-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 06/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نشست خبری امروز احمدی نژاد و سئوالات خبرنگاران و جوابهای رئیس جمهور تحت الشعاع قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه موضوع هسته ای ایران بود، نشست خبری امروز را می توان به نوعی اولین واکنش بلندپایه ترین مقام اجرایی ایران به جدیدترین تصمیم قدرتهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران توصیف کرد.

اما بدون تردید به "تعویق انداختن مذاکرات هسته ای با غرب به مدت یک ماه" و اعلام اینکه 1+5 باید اعلام کند "دوست ایران است یا دشمن ایران" یکی از ملایم ترین واکنش های احمدی نژاد در برابر غرب در طول پنج سال اخیر است.

به نظر می رسد راهبرد فعلی احمدی نژاد در موضوع هسته ای، تبدیل "گفتگو" به پاشنه آشیل غرب و به خصوص اوباما برای مدیریت فضای جدید پرونده هسته ای ایران باشد.

احمدی نژاد به خوبی می داند که اوباما راهبرد "مذاکره و گفتگو با ایران" را به دلایل مختلف حتی در بدترین شرایط کنار نمی گذارد و قصد دارد از همین مسئله استفاده کند، نباید فراموش کرد حتی بلافاصله بعد از تصویب قطعنامه 1929 رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که گفتگو با ایران هنوز در دستور کار آمریکا است.

از این رو است که احمدی نژاد سعی می کند با مدیریت موضوع "گفتگو" ( که تاثیر مستقیمی بر افکار عمومی جهان در موضوع هسته ای ایران دارد) و قبولاندن شروط خود به طرف غربی، از این برگ برنده بیشترین استفاده را ببرد.

ضمن آنکه نباید فراموش کرد قهر یا خروج ایران از میز مذاکره به بهانه صدور قطعنامه می تواند هدیه بزرگی به جریان رادیکالی باشد که در آمریکا و اسرائیل به دنبال برخورد نظامی با جمهوری اسلامی ایران هستند.

از منظر دیگر هدف غایی احمدی نژاد تغییر مدل گفتگوهای ایران وغرب و به تعبیر بهتر موکول کردن گفتگو با غرب به وارد کردن "بیانیه تهران" با محوریت(برزیل-ایران-ترکیه) به این گفتگوها است، امری که البته بعید است طرف غربی آن را بپذیرد.

  احمدی نژاد بیانیه تهران را یک یارگیری استراتژیک و یک دستاورد حیثیتی در پرونده هسته ای می داند و نمی خواهد حتی با صدور قطعنامه جدید شورای امنیت و بی تفاوتی غرب به این بیانیه، آن را کنار بگذارد.

با این اوصاف مدل گفتگوهای آتی بین ایران و غرب چالش بعدی پرونده هسته ای ایران است، گفتگویی که هم ایران و هم غرب با انگیزه های متفاوت به آن نیاز دارند.

بهمن هدایتی


 


محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود در تهران هم از تنبیه و جریمه غرب سخن گفت و هم از آمادگی ایران برای مذاکره با گروه 1+5 خبر داد.

احمدی‌نژاد گفت: برای تنبیه کشورهای گروه 1+5 که مسیر گفت‌وگو را بر هم زدند و برای اینکه دیگر «رسم گفت‌وگو با دولت‌ها را زیر پا نگذارند»، ما هم مذاکره با گروه 1+5 را در پایان مردادماه انجام می‌دهیم.

رئیس دولت پیشتر از شرطهای خود برای مذاکره سخن گفته بود و در کنفرانس خبری روز دوشنیه گفت باید مذاکره کنندگان در مورد بمب اتمی اسرائیل موضع بگیرند: «ایران با کسانی که با بمب‌های اتمی اسرائیل موافقند یک جور مذاکره می‌کند و با کسانی که مخالف هستند جور دیگر.»

او یک شرط دیگر ایران را هم مشخص شدن دوستان و دشمنان بین مذاکره کنندگان اعلام کرد: باید مشخص شود که دنبال دوستی هستند یا دشمنی؛ «ما با کسانی‌که به دنبال دوستی باشند یک‌جور مذاکره می‌کنیم و با آنها که دنبال دشمنی باشند جور دیگر.»

بعلاوه ایران می خواهد ترکیب گروه 1+5 نیز برای مذاکره تغییر کند. این ترکیب اعضای دایم شورای امنیت به اضافه آلمان را در بر می گیرد.

 احمدی نژاد که سیاست اش همواره بر مذاکره ناپذیر بودن مسائل هسته ای ایران استوار بوده بارها بر آمادگی ایران برای مذاکره تاکید کرد: «اظهاراتی که آقای سارکوزی مطرح کردند، درباره ادامه گفت‌وگو و موضوع تبادل بوده است؛ ما هم آماده هستیم در بحث تبادل، گفت‌وگوها را ادامه دهیم.»

نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه چندی پیش گفته بود که فرانسه حاضر است بدون درنگ در چارچوب گروه وین و ‌1+5 زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران گفت‌وگو کند.

 احمدی‌نژاد همچنین با وجود اینکه پیشتر تصویب قطعنامه را باعث لغو بیانیه تهران دانسته بود در این نشست خبری آن را معتبر دانست و پایه گفت‌وگوهای آینده با کشورهای گروه 1+5 معرفی کرد.

او گفت که بیانیه تهران اصلا به درخواست آمریکا تهیه شد: در واقع بیانیه تهران به خواست آقای اوباما تهیه شد و آنها که انتظار چنین حرکت منطقی‌ای را نداشتند به جای استقبال از بیانیه تهران به سمت صدور قطعنامه رفتند.

منبع: مردمک و ایسنا
در باره بیانیه تهران: معامله هسته ای به سبک احمدی نژادی


 


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به سکوت دولت درباره موجودی حساب ذخیره ارزی گفته است که رقم آن را اعلام نمی‌کند چون «اگر خارجی‌ها بدانند ذخیره ارزی‌مان چقدر است مطابق آن برای ما نقشه می‌ریزند.»

وی افزوده است «ما نمی‌توانیم خیلی از مطالب را اینجا بگوییم ما به خیلی چیزها فکر کرده‌ایم ولی باید بدانیم که بالاخره یک جا حلقه تنگ می‌شود.»

آقای بهمنی در ادامه با اشاره به اینکه «بانک مرکزی در این زمینه دروغ نمی‌گوید» گفته است: «همیشه گفته‌ایم وضعمان خوب است چرا که ذخایر بانک مرکزی در حال حاضر خوب است و ما اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. خیلی از منابع ارزی را به بانک‌های داخلی دادیم تا در پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری کنند.»

به گفته‌ی رئیس کل بانک مرکزی «در سال گذشته ۹ میلیارد دلار به ذخایر ارزی ایران افزوده شده است.»

درآمدهای ارزی ایران در چند سال گذشته بالا بوده و بنابر قانون دولت باید اضافه درآمدهای نفتی را به حساب ذخیره ارزی واریز می کرد اما منتقدان می‌گویند که دولت همه درآمدهای ارزی را مصرف کرده است و حساب ذخیره ارزی خالی است.

منبع: خبرآنلاین و بی‌بی‌سی
 


 


روزنامه اقتصادی «امارات بیزنس» طی گزارشی با استناد به منابع دولتی اعلام کرد بانک مرکزی امارات عربی متحد به نهادهای مالی این کشور دستور داده است که در راستای اجرای تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ٤١ حساب بانکی متعلق به ایران را را مسدود کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این اقدام در چارچوب اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق فعالیت‌های هسته ای تهران انجام شده است.

این روزنامه افزوده است که بانک مرکزی امارات متحده عربی در بخشنامه خود به بانک‌ها و صرافی‌ها و شرکتهای مالی و سرمایه‌گذاری، از آنها خواسته است عملیات بانکی با حسابهای مسدود شده را متوقف کنند.

هفته‌ی گذشته نیز  امارات متحده عربی ۴۰ شرکت را به دلیل نادیده گرفتن تحریم‌های شورای امنیت از طریق صدور کالاهایی با کاربرد دوگانه به ایران تعطیل کرده بود.

سهم مبادلات بازرگانی ایران با دوبی (یکی از ۷ امیرنشین امارات متحده عربی) سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می شود که بیشتر آن واردات کالا به ایران است.

منبع: العربیه

پیشینه
امارات ۴۰ شرکت مرتبط با ایران را تعطیل کرد


 


نعمت‌الله ترکی، معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی استانداری تهران گفت که تا پایان تیرماه سال جاری هزار و ۱۸ نفر از کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان تهران به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند.

وی که در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، افزود: «طبق آماری که از طریق سایت معاون توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دست آمده است در فاز اول ۱۵ هزار نفر از طریق این سایت تقاضای انتقال به دیگر استانهای کشور را داده‌اند.»

به گفته‌ی آقای ترکی «این افراد به دو گروه ملی و استانی تقسیم شده‌اند که گروه ملی شامل نیروهای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های کشور است.»

ترکی با بیان اینکه گروه استانی نیز مربوط به کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان تهران است، افزود: «از این ۱۵ هزار نفر متقاضی انتقال ۷ هزار نفر کارمندان دستگاه های اجرایی استان تهران هستند.»

پیش‌تر  در پی طرح دولت ایران برای کم کردن جمعیت پایتخت این کشور، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری ایران با ایجاد یک سایت اینترنتی به نشانی http://enteghali.ir  ثبت نام از کارمندان متقاضی خروج از تهران را آغاز کرده بود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

پیشینه
آغاز ثبت نام از کارمندان متقاضی خروج از تهران


 


دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی  از «پنهان‌کاری» تهران درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش انتقاد کرد.

وی که در حاشیه اجلاس جی‌۲۰ در کانادا سخن می‌گفت، افزود که این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همواره «نگران‌کننده» است چراکه جامعه جهانی هنوز در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسیده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که در صورت تأیید این اطلاعات، وضعیت [مسئله هسته‌ای ایران] وخیم‌تر خواهد شد.

به گفته‌ی آقای مدودف «نگرانی بیش‌تر آن‌جا است که جامعه بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را شفاف تشخیص نمی‌دهد.»

روز گذشته لئون پانتا گفته بود به باور آمریکا، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد.

به گفته‌ی وی «این تحریم‌ها احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد کرد.»

منبع: رادیو فردا، رادیو زمانه، دویچه ووله


 


یک روز پس از انتشار خبر بازگشایی تالار مولوی و واگذاری مدیریت آن به مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران، بیش از ۱۸۰ چهره فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای به پلمب این تالار اعتراض کردند.

در ابتدای این بیانیه که به امضای اشخاصی چون حمید سمندریان،‌ رخشان بنی‌اعتماد، آتیلا پسیانی، بهرام بیضایی، اصغر فرهادی و رضا کیانیان رسیده، آمده است که پلمب تالار مولوی «از رسیدن فجایع جدید» به عرصه هنرهای نمایشی خبر می‌آورد.

در ادامه بیانیه امضا کنندگان پرسیده‌اند: «به موجب کدام قانون و بنا بر چه حقی و به دستور کدام نهاد یا شخصی این مکان فرهنگی پلمب شده بود؟»

آنها پرسیده‌اند: «آیا دلشوره امکانات محدود سالن‌ها،‌ بودجه و هفت خوان ممیزی بس نبود که پلمب تالارها نیز به آن اضافه شد؟»

امضا کنندگان این بیانیه در پایان خواستار بررسی هرچه سریع‌تر «ابعاد غیرقانونی» پلمب تالار مولوی شدند.

تالار مولوی که مسئولیت آن تا پیش از بازگشایی مجدد در اختیار جهاد دانشگاهی بود، شامگاه ۳۱ خرداد ماه توسط ماموران انتظامات دانشگاه تهران در حالی پلمب شد که میزبان اجرای سه تئاتر بود.

خبرگزاری مهر پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که فعالیت این تالار با مدیریت جدید از سر گرفته شده، اما بسیاری از اهالی تئاتر می‌گویند وضعیت این تالار همچنان نامعلوم است.

با پلمب این تالار آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده، برگزاری پنجمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی نیز به زمان دیگری موکول شده است.

منبع: ایسنا و فارس

پیشینه
«فعالیت تالار مولوی از سر گرفته شد»
دانشگاه تهران «پلمب تالار مولوی» را شکست


 


این دسته گل جدید که در نوع خود تازگی دارد از سایت اتی است و دی پرس ان را نقل کرده است. این کپی کاری از روی دست هم شده است یک آفت. حالا اتی یک چیزی نوشت دلیل می شود شما هم آن را بردارید کپی کنید؟ متن را کسی نوشته که نه از مسیحیت چیزی می داند نه از وهابیت نه از فرقه های شیطان پرست. اما اینها را ریخته در مخلوط کن و یک چیز عجیبی درست کرده به این اسمها: فعالیت وهابیت با غسل تعمید! فعالیت وهابیت علیه اسلام! فعالیت مسیحیت در همکاری با شیطان پرستان! و سرانجام کلیسای یاران شیطان! این حرفها بیشتر شبیه کولاژهای شعری است تا خبر. شاید خبرنویس آتی اصلا شاعر بوده است. بامزه این است که چون سازمان ملل از این فعالیتهای شاعرانه-خبری حمایت می کند «کاری نمی شود کرد»! ما معمولا علامت تعجب را برای تیتر ضدخبر استفاده می کنیم اما این مثلا-خبر همه اش علامت تعجب است:

دی پرس به نقل از آتی: مراسم غسل تعميد در کنار درياي انزلي انجام گرفت و عده‌اي زن توسط يک مرد غسل تعميد داده شده و به دين مسيحي گرويدند.

يک منبع آگاه در استان گيلان از فعاليت فرقه‌هاي مختلف به ويژه وهابيت در اين استان خبر داد و گفت: 300 نفر از اهالي گيلان به دين مسيحيت گرايش پيدا کرده‌اند.

اين مقام مسئول، نام کليسايي که افراد مسلمان را به دين مسيحي گرايش مي‌دهند، ياران شيطان ناميد وافزود: منابع مالي آنها خارج از کشور تامين مي‌شود و به دليل حمايت سازمان ملل از اين افراد نمي‌شود کاري انجام داد.

وي با اشاره به پخش فيلم غسل تعميد در يکي از شهرهاي گيلان افزود: مراسم غسل تعميد در کنار درياي انزلي انجام گرفت و عده‌اي زن توسط يک مرد غسل تعميد داده شده و به دين مسيحي گرويدند.

اين منبع خبري همچنين از تشکيل جلسات وهابيون در يکي از شهرهاي گيلان خبر داد و گفت: در اين جلسات شبانه عده‌اي شرکت کرده‌اند و مراسم خاص عليه اسلام را برگزار مي‌کنند.

-------
یادآوری سی میل: به خبرگزاری آتی بادآور می شویم که مسیحیت از ادیان رسمی در ایران است و بهتر است برای مبارزه با فعالیتهای مسیحیان راه مدنی تری پیش بگیرند. وهابیت هم بخشی از اسلام سنی است که آنهم از مذاهب رسمی ایران است و ربطی به ضدیت با اسلام ندارد.


 


معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس دولت دهم می‌گوید باید «عوامل فتنه» که در دستگاه‌های اجرایی فعال هستند توسط مسئولان شناسایی شوند.

لطف‌الله فروزنده در نخستین همایش تشریح مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۹ گفته که برخی «عوامل فتنه» در دستگاه‌های اجرایی از طریق راه‌اندازی وبلاگ، کم‌کاری و چوب لای چرخ گذاشتن فعالیت می‌کنند و مسئولان باید آنها را شناسایی کنند.

آقای فروزنده افزوده که «ما باید به سمتی برویم تا فضا را برای کسانی همچون عوامل فتنه و افرادی که کار نمی‌کنند، نا امن کنیم.»

آن‌طور که این مقام دولتی ادعا کرده است: «دولت نهم و دهم از نظر رضایتمندی ارباب رجوع و کاهش فساد اداری بهترین آمار را دارد، اما اینها کفایت نمی‌کند و باید بیشترین تلاش را بکنیم.»

هواداران محمود احمدی‌نژاد از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند و معترضان به نتیجه انتخابات سال گذشته و وقایع پس از آن را «فتنه‌گر» می‌دانند.

منبع: خبرگزاری مهر


 


مهدی کروبی چند روز پس از آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای خواستار تحقق وحدت در کشور شد گفت با اقداماتی که دولت محمود احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، این خواسته محقق نخواهد شد.

به گزارش وب‌سایت سحام‌نیوز، آقای کروبی در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای انقلاب افزوده است در شرایطی که دولت، مردم را «خس و خاشاک» می‌نامد، شعار وحدت راه به جایی نخواهد برد.

این رهبر جنبش سبز در عین حال اظهار داشته که طرح شعار وحدت در کشور «برای چاپلوسان فرصت مغتنمی فراهم می‌آورد تا جولانی دهند و خودشیرینی کنند و نانی به کف آرند.»

کروبی افزوده است: «وحدت با اعمال خشونت‌ها و فشارها، بگیر و ببندها، بازداشت‌های طولانی مدت، توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها به بیوت آیات اعظام، تهدید و ارعاب، رد صلاحیت‌ها، بستن روزنامه‌ها، جلوگیری از فعالیت احزاب و شیوه‌های مضحک، هرگز بدست نخواهد آمد.»

این رهبر جنبش سبز اظهار داشته که «با تملق و چاپلوسی به وحدت واقعی دست پیدا نخواهیم کرد. در وحدت واقعی همگان در برابر قانون یکسانند. زیاده‌طلبی و خودمحوری در وحدت واقعی جایگاهی ندارد.»

آقای کروبی «دلجویی از خانواده‌های آسیب دیده‌گان، آزادی زندانیان، شناسایی و برخورد قانونی و قاطع با عوامل خشونت علیه مردم، رفع توقیف از مطبوعات، فعالیت قانونی احزاب و آزادی بیان» را از دیگر شرط‌های تحقق وحدت در کشور دانسته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد که «جمعیت حاکم بر سکان اجرایی کشور بدنبال حذف و بیرون کردن چهره‌ها و شخصیت‌ها و انقلابیون و حتی افراد مستقل و نه لزوما جناحی، از صحنه انقلاب و کشور» است.

منبع: سحام‌نیوز

پیشینه
کروبی: نارضایتی مردم خاموش نمی‌شود
کروبی: اعتراف‌گیری را متوقف کنید


 


نظرسنجی یک مؤسسه دولتی نشان می‌دهد اکثریت مردم اطلاعی از نحوه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ندارند.

در این نظرسنجی که جامعه آماری آن شامل هفت هزار و ۹۰۳ تن از شهروندان تهرانی بوده، ۷۳.۴ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند درباره نحوه اجرای این طرح ملی اطلاعات کافی ندارند.

براساس این نظرسنجی، تنها ۲۶.۶ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که در خصوص نحوه اجرای این طرح اطلاعات دارند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۵۷.۳ درصد پاسخ دهندگان از طریق صدا و سیما، ۱۰ درصد از طریق روزنامه‌ها، ۸.۳ درصد از طریق سایر مردم و ۲۸.۳ درصد از طریق چند رسانه‌ای در جریان موضوع هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته‌اند.

در این نظرسنجی ۶۲.۲ درصد پاسخ دهندگان نتوانسته‌اند بگویند که چه بخشی از طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بیشتر مورد توجه آنها است.

۵۷.۳ درصد مردم در پاسخ به این سوال که آیا اطلاع دارید که این طرح قرار است از چه زمانی اجرایی شود پاسخ مثبت و ۴۲.۷ درصد پاسخ منفی داده‌اند.

هدفمند کردن یارانه‌ها عنوان طرحی است که محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم آن را به مجلس ارائه کرد و پس از ماه‌ها کشمکش از سوی مجلس تصویب و به منظور اجرا به دولت دهم ابلاغ شده است.

در این قانون قرار است یارانه تمام کالاها و خدمات حذف و به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان پرداخت شود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به اجرای عجولانه و غیر کارشناسی این طرح بارها هشدار داده‌اند.

منبع: روزنامه سیاست‌روز

پیشینه
«کشور تحمل شوک ناشى ازحذف یارانه‌ها را ندارد»
«هدفمند کردن یارانه‌ها زلزله‌ای ۵ ریشتری است»


 


وب‌سایت روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد شرکت توتال فرانسه فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

این روزنامه روز یکشنبه در وب‌سایت خود نوشته که شرکت توتال بیش از یک ماه است محموله بنزین به ایران صادر نمی‌کند.

در این گزارش آمده که توتال تصمیم به توقف فروش بنزین را همزمان با مطرح شدن دور جدید تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران اتخاذ کرده است.

کریستوفر دو مارژی، مدیرعامل شرکت توتال ششم اردیبهشت امسال گفته بود این شرکت در صورت تصویب تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، فروش بنزین به جمهوری اسلامی را متوقف خواهد کرد.

دو مارژی تیرماه سال گذشته نیز اظهار داشت که توتال به سبب تنش‌های سیاسی، فعلاً در طرح‌های گازی ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

چندی پیش نیز سه شرکت بزرگ ویتول، گلنکور و ترافیگورا به علت افزایش ریسک سیاسی، از فروش بنزین به ایران خودداری کردند.

پیش از تصویب تحریم‌های جدید، «رلیانس» بزرگ‌ترین شرکت هندی وارد کننده نفت خام از ایران، خرید نفت از این کشور را قطع کرد و شرکت نفتی «لوک اویل»، بزرگترین شرکت نفتی (خصوصی) روسیه هم فعالیت خود در جمهوری اسلامی را متوقف کرده بود.

منبع: فایننشال تایمز

پیشینه
شرکت پتروناس فروش بنزین به ایران را متوقف کرد
تصویب لایحه تحریم واردات بنزین به ایران در سنای آمریکا


 


رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور اعلام کرد در ۸۴ تصادف مهم جاده‌ای در سه روز گذشته، ۱۱۳ نفر کشته و ۱۵۵۰ زخمی شدند.

سرهنگ احمد ضیاءالدین گفته که در طول سه روز تعطیل گذشته، سه هزار و ۴۷۰ فقره تصادف خسارتی روی داد.

بنابر اعلام این مقام پلیس، بی‌توجهی به جلو با ۲۵ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۲ درصد و انحراف به چپ ۱۹ درصد مهمترین علل وقوع تصادفات سه روز اخیر است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور افزوده که سواری‌ها ۵۲ درصد،‌ وانت‌بارها پنج درصد و موتورسیکلت‌ها با ۲۱ درصد عوامل اصلی تصادفات اخیر هستند.

بر اساس آمار‌های رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند.

تصادفات در جهان، ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود، اما در ایران به عنوان دومین عامل مرگ و میر اعلام شده است.

در پنج سال اخیر بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها و کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی، مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌رود.

منبع: ایلنا


 


سازمان عفو بين الملل در بیاینه‌ای با تاکيد بر فعاليت‌های مسالمت آميزجعفر پناهی و محمد علی شيرزادی دو فيلمساز ايرانی که درآستانه محاکمه قرار دارند، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا آنها را از اتهامات وارده تبرئه کنند.

بر اساس این گزارش قرار است محمدعلی شیرزادی به اتهام فيلمبرداری و مصاحبه‌ای که حدود دو سال قبل با عمادالدين باقی و آيت الله منتظری داشته محاکمه شود. عفو بين الملل اعلام کرده که در صورتی محکوميت و زندانی شدن وی، او را به عنوان يک زندانی عقيدتی تلقی خواهد کرد.

این گزارش در ادامه به مرور سوابق شيرزادی و نحوه بازداشت وی پرداخته و نوشته است که «اين فيلمساز ايرانی، روز دوشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۸۸ توسط ۵ مرد ناشناس بازداشت شده در حاليکه به مدت ۴۰ روز خانوادهء وی از محل و وضعيت نگهداری او بی اطلاع بودند.»

اتهام جعفر پناهی نیز‌ آنگونه که وزارت ارشاد اعلام کرده است «تدارک برای تهیه فیلمی علیه حکومت» است که پناهی آن را رد کرده است.

جعفر پناهی روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. محمدعلی شیرزادی نیز روز چهارشنبه دوم تیرماه از زندان آزاد شد.

منبع: جرس


 


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد عصر دیروز با حضور در منزل بدالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، با وی و خانواده‌اش دیدار کردند.

بدرالسادات مفیدی که از هشتم دی ماه سال گذشته در زندان بود در تاریخ هفدهم خردادماه با تودیع وثقیه بکصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

در این دیدار میرحسین موسوی ضمن دلجویی از خانم مفیدی و خانواده‌اش از مشقاتی که روزنامه‌نگارانی همچون وی تنها به جرم انجام رسالت حرفه‌ای‌شان با آن مواجه شده‌اند، ابراز تأسف کرد.

زهرا رهنورد نیز با ابراز شادمانی از آزادی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بر نقش زنان در روند رو به رشد جامعه تأکید و از مقاومت و صبر خانم مفیدی در دوران بازداشتش تقدیر کرد.

پیش‌تر عزت‌السادات میری، مادر بدرالسادات مفیدی در رنج‌نامه‌ای به دادستان تهران از ادامه بازداشت فرزندش در زندان انتقاد کرده و خواستار آزادی وی شده بود.

بدرالسادات مفیدی روزنامه‌نگار و دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران است که پس از تظاهرات عاشورا در روز ۷ دی ۱۳۸۸ با حکم عمومی دادستان تهران، که برای بازداشت فعالان سیاسی مراسم تشیع پیکر آیت‌الله منتظری حضور داشته‌اند، ارائه کردند بازداشت شد.

همسر وی مسعود آقایی نیز همزمان با او بازداشت و ۵۲ روز بعد با سپردن وثیقه آزاد شد.

منبع: کلمه

پیشینه:
بدرالسادات مفیدی آزاد شد
رنجنامه مادر بدر‌السادات مفیدی به دادستان


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته