-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

Latest News from Koocheh for 06/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

درست چند ساعتی پس از ناکامی تیم‌ملی فرانسه در مسابقات جام‌جهانی رییس فدراسیون فوتبال فرانسه استعفا کرد و حتا گفته می‌شود وزیر ورزش فرانسه به‌زودی برای دادن توضیحات به‌مجلس می‌رود و در پارلمان فرانسه اگر پاسخ ندهد باید استعفا کند حال آن‌ها را با ما مقایسه کنید، چه کسی مجازات عاملین حذف تیم‌ملی ما را دید؟ آیا آن‌ها پاداش نگرفتند و به‌خرج این ملت هر دم به‌یک جای دنیا سفر نکردند، رییس فدراسیون و نایب رییس او و رییس وقت سازمان چه پاسخی به‌مردم ایران دادند؟ آیا آن‌ها چون هم‌تاهای فرانسوی خود عمل کرده و شجاعت و تعهد کاری خود را نشان دادند و استعفا کردند، جالب این‌جاست که نه‌تنها استعفا ندادند بلکه اظهار می‌کنند تا ده سال دیگر هم در این فوتبال هستیم.

البته این اظهارنظری بود که آقای کفاشیان با انتقاد از برخی مربیان فوتبال، درباره رفتن او از فوتبال ایران تاکید کرد و گفت: «قبلن هم گفته‌ام تا ده سال دیگر در این فوتبال هستم و متاسفم که برخی مربیان در باشگاه خودشان نشسته‌اند و سالی ۳۰۰ میلیون تومان پول می‌گیرند و یک‌دفعه با اظهارنظرهای نامربوط و غیرفنی به‌شخصیت رییس فدراسیون فوتبال حمله می‌کنند و من از کمیته انضباطی خواسته‌ام با این موارد برخورد جدی کند.»

تیم‌ملی فرانسه امروز پیش رییس‌جمهوری فرانسه خواهد رفت و جالب این‌جاست که سارکوزی نیز قرار شده با آنلکا جداگانه صحبت کند حالا حکایت فوتبال ما را ببینید. آیا کسی دانست که چه‌کسی حکم اخراج دایی را امضا کرد، آیا کسی این مسوولیت را به‌گردن گرفت، چه کسی مایلی‌کهن و بعد از آن قطبی را انتخاب کرد، در روزهای سخت فروردین ۱۳۸۸ به چه دلیل تمامی مسوولین مستقیم فوتبال ایران سکوت کردند.

اما در ‌همین راستا دومنک برای جانشین آینده‌اش آرزوی موفقیت کرد و شروع به‌توهین به‌مطبوعات و دیگر رسانه‌ها نکرد و تقصیر را به‌گردن این و آن نینداخت، حتا آنلکا را متهم نکرد. دومنک همان کسی است که به‌محض توهین آنلکا، او را به‌فرانسه فرستاد و «اوورا» را که سردسته شورشی‌ها بود را در بازی سوم روی نیمکت نشاند. حال این اتفاق را با وقایع فوتبال ما مقایسه کنید در راه مسابقات جام‌جهانی آفریقای جنوبی به‌طرز مفتضحانه‌ای حذف شدیم چه کسی پاسخ‌گو شد، سرمربی تیم‌ملی ما چه کرد، او که صحبت و قول صعود داده بود نه تنها قراردادش تمدید شد بلکه اکنون تیم‌ملی را رها کرده و به جام‌جهانی رفته و لابد بعد از جام‌جهانی هم برای استراحت راهی ایالات متحده و یا هلند و یا هر دو جا خواهد شد. فرض کنید اگر این اتفاق یعنی توهین در اردوی ما اتفاق می‌افتاد که در جام‌جهانی ۲۰۰۶ و ۱۹۹۸ پیش آمد، آیا سرمربیان ما چون دومنک عمل می‌کردند؟ آیا اگر ستاره‌ای چون آنلکا را داشتیم او را مستقیم به خانه می‌فرستادیم؟ همه دیدیم که این‌کار را نکردند.

تیم‌ملی آرژانیتن با بوسه‌های مارادونا به‌زمین می‌رود، آن‌گاه آقای سرمربی تیم‌ملی ما علیه کاپیتان سابق تیم‌ملی به‌کمیته انضباطی شکایت می‌کند و بلا‌فاصله آقای کفاشیان از محرومیت شش ماه حسین کعبی به‌دلیل نسبت‌دادن اتهام دلالی به‌قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «در صورت تکرار این موضوع محرومیت مادام‌العمر در انتظار این بازیکن است.»

و تازه این آغاز کار است چرا که علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال با اشاره به‌طلب علی دایی از این فدراسیون گفت: «من اگر جایی علی دایی بودم از فدراسیون فوتبال کشورم برای کاری‌که نکردم طلب غرامت نمی‌کردم و از این‌راه پولی به‌دست نمی‌آوردم.»

کفاشیان ادامه داد و گفت: «کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در صدور رای، استقلال کامل دارد و اکنون که به‌نفع دایی رای داده ما با ارایه یک لایحه حقوقی دیگر موضوع را به‌شورای استیناف می‌بریم و از حقوق فدراسیون دفاع می‌کنیم، دایی متمم قرارداد خود را امضا نکرده و بنابراین مالیات قرارداد ۸۰۰ میلیون تومانی‌اش برعهده خود اوست. در ضمن چنان‌چه محکوم شویم برای نه ماهی که به او بدهکاریم،  با کسر مالیات حدود ۲۰۰ میلیون تومان قرارداد و همین‌طور مالیات دوباره از پولی که باید مجددن بابت باقی‌مانده قراردادش به‌وی بپردازیم، حدود ۱۴۰ میلیون تومان به‌عنوان غرامت به‌دایی پرداخت خواهد شد. اما نکته قابل توجه این‌جاست که چرا فدراسیون فوتبال ما باید چنین قراردادی را تنظیم کند، بنابراین این حق آقای دایی است که طلت خود را تمام کمال از فدراسیون بگیرد.»

سفر رییس فدراسیون فوتبال به ‌آفریقای‌جنوبی و حضور در افتتاحیه جام‌جهانی هم در نوع خودش جالب است. چرا که آقای کفاشیان می‌گوید: «در این سفر آقای دایی حضور نداشت و  برخلاف برخی نوشته‌ها و کاریکاتورهای روزنامه‌ها، بنده به‌عنوان مسبب ناکامی تیم ملی فوتبال ایران به‌جام‌جهانی نرفتم، بلکه به عنوان رییس فدراسیون یکی از ۲۰۸ عضو فدراسیون بین‌المللی فوتبال در کنگره فیفا شرکت کردم و اتفاقن دیدارهای خوبی هم با آقایان «بلاتر» رییس فیفا و «بن‌همام» رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتم و در سالی که فیفا بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشت به‌عنوان هدیه ۲۵۰ هزار دلار به هریک از کشور‌های شرکت کننده از جمله ایران در این کنگره اهدا شد.» باز هم خدا را شکر که از این جام‌جهانی هدیه ۲۵۰ هزار دلاری نصیب فدراسیون فوتبال ایران شد که باید در افتخارات فوتبال ایران ثبت شود.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

شنیده می شود بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با هم‌کاری برخی دیگر از نهادهای شبه‌نظامی تصمیم گرفته‌اند برای اعمال فشار و تاثیر‌گذاری بر رای مجلس و قوه قضاییه روز دوشنبه با تجمع در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مانع ورود عبداله جاسبی رییس این دانشگاه به دفتر کارش شوند.

بنابر گزارش میزان، پس از تایید این خبر هاشمی رفسنجانی نیز رایزنی‌های گسترده‌ای را برای دفاع از دانشگاه آزاد انجام داده است و هم‌چنین خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور رهبری و سران قوا برای بررسی مسایل مربوط به دانشگاه آزاد شده که تا این لحظه دفتر رهبری هیچ پاسخی به درخواست وی نداده است.

حملات بسیج دانشجویی و گروه‌های حزب‌اله به دانشگاه آزاد و جاسبی در حالی صورت می‌گیرد که در دوران اصلاحات نیروهای انصار حزب‌اله به تجمع دانشجویان اصلاح‌طلب معترض به عمل‌کرد جاسبی حمله می‌کردند و ح- الف از رهبران این گروه در سخنانی در سال ۷۷ دانشگاه آزاد را سنگری خوانده بود که نباید به دست اصلاح‌طلبان بیفتد.

اما پس از گذشت ۱۱ سال امروز نیروهای بسیج دانشگاهی به فرماندهی علی‌رضا زاکانی نماینده فعلی تهران و فرمانده سابق بسیج دانشجویی و هم‌چنین رسایی از نزدیکان مصباح یزدی حملات سنگینی را برای خارج کردن گسترده‌ترین نهاد غیر‌دولتی ایران از دست هاشمی و جاسبی آغاز کرده‌اند.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز در سخنانی با اشاره صریح به هدایت شده و هدف‌مند بودن اعتراضات علیه مدیریت دانشگاه آزاد از مراکز و نهادهایی که تجمعات علیه دانشگاه آزاد در مقابل مجلس را راه انداختند انتقاد کرد.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید فقط انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است و این رادیو دخل و تصرفی در آن ندارد.

روز گذشته جمعه برابر با ۴ تیرماه ۱۳۸۹ (۲۵ ژوئن ۲۰۱۰) تارنمای گویا اقدام به انتشار فایلی صوتی بیش از ۱۰۰ دقیقه کرده است که مربوط به سخن‌رانی بسیار محرمانه توسط معاون وزیر اطلاعات در مشهد در آبان‌ماه ۱۳۸۸ بوده است. برای شنیدن این فایل صوتی می‌توانید از لینک ‌داخل خبر استفاده کنید.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

«زنان در کفن»، این نام فیلمی است که در سال گذشته در جشنواره آلمانی سینما برای صلح برنده جایزه شد. این فیلم نخستین فیلم ایرانی بود که کاندیدای جشنواره سینما برای صلح شد.

سینما برای صلح جایزه‌اش را به فیلم‌هایی با موضوع عدالت و برابری و کسانی که قربانی تبعیض‌های نژادی، قومی و جنسیتی شده اند، می‌دهد.

این بار «زنان در کفن» ۷۳ دقیقه‌ای که فعالیت زنانی را به تصویر می‌کشد که سعی در نجات زنان محکوم شده به سنگ‌سار را دارند، برنده جایزه سینما برای صلح شد.

Click here to view the embedded video.

برخورد‌های تبعیض آمیز، اختلافات حقوقی و صدور حکم سنگ‌سار موضوع این فیلم و شادی صدر وکیل و فعال مدنی ایرانی یکی از افراد محوری این فیلم است که فعالیت‌های او و دیگر همراهان‌اش به تصویر کشیده شده.

حضور این فیلم در جشنواره فیلم‌های مستند آمستردام و پخش آن در سنای کانادا به مناسبت روز جهانی حقوق بشر موجب ارایه تصویری از فضای تبعیض آمیز قوانین در ایران به جهانیان شده است. به طوری که شادی صدر در مورد این فیلم اشاره می‌کند: « من دوبار این فیلم را دیده ام، و هر دوبار، قرار بود بعدش صحبت کنم و به سئوالها پاسخ دهم. هر دو بار، دیدن دوباره "راهی"، سازمانی که هنوز، در اعماق قلبم می دانم، کار در آن مفیدترین کاری بوده که در زندگی کرده ام، دیدن دوباره آن همه زندگی در آن زیرزمین روشن، دیدن آن همه بدو بدو، برای زنان محکوم به سنگسار، نازنین فاتحی و صدها زن عادی گمنام، هر بار، قلب مرا فشرده است. بار اول، سه ماه پیش، وقتی در لاهه فیلم را دیدم، هرطور بود، پرسش وپاسخ را تاب آوردم ولی وقتی به قرار بعدی مان که نشست با سازمانهای غیردولتی بود رسیدیم، دیدم دیگر نمی توانم بیشتر از این ادامه دهم.»

محمد‌رضا کاظمی بی‌شک شجاعت در ساخت این فیلم به خرج داده است. او به تنهایی به ایران رفته است و علی‌رغم وجود خطر و قرمز‌ها بدون آن که دولت ایران به او اجازه ساخت فیلم را بدهد به سراغ گروه‌های فعال رفته است و از نزدیک به موضوعات سنگ‌سار و عدم رعایت حقوق زنان ایرانی پرداخته است.

اگر چه بر روی پوستر این فیلم نام دو کارگردان به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد تمام این فیلم توسط یکی از این دو کارگردان یعنی محمد‌رضا کاظمی فیلم‌برداری شده است و آقای حائری‌نژاد نقش دیگری را بعد در اروپا با سمت کارگردانی دوم در این فیلم ایفا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد باید شجاعت محمد‌رضا کاظمی را که علی‌رغم مشکلات مالی و کاری در ابتدا این پروژه را آغاز نمود ستود. به هر روی مراسم «سینما برای صلح» به منظور ترغیب فعالیت‌های حقوق بشر، سالانه در کنار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلینانه) برگزار می‌شود و در جشنواره نهم فیلم «زنان در کفن» برنده جایزه سینما برای صلح شد.

آن چه در پی می‌آید گفت‌و‌گویی است با محمد‌رضا کاظمی که از مشقت‌های فیلم‌برداری در ایران و تهیه آن و هدف از ساخت این مستند می‌گوید:

شما سازنده‌ی مستندی به نام  «زنان در کفن» هستید که در ۱۵ فوریه به صورت خاص به نمایش گذاشته شد اما امیدوار بودیم به صورت گسترده‌تر هم منتشر شود. زنان در کفن به چه مسایلی در ایران می‌پردازد؟

تمرکز این فیلم روی گروهی از فعالان زنان در ایران است. خانم «شادی صدر» یکی از وکلای ایرانی و فعال حقوق زنان به هم‌راه چند تن دیگر سازمان غیر‌دولتی به نام  «راهی» تاسیس کرده بودند و در این سازمان سعی می‌کردند  خانم‌هایی که حکم اعدام یا سنگسار برایشان صادر شده بود را نجات دهند. در کنار آن فعالیت‌های دیگری هم داشتند از جمله این‌که کمپین‌هایی را در مخالفت با قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان برگزار کردند و درخواست تغییر این قوانین را داشتند.

Click here to view the embedded video.

با توجه به این‌که این فیلم بر روی نقطه‌های قرمز ایران مانند سنگ‌سار و موضوع مسایل حقوقی زنان تمرکز دارد، آیا در تهیه‌ی آن با مشکلی مواجه نبودید؟ صحنه‌های این فیلم را به چه نحوی تهیه کردید؟

ما برای مجوز درخواست دادیم اما مجوزی صادر نشد و من مجبور شدم بدون مجوز کار را شروع کنم. طبیعی است که با ترس و دلهره کار را انجام می‌دادیم اما وقتی می‌دیدیم خانم‌های  با‌جراتی در تهران نهادی را تاسیس کردند و با اسناد و مدارک در حال فعالیت هستند، ما هم از آن‌ها جرات می‌گرفتیم. بیش‌تر سعی می‌کردیم در محیط‌های بسته فیلم‌برداری کنیم چرا که در خیابان احتمال داشت ماموران نیروی انتظامی از ما مجوز بخواهند که در آن  صورت دردسر بزرگی پیش می‌آمد.

اما در مشهد زمانی که یک خانم و آقا را سنگسار کردند ما از آن محل فیلم‌برداری کردیم که ترس و دلهره‌ی زیادی داشتیم. چرا که در آن‌جا جنایتی در حال وقوع بود و اگر ماموران متوجه می‌شدند پیامد بدی داشت.

این فیلم ۷۳ دقیقه‌ای در روز دوشنبه ۱۵ فوریه پخش شد و برنده‌ی جایزه‌ی سینما برای صلح در برلین شد. چه فاکتورهایی در این فیلم وجود داشت که این فیلم را حائز این رتبه کرد؟

شرایط کنونی ایران خیلی تاثیر داشت. زیرا با سر کار آمدن آقای احمدی‌نژاد تحول عمیق سیاسی در ایران بود و این شرایط با آن چیزی که او نمایندگی می‌کند تناقض دارد.  اما جوانان، وکلا، فعالان حقوق زنان که در این سیستم بزرگ شدند و در نهادهای آموزشی جمهوری اسلامی آموزش دیدند و به واسطه‌ی کتاب‌های درسی تحت تبلیغات صدا و سیما شست‌وشوی مغزی شدند، اصلن ارزش‌ها را نپذیرفتند و با آن مقابله می‌کنند. این سازمان غیر‌دولتی که در زمان آقای خاتمی مجوز کار گرفته بود، با سر کار آمدن آقای احمدی‌نژاد تعطیل شد.

اکثر زنانی که در فیلم دیده می‌شوند بازداشت شدند و برای آن‌ها احکام  زندان سنگین بردیده شد و بسیاری از آن‌ها مجبور شدند ایران را ترک کنند. از جمله «شادی صدر»، «آسیه امینی»، «محبوبه عباس‌قلی‌زاده» که در خارج از ایران به سر می‌برند.

آیا فیلم ایرانی دیگری هم به جز فیلم شما توانسته این جایزه را بگیرد؟

هم‌زمان با فیلم ما یک فیلم دیگری به نام «سنگسار ثریا» که فیلم داستانی بود نیز جایزه‌ی عدالت را در جشنواره‌ی برلین دریافت کرد اما پیش از آن  فیلم دیگری نبود.


 


تیم MRL دانشگاه آزاد ایران مقام سوم جهان را در لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۰ سنگاپور به دست آورد.

برای نخستین بار در تاریخ حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی ربوکاپ، این تیم ایرانی توانست در رده‌های نخست لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک قرار گیرد.

تیم MRL در بازی رده‌بندی با تیم KIKS ژاپن مسابقه داد که با نتیجه چهار بر یک موفق به کسب مقام سومی جهان شد.

در این لیگ سه تیم ایرانی دیگر تیم OMID از دانشگاه شاهد، تیم IMMORTAL از دانشگاه علم و صنعت و تیم PERSIAN از دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز حضور داشتند که به مرحله نیمه نهایی راه نیافتند.

هم چنین در لیگ ربات واقعیت ترکیبی، تیم قدرتمند BAHIA از دانشگاه BAHIA برزیل در دیدار رده‌بندی توسط تیم MRL شکست خورد و تیم دانشگاه آزاد به مقام سومی جهان دست یافت.

گفتنی است در این لیگ هشت تیم شرکت داشتند و تیم MRL تنها تیم ایرانی این لیگ محسوب می‌شد.


 


خبر / رادیو کوچه

تعداد کشته‌ها بر اثر جاری شدن سیل و بالا آمدن آب رودخانه در شرق چین که از یازده روز پیش آغاز شده ‌به ۲۱۱ نفر رسیده است.

روز گذشته (جمعه) بیش از ۳۰۰ کارگر و امدادگر در حال ایجاد خاک‌ریز در اطراف رودخانه‌ی «فو» در چین هستند.

رودخانه‌ی فو در شهر «فوژو» روز چهارشنبه برای دومین‌بار طغیان کرده است که باعث آسیب و خرابی‌های فراوان و هم‌چنین مهاجرت بیش از ۱۰۰۰۰۰ خانوار از این منطقه شده است.

گفتنی است این طغیان و جاری شدن سیل در ۱۰ استان چین باعث خسارت‌های فراوان شده است.


 


محمد بن همام از همه اعضای تیم ملی فوتبال ژاپن خواست تا اهداف بالاتری را در نظر داشته باشند.

بن همام پس از برد ژاپن برابر دانمارک و صعود به دور بعد بازی‌های جام جهانی گفت: «به تیم ژاپن تبریک می‌گویم. آن‌ها برابر تیم قدرت‌مند اروپایی با شجاعت بازی کردند و به موفقیت بزرگی رسیدند. حالا باید همه تیم هدف بزرگ‌تری برای خود در نظر بگیرند».

وی ادامه داد: «آسیا با صعود کره جنوبی و ژاپن به خود افتخار می‌کند».

لازم به ذکر است در مرحله‌ی یک شانزدهم در روز ۲۹ جون ژاپن با پاراگوئه بازی می‌کند و کره جنوبی سه روز پیش‌تر به مصاف اروگوئه می‌رود.


 


خبر / رادیو کوچه

بنا به خواست مقامات ترکیه، سوریه انتشار پوستری که در آن سران ایران و سوریه و ترکیه در کنار هم دیده می شوند را ممنوع اعلام کرد.

به نقل از روزنامه کویتی «الساسیه» سفیر ترکیه گفت: «در سوریه پوسترهایی چاپ می‌شد که در آن‌ها چهره رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنار بشار اسد و محمود احمدی نژاد روسای جمهوری سوریه و ایران و هم‌چنین خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و سید حسن نصر‌اله دبیر کل حزب‌اله لبنان به تصویر کشیده می‌شد.»

«عمر اهانون» سفیر ترکیه در دمشق چند روز پیش در پیامی فوری به «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه و «رضوان لطفی» رییس دفتر اروپا در وزارت خارجه سوریه، از آن‌ها خواست انتشار پوسترها متوقف شود.

در این پیام سفیر ترکیه در دمشق از زیان‌های انتشار این پوسترها به ترکیه و اتهام دور شدن اردوغان از غرب و پیوستن به اردوگاه مخالفان در منطقه خبر داد‌ه است.


 


دفتر افغانستان / رادیو کوچه

دفتر دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده که وی و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هر دو مایلند تعداد نیروهای دو کشور را در افغانستان کاهش دهند.

نخست وزیر بریتانیا پیش‌تر گفته بود که می‌خواهد نیروهای کشورش ظرف پنج سال آینده یعنی تا زمان انتخابات عمومی سال ۲۰۱۵ افغانستان را ترک کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که افغان ها بتوانند تا آن زمان اداره امور امنیتی کشورشان را به دست بگیرند.

بریتانیا در حال حاضر حدود ده هزار نیرو در افغانستان دارد که از این لحاظ، دومین کشور جهان و بعد از آمریکاست.

باراک اوباما قرار است اواخر سال جاری میلادی موضوع افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان را بازنگری کند.

گفتنی است مذاکرات دیوید کامرون و باراک اوباما در حاشیه اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان که در کانادا در جریان است، انجام شده اما رهبران بریتانیا و آمریکا نقش دو کشور در آموزش نیروهای افغان در بلند مدت را مد نظر خود دارند.


 


خبر / رادیو کوچه

هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، می‌گوید، در حالی‌که مردم سرتاسر جهان بر مسابقات فوتبال جام جهانی تمرکز کرده‌اند، آمریکا برای محاصره ایران ناوگان نظامی را به منطقه اعزام کرده است.

رییس جمهوری ونزوئلا روز جمعه بدون اشاره به جزییات، تنها نسبت به خطر بروز جنگ در خاورمیانه هشدار داد.

لازم به یادآوری است پیش از این روزنامه  القدس‌العربی، چاپ لندن، طی گزارشی از حرکت چندین ناو جنگی آمریکایی و عبور از تنگه سوئز داده بود که در حال حرکت به سمت خلیج فارس هستند.


 


شهرام ناظری به اتفاق گروهش برای شرکت در فستیوال موسیقی سان فلوران به فرانسه می‌رود.

شهرام ناظری با اعلام این خبر گفت‌: «برای دومین بار است که در این فستیوال شرکت می‌کنم و قصد دارم این بار در ادامه پروژه شاهنامه‌خوانی در این کنسرت که روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) در شهر سان‌فلوران فرانسه برگزار می‌شود به اجرای قطعاتی از موسیقی حماسی با استفاده از اشعار فردوسی بپردازم.»

وی در ادامه از استقبال از کنسرت قبلی خود در فستیوال فز مراکش در ادامه پروژه شاهنامه خوانی خبر داد.

گفتنی است در این اجرا فرید الهامی نوازنده تنبور، سعید نایب محمدی عود، همایون نصیری سازهای کوبه‌ای و یونس پاک‌نژاد کمانچه مقامی می‌نوازند.


 


خبر / رادیو کوچه

در حالی که قرار بود تالار مولوی روز پنج‌شنبه بازگشایی شود، پس از چند روز تنها پلمب کاغذی این تالار «فلزی» شد و به این ترتیب بنا بر خبرها قضیه این تالار متعلق به جهاد دانشگاهی وارد مراحل پیچیده‌تری شده است.

به گزارش هرانا، حمیدرضا فرهمند، رییس جهاد دانشگاهی، در این زمینه گفت که دانشگاه تهران به جای باز‌کردن در تالار مولوی متاسفانه پلمب‌های کاغذی را به پلمب‌های فلزی تغییر داد و قفل تمامی بخش‌های اداری و فنی تالار مولوی را عوض کرد و اجازه‌ ورود اعضای جهاد دانشگاهی را هم به تالار نداده است.

به دنبال این پلمب و در تاریخ دوم تیرماه، داوود رشیدی، بازیگر سرشناس ایرانی، در جلسه‌ای با رییس دانشگاه تهران، خواستار بازگشایی این تالار شد که رییس دانشگاه تهران نیز قول داد در تاریخ سوم تیرماه، پنج‌شنبه گذشته، پلمب تاتر مولوی برداشته شود.

گفتنی است تالار مولوی روز سه‌شنبه، اول تیرماه، به دلایلی نامعلوم توسط ماموران انتظامات دانشگاه تهران پلمب شده بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

طی تماسی که روز پنج‌شنبه از طرف دادستانی با خانواده اسماعیل عبدی از اعضای کانون صنفی معلمان گرفته شده است، خبر از آزادی‌ قریب‌الوقوع وی داده‌اند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی دادستانی اعلام کرده است تا طی روزهای آینده وثیقه‌ای را برای ارایه به دادستانی، جهت آزادی وی تهیه کنند. اسماعیل عبدی، در تاریخ ۲۹ اردیبهشنت ماه ۱۳۸۹ بازداشت و پس از تحمل یک ماه انفرادی، چندی پیش به سلولی ۴ نفره منتقل شده است.

هم‌چنین خانواده محمود بهشتی لنگرودی، سخن‌گوی کانون صنفی معلمان، از ملاقات کابینی با وی و ادامه وضعیت نامشخص او خبر دادند. بنا به گفته خانواده بهشتی، وی در این دیدار گفته است که پرونده‌اش مراحل خود را طی می‌کند و بازجویی‌هایش ادامه دارد و از مدت زمان بازداشت آگاهی درستی ندارد.


 


خبر / رادیو کوچه

خانواده علی‌اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان، با وجود نامه دادستانی برای مجوز ملاقات حضوری با وی، برای دومین هفته پیاپی موفق به ملاقات با وی نشده‌اند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، روز پنج شنبه سوم تیرماه ۱۳۸۹ خانواده علی‌اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، با حضور در زندان اوین و پس از ساعت‌ها سرگردانی، برای دومین هفته پیاپی موفق به ملاقات با وی نشدند.

لازم به توضیح است خانواده علی‌اکبر باغانی‌- که از پنج‌شنبه هفته گذشته ممنوع‌الملاقات بود‌- با وجود نامه دادستانی که به‌عنوان مجوز دیدار حضوری با ایشان صادر شده بود، حتا اجازه دیدار کابینی با وی را نیز نیافتند، این در حالی است که دوهفته بی‌خبری با توجه به بیماری وی، بر نگرانی خانواده و دوستان وی افزوده است.


 


غلام‌رضا خوش‌خلق معاون توانیر‌ ایران طی گزارشی از مصرف برق مشترکان در کشور گفت: «در تابستان الگوی مصرف برق برای مشترکان خانگی در مناطق عادی، ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. در این میان، برخی از خانوارهای دهک دهم جامعه که ۱۰ درصد از مشترکان شبکه برق کشور را تشکیل داده و ۳۰ درصد مصرف خانگی را به خود اختصاص می‌دهند، بسیار بالاتر از الگو مصرف می‌کنند و جز مشترکان پرمصرف خانگی قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «برای مشترکان پرمصرف، ممکن است در ساعات پیک محدودیت‌هایی را در نظر بگیریم، به این معنا که در ساعات پیک، بیش از حد الگو، اجازه مصرف به آن‌ها داده نشود.»

لازم به یادآوری است هم اکنون سرانه مصرف برق در ایران ۲۸۰۰ کیلووات و سرانه مصرف دنیا ۹۰۰  کیلووات است، که این به معنای مصرف سه بار بیش‌تر ایرانی‌ها نسبتبه  استانداردهای دنیا است.


 


‌شنبه ۵ تیرماه ۱۳۸۹- ۲۶ ژوئن ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3زاکومی – «توقف برزیل مقابل پرتغال» – محمدرضا

note3روزنگاشت – «پسر کعبه» – به مناسبت زادروز «علی ابن ابیطالب» – مریم

note3 بخش اول اخبار

note3«صحرانوردان مرده»

note3گزارش روز- «گزارشی از نشست گروه بیست» – مهدی حویزی

note3بخش دوم اخبار

note3سوت – «جایگاه فوتبال ایران»- محمدرضا

note3فرهنگستان – «ترجمه پله پله تا ملاقات خدا» – حمید جعفری

note3 بخش سوم اخبار



 


خبر / رادیو کوچه

وزیر ارتباطات ایران درباره زمان اعمال کاهش تعرفه اینترنت در کشور گفت: «این موضوع در حال حاضر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح شده است و زمانی که مسیر قانونی‌اش طی شود، اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات – درباره میزان کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران با بیان این که برای این موضوع مسیر و مراحل دیگری نیز وجود دارد که باید طی شوند و زمانی که مراحل قانونی آن تکمیل شود اعلام خواهد شد، گفت: «پیشنهاد کاهش ۲۰ درصدی پهنای باند که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت ارایه شد و میزان تاثیر آن در هزینه‌های کاربر نهایی، به این موضوع بستگی دارد که ترکیب هزینه‌ها در حال حاضر به چه صورتی است.»

وی در ادامه از تلاش برای کاهش قیمت اینترنت خبر داد و تصریح کرد و در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده است و بخش خصوصی اعلام کرده که می‌تواند اینترنت و پهنای باند را ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کند.

گفتنی است با اعمال کاهش ۲۰ درصدی اینترنت هزینه اولیه سرویسی که به مشتری داده می‌شد، تغییر خاصی نمی‌کند زیرا ۷۰ درصد هزینه‌های دیگر ارایه سرویس این شرکت هر سال رو به افزایش است.


 


خبر / رادیو کوچه

تعدادی از  مصری‌ها در اعتراض به سیاست حسنی مبارک روز گذشته جمعه تجمعی در اسکندریه‌ برپا کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، هزاران نفر از جمله نمایندگان نیروهای مردمی و سیاسی مخالف دولت مصر به ویژه محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و نامزد احتمالی ریاست جمهوری در شهر اسکندریه مصر گردهمایی برپا کردند. این افراد پس از نماز جمعه در مسجد سیدی جابر تجمع کردند. این مسجد نزدیک منزل جوان مصری «خالد سعید» ملقب به «شهید وضع فوق العاده در مصر» قرار دارد که هنگام بازداشت در یک پاسگاه پلیس جان خود را از دست داد. همه نیروهای سیاسی مخالف در مصر، این ادعای وزارت کشور و دادستانی مصر را که خالد سعید بر اثر بلعیدن تکه‌ای از گیاه بانگو دچار خفگی شده و جان باخته است را رد کرده‌اند.

معترضان خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی در خصوص علت واقعی مرگ این جوان شدند. معترضان مدعی هستند این جوان مصری بر اثر شکنجه در پاسگاه پلیس جان باخته است. بر همین اساس البرادعی در این تظاهرات اعلام کرد که شکنجه باید پایان یابد. این تظاهرات تازه‌ترین تظاهرات و در ادامه تظاهرات ضد خشونت‌های پلیس است‌.

گفتنی است البرادعی برای تغییر در سیاست مصر خود را نامزد ریاست جمهوری مصر کرده است اما به‌خاطر حساس شدن دولت وقت احتمال انصراف وی از انتخابات وجود دارد.


 


خبر / رادیو کوچه

حسن خمینی با انتقاد از افزایش نرخ بی‌کاری و تورم و گسترش رفتار‌های افراطی‌ در ایران، خواستار پایان یافتن «کینه‌توزی‌های بچه‌گانه» شد.

آقای خمینی که در جمع گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه هفتم تیر سخن می‌گفت، بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانه‌ها، واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و افزایش گرانی را موجب «دل‌سردی اجتماعی» دانست.

وی گفت که «مردم از همه انتظار دارند با دست برداشتن از اختلافات ناشی از حب و بغض‌های شخصی و دوری از کینه توزی‌های بچه‌گانه سعی کنند مشکلات کشور را برطرف کنند.»

وی افزود: «این کشور با این حجم نیروی انسانی، پول خدادادی نفت و منابع مختلف و با این نیروی ایمان، باید با ترک افراطی‌گرایی و طرد افراطیون، بسیار کارآمدتر از این باشد.»

حسن خمینی با اشاره بر این نکته که هر کدام از ما هر روزه با مشکلات مردم مواجه‌ایم، خطاب به حاضرین گفت: «از این‌که توان حل مشکلات آن‌ها را نداریم، خجالت‌زده هستیم.»

گفتنی است سخنان وی در حالی ابراز می‌شود که جمعی از مراجع و علمای شیعه درباره فساد اجتماعی و فقر و گرانی هشدار داده بوده‌اند.


 


مریم/ رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

سیزدهم رجب برابر است با زادروز «علی‌بن ابی‌طالب» پسرعمو، داماد و نزدیک‌ترین صحابی محمد (پیامبر اسلام) و امام اول شیعیان است. وی در ۱۳ رجب سال ۲۴ قبل از هجرت در خانه کعبه متولد شد و در ۲۱ رمضان ۴۰ قمری به‌دست ابن‌ملجم مرادی کشته شد.

«ابوالحسن علی‌بن ابی‌طالب‌بن عبدالمطلب» شناخته شده به‌نام «علی» روز جمعه سیزدهم رجب سال سی‌ام عام‌الفیل مطابق با ۵۹۹ میلادی در کعبه در مکه به‌دنیا آمد. پدرش، ابوطالب‌بن عبدالمطلب، عمو و پشتیبان پیامبر اسلام و از بزرگان قریش بود. مادرش، فاطمه دختر اسد فرزند هاشم، از نخستین زنانی بود که به پیامبر اسلام ایمان آورد. آن طور که در برخی روایت‌ها آمده است هنگامی‌که درد زایمان بر فاطمه دشوار شد، به‌سوی مسجد‌الحرام رفت و خود را به‌دیوار کعبه نزدیک ساخت و چنین گفت: «خداوندا، به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از سوی تو فرستاده شده‌اند و نیز به‌سخن جدم ابراهیم، سازنده‌ی این خانه، ایمان راسخ دارم. پروردگارا، به‌پاس احترام کسی که این خانه را ساخت و به‌حق کودکی که در رحم من است، تولد این کودک را بر من آسان فرما .»

عکس منقش بر روی پوست چرم در موزه لندن

هنوز نیایش وی به‌پایان نرسیده بود که دیوار خانه‌ی کعبه شکاف برداشت و آن بانو به‌فرمان خداوند به‌درون کعبه پا گذاشت. فاطمه دختر اسد سه روز در کعبه بود و در آن زمان نتوانستند درب کعبه را بگشایند. سرانجام فاطمه در حالی‌که علی را در آغوش داشت، از همان شکاف، که اکنون به «مستجار» شناخته می‌شود، بیرون آمد و ابوطالب را از نگرانی رهاند.

زمانی‌که علی ۶ ساله بود، در مکه قحطی شد و پدر او ابوطالب، دچار مشکل مالی شد. محمد که خود در کودکی تحت سرپرستی ابوطالب قرار گرفته بود و در این زمان سنش از ۳۰ سال گذشته بود، برای سبک کردن بار عایله‌ی وی به او پیش‌نهاد کرد که سرپرستی علی را او بر عهده بگیرد. ابوطالب پذیرفت و علی از کودکی در خانه محمد و تحت نظر او قرار گرفت و زیر دست او بزرگ شد.

علی یکی از موثرترین جنگ‌آوران سپاه محمد بود و در تمامی جنگ‌های محمد، او را هم‌راهی کرد، به‌جز جنگ «تبوک» که در آن پیامبر اسلام بنا به برخی روایت‌های شیعه علی را جانشین خود قرار داد و علی به‌ محمد گفت: «مرا میان زنان و کودکان می‌گذاری؟» که محمد به‌او پاسخ داد: «آیا راضی نیستی که برای من به‌منزله هارون برای موسا هستی؟» که این جمله پیامبر به‌حدیث منزلت معروف است.

پس از آن با مهم‌ترین دعوی‌دار زمام‌داری یعنی «معاویه» پسر ابوسفیان که از طایفه بنی‌امیه بود و در شام حکومت می‌کرده است به مخالفت پرداخت و وی را عزل کرد. ولیکن معاویه قبول نکرد و کشته شدن عثمان را بهانه قرار داده و از علی خواست که قاتلان عثمان را به وی تحویل دهد. علی هم اعلام کرد قاتلان عثمان پیش وی نیستند و با خلیفه‌گری معاویه مخالفت کرد. پس از این حادثه جنگ صفین به‌ راه افتاد.

ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه به نقل از مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی می‌نگارد که، ابن ملجم در کوفه با قطام دختر اخضر بود که پدر و برادرش در جنگ نهروان به‌دست علی کشته شده بودند دیدار کرد و عاشق و شیفته او شد، به‌طوری‌که در همان مجلس از او خواستگاری کرد. قطام به‌عنوان مهریه کشتن علی را درخواست کرد و ابن‌ملجم پذیرفت.

تصویری از علی به روایت دیگر

به‌دستور علی، کار غسل و کفن نمودن او را دو پسرش حسن و حسین انجام دادند، سپس جنازه علی را به‌سوی سرزمین نجف بردند و در آن‌جا به‌خاک سپردند و طبق وصیتش، قبرش را پنهان کردند. قبر علی در دوران زمام‌داری بنی‌امیه، هم‌چنان مخفی بود تا این‌که با از میان رفتن بنی‌امیه و رفع خطر خوارج در زمان بنی‌عباس، قبر او توسط امام ششم شیعیان به شیعیان شناسانده شد.

بخشی از گفتارها و نوشتارهای وی توسط «سیدرضی» در کتابی به‌نام «نهج‌البلاغه» جمع‌آوری شده‌است. حدود یازده جلد نیز از ادرکات نهج‌البلاغه تدوین شده ‌است. علاوه بر آن مجموعه روایت‌های وی در کتاب «غررالحکم» جمع شده ‌است. بسیاری از شخصیت‌های غیرمسلمان نظیر «جرج جرداق» مسیحی، نویسنده کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» او را ستوده‌اند و «توماس کارلایل» فیلسوف انگلیسی درباره او گفته ‌است: «شهادت او، بر اثر شدت دادگری‌اش بود» و «جبران خلیل جبران» دیگر نویسنده و شاعر مسیحی درباره او می‌نویسد: «عرب حقیقت مقام و قدر و منزلت علی را نشناخت. اما از میان همسایگان ایرانی‌نژاد عرب، مردانی برخاستند که گوهر و سنگ‌ریزه را به‌خوبی از یک‌دیگر باز شناختند.»

خطبه‌ای منسوب به علی در نهج‌البلاغه روایت می‌کند که پس از جنگ جمل، علی سخنان زیر را خطاب به عایشه و زنان مانند او بیان کرد:

«ای مردم، بدانید که زنان را ایمان ناقص است و بهره‏مندی‌هایشان ناقص است ‏و عقل‌هایشان ناقص است. اما ناقص‌بودن ایمانشان از آن‌روست که در ایام حیض ‏از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقل‌هایشان، بدان دلیل‏ است که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و نقصان بهره‏مندیشان در این ‏است که میراث زنان نصف میراث مردان است. از زنان بد بپرهیزید و از زنان خوب ‏حذر کنید و کار نیک را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهید، تا به کارهای زشت ‏طمع نکنند.»

ویکی‌پدیا

گوگل

طبیان


 


مهدی حویزی / رادیو کوچه / دفتر تورنتو – کانادا

بر اساس اعلام دولت فدرال کانادا، نشست سران بیست‌، روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ ژوئن در تورنتو برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نشست به گفته مقامات کانادایی اثر‌گذاری مثبت در بهبود موقعیت شهر تورنتو از جمله در زمینه‌های گردشگری، فرهنگ و تجارت خواهد بود.

بر اساس گزارش‌های رسیده، گروه‌هایی از ملیت‌های مختلف از جمله جامعه ایرانی در تدارک تظاهراتی هستند که هم‌زمان با برگزاری نشست بزرگ سران بیست برگزار خواهد شد. چندین سازمان کانادایی، گردهمایی بزرگی را با عنوان «اول مردم» ، در روز شنبه ۲۶ ژوئن برگزار می‌کنند‌، که تعدادی از گروه‌های ایرانی از جمله جبهه متحد دانشجویی شاخه کانادا در کنار دانشجویان کانادایی‌، نهادهای کارگری و سازمان‌های حقوق بشری حضور فعال در آن خواهند داشت. این سازمان‌ها، نشست سران قدرت های بزرگ دنیا را، فرصت مغتنمی دانسته و گردهمایی و راهپیمایی بزرگی در برابر پارلمان ایالت انتاریو در مرکز شهر تورنتو‌، بر محور فقر زدایی، تغییر اقتصادی، محیط زیست و توسعه دمکراتیک جهانی سازمان داده‌اند.

از سویی دیگر همچنین سران ۸ کشور قدرتمند دنیا در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن در دیگر شهر کانادا، یعنی هانتزویل،  دیدار و گفت‌وگو  خواهند کرد.

جبهه متحد دانشجویی شاخه کانادا در بیانیه‌ای، اعلام کرده است که با حضور فعال در این برنامه، خواسته‌ها و مطالبات مردم ایران از جامعه جهانی را انعکاس خواهد داد، و به‌ویژه از جامعه جهانی و قدرت‌های بزرگ دنیا خواهد خواست‌، نقض حقوق بشر در ایران را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهند، و آن را وجه‌المصالحه در زدوبندهای سیاسی قرار ندهند.

پلیس تورنتو به هم‌راه دیگر نیروهای امنیتی تدارک وسیعی برای حفاظت از نشست سران بیست دیده‌اند و همه روزه نیروهای جدیدی از شهرهای مختلف کانادا به جمع پلیس تورنتو افزوده می‌شود‌، تا علاوه بر مراقبت از نشست، در برابر درگیری‌های احتمالی معترضان بایستند.

گفتنی است سران ۲۰‌، در سال ۱۹۹۹ به‌وجود آمد و از آن پس هم‌چنان به طور مرتب در مورد مسایل مهم اقتصاد جهانی به بحث می‌پردازد.


 


رادیوکوچه / تورنتو

«نشست گروه بیست در کانادا»

بر اساس اعلام دولت فدرال کانادا، نشست سران بیست‌، روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ ژوئن در تورنتو برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نشست به گفته مقامات کانادایی اثر‌گذاری مثبت در بهبود موقعیت شهر تورنتو از جمله در زمینه‌های گردشگری، فرهنگ و تجارت خواهد بود.

…………………………………………….


 


مریم/ رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 30 عام‌الفیل – زادروز امام اول شیعیان «علی‌بن‌ابیطالب» و خلیفه‏ی چهارم اهل سنت. وی در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام‌الفیل در دورن خانه‏ی کعبه به‌دنیا آمد. پدرش ابوطالب پسر عبدالمطلب و مادرش فاطمه دختر اسد‌بن هاشم است.
  • ۱۲۹۹ خورشیدی – «میرزا حسن‌خان وثوق‌الدوله» رییس‌الوزرای وقت ایران، استعفای خود را تسلیم کرد.
  • ۱۳۱۹ خورشیدی – ۲۴ ساعت پس از برکناری دکتر «متین دفتری» از نخست‌وزیری ایران و بازداشت او، پنجم تیرماه به‌دستور «رضاشاه» دکتر محمد مصدق پدر زن او نیز بازداشت و بعد به زندان بیرجند انتقال یافت. در آن زمان اتهامی برای دکتر مصدق جز این‌که پدر زن نخست‌وزیر برکنار شده بود عنوان نشده بود. دکتر متین دفتری که از سال ۱۳۱۸ نخست‌وزیر بود متهم به بی‌خبر گذاشتن رضاشاه از واقعیت تحولات جهان شده بود.
  • ۱۳۲۹ خورشیدی – انتصاب سرلشکر «‌علی رزم‌آرا» به‌نخست‌وزیری ایران توسط «محمدرضا پهلوی».
  • ۱۳۴۴ خورشیدی – افتتاح نمایشگاه بزرگ هفت‌هزار سال «تاریخ و هنر ایران» در کاخ هنرهای زیبای «سان فرانسیسکو».
  • ۳۶۳ میلادی – «یولیانوس» امپراتور روم در جنگ با «شاپور دوم» شاه ساسانی کشته ‌شد.
  • ۱۷۲۳ میلادی – عناصر دو هنگ ارتش روسیه شهر «باکو» را تصرف کردند. تصرف باکو با استفاده از فرصتی که جنگ داخلی ایرانیان و محاصره اصفهان توسط «امیرمحمود قندهاری» به دست داده بود صورت گرفت. روس‌ها هفت سال بعد، از ترس نادرشاه، بدون جنگ باکو را ترک و سپس طبق قرارداد گنجه (منعقد در دهم مارس ۱۷۳۵) از همه قفقاز خارج شدند.
  • ۱۸۹۲ میلادی – زادروز بانو «پرل باک» نخستین زن آمریکایی است که برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. پرل در ایالت ویرجینیای غربی به‌دنیا آمد و ششم مارس ۱۹۷۳ درگذشت. طفل بود که با خانواده‌اش به چین رفت و ۳۹ سال در آن‌جا زندگی کرد و داستان‌های او عمدتن در زمینه تجربه‌اش از همین دوران است.
  • ۱۹۲۷ میلادی – از ابتدای کار سینما، کوشش‏های بسیاری صورت گرفت تا فیلم‏های ناطق ساخته شود. تا قبل از اختراع سینمای ناطق، فیلم‏هایى که در سینماهای محدود آن زمان نمایش داده می‏شد، صامت بود یعنی سخن و صدایى از بازیگران شنیده نمی‏شد و بیننده به‌نیروی خیال باید مقصود هنرپیشه را درک می‏کرد. در سال ۱۹۲۶ صداهای مختلف و موسیقی‏های متنوع با موفقیت در فیلم‏های سینمایی به‌کار گرفته شد و یک سال بعد، در ۲۶ ژوئن ۱۹۲۷ یکی از دست‌اندرکاران امور سینما و متخصص فنی آمریکا به‌نام «جان سابتیل» موفق شد صدای گفت‌وگوی بازیگران را نیز در بین دیگر صداها وارد کند. اولین فیلم ناطق جهان «خواننده جاز» نام داشت.
  • ۱۹۹۵ میلادی – پرنس «حمدبن خلیفه آل‌ثانی» نخست‌وزیر و فرمانده ارتش قطر برضد پدر خود «خلیفه‌بن حمد آل‌ثانی» کودتا کرد و برجای او نشست. این کودتا بدون خون‌ریزی و تلفات بود. حمد، امیر تازه که متولد ۱۹۵۲ و فارع‌التحصیل آکادمی نظامی انگلستان است در زمان حکومت پدر، در عین حال یک ژنرال بود. حمد ادامه‌دهنده سلطنت خاندان آل‌ثانی است که از دو قرن پیش بر قطر حکومت می‌کند.

 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

پانزدهمین‌ روز مسابقات‌ جام‌جهانی با دو‌ پیروزی و دوتساوی دنبال‌ شد و تیم‌‌های ساحل عاج و اسپانیا توانستند حریفانشان را شکست دهند.

تیم ملی فوتبال برزیل در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۰ مقابل تیم پرتغال متوقف شد.

در این دیدار که از گروه هفتم در ورزشگاه «دوربان» آفریقای‌جنوبی برگزار شد، دو تیم به‌نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند تا به‌مرحله بعدی راه یابند.

بازی با حملات بازی‌کنان تیم برزیل آغاز شد، آنان قصد داشتند تا با کنترل میدان از مرکز خط دفاع تیم پرتغال، به‌گل دست یابند، اما در این امر ناموفق عمل کردند.

تاکتیک تیم برزیل در اواخر نیمه نخست تغییر کرد، به‌گونه‌ای که زردپوشان از جناح راست خود درصدد باز کردن دروازه حریف بودند، اما آمادگی مدافعان پر تعداد پرتغال مانع از گل‌زنی آنان شد.

در مهم‌ترین حادثه نیمه نخست، شوت «نیلمار دی سیلوا» هافبک برزیل به‌تیرک دروازه تیم پرتغال اصابت کرد تا برزیلی‌ها نتوانند با پیروزی به‌رخت‌کن بروند.

تجمع بازیکنان پرتغال در نیمه دوم باعث شد تا برزیلی‌ها هم‌چنان از هر دو جناح و شوت از پشت محوطه جریمه شانس خود را برای گل‌زنی امتحان کنند، اما آنان نتوانستند «ادواردو» دروازه‌بان پرتغال را مغلوب خود کنند.

بازی‌کنان تیم پرتغال نیز در این دیدار با تمرکز در یک سوم خط میانی خود سعی داشتند تا حملات برزیلی‌ها را مهار کرده و در ضد حملات سرعتی دروازه حریف را باز کنند، اما مهاجمان این تیم موفق به‌عبور از مدافعان مستحکم برزیل نشدند.

اما تیم‌ملی فوتبال ساحل عاج با وجود پیروزی برابر تیم کره‌شمالی از راهیابی به‌مرحله دوم رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۰ باز‌ماند.

در این دیدار که در ورزشگاه «امبومبلا‌« شهر «نلسپوریت» آفریقای‌جنوبی برگزار شد، تیم‌ملی ساحل عاج با سه گل حریف خود را شکست داد، اما نتوانست به‌مرحله یک‌هشتم پایانی صعود کند.

در این بازی «یحیی توره»‌ در دقیقه ۱۴، «روماریک»‌ در دقیقه ۲۰ و «‌سالومون کالو»‌ در دقیقه ۸۲ برای تیم ساحل عاج گل‌زنی کردند.

تیم ساحل عاج با کسب یک شکست برابر برزیل، یک تساوی مقابل پرتغال و پیروزی برابر کره‌شمالی به دیدارهای خود در جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی پایان داد تا ناکامی تیم‌های آفریقایی برای پیوستن به جمع ۱۶ تیم حاضر در جام‌جهانی ادامه یابد.

در دیگر دیدار این روز از گروه هشتم، تیم اسپانیا در ورزشگاه «تشوانه» شهر «پرتوریا» توانست شیلی را با گل‌زنی «داوید ویا» و «آندرس اینیستا» دو بر یک شکست دهد و به‌عنوان صدرنشین گروه خود به‌دیدار پرتغال برود.

«میار» در دقیقه ۴۷ تک گل شیلی را به‌ثمر رساند. مردان «مارچلو بیلسا» سرمربی آرژانتینی شیلی با شش امتیاز و به‌خاطر تفاضل گل کم‌تر در مکان دوم جدول گروهشان ایستادند و در دور یک‌هشتم نهایی پیکاری سخت و تکراری با برزیل، قهرمان گروه هفت رقابت‌ها را خواهند داشت. این دو تیم در دور مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آمریکای جنوبی دو بار با هم بازی داشتند.

اما در دیگر دیدار هم‌زمان این گروه که در «مانگوآنگ» «بلوم فونتین»برگزار شد تیم‌های سوییس و هندوراس با تساوی بدون گل به‌کارشان پایان دادند و از جام‌جهانی ۲۰۱۰ کنار رفتند. سوییس چهار امتیازی در صورت برد هندوراس با اختلاف دو گل می‌توانست به‌جای شیلی راهی دور بعد شود. هندوراس هم با این تساوی با یک امتیاز از جام نوزدهم خداحافظی کرد.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • یک هلی‌کوپتر در سراواک سقوط کرد و خلبان آمریکایی آن دردم کشته شد.
  • دانشگاه UniMAP برای تحقیقات فضایی با روسیه هم‌کاری می‌کند.
  • سلطان جوهور از دولت فدرال خواست تا پل جنوبی آن استان را تعمیر کند.
  • دو روزنامه‌نویس برناما موفق به دریافت جایزه رسانه سالم شدند.
  • نخست وزیر: «دولت هیچ‌وقت برای شرط بندی‌های ورزشی مجوز صادر نمی‌کند.»
  • حزب مردم سراواک چالشی برای حزب پیش‌رو نخواهد بود.
  • ۴۰ تن از علمای جوان درخواست عضویتشان را به حزب پیش رو تسلیم کردند.
  • نوح: «مشکلات سلانگور نشان‌دهنده مدیریت ضعیف خالد است.»
  • انجمن هندی‌تباران خواستار موافقت با شرط‌بندی‌های ورزشی شد.
  • محی‌الدین از سازمان‌های غیر‌دولتی فعال در بخش‌های اقتصادی خواست برنامه‌های ظرفیت‌سازی را به‌طور مستقل به پیش ببرند.
  • رسماه: «نمایشگاه‌های بیش‌تر در زمینه غذا‌های حلال موجب رونق این صنعت خواهد شد.»
  • شرکت SILK Holdings سود پیش از مالیات خود را ۱۷۷ درصد در سه ماهه سوم سال افزایش داد.
  • سازمان ملل از کشور‌های جهان خواست تا به توانایی‌های علوم اجتماعی خود رجوع کنند.
  • انتخابات جدید نشان می‌دهد که به احتمال زیاد نخست وزیر انتخابات بعدی را هم پیروز خواهد شد.

روزنامه استار

  • حاملگی در نوجوانان در حال افزایش است.
  • سلطان جوهور: «پروژه احیای پل‌ها را در نظر بیاورید.»
  • دولت عزم خود را برای مبارزه با قاچاق شن و ماسه اعلام کرد.
  • پنج تن از دانشجویان دانشکده نظامی مالزی به اتهام قتل یک دانشجوی دیگر، تحت تعقیب قرار گرفتند.
  • هیت مبارزه با فساد مالزی در مورد روابط مشکوک در دانشگاه UMS تحقیق می‌کند.
  • حزب اسلام‌گرای سلانگور جانب‌داری کامل خود را از خالد ابراهیم وزیر ارشد این استان اعلام کرد.
  • یک زن ۲۹ ساله گفت که برای ۴ روز به بردگی جنسی کشیده شده است.
  • دکتر چوآ :«مشکلات روستا‌های جدید باید یافته شوند.»
  • روزنامه استار برنده ۳ جایزه از بنیاد انگلیسی «رسانه‌های سالم» شد.
  • توریسم برای مالزی بیش از ۱۱۵ میلیارد رینگیت سود آوری و موجب اشتغال دو میلیون نفر  تا سال ۲۰۱۵ خواهد شد.
  • نخست وزیر انگلیس از خراب کاری BP می‌ترسد.
  • حزب کارگر کره شمالی به‌زودی رهبر جدید کشور را بر می‌گزیند.
  • روسیه و انگلیس خواستار بهتر شدن روابط دو جانبه  در تورنتو شدند.
  • فصل طوفان‌های اقیانوس اطلس از امروز آغاز می‌شود.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • نجیب پیروزی جولیا گیلارد را به وی تبریک گفت.
  • مشکلات خالد بیش‌تر می‌شود.
  • ۱۲۰ سیل‌زده در موآر نجات یافتند.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته