-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 06/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



رئيس‌مجلس با تاكيد بر لزوم استقلال قوه قضائيه گفت: هنوز مزه استقلال قوه قضائيه چشيده نشده است، يك مسئول بايد با افتخار در دادگاه حاضر شود نه اينكه بهانه‌هاي گوناگون بياورد تا در محكمه حاضر نشود.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در همايش سراسري قوه قضائيه با اشاره به مبارزه شهيد آيت‌الله بهشتي با گروه‌هاي التقاطي پيش و پس از پيروزي انقلاب يادآور شد: در منازعه با بني‌صدر، وي يك ديكتاتوري مدرن را در قالب الفاظ توده‌اي بيان مي‌كرد و در روزنامه انقلاب اسلامي با نوشتن سرمقاله‌هايي مي‌خواست تا مردم را عليه شهيد بهشتي بسيج كند و جالب است در حالي كه خودش نمونه يك ديكتاتور بزرگ بود ديگران را به انحصارطلبي متهم مي‌كرد.


وي با اشاره به خشونت‌هاي سياسي دهه 60 كه مشروعيت نظام، كارآمدي، وجهه بين‌المللي و تضعيف الهام‌بخشي جمهوري اسلامي هدف گرفته بود، تصريح كرد: در بعضي از دوره‌ها احساس مي‌كرديم بعضي از افراد كه در مسئوليت بودند از اينكه انقلاب اسلامي انديشه موثري را در جهان اسلام مطرح كند احساس استغفار مي‌كردند.


لاريجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به دوران مختلف دستگاه قضايي از صدر اسلام تا دوره مشروطيت و پهلوي گفت: تجربه استقلال قوه قضائيه فقط بعد از پيروزي انقلاب به وجود آمد. چالش‌هاي بيروني اين قوه را در دوره فعلي بيشتر از چالش‌هاي دروني مي‌دانيم، زيرا مزه استقلال قوه قضائيه هنوز چشيده نشده است در حالي كه يك مسئول بايد با افتخار در دادگاه حاضر شود نه اينكه بهانه‌هاي گوناگون بياورد تا در محكمه حاضر نشود، البته مشكلات دروني هم وجود دارد اما تاكيدات امام و رهبري و مصمم بودن رئيس قوه قضائيه است كه اين فرصت خوبي براي پيگيري اين هدف است.


لاريجاني با بيان اينكه اگر عدالت محقق شد نابساماني در بقيه بخش‌ها جبران مي‌شود، تاكيد كرد: اولين مساله استقلال دستگاه قضايي است و همه قوا بايد بفهمند كه اين مساله به نفع نظام اسلامي است كه قاضي بتواند در دادگاه به آساني حكم را صادر كند و اگر دشمنان خارجي زيادي داريم بايد حق را محقق كنيم و لذا دخالت قدرت،تمام شان قوه قضائيه را از بين خواهد برد و اگر اين اتفاق افتاد حيثيت اين قوه در ساير شئون هم از بين خواهد رفت.


وي با اشاره به موضوع عدالت در دستگاه قضايي كه ملاك آن اجراي قانون است، اظهار داشت: عدالت وقتي معنا مي‌يابد كه انسان‌ها در بستري رشد يابند كه استعدادهاي آنها بالفعل شود و لذا بايد امكان مشاركت مردم در سياست، اقتصاد، فرهنگ و... را فراهم كنيم و دخالت دولت در جهت محدود كردن استعدادها خلاف عدالت است ،مگر اينكه در اثر استفاده از يك حقوق، حقوق ديگر ضايع شود .


لاريجاني ادامه داد: مثلا طرح عفاف و حجاب كه 4-5 سال است در شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاك خورده است در حالي كه اين قانون براي شكوفايي ساير حقوق است و گرنه كسي نمي‌تواند حقوق مردم را محدود كند.


رئيس قوه مقننه تاكيد كرد: دولت نمي‌تواند مقرراتي بگذارد كه حقوق مردم محدود شود و نيز اينكه قوه قضائيه براي حسن اجراي قوانين و عدالت ماموريت دارد بايد يك نگاه فراگير در راستاي آن ايجاد شود و مشاركت مردم بدون اجراي قانون ممكن نيست.


وي با ابراز خوشحالي از اينكه رئيس قوه قضائيه مسئوليت خاصي را براي پيشگيري از جرائم برنامه‌ريزي كرده است، تصريح كرد: قوه قضائيه در اجراي عدالت مجموعه كاملي از قوانين، كادر اجرايي و امنيتي مورد نياز را بايد ايجاد كند و در اين زمينه پليس قضايي را مي‌توان مورد اشاره قرار داد كه شهيد بهشتي آن را ايجاد كرد كه گاهي اوقات محدود كردن اين بخش در اجراي عدالت ايجاد مشكل مي‌كند.


رئيس مجلس با بيان اينكه مردم از قوه قضائيه آرامش و امنيت اجتماعي طلب مي‌كنند، يادآور شد: بسياري از حوادث مانند تجاوز به عنف، قتل و سرقت محدود به حوزه اجتماعي است و تمام همت قوه قضائيه بايد برخورد جدي، قاطع و سريع با اين حوادث باشد، زيرا اگر يك قتل بعد از دو سال پيگيري آن نتيجه دهد، انذاردهنده نيست بلكه مردم بايد نظارت قوه قضائيه را ببينند و لذا به اين قوه مي‌گويم كه اگر نياز به تغيير قانون باشد در خدمت شما هستيم زيرا مردم بايد اطمينان خاطر داشته باشند.


لاريجاني در پايان سخنان خود با اشاره به برنامه پنجم توسعه كشور و پيوستگي آن با دستگاه قضايي،گفت: اگر اين مساله نياز به آمادگي دارد نيازمند تدوين قوانين هم هست و ما در مجلس آمادگي داريم زمينه را براي قضات شرافتمند آماده كنيم تا براي زندگي و آينده خود احساس آرامش رواني داشته باشند، زيرا نبايد قضات را با ساير مشاغل مقايسه كرد و اگر قاضي مي‌خواهد تحت تاثير كسي قرار نگيرد بايد زندگي مطلوبي داشته باشد كه برنامه پنجم فرصت مناسبي است تا اگر قوه قضائيه مي‌خواهد بنيان جديدي بسازد به آن كمك كنيم.


 


نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: کارگردانان پشت صحنه تجمع مقابل مجلس خود را بر اساس سخنان رهبری تصحیح کنند.


به گزارش ایلنا، اسدالله بادامچیان در پاسخ به سوالی در مورد آثار سوء اختلافات بین دولت ومجلس در پی تجمع چند روز پیش، اظهار داشت: اختلافی نمی‌یابم و این مسائل طبیعی است. البته این موضوع مربوط به دولت نیست، بلکه مربوط به دوستان آن است.


وی افزود: اشتباه تجمع کنندگان چند روز پیش مقابل مجلس این بود که اشتباها تصور می‌کردند مجلس می‌خواهد در دو مصوبه مورد مناقشه، برای دانشگاه آزاد کاری کند، در حالی که مجلس شریک دولت است و برای یک دانشگاه کار نمی‌کند.


بادامچیان خاطرنشان کرد: مصوبه اول در این رابطه، لایحه حمایت از موسسات آموزشی غیر دولتی و پیشنهاد شده در سال 87 است که مربوط به جریانات اخیر نیست. دانشگاه آزاد هم یکی از این صدها موسسه است و اگر اصراری وجود داشت، این امکان وجود داشت که هنگام بررسی آن در کمیسیون آموزش تبصره‌ای قید می شد که به دلیل تمکن مالی دانشگاه آزاد این حمایت صورت نمی‌گیرد و لذا این موضوع نیازی به دعوا نداشت.


وی ادامه داد: طرح بعدی هم در پی فتوای تاریخی مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند، کسانی که تصرف مالکانه به اموال دارند، می‌توانند آنها را وقف کنند و مجلس همان فتوا را تبدیل به قانون کرد. دوستان معترض اگر روی دانشگاه آزاد حساسیت زیادی داشتند، می‌توانستند تبصره‌ای را اضافه کنند که دانشگاه آزاد مستثني شود.


بادامچیان تصریح کرد: متاسفانه کاری که جلوی مجلس انجام شد، همان مساله‌ای بود که روز بعد مقام معظم رهبری به آن تذکر جدی و صریح دادند. البته هرکس حق اظهار نظر و تجمع دارد، اما اینکه تصاویری نصب شود و شعارهایی داده شود که به یک قوه کشور که به فرموده امام(ره) در راس امور است، توهین و جسارت شود و کیف انگلیسی هم آورده شود، مطمئنا مورد قبول هیچ‌کس نیست.


بادامچیان گفت: بچه‌های بسیجی دانشگاه ها افراد مخلصی هستند، اما کارگردانان پشت صحنه تجمع خودشان را بر اساس فرمایشات رهبری تصحیح کنند، زیرا آهنگ همه باید آهنگ ولایت باشد و ایشان هم تاکید دارند که هم اکنون وحدت باید حفظ شود.


وی در پایان با تاکید بر اینکه مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در جای خود محفوظ است، توصیه‌کرد: رسانه‌ها با توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب، دنبال تقویت وحدت بروند و اگر دوستان بحث‌هایی را ادامه دهند، ما آنها را كش ندهيم.


 


علی سلیمانی فرزند داوود سلیمانی، به مناسبت روز پدر، نامه‌ای خطاب به پدر زندانی‌اش منتشر کرد.


به گزارش تحول سبز، وی در نامه‌اش نوشته است: تو را به جرم صداقت و احترام به دانشجویان در بند کردند، هر روز که می‌گذرد با خود می‌گویم این چه گناه کبیره است که بعد از یکسال؛ حتی یک روز، نه یک ساعت و نه حتی یک دقیقه هم به تو مرخصی نمی‌دهند؟

دکتر داوود سلیمانی استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که نزدیک به یک سال از بازداشت‌اش می گذرد در شرایط نامناسب جسمانی قرار دارد. وی از بازداشتی‌های بعد از انتخابات است که بلافاصله بعد از انتخابات بازداشت شد و حتی برای یک روز هم به مرخصی نیامده است.

متن کامل این نامه به این شرح است:

به نام پدر


بیش از یک سال است که در خانه ما جای خالی این نام وجود دارد.


دومین سالی است که روز میلاد مقتدایت علی (ع) را که به نام پدر نامیده‌اند بی‌حضور تو سپری می‌کنیم؛ و خانه بی‌حضور پدری چون تو چقدر دلگیر است...


همیشه برای ما از قران سخن می‌گفتی و از خدایی که عادل است؛ و ایمان به صداقت تو مرا بعد از یک سال هنوز امیدوار به عدالت نگه داشته است، همین یک سالی را می‌گویم که سهمیه من و بقیه اعضای خانواده از نگاهت در هر دو هفته تنها چند دقیقه است .


تو را به جرم صداقت و احترام به دانشجویان در بند کردند، هر روز که می‌گذرد با خود می‌گویم این چه گناه کبیره است که بعد از یکسال؛ حتی یک روز، نه یک ساعت و نه حتی یک دقیقه هم به تو مرخصی نمی‌دهند؟


در پایان از خدای بزرگ و عادل آزادی هر چه سریعترت را تقاضا می‌کنم.


راستی روزت مبارک!


فرزندت علی سلیمانی


 


تعدادی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و جوانان اصلاح طلب به همراه گروهی از زندانیان سیاسی روز گذشته و همزمان با روز پدر به دیدار خانواده هایی رفتند که پدرانشان دربند هستند.

به گزارش تحول سبز، فعالان سیاسی روز گذشته را در کنار فرزندان میردامادی، داوود سلیمانی و محمودیان که دومین میلاد امیرالمومنین را بی حضور پدر می گذراندند حاضر شده و از مقاومت و ایستادگی این بزرگواران تقدیر کردند.

دکتر داوود سلیمانی که بیش از یک سال است در بند کودتاچیان اسیر است و حتی مرخصی های چند روزه هم از وی دریغ شده این روزها را در زندان رجایی شهر، در بدترین شرایط می گذراند. وی که استاد مقاومت در بند ۳۰۵ اوین برای دیگر اسیران سبز بود ۲ ماه پیش در یک حرکت برای شکستن اتحاد سبزها به رجایی شهر منتقل شد.

دکتر محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت، که یک ماه پیش بعد از دو ماه مرخصی به اوین فرا خوانده شد، نیز از اسرای سبز بعد از کودتای ۲۲ خرداد ۸۸ است که این روزها خود را برای شش سال حکم بریده شده توسط قاضی صلواتی به جرم فعالیت در ستاد انتخاباتی آماده می کند.

مهدی محمودیان که او نیز در شرایط بغرنج اوین روزگار می گذراند تنها به جرم افشای فجایع کهریزک و گورهای دسته جمعی این روزها از دیدار کودک خردسال خود و مادر پیرش محروم مانده تا آنجا که مادرش که در ابتدا با توکل به خدا حاضر به مصاحبه نبود هرروز با نامه یا مصاحبه ای نگرانی مادرانه اش را بر سر وجدان های خفته میکوبد. مرخصی چند روزه که از کمترین حقوق زندانیان است از محمودیان فقط به دلیل شجاعتش در رسانه ای کردن اعمال پنهان غیر انسانی کودتاگران سلب شده است.

اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی با سپاس از صبر و استقامت این عزیزان، حضور یافتن در جمع خانواده های همرزمان خود را کمترین اقدام برای نشان دادن قدر دانی خود از آنها عنوان کردند.


 


پرستو سرمدی، همسر حسین نورانی نژاد، رییس دربند کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت یه مناشیت روز پدر، نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی نوشته است.

سرمدی در نامه‌اش که نسخه ای از آن را در اختیار جرس قرار داده، نوشته است: گفتگوهایمان هم بعد از شما رنگ و بوی دیگری گرفته است. حالا به جای آرزوها و زندگی هایمان با هم از صبوری و استقامت سخن می گوییم تا زیر سنگینی رنج روزگار کمر خم نکنیم؛ دلخوشی مان گفتن از آخرین دیدار با عزیزان دربندمان است و آخرین سخنانشان. دل خوش کرده ایم به آن لحظات کم یاب که سهم مان است از این روزگار بی انصاف و می دانیم این حق ما نبود که از شما آموختیم گفتگو را، صلح و آرامش را و با همین آموزه ها حرکت کرده بودیم.


گفتنی است حسین نورانی نژاد، عضو حزب مشارکت، شهریور سال گذشته بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد. وی سه ماه را در انفرادی گذراند و بعد از پنج ماه به بند 350 منتقل شد. دستگاه قضایی برخلاف قانون تا کنون با آزادی مشروط و مرخصی او مخالفت کرده و حتی به وعده داده شده مبنی بر اینکه هر روز انفرادی سه تا پنج روز زندان عادی قلمداد شود هم عمل نکرده است.

متن کامل نامه به این شرح است:


ردای سپید بر تن داشتید که به روزگارمان آمدید تا در فراسوی افق طرحی از امید بیابیم.


آن هنگام نوجوان بودم، یارانم نیز، عهد اول را با شما بستیم که شکوه حضورتان را چون نعمتی بی بدیل دریافته بودیم. از آن زمان غم¬هایمان و شادی هایمان هم چون آرمانمان با شما مشترک شد. بر سر عهد بسته شده اراده پایبندی داشتیم هر چند که فراز و فرودهای این روزگار گاهی از ما گله مندتان کرد و گاهی هم ما از شما گله مند شدیم، گاهی حق با شما بود و گاهی هم خب حق با ما بود.


گاهی از ما دور شدید گاهی هم ما از شما دور شدیم، اما هرگز مهرتان از دلهایمان نرفت و با گذشت زمان با جانمان پیوند یافت.


روزی برخی از یارانم به خطا تا جایی دلگیرتان کردند که رنجیده خاطر گفتید با من این گونه بودید اما بعد از من با شما رفتار دیگری خواهد شد، آن روز گریستم که می دانستم راست می گویید.


درست می گفتید ای یار دیرین اما بعد از شما رنجی که از روزگار بر ما رسید ورای آنچه بود که می پنداشتیم. بعد از شما اول آرزوهایمان را باد با خود برد، بعد یارانمان را و بعد زندگی هایمان را.


گفتگوهایمان هم بعد از شما رنگ و بوی دیگری گرفته است. حالا به جای آرزوها و زندگی هایمان با هم از صبوری و استقامت سخن می گوییم تا زیر سنگینی رنج روزگار کمر خم نکنیم؛ دلخوشی مان گفتن از آخرین دیدار با عزیزان دربندمان است و آخرین سخنانشان. دل خوش کرده ایم به آن لحظات کم یاب که سهم مان است از این روزگار بی انصاف و می دانیم این حق ما نبود که از شما آموختیم گفتگو را، صلح و آرامش را و با همین آموزه ها حرکت کرده بودیم. به رغم همه نامرادی ها خرسندیم از این که نسل بالنده ای شده ایم و در این بالندگی، شما حتی بیش از پدران و مادرانمان سهمیم هستید.


زندگی مشترکم را هم با کلام شما آغاز کردم چون بسیاری دیگر که می خواستند خوشبختی هایشان را هم تقسیم کنند، اما هرگز گمان نمی کردم که آن زندگی به دوسال نرسیده از هم بپاشد که مردش دیری است به اسارت رفته؛ هرگز گمان نمی کردم که روزی نزدیکترین همدمم درختان اوین شوند که چهار فصلشان را دیده ام و از 10 ماه پیش که حسین * همسرم محبوس دیوارهای سنگی است، به اندازه تمام دقایق 300 روز با برگهایشان سخن گفته ام. سبزی تابستانی درختانش را دیده ام، خواب زمستانیشان را و رویش مجددشان را در بهار که نمی دانم در این زمانی که هنوز صورت هایمان از سیلی زمستان سرخ است از چه رو بازهم روییده اند.


10 ماه است که با درختان اوین سخن ها می گویم، از شوق دیدن استواری یارانم و همسرم که چشمانی به رنگ آرمانش دارد، تا رنج حاصل از دیدن سفید شدن موها و محاسنش در جوانی، سال را هم کنار دیوارهای اوین نو کرده ام. دیگر نگاهم به درهای اوین خیره مانده است از انتظاری طولانی برای گشوده شدنش به روی حسین و دیگر یارانم، انتظاری که گویی بی پایان است.


نگاه زینب دخترهفت ساله مهدی محمودیان هم هنوز پس از 10ماه به راه پدر خیره مانده است و فرزندان مهدی اقبال هم روز پدر را نتوانستند در کنار او باشند، اقبال که صدای آسمانیش آرامش بخش خانواده های اسیران سبز بود، هشت ماهی است که در پستوهای زندان حبس شده است. مهسا هم پس از یک سال هنوز چشم به راه مسعود، یار دیرینش مانده است، فرزندان داوود سلیمانی هم و بسیارند همسران و فرزندان و مادران و پدرانی که ماههاست حتی برای چند روز هم به مرخصی نیامده اند و همچون حسین سال تحویل هم پشت دیوارهای اوین بوده اند.


این قصه زندگی ماست، قصه همان نوجوانان پر شور و شوقی که زمانی در کنار هم عهد نخستین را با شما بستند، همانهایی که امروز زخمه های روزگار در میان جوانی پیرشان کرده است. اما همان امید را داریم و همان مهر در دلمان به اندیشه های شما باقی است. به جای همۀ آنها که امروز اسیرند یا سرگردانند در دیار غربت، روز پدر را به شما تبریک می گویم و ایمان دارم که بازهم در کنار شما و یاران غایب از نظرمان به آفتاب سلامی دوباره خواهیم کرد.

پرستو سرمدی 4/4/89


 


خانواده مشاورین مهندس موسوی، آقایان بهشتی شیرازی، عرب مازار و بهزادیان نژاد، به مناسبت ولادت باسعادت حضرت علی (ع) و روز پدر با وی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه خانواده این شخصیت های برجسته انقلاب که ماههاست در اسارت به سرمی برند، ضمن تبریک ولادت امام علی (ع)، روز پدر را به میرحسین موسوی تبریک گفتند و یاد عزیزان در بندشان را گرامی داشتند. میرحسین موسوی نیز متقابلا با تبریک این روز فرخنده، رفتارهای صورت گرفته با زندانیان سیاسی را مغایر با مشی علوی دانست و نیز صبر و استقامت خانواده های آنان را ستود.

گفتنی است علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سر دبیر روزنامه کلمه سبز، به همراه جمع دیگری از مشاوران مهندس در ۷ دی ماه بازداشت شد و پس ازماهها بلاتکلیفی و بدون آنکه هیچ گونه دلیلی برای باز داشت به او یا وکیلش اعلام شود هنوز در زندان و بازداشت موقت! است. تمدید قرار بازداشت علیرضا بهشتی شیرازی پس از آن صورت گرفت که مشاوران دربند مهندس موسوی به دلیل ملاقات خانواده هایشان با مراجع قم و دادخواهی از آنان برای عزیزان دربندشان از سوی بازجویان و نیروهای امنیتی به شدت تحت فشار قرار گرفته و با برخوردهای تند مواجه شدند. گفته می شود علیرضا بهشتی شیرازی در طول دوران بازداشت به شدت برای اعتراف از سوی بازجویان تحت فشار بوده است، اما به خواسته های بازجوها تن نداده است.

علی عرب مازار، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز از هفتم دی ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد. دکتر عرب مازار، مسوول کمیته اقتصادی ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و از مشاورین ارشد وی نیز یک روز بعد از عاشورای حسینی بازداشت شد و پس از تحمل ماه ها شرایط سخت و انفرادی، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. دکتر قربان بهزادیان نژاد، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه تربیت مدرس است که در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی زیادی داشته است. بهزادیان نژاد معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیدمحمد خاتمی و مشاور وزیر بهداشت در انتخاب رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی را در کارنامه مسئولیت های خود جای داده است. در سال های اخیر دکتر بهزادیان نژاد در موسساتی که نزدیک به مهندس میرحسین موسوی بوده، در زمینه علوم انسانی و مطالعات ایرانشناسی فعالیت می کرده و از مشاوران ارشد او است.

لازم به ذکر است که وی در اواخر فرودین ماه سال جاری، به همراه دکتر علیرضا بهشتی، دیگر استاد دانشکده تربیت مدرس، از همه حقوق دانشگاهی شان محروم گشته و به حالت تعلیق در آمدند. مسولان دانشگاه برای موجه جلوه دادن این اقدام غیرقانونی از مصوبه هیئت انتظامی استادان استفاده کردند. این اقدام غیر قانونی موجب اعتراض گروهی از استادان برجسته این دانشگاه شد.


 



مهدی مرتضی پور، یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات با موافقت دادستانی تهران و وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای پنج روز به مرخصی آمد .

هر چند امروز (یک شنبه) مهلت مرخصی وی به پایان می رسد. اما خانواده این زندانی از مسولان تقاضا دارند که مهلت این مرخصی را تمدید کنند .

به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی مرتضی پور، از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که در خرداد سال ۸۸ توسط سپاه بازداشت و به بند دو الف منتقل شد. اتهام وی شرکت در اعتراض های مردم نسبت به نتیجه انتخابات از جمله راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه است. او بقیه مدت بازداشتش را در بندهای ۳۵۰ و اندرزگاه هشت زندان اوین گذارند.

خانواده مهدی مرتضی پور به زحمت توانستند وثیقه مورد درخواست دادستانی را تامین کنند. آنها برای تامین این وثیقه ناچار شده اند که بخشی از مبلغ وثیقه را به صورت نقد بپردازند، پولی که از طریق قرض از دیگران تهیه شده است. با این همه و پس از گذشت سه ماه با مرخصی پنج روزه این زندانی موافقت شد.

این زندانی و خانواده اش از مسولان و دادستان تهران تقاضا دارند که مدت مرخصی وی را تمدید کنند تا این زندانی بتواند روزهای بیشتری را در کنار خانواده اش پس از یک سال حبس بگذراند.


 


قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: یکی از اصولی‌ترین وظایف قوه قضاییه استقلال آن است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا با اشاره به این‌که هر یک از قوای سه‌گانه وظایف و رسالت‌های مهمی را بر دوش دارند، نقش قوه قضاییه در جامعه و زندگی مردم را موثرتر دانست و افزود: در قانون اساسی دو وظیفه‌ مهم بر عهده قوه‌ قضاییه گذاشته شده است؛ اول پیشگیری از وقوع جرم و دوم تعقیب پیگرد مجرمان، یعنی قبل از آن‌که جرمی در جامعه واقع شود قوه قضاییه باید کاری کند و تدبیری بیاندیشد که در جامعه جرمی واقع نشود. یعنی جامعه‌ای سالم، امن و خالی از ناهنجاری را به وجود آورد تا انگیزه و وقوع جرم در جامعه به حداقل برسد. به خصوص بین جوانان و نیروهایی که بیشتر در معرض ارتکاب جرائم هستند. این وظیفه پیشگیری از وقوع جرم بسیار مهم است؛ زیرا این موضوع کار فرهنگی و آموزشی می‌طلبد که قوه قضاییه دائما با مردم صحبت کند و عواقب جرائم و ناهنجاری‌ها را برای مردم بیان کند و از طرفی هم تلاش کند که در جامعه امنیت حاکم شود و همه در هر جایی هستند احساس آرامش و امنیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جامعه ناامن شود و امنیت شغلی، قضایی، سیاسی و اقتصادی از بین رود زمینه وقوع انواع جرائم فراهم می‌شود و در یک جامعه ناامن و آشفته انتظار هرگونه جرم و خطا و جنایتی می‌رود؛ بنابراین قوه قضاییه موظف است تلاش کند که جرمی واقع نشود و زمینه‌ وقوع جرم را برطرف کند، در پیگرد مجرمان نیز قوه قضاییه باید هوشیارانه عمل کند؛ اولا جرم را با مسایل دیگر مخلوط نکند و ثانیا هر جرمی را متناسب با آن جرم مجازات کند. تناسب بین جرم و جریمه یکی از ضرورت‌های امر قضایی است و قوه قضاییه نیز باید این تناسب را رعایت و بر اساس قانون و شرع عمل کند.

وی با بیان این‌که " قوه قضاییه در تعقیب مجرمان باید به استقلال قوه توجه کند" اظهار کرد: این استقلال نباید به هیچوجه تحت تاثیر عوامل داخلی خارجی قرار بگیرد و فشار، زور و جوسازی و تبلیغات نباید بر اراده قوه قضاییه غلبه پیدا کند. اگر قوه‌ قضاییه مستقل از همه نهادهای کشور باشد می‌تواند به وظایف خود عمل کند. به مجرد این‌که تحت تاثیر عوامل دیگر قرار گرفت و استقلال آن خدشه‌دار شد نه تنها نمی‌تواند پیگیری از وقوع جرم و تعقیب مجرمان را داشته باشد، بلکه باعث می‌شود که ناهنجاری‌ها در جامعه بیشتر شود. به عبارت دیگر، قوه‌ قضاییه‌ باید تمامی افراد جامعه و مسوولان را کنترل کند تا هیچکس از حقوق و حدود خود تعدی نکند.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: قوه قضاییه غیرمستقل ابزاری و حربه‌ای در دست اربابان قدرت یا ثروت یا گروه فشار و افراد متنفذ خواهد بود. در واقع در صورتی که قوه قضاییه استقلال خود را از دست بدهد باید فاتحه آن را خواند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته علی‌رغم همه اشکال‌هایی که در نظام‌شان است تلاش دارند قوه‌ قضاییه را مستقل نگه دارند و حداقل در ظاهر نشان دهند که هیچ‌کس از سطوح مختلف کمترین تاثیر را در قوه قضاییه ندارد. ما قبل از آن‌ در دنیای امروز می‌بینیم در دین مبین اسلام برای قوه قضاییه یک منزلت خاصی قائل شده است و برای قاضی نیز استقلال ویژه‌ای قائل شده است. اگر ما در فقه اسلامی می‌بینیم که قاضی منع شده از این‌که خودش خرید کند و با کسبه روبه‌رو قرار بگیرد به خاطر این است که تحت تاثیر عوامل بیرونی و اجتماعی و اقتصادی قرار نگیرد؛ لذا توصیه شده تمام زوایایی که می‌تواند موجب انحراف قاضی شود، مسدود کنند.

وی با تاکید بر توجه به مصالح کشور و مصالح ملت، گفت: درست است که قوه قضاییه مستقل تصمیم می‌گیرد ولی باید ببیند صلاح ملت و اسلام در چه است و بر اساس مصالح تصمیم‌گیری کند. چه بسا یک قانون دست یک قاضی را باز گذاشته و او می‌تواند حداقل یا حداکثر مجازات را اعمال کند ولی باید ببیند کدام به صلاح است یا برخی مجازات‌ها در اسلام است که شاید در بعضی شرایط قابل اجرا نباشد ولی به معنای تعطیل نیست، ولی به این معناست که آن را به شرایط دیگر تبدیل کنند.

منتجب‌نیا با تاکید بر ضرورت تامین حفظ شانیت و منزلت از سوی دستگاه قضایی برای جلب اعتماد مردم گفت: قوه‌ قضاییه باید پشتیبان و حامی همه‌ مظلومان باشد، هر کسی احساس کند به او ظلم می‌شود بگوید قوه قضاییه حق من را از ظالم می‌گیرد و به من پرداخت می‌کند و چنین اعتباری را برای قوه قضاییه شاهد باشیم. سیاسی‌کاری و صدور احکام بی‌مبنا قوه قضاییه را زیر سوال می‌برد. مسوولان قوه‌ قضاییه حقوق مردم را تامین می‌کنند، خدا نکند که دستگاه قضایی آلت دست مسائل و انگیزه‌های سیاسی قرار بگیرد و فضای سیاسی آن را به جایی بکشاند که به مصلحت نیست.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه قضایی بر روی پرونده‌های خاص گفت: بنده به عنوان یک شهروند هر زمان که به قوه قضاییه مراجعه کردم ناامید شدم. شتابان‌ترین برخوردها را ما در قوه قضاییه شاهد هستیم.

وی معتقد است: متاسفانه امروز قوه قضاییه تحت تاثیر عواملی از جمله دولت قرار گرفته و تعامل را به معنای تاثیرپذیری تفسیر کرده‌اند.


 


در آستانه سالروز واقعه ی جانسوز هفتم تیر خانواده شهید بهشتی در اطلاعیه ای اعلام کردند که مراسم گرامیداشت این شهید بزرگوار امسال برگزار نخواهد شد.


به گزارش پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، این اطلاعیه بدین شرح است:

بنام پروردگار یکتا

در پی تماس های مکرر بسیاری از عزیزان، دوستداران و بستگانی که همه ساله در مجلس خانواده شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی به مناسبت واقعه هفتم تر به منظور بزرگداشت و ارج گذاری به فضایل، اندیشه ها و آرمان های آن شهید گرانقدر و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب و خدمتگزاران راستین به مردم شرکت می کردند، به آگاهی می رسانیم که با توجه به جوانب گوناگون، بویژه ضرورت پاسداشت حریم این شهیدان، این مجلس در سال جاری برگزار نخواهد شد.

از خداوند منان برای همه شهدای هفتم تیر و بالاخص شهید بزرگوارمان آیت الله بهشتی، مغفرت واسعه و علو درجات مسئلت می نماییم و صمیمانه و فروتنانه از ابراز محبت های بی شائبه همة عزیزان سپاسگزاریم.

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی


 


نماینده مردم تهران گفت: رییس جمهور باید از دل یک گروه صاحب فکر و صاحب هدف بیرون بیاید که حاضر باشد پای عقاید خود را امضا کند

احمد توکلی دارای چهره شناخته شده‌ای بین سیاستمداران امروز کشورمان است؛ چه به واسطه نطق‌ها و انتقادات آتشینش به دولت و چه به واسطه دو دور نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری که در یک دوره با اکبر هاشمی‌رفسنجانی و یک دوره هم با سیدمحمد خاتمی رقابت داشت، اکثر علاقمندان به سیاست با وی آشنا هستند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس گرچه از زمان مجلس اول به عنوان نماینده مجلس و بعد به عنوان وزیر منتقد و مستعفی کابینه میرحسین موسوی در تصمیم گیری های کشور نقش داشت ولی تاثیری که امروز به واسطه نقد دولت بر مناسبات سیاسی و اقتصادی می گذارد بی تردید مثال زدنی است.

وی در برهه های مختلف نشان داد گرچه اصولگرا است ولی این اصولگرایی باعث نخواهد شد ضعف ها اصولگرایان بواسطه عدم نقد دورن گفتمانی پنهان بماند. در حاشیه نهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین که وی یکی از مهمانان آن بود، به سراغ نماینده مردم تهران رفتیم. در حالی که قصدمان از گفت و گو با توکلی پیرامون موضوع دیگری بود ولی هنگامی که از دغدغه ی وی مبنی بر عدم شکل گیری احزاب قدرتمند در کشور با خبر شدیم، این سوژه را محور گفت و گوی خود قرار دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

آقای دکتر توکلی! شما امروز مهمان کنگره یکی از تشکل های اصولگرا هستید که تصمیم دارند در آینده نزدیک به یک حزب فراگیر تبدیل شوند. ارزیابی شما از احزاب کشور چیست؟

مردم سالاری بدون حزب به انحراف افتاده و از کارآمدی دور می شود. وجود احزاب با مبنا یکی از نعمت های جمهوری اسلامی است. ولی متاسفانه احزاب ما قوی نیستند. امیدوارم که تحزب هرچه بیشتر در کشورما تقویت شود. با ابراز تاسف باید بگویم که در سال های اخیر با مخالفتی که آقای احمدی نژاد با کار تشکیلاتی می کند احزاب ضعیف تر شدند و امیدوارم شرایطی پیش بیاید تا احزاب بتوانند با قوت به منافع ملی فکر کرده و از آن دفاع کنند.

فکر می کنید با چه راهکاری می توان این حزب گریزی که معمولا تمامی دولت ها دچار آن بودند را برطرف کرد؟

دولت ها معمولا یا حزب رسمی تاسیس می کنند و یا حزب پنهان و با باند خود کار می کنند. به همین دلیل از احزابی که قوی کار می کنند هراس دارند.باید کاری کرد که روسای جمهور به احزاب روی خوش نشان دهند.

چاره کار حزب گریزی کنونی چیست؟

چاره اش تقویت احزاب موجود و هدفمند کردن جهت گیری های آنها است. خب، ملت ایران یک تجربه تلخ تاریخی دارد و از حزب گریزان است. چون از بدو ورود احزاب به ایران که عصر مشروطه بود، احزاب یا خائن از آب درآمدند یا یکی از آن ها که خیلی خوب کار می کرد یعنی حزب جمهوری اسلامی متاسفانه به علت اختلافات داخلی تعطیل شد. به همین خاطر تجربه اجتماعی مثبتی از تحزب وجود ندارد و در نتیجه روحیه حزبی ضعیف است. احزاب نمی توانند به اتکای اعضایشان سرپا بمانند. بنابراین مجبور اند به قدرت ها تکیه کنند، در نتیجه ناموفق از آب در می آیند.

یکی از کارکردهای احزاب کسب قدرت بر اساس قواعد است. اگر این کارکرد از بین برود، چه رویکردی جایگزین آن می شود؟ این رویکرد چه آثار و تبعات سویی دارد؟

آدم هایی که تعلق خاطر به یک مانیفست مشخص و روشنی ندارند ولی به دلایلی می توانند نفوذ اجتماعی پیدا کرده و رای جمع کنند، رشد می کنند و در نتیجه در بهترین حالت نمایندگان این مجلس قول هایی که به حوزه انتخابیه خود دادند را مورد تعقیب قرار می دهند. چون قول هایی که نمایندگان به حوزه انتخابیه خود می دهند محلی و بسیار محدود است، نگاه کلان تبدیل به نگاه خرد و نگاه ملی تبدیل به نگاه منطقه ای می شود. در نتیجه منافع ملی مخدوش می شود. یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس هشتم نیز همین امر است. ممکن است نمایندگان فی حد نفسه انسان های خوبی باشند ولی به دلیل اینکه تعلقات حزبی و فکری ندارند با امواج جو به این سو و آن سو حرکت می کنند.

آقای توکلی! جناب رییس جمهور هنگامی که قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری نهم را داشت نظر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را نپذیرفت و به صورت مستقل خارج از قواعد حزبی و گروهی سر کار آمد که در نتیجه هیچ روی خوشی به احزاب حتی احزاب اصولگرا نشان نمی دهد. پیش بینی شما از آینده چیست؟ فکر می کنید که رییس جمهور آینده از احزاب و گروه های شناسنامه دار و با توجه به قواعد کسب قدرت سرکار می آید یا اینکه همانند دولت نهم و دهم بدون رعایت این قواعد؟

من پیش بینی راجع به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را زود می دانم ولی امیدوارم آخری باشد.

آخری باشد، یعنی چه؟

یعنی امیدوارم رییس جمهور آینده از دل یک گروه صاحب فکر و صاحب هدف بیرون بیاید که حاضر باشد پای عقاید خود را امضا کند. نه از میان یک دار و دسته فرقه ای و باندی.


 


نهمین كنگره جامعه اسلامی مهندسین روز پنج‌شنبه با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت.

متن كامل این بیانیه به این شرح است:

مقدمه

با تبریك میلاد با سعادت مولی الموحدین، حضرت امیرالمومنین و جواد الائمه، محمد تقی علیهما السلام، جامعه اسلامی مهندسین در پایان نهمین كنگره سراسری خود كه در تاریخ سوم تیرماه 1389 و در تقارن با ایام یادمان شهادت مظلومانه آیت‌الله دكتر بهشتی و یاران صدیق ایشان برگزار گردید، نخست با اغتنام فرصت، لازم می‌داند تا ابتدائا نعمت رهبری‌های درخشان و تاریخ ساز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را سپاس گوید، كه در دو سال گذشته (بسان سال‌های پیش از آن)، دستاوردهای عظیمی را چه در عرصه جهانی و چه در عرصه داخلی ( بویژه در عبور از بحران فتنه سال گذشته)، نصیب ملت ایران نمود.ارشادات ایشان تاریخ ایران امروز را در زمره درخشان‌ترین اعصار این سرزمین الهی قرار داده است. تردیدی نیست كه این فصل روشن از تاریخ ملت ما، از مكتب علوی، شوق انتظار و اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) نقش گرفته و با خون شهیدانمان، تلالو یافته است

1- سال كار مضاعف و همت مضاعف

جامعه اسلامی مهندسین همچنین قدردانی خود را به مناسبت نامیدن سال كار مضاعف و همت مضاعف به پیشگاه رهبر انقلاب، تقدیم می‌نماید. این واژگان از دیدگاه ما پیامی بسیار فراتر از ابعاد اجرایی دارد كه درك صحیح آن می‌تواند متضمن ابعادی مهم در حركت جامعه باشد. به گواه مطالعات انجام شده، ظرفیت‌های عظیمی در كشور وجود دارد كه چه بسا كشورهای بسیاری از كمترین آن، برخوردار نیستند. سرمایه‌گذاری‌هایی در كشور صورت پذیرفته كه هنوز، بهره‌ لازم را در اختیار جامعه نمی‌گذارد. ما تنها در سایه كار مضاعف و همت مضاعف است كه خواهیم توانست دستاوردها را بسط داده و بهره‌مندی‌ها را افزایش دهیم. پیام سال گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص«اصلاح الگوی مصرف» از همان بنیانی نشات گرفت كه شعار (كار مضاعف و همت مضاعف) در سا ل جاری، اگر ایرانی قلاع ستم را فرو ریخته و نظام مردمسالاری دینی را برای نخستین بار در تاریخ، پایه نهاده است باید با كار و همت افزونتر، دوران حساس گذار را پشت سربگذارد و در تمامی زمینه‌ها جایگاه نخست جهانی را فرا چنگ آورد؛ و این شدنی نیست مگر با كوششی مضاعف و مستمر.

ما معتقدیم كه گرایش به همت و كار مضاعف، باید همه اقشار و آحاد جامعه را در بر می‌گیرد و دستگاه‌های مسوول نیز باید برای چنین گسترده‌ای، برنامه و شاخص ارزیابی داشته باشند. نمی‌توان بازار داخلی كالاها را در اختیار اجناس خارجی گذاشت و از امكان كار مضاعف و همت مضاعف سخن گفت. نمی‌توان به اسم رقابت پذیری، كالاهای نازل خارجی را وارد بازار داخلی كرد و تصور نمود كه با این اقدام، رقابت پذیری تحقق پیدا می‌كند، آنان كه با سیاست‌های بازرگانی آشنا هستند نیك می‌دانند كه كالاهای نازل خارجی، چون با قیمت‌های نازلتر عرضه می‌گردند، برای كالاهای تولید داخلی (با كیفیت متوسط) تهدید جدی هستند، به همین دلیل بسیاری از كشورها(مثل تركیه) به شدت در مقابل واردات آن اجناس، مقاومت نموده و رقابت پذیری را بجای سیاست دروازه‌های باز، با نظارت عقلانی ، تحقق بخشیده‌اند. بهمین دلیل است كه امروزه ما شاهد توفیقات فراوان آن در صنعت ملی خود می‌باشیم. ما همچنان معتقدیم كه یكی از وظایف مهم دولت، تدارك ساز و كارها و تركیباتی است كه مردم بتواند از طریق آن، امكان همت ورزی و كار را تحقق بخشند.

2- پویایی خط امام

تحولات پر فراز و نشیب گذشته و چالش‌های فرا روی، ما را به باز خوانی بنیان‌های انقلاب اسلامی فرا می‌خواند. انقلاب اسلامی كه در تداوم خط آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد (ص) به ثمر نشست، خیلی زود به خط نورانی امام خمینی (ره) رسید. بنابراین برای فهم بهتر وضعیت امروزین و عبور ظفرمندانه از گردنه‌های آینده، نیازمند آن هستیم كه بر ذات پویایی، سرزندگی و جاودانگی این خط، وقوف یابیم.

براستی چه چیزی، چنین سرشتی را به خط امام بخشیده است؟ حضرت امام (ره) خود، رمز آن را در سر آغاز وصیت نامه سیاسی ـ الهی خود، می‌گشاید: « انی تارك فیكم الثقلین، كتاب الله و عترتی ـ‌ فانهما لم یفترقا، حتی یردا علی الحوض» آن راز این است كه این دو ثقل، این دو وزنه یعنی ثقل اكبر و ثقل كبیر، یعنی قرآن و عترت از یكدیگر جدایی پذیر نیستند.

قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن، مفهوم نیست. بنابراین آنها می‌گویند كتاب خدا برای ما كافی است، یا آنها كه می‌گویند عترت برای ما كافی است، راه صواب نمی‌پویند. اگر حضرت امام، چارچوب (پارادایم) پیوند دین و سیاست را مطرح فرمودند و گزاره «سیاست ما عین دیانت ماست» را بیان كردند، به دلیل آن است كه قرآن و عترت از هم جدا شدنی نیستند. در تاریخ اسلام آنجا فاجعه پیش آمده كه این دو منبع الهام بخش بشریت را از هم جدا كرده و بین آنها فاصله انداختند. برعكس، آثار افتخارآمیز حكومت علوی و الگوی گرانقدر (معنویت سیاسی) مرهون پیوند قرآن و عترت در دوران چند ساله ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است.

یك وجه آشكار این تفاوت را در جریان آغاز گسترش اسلام، می‌توانیم مشاهده كنیم؛ تفاوتی كه نهایتا در حكومت‌های اموی و عباسی خود را آشكار ساخت. جریان عترت، بر كار فرهنگی و بسط گفتمان دینی بر مبنای فتح‌قلوب، استوار بود در حالیكه تفكر مقابل بر مشی سنتی تغلب قهری و برپاسازی كاخ‌های رفیع (به پیروی از سلاطین ظالم سرزمین‌های فتح شده)، پیش می‌راند.

بعدا تاریخ شهادت داد كه آن خط منفك از امامت، چگونه به دهلیزهای فسق و فجور هزار و یكشب، پیوند خورد و سرانجام در زباله دادن تاریخ جای گرفت و خط نورانی امامت چگونه ـ در اوج بایكوت و شكنجه ـ ‌بر قلوب مومنان قرون و اعصار، ریشه ‌دوانید و در یك نقطه حساس تاریخی، انقلاب اسلامی ایران را رقم زده و اسلام را وارد چشم انداز نوینی از تاریخ خود ساخت.

«قرآن» و «عترت» به مثابه دو عزیمت گاه مهم نظری، درس آموز مردم ما و نظام بوده و درست همان‌گونه كه تشیع را از گردنه‌های هولناك تاریخ عبور داد و به آن گسترده‌هایی فرامرزی و رو به گسترش بخشید، ملت ما و نظام ما را ـ مادام كه از این دو ظرفیت عظیم بهره‌مند است - همچنان بر قله افتخار و عزت، نگاه خواهد داشت.

3- چالش‌های پیش رو

تاكنون به فضل الهی، انقلاب ما از گردنه‌های سخت و ارتفاعات بلندی عبور كرده، تهدیدات بسیاری را از میان برداشت یا از آنها، فرصت‌ها ساخته است. یكی از تهدیداتی كه نظام ما در طول سال گذشته با آن مواجه گردید، جریان فتنه بود. یك جریان افراطی سیاسی كه نگران از گرایش بیشتر جامعه به اصول گرایی بود، در تداوم دكترین فشار و چانه زنی و بحران سازی‌های متداوم و هم افزا، «استراتژی نهادینه نمودن بحران در نظام اسلامی» را دنبال نمود.

این جریان افراطی در اواخر دوران موسوم به دولت اصلاحات، كوشید اولین كانون بحران را پدید آورد و در این راستا، برنامه تعویق انتخابات ریاست جمهوری را در دستور كار خود قرار داد. این برنامه، با اقدامات رهبری و ملت، تقریبا با شكست كامل مواجه شد و به همین دلیل، جریان مذكور دست بكار ایجاد كانون دوم بحران گردید.

برنامه جریان مذكور آن بود كه ابتدا ورودی فعالانه و ناشی از تمایل به رقابت‌های داخل نظام به انتخابات را به انجام برساند و بلافاصله در پی انجام آن، شعار تقلب را پیش بكشد. البته طراحان اصلی این نمایشنامه، خود میدانستند كه صرف شعار تقلب، بدون ارائه مستندات لازم در هیچ كجای جهان، مقبول نمی‌افتد و بنابراین، از تاكتیك‌ فرار به جلو استفاده كرده و كوشیدند آنقدر بر طبل تقلب كوبیده و همهمه ایجاد كنند تا كسی نتواند تهی دستی ایشان را در ادعاهایشان به اثبات برساند.

تردیدی نیست كه این هجوم روانی ـ تبلیغاتی برای یكی دو روز، كارگر افتد، با این حال هر چه حوادث جلوتر رفت، حتی افراد متمایل به ایشان هم، تهیدستی جریان مذكوز را دریافته و از اطراف ایشان پراكنده شدند. جریان افراطی مذكور كه با تدارك آن استراتژی و این تاكتیك، در مركزیت فكری ـ عملیاتی جریان فتنه قرار گرفته بود ـ چون بر تهیدستی خویش بیش از هر كس آگاه بود ـ ناگزیر شد وارد تعامل ـ ابتدا رسانه‌های بیگانه و سپس با خود دولت‌ها و محافل بیگانه- شود. برنامه تعامل با رسانه‌های بیگانه از ماه‌ها پیش، تنظیم و شماری از مقامات دولت اصلاحات، برای خبرنگاری و مقاله نویسی به استخدام رسانه‌های دول فخیمه استعمار درآمدند. در واقع جریان افراطی، آنقدر عجله برای فروپاشی داشت كه فرصت نكرد عناصر مذكور را لااقل در پشت پرده به مزدوری بگمارد. داد و ستد جریان فتنه با رسانه‌های بیگانه، فرصت خوبی برای دستگاه دیپلماسی آن كشورها، ایجاد كرد كه نفوذ خود را در داخل جریان مذكور، بیشتر گسترش دهد. تاثیر این بسط یكی آن بود كه با نمك گیر كردن جریان مذكور و شعارهای ضد ملی و ضد نظام آنرا به سمت خواسته‌های خود بیشتر از پیش هدایت نماید و این به معنای سقوط بیشتر آن جریان در چرخه معیوب وابستگی به استعمار بود. سقوط جریان مذكور كه به پایین‌ترین نقطه خود رسید، نوبت به دولت‌های بیگانه نیز رسید تا به حمایت، وارد صحنه شوند و به این ترتیب، آتش فتنه به بالاترین نهیب خود، دست یافت. البته در تاریخ پس از انقلاب، مشابه این اتفاق بدفعات پیش آمده بود.

با این همه و اشتباه استراتژیك به شكست جریان افراطی (كه بعدا تبدیل به جریان فتنه شد)، انجامید. اشتباه نخست آن بود كه تصور نمود با حجم سنگین عملیات روانی تبلیغی می‌توان جامعه ایرانی را دچار واگشت نمود. البته می‌شد تصور كرد كه برخی چند روزی را در تردید بگذارنند تا بینه‌های خود را باز بخوانند و به تصمیم برسند؛ اما آنچه كه تئوری پردازان فتنه از درك آن عاجز بودند این بود كه ایرانی با بوق و كرنا حقیقت را با شبهه، تعویض نمی‌كند. خطای دوم استراتژیك جریان فتنه در داد و ستد حقیرانه با دولت‌های بیگانه بود كه خیلی زود علاقمندان را از اطراف ایشان پراكند و پیراهن چرك آنان را در برابر دیدگان همه، قرار داد و نهایتا دستگاه‌های مسئول را ناگزیر به مداخله نمود. به این ترتیب كه بهم پیوستن سه ضلع: 1) جریان افراطی سنتی اصلاح طلب كه در دوران دولت اطلاحات، مرتبا تهدید سازی می‌نمود، 2) شماری از چهره‌های اول انقلاب كه تحت عنوان كاندیدا وارد صحنه شدند 3) دستگاه‌های دیپلماسی و رسانه‌های انگلیسی ـ آمریكایی ـ صهیونی ، مثلث شوم فتنه را بر ساختند تا به خیال خودشان، مناصب قدرت را به كف گرفته و كشتی انقلاب را مطابق امیال خویش، برانند. اما حاصل این شركت تعاونی منحوس چه بود؟

برآیند این مشاركت، در آغاز فتنه، كامیابی انگلیسی‌ها، آمریكایی‌ها و صهیونیست‌ها را به دنبال داشت. كه طبق یك نسخه سنتی در سیاست خارجی خود، دنبال شعله ور كردن تضادهای داخلی كشورهای مخالف هستند، این بار فرصت یافتند تا به انقلاب ضربه بزنند. آنان اگرچه به انتظارات جریان فتنه نرسیدند، اما به همین ضربه شكاف داخلی و امیدواری‌های آینده آن، دل خوش داشتند و بسیار آرزومند به اینكه در جریان تعاملات با ایران (بویژه در قضیه هسته‌ای) دست بالا را بكف آورند. آمریكایی‌ها اگرچه در كنار انگلیسی‌ها بودند، اما در عین حال، ضرر كردند زیرا دنبال روی آنها از انگلیسی‌ها، باعث شد تا دستان چدنی آنها از زیر پوشش مخملین، هویدا گردد. جریان فتنه نیز جز ضرر، چیزی عاید خود نساخت. جریان فتنه تحت تاثیر داد و ستد با بیگانگان، ناگزیر شد از درون نظام خارج شود و به عنوان یك اپوزیسیون ایفای نقش نماید و این همان خطای دوم این جریان بود. مردم هیچ‌گاه منتقد درون نظام را با یك اپوزیسیون بیرون نظام، یكسان نگرفته و شعارهای اپوزیسیونی را بر نمی‌تابند. و نهایتا چنین شد كه جریان فتنه در چاهی كه خود كنده بود، سقوط كردند.

البته اگر واقع بین باشیم باید بگوییم مردم هم از ضرر و زیان، بر كنار نماندند. ضرر نخست مردم یكی آن بود كه جریان فتنه به طرف غربی این فرصت را داد تا به افكار عمومی جهان این چنین وانمود كند كه این شهروند ایرانی كه با غرب در چالش است و می خواهند مدل برای كشورهای در حال توسعه باشد، در شمار عقب ماندگان آفریقایی است و آنقدرها فرهنگ ندارد كه تصمیمات را در پای صندوق‌های رای و نه در زد و خوردهای كف خیابانی، اخذ نماید!

و این یعنی تصور توحشی كه غرب صهیونیستی همواره دوست داشته‌اند از شهروندان ایرانی، در جهان ترسیم نمایند. ضرر دومی كه مردم نمودند، ظرفیت‌ یابی دشمنان برای مداخلات خود، این بار با استفاده چهره‌هایی كه سابقه‌ای در انقلاب و كشور داشته‌اند، و این شاید نابخشودنی ترین گناهی باشد كه مردم از ناحیه آن زیان دیدند.

اما آیا تمامی نقشه های مثلث فتنه، به پایان رسیده است؟ واقعیت‌ها حكایت از آن دارند كه اگر چه مثلث فتنه، در تمامی نقشه‌های پس از طراحی دو كانون بحران مورد اشاره، شكست خورد، اما این به معنای پایان كار نیست. بی‌تردید این مثلث، خود را باز خواهد ساخت و خواهد كوشید در فرصت‌های تازه با تعمیق حیله‌ها و هماهنگی بیشتر اضلاع، وارد صحنه شود و بار دیگر آتش فتنه را بر افروزد. اینكه تا چه اندازه جریان فتنه در اقدامات آتی خود، پیروز خواهد شد یا شكست خواهد خورد، همچنان وابسته به رویكرد آحاد ملت ما است. اگر همچون گذشته آگاه و صابر باشیم، جریان فتنه نه تنها قابلیت بحران آفرینی نخواهد داشت، بلكه حتی جرات عرض اندام، از وی گرفته خواهد شد.

4- جنگ نرم و رسالت‌های ما

مقام معظم رهبری در تبیین اولویت جبهه استكبار در مقابله با انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «اولویت‌ آن چیزی است كه امروز به آن می‌گویند جنگ نرم، یعنی جنگ به وسیله‌ی ابزارهای فرهنگی، به وسیله نفوذ، به وسیله دروغ، به وسیله شایعه پراكنی، با ابزارهای پیشرفته‌ای كه امروز موجود است». و یا در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در مورد جنگ نرم فرمودند: «جنگی كه وجود دارد، از جنگ نظامی اگر خطرش بیشتر نباشد، كمتر نیست، اگر احتیاط بیشتری نخواهد، كمتر نمی‌خواهد». اما قدرت و جنگ نرم چیست، چه می‌كند و رسالت‌های ما در قبال آن كدام است؟

1- امروزه در مطالعات سیاسی، قدرت به دو نوع سخت و نرم تقسیم می‌شود كه قدرت سخت مبتنی بر تهدید و تشویق دیگران برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های دولت‌هاست اما قدرت نرم براساس جذابیت و مشروعیت در نزد دیگران است كه در آن دیگران نه بر اساس زور و اجبار، بلكه چون سیاست‌ها و فرهنگ‌ها در چشم آنها دارای مشروعیت و جذابیت است، اهداف شما را تامین می‌كنند. در حقیقت قدرت نرم فراتر از یك تاثیر صرف (همانند قدرت سخت است) كه از رهگذر تهدید، فشار و تشویق به دست می‌آید، بلكه توانایی جذب مردم را دارد، به نحوی كه اغلب منجر به رضایت و تسلیم شدن آنها در برابر خواسته‌های مهاجم گردد. قدرت نرم بر مبنای برخی ارزش‌های مشترك استوار است. و این دلیل، چرایی این امر است كه تعامل، غالبا موثرتر از سخن پراكنی یك طرفه است. قدرت نرم بدین معناست كه دیگران را واداریم تا همان نتایجی را بخواهند كه ما خواهان آن هستیم. لازم به ذكر است نظامی كه مشروعیت دارد، قدرت نرم دارد. مضافا جنگ نرم در برابر قدرت نرم است. جنگ نرم هدفش نامشروع سازی حاكمیت رقیب بوده و هدفش این است كه مردم را به نافرمانی مدنی و عدم اطاعت، وادار كند. هدف نهایی جنگ نرم، براندازی است.

2- منافع ملی از ارزش‌های اجتماعی الهام می‌گیرد و سپس اهداف و اصول سیاست خارجی را مشخص می كند. بنابراین ماهیت تفكر و نظام ارزشی جامعه، اصول و ارزش‌ها و منافع را مشخص نموده و آن را به آرمان‌ ملی ارتقا می‌دهد. ارزش، امری است متاثر از تجربیات تاریخی، دیدگاه‌های فرهنگی، تحولات سیاسی ـ اجتماعی، ماهیت نظام سیاسی و بسیاری از ملاحظات دیگر كه در مجموع، هویت سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی یك جامعه را بر می‌سازد. چنان‌كه روشن است ارزش‌ها امری درونی و در حوزه هویتی هستند؛ به همین دلیل، تهدید ارزش‌ها برای یك نیروی بیگانه، اهمیت دارد و هدف از آن، تاثیرگذاری بر اراده، اعتقادات، افكار و احساسات مخاطبین به منظور انهدام یا به تسلیم كشاندن جامعه هدف است.

3- از دیگر ویژگی‌های جنگ نرم «استمرار» است. جنگ نرم ماهیت فرهنگی دارد و به نوعی به تقابل فرهنگ‌ها اشاره دارد. بدین خاطر تا زمانی كه فرهنگ ها در تقابل با هم هستند، جنگ نرم نیز به قوت خود باقی بوده، در بازه زمانی خاص نمی‌گنجد. اساس جنگ نرم، جنگ دائمی است كه سایر گونه‌های جنگ از آن بر می‌آیند.

4- یكی از تفاوت‌های اساسی نبرد نرم در برابر جنگ سخت در این است كه عقب نشینی در نبردهای نظامی در برخی مواقع به لحاظ تاكتیكی ضروری و مقدمه پیروزی‌های بعدی قلمداد می‌شود. اما عقب نشینی در نبرد نرم به معنای تسلیم شدن در آن مقطع محسوب می‌شود و مواضعی كه از آنها عقب نشینی صورت می‌پذیرد برای همیشه به اشغال دشمن در می‌آید. لذا باز پس گیری آن به سختی امكان پذیر است. مضاف بر اینكه این عقب نشینی موجب افزایش سرعت و شتاب پیشروی دشمن در مواضع بعدی می‌گردد.

5- شاخص‌ها و عامل جنگ و قدرت نرم همواره ثابت نبوده، بلكه با تحول بسترها و شرایط، آنها نیز تغییر می‌یابند. اما شاید بتوان مهمترین مولفه‌های آن را در فرهنگ، اقتصاد و سیاست جای داد. كه البته علاوه بر آن دو شاخص‌ دیپلماسی عمومی و اطلاعات نیز از اهمیت خاصی برخوردارند. مقوله‌های مختلف در این مولفه‌ها همچون: هنر، رسانه، دانش و ورزش، رشد اقتصادی، مبادلات ارزی و تجاری، میزان تولید سرانه كشورها، میزان كمك اقتصادی به كشورهای نیازمند، پاسخگویی دولت، میزان امید به رعایت عدالت، مشاركت در كنفرانس‌ها، نمایشگاه‌های بین المللی، ارتباطات دیپلماتیك مطلوب و گسترده، ارتباط استراتژیك و ... جملگی از مولفه‌های مهم در جذب افكار و اذهان بین‌المللی و ایجاد قدرت نرم به شمار می‌رود.

6- فضای به وجود آمده از تهدیدات ارتباطی خاص یعنی عصر « ارتباطات» یا «اطلاعات» و همچنین عصر «انفجار اطلاعات» می باشد. در محیط این تهدید مخاطب با هزاران طول موج‌های رادیویی، امواج دیجیتالی، فیبرنوری، سیگنال‌های مختلف، و متفاوت، فناوری‌ها، جامعه شبكه‌ای، چند رسانه‌ای، تلفن‌های همراه و نسل اول و دوم تلفن‌های همراه، اینترنت و امواج ماهواره‌های دیجتیالی، فرستنده‌های مینیاتوری، و ابزارهای نوین در عملیات روانی همچون خواب رادیویی (Radio Sleep) و ... مواجه است. جنگ نرم،‌ عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و اندیشه‌ای و ارتباطات را در بر می‌گیرد.

7- نظام سلطه در جنگ نرم كنونی علیه كشور ما،‌ اهداف ذیل را دنبال می‌نماید:

الف ـ تغییر رفتار در رهبریت، اركان و كارگزاران نظام به منظور ایجاد و روند اطلاعات پذیری از نظام سلطه در سیاست‌های داخلی و خارجی؛

ب ـ تغییر ساختار (براندازی) در صورت عدم موفقیت در رسیدن به هدف فوق

پ‌ـ كاهش حوزه نفوذ رهبری و گسست مناسبات رهبری با مردم و نخبگان

ت ـ سست كردن و زیر سوال بردن مبانی اعتقادی مردم

ث ـ دامن زدن به مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف به رغم محدودیت‌ امكانات در آن حوزه‌ها

ج ـ اعتمادزدایی نسبت به نیروهای امنیتی، دفاعی و نظامی

چ ـ هویت زدایی از اسلام ناب محمدی (ص)

خ ـ مهندسی انتخابات آینده توسط حركت هماهنگ اضلاع مثلث فتنه

8- استكبار جهانی و وابستگان داخلی برای تحقق اهداف پیش گفته، رهیافت های‌ زیر را دنبال می‌نماید:

الف ـ توسعه و ایجاد شبكه‌های اجتماعی (NGO) مساله‌دار درباره موضوعات حساس و مساله برانگیز

ب ـ ایجاد حلقه‌های ادبی، علمی در میان نخبگان و ناراضیان سیاسی و فرهنگی

پ ـ توسعه شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با هدف تبیین القائات سیاسی و ترویج بی‌بند باری و تضعیف نهاد مستحكم و سنتی خانواده

ت ـ حیات انگلی در جنب توسعه‌ی شبكه‌های اینترنتی و مجازی برای پیشبرد اهداف جنگ نرم

ث ـ جذب نخبگان غرب گرا و حمایت مالی از آنان

ج ـ اعطای بورس به دانشجویان مستعد و نخبه و تغییر رفتار و منش فكری آنان بر اساس اهداف لیبرالیستی و ...

9- جنگ نرم دشمن، در جریان فتنه سال گذشته 1388 متوجه استفاده از دانشگاه‌ها بود. اكنون هم بخش عمده جنگ نرم دشمن، تولید و باز تولید دانش غربی در دانشگاه‌هاست، چرا كه دانشگاه‌ها باید مبانی نظام جمهوری اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه را باز تولید كنند و در كارآمدی بیشتر و پویایی آن در عرصه‌های مختلف بكوشند و ایده‌ پردازی نمایند. تداوم نظام ولایت فقیه به تداوم حضور افراد معتقد و آگاه به آنان در دانشگاه وابسته است؛ اما متاسفانه، روندی معكوس را شاهد بوده‌ایم.

10- جامعه اسلامی مهندسین بر ضرورت اتخاذ رویكردهای زیر در مقابله با جنگ نرم دشمنان ملت در مقطع زیر تاكید دارد:

الف ـ تولید علم بومی و نهضت نرم افزاری

ب ـ نقد عالمانه مبانی فكری نظام آموزش غرب و بیان آسیب‌ها و آفات مترتب به این تفكر.

پ ـ شناخت و افشای ماهیت سردستگان فكری جنگ نرم.

ت‌ـ افزایش دوره‌های آموزشی ـ فكری ـ انتقادی طرح ولایت و طرح بصیرت برای اساتید و دانشجویان كشور

ث ـ برقراری ارتباط منظم و هدفمند میان اساتید معتقد و وفادار به نظام اسلامی و همچنین میان این دسته از اساتید و دانشجویان اصولگرا و مذهبی از طریق كانون‌های فرهنگی و آموزشی

ج ـ تبیین و تبلیغ ماهیت خیانت آمیز جریان روشنفكری بیمار در تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران و بیان میزان وابستگی آنان به آمریكا و انگلیس و شبكه‌های فراماسونری؛ و گسترش روابط پایدار عاطفی و فكری دانشجویان با چهره‌های تاثیرگذار دانشگاهی.

چ ـ تبلیغ ـ تبیین و ترویج مبانی فكری و عقیدتی ارزش‌های نظام دینی و مذهب تشیع. (برخلاف تصور، بعضی از ناهنجاری‌های فكری مانند بد حجابی تماما محصول توطئه‌ی سازمان یافته دشمنان نیست بلكه تعدادی از هموطنان كه معتقد به جمهوری اسلامی نیز هستند، به دلیل سطح پایین اطلاعات در دام جاذبه‌های فرهنگی و تبلیغی جنگ نرم دشمنان می‌افتند كه باید رفتار آنان را با رویكرد تبلیغی اصلاح كرد).

ح ـ تبیین عقیدتی و فكری اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، در كنار این تبیین عقیدتی باید نقش ولایت فقیه، قرآن و اهل بیت (ع) در حفظ و وحدت و تمامیت ارضی و اقتدار كشورمان معرفی گردد؛

خ ـ آسیب شناسی نظام جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه كارآمدی؛

د ـ شناسایی و به رسمیت شناختن مطالبات مشروع و قانونی مردم و حتی معترضان؛

ذ ـ فعال نمودن حوزه تمدنی ایرانی ـ اسلامی (ایران با سابقه درخشان تمدنی می‌تواند در عرصه روابط بین المللی و فرهنگی تاثیر فراوان و موثری بر كشورهای متعدد بویژه كشورهای فارسی زبان و مسلمان داشته باشد)

رـ استفاده بهینه و به موقع از منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران علیه دشمنان در داخل و خارج از كشور (این نبرد نباید یك جاده یك طرفه باشد بلكه ما نیز باید از منابع قدرت نرم در سطح داخل، منطقه و بین‌الملل علیه معاندان خارجی و فتنه‌گران خارجی به بهترین وجه استفاده كنیم)

ز ـ تبیین و اطلاع رسانی دستاوردهای شكوهمند انقلاب اسلامی در عرصه‌های استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... .

5- علم بومی و اسلامی

چه مراد می‌كنیم از علم بومی و دینی؟ آیا مقصود هندسه یا فیزیكی است كه متفاوت از هندسه و فیزیك متداول باشد؟ قطعا چنین نیست. به شهادت تاریخ مخصوصا در سده‌های نخستین (كه جمود اشعریت و ضدیت با تفكر در جامعه اسلامی جا خوش نكرده بود)، مسلمانان در علوم طبیعی، چنان دستاوردهایی داشته‌اند كه اساسا بدون آنها، علوم دقیقه در غرب نمی‌توانست به بالندگی امروزین خود برسد. آنان‌كه تا چندی پیش تصور می‌كردند هندسه و نجوم مسلمانان همان بود كه از یونانیان اخذ كردند، امروزه با مستندات تاریخی قانع شده‌اند كه این ابتكارات هندسی و علم الحیل (مكانیك) مسلمانان بود كه زمینه ابتكارات كسانی همچون نیوتن و ریمان را فراهم ساخت. بنابراین مرادمان از علم بومی و دینی، آن نیست كه بر اهمیت علوم دقیقه انكاری وارد نماییم بلكه برعكس به عنوان مسلمان خود را، در دستاوردهای آن دخیل می‌دانیم و آرزومند بازگشت مجد و عظمت علمی جهان اسلام هستیم كه با رها كردن تنگ نظری‌ها و خرافه‌ پرستی‌ها، با درس آموزی از دوران تاریكی جهان اسلام (كه استاد مطهری آن را معلول تفكرات ضد عقلی و متصلبانه دانسته و ما علاوه بر آن ناشی از فاصله میان عترت و نخبگان جهان اسلام، می‌دانیم) و با حذف تفكرات استعمار انگلیس ساخته توسط امثال ابن عبدالوهاب (كه تبار فكری طالبانیسم امروزین است)، ان‌شاءالله حاصل خواهد شد.

آنچه كه ما از علم دینی و بومی، مراد می‌كنیم داخلی نمودن تكنولوژی‌ها هم نیست. بی‌تردید این امر مستحسن و پسندیده‌ای است كه بتوان هم فرآیند فناوری‌ها را داخلی نمود و هم مصرف محصولات فناورانه را با اقتضائات داخلی، هماهنگ ساخت. با این وجود مراد ما از علم دینی یا علم بومی، این‌ها نیست بلكه ناظر به ابعاد زیر است:

الف ـ علم بومی، ناظر به علوم انسانی است. می‌دانیم كه علوم طبیعی این فرق را با علوم انسانی دارند كه علوم انسانی از پس زمینه‌های نظری و مداخلات فكری مشاهده گر، در امان نیستند. هر چه در مورد خنثی بودن ذهن مشاهده گر و تحلیل گر در علوم انسانی گفته می‌شود، از آنجا كه حوزه علوم انسانی ناظر به «معنا» بوده و «تفسیر» پذیر است (و نه «تبیین پذیر») چارچوب‌های فكری دانشمند و محقق، در آن ایفای نقش دارد.

ب ـ چارچوب‌ها و سرمشق‌ها (پارادایم‌ها) ی علوم انسانی غربی از پس زمینه‌های زیست جهان و جهان بینی او، مایه گرفته است؛ غربی كه تطورات متعددی (از یونانی و هلنی گرفته تا مسیحی و مدرن) را پشت سر گذارده و چارچوب فرهنگ علمی خاصی را پدید آورده و امروزه متفكران غربی ( یا متمایلان به آنها)، می‌كوشند آن را قطعی،‌ ابدی و «كاملا عینی» نشان دهند؛ در حالی‌كه این ادعا ـ اگر در گذشته‌ها كه تفكرات علم شناسانه‌ ارسطویی، غلبه داشت، ‌كاملا مقبول بود ـ امروزه دیگر ابدا قابل قبول نیست.

پ ـ مشكل دیگر سرمشق تفكر غربی در علوم انسانی، تعمیم پذیری آن است. از آنجا كه علوم اجتماعی غربی، تصور می‌كند كه چارچوب مختار او در پژوهش‌ علمی، همان دقت چارچوب علوم دقیقه را دارد (ذهن خنثای پوزیتیویسم) بنابراین قایل به تعمیم پذیری دستاوردهای پژوهشی خود می‌گردد و خواهان آن می‌شود كه آن نتایج در كشورهای در حال توسعه، عینا پیاده گردد! چرا؟ چون نتایج به زعم او كاملا «عینی» و «عقلانی» است. در حالی‌كه این «عقلانیت» و «عینیت» مورد ادعای او، كاملا زمینه‌ای بود و به پس زمینه‌ی غربی او وابسته است. اساسا یكی از نقدهای مطروحه از سوی مسلمانان بر حقوق بشر غربی نه آنست كه بشر، حقوق ندارد، بلكه آن است كه این حقوق ابتنا بر فرهنگ و سیاست غرب دارد و مانند موارد پیشین خود، كاملا به اقتضائات زیست جهان بشر امروز غربی، متكی است. بنابراین برخورد درست در قبال آن متن حقوق بشر غربی، كند و كاو پدیدار شناسانه است؛ بدین معنا كه با تشریح و اشكافی،‌ عناصر غربی آن خارج و مضافا با عناصر الهی (وارده توسط ادیان الهی) جایگزین گردد.

وقتی از نفی تعمیم پذیری سخن می‌گوییم، یك معنایش آن است كه نمی‌توانیم دستاوردهای علمی در حوزه انسانی را، در مورد جوامعی مثل جامعه خودمان، ساری و جاری بدانیم. اینكه در سنوات گذشته بسته‌های اقتصادی سازمان‌های بین المللی را وارد كرده و به ویژگی‌های زمینه‌ای و بومی كشور خود،‌ بی‌اعتنا بودیم، نتیجه‌اش آن شد كه در مقاطعی خود را با بحران اقتصاد مواجه یافتیم. بومی سازی علوم انسانی (در حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا علوم اجتماعی و روان شناسی) یك معنای مهم‌اش این است كه كوركورانه برخورد نماییم و تعمیم دهی را موكول به بازخوانی آن نظریه با زمینه‌ی بومی خود بنماییم.

ت ـ احتراز از تعمیم پذیری دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی غربی، جنبه نفی‌ای بومی سازی علوم است. بومی سازی یك وجه مهم اثباتی نیز دارد و آن نظریه پردازی بومی است. واقعیت این است كه چون در كشور ما ـ در تداوم سنت پژوهش غربی ـ بیشتر بر پژوهش كمی و پوزیتیویستی تاكید می‌شود، خود این رویكرد امكان نظریه پردازی در علوم انسانی را محدود می‌سازد. به نظر می‌رسد لازم باشد تمام راه‌هایی را كه به تئوری سازی و نظریه پردازی كمك می‌كند، مورد استفاده قرار داده و از محدودیت روشی اجتناب نماییم. در این خصوص رویكرد كیفی در پژوهش‌های علوم انسانی، رویكرد مفید و لازمی است و امكان این را كه براساس واقعیات عینی جامعه‌ی خودمان، نظر ورزی نموده و فرضیه پردازی نماییم به شدت تقویت می‌نماید. بدیهی است نظریاتی كه از این رهگذر بدست می‌آید، می‌تواند با پژوهش‌های كمی، آزمون گردیده و روایی و اعتبارشان، تایید گردد. نهایت آنكه نمی‌توان از علوم بومی سخن گفت، اما، به نظریه پردازی بومی دست نیازید. و دیگر اینكه اگر علم بومی را تا حد تعارض نداشتن با اسلام و یا بومی سازی فناوری، تقلیل بدهیم، كاملا از مشاركت در جنبش‌ نظریه پردازی به دور خواهیم افتاد.

6- اخلاق، سیاست اسلامی و ضرورت‌های پیش رو

از پانصد سال پیش كه تفكر سیاسی ماكیاولی، اندیشه جدایی اخلاق از سیاست را تئوریزه كرد، هر چه بشر جلوتر آمده، با اوضاع مصیبت بارتری مواجه شده است. گفتمان مدرن، به رغم دستاوردهای عظیم فناورانه نتوانست خوشبختی معقود را به ارمغان آورد و این ناشی از چیزی نبود جز خلایی كه در نفس سیاسی مدرن پدید آمده بود؛ یعنی حبس اخلاق در پشت صحنه سیاست.

تفكر مدرن اگرچه دموكراسی یونانی را ـ‌ در هیاتی نوین ـ بازسازی كرد و مردم را در محاسبات سیاسی ، صاحب حق (و نه تكلیف) تشخیص داد، لكن به دلیل طرد اخلاق از سپهر سیاست، نتوانست از این دستاورد ارزشمند بشری به نحو مطلوب، ثمری بر دارد و این چنین شد كه سیاست مدرن به رغم برخورداری از یك بال توانمند، سرانجام سقوط كرد و زمین‌گیر شد و انقلاب اسلامی ایران در كنار حضیض این سقوط، برخاست و عالم گیر شد.

انقلاب اسلامی ایران در شرایطی ظهور پیدا كرد كه بحران در اندیشه سیاسی غرب پدیدار گشته بود. اگرچه این بحران، هنوز بازوی چپ (ماركسیستی) این تفكر را به طور كامل ساقط نساخته بود، اما علائم این سقوط از منظر شمار اندكی از راسخان در علم (و در راس آنان حضرت امام خمینی (ره) پوشیده نبود. بحران، منحصر به جناح ماركسیستی نبود و جناح دیگر نیز از زاویه‌ای دیگر با آن دست و پنجه نرم می‌كرد. در یك چنین ایستاری، انقلاب اسلامی ایران با دو آموزه‌ی نوین « اخلاق» و «مردمسالاری دینی»، صلای تازه‌ای در سپهر سیاست در داد. اخلاق را كه محبوس ماكیاولی‌ها در پشت صحنه سیاست بود، به صحنه بازگرداند و مدل جدیدی از دموكراسی را (كه در آن ایده‌آل ها نیز شان و جایگاه خود را دارند) تحت عنوان «مردمسالاری دینی» عرضه داشت.

چنین به نظر می‌رسد كه فاصله گرفتن از هر كدام از دو آموزه «مردم سالاری» و «دیانت» به معنای گرفتار آمدن در محبس «سیاست‌ بدون اخلاق» غربی یا سیاهچال « روش متحجرانه‌ی دینی» اروپایی قرون وسطی یا عصر تاریكی « خلیفه گرایی روحانیون درباری» است؛ و لذا همه شاهد بوده‌ایم كه معمار بزرگ نظام اسلامی، بیش از هر چیز، بر پرهیز از این پرتگاه‌ها، هشدارمان داده است. نظریه پردازان سیاست اسلامی در كشورهای مختلف (بویژه از اواخر دوران عثمانی)، تلاش گسترده‌ای را برای مدل سازی به انجام رساندند.

با این حال، انقلاب اسلامی و نظریه پردازان آن و در راس همه حضرت امام خمینی (ره) بودند كه تحت تاثیر آرای بلند ملاصدرا و سیاست‌ متعالیه او، مدلی متعالی را برای نخستین بار پیاده سازی نموده و تحقق بخشیدند. اما سیاست متعالیه كه توسط ملاصدرا و بزرگانی همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری مطرح گردید، چه بنیان‌ها و مرز بندی‌هایی با سیاست‌ غربی دارد؟

ما معتقدیم كه حكمت صدرایی در حوزه سیاست، پایه‌گذار نگرشی متفاوت نسبت به سیاست مدرن است. سیاست مدرن بر پایه قدرت استوار است در حالیكه سیاست صدرایی بر پایه هدایت. دو پارادایم قدرت و هدایت، منتج به نتایج متفاوتی می‌گردند كه باید توسط نظریه پردازان مورد توجه واقع گردد از جمله:

1- در مكتب قدرت محور لیبرالیسم سكولار غربی، بر تفكیك امور سیاسی از اموال دینی و اخروی تاكید می‌شود، اما در پارادایم هدایت، دین و سیاست نه تنها از هم جدا نیستند بلكه در هم پیوسته‌اند. براساس نظریه رئالیسم سكولار، سیاست اصالت دارد و نه دین، بنابراین تمامی امور دنیوی اعم از دولت و حكومت، اقتصاد، قضاوت، هنر، آموزش و پرورش و غیره از امور دینی و مقدس تهی می‌شد و اگر جایی برای دین بماند، عرصه ‌های فردی خواهد بود. برخی معتقدند كه چون در تفكر صدرایی عرفان قرار دارد و عرفان دنیا را مرحله‌ی گذار و انسان را مسافر می‌داند، نمی‌تواند اصلا قایل به جایگاهی برای سیاست باشد. در حالیكه همین تفاوت بنیادین در تعریف نقش انسان رویكردی متفاوت را در سیاست صدرایی، رقم زده و دقیقا از همین زاویه، گم شده‌ی مدرنیته در سیاست یعنی اخلاق، اشكار می‌گردد.

2- عدم تفكیك سیاست و دیانت، برخلاف نظر كسانی كه تفكر غربی را باز تولید می‌كنند، بازگشت به دوران كلیسایی قرون وسطایی نیست. دیانتی كه ما قایل به آنیم عمیقا از جنبه‌های تحجری و تفتیشی، به دور و به مدد اجتهاد كاملا منطبق بر اقتضائات زمان است.

3-مكتب حكمت سیاسی متعالیه، مكتبی خدا محور است. در این مكتب، خداوند متعادل در متن زندگی فردی و اجتماعی، حضوری جدی دارد. عناصر جدی هستی در این تفكر عبارت از خدا، انسان و طبیعت است. همسان با رابطه انسان با انسان و انسان با طبیعت به رابطه انسان با خدا نیز توجه می‌شود، از این رو انسان خلیفه خدا بر روی زمین قلمداد می‌گردد.

4- رهبران الهی، هدایت انسان را در زندگی دنیایی وی برعهده دارند. بنابراین دین و دنیا، دین و سیاست، دنیا و آخرت و عالم ماده و معنا، دوگانه‌های مكمل یكدیگر و بلكه لازم و ملزوم هم هستند.

5- نظام سیاسی در حكمت سیاسی متعالیه تا زمانی از مشروعیت برخوردار است كه براساس قانون الهی قدم بردارد. ضامن این رفتار، سیر و سلوك و مراقبت‌ دائمی حكیم مجتهد است.

6- جامعه اسلامی مهندسین اعتقاد دارد كه گرایش به فلسفه سیاست غربی و فقدان تامل در اندیشه سیاسی اسلامی ـ شیعی، نظریه پردازی را در حوزه سیاست كشورمان با چالش‌ مواجه ساخته است. یكی از آفاتی كه پارادایم اندیشه سیاسی غربی پدید آورده، اخلاق زدایی و ماكیاولی گری در سیاست كشور ماست كه متاسفانه در اكثر جدال‌های سیاسی، جای پای آن را مشاهده می‌كنیم. وقت آن فرا رسیده تا نظر ورزی پیرامون بنیان‌های سیاسی فلسفه‌ی صدرایی، در دستور كار نهادهای علمی ـ پژوهشی كشورمان قرار گیرد.

7- اصول گرایی و اصول گرایان

جبهه اصول گرایان، از آراء و سلیقه‌های گوناگون تشكیل شده كه همگی بر مولفه‌های:

1. عقلانیت اسلامی به مثابه پارادایم (در نظر و عمل): ولایت فقیه، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و جمهوری اسلامی (با تاكید بر مردم سالاری دینی)

2. نظام تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی (مبتنی بر مصلحت جامعه)

3. تقوا،‌ نظم تشكیلاتی، تعهد و پشتیبانی متقابل اعضاء و تشكیلات

4. اصلاح طلبی و تحول خواهی همراه با پایبندی به انباشت تجربه و دانایی

هم رای و متقف‌القول‌اند با این حال جبهه اصول گرایان هیچ شباهتی به ساختارهای مركزیت گرایانه حزبی دهه‌های 40 و 50 میلادی غربی یا احزاب چپ ماركسیستی و چپ زده غرب و بعد از كودتای 28 مرداد ایران، ندارد. ما همچنان معتقدیم تفاوت آراء و سلیقه‌ها در جبهه اصولگرایان موتور تحول پذیری و نقد را روشن نگه می‌دارد. اگر مركزیت گرایی كه مورد علاقه برخی جریان‌های سیاسی كشورمان است در جبهه اصول گرایان، حاكم بود، بسیاری از نقدها و نوآوری‌ها زمینه پدیدار شدن نمی‌یافت و همگان همان چیزی را می‌دیدند و می‌گفتند كه «مركزیت» می‌دید و می‌گفت. به گمان ما تحزب در چنین رویكردی، ماهیتی گورستانی دارد و قطعا مخالف آرمان‌های نظام است. بنابراین از دیدگاه ما تفاوت آراء و دیدگاه‌ ها در جبهه اصول گرایان، نه تنها یك تهدید نیست،‌بلكه یك فرصت است.

تنوع بالنده‌ی آرای اصول گرایان، در عین حال خالی از تهدید هم نیست و چه بسا اگر دامنه تفاوت آراء از چارچوب‌های مورد قبول، آن سوتر برود ممكن است فرصت به تهدید تبدیل گردد.

خوشبختانه پیشنهاد كنگره هشتم جامعه اسلامی مهندسین، از سوی جناح اصول‌گرا، تحقق یافت و برای آنكه روند معكوس شكل نگیرد، جمعی از نام آشنایان جبهه، داوری صحنه را عهده‌دار گردیدند تا اجازه ندهند تندروی یا كندروی، ثقل حركت را از تعادل خارج نماید.

ما همچنان معتقدیم كه ضمن ضرورت حفظ دامنه عمل و نظر، لازم است به هماهنگی‌ و حفظ وحدت توجه شود. باید جناح بتواند تراز نوین از وحدت عین كثرت را در صحنه سیاسی ایران عرضه نماید.

8- عدالت در توسعه‌های استانی

جامعه اسلامی مهندسین همچنان از اقدامات دولت در كاهش نابرابری‌های منطقه‌ای و دستیابی به عدالت منطقه‌ای در ایران پشتیبانی نموده و مضافا، توصیه می‌نماید دولت محترم در جوار گسترش خدمات رسانی به استان‌ها، منطبق بر مدل‌های رایج توسعه انسانی، نا برابری‌های موجود در سطوح استانی را به سنجش درآورد تا در قالبی علمی، عدالت منطقه‌ای را بنحو مطلوب تری، تحقق بخشد.

9- درباره سیاست صنعتی و بازار داخلی

شواهد موجود نشان می‌دهد كه همچنان سیاست صنعتی روشنی در دستور كار مسئولان صنعتی كشور قرار ندارد. حتی در سال گذشته در اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف اقدام چشم‌گیری به انجام نرسید. بدلیل نبود یك چنین سیاست‌هایی و نبود برنامه‌های ذی‌ربط، بسیاری از كارخانجات (كه باید منطق رقابت پذیری در موردشان پیاده سازی گردد) بلاتكلیف‌اند. در حال حاضر دولت هیچ‌گونه برنامه مدون پلكانی ـ سنواتی برای حذف تعرفه‌های واردات تولیدات مشابه آنان تدوین ننموده و انتشار نداده است. به نظر می‌رسد برخی شتاب‌ها برای مصرف‌ عایدات ارزی، وزارت اقتصاد و دارایی را به فشار به وزارت خانه‌های دیگر برای صفر نبودن تعرفه‌ها كشانده و این خود به معنای نبود سیاست‌ صنعتی در دوره گذار است. جامعه اسلامی مهندسین بار دیگر توجه مسئولان صنعتی كشور را به مراقبت در این امر و مهمتر از آن بر ضرورت تدوین استراتژی نوین توسعه صنعتی با بهره‌گیری از سیاست‌های كلی نظام در بخش صنعت كه به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسیده، به ویژه در مولفه‌های زیر:

الف ـ افزایش توان رقابت پذیری صنعت ملی

ب ـ‌تكیه بر «هم نهادهای صنعتی» برای تقویت جایگاه صنعت و ارتباط صنعت و اقتصاد

ج‌ـ گسترش سهم صنعت در اقتصاد ملی و تخصیص عادلانه آن میان سرمایه‌های انسانی، مادی و طبیعی در جهت توسعه پایدار؛

د- افزایش سهم صنعت ایران در بازارهای جهانی

جلب می‌نماید. لازم است دولت و مجلس در یك تعامل جامع خلاء كنونی را پر نمایند. بدون تصویب این استراتژی‌ نوین، صنعت كشور، روند روزمرگی كنونی را ادامه خواهد داد و مصایب گذشته تكرار خواهد گردید. ضمنا وقت آن فرا رسیده تا ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی (كه تمامی مطالعات كارشناسی بر ضرورت آن اتفاق نظر دارند) بیش از این به تعویق نیافتد؛ چرا كه تاكنون خسارات سنگینی بر صنعت و بازرگانی كشور از این رهگذر، تحمیل شده است.

10- سیاست خارجی و امور بین الملل
با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، دول متخاصم دست به كار تدارك نهادها و كنوانسیون‌هایی شدند تا از بروز جنگ جدال بین خودشان جلوگیری نمایند. زمینه تاریخی و سیاسی‌ای كه منجر به تشكیل این نهادها و كنوانسیون‌ها گردید، از این تصور نشات می‌گرفت كه جهان، جهان چند قدرت مهم است كه در دو بلوك، جا گرفته بودند و بقیه جهان، تماشاگران صحنه بین الملل می‌باشند و این گونه بود كه اسطوره‌هایی هم چون سازمان ملل، شورای امنیت و ... در محافل سیاسی و علمی جهان، لنگر انداختند. اما از آن جا كه (بر خلاف تصور سران پیروزمند جنگ) تاریخ به تعطیلات نمی‌رود و لحظه‌ای هم از جوش و خروش نمی‌افتد، ظرف كمتر از چهار دهه، سیر تحولات، جغرافیای قدرت را تغییر داد و اسطوره‌های مورد اشاره را از نظر انداخت. اكنون دیگر در كمتر محافل سیاسی و علمی‌ای، می‌توان اعتباری برای آن اسطوره‌ها پیدا كرد. به راستی تاریخ چه بر سر استعلاگرایان آورد و چه شد؟ و آیا این تحولات، وظایف نوینی را برای ما رقم نمی‌زند؟

1- پیرامون این واگشت مهم، توجیهات مختلفی ارائه شده است. با این حال دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص حركت جهان به سمت نظمی تازه، جامع‌ترین و دقیق‌ترین تفسیر از رویداد مورد اشاره به دست می‌دهد. ما نیز اعتقاد داریم كه با فروپاشی نظام دو قطبی در پایان جنگ سرد و افزایش نقش دولت‌های متعدد و تحلیل رفتن قدرت‌های استعماری، اینك در آستانه نظم تازه‌ای قرار گرفته‌ایم كه اگر آن را خوب فهم نموده و رسالت‌های خود را در قبال آن دریابیم، خواهیم توانست جایگاهی مناسب (كه شایسته شان ایرانی و اسلامی ماست)، به دست آوریم. ما نیز به پیروی از نظر مقام معظم رهبری قایل بر ضرورت فهم این پارادایم نوین و بهره مندی از این فرصت تاریخی می‌باشیم و به گمان ما در پرتو این نگرش تازه به آسانی درخواهیم یافت كه چه بسا چالش‌ گاه‌ها و اولویت‌های كنون ما، نیازمند تغییر است. ما باید با نگاه به تحولات تاریخی پیش رو نسبت به جایگاه ایران اسلامی در جهان پر رقابت امروز، حساس باشیم و آن گونه نباشد كه به خاطره پاره‌ای رقابت‌ها، قدرت طلبی ها و خدای ناكرده نفس پرستی‌ها، برهه حساس كنونی را به بیگانگان واگذار نماییم تا فرصت جهش در جایگاه جهانی ایران از دست برود و تنها دریغ و حسرت برایمان باقی بماند.

2- ما معتقدیم دولت كنونی، تصور نسبتا درستی از تحولات جهانی مورد اشاره دارد و با تحلیل‌ قابل قبولی، حركت‌های خود را تنظیم می‌نماید و از این منظر،‌ شایسته تقدیر است. ما با ابتكار عمل در نظم نوین در سال‌های اخیر، دستاوردهای ارزنده‌ای داشته‌ایم كه تازه‌ترین نمونه‌های آن واژگونی سازی انتظارات غرب و اسرائیل از كنفرانس NPT در ضدیت با ایران و تقویت دیپلماتیك اسرائیل و از آن مهمتر، بیانه تهران و توافق ایران، تركیه و برزیل پیرامون مساله هسته‌ای بود. حادثه‌ اخیر از جنبه دیپلماتیك، نقطه عطفی در مناسبات بین المللی دانسته می‌شود. یكی از آن جهت كه در گسترده‌ای چنین با اهمیت، حسن نیت ایران به نمایش گذارده شد و ضمنا آشكار ساخت كه ساختار سنتی، كاملا مرده و دوران جدیدی از مناسبات جهانی، آغاز گردیده است. به همین دلیل طرف داران نظام كهنه و قدرت‌های به جا مانده از جنگ جهانی دوم، در یك حركت منفعلانه پیش نویسی را تهیه و تحریم‌هایی را علیه كشورمان، به تصویب رساندند. این قدرت ها هنوز دوست دارند كالبد اسطوره‌های مرده را جانی دوباره ببخشند و خود را گردنه گیران مناسبات بین المللی معرفی نمایند. راست گفته‌اند كه زور گویان همواره دیرتر از مظلومان از تحولات با خبر می‌شوند.

ما معتقدیم كه این گونه اقدامات چیزی از جنبدگی‌های یك نظام محتضر را علامت نمی‌دهد و بنابراین لازم است كه همچنان آگاه و متحد، با آنها برخورد نماییم.
جامعه اسلامی مهندسین هم چنین لازم می‌داند كه پیرامون تحولات مورد اشاره پژوهش علمی و نظر ورزی صورت پذیرد و خواهان آن است كه مراكز علمی و پژوهشی و محققان ارجمند كشورمان به كند و كاو بیشتری حول آن پرداخته و دولت و هم میهنان خود را با آگاهی ها و رهیافت‌های نوین مجهز نمایند.»


 


روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از «کوچه بازاری» کردن مخالفت‌ها با وقف دانشگاه آزاد، تاکید کرد:« این افراد بدانند كه سوءاستفاده از افكار عمومی برای به كرسی نشاندن مقاصد سیاسی تابحال هیچكس را به ساحل آرامش نرسانده است.»

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله امروز خود که طبق معمول، تحلیل سیاسی هفته است، نوشت:« موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد در این هفته به سوژه‌ای سیاسی و كشمكشی غوغاسالارانه در كشور تبدیل شد. مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه قانونگذاری و نظارتی خود مصوبه‌ای ارائه كرد كه وقف اموال مراكز آموزش عالی غیردولتی بلامانع باشد اما گروهی كه به دنبال تسخیر سنگر به سنگر مراكز قدرت و نهادهای علمی و اقتصادی كشور هستند، با برخوردهای خشن و اهانت‌آمیز نسبت به نهادها و قوای كشور، زمینه را برای دامن زدن به اختلافات و خارج كردن نبض تصمیم‌گیریها از كنترل مراكز قانونی فراهم كرده و تلاش نمودند اراده خود را از مجاری غیرقانونی و از مسیر شعارهای كف خیابانی به كرسی بنشانند.»

این روزنامه اصولگرا تاکید کرد:«صرفنظر از اینكه سرانجام موضوع دانشگاه آزاد - كه اكنون به یك مسأله ملی تبدیل شده - چگونه و در كجا حل و فصل شود، این نكته اساسی باید مورد توجه مسئولین نظام و دلسوزان انقلاب قرار گیرد كه اختلافات را از مسیر قانونی مورد رسیدگی قرار دهند و از كشاندن آن به سطح افكار عمومی و كوچه‌بازاری كردن آن خودداری كنند و بدانند كه سوءاستفاده از افكار عمومی برای به كرسی نشاندن مقاصد سیاسی تابحال هیچكس را به ساحل آرامش نرسانده است. پرواضح است كه دامن زدن به كشمكش‌های سیاسی داخلی و دمیدن در آتش‌افروزیهای جناحی برنده‌ای نخواهد داشت و دود آن قطعا به چشم مردمی خواهد رفت كه اكنون در سطح جهانی با دشمنان دندان تیز كرده و تجهیز شده‌ای مواجه است كه برای ضربه زدن به اساس انقلاب و موجودیت نظام از هیچ توطئه و ترفندی غافل نیستند.»

جمهوری اسلامی که نزدیک به مقام معظم رهبری است، خاطر نشان کرد:« بر همین اساس و با توجه به اوضاع خطیر كنونی كشور و دشمنی‌های بین‌المللی علیه نظام، رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروز با اساتید بسیجی با تأكید بر نیاز مبرم به حفظ وحدت عمومی در سطوح مختلف جامعه فرمودند: "من با سخن، حركت و نوشتاری كه موجب انشقاق و شكاف می‌شود موافق نیستم، حتی اگر با انگیزه صادقانه باشد." ایشان مردم و مسئولین را به اتحاد كلمه فراخوانده و تفرقه‌افكنی را سم مهلكی برای انقلاب دانستند.»


 



خانواده شهید محمد منتظری، امروز در سالروز شهادت وی با اشاره به جفاهای رفته بر خاندان منتظری در سال‌های گذشته، اعلام کردند که به دلیل "وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند"، و برای جلوگیری از آزار و اذیت افراد شرکت کننده، از برگزاری مراسم سوگورای فرزند آیت‌الله منتظری خودداری می‌کنند.

به گزارش وبسایت رسمی آیت‌الله منتظری، متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم ‏

( الیس الصبح بقریب ؟! )‏

درخت تنومند تاریخ ریشه در خون به ناحق ریخته انسان های وارسته‏ ‏و آزاده ای دارد که همواره با کژاندیشی ها و ناراستی ها در ستیز بوده اند;‏ ‏گواه صادق این مدعا، عاشورای هفتم تیرماه ۱۳۶۰ است . در آن فاجعه‏ ‏خونبار، به یکباره هفتاد و دو تن از راست قامتان انقلاب به خون‏ ‏درغلطیدند، که در میان این اسطوره های مقاومت و ستارگان تابناک‏ ‏آسمان ایمان و شهادت ، شهید دکتر بهشتی و شهید محمد منتظری را‏ ‏فروغی دیگر است .

‏ ‏شهید محمد منتظری اندیشمندی است که در زمان خویش غریب بود‏ ‏و ناشناخته . او فراتر از دوران خویش می‎اندیشید; و نگاه نافذش ، حقایق‏ ‏نانوشته را در پس پرده های زمان به خوبی می‎خواند; و این جملات از‏ ‏دغدغه های همیشگی فکر و ذهنش بود که :

"می گویند انقلاب فرزندان خویش را می‎خورد... این انقلاب نیست‏ ‏که فرزندان خود را می‎خورد، بلکه فرصت طلبانی که در گذشته مخالف‏ ‏انقلاب بوده اند، لباس عوض کرده و شعارهای تند و افراطی در ظاهر به‏ ‏نفع انقلاب می‎دهند; اینها هستند که توده ها را فریب داده و فرزندان‏ ‏انقلاب را نابود می‎کنند".

‏ ‏و اینک در بیست و نهمین سالگرد شهادت این عزیز، راستی و صدق‏ ‏کلامش را در می‎یابیم و با همه وجود می‎فهمیم و احساس می‎کنیم .

‏ ‏محمد منتظری زمانی این حقایق را بیان می‎کند که آیت الله منتظری در‏ ‏جایگاه اجتماعی دومین شخصیت انقلاب است . او هنوز اهانت ها و‏ ‏برخوردهای خشن دوران برکناری ایشان از قائم مقامی رهبری را ندیده‏ ‏است .

‏ ‏محمد شاهد تهاجم های مکرر و تخریب های وحشیانه حسینیه شهدا‏ ‏در سال های ۷۱ و ۷۲ و ۷۶ و به تعطیلی کشاندن درس های پدر نبوده‏ ‏است . او حصر خانگی و ناجوانمردانه ۵ ساله پدر مظلوم و بیمار خود را‏ ‏ندید. وی هرگز یورش های شبانه و وحشیانه به بیت و دفتر پدر، همراه و‏ ‏مراد خود را شاهد نبود.

‏ ‏شهید محمد هیچگاه شاهد سیل تهمت ها و افتراها و تبلیغات سوء علیه‏ ‏آیت الله منتظری نبود. او فجایع و مصائب ۲۵ خرداد و ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ را‏ ‏ندید. او جنایات کهریزک را مشاهده نکرد. او زندانیان بیگناه و‏ ‏دادگاه های فرمایشی طاغوت مآبانه را ندید.

‏ ‏محمد منتظری مرگ مظلومانه پدر را ندید. او شاهد نبود که در‏ ‏حکومتی که برای استقرارش سالیانی دراز در کنار پدر و دیگر مبارزان‏ ‏راه آزادی محنت کشید و خون دل خورد و شکنجه شد، شاگردان ناسپاس‏ ‏پدر حتی از برگزاری مراسم ختم برای پدرش جلوگیری کرده و در شام‏ ‏غریبانش ، دفتر و منزل او توسط ایادی و مأموران لباس شخصی حکومتی‏ ‏سنگباران می‎شود.

‏ ‏او سه ماه و اندی پس از مرگ پدر، مرگ مادر رنجور و فداکار خویش‏ ‏را مشاهده نکرد. او ندید که برای مادر سالخورده و رنج کشیده اش اجازه‏ ‏تشییع داده نمی شود; و متأسفانه عده ای از دوستان و عزیزان تنها به جرم‏ ‏حضور بر سر خاک آن مرحومه مظلومه دستگیر و روانه زندان می‎شوند.

‏ ‏شهید محمد منتظری شاهد نبود که فقط شش ماه پس از فاجعه مرگ‏ ‏پدر، یعنی شخصیتی که مبارزات و مجاهداتش در شکل گیری و پاگرفتن‏ ‏این نظام نقشی بس موثر و کارساز داشت ، در یک یورش وحشیانه شبانه‏ ‏و در حضور مسئولان حکومتی ، توسط افراد شناخته شده و معلوم الحال ،‏ ‏دفترش تخریب ، غارت و در نهایت پلمب می‎شود.

‏ ‏او ناباورانه شاهد این نبود که محل سکونت خانواده اش توسط افراد‏ ‏مهاجم و با شعار حمایت از رهبری ، به وسیله سنگ و چوب و لگد مورد‏ ‏حمله قرار می‎گیرد.

‏ ‏او ندید که با سر دادن شعارهای موهن و با شعارنویسی هایی بر در و‏ ‏دیوار، پدرش را و خانواده اش را منافق خواندند.

‏ ‏جای بسی تأسف است که در حکومت و نظامی که ادعای جمهوریت و‏ ‏اسلامیت را دارد، چنین اعمال مغایر با اصول اولیه شرع و انسانیت انجام‏ ‏می‎شود; و متأسفانه همه این زشتی ها و کجروی ها سکوت تأیید آمیز‏ ‏مقامات حکومتی و حوزوی را به دنبال داشته است ; و وا اسفا، حوزه ای که‏ ‏در سالیانی دراز، با حفظ استقلال خود به عنوان سردمدار حرکتهای‏ ‏سیاسی و اجتماعی ، ملجأ و پناهگاهی برای توده های رنج کشیده و‏ ‏مستضعف به حساب می‎آمد اکنون در کمال ناباوری فقط نظاره گر است .

‏ ‏آری ، شهید محمد منتظری این بی مهری ها، اهانت ها، تجاوزات و‏ ‏انحرافات را شاهد نبود و آنگونه سخن می‎گفت ; گویی که از پس پرده ‏پر ابهام زمان ، چنین روزگار غریبی را می‎بیند.

‏ ‏و امروز با وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب را نمی فهمد و‏ ‏نمی داند، و ملتی را سوگوار عزیزان از دست رفته و آمال تباه شده آنان‏ ‏کرده است ، چگونه می‎توان مراسم و یادبودی داشت و در مراسم عزای آن‏ ‏عزیز به سوگ نشست ؟! که ما خود سالیانی است بغض خویش‏ ‏فرو خورده ایم و داغ عزاداری آن عزیز را بر دل داریم و تکرار چندین باره‏ ‏تاریخ را شاهدیم . ما غم سنگین حضرت علی (ع) و بغض فروخورده‏ ‏حضرت زینب (س) و وحشت و هراس فرزندان امام حسین (ع) را‏ ‏می‎شناسیم ; و امسال نیز همچون چند سال گذشته به منظور جلوگیری از‏ ‏آزار و اذیت افراد شرکت کننده که موجب شرمساری خانواده می‎گردد، از‏ ‏برگزاری مراسم خودداری نموده و در کنار مردم آزاده ایران ، مانند گذشته‏ ‏و همچون پدر و فقیه و مرجع صبور و مظلوممان ، شکایت خویش به درگاه‏ ‏احدیت می‎بریم و برای ظهور ناجی مستضعفان دست به دعا‏ ‏برمی داریم.

« ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا ».

‏پنجم تیرماه ۱۳۸۹‏

‏خانواده شهید محمد منتظری ‏


 



مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد در تماس تلفنی با همسر شهید محرم چگینی ،کارگری که در تظاهرات ۲۵ خرداد به شهادت رسیده بود ،از وی دلجویی کردند و صبر و استقامت وی را ستودند.

به گزارش خبرنگار کلمه ، معصومه چگینی همسر شهید چگینی ضمن تشکر از دلجویی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد آخرین وضعیت پرونده همسرش را بیان کرد و گفت که از پیگیری شکایتش برای شناسایی قاتلان همسرش دست بر نخواهد داشت.

معصومه چگینی همچنین گفت : تا وقتی زنده است راه همسر شهیدش را ادامه خواهد داد و از مهندس موسوی و دکتر رهنورد نیز خواست که راه شهدای جنبش را ادامه بدهند

شهید محرم چگینی کارگر زحمت کشی بود که سال گذشته در ۲۵ خرداد ماه در تظاهرات مسالمت آمیزی که مردم برای پس گرفتن رای شان به خیابان آمده بودند؛ مقابل پایگاه بسیج با ضرب گلوله کشته شد و حتی فیلم تیر خوردن ، به زمین افتادن و بلند کردن پیکرش از روی زمین توسط دوربین های شاهدان به ثبت رسید اما پیکر بی جان او در یکی از شهرک های اطراف تهران پیدا شد. معصومه چگینی همسر محرم بارها و بارها در مصاحبه های خود تاکید کرده که تا آخرین لحظه ی زندگی اش شکایتش را پس نمی گیرد و می خواهد بداند قاتل همسرش کیست؟


 


: شخصیت امام علی(ع) هر جا که در طول تاریخ مورد بازخوانی قرار گرفته، ستایش همگان را برانگیخته است. برداشت های مثبت از چهره علی(ع) نه فقط در بین شیعیان یا مسلمانان بلکه در میان شخصیت هایی از ادیان مختلف و نیز از زبان و قلم دشمنان نیز شنیده و خوانده، شده است.

جرج جرداق که خود از نویسندگان به نام مسیحی است می گوید: آیا انسان بزرگی مانند علی را می شناسی که حقیقت انسان را به عقول و مشاعر بشری آشنا سازد؛ آن حقیقت انسانی که اساس همه فلسفه های مثبت است در مقابل فلسفه های منفی ...

اشارات فراوانی که در سخنان شخصیت های بزرگ فلسفی در این زمینه وجود دارد بیانگر اثرگذاری زندگی و کلام علی(ع) بر جوامع بشری فارغ از دین و فرهنگ و زمان آنهاست.

«نهج البلاغه» جامع ترین اثریست که از کلام علی(ع) باقی مانده است. مشهور است که می گویند «اگر یک بار نهج البلاغه را خواندی، حتما تمنای خواندن مجدد آن را خواهی داشت». در این کتاب، فرمان امام به مالک اشتر از معروف ترین مطالب است. علی(ع) در دوره حکومت خویش، زمانی که مالک اشتر را به عنوان والی مصر رهسپار آن دیار کردند، فرمان یا دستورالعملی برایش نوشتند که حاوی نکات بسیار ارزنده و مهمی حتی برای اداره جوامع کنونی است.

امام می نویسد: این است فرمانی از بنده خدا علی امیر مومنان به مالک بن حارث اشتر برای اداره کشور مصر که برای اجرای کامل آن، از او تعهد می گیرد.

این دستورالعمل مفصل است و من اینجا به فرازهایی از آن اشاره می کنم تا در بزرگداشت امام علی(ع) در سالروز ولادتشان فقط به حرف بسنده نشود.

ای مالک جز این نیست که خداوند متعال برای شناخت مردان صالح حقایق را بر زبان بندگانش جاری می سازد. محبوب ترین ذخیره را برای خود عمل صالح قرار ده، پس هوایت را مالک باش و نفست را از اقدام به آنچه برای تو حلال نیست سخت باز بدار ... (فراز ۵)

هرگز مگو من به فرماندهی نصب شده ام، فرمان می دهم و باید اطاعت شوم. زیرا این تلقین نابکارانه وارد کردن فساد در قلب است و عامل سستی و تزلزل در دین و نزدیک شدن به دگرگونی ها ... (فراز ٩)

ای مالک سخت بپرهیز از اینکه در صدد برابری با عظمت خداوند برآیی و خود را در جبروت ربوبی به خداوند همانند بینی. زیرا خداوند هر جباری را ذلیل و هر متکبری را پست و خوار می سازد. ای مالک بین خدا و مردم از یک طرف و نفس و دودمان و هر کس از رعیت هوایی از او بر سر داری از طرف دیگر، انصاف برقرار کن و اگر انصاف برقرار نکنی ستم ورزیده ای و هر کس به بندگان خدا ستم روا دارد، خدا از طرف بندگانش دشمن آن ستمکار است ... (فراز ١٢)


آگاه باش هیچ چیزی بیش از حرکت بر مبنای ظلم موجب دگرگونی نعمت خداوندی و سرعت انتقام او نیست. زیرا خداوند شنونده دعای ستمدیگان است و در کمین ستمکاران ... (فراز ١٣)

و جز این نیست که ستون برپادارنده دین و تشکل جمعی مسلمانان و وسیله دفع دشمنان، عموم مردم و امت اسلامی هستند. پس گوش تو شنوای سخنان این مردم و تمایلت به سوی آنان باشد ... (فراز ١۶)

برای نیازمندان که مراجعه آنان به تو ضروریست قسمتی از وقت خود را اختصاص بده که با شخص تو به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند ... در این ارتباط لشگریان و معاونانت را از آنان دور بساز تا کسی از آن نیازمندان که با تو سخن می گوید بدون لکنت زبان حرفش را بزند... (فراز ۶١)

من در موارد متعدد از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود هیچ امتی به پاکی و قداست نخواهد رسید مگر حق ضعیف آن امت از قدرتمندش بدون لکنت زبان گرفته شود... (فراز ۶٢)

و اگر مردم، ترا به تعدی و ظلمی متهم کردند و درباره تو بدگمان شدند، عذر خود را برای آنان آشکار کن و با آن عذر آشکار بد گمانی های آنان را از خود بگردان. زیرا در این اعتذار و رفع سوءتفاهم ریاضتی است بر نفس خود و محبت و مدارا برای مردم ... (فراز ٧۴)

بپرهیز از منت گذاردن بر مردم جامعه خود به خاطر احسانی که به آنان کرده ای و از زیاد شمردن کاری که در حق آنان انجام دادی و بپرهیز از تخلف از وعده ای که داده ای. زیرا منت گذاردن احسان را باطل می کند و زیاد شمردن کاری که به سود جامعه انجام گرفته نور حق را از بین می برد و تخلف از وعده موجب عداوت در نزد مردم و خدا می گردد. خداوند متعال در قرآن فرموده: عداوت بزرگیست نزد خداوند اینکه بگویید چیزی را که به آن عمل نمی کنید ... (فراز ٨۵)

منبع: ویلاگ ابتکار سبز



 



همزمان با عماد باقی، فیلمبردار مصاحبه او با آیت الله العظمی منتظری نیز آزاد شد.

به گزارش کلمه، محمد علی شیرزادی که در جریان مصاحبه عماد باقی با آیت الله العظمی منتظری تصویر بردار گفت گو بوده است از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. این در حالی است که عماد باقی خود به تنهایی تمام مسئولیت های انجام مصاحبه را پذیرفته بود.شیرازی هفته قبل از زندان آزاد شد ه است.


 



علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارسال مطلبی برای "تابناک" در مورد مسائل پیش آمده در جلسه روز چهارشنبه مجلس و درگیری لفظی ایجاد شده بین خود و مهدی کوچک زاده دیگر نماینده مردم تهران توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرده است که عینا در ذیل می آید.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در مطلب ارسالی علی مطهری آمده است: نظر به مطالبی که در برخی رسانه ها درباره سخنان این جانب در صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه ۸۹/۴/۲ منتشر شد، توضیحی را به عرض ملت شریف ایران می رساند:

اینجانب در مخالفت با یک فوریت "طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی" صحبت می کردم. پس از بیان استدلال های خود و اینکه اساسا نیازی به این طرح نیست زیرا اگر مصوبه مجلس اشکالی داشته باشد شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت، به سخن مطرح کننده محترم این طرح اشاره کردم که گفته بود یکی از اهداف این طرح حل مشکل اصول گرایان است که متهم به ضدیت با ولایت فقیه شده اند. گفتم اصول گرایان مشکلی جز برخی از همین نمایندگانی که این طرح را ارائه و دیروز در مقابل مجلس آن برنامه را علیه مجلس اجرا کردند ندارند.

آقای کوچک زاده که در ردیف جلوی ما قرار دارد از اوایل این جلسه در اعتراض به سخنان آقای دلخوش و نیز رئیس جلسه که با اشاره به حادثه روز قبل از حیثیت مجلس دفاع کرده بودند فریادها می کشید و برای اطرافیان خود سرسام ایجاد کرده بود و از طرفی در تحریک افراد حاضر در تجمع سازمان داده شده روز قبل علیه مجلس نقش اساسی داشت. لذا خود به خود و بدون این که از قبل طراحی کرده باشم نام ایشان بر زبانم جاری شد و از آنجا که ما دو سه سالی در دبیرستان علوی همکلاس بودیم و در آن زمان نام خانوادگی ایشان کوچکف بود و ایشان را به این نام صدا می زدیم، طبق عادت مالوف، در ادامه سخنم گفتم "افرادی مانند آقای کوچکف" و طبعا مجبور شدم توضیح کوتاهی راجع به نام ایشان بدهم.

در اینجا آقای کوچک زاده جاسوزنی فلزی حاوی سوزن و گیره را محکم به طرف من پرتاب کرد که به پشت مانیتور میز این بنده اصابت کرد به طوری که یک لحظه احساس کردم مانیتور شکست که اگر به صورت اینجانب اصابت می کرد معلوم نبود چه بلایی بر سر من می آمد.

من اعتنا نکردم و به حرف خود ادامه دادم، اما ایشان از جای خود بلند شد و به سوی من آمد، گویی که قصد جان مرا دارد و حرف هایی زد که یادم نیست چه گفت. در اینجا ظاهرا من چند کلمه ای گفته بودم که خارج از ادب بود و البته در مجلس شنیده نشد و فقط کسانی که از رادیو گوش می دادند شنیدند و محتوای آن "بنشین" و "ساکت باش" و کلمه دیگری بود که معنی آن را نمی دانم و جالب است که برخی روزنامه ها و سایت ها فقط به همان چند کلمه پرداخته بودند. حتی وقتی یکی از دوستان که از رادیو گوش کرده بود به من گفت چنین کلماتی گفتی، گفتم اصلا یادم نیست و اگر گفتم در یک شرایط غیر عادی بوده است.

به هر حال هیچ کس جز معصومین از خطا و گناه مصون نیست و اگر آقای کوچک زاده از آن چند کلمه که شاید خودشان هم نشنیده اند و فقط رسانه ها مطرح و بزرگنمایی کردند ناراحت شده اند از ایشان عذرخواهی می کنم.


 



حضرت آیت الله سید جواد علم الهدی از علمای بزرگ تهران و از شاگردان مبرز حضرت امام خمینی (س) عصرروزچهارشنبه سوم تیرماه در تماس تلفنی با یادگار امام ، از اهانت های صورت گرفته در روز ۱۴ خرداد ابراز تاسف عمیق کرده و آنرا محکوم نمود.

به گزارش جماران، ایشان اهانت های آن جمع اندک را اهانت به حوزه های علمیه، امام و نظام دانستند و خاطرنشان کردند: من هم مانند همه علاقه مندان امام راحل از این حادثه بسیار متاسفم .

حضرت آیت الله سید جوادعلم الهدی در پایان با ابراز اطمینان نسبت به این موضوع که این وقایع نتایج شیرینی در پی دارد گفتند:من از سالهای ملی شدن صنعت نفت تا پیروزی انقلاب درمحضر جدتان حاضر بودم و چنین هتک ها و توهین هایی را نسبت به ایشان شاهد بودم و ازشما می خواهم که با سعه صدر با این موارد برخورد نمایید .

گفتنی است حضرت آیت الله سید جواد علم الهدی ازشاگردان قدیمی حضرت امام خمینی (س) بوده و تقریرات اصول امام خمینی را به رشته تحریردر آورده است . ایشان از فقهای برجسته تهران محسوب می شوند.


 



دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت:‌ اتفاقی که در ماه‌های اخیر افتاده یک شبهه معجزه می‌تواند باشد، ترکیه و برزیل اجماع جهانی علیه ایران را شکست دادند و به آمریکا نه گفتند.

به گزارش خبرآنلاین، حبیب‌الله عسگراولادی در دیدار با جمعی از جوانان حزب موتلفه اسلامی به مناسبت میلاد امیرالمومنین(ع) و روز پدر با بیان این‌که «تاکنون هیچ‌گاه ایران چنین وضعیت خوبی در جهان نداشته» گفت: یکی از امتیازات فوق‌العاده ملت ما رهبری مقام معظم رهبری است.

ادامه اظهارات دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری را در ادامه می خوانید:

•وجود رهبری همچون آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دلیل خوبی امت مسلمانان ایران نیز هست که خداوند این رهبر را برای کشور ما حفظ کرده است و باید شکر نعمت ولایت را با تمام وجود داشته باشیم.

•در شرایطی که تحریم‌ها، قطعنامه‌ها و موضع‌گیری‌های همراه با چماق برخی کشورها علیه ایران اسلامی وجود دارد ما باید در داخل وحدت داشته باشیم.

•صبح پیروزی نزدیک است. صبح فروپاشی اسرائیل، آمریکا و سلطه‌های تمامیت‌خواه در جهان نزدیک است و باید در انتظار نابودی آن‌ها باشیم.

•‌اتفاقی که در ماه‌های اخیر افتاده یک شبهه معجزه می‌تواند باشد، ترکیه و برزیل اجماع جهانی علیه ایران را شکست دادند و به آمریکا نه گفتند.

•ترکیه و تعدادی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان کاروان صلح و آزادی راه انداختند و اسرائیل دیوانه شد و به آن حمله کرد و شرایط را تغییر داد، مقاومت ایران منجر به پیروزی شده و باید در مقابل دشمنان اسلام مقاومت کنیم.

•حزب باید تولید اندیشه کرده و آن را کانال‌کشی کند و در اعماق کشور برای سامان‌دهی تحزب استفاده کند.

•در حال حاضر در بسیاری از دفاتر استانی حزب موتلفه اسلامی در کشور از جوانان استفاده شده و عمده شرکت کنندگان در گردهمایی‌های موتلفه اسلامی جوانان هستند.

•نسل جوان باید در تولید اندیشه توجه ویژه داشته باشد زیرا جوان در کشور به دنبال اندیشه است.ما باید نخبه‌یابی کنیم زیرا نخبه پروری یک ضرورت است.


 



یک عضو هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان به نمایندگانی که وارد تجمع دانشجویان شدند تذکر خواهد داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمد تقی رهبر گفت: هفته آینده هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اقدام ناپخته برخی از نمایندگانی که صحن علنی مجلس را ترک کردند و به میان تجمع غیرقانونی عده ای از دانشجویان رفتند، را مورد بررسی وارزیابی قرار خواهد داد.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در این رابطه تصریح کرد: قطعا به نمایندگانی که با سخنان بی موقع خود موجب افزایش تنش و توهین به جایگاه مجلسی که به تعبیر حضرت امام (ره) راس امور است، شدند نیز تذکر جدی داده خواهد شد.

تجمع سازماندهی شده در برابر مجلس شورای اسلامی در اعتراض به مصوبه دانشگاه آزاد، واکنشهای زیادی را در میان نمایندگان و فعالان سیاسی برانگیخته است. حضور چند نماینده مجلس در تجمعی که بیشترین هتاکی را به خانه مردم داشت، اعتراض سایر نمایندگان را پی داشت.


 



عیسی سحرخیز روزنامه نگار زندانی که از یکسال پیش تاکنون بدون محاکمه در بازداشت به سر می برد روز گذشته برای دومین بار دچار هایپوتنشن شده و جهت مراقبت‌های ویژه به بیمارستان انتقال پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی سحرخیز فرزند وی با بیان اینکه به دلیل عدم تثبیت وضعیت پزشکی سحرخیز و همچنین سابقه بروز اختلالات شدید فشار خون وی به مراقبت‌های تخصصی پزشکی نیاز دارد افزود متاسفانه علیرغم اینکه در زندان رجایی شهر هیچ امکانات پزشکی مناسبی وجود ندارد اما مقامات امنیتی از صدور مرخصی پزشکی برای عیسی سحرخیز خودداری می کنند.

فزرند سحرخیز با اشاره به این نکته که پس از انتقال این روزنامه نگار به زندان رجایی شهر مشکلات فراوانی حتی برای ملاقات با وی پدید آمده است افزود خانواده سحرخیز و دیگر زندانیان محبوس در رجایی شهر نظیر زیدآبادی و باستانی و برای ملاقات با عزیزان اسیرشان ناچار به ساعت‌ها مسافرت هستند و به دلیل اجرای طرحی به نام تفکیک فقط یک هفته در میان همسران زندانیان بازداشتی امکان ملاقات با آنها را دارند و تنها نیمی از خانواده می توانند در ایامی نظیر روز پدر و ... موفق به دیدار با عزیرانشان شوند.

مهدی سحرخیز با اشاره به این که هیچ رسیدگی بهداشتی و پزشکی در زندان رجایی شهر نسبت به زندانیان صورت نمی گیرد افزود بعد از وخامت حال وی حتی از بستری نمودن وی در درمانگاه نیز خودداری می کنند و فقط چند داروی ساده و ابتدایی در اختیار وی می گذارند.


 



بنا به خواست مقامات ترکیه، سوریه انتشار پوستری که در آن سران ایران و سوریه و ترکیه در کنار هم دیده می شوند را ممنوع اعلام کرد.

العربیه به نقل از روزنامه کویتی «الساسیه»نوشت:در سوریه پوسترهایی چاپ می شد که در آن ها چهره رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنار بشار اسد و محمود احمدی نژاد روسای جمهور سوریه و ایران و همچنین خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان به تصویر کشیده می شد.

"عمر اهانون" سفیر ترکیه در دمشق چند روز پیش در پیامی فوری به "ولید معلم" وزیر خارجه سوریه و "رضوان لطفی" رییس دفتر اروپا در وزارت خارجه سوریه، از آنها خواست انتشار پوسترها متوقف شود.

در این پیام سفیر ترکیه در دمشق به گزارش هایی اشاره کرده است سفارتخانه متبوعش درباره زیان های انتشار این پوسترها به ترکیه وارد می کند آن هم در این مرحله روزنامه های بین المللی و محلی مخالف تبلیغاتی را بر ضد اردوغان راه انداخته اند و او را به دور شدن از غرب و پیوستن به اردوگاه مخالفان در منطقه متهم می کنند .

به گفته روزنامه السیاسیه سفیر ترکیه در دمشق در پیام خود تاکید کرده است اردوغان از مواضع خود خجالت زده نیست و قصد ندارد به اندازه سرسوزنی از حمایت از سوریه ایران حماس و حزب الله دور شود اما شرایط کنونی نیازمند ارامش است تا بتوان در با دشمن مشترک رویارو شد و بهانه ای برای اقدام بر ضد طرف های مذکور به او نداد.

در همین راستا به پلیس راهنمایی و رانندگی سوریه نیز دستور داده شده است این پوسترها را از روی خودروها و اتوبوس ها بردارد.


 



در اواخر هفته گذشته شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه تبریز به اداره اطلاعات شهر تبریز احضار شده اند و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

به گزارش دانشجونیوز، در آستانه سالگرد حوادث ۲۰ تیر ماه ۱۳۷۸ دانشگاه تبریز و نیز به منظور تداوم بخشیدن به فضای امنیتی و پلیسی شدید دانشگاه تبریز در یکسال اخیر، تعدادی از فعالین دانشجویی این دانشگاه به اداره اطلاعات شهر تبریز احضار و مورد بازجویی های طولانی و تهدید در مورد هرگونه حرکت مدنی و اعتراضی قرار گرفتند.

لازم بذکر است بازجویی های مذکور در اتاق شماره ۳۷ زندان مرکزی تبریز که در اختیار اداره اطلاعات شهر تبریز میباشد انجام پذیرفته است.

همچنین پیش از این صدرا آقاسی و نعیم احمدی از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز و از اعضا انجمن اسلامی دانشگاه، روز دوشنبه ۲۴ خرداد بازداشت شده بودند.


 



در حالی که آقای احمدی‌نژاد گفته بود مطلقاً مخالف طرح «مبارزه با بدحجابی» است، فرمانده نیروی انتظامی و جانشین وی بار دیگر تاکید کرده‌اند که طرح موسوم به «حجاب و عفاف» از سوی دولت ابلاغ شده و حتی رئیس دولت ستادی را به همین منظور در وزارت کشور تشکیل داده است.

به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز جمعه با اشاره به نقش دولت در طرح «مبارزه با بدحجابی» گفت: توسعه امر عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام و به دولت ابلاغ شد و در این راستا ستادی از طرف رئیس جمهور در وزارت کشور تشکیل و فعال شد.

بنابر این گزارش، احمدرضا رادان نیز با "بی‌سابقه" ارزیابی کردن حمایت‌های دولت‌های نهم و دهم از نیروی انتظامی از نقش دولت در مبارزه با بدحجابی گفته است: راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف توسط دولت ابلاغ شده و قبلا وزارت ارشاد باید پیگیری می‌کرد، بعد از آن تحویل وزارت کشور شد که اجرایی‌تر شود و اطلاع دارم که دغدغه برای اجرای آن وجود دارد.

آقای احمدی نژاد اخیرا در یک نطق تلوزیونی گفته بود: عده‌ای هر چند ماه می‌خواهند جنجالی در کشور برپا و برخورد کنند که بنده در همین جا به صراحت اعلام می‌کنم که ما مطلقاً و از بنیاد با این موضوع مخالفیم.

احمدی‌نژاد همچنین افزوده بود: اینها ربطی به دولت ندارد و دولت واقعاً در این مسائل دخالتی ندارد؛ ما اینها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست. هیچ کس حق ندارد در این مورد سؤال کند،. اینها مال دولت نیست و آنها را قبول نداریم و تا آنجایی که بتوانیم برخورد و کنترل می‌کنیم.

با این حال احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، تصریح کرده است: مساله حجاب و عفاف از ماموریت‌هایی بود که دولت به تعداد زیادی از سازمان‌ها واگذار کرده و دولت متولی آن است و این گونه نیست که نیروی انتظامی به تنهایی متولی آن باشد.

اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره «عدم دخالت» دولت وی در چنین طرح‌هایی که معمولاً با شروع فصل گرما در ایران و به‌ویژه در شهرهای بزرگ در دستور کار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد، پیشتر نیز با واکنش تند رسانه‌ها ، شخصیت‌های اصول‌گرا و ائمه جمعه روبه‌رو شده بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه ، با تاکید بر حمایت این قوه از نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اجتماعی و بدحجابی گفته بود: امروز اخلاق جامعه در گرو مبارزه با مفاسد اجتماعی است و نیروی انتظامی نیز نباید در برخورد با بدحجابان غفلت کند.

آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ، نیز با انتقاد شدید از سخنان آقای احمدی‌نژاد، آن را «مایه زحمت» خوانده و گفته بود: این چه حرف‌هایی است که بعضی‌ها حساب نکرده درباره حجاب می‌گویند؟ چرا باید جلو کار نیروی انتظامی را گرفت؟

وی در نماز جمعه دو هفته ی پیش تهران ، ضمن مخالفت با کار فرهنگی صرف در مبارزه با بدحجابی افزوده بود: برخی دائماً بر تکیه به کار فرهنگی اشاره می‌کنند و من نمی‌دانم چرا فقط در این زمینه باید کار فرهنگی کرد و در زمینه‌های دیگر این کار نباید صورت گیرد؟ پس با این حساب قاچاقچی و تروریست را چرا می‌کشید؟ کار فرهنگی کنید! چرا دزد را مجازات می‌کنید؟ کار فرهنگی کنید تا اصلاح شود!

برخی تحلیل گران داخلی اعتقاد دارند که این گونه مواضع آقای احمدی نژاد و برخی یاران بسیار نزدیک اش که با شخصیت اصولگرایی در مخالفت و تضاد است، مصلحت اندیشانه است و اصولا برای کسب محبوبیت میان اقشار وسیع تر مردم در شهرهای بزرگ و جذب آرای بیشتر در انتخابات آینده صورت گرفته و می گیرد.

گروهی نیز اعتقاد دارند آقای احمدی نژاد و تیم وی، اساسا در مسایل فرهنگی و اجتماعی، بر خلاف رویکرد نظام و مقام معظم رهبری، کاملا لیبرالیسیتی و سکولاریستی فکر می کنند.

به اعتقاد این گروه، اعلام این گونه مواضع لیبرالیستی از سوی آقای احمدی نژاد و سپس موضع گیری مخالف روحانیت، مراجع و شخصیت های اصولگرا با وی، سبب گرایش قلبی طبقه متوسط به وی و یارانش و نیز دوری جستن هرچه بیشتر آنان از روحانیت و اصولگرایان، به عنوان سد کنندگان راه آزادی خواهانه احمدی نژاد، خواهد شد.


 


نیروهای لباس شخصی که خود را از پرسنل معاونت اطلاعات سپاه معرفی می نمودند روز گذشته اقدام به بازرسی حسینیه دراویش کرج و همچنین احضار شش تن از دروایش به معاونت اطلاعات سپاه کرج نمودند.

به گزارش میزان، در ساعات پایانی روز چهارشنبه حدود ۲۰ نفر از نیروهای لباس شخصی مجهز به بی سیم و ... که خود را ماموران معاونت اطلاعات سپاه معرفی می کردند بدون مجوز قضایی وارد حسینیه دراویش گنانبادی در کرج و منزل برخی دراویش شده و انجا را مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند.

این افراد علت حضور خود در حسینیه دراویش را تحقیق و بازجویی پیرامون ضرب و شتم یکی از مأمورین خود در شهرستان کرج و شناسایی ضارب اعلام نمودند .

همچنین شش درویش گنابادی به اسامی سعید کریمایی، پوریابراتی، محمد ساکی، کمیل رحیم زاده، احسان دشتی وسعید دشتی ،شب گذشته از سوی بخش اطلاعات سپاه پاسداران شهرکرج به صورت غیرقانونی احضار شدند .

احضاریه این افراد بر روی سربرگ نیروی مقاومت بسیج و از سوی مقامی فاقد هویت و بدون رعایت تشریفات دادرسی تنظیم گردیده و برای روز یکشنبه ۶ تیرماه ، به معاونت اطلاعات سپاه احضار شدند .

بنابرگزارشهای پایگاه خبری مجذوبان وابسته به دراویش گنابادی ؛ بدون مجوز مقام قضایی منازل شخصی دو تن از دراویش به نامهای رحیم زاده و دشتی نیز مورد تفتیش و بازرسی مأمورین قرار گرفته است .

بنابراین گزارش ؛ مأمورین پس از بازجویی و استنطاق چند تن از حاضرین در حسینیه ، تهدید نموده اند در صورت عدم شناسایی و معرفی ضاربین ، نسبت به برخورد با دراویش اقدام خواهند کرد .

همچنین براساس این گزارش ؛ دراویش در نامه ای خطاب به دادستان نظامی شهرستان کرج ، نسبت به تحرکات گروهی آشوب طلب و مغرض که با سوء استفاده از عناوین برخی مراکز نظامی ، قصد بلوا ، جوسازی و درگیری با دراویش را دارند و اهداف و مقاصد شومی را دنبال می کنند ، اعتراض کردند . دراویش در این شکایت نامه ، به برخی رفتارهای ناشایست و ضد انسانی این گروه اشاره و می نویسند : این جماعت هر از چندی با اجتماع مقابل حسینیه دراویش و سردادن شعار و اهانت به بزرگان این سلسله ، قصد حمله به این مکان عبادی را دارند که خوشبختانه تاکنون با درایت و خویشتنداری دراویش ، از هرگونه درگیری و مقابله به مثل ممانعت به عمل آمده است . حتی در زمان برگزاری مجالس درویشی نیز سوار بر موتورسیکلت با حضوردر مقابل حسینیه و تردد درکوچه های اطراف با ایجاد سروصداهای مهیب و آزار دهنده ، علاوه بر اخلال در آسایش اهالی ، با فحاشی و بعضاً هتک نوامیس عابرین ، دراویش و مردم را تحریک به درگیری می کنند.


 


امروز:معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه هر ترم حدود ۸ نفر از دانشجویان این دانشگاه اقدام به خودکشی می کنند، گفت: با اقدامات به موقع، از خودکشی منجر به فوت جلوگیری کرده‌ایم.

مهرداد دشتی درگفتگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مصرف سیگار در دوران امتحانات اظهارکرد: دانشجویان در این دوران به مصرف موادی همچون ریتالین، شیشه و تریاک روی می آورند.

وی با اشاره به تاثیر فوق العاده این مواد در ابعاد فکری، عاطفی و جنسی مصرف کننده، افزود: یادگیری مهارت‌های زندگی و مشاوره تحصیلی در طول ترم مهم ترین راهکار برای جلوگیری از مصرف مواد در دانشگاه است.

دشتی مهمترین معضل این مرکز با افکار خودکشی دانشجویان این دانشگاه را، ضعف دانشجویان از نظر مهارت های فردی، مدیریت استرس، مدیریت زمان، مهارت حل مساله و خودشناسی دانست.

معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی اصفهان در دسترس بودن مواد مخدر را عامل دیگر مصرف مواد توسط دانشجویان دانست و گفت: فرد مصرف کننده در دانشگاه نباید احساس امنیت کند.

وی در ادامه رابطه گرم و صمیمی اساتید و دانشجویان در دانشگاه را بزرگترین سرمایه در زمینه‌های روحی و روانی و عامل ایجاد حس غلبه بر ضعف دانشجویان دانست.

دشتی با اشاره به دیگر مشکلات دانشجویان در دوران امتحانات، راهکار مقابله با ناهنجاری‌ها در دانشگاه‌ها را ایجاد رابطه موثر، و یادگیری ضرورت زندگی اجتماعی در برخورد با طبقه‌ها و اقشار مختلف جامعه دانست.


 


امروز: پنج نفر از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی تبریز، هفته گذشته و پس از تهدید توسط رییس حراست دانشگاه، بازداشت شدند و تاکنون خبری از آن‌ها در دست نیست.


بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، محمود صادقی اشرافی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان و امین عزیزی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان که در رشته مهندسی عمران مشغول به تحصیل هستند، اوایل هفته گذشته و پس از خروج از جلسه امتحان توسط افرادی که خود را مأموران پلیس امنیت معرفی کردند، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


همچنین علیرضا هاشمی دانشجوی رشته مهندسی شیمی و محمد اصلانی دانشجوی ترم آخر مهندسی عمران به طور جداگانه توسط مأموران بازداشت شدند.


یک روز بعد نیز حامد شفیعی، دانشجوی رشته مهندسی مکانیک پس از احضار به دفتر رییس حراست دانشگاه، بازداشت شد.


این بازداشت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که چند هفته قبل رییس حراست به طور ناگهانی وارد دفتر انجمن اسلامی دانشجویان شد و آنان را تهدید به بازداشت کرد.


گفتنی است تمامی بازداشت شدگان از فعالان ستاد دانشجویی میرحسین موسوی در زمان انتخابات سال گذشته بودند.


هم اکنون با گذشت یک هفته از این بازداشت ها، اطلاعی از محل و وضعیت نگهداری این افراد در دسترس نیست


 


- امروز:سران هشت کشور صنعتی جهان در پایان روز دوم نشست خود در کانادا با صدور بیانیه ای از "عدم شفافیت" برنامه های اتمی ایران و تداوم و گسترش غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در این کشور عمیقا اظهار نگرانی کردند.

به عقیده سران گروه هشت، افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران با قطعنامه های سازمان امنیت و خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تضاد است.

در بیانیه این گروه، ضمن حمایت کامل از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل، از ایران خواسته شده است به مفاد این قطعنامه و تقاضاهای آژانس بین المللی انرژی اتمی ترتیب اثر دهد و با ادامه مذاکرات در این مورد موافقت کند.

رهبران کشورهای عضو گروه هشت از همه کشورهای جهان خواسته اند تحریم های در نظر گرفته شده در قطعنامه شورای امنیت را به طور کامل و دقیق اعمال کنند.

در یکی از بندهای این بیانیه آمده است که ایران باید به حکومت قانون تن دهد و آزادی بیان و عقیده را برای شهروندانش به رسمیت بشناسد.

در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۸ همچنین از فعالیت گروه ۱+۵ حمایت و از تلاش های دیپلماتیک ترکیه و برزیل برای حل بحران هسته ای ایران تقدیر شده است.

آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، ایتالیا، چین، کانادا، آلمان و ژاپن اعضای گروه 8 هستند.


 


امروز:یکی از فعالان سابق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شخصی به نام فتحی در دانشگاه علامه حضور دارد که در حال حاضر رئیس حراست دانشکده ادبیات این دانشگاه است. او سال ۸۳ که زندان بودم بازجوی من در بند ۲-الف سپاه در زندان اوین بود.
صادق شجاعی، عضو شورای دفاع از حق تحصیل در گفت و گو با رادیو کوچه، درباره وضعیت این دانشگاه گفت: در سال‌های اخیر، فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، همواره تحت فشار و برخورد نهادهای امنیتی، کمیته انضباطی و حراست دانشگاه بوده‌اند. در حال حاضر مهدیه گلرو، مجید دری و آرش صادقی، سه دانشجوی این دانشگاه در بازداشت به سر می‌برند و با احکام سنگین مواجه شده‌اند.


این دانشجوی محروم از تحصیل، رییس این دانشگاه را امام جماعت مسجد نارمک معرفی کرد و گفت: حساسیت روی دانشگاه علامه سبب شده تا آقای شریعتی، یک روحانی تندرو به ریاست دانشگاه علامه انتخاب شود و پس از آن، فضا در دانشگاه علامه، بسیار بسته و تنگ شد. آقای شریعتی به محض اینکه رئیس دانشگاه شد، شروع به تصفیه‌ بسیار شدید و غیرانسانی در این دانشگاه کرد و عده‌ زیادی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه از تحصیل و تدریس محروم شدند.

شجاعی تصریح کرد: شریعتی، برای انجام این برخوردها به نیروهایی نیاز داشت که حاضر شوند این برخوردهای غیرانسانی را انجام دهند، به خاطر همین از نیروهای همکار سابقش، به طور مشخص نیروهای بسیج مسجد نارمک،‌ جایی که وی قبلا امام جمعه آنجا بود کمک گرفت. کسی را به عنوان رئیس حراست دانشگاه علامه انتخاب کرد که قبلا رئیس بسیج مسجد نارمک بود و همچنین اعضای بسیج مسجد نارمک را به عنوان اعضای حراست این دانشگاه انتخاب کرد.


وی افزود: این افراد، تنها فعالیت‌شان در بسیج مسجد نارمک نبود و مشاغل امنیتی داشتند. شخصی به نام فتحی در دانشگاه علامه حضور دارد که در حال حاضر رئیس حراست دانشکده ادبیات این دانشگاه است. ایشان، سال ۸۳ که زندان بودم بازجوی بنده در بند ۲-الف سپاه در زندان اوین بود. این شخص، طرز تفکری بسیار لمپن و خارج از شخصیت فردی که بتواند در محیط دانشگاه فعالیت کند، داشت. او کسی بود که در زندان، برای گرفتن اعتراف اجباری، تهدید می‌کرد کاسه‌ ادرار را به خورد متهمین می‌دهد.


این عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در بخش دیگری از گفته‌های خود به وضعیت برخورد با "بدحجابی" در دانشگاه علامه گفت: چندی پیش مصاحبه‌ای را با آقای پریز، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه می‌خواندم. وقتی خبرنگار گفت ۲۰ نفر به خاطر عدم رعایت حجاب از تحصیل محروم شدند، ایشان به صراحت اعلام می‌کردند که تعداد محروم‌شدگان تحصیل این اواخر، فقط به خاطر عدم رعایت حجاب، بسیار بیشتر از این تعداد است.

شجاعی در پایان افزود: محدودیت‌های بسیار سنگینی برای دانشجویان غیرفعال هم در دانشگاه علامه وجود دارد. شدیدترین برخورد‌ها نسبت به پوشش دانشجویان در حال انجام است. تقریبا هیچ نشریه‌ مستقلی منتشر نمی‌شود و حتی با انجمن‌های علمی برخوردهای بسیار شدیدی صورت می‌گیرد. این اواخر، کمیته گزینش استاد و دانشجوی وزارت علوم یکی از بچه‌های انجمن علمی یکی از دانشکده‌ها را احضار کرده بود و به وی تذکر داده بود که حراست دانشگاه به ما اعلام کرده شما فعال هستید، در صورتی که ایشان تنها فعالیت‌اش، فعالیت در انجمن علمی بود.


 


شنیده می شود بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور با همکاری برخی دیگر از نهادهای شبه نظامی تصمیم گرفته اند برای اعمال فشار و تاثیر گذاری بر رای مجلس و قوه قضائیه روز دوشنبه با تجمع در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مانع ورود عبدالله جاسبی رئیس این دانشگاه به دفتر کارش شوند.
به گزارش میزان، پس از تائید این خبر هاشمی رفسنجانی رفسنجانی نیز رایزنی های گسترده ای را برای دفاع از دانشگاه آزاد انجام داده است. و همچنین خواستار برگزاری جلسه ای با حضور رهبری و سران قوا برای بررسی مسائل مربوط به دانشگاه آزاد شده که تا این لحظه دفتر رهبری هیچ پاسخی به درخواست وی نداده است.
حملات بسیج دانشجویی و گروه های حزب الله به دانشگاه آزاد و جاسبی در حالی صورت می گیرد که در دوران اصلاحات نیروهای انصار حزب الله به تجمع دانشجویان اصلاح طلب معترض به عملکرد جاسبی حمله می کردند و ح- الف از رهبران این گروه در سخنانی در سال ۷۷ دانشگاه آزاد را سنگری خوانده بود که نباید به دست اصلاح طلبان بیفتد.
اما پس از گذشت ۱۱ سال امروز نیروهای بسیج دانشگاهی به فرماندهی علیرضا زاکانی نماینده فعلی تهران و فرمانده سابق بسیج دانشجویی و همچنینی رسایی از نزدیکان مصباح یزدی حملات سنگینی را برای خارج کردن گسترده ترین نهاد غیر دولتی ایران از دست هاشمی و جاسبی آغاز کرده اند.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در سخنانی با اشاره صریح به هدایت شده و هدفمند بودن اعتراضات علیه مدیریت دانشگاه آزاد از مراکز و نهادهایی که تجمعات علیه دانشگاه آزاد در مقابل مجلس را راه انداختند انتقاد کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته