-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 06/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ستون ضدحبر امروز را در اختیار یک آنتی-ضدخبر توپز می گذاریم.

این شما و این شایگان اسفندیاری بی کم و زیاد:

در پی استقبال چشمگیر از سریال «24» مدیران شبکه فاکس اعلام کردند که درصدد ساخت سریالی جدید تحت عنوان «48» هستند. سریال 48 داستان زندگی یک دانشمند هسته ای ایرانی است که در کشور عربستان به دست نیروهای اطلاعاتی این کشور ربوده شده و سپس تحویل نیروهای آمریکایی می گردد. آمریکایی ها این دانشمند ایرانی را به کشورشان منتقل می کنند و سعی می کنند تا با انجام انواع و اقسام شکنجه ها، وی را وادار به همکاری کنند.

داستان از آن جا جالب تر و جذاب تر می شود که این دانشمند هسته ای ایرانی تصمیم می گیرد برای به رخ کشیدن قدرت خود و کشورش، هر چهل هشت ساعت یک بار از دست مامورین آمریکایی فرار کرده و با آپلود کردن فیلمی از خود در سایت «یوتوب» جنایات آمریکایی ها را افشا کند. وی پس از هر بار آپلود فیلم در یوتوب، دو مرتبه خود را تسلیم نیروهای آمریکایی می کند تا بدین ترتیب اقتدار آن ها را زیر سوال ببرد.

گفتنی است قرار است آقای «شهرام امیری» بازیگر سرشناس ایرانی، آمریکایی، به عنوان بازیگر اول در این سریال ایفای نقش کند. شنیده ها حاکی از آن است که تاکنون دو اپیزود از این سریال ساخته شده است. - پایان آنتی-ضدخبر

اصل خبر را هم از سایت روزنامه اولترا-معتبر سپاه محترم جوان آنلاین نقل می کنیم:

متن کامل پیام ویدئویی جدید شهرام امیری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
امروز دوشنبه 24 خرداد1389مصادف با 14 ژوئن 2010 من شهرام امیری تبعه کشور جمهوری اسلامی ایران هستم و لحظاتی پیش موفق شدم در ایالت ویرجینیا از دست مامورین امنیتی آمریکا متواری بشم و هم اکنون در یک جای امن در حال تهیه این ویدئو هستم ، چند لحظه بعد دوباره امکان داره توسط مامورین امنیتی آمریکا دستگیر شوم من می خواهم در این فرصت کوتاه در باره دو ویدئویی که از من منتشر شده صحبت کنم ویدئوی اولی که توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و من از شهر پوسان با هموطنان خودم در ایران صحبت می کردم کاملاً صحت دارد و هیچ نکته کذبی در ان وجود ندارد. منتهی در ویدئوی دومی که توسط دولت امریکا تهیه شده و در یوتیوب(youtube) قرار دادند و در‌آن من اعلام کرده ام که آزاد هستم و برای ادامه تحصیل به اینجا آمده ام صحت ندارد و کاملاً کذب است. من در اینجا ازاد نیستم و اجازه تماس با خانواده ام را ندارم و در صورتیکه هر مشکلی برای من پیش امد یا من زنده به کشور برنگشتم مسئولیت مستقیم آن با دولت ایالات متحده امریکاست و هیچ نوشته ای یا گفته ای از سوی من صحت نداشته و کذب محض است. من از مسئولین کشور و تمام نهادهای حقوق بشر تقاضا دارم که فعالیت و فشار خودشان را بر دولت آمریکا برای آزادی من بیشتر کنند و قبل از اینکه اتفاقی برای من بیافتد من موفق شوم به کشور عزیزم ایران برگردم در پایان صحبتم به خانواده عزیزم است که اگر من زنده برنگشتم می خواهم انها مقاوم و صبور باشندو بدانند که من تا اخرین لحظه به کشورم خیانت نکردم وبا هیچ تهدیدی یا تطمیعی از سوی دولت امریکا حاضر نشدم به کشورم خیانت کنم و با افتخار در راه وطن کشته شدم و راضی هستم به رضای خداوند انشاءالله که همه موفق باشند متشکرم.

 


 


مهدی کروبی که به مراسم ختم پدر محمدرضا عارف (معاون محمد خاتمی) در مسجد دانشگاه شریف رفته بود، توسط عده‌ای از ولایتی‌ها با شعار و ناسزا روبرو شد و نتوانست وارد مسجد شود.

این عده با سردادن شعارهایی نظیر «فتنه‌گر برو بيرون»، «منافق برو بيرون» و «دانشگاه جاي فتنه‌گران نيست» مانع ورود وي به مسجد دانشگاه صنعتي شريف شدند. كروبي به توصیه اطرافیان‌اش از حضور در مجلس ختم خودداري كرد و از دانشگاه صنعتي شريف خارج شد.

مهدی کروبی در واکنش به این موضوع به خبرنگار سحام‌نیوز گفت: «من بسیار متاسفم بسیجی که در زمان امام ۸ سال در جبهه ها جنگید و از کشور دفاع کرد، کارش به جایی رسیده است که در دانشگاه‌ها با دانشگاهایان برخورد می‌کند، در مساجد مردم را کتک بزنند، در رای گیری‌ها تقلب، در خیابان‌ها به کشتار مردم، در ۱۴ خرداد جلوگیری از سخنرانی نوه امام، حمله به خانه، دفاتر و مساجد مراجع و در بسیاری جاهای دیگر اقداماتی که نام و یاد بسیج را لکه دار کرده اند.»

آقای کروبی ادامه داد: «بسیجی که با خون هزاران شهید و جانباز آبیاری شده بود. متاسفانه عملکرد این افراد بدانجا رسانده است که میراث امام که همان جمهوریت و اسلامیت بود اکنون رنجور و ناتوان گشته است.»

وی در پایان گفت: «بنده میگویم اگر زمان شاه یک شعبان بی مخ بود، اکنون این حاکمیت صدها شعبان بی مخ تربیت کرده است و این افراد باید بدانند که مهدی کروبی تا آخر ایستاده است و آماده پرداخت هرگونه هزینه ای در این راه است و تا گرفتن حق مردم از پا نخواهد نشت.»

منبع: سحام نیوز

ویدیوی خروج کروبی از مسجد را از اینجا ببینید.
 


 


زكريا يازرلو، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران گفت که با نصب دوربین در مدارس موافق است و نصب این دوربین‌ها، برای كاركرد اداری و مدیریتی در محیط‌های آموزشی و مدارس است و جنبه ایمنی دارد.

وی افزود: «خوشبختانه انبوهی از مدارس شهر تهران مجهز به دوربین است و هدف از نصب این دوربین‌ها در مدارس بیشتر جهت حفاظت از انبارها و كالاها است.»

آقای یازرلو پیش از این گفته بود که «محدوديت ما در نصب دوربين فقط در درون كلاس‌هاي درس است و در فضاهاي غيركلاسي نصب دوربين كاملا آزاد است.»

مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفته که امکان قانونی نصب دوربین از ۲۶ خرداد و طبق هماهنگی‌ با مسئولان وزارت آموزش و پرورش فراهم شده است.

به گفته این مقام آموزش و پرورش، بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی آموزش و پرورش صادر شده است، مدیران مدارس می‌توانند دوربین‌های مداربسته را تنها از منظر حفاظت از اموال و مکان‌های حساس و خطرناک مدارس نصب کنند و به هیچ‌وجه اجازه نصب آن را در کلاس درس ندارند.

از سال گذشته نصب دوربین‌های مداربسته در حالی در برخی از مدارس تهران آغاز شد که دلیل آن کمبود معاونت انضباطی برای کنترل دانش آموزان عنوان شد. هیچ قانون و مقرراتی در وزارت آموزش و پرورش در این باره وجود نداشت و بیشتر مدارس دخترانه، اقدام به نصب دوربین کردند.

 با نصب دوربین مداربسته در مدارس ایران، بیش از ۱۳ هزار مدرسه و دومیلیون و پانصد هزار دانش‌آموز تنها در استان تهران زیر کنترل این دوربین‌ها قرارخواهند گرفت.

منبع: مردمک و ایسنا


 


بخش تحلیل سیاسی
عصر فردا

کنفرانس خبری روز دوشنبه، احمدی نژاد بار دیگر از آنچه برخی دولتیها دخالت مجلس در کار دولت و احمدی نژاد آن را تغییردر لوایح دولتی خواند، انتقاد کرد و در همین ارتباط خبر از آن داد که طی نامه ای مشروح این موضوع را خدمت رهبری اعلام کرده است.

به گزارش بخش تحلیلی سرویس سیاسی«فردا» احمدی نژاد همچنین اضافه کرده که رهبر انقلاب نیز این نامه را به شورای نگهبان ارجاع داده‌اند و کمیته‌ای تشکیل شده که در حال بررسی موضوع است و شورای نگهبان هم در آینده‌ای نزدیک نظر تفسیری خود را منتشر خواهد کرد.

او همچنین افزود: این تصور که دولت باید «امربر» مجلس باشد حتما تصور غلطی است و نظر امام و رهبری نیز این بوده که سایر قوا در اداره کشور دائما به دولت کمک کنند.

مروری بر ادبیات و مواضع احمدی نژاد بخصوص از زمان آغاز به کاردولت دهم حکایت از آن دارد که رئیس دولت و بخشی از نزدیکان و مشاوران و حلقه نزدیکان وی، اهمیت فراتر از آنچه در قانون آمده، برای دولت قائل هستند و در میان سه قوه موجود در کشور، قوه مجریه را در صدر دو قوه و نه در کنار آنها می بینند.

در حقیقت از روح برخی سخنان و اعلام مواضع رئیس دولت این گونه برمی آید که قوه مجریه را قدر و منزلتی فراتر از قوه مقننه و قضائیه است و دستگاه قضا و نهاد قانونگذاری کشور باید در انجام وظایف خود، نگاهی به شرایط و منویات دولت داشته باشند. این روحیه در میان مسئولان هر کدام از قوای مقننه، مجریه یا قضائیه باشد، بی شک تبعات نامبارک و خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و عملا اصل تفکیک قوا را زیر سوال می برد. فلسفه تفکیک و استقلال قوا بیان‌گر اهمیت ضرورت وجود و وظایف و اختیارات هر کدام از آن‌هاست. حال اگر یکی از این قوا خود را مقدم بر دیگران بداند، آنچه به دنبال چنین تصوری خواهد آمد، چیزی نیست جز روحیه تمامیت خواهی.

موضوع مورد بحث رئیس دولت در خصوص تغییر لوایح دولت تازگی ندارد. دولت در طول چند سال گذشته و بخصوص از زمان روی کارآمدن مجلس هشتم، بارها مجلس را به عدم همکاری متهم کرده و بارها نیز مورد خطاب نامه های گلایه آمیز و انتقادی رئیس مجلس بوده که محور آن رعایت نکردن قانون بوده است. نمونه اخیر این قبیل اختلاف نظرها بین مجلس و دولت درخصوص دایره و حیطه اختیارات مجلسیان، به همین چند هفته پیش برمی گردد که رئیس دولت در جمع تعدادی از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد که بر اساس قوانین بالادستی و شرایط توافق شده در موضوعات اجرایی، امکان ابلاغ قانون « دو میلیارد دلار تسهیلات برای قطار شهری» و « قانون حمایت از تولید مسکن» نیست.

این در حالی بود که بر اساس اصل 123 قانون اساسی رئیس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد. قانون اختصاص 2 میلیارد دلار تسهیلات به شهرداری های کشور برای توسعه قطارهای شهری (مترو) و حمل و نقل درون شهری، 15 اسفند ماه سال گذشته و پس از اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان، به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در حقیقت تبدیل به قانون شد. احمدی نژاد پیش از این در آخرین روزهای سال گذشته هم در یک برنامه تلویزیونی تهدید کرد که قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرا نخواهد کرد.

در واکنش به این گونه مواضع بود که رئیس مجلس هم ابلاغ نکردن مصوبات مجلس را عین بی قانونی دانست. اما احمدی نژاد در اقدامی کم نظیر این بار روی سخن خود را شورای نگهبان قرار داد و در نامه ای به آیت الله جنتی دبیر این شورا برخی مصوبات مجلس را مغایر با قانون اساسی دانست!

احمدي‌نژاد در نامه‌اي به آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان، تصويب طرح الحاق موادي به قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن (موضوع نامه 02.4106 مورخ 1389.1.30 ، طرح پذيرش دانشجو در آموزش‌كده‌هاي فني و حرفه‌اي، مراكز تربيت معلم و دانشگاه شهيد رجايي و همچنين الحاق احكامي به قانون بودجه مصوب مجلس بدون رعايت ترتيبات مقرر در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و آيين‌نامه داخلي (موضوع نامه شماره 11590 مورخ 1389.3.2 رييس محترم مجلس شوراي اسلامي) در مجلس شوراي اسلامي را مغایر با قانون اساسي خواند.

بدین ترتیب احمدی نژاد سطح مجادلات سیاسی حقوقی دولت با مجلس را به سطح شورای نگهبان کشید و عملا انجام وظایف یک نهاد در حوزه اختیارات و وظایف خود را نیز به چالش کشید. رئیس دولت در این ماجرا خود در مقام مفسر قانون نشست و به جای شورای نگهبان به این نتیجه رسید که مصوبات یاد شده مجلس مغایر با قانون اساسی است.

در پاسخ به نامه احمدی نژاد دبیر شورای نگهبان ضمن تاکید بر قانونی بودن مصوبات یاد شده در نامه احمدی نژاد، تصریح کرد:« دایره اصل 113 تنها مربوط به مواردی است که اصلی از اصول قانون اساسی به کلی زمین مانده باشد مثل اصل هشتم قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر. علاوه بر اینکه مستفاد از اصل 113 قانون اساسی این نیست که رئیس جمهور محترم بتواند در مصادیق و جزئیات وظایف و اختیارات مسئولین مختلف نظام دخالت کند. یادآور می‌شود که رئیس جمهور محترم در صورت نیاز به بررسی بیشتر می تواند از شورای نگهبان تقاضای تفسیر اصل یا اصولی از اصول قانون اساسی را بنماید.»

علاوه بر مجلس و شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از وارد کردن خدشه بر جایگاه قانونی خود از طرف دولت، در امان نماند. این بار معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت وگو با یک روزنامه، میدان چالش و مجادله را به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشاند.
 


میرتاج الدینی معاون پارلمانی احمدی نژاد گفت: «حرف دولت این است که نباید در اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شود. نباید هرجا شورای نگهبان یک مصوبه را رد می کند، مصوبه مجلس با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رود. حرف آقای احمدی نژاد این است که حق نظر دادن درباره مصوبات مجلس با شورای نگهبان است و مجمع تشخیص مصلحت نظام در همه موضوعات مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان نباید وارد شود.»

این اظهارات در حالی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس وظایف تعریف شده خود در خصوص اختلافات مجلس و شورای نگهبان بر سر مصوبات نمایندگان، وارد می شود اما دولت بی توجه به این موضوع، عملا نقش قانونی این نهاد را زیر سوال می برد.

نکته قابل تامل اینکه احمدی نژاد در سخنان روز دوشنبه خود به گونه ای از بیانات امام و رهبر انقلاب مبنی بر کمک به دولت، استفاده می کند که گویی این دو بزرگوار همه هم و غمشان قوه مجریه بوده و سایر قوا را موظف به تنظیم اختیارات و وظایف خود بر اساس اختیارات و منویات دولت کرده اند. در حالی که این جمله مشهور از بنیانگذار جمهوری اسلامی است که « مجلس در راس امور است». با این وصف آیا این جمله می تواند بهانه ای شود برای مجلسیان که خود را جزیره ای جدا و در راس همه نهادها و قوای دیگر بدانند؟ و بی توجه به وظایف و اختیارات قوای دیگر، قانون تصویب کنند؟

در خصوص رهبری و نگاه ایشان به قوای سه گانه و موضوع تفکیک قوا در عین همکاری هم حقیقت مشخص است. ایشان در دیدار نمایندگان مجلس همكاري صميمانه دولت و مجلس را يكي از نكات لازم و ضروري برشمردند و تأكيد كردند: « اين همكاري بايد تحقق يابد و اينكه هريك از دو طرف بگويند، ما همه كارها و وظايف را انجام داده‌ايم و طرف مقابل بايد جلو بيايد، قابل قبول نيست. حدود و وظايف مجلس و دولت در قانون مشخص شده است، اگرچه برخي از اين حدود هم در قانون مبهم و غيرمشخص است كه بايد برطرف شوند اما نياز امروز كشور همكاري دولت و مجلس است. نبايد در دولت هيچگونه انگيزه نافرماني از مجلس به‌وجود آيد و در مجلس نيز نبايد مطلقاً انگيزه معطل كردن دولت وجود داشته باشد.اين سخن كه دولت بايد به قانون عمل كند، سخن درستي است اما از آن طرف هم قانونگذار بايد نقش و شرايط مديران اجرايي را نيز در نظر بگيرد، زيرا دولت، عنصر وسط ميدان است و كار او بايد تسهيل شود...»

هر عقل منصفی می پذیرد که از روح این سخنان جانبداری از یک طرف و یا ارجح دانستن یک قوه بر قوه دیگر استنباط نمی شود و بر این اساس و با توجه به اصل تفکیک قوا قرار نیست هیچ قوه ای امر بر قوه دیگر باشد. وظایف و اختیارات هر مجموعه ای در قانون تصریح شده و درمواقع بروز مشکل و اختلاف، باز هم راه حل قانونی در خود قانون آمده است.

اما این تصور که رئیس دولت چون رای چند ده میلیونی را پشت سر دارد و نمایندگان قوای دیگر رای‌های چند هزارنفری، پس اهمیت این قوه بیشتر از قوای دیگر است، نه تنها تصوری غلط بلکه تصوری خطرناک است که سمت و سوی آن تبدیل تفکیک قوا به تجمیع قوا است.

------
* با اندک ویرایش در لحن


 


خانواده‌های تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین از دادستان تهران خواسته‌اند تا شرايط رفاهی اين بند از زندان اوين را بهبود ببخشد و کتابخانه اين بند را بازگشايی کند تا زندانيان بتوانند از اين کتابخانه استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، بند ۳۵۰ زندان اوین پیش‌تر یک «کتابخانه کوچک» داشت که زندانیان اوقات فراغت‌شان را در آن می‌گذراندند اما این کتابخانه مدتی است که تعطیل شده است.

بند ۳۵۰ زندان اوین یکی از بندهای این زندان است که اکنون بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان حوادث پس از انتخابات در آن نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود که این بند در زیرزمین یکی از طبقات زندان اوین قرار دارد و امکانات رفاهی محدودی دارد.

خانواده های زندانیان سیاسی از دادستان تهران خواسته‌اند که ضمن بازدید از این بند زندان اوین، شرایط بازگشایی کتابخانه را فراهم کنند و همچنین در بهتر کردن شرایط رفاهی آن بکوشند چرا که «این بند در این فصل به شدت گرم است و وسیله خنک کننده‌ای ندارد.»

هم اکنون علیرضا بهشتی شیرازی، عبدالله مومنی، علی عرب مازار، کیوان صمیمی، مجید دری، بهمن احمدی امویی، حسین نورانی نژاد، علی تاجرنیا، مجید توکلی و حسین باستانی نژاد از جمله زندانیان بند ۳۵۰ هستند.

منبع: کلمه


 


کمتر از یک هفته بعد از بازداشت و ضرب و شتم عروس منصور اسانلو، همسر اسانلو خبر از احضار پسر کوچک این فعال سرشناس کارگری به دادگاه داده است.

پروانه اسانلو با بیان این خبر افزود: «پسر من روز دوم تیر ماه سال گذشته بازداشت و بعد از ۱۸ روز آزاد شده و پرونده او منع تعقیب خورده بود؛ اما نمی‌دانیم باز چرا او را احضار کرده‌اند.»

وی در ادامه به بیان جزئیات دستگیری فرزندش در تیرماه سال گذشته پرداخت و گفت: «آقای اسانلو که ۴ سال است در زندان است و اکنون خانواده‌اش را این گونه تحت فشار قرار می‌دهند. قضیه عروسم تمام نشده، این مشکل را پیش آورده‌اند.»

به گفته‌ی خانم اسانلو «همه اینها برای اعمال فشار به منصور اسانلو است.»

وی در خصوص وضعیت جسمی و روحی عروس‌اش، زویا صمدی گفت: «همچنان مشکل روحی دارد، اعصابش به هم ریخته است و دست راستش را هم نمی تواند تکان بدهد. زیر نظر پزشک است و از این پزشک به آن پزشک، مدام در رفت و آمد هستیم.»

پیش‌تر خانم اسانلو با تائید گزارش‌ها درباره ربودن زویا صمدی و ضرب و شتم شدید وی گفته بود که همسر و خانواده‌اش بی‌گناه هستند و هر کسی که می‌تواند برای پایان دادن به این وضعیت به آنها کمک کند.

منبع: روز

پیشینه:
پروانه اسانلو: بی‌گناهیم، هر کسی می‌تواند به ما کمک کند
 


 


روزنامه همشهری روز ششم تیر ماه یک ضمیمه 112 صفحه ای رایگان دیگر توزیع کرد. نام این ضمیمه را از اسم رمز تیم محافظ رهبری در تیرماه سال 60 گرفته اند؛ "حافظ هفت". زیر لوگو ویژه نامه نوشته: "ویژه واقعه 6 تیر و شهدای ترور".

مطالب این ویژه نامه حول سه محور اصلی است؛ وقایع نگاری ترور نافرجام مقام رهبری در ششم تیرماه سال 60، پرداختن به سایر ترورهای گروه فرقان و منافقین و بررسی ریشه های ترورگرایی جریانات صدر انقلاب. مجموعه ارزشمندی گرد آمده اما این ویژه نامه از چند منظر سئوال برانگیز است: در این ویژه نامه کمترین اشاره به ترور نافرجام هاشمی رفسنجانی در خرداد سال 60 شده؛ واقعا چرا؟

... عنوان اصلی یک گفتگو این است: "منافقین 12 هزار نفر از مردم عادی را ترور کردند"، در بسیاری از مطالب دیگر نیز خوی بی رحمی سازمان منافقین بارز شده؛ آیا همه این ها، واکنشی نیست به فضاسازی هایی که در ماه های اخیر حتی دادستان تهران را واداشت تا درباره اعدام های گسترده سال 67 سخن بگوید؟ می خواهم بگویم به طور غیرمستقیم این ویژه نامه می خواهد اعدام های سال 67 را "مقبول" کند و این "احتمالا" واکنشی است به معطوف شدن بیش از پیش اذهان به این بخش غبار گرفته از تاریخ کشور ...

دیگر آن که سال ها بعد از مرگ سازمان منافقین نزد مردم، بعد از آن همه کشتار و همراهی با صدام متجاوز، چه دلیلی دارد رذالت های این سازمان مُرده در قالب یک ویژه نامه رایگان مرور شود؟ آیا تهیه کنندگان این ویژه نامه خبرهایی درباره تجدید حیات افعی "ترور" دارند؟ نگران "التقاط" کدام جریان هستند؟ ساده اندیشی نیست همت برای انتشار این ویژه نامه را صرفا یک بازخوانی تاریخی قلمداد کنیم؟ بیشتر به بسترسازی برای یک "شبیه سازی" می ماند.
*
در مطلبی درباره شهید قدوسی هم به نقل از فرزند او آمده: "او در ابتدای انقلاب و در کوران حوادث انقلاب سعی داشت مسیر اعتدال را طی کند و همین مساله نیز برای او دردسر ساز شد"(!) ... چقدر "اعتدال" بد بوده؛ نه!؟

*
من به عنوان یک دلسوز می گویم منافقین با خیانت ها و جنایت های خود مرده اند، شما برای کسب امتیازهای جناحی و کینه ورزی آنها را زنده نکنید ... میرحسین موسوی؛ بیانیه هفدهم.

محمد معینی

 

 


سازمان مجاهدین انقلاب در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل تنوع گسترده ‌اجتماعی و مشارکت قشرها، طبقات و صنف‌های مختلف، مانند کارگران، دانشجویان، زنان، معلمان، روشنفکران و اقلیت‌های قومی و مذهبی، منشور جنبش سبز یک نیاز مبرم و سند پایه این جنبش است.

در این بیانیه آمده است که «جنبش سبز یک شورش، اغتشاش یا آشوب کور نیست بلکه نهضتی ریشه‌دار در اعماق آگاهی جمعی و تاریخی مردم ایران و یک جنبش اصیل اجتماعی است که وظیفه پاسخگویی به خواسته‌های برآورده نشده و رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی را بر عهده دارد.»

بر اساس این بیانیه «جنبش سبز به دنبال استقرار نظمی بر اساس قانون اساسی و تراز انسان ایرانی قرن بیست و یکم درعرصه حیات اجتماعی و سیاسی است و برای این مهم، مانند همه جنبش‌های پیروز دیگر باید خود انگیختگی و خود جوشی مردمی را با رهبری و هدایت مبتنی بر عقلانیت جمعی و مدیریت دمکراتیک تلفیق کند، بایدها را در کنار نبایدها بنشاند و چه می‌خواهدها را با چه نمی‌خواهدها همراه سازد.»

اعضای سازمان مجاهدین منشور جنبش سبز را «گامی ضروری و ارزشمند» در این راه تلقی کرده و آن را نشانه وجود «عنصر آگاهی و عقلانیت» در جنبش و کوششی برای تکرار نشدن برخی از کمبودها و نارسایی‌های حرکت‌های گذشته ارزیابی کرده است.

این سازمان از همه فعالان و صاحب‌نظران خواست که پیشنهادهای تکمیلی خود را درباره این منشور، با رهبران جنبش سبز و اصلاح‌طلبان در میان بگذارند.

منبع: ندای سبز آزادی و مردمک


 


حسین موسویان، مذاکره کننده‌ی ارشد هسته‌ای ایران که مدتهاست در آمریکا به سر می‌برد، با تکذیب خبر پناهندگی خود به آمریکا گفت که قصد اقامت در هیچ کشوری را ندارد و هرگز برای هیچ کشوری درخواست پناهندگی نخواهد داد.

آقای موسویان با اشاره به اینکه در دانشگاه پرینستون آمریکا مشغول به «فعالیت‌های پژوهشی» است افزود که فعالیت‌های وی به معنای حمایت از مخالفان دولت نیست.

حسین موسویان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و سخنگوی هیئت ایرانی در زمان خاتمی بود. با شروع کار دولت محمود احمدی‌نژاد و پس از پایان کار تیم قبلی مذاکره‌کنندگان، مسوولیت موسویان نیز به پایان رسید و جای خود را به جواد وعیدی داد.

آقای موسویان که از منتقدان تیم کنونی مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی است، در دولت احمدی‌نژاد به اتهام ارتباط با بیگانگان بازداشت شد. وی  در اردیبهشت سال ۸۶ با قرار وثیقه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

سرانجام دادگاه انقلاب تهران در فروردین‌ماه ۸۷ موسویان را به اتهام «اخلال در امنیت ملی» مجرم شناخت  و او را به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد.

آقای موسویان از شهریور سال گذشته در آمریکا به سر می‌برد و پیش‌تر شایعاتی درباره‌ی پناهندگی وی به آمریکا منتشر شده بود.

به گفته‌ی یکی از دیپلمات‌های اروپایی که با موسویان در تهران ملاقات کرده «موسویان یکی از بهترین دیپلمات‌های جمهوری اسلامی بود که تلاش می‌کرد کشورش را در مسیر درست قرار دهد.»

منبع: وال استریت ژورنال

پیشینه:
عضو سابق تیم هسته‌ای ایران «مقيم آمريکا شد»


 


هیاتی از مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به ریاست عزت‌الله ضرغامی، دوشنبه آینده پنجم جولای به هلند سفر می‌کند.

چهره های مخالف دولت کودتا و فعالان سبز قرار است در اعتراض به سفر ضرغامی اعتراضهایی صورت دهند.

این سفر که با هماهنگی سفارت ایران در هلند و به منظور ملاقات مسئولان صدا و سیما با روسای رسانه‌های دیداری و شنیداری هلند ترتیب یافته، بخشی از برنامه سفر این هیات رسانه‌ای ایران به چند کشور اروپایی است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی عضو وابسته اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اروپا (EBU) است. اما تیر ماه سال گذشته این اتحادیه نام صداوسیما را از فهرست کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی سالانه‌اش‌ که در کپنهاگ دانمارک برگزار می‌شد، حذف کرد.

علت ممنوعیت حضور صداوسیما در مجمع سالیانه این اتحادیه، سیاست‌های ایران در قبال خبرنگاران خارجی در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود.

قرار است روسای کمپانی‌های بزرگ صوتی تصویری عمومی هلند مثل (NOS) و (NPO) به طور رسمی از ضرغامی استقبال کنند. رئیس صدا و سیما در این سفر قرار است از چند موسسه صوتی تصویری در هلند نیز بازدید کند.

در جریان حوادث روی داده پس از اعلام نتایج انتخابات در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی با اخراج و دستگیری گسترده‌ خبرنگاران و روزنامه‌‌نگاران، مانع فعالیت خبری آنها شدند.

ایران به خبرنگاران رسانه‌های خارجی هشدار داده بود که در صورت مخابره حوادث پس از انتخابات، فعالیت آنها را ممنوع می‌کند. در این مدت صدا و سیما تحت مدیریت ضرغامی که از سرداران سپاه است مدیریت وارونه سازی خبرها و خبرسازی بر ضد جنبش سبز را بر عهده داشته است.

شادی صدر که فردا در پارلمان اروپا سخنرانی می کند گفته است که موضوع سفر مقامات رسانه دولت کودتا را در پارلمان مطرح خواهد کرد.

منبع: خبر صفحه فیسبوک جوانان پیشرو ایران
و خبرهای دریافتی از هیفوس و تایید شادی صدر


 


محمد مهدی مفتح نماینده مجلس اعلام کرد که کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد دولت مبنی بر تهیه نشان ملی روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای رای مثبت داد.

آقای مفتح گفته که این نشان به پدیدآورندگان آثار برتر علمی، فرهنگی، هنری و ادبی و چهره‌ها و شخصیت‌های انقلاب و عدالت‌خواه در سراسر جهان اهدا خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود که ماده ششم لایحه برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرده از پژوهش‌ها و مطالعات بنیادین به منظور «برجسته کردن اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری» حمایت کند.

هشتم اردیبهشت ماه امسال نیز گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده بود بنیادی به نام «تولید ملی، افتخار ملی» با هدف بزرگداشت روز «حماسه» حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای در این گروه صنعتی راه‌اندازی کرده است.

بنیانگذاران این بنیاد همچنین اعلام کرده‌اند که این اقدام «نشانه‌ای از نهایت تعهد گروه صنعتی ایران خودرو به رهنمودهای مدبرانه و هدایت بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.»

این بنیاد قصد دارد هر ساله مراسمی در اولین روز سال کاری خود به پاس «نکوداشت عطر حضور مقام معظم رهبری» در ایران خودرو برگزار کند.

منبع: خانه ملت

پیشینه

تشکیل بنیاد بزرگداشت حضور خامنه‌ای در ایران خودرو


 


یک نماینده مجلس اعلام کرد سازمان قضایی نیروهای مسلح برخی از دانشجویان را در رابطه با حمله لباس شخصی‌ها و نیرو‌های گارد ویژه به کوی دانشگاه تهران احضار کرده است.

غلامرضا مصباحی مقدم امروز سه‌شنبه گفته که کپی احضارنامه برخی از این دانشجویان را برای پیگیری‌های بیشتر در اختیار محمدحسن ابوترابی‌فرد گذاشته است.

به گفته آقای مصباحی‌مقدم «قرار شده آن کمیته‌ای که از طرف مجلس برای بررسی حادثه کوی دانشگاه از سوی مجلس تشکیل شده است، گزارش خود را جمع‌بندی و ارائه کنند.»

شامگاه 25 خرداد سال گذشته گروهی از لباس شخصی‌ها به همراه گارد ویژه، به کوی دانشگاه تهران حمله‌ور شدند. فیلمی از این حمله اسفندماه گذشته توسط شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی پخش شد.

چندی پس از این حمله خشونت‌بار اعلام شد که علی لاریجانی دستور تشکیل کمیته‌ای به ریاست محمدحسن ابوترابی‌فرد به منظور بررسی این مسئله صادر کرده است.

چند ماه بعد یعنی ششم اردیبهشت ماه سال جاری، جمشید انصاری، نماینده فراکسیون اقلیت مجلس گفت که «اساسا کمیته‌ای برای پیگیری ماجرای حمله به کوی دانشگاه در مجلس تشکیل نشده که گزارشی در این زمینه ارائه کند.»

26 خرداد ماه نیز الیاس نادران، نماینده تهران تهدید کرد اگر مسئولان در رابطه با جزئیات حمله به کوی دانشگاه تهران اطلاع‌رسانی نکنند، او اطلاعات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

منبع: ایلنا

پیشینه
«منتظر گزارش مجلس درباره کوی دانشگاه نباشید»
نادران: اگر درباره کوی دانشگاه اطلاع‌رسانی نشود جزییات این حادثه را افشا می‌کنم


 


مراسم بیست و نهمین سالگرد کشته شدن آیت‌الله محمد حسینی بهشتی عصر روز گذشته (دوشنبه) بدون اطلاع قبلی در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

این مراسم خانوادگی یک روز پس از آنکه خانواده آقای بهشتی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند با در نظر گرفتن «جوانب گوناگون» مراسم شهدای هفتم تیر برگزار نمی‌شود، برگزار شده است.

علیرضا بهشتی در پایان این مراسم خانوادگی ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده بتوانند مراسم بزرگداشت را همچون ۲۸ سال گذشته در مسجد قبا در تهران برگزار کنند.

بیست و هشتمین مراسم بزرگداشت کشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، سال گذشته با حضور معترضان به نتیجه انتخابات برگزار شده بود.

در مراسم امسال، علیرغم اینکه بدون هیچ گونه اطلاع رسانی و به صورت خانوادگی برگزار شد، تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی سر مزار آیت‌الله بهشتی حضور پیدا کرده بودند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، ماموران امنیتی از شرکت کنندگان این مراسم که در واقع تنها خانواده بهشتی و تعدادی از آشنایان بودند، عکس و فیلم می‌گرفتند که این کار با اعتراض خانواده بهشتی مواجه شد.

نیروهای امنیتی همچنین یک عکاس را که در حال عکس برداری از مراسم بود دستگیر و از محل خارج کردند.

منبع: وب‌سایت کلمه


 


روسیه به دلیل توقیف اقلام ارسالی برای نیروگاه اتمی بوشهر از سوی آلمان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

دیپلما‌‌ت‌های غربی در سازمان ملل اعلام کردند که نماینده روسیه در این سازمان، توقیف کالاهای ارسالی به ایران توسط آلمان را تخطی از قطعنامه‌ شورای امنیت و عملی غیرقابل قبول خوانده است.

روسیه پیش از این نارضایتی خود از توقیف فناوری‌های ارسالی به ایران و بازجویی از افراد مرتبط با محموله‌های ارسالی توسط دولت آلمان را به اطلاع شورای امنیت رسانده بود.

گمرک آلمان در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ و ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی، محموله‌های ارسالی روسیه را بازرسی و رایانه‌ها و ماشین‌آلات کنترل کیفیت که به مقصد ایران بارگیری شده بود را توقیف کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهارشنبه ۹ ژوئن قطعنامه‌ای را تصویب کرد که تحریم‌های جدیدی علیه ایران به خاطر امتناع تهران از توقف غنی‌سازی اورانیوم را در نظر گرفته است.

این چهارمین قطعنامه‌ای است که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر تمایل نداشتن تهران در اجرای خواسته‌های جامعه جهانی مرتبط با برنامه هسته‌ای‌اش صادر می‌شود.

کنگره آمریکا نیز هفته پیش به اعمال تحریم‌های جدید یکجانبه علیه ایران رای موافق داد.

منبع: رویترز

پیشینه
فرماندهان سپاه در فهرست تحریم های تازه آمریکا
اتحادیه اروپا «صنعت نفت و گاز» ایران را تحریم کرد


 


غلامحسین الهام عضو حقوقدان شورای نگهبان، تبعیت از دستورات ولی‌فقیه را نشانه بصیرت دانسته و گفته که قابل قبول نیست خواص جامعه امروز بصیرت نداشته باشند.

آقای الهام ادعا کرده است کسانی که از راه ولایت «منحرف» شده‌اند می‌دانند «بر حق» نیستند و «عدم بصیرت خواص در سطوح عالی کشور در حقیقت نوعی جهت‌گیری انحرافی است.»

اظهارات این عضو شورای نگهبان در شرایطی ایراد می‌شود که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری اخیرا از آن دسته از مسئولان جمهوری که «بصیرت را شعار» و «دروغ را درایت» می‌دانند، انتقاد کرده بود.

شعار «بصیرت» برای نخستین‌بار با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال گذشته از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای مطرح شد.

آقای خامنه‌ای مدعی است که جامعه ایران با آغاز این اعتراض‌ها دچار «فتنه» شده و تنها با «بصیرت» است که می‌توان این «فتنه» را خنثی کرد.

خامنه‌ای و هوادارانش معتقدند تبعیت محض از گفته‌های وی نشانه «بصیرت» افراد در شرایط کنونی است.

غلامحسین الهام در بخش دیگری از اظهارات خود، وقف اموال دانشگاه آزاد را «برخلاف اصول و مبانی مدنی عمومی کشور» دانسته است.

وی گفته که این اقدام در واقع «کمک به ادامه حیات فتنه است.»

منبع: فارس

پیشینه
هاشمی: امروز دروغ را درایت و شعار را بصیرت می‌دانیم


 


زهرا رهنورد در پیامی با اشاره به خبرهایی که از حکم اعدام زینب جلالیان منتشر شده ضمن ابراز امیدواری به «شایعه» بودن این خبر خواستار «اندیشیدن» درباره حذف اعدام در ایران شده است.

خانم رهنورد در این پیام گفته است:‌ «آیا خدا را خوش می‌آید و شایسته است یک زن را که مظهر رافت و لطافت درهستی و در هر ملتی است، نابود و از از صحنه روزگار حذف کرد؟ به خصوص که زینب یک دختر جوان است.»

وی در ادامه خواستار آن شده که به همه به ویژه زنان و جوانان فرصت‌های جدیدی را در اختیار نهاده شود «تا بتوانند خود را و جایگاه خود را هم در نظام هستی وهم در نظامات سیاسی و اجتماعی بازیابند»

رهنورد افزوده است: «امروز بیش از دو سوم کشورهای جهان با این مجازات وداع کرده و مجازات دیگری جایگزین کرده اند. تجربه نشان داده است بسیاری از اعدام شدگان به ارشاد احتیاج داشته اند اما اعدام دریافت کرده اند.»

وی در پایان پیام خود نوشته: «امید است که فقط این مجازات برای زینب جلالیان شایعه باشد وگرنه بیایید یک بار برای همیشه شمشیر را نه از رو ببندید و نه از زیر و به جای آن با لبخند پر محبت به روی ملت بنگرید.»

منبع: جرس


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته