-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 06/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



تيم ملی اسپانيا، قهرمان اروپا در اخرين مسابقه مرحله يک هشتم پايانی جام جهانی با تک گل زيبای داويد وی يا يک بر صفر پرتغال را شکست داد و کريستيانو رونالدو و تيمش را حذف کرد.تيم ملی اسپانيا، قهرمان اروپا در اخرين مسابقه مرحله يک هشتم پايانی جام جهانی با تک گل زيبای داويد وی يا يک بر صفر پرتغال را شکست داد و کريستيانو رونالدو و تيمش را حذف کرد. اسپانيا در نيمه دوم برتر از پرتغال بود و توانست در دقيقه ۶۳ توسط گلزن اول خود دروازه محکم و مقاوم ادوآردو را فروريزد و مهيای مسابقه مرحله يکچهارم پايانی در روز شنبه با پاراگوئه شود. يک دقيقه بعد از شيرجه و ضربه سری که فرناندو لورنته زد و ادوآردو توپ را سينه اش مهار کرد، دروازه پرتغال فرو ريخت. ارسال پاس با ارزش و کوتاه توپ توسط آندرس اينيستا به ژاوی با ضربه پيچ دار او ابتدا توسط ادوآردو دفع شد، ولی توپ بازگشته را وی يا به زير ديرک افقی دروازه کوبيد و چرخش توپ به درون دروازه به گل مهم و پيروزی بخش اسپانيا بدل شد. در حالی که پرتغال سايه ای از درخشش کريستيانو رونالدو را به عنوان آس برنده در خدمت داشت، پس از يک نيمه اول برتر از نظر ايجاد خطر برای دروازه اسپانيا، در نيمه دوم تحت تاثير بازی مردان دل بوسکه قرار گرفت. اين تيم پس از خوردن گل هم بارها دروازه اش تهديد به سقوط شد و بارها دروازه بان پرتغال منجی دروازه اش بود. تنها در دقيقه های پايانی پرتغاليها نمایش محکمی برای گريز از شکست نشان دادند. آن چه که به يک ديدار تماشايی و نفسگير سايه انداخت خطاهای آشکار داوری به ويژه در دقيقه های آخر مسابقه بود که ترمز حمله های ديرهنگام ياران کارلوس کوئيروز را کشيد. هکتور بالداسی، داور آرژانتينی منهای چشم پوشی از خطای آشکار مدافع اسپانيا روی رونالدو در موقعيتی حساس، در لحظه های اوج تلاش واپسين لحظه های تيم پرتغال، با نمايش دروغين مدافع اسپانيا به اخراج رويی کاستا اقدام کرد. به گزارش خبرگزاريها سپ بلاتر، رييس فدراسيون بين المللی فوتبال روز سه شنبه پذيرفت که تکنولوژی الکترونيک بايد به کمک داوريها بيايد. فيفا تا کنون با استفاده از پديده های علمی در کار داوری مخالفت کرده بود. پرتغال تکيه اش بر کريستيانو رونالدو بود که دراين مسابقه کم فروغ ظاهر شد. در مجموع تيم پرتغال نيز منهای مسابقه با تيم ضعيف و از پاشيده کره شمالی، در سه مسابقه با ساحل عاج، برزيل و اسپانيا فاقد قدرت گلزنی بود و هيچ گلی به ثمر نرساند تا حذف از جام جهانی و نمايشی ضعيف تر جام جهانی دوره پيش طبيعی ترين نتيجه باشد. در مسابقه ای که ژاوی، هافبک تيم ملی اسپانيا بيشترين رای را برای بهترين بودن داشت، اين تيم ۶۱ در صد بازی صاحب توپ بود. و در نيمه دوم بارها به گلزنی نزديک شد که هربار هنر ادوآردو، دروازه بان پرتغال مانع کاميابی بيشتر آنان شد. بازی پرتغال بر خلاف نمايش اين تيم بی شکست از نوامبر ۲۰۰۸ تاکنون بود. در ۲۴ مسابقه ای که کوئيروز رهبری آن را بدست گرفته است، در ۲۰ مسابقه اين تيم بی شکست بوده است.
 


الکساندر دوکوف، رييس شرکت نفتی گازپروم روسيه روز سه شنبه گفت اين شرکت قصد دارد، تا پايان تابستان امسال مذاکرات الحاق به پروژه اناران در ايران را به پايان برساند. او در عين حال تاکيد کرده است، همه چيز به شرايط پيرامون ايران بستگی دارد. آقای دوکوف تاکيد کرده است، گاز پروم روسيه خواستار فعاليت در همان ميدانی است که پيش از اين لوک اويل ديگر شرکت نفتی روسيه در آن فعاليت داشت. شرکت نفتی لوک اويل روسيه، بزرگترين شرکت نفتی خصوصی روسيه پيش از اين اعلام کرد به علت تحريم‌های بين المللی از پروژه بهره برداری از بلوک اناران در ايران خارج می شود.  
 


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه اعلام کرد ، روسيه در مسئله تحويل سيستم های پدافند موشکی « اس-۳۰۰» به ايران، به طور قطع مفاد قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در قبال ايران را رعايت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری ريا نووستی، وزير امورخارجه روسيه با بيان اين مطلب به خبرگزاری ايتارتاس گفته است، ابزار اجرای عملی اين قطعنامه دستورات رييس جمهوری روسيه خواهد بود. به گفته آقای لاوروف ، در اين دستور فقط قيد خواهد شد که چه تسليحاتی جزو اين قطعنامه قرار خواهند گرفت. آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، پس از اعمال تحريم‌ها شورای امنيت عليه ايران، گفته بود اين قطعنامه شامل قرارداد فروش موشک های پيشرفته «اس ۳۰۰» به ايران نخواهد شد. اما کمی بعد يکی از مقام های کرملين تصريح کرد، تحويل سامانه ضدهوايی اس – ۳۰۰ به ايران  به منزله نقض قطعنامه شورای امنيت است.
 


علی بيکَس ، فعال اجتماعی و يکی از زندانيان حوادث پس از انتخابات شب دوشنبه، پس از تحمل بيش از يکسال حبس با حکم شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تبرئه و آزاد شد.   حميدرضا بيات، وکيل مدافع اين زندانی پس از انتخابات به راديو فردا گفت: علی بيکس از ۲۴خرداد ماه پارسال در زندان اوين بود و در دادگاه اوليه حکم هفت سال حبس تعزيری برايش صادر شده بود. اما دادگاه تجديدنظر حکم به برائت او داد. علی بيکس ، در يک سال بازداشت خود، حتی نتوانست از حق مرخصی استفاده کند. اين، عضو کميته اطلاع رسانی ستاد مرکزی ميرحسين موسوی در دوران بازداشت از بيماری های ريوی،  لثه و دهان به شدت رنج برده و از مراقبت های بهداشتی و درمانی بی بهره بوده است.  
 


تيم ملی فوتبال اسپانيا با پيروزی يک بر صفر در برابر پرتغال به جمع هشت تيم مرحله يک چهارم نهايی جام جهانی ۲۰۱۰ پيوست. شاگردان دل بوسکه توانستند با تک گل « داويد ويا »، گلزن اول اسپانيا به مرحله بعد صهود کنند. قهرمان اروپا در يک چهارم نهايی بايد به مصاف پاراگوئه برود که ژاپن نماينده آسيا را از پيش رو برداشت. در جمع هشت تيم حاضر در اين مرحله، آمريکای جنوبی با چهار نماينده بيشترين سهم را دارد. برزيل، آرژانتين، اروگوئه و پاراگوئه چهار نماينده منطقه آمريکای جنوبی هستند که به اين مرحله صعود کردند. اروپايی ها با سه نماينده در رتبه بعدی قرار دارند، آلمان، اسپانيا و هلند تيم های اروپايی حاضر در جمع هشت تيم مرحله يک چهارم نهايی جام جهانی هستند. تيم غنا نيز تنها نماينده قاره آفريقا در اين مرحله از بازيهاست تا قاره سياه نيز در يک چهارم نهايی جام نوزدهم بدون نماينده نباشد. قاره های آسيا و اقيانوسيه در اين دور از رقابت های جهانی فوتبال نماينده ای نخواهند داشت. رقابت های جام جهانی در  يک چهارم نهايی روز شنبه آينده از سرگرفته می‌شود.
 


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، که روز سه شنبه برای شرکت در مراسم ختم پدر محمدرضا عارف به مسجد دانشگاه صنعتی شريف رفته بود مورد «حمله گروهی ازنيروهای بسيجی» قرار گرفته است.مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، که روز سه شنبه برای شرکت در مراسم ختم پدر محمدرضا عارف،معاون اول رییس جمهوری ایران در دوران محمد خاتمی،  به مسجد دانشگاه صنعتی شريف رفته بود مورد «حمله گروهی ازنيروهای بسيجی» قرار گرفته است. به گزارش سحام نيوز، وب سايت رسمی حزب اعتماد ملی،مهدی کروبی در بدو ورود  ه مسجد دانشگاه صنعتی شریف با آنچه که اين وب سايت «عربده کشی تعدادی اراذل و اوباش بسيجی» خوانده روبه رو شده است. سحام نيوز می گويد اين گروه از نيروهای بسيجی با «الفاظ رکيک» و سردادن شعارهايی قصد برهم زدن مراسم ختم را داشتند، و مهدی کروبی برای حفظ شان مسجد و مراسم ختم پدر محمدرضا عارف از حضور در اين مراسم منصرف شده است. مهدی کروبی در واکنش به اين رويداد به «سحام نيوز» گفته است:« من بسيار متاسفم بسيجی که در زمان امام ۸ سال در جبهه ها جنگيد و از کشور دفاع کرد، کارش به جايی رسيده است که در دانشگاه ها با دانشگاهيان برخورد می کند، در مساجد مردم را کتک بزنند، در رای گيری ها تقلب، در خيابان ها به کشتار مردم، در ۱۴ خرداد جلوگيری از سخنرانی نوه امام، حمله به خانه، دفاتر و مساجد مراجع و در بسياری جاهای ديگر اقداماتی که نام و ياد بسيج را لکه دار کرده اند.» مهدی کروبی اضافه کرده است:« بنده می گويم اگر زمان شاه يک شعبان بی مخ بود، اکنون اين حاکميت صدها شعبان بی مخ تربيت کرده است و اين افراد بايد بدانند که مهدی کروبی تا آخر ايستاده است و آماده پرداخت هرگونه هزينه ای در اين راه است و تا گرفتن حق مردم از پا نخواهد نشست.» مهدی کروبی طی هفته های اخير انتقادات تندی را عليه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده است. در همين زمينه، مهدی کروبی با انتقاد از کسانی که به گفته او اعتراض‌های مردم به نتايج اعلام شده برای انتخابات را به منزله «مخالفت با ولايت‌فقيه» تلقی می‌کنند، از دامنه اختيارات ولی فقيه شديداً انتقاد کرده بود. وی نوشته بود: «با توسل به ولايت فقيه تيشه به ريشه قانون اساسی و جهوری اسلامی برخواسته از رأی مردم زده و اختيار و دامنه ولايت فقيه آن قدر توسعه داده شد که بعيد می‌دانم در مواردی اين مقدار اختيار از سوی خداوند به پيامبران و ائمه معصومين نيز داده شده باشد و حتی گمان نمی‌کنم که خدا چنين حقی برای چنين برخوردی با بندگان را برای خودش نيز در نظر گرفته باشد؟» مهدی کروبی ۲۳ خردادماه سال جاری نيز به هنگام حضور در منزل آيت الله يوسف صانعی، از مراجع تقليد شيعه درقم، مورد حمله گروهی از نيروهای لباس شخصی قرار گرفته بود. مهدی کروبی و اعضای خانواده‌اش در جريان حوادث پس انتخابات رياست جمهوری ايران بارها هدف حمله نيروهای طرفدار دولت قرار گرفته اند
 


نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز سه شنبه با اياد علاوی رقيب اصلی انتخاباتی خود ديدار کرد تا راهی برای خروج از بن‌بست سياسی تشکيل دولت جديد درعراق پيدا کند. نوری المالکی و اياد علاوی در تلاش برای تشکيل دولت جديد عراق پس از برگزاری انتخابات در اين کشور هستند، اما تلاش اين دو برای تشکيل دولت تاکنون بی نتيجه بوده است. در همين حال حسن اِسنيد  Hassan Sneid نماينده مجلس عراق گفته است هر دو رقيب ابراز تمايل کرده اند تا به تلاش های خود برای تشکيل دولت جديد، پيش از پايان تيرماه امسال سرعت بخشند. کريستوفر هيل، Christopher Hill سفيرايالات متحده در عراق نيز به خبرنگاران گفت چانه زنی ها در مرحله مقدماتی باقی مانده است اما او طرفين را به انجام گفت وگو با يکديگر تشويق کرده است.  
 


مهدی کروبی در واکنش به حمله عده ای موسوم به لباس شخصی‌ها که مانع از حضور او در مجلس ختم پدر محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی شدند، گفت: اگر زمان شاه يک شعبان بی مخ بود، اکنون اين حاکميت صدها شعبان بی مخ تربيت کرده است. به گزارش سايت سحام نيوز، نزديک به مهدی کروبی، او خطاب به اين افراد که با الفاظ رکيک و سردادن شعارهايی  مانع از حضورش در اين مراسم شدند، گفته است: اين افراد بايد بدانند که مهدی کروبی تا آخر ايستاده است و آماده پرداخت هرگونه هزينه ای در اين راه است و تا گرفتن حق مردم از پا نخواهد نشست. کروبی همچنين با اشاره به عملکرد بسيجيان در دفاع از ايران در هشت سال جنگ بين ايران و عراق تاکيد کرد:  بسيار متاسف شده است کار بسيجیان به جايی رسيده که در دانشگاه ها با دانشگاهيان برخورد می‌کنند، در مساجد مردم را کتک می زنند، در رای گيری ها تقلب کرده و در خيابان ها به کشتار مردم مشغولند. آقای کروبی گفته است: عملکرد اين افراد نام و ياد بسيج را لکه دار کرده است.  
 


تحريمهای تازه کنگره علاوه بر نفت و گاز ساير بخشهای مبادلات تجاری با ايران و بخصوص سرمايه گذاری خارجی و مشارکت غير مستقيم شرکت های سرمايه گذاری در معامله با ايران و يا واسطه های ايران را نيز در بر مي گيرد. تحريم های تازه کنگره آمريکا عليه ايران که در فاصله کوتاهی پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت و تحريم های تکميلی جامعه اروپا تصويب و برای قانونی شدن و اجرا در اختيار رييس جمهور آن کشور قرار گرفته، شديدترين مجموعه تنبيهاتی است که عليه ايران بموقع اجرا گذاشته خواهد شد. اگرچه سرفصل تحريم ها ی اخير کنگره در رسانه های خبری جهان مطرح گرديده ولی تاکنون به جزئيات مفاد تنبيهات کمتر پرداخته شده است. مسئولان دولتی و رسانه های داخلی ايران نيز تنها به بی اثر خواندن تحريمها اکتفا و از پرداختن کافی به مفاد آن پرهيز کرده اند. با اين وجود به نظر مي رسد عوارض اجرای تحريم های تازه امريکا بخصوص در بخش نفت و گاز و مبادلات بانکی تاثيری به مراتب قويتر از تحريمهای شورا ی امنيت بر جای بگذارد. مجموعه تحريمهای تازه کنگره آمريکا که انتظار ميرود تا قبل از ۴ ژوئيه- روز استقلال آمريکا، به امضاء اوباما رسيده و شکل قانون بگيرد بر اساس قانون تحريم ايران که در سال ۱۹۹۶ و زمان رييس جمهوری بيل کلينتون از تصويب کنگره گذشته بود تنظيم شده است. قانون تحريمهای تازه را ابتدا در ژانويه سال پيش مجلس نمايندگان امريکا با ۴۰۰ رای در برابر ۸ رای به تصويب رساند و متعاقبا سنای آمريکا نيز آنرا با ۹۰ رای در مقابل صفر تصويب کرد. پيش از روز پنجشنبه و تصويب نهايی طرح تحريمها از سوی گنگره کميسيون تلفيق خاصی مرکب از اعضاء مجلس نمايندگان و سنا تشکيل و طرح نهايی را ادغام و در اختيار کنگره قرار داد. د لايل کنگره برای تحريم در پيشگفتار طرح تنبيهات کنگره امريکا اعلام شده که تحريم های يک جانبه به دليل بی نتيجه ماندن تلاشهای ديپلماتيک برای برخورد با برنامه غير قانونی اتمی ايران، برنامه های توسعه سلاحهای کشتار جنبی و توسعه موشکهای بالستيک و حمايت از تروريسم جهانی اعمال ميشوند. اعضاء کنگره امريکا در مفاد تحريمهای تازه اعلام داشته اند که برنامه های اتمی ايران اعتبار امريکا را در منطقه مورد تهديد قرار داده است. آنها همچنين ياد آور شده اند که ايران در صورت اتمی شدن خواستار کنترل مناطق نفت خيز خليج فارس خواهد شد، بقای اسرائيل را مورد تهديد قرار خواهد داد، رژيم های ميانه روی عرب را متزلزل خواهد ساخت، تلاشهای امريکا برای استقرار آرامش و امنيت در عراق و افغانستان را خنثی خواهد ساخت، و با خشونت در مقابل تلاشهای صلح اعراب و اسرائيل ايستادگی خواهد کرد و حمايت از تروريسم جهانی و «جنگ با واسطه» توسط گروهای محلی را در منطقه تشديد خواهد کرد. هدف اين طرح مهار ايران و باز داشتن آن از ادامه روشهای کنونی است. بموجب اين طرح قانونی، دولت آمريکا، در صورت احساس ضرورت، و بمنظور پيشگيری از انتقال ادوات و فن آوری های حساس دارای قابليت استفاده دوگانه به ايران، مجاز به اعمال تنبيهات اضافی عليه جمهوری اسلامی شده است. در اين طرح همچنين مراتب دوستی مردم آمريکا با مردم ايران مورد تاکيد قرار گرفته و از اقدامات ضد حقوق بشر و مخالف آزادی های مذهبی دولت جمهوری اسلامی انتقاد شده است. در مقدمه طرح اعلام گرديده که اعتبارات تازه برای انتشار اقدامات ضد حقوق بشر دولت ايران، منجمله خشونتهای پس از برگزاری انتخابات خرداد گذشته در اختيار وزير خارجه امريکا قرار گيرد. با توجه به عصبانيت فوق العاده دولت ايران از خبر رسانی دو شبکه تلويزيونی بی بی سی و صدای امريکا و راديو های خارجی مانند راديو فردا و بی بی سی بخصوص طی رويداد های پس از انتخابات خردادماه، انتظار مي رود تامين اعتبارات تازه بيش از پيش موجب خشم دولت و مسئولان امنيتی و نظامی ايران بشود. تشديد تحريم های گذشته بموجب بند ۱۰۲ قانون تحريم های تازه، رييس جمهور آمريکا در مسير تحميل دست کم دو رشته تحريمهای جديد عليه اشخاص حقيقی، موسسات تجاری خصوصی و دولتی که در طرحهای مرتبت با برنامه های توسعه منابع نفتی ايران مبادرت به سرمايه گذاری نمايند قرار خواهد گرفت. شرط اعمال تحريم های تازه عليه اشخاص حقيقی و حقوقی، اقدام آنها نسبت به يک مورد سرمايه گذاری بالغ بر ۲۰ ميليون دلار، و يا مجموعه سرمايه گذاری های کوچک حد اقل ۵ ميليون دلاری -مشروط بر اين که مجموعه آنها در طول يکسال به ۲۰ ميليون دلار بالغ شود، در طرح های توسعه منابع نفت و گاز ايران است. در گذشته رقم سرمايه گذاری های مجاز خارجی در ايران دو برابر ارقام تازه بود. به اين ترتيب در آينده امکان اجرای طرحهای کوچک مرتبت با نفت و گاز و پتروشيمی نيز با کمک شرکای خارجی عملا از ميان خواهد رفت. به موجب تحريمهای تازه کنگره هر موسسه تجاری و شرکتی که در فروش کالاها، خدمات، عرضه مهارت فنی، فروش اطلاعات مورد استفاده در طرحهای مرتبت با توليد فراورده های نفتی ايران با ارزش ۲۰۰.۰۰۰ دلار يا بيشتر مشارکت کند مشمول تحريمهای تازه خواهد شد. در صورت مبادرت به هر معامله ای با ارزش کمتر از ۲۰۰.۰۰۰ دلار مشروط بر اين که مجموع معاملات در طول يک سال به يک ميليون دلار بالغ شود نيز شرکت طرف معامله با ايران مشمول تحريمهای تازه خواهد بود. همچنين فروش فراورده های نفتی با ارزش حد اقل ۲۰۰.۰۰۰ دلار و يا فروش يک ساله محموله های کوچکتر ولی با ارزش حد اقل ۱ ميليون دلار در سال توسط هر شخص حقيقی و يا حقوقی آنها را در شمول اين تحريمها قرار خواهد داد. رييس جمهور آمريکا مکلف به ارائه گزارش پيرامون وضعيت طرحهای توليد نفت، توسعه اتمی و يا سلاحهای شيميايی و بيولوژيکی ايران شده است. اين قانون شمول تحريم ها را با گسترش تعريف اشخاص حقيقی و حقوقی به موسسات مالی، موسسات بيمه، دلال ها و يا موسسه ای که زير مجموعه های خارجی را در اختيار دارند، موسسات وابسته دولتی و يا هر موسسه اعتباری بسط داده است. بعلاوه با تعميم تعريف منابع نفتی، نفت، فراورده های نفتی، نفت تصفيه شده، بنزين، گاز مايع، منابع گازی ، ميعانات گازی، تانکر های نفت و گاز و محصولات و تاسيسات و تجهيزات نگاهداری لوله های نفت و گاز و حمل و نقل نفت و يا انتقال گاز مايع نيز در شمول تحريمهای قرار داده شده. حذف واسطه ها با اجرای تحريم های تازه کنگره شرکت های بزرگ نفتی که در گذشته از راه بکار گرفتن شرکتها و يا واسطه های کوچک ادامه معامله نفتی با ايران، منجمله فروش فراورده های نفتی و يا خدمات را، امکان پذير مي ديدند مجبور به دست کشيدن از اين شيوه خواهند شد. به اين ترتيب ايران تنها ناگزير از خريد قاچاق و غير قانونی مواد نفتی و خدمات فنی گرديده و مجبور به پرداخت بهايی تا سه برابر بازار برای اين کالاها مي شود. در مورد طرحهای گاز نيز توسعه فازهای ۹ تا ۱۸ پارس جنوبی حتی در صورت فراهم بودن منابع مالی و تامين ساير نيازهای ضروری با تاخير های بسيار طولانی روبرو خواهد شد. اجرای طرح فروش گاز به پاکستان و افزايش صادرات گاز به ترکيه و پيوستن احتمالی ايران به خط لوله نابوکو نيز عملا منتفی خواهد شد. يکی از نيازهای خط لوله انتقال گاز به پاکستان ايجاد تلمبه خانه ها در مسير راه بمنظور ايجاد فشار لازم برای انتقال گاز است. خريد و نصب کمپرسور گازی برای خط لوله گاز پاکستان با اجرای تحريمهای تازه کنگره عملا منتفی ميشود. بخش های غير نفتی تحريمهای تازه کنگره علاوه بر نفت و گاز ساير بخشهای مبادلات تجاری با ايران و بخصوص سرمايه گذاری خارجی و مشارکت غير مستقيم شرکت های سرمايه گذاری در معامله با ايران و يا واسطه های ايران را نيز در بر مي گيرد. ايالات مختلف آمريکا معمولا اعتبارات مربوط به صندوقهای بازنشستگی و ذخاير پولی دولت محلی را در شرکت های سرمايه گذاری با سود بيشتر بکار ميگيرند. با اجرای قانون تازه استفاده از اين اعتبارات علی رغم آمادگی ايران برای پرداخت بهره بالاتر ناممکن خواهد شد. در مصوبه تازه کنگره به رييس جمهور امريکا توصيه شده که بانک مرکزی ايران را در شمول تحريمها ی تازه قرار دهد. مورد اخير صدور ضمانت نامه برای کالاهای صادراتی و خريد کالا توسط موسسات ايرانی و يا واسطه های مرتبط با ايران را بسيار دشوار خواهد ساخت. به اين ترتيب واردات کالا گرانتر و صادرات کالا از ايران دشوار تر خواهد شد. تاکنون پاره ای از شرکت های واسطه به خريداری کالا و خدمات و يا استفاده از اعتبارات به مقصد نهايی ايران و يا موسسات مرتبط با ايران مبادرت مي ورزيدند. از اين پس وزارت تجارت آمريکا مسئول نظارت دقيق بر اين امر شده و صادرات مجدد کالا و خدمات به مقصد نهايی ايران را با استفاده از تمامی امکانات سيستم های اطلاعاتی عهده دار مي شود. اين قانون يک سال پس از اجرا ( سه ماه پس از به امضاء رسيدن ) تمديد و از آن پس هر شش ماه يک بار تجديد و يا اصلاح خواهد شد. در صورت تغيير روش ايران اجرای قانون تازه مي تواند پس از سه ماه متوقف شود. با اجرای اين قانون توليد نفت خام ايران بصورت مستمر کاهش يافته و صادرات نفت خام ايران نيز تدريجا متوقف خواهد شد.
 


به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، حسين موسويان، ديپلمات ارشد سابق جمهوری اسلامی در مطلبی که در دانشگاه پرینستون نوشته، به واشينگتن پيشنهاد کرده خصومت ها را کنار گذاشته و در منافع مشترک منطقه ای، با تهران گفت وگو کند. حسين موسويان، ديپلمات ارشد سابق جمهوری اسلامی به واشينگتن پيشنهاد کرده خصومت ها را کنار گذاشته و در منافع مشترک منطقه ای، با تهران گفت وگو کند. روزنامه وال استريت جورنال، در مطلبی به زندگی و گفته های حسين موسويان، ديپلمات سابق جمهوری اسلامی که در حال حاضر در دانشگاه پرينستون آمريکا است، پرداخته است. به نوشته اين روزنامه، آقای موسويان از عالی ترين مقامات جمهوری اسلامی است که در طول يک سال گذشته و در مقاومت سياسی در برابر محمود احمدی نژاد، ايران را ترک گفته اند. روزنامه وال استريت جورنال به نقل از کسانی که با آقای موسويان ديدار دارند، نوشته که او به شدت نگران وضعيت ايران پس از جريان انتخابات رياست جمهوری سال گذشته است. در مطلبی که آقای موسويان نوشته و وال استريت جورنال نسخه ای از آن را به دست آورده و از آن نقل کرده، وی از آمريکا خواسته با ايران گفت وگو کرده و تنش های منطقه ای را کاهش دهد. به نوشته آقای موسويان، حتی دولتی که در ايران رياست آن از معترضان فعلی تشکيل شده باشد، صنايع پايه اتمی و ساخت سوخت اتمی را رها نخواهد کرد. وی با اين حال می گويد بهبود روابط با تهران می تواند امکانات و اقدامات امنيتی و هشداردهنده لازم را فراهم کند تا هيچگونه نگرانی از ساخت بمب اتمی ايجاد نشود.        بیشتر بخوانید: منوچهر متکى: براى مقابله با قطعنامه حرکت‌هاى ایذایى طراحى کرده‌ایم احمدی‌نژاد: برای ادب‌ کردن غربی‌ها تا دو ماه دیگر مذاکره نمی‌کنیم بان گی مون: تحريم ایران به معنای پايان گفت‌وگو نيست در نوشته آقای موسويان که چاپ شده و فقط درون دانشگاه پرينستون توزيع شده، آمده است:«تحريم های اخير شورای امنيت، موضع جمهوری اسلامی در مسئله اتمی را نرم نمی کند که بيشتر به سوی راديکال تر شدن خواهد رفت.» حسين موسويان همچنين در نوشته خود پيشنهاد کرده آمريکا به سمت گفت وگوی گسترده با ايران رفته و بر اساس منافع منطقه ای در عراق و افغانستان، امنيت منطقه ای در خليج فارس و انتقال بازار انرژی، با ايران به مذاکره وارد شود. وی نوشته است:«گفت وگوی سازنده ميان تهران و واشينگتن برای ساختار امنيت منطقه ای حساس است و ۳۰ سال خصومت ميان دو طرف، فقط به فقدان امنيت منطقه ای منجر شده است.» حسين موسويان در مورد نارضايتی های داخلی در ايران نوشته که بعيد است دستگاه قدرت و رهبری در ايران به زودی تغيير کند و اگر اين تغيير قرار است در راه باشد، بايد تغيير از درون باشد. وی به واشينگتن پيشنهاد کرده صبر را در سياست خارجی خود لحاظ کند چرا که هرگونه بهبود روابط ايران و آمريکا نه کار چند ماه، که کار چند سال خواهد بود. آقای موسويان نوشته:«تغيير رژيم در آينده نزديک در افق ايران نخواهد بود و ايران در موقعيت قبل از وقوع انقلاب قرار ندارد. آنچه در خيابان های ايران می بينيد، چالشی داخلی است که نتيجه نهايی آن، تاثير گسترده ای در سياست داخلی و خارجی ايران خواهد داشت.» «پناهنده نمی شوم» حسين موسويان برای مقامات رسمی و ديپلمات های آمريکايی و اروپايی آدم مهمی است چرا که از زمان تلاش های جمهوری اسلامی برای آزاد سازی گروگان های آمريکايی در لبنان در سياست خارجی ايران حضور داشته و بعد هم سفير بوده و با غرب درباره تاسيس دولت جديد در افغانستان در زمان حمله آمريکا و متحدان مذاکره کرد و پس از آن هم که در هيات مذاکرات اتمی حضور فعال داشت. حسين موسويان سه سال پيش دستگير شده و به اتهام جاسوسی به زندان افتاد. پرونده اش با ممنوعيت داشتن هرگونه منصب ديپلماتيک، به پايان رسيد. شهريورماه سال پيش بود که موسويان که ۵۳ سال دارد به عنوان پژوهشگر ميهمان به مدرسه روابط عمومی و بين المللی وودرو ويلسون در دانشگاه پرينستون وارد شد و کار بر روی برنامه اتمی جمهوری اسلامی و روابط ايران و آمريکا را شروع کرد. نه دولت باراک اوباما و نه دانشگاه پرينستون در مورد ديپلمات ايرانی که در آمريکا اقامت گزيده چيزی نگفتند اما به گفته ديپلمات های اروپايی و آمريکايی کار موسويان در مورد نوع تصميم گيری تهران، مورد موشکافی دقيق قرار دارد. آقای موسويان در نخستين گفت وگوی مطبوعاتی خود پس از حضور در پرينستون، اعلام کرد برای جلب حمايت سياسی برای جنبش سبز، جنبش اعتراضی ايران به آمريکا نيامده است. وی تاکيد کرد که تمرکز خود را بر روی کار دانشگاهی گذاشته، ضمن اين که مشغول بهبود عوارض دوران زندان است. همچنين گفته که به ايران بازمی گردد. به نوشته وال استريت جورنال، آقای موسويان گفت:«من نيازی به پناهندگی از هيچ کشوری ندارم وهيچ گاه درخواست پناهندگی نخواهم کرد.» ديپلمات های اروپايی و آمريکايی، خروج آقای موسويان را به عنوان نشانه ای خطرناک می دانند که گروهی قصد دارد تمامی ميانه رو ها و سياستمدارانی که نگاهی به غرب دارند را از جريان کنار بزند. در مقابل، محمود احمدی نژاد و آيت الله علی خامنه ای، مهره های ايدئولوژيک و اعضای گروه های نظامی را به جای آنها منصوب می کنند. به گفته اين ديپلمات ها، آقای موسويان از ديپلمات های ارشدی بوده که هم غرب را می شناخته و هم درک خوبی از قدرت واقعی در ايران داشته است. وی به عنوان مشاور سياست خارجی آيت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، کار کرده است. يک ديپلمات اروپايی به وال استريت و در توصيف آقای موسويان گفت:«او يک ديپلمات ارشد و کارآمد بود که می خواست کشور به سمت درست برود و او بخشی از حاکميت نظام اسلامی در ايران بود که خواهان رابطه بهتر و بيشتر ايران با ديگر کشورهای جهان هستند.» حسين موسويان از جمله سياستمدارانی است که از زمان موضعگيری جدی و علنی در جريان انتخابات رياست جمهوری در مقابل محمود احمدی نژاد، يا با مشکل مواجه شده و يا به حاشيه رانده شده اند. به گزارش وال استریت جورنال، يک ديپلمات غربی می گويد محمود جواد ظريف، نماينده و سفير سابق جمهوری اسلامی در سازمان ملل، به نوعی در حصر خانگی در ايران قرار دارد. حتی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی هم قرار دست به ساختن پايگاه های سياسی در خارج از مرزهای ايران زده اند.
 


پاراگوئه با شکست پنج بر سه ژاپن در ضربه های پنالتی راهی دور يک چهارم نهايی جام جهانی ۲۰۱۰ شد. در ادامه دور دوم رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی، ديدار دو تيم ژاپن و پاراگوئه در  پايان ۱۲۰ دقيقه تلاش دو تیم، بدون گل پايان يافت. اما در ضربه های پنالتی، «کومانو» ی ژاپنی نتوانست ضربه خود را به گل تبديل کند تا به اين ترتيب قاره آسيا نماينده ای در دور يک چهارم نهايی این رقابت ها نداشته باشد. پاراگوئه در يک چهارم نهايی با برنده تنها بازی باقی مانده در اين دور، با اسپانيا يا پرتغال بازی خواهد کرد.  
 


مرتضی تمدن، استاندار تهران يک روز پس از اظهارات معاون محمود احمدی نژاد که خواستار شناسايی و دستگيری به گفته او «عوامل فتنه» در ادارات دولت شده بود، می گويد استانداری تهران هيچ برنامه ای برای برخورد با فتنه گران در سازمان ها و ادارات دولتی ندارد. استاندار تهران در عين حال گفته است، اگر کسانی که طبق ضوابط و قوانينی که وجود دارد از انجام وظايف خود کوتاهی کنند ادارات بر اساس ضوابط با اين افراد برخورد می کند. لطف الله فروزنده، معاون توسعه مديريت و سرمايه انسانی محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه خواستار شناسايی به گفته او « عوامل فتنه» در دستگاههای اجرايی شده بود. به گفته آقای فروزنده، اين کارمندان با کم کاری، کارشکنی و ساختن وبلاگ به مخالفان دولت کمک می کنند.
 


پس از ۱۲۰ دقيقه پيکار بدون گل سرانجام پاراگوئه در ضربه های پنالتی پنج بر سه ژاپن را شکست داد و به مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی ۲۰۱۰ راه يافت.پس از ۱۲۰ دقيقه پيکار بدون گل سرانجام پاراگوئه در ضربه های پنالتی پنج بر سه ژاپن را شکست داد و به مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی ۲۰۱۰ راه يافت. ژاپن با اين شکست خارج از جريان بازی و به جبر ضربه های تعيين کننده پنالتی، سربلند از جام بيرون رفت. اين تيم ارزشمند آسيايی در هيچ مسابقه ای حالت يک تيم مغلوب نداشت و در برابر تيم با تکنيک و با ارزش پاراگوئه هم لحظه ای بازی را به حريف نسپرد. در حالتی که دو تيم آرايش ۳-۳-۴ داشتند و تيم آمريکای جنوبی بيشتر در زمين ژاپن توپ را در اختيار داشت، تيم آسيايی با هافبکهای شوت زن خود در پی عافلگير ساختن حريف رده بالاتر در رده بندی فيفا بود. در دقيقه ۲۰ لوکاس باريوس يخ بازی را آب کرد و چرخش عالی با توپ، او را با کاواشيما، دروازه بان ژاپن تک به تک ساخت. اما نوک پای نه چندان کاری او با پای دروازه بان برخورد و توسط يک مدافع توپ سرگردان از مقابل دروازه دور و خطر رفع شد. دو دقيقه بعد شليک عالی دايسوکه ماتوسويی، هافبک ژاپن، از پشت محوطه جريمه با دخالت خوستو ويلار (دروازه بان پاراگوئه) و برخورد با ديرک افقی دروازه به تور نرسيد. در دقيقه ۲۶ و در پی يک ضربه کرنر سانتاکروز يک فرصت عالی را هدر داد و توپ را به کنار دروازه زد. شليک هوندا در دقيقه ۳۷ از کنار دروازه ويلارگذشت. در نيمه دوم با چند بار نمود ضعف داوری، بازی به خشونت و درگيريهای سختگيرانه کشيد. در دقيقه ۶۳ ژاپن تا يک قدمی گشودن دروازه پاراگوئه پيش رفت، اما پرش بلند و ضربه سر توليو از کنار دروازه حريف گذشت. هراس دو تيم از خوردن يک گل بازی را به حالت احتياط آميز و همراه با برخوردهای پياپی ميان بازيکنان دو تيم کشيد. با مصدوميت پياپی بازيکنان بازی بدون گل، سرنوشتش به وقت اضافی سپرده شد و هنگامی که مهاجمان در برابر مدافعان ناکام ماندند، برای نخستين بار در مرحله يکهشتم پايانی ضربه های پنالتی تعيين کننده شد. ضربه هايی که به برتری و صعود پاراگوئه انجاميد و دروازه بان موفق ژاپن در طول بازی، در اين ضربه ها ناموفق نشان داد. برخورد پنالتی سوم ژاپنی به ديرک افقی دروازه باعث شکست ژاپنی ها شد و با توجه به اين که هيچ يک از دروازه بانان دو تيم تاثير مستقيم در خنثی کردن ضربه های پنالتی نداشتند، تيم ژاپن فرصت زدن ضربه پنج را نيافت. پاراگوئه روز شنبه در ژوهانسبورگ با برنده اسپانيا – پرتغال در مسابقه يکچهارم پايانی بازی خواهد کرد.
 


خانواده های زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين از دادستان تهران خواسته اند تا شرايط رفاهی اين بند از زندان اوين را بهبود ببخشد. به گزارش سايت کلمه، خانواده‌های اين زندانيان همچنين از عباس جعفری دولت‌آبادی درخواست کرده اند تا کتابخانه اين بند را بازگشايی کند تا زندانيان بتوانند از اين کتابخانه استفاده کنند. به گزارش کلمه، بند ۳۵۰ زندان اوين در زيرزمين يکی از طبقات اين زندان قرار دارد و از امکانات رفاهی محدودی برخورداراست و هم اکنون بيش از ۲۰۰ نفر از زندانيان حوادث پس از انتخابات در آن نگهداری می شوند . هم اکنون عليرضا بهشتی شيرازی، عبدالله مومنی، علی عرب مازاريزدی ، کيوان صميمی ،مجيد دری، بهمن احمدی امويی، حسين نورانی نژاد، فرامرزعبدالله نژاد، مهدی فتاح بخش، ضيا نبوی، فرزاد مددزاده، علی تاجرنيا، رجبعلی داشاب، علی زاهد،احمدکريمی، مجيد توکلی ، قربان بهزاديان نژاد ،حسين باستانی‌نژاد از جمله زندانيان بند ۳۵۰ هستند.
 


رييس سازمان بازرسی کل کشور گفته است: تخلف و فساد در دستگاه‌های اجرايی زياد است. مصطفی پورمحمدی در عين حال با انتقاد از نبود نظارت و ارزيابی کافی بر روند اعطای وام های کلان و تسهيلات بانکی، بزرگترين وام گيرندگان از بانک‌ها را شرکت های دولتی معرفی کرده است. رييس سازمان بازرسی کل کشور، بخش مهمی از معوقات بانک ها و مشکل باز پرداخت بدهی وام گيرندگان را مربوط به شرکت های دولتی دانست. براساس گزارش های دستگاههای مختلف، بانکهای ايران نزديک به  ۵۰ هزار ميليارد تومان (۵۰ ميليارد دلار) مطابات معوقه دارند که توان وصول آنها را ندارند.  
 


رابرت اينهورن، مسئول هماهنگی تحريم های ايران در وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه گفته است : اروپا بايد تحريم های سخت عليه عليه ايران را کند تا از اين طريق مقامات جمهوری اسلامی به بازگشت به مذاکرات هسته ای ترغيب شوند. رابرت اينهورن، مسئول هماهنگی تحريم های ايران در وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه گفته است : اروپا بايد تحريم های سخت عليه عليه ايران را کند تا از اين طريق مقامات جمهوری اسلامی به بازگشت به مذاکرات هسته ای ترغيب شوند. رابرت اينهورن می گويد با مقامات اتحاديه اروپا در بروکسل درباره اقداماتی که اين اتحاديه پس از توافق رهبران در ماه گذشته در قبال ايران در پيش خواهند گرفت مذاکره کرده است. اين ديپلمات آمريکايی که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است:« اميدواري ما اين است که در رويکرد (و استراتژی) فشار ، تحريم های شديد تری اعمال شود، تحريم ها رهبران ايران را تشويق خواهد کرد تا به پای ميز مذاکره آمده و با همکاری ما به راه حلی برای مساله هسته ای دست پيدا کنيم». رابرت اينهورن اضافه کرده است: ما از بيانيه ۱۷ ژوئن شورای اروپا استقبال می کنيم . اين بيانيه سياسی قوی بود که می تواند به اقدامات موثر برای افزايش هزينه حکومت ايران بينجامد مسئول هماهنگی تحريم های ايران همچنين گفته است: اين يک بيانيه سياسی قوی بود. اکنون نياز است که اين بيانيه سياسی به اقدامات مشخص و قابل تحقق بدل شوند. رهبران اتحاديه اروپا ۱۷ ژوئن (۲۷ خردادماه) بر سر تحريم‌های بيشتر ايران در بروکسل به توافق رسيدند؛ اين تحريم‌هابا فراتر رفتن از قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شامل بخش بازرگانی و از جمله کالاهايی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می‌دهد؛ بخش بانکداری،‌بيمه و ترابری اقداماتی برای منع سرمايه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالايشگاهی ايران خواهد بود. رابرت اينهورن همچنين با اشاره به اين که «همه اين بخش ها مهم هستند»، گفته است: ما اميدوار به تحريم های مشخص و قوی فراگير هستيم. شورای امنيت سازمان ملل متحد در روز ۲۰ خرداد ماه امسال چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران، قطعنامه ۱۹۲۹، را تصويب کرد. در همين زمينه، اتحاديه اروپا و آمريکا درراستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ و افزايش فشار بر ايران دست به اعمال تحريم‌های يکجانبه ای عليه ايران زده اند.. خزانه‌داری آمريکا در چارچوب اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت عليه ايران، فرمانده سپاه و وزير دفاع ايران را به همراه تعدادی از شرکت‌های نفتی، يک بانک دولتی و نيروی هوايی و فرماندهی موشکی سپاه در فهرست تحريم خود قرار داد. تحريم‌های تازه امريکا نخستين دسته از اقدامات دولت آمريکا در چارچوب اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران بود در همين زمينه، کنگره امريکا نيز هفته گذشته تحريم های تازه ای را عليه ايران تصويب کرد که بخش انرژی ايران را هدف قرار می دهد.
 


ایران یک بار دیگر ادعا کرده است که شهرام امیری، «دانشمند هسته‌ای ایران» توسط آمریکا ربوده شده و یک شبکه خبری آمریکایی می گوید وزارت اطلاعات ایران از طریق تهدید به آسیب رساندن به پسر شهرام امیری او را وادار به انتشار ویدئویی از طریق اینترنت کرده است.در حالی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی یک بار دیگر ادعا کرده است که شهرام امیری، یک «دانشمند هسته‌ای ایران» با همکاری عربستان سعودی و ایالات متحده ربوده شده است، یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که وزارت اطلاعات ایران از طریق تهدید به آسیب رساندن به پسر شهرام امیری او را وادار به انتشار ویدئویی از طریق اینترنت کرده است. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود در تهران یک بار دیگر ایالات متحده آمریکا را به ربودن شهرام امیری، یک دانشمند هسته‌ای ایران، متهم کرده است. بیشتر بخوانید: ایران سفیر سوئیس را در ارتباط با شهرام امیری احضار کرد وی با متهم کردن آمریکایی‌ها به «دروغگویی» گفته است: «آنها می گفتند هیچ خبری از شهرام امیری ندارند، البته آنها حضرت عباس ندارند اما قسم‌هایی می‌خوردند که معلوم نبود چه کسی بود. اما آشکار شد که چقدر راحت دروغ می‌گویند ما پیگیر موضوع هستیم امیدواریم هموطن ما هر چه زودتر به سوی خانواده و کشور برگردد.» این در حالی است که روز دوشنبه شبکه خبری ای‌بی‌سی‌ آمریکا به نقل از منابع آگاه آمریکایی اعلام کرد، وزارت اطلاعات ایران تهدید کرده بود، در صورتی که آقای امیری با انتشار یک پیام ویدئویی از طریق اینترنت، نگوید از سوی آمریکا ربوده شده است، «پسرش را آزار خواهند داد.» بر اساس این گزارش شهرام امیری که از طریق عربستان سعودی به ایالات متحده پناهنده شده و هم اکنون در ایالت آریزونا ساکن است، در اوایل سال جاری میلادی یک بار با خانواده‌اش در ایران تماس می‌گیرد. هنگامی که وی برای بار دوم قصد تماس با همسر و پسرش را داشته است، ماموران وزارت اطلاعات تلفن را برداشته و او را تهدید می‌کنند، تا به خواسته آنها در زمینه « اعتراف به ربوده شدن توسط آمریکا» تن دهد. از این رو در دوشنبه شب، ۱۷ خرداد، تلویزیون دولتی ایران یک فیلم ویدوئی ضبط شده از طریق وب‌کم پخش کرد که در آن فردی که خود را شهرام امیری معرفی می‌کند، از ربودن خود توسط سرویس‌های امنیتی ایالات متحده و عربستان سعودی پرده بر می‌دارد. وی در این پیام ویدئویی که گویا وزیر خارجه ایران هم به آن استناد کرده است، همچنین گفته است که هم اکنون در شهر توسان در ایالت آریزونای آمریکاست و در ۱۳ خرداد ۸۸ در عملیاتی مشترک بین تیم‌های اطلاعاتی سیا و استخبارات عربستان، در شهر مدینه ربوده شده است. شهرام امیری در این ویدئو همچنین گفته است، هدف اصلی از ربودن وی «اعمال فشار سیاسی به جمهوری اسلامی و اثبات دروغ‌هایی است که آمریکا علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.» در این میان بر اساس گزارش ای‌بی‌سی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که آقای امیری سال‌ها با آن همکاری می‌کرد و اطلاعات مهمی درباره فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در اختیار آن قرار داده است، بلافاصله پس از اطلاع یافتن از انتشار این ویدئو اقدام به انتشار ویدئوی دیگری درباره شهرام امیری می‌کند. در این فیلم آقای شهرام امیری می‌گوید که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارد و اطمینان می‌دهد که آزاد و در امان است. وی همچنین تصریح کرده است که یک ایرانی است که هیچ اقدامی علیه میهن خود انجام نداده است و آرزویش دیدن ایران و مردم ایران «بر فراز قله‌های پیشرفت و موفیقت» است. آقای امیری همچنین در ویدئوی دوم گفته است که تجریه تحقیقات تسلیحاتی ندارد و صرفاً برای تحصیل به آمریکا رفته است تا مدرک دکترای خود را در زمینه فیزیک بهداشت دریافت کند. وی در پایان این ویدئو ابراز اطمینان می‌کند که دولت جمهوری اسلامی از خانواده‌اش مراقبت و حمایت خواهد کرد و می‌خواهد خانواده‌اش بدانند که هرگز آنها را ترک نکرده و همیشه عاشق و دوستدار آنهاست. این درحالی است که مقام‌های ایرانی می‌گویند، آقای امیری اوائل خرداد ماه ۸۸، در حالی که برای انجام عمره مفرده به عربستان سفر کرده بود، ناپدید شد و پس از چند ماه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران ایالات متحده را متهم کرد که این شهروند ایرانی را در عربستان ربوده است و عربستان را در این زمینه مسئول دانست. از سوی دیگر یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت درخواستی از سوی ایران در باره بازگرداندن شهرام امیری از هرگونه توضیحی در این باره خودداری کرده است.
 


براساس گزارش های رسیده، در دو روز گذشته دو تن دیگر از فعالان حقوق معلمان در ایران به نام های مختار اسدی و محمد باقری، در تهران و کرج بازداشت شدند. براساس همین گزارش ها شماری از اعضای کانون صنفی معلمان ایران طی روزهای اخیر، تهدید تلفنی شده و از آنان خواسته شده است که فعالیت هایشان را در جهت احقاق حقوق معلمان ادامه ندهند. پیشتر، شماری از فعالان حقوق معلمان، از جمله علی اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی ، دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، بازداشت شده بودند. این بازداشت ها با اعتراض فدراسیون آموزش بین المللی روبرو شده و این نهاد بین المللی خواستار آزادی تمام فعالان حقوق معلمان شده است.
 


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، امروز در اسراییل فاش کرد که کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده اند برای حل مسئله سوخت نیروگاه تهران، نشستی با شرکت کارشناسان ایرانی و کارشناسان این سه کشور تشکیل دهد. یه گزارش خبرگزاری ایتار تاس،سرگئی لاوروف گفت این پیشنهاد در پاسخ به طرح ترکیه و برزیل ارائه شده و مشروط است به این که ایران غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را متوقف کند. براساس طرحی که ترکیه و برزیل در ماه گذشته ارائه کردند اورانیوم اندک غنی شدۀ ایران، در ترکیه، با سوخت هسته ای برای نیروگاه تهران، مبادله می شود. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز( دوشنبه ) گفت : ایران برای تادیب طرف های مذاکره، مذاکرات هسته ای را دو ماه به تعویق می اندازد؛ اما منوچهر متکی، وزیرخارجه ایران ، امروز گفت : این تعویق، موضوع سوخت نیروگاه اتمی تهران را در بر نمی گیرد.
 


وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه از پیشنهاد سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه مبنی بر دیدار کارشناسان این سه کشور با جمهوری اسلامی با هدف بحث درباره توافق‌نامه مبادله سوخت اتمی خبر داد. شرط این دیدار توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد اعلام شده است.وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه از پیشنهاد سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه مبنی بر دیدار کارشناسان این سه کشور با جمهوری اسلامی با هدف بحث درباره توافق‌نامه مبادله سوخت اتمی خبر داد. شرط این دیدار توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد اعلام شده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در جریان دیدار خود از اسرائیل اعلام کرد که گفت‌وگو و مذاکره درباره مبادله سوخت اتمی برای ایران با شرط توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد و تحت پوشش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد. اعلام این شرط در حالی است که جمهوری اسلامی بارها از توقف غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران سر باز زده و به همین دلیل مشمول چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل شده، و مقامات تهران نیز غنی‌سازی را خط قرمز خود اعلام کرده‌اند. به گفته وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد سه کشور آمریکا و روسیه و فرانسه پاسخی است به توافق سه‌جانبه تهران که در اردیبهشت‌ماه گذشته بین ایران و ترکیه و برزیل به امضا رسید. بنا بر توافق سه‌جانبه ايران و برزيل و ترکيه که در تهران امضا شد و از آن به عنوان «توافق تهران» ياد می‌شود، جمهوری اسلامی ايران متعهد شد ۱۲۰۰ کيلوگرم از ذخیره اورانيوم کم‌غنی‌شده خود را در ترکيه به امانت بگذارد و در مقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند. از سوی دیگر در جریان تلاش کشورهای غربی برای به تصویب رساندن دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران و پس از تصویب آن، مقامات جمهوری اسلامی بارها تهدید کردند که با وجود تحریم‌های تازه، توافق تهران برای‌شان محلی از اعراب نخواهد داشت. خبرگزاری ایتارتاس روسیه از قول وزیر خارجه این کشور، هدف از پیشنهاد اخیر آمریکا و فرانسه و روسیه را «حل مسائل مربوط به تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران» عنوان کرده است. سرگئی لاوروف با تأکید بر این که شرط به اجرا درآمدن این پیشنهاد آن است که ایران «خود غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند» گفته است که از تهران انتظار «پاسخ سازنده» دارد. پیشنهاد تازه سه کشور آمریکا و روسیه و فرانسه موسوم به «گروه وین» در حالی مطرح شده است که محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه اعلام کرد برای «ادب» کردن کشورهایی که به قطعنامه چهارم علیه تهران رأی دادند تا دو ماه دیگر،‌ پایان مردادماه، با آنها درباره برنامه هسته‌ای مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. روز بعد، سه‌شنبه، وزیر امور خارجه آقای احمدی‌نژاد در این باره توضیح داد که «ادب کردن» کشورها و عدم مذاکره با آنها گفت‌وگو درباره مبادله سوخت اتمی را شامل نمی‌شود. سرگی لاوروف همچنین در واکنش به گفته رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ،‌ سیا، مبنی بر این که ایران «امکان ساخت دو بمب اتمی را دارد» این اطلاعات را تازه ندانست. آقای لاوروف در مقابل گفت: «اگر سیا اطلاعاتی دارد که ثابت می‌کند ایران واقعاً غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی را آغاز کرده، این اطلاعات تازه است و ما به بررسی آن علاقه‌مندیم.» این در حالی که دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد. در واکنش به گفته رئیس سازمان سیا، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز اظهارات او درباره قابلیت تولید دو بمب اتم در ایران را تکذيب کرده و آن را «جنگ روانی» خوانده است.
 


روسیه روز دوشنبه، هفتم تیرماه نسبت به توقيف برخی تجهیزات خاص ارسالی به ایران توسط برخی از کشورها، نزد شورای امنیت شکایت کرد و این توقیف‌ها را خلاف قوانین سازمان ملل و چارچوب تحریم‌های شورای امنیت دانست.روسیه روز دوشنبه، هفتم تیرماه نسبت به توقيف برخی تجهیزات خاص ارسالی به ایران توسط برخی از کشورها، نزد شورای امنیت شکایت کرد و این توقیف‌ها را خلاف قوانین سازمان ملل و چارچوب تحریم‌های شورای امنیت دانست. آن طور که خبرگزاری رویترز اشاره کرده است اشاره روسیه به توقیف‌ محموله ارسالی روسیه به ایران و همچنین بازداشت چندین نفر به ظن زیر پا گذاشتن قانون منع صادرات تکنولوژی‌های «دارای کاربرد دوگانه» به ایران در چندماه اخیر در آلمان اشاره داشته باشد. گمرک آلمان در نوامبر ۲۰۰۹ و ژانويه ۲۰۱۰ تجهیزات ارسالی روسیه را که در ساخت و تکمیل رآکتور آب سبک نیروگاه بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل مغایر بودن ماهیت این کالاها با قوانین اتحادیه اروپا، توقیف کرد. همچنین مأمورین گمرک آلمان در ماه مه سال ۲۰۱۰ نیز چند بازرگان تبعه کشور آلمان را که مظنون به خرید تجهیزات تکنولوژیکی برای نیروگاه بوشهر ایران بودند، دستگیر کردند که به دنبال آن روسیه نیز مراتب نارضایتی خود از این بازداشت را به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کرد. اکنون به گزارش رویترز ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، در دیدار با اعضای شورای امنیت بدون ذکر نام آلمان اعلام کرده است که مسکو از اقدامات برخی «کشورهای ثالث» مبنی بر جلوگیری از ارسال تجهیزات خاص به ایران، ناخشنود است. ویتالی چورکین چنین اقداماتی را تخطی از مفاد قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران دانست و آن‌ را «غیرقابل قبول» خواند. اعتراض روسیه در حالی است که سران اتحادیه اروپا بر این باورند که ارسال برخی محموله‌ها اگرچه ممکن است بر مبنای قطعنامه شورای امنیت خالی از اشکال باشد، اما بر طبق قوانین اتحادیه اروپا قابل قبول نیست. دیپلمات‌های غربی معتقدند که تلاش برای راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر که به گفته مقامات روسی تابستان امسال  را‌ه‌اندازی خواهد شد ، موجب ایجاد تنش‌ دیپلماتیک میان قدرت‌های غربی مخالف برنامه هسته‌ای ایران و کشورهایی نظیر روسیه و چین شده است. دو کشوری که به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی کماکان به تجارت با ایران می‌پردازند. جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که در برنامه هسته‌ای خود مقاصدی «صلح‌آمیز» را دنبال می‌کند، اما کشورهای غربی و در رأس آن‌ها ایالات متحده ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه هسته‌ایش می‌کنند.
 


پلیس قبرس اعلام کرد نفر یازدهمی را که در ارتباط با ماجرای حلقه جاسوسی روسیه، مورد تعقیب مقامات آمریکایی بود، دستگیر کرده است. این مرد۵۴ ساله که رابرت کریستوفر متسوس Metsos نام دارد، بامداد سه شنبه هنگامی که از فرودگاه لارناکا رهسپار مجارستان بود بازداشت شد و پس از ضبط گذرنامه اش ، با وثیقه ای ۲۰ هزار یورویی ، تا زمان استرداد احتمالیش به آمریکا، آزاد گردید. به گفته مقامات آمریکایی، وی در سال ۲۰۰۴ در حالی که زیر نظر بود، در نیویورک، کیف پولی از یک دیپلمات روسی سازمان ملل متحد تحویل گرفت. وی به پولشویی نیز متهم است. پلیس فدرال آمریکا می گوید اعضای این شبکه را از ده سال پیش زیرنظر داشته است.
 


روسیه امروز(سه شنبه ) اظهارات دولت آمریکا را مبنی بر کشف یک حلقه جاسوسی روسیه در ایالات متحده، « نادرست و نامناسب » خواند. وزارت دادگستری آمریکا دیروز اعلام کرد که پلیس فدرال این کشور، اف بی آی، یک حلقه جاسوسی روسیه را متلاشی کرده و در این رابطه ده نفر دستگیر شده اند و یک نفر فراری است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای، با ابراز شگفتی از انتشار علنی این خبر، آن را شبیه اقدامات زمان جنگ سرد توصیف کرد. وزارت خارجه روسیه، همچنین با ابراز تاسف عمیق، این اقدام را برخلاف اظهارات اخیر باراک اوباما دانست که خواستار بهبود روابط واشنگتن و مسکو شده بود. کشف این شبکه جاسوسی، تنها سه روز پس از سفر دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه به آمریکا اعلام شد.
 


یک دیپلمات ارشد آمریکایی، که مسئول هماهنگ کردن تحریم های ایران است، گفت : تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران باید جنبه عملی به خود بگیرد. رابرت آینهورن  مسئول هماهنگی تحریم های ایران، با استقبال ازبیانیه شورای اروپا که در بیست و هفتم خرداد صادر شد، گفت: این بیانیه یک بیانیه قوی سیاسی بود اما باید جزییات آن در عمل نیز با شدت و جدیت به اجرا درآید. رابرت آینهورن امروز(‌سه شنبه )در پایان دیداری دو روزه از بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، این سخنان را ابراز داشت. در بیانیه شورای اروپا بر تحریم ایران در زمینه های سرمایه گذاری، کمک های فنی و انتقال فناوری، بخصوص درزمینه های پالایش نفت و گاز مایع، تاکید شده است. قرار است جزییات این تحریم ها در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در چهارم مرداد ماه، تعیین شود.
 


دكتر فريد خاورى، نخستين ايرانى- آمريكايى كانديداى پست فرماندارى ايالت فلوريدا، اگر چه به طور مستقل و انفرادى وارد مبارزات انتخاباتى شده و از پشتيبانى ماشين حزبى برخوردار نيست، ولى بر اساس آمارگيرى كه در يك وب سايت ايالتى انتشار يافته است با ۴۰ درصد آراى مردم اين ايالت در حال حاضر در مقام دوم قرار دارد.فريد خاورى، نخستين ايرانى- آمريكايى كانديداى پست فرماندارى ايالت فلوريدا، اگر چه به طور مستقل و انفرادى وارد مبارزات انتخاباتى شده و از پشتيبانى ماشين حزبى برخوردار نيست، ولى بر اساس آمارگيرى كه در يك وب سايت ايالتى انتشار يافته است با ۴۰ درصد آراى مردم اين ايالت در حال حاضر در مقام دوم قرار دارد. نزديك ترين رقيب وى، كانديداى حزب دموكرات به نام «الك سينك» است كه ۴۶ درصد آراى رأى دهندگان فلوريدا را در اختيار دارد. آقای خاورى در گفت و گوى اختصاصى با راديو فردا، دليل ورود به عرصه سياست ايالت فلوريدا را چنين تشريح مى كند: «من ديدم كه وضعيت اقتصادى دارد خيلى خراب مى شود و مهم تر اين كه كسى برنامه اى براى تغيير و بهبود وضع اقتصاد ندارد. از اين رو من تصميم گرفتم كانديداى فرماندارى ايالت فلوريدا شوم تا بتوانم برنامه اقتصادى خودم را اجرا كنم.» نخستين كانديداى ايرانى تبار فرماندارى ايالت فلوريدا در مورد برنامه هايش بيش از هر چيزى بر بهبود وضع اقتصاد این ایالت تاكيد كرده و مى گويد: « برنامه من برنامه اى آمريكايى است و مى خواهم به مردم خدمت كنم و اقتصادى به وجود آورم كه مردم از زمانى كه به دنيا مى آيند تا زمانى كه از دنيا مى روند، تأمين اقتصادى داشته باشند. اكنون دمكرات بودن يا جمهورى خواه بودن مطرح نيست بلكه اشكالات اقتصادى مهم است. يكى از اهداف من تأسيس بانكى است كه مال مردم باشد و نظارت آن تحت نظر مردم ايالت فلوريدا از طبقات مختلف است. در برابر هر ۱۰۰ دلارى كه به اين بانك سپرده مى شود ۱۴ دلار سود تعلق مى گيرد و اين پول دوباره به اقتصاد فلوريدا بازگردانده مى شود.» وی می افزاید: «من اگر فرماندار شوم سال اول ۵۰۰ هزار دستگاه سولار (سلول خورشیدی) مى خرم و با دو درصد به مردم مى فروشم و وام به آنها مى دهم. به اين ترتيب مقدار پولى كه آنها ماهانه خواهند پرداخت در انرژى صرفه جويى خواهم كرد. با صرفه جويى در بخش انرژى مى توانيم هزينه تمام اين دستگاه هاى خورشيدى را بپردازيم و بعد از سه يا چهار سال انرژى براى مردم مجانى خواهد بود. خيلى برنامه هاى ديگر هم وجود دارد كه در وب سايت من khavariforgovernor.com به طور مفصل آمده است و حتى كتابى است كه مى توانند مجانى دانلود كنند تحت عنوان "به سوى اقتصاد بدون هزينه".» آقای خاورى با توضيح كوتاهى درباره پيشينه خود در پايان بر ضرورت كمك ديگر آمريكاييان ايرانى تبار نيز تاكيد مى كند و مى گويد: «من در سال ۱۹۶۴ از ايران به آلمان رفتم و در دانشگاه بريمن آلمان دكتراى اقتصاد گرفتم. بعد در سال ۱۹۷۷ به آمريكا آمدم و از آن زمان تا كنون در ايالت فلوريدا هستم. من ۹ كتاب نوشته ام و بسيارى از وب سايت ها و كسانى كه به دنبال اين هستند كه در آينده وضع اقتصادى همه خوب شود، كتاب ها و وب سايت مرا توصيه مى كنند. من انتظار دارم دوستان ايرانى كمك كنند چون اگر برنده شوم نمى گويند فريد خاورى برنده شد، مى گويند او اولين ايرانى بود كه فرماندار ايالت فلوريدا شد. من از همه دوستان ايرانى استدعا مى كنم كمك كنند چون متاسفانه در آمريكا هر كارى بخواهيد انجام دهيد خرج دارد و رقباى من ۱۷ يا ۲۰ ميليون دلار خرج كرده اند.» انتخابات مقدماتى فرماندارى ايالت فلوريدا ماه اوت انجام مى شود، ولى چالش اصلى بين كانديداهاى دو حزب جمهورى خواه و دمكرات و فريد خاورى به عنوان نامزد مستقل در رأى گيرى براى فرماندارى اين ايالت خواهد بود كه ماه نوامبر آينده برگزار مى شود.
 


در حالی که پلیس فدرال آمریکا، از بازداشت ۱۰ نفررا به اتهام جاسوسی برای روسیه، خبر داده است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با انتقاد از طرح چنین اتهاماتی از آن به عنوان «بازگشت به دوران جنگ سرد» یاد کرد.در حالی که پلیس فدرال آمریکا، از بازداشت ۱۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای روسیه خبر داده است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با انتقاد از طرح چنین اتهاماتی از آن به عنوان «بازگشت به دوران جنگ سرد» یاد کرد. روز دوشنبه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرد که ۱۰ نفر را به اتهام پولشویی و جمع‌آوری اطلاعات برای سازمان جاسوسی روسیه (اس‌وی‌آر) بازداشت کرده است. به گفته مقامات وزارت دادگستری آمریکا، هشت تن از۱۱ متهم این شبکه برای مأموریت‌های بلند مدت جاسوسی به آمریکا اعزام شده بودند و دو متهم نیز با این شبکه همکاری داشتند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده که «برای مقام‌های روسیه دلیل اینگونه اتهام‌ها که به صورت رسمی نیز اعلام می‌شود و شرایط جنگ سرد را تداعی می‌کند قابل درک نیست.» ‌در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به اسرائیل سفر کرده است، گفت که «روسیه منتظر توضیحات مقام‌های آمریکایی در این زمینه است» و تأکید کرد که «زمان برای طرح این موضوع بسیار دقیق انتخاب شده است». پرسه طولانی ردیابی پلیس فدرال آمریکا در یک پروسه طولانی موفق به ردگیری پیامی ازستاد های سازمان جاسوسی روسیه برای دو تن از افراد بازداشت شده که مزمون پیام «جستجو و توسعه شبکه خود در محافل سیاست گذاری در آمریکا » است. آن گونه که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد اطلاعات جمع‌آوری شده بر محور‌های تسلیحات هسته‌ای آمریکا، استراتژی آمریکا درباره کنترل تسلیحات، سیاست آمریکا در قبال ایران، تغییر و تحولات رهبری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) و احزاب و کنگره این کشور متمرکز بوده است. آسوشیتد پرس می‌افزاید، از آنجا که این افراد از مقام‌های دولتی نبوده و مشاغل معمولی داشته‌اند، یافتن سرنخ‌هایی در ارتباط با دولت‌های خارجی کاری بسیار دشوار بوده است. وزارت دادگستری آمریکا تابعیت این افراد را مشخص نکرده است اما با این حال مقام‌های اف بی آی می‌گویند برخی از این متهمان با هویت ساختگی توسط سازمان جاسوسی روسیه و با هدف ایجاد رابطه تدریجی با مقام‌های آمریکایی و جمع‌آوری اطلاعات در دهه ۹۰ میلادی به آمریکا فرستاده شد‌ه‌اند. همچنین مقام‌های پلیس فدرال می‌گویند برخی از این افراد با مقام‌های پیشین دولتی و یک دانشمند نظامی ارتباط برقرار کرده بودند. در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه صادر کرده آمده است که مقام‌های پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی آی) این افراد را بیش از ۱۰ سال تحت نظر داشته‌اند. ۹ تن از این افراد علاوه بر جاسوسی به اتهام پولشویی نیز دستگیر شده‌‌اند که مطابق قوانین آمریکا می‌تواند تا ۲۵ سال زندان در پی داشته باشد. ریچارد مورفی و سینتیا مورفی (نیوجرسی)، ویکی پلائز و خوان لازارو (ایالت نیویورک)، آنا چپمن (ناحیه منهتن شهر نیویورک)، میخائیل سمنکو، میخائیل زوتولی و پاتریشا میلز (شمال ویرجینیا در حوالی واشنگتن)، دونالد هاورد هیتفیلد و تریسی لی آن فولی (شهر بوستون ایالت ماساچوست) متهمان بازداشت شده، توسط پلیس فدرال آمریکا هستند. یکی دیگر از متهمان کریستوفر متسوس است که هنوز بازداشت نشده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که روابط دو آمریکا و روسیه طی ماه های گذشته رو به گسترش بوده است. رهبران روسیه و آمریکا در پائیز سال گذشته بر سر پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای، ‌استارت دو، به توافق رسیدند و باراک اوباما در دیدار هفته پیش خود با دمیتری مدودف در واشینگتن از پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد.
 


خانواده آیت‌الله بهشتی، نخستین رئیس دستگاه قضایی پس از انقلاب، روز دوشنبه مراسم سالگرد کشته شدن او را در بهشت زهرای تهران با حضور «تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی» جمهوری اسلامی برگزار کردند. خانواده آیت‌الله محمد حسینی بهشتی، از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و نخستین رئیس دستگاه قضایی پس از انقلاب، روز دوشنبه مراسم سالگرد کشته شدن او را در بهشت زهرای تهران با حضور «تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی» جمهوری اسلامی برگزار کردند. وب‌سایت خبری کلمه نزدیک به میرحسین موسوی ضمن انتشار این خبر می‌گوید تعدادی از این نیروها از شرکت‌کنندگان در این مراسم کوچک «که تنها خانواده شهید بهشتی و تعدادی از آشنایان بودند» عکس و فیلم می‌گرفته‌اند. به گفته وب‌سایت کلمه، اقدام نیروهای امنیتی حکومت در فیلم گرفتن از افراد حاضر در مراسم بزرگداشت آیت‌الله بهشتی با اعتراض خانواده او مواجه و باعث «انزجار» آنها شده است. حضور نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در بهشت زهرا در روز دوشنبه در حالی بود که پیشتر خانواده آیت‌الله بهشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند که مراسم سالگرد هفتم تیر را برگزار نخواهند کرد . به گزارش کلمه، مأموران امنیتی حاضر در بهشت زهرا همچنین مانع کار یک عکاس حاضر در مراسم شده و او را از محل خارج کرده‌اند. خانواده محمد منتظری، از دیگر کشته‌شدگان سرشناس حادثه انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌ بودند که «به دلیل وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند، و برای جلوگیری از آزار و اذیت افراد شرکت‌کننده» از برگزاری مراسم برای فرزند آیت‌الله منتظری خودداری می‌کنند. وب‌سایت کلمه می‌گوید علیرضا بهشتی، یکی از پسران آیت‌الله بهشتی، در مراسم بهشت زهرا ابراز امیدواری کرده است که «از سال‌های آینده خانواده شهید بتوانند مراسم بزرگداشت را همچون ۲۸ سال گذشته در مسجد قبا [تهران] برگزار کنند». آیت‌الله محمدحسین بهشتی، رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به همراه شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و سایر مقام‌های عالی‌رتبه وقت ایران در روز هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی کشته شد. گرچه رهبران و رسانه‌های جمهوری اسلامی همواره از آیت‌الله بهشتی به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی یاد کرده و حتی از وی با عنوان «شهید مظلوم» نام می‌برند، در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته اعضای خانواده وی نیز به دلیل حمایت از میرحسین موسوی از سوی حاکمیت به شدت تحت فشار قرار گرفتند. از جمله علیرضا بهشتی که در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی فعالیت می‌کرد، به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات بازداشت و در زندان دچار حمله قلبی شد. هفته گذشته مراسم بزرگداشت علی شریعتی نیز که در ۳۲ سال گذشته همواره برگزار شده بود به دلیل «تهدید مأموران امنیتی» جمهوری اسلامی لغو شد . در دو سال گذشته مقامات دولت جمهوری اسلامی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی، آیت‌الله محمود طالقانی و یدالله سحابی، از رهبران نهضت آزادی، نیز مخالفت کرده‌اند.
 


وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، امروز در مسکو گفت: آمریکا در باره بازداشت ده نفر به اتهام جاسوسی برای روسیه، تابحال هیچ توضیحی به روسیه نداده است. لاوروف ابراز امیدواری کرد که مقامات آمریکایی در این مورد توضیح دهند. وی همچنین با کنایه گفت: « زمان این اقدام، خیلی با ظرافت انتخاب شده است». دستگیری ده نفر به اتهام جاسوسی برای روسیه، در پی سفر اخیر دیمیتری مدودیف به آمریکا و دیدارش با باراک اوباما صورت می گیرد که حاکی از گرمتر شدن روابط مسکو و واشنگتن بود. مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که یک حلقه‌ی جاسوسی را که در ایالات متحده به یارگیری از منابع سیاسی و گردآوری اطلاعات برای دولت روسیه، مشغول بود متلاشی کرده اند ‌ و ده نفر در این رابطه بازداشت شده اند.
 


وزیر خارجه جمهوری اسلامی از صدور قطعنامه تازه شوراى امنیت علیه ایران با عنوان «تکرار تجربه‌هاى شکست خورده» یاد کرده و در عین حال گفته است، تهران براى مقابله با این قطعنامه «حرکت‌هاى ایذایى» طراحى کرده است.وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى از صدور قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل علیه ایران با عنوان «تکرار تجربه‌هاى شکست خورده» یاد کرده و در عین حال گفته است، تهران براى مقابله با این قطعنامه «حرکت‌هاى ایذایى» طراحى کرده است. به گزارش خبرگزارى‌ دانشجویان ایران، ایسنا، منوچهر متکى، وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات بان‌کى مون، دبیر کل سازمان ملل که گفته‌ بود، راه براى مذاکره با ایران باز است، از صدور قطعنامه تازه شوراى امنیت علیه ایران با عنوان «تکرار تجربه‌هاى شکست خورده» یاد کرد. هر چند شوراى امنیت سازمان ملل به تازگى چهارمین قطعنامه تحریمى خود علیه جمهورى اسلامى را تصویب کرده است، با این حال دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با بیان این که بهتر است راهى دیپلماتیک براى حل مسئله اتمى ایران پیدا شود، از تهران خواسته بود، گفت‌وگوها را دنبال کند. بیشتر بخوانید: احمدی‌نژاد: برای ادب‌ کردن غربی‌ها تا دو ماه دیگر مذاکره نمی‌کنیم مالن: بعید است تهران از تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی دست بردارد تهران اظهارات رئیس سیا درباره برنامه اتمی ایران را رد کرد گیتس: ايران می‌تواند ظرف سه سال اورانيوم کافی برای ساخت بمب اتمی را توليد کند این در حالى است که محمود احمدى‌نژاد روز دوشنبه در این باره گفته است، تهران آماده مذاکره است اما براى «ادب کردن غربى‌ها»، تا دو ماه دیگر مذاکره نمى‌کند. وزیر خارجه وى نیز که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبرى در تهران سخن مى‌گفت، در این باره گفته است: «این حربه حتماً باید ناکارآمد شود که از سویى تهدید کنند و بعد جلب همکارى کنند. ما تأکید مى‌کنیم مذاکره را همواره مد نظر داشته‌ایم شما چه عجله‌اى داشتید که به سمت تصویب قطعنامه رفتید؟» منوچهر متکى همچنین افزوده است: «آنها خود به این سؤال پاسخ دادند که براى حفظ وجهه بوده است و یک هدف در تصویب این قطعنامه حفظ وجهه بوده است. بعد گفتند قطعنامه تصویب کردیم که مذاکره کنیم باید از آنها پرسید شما برخى از این اعضا را به رأى دادن در شوراى امنیت دعوت کردید در حالى که پشت میز مذاکره بودند و تازه توافقنامه‌ تهران را امضا کرده بودند که اتفاقاً آنها که پشت میز مذاکره بودند به قطعنامه شما رأى منفى دادند. ما مرتب نان خودمان را مى‌خوریم و به آنها نصیحت مى‌کنیم اما گوش نمى‌کنند.» وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى همچنین با «سازنده و عدالت‌محورانه» توصیف کردن نقش برزیل و ترکیه در «دیپلماسى تبادل سوخت» هسته‌اى گفته است: «بیانیه تهران اوج همکارى سازنده بین سه کشور ایران، ترکیه و برزیل بود. در آن مقطع کسانى بودند که تصور نمى‌کردند چنین توافقى بدست آید و در یک اقدام شتاب‌زده وارد بحث قطعنامه علیه ایران شدند. البته در توجیه این اقدام خود گفتند نزدیک سالگرد شلوغى‌هاى تهران (اعتراض‌هاى پس از انتخابات دهم) است و از این رو در صدور قطعنامه تعجیل کردند.» اشاره وزیر خارجه جمهورى اسلامى توافقنامه‌اى بوده که در اردیبهشت ماه و در جریان سفر همزمان رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه به تهران در باره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران در خاک ترکیه امضا شده بود. کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا این توافقنامه را براى حل تنش بر سر مسئله هسته‌اى ایران کافى ندانسته و به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه تهران ادامه دادند. در مقابل منوجهر متکى همچنین با زیر سؤال بودن کارآمدى قطعنامه‌هاى شوراى امنیت در باره واکنش ایران به قطعنامه تازه گفته است: «امروز ساده‌ترین کار در دنیا تجارت است. حرکت‌هاى ایذایى طراحى کرده‌ایم و به اقدامات آنها پاسخ مناسب خواهیم داد. ما در منطقه حساس و مهم خلیج‌فارس هستیم و همواره شعارمان این بوده است که منطقه خلیج فارس به لحاظ اقتصادى، تولید انرژى و امنیت کشتى‌رانى باید از سوى همگان حمایت شود.» وى بدون توضیح بیشتر دراین باره که آیا منظور وى تهدید همیشگى ایران مبنى بر بستن تنگه هرمز است یا خیر، افزوده است: «امنیت امر یکپارچه است و نمى‌توانیم آن را تفکیک کنیم. بنابراین ما در حوزه‌ى مناسبات اقتصادى با تدابیر ویژه‌اى که نظام اتخاذ کرده است در برابر قطعنامه‌ها مشکلى نداریم و جنگ روانى دشمن با این قطعنامه درحال تبدیل شدن به یک جنگ نرم متقابل به حیثیت‌زدایى از شوراى امنیت است.» منوچهر متکى همچنین درباره شرایطى که محمود احمدى‌نژاد براى ادامه مذاکرات هسته‌اى مطرح کرده است، نیز گفت: «آقاى رئیس‌جمهور چارچوب‌هایى در بحث مذاکرات مطرح کرده است که ما بر اساس آن دیپلماسى خود را در دست تنظیم داریم... مذاکرات باید هدفمند و منتج به نتیجه باشد و از مذاکرات مانند تهدید به عنوان یک ابزار استفاده نکنند.» رئیس دولت دهم در اظهارات روز دوشنبه خود در تشریح آنچه که وى شرایط تازه جمهورى اسلامى براى مذاکره با گروه ۱+۵ نامیده، گفته بود: «ما با ۱+۵ گفت‌وگو مى‌کنیم اما شرایط عوض شده است... طبیعى است اگر از آن طرف روسیه، فرانسه و آمریکا بیایند، از این طرف ایران،‌ ترکیه و برزیل خواهند آمد.» محمود احمدى‌نژاد همچنین از طرف‌هاى مذاکره هسته‌اى با ایران خواسته‌ است، نظر خود را در باره زرادخانه هسته‌اى اسرائیل اعلام کنند. منوچهر متکى در تشریح رابطه اعلام نظر کشورهاى طرف مذاکره با ایران در باره زرادخانه هسته‌اى اسراییل و مذاکرات بر سربرنامه هسته‌اى ایران گفته است: «وقتى در روند طبیعى یک گفت‌وگو بداخلاقى و اخلال روانى ایجاد مى‌کنند، باید منتظر پاسخ‌هاى منطقى هم باشند. اگر عمده‌ى بحث آنها امروز در دنیا مسائل هسته‌اى است سؤالات مطرح فقط آنهایى نیست که این کشورها بیان مى‌کنند. بلکه سؤالاتى از جمله سؤال رئیس‌جمهور درباره‌ى فعالیت‌هاى هسته‌‌اى رژیم صهیونیستى نیز مدنظر است.» وى در پاسخ به این پرسش که اگر کشورهاى طرف مذاکره با ایران شرایط مطرح شده از سوى احمدى‌نژاد را نپذیرند، گام بعدى ایران چه خواهد بود، گفته است: «شرایط ایران نکاتى روشن است و آنها باید به بدیهیات پاسخ دهند. اگر کسى مدعى بحث هسته‌‌اى است و از او بپرسید نظرش درباره‌ سلاح‌هاى هسته‌‌اى رژیم صهیونیستى چیست آیا امرى غیرمنطقى است؟ اجازه دهید پاسخ آنها را بگیریم. صرف نظر از اینکه پاسخ چه باشد آن وقت دیدگاه‌‌امان را مطرح مى‌کنیم.» وزیر خارجه جمهورى اسلامى همچنین با اعلام این که نامه‌هایى از سوى ایران به ۱۵ عضو شوراى امنیت سازمان ملل متحد ارسال شده است از ارایه هرگونه توضیحى درباره محتواى این نامه‌ها خوددارى کرد. وى همچنین درباره پاسخ ایران به پرسش‌هاى گروه وین و نیز درخواست مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا براى گفت‌وگو با سعید جلیلى نیز اظهار داشت: «پاسخ ایران به گروه وین در دست تهیه است و پاسخ به نامه خانم اشتون بعد از نهایى شدن اطلاع‌رسانى مى‌شود.» «حمله نظامى به ایران را منتفى مى‌دانیم» وزیر خارجه ایران در بخش دیگرى از سخنان خود درباره احتمال حمله نظامى به ایران گفته است: «تهدید ایران پیش از این که به عنوان یک واقعیت قابل اجرا در دستور کار باشد به عنوان ابزار براى اهداف دیگرى مطرح بوده است. در دو سال آ‌خر دوران آقاى بوش همواره این موضوع را مطرح مى‌کردند که گزینه نظامى روى میز است. برخى از کشورها و برخى سرویس‌هاى اطلاعاتى نیز براى ما در دولت نهم مرتب خبر مى‌آوردند که فلان روز یا فلان ساعت حمله نظامى صورت خواهد گرفت.» وى همچنین افزوده است: «آنچه که همواره به عنوان سؤال جدى مطرح بود این بود که آنها این ظرفیت را دارند که یک سرى شیطنت‌هایى انجام دهند و حرکات ایذایى انجام دهند، اما آنچه که براى ما مشخص نبود و نیست این است که تبعات آن چه خواهد بود. امروز نیز در محفوظات موجود هیچ تغییرى ایجاد نشده است و ما گزینه نظامى را مانند جنگ طلبى بوش نسبت به ایران منتفى مى‌دانستیم و استدلال‌هاى ما نیز روشن است. آمریکا مى‌خواست کدامین جبهه را فرماندهى کند از مرز چین تا مرز فلسطین؟ آیا مى‌توانست که چنین جبهه‌اى را مدیریت و فرماندهى کند؟» هر چند ایالات متحده آمریکا و اسرائیل اعلام کرده‌اند از تلاش‌هاى دیپلماتیک براى حل مسئله هسته‌اى ایران حمایت مى‌کنند، با این حال این دو کشور که برنامه هسته‌اى ایران را تهدیدى براى خود ارزیابى مى‌کنند، گزینه حمله نظامى را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند. تولید سوخت ۲۰ درصد منوچهر متکى همچنین با اعلام این که سه کشور ایران، ترکیه و برزیل قصد دارند به مذاکرات خود درباره مبادله سوخت هسته‌اى ادامه دهند، از احتمال برگزارى نشستى سه جانبه با شرکت وزراى امور خارجه این سه کشور در این باره خبر داد. وى در عین حال در باره تولید سوخت ۲۰ درصدى در ایران گفته است: «ما به توانایى تولید سوخت ۲۰ درصد رسیده‌ایم و تولید آن را براى تأمین نیازهایمان در نظر گرفته‌ایم، هرگاه نیاز داشته باشیم سوخت ۲۰ درصد تولید مى‌کنیم و هرگاه نیاز نداشته باشیم این کار در دستور کار قرار نمى‌گیرد.»
 


رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی ایرانی در امارات متحده عربی گفته است که حساب‌های مسدود شده مربوط به بازرگانان شناخته شده ایرانی نیست.رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی ایرانی در امارات متحده عربی گفته است که حساب‌های مسدود شده مربوط به بازرگانان شناخته شده ایرانی نیست. بیشتر بخوانید: امارات محدودیت‌های تازه‌ای بر ۴۱ شخص حقوقی و حقیقی ایرانی اعمال کرد «امارات متحده عربی ۴۰ شرکت را به دلیل نقض تحریم‌هاى ایران تعطیل کرد» امارات به تحریم‌های احتمالی سازمان ملل علیه ایران احترام خواهد گذاشت حمید حسینی که همزمان از اعضای اتاق بازرگانی ایران است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تصریح کرده است که در فهرست حساب‌های مسدود شده «کسی که کار تجاری انجام دهد و در این بخش شاخص باشد» نبوده و «شاید این [محدودیت] برای بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌ها باشد که در آنجا دفتری داشتند». آقای حسینی اشاره‌ای به این سازمان‌ها یا ارگان‌هایی که در امارات عربی متحده «دفتر» دارند نکرده است. امارات متحده عربی به تازگی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرد. بانک مرکزی امارات در بخشنامه‌ای در این زمینه همچنین از مؤسسات مالی و اعتباری در این کشور خواست که از پرداخت پول به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در فهرست تحریم‌های اخیر سازمان ملل قرار گرفته‌اند خودداری کنند. این بخشنامه با تأکید بر وقوف امارات عربی متحده بر مسئولیت‌ها و وظایف بین‌المللی‌اش، همچنین به اشخاصی نیز که در فهرست تحریم‌های تازه قرار ندارند، هشدار داده بود. در واکنش به این موضوع رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید که «در این مورد ادعای اماراتی‌ها این است که به دلیل صادرات و یا واردات به ایران، حساب بانکی کسی را مسدود نکرده‌اند، بلکه ادعاهایشان طبق قطعنامه‌ سازمان ملل و مربوط به مواردی مانند بحث کالاهای با مصارف دوگانه و انتقال تکنولوژی و موارد خاص است». وی همچنین اضافه کرده است که «هنوز جایی ادعا نشده است که [اماراتی‌ها] فراتر از قطعنامه بخواهند کاری انجام دهند». رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی همچنین تأیید کرده است که در ماه‌های اخیر فعالیت تجاری برخی از بازرگانان شناخته شده ایرانی در امارات متوقف شده است. آقای حسینی به ایسنا گفت که در چهار تا پنج ماه گذشته به «چند نفر از افراد شناخته شده» اعلام شده بود که حق تجارت با امارات را ندارند. وی اضافه کرد که خیلی از این افراد به دلیل «برخورد اماراتی‌ها» به سمت بازارهای چین و مالزی رفته‌اند. امارات متحده عربی یکی از عمده‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌آید و به دلیل تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر کالاهای مورد نیاز ایران به صورت صادرات مجدد از امارات به بازارهای ایران سرازیر می‌شود. با این حال این کشور پیش از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران، گفته بود که در صورت تصویب چنین تحریم‌هایی، به آن احترام خواهد گذاشت. امارات هفته گذشته نیز در راستاى اجراى تحریم‌هاى سازمان ملل علیه جمهورى اسلامى از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللى و محلى در این کشور به دلیل «نقض تحریم‌هاى سازمان ملل و ارسال مواد و تجهیزات داراى کاربرد دوگانه» به ایران جلوگیرى کرد.
 


سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد در حوزه فضای مجازی، نخستین «پناهگاه ضد سانسور» را با هدف تأمین ایمنی در فضای مجازی، در پاریس بازگشایی کرده است.سازمان گزارشگران بدون مرز، که مقر آن در  فرانسه است، اعلام کرد در حوزه فضای مجازی، نخستین «پناهگاه ضد سانسور» را با هدف تأمین ایمنی در فضای مجازی، راه‌اندازی کرده است. این شبکه که با کمک شهرداری پاریس در تاریخ سوم تیرماه راه‌اندازی شده است، علاوه بر کمک به کاربران در عبور از سد سانسور، نحوه «گمنام ماندن» در فضای مجازی و محافظت از ارتباطات الکترونیک را نیز به کاربران آموزش می‌دهد. در بیانیه گزارشگران بدون مرز که در وب‌سایت رسمی این سازمان منتشر شده، در زمینه ضرورت وجودی این شبکه آمده است: «هیچ‌گاه تعداد شهروندان اینترنتی که تنها به دلیل ابراز آزادانه دیدگاه‌های خود در کشورهایی نظیر چین، ویتنام و ایران به زندان افتاده‌اند، تا این حد زیاد نبوده است.» این بیانیه همچنین می‌افزاید: «در زمانی که پدیده فیلترینگ و کنترل فضای مجازی روز به روز گسترش می‌یابد، ما به تعهدات خود در حوزه اینترنت که حوزه‌ای نامحدود و قابل دسترسی است، جامه عمل پوشانده و ابزار محافظت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی را در اختیار قربانیان بالقوه سانسور قرار می‌دهیم.» «پایگاه ضد سانسور» سعی دارد با ارائه خدمات محافظتی رایگان نظیر ارائه نرم افزار عبور از سد سانسور و پست الکترونیکی کدگذاری شده و آموزش‌های مورد نیاز، فضای خصوصی کاربران در دنیای مجازی را تا حد ممکن ایمن نگاه دارد. کاربران پس از ثبت نام در «پایگاه ضد سانسور»، کد دسترسی به این شبکه را دریافت کرده و قادر خواهند بود از طریق این شبکه بدون به جا گذاشتن ردی از خود، آزادانه در فضای مجازی به گشت و گذار و انتقال اطلاعات بپردازند. سازمان گزارشگران بدون مرز در به راه‌اندازی این شبکه از شرکت «زیرو بانک» که مقرش در جمهوری پاناما، واقع در آمریکای مرکزی، یاری گرفته است. این شرکت در زمینه حفاظت ارتباطات الکترونیک و به طور کلی «حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی» فعالیت دارد. به نوشته وب‌سایت رسمی سازمان، تمامی روزنامه‌نگاران،‌وبلاگ‌نویسان و فعالان حقوق بشری در اقصی نقاط جهان و همچنین سایر کسانی که هویتشان برای سازمان شناخته شده است، مجاز به عضویت در این پایگاه هستند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و ملک فهد پادشاه سعودی امروز در کاخ سفید واشنگتن با یکدیگر دیدار می کنند. به گزارش خبرگزاری ها،در مذاکرات اوباما با پادشاه 86 ساله عربستان، مسئله هسته ای ایران و تحریم های این کشور، اوضاع افغانستان، و روند صلح خاورمیانه مورد بررسی قرارخواهد گرفت. فروش اسلحه به عربستان نیزدر دیدارهای فهد – اوباما مطرح می شود. عربستان خواستار خرید ۷۲ فروند هواپیمای جنگی تاکتیکی  اف – ۱۵ از آمریکا است. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، عربستان خواهان تقویت بنیه دفاعی خود در مقابل خطر ایران است.
 


شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای بررسی چگونگی اجرای تحریم های ایران دیشب تشکیل جلسه داد. این جلسه ساعاتی پس از آن تشکیل شد که محمود احمدی نژاد،‌رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مذاکرات هسته ای را دوماه به تعویق می اندازد. سفیر آمریکا در سازمان ملل، خانم سوزان رایس،‌ گفت: کمیته ای برای نظارت بر اجرای این تحریم ها تشکیل خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که این کمیته تا پایان تابستان بتواند کار خود را شروع کند. از سوی دیگر، بان گی مون،‌دبیرکل سازمان ملل، پس از سخنان احمدی نژاد، باردیگر تاکید کرد که از مذاکره برای حل مسئله هسته ای ایران استقبال می کند.
 


در آخرین دور از بازی های یک هشتم نهایی جام جهانی فوتبال ، در ساعت هجده و سی دقیقۀ امروز به وقت تهران، تیم پاراگوئه در برابر تیم ژاپن قرار می گیرد. ژاپن تنها تیم آسیایی باقیمانده در این مسابقات است. همچنین،در ساعت یازده شب بوقت تهران، استادیوم « کیپ تاون » شاهد رویارویی تیم های فوتبال دو کشور همسایه، اسپانیا و پرتغال خواهد بود. برنده های این دو بازی در روز شنبه آینده در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. تیم های هلند و برزیل نیز که دیروز بر رقیبان خود پیروز شدند، روز دوشنبه در برابر یکدیگر قرار می گیرند.
 


دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ضمن اشاره به این که «هیچ دلیلی برای اعتماد به جمهوری اسلامی» وجود ندارد گفت که بعید است ایران حتی با وجود افزایش تحریم‌ها از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهسته‌ای دست بردارد. دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ضمن اشاره به این که «هیچ دلیلی برای اعتماد به جمهوری اسلامی» وجود ندارد گفت که بعید است ایران حتی با وجود افزایش تحریم‌ها از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهسته‌ای دست بردارد. آقای مالن تنها یک روز پس از مذاکرات خود با وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال‌های این کشور به این نکته نیز اشاره کرد که با این وجود حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران عواقبی به‌شدت خطرناک دارد و اسرائیل نیز به این خطرات واقف است. به گفته این مقام عالی‌رتبه آمریکایی، حمله نظامی به ایران «موجب بی‌ثباتی فراوان» منطقه خاورمیانه خواهد بود. دریاسالار مولن روز یک‌شنبه گذشته در تل‌آویو با اهود باراک، وزیر دفاع، ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، و فرماندهان سه نیروی این ارتش و نیز ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، گفت‌وگو کرد. بیشتر بخوانید: رئیس سیا: تحریم‌‌ ممکن است موثر نباشد؛ ایران امکان ساخت دو بمب دارد گیتس: ايران می‌تواند ظرف سه سال اورانيوم کافی برای ساخت بمب اتمی را توليد کند آقای مولن بلافاصله پس از بازگشت به آمریکا گفت: «باور دارم که اسرائیل می‌داند که حمله به ایران موجب بی‌ثباتی کاملاً جدی در منطقه می‌شود.» برخی ناظران در اسرائیل این احتمال را مطرح کرده‌اند که سخنان علنی دریاسالار مولن در این زمینه بیانگر نگرانی او از اظهارات ژنرال‌های اسرائیلی است، و برای مهار حمله احتمالی اسرائیل ناچار به علنی کردن دوباره دیدگاه‌های خود در این زمینه شده است. دریاسالار مایک مولن روز دوشنبه در سخنرانی خود در مؤسسه امنیتی اسپن در ایالت کلرادو در پاسخ به این پرسش که «آیا اسرائیل به آمریکا فرصت کافی می‌دهد تا تحریم‌های جدید مؤثر افتد و ایران را به مذاکره و همکاری بکشاند؟» تنها پاسخ داد که «اسرائیل و آمریکا با یکدیگر هماهنگ هستند». آقای مولن روز یک‌شنبه در پی دیدار با وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال‌های برجسته این کشور در سخنانی در شهر تل‌آویو گفته بود: «من همیشه سعی می‌کنم که خطرات و چالش‌هایی را که اسرائیل در برابر خود می‌بیند، از زاویه‌دید اسرائیلی‌ها نگاه کنم.» دریاسالار مولن در تل‌آویو همچنین افزود که «هرچند سخن از منافع اسرائیل است، این منافع برای آمریکا در قبال خاورمیانه نیز کاملاً مهم است». در همین حال، دریاسالار مولن در سخنرانی دوشنبه خود در کلرادوی آمریکا ارزیابی کرد که «حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود، تلاش تهران برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی قطع نخواهد شد». به گفته دریاسالار مولن، «هیچ دلیلی برای اطمینان به این ادعای حکومت ایران که تنها اهدافی صلح‌آمیز در سر دارد، به‌ویژه پس از کشف تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در قم (سایت فردو)، وجود ندارد». خبرگزاری آسوشیتدپرس در اوایل مهرماه سال گذشته به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرد گزارش داد که ایران به تازگی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود در نزدیکی قم را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است . در همان زمان روزنامه بریتانیایی گاردین به گمانه‌زنی «تحلیل‌گرانی» اشاره کرد که می‌گفتند ایران «به این دلیل پرده از دومین تأسیسات خود برداشته است که می‌داند آمریکا فعالیت‌های آن را زیر نظر داشته است». به گفته رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «نظر به پیشینه ایران، اطمینانی نیست که ایران معیارهای بین‌المللی را (پس از برقراری تحریم‌های جدید) رعایت کند». در همین حال، دریاسالار مولن گفت: «یکی از مشکلات ما اطلاعات اندک از برنامه هسته‌ای ایران است.» اسرائیل از سال‌ها پیش برنامه اتمی ایران را خطری جدی برای خود دانسته است، اما در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران که با تشدید شعارهای «نابودی اسرائیل» همراه شد، این احساس خطر در اسرائیل عمیق‌تر شده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است صرفاً برای تولید برق و داروها و کمک به بیماران برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد. در همین حال گسترش جدی فعالیت‌های اتمی ایران و به‌ویژه پافشاری تهران بر غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد موجب تردیدهای بیشتری در اسرائیل و غرب نسبت به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران شده است. پس از تصویب چهارمین دور از تحریم‌ها علیه تهران توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل، نخست وزیر اسرائیل با اعلام خرسندی از قطعنامه شورای امنیت چنین اظهار نظر کرد که همچنان معتقد به لزوم «فلج کردن کامل بخش انرژی در ایران» است. بنیامین نتانیاهو از کشورهای جهان خواسته است که از معامله نفت و گاز با ایران خودداری کنند و به ایران بنزین نفروشند، درخواستی که از سوی استرالیا، کانادا، آمریکا و برخی از شرکت‌های بین‌المللی پاسخ مثبت گرفته است.
 


برزیل در مسابقه یک‌هشتم پایانی جام جهانی آفریقای جنوبی با نمایشی قدرتمندانه سه بر صفر شیلی را مغلوب کرد تا با صلابتی بیش از مسابقه‌های گروهی، گامی دیگر به رکورد ششمین قهرمانی نزدیک شود.برزیل در مسابقه یک‌هشتم پایانی جام جهانی آفریقای جنوبی با نمایشی قدرتمندانه سه بر صفر شیلی را مغلوب کرد تا با صلابتی بیش از مسابقه‌های گروهی، گامی دیگر به رکورد ششمین قهرمانی نزدیک شود. دو گل پیاپی در دقیقه‌های ۳۵ و ۳۸ به ترتیب با پرش و ضربه سر تماشایی خوان، مدافع پیشتاخته در پی ضربه کرنر مایکون از راست؛ حرکت بی‌مهار لوئیس فابیانو تا قلب دروازه شیلی و سرانجام در دقیقه ۵۹ با گل روبینیو حریف آشنایش را در یک مسابقه یک طرفه خاموش کرد و مقتدرانه به مرحله یکچهارم پایانی و نبرد با هلند در ژوهانسبورگ رسید. برنده مسابقه برزیل-هلند در نیمه پایانی با برنده مسابقه اروگوئه- غنا روبه‌رو می‌شود. بر پای پیشینه تیم‌ها مسابقه نیمه پایانی مسابقه‌ای آسان‌تر برای برزیل و یا هلند به نظر می‌رسد! تدبیرهای دونگا باعث شد تا تیم برزیل با بهره‌گیری از برتری تکنیکی و قدرت بدنی بازیکنانش از همان ابتدا به شیلی فرصت ندهد به مانند مسابقه‌های گروهی حریفی قدر برای تیم برتر آمریکای لاتین باشد. در عمل برزیل در طول ۹۰ دقیقه هیچگاه اجازه نداد شیلی نمایی از مسابقه با اسپانیا و یا سوییس را ارائه دهد. مردان دفاعی برزیل ضمن حضورهای گاه و بیگاه در مقابل دروازه کلودیو براوو، در کار دفاعی نیز منضبط و چشم باز بودند و در خط میانی و حمله حرکت‌های بدون توپ و ارسال پاس‌های به موقع به بازیکن و فضای مناسب حرف نخست را می‌زد. تا کنون این حساب شده‌ترین و پرثمرترین نمایش برزیل در صحنه این جام جهانی بوده است. مقاومت جانانه شیلی با بازیکنانی باهوش و تاکتیک‌پذیر، در ۱۰ دقیقه آخر نیمه نخست درهم شکست. گل نخست در پی یک ضربه کرنر و با پرش تماشایی و ضربه سر خوآن پیش تاخته به ثمر رسید. لوئیس فابیانو هنر حرکت پا به توپ تا گشودن دروازه حریف شیلیایی را نشان داد و گل هنرمندانه روبینیو پایان رویای شیلی برای انتقام از برزیل پس از شکست در پیکارهای اصلی جام جهانی از ۱۹۶۲ تا کنون بود. در برتری و دو گل برزیل نقش کاکا به عنوان یک بازی‌ساز در پشت سر مهاجمان چشمگیر می‌نمود. برزیل در نیمه پایانی جام ۱۹۶۲ شیلی و یک هشتم پایانی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، شیلی را شکست داده و در مسابقه‌های رفت و برگشت انتخابی این جام جهانی نیز بر تیم «لا روخا» پیروز شده بود. اما داشتن سه بازیکن محروم از بازی با اسپانیا در کاهش کارآیی تیم مارسلو بیلسا کاملا به چشم آمد.
 


سخنگوی ارتش آمریکا اعلام کرد که ژنرال استنلی مک‌کریستال بازنشستگی خود را از خدمت در ارتش اعلام کرده است. ژنرال مک‌کریستال هنوز درخواست کتبی خود را برای بازنشستگی ارائه نداده، اما مقام‌های ارتش را از تصمیم خود آگاه ساخته است. این ژنرال 55 ساله پس از چاپ اظهاراتِ جنجال‌برانگیزش علیه مقام‌های سیاسی کاخ سفید، هفته‌ی گذشته توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از سمت خود به برکنار شد. به‌رغم عذرخواهی ژنرال مک‌کریستال از اظهارات خود، ژنرال دیوید پترایوس از طرف رئیس جمهوری آمریکا به عنوان فرمانده‌ی نیروهای نظامی آن کشور در افغانستان، منصوب شد.
 


روزنامه جمهورى اسلامى خبر داده كه يكى از معاونان محمود احمدى نژاد خواستار شناسايى و اخراج كارمندان هوادار جنبش اعتراضى پس از انتخابات و اخراج آن ها شده است.روزنامه جمهورى اسلامى خبر داده كه يكى از معاونان محمود احمدى نژاد خواستار شناسايى و اخراج كارمندان هوادار جنبش اعتراضى پس از انتخابات و اخراج آن ها شده است. به نوشته اين روزنامه، لطف الله فروزنده، معاون توسعه مديريت و سرمايه انسانى محمود احمدى نژاد، در اولين همايش تشريح مديريت خدمات كشورى گفته است: «بايد عوامل فتنه كه در دستگاه‌هاى اجرايى فعال هستند توسط مسئولان شناسايى شوند.» وى با تاكيد بر اينكه «بايد هيئت‌هاى تجديد نظر در كشور را فعال كنيم» از هواداران جنبش سبز به عنوان «عوامل فتنه» نام برد و گفت: «برخى عوامل فتنه در دستگاه‌هاى اجرايى ما فعاليت مى‌كردند، وبلاگ درست مى‌كردند، كم كارى مى‌كردند و چوب لاى چرخ مى‌گذاشتند اين در حالى ست كه آنان قسم خورده بودند التزام به قانون و ولايت فقيه داشته باشند و مسئولان بايد اين كارمندان را شناسايى كنند.» معاون نيروى انسانى محمود احمدى نژاد همچنين با اعلام اينكه «هيچ دليلى ندارد كه مال بيت المال را به اين افراد بدهيم» از مديران دستگاه هاى مختلف دولتى خواسته است تا پس از شناسايى كارمندان مخالف دولت فعلى آن ها را به عنوان «نيروهاى مازاد» معرفى و مقدمات اخراج شان را فراهم كنند. روزنامه جمهورى اسلامى نوشته كه اين مقام دولتى از شناسايى و اخراج معترضان در وزارتخانه ها و سازمان لطف الله فروزنده همچنين از ممنوعيت استخدام دولتى در تهران تا ۱۰ سال آينده خبر داده است. «سناريوى خطرناك؛ غوغاسالارى» روزنامه آرمان در سرمقاله اى به عنوان «از مرقد تا مجلس» از «غوغاسالارى» به عنوان روش جديد حاميان دولت براى تحميل نظرات شان به ساير نهادهاى حكومتى نام برده و نوشته است: «اينكه آنان با شعار عليه افراد مورد اعتماد نظام بخواهند خواسته‌اى را بر نظام يا بخشى از آن تحميل كنند كه بايد از مجارى صحيح و قانونى خود پيگيرى شود، هيچ خاصيتى جز ايجاد اختلاف و دامن زدن بر جريان غوغاسالارى نخواهد داشت.» اين روزنامه با اشاره به اينكه «آنچه كه در چهاردهم خردادماه سال جارى و در مرقد بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران رخ داد، سناريويى خطرناك بود كه حتى بعضى از دلسوزان نظام نسبت به امكان تكرار آن هشدار دادند» نوشته است: «اينكه عده‌اى با شعارهايى مانع از رويدادى شوند كه نظام آن را به رسميت شناخته است امرى مذموم محسوب مى‌شود.» سرمقاله نويس اين روزنامه با اشاره به اينكه همان حاميان دولت بار ديگر هفته گذشته و در جريان اختلاف مجلس و دولت بر سر دانشگاه آزاد از همان روش براى حمله به على لاريجانى استفاده كردند ، می نویسد:«نحوه تعارض و موضع‌گيرى‌ها همان است كه در ۱۴ خرداد ماه رقم خورد» و در «۱۴ خرداد، سيدحسن خمينى يادگار امام را نشانه مى‌گيرند و تيرماه دكتر على لاريجانى، رییس مجلس شوراى اسلامى را!» اين روزنامه می نویسد: «جالب آنكه در هر دو واقعه معترضان فرصت اظهار نظر يافتند و مانعى را بر سر راه خود نديدند » ولی «هر دو اين واقعه با مخالفت دلسوزان نظام مواجه شد و تنها عده قليلى كه به نظر مى‌رسد تابع منطق و گفتمان آزاد نيستند، از آن استقبال كردند.» ابهام در واگذارى سهام ۱۸ درصدى ايران خودرو روزنامه هاى خراسان و تهران امروز در شماره روز سه شنبه خود گزارش هايى درباره فروش سهام ۱۸ درصدى شركت خودرو سازى ايران خودرو و حواشى آن منتشر كرده اند. به نوشته روزنامه خراسان، «پس از رقابت پنج گروه در پنج روز براى خريد بلوك ۱۸ درصدى سهام گروه صنعتى ايران خودرو، شركت تعاونى كاركنان اين گروه صنعتى توانست يك ميليارد و ۱۳۴ ميليون سهم ايران خودرو را به قيمت هر سهم سه هزار و ۶۸۷ ريال و در مجموع به ارزش بيش از ۴۱۸ ميليارد تومان از طريق كارگزارى بانك پارسيان خريدارى كند.» اين روزنامه افزوده است: سوال اصلى درباره واگذارى سهام ۱۸ درصدى ايران خودرو اين است كه «آيا شركت تعاونى ايران خودرو جزو زيرمجموعه هاى اين شركت محسوب مى شود يا نه؟ زيرا پيش از اين رئيس شوراى رقابت نسبت به حضور زير مجموعه هاى ايران خودرو و سايپا در معامله بلوكى سهام اين دو شركت هشدار داده و اعلام كرده بود كه در صورت حضور زير مجموعه ها مانع از قطعى شدن معامله سهام اين دو شركت خواهد شد.» روزنامه تهران امروز نيز در گزارشى «نام خريداران اصلى سهام ايران خودرو» را منتشر كرده و می نویسد: به رغم رقابت ظاهرى كنسرسيومى به رهبرى سرمايه‌گذارى ملى، مجموعه بهمن، تأمين اجتماعى و كارگزارى بانك پارسيان براى تعاونى كاركنان ايران‌خودرو در نهايت «تعاونى ايران خودرو ۱۵ درصد و سرمايه‌گذارى ملى سه درصد» سهام ايران خودرو را تصاحب كرده اند. روزنامه تهران امروز در عين حال نوشته است: «نام اصلى خريداران سهام ۱۸ درصدى ايران خودرو را تا زمانى كه وجه نقد ۳۰ درصدى پرداخت نشده به‌ طور قطعى نمى‌توان اعلام كرد.» روزنامه دنياى اقتصاد همزمان از قول رييس كل ديوان محاسبات كشور خبر داده كه دولت در جريان واگذارى شركت هاى دولتى طى سال ۸۸ تنها ۱۰ درصد از اين شركت ها را به بخش خصوص واگذار كرده است. عبدالرضا رحمانى فضلى روز دوشنبه در جلسه مشترك با مديران و روساى اتاق‌هاى بازرگانى سراسر كشور گفته است: «هدف از پياده‌سازى اصل ۴۴ كوچك‌ سازى دولت، ورود سرمايه ‌و نقدينگى به حوزه توليد، ايجاد نوآورى و خلاقيت در مديريت است، ولى مشاهده مى ‌كنيم كه در سال گذشته فقط ۱۰ درصد واگذارى‌ها مربوط به بخش خصوصى بوده و ۹۰ درصد آن مربوط به شبه‌ دولتى‌ها، رد ديون و سهام عدالت بوده است.» «توقف صادرات ‌بنزين ۱۰ غول نفتى ‌به ايران» روزنامه جمهورى اسلامى خبر داده كه شركت نفتى توتال فرانسه فروش بنزين به ايران را متوقف كرده و روزنامه آرمان نيز خبر داده كه ۱۰ غول نفتى دنيا فروش بنزين به ايران را متوقف كرده اند. به نوشته روزنامه جمهورى اسلامى، «شركت توتال از يك ماه قبل و قبل از اينكه باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا قانون تحريم‌هاى جديد عليه ايران را امضا كند، فروش بنزين به ايران را متوقف كرده است.» اين روزنامه در عين حال می افزاید: «ايران خريد بنزين مورد نياز خود در بازارهاى جهانى را به صورت نقطه‌اى انجام مى‌دهد و عدم فروش بنزين يك شركت در يك ماه خاص به ايران نمى‌تواند به معناى توقف فروش بنزين آن شركت به ايران باشد.» همزمان روزنامه آرمان نيز خبر داده كه در ماه گذشته ۱۰ شركت بزرگ نفتى دنيا فروش بنزين به ايران را متوقيف كرده اند. روزنامه آرمان با اشاره به اينكه شركت هاى نفتى ويتول، كلينگور، ترافيگورا، شركت فرانسوى-هلندى شل، بريتيش پتروليوم، ريلاينس هند، لوك اويل روسيه از جمله غول هاى نفتى هستند كه فروش بنزين به ايران را قطع كرده اند، از شركت توتال نيز به عنوان شركتى نام برده كه از ماه گذشته با وجود داشتن قراردادهايى در حوزه نفت با دولت، فروش بنزين به ايران را متوقف كرده است. اين روزنامه همچنين نوشته است: «با توجه به اينكه اعلام رسمى اين خبر توسط مديرعامل شركت توتال در كويت صورت گرفته پيش بينى مى شود گروه نفتى ايندپندنت كويت يازدهمين شركتى باشد كه بزودى واردات بنزين به ايران را متوقف كند.» به نوشته روزنامه آرمان، «سه شركت پتروناس مالزى، ژن‌هوآ چين و گروه نفتى ايندپندنت كويت در حال حاضر بيشترين حجم فروش بنزين به ايران را در اختيار دارند» و شركت پتروناس نيز براى تداوم فروش بنزين به ايران دچار ترديد است. «تخريب ۶۵هزار هكتار جنگل در ايلام» روزنامه همشهرى خبر داده كه ۶۵ هزار هكتار از انبوه بلوط زاران رشته كوه غربى زاگرس در استان ايلام به دليل خشكسالى و نفوذ ريزگردهاى عربى در اين منطقه در حال خشك شدن و قوع تخريب گسترده زيست محيطى است. به نوشته اين روزنامه، جنگل هاى رشته كوه هاى زاگرس كه چون سدى در برابر هجوم ويرانگر گرد و غبار به فلات ايران محسوب مى‌شود مدت زمانى است كه طى فرايندى پيچيده از درون مى‌پوسند و آرام آرام از پا مى افتند. «خشكيدگى يا زوال بلوط زارها» به نوشته همشهرى اين روزها پنجه بر گلوى جنگل هاى زاگرس فشرده و درختان سبز را قربانى مى‌كند و به باور جنگل شناسان دلايل متعددى دارد و آفات و بيمارى در ميان درختان بلوط به تنهايى نمى‌تواند علت وقوع چنين فاجعه زيست محيطى گسترده اى باشد.
 


مردی که می‌توانست اکنون یکی از ثروتمندترین مردم جهان باشد، امروز هفته‌ای دو بار بخت خود را در قمار می‌آزماید تا شاید ثروتمند شود.مردی که می‌توانست اکنون یکی از ثروتمندترین مردم جهان باشد، امروز هفته‌ای دو بار بخت خود را در قمار می‌آزماید تا شاید ثروتمند شود. ران وین، یک مهندس بازنشسته آمریکایی است که با حقوقی که از سازمان تأمین اجتماعی می‌گیرد امرار معاش می‌کند. او ۷۶ سال دارد و به جمع آوری سکه و تمبر علاقه‌مند است. خانه آقای وین، یک خانه معمولی در صحرای نوادا و در نزدیکی لاس وگاس است. او که خود می‌گوید همانند سایر مردم شیفته پول است، هر هفته در لاس وگاس پای دستگاه قمار پوکر به دنبال ثروتی باد آورده است. این در حالی است که او می‌توانست یکی از ثروتمندترین مردان آمریکا باشد، تنها اگر سال‌ها پیش شرکتی را که به طور مشترک با دو نفر دیگر پایه گذاری کرده بود، ترک نمی‌کرد. نام ران وین آن طور که سی‌ان‌ان می‌گوید، پای قرارداد تأسیس این شرکت در تاریخ اول آوریل ۱۹۷۶ در کنار استیو جابز و استیو ووزنیاک دیده می‌شود؛ دو نفری که نامشان یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین کمپانی‌های تولید و طراحی قطعات الکترونیک، نرم‌افزارهای کامپیوتری و کامپیوترهای شخصی و البته «آی‌فون» و «آی‌پد» را به یاد می‌آورد؛ شرکت اپل. آشنایی ران وین و استیو جابز به چند سال پیش از تأسیس اپل باز می‌گردد؛ زمانی که هر دو در شرکت نرم‌افزاری «آتاری» مشغول به کار بودند. وین در مورد رابطه‌اش با جابز می‌گوید: «ما بسیار با یکدیگر صمیمی بودیم؛ نهار و شام مان را با هم می‌خوردیم و با هم صحبت می‌کردیم.» به گفته وین، زمانی که جابز تصمیم گرفت با استیو ووزنیاک برای تأسیس شرکت اپل وارد مذاکره شود از او برای طراحی مدارک و مذاکره با ووزیاک درخواست همکاری کرد. وین این درخواست را پذیرفت و به منظور این همکاری، ۱۰ درصد از سهام این شرکت به وین تعلق گرفت. شرکتی که اکنون در بازار جهانی هر سهم آن نزدیک به ۲۷۰ دلار ارزش دارد. با عقد قرارداد، شرکت اپل تأسیس شد، اما وین به سرعت دچار شک و شبهه شد. پیش از این، او یک‌بار در راه‌اندازی تجارت تولید دستگاه قمار، جک پات، شکست خورده بود و هزاران دلار متضرر شده بود. با این اوصاف، وین نگران بود که تاریخ یک بار دیگر تکرار شود و احساس می‌کرد که برای یک چنین شرایطی قدری مسن است. وین می‌گوید: «این دو جوان می‌خواستند به هر قیمتی که شده موفق شوند و شواهد نشان می‌داد که قادر به انجام این‌کار هستند، اما مسیری که در پیش گرفته بودند مسیر بسیار دشواری بود. احتمال ثروتمند شدن من زیاد بود، اما ممکن بود آن قدر آن لحظه دور باشد که من تنها در زمان خاکسپاریم به این ثروت دست یابم.» بنابراین ۱۱ روز پس از تأسیس شرکت اپل، وین سهام خود را واگذار و کناره‌گیری کرد. وین در آن زمان در ازای واگذاری سهام ۱۰ درصدی خود ۸۰۰ دلار دریافت کرد. این درحالی است که این مقدار سهام در حال حاضر ۲۲ میلیارد دلار ارزش دارد. وین درباره تصمیم خود می‌گوید: «چه می‌توانم بگویم؟ زمانی بر اساس درک خود از شرایط تصمیمی می‌‌گیری که باید آن را بپذیری و بر مبنای آن زندگی کنی. این بهترین کاری است که می‌توانی انجام بدهی.» وین می‌گوید به موقعیت کنونی جابز غبطه نمی‌خورد و تلاش می‌کند هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکند که اگر در اپل می‌ماند چه وضعیتی می‌توانست داشته باشد. ران وین هیچ‌گاه خود از محصولات اپل استفاده نکرده است و شاید حتی کمتر کسی بداند که او یکی از مؤسسان شرکت اپل بوده و اولین لوگوی این شرکت را طراحی کرده است.
 


در تازه‌ترین فهرست منتشر شده از گران‌ترین شهرهای جهان، سه شهر توکیو، ناگویا و یوکوهاما در ژاپن در ردیف پنج شهر گران دنیا طی سال ۲۰۰۹ شناخته شدند.در تازه‌ترین فهرست منتشر شده از گران‌ترین شهرهای جهان، سه شهر توکیو، ناگویا و یوکوهاما در ژاپن در ردیف پنج شهر گران دنیا طی سال ۲۰۰۹ شناخته شدند. بر اساس گزارش های منتشر  شده، میانگین اجاره یک آپارتمان دو خوابه در توکیو، گران‌ترین شهر جهان، در سال گذشته میلادی پنج‌هزار دلار و قیمت یک بلیط سینما ۲۲ دلار بوده‌است. دومین شهر گران دنیا در این فهرست «اسلو»، پایتخت نروژ، است که قیمت یک وعده غذایی در رستوران‌های این شهر به طور متوسط ۴۳ دلار و قیمت ۱۲ عدد تخم مرغ ۶.۷۲ دلار بوده است. در همین حال نیویورک که معمولاً مردم آن از گرانی شکایت دارند، در میان ۳۰ شهر گران جهان مقام بیست نهم را کسب کرده است. قیمت ۱۲ عدد تخم مرغ در این شهر تقریبا ۲.۹۶ دلار بوده و قیمت یک وعده غذایی در رستوران های منطقه منهتن به طور میانگین ۲۳ دلار است که در مقایسه با دیگر شهر‌های گران جهان بیشتر به یک «دزدی» شبیه است. در این فهرست که ۳۰ شهر از شهرهای دنیا معرفی شده‌اند، ریودوژانیرو با یک پله بالاتر از نیویورک، در رده ۲۹ قرار گرفته و سیدنی در یک تغییر چشمگیر از مقام ۱۵۰ به مقام سی‌ام در سال گذشته صعود کرده است. نکته قابل توجه در این فهرست، رتبه تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، است که در رده نوزدهم و بالاتر از نیویورک ایستاده است.همچنین بیت المقدس (اورشلیم) در این فهرست در مقام ۲۲ قرار دارد. این گزارش می‌افزاید در حالی که هزینه اجاره یک آپارتمان سه خوابه در تل‌آویو ۱۴۴۰دلار و قیمت بلیط سینما حدود ۱۰ دلار است اما دیگر هزینه‌های زندگی روزمره در این شهر بالا است.   از دیگر نکات قابل توجه این تحقیق مقام پانزدهم مسکو  پایتخت روسیه است که همواره به عنوان یکی از شهر‌های گران دنیا شناخته شده است. نتایج این تحقیق مردم نیویورک را که هموراه از گرانی هزینه زندگی شکایت دارند متحیر کرده است. یک شرکت تحقیقاتی نیروی انسانی که این گزارش بر اساس داده های آن نوشته شده است قیمت ۱۲۸ کالای مختلف شامل غذا، لباس و دیگر هزینه ها نظیر تفریحات و برق مصرفی را در این شهرها با یکدیگر مقایسه کرده است. هزینه زندگی در این فهرست بر اساس نظر سنجی ها در ماه مارس و سپتامبر سال ۲۰۰۹ انجام شده که با استفاده از سبد خرید کالای روزانه و خدمات عمومی محاسبه شده است.
 


منابع طبیعی بزرگ و پرسود در افغانستان؟ آنچه در این خبر ظاهرا پنهان مانده این گفته سخنگوی پنتاگون است که بر اساس مدارکی که قبلا وجود داشته، به حضور این منابع پی برده شده است.پیدا شدن منابع طبیعی بزرگ و پرسود در افغانستان ، برای اولین بار پس از سال‌ها، ظاهرا خبر جدیدی بود که هم شادی شهروندان افغان را به دنبال داشت و هم جهانیان را با افغانستان دیگری آشنا کرد. روز ۲۴ خرداد یکی از مهم‌ترین خبرهایی که در جهان پیچید این بود که گروهی از زمین‌شناسان آمریکایی معادن‌ فلزی را به ارزش تقریبی یک تریلیون دلار در افغانستان کشف کرده‌اند. مقام‌های سیاسی آمریکا اعلام کردند بهره‌برداری از این معادن می‌تواند ساختار اقتصادی این کشور را «به طور بنیادین تغییر» دهد. این خبر را روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از یک مقام آمریکایی منتشر کرد و به نقل از وی نوشت که این منابع غنی شامل معادن «مس و لیتیوم، آهن، طلا، نیوبیوم، و کبالت است که می‌تواند افغانستان را به یکی از عمده‌ترین کشورهای صادرکننده مواد معدنی در جهان تبدیل کند.» افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای دنیاست و طبیعتا چنین کشفی، حتی در اندازه کوچک‌تر می‌تواند تاثیر شگرفی در وضعیت اقتصادی و رفاهی آن بگذارد. اما ارزش این معادن کم‌تر که نشد هیچ، بلکه سه برابر هم بیشتر شد؛ به گزارش رادیو آزادی افغانستان، وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان سه روز بعد در میان خبرنگاران در کابل گفت:‌ «اطلاعات ابتدایی آنها نشان می‌دهد که در حال حاضر به ارزش نزدیک به سه هزار ملیارد دلار (سه تریلیارد دلار) ذخایر معدنی در افغانستان وجود دارد.» سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است که بر اساس مدارکی که قبلا -و در واقع از زمانی که نیروهای شوروی آن کشور را در اشغال خود داشتند- وجود داشته، به حضور این منابع پی برده شده است. این مدارک در دسترس عموم بوده و مقام‌های آمریکایی با محاسبه بر پایه ارزش کنونی دلار بهای آن (یک هزار میلیارد دلار) را اعلام کرده‌اند. همه چشم‌ها به سوی کشوری دوخته شد که به روی پول نشسته است. این کشف هم بر نگرانی‌های افزود و هم به شک و تردیدها نسبت به «کشورهایی» که خواهان بهره‌برداری از چنین منابعی هستند. اندک زمانی از اعلام خبر کشف معادن غنی نگذشت که حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، گفت که «از رقابت جامعه جهانی در ارتباط با ذخایر طبیعی افغانستان نگران» است. وی در عین حال یادآور شد، باید در این زمینه «به کشورهایی که به افغانستان کمک کرده‌اند، اولویت» داده شود. مقام‌های افغان نگرانی خود را از «رقابت جدیدی» که ممکن است برای بهره‌بردای از منابع آن کشور آغاز شود پنهان نمی‌کنند. رقابتی که در میدان سیاست بارها این سرزمین را درگیر جنگ و مصیبت کرده است. طالبان، سیاست، تبلیغات مهم‌ترین بخش از منابع کشف شده -بر اساس آنچه پنتاگون می‌گوید- در استان غزنی قرار دارد. استان غزنی اگر نه کاملا اما به طور گسترده‌ای زیر نفوذ طالبان است. در برخی دیگر از مناطقی که معادن کشف شده در آنها قرار دارد نیز نفوذ طالبان زیاد است. این وضعیت بر مشکلات مختلفی که بر سر راه استفاده از چنین منابعی قرار دارد، می‌افزاید. اما از سوی دیگر همین خبر ممکن است بر روند بازگشت شورشیان به جریان سیاسی -به جای فعالیت‌های نظامی- سرعت ببخشد. با وجود ادامه جنگ بعید به نظر می‌رسد که شرکت‌ها و کشورهای پیشرفته خارجی بخواهند در این کشور و برای استخراج معادن یاد شده سرمایه‌گذاری کنند. اما این معادن غنی چه تاثیری بر سیاست داخلی خواهد گذاشت؟ آیا می‌تواند بر روند وحدت در این کشور تاثیرگذار باشد یا خیر؟ این پرسش‌ها هنوز پاسخ درخوری نیافته‌اند. این هنوز همه داستان نیست. کشف این منابع موضوع تازه‌ای نیست. آنچه در خبر معادن ظاهرا پنهان مانده این گفته سخنگوی پنتاگون است که بر اساس مدارکی که قبلا -و در واقع از زمانی که نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، افغانستان را در اشغال خود داشتند- وجود داشته، به حضور این منابع پی برده شده است. این مدارک در دسترس عموم بوده و مقام‌های آمریکایی با محاسبه روز ذخایر آن بر پایه ارزش کنونی دلار، بهای [جدید] آن را تخمین زده‌اند؛ یعنی یک هزار میلیارد دلار. گزارش پنتاگون با کمک موسسه زمین‌شناسی آمریکا تهیه شده است. اما روزنامه بریتانیایی «تایمز» به نقل از استفن پترز، مسئول کاوش‌های این موسسه در افغانستان می‌نویسد که از همکاری موسسه خود با پنتاگون بی‌خبر است و در عین حال می‌گوید در جریان کاوش‌های خود لیتیومی در افغانستان پیدا نکرده است. افغانستان مدت‌هاست که برای استخراج معادن طبیعی قبلی خود، نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و برخی از پروژه‌های زودتر آغاز شده نیز هنوز به انجامی نرسیده‌اند. شاید خبر -ظاهرا نه چندان جدید- کشف معادن هزار میلیارد دلاری بر رغبت شرکت‌های پیشرفته خارجی برای حضور در بازار افغانستان بیافزاید. به ویژه که اندکی پس از انتشار این خبر، از رییس جمهوری گرفته تا سایر مقام‌های دولتی افغانستان بر حضور خارجی ها در طرح های اقتصادی این کشور بارها تاکید کرده اند. گزارش ها حاکی است که به زودی برای استخراج معادن افغانستان مزایده های مختلفی برگزار شود؛ شبیه آنچه که برای استخراج نفت در عراق صورت گرفت ولی تردیدی نیست که برای بهره برداری از این ثروت زیر زمینی راه درازی در پیش است.
 


رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا می‌گويد با وجود افزايش تحريم‌ها، ايران همچنان به دنبال دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای است. درياسالار مايک مولن که در مجمع امنيتی آسپِن، در ايالت کلرادو سخن می‌گفت اضافه کرد، که دستيابی ايران به سلاح‌های هسته‌ای بسيار خطرناک خواهد بود. وی با اشاره به کشف تأسيسات هسته‌ای فُردو در نزديکی قم، همچنين اظهار داشت، دليلی برای اعتماد کردن به تضمين‌های ايران در مورد اهداف صلح‌آميز برنامه‌ی هسته‌ای وجود ندارد. درياسالار مولن افزود که حمله‌ی نظامی به ايران به طور جدی ثبات منطقه را برهم خواهد زد و به باور او اسرائيل نيز به خوبی بر اين امر آگاهی دارد.
 


مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که یک حلقه‌ی جاسوسی فعال در ایالات متحده را که به کار یارگیری از منابع سیاسی و گردآوری اطلاعات برای دولت روسیه، مشغول بود را متلاشی کرده‌اند. در این ارتباط ده نفر در بوستون، نیویورک، نیوجرسی و ویرجینیا به اتهام جاسوسی و پول شویی دستگیر شدند. در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه صادر کرده آمده است که مقام‌های پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی آی) این افراد را بیش از ده سال تحت نظر داشته‌اند.
 


دولت روسيه به دليل توقيف اقلام ارسالی برای نيروگاه بوشهر به شورای امنيت سازمان ملل متحد، شکايت برد. ديپلمات‌های غربی روز دوشنبه در سازمان ملل اعلام کردند که نماينده روسيه در اين سازمان، توقيف کالاهای ارسالی به ايران را تخطی از قطعنامه‌ی شورای امنيت و عملی غيرقابل قبول خواند. روسيه پيش از اين مراتب نارضايتی خود از توقيف فن‌آوری‌های ارسالی به ايران و بازجويی از افراد مرتبط با محموله‌های ارسالی توسط دولت آلمان، را به اطلاع اعضاء کميته ی تحريم ايران در شورای امنيت رسانده بود. گمرک آلمان در نوامبر ۲۰۰۹ و ژانويه ۲۰۱۰ محموله‌های ارسالی روسيه را مورد بازديد قرار داد و به دليل مغاير بودن ماهيت کالاهای ارسالی با قوانين اتحاديه‌ی اروپا، رايانه‌ها و ماشين‌آلات کنترل کيفيت که به مقصد ايران بارگيری شده بود را توقيف کرد.
 


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در ادامه‌ی سفر خود به چند کشور آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین، وارد هاوانا شد. بر پایه گزارش ها ژنرال رائول کاسترو، رهبر کوبا، در کاخ انقلاب، از بشار اسد استقبال رسمی بعمل آورد. از محتوای مذاکرات رهبران دو کشور جزئیاتی منتشر نشده است. با این همه دولت‌های دو کشور پیشتر در بیانیه‌ی مشترکی اعلام کرده بودند که در زمینه‌ی همکاری برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با گروه‌های قاچاق بین‌المللی، توافقنامه‌ای به امضاء رسانیده‌اند. آقای اسد پیش از کوبا، به ونزوئلا سفر کرده بود و پس از ملاقات با رهبران آن کشور، عازم برزیل خواهد شد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته