دست دادگاه ویژه روحانیت بود،از منزل پسر ایشان به عنوان مرکز مراجعات استفاده می شد، در سال 1380 در دو مرحله ابتدا اموال مربوط به دفتر ضبط وپلمب شد و در مرحله دوم درب های اتاقهای خانه جوشکاری و غیر قابل استفاده شد.

نکته آخر: تفاوتهای حمله اخیر با حملات سالهای قبل عبارتند از:

1- در تمامی موارد فوق حضرت آیت الله منتظری حاضر بودند و اغلب یک سخنرانی انتقادی ایراد فرموده و آنان به جای توجه به نصایح مشفقانه و پدرانه، در صدد انتقام گیری بر می آمدند. ولی این بار ایشان در قید حیات نبودند و هیچگاه در تاریخ سابقه نداشته که با دفاتر مرجع متوفی چنین عمل کنند. این نشان دهنده این است که علمای واقعی در حیات و ممات برای نامردمان قابل تحمل نیستند.و به این مطلب واقفند که منتظری زنده است و زنده خواهد ماند، وحضور فیزیکی او برای مردم حق‌شناس و فهیم حجت نیست چرا که آنها در زمان حیات هم در سالهای حصراین مسئله را آزموده بودند،آنچه که منتظری را در قلوب مردم جا داده حق گویی، دفاع از حق در هر شرایطی، دفاع از مظلوم، گذشت از خود و از مناصب دنیایی بوده است.

2- در تمام موارد بالا با جراَت می‌توان گفت دیگران نه تنها تنهایشان گذاشتند بلکه به طرق مختلف اعم از سخنرانی، نماز جمعه، روزنامه و جراید و تلویزیون... با مهاجمین همصدایی کردند. (شاید اگر آنموقع نه تنها حرمت مرجعیت، که حرمت ناصح دلسوز، که حرمت شاگرد و استادی، که حرمت دومین معمار انقلاب بودن را پاس داشته بودند، امروز شاهد این کارهای ناشایست و ضد فرهنگی نبودیم.)

اما این بار بسیاری از گروه‌ها و افراد با اعلامیه و تلفن وحضوری و ... این کار را تقبیح نمودند، که خدا را بر این شاکریم چون این نشانه رشد سیاسی جامعه است.

3- در تمام موارد بالا هیچگاه آثار جرم توسط عاملین و یا آمرین جرم پاک نمی‌شد ولی این بار سعی کردند شیشه و دیگراشیا شکسته شده را جمع آوری کرده و دیوار نوشته ها را با رنگ پاک کنند، غافل از اینکه ننگ را با رنگ نمی‌توان پاک کرد. این نشان میدهد که آنان نه تنها به این اعمال افتخار نمیکنند بلکه آن را موجب سرافکندگی خود می دانند.

4- در بیشترموارد بالا اعمال زشت خود را در روز انجام دادند ولی گویا آنها هم به قباحت عمل خود پی برده بودند و در تاریکی شب، عملیات را انجام دادند.

5- مسئله قابل تأمل اینست که تاریخ حکم پلمب از طرف دادگاه ویژه روحانیت 19/3/89 بود ولی حمله و پلمب در تاریخ 23/3/89 انجام گرفت . ظاهراً برای انجام عملیات دنبال بهانه‌ای مثل آمدن حجه الاسلام و المسلمین کروبی به قم بودند، در صورتی که دفعات قبل به طور سازماندهی شده تر و با آمادگی بیشتر عملیات انجام می شد.

در پایان با یاد آوری آیه "و تلک الایام نداولها بین الناس" به آنهایی که برای تداوم پست و مقام خود، دست به انجام هر کاری می زنند، یاد آور می شوم که پس از این چند صباح ریاست، اگر برای دنیای دیگران آخرت خود را خراب کرده باشند که بدبخت ترین مردم هستند و اگر برای دنیای خودشان باشد که به فرموده قرآن مجید زیانکارترینند." قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا."


 


atomic-symbol

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، شرایط جدیدی را برای مذاکره با غرب بر سر پرونده هسته ای این کشور تعیین کرده است.

آقای احمدی نژاد در یک کنفرانس مطبوعاتی صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران را نشانه "بی اخلاقی" غرب دانست و گفت برای "تنبیه" آنها تاریخ مذاکرات هسته ای ایران به تعویق افتاده و در پایان مردادماه امسال برگزار خواهد شد.

رییس جمهوری ایران شروط کشورش را برای انجام مذاکرات با کشورهای ۱+۵ درباره پرونده هسته ای ایران عنوان کرد و در عین حال افزود که این شروط مانع از برگزاری مذاکرات نخواهد شد بلکه تنها شکل گفت گو را تغییر خواهد داد.

یکی از شروط مطرح شده این است که اعضای گروه ۱+۵ (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) باید نظر خود را در مورد "بمب اتمی" اسراییل عنوان کنند و اعلام کنند که آیا از ان پی تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای) به عنوان یک معاهده بین المللی پیروی می کنند یا خیر.

محمود احمدی نژاد گفت بسته به پاسخ طرف مقابل به این سئوالات، شیوه مذاکره ایران با هر کشور متفاوت خواهد بود.

اظهارات آقای احمدی نژاد در خصوص "بمب اتمی" اسراییل در شرایطی مطرح می شود که اسراییل تا کنون در خصوص داشتن تسلیحات اتمی هیچ گونه اظهار نظری نکرده است.

با این حال برخی ناظران معتقدند اسراییل دارنده چندین کلاهک اتمی است و از قدرت های اتمی منطقه به حساب می آید.

آقای احمدی نژاد یکی دیگر از شروط انجام مذاکرات اتمی با غرب را این دانست که کشورهای طرف مذاکره، منظور خود را از گفتگوها مطرح کنند و مشخص کنند که آیا به دنبال دوستی با ایران هستند یا دشمنی.

موضوع ترکیب گروه ۱+۵ یکی دیگر از شروطی است که رییس جمهوری ایران به آن اشاره کرد و گفت ترکیب کشورهای حاضر در این گروه باید تغییر کند و ایران در موضوع مذاکرات اتمی، لزوما خود را محدود به این شش کشور نخواهد کرد.

سعید برزین، تحلیلگر مسایل ایران در بی بی سی معتقد است که شروط طرح شده از سوی آقای احمدی نژاد دارای دو کارکرد داخلی و خارجی است.

در بعد داخلی این صحبت ها سعی در نشان دادن موضعگیری سرسختانه ایران در برابر غرب دارد، اما در عرصه خارجی تنها پیامی به کشورهای غربی است که آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات را اعلام می کند. زیرا در عمل آقای احمدی نژاد نوع پاسخ غرب به شرایط طرح شده را تنها در تعیین رویکرد ایران نسبت به آن کشورها موثر دانسته است نه در انجام اصل مذاکرات.

رییس جمهوری ایران همچنین گفت: "ادامه گفتگوها مستلزم این است که طرف گفت و گو با ما اولا به طور شفاف نظرات خود را راجع به این سئوالات اعلام کند، در ثانی بدانند که دیگر تنها طرف گفت و گوی ایران گروه ۱+۵ نیست. عده دیگری هم در این گفت و گوها شرکت خواهند کرد".

ایران پیش از این هم در اردیبهشت ماه امسال با برزیل و ترکیه که از اعضای گروه ۱+۵ به حساب نمی آیند بر سر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه وارد مذاکره شده بود.

بر اساس توافقنامه ای که در پایان مذاکرات تهران به دست آمد، قرار شد ایران با ارسال بخشی از اورانیوم غنی شده خود به ترکیه میله های سوخت برای استفاده در راکتور اتمی تهران را دریافت کند.

با این وجود آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران شرایط طرح شده در توافقنامه تهران را ناکافی دانستند و در عمل چند هفته پس از آن با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل زمینه را برای اعمال فشار بیشتر بر برنامه هسته ای ایران فراهم کردند.

رییس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در تهران دلیل به تعویق افتادن مذاکرات را "بی اخلاقی" کشورهایی دانست که با وجود توافق هسته ای تهران، قطعنامه اخیر را علیه برنامه اتمی ایران در شورای امنیت تصویب کردند.

محمود احمدی نژاد در این باره خطاب به طرف های غربی مذاکرات گفت: "چون بی اخلاقی کردید، ما مذاکره را عقب می اندازیم. این جریمه ای است برای این که به نظر می آید باید ادب شوند که رسم گفت و گو با ملت ها را یاد بگیرند".

تحریم فراگیر ایران از سوی آمریکا

پیشتر (25 ژوئن) مجالس نمایندگان و سنای آمریکا طرح تحریم فراگیر ایران را با هدف وارد کردن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری ایران و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در این کشور تصویب کردند.

این طرح که با هدف وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی برای تغییر در برنامه های اتمی این کشور تصویب شده مشخصا بخش های انرژی و بانکداری ایران هدف گرفته شده است

دامنه این تحریم ها شرکت های سرمایه گذار در ایران، به ویژه در صنایع نفت و گاز و تامین کنندگان تجهیزات محدود کننده آزادی اطلاع رسانی را در بر می گیرد.

کنگره، اشخاص حقیقی یا حقوقی، اعم از شرکت های نفتی، بیمه، موسسه های اعتباری یا بانک هایی را که به هر نحوی مبلغی بیش از بیست میلیون دلار در سال در "منابع نفتی ایران" سرمایه گذاری کنند هدف تحریم های ایالات متحده قرار می دهد.

کنگره برای اولین بار صادرات و فروش "فرآورده های نفتی تصفیه شده" به ایران، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتور جت را تحریم کرده است.

بر اساس این مصوبه، هر شرکتی که از طریق فروش "فرآورده های نفتی تصفیه شده" به ایران عوایدی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند و یا در طول یک سال به تدریج به فروش این فرآورده ها به ایران به ارزش بیش از پنج میلیون دلار اقدام کند، مشمول تحریم های آمریکا قرار می گیرد.

چنین شرکت هایی اجازه فعالیت در بخش های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا را نخواهند داشت.

ایران با کمبود ظرفیت پالایشگاهی روبروست و تولید داخلی پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان به بعضی فرآورده های نفتی، به خصوص بنزین نیست و در نتیجه، این کشور حدود یک سوم بنزین مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند.

این مصوبه عملا بانک های خارجی را در صورت معامله با بانک های عمده یا نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم می کند.

بخش دیگری از این مصوبه به تحریم شرکت هایی اختصاص دارد که ابزار و تجهیزات قابل استفاده علیه آزادی اطلاع رسانی را هدف قرار داده و مواردی مانند فروش امکانات فیلترینگ اینترنت و شنود مکالمات و تماس های تلفنی را نام می برد.

شرکت های خارجی تامین کننده این نوع ابزار و وسایل با محدودیت هایی در عقد قراردادهای عمده دولتی و دسترسی به سایر امکانات مالی موسسات آمریکایی مواجه می شوند.

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مصوبه جدید کنگره را هشداری به شرکت ها طرف معامله ایران توصیف کرد.

آقای مک کین گفت: "با این مصوبه، گزینه ای را پیش روی شرکت های جهان قرار میدهیم: می خواهید طرف معامله ایران باشید یا آمریکا؟ البته به نظر ما، انتخاب چندان دشواری هم نیست، اما به هر صورت شرکت ها را وادار به تصمیم گیری درباره آن می کنیم."

توافق سران اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز، پنجشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) بر سر اعمال مجموعه‌ای جدید از تحریم‌ها علیه ایران توافق کردند که صنعت نفت و گاز، اشخاص و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران، شرکت‌های حمل و نقل هوایی و دریایی و مبادلات مالی با ایران را شامل می‌شود.

این اتحادیه اعلام کرده است که هدف این تحریم ها کالاهایی است که کاربرد دوگانه دارند و ممکن است در بخشی از برنامه اتمی ایران یا صنعت نفت و گاز این کشور به کار رود.

این تحریم ها هر گونه سرمایه گذاری جدید در صنعت نفت و گاز ایران یا همکاری فنی و انتقال تکنولوژی در این حوزه را ممنوع خواهد کرد.

همچنین شرکت های حمل و نقل دریایی و هوایی ایران از فعالیت در محدوده اتحادیه اروپا منع می شوند و محدودیت های تازه ای در مورد صدور ویزا و توقیف اموال شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران ایران در نظر گرفته خواهد شد.

این تحریم ها بیمه های تجاری و مبادلات مالی با ایران را هم شامل می شود.

رهبران کشورهای اروپایی همچنین خواهان توقیف اموال ۴۰ شرکت و سازمان شده اند که به گفته آنها در برنامه اتمی یا فعالیت های مربوط به تولید موشک های بالستیک ایران دخالت دارند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا اعمال این تحریم ها را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: "اروپا باید نقش خود را در تلاش های بین المللی برای مقابله با برنامه اتمی ایران به طور کامل ایفا کند".

کارشناسان دولت های عضو اتحادیه اروپایی مشخص خواهند کرد که کدام شرکت ها و کالاها شامل تحریم می شوند و چگونه باید این تحریم ها را اعمال کرد.

پیش بینی می شود که فرآیند تهیه فهرست نهایی این شرکت ها و کالاها حدود یک ماه طول بکشد و پیش نویس نهایی در اجلاس بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در پایان ماه ژوئیه تدوین شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته قطعنامه ای جدید علیه ایران تصویب کرد که اعمال تحریم های تازه ای را شامل می شد.

پس از آن دولت آمریکا هم تحریم هایی اضافی علیه ایران در نظر گرفت که در آن نام سرلشکر محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران)، سرتیپ محمدرضا نقدی (فرمانده سازمان بسیج مستضعفان) و احمد وحیدی (وزیر دفاع ایران) به فهرست افراد مورد تحریم اضافه شده بود.

ایران می گوید این تحریم ها اثری بر برنامه اتمی این کشور نخواهد داشت.

توافق بر سر تحریم های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران در حالی اعلام می شود که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای مذاکره با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ابراز آمادگی کرده بود.

منبع: بی بی سی


 


 

nuclear_bomb

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده بر این عقیده‌اند که ایران توانایی ساخت بک بمب اتمی را در یکسال آینده نخواهد داشت اما چنانچه تصمیم به این کار داشته باشد، احتمالاً به لحاظ فنی می‌تواند آن را در ۳ تا ۵ سال آینده محقق کند.

این موضوع را خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رسمی در ایالات متحده گزارش کرده است.

این چارچوب زمانی در شرایطی اعلام می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پی ترغیب چین برای حمایت از اتخاذ تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی است.

چین که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارد، تاکنون حاضر به حمایت از دور جدیدی از تحریم‌ها نشده و بارها اعلام کرده است که دیپلماسی را مناسب‌ترین راه حل برای مسئله هسته‌ای ایران می‌داند.

پیش از این در دی ماه ۸۸، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که ایران کار تحقیقات برای رسیدن به بمب اتم را شدت بخشیده است، اما هنوز به صورت تمام و کمال به سوی ساخت بمب نرفته است.

اکنون رویترز در گزارش جدید خود یادآور شده است که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده در تلاش برای اتمام گزارش طبقه‌بندی شده خود در مورد ارزیابی روند برنامه هسته‌ای تهران هستند.

جین هارمن، مسئول بخش اطلاعاتی کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان در این زمینه به رویترز گفته است که گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا، کامل شده است اما هنوز مشخص نیست که پس از ارائه به رئیس جمهور آمریکا، انتشار عمومی خواهد یافت یا خیر.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقام‌های آمریکایی که حاضر به افشای نام خود نشده‌اند، نوشته است که تماس‌های نهایی برای جمع‌بندی گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی در مورد ایران، ممکن است هفته یا ماه‌ها به طول بکشد.

این منابع آگاه همچنین در این مورد ابراز تردید کرده‌اند که باراک اوباما، در اقدامی مشابه با آنچه جرج بوش در سال ۲۰۰۷ انجام داد نسخه طبقه‌بندی نشده‌ای از این گزارش را برای آگاهی عموم انتشار دهد.

در نسخه طبقه‌بندی نشده گزارش ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، با «اطمینان بالا» تأکید شده بود که تهران در پاییز سال ۲۰۰۳، برنامه نظامی هسته‌ای خود را متوقف کرده است اما با درجه «اطمینان متوسط» مطرح شده بود که ایران احتمالاً توانایی فنی تولید اورانیوم با غنای بالا برای تولید سلاح اتمی را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ کسب می‌کند.

در گزارش جدید سازمان‌های نیز آن طور که رویترز می‌نویسد، زمان احتمالی دستیابی ایران به میزان اورانیوم با غنای بالا که برای ساخت یک بمب اتمی مورد نیاز است، در «چند سال آینده» منتهی به سال ۲۰۱۵ ذکر شده آمده است این برهه زمانی به سال ۲۰۱۵ نزدیک‌تر است.

رویترز متذکر شده است که مقام‌های رسمی آمریکا زمان‌بندی‌های این چنینی را چندان قابل اتکا نمی‌دانند.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که در ماه‌های گذشته پس از آنکه ایران اعلام کرد که برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی خود رآساً به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام می‌کند، تنش بر سر برنامه هسته‌ای تهران وارد فاز جدیدی شد.

کشورهای غربی به اصرار خواهان اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند اما چین هنوز از اعمال تحریم‌های جدید حمایت نکرده و روسیه نیز می‌گوید که چنین تحریم‌هایی تنها باید با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی باشد و نباید شهروندان عادی را هدف قرار دهد.

مدودف: هشدار سیا درباره «توان ایران در ساخت دو بمب اتمی» نگران‌کننده است

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد.
این اظهارات یک روز پس از آن منتشر می‌شود که لئون پانه‌تا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد.

آقای مدودف در حاشیه اجلاس جی‌۲۰ در کانادا اعلام کرد که این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همواره «نگران‌کننده» است چراکه جامعه جهانی هنوز در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسیده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که در صورت تأیید این اطلاعات، وضعیت [مسئله هسته‌ای ایران] وخیم‌تر خواهد شد.

روسیه به طور سنتی از متحدان اقتصادی ایران محسوب می‌شود و در طول ماه‌هایی که ایالات متحده سرگرم رایزنی بر سر دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران بود، همراه از لزوم گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گفت. گرچه این موضوع باعث نشد روسیه از رأی مثبت به چهارمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خودداری کند.

در ماه‌های اخیر رفتار روسیه در قبال تهران، موجب گلایه آشکار مقام‌های ایرانی شده است و از جمله محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضیح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خواند.

این سخنان واکنش‌هایی را در روسیه به دنبال داشت و مقام‌های روس آن را سخنان احساساتی و نوعی «عوام‌فریبی سیاسی» ارزیابی کردند.

موضوع تعلل روسیه در تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران نیز از مواردی بود که بار دیگر در هفته‌های گذشته خبرساز شد.

روسیه از دسامبر ۲۰۰۵ که متعهد به تحویل این سامانه موشکی به ایران شده، هر بار به دلایلی که تا کنون مقام‌های روسی آنها را دلایل فنی می‌دانستند، از عمل به این قرارداد امتناع کرده است.

با این حال پس از تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران که برخی از شرکت‌های دخیل در مسائل هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده بودند، روس‌ها به رغم آنکه نخست از عدم شمول این تحریم‌ها به سامانه اس ۳۰۰ سخن راندند، در نهایت اعلام کردند که اجرای تحریم‌های تازه شامل این سامانه موشکی نیز خواهد شد.

کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پوششی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است و از این رو در تلاش هستند که تهران را به توقف برنامه غنی‌سازی‌اش که می‌تواند کاربرد دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد متقاعد کنند.

ایران اما همواره ادعای غرب در این زمینه را رد کرده و تصریح کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز در زمینه تأمین برق و مصارف پزشکی را دنبال می‌کند.
منبع:رادیو فردا

 

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته