-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 06/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خانواده شهید محمد منتظری، امروز در سالروز شهادت وی با اشاره به جفاهای رفته بر خاندان منتظری در سال‌های گذشته، اعلام کردند که به دلیل "وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند"، و برای جلوگیری از آزار و اذیت افراد شرکت کننده، از برگزاری مراسم سوگورای فرزند آیت‌الله منتظری خودداری می‌کنند.

به گزارش وبسایت رسمی آیت‌الله منتظری، متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم ‏

( الیس الصبح بقریب ؟! )‏

درخت تنومند تاریخ ریشه در خون به ناحق ریخته انسان های وارسته‏ ‏و آزاده ای دارد که همواره با کژاندیشی ها و ناراستی ها در ستیز بوده اند;‏ ‏گواه صادق این مدعا، عاشورای هفتم تیرماه ۱۳۶۰ است . در آن فاجعه‏ ‏خونبار، به یکباره هفتاد و دو تن از راست قامتان انقلاب به خون‏ ‏درغلطیدند، که در میان این اسطوره های مقاومت و ستارگان تابناک‏ ‏آسمان ایمان و شهادت ، شهید دکتر بهشتی و شهید محمد منتظری را‏ ‏فروغی دیگر است .

‏ ‏شهید محمد منتظری اندیشمندی است که در زمان خویش غریب بود‏ ‏و ناشناخته . او فراتر از دوران خویش می‎اندیشید; و نگاه نافذش ، حقایق‏ ‏نانوشته را در پس پرده های زمان به خوبی می‎خواند; و این جملات از‏ ‏دغدغه های همیشگی فکر و ذهنش بود که :

"می گویند انقلاب فرزندان خویش را می‎خورد... این انقلاب نیست‏ ‏که فرزندان خود را می‎خورد، بلکه فرصت طلبانی که در گذشته مخالف‏ ‏انقلاب بوده اند، لباس عوض کرده و شعارهای تند و افراطی در ظاهر به‏ ‏نفع انقلاب می‎دهند; اینها هستند که توده ها را فریب داده و فرزندان‏ ‏انقلاب را نابود می‎کنند".

‏ ‏و اینک در بیست و نهمین سالگرد شهادت این عزیز، راستی و صدق‏ ‏کلامش را در می‎یابیم و با همه وجود می‎فهمیم و احساس می‎کنیم .

‏ ‏محمد منتظری زمانی این حقایق را بیان می‎کند که آیت الله منتظری در‏ ‏جایگاه اجتماعی دومین شخصیت انقلاب است . او هنوز اهانت ها و‏ ‏برخوردهای خشن دوران برکناری ایشان از قائم مقامی رهبری را ندیده‏ ‏است .

‏ ‏محمد شاهد تهاجم های مکرر و تخریب های وحشیانه حسینیه شهدا‏ ‏در سال های ۷۱ و ۷۲ و ۷۶ و به تعطیلی کشاندن درس های پدر نبوده‏ ‏است . او حصر خانگی و ناجوانمردانه ۵ ساله پدر مظلوم و بیمار خود را‏ ‏ندید. وی هرگز یورش های شبانه و وحشیانه به بیت و دفتر پدر، همراه و‏ ‏مراد خود را شاهد نبود.

‏ ‏شهید محمد هیچگاه شاهد سیل تهمت ها و افتراها و تبلیغات سوء علیه‏ ‏آیت الله منتظری نبود. او فجایع و مصائب ۲۵ خرداد و ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ را‏ ‏ندید. او جنایات کهریزک را مشاهده نکرد. او زندانیان بیگناه و‏ ‏دادگاه های فرمایشی طاغوت مآبانه را ندید.

‏ ‏محمد منتظری مرگ مظلومانه پدر را ندید. او شاهد نبود که در‏ ‏حکومتی که برای استقرارش سالیانی دراز در کنار پدر و دیگر مبارزان‏ ‏راه آزادی محنت کشید و خون دل خورد و شکنجه شد، شاگردان ناسپاس‏ ‏پدر حتی از برگزاری مراسم ختم برای پدرش جلوگیری کرده و در شام‏ ‏غریبانش ، دفتر و منزل او توسط ایادی و مأموران لباس شخصی حکومتی‏ ‏سنگباران می‎شود.

‏ ‏او سه ماه و اندی پس از مرگ پدر، مرگ مادر رنجور و فداکار خویش‏ ‏را مشاهده نکرد. او ندید که برای مادر سالخورده و رنج کشیده اش اجازه‏ ‏تشییع داده نمی شود; و متأسفانه عده ای از دوستان و عزیزان تنها به جرم‏ ‏حضور بر سر خاک آن مرحومه مظلومه دستگیر و روانه زندان می‎شوند.

‏ ‏شهید محمد منتظری شاهد نبود که فقط شش ماه پس از فاجعه مرگ‏ ‏پدر، یعنی شخصیتی که مبارزات و مجاهداتش در شکل گیری و پاگرفتن‏ ‏این نظام نقشی بس موثر و کارساز داشت ، در یک یورش وحشیانه شبانه‏ ‏و در حضور مسئولان حکومتی ، توسط افراد شناخته شده و معلوم الحال ،‏ ‏دفترش تخریب ، غارت و در نهایت پلمب می‎شود.

‏ ‏او ناباورانه شاهد این نبود که محل سکونت خانواده اش توسط افراد‏ ‏مهاجم و با شعار حمایت از رهبری ، به وسیله سنگ و چوب و لگد مورد‏ ‏حمله قرار می‎گیرد.

‏ ‏او ندید که با سر دادن شعارهای موهن و با شعارنویسی هایی بر در و‏ ‏دیوار، پدرش را و خانواده اش را منافق خواندند.

‏ ‏جای بسی تأسف است که در حکومت و نظامی که ادعای جمهوریت و‏ ‏اسلامیت را دارد، چنین اعمال مغایر با اصول اولیه شرع و انسانیت انجام‏ ‏می‎شود; و متأسفانه همه این زشتی ها و کجروی ها سکوت تأیید آمیز‏ ‏مقامات حکومتی و حوزوی را به دنبال داشته است ; و وا اسفا، حوزه ای که‏ ‏در سالیانی دراز، با حفظ استقلال خود به عنوان سردمدار حرکتهای‏ ‏سیاسی و اجتماعی ، ملجأ و پناهگاهی برای توده های رنج کشیده و‏ ‏مستضعف به حساب می‎آمد اکنون در کمال ناباوری فقط نظاره گر است .

‏ ‏آری ، شهید محمد منتظری این بی مهری ها، اهانت ها، تجاوزات و‏ ‏انحرافات را شاهد نبود و آنگونه سخن می‎گفت ; گویی که از پس پرده ‏پر ابهام زمان ، چنین روزگار غریبی را می‎بیند.

‏ ‏و امروز با وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب را نمی فهمد و‏ ‏نمی داند، و ملتی را سوگوار عزیزان از دست رفته و آمال تباه شده آنان‏ ‏کرده است ، چگونه می‎توان مراسم و یادبودی داشت و در مراسم عزای آن‏ ‏عزیز به سوگ نشست ؟! که ما خود سالیانی است بغض خویش‏ ‏فرو خورده ایم و داغ عزاداری آن عزیز را بر دل داریم و تکرار چندین باره‏ ‏تاریخ را شاهدیم . ما غم سنگین حضرت علی (ع) و بغض فروخورده‏ ‏حضرت زینب (س) و وحشت و هراس فرزندان امام حسین (ع) را‏ ‏می‎شناسیم ; و امسال نیز همچون چند سال گذشته به منظور جلوگیری از‏ ‏آزار و اذیت افراد شرکت کننده که موجب شرمساری خانواده می‎گردد، از‏ ‏برگزاری مراسم خودداری نموده و در کنار مردم آزاده ایران ، مانند گذشته‏ ‏و همچون پدر و فقیه و مرجع صبور و مظلوممان ، شکایت خویش به درگاه‏ ‏احدیت می‎بریم و برای ظهور ناجی مستضعفان دست به دعا‏ ‏برمی داریم.

« ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا ».

‏پنجم تیرماه ۱۳۸۹‏

‏خانواده شهید محمد منتظری ‏


 


در حالی‌که امروز آخرین روز از هفته قوه قضائیه است و در روزهای اخیر مسئولان این قوه درباره فضائل قوه قضائیه سخنرانی‌های فراوانی انجام داده‌اند؛ همچنان بسیاری از زندانیان بعد از انتخابات وضعیت نامشخصی دارند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، علی‌رغم تاکیدات فراوان مسئولان قوه قضائیه بر اجرای قانون بدون تاثیرپذیری از جریان‌های سیاسی و استقلال این دستگاه قضا در سخنرانی‌های روزهای اخیر، اکثر خانواده‌های زندانیان بعد از انتخابات از برخوردهای صورت گرفته با عزیزان دربندشان، جلوگیری از تماس، جلوگیری از ملاقات، به درازا کشیدن رسیدگی به پرونده قضایی آن‌ها و در نتیجه بلاتکلیفی و ده‌ها مورد اینچنینی شکایت دارند.

در همین راستا خانواده اعظم ویسمه و محمدرضا جلایی‌پور به شدت نگران وضعیت فرزندانشان هستند و مشخص نیست که این دو نفر در چه وضعیتی به سر می‌برند.

پدر و مادر اعظم ویسمه که بعد از بازداشت فرزندشان دچار لطمات سخت روحی شده‌اند، در بی‌خبری مطلق از دخترشان که از خبرنگاران پارلمانی اصلاح‌طلب است به سر می‌برند.

از سوی دیگر هیچ خبری بعد از اولین و آخرین تماس محمدرضا جلایی‌پور که پرونده او مختومه شده بود و برای سفر به خارج از کشور جهت دیدار با همسر خود که یکسال است او را ندیده آماده می‌شد و به ناگهان بازداشت شد در دست نیست.

جالب اینکه این بی‌خبری‌ مطلق در هفته قوه قضائیه هم ادامه یافته است!


 


جمعی از کارگران کارخانه پارس‌متال تهران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه و اخراج خود صبح امروز در محل دفتر ریاست‌جمهوری واقع در میدان پاستور تجمع کردند.
حدود ۳۰۰ نفر از مجموع ۴۵۰ کارگر کارخانه پارس‌متال در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ۵ ماه مطالبات معوقه و تصمیم کارفرما به اخراج کارگران قراردادی تجمع‌کرده‌اند.
به گفته کارگران به تازگی کارفرما در اطلاعیه‌ای از کارگران قراردادی خواسته است تا هرچه زودتر برای تسویه‌حساب خود اقدام کنند. کارگران می‌گویند: حداق ۱۵۰ کارگر قراردادی با سابقه بالای ۱۲ سال درکارخانه پارس‌متال مشغول به کار هستند. همچنین تجمع‌کنندگان مدعی هستندکه کارفرما بابت حقوق و مزایای شب عید و دستمزد سه ماه اول سال به هرکارگر بیش از ۵ ماه بدهکار است. این در حالی است که برخی کارگران می‌گویند
" کارفرما در اطلاعیه‌ای از کارگران قراردادی خواسته است تا هرچه زودتر برای تسویه‌حساب خود اقدام کنند. "
کارفرمای پارس‌متال بابت سنوات، پاداش و سایر مطالبات به کارگران بازنشسته شده نیز بدهی دارد به طوری که یا تعدادی از کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه منتظر بازنشستگی هستند و یا درازای بازنشستگی به کارفرما تعهدکرده‌اند که سنوات پایان خدمت خود را یکسال بعد دریافت کنند.
کارخانه پارس‌متال تولیدکننده با سابقه لوله و گلوله‌های چدنی است که در منطقه غربی تهران قرار دارد و به گفته کارگران نیم‌قرن سابقه دارد. تجمع‌کنندگان می‌گویند سهامدار عمده کارخانه از ۳ ماه مانده به شروع سال ۸۹ با قطع امکانات رفاهی و قبول نکردن سفارش جدید زمینه توقف این واحد تولید را فراهم کرد به طوری که اکنون فعالیت دراین واحد با سابقه راکد شده است.


 



نخستین جلسه هیات موسس دانشگاه آزاد پس از جنجال های گسترده اخیر درباره این دانشگاه در شرایطی برگزار شد که اعضای هیات موسس نه تنها اجازه حضور نمایندگان تازه منصوب شده محمود احمدی نژاد در این جلسه را ندادند بلکه با دعوت از میرحسین موسوی، مخالفت مجدد خود با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابراز کردند.

این البته تنها اتفاق مهم جلسه اخیر نبود چرا که اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد بار دیگر بر وقف اموال و دارایی های 250 هزار میلیارد تومانی این دانشگاه تاکید کردند و حتی فرم های بودجه موقوفات دانشگاه آزاد را به تصویب رساندند.

جلسه اخیر هیات موسس دانشگاه آزاد البته یک مهمان ویژه نیز داشت. میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران که در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست احمدی نژاد، نامش از هیات موسس دانشگاه آزاد حذف شده بود، مهمان ویژه جلسه ای بود که خروجی آن توسط حامیان دولت به "از رو بستن شمشیر توسط دانشگاه آزاد" تعبیر شد.

آنگونه که سایت های خبری جریان حاکم گزارش داده اند، حضور موسوی در جلسه اخیر هیات موسس دانشگاه آزاد به دعوت و اصرار اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس صورت گرفته است.

"جوان آنلاین" از سایت های منتسب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی گزارشی در این خصوص نوشته که علاوه بر موسوی، محمد هاشمی و یاسر هاشمی نیز به این جلسه دعوت شده بودند اما ننوشته که آیا این افراد در جلسه فوق حضور داشته اند یا نه.

آنگونه که این سایت خبر داده، حضور میرحسین موسوی در این جلسه واکنش حجت الاسلام محسن قمی، که در سال 1386 به عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب شده را به دنبال داشته که با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرکت موسوی در جلسه فوق را غیر قانونی دانسته است.اما هاشمی رفسنجانی با تاکید بر غیر قانونی بودن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این اعتراض را وارد ندانسته است.

سایت جوان آنلاین ضمن ابراز بی اطلاعی از خروجی این جلسه، مدعی شده که جلسه فوق با هدف "راه اندازی فتنه ای جدید حول محور دانشگاه آزاد" بر پا شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد، چهارم خرداد با اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، شهاب الدین صدر، نسرین سلطان خواه، محمد حسن شجاعی فرد، فرهاد رهبر و فرهاد دانشجو را به عنوان اعضای جدید هیات موسس این دانشگاه معرفی و در مقابل نام میرحسین موسوی را از این هیات حذف کرد.

موسوی در کنار هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، سید علی خامنه ای، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و سید حسن خمینی، موسسان اولیه دانشگاه آزاد اسلامی بودند. با رسیدن علی خامنه ای به مقام رهبری جمهوری اسلامی و درگذشت سید احمد خمینی، هیات موسس دانشگاه آزاد برای مدت ها با چهار نفر تشکیل جلسه می داد تا اینکه در شهریور سال 1386 نام علی اکبر ولایتی، حسن حبیبی، محسن قمی، حمید میرزاده و سید حسن خمینی نیز به این جمع اضافه شد.

دانشگاه آزاد عقب نشینی نمی کند

آنگونه که خبرگزاری های ایران اعلام کرده اند، هيات مؤسس دانشگاه آزاد در جلسه اخير خود كه به رياست هاشمي رفسنجاني برگزار شد، مجدداً بر وقف اموال اين دانشگاه تأكيد کرده و فرم‌هاي بودجه موقوفات را نيز به تصويب رسانده است.

در اين اجلاس که دوم تیرماه برگزار شد، ابتدا در مورد اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي بحث و تبادل نظر شد و سپس با توجه به اينكه دانشگاه آزاد اسلامي يك موسسه غيردولتي و غيرانتفاعي است و اموال آن نيز طبق مصوبه هيات متوليان وقف شده و به ثبت رسيده است، مقرر شد براي جلوگيري از ضرر و زيان موقوفات دانشگاه، پيگيري‌هاي قانوني براي رفع اشكالات اساسنامه در مورد وقف دانشگاه و هم در مورد امر غيردولتي بودن آن به عمل آيد.

در جلسه هيات متوليان فرم‌هاي بودجه موقوفات دانشگاه آزاد اسلامي شامل فصول اول، دوم و سوم مشتمل بر هزينه‌هاي عمراني، اداري و پشتيباني و مصارف موقوفات بر اساس وقفنامه مصوب به تصويب رسيد و مقرر شد با حضور دبير هيات نظار موقوفات، دبير هيات متوليان، رييس دانشگاه آزاد اسلامي و كارشناسان وقف بودجه موقوفات سال 1389 دانشگاه، بر اساس فرم‌هاي مصوب در چارچوب مفاد وقفنامه تنظيم و براي تاييد نهايي به امضاي هيات متوليان برسد.

وقف اموال دانشگاه آزاد که مسئولان آن مدعی هستند نظر فقهی مساعد آیت الله خامنه ای برای آن را کسب کرده اند و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای خارج کردن کنترل این دانشگاه از دست موسسانش و سپس مصوبه مجلس و حکم دادگاهی در تهران به نفع دانشگاه آزاد، یکی از بزرگترین چالش های سیاسی ایران در یکسال گذشته پس از اعتراضات گسترده مردم به کودتای 22 خرداد 88 بوده است.

محمود احمدی نژاد از بدو روی کار آمدن در تیرماه 1384 همواره بر "برخورد انقلابی" با دانشگاه آزاد و "قطع دست غارتگران بیت المال" از این دانشگاه تاکید کرده است. در مقابل مسئولان دانشگاه آزاد همواره تاکید کرده اند که تلاش جریان حاکم در جمهوری اسلامی برای مقابله با این دانشگاه با "اهداف سیاسی و مغرضانه" است.

دلیل اصرار هاشمی به حضور موسوی چیست؟

همزمان با حضور میرحسین موسوی در جلسه هیات موسس دانشگاه آزاد، شبکه ایران با انتقاد از این مسئله پرسید که دلیل اصرار هاشمی برای شرکت موسوی در جلسه فوق چه بوده است؟

این سایت نوشت: "آنچه در این میان تعجب فعالان سیاسی را به دنبال داشته است، اصرار شدید آقای هاشمی برای حمایت از میرحسین موسوی بعد از تمامی اقدامات ساختارشکن وی در سال گذشته است؛ اقداماتی که سبب شد تا مردم در مناسبت‌های مختلف نسبت به او ابراز برائت کنند."

رجانیوز هم طی یادداشتی در این باره نوشت: "اگر بحث فتنه بعد از انتخابات است، تمام موضوع را در کهریزک خلاصه می کنند و دعوای با نظام را به دعوای جناحی تقلیل می دهند تا خود را به عنوان ضلع میانی ماجرا بر کرسی حق بنشانند. اگر موضوعِ دانشگاه آزاد است، باز در نقش مدافع روشنفکر دانشگاه آزاد ظاهر می شوند. اگر موضوع سیدحسن است، در حکم وکیل مدافع او سخن می گویند و غیر خود را سپاه عمرسعد می خوانند و بعضا حتی می کوشند تا تطهیر او را نتیجه بگیرند و او را شخصیتی برجسته و مظلوم معرفی کنند چنانکه در مورد هاشمی نیز برخی چنین کردند و می کنند. این در واقع یک جریان است که از آبشخور پلورالیسم سیاسی سیراب می شود. آیا این مسئله و این نقش آفرینی ها در مواجهه با اسلام انقلابی و اسلام ناب تأمل برانگیز نیست؟"

اما شاید تندترین واکنش در این میان متعلق به شبکه ایران باشد که مقاومت دانشگاه آزاد در برابر دولت احمدی نژاد را به "بستن شمشیر از رو" تعبیر کرده است.

این سایت حامی دولت نوشت: "ادعای مسئولین دانشگاه آزاد مبنی بر وقف اموال ده‌ها هزار میلیارد تومانی آن و تاکید چندین باره در حالی است که علاوه بر اساسنامه جدید دانشگاه آزاد، شورای انقلاب فرهنگی نیز به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در این خصوص، وقف اموال دانشگاه آزاد را غیرقانونی و خلاف اساسنامه جدید دانسته است."

دانشگاه آزاد کوتاه نیاید، خودمان رئیس انتخاب می کنیم

به دنبال امتناع هیات موسس دانشگاه آزاد از قبول اساسنامه جدید و جلوگیری از شرکت منصوبان شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات این هیات، حامیان دولت برای وادار ساختن این دانشگاه به عقب نشینی به تهدید روی آورده اند.

در همین راستا شبکه ایران با استناد به "اخبار رسیده از هیات امنای دانشگاه آزاد" خبر داد که: "هیئت امنا بعد از برگزاری چند جلسه برای معرفی اعضای مورد نظر خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتیجه نرسیدند و عملا با این تصمیم خود بنا دارند در مقابل اساسنامه جدید که حکم و قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ایستادگی کنند."

این سایت در ادامه تهدید کرده: "در صورتی که هیات امنا اقدام به معرفی اعضای مورد نظر خود نکند گروه 5 نفره شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضای می توانند رئیس جدید دانشگاه آزاد را معرفی نمایند."

شبکه ایران سپس اقدام به انتشار گفت و گویی با فردی به نام نورالله حیدری دستنایی که او را نماینده فارسان در مجلس معرفی کرده، نموده و از قول او نوشته است: "اگر حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر زمین مانده و عملی نشود، قطعا این اختیار را دارد که خود راسا وارد عمل شده و طی جلسه ای رئیس جدید را انتخاب نماید."

گفتنی است حتی بر مبنای اساسنامه جدید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد باید به تایید هیات موسس و رئیس آن یعنی هاشمی رفسنجانی برسد.

بسیج مانع جاسبی می شود؟

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که گزارش هایی درباره سازماندهی نیروهای شبه نظامی بسیج دانشجویی و انصار حزب الله برای تجمع در برابر ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد و ممانعت از ورود عبدالله جاسبی به دفتر کارش در صبح امروز در رسانه ها منتشر شده است.

به گزارش سایت میزان، پس از تائید این خبر هاشمی رفسنجانی نیز رایزنی های گسترده ای برای دفاع از دانشگاه آزاد انجام داده است. او همچنین خواستار برگزاری جلسه ای با حضور رهبری و سران قوا برای بررسی مسائل مربوط به دانشگاه آزاد شده که تا این لحظه دفتر رهبری هیچ پاسخی به درخواست وی نداده است.

حملات بسیج دانشجویی و گروه های حزب الله به دانشگاه آزاد و جاسبی در حالی صورت می گیرد که در دوران اصلاحات نیروهای انصار حزب الله به تجمع دانشجویان اصلاح طلب معترض به عملکرد جاسبی حمله می کردند و حسین الله کرم، از رهبران این گروه در سخنانی در سال ۷۷ دانشگاه آزاد را سنگری خوانده بود که نباید به دست اصلاح طلبان بیفتد.

اما پس از گذشت ۱۱ سال امروز نیروهای بسیج دانشگاهی به فرماندهی علیرضا زاکانی نماینده فعلی تهران و فرمانده سابق بسیج دانشجویی و همچنینی رسایی از نزدیکان مصباح یزدی حملات سنگینی را برای خارج کردن گسترده ترین نهاد غیر دولتی ایران از دست هاشمی و جاسبی آغاز کرده اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در سخنانی با اشاره صریح به هدایت شده و هدفمند بودن اعتراضات علیه مدیریت دانشگاه آزاد از مراکز و نهادهایی که تجمعات علیه دانشگاه آزاد در مقابل مجلس را راه انداختند انتقاد کرد.

پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره قانونی بودن وقف اموال دانشگاه آزاد، حدود 200 نفر از نیروهای بسیج دانشجویی و انصار حزب الله با تجمع در برابر مجلس به سر دادن شعارهای تند و بی سابقه ای علیه نمایندگان مجلس هشتم و رئیس آن علی لاریجانی پرداختند.

چند تن از نمایندگان حامی دولت مانند مهدی کوچک زاده و حمید رسایی نیز با حضور در جمع این افراد از آنها حمایت کردند که این مسئله واکنش تند لاریجانی و برخی دیگر از نمایندگان مانند علی مطهری و کاظم دلخوش ـ از اعضای اصلی فراکسیون اصولگرایان ـ را برانگیخت.

گفته می شود در صورت برگزاری تجمع مقابل دفتر جاسبی، شرکت کنندگان در این تجمع نیز همان کسانی باشند که پیش از این در برابر مجلس تظاهرات کرده بودند.همان کسانی که به نوشته سایت عصر ایران با اتوبوس به محل منتقل شده بودند و از امکاناتی مانند آبسردکن و نهار رایگان برخوردار بودند.

چند روز پیش یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه اعلام کرده بود که بسیجیان و سپاهی ها از دانشگاه آزاد ناراحت هستند.


 


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه هفتم تیر، یادآوری خاطرات انقلاب و به‌خصوص شهدای گرانقدر هفتم تیر را موجب هوشیاری همه آحاد جامعه خواند و با اشاره به شرایط خاصی که در آستانه فاجعه هفتم تیر اعم از عزل بنی‌صدر و تفرقه میان دوستان خوب انقلاب حاکم بود، گفت: شهادت ۷۳ تن از خوبترین یاران وفادار انقلاب خط بطلانی بود بر توطئه تفرقه‌افکنان و موجب هوشیاری و اتحاد بیش از پیش مردم و وفاداران به انقلاب اسلامی شد.

به گزارش آفتاب، رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در مقطعی که نظام اسلامی را امواج گوناگون فتنه به شدت تهدید می‌کرد، خون شهدای هفتم تیر کاری کارستان کرد و وحدت را بر پیکر تضعیف شده آن زمان در میان آحاد گوناگون جامعه تزریق نمود.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: اکنون در شرایطی که بیش از گذشته به وحدت نیاز داریم دست‌هایی مرئی و نامرئی بر طبل تفرقه و جدایی می‌کوبند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در شرایطی که تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مثل امواج فتنه به سوی ما می‌آیند، انتظار به حق در داخل این است که از امثال مراسم شهدای هفتم تیر به‌عنوان پرچم وحدت و همدلی استفاده و تهدیدات نظام اسلامی را با درایت و اتحاد برطرف نماییم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز هر کسی در هر کجا باعث تفرقه مردم بشود حتی اگر به اصطلاح خود با حسن‌نیت هم این کار را می‌کند دچار اشتباه بزرگ و استراتژیک شده است گفت: نظام اسلامی با اتحاد و همدلی مردم به پیروزی رسید، شورش‌های ضدانقلاب را برطرف کرد، دفاع مقدس را با موفقیت بر سرانجام رساندیم و خرابی‌ها و زیربناهای کشور را با حضور مردم آباد کردیم و زیربناها را ساختیم و امروز هم تنها راه خروج از تهدیدات و نگرانی‌ها تقویت وحدت و همدلی و یکپارچگی کشور است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وظیفه کنونی همه دلسوزان نظام و مردم و به‌خصوص خانواده معظم شهدا را تقویت اتحاد و همدلی در کشور خواند و تأکید کرد: امروز از دوره‌هایی است که وحدت و همدلی و حتی گاهی سکوت و صبر جزو مجاهدت‌های بزرگ الهی محسوب می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حفظ ارکان نظام و انقلاب همچون روحانیت و مراجع عظام تقلید و حرمت بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) را از واجبات مقطع کنونی نظام اسلامی خواند و تصریح کرد: روحانیت و مراجع معظم شیعه که همواره در طول تاریخ ملجأ و پناه مردم از بیداد طاغوتیان بوده‌اند اکنون مورد بی‌‌مهری برخی قرار می‌گیرند و متأسفانه دست‌هایی درکارند تا ارتباط روحانیت و مراجع را با مردم قطع کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرسش این سؤال که چطور امروز عده‌ای به خود اجازه می‌دهند به نام دین، اسلام و انقلاب مراجع و بیت معظم امام را مورد اهانت قرار دهند، گفت: در شرایطی که مشکلات گوناگون گریبان کشور را گرفته است این نوع اقدامات نشان از بی‌تدبیری برخی مقدس‌مآبان به ظاهر انقلابی می‌‌دهد.

در ابتدای این دیدار آقایان صادقی از خانواده شهدای معظم هفتم تیر و نیز اصغرنیا از بازماندگان فاجعه هفتم تیر با گرامی‌داشت یاد و خاطره این شهیدان گرانقدر، انتقال صحیح ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی به نسل جوان کشور را بهترین راه حفظ یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفتم تیر خواندند.


 


حجت الاسلام و المسلمین کروبی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدا گفت: از الزامات و ضروریات بهره مندی و برخورداری از یک جامعه ی پویا، وجود وحدت در آن جامعه است. اما وحدت در حرف و شعار با اعمال خشونت ها و فشارها، بگیر و ببندها، بازداشتهای طولانی مدت، توهین ها و بی حرمتی ها به بیوت آیات اعظام، تهدید و ارعاب، رد صلاحیت ها، بستن روزنامه ها، جلوگیری از فعالیت احزاب هرگز بدست نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، این روزها مهدی کروبی میزبان جمعی از خانواده های معظم شهدا در گروه ها و دسته های مختلفی بود. جمعی از خانواده های شهدای جنگ تحمیلی، خانواده های شهدای هفتم تیر و فرزندان شاهد در واپسین روزهای خرداد ماه و نیز در روزهای نخستین تیرماه با حضور در منزل حجت السلام ولمسلمین کروبی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

نماینده حضرت امام (ره) و رئیس سابق بنیاد شهید، ضمن استقبال از خانواده های معظم شهداء و خوش آمدگویی به آنان، یاد و خاطره ی شهدای عزیز را گرامی داشته و انقلاب و نظام را مرهون خون های پاکی دانست که اگر نبودند نظام و انقلاب و کشوری هم وجود نداشت.

رئیس مجالس سوم و ششم شورای اسلامی در ادامه یاد و خاطره شهدای هفتم تیر را گرامی دانسته و این حادثه ی دلخراش که هنوز بر دوش این کشور سنگینی می کند را به میهمانان حضر و ملت بزرگ ایران تسلیت گفتند.

مهدی کروبی در همین راستا افزود: در اوایل پیروزی انقلاب و در حالی که کشور نوپا بوده و از هیچگونه ساختار سیاسی و سازماندهی نظامی برخوردار نبود، بدخواهان و کج اندیشان همچون گروهک فرقان که از همان ابتدا منافع خود را در این اهداف و آرمانهای والای انقلاب و رهبری فقید آن، امام خمینی (ره) نمی دیدند، در همان ماه های اول پیروزی انقلاب، دست بکار شده و با ترور شخصیتها و نخبگان برجسته، سعی در فلج نمودن کشور نمودند و متاسفانه شاهد شهادت بزرگانی همچون سرلشگر قرنی در همان ماه های ابتدای انقلاب بودیم. به موازات آن نیز دشمنان انقلاب که نسبت به منافع و نفوذ قدرت خویش در منطقه احساس خطر می کردند، وارد عمل شده تا از طریق دیکتاتور منطقه (صدام) کار را یکسره کرده و با حمله به ایران اسلامی آنرا از هم پاشیده و مانع استقرار نظام سیاسی جمهوری اسلامی گردند.

در همین ایام گروهای دیگری همچون التقاطیون و گروهک منافقین از سویی به دیدارها و رایزنی ها می پرداختند و از سوی دیگر به اعضای تشکیلاتی خود دستور آماده باش و به همراه داشتن سلاح داده بودند. و زمانی که متوجه شدند اندیشه ی آنان سنخیتی با نظام جمهوری اسلامی و تفکر امام ندارد و در چنین وضعیتی منافع آنان تامین نخواهد شد، ماشه ی ننگین ترور را چکاندند. منافقین با خود اندیشیده بودند؛ حال که منافع آنان تامین نمی گردد و نظام سیاسی جمهوری اسلامی از ثبات لازم برخوردار نیست و هنوز نهادهای کشور مستقر نشده و نهادینه نگردیده اند لذا از همین اول باید درگیر شده چرا که نیاز به انقلابی دیگر است و باید از این انقلاب موقتی! عبور کرد!!

جنگ منافقین، جنگ عملکردی نبود چرا که اصولا نظام سیاسی جمهوری اسلامی در اوایل کار بود و عملکردی نداشت، جنگ آنان جنگ اندیشه و تفکر بود. منافقین بدنبال حذف بخش های کلیدی نظام و برچیدن بالها و بازوهای امام وارد عمل شدند. بطور کلی میتوان گفت آنان دو بخش کلیدی و اساسی تئوریک و فقهی نظام را نشانه رفتند. با ترور آیت الله بهشتی و آیت الله مطهری، قلب بخش تئوریک نظام را نشانه رفته و با ترور و به شهادت رساندن آیت الله دستغیب، آیت الله مدنی، آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله صدوقی و آیت الله قاضی طباطبایی بدنبال حذف بخش فقهی نظام بودند.

سوال مهم اینجاست: که چرا آنان بدنبال به شهاد ت رساندن بزرگان نظام بودند؟!

ترور و شهادت بهشتی ها، مطهری ها، رجایی ها، ائمه ی جمعه که نقش محوری داشتند همچون مدنی ها، نماینده های موثر و شخصیتهای انقلابی پرسابقه و رنج دیده همچون شهید محمد منتظری و ترور ناکام شخصیتهای انقلابی و موثر همچون آیت الله هاشمی و رئیس جمهوری و ... همگی نشان از اهداف شوم و حساب شده ی آنان در جهت فلج نمودن کشور و ایجاد خلع تئوریک و فکری و فقهی نظام و البته چیدن پر و بال امام بود.

اوضاع بسیار سخت و طاقت فرسا بود. در حالی که کشور دچار بحران های متعددی از جمله بدلیل نهادینه نشدن ارگان ها و نهادهای کشور، اوضاع نابسامان داخلی را تجربه می کردیم و از سویی دیگر تحمیل جنگ وسیع و سخت با دشمنان خارجی به سرکردگی صدام را داشتیم، منافقین تحلیل نموده بودند که در این شرایط می توان نظام و رهبری آنرا زمین گیر کرد!

واقعیت تلخ اینست که آنان در حذف یاران انقلاب و ایجاد خلع ناشی از نبود و حذف آنان، موثر بودند همانطوری که تاکنون شاهدیم این خلع و ضایعه ی عظیم پر نشده است! آیا خلع نبود مطهری ها و بهشتی ها پر شده است؟ آیا خلع نبود ائمه ی موثر و محوری، دستغیب ها و مدنی ها پر شده است؟!

ولیکن منافقین در دستیابی به اصل هدفشان که همان فلج نمودن نظام و زمین گیر کردن رهبری بود، ناکام مانده و خود زمین گیر شدند. منافقین در دستیابی به تحلیل و آرمانشان که همان عبور از این انقلاب و راه اندازی و ایجاد انقلابی دیگر! بود، ناکام ماندند. و دلیل این امر چیزی نبود جز عظمت، قاطعیت و رهبری مدبرانه امام و انسجام و یکپارچگی مردم.

هر چقدر منافقین به ترور ادامه می دادند، انسجام و یکپارچگی مردم به تدبیر و رهبری فقید انقلاب، بیشتر و بیشتر می شد. و نه تنها این ترورها و شهادت ها و حذف چهره ها و شخصیتها تاثیری نداشت بلکه به رهبری امام و انسجام و یکپارچگی ملت ایران در مقابل ترورها و شناخت ماهیت دشمن، در عرصه های نبرد و در حالیکه هنوز در حالت تدافعی بودیم با هجوم مردم به جبهه ها که ناشی از همان اتحاد و انسجام بود، پیروزیهای بزرگ در جبهه های حق علیه باطل همچون عملیات های غرورآفرین بیت المقدس، فتح المبین، شکست حصر آبادان، آزادی بستان، آزادی خرمشهر و ... آغاز شد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه حوادث روزهای گذشته و برخورد با نماینده ها و چهره ها و شخصیتهای سیاسی و برجسته در کشور مشخص می کند که جمعیت حاکم بر سکان اجرایی کشور بدنبال حذف و بیرون کردن چهره ها و شخصیتها و انقلابیون و حتی افراد مستقل و نه لزوما جناحی، از صحنه ی انقلاب و کشور هستند والبته این موضوع را بنده بارها و بارها و از قبل هشدار داده بوده و دلسوزانه آنرا مطرح نموده بودم.

مهدی کروبی با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود وحدت در جامعه، گفت : از الزامات و ضروریات بهره مندی و برخورداری از یک جامعه ی پویا، وجود وحدت در آن جامعه است. اما وحدت در حرف و شعار بوجود نمی آید. وحدت با اعمال خشونت ها و فشارها، بگیر و ببندها، بازداشتهای طولانی مدت، توهین ها و بی حرمتی ها به بیوت آیات اعظام، تهدید و ارعاب، رد صلاحیت ها، بستن روزنامه ها، جلوگیری از فعالیت احزاب و چنین شیوه های مضحکی، هرگز بدست نخواهد آمد. وحدت با خس و خاشاک خواندن ملت بزرگ ایران بدست نمی آید. سردادن شعار وحدت در قبال دشمنان در حالیکه دولت هنوز به تداوم چنین شیوه هایی در دولتمداری معتقد است ره به جایی نخواهد برد و البته برای چاپلوسان فرصت مغتنمی فراهم می آورد تا جولانی دهند و خودشیرینی کنند و نانی به کف آرند! هر چند که نتیجه چنین عملکردی و تداوم چنین شیوه هایی کاملا معلوم است و ما اکنون شاهد نتایج آن هستیم..

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان افزود: با تملق و چاپلوسی به وحدت واقعی دست پیدا نخواهیم کرد. در وحدت واقعی همگان در برابر قانون یکسانند. زیاده طلبی و خودمحوری در وحدت واقعی جایگاهی ندارد. وحدت واقعی، سعه ی صدر می طلبد. دلجویی از خانواده های آسیب دیده گان، آزادی زندانیان، شناسایی و برخورد قانونی و قاطع با عوامل خشونت علیه مردم، رفع توقیف از مطبوعات و فعالیت قانونی احزاب، آزادی بیان، تحمل و سعه ی صدر در قبال مخالفین و منتقدین مگر آنانکه دست به اسلحه ببرند و بازگشت به قانون اساسی و آرمانهای والای امام و انقلاب می تواند گامهای اساسی در راه ایجاد وحدت باشد.

وحدت واقعی، انسجام دلها را می طلبد.


 



نام زهرا رهنورد اگرچه در یکسال گذشته با عرصه پر التهاب سیاست در ایران گره خورده است اما به گفته خودش، وی بیش از آنکه یک فعال سیاسی یا اجتماعی باشد یک نقاش و مجسمه ساز است. این استاد دانشگاه تهران، به تازگی کار تابلویی به نام ندا را به پایان برده و تابلویی دیگر با نام ما " بی شماریم " را نیز در همین ماهها نقاشی کرده است؛ تابلویی که یادمان شهدای جنبش سبز است.

به گزارش جرس، خانم رهنورد خبر داده که این آثار را به زودی منتشر خواهد کرد و همین خبر، بهانه گفت و گویی متفاوت شد؛ گفت و گویی که برخلاف همه مصاحبه های یکسال گذشته، می خواست تنها به فعالیت های هنری او بپردازد اما وقتی یک نقاش با جنبش سبز نفس می کشد و زندگی می کند نمی توان هنر و سیاست را از هم تفکیک کرد.

خانم رهنورد مدتها بود از شما کارهای هنری ندیده بودیم اما اخیرا کارهای جدیدی در زمینه نقاشی و مجسمه سازی از شما منتشر شده و خواهد شد؛ چطور شد دوباره سراغ حرفه اصلی خودتان رفتید؟

من با جنبش سبز نفس می کشم و زندگی می کنم و تبلور تمام آزادی طلبی را که همه عمرم داشته ام ، پس از انقلاب اسلامی، در چهره مردمی می بینم که در این یک سال در کنارشان زندگی کرده ام و با آنها در ایام و مراسم و مناسبت ها، گمنام یا شناخته شده حضور داشته ام .

این جریان آزادی خواهی نه تنها عقل و خرد و هر فردی را تشویق می کند بلکه عواطف و ذوق ها را بر می انگیزد ، به ویژه برای امثال من که با هنر بزرگ شده ام و ترکیب هنر و سیاست را از کودکی در خانواده ای که هر یک از افرادش با اندیشه ای متفاوت در یک وحدت رفتاری آزادی خواهانه در کنار هم زیسته اند زندگی کردم و با تجربه چشیده ام. طبیعی است که رقت، زیبایی و ابهت رفتار، کلام، سخنان و شعارهای مردم شریف و آزادی خواه ایران که عمری را در سرکوب گذرانده اند مرا متاثر کرد که حاصل آن فعلا سه اثر است به نام های" روز وحشت در چشمان ندا " که ترکیبی است از بیان رئالیستی و اکسپرسیونیستی و اثر دیگری به نام "ما بی شماریم" که ذکریست از شهدای جنبش سبز با بیان آبستره و ترکیب خط و رنگ و شکل و اثر دیگری به نام "شهدای عاشورا" که این اثر مجسمه ای است برگرفته از عناصر عاشورایی که ترکیب بندی جدیدی یافته است .

البته ویژگی های تکنیکی هر یک از این سه اثر وجوه بصری زیبا شناختی آن تحلیل جداگانه ای را می طلبد .

ازشما در زمان انقلاب اسلامی یعنی سی سال پیش، کتاب شعری به نام "طوفانها و لاله های شهریور "چاپ شد و پس از آن هم در سال شصت و هفت مجموعه ای به صورت پاورقی به نام "ابریشم خون"، در آغاز جنبش سبز هم شعری به به نام" گرگ ها خوب بدانند!"* از طریق سیستم پیام کوتاه و ایمیل ها و سایت ها انتشار یافت که بعدها به شکل سرود و کلیپ هم منتشر شد آیا باز هم شعر می گویید ؟

سوال شما را از قسمت پایانی اش پاسخ می دهم شعر" گرگ ها خوب بدانند" شعر عجیبی بود که سرگذشت عجیبی هم دارد؛ من یک باره متوجه شدم این بیت نقل بسیاری از موبایلها و زبان هاست و به من نسبت داده می شود . در حالی که بارها به دوستان گفته ام که من شاعر این بیت نبوده ام و مدتها دنبال سراینده آن می گشتم از این و آن پرس وجو می کردم اما گمشده، پیدا نمی شد تا این که بالاخره روزی سفیری از رامهرمز به دفتر من مراجعه کرد و گفت: "این شعر از آقای علی عسگری موسوی عضو انجمن شاعران رامهرمز استان خوزستان است که ده سال پیش سروده و اکنون ایشان کل شعر را به من هدیه می کند."

از ایشان تشکر کردم و گفتم: هفت کفش و هفت عصای آهنی پوشیدم و از کوه ها و دشتها و دریاها گذشتم اما نتوانستم شاعر را بیابم و امروز شما با همین کفش معمولی و لباس معلمی مشکل مرا حل کردید و باید بپذیریم که شعری زیبا وحماسی است و جالب اینکه به گفته این قاصد معلوم نیست چه کسی این بیت را به موبایلها فرستاده بود که حتی شاعر اصلی هم از آن بی خبر بوده و حتی در رامهرمز، عده ای او را به تقلب از رهنورد متهم کرده اند که مثلا سالها قبل شعر مرا در جمعی به نام خود خوانده است. اما به هر حال می توانیم امیدوار باشیم که چنانچه روند شاعری ایشان تداوم داشته باشد ،حماسه سرای دیگری در راه است .

به نظر خودتان دلیل محبوبیت این شعر و عمومی شدنش در یکسال گذشته چه بوده؟

هر عمل نیک و اقدامی که در مسیر حق و عدالت و آزادی انجام شود جذب ملت بزرگ و سر افراز ایران می شود و به نام هر فرد و هر کس باشد او فرزند ملت است و خون ملت در رگهای خیال و خرد همه ما جاریست. پس سراینده همه این اشعار ، نقاشی ها ، سرودها و کلیپها و مجسمه ها ملت رشید ایران است .

آیا شما برای جنبش سبز غیر ازآثاری که اشاره کردید شعری هم سروده اید ؟

شعر، مولود خیال و واقعیت است و حتی فراسوی خیال و واقعیت و از بلندای ناکجا آبادی از وجود شاعر می تراود. با این مقام ارجمندی که برای شعر و شاعر قائلم باید بگویم که من شاعر نیستم اما دوستدار و تقدیس کننده شعرم . بعضی وقتها هم که حالی پیدا شود و به ویژه در روند مسایل ملی و میهنی وقتی خیلی دلم بسوزد شعر می گویم . مثلا در روند انقلاب اسلامی هم مسایل ملی و میهنی مرا متاثر می کرد و هم ظلم و ستم رژیم، عاطفه بر انگیز بود که منجر به سرودن شعر" طوفانها و لاله ها" شد. این کتاب را به صورت شعر آزاد و سپید سرودم که به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شد و هرگز هم در جمهوری اسلامی چاپ نشد . در حج خونین نیز اشعاری سرودم که به زبان انگلیسی چاپ شد اما در ایران در حد پاورقی روزنامه اطلاعات باقی ماند و حالا هم کیست که از فوران سلحشوری، احساس و درد و رنج مردم در این یک ساله متاثر شود و قلمی و قدمی را به خون دل تر نکند من هم در همین زمره ام .

سرگذشت جوانان به خون خفته ،مادران داغدار، یتیمان و زندانیان و شکنجه دیدگان و زنان جوان شوهر از دست داده آن چنان مرا متاثر کرده که هنوز قلم از ذکر آن عاجز است با این همه به عنوان برگ سبزی تحفه درویش اشعاری چه به صورت رباعی و گاه به صورت آزاد که بیشتر مورد علاقه من هست سروده ام.

خانم رهنورد، ضمن سپاس از شما، در پایان می توانم از شما خواهش کنم یکی - دو تا از اشعار جدید خودتان را بخوانید؟

بله؛ چند تایی را تقدیم می کنم . شعری که سروده یک شاعر نیست؛ سروده دلی دردمند است که برای ملت می تپد .

داغ نوگلان

زخاک من تراود عطر لاله

زداغ نوگلان خفته در خون

همان شیران، زنان، مردان شرزه

که رَیشان گشت دزدیده به افسون

بانویی بر دار

من آن بانوی سبزم بر سر دار

نه می گریم نه می ترسم ز بیداد

یلان شرزه اند یاران رعدند

علمدار مصاف دادِ بی داد

آرزوهای ایرانی

در خیابان وحشت

موتور سواران

سیه جامگان

لباس شخصی ها

گاز فلفل و چکاچک خشاب و کلاشینکف و کلت

چکمه های یگان ویژه و باتوم ها

جیره خواران

جاهلان

با ساندیس و ساندویچ .

اما شانه های زخمی تو در سکوت

صورتهای کبود

قلبهای سوراخ ، سوراخ

شریانهای پاره پاره

چهره ی ندا

معصوم و بی گنه

خونهای پاشیده بر آسفالت داغ

خون پاک زنان

جوانان

شوهران

و مادران

ودر این معرکه ای یار ...

هرگز ،

هرگز

پرچم تو بر زمین نخواهد ماند .

و من

بر شانه های ماه

بر فراز خاک

رصد کرده ام ،

آرزوهای ایرانی را، چه پر اهتزاز .

*پی نویس :

*قطعه ای از شعری بلند:

گرگها خوب بدانند در این ایل غریب

گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز

گر چه مردان قبیله همگی کشته شدند

توی گهواره ی چوبی ، پسری هست هنوز

شاعر :علی عسگری موسوی


 



سخنگوی دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در چهل ویکمین روز بازداشتش، روز یکشنبه با خانواده خود تماس گرفت.

به گزارش جرس، مهندس محسن آرمین که کماکان در سلول انفرادی به سر می‌برد، در این تماس تلفنی با بیان اینکه قاعدتاً تا پایان بازجویی‌ها امکان ملاقات فراهم نمی‌شود، از سلامتی، ادامه بازجویی‌ها و روحیه بالای خود خبر داد.

بر اساس این گزارش همزمان با روز میلاد امام اول شیعیان حضرت علی (ع) که در ایران به عنوان روز پدر نامگذاری شده است، خانواده آرمین برای گرامی‌داشت این روز به زندان اوین مراجعه کردند اما با توجه به عدم امکان ورود و ملاقات با عزیز دربندشان، در مقابل دیوارهای زندان به قرائت قرآن پرداخته و بدین شکل روز پدر را گرامی داشتند.

محسن آرمین عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس ششم از روز ۲۶ اردیبهشت ماه در بازداشت به سر می برد.

خانم شریعتی، همسر آرمین پیش از این، نگارش بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب را دلیل عمده بازداشت وی مطرح کرده بود.


 



اخیراً از قول رحیم مشایی از صفحه کاربری وی در سایت فرندفید مطالبی بیان می‌شود که تاکنون مشایی یا نزدیکان وی در رابطه با این مطالب اظهار‌نظری نکرده است.

به گزارش شفاف، در حالی‌که مسئولان رئیس دفتر رئیس جمهوری هیچ واکنشی به خبر باز شدن صفحه کاربری "اسفندیار رحیم مشایی" در سایت فرند فید نشان نداده‌اند، گردانندگان این صفحه نوشته‌اند:

آقای مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی طی اظهار‌نظری در یک جمع خصوصی اظهار داشتند: در صورتی که مجلس شورای اسلامی به مخالفت با دولت در مورد قضیه اخیر دانشگاه آزاد نمی‌پرداخت، ایشان آمادگی خود را برای قبول مقام ریاست این دانشگاه و بهبود وضعیت نابسامان این دانشگاه اعلام می‌کردند.

این در حالی است که اخیراً از قول رحیم‌مشایی از صفحه کاربری وی در سایت فرندفید مطالبی بیان می‌شود که تاکنون مشایی یا نزدیکان وی در رابطه با این مطالب اظهار‌نظری نکرده است.

چندی پیش نیز خبری مبنی‌بر عضویت مشایی در سایت فرندفید در رسانه‌ها منتشر شد که رییس دفتر رییس جمهوری این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرد.

این در حالی است که تأیید یا تکذیب باز شدن چنین صحفه‌ای که از قول یک مقام ارشد دولتی مطالبی را منتشر می‌کند کاری ضروری است. چرا که اگر آقای مشایی واقعاً در جریان این مطالب باشد باید آن را تأیید کرد و اگر چنین صحفه‌ای جعلی است نیز باید تعیین تکلیف شود تا مخاطبان، رسانه‌ها و افکار عمومی سردرگم نمانند که آیا مطالب عنوان شده از سوی نزدیکان مشایی است یا خیر؟


 


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ستاد برگزاری مراسم هفتم تیر، برخلاف رسم همه ساله، امسال برای خانواده‌های شهدا و جانبازان فاجعه انفجار دفتر مرکزی دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در برنامه قرار نداد! این ستاد هنوز توضیحی در این زمینه که چرا دیدار با کسی را که از صاحبان اصلی این مراسم و از موسسان حزب جمهوری اسلامی است از برنامه حذف کرده نداده است.

البته خانواده‌های شهدا و جانبازان هفتم تیر بطور خودجوش دیروز با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند و ایشان مطالب مبسوطی در تجلیل از شهید بهشتی و سایر شهدای هفتم تیر و ضرورت وحدت و همدلی بیان کردند که در شماره امروز روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است.


 



میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بعدازظهر دیروز با حضور در منزل بدالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که چندی پیش با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده بود، با وی و خانواده‌اش دیدار کردند.
به گزارش خبرنگار جرس ،مهندس موسوی ضمن دلجویی از خانم مفیدی و خانواده‌اش از مشقاتی که روزنامه نگارانی همچون وی تنها به جرم انجام رسالت حرفه‌ای‌شان با آن مواجه شده‌اند، ابراز تأسف کرد.

دکتر زهرا رهنورد نیز با ابراز شادمانی از آزادی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بر نقش زنان در روند رو به رشد جامعه تأکید و از مقاومت و صبر خانم مفیدی در دوران بازداشتش تقدیر کرد.

بدرالسادات مفیدی نیز در این دیدار با تشکر از حضور مهندس موسوی و همسرش، گزارشی از نحوه دستگیری، اتهامات وارده و چگونگی گذران دوران بازداشت خود ارائه داد.

روز گذشته همزمان با دیدار میر حسین موسوی، تعدادی از فعالان سیاسی نیز در منزل بدرالسادات مفیدی حضور داشتند


 


یک دیپلمات روس اعلام کرد که اولین نیروگاه هسته‌یی ایران در بوشهر در دو ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد. علی میتخادوویچ مصطفی‌بیلی ـ سرکنسول روسیه ـ در جمع خبرنگاران در اصفهان گفت: تکمیل نیروگاه هسته‌یی بوشهر دو ماه یا حتی کم‌تر وقت خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری اف‌ان‌ای، مصطفی‌بیلی افزود که این تنها دیدگاه مقامات روسی نیست و مقامات ایرانی هم تخمین زده‌اند که این نیروگاه در همین چارچوب زمانی راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام روسی تاکید کرد که دولت روسیه با هیچ‌ مشکلی برای تکمیل نیروگاه بوشهر روبه‌رو نیست. علی‌اکبر صالحی ـ رییس سازمان انرژی اتمی ایران ـ در ماه فوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اف‌ان‌ای گفت که تنها چیزی که پیش از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر باقی مانده است "آزمایش آب گرم" است.

صالحی در آن زمان افزود: ما پس از این آزمایش نهایی، سوخت را وارد قلب رآکتور خواهیم کرد. صالحی علاوه بر آن گفت که نیروگاه بوشهر در ماه‌های اخیر چندین آزمایش را پشت سر گذاشته است. روسیه از سال ۱۹۹۴ ساخت نیروگاه هسته‌یی بوشهر را آغاز کرده است. راه‌اندازی این نیروگاه که قرار بود در سال ۱۹۹۹ پایان یابد، چندین بار به تاخیر افتاده است.


 



ملاقات های بند ۲۰۹ زندان اوین باز هم محدودتر شد و خانواده های زندانیان سیاسی می توانند یک هفته در میان عزیزان شان را ملاقات کنند.

به گزارش کلمه، در این ملاقات‌های محدود همچنین فقط سه نفر از اعضای درجه یک هر خانواده حق دارند حضور یافته و زندانی را ببینند. به عقیده خانواده زندانیان سیاسی همه این اقدام ها فقط در جهت محدود کردن خانواده ها برای ملاقات با عزیزان دربندشان است.

در گذشته نیز هرگز ملاقات در این بند با زندانی مانند دیگر بندهای زندان اوین نبوده است چرا که حتما ملاقات‌ها با اجازه کارشناسان پرونده یا همان بازجوها است. بنابراین خانواده ها همیشه هم نمی توانستند زندانی شان را ببینند وهر زمان کارشناس پرونده مایل بود اجازه ملاقات را صادر می کرد. با این شیوه و یک هفته در میان شدن ملاقات ها باز هم ملاقات‌های زندانیان بند امنیتی ۲۰۹ که متعلق به وزارت اطلاعات است محدودتر می شود.

در چند ماه اخیر ملاقات‌های حضوری زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین هم حذف شده است و خانواده ها فقط می توانند با نامه دادستان تهران به ملاقات زندانی شان بروند در حالی که در گذشته در هر ماه خانواده زندانیان می توانستند زندانی شان راملاقات حضوری کنند و نیازی به نامه دادستان نبود.

خانواده زندانیان سیاسی به این شیوه محدود کردن ملاقات ها اعتراض دارند و خواهان اجرای قانون در این باره هستند


 



قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان یکی از بهترین قراردادهایی است که تاکنون منعقد شده و ایران امتیازات ویژه‌ای در این قرارداد را زا آن خود کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ضمن اعلام مطلب فوق در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی افزود: هر چند قیمت فروش گاز به پاکستان محرمانه و جزو اسرار است و نمی‌توانم آن را اعلام کنم اما به جرات می‌گویم این قیمت یکی از بهترین قیمت‌های فروش گاز است.
جواد اوجی گفت: در این قرارداد ما از فرمول تعیین قیمتی که در قرارداد ترکیه استفاده کردیم بهره بردیم و اتفاقا در پاکستان مخالفان دولت این کشور معتقدند که آنها گاز را از ما گران خریده‌اند. این در حالی است که برخی منتقدان در داخل نیز معتقدند قیمت این گاز صادراتی پایین تعیین شده است.
او گفت: ما مذاکراتی با پاکستان درباره افزایش سقف گازی که قرار است سال ۱۳۹۳ به این کشور بفرستیم آغاز کرده‌ایم. آنها خواستار دریافت ۳۰میلیون متر مکعب گاز در روز هستند در حالی که این رقم در قرارداد حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزارمتر مکعب بود.
معاون وزیر نفت گفت: بعضی‌ها از مقامات پاکستان می‌پرسند چطور تحریم‌های آمریکا بر آنها تاثیر نگذاشته و قرارداد بعد از این همه سال منعقد شده است. آنها معتقدند در این میان منافع کشورشان است که سبب می‌شود آنها تحریم‌ها را نادیده گرفته و از ایران گاز بخرند. در ضمن ما در این قرارداد بندی را پیش بینی کرده‌ایم که در کمتر قراردادی پیش‌بینی می‌شود. ما مجوز ترانزیت گاز از خاک پاکستان را دریافت کردیم و این اتفاق بسیار بزرگی است.
معاون وزیر نفت درباره امضای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پس از گذشت ۱۷ سال، گفت:‌ بزودی عملیات اجرایی قطعه دوم خط لوله هفتم سراسری گاز از ایرانشهر به چابهار و مرکز کشور پاکستان آغاز می‌شود.
به گفته اوجی قطعه نخست خط لوله هفتم سراسری گاز به طول ۹۰۷کیلومتر آماده افتتاح است و تاکنون یک هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان برای ساخت این خط هزینه شده است.
وی ظرفیت خط لوله هفتم گاز سراسری را ۱۱۰ میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: با افتتاح قطعه نخست خط لوله هفتم گاز سراسری گاز استان‌های فارس، هرمزگان، کرمان، ایرانشهر (در استان سیستان و بلوچستان) تامین و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب از گاز مورد نیاز مردم این استان‌های از این خط تامین و روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب دیگر از گاز این خط لوله برای صادرات اختصاص یابد.
او با بیان این‌که تاکنون هیچ ایستگاه تقویت فشاری روی خط لوله هفتم سراسری ساخته نشده است، افزود: با جریان آزاد امکان انتقال روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز از این خط لوله وجود دارد که می‌توانیم در آینده با افزایش نیاز گاز کشور، ایستگاه‌های تقویت فشار روی خط نصب کنیم.
به گفته اوجی با نصب هر ایستگاه تقویت فشار روی خط لوله هفتم سراسری امکان انتقال گاز تا ۱۵ میلیون متر مکعب بیشتر فراهم می‌شود.
او با بیان این که هم اکنون ۱۰ فاز پارس جنوبی فعال است، افزود: عملیات راه اندازی فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی در دست اجرا است و پیش‌بینی می‌شود فاز ۱۰ این میدان تا پایان شهریور امسال به بهره برداری برسد.
به گفته وی با راه اندازی ۲۹ فاز پارس جنوبی مجموع تولید گاز از این میدان به روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و درآمد حاصل از آن بیشتر از صادرات نفت است.
افزایش واردات روزانه ۶ میلیارد متر مکعبی گاز از ترکمنستان
معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت واردات گاز ار ترکمنستان به ایران گفت: بر اساس قرارداد اولیه روزانه هشت میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد ایران شد که بر اساس قرارداد الحاقیه شرکت ملی گاز ایران با شرکت ترکمن گاز مقرر شد این میزان به روزانه ۱۴میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
اوجی گفت:‌ مذاکرات جدید برای افزایش واردات گاز از ترکمنستان به ایران به روزانه ۲۰میلیارد متر مکعب هم اکنون در دست انجام است.
درآمد ۱٫۶ میلیارد دلاری شرکت ملی گاز ایران در سال ۸۸
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از درآمد ۱٫۶ میلیارد دلاری این شرکت از محل صادرات گاز با کسر هزینه واردات در سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته درآمد حاصل از صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه، نخجوان، آذربایجان و ارمنستان، واردات گاز از کشور ترکمنستان به ایران و جرایم قراردادها در مجموع به ۱٫۶ میلیارد دلار رسید.
معاون وزیر نفت در باره برخی اظهارنظرهای مخالفان دولت پاکستان درباره بالا بودن قیمت صادرات گاز ایران به این کشور گفت: یک فرمول برای صادرات گاز وجود دارد که بر اساس همان فرمول این قرارداد تنظیم شده است.
معاون وزیر نفت تصریح کرد:‌ با پیشرفت فازهای پارس جنوبی تا چهار سال آینده حجم زیادی به ظرفیت تولید و فرآورش گاز کشور افزوده و پیش بینی می‌شود با افزایش تولید این سوخت بتوانیم بخش عمده‌ای از گاز مورد نیاز کشورهای آسیای میانه و اروپا را تامین کنیم، بنابراین ضروری است برنامه‌ریزی صحیحی برای صادرات گاز داشته باشیم.
اوجی از آغاز مذاکرات برای صادرات گاز ایران به کشورهای خلیج فارس، عمان، کویت، شارجه خبر داد و افزود: در صورتی که این مذاکرات محقق شود سهم ایران در تجارت گاز از ۱٫۲درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۱۰درصد افزایش خواهد یافت.
توافق شرکت ملی گاز با لوله سازها
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در باره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های شرکت‌های لوله سازی گفت: مقرر شده است شرکت ملی گاز بدهی شرکت‌های لوله‌سازی را در مدت زمان سه سال با سود ۱۴٫۵ درصد پرداخت و در مقابل شرکت ملی گاز لوله‌های مورد نیاز خود را به نرخ مناقصه‌های داخلی از شرکت‌های لوله‌سازی خریداری کند.
اوجی از رشد ۱۸درصدی تزریق گاز شیرین به چاه‌های نفتی در سال گذشته خبر داد و افزود: سال ۸۷ حدود ۳٫۹ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به چاه‌های نفتی تزریق شد و این رقم سال گذشته به ۴٫۶ میلیارد متر مکعب رسید.
افزایش تزریق به میدان گازی آغاجاری
معاون وزیر نفت با بیان این‌که سال گذشته روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی به وسیله خط لوله پنجم سراسری به چاه‌های نفتی تزریق شد، افزود: از ۱۸ دی ماه سال گذشته تا کنون ۳٫۲ میلیارد متر مکعب گاز از فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی از طریق این خط لوله به میدان نفتی آغاجاری تزریق شد.
اوجی ظرفیت خط لوله پنجم سراسری گاز را ۱۱۰ میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: با تکمیل چاه‌های فازهای ۹-۱۰ پارس جنوبی پیش‌بینی می‌شود روزانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق لوله پنجم سراسری به میدان نفتی آغاجاری تزریق شود.
وی درباره اقتصادی بودن صادرات گاز در مقابل تزریق به میدان‌های نفتی گفت: از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است که گاز ترش میدان‌های نفتی تزریق و گاز شیرین برای صادرات اختصاص یابد.
به گفته اوجی‌ به ازای هر ۱۴۴مترمکعب گاز تزریقی در میدان‌های نفتی، امکان برداشت یک بشکه نفت بیش‌تر به وجود می‌آید ولی اگر بتوانیم گاز ترش را تزریق کنیم، سودآوری بیش‌تری خواهد داشت زیرا گاز در مخزن ذخیره
اوجی با تاکید براین که ضروری است در کنار فرهنگ‌سازی قیمت گاز نیز مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد:‌ سال گذشته با فرهنگ‌سازی تنها بین سه تا پنج درصد شاهد کاهش مصرف گاز در کشور بودیم.
معاون وزیر نفت از ضرورت ذخیره‌سازی ۱۱۰ تا ۱۲۰میلیون متر مکعب در روز خبر داد و گفت:‌ با توجه به این‌که تا سه سال آینده گاز جدیدی به ظرفیت تولیدی کنونی افزوده نخواهد شد، ضروری است با مدیریت گاز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
او گفت: همه امید ما این است که یارانه‌ها هدفمند شود و با افزایش قیمت‌ها و منطقی کردن مصرف کاهش یابد.


 



مهدی کروبی در دو روز گذشته با برخی از زندانیان که به تازگی آزاد شده‌اند، دیدار و گفتگو داشت.

بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، کروبی با حضور در منزل نوری‌زاد، عمادالدین باقی و حسین مرعشی که پس از تحمل ماه‌ها زندان به مرخصی آمده‌اند، دیدار و گفتگو کرد.

کروبی در این دیدارها اظهار امیدواری کرد که دیگر زندانیان، مانند زیدآبادی، داوری، سلیمانی و سحرخیز که بیش از یکسال از حبس‌شان می‌گذرد و وضعیت جسمی مناسبی ندارند، بزودی به آغوش خانواده‌شان بازگردند.


 


جمعی از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع) به دیدار تعدادی از زندانیان سیاسی که به تازگی آزاد شده اند رفتند.

به گزارش ادوارنیوز، اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت طی روزهای گذشته با حضور در منزل آقایان عمادالدین باقی فعال حقوق بشر و محمد نوری زاد نویسنده، که هر دو به تازگی از بند رها شده و به مرخصی آمده اند با آنها دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدارها اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت از صبر استقامت این دو زندانی سیاسی و همچنین صراحت و شجاعت آنها تقدیر کردند.

گفتنی است اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت در دیدارهای جداگانه ای هفته گذشته به ملاقات خانم بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران که اخیرا از زندان آزاد شده است رفتند.

بعلاوه دیدار با خانواده خانم نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که مدتی است در بازداشت به سر می برد نیز هفته گذشته توسط اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت انجام شد.


 



رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در برخورد با فساد اقتصادی و اجتماعی باید اجازه دهیم مسیر قانونی پرونده ها طی شود و به شایعات دامن نزنیم گفت: به زودی اسامی مفسدان اقتصادی اعلام می شود.

به گزارش مهر، آیت‌ الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز"یکشنبه" در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور سران قوا برگزار شد با بیان اینکه برخورد با فساد اقتصادی و اجتماعی وظیفه ذاتی دستگاه قضاست و قوه قضائیه در مقام اجرا محکم ایستاده گفت: باید اجازه دهیم مسیر قانونی پرونده ها طی شود و شایعات را درباره اسامی مفسدان اقتصادی دامن نزنیم.

وی گفت: ما تا کنون موارد سوء استفاده های کلانی را یافته‌ایم که همه اینها با کارهای متعدد قضائی صورت گرفته است، اما برخی شایعه می‌کنند که این قضایا سیاسی است که چنین چیزی نیست و به زودی اسامی مفسدان اقتصادی اعلام می شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه وقت و تلاش زیادی را برای تدوین بخش قضائی برنامه پنجم توسعه صرف کرده گفت: متاسفانه آنطور که باید و شاید این مواد در دولت مورد استقبال قرار نگرفت و به‌طور ضمیمه و ابتر به مجلس ارسال شد.

رئیس قوه قضائیه از مجلس درخواست کرد به ‌طور وافی آنچه را که قوه قضائیه آورده است درج کند و به‌ طور کامل و شامل این برنامه را ببینند و تکه‌تکه نکند.

وی برنامه دیگر قوه قضائیه را تدوین برنامه پنج ساله درون قوه خواند و گفت: این برنامه هم در حال تدوین است که امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

آملی لاریجانی استفاده از فناوریهای نوین را از ضروریات دستگاه قضا عنوان کرد و افزود: در یک سال گذشته مرکزی با نام "مرکز آمار و فناوریهای اطلاعات" در دستگاه قضا در دوره قبل پایه گذاری و در این دوره احیا شده است که تلاش کردیم به صورت روشن و صحیح بحث فناوری اطلاعات را در قوه قضائیه مطرح کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در تماس با برخی روسای دادگستری‌ها متوسط رسیدگی به پرونده‌ها در شعب دادگاه‌ها و دادسراها را سه تا چهار ماه عنوان شده است افزود: اطلاعات آماری ما نیز همین امر را تایید می‌کند و برخلاف اذهان عمومی که فکر می‌کنند رسیدگی به یک پرونده چندین سال طول می‌کشد چنین نیست.

وی همچنین با اشاره به بحث ماده ۱۸ قانون اصلاح قانون دادگاه‌های عمومی و انقلاب گفت: یکی از علل قطعی اطاله دادرسی، ماده ۱۸ بود، در اینکه برخی احکام صادره خلاف شرع هستند، شکی نیست ولی آیا به این جهت می‌توان تمام پرونده‌ها را شامل حال ماده ۱۸ کرد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و اجرایی کردن اصل ۱۵۶ قانون اساسی نیاز به کار فراقوه‌ای دارد، تصریح کرد:با توجه به اینکه قوه قضائیه که یکی از وظایفش پیشگیری از وقوع جرم است در اولین قدم معاونتی را با نام "پیشگیری از جرم" در شاکله دستگاه قضائی تاسیس کردیم.

رییس قوه قضائیه تصریح کرد: اخیرا در مورد شورای عالی نظارت بحثهای متعددی را در جلسات با مدیران ارشد قوه قضائیه داشته‌ایم که در کنار این بحث، نظارت دیوان عالی براساس قانون اساسی مطرح شده است.

لاریجانی با بیان اینکه دیوان عالی کشور در همه محاکم قضائی برای اجرای صحیح قانون باید نظارت کند، افزود: برای اجرای اصل ۱۶۱ قانون اساسی و نهادینه کردن نظارت دیوان عالی در دستگاه قضا، نظارت دیوان عالی به صورت یک آیین‌نامه تدوین شده که به زودی ابلاغ می شود.


 


نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، که قرار بود امروز با تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه از زندان آزاد شود، با تناقض‌گویی دادستان و بازپرس پرونده مواجه شد.

به گزارش خبرنگار جرس، تقی رحمانی گفت: خودشان گفته بودند که قرار وثیقه صادر کرده‌اند. امروز برای سپردن وثیقه به دادگاه رفتم اما برخورد ماموران بسیار بد بود، مرا بیرون کردند و گفتند که بازپرس پرونده گفته نرگس باید در زندان باشد."


همسر نرگس محمدی ادامه داد: اما ساعت سه بعدازظهر، همسرم مجددا تماس گرفت و گفت دولت‌آبادی با سپردن وثیقه موافقت کرده است."


رحمانی خبر داد که فردا بار دیگر برای سپردن وثیقه به دادگاه انقلاب مراجعه خواهد کرد.

وخامت حال علی بهزادیان‌نژاد در بند 350 اوین


بیماری سنگ کلیه‌ علی بهزادیان‌‌نژاد، برادر‌زاده دکتر قربان بهزادیان‌نژاد، که هم اکنون همراه وی در بند 350 اوین نگهداری می‌شود، به شدت عود کرده و وضع جسمی نامساعدی دارد.


بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، نزدیک به یک ماه پیش، وی موضوع بیماری خود را به بهداری اطلاع داد و پس از حدود سه هفته، متخصص او را ویزیت کرد.


پزشک متخصص برای علی بهزادیان‌نژاد سونوگرافی نوشت، اما از آن‌جا که در بهداری اوین دستگاه سونوگرافی نیست، باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شوند.


با این حال در طی این مدت تنها کاری که بهداری برای وی انجام داده، تجویز قرص مسکن بوده است.


انتقال عبدالله مومنی و علی عرب مازار به بند 350

تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در اندرزگاه 7 و 8 زندان اوین به بند امنیتی و آلوده 350 زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش هرانا، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در اندرزگاه 7 و 8 زندان اوین به همراه عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) و علی عرب مازار مشاور اقتصادی میر حسین موسوی به بند امنیتی 350 زندان اوین منتقل شدند.

در طی هفته‌های گذشته بسیاری از زندانیان سیاسی از اندرزگاه‌های مختلف زندان اوین به بند امنیتی 350 منتقل شده اند که دارای شرایط و محدودیت‌های ویژه‌ای برای زندانیان محبوس در این بند است.

زندانیان محبوس در بند امنیتی 350 از حق تماس تلفنی مناسب و ملاقات حضوری با خانواده‌های خود برخوردار نیستند، مشکلات بهداشتی و آب و رسیدگی پزشکی در این بند همچنان پا برجا است.


عدم موافقت با مرخصی عبدالله نژاد و فتاح بخش پس از یک سال زندان

.

فرامرز عبدالله نژاد و مهدی فتاح بخش دو زندانی حوادث پس از انتخابات که در تجمع های اعتراضی مردم در خرداد ماه سال گذشته بازداشت شدند همچنان بدون اینکه حتی یک روز به مرخصی آمده باشند در زندان اوین به سر می برند.

به گزارش کلمه، به رغم مراجعه مکرر خانواده این دو زندانی به دادگاه و دادستانی برای گرفتن مرخصی برای فرزندشان هنوز آنها به نتیجه ای نرسیده‌اند. در حالی که بیشتر زندانیانی که همزمان با این دو دستگیر شده‌اند حداقل برای چند روزی به مرخصی آمده اند. آن‌ها هم اکنون در بند ۳۵۰ به سر می برند.

فرامرز عبدالله نژاد، وکیل دادگستری است و در دادگاه به ۲۸ ماه زندان محکوم شده است. فتاح‌بخش نیز به سه سال حبس قطعی محکوم شده است؛ او در دادگاه تجدید نظر حبس‌اش از یک سال و نیم به سه سال افزایش یافت، اتفاقی نادر که در مورد کمتر زندانی رخ داده است. چرا که همیشه در دادگاه تجدید نظر میزان زندان افراد کاهش می‌یابد نه افزایش.

خانواده این دو زندانی نسبت به شرایط فرزاندانشان نگرانند و از مسئولان انتظار دارند که طبق قانون به آنها نیز مرخصی داده شود و یا شرایط آزادی شان فراهم آید.

درخواست خانواده مهدی مرتضی پور برای افزایش مرخصی پنج روزه وی

مهدی مرتضی پور، یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات با موافقت دادستانی تهران و وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای پنج روز به مرخصی آمد.

هر چند امروز (یک شنبه) مهلت مرخصی وی به پایان می رسد. اما خانواده این زندانی از مسئولان تقاضا دارند که مهلت این مرخصی را تمدید کنند.

به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی مرتضی پور، از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که در خرداد سال ۸۸ توسط سپاه بازداشت و به بند دو الف منتقل شد. اتهام وی شرکت در اعتراض های مردم نسبت به نتیجه انتخابات از جمله راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه است. او بقیه مدت بازداشتش را در بندهای ۳۵۰ و اندرزگاه هشت زندان اوین گذارند.

خانواده مهدی مرتضی پور به زحمت توانستند وثیقه مورد درخواست دادستانی را تامین کنند. آنها برای تامین این وثیقه ناچار شده‌اند که بخشی از مبلغ وثیقه را به صورت نقد بپردازند، پولی که از طریق قرض از دیگران تهیه شده است. با این همه و پس از گذشت سه ماه با مرخصی پنج روزه این زندانی موافقت شد.


این زندانی و خانواده اش از مسئولان و دادستان تهران تقاضا دارند که مدت مرخصی وی را تمدید کنند تا این زندانی بتواند روزهای بیشتری را در کنار خانواده اش پس از یک سال حبس بگذراند.


درخواست برای بازداشت عاملان ضرب و شتم عروس اسانلو


خانواده منصور اسانلو، خواستار پی گيری قانونی بازداشت و ضرب و شتم عروس جوان اين خانواده شدند. خانم اسانلو، در مصاحبه با روز ضمن اعلام اين خبرهمچنين گفت: عروس من دو ماهه باردار بود و ما اين قضيه کاملا بی اطلاع بوديم.او در اثر اين حمله به شدت دچار خونريزی شده و وقتی پی گيری کرديم متوجه شديم دو ماهه باردار بوده و جنين متاسفانه سقط شد.


پروانه اسانلو گفت: قضيه عروسم، زنگ خطری برای همه ما بود. من از نهادهای بين المللی حقوق بشری ميخواهم کمک کنند و نگذارند چنين اقداماتی در هيچ کجای دنيا اتفاق بيفتد و همين جا اعلام مي کنم که هر يک از اعضای خانواده من جانش به خطر بيفتد و يا اتفاقی برای ما بيفتد مسئولان قوه قضائيه و مسئولان جمهوری اسلامی مقصر هستند.

گفتنی است وی هفته گذشته توسط ماموران امنیتی ربوده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته