-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 06/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام جهانی فوتبال، تیم ملی آرژانتین روز یک‌شنبه در یک بازی پرگل با نتیجه‌ی سه بر یک از سد مکزیک گذشت و راهی دور بعد شد. گل‌های آرژانتین را توز (Tevez) و‌ هیگوئین (Higuaín) و تک ‌گل تیم مکزیک را نیز هرناندز (Hernández) به ثمر رساندند. تیم آرژانتین شنبه‌ی آینده در دور یک‌چهارم نهایی به مصاف آلمان خواهد رفت.
 


لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، می‌گوید گرچه تحریم‌های تازه حکومت ایران را بسیار تضعیف می‌کند اما احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد ساخت. لئون پانتا، همچنین تصریح کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم دراختیار دارد.لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، می‌گوید گرچه تحریم‌های تازه حکومت ایران را  بسیار تضعیف می‌کند اما احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد ساخت. بیشتر بخوانید: «ایران ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرد» پترائوس: اسرائیل ممکن است ایران را بمباران کند نیویورک‌تایمز: بوش جلوی بمباران ایران را گرفت لئون پانتا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی با اشاره به تصویب دور چهارم تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران گفت: «آیا تحریم‌های تازه، آنها را از پیگیری اهداف هسته‌ای‌شان بازمی‌دارد؟ احتمالا نه.» رئیس سی آی ای همچنین اظهار داشت که ایران همچنان بر دانش فنی خود در زمینه هسته‌ای می‌افزاید. لئون پانتا، همچنین تصریح کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم دراختیار دارد، اگر بخواهد این مقدار اورانیوم را بیش از این غنی‌ سازد. رئیس سی آی ای گفت: «ما برآورد می‌کنیم اگر ایرانی‌ها تصمیم گرفته باشند، احتمالا در عرض یک سال به آن نقطه (ساخت بمب) ‌‌برسند، احتمالا یک سال پس از آن هم به نوعی سامانه پرتاب، دست می یابند.» رئیس سازمان سیا همچنین اظهار داشت که اسرائیل بسیار بیش از واشینگتن اصرار دارد که ایران پیش از این از مرحله تصمیم‌گیری سیاسی برای ساخت بمب، عبور کرده است اما به گفته او اسرائیل منتظر آثار تحریم‌های تازه است. لئون پانتا گفت: «فکر می‌کنم اسرائیل می‌خواهد به ما فرجه‌ای بدهد تا ما بتوانیم تغییر دیپلماتیک و فرهنگی و سیاسی ایران را به بوته آزمون بگذاریم تا اینکه آنها را از راه نظامی تغییر دهیم.» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با بیان اینکه «اسرائیل درباره آنچه که در ایران می‌گذرد، بسیار نگران است» گفت: «ما همچنان اطلاعات خود درباره میزان دقیق توانایی ایران را در اختیار (اسرائیل) می‌گذاریم.» در ۲۰ خرداد امسال، شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را وضع کرد؛ افزون بر این تحریم‌ها، ایالات متحده نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده است که با امضای ریاست جمهوری این کشور، تحریم‌های تازه کنگره آمریکا نیز به آن اضافه خواهد شد. تحریم‌های کنگره آمریکا از جمله صادرکنندگان بنزین به ایران را هدف قرار داده است. در آن سوی اقیانوس اطلس، نیز اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده که مهمترین آن تحریم صنعت نفت و گاز ایران است.
 


دومین روز از نشست سران ۲۰ كشور صنعتى جهان روز یکشنبه در تورنتوی کانادا آغاز به کار کرد. «مذاکره در باره‌ی اقتصاد پایدارتر جهانی» موضوع نشست دو روزه‌ی سران ۲۰ کشور قدرتمند اقتصادی جهان است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در گفت‌وگو با خبرنگاران، توافق‌های نشست را چنین اعلام کرد: - کاهش پنجاه درصدی کسر بودجه‌ی تمامی کشورهای عضو تا سه سال دیگر - ثبات بخشیدن کشورهای توسعه‌یافته به بدهی‌های سیستم دولتی خود تا شش سال دیگر - و فراخواندن قدرت‌های اقتصادی نوظهور به اینکه اجازه دهند ارزهایشان آزادانه‌تر جریان داشته باشند. روز شنبه، در اولین روز این نشست، هزاران تن در تورنتو دست به تظاهرات اعتراض‌آمیز زدند که به خشونت کشیده شد و به گفته‌ی پلیس کانادا، به بازداشت ۴۰۰ نفر انجامید.
 


در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام جهانی فوتبال، تیم ملی آلمان امروز (یک‌شنبه) در یک بازی پرگل با نتیجه‌ی چهار بر یک از سد انگلیس گذشت و راهی دور بعد شد. گل‌های آلمان را میروسلاو کلوزه، پودولسکی و‌ توماس مولر (دو گل) و تک ‌گل تیم انگلیس را نیز ماتیو آپسون به ثمر رساندند. تیم آلمان شنبه‌ی آینده در دور یک‌چهارم نهایی به مصاف برنده‌ی مسابقه‌ی آرژانتین – مکزیک خواهد رفت.
 


به گفته‌ی رئیس دولت موقت قرقیزستان، نتیجه‌ی همه‌پرسی روز یک‌شنبه رای مثبت مردم به قانون اساسی جدید بوده است. در حالی که قرار است نتایج اولیه این همه‌پرسی روز دوشنبه اعلام شود، رُزا اوتُون‌بایِوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان، ساعاتی پس از پایان همه‌پرسی به خبرنگاران گفت میزان مشارکت در این همه‌پرسی بیش از ۶۵ درصد بوده است. همه‌پرسی روز یک‌شنبه چند هفته پس از خشونت‌های قومی جنوب قرقیزستان برگزار می‌شود که دست‌کم ۲۷۵ کشته بر جای گذاشت. قانون اساسی جدید قرقیزستان، در صورت تصویب نهایی، از اختیارات رئیس جمهور می‌کاهد و این کشور را به نخستین جمهوری پارلمانی منطقه تبدیل می‌کند.
 


رزا اتونبایوا، رئیس دولت انتقالی قرقیزستان روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در بیشکک گفت: «قانون اساسی جدید جمهوری قرقیزستان، به تایید رسید.» در قانون اساسی جدید، قدرت از رئیس جمهوری به نخست‌ وزیر انتقال می‌یابد.رئیس دولت انتقالی قرقیزستان اعلام کرد مردم این کشور در همه‌پرسی روز یکشنبه به نظام پارلمانی رای داده‌اند. بیشتر بخوانید: برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی قرقیزستان تحت تدابیر امنیتی رزا  اتونبایوا، رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در بیشکک گفت: «قانون اساسی جدید جمهوری قرقیزستان، به تایید رسید.» همه‌پرسی در این کشور آسیای میانه در حالی برگزار شده است که تنها دو هفته پیش درپی درگیری‌های قومی در جنوب این کشور صدها نفر کشته و هزاران نفر بی‌خانمان شدند. رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «ما به مردم خود افتخار می‌کنیم. ما به کشور خود افتخار می‌کنیم که در چنین برهه دشواری دست به این انتخاب زده است.» بدین ترتیب رزا اتونبایوا، نخستین زنی خواهد بود که رهبری یک کشور آسیای مرکزی را به دست می‌گیرد؛ قرار است رزا اتونبایوا تا پایان سال ۲۰۱۱ ریاست دولت انتقالی قرقیزستان را برعهده داشته باشد. در همه‌پرسی روز یکشنبه تغییر در قانون اساسی قرقیزستان به رای گذاشته شد؛ در قانون اساسی جدید، قدرت از رئیس جمهوری به نخست‌ وزیر انتقال می‌یابد. طبق قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی هر پنج سال یک بار در قرقیزستان برگزار می‌شود و  مدت ریاست جمهوری یک دوره شش ساله خواهد بود. آنچنانکه دولت انتقالی قرقیزستان اعلام کرده است انتخابات پارلمانی در این کشور در ماه اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد. این انتخابات همچنین محملی جهت کسب مشروعیت برای دولت انتقالی قرقیزستان بود. رزا اتونبایوا در کنفرانس خبری خود گفت: «این دولت دیگر انتقالی نخواهد بود بلکه دولتی قانونی و مشروع است. ما کلمه انتقالی را کنار می‌گذاریم.» به گفته رزا اتونبایوا، در همه‌پرسی روز یکشنبه ۶۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. رزا اتونبایوا، سفیر پیشین قرقیزستان در ایالات متحده و بریتانیا بود که در ماه آوریل، پس از شورش مخالفان، قدرت کورمانبک باقیف، رئیس جمهوری پیشین، را تصاحب و خود را رئیس دولت انتقالی اعلام کرد . کورمانبک باقیف، رئیس جمهوری پیشین، که هم‌اکنون در بلاروس بسر می‌برد این انتخابات و نتایج برآمده از آن را نپذیرفته است. همه‌پرسی روز یکشنبه، از سوی سازمان ملل، روسیه و ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفته است. در این همه‌پرسی دولت مقررات انتخابات را به گونه‌ای تغییر داد تا دهها‌ هزار نفر از اقلیت ازبک که در پی درگیری‌های قومی آواره شده بودند و مدرک شناسایی نداشتند، بتوانند رای بدهند. اگر قانون اساسی جدید قرقیزستان به اجرا درآید این کشور نخستین دموکراسی پارلمانی در منطقه آسیای میانه خواهد بود.
 


در مسابقه دو رقیب سنتی فوتبال جهان، آلمان در نبردی حماسی و تماشایی تیم ملی انگلستان را چهار بر یک در هم کوبید تا در یک‌چهارم پایانی رسید به مصاف برنده «آرژانتین – مکزیک» رود.در مسابقه دو رقیب سنتی فوتبال جهان، آلمان در نبردی حماسی و تماشایی تیم ملی انگلستان را چهار بر یک در هم کوبید تا در یک‌چهارم پایانی رسید به مصاف برنده «آرژانتین – مکزیک» رود. نیمه نخست با اشتباه چشمگیر داوری به جای تساوی دو بر دو با برتری دو بر یک آلمان به پایان رسید. با این حال در نیمه دوم بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های اولیه بازیکنان انگلستان با دو گل پیاپی توماس مولر و ادامه بازی هماهنگ و قابل تحسین آلمانی‌ها همراه بود و انگلستان خاموش و حذف شد. در حالی که یاران شاخص تیم ملی انگلستان ناهماهنگ و پایین‌تر از حد خود بودند، آلمان یکی از روزهای بزرگ و صاحب شخصیت ویژه فوتبالش را به نمایش گذاشت. یاران یوآخیم لو شروعی رویایی داشتند و ضمن آنکه دو گل متفاوت به ثمر رساندند، دو بار هم تا آستانه گلزنی پیش رفتند. گل نخست آلمان در دقیقه ۲۰ بود که مانوئل نوئر، دروازه‌بان آلمان یک توپ را بلند به نیمه زمین انگلستان و بین جان تری و ماتیو آپسن فرستاد تا میروسلاو کلوزه با سود بردن از ضعف و ناهماهنگی دفاع انگلستان، در محوطه جریمه دیوید جیمز پا به توپ شود و موفق‌تر از دروازه‌بان آن را به تور برساند. در دقیقه ۳۲ هماهنگی تیم روان آلمان به گل دوم منجر شد و این بار توپ از جناح راست حمله به چند پاس «کلاسیک» به لوکاس پودولسکی در جناح چپ محوطه جریمه رسید. او پس از پیشروی با ضربه پای چپ توپ را از زاویه بسته به دیرک عمودی مخالف زد و شاهد چرخش آن به نشانه گل دوم بود. در ورزشگاه شهر بلومفونتبن (مانگائونگ) انگلستان با تمرکز حمله‌هایش از جناح میانی، عملاً گوش‌ها را از دست داده بود و در فضایی پرتعداد از بازیکنان دو تیم، کار وین رونی و جرمن دیفو مشکل‌تر می‌نمود.   اما انگلیسی‌ها با چند بار حضور در حول و حوش دروازه آلمان، حرکت به سوی خودیابی را آغاز کردند. در دقیقه ۳۷ کاپیتان اسیتون جرالد از  راست توپ را سانتر کرد و ماتیو آپسن با پرشی بلند و ضربه سر فنی، توپ را درون دروازه آلمان جای داد تا یارانش با بازیابی مسابقه به قصد زدن گل دوم حالتی سراسر تهاجمی به خود گیرند. اشتباه کشنده کمک داور به فاصله یک دقیقه پس از گل آپسن، فرنک لمپارد با یک ضربه قوسی توپ را به زیر دیرک افقی دروازه نوئر زد و توپ با چرخشی آشکار درون گل رفت و در برگشت توسط دروازه‌بان مهار شد. اما دستیار دوم داور، خورخه لاریونادا از اروگوئه با تشخیص غلط، از گل چشم پوشید تا شادی انگلیسی‌ها به ناامیدی و تأسف بدل شود. گفت‌وگوهای کارشناسان تلویزیونی جملگی به ضرورت بهره‌گیری از فن‌آوری الکترونیک و پیشگیری از نابودی یک تیم در یک تورنمنت بزرگ به دلیل خطای انسانی تأکید داشت. این اظهارنظرها در بین دو نیمه حتی با پیش‌بینی این بود که تیم قربانی اشتباه داوری، چهار تا پنج گل بخورد. فابیو کاپه‌لو، مربی ایتالیایی تیم ملی انگلستان اشتباه داوری در نادیده گرفتن گل سالم لمپارد را در سرنوشت بازی  مؤثر خواند و بهره‌گیری از تکنولوژی و یا کمک داوران ویژه خط گل را ضروری دانست. اشتباه کمک داور یادآور اشتباه بهرام اف، کمک داور روسی مسابقه پایانی جام جهانی ۱۹۶۶ در ویمبلی لندن بود که در وقت اضافی توپ از خط نگدشته را گل سوم انگلستان در برابر آلمان اعلام کرد و در آن مسابقه انگلستان چهار بر دو آلمان را شکست داد تا برای نخستین و آخرین بار قهرمان شود. گل‌های سوم و چهارم آلمان شروع نیمه دوم با شلیک سنگین فرنک لمپارد از فاصله ۳۰ متری از یک ضربه آزاد به روی دیرک افقی، از ادامه یک بازی نفسگیر و مهیج بین دو رقیب برزگ فوتبال اروپا حکایت داشت. در موج حمله‌های انگلستان هرگاه مهاجمان آلمانی به دروازه انگلستان نزدیک می‌شدند با حرکت‌های حساب شده و بدون توپ خطر آفرین می‌نمودند. در حالی که انگلیسی‌ها در زمین آلمان مترکز شده بودند، واکنش هماهنگ و شبیه به هم آلمان به دو گل پیاپی دیگر توسط توماس مولر در دقیقه‌های ۶۷ و ۷۰ بدل شد. در پایان مولر به عنوان بهترین بازیکن بازی اعلام شد. در گل چهارم مسعود اوزیل اوج هنر توپ ربایی از گلن جانسون و فرار از جناح چپ را به نمایش گذاشت و ارزش پاس او به مولر انکار ناپذیر بود.
 


رؤسای جمهور سوریه و ونزوئلا با ابراز امیدواری به «از بین رفتن امپریالیسم و کاپیتالیسم و مبارزه مشترک با اسرائیل» بر تقویت محور کاراکاس- دمشق برای تحقق اهداف مشترک تأکید کردند.بشار اسد و هوگو چاوز رؤسای جمهور سوریه و ونزوئلا در نشستی خبری در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، با ابراز امیدواری به «از بین رفتن امپریالیسم و کاپیتالیسم و مبارزه مشترک با اسرائیل» بر تقویت محور کاراکاس- دمشق برای تحقق اهداف مشترک تأکید کردند. بشار اسد در چارچوب نخستین سفر رسمی به آمریکای لاتین، از پنجشنبه گذشته به این حوزه رفته و در نخستین مرحله این سفرها از ونزوئلا دیدارکرده است.   بشار اسد و هوگو چاوز شنبه در کنفرانس خبری «سوگند» خوردند در مبارزه مشترک، علیه «اسرائیل نیز که مرتکب جنایت ونسل‌کشی می‌شود» همکاری کنند. آقای چاوز گفت: «باید جهان را از شر امپریالیسم و کاپیتالیسم نجات داد و خاورمیانه نیز باید از دست جنایات اسرائیل رها شود»، و با تأکید بر حمایت کشورش از فلسطین و «ایستادگی در کنارملت فلسطین تا رهایی این ملت» تأکید کرد که «جهان عرب و کشورهای آمریکای لاتین می‌توانند در این رهایی نقش بسزایی داشته باشند». رئیس جمهور ونزوئلا گفت: «کسی نباید تردید داشته باشد که اسرائیل بازوی جنایت واشینگتن و تهدیدی برای همگان است و باید اسرائیل را سر جایش نشاند و اکنون نیز اسرائیل همه هم‌پیمانان خود را از دست می‌دهد». آقای چاوز بر لزوم «استرداد ارتفاعات جولان به سوریه» تأکید کرد ولی گفت: «مسلماً با جنگ مخالفیم و این امر باید از راه‌های مسالمت‌آمیز صورت گیرد». رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن سوریه و شکل دادن به خاورمیانه مورد نظر امپریالیست‌ها» شکست خورده است. به گفته آقای چاوز، حافظ اسد (پدر بشار اسد) «یکی از رهبران بزرگ» بوده است، و ادامه داد که «سوریه همچنان پرچمدار سوسیالیسم عربی است». آقای چاوز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ از سوریه دیدار کرده بود، که در آخرین دیدارش اسرائیل را «نیروی امپریالیستی که می‌خواهد همسایگان خود را از بین ببرد و در راستای اجرای منویات آمریکا خاورمیانه را چند شقه کند» توصیف کرد. در نشست خبری کاراکاس، آقای اسد آنچه را که «شهامت کم‌نظیر» در رئیس جمهور ونزوئلا نامید، تحسین کرد و گفت: «شمارسیاستمدارانی که بتوانند در مواقع لازم نه بگویند، بسیار اندک است». رئیس‌جمهور سوریه در این نشست خبری، از«حق» ایران و همه کشورها برای داشتن «انرژی هسته‌ای» دفاع کرد. آقای اسد که برای امضای قراردادهایی بویژه درعرصه انرژی و صنایع غذایی به ونزوئلا رفته است، شنبه در آیین امضای پیمان یکصد میلیون دلاری دو کشور شرکت کرد. آقای اسد در ادامه تور آمریکای لاتین، از کوبا، برزیل و آرژانتین دیدار خواهد کرد. هوگو چاوز یکی از سرسخت‌ترین منتقدان آمریکا در یک دهه اخیر، در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران، به هم‌پیمان جدی ایران مبدل شده و به سوریه نیز نزدیک شده است. آقای چاوز پا به پای تقویت همکاری‌های خود با ایران و سوریه، مناسبات دیرینه کشورش با اسرائیل را گسسته است. ونزوئلا در جریان نبرد اسرائیل و حماس در ژانویه ۲۰۰۹، مناسبات ده‌ها ساله با اسرائیل را که در سطح سفیر بود، کاهش داد. مقامات اسرائیل مدعی شده‌اند که همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران با ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر در آمریکای لاتین موجب شده که حزب‌الله، حماس و سایر نیروهای اسلامی همسو با ایران و سوریه از پایگاه‌های جدید فعالیت در حوزه آمریکای لاتین برخوردار شوند.
 


اكبر هاشمى رفسنجانى، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در یادداشتی به مناسبت سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، بار ديگر به انتقاد از شرايط سياسى در ایران پرداخت و از وضعيت كنونى جامعه به عنوان «آشفته بازار» ياد كرد.اكبر هاشمى رفسنجانى، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در تازه‌ترين موضع‌گيرى خود بار ديگر به انتقاد از شرايط سياسى در ايران پرداخت و از وضعيت كنونى در ايران به عنوان «آشفته بازار» ياد كرد. آقاى رفسنجانى در يادداشتى كه پايگاه اينترنتى وى آن را به مناسبت انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى در روز هفتم تير ۱۳۶۰ منتشر كرده است وضعيت سياسى امروز ايران را مشابه اين سال دانسته و مى‌نويسد: «... شايد به خاطر دلتنگى‌هاى زمانه، سعه صدر سابق را نداريم. دشمنان ما وسيع‌تر شده اند، اما دايره دشمن شناسى ما محدود شده است. دشمنان دوست‌نما در ما رخنه كرده‌اند و ... روزمرگى، ما را به اضطراب واداشته است.» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نوشته خود مى‌گويد كه وى به دليل توصيه آيت‌الله بهشتى جلسه حزب جمهورى اسلامى را پيش از وقوع انفجار در آن ترک كرد. بیشتر بخوانید: رفسنجانى: مى‌ترسم كناره‌گيرى‌ام از قدرت عوارض بد سياسى داشته باشد رابطه رفسنجانی و خامنه ای؛ عشقی که نافرجام ماند؟ وى در يادداشت خود به ترور آيت‌الله على خامنه‌اى در مسجد ابوذر و «نگرانى از وخامت حال» او اشاره كرده و مى‌نويسد كه آيت‌الله بهشتى پس از انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى به وى گفته است: «تو برو، آنجا واجب‌تر است و ما اينجا را اداره مى‌كنيم.» در انفجار دفتر اين حزب در ميدان سرچشمه تهران شمارى از مقام‌هاى برجسته جمهورى اسلامى از جمله آيت‌الله بهشتى، رئيس شوراى عالى قضايى، و ۲۷ نماينده مجلس كشته شدند. جمهورى اسلامى ايران اين انفجار را به سازمان مجاهدين خلق نسبت داد كه در اين زمان دست به مبارزه مسلحانه عليه نظام جمهورى اسلامى زده بود. اكبر هاشمى رفسنجانى مى‌گويد كه روزى به آيت‌الله بهشتى گفته است: «سيد! با اين همه تهمت و توهين چه مى‌كنى؟ خنديد و گفت: آسيا به نوبت!» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در سال‌هاى اخير هدف حملات شديد هواداران دولت قرار گرفته است مى‌گويد: «اينک از آن روزها ۲۹ سال مى گذرد، ۲۹ سالى كه اوراق دفترش هر روز حادثه‌اى را در سينه خويش دارد...دشمنان هستند اما رنگ عوض كرده‌اند. هنوز در كيش و كمان دشمنى خويش تيرهاى توهين و تهمت و دروغ را دارند كه هر از گاهى چشم بسته و چشم باز مى‌اندازند.» رئيس مجلس خبرگان در نوشته خود در انتقادى غير مستقيم از شرايط سياسى فعلى ايران اظهار عقیده کرده است: «مشفقانه‌ترين انتقادها را بر نمى‌تابيم و نقشه‌هاى شوم دشمنان دوست‌نما را در نمى‌يابيم. نفاق را صداقت، توهين را صراحت، دروغ را درايت، تهمت را شجاعت و شعار را بصيرت مى‌دانيم. اما در اين آشفته بازار، انقلاب اسلامى... آن عزيزى است كه "گر نگه دار وى آن است كه من مى‌دانم/شيشه را در بغل سنگ نگه مى‌دارد.» آقاى رفسنجانى از يكسال پيش در سخنرانى‌ها و در نامه‌اى كه خطاب به آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى، نوشته است از وضعيت سياسى فعلى ايران و حملات هواداران دولت به او و خانواده اش به شدت انتقاد كرده است. وى در نامه خود به رهبر ايران كه پيش از برگزارى انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ منتشر شد از وى خواست تا «براى رفع فتنه‌هاى خطرناک و خاموش كردن آتشى كه ... دودش در فضا قابل مشاهده است» اقدام مؤثرى انجام دهد و «مانع شعله‌ ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن» شود. اشاره رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به اظهارات محمود احمدى‌نژاد در مناظره با ميرحسين موسوى در روز ۱۳ خرداد ۸۸ بود كه در جريان آن، رئيس جمهور ايران به اكبر هاشمى رفسنجانى و خانواده وى شديداً حمله و او را متهم كرد كه در صدد ضربه زدن به دولت اوست. اكبر هاشمى رفسنجانى در دوره‌هاى مختلف گاه به صورت آشكار و گاهى نيز با كنايه از عدم همراهى آيت‌الله خامنه‌اى با او براى مقابله با محمود احمدى‌نژاد گلايه كرده و در نامه خود گفته است: «انتظار من و همه دلسوزان واقعى نظام اين بود كه رهبرى عكس‌العمل نشان دهند.» اين انتقادها در حالى مطرح مى‌شود كه رهبر جمهورى اسلامى در خطبه‌هاى نمازجمعه روز ۲۹ خرداد سال ۸۸ گفته بود كه «نظر آقاى رئيس جمهور به نظر بنده نزديک‌تر است.»
 


پاپ بنديکت شانزدهم حملات پليس بلژيک به دفاتر کليسای کاتوليک را تأسف‌بار خواند. پاپ در پيامی که روز يکشنبه برای رئيس گردهمايی اسقف‌های بلژيک ارسال کرد، خواستار اجرای عدالت و در عين حال حفظ استقلال کليسا کاتوليک در رسيدگی به تخلفات در درون نهادهای وابسته به اين کليسا شد. پليس بلژيک روز پنجشنبه، به منظور تحقيق در مورد اتهام سوء استفاده جنسی برخی از مقام‌های ارشد کليسای کاتوليک، برخی از مراکز وابسته به کليسای کاتوليک را مورد تفتيش و تحقيق قرار داد و برخی اسناد و مدارک اين مراکز را نيز توقيف کرد.
 


علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملّی مجلس شورای اسلامی می‌گويد بحث کاهش رابطه با روسيه به هيچ وجه، در جلسه‌ اين کميسيون مطرح نشده است. روز يکشنبه برخی روزنامه‌های تهران به نقل از پرويز سروری، معاون کميسيون امنيت ملّی مجلس خبر داده بودند که موضوع کاهش روابط با روسيه يکی از موضوعات مورد بحث در جلسه اخير اين کميسيون بوده است. علاء‌الدين بروجردی ضمن تکذيب اين خبر، اظهار داشت که دو کشور در سطح بالا بايد پيرامون آنچه «تصحيح اشتباهات گذشته‌ی روسيه» خواند، مذاکراتی انجام دهند.
 


پليس بنگلادش با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور با تظاهرکنندگان مخالف دولت درگير شد. تظاهرات مخالفان در حالی صورت می‌گيرد، که حزب ملّی‌گرای بنگلادش و حزب جماعت اسلامی، اعلام اعتصاب عمومی کرده‌اند. احزاب مخالف دولت خواستار برگزاری انتخابات پيش از موعد هستند و اعتصاب سراسری در کشور را نشانی از عدم اعتماد مردم به دولت شيخ حسينا، نخست وزير بنگلادش می‌دانند. اعتصاب روز يکشنبه بخش‌های حمل و نقل، بانکی و خدمات دولتی را عملاً فلج کرد. برآوردها حاکی از آن است که در نتيجه‌ی اين اعتصاب نزديک به ۲۵۰ ميليون دلار خسارت نصيب دولت بنگلادش شده است.
 


قانون اساسی جديد قرقيزستان روز يکشنبه در ميان تدابير شديد امنيتی به رأی گذاشته شد. رُزا اوتُون‌بایِوا، رهبر موقت اين کشور رأی خود را در شهر اُوش به صندوق انداخت. اين شهر در چند هفته‌ی گذشته کانون خشونت‌های قومی بوده، که دست‌کم۲۷۵ کشته بر جای گذاشته است. وی به هنگام انداختن رأی خود به صندوق گفت:«ما برای کارهای خود نياز به يک مبنای قانونی داريم. اين همه‌پرسی، چنين مبنايی را در اختيار ما می‌گذارد. مردم در اين همه‌پرسی برای داشتن ثُبات و دولتی قانونی رأی می‌دهند». قانون اساسی جديد در صورت تصويب، با کاستن از اختيارات رياست جمهوری، قرقيزستان را به نخستين جمهوری پارلمانی در آسيای ميانه تبديل خواهد گرفت.
 


ناتو  روز يکشنبه اعلام کرد پنج سرباز نيروهای ائتلاف در افغانستان کشته شدند. در گزارش نيروهای ائتلاف آمده است که اين پنج سرباز بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در جنوب و شرق افغانستان جان خود را از دست دادند. با احتساب اين تلفات، شمار مجموع کشته شدگان نيروهای خارجی مستقر در افغانستان در ماه جاری ميلادی به ۸۹ نفر می‌رسد. از اين رو، از آغاز شروع جنگ در افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون، ماه جاری پرتلفات‌ترين ماه برای نيروهای بين‌المللی مستقر در اين کشور به شمار می رود.
 


شرکت دولتی صندوق سرمايه‌گذاری بحرين اعلام کرد که ضرر اين شرکت با آهنگی سريع‌تر از سال پيش ادامه دارد. صندوق سرمايه‌گذاری «مُمتَلَکات» اعلام کرد که ضرر اين شرکت اکنون به رقم ۱۸۳ ميليون دينار، برابر با ۴۸۵ ميليون دلار رسيده است. اين رقم دو برابر رقم ۶۹ ميليون دينار يا ۱۸۳ ميليون دلاری است که بر ای ضرر شرکت در سال پيش از آن اعلام شده بود. شرکت «مُمتَلَکات»، سرمايه‌ی بخش‌های دولتی و نيمه‌دولتی بحرين راتأمين می‌کند. اين شرکت همچنين اعلام کرده است که رکود اقتصاد جهانی، بخصوص به شرکت هوايی «گلف اير» و شرکت آلمينيوم‌سازی «آلبا» صدمات زيادی وارد ساخته است.
 


در حالی که خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله منتظری، به دلیل شرایط موجود از برگزاری مراسم سالگرد هفتم تیر خودداری کرده‌اند، «ستاد مرکزی بزرگداشت شهدای هفتم تیر» از برگزاری مراسمی به همین مناسبت خبر داده است.در حالی که خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله منتظری اعلام کرده‌اند، به دلیل «جو حاکم و جلوگیری از اذیت و آزار شرکت کنندگان» از برگزاری مراسم سالگرد هفتم تیر خودداری خواهند کرد، «ستاد مرکزی بزرگداشت شهدای هفتم تیر» از برگزاری مراسمی به همین مناسبت خبر داده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «کلمه» در آستانه سالگرد هفتم تیرماه، اعضای خانواده آیت‌الله بهشتی با انتشار اطلاعیه‌‌ای اعلام کرده‌اند، امسال مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان حادثه انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ برگزار نخواهد شد. بیشتر بخوانید: مراسم بزرگداشت علی شريعتی با «تهديد ماموران امنيتی» لغو شد لغو مراسم احیا و سخنرانی خاتمی در «حرم امام» در این اطلاعیه بدون اشاره مستقیم به دلیل لغو این مراسم که هر ساله از سوی خانواده آیت‌الله بهشتی برگزار می‌شد، آمده است: «به آگاهی می‌رسانیم که با توجه به جوانب گوناگون، به ویژه ضرورت پاسداشت حریم این شهیدان، این مجلس در سال جاری برگزار نخواهد شد.» آیت‌الله بهشتی، رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی به همراه شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و سایر مقام‌های عالی‌رتبه وقت ایران در روز هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی کشته شد. با وجود آنکه رهبران و رسانه‌های جمهوری اسلامی همواره از آیت‌الله بهشتی به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی یاد کرده و حتی از وی با عنوان «شهید مظلوم» نام می‌برند، اما در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اعضای خانواده وی نیز از سوی حاکمیت به شدت تحت فشار قرار گرفتند. علیرضا بهشتی، یکی از پسران آیت‌الله بهشتی، که در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی فعالیت می‌کرد، به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات بازداشت و در زندان دچار حمله قلبی شد. همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی حتی در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری اجازه عرضه کتاب‌های آیت‌الله بهشتی را در این نمایشگاه نداده بودند. از سوی دیگر روز شنبه خانواده محمد منتظری، از دیگر کشته‌شدگان سرشناس حادثه انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌ بودند، «به دلیل وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند، و برای جلوگیری از آزار و اذیت افراد شرکت کننده»، از برگزاری مراسم سوگواری برای فرزند آیت‌الله منتظری خودداری می‌کنند. در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی آیت‌الله منتظری منتشر شده است، با اشاره به «اهانت‌ها و‏ ‏برخوردهای خشن» با آیت‌الله منتظری پس از برکناری وی از قائم مقامی رهبری و نیز برخوردهای صورت گرفته در جریان مراسم خاکسپاری وی در سال گذشته، آمده است: «‏امروز با وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب را نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند، و ملتی را سوگوار عزیزان از دست رفته و آمال تباه شده آنان‏ ‏کرده است، چگونه می‎توان مراسم و یادبودی داشت و در مراسم عزای آن‏ ‏عزیز به سوگ نشست.» اعلام برگزار نشدن مراسم سالگرد کشته‌شدگان حادثه هفتم تیر از سوی خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله منتظری یادآور لغو پی‌درپی مراسم مختلف مربوط به اصلاح‌طلبان در سال گذشته و در اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. در شهریور ماه سال گذشته برای نخستین بار در طول سال‌های گذشته مراسم احیا در آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار نشد. چنین مراسمی در سال‌هاى گذشته در شب‌هاى ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان كه به شب‌هاى قدر معروف هستند، برگزار مى‌شد كه در آن چهره‌هايى مانند محمد خاتمى، على‌اكبر ناطق نورى و حسن روحانى سخنرانى مى‌كردند. سايت‌هاى خبرى نزدیک به اصلاح‌طلبان علت لغو اين مراسم را در سال گذشته، فشارهاى سياسى به علت نگرانى مقام‌هاى جمهورى اسلامى از تجمع معترضان به نتايج انتخابات و نیز خشم رئیس دولت دهم و حامیانش از سه سخنران مراسم یاده شده اعلام كرده بودند. از سوی دیگر در حالی که خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و منتظری اعلام کرده‌اند، امسال مراسمی را به مناسبت هفتم تیر برگزار نخواهند کرد، خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه به نقل از «ستاد مرکزی بزرگداشت شهدای هفتم تیر» اعلام کرده‌اند، مراسمی به همین مناسبت در بهشت زهرا برگزار خواهد شد. پیشتر نیز سپاه پاسداران با در اختیار گرفتن مسئولیت برگزاری مراسم درگذشت آیت‌الله خمینی در روز چهاردهم خرداد ماه، حتی در ترکیب میهمانان حاضر در این مراسم دخالت کرد و در عوض برای گروه‌های حامی دولت این فرصت فراهم شد که در حضور آیت‌الله خامنه‌ای، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را آماج شعارهای خود قرار دهند.
 


یک روز پس از تجمع هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس که با حضور جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل برگزار شد، خبرگزاری‌های ایران از برگزاری تجمعی در برابر سفارت فرانسه در تهران در اعتراض به «حمایت دولت فرانسه از منافقین» خبر دادند.یک روز پس از تجمع هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس که با حضور جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل برگزار شد، خبرگزاری‌های ایران از برگزاری تجمعی در برابر سفارت فرانسه در تهران و در اعتراض به «حمایت دولت فرانسه از منافقین» خبر دادند. به گزارش خبرگزارى رویترز، روز شنبه شمارى از اعضا و حامیان سازمان مجاهدین خلق با شرکت در تجمعى در اطراف پاریس خواستار افزایش فشارها بر جمهورى اسلامى و توقف خرید نفت و گاز ایران از سوی کشورهای غربی شدند. بیشتر بخوانید: آمریکا بار دیگر سازمان مجاهدین را تروریست خواند نتایج حذف نام مجاهدین خلق از فهرست سیاه اروپا اما با وجود آنکه ایالات متحده آمریکا مجاهدین خلق را همچنان یک گروه تروریستى مى‌داند، جان بولتون، نماینده پیشین این کشور در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، با شرکت در گردهمایى روز شنبه مجاهدین خواستار حذف نام این گروه از لیست گروه‌هاى تروریستى توسط دولت آمریکا شده است. وى همچنین با «ناکافى» دانستن تحریم‌هاى وضع شده از سوى شوراى امنیت سازمان ملل متحده علیه جمهورى اسلامى به رویترز گفته است: «من تصور نمى‌کنم، تحریم‌ها بتواند این رژیم را از ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى باز دارد.» شوراى امنیت سازمان ملل متحد در اوایل ماه جارى میلادى چهارمین قطعنامه تحریمى علیه ایران را تصویب کرد که به موجب آن تحریم‌هاى تازه‌اى به ویژه علیه نهادهاى وابسته به سپاه پاسداران وضع شده است. کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هاى یک‌جانبه دیگرى را علیه جمهورى اسلامى به تصویب رسانده‌اند. ایالات متحده آمریکا و متحدانش بر این باور هستند که جمهورى اسلامى در پوشش یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى به دنبال ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى یا دستیابى به توان لازم براى ساخت این جنگ‌افزارها است، اتهامى که ایران آن را رد مى‌کند. نگرانى‌ها نسبت به ماهیت برنامه هسته‌اى ایران از سال ۲۰۰۲ و پس از آن که سازمان مجاهدین خلق براى نخستین بار اطلاعاتى در باره فعالیت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى منتشر کرد، افزایش یافته است. در گردهمایى روز شنبه هواداران سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس علاوه بر جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، خوزه‌ماریا اسنار، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا و چند تن از اعضاى پارلمان اروپا نیز حضور داشتند. نخست‌وزیر پیشین اسپانیا در حاشیه تجمع مجاهدین خلق با اشاره به رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى سال گذشته در ایران به رویترز گفت: «جامعه جهانى در سال گذشته با عدم حمایت قاطع از مبارزان راه آزادى در خیابان‌هاى تهران فرصت مهمى را از دست داد.» وى افزود: «اکنون ما به وضع تحریم‌هاى تازه علیه ایران ادامه مى‌دهیم که به اعتقاد من کافى نیست.» از سوى دیگر مریم رجوى، که از سوی حامیانش به عنوان «رئیس جمهور منتخب مقاومت ایران» معرفی می‌شود، در سخنانى در جمع هواداران خود در پاریس با استقبال از تحریم‌هاى تازه شوراى امنیت و نیز تحریم‌هاى یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران خواستار قطع خرید نفت و گاز از ایران شده است. در حالى که برگزار کنندگان گردهمایى هواداران مجاهدین خلق در پاریس شمار شرکت‌کنندگان را حدود صد هزار نفر اعلام کرده‌اند، خبرگزارى فرانسه به نقل از پلیس این کشور تعداد تقریبی حاضران در این تجمع را سى هزار نفر اعلام کرده‌ است. جمهورى اسلامى ایران، سازمان مجاهدین خلق را به سبب دست داشتن این گروه در ترور شمارى از مقام‌ها و شهروندان ایرانى یک گروه تروریستى مى‌داند و کشورهاى غربى را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده است. سازمان مجاهدین خلق به ویژه پس از حضور اعضای این سازمان در عراق و همکاری آنها با صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، در جریان جنگ با ایران، با انتقادهای بسیاری حتی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی نیز روبه‌رو شده است. هر چند اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادى نام سازمان مجاهدین خلق را از لیست گروه‌هاى تروریستى خود حذف کرده است، اما ایالات متحده همچنان سازمان مجاهدین خلق را گروهى تروریستى مى‌داند. از سوى دیگر یک روز پس از تجمع هواداران مجاهدین خلق در پاریس خبرگزارى‌هاى ایران اعلام کردند، قرار است روز دوشنبه تجمعى با شرکت «خانواده‌هاى شهدا» در مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شود. بر اساس این گزارش در این تجمع که به مناسبت سالگرد انفجار در ساختمان حزب جمهورى اسلامى در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ برگزار مى‌شود، شرکت‌کنندگان به «حمایت فرانسه از منافقین» اعتراض خواهند کرد. منافقین عنوانی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن برای اشاره به اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق استفاده می‌کنند.
 


روزنامه آرمان از « استانى شدن برخورد با بدحجابى » خبر داده و به نقل از فرمانده نيروى انتظامى نوشته « اولويت‌هاى نيروى انتظامى نسبت به اجراى طرح عفاف و حجاب در هر استان متفاوت است. » روزنامه آرمان از « استانى شدن برخورد با بدحجابى » خبر داده و به نقل از فرمانده نيروى انتظامى نوشته « اولويت‌هاى نيروى انتظامى نسبت به اجراى طرح عفاف و حجاب در هر استان متفاوت است. » به نوشته اين روزنامه اسماعيل احمدى مقدم گفته كه در برخى استان‌ها مبارزه با شرارت ، موادمخدر و مفاسد اخلاقى در اولويت است و بر همين اساس تصميم به اجراى طرح عفاف و حجاب در هر استان به عهده مسئولان آن استان است. روزنامه آرمان در عين حال خبر داده كه فرمانده نيروى انتظامى با رد ادعاى محمود احمدى نژاد مبنى بر عدم دخالت دولت در برخورد با زنان و جوانان به اتهام بدحجابى ، گفته طرح عفاف و حجاب در شوراى‌عالى انقلاب فرهنگى تصويب و به دولت ابلاغ شد و در اين راستا ستادى از طرف محمود احمدى نژاد در وزارت كشور تشكيل و فعال شده و برخورد هاى نيروى انتظامى با بدحجابى نيز بخشى از همين طرح است. روزنامه دنياى اقتصاد نيز اظهارات فرمانده بسيج درباره ورود شبكه اى از خواهران بسيجى به برخورد با بدحجابى را مورد توجه قرار داده و به نقل از وى نوشته « شبكه بزرگى از خواهران بسيجى آموزش ‌ديده‌اند تا در سطح كشور به ترويج حجاب و عفاف بپردازند. » به نوشته اين روزنامه محمدرضا نقدى با تاكيد براينكه بسيج يك اقدام و برنامه گسترده‌اى را براى مقابله با بد حجابى تدارك ديده گفته است « مقدمات اين كار و برنامه‌ريزى‌هاى آن از چند ماه پيش در سطح كشور آغاز شده و راه‌اندازى شبكه بزرگى از خواهران آموزش‌ ديده بسيجى در برنامه‌هاى اولويت‌دار امسال قرار دارد تا بسيج در كنار نيروى انتظامى بتواند جلوى برخى بدحجابى‌ها را بگيرد. » قيمت بنزين از مهرماه آزاد مى شود روزنامه هاى همشهرى و خراسان از قول رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور گزارش داده اند كه بنزين سهميه بندى از ابتداى مهر ماه حذف و بنزين با قيمت فوب خليج فارس به فروش مى رسد. روزنامه خراسان در همين خصوص نوشته « تنها ۵ روز پس از اختصاص سهميه ۱۸۰ ليترى بنزين تابستانى، رويانيان رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت از تك نرخى شدن بنزين در نيمه دوم امسال و تبديل شدن كارت هاى سهميه بندى به كارت هاى انرژى خبر داد ، اما فرزين سخنگوى كارگروه تحولات اقتصادى دولت در اظهاراتى متناقض ، از مشخص نبودن حذف سهميه بندى بنزين پس از شروع هدفمندكردن يارانه ها سخن گفته است. » اين روزنامه نوشته سرتيپ دوم پاسدار محمد رويانيان كه هم اكنون رياست ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت در دولت مخحمود احمدى نژاد را بر عهده دارد روز شنبه به خبرنگاران گفت كه قيمت بنزين در نيمه دوم امسال، كمى بيش از قيمت «فوب» خليج فارس خواهد بود و در نيمه دوم امسال كارت سوخت خودروها تبديل به كارت انرژى مى شود و بنزين تك نرخى مى شود و به قيمت عمده فروشى خليج فارس كه در حال حاضر نزديك ۶۰۰ تمان در هر ليتر است به صورت آزادى به فروش مى رسد. رويانيان همچنين گفته كه از ابتداى مهرماه و با آزاد شدن تك نرخى شدن و حذف سهميه بندى بنزين ، كارت هاى سوخت فعلى خودرو ها به كارت هاى انرژى تبديل مى شوند تا به عنوان « يكى از بسترهاى مهم عرضه انواع سوخت و دريافت و پرداخت هاى الكترونيكى » در اين بخش مورد استفاده قرار گيرند. نگرانى رهبر جمهورى اسلامى از وجود دشمنانى با ابزار « دين و اخلاق » روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت ، در شماره يك شنبه خود اظهارات آيت الله خامنه اى عليه مخالفان و منتقدان خود را منتشر كرده و از قول وى نوشته « هوشيار باشيم، دشمنان با ابزار دين و اخلاق وارد شده‌اند. » به نوشته اين روزنامه آيت الله خامنه اى روز شنبه طى سخنانى با اين ادعا كه « دشمنان با ابزارهاى دين و اخلاق وارد شده‌اند » گفته « آنجايى كه مى‌خواهند افكار عمومى مردم غيرمسلمان را فريب دهند، نام حقوق بشر و دموكراسى را مى‌آورند و آنجايى كه با افكار عمومى مسلمانان مواجه هستند، نام اسلام و قرآن را مى‌آورند. » وى همچنين با شبيه سازى دوران حكومت خود با دوران حكومت امام على گفته « در اين شرايط غبارآلود، گاهى به گونه‌اى است كه برخى نخبگان نيز دچار خطا و اشتباه مى‌شوند. » به نوشته روزنامه ايران رهبر جمهورى اسلامى همچنين تاكيد كرده كه كه بايد « اداره جامعه اسلامى با دستورات اسلام، برخورد قاطعانه با دشمنان متعرض، مرزبندى شفاف و روشن با دشمنان و هوشيارى در مقابل فريب دشمنان » در شرايط فعلى در دستور كار حكومت قرار بگيرد. همزمان با اين اظهارات رهبر جمهورى اسلامى روزنامه مردمسالارى از انتقاد برخى از روحانيان ارشد از شرايط كشور ، فعاليت هاى نيروهاى بسيج عليه مراجع تقليد خبر داده است. به نوشته اين روزنامه مهدى مهدوى كنى دبير جامعه روحانيت مبارز تهران با اظهار ناراحتى از نامه سرگشاده بسيج دانشجويى خطاب به مراجع تقليد نگارش اين نامه را افراطى گرى دانسته و گفته « اينگونه نامه پراكنى به مراجع بزرگوار را افراطى گرى است و بايد حريم مرجعيت را حفظ كرده و شئون و حدود بزرگان را رعايت كنند. » روزنامه مردمسالارى همچنين از قول سيد حسن خمينى نوشته كه مقامات حكومتى « بايد هشدارهاى پنهان و آشكار مراجع و علماى شيعه را جدى بگيرند. » اين روزنامه نوشته كه نوه آيت الله خمينى ديدار جمعى از خانواده هاى جانباختگان حادثه هفتم تير سال ۱۳۶۰ با تاكيد بر لزوم رفع مشكلات اقتصادى جامعه، گفته « اينكه جوانان جامعه بيكار باشند، كارخانه ها تعطيل شوند، بازار كشور محل تاخت و تاز كالاهاى خارجى شود و هر روز با گرانى جديدى مواجه شويم، جز دلسردى اجتماعى محصولى ندارد. اين كشور با اين حجم نيروى انسانى، پول خدادادى نفت و منابع مختلف و با اين نيروى ايمان، بايد با ترك افراطى گرايى و طرد افراطيون، بسيار كارآمدتر از اين باشد. » حجت الاسلام سيد حسن خمينى همچنين با اشاره به اينكه « ما هر روزه با مشكلات مردم مواجه ايم اما از اينكه توان حل مشكلات آنها را نداريم، خجالت زده هستيم » گفته مقام هاى حكومتى « بايد هشدارهاى پنهان و آشكار مراجع و علماى شيعه درباره فساد اجتماعى و فقر و گرانى جدى بگيرند » و « با ترك افراطى گرايى و طرد افراطيون » مشكلات كشور را حل كنند. رسيدن موج تصفيه اساتيد به حوزه هاى علميه روزنامه كيهان نيز خبر داده كه وزير اطلاعات طى سفرى به قم با برخى از مراجع ديدارهاى خصوصى برگزار كرده است. همزمان روزنامه رسالت نيز خبر داده كه يكى احمد خاتمى از اعضاى مجلس خبرگان و از روحانيان حامى دولت از مديران حوزه هاى علميه خواسته تا از « استادان واجد بصيرت در حوزه هاى علميه استفاده كنند. » اين روحانى تندرو به نوشته روزنامه رسالت با تاكيد براينكه « اگر يك استاد حوزه به انقلاب اعتقاد نداشته باشد، طلبه‌اى تربيت مى‌كند كه نسبت به انقلاب بى‌تفاوت است » گفته « در گزينش استادان حوزه هاى علميه بايد بيش از تخصص، به تهذيب و بصيرت آن ها توجه شود. » وى همچنين با بيان اينكه « استادان در شاكله اخلاقى و بينشى طلاب تاثيرگذار هستند، » گفته « استاد‌ى كه خود از طلبه بودن پشيمان است و يا جاذبه‌هاى دنيا در او به گونه‌اى جلوه يافته است كه جلوه‌هاى حوزه نزد او رنگ باخته است، نمى‌تواند كلاس درس موفقى داشته باشد. » « بيش از ۱۰۰كشته در اولين سفرهاى تابستانى» روزنامه تهران امروز از « قدرت‌نمايى شوم جاده‌ها در تعطيلات آخر هفته » گزارشى منتشر كرده و نوشته « تصادفات اولين تعطيلى‌هاى تابستان امسال ۸۴ نفر را به كام مرگ فرستاد و ۹۷۴ نفر ديگر را هم مجروح ساخته و روانه مراكز درمانى كشور ساخت و اين در حالى است كه آمار روز شنبه هنوز منتشر نشده و براى اين روز بين ۲۰ تا ۴۰ كشته را مى‌توان پيش‌بينى كرد. » اين روزنامه نوشته بر اساس آمارهاى پليس راه كشور مهم ترين علل وقوع تصادفات كشور در حال حاضر تخطى از سرعت مجاز با ۷. ۲۹ درصد، توجه نداشتن به جلو با ۵. ۲۷‌درصد و انحراف به چپ با ۴. ۲۴ درصد است. روزنامه تهران امروز با اشاره به انتشار آمار روزانه تصادفات جاده‌اى كشور توسط پليس راه نوشته كه اين آمار به وضوح بيانگر بالا بودن نرخ مرگ و مير و مجروح شدن بر اثر تصادفات رانندگى در ايران است تا ان جا كه اسكندر مومنى، رئيس پليس راهوار با اعلام اين كه فقط تصادفات سال گذشته كشور، ۳۰۰ هزار كشته و مجروح بر‌جاى گذاشته است، گفته است « پيامد‌ها و عوارضى كه در پى بروز سوانح رانندگى به وجود مى‌آيد از جدى‌ترين معضلات كشور است. »
 


رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر می‌گوید در جلساتی که با وزارت علوم داشته، مقرّر شده تا این دانشگاه به منطقه‌ای در حاشیه‌ی شهر تهران، منتقل شود. محمد تقی بطحایی، رئیس دانشگاه خواجه نصیر، در گفتگو با خبرگزاری مهر، با تأیید مصوّبه‌ی دولت در مورد طرح تجمیع دانشگاه‌های تهران، خبر انتقال این دانشگاه به استان آذربایجان شرقی را تکذیب کرد. پیشتر احمد علیرضا بیگی ، استاندار آذربایجان شرقی گفته بود، به پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد، دانشگاه خواجه نصیر برای تراکم زدایی از پایتخت و آنچه که «تامین عدالت در کشور» نامید، به شهرستان مراغه منتقل خواهد شد.
 


دریاسالار مایک مولن، رئیس نیروهای مسلح آمریکا روز یکشنبه، در چارچوب چهارمین دیدار خود از اسرائیل در سه سال اخیر، راهی این کشور شد تا از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کند.دریاسالار مایک مولن، رئیس نیروهای مسلح آمریکا روز یکشنبه، در چارچوب چهارمین دیدار خود از اسرائیل در سه سال اخیر، راهی این کشور شد تا از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کند. بیشتر بخوانید: مولن: پنتاگون برای حمله احتمالی به ایران طرح‌های آماده دارد ژنرال مولن: حمله نظامی به ايران به بی‌ثباتی در خاورميانه می‌انجامد سفر آقای مولن به اسرائیل در سر راه بازگشت به آمریکا، و در پی دیدار از پاکستان و افغانستان و بازدید از نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان این کشور در خاک افغانستان و تهیه تدارکات نبرد آتی علیه طالبان، صورت می‌گیرد. دریاسالار مولن در اقامت کوتاه خود در تل‌آویو، با همتای اسرائیلی خود ارتشبد اشکنازی، فرمانده نیروی دریایی اسرائیل دریاسالار الی ماروم، معاون ستاد کل ارتش اسرائیل ژنرال بنی گانتس، و رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل ژنرال عاموس یادلین دیدار می‌کند. ملاقات دریاسالار مولن با ارتشبد اشکنازی، چهاردهمین دیدار کاری آنها در سه سال اخیر است. مقامات رسمی دو کشور گفته‌اند که ملاقات‌های دریاسالار مولن با ژنرال‌های اسرائیلی به برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع سوریه و لبنان، و نیز سست شدن همکاری‌های اسرائیل و ترکیه اختصاص دارد. رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا، ماه گذشته از بحران در مناسبات اسرائیل و ترکیه، و عواقب آن برای منطقه و منافع غرب ابراز نگرانی کرده بود. یک مقام رسمی اسرائیل به روزنامه جروزالم پست گفته است که همکاری‌های ارتشبد اشکنازی با دریاسالار مولن برای اسرائیل اهمیت راهبردی دارد. به نوشته روزنامه جروزالم پست، سفر یکشنبه دریاسالار مولن به اسرائیل نشانه‌ای دیگر از «گرم شدن» دوباره مناسبات اسرائیل و آمریکا، پس از تنش سیاسی چند ماه پیش در زمینه اختلاف بر سر خانه‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری است. رئیس نیروهای مسلح آمریکا تنها چند روز پس از دیدار میان وزیران دفاع اسرائیل و آمریکا و گفت‌وگوهای آنها در پنتاگون، به اسرائیل رفته است. اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در سفر رسمی به واشینگتن با رابرت گیتس، وزیر دفاع، و هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، درباره صلح خاورمیانه، شرایط مرزی اسرائیل با سوریه، لبنان و نوار غزه و نیز برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بود. اسرائیل و آمریکا مظنون هستند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت نظامی داشته باشد؛ امری که ایران آن را قاطعانه رد می‌کند و بر اهداف مسالمت‌جویانه از پیگیری فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای خود تأکید دارد. در حالی که مقامات اسرائیل گفته‌اند که گزینه نظامی، به عنوان آخرین راهکار در قبال ایران «همچنان روی میز قرار دارد»، دریاسالار مولن بارها در یک سال اخیر هشدار داده است که اقدام نظامی می‌تواند عواقب جدی برای منطقه و جهان داشته باشد. اسرائیل از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت برای تحریم ایران استقبال کرده اما نخست‌وزیر این کشور هفته گذشته گفت که تنها با تحریم کامل عرصه انرژی ایران، سران ایران ممکن است از پیگیری برنامه هسته‌ای خود عدول کنند. دیدار یکشنبه دریاسالار مولن با مقام‌های بلندپایه نظامی اسرائیل در حالی انجام می‌شود که حرکت ناوگان نظامی آمریکا در آب‌های منطقه گمانه‌زنی‌هایی را در پی آورده است. هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز شنبه از اینکه هدف از نزدیک شدن ناوگان نظامی آمریکا به منطقه، «محاصره ایران» باشد، ابراز ناخرسندی کرد. ناو هواپیمابر هری ترومن  و ۱۲ رزمناو و کشتی امدادی اخیراً از آبراه سوئز گذشته و وارد آب‌های دریای سرخ شده‌اند. ناو هری ترومن دارای شش هزار نیرو و ۹۰ هواپیما و بالگرد جنگی است. خبرگزاری روسی ریانووستی نیزهفته گذشته از نزدیک شدن ناو آمریکایی آیزنهاور با شش هزار نیرو و ۶۸ هواپیمای جنگی و بالگردهای تهاجمی به سواحل ایران خبر داد. گزارش‌های دو هفته پیش نشریات بریتانیایی تایمز و ساندی‌تایمز در مورد همکاری عربستان با اسرائیل برای یک ضربه هوایی احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، از سوی اسرائیل و عربستان تکذیب شد.
 


معاون اجتماعی نيروی انتظامی می‌گويد اين تلقی که محمود احمدی‌نژاد مخالف «طرح حجاب» است، برداشت درستی نيست. بهمن کارگر به خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) گفته است مطمئناً در مورد طرح«حجاب و عفاف» به رئيس جمهوری گزارش غلط داده شده است. وی تأکيد کرد که نيروی انتظامی حاضر است در اين مورد گزارش درست در اختيار رئيس دولت قرار دهد. محمود احمدی‌نژاد، در آخرين سخنان تلويزيونی خود با انتقاد از طرح حجاب آن را روشی نادرست خوانده بود. وی همچنين اضافه کرده بود که دولت با اين‌گونه رفتارها مخالف است و می‌خواهد آن را کنترل کند.
 


دستکش مايکل جکسون به قيمت ۱۹۰ هزار دلار در يک حراجی در شهر لاس‌وگاس آمريکا به فروش رسيد. اين دستکش با نگين‌های کريستال تزئين شده، و بخشی از مجموعه‌ی يادمانِ نخستين سالگرد مرگ اين خواننده است. خريدار دستکش مايکل جکسون خانمی از شهر لوس‌آنجلس بود که حاضر شد بهايی بيش از ۱۰ برابر برآورد اولیّه، برای آن پرداخت کند.
 


مردم قرقیزستان از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه، تحت تدابیر شدید امنیتی پای صندوق‌های رأی رفتند تا در یک همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور، که امید می‌رود به خشونت‌های قومی پایان دهد، شرکت کنند.مردم قرقیزستان از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه، تحت تدابیر شدید امنیتی پای صندوق‌های رأی رفتند تا در یک همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور، که امید می‌رود به خشونت‌های قومی پایان دهد، شرکت کنند. به گزارش خبرگزاری‌ها، قانون اساسی جدید با دادن اختیارات بیشتر به پارلمان این کشور، اختیارات رئیس جمهور این کشور را به نحو چشمگیری محدود می‌کند و قرار است این کشور را به نخستین کشور دموکراتیک آسیای میانه با نظامی پارلمانی تبدیل کند. در این همه پرسی از مردم قرقیزستان سؤال می‌شود که «آیا قانون اساسی جدید را قبول دارند یا خیر؟» بیشتر بخوانید: دست‌کم ۲۸ کشته در درگیرى‌هاى تازه در قرقیزستان همچنین بر این اساس قرقیزستان در ماه سپتامبر شاهد برگزاری انتخابات عمومی برگزار خواهد شد. دولت موقت به رهبری رزا اوتانبایوا که پس از برکنار شدن قربان بیک باقی‌يف سرکار آمد، پیشتر این روز را برای همه‌پرسی اعلام کرده بود. روز یکشنبه پس از لغو شرایط فوق‌العاده در شهر اوش که کانون درگیری‌های قومی بین اقلیت ازبک و قرقیز‌ها بوده است،‌ رزا اوتانبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان، که برای دادن رأی به این شهر سفر کرده است به خبرنگاران گفت به رغم اینکه امروز قرقیزستان بر لبه پرتگاه خطری بزگ ایستاده است، اما نتایج انتخابات امروز نشان خواهد داد که کشور ما متحد و مردم ما یکی هستند. کشور ما با گام‌هایی محکم و استوار به جلو حرکت خواهد کرد». در هفته‌های اخیر قرقیزستان شاهد ناآرامی‌های قومی بین اقلیت ازبک و اکثریت قرقیز بوده که در جریان آن دست کم ۲۵۷ نفر کشته، صدها نفر زخمی و هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. اختلافات عمیق و «سلامت انتخابات» همه پرسی قرقیزستان که مورد حمایت سازمان ملل، آمریکا و روسیه است از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت هشت شب به وقت محلی ادامه خواهد یافت. با این حال گزارش‌ها از قرقیزستان حاکی است که انتخابات از استاندارد‌های واقعی فاصله زیادی دارد. برخی از گروه های مدافع حقوق بشر و احزاب مخالف دولت قرقیزستان می‌گویند این همه پرسی در فاصله کوتاهی پس از درگیری‌های خونین قومی در این کشور صورت می‌گیرد و شرایط کشور برای برگزاری همه‌پرسی مساعد نیست. اگرچه خشونت‌های اخیر در قرقیزستان فروکش کرده است، اما این خشونت‌ها صف‌بندی‌هایی بین اقوام ازبک و قرقیز دراین کشور ایجاد کرده و هر گروه دیگری را آغازکننده خشونت‌های اخیر معرفی می‌کند. دولت موقت هواداران دولت سرنگون شده پیشین را بانی این خشونت‌ها به منظور جلوگیری از همه پرسی معرفی می‌کند. قربان بیک باقی‌یف که به بلاروس گریخته است، هرگونه دخالتی در ناآرامی‌های اخیر در کشورش رد می‌کند. اقلیت ازبک پلیس و نیروهای نظامی قرقیزستان را به دست داشتن در حمله به محله آنان در شهر اوش متهم می‌کنند.
 


بر اساس گزارش‌هاى منتشره، ميزان صادرات نفت خام ايران در يازده ماه سال ۸۸، ۲۴.۳ درصد كاهش داشته است و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ايران نيز از نصف شدن صادرات نفت ايران طى سى سال گذشته خبر داده است.بر اساس گزارش‌هاى منتشره، ميزان صادرات نفت خام ايران در يازده ماه سال ۸۸، ۲۴.۳ درصد كاهش داشته است و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ايران نيز از نصف شدن صادرات نفت ايران طى سى سال گذشته خبر داده است. بر اساس گزارشى كه خبرگزارى نيمه رسمى فارس به صورت «اختصاصى» منتشر كرده است، صادرات نفت، فرآورده‌هاى نفتى، گاز طبيعى و ميعانات گازى از سوى ايران در ۱۱ ماه سال ۸۸ با ۲۴.۳ درصد كاهش به رقم ۵۹ ميليارد و ۵۵۵ ميليون دلار رسيده است. درآمدهاى نفتى ايران در اين دوره در حالى كاهش يافته كه ميزان صادرات نفتى اين كشور در مدت مشابه سال ۸۷ بيش از ۷۸ ميليارد و ۶۵۸ ميليون دلار بوده است. بیشتر بخوانید: فایننشال تایمز: تحریم‌ها تولید نفت ایران را کاهش داده است چه شركت‌هايى همكارى‌ با ايران را قطع كرده‌اند؟ اين گزارش حاكى است كه صادرات غير نفتى ايران در يازده ماه سال ۸۸ بالغ بر ۱۹ ميليارد دلار بوده كه نسبت به دوره مشابه در سال ۸۷ ۱۲.۷ درصد رشد نشان مى دهد. صادرات غير نفتى ايران تا پايان بهمن ماه ۸۷ به ۱۶ ميليارد و ۸۷۸ ميليون دلار رسيده بود. در گزارش خبرگزارى فارس اشاره اى به دلايل افت صادرات نفتى ايران نشده است ولى به نظر مى‌رسد كه شدت تحريم‌هاى بين‌المللى وضع شده بر صنعت نفت و گاز ايران مانع سرمايه‌گذارى‌هاى جديد در اين بخش حساس از اقتصاد ايران شده است. روزنامه فایننشال تايمز اوائل خردادماه در گزارشى خبر داد كه توليد نفت ايران در اثر تحريم‌هاى اقتصادى و عدم سرمايه‌گذارى در صنايع نفت ‌و گاز دست كم ۳۰۰ هزار بشكه نفت در روز كاهش يافته ‌‌است. جمهورى اسلامى ايران از اوايل دهه ۱۹۹۰ با تحريم‌هاى يكجانبه نفتى از سوى آمريكا و سپس قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل روبه‌رو شده است كه سرمايه‌گذارى در صنعت نفت و گاز ايران را با دشوارى‌هاى زيادى روبه‌رو كرده است. شدت اين تحريم‌ها همراه با تبعات ناشى از جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق به گونه‌اى بوده كه بر اساس گزارش معاونت رياست جمهورى ايران، صادرات نفت ايران در سى سال گذشته از چهار ميليون و ۶۵۶ هزار بشكه در روز به دو ميليون و ۳۵۷ هزار بشكه رسيده است كه كاهشى ۵۰ درصدى را نشان مى‌دهد. از سوى ديگر افزايش ميزان مصرف نفت در داخل يكى ديگر از عوامل كاهش صادرات نفتى ايران به شمار مى‌رود. بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ريزى و نظارت راهبردى رياست جمهورى كه از سوى خبرگزارى ايلنا منتشر شده است، در حالى كه طى سال ۱۳۵۷ تنها ۵۸۵ هزار بشكه نفت در داخل به مصرف مى‌رسيد، اين رقم در سال ۱۳۸۷ به يک ميليون و ۶۵۹ هزار بشكه رسيده است. ايران دومين كشور صادركننده نفت در سازمان كشورهاى صادر كننده نفت، اوپک، است و دومين ذخيره گازى را در جهان در اختيار دارد ولى به دليل فشارهاى بين المللى از جذب سرمايه‌هاى خارجى براى توسعه ميادين نفتى خود و افزايش ظرفيت صادرات نفتى‌اش ناتوان بوده است. فروش نفت بيش از ۸۰ درصد از منابع درآمدى ايران را تشكيل مى‌دهد. توقف سوآپ نفت در همين حال، احمد قلعه‌بانى، مدير عامل شركت ملى نفت ايران، گفته است كه بالا بودن هزينه‌هاى سوآپ نفت از كشورهاى حاشيه درياى خزر باعث توقف آن شده است چرا كه به گفته وى، «منافعى براى كشور نداشت.»  بر اساس گزارش معاونت رياست جمهورى ايران، صادرات نفت ايران در سى سال گذشته از چهار ميليون و ۶۵۶ هزار بشكه در روز به دو ميليون و ۳۵۷ هزار بشكه رسيده است كه كاهشى ۵۰ درصدى را نشان مى دهد. وى با بيان اينكه ايران به ازاى سوآپ هر بشكه نفت ۳۰ سنت دريافت مى‌كرده است، گفت: «هزينه‌هاى مترتب بر كار به مراتب بيش از اين رقم بوده است...و در واقع يک كار مفت و رايگان بوده است.» جمهورى اسلامى ايران از ۱۳ سال پيش اقدام به سوآپ نفت كشورهاى حاشيه درياى خزر به ويژه تركمنستان و قزاقستان مى‌كرد ولى اخيراً قرارداد چهار شركت خارجى براى اين نوع قراداد را تمديد نكرد. مقام‌هاى نفتى ايران دليل اين اقدام را بالا بودن هزينه‌ها عنوان كرده‌اند و برخى گزارش‌ها نيز حاكى است كه ايران خواستار رقم ۵.۵ دلار به ازاى سوآپ هر بشكه نفت شده‌اند. اين در حالى است كه رقم كنونى ۱.۱ دلار به ازاى هر بشكه نفت خام است. قطع سوآپ نفتى در حالی صورت مى‌گيرد كه به گزارش خبرگزارى مهر، بر اساس دستور رئيس جمهور، حجم سوآپ نفت ايران بايد به حدود ۳۰۰ هزار بشكه در روز افزايش يابد. همچنين بر اساس برنامه پنجم توسعه كه هم اكنون در مجلس در حال بررسى است، «حجم سوآپ نفت خام ايران از متوسط سالانه پنج ميليون تن نفت (۱۰۰ هزار بشكه در روز) بايد به ۱۸ ميليون تن در سال (۳۱۷ هزار بشكه در روز) افزايش يابد.» ايران در سال گذشته حدود ۹۰ هزار بشكه نفت در روز سوآپ نفتى براى كشورهاى حاشيه درياى خزر انجام داده است.
 


در آستانه سالروز انفجار دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى كه به مرگ آيت الله بهشتى و تعدادى از شخصيت هاى سياسى و مذهبى جمهوری اسلامی انجاميد، خانواده آقاى بهشتى اعلام کردند که مراسم سالگرد این رویداد امسال برگزار نخواهد شد. به گزارش سایت کلمه، متعلق به میرحسین موسوی، خانواده بهشتی بدون اشاره به جزئیات، «ضرورت پاسداشت حریم شهدای هفتم تیر» را یکی از دلایل برگزار نشدن این مراسم اعلام کرده اند. از سوی دیگر منابع دولتی از برگزاری مراسمی با حضور افرادی همچون احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، بعنوان سخنران در سالگرد واقعه هفتم تیر خبر داده اند.  
 


توفان استوايى آلكس Alex در آخرين ساعات ديروز (شنبه) به كشور بليز Belize در آمريكاى مركزى  رسيد. بر اساس گزارش مركز ملى توفان آمريكا، چنانچه اين توفان در مسير فعلى خود باقى بماند احتمال دارد از كنار منطقۀ آلوده به نفت در خليج مكزيك گذر كند ولى شايد امواجى ايجاد كند كه عمليات پاكسازى را با مشكل روبرو سازد. پيش بينى مى شود توفان آلكس كه باعث ريزش باران هاى شديد مى شود، امروز از شبه جزيره يوكاتان Yucatan در مكزيك گذر كند و در ساعات پايانى روز وارد خليج مكزيك شود.  
 


مردم قرقیزستان از نخستین ساعات صبح امروز (یکشنبه) تحت تدابیر شدید امنیتی برای شرکت در یک همه پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور به پای صندوق های رای رفته اند. قانون اساسی جدید قرقیزستان از اختیارات رییس جمهوری به نحو چشمگیری می کاهد و این کشور را به نخستین کشور در آسیای مرکزی تبدیل می کند که نظام پارلمانی دارد. دولت موقت قرقيزستان روز شنبه مقررات منع رفت و آمد در شهر اوش واقع در جنوب این کشور را كه در هفته های اخیر شاهد نا آرامى هاى قومی بوده است، لغو كرد. در جريان اين ناآرامى ها دستكم ۲۷۵ نفر كشته شدند.  
 


هوجين تائو Hu Jintao، رييس جمهورى چين، دعوت باراك اوباما، همتاى آمريكايى خود، را براى ديدار از ايالات متحده پذيرفت. كاخ سفيد اعلام كرد مقام هاى رسمى دو كشور در حال تعيين تاريخى براى اين ديدار هستند. اين دعوت در حاشىۀ نشست سران كشورهاى گروه ۲۰ صورت گرفت. دو كشور اخيرا در مورد سياست هاى ارزى چين و برنامۀ هسته اى ايران اختلاف نظرهايى داشته اند.  
 


روز شنبه هزاران تن در مركز شهر تورنتو، پايتخت كانادا، در اعتراض به نشست سران كشورهاى گروه ۲۰ دست به تظاهرات زدند و خودروهاى پليس را به آتش كشيدند. تظاهرات مذكور در ابتدا به شكلى آرام آغاز شده بود اما گروهى موسوم به "آنارشيست ها" با حمله به تعدادى مغازه، بانك و كافى شاپ آن را به خشونت كشيدند. پليس تا كنون بيش از ۳۰ نفر را در اين ارتباط بازداشت كرده است. نشست سران ۲۰ كشور صنعتى جهان ديروز (شنبه) در تورنتو آغاز شده و امروز (يكشنبه) به كار خود پايان مى دهد.  
 


دمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه روز شنبه در نشست سران گروه ۸ اعمال تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را «اشتباه» خواند. به گزارش خبرگزاری اینتر فکس یکی از مشاوران رییس جمهوری روسیه گفت آقای مدودیف در دیدار با سران دیگر کشورهای صنعتی جهان در کانادا دلایل مخالفت کشورش با این گونه تحریم ها را تشریح کرده است. بنابر این گزارش دیگر کشورهای صنعتی جهان با این دیدگاه مسکو موافق بوده اند که تحریم های سازمان ملل علیه ایران باید با اقدامات دیپلماتیک همراه باشد تا تهران را به گفت و گو در مورد برنامه های هسته ای اش ترغیب کند.  
 


حسن خمینى، نوه بنیانگذار جمهورى اسلامى ، در نخستین اظهار نظر علنى خود پس از اخلال حامیان دولت در سخنرانی وى در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینى، نسبت به "دلسردى اجتماعى" ناشى از مشکلات اقتصادى در جامعه هشدار داد. به نوشته پایگاه خبرى «جماران»، حسن خمینى، روز جمعه در سخنانى با اشاره به مشکلات اقتصادى کشور گفت: «مردم از همه انتظار دارند با دست برداشتن از اختلافات ناشى از حب و بغض‌هاى شخصى و دورى از کینه‌توزى‌هاى بچه‌گانه سعى کنند، مشکلات کشور را برطرف کنند.» وى که در دیدار با جمعى از خانواده‌هاى قربانیان حادثه انفجار در مقر حزب جمهورى اسلامى در هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ سخن مى‌گفت، افزود: «اینکه جوانان جامعه بیکار باشند، کارخانه‌ها تعطیل شوند، بازار کشور محل تاخت و تاز کالاهاى خارجى شود و هر روز با گرانى جدیدى مواجه شویم، جز دلسردى اجتماعى محصولى ندارد.»  
 


حسين ابراهيمی، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی  و سياست خارجی مجلس، گفت نمايندگان وزارت اطلاعات در نشستی با اعضای این کميسيون، از"لزوم" کاهش روابط ایران با روسيه را سخن گفته اند. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای ابراهیمی گفت از آنجا که روسيه و چين «منافع شان» را بر روابطی که با جمهوری اسلامی داشتند، ترجيح دادند، نمایندگان مجلس نیز خواستار کاهش روابط با این کشورها هستند. روسیه و چین که روابط گسترده ای با جمهوری اسلامی دارند، ماه گذشته به چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران رأی مثبت دادند.  
 


شاهین که دانشجوی دانشگاه در رشته معماری است، چهار سالی است که رپ می خواند. او به رادیو فردا می گوید: دو دلیل داشت که رپ را شروع کردم. یکی اینکه آن زمانی که من در شهر خودم اصفهان که خیلی دوست دارم و دلیل دوم هم این بود که من یک آهنگ می خواستم بخوانم که قضیه این دخترهایی است که فقط هدفش اینست که ببینند ماشین طرف چیست و...شاهین S2 مهمان برنامه این هفته نگاه تازه است. شاهین که دانشجوی دانشگاه در رشته معماری است، چهار سالی است که رپ می خواند. او به رادیو فردا می گوید دلیل اینکه اسمش را گذاشته شاهین S2 این است که نام خانوادگی اش با S شروع می شود و چون شاهین هم با S است نامش را گذاشته است شاهین S2. وقتی خواستی شروع کنی چه چیزی تاثیر گذاشت روی تو که بروی این سبک موسیقی؟ راستش توی زمینه پاپ هم می توانستم فعالیت کنم. همانطور که یک آهنگ جدید خوانده ام که کاملاً به سبک پاپ است. ولی دو دلیل داشت که رپ را شروع کردم. یکی اینکه آن زمانی که من در شهر خودم اصفهان که خیلی دوست دارم و خیلی هم تعصب دارم شروع کردم، اصفهان رپر خاصی نداشت و دلیل دوم هم این بود که من یک آهنگ می خواستم بخوانم که آهنگ دومم است که قضیه این دخترهایی است که فقط هدفش اینست که ببینند ماشین طرف چیست که اصلاً قضیه شخصیت و اخلاق و این مسائل خارج می شود. شاهین توضیح می دهد که سبک رپ دارای رسالت اجتماعی است که برای سبک های دیگر در مدت محدود سه چهار دقیقه غیرممکن است: «در عین حال سبک رپ می تواند با سبک پاپ ترکیب شود و می شود رپآپ که تنوع آن باعث می شود که سبک قشنگ تر شود.» شاهین، قطعاً تکست هایت را خودت می نویسی؟ صد در صد. خواننده رپ که نتواند تکست هایش را خودش بنویسد، اصلاً خواننده رپ نیست. البته ما یک تیم هستیم به اسم جی بند. که جی از اسم اصفهان گرفته شده که قبلاً جی بوده. شاهین دوستان و همکارانش را به این شرح معرفی می کند: علی، فرزاد سروش، دانش هنررسی، فرزاد دادخواه و معین پارازیت. او می گوید: «سبک تخصصی ما طنز است. چون مردم احتیاج دارند.» شاهین همچنین می گوید آهنگهای غیر طنز هم دارد مانند آهنگی که به یادبود استاد ارحام صدر ساخته است و هدفش این بود که از این هنرمند یاد و تجلیل کند و می افزاید: «البته این کار یک کار کلی بود. درست است که برای استاد ارحام صدر بوده ولی بقیه هنرمندان دیگر را هم پوشش می دهد. توی ویدئوی این آهنگ یک پازل هست که با استاد فردین شروع می شود تا آخرین ورقه اش که خسرو شکیبایی است.» توی زمینه موسیقی هم آموزش دیدی یا نه؟ من اولش ساز کیبورد می زدم و بعد از اینکه به صورت حرفه ای موزیک را دنبال کردم، بحث تنظیم وموزیک را کاملاً جدا کردم. درست است که شعر و ملودی می نویسم ولی معتقدم سه چهار مغز بهتر کار می کند تا یک مغز. چه کسی الگوی تو بود برای خوانندگی رپ؟ من الگوی خاصی نداشتم. اگر دقت کرده باشید من موقعی که آن آهنگ ها را دادم شاید خیلی کسی سبک طنز کار نمی کرد. شاید حتی ما را مسخره می کردند موقعی که این کار را می کردیم. شاهین موفقیتش را مدیون انعطاف پذیری اش در کار می داند و می گوید: «جهت گیری موزیک آندرگراوند (زیرزمینی) ایران کلاً خیلی با کارهای لس آنجلس ارتباط ندارد.» او همچنین معتقد است که با رعایت چارچوب های اخلاقی می شود کارهایی منتشر کرد و می افزاید: «موزیک بچه های داخل ایران دارد جا می افتد. در عین حال که احترام قائلم برای بزرگانی که در لس آنجلس کار می کنند.» اشاره کردی که مجوز نمی دهند به گروه های موسیقی زیرزمینی، آیا این کار خطراتی دارد یا نه؟ خطرات خاصی ندارد. ما که کار غیرقانونی نکردیم. حتی می شود دنبال کرد و به صورت رسمی مجوز گرفت. البته سبک رپ هنوز مجوز بهش داده نشده. ولی من خودم دوست ندارم. وقتی کارت دست خودت باشد خیلی خلاقیت کار می تواند بیشتر باشد تا اینکه بخواهد اول برود سراغ مجوز شعر و بعد آهنگ و خیلی مراحل سختی دارد. حتی با آن شعرهایی که می گویی مثلاً پر و پا و بر و رو و از این حرفها... آقای وزیر ارشاد که دود از کله اش بلند می شود! نه اتفاقاً ما اجرای زنده هم داشتیم از آن آهنگ ها که شما می گویید. البته جشن های خیریه بود. پارک ملت بود، پارک لاله بود. جاهای مختلف بود. اینکه به صورت لایو (زنده) یا پلی بک بخوانی، آنها را زیاد سخت نمی گیرند. چون در حین کار یک کمی دست بازتر است. بدیش هم اینست که مجوز گرفتن چون به صورت رسمی می خواهد در سراسر کشور پخش شود، سخت گیری بیشتر است. با توجه به اینکه من این همه کلیپ توی یوتیوب دیده ام، کسی می بیند ترا در خیابان می گوید این شاهین S2 است؟ مردم همیشه لطف دارند. چون تا آنجا که سعی کردیم سعی کردیم احترام همه را نگه داریم. شما معتقد به این قضیه هستید که محبوب بودن خیلی بهتر است تا مشهور بودن؟ شاهین معتقد است نوشتن برای موزیک رپ مثل خلق کردن یک نقش برای سینما است: «وقتی بتوانی با نقش ارتباط برقرار کنی خود به خود یواش یواش تکست جان می گیرد و به مرحله ای می رسد که به دل مردم می نشیند. خصوصیاتی که سبک رپ دارد... مثلاً سبک سنتی اوج کار در تحریر هایی است که می زنید، چهچه هایی که می زنید. توی سبک پاپ تحریر و بالاخوانی و پایئن خوانی و از این صحبت هاست. سبک رپ جاهایی که می خواهی خیلی تکنیکت را نشان دهی می رود به قافیه بازی یعنی چیدن قافیه های مختلف دنبال هم.» شاهین در پاسخ به اینکه آیا از کارهای خود سود مالی هم می برد، توضیح می دهد که در بیشتر مواقع فقط متحمل هزینه هاست به امید درآمدهای مالی آینده. شاهین می گوید اوایل که سبک رپ رواج پیدا کرده بود، به دلیل اینکه تصور بر این بود که این سبک یک سبک اعتراضی است، در این آهنگها به هم فحش می دادند؛ «همین باعث شده بود که سبک رپ بد جابیافتد و یک دلیلش که سبک رپ مجوز نمی گیرد این گذشته ای است که داشت. البته هنوز هم موزیک های معدودی از این قبیل می آید. سبک رپ سبکی است که از گروه سنی ۱۴ پانزده سال و بچه های کوچک چهار، پنج ساله تا سن ۲۷ سی سال. بیشتر مخاطبان رپ این گروه سنی اند.»
 


عیسی سحرخیز، یکی از زندانیان سیاسی ایران، که از سال پیش بدون محاکمه در بازداشت به سر می برد، به گفته فرزندش به دلیل بیماری شدید و جهت مراقبت‌های ویژه به بیمارستان انتقال پیدا کرده است. عیسی سحرخیز، یکی از زندانیان سیاسی ایران، که از سال پیش بدون محاکمه در بازداشت به سر می برد، به گفته فرزندش به دلیل بیماری شدید و جهت مراقبت‌های ویژه به بیمارستان انتقال پیدا کرده است. آقای سحرخیز از چهره‌های فعال مطبوعات، که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد بود، برای دومین بار در زندان دچار بیماری شده است. مهدی سحرخیز، پسر او به رادیو فردا توضیحات بیشتری می دهد: همزمان با روز پدر – روز جمعه – پدرم در زندان دچار افت شدید فشار خون می شوند. این دفعه دومی است که چنین اتفاقی برایشان می افتد. با دکترها که صحبت شده، آنها گفته اند که این اتفاق ممکن است خطر جانی برایشان داشته باشد. پیش از این هم اتفاق افتاده بود. تشخیص داده شده بود که باید حتما به بیمارستان بروند و رسیدگی بشود. ولی هیچ گونه رسیدگی در این مورد انجام نگرفت. نه تنها رسیدگی نشد بلکه ایشان را از زندانی به زندان دیگر تبعید می کنند. کوچ می کنند تا بتوانند ایشان را از خانواده ، دور نگاه دارند. آقای سحرخیز، مادر شما و خانواده تان هر چند مدت یکبار می توانند با پدرتان ملاقات کنند؟ مادرم هر دو هفته یکبار می تواند پدرم را ملاقات کند. هر بار هم برای ملاقات او باید از صبح خیلی زود راه بیافتد و تا بعد از ظهر تمام روزش گرفته شود تا بتواند ده دقیقه پدرم را ببیند. هفته آینده یکسال است که ایشان در زندان هستند.تا به حال نه پرونده ای برایشان تشکیل شده و نه هیچ اتفاق خاصی افتاده است. تنها حکومت خواسته است که ایشان را از مردم دور نگاه دارد. علتش هم ترس و کینه اساسی است که از ایشان دارند. آیا پدرتان در هنگام ملاقات با خانواده ، می گویند که با ایشان چگونه برخورد می شود و چه اتهاماتی تا کنون به ایشان تفهیم شده است؟ ما الان یکسال است که منتظریم ببینم اتهامات پدرمان چیست؟ چون خیلی شرم آور است که پدرم را نگاه داشته اند و در این یکسال به ایشان اصلا مرخصی نداده اند. شما می بینید قاتلین و قاچاقچیان مختلف هم می توانند به مرخصی بروند. ولی به پدر من که حتی پرونده ای برایش تشکیل نشده ، حتی یکروز هم مرخصی داده نشده است. نه تنها به او مرخصی نداده اند بلکه او را هر روز از جایی به جای دیگر می برند. شرایطش را هر روز عوض می کنند. جوری نیست که بتواند شرایط عادی داشته باشد. یکروز می برندش در این زندان و روز دیگر در زندان دیگر. پدر من شرایطش را برای خانواده ام می گوید و برای آنها شنیدن این شرایط سخت است. عملا خانواده مرا به بازی گرفته اند. همان طور که می دانید ، خانواده جمعی از بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری- از جمله خانواده خود شما- خطاب به دادستان، نامه ای نوشته اند و در این نامه درخواست کرده اند با رافت ، زندانیان را برای روز پدر آزاد کنند. ممکن است در این مورد برایمان توضیح بدهید؟ این نامه یا نامه هایی مشابه آن بارها و بارها برای رئیس قوه قضاییه، معاونانشان و دادستان و کسان دیگری در دستگاه قوه قضائیه ، فرستاده شده است. اما اصلا به این نامه ها توجهی نمی کنند. یکی از دلایل نوشتن این نامه ها هم این است که مردم بدانند چه اتفاقاتی دارد می افتد. چون اگر دادستان می خواست توجهی به این مسائل کند که در طول یک سال گذشته پرونده کسی را که اصلا جرمش مشخص نیست، اقلا به دادگاه می آورد و در دادگاه می گفت که جرم ایشان، این است. ایشان یک پرونده دیگری هم داشتند که در آن هم تبرئه شدند. اما همچنان که همچنان در زندان نگه داشته شده اند. نه تنها ایشان بلکه زندانیان دیگری هم هستند که این شرایط را دارند. متاسفانه به روزنامه نگاران خیلی سخت تر می گیرند. چون روزنامه نگاران وابسته به هیچ گروهی نیستند. و حقیقت را می نویسند. به همین دلیل با روزنامه نگاران بدتر برخورد می کنند و آنها را در شرایط بدتری قرار می دهند. این نامه ها نوشته می شود شاید گوش شنوایی پیدا شود. اما بارها و بارها در طول یک سال گذشته به همه ثابت شده است که هیچ کس نه تنها به محتوای این نامه ها توجه نمی کند، بلکه شاید کینه توزتر می شوند و شرایط سخت تری را فراهم می کنند.
 


تيم ملی غنا پس از تساوی يک بر يک با آمريکا در پايان وقت اضافی دو بر يک برنده شد و با راهيابی به مرحله يکچهارم پايانی حريف تيم ملی اروگوئه شد. مسابقه با اروگوئه روز دوم ژوييه در ژوهانسبورگ انجام می شود. تيم ملی غنا پس از تساوی يک بر يک با آمريکا در پايان وقت اضافی دو بر يک برنده شد و با راهيابی به مرحله يکچهارم پايانی حريف تيم ملی اروگوئه شد.مسابقه با اروگوئه روز دوم ژوييه در ژوهانسبورگ انجام می شود. غنا در پی يک شروع تهاجمی و مصممانه به گل برتری دست يافت. در پی از دست دادن توپ در ميانه زمين از سوی ريکاردو کلارک، کوين پرنس بوآتنگ با گرفتن توپ با قدرت پيشرفت و با کشيدن توپ به جناح چپ پشت محوطه جريمه، با ضربه زمينی و ناگهانی پای چپ، توپ را به گوشه راست دروازه تيم هوارد کوبيد و آن را به تور رساند. واکنش آمريکا با چندبار گريز دونوان از راست، رابی فيندلی از جناح ميانی و دمپسی از چپ، با خروجهای به موقع ريچارد کينگسان، دروازه بان غنا دفع شد. باب برادلی، مربی تيم ملی آمريکا، برای آفزايش قدرت تهاجمی تيمش پس از تعويض ريچارد کلارک با ادو در دقيقه ۳۰، در شروع نيمه دوم فيلهابر را جانشين فيندلی کرد و اوج نمايش موفق کينگسان در بدو ورود فيلهابر بود که با پاس آلتادور به فيلهابر دروازه بان غنا با خروج به موقع به روی پای فيلهابر يک موقعيت خطرناک را دفع کرد. خطای پنالتی و گل برابری برای آمريکا ورود فيلهابر به حمله های آمريکا زهر بيشتری داد و همين بازيکن با يک پاس به موقع برای دمپسی موقعيت گل تساوی بخش را در دقيقه ۶۲ فراهم آورد. دمپسی با ويژگی حرکت پا به توپش از گذشت و وارد محوطه جريمه شد، اما خطای جوناتان روی او يک اخطار برای جوناتان و يک پنالتی به سود آمريکا داشت که لاندن دونووان از آن گل تساوی را ساخت. پس از گل آمريکا به حمله هايش ادامه داد تا گل پيروزی را هم به ثمر برساند. اما هر بار خط دفاعی را می شکافت، کينگسان شکست ناپذير می نمود... به ويژه دو بار در برابر حضورهای خطرناک التايدور و مايکل برادلی، فرزند مربی آمريکا. پيکار حماسی که به وقت اضافی کشيد، غنا به مانند شروع بازی گلزن نشان داد.اين بار آيو، فرزند عابدی په له بازيکن افسانه ای غنا با پاسی عالی آسامبوآ جيان را صاحب توپ کرد تا او با قدرت و پا به توپ وارد محوطه جريمه شود و با شليکی سنگين توپ را به سقف دروازه آمريکا بکوبد. برای تلافی اين گل در آخرين لحظه ها آمريکا می خواست معجزه گری به مانند مسابقه با الجزاير باشد. حتی هوارد هم در پی ضربه های کرنر پيشتاخت تا شايد نجات بخش باشد. اما حتی در يک نبرد هوايی بين دو بازيکن با دستکش دروازه بانی، پيروزی با هاوارد نبود. مسابقه دو تيم با دو شيوه متفاوت ولی با بازيکنانی سختکوش صحنه های تماشايی پرتعدادی داشت. در بازی محکمی که در آن رنگی از خشونت غيرورزشی نبود، آمريکا با اتکا به ارسال بلند توپ به روی دروازه حريف و سرعت مهاجمان دونده اش بازی کرد و غنا، ملقب به ستارگان سياه و تنها تيم باقيمانده از قاره آفريقا، به قدرت بدنی و شوتزنی بازيکنان خستگی ناپذيرش تکيه داشت. وقتی سوت پايان مسابقه به صدا در آمد، انفجار هواداران تيم غنا از خوشحالی، نمايی از جشنی در سراسر آفريقا را داشت. پس از کامرون در جام ۱۹۹۰ و سنگال در جام ۲۰۰۲، غنا سومين تيم قاره سياه است که به يکچهارم پايانی می رسد.
 


دعوا در مجلس ایران بالا گرفته است؛ دعوا بر سر سرنوشت دانشگاه آزاد. جدال لفظی به ویژه میان علی مطهری، نماینده اصول گرای منتقد دولت و روح الله حسینیان، نماینده حامی دولت، بارزترین نمونه آشکار شدن این دعوا در رسانه های حکومتی ایران است. دعوا در مجلس ایران بالا گرفته است. دعوا بر سر سرنوشت دانشگاه آزاد. جدال لفظی به ویژه میان علی مطهری، نماینده اصول گرای منتقد دولت و روح الله حسینیان، نماینده حامی دولت، بارزترین نمونه آشکار شدن این دعوا در رسانه های حکومتی ایران است. معمولاً رئیسان مجلس شعارهای ناراضیان در کوچه وخیابان را در صحن مجلس مطرح نکرده اند. اما این بار علی لاریجانی ترجیح داد برای انتقاد از سازمان دهندگان تظاهرات جوانان بسیجی حامی دولت در برابر مجلس در هفته گذشته، تک تک شعارهای آنان را با صدای خود تکرار کند: «وای بر این مجلس جاسبی گرا، مجلس بی کفایت، حمایت حمایت، وکیل جاسبی گرا استعفا استعفا، مجلس اشرافیت مایه ننگ ملت، نماینده جاهل نمی خواهیم نمی خواهیم، خانه ملت ننگ ملت، مجلس بی ولایت تعطیل باید گردد، مرگ بر منافق، مافیای مجلس پیوندتان مبارک. تابلوی کیف انگلیسی را هم برای توهین به مجلس آوردند. این مجلس را متهم به کیف انگلیسی می کنید؟ این مجلس را متهم به بی ولایتی و تهدید به تعطیلی می کنید؟ این مجلس خمینی است. این مجلس خامنه ای است. آن مراکزی که این تجمعات را شکل می دهند، به رفتار خود توجه کنند.» اختلاف نظر بر سر مدیریت دانشگاه آزاد است و حفظ استقلال نسبی آن از دولت یا برعکس چیره شدن دولت بر درآمد، مدیریت و امکانات دانشگاه آزاد. اختلاف نظری که سابقه آن به اولین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد باز می گردد. زمانی که او مصمم شد دولت را ناظر بر امور دانشگاه آزاد کند. حتی تصمیم اولین هیات موسس دانشگاه آزاد در مورد وقف این دانشگاه در سال ۱۳۸۸ هم سبب نشد که دولت از تصمیم خود صرف نظر کند. تا جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد کار شد و با برکناری میرحسین موسوی از هیات موسس دانشگاه آزاد و انتصاب حامیان دولت در این هیات پیگیر تغییراتی در مدیریت دانشگاه آزاد شد. یکی از هواداران دولت در برابر مجلس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر پیچ و تاب این تحول افزود و این شورا مرجع نهایی تعیین رئیس جدید دانشگاه آزاد شد. اقدامی که به باور آگاهان سیاسی ایران، عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد از زمان تاسیس آن را هدف می گرفت. با اینکه این چهره شاخص نظام و نامزد چند دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، تنها فرد از چهره های مورد اعتماد اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس توامان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری بود که سال گذشته در مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شرکت کرد. مجلس در ابتدا در مورد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضع گیری نکرد. اما کوشش نمایندگان منتقد دولت سبب شد، در هفته گذشته، مجلس با مصوبه ای تصمیم این شورا را لغو کند. اقدامی که تظاهرات یادشده جوانان بسیجی را در پی داشت و موجب شد مجلس با قید یک فوریت بررسی مجدد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهد. دعوا بر سر مدیریت دانشگاه آزاد تا چه حد آموزشی، تا چه حد اقتصادی و تا چه حد سیاسی است؟ میهمانان این هفته برنامه دیدگاه ها: سعید پیوندی، استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس ۸ و کارشناس آموزش عالی و باز در پاریس محمدعلی توفیقی، عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و در واشینگتن رسول نفیسی، استاد جامعه شناسی دانشگاه استریر، از جمله به این پرسش ها پاسخ می گویند. آقای پیوندی، از سابقه مناسبات دولت و هیات امنای دانشگاه آزاد بگویید. در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی هم، مصطفی معین، وزیر آموزش عالی و تحقیقات و فن آوری معتقد بود باید دولت نظارت داشته باشد بر کار دانشگاه آزاد. ماهیت دخالتی که مد نظر دانشجویان بسیجی و دولت احمدی نژاد است، اکنون چیست؟ سعید پیوندی: از هنگام شروع به کار دانشگاه آزاد در ۱۳۶۱ با سه هزار دانشجو تا الان که یک و نیم میلیون دانشجو در این دانشگاه درس می خوانند، با سه رفتار متفاوت با این دانشگاه مواجه بودیم. در دوره آقای رفسنجانی، تقریباً می شود گفت دانشگاه آزاد با دست باز هر کار دلش می خواست می کرد برای اینکه یک نوع حمایت کامل دولت را داشت و یک نوع اعتماد متقابل بین دولت و دانشگاه آزاد وجود داشت. در دوره آقای خاتمی بحث بر سر نظارت بر کیفیت دانشگاه آزاد مطرح شد برای اینکه رشد بی در و پیکر دانشگاه آزاد و رقابتش با بخش دولتی این پرسش را در مورد به خصوص کیفیت آموزشی و یا نقش پژوهش در دانشگاه آزاد مطرح می کرد. و بالاخره در دوره جدید از پنج سال پیش ما شاهد این هستیم که دولت آقای احمدی نژاد اساساً کار زیادی به کیفیت آموزشی و بحث آموزشی دانشگاه آزاد ندارد و به نفع سیاسی و نفوذ این دانشگاه به امکانات مالی و نقشی که مسئولان دانشگاه معمولاً با جناح های دولت در داخل حکومت دارند، بیشتر توجه کرده و به درگیری اخیر هم باید بیشتر از همین زاویه توجه کرد. آقای توفیقی، نظر شما چیست؟ مبنای اختلاف نظری که در مجلس بروز کرد تا چه حد دغدغه های فرهنگی آموزشی است و تا چه حد منافع اقتصادی و دعوای جناحی؟ محمدعلی توفیقی: دعوای موجود به هیچ وجه نمی تواند مبنای آموزشی داشته باشد. یعنی به فرض آقایان دلشان سوخته باشد برای وضعیت آموزش مملکت و یا ارتقاء وضعیت آموزش و یا کیفیت تولید علم را بخواهند دنبال کنند. اصل دعوا بر می گردد به منابع سرشار مالی و بی حساب و کتاب که در اختیار دانشگاه آزاد هست و این ثروت می تواند در حوزه قدرت اثرگذاری داشته باشد. دانشگاه آزاد به روایتی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۱۲۵ میلیارد دلار ثروت برای آن تخمین می زنند که با توجه به ارتباطات گسترده ای که با طیف دانشجو و جوانان این نهاد دارد، اینها دچار هراس و وحشت شدند. مخصوصاً در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم، عملاً دانشگاه آزاد یک گرایشی را برخلاف احمدی نژاد و طبیعتاً بر خلاف رهبر جمهوری اسلامی از خود نشان داد و همین موضوع زمینه این را فراهم کرد که امروزه این هراس و وحشت در دل حاکمان به وجود بیاید که اگر یک نهادی به این مهمی و با این دایره اثرگذاری قرار باشد از پیکره و جاذبه ولایت فقیه خارج شود، می تواند خطرات جدی را متوجه استبداد دینی موجود بکند. اصلاً موضوع آموزشی نیست. اگرچه ریشه های اقتصادی دارد، هدف آن متمرکز کردن بیشتر قدرت به نفع رهبری و جناح حاکم به حساب می آید. آقای نفیسی، درجه اهمیت سیاسی این اختلاف نظر برای سمت و سو دادن به آرایش سیاسی جناح های جمهوری اسلامی ایران تا چه حد است؟ در این که در خود اصول گرایان شکاف ها و اختلافاتی وجود دارد، تردیدی نیست. اما موضوع اینجاست که حاکمیت در حال حاضر به اندازه ای یک دست شده و نهادهایی مانند مجلس و قوه قضائیه به حدی استقلال و موضوعیت خود را از دست داده اند، که به نظر نمی رسد یک چنین اقداماتی بتواند رویکرد غلط و سراشیبی که در برابر حاکمیت و نظام موجود قرار گرفته را بتوانند برطرف کنند. محمدعلی توفیقی رسول نفیسی: مقدمتاً اجازه بدهید عرض کنم که دانشگاه آزاد یک نقش بسیار مثبت در ایران دارد که مورد توجه قرار نگرفته و آن کمک کردن به ملت سازی است. به این معنا که چون این دانشگاه دارای ۳۵۷ شعبه در شهرک های مختلف ایران است و دانشجویان از اقصا نقاط ایران به جاهای مختلف برای ثبت نام می روند و فرض کنید دانشجوی کرمانی با دانشجوی زنجانی مخلوط می شود، و اینها همدیگر را ملاقات می کنند، اولاً یک تاثیر مثبتی روی شهرک ها و دهاتی دارد که این دانشگاه ها در آن تاسیس شده اند و دوم اینکه ملت ایران را با هم آشنا می کند و سوم اینکه امکانات تحصیلی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو که احتمالاً نمی توانستند به دانشگاه های دولتی راه پیدا کنند، ایجاد می کند. برای همین، نقش بسیار مثبت این دانشگاه را به هیچ وجه نباید از نظر دور داشت. دوم اینکه از روز اولی که احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد، معلوم بود که شاخ و شانه می کشد برای دانشگاه آزاد و این را من در قاموس سیاست های خود احمدی نژاد نمی بینم. چون باید توجه کرد که احمدی نژاد در حتی یک زمانی رئیس ستادهای انتخاباتی آقای رفسنجانی بود. رقابت بین رفسنجانی و خامنه ای است و آقای خامنه ای می خواهد به هر وسیله ای شده، رفسنجانی را به کلی از صحنه خارج کند و دانشگاه آزاد که از روز اول گفته می شد برای تامین بودجه برای هیات موتلفه تاسیس شده، یک پایگاه بسیار مهمی است برای آقای رفسنجانی و برای تامین بودجه برای فعالیت های ایشان و برای تامین نظر و حمایت حتی گفته می شد که در انتخابات این دانشگاه نقش موثری در حمایت از جناح ایشان داشت. بنابراین موضوع دانشگاه آزاد موضوع کوچکی نیست و از روز اول احمدی نژاد در صدد خارج کردن این دانشگاه از دست رفسنجانی بوده که با یک مانوور این دانشگاه را وقف کردند که نتوانند جاسبی را از ریاست آن خلع کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون گذاشت. مجلس مخالفت کرد. و این نشان دهنده اهمیت این است در ایران. ولی در کنار این، چیزی که به نظر من مهم است و در حال شکل گرفتن است، آگاهی جناح داخل حکومت است به خطری که در حال بروز است. و آن خطر این گروه های خیابانی است. مثلاً گروهی که خودش را جنبش عدالتخواه می نامد و در مقابل مجلس شروع کرد به اعتراض، این گروه های نیمه فاشیستی جناح های داخل حکومت را هم ترسانده و ما می بینیم این هراسی که اینها دارند از گروه های نیمه فاشیستی، باعث شد که مجلس یک اتحادی پیدا کند و جناح عمل گرا و جناح محافظه کار با هم نزدیک شوند و حمایت کنند از رفسنجانی و آخر عاقبت این گروه ها حتی ممکن است که به جاهایی بکشد که خود آنها هم که اینها را هدایت می کنند، چندان از آن راضی نباشند. آقای پیوندی، از نظر تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی ایران، اینگونه دعواهایی که به مناسبات توامان سیاسی آموزشی مربوط می شود، که از انقلاب فرهنگی شروع شد، چگونه حل شده و این یکی چگونه حل می شود؟ این دعوا بر سر دانشگاه آزاد بعد از اختلافی که بر سر انقلاب فرهنگی در دهه ۶۰ وجود داشت، عملاً شاید مهمترین حادثه ای باشد که ما با آن مواجه شده ایم. هرچند که بر خلاف آن حادثه در این جریان دانشجوها و استادان نقش خیلی فعالی ندارند و بیشترین نقش در راس هرم قدرت است. بین مجلس، شورای نگهبان، گروه های فشار و دولت. تا حدودی به خاطر همین هم بعد آموزشی را به کلی باید از این بحث خارج کرد برای اینکه اساساً اینها را باید در چرخه دعوای قدرت دید. اما در کنار بحث هایی که شد می خواستم اضافه کنم دانشگاه آزاد فقط به دلایل مالی و حمایت سیاسی از آقای رفسنجانی مورد غضب قرار نگرفته و شیوه کار دانشگاه آزاد آشکارا در مقابل دانشگاه های دولتی قرار دارد. یعنی دانشگاه‌های دولتی که در گذشته از فضای بهتری برخوردار بودند در این پنج سال به تدریج فضایشان بسته‌تر شده و فشار بر استادان و دانشجویان بیشتر شده، امکانات کار علمی و کار آزادانه پژوهشی در آن خیلی کمتر شده در حالی که در مقابل آن دانشگاه آزاد میدان زیادتری به استادان داده و برای همین هم با سختگیری‌های کمتری در دانشگاه آزاد مواجه هستیم و هم با فضای بهتری برای کار که خیلی از استادان کنار گذاشته شده یا مورد غصب قرار گرفته شده بخش دولتی هم روی می آورند به این دانشگاه. از این نظر هم می شود گفت برای دولت احمدی نژاد تحمل دانشگاه آزاد در شکل کنونی اش، غیرقابل قبول است. آن فشارهایی که وزارت علوم و دولت می توانند به دانشگاه دولتی بیاورند، به هیچ وجه نمی توانند به دانشگاه آزاد وارد کنند. این موضوع بحثی است که نباید از بعد سیاسی آموزشی دور بماند. آقای توفیقی، آیا این اختلاف نظری که در مجلس بروز کرد، موجب شد که جناح عمل گرا، یعنی آنهایی که با آقای هاشمی رفسنجانی و کارگزاران سازندگی شناسایی می شوند، نزدیک تر شوند به جناح محافظه کار که با علی لاریجانی و حتی حزب موتلفه اسلامی شناسایی می شوند؟ در این مدت یک ساله شاهد این بودیم که آقای علی مطهری یک صحبت هایی در موازات پیشنهادهایی که آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۲۶ تیرماه کرده بود، کردند ولی شاهد یک اقدام کلی نبودیم. آیا این شرایط دارد عوض می شود؟ محمدعلی توفیقی: در این که در خود اصول گرایان شکاف ها و اختلافاتی وجود دارد، تردیدی نیست. همین مصوبه اخیر که در مجلس به تصویب رسید، نشان داد که بخشی از اصول گرایان که منطقی تر به قضایا نگاه می کنند و با اصول حکومت داری آشنا هستند، منتقد وضعیتی هستند که آقای احمدی نژاد و دوستانش در حاکمیت اجرا می کنند، قصد دارند تقابل هایی داشته باشند. اما موضوع اینجاست که حاکمیت در حال حاضر به اندازه ای یک دست شده و نهادهایی مانند مجلس و قوه قضائیه به حدی استقلال و موضوعیت خود را از دست داده اند، که به نظر نمی رسد یک چنین اقداماتی بتواند رویکرد غلط و سراشیبی که در برابر حاکمیت و نظام موجود قرار گرفته را بتوانند برطرف کنند. طیف حاکم که اساساً نظامیان هستند با یک منطق خاص در حال حکومت داری اند که خیلی با مسائل علمی و تجزیه تحلیل های منطقی قابل ارزیابی نیست. اما یکی از دلایلی که اینها در حال حاضر با دانشگاه آزاد مخالفت می کنند، با آقای دکتر پیوندی موافق هستم، همین است که دانشگاه آزاد خارج از انتظار حکومت ظاهر شده و اساساً آنها فکر نمی کردند که دانشگاه آزاد در نهاد سازی وتقویت جامعه مدنی بتواند اینقدر موثر باشد و چون فکر می کنند، این نقش مربوط به آقای هاشمی رفسنجانی و اطرافیانش بیشتر بوده، سعی می کنند با حذف آنها به خیال خود این وضعیت از دست رفته را جبران کنند. نقشی که آقای خامنه ای در تمام این جریانات دارد، تدریجاً دارد روشن می شود و خیلی ها قدرتی را به احمدی نژاد منتسب می کنند که ندارد. قدرت و نفوذی که رهبر در میان همین گروه های فشار و افرادی که از مساجد مختلف سرازیر می شوند، دارد را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت. آن کسی که واقعاً در مقابل رفسنجانی قرار دارد، خود خامنه ای است. رسول نفیسی آقای توفیقی بر این نکته تاکید می کند که اگر در این چالش، طرفداران دولت پیروز شوند، می توان گفت وضعیت آقای هاشمی رفسنجانی بیش از گذشته تضعیف می شود. وی در عین حال با اشاره به مهارت آقای هاشمی رفسنجانی در پشت سر گذاشتن بحرانهای گوناگون طی سه دهه اخیر، می افزاید پیش بینی آینده کار ساده ای نیست. رسول نفیسی در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت رهبر جمهوری اسلامی ایران از جناح های حاکم به وحدت، تلاش برای مهار کردن حامیان دولت است، می گوید: «برای بررسی شعار وحدت باید در نظر داشت که این سی و یک سال مرتب این شعار داده شده و شعاری توخالی و بی معنایی است. دوم اینکه اشاره به نظر من به آقای لاریجانی بود در این صحبت اخیر و اینکه ایشان دارد به سرعت از احمدی نژاد فاصله می گیرد، بیشتر اشاره به این بود. موضوع دیگری که باید اشاره کنیم، تظاهراتی که در مدفن آیت الله خمینی صورت گرفت، امکان ندارد که بدون اجازه رهبر باشد. نقشی که آقای خامنه ای در تمام این جریانات دارد، تدریجاً دارد روشن می شود و خیلی ها قدرتی را به احمدی نژاد منتسب می کنند که ندارد. قدرت و نفوذی که رهبر در میان همین گروه های فشار و افرادی که از مساجد مختلف سرازیر می شوند، دارد را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت. احمدی نژاد رقمی نیست. در مقابل آقای رفسنجانی ایشان قرار داده شده و آن کسی که واقعاً در مقابل رفسنجانی قرار دارد، خود خامنه ای است. من هیچوقت این نظر را قبول نکرده ام که این گروه ها مثلاً از طرف جناح احمدی نژاد هدایت می شوند و احمدی نژاد جناح مستقلی است از خامنه ای. حتی ممکن است که در آینده شاهد این باشیم که همین گروه ها علیه همین احمدی نژاد و دارد و دسته اش هم مورد استفاده قرار گیرند.» آقای توفیقی در همین زمینه ابراز عقیده می کند که رهبر جمهوری اسلامی ایران متمایل به حذف کامل آقای هاشمی رفسنجانی نیست: «ولی بسیار خوشنود می شود که آقای رفسنجانی یک حوزه قدرت کاملاً بی اثر داشته باشد و می شود گفت ایشان را در یک موقعیت فرمایشی قرار دهد. اساساً در ده سال گذشته حرکتی از طرف آقای خامنه ای از سوی بیت ایشان هدایت شده در کشور که نهادهای رسمی مانند مجلس، دولت و قوه قضائیه را تضعیف بکنند و در یک نقش فرمانبردار و فرمایشی قرار دهند. استبداد دینی امروز به جایی رسیده که پس از تضعیف این نهادها دارد سراغ اشخاص می آید. من موافق هستم که آقای خامنه ای قصد دارند که حوزه قدرت خود را تا حد امکان افزایش دهند و در این راه شخصیت ها و نهادهایی را که در سر راه ایشان باشند در درجه اول تضیعف، خالی از محتوا و حتی اگر لازم باشد حذف خواهند کرد.» آقای پیوندی، اگر این اختلاف بر سر دانشگاه آزاد به چه ترتیبی حل شود، تهدیدی بیشتر برای آموزش عالی محسوب می شود؟ سعید پیوندی: با توجه به اینکه این بحث درباره دانشگاه آزاد کاملاً یک دعوای سیاسی است، هر تصمیمی که گرفته شود، بازنده اش آموزش عالی ایران خواهد بود. برای اینکه منافع و مصالح و آن چیزهایی که نگرانی های دانشجویان، استادان و محققین ایران است، در این دعوا حتماً منظور نخواهد شد و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی می افتد. من فکر می کنم وقتی مجلس آن لایحه را تصویب کرد، تا حدودی این امید به وجود آمده بود که جلوی آقای احمدی نژاد و کسانی که می خواهند به دانشگاه آزاد تعرض کنند، قرار است به نحوی گرفته شود. ولی واکنش بعدی مجلس و بحث هایی که به وجود آمد باعث می شود فکر کنیم که همه چیز در هر لحظه ممکن است عوض شود و باید منتظر تصمیم شورای نگهبان و تصمیم بعدی مجلس بود. برای دولت احمدی‌نژاد تحمل دانشگاه آزاد در شکل کنونی‌اش، غیرقابل قبول است. فشارهایی که وزارت علوم و دولت می‌توانند به دانشگاه دولتی بیاورند، به هیچ وجه نمی‌توانند به دانشگاه آزاد وارد کنند. این موضوع بحثی است که نباید از بعد سیاسی آموزشی دور بماند. سعید پیوندی اما چیزی که جالب است، ورود نظامی ها و بسیج به این بحث است. این که خیلی جالب و تا حدود زیادی برملا کننده اوضاع ایران است، اینست که این نهادها که ارتباطی با دانشگاه ندارند، وارد میدان شده اند و به شدت به دانشگاه آزاد و امکانات آن و کارهای آن می تازند در حالی که خیلی از مسئولان که در دولت آقای احمدی نژاد دست اندرکار اند، در همین دانشگاه درس خواندند و یا مدرک شان را در همین دانشگاه گرفتند. من فکر می کنم که آنچه که برای آموزش ایران نگران کننده است، این تسلط نیروهای امنیتی به دانشگاه آزاد هم کشیده شود و ما شاهد بسته تر شدن فضای آموزشی ایران باشیم. به خصوص که در بخش آموزش عالی بدون آزادی و آزادی های اولیه برای تحقیق عملاً حق تنفس از آن گرفته می شود و به نوعی خفقان علمی و ذهنی دچار می شود. محمدعلی توفیقی در پاسخ به اینکه آیا این دعوا را می شود نقطه عطفی در آرایش سیاسی جناح های جمهوری اسلامی تفسیر کرد، می گوید: «در اینکه در سی سال گذشته جمهوری اسلامی مرتباً از محیط خود کم کرده و دارد به یک هسته مرکزی و مرکز قدرت نزدیک می شود، شکی نیست و می شود این دعوا را هم پالایش بیشتر و حرکت به سمت استبدادی تر شدن اوضاع تلقی کرد.» وی معتقد است این وضعیت می تواند به بسته تر شدن فضای آزادی های سیاسی در کشور منجر شود. رسول نفیسی نیز به این پرسش پاسخ می دهد که نتیجه نوع حل این اختلاف نظر برای مسائل فرهنگی و آموزش عالی چه چیزهایی می تواند باشد: «مسئله این که جناح احمدی نژاد این بازی را ببرد و یا این دست هیات موتلفه باقی بماند، تصور نمی کنم تاثیر مشخصی بر سیستم آموزشی داشته باشد. البته در روند کلی پلیسی شدن و نظامی شدن ایران طبعاً وقتی دانشگاه آزاد به طور غیر مستقیم تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، کنترل ها بیشتر می شود. حتی صحبت هست که اینجا به پایگاه های بسیجی بیشتر تبدیل می شود. الان هم بسیج می تواند این کار را با اینها بکند و می تواند سپاه همین کار ها را بکند. چون الان مقاومت در برابر این جریان پلیسی نظامی شدن ایران تقریباً غیر ممکن است.» آقای پیوندی در توضیح نظر خود درباره آزاد تر بودن دانشگاه آزاد می گوید: «این که گفتم فقط مربوط به سه چهار سال در مقایسه با فشارهایی که در سالهای اخیر به دانشگاه های دولتی وارد شده و این هم یک تحلیل کلی نیست بلکه شهادتی است که همکاران و دوستان من در ایران در دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی در مقایسه به خصوص در دوره اخیر می دهند.» آقای توفیقی هم در این زمینه می گوید: «اساساً در جمهوری اسلامی هر چیزی که به سمت اثرگذاری در دایره خارج از ولایت فقیه حرکت کند و هر چیزی که برخلاف ولایت مطلقه فقیه حرکت کند، سعی می کنند مسیرش را عوض کنند.»
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته