-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 06/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل در واکنش به گفته‌های محمود احمدی نژاد اظهار داشت تحريم به معنای پايان گفت وگو نيست و هنوز راه مذاکره برای رسيدن به يک توافق، وجود دارد. محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه و در يک کنفرانس خبری گفته بود تهران آماده مذاکره است اما برای «ادب» کردن غربی‌ها، تا دو ماه ديگر مذاکره نمی‌کند. بان گی مون دبيرکل سازمان ملل در واکنش به گفته های محمود احمدی‌نژاد درباره تعویق مذاکرات، گفت تحريم به معنای پايان گفت‌وگو نيست و هنوز راه مذاکره برای رسيدن به يک توافق، وجود دارد. به گزارش رويترز، دبيرکل سازمان ملل روز دوشنبه افزود که بهتر است راهی ديپلماتيک برای حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی پيدا شود و از تهران خواست گفت‌وگوها را دنبال کند. محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه و در يک کنفرانس خبری گفته بود تهران آماده مذاکره است اما برای «ادب» کردن غربی‌ها، تا دو ماه ديگر مذاکره نمی‌کند.        بیشتر بخوانید: احمدی‌نژاد: برای ادب‌ کردن غربی‌ها تا دو ماه دیگر مذاکره نمی‌کنیم رئیس سیا: تحریم‌‌ ممکن است موثر نباشد؛ ایران امکان ساخت دو بمب دارد مدودف: هشدار سیا درباره «توان ایران در ساخت دو بمب اتمی» نگران‌کننده است دبيرکل سازمان ملل که از جلسه سران بيست کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۲۰ بازگشته بود، اعلام کرد درحاشيه جلسه با رهبران اين گروه درباره پرونده اتمی ايران گفت وگو کرده است. بان گی مون از تهران و پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه يک خواست به ميز مذاکره بازگردند و گفت وگوها را از سر بگيرند. دبيرکل سازمان ملل گفت: «من به تلاش خود ادامه داده و از رهبران کشورهای جهان و از طرف‌هايی که نگرانی در اين موضوع دارند می‌خواهم که به مذاکرات ادامه داده و به راه حلی در اين مسئله برسند.» شورای امنيت تاکنون شش قطعنامه که چهار مورد آن تحريمی بوده‌اند، عليه ايران صادر کرده و از جمهوری اسلامی خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را تعليق کرده و صحت صلح آميز بودن فعالي‌ های اتمی خود را ثابت کند. در ۲۰ خرداد امسال، شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را وضع کرد. افزون بر اين تحريم‌ها، ايالات متحده نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه ايران وضع کرده است که با امضای رياست جمهوری اين کشور، تحريم‌های تازه کنگره آمريکا نيز به آن اضافه خواهد شد. تحريم‌های کنگره آمريکا از جمله صادرکنندگان بنزين به ايران را هدف قرار داده است. اتحاديه اروپا هم تحريم ها عليه ايران را در دستور کار دارد و استراليا و کانادا هم به صورت يکجانبه تحريم هايی عليه ايران را مطرح کرده‌اند. رهبران گروه هشت کشور صنعتی، هم در جريان جلسه دو روزه خود در کانادا که روزهای جمعه و شنبه برگزار شد، در بيانيه‌ای از ايران خواستند به حاکميت قانون احترام بگذارد و آزادی بيان را ارج بگذارد؛‌ رهبران گروه هشت همچنين از ايران خواسته‌اند که بطور کامل قطعنامه‌های شورای امنيت را به اجرا درآورد. در متن اين بيانيه آمده است: «ما از دولت ايران انتظار داريم که به حاکميت قانون و آزادی بيان همانگونه که در پيمان‌های بين‌المللی آمده و ايران نيز عضو آنهاست، احترام بگذارد.» در اين بيانيه تصريح شده است: «ما از تداوم عدم شفافيت درمورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران و قصد مشخص ايران برای ادامه و گسترش غنی‌سازی اورانيوم و به ويژه غنی‌سازی نزديک به ۲۰ درصد، عميقا نگرانيم.» رهبران گروه هشت با اين حال تاکيد کرده‌اند که همچنان آماده مذاکره با تهران درباره برنامه هسته‌ای ايران هستند.
 


تيم ملی فوتبال برزيل، با پيروزی سه بر صفر مقابل شيلی، حريف تيم ملی هلند در مرحله بعدی رقابت های جام جهانی شد. شاگردان دونگا در اين ديدار توانستند با ارائه يک بازی برتر، هم قاره ای خود را شکست دهند و با راه يافتن به مرحله يک چهارم نهايی، حريف نارنجی‌پوشان هلند شوند. در ادامه رقابت های جام جهانی آفريقای جنوبی، روز سه شنبه دو ديدار باقی مانده از مرحله يک هشتم برگزار می‌شود. در اين ديدارها، تيم ملی ژاپن به مصاف پاراگوئه خواهد رفت تا شايد تنها نماينده فوتبال آسيا بتواند همچنان در جام باقی بماند. ديگر ديدار اين مرحله را دو تيم اروپايی اسپانيا و پرتغال برگزار خواهندکرد تا تکليف هشت تيم راه يافته به مرحله يک چهارم نهايی رقابت های جام‌جهانی آفريقای جنوبی مشخص شود.  
 


محمود احمدی نژاد، می گويد: تحريم بنزين اثری نخواهدداشت و در صورت لزوم ظرف يک هفته در توليد بنزين خودکفا می شويم. رييس دولت دهم  روز دوشنبه در گفت وگوی خود با خبرنگاران رسانه ها تاکيد کرد: در صورت نياز ظرف مدت يک هفته می توانيم توليد بنزين خود را ۲۰ ميليون ليتر افزايش داده و در اين زمينه خودکفا شويم. محمود احمدی‌نژاد بدون ارايه راهکاری مشخص برای تامين بنزين موردنياز ايران ظرف يک هفته گفته است، اگر مردم ايران تصميم بگيرند، می توانند مصرف بنزين را بدون آسيب رساندن به رشد اقتصادی خود تا نصف کاهش دهند. رئيس دولت دهم پيشتر گفته بود، جمهوری اسلامی توان آن را دارد تا ظرف ۴۸ ساعت در توليد بنزين خودکفا شود. عليرضا ضيغمی، معاون وزير نفت نيز زمان مورد نياز برای خودکفايی بنزين را دو سال اعلام کرده ‌بود.  
 


هلند با گل‌های آرين روين در دقيقه ۱۸ و وسلی اسنايدر در دقيقه ۸۴ اسلواکی را دو بر يک به آسانی شکست داد تا راحت تر از غنا، اروگوئه، آلمان و آرژانتين به مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی ۲۰۱۰ راه يابد.هلند با گل‌های آرين روين در دقيقه ۱۸ و وسلی اسنايدر در دقيقه ۸۴ اسلواکی را دو بر يک به آسانی شکست داد تا راحت تر از غنا، اروگوئه، آلمان و آرژانتين به مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی ۲۰۱۰ راه يابد. تک گل اسلواکی در آخرين ضربه بازی و در دقيقه ۴+۹۰ از نقطه پنالتی زمانی برای نگرانی هلند باقی نگذاشت؛ زيرا ضربه روبرت ويتک در دروازه هلند با سوت پايان مسابقه از سوی آلبرتو اونديانو، داور اسپانيايی همراه شد. اين دومين گل خورده هلند بود که هر دو از نقطه پنالتی به ثمر رسيد. در حضور تعداد بسيار زياد تماشاگران نارنجی پوش هلند در ورزشگاه موزس مابهيدای شهر دوربان، اسلواکی در حالی رويای شگفتی‌آفرينی هايش به پايان رسيد که حالت دفاعی‌اش با هنرنمايی دانی يل روبن و گل برتری هلند درهم شکست. پاس بلند وسلی اسنايدر از نيمه زمين هلند در جناح راست توسط روبن مهار شد و او با شگرد هميشگی‌اش پا به توپ در عرض زمين پيش رفت و ناگهان با شليک پای چپ دروازه اسلواکی را گشود. پس از اين گل اسلواکی از حالت دفاعی بيرون آمد. با اين که هلند نشانی از بازی سراسر تهاجمی اش نداشت و بازيکنان کليدی اين تيم در بند بازی حساب شده تيم فاتح ايتاليا بودند، کم کم تيم منطقه اروپای شرقی به جست و جوی روزنه ای در دفاع هلند پرداخت. در نيمه دوم بازی تهاجمی‌تر اسلواکی فرصت بيشتری به مردان ميانی و حمله هلند داد تا در حمله های خود منتظر زدن ضربه بعدی به حريف سرسخت شوند. اين فرصت ديرهنگام دست داد و به دنبال ضربه آزاد از جناح چپ «ديرک کايت» ارزش بازی اش را نشان دهد و پس از خروج ناموفق دروازه‌بان حريف توپ را عرضی برای وسلی اسنايدر آماده سازد تا توپ را موفق‌تر از مدافعان بهم ريخته حريف به گل دوم و اطمينان بخش بدل کند. خط دفاعی هلند که چندبار در برابر مهاجمان مصمم حريف به خود لرزيده بود، در آخرين ثانيه وقت تلف شده با عملکرد متزلزل خود، دروازه‌بان را وادار به شيرجه به روی پای روبرت ويتک، و به اعتقاد داور خطای پنالتی کرد. به ثمر رسيدن گل لحظه‌ای برای اسلواکی فرصت خوديابی نداشت. اما تيم ولاديمير ويس با يک بازی با روحيه در برابر تيم برنده در هر سه بازی گروهی، لحظه ای چهره يک تيم مغلوب به خود نگرفت و در نيمه دوم با چهار مهاجم و با پاسهای کوتاه در عمق و عرض زمين، خط دفاعی شکل گرفته و هماهنگ هلند را با هنر مردان مصمم خود چند بار بهم ريخت. از دقيقه ۶۷ ميروسلاو استوچ، بازيکن ساکن هلند زنگ خطر را برای خط دفاع هلند به صدا درآورد و روبرت ويتک ضربه ای خطرناک به زير ديرک دروازه هلند داشت که مارتن استکلن بورخ، دروازه بان هلندی با واکنشی سريع آن را به کرنر منحرف کرد. در حالی که شش دقيقه به پايان وقت معمولی باقی مانده بود، هلند در غياب روبن تعويض شده به گل دوم خود رسيد و اين بار اسنايدر دومين گل خود در اين رقابتها را به ثمر رساند. پس از تک گل بسيار ديرهنگام اسلواکی، هلند روانه پايتخت شد تا در ورزشگاه اليس پارک ژوهانسبورگ با برنده بازی برزيل با شيلی بازی کند.
 


دو فعال دانشجويی بازداشت شده پس از وقايع انتخابات پارسال، روز دوشنبه با سپردن وثيقه آزادشدند. عبدالله يوسف‏زادگان، دارنده‌ مدال طلای المپياد ادبی و دانشجوی برتر رشته‌ حقوق، که از اسفندماه پارسال در زندان به سرمی بُرد، با سپردن وثيقه ۹۰ ميليون تومانی آزادشد. بهزاد حيدری، دانشجوی رشته کشتی‌سازی ِدانشگاه صنعتی امير کبير و از اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه نيز که  در تجمع اعتراضی روز ۲۲ خرداد پارسال در ميدان انقلاب بازداشت شده بود، روز دوشنبه آزادشد.  
 


محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه اعلام کرد برای «ادب» کردن کشورهایی که به قطعنامه چهارم رای دادند، تا دو ماه دیگر با آنها درباره برنامه هسته‌ای مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه اعلام کرد برای «ادب» کردن کشورهایی که به قطعنامه چهارم رای دادند، تا دو ماه دیگر با آنها درباره برنامه هسته‌ای مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. بیشتر بخوانید: احمدی‌نژاد: هفته آینده شرایط گفت‌وگو با غرب را اعلام می‌کنیم آمریکا: دیپلماسی همچنان یکی از گزینه ها برای حل مناقشه اتمی ایران است دعوت اتحادیه اروپا از ایران برای گفت‌وگو بر سر پرونده هسته‌ای محمود احمدی‌نژاد که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود گفت: «چون بی‌اخلاقی کرديد اولا ما مذاکره را عقب می‌اندازيم. مذاکره پايان مرداد ماه و نيمه ماه مبارک رمضان به بعد است. اين جريمه‌ای است برای اینکه به نظر می‌آيد بايد ادب شوند که رسم گفت‌وگو با ملت‌ها را ياد بگيرند.» وی همچنین شرط‌هایی را برای مذاکره با گروه ۱+۵ مطرح کرد که از جمله آنها پیوستن دیگر کشورها و از جمله برزیل و ترکیه به جریان گفت‌وگوهاست. رئیس جمهوری ایران گفت: «ما با ۱+۵ گفت‌وگو می‌کنيم اما شرايط عوض شده است... طبيعی است اگر از آن طرف روسيه، فرانسه و آمريکا بيايند، از اين طرف ايران،‌ ترکيه و برزيل خواهند آمد؛ البته ما هم برای تبادل آماده‌ايم و خودمان سوخت ۲۰ درصد را توليد می‌کنيم.» محمود احمدی‌نژاد همچنین درباره توافق تهران جهت مبادله سوخت گفت که ایران اگرچه توان تولید سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور امیرآباد را داشت، برای «تعامل و همکاری بیشتر» با خروج اورانیوم از خاک خود موافقت کرد. پیشتر قدرت‌های غربی با بیانیه تهران که در اردیبهشت ماه با ابتکار عمل برزیل و ترکیه به امضا رسید با سردی برخورد کرده بودند. بر اساس بیانیه تهران، دولت محمود احمدی‌نژاد متعهد شد که حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم با غلظت پايين از ذخیره اورانیوم ایران را در مقابل دريافت سوخت برای رآکتور هسته‌ای تهران به ترکیه منتقل کند. اعضای دائم شورای امنيت با وجود امضای چنين توافقی دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساندند. رئیس جمهوری ایران در بخشی دیگر از کنفرانس خبری خود تاکید کرد که میانجیگری ترکیه و برزیل درباره برنامه هسته‌ای ایران بنا به درخواست باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده بوده است. محمود احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت تهران با کسانی که با بمب‌های اتمی اسرائیل موافقند، و با آنهایی که با آن مخالفند، به دو نوع مختلف مذاکره می‌کند. وی همچنین شرط دیگر گفت‌وگو را اینگونه بیان کرد: «بايد اعلام کنند آيا می‌خواهند به ان‌ پی تی بپيوندند يا نه؟» رئیس جمهوری ایران در حالی این شرط را مطرح کرده است که همه اعضای گروه ۱+۵ عضو پیمان منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای(ان پی تی) هستند. رئیس جمهوری ایران همچنین در پاسخ به خبرنگاران، تحریم‌های شورای امنیت را بی‌اثر دانست و درباره تحریم بنزین از سوی کنگره آمریکا بار دیگر گفت ایران می‌تواند در عرض یک هفته تولید خود را ۲۰ میلیون لیتر افزایش دهد. این اظهارات درباره تولید بنزین در حالی بیان می‌شود که علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت، به تازگی اعلام کرده است که ایران برای این افزایش تولید به دوسال زمان نیاز دارد.
 


شرکت نفتی توتال فرانسه، روز دوشنبه ارسال محموله‌‌های فرآورده های نفتی به ايران را در راستای اجرای تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی، متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحريم‌های بين المللی شورای امنيت سازمان ملل و تحريم های ايالات متحده که صنعت نفت و گاز ايران را مورد هدف قرارداده، اعلام کرده از اين پس صادرات بنزين و ديگر فرآورده های نفتی به ايران را به حالت تعليق در می آورد. توتال فرانسه، سومين شرکت نفتی بزرگ اروپا و از فروشندگان بنزين به ايران به شمارمی‌آيد، اين شرکت در سال ٢۰۰۹، نزديک به سه ميليارد يورو نفت خام و ميعانات گازی از ايران خريداری کرده و نزديک به ۲۸ ميليون يورو فرآورده های نفتی به ايران فروخته بود.
 


معاون توسعه مديريت و سرمايه انسانی رئيس دولت دهم خواستار شناسايی به گفته او «عوامل فتنه» در دستگاههای اجرايی شد. لطف الله فروزنده، با انتقاد از رفتار برخی کارمندان دولت که او آنها را «فتنه گر» ناميد، از مسوولان ادارات دولتی خواست تا اين کارمندان را شناسايی کنند. به گفته معاون محمود احمدی نژاد، اين کارمندان در دستگاه های اجرايی فعاليت کرده ، وبلاگ درست می کنند، کم کاری کرده  و چوب لای چرخ می گذارند. در حالی که به گفته فروزنده کارمندان دولت قسم خورده‌اند به قانون و ولايت فقيه التزام داشته باشند.  
 


رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات رييس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، درباره قابلیت تولید دو بمب اتم در ایران را تکذيب کرد و آن را «جنگ روانی» خواند.رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات رييس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، درباره قابلیت تولید دو بمب اتم در ایران را تکذيب کرد و آن را «جنگ روانی» خواند.   بیشتر بخوانید: رئیس سیا: تحریم‌‌ ممکن است موثر نباشد؛ ایران امکان ساخت دو بمب دارد مدودف: هشدار سیا درباره «توان ایران در ساخت دو بمب اتمی» نگران‌کننده است گیتس: ايران می‌تواند ظرف سه سال اورانيوم کافی برای ساخت بمب اتمی را توليد کند رامین مهمانپرست اظهار داشت تهران پيشتر گفته است که قصد ساخت بمب اتمی ندارد و به عنوان يک عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به دنبال فعاليت در چارچوب حقوقی آژانس است. رامین مهمانپرست در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «مطرح‌کنندگان اینگونه اخبار جعلی در نظر دارند تا افکار عمومی جهان را از توجه به عامل اصلی نگرانی ملت‌ها و تهدیدکننده امنیت کشورها که به سلاح‌های هسته‌ای چند کشور و رژیم خاص مربوط می‌شود، منحرف کنند و این نگرانی‌ها را به شکل جعلی به سایر کشورها نسبت دهند.» لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، گفته بود گرچه تحريم‌های تازه حکومت ايران را بسيار تضعيف می‌کند اما احتمالا تهران را از پيشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد کرد. لئون پانتا، همچنين تصريح کرد که به باور واشينگتن، ايران هم‌اکنون مقدار کافی اورانيوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم دراختيار دارد، اگر بخواهد اين مقدار اورانيوم را بيش از اين غنی‌ سازد. وی گفت: «ما برآورد می‌کنيم اگر ايرانی‌ها تصميم گرفته باشند، احتمالا در عرض يک سال به آن نقطه (ساخت بمب) ‌‌برسند، احتمالا يک سال پس از آن هم به نوعی سامانه پرتاب، دست می يابند.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: «مقام‌های آمریکایی به ویژه دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور از همه بهتر می‌دانند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نظامی نیست و در جهت اهداف صلح آمیز در حال انجام است.» گفته‌های لئون پانتا فقط واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی را به دنبال نداشت و محمود احمدی نژاد هم در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود، به آن پاسخ داد. خبرنگار آسوشيتدپرس در تهران از محمود احمدی‌نژاد درباره گفته های لئون پانتا پرسيد که وی در پاسخ گفت:«تاريخ نشان داده است ايرانيان در برخورد با دشمنان‌شان همواره از انديشه، تدبير و روش‌های انسانی استفاده کرده‌ و در طول تاريخ دشمنان‌شان را به زانو درآورده‌اند. امروز هم می‌بينيد در مقابل ۳۰ سال دشمنی آ‌ها از تنها وسيله‌ای که استفاده کرده‌ايم فرهنگ، منطق و انسانيت است.» محمود احمدی نژاد گفت:«يعنی آ‌ها واقعا از دو تا بمب اين‌قدر می‌ترسند؟ حال چطور ۲۰ هزار بمب انبار کرده‌اند، اين خود جزء عجايب است. ما که به صراحت اعلام کرديم بمب اتمی متعلق به دولت‌های عقب‌افتاده سياسی و ‌آن‌هايی است که فاقد منطق هستند.» وی افزود:«‌سازمان سيا به جای اين‌که ذهن مردم آمريکا را به سمت دشمنا‌ن فرضی منحرف کند، دشمن‌های واقعی را که در خاک آمريکا عليه مردمشان کمين کرده‌اند پيدا کند، بنابراين اين روش به ايجاد دستاوردی برای دولت آمريکا منجر نخواهد شد.» در ۲۰ خرداد امسال، شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را وضع کرد؛ افزون بر اين تحريم‌ها، ايالات متحده نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه ايران وضع کرده است که با امضای رياست جمهوری اين کشور، تحريم‌های تازه کنگره آمريکا نيز به آن اضافه خواهد شد. تحريم‌های کنگره آمريکا از جمله صادرکنندگان بنزين به ايران را هدف قرار داده است. غرب به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاش برای ساخت بمب اتمی می‌داند. تهران می‌گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند. Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 مطرح‌کنندگان اینگونه اخبار جعلی در نظر دارند تا افکار عمومی جهان را از توجه به عامل اصلی نگرانی ملت‌ها و تهدیدکننده امنیت کشورها که به سلاح‌های هسته‌ای چند کشور و رژیم خاص مربوط می‌شود، منحرف کنند و این نگرانی‌ها را به شکل جعلی به سایر کشورها نسبت دهند . /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مطرح‌کنندگان اینگونه اخبار جعلی در نظر دارند تا افکار عمومی جهان را از توجه به عامل اصلی نگرانی ملت‌ها و تهدیدکننده امنیت کشورها که به سلاح‌های هسته‌ای چند کشور و رژیم خاص مربوط می‌شود، منحرف کنند و این نگرانی‌ها را به شکل جعلی به سایر کشورها نسبت دهند.» لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، گفته بود گرچه تحريم‌های تازه حکومت ايران را بسيار تضعيف می‌کند اما احتمالا تهران را از پيشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد کرد.       بیشتر بخوانید: رئیس سیا: تحریم‌‌ ممکن است موثر نباشد؛ ایران امکان ساخت دو بمب دارد مدودف: هشدار سیا درباره «توان ایران در ساخت دو بمب اتمی» نگران‌کننده است گیتس: ايران می‌تواند ظرف سه سال اورانيوم کافی برای ساخت بمب اتمی را توليد کند لئون پانتا، همچنين تصريح کرد که به باور واشينگتن، ايران هم‌اکنون مقدار کافی اورانيوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم دراختيار دارد، اگر بخواهد اين مقدار اورانيوم را بيش از اين غنی‌ سازد. وی گفت: «ما برآورد می‌کنيم اگر ايرانی‌ها تصميم گرفته باشند، احتمالا در عرض يک سال به آن نقطه (ساخت بمب) ‌‌برسند، احتمالا يک سال پس از آن هم به نوعی سامانه پرتاب، دست می يابند.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: «مقام‌های آمریکایی به ویژه دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور از همه بهتر می‌دانند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نظامی نیست و در جهت اهداف صلح آمیز در حال انجام است.» گفته‌های لئون پانتا فقط واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی را به دنبال نداشت و محمود احمدی نژاد هم در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود، به آن پاسخ داد. خبرنگار آسوشيتدپرس در تهران از محمود احمدی‌نژاد درباره گفته های لئون پانتا پرسيد که وی در پاسخ گفت:«تاريخ نشان داده است ايرانيان در برخورد با دشمنان‌شان همواره از انديشه، تدبير و روش‌های انسانی استفاده کرده‌ و در طول تاريخ دشمنان‌شان را به زانو درآورده‌اند. امروز هم می‌بينيد در مقابل ۳۰ سال دشمنی آ‌ها از تنها وسيله‌ای که استفاده کرده‌ايم فرهنگ، منطق و انسانيت است.» محمود احمدی نژاد گفت:«يعنی آ‌ها واقعا از دو تا بمب اين‌قدر می‌ترسند؟ حال چطور ۲۰ هزار بمب انبار کرده‌اند، اين خود جزء عجايب است. ما که به صراحت اعلام کرديم بمب اتمی متعلق به دولت‌های عقب‌افتاده سياسی و ‌آن‌هايی است که فاقد منطق هستند.» وی افزود:«‌سازمان سيا به جای اين‌که ذهن مردم آمريکا را به سمت دشمنا‌ن فرضی منحرف کند، دشمن‌های واقعی را که در خاک آمريکا عليه مردمشان کمين کرده‌اند پيدا کند، بنابراين اين روش به ايجاد دستاوردی برای دولت آمريکا منجر نخواهد شد.» در ۲۰ خرداد امسال، شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را وضع کرد؛ افزون بر اين تحريم‌ها، ايالات متحده نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه ايران وضع کرده است که با امضای رياست جمهوری اين کشور، تحريم‌های تازه کنگره آمريکا نيز به آن اضافه خواهد شد. تحريم‌های کنگره آمريکا از جمله صادرکنندگان بنزين به ايران را هدف قرار داده است. غرب به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاش برای ساخت بمب اتمی می‌داند. تهران می‌گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.
 


بهمن دری، معاون فرهنگی جديد وزير ارشاد دولت دهم از تشکيل هيئت عالی نظارت بر کتاب خبرداد. براساس آن چه معاون فرهنگی وزير ارشاد گفته است شورای عالی انقلاب فرهنگی ضوابط جديد نشر را مصوب کرده است. وزير ارشاد دولت دهم نيز، در مراسم توديع و معارفه معاونان فرهنگی وزارت ارشاد با انتقاد از شرايط فعلی نشرکتاب، گفت: کتاب‌هايی منتشر می‌شوند که زيبنده‌ نظام اسلامی نيستند.     
 


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در آستانه سفر به برزیل، از این کشور عضو گروه ۲۰ که در بحران اتمی ایران ایفای نقش کرد، خواست که در روند صلح خاورمیانه نیز میانجی‌گری کند.بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در آستانه سفر به برزیل، از این کشور عضو گروه ۲۰ که در بحران اتمی ایران ایفای نقش کرد، خواست که در روند صلح خاورمیانه نیز میانجی‌گری کند. بیشتر بخوانید: تأکید مشترک اسد و چاوز بر تقویت محور کاراکاس - دمشق اسد: ایران از مذاکرات غیرمستقیم سوریه و اسرائیل حمایت می‌کرد آقای اسد که به آمریکای لاتین سفرکرده، می‌گوید لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل درمسئله هسته‌ای ایران نشان داد که برزیل از پتانسیل ایفای نقش بین‌المللی برخوردار است و می‌تواند به برقراری صلح خاورمیانه نیزکمک کند. وی افزوده است که «تلاش مشترک برزیل و ترکیه در بحران اتمی ایران، برزیل را به کشوری با نقشی مهم در خاورمیانه تبدیل کرده است». به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور سوریه این سخنان را در آستانه دیدارش از برزیل، در مصاحبه با روزنامه «استادو دو سائوپولو» بیان داشت. در این مصاحبه، آقای اسد با استقبال پیشاپیش از ایفای نقش احتمالی برزیل در روند صلح خاورمیانه، گفته است که می‌داند که سلسو آموریم وزیرخارجه برزیل به مذاکرات اسرائیلی- عربی علاقه‌مند است. درهمین حال، آقای اسد هنگام اقامت در ونزوئلا در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته بود که در وضعیت کنونی نمی‌توان موجب از سرگیری تماس‌ها میان سوریه با اسرائیل شد، به‌ویژه آنکه ترکیه که میانجی‌گر این تماس‌ها بود، اکنون خود مناسبات بحرانی با اسرائیل دارد. آقای اسد که کشورش نتوانسته بحران مناسبات خود با آمریکا را برطرف کند، برای نخستین بار به آمریکای لاتین رفته تا سرمایه‌گذاری احتمالی از سوی کشورهای این حوزه در سوریه را جلب کند. آقای اسد که از پنجشنبه گذشته در آمریکای لاتین به سر می‌برد، در پی دیدار از ونزوئلا، دوشنبه دیدار از کوبا را آغاز کرد؛ سفری که در جریان آن، غیر از ملاقات با رائول کاسترو حاکم کوبا به احتمال زیاد با فیدل کاسترو نیز ملاقات می‌کند. آخرین سفر یک رهبر سوریه به کوبا در سال ۱۹۷۹، در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد، پدر بشار اسد بود. آقای اسد پس ازکوبا راهی برزیل و آرژانتین می‌شود. در سفر به ونزوئلا، رؤسای جمهور دو کشور در نشستی خبری در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، بر لزوم «مبارزه مشترک با امیرپالیسم و کاپیتالیسم و اسرائیل» و تقویت محور کاراکاس- دمشق تأکید کردند. در این نشست خبری آقای چاوز مواضع صریحی علیه اسرائیل اتخاذ کرد و از جمله این کشور را «بازوی جنایت واشینگتن که باید سرجایش نشانده شود» نامید، و از استرداد بلندی‌های جولان به سوریه حمایت کرد؛ سخنانی که موجب تحسین بسیار از سوی بشار اسد شد. درخواست رئیس‌جمهور سوریه از همتای برزیلی‌اش برای ایفای نقش میانجی‌گری در صلح خاورمیانه در حالی است که دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا به زودی به پایان می‌رسد. مشارکت برزیل و ترکیه در امضای بیانیه سه‌جانبه اتمی تهران در جریان دیدار هفته‌های اخیر رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه از ایران، به حل مسئله هسته ای ایران کمک واقعی نکرد زیرا آمریکا و هم پیمانانش بیانیه تهران را ریاکارانه دانستند و آن را نپذیرفتند. با وجود این، بنا به تحلیل خبرگزاری رویترز، درخواست بشار اسد از لولا داسیلوا برای میانجی‌گری در روند صلح خاورمیانه، برزیل را از جایگاه بین‌المللی سنگین‌تری برخوردار می‌کند.
 


رئيس فدراسيون فوتبال فرانسه به دليل ناکامی تيم ملی اين کشور در جام جهانی استعفا کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، پس از ناکامی تيم ملی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۰ و حذف اين تيم در مرحله گروهی مسابقات ژان  پير اسکالت Jean-Pierre Escalettes  از سمتش استعفا کرد. او گفته است روزجمعه استعفايش را به مجمع عمومی فدراسيون داده و تا آخر اين هفته از فدراسيون خواهد رفت. تيم ملی فرانسه در دومين حضور در مسابقات مهم با سرمربيگری رمون دومنيک  Raymond Domenech  ناکام ماند، اين تيم پس از ناکامی در جام ملت‌های اروپا در رقابت های جام جهاين آفريقای جنوبی حتی نتوانست از گروه خود صعود کند. بازيکنان تيم ملی فرانسه در جام جهانی با سرمربی تيم درگير شدند و حاشيه‌هايی برای تيم ملی فرانسه به وجود آمد و حتی نیکلا آنلکا Nicolas Anelka مهاجم تيم به دليل توهين به سرمربی از اردوی تيم اخراج شد.  
 


تيم ملی فوتبال هلند با کسب برتری دو بر يک در مقابل اسلوواکی به مرحله يک هشتم نهايی جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی راه يافت. نارنجی‌پوشان هلند در دقيقه ۱۸ توسط آرين‌ روبن،‌ به گل رسيدند. هلند در ادامه توسط وسلی‌اسنايدر با پاس کوييت در دقيقه ۸۴ به گل دوم رسيد. در واپسين ثانيه اين بازی، تيم اسلوواکی صاحب يک ضربه پنالتی شد که اين پنالتی را ويتک به گل تبديل کرد تا اسلوواکی يکی از گل‌های دريافتی را پاسخ دهد. بدين ترتيب هلند به مرحله يک چهارم نهايی جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی صعود کرد و بايد به مصاف برنده جدال برزيل و شيلی برود.
 


برخی از تشکل های مستقل کارگری در نامه ای به کنگره کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری اعلام کردند که دولت جمهوری اسلامی به هيچيک از مقاوله نامه های بين‌المللی و حقوق بنيادی کارگران پايبند نبوده و در سال گذشته يورش به معدود تشکل های موجود کارگری در ايران را تشديد کرده است. برخی از تشکل های مستقل کارگری در نامه ای به کنگره کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری اعلام کردند که دولت جمهوری اسلامی به هيچ يک از مقاوله نامه های بين‌المللی و حقوق بنيادی کارگران پايبند نبوده و در سال گذشته يورش به معدود تشکل های موجود کارگری در ايران را تشديد کرده است. سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه، اتحاديه آزاد کارگران ايران، هيئت بازگشايی سنديکای کارگران فلز کار مکانيک و انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در اين نامه به بازداشت برخی از فعالان کارگری اشاره کرده اند. از جمله فعالان کارگر بازداشت شده در روزهای اخير، سعيد ترابيان، رضا شهابی، عليرضا اخوان و بهنام ابراهيم زاده هستند. اين تشکل ها همچنين نوشته اند که شرايط بسيار نگران کننده ای برای آنان و هر نوع فعاليت بسيار ساده صنفی به وجود آمده است. اکبر پيرهادی، از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، درباره اين نامه به راديو فردا می گويد: اکبر پيرهادی: علاقه داشتيم مانند کارگرانی که در کشورهای ديگر وجود دارند، می توانستيم خيلی راحت و آزادانه در کنگره کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری شرکت داشته باشيم و با همکاران مان در سطح بين المللی ارتباط برقرار کنيم، مشکلات خودمان را مطرح و از تجربيات آنها استفاده کنيم تا از طريق آن تجربيات، زندگی کارگران در ايران را بهبود ببخشيم. ما هنوز هم اميدواريم که وضعيت کارگران در ايران روز به روز بهتر شود، ولی متاسفانه در همان زمان برگزاری کنگره، عليرضا اخوان، يکی از دوستان ما و از فعالان کارگری، بازداشت شد. چند روز بعد از آن، يعنی روز ۱۹ خرداد ماه، سعيد ترابيان و  در روز ۲۲ خرداد ماه، رضا شهابی بازداشت شدند، که هر دو از اعضای  هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد هستند. با توجه به اين شرايط، به نظر می رسد که هر چه جلوتر می رويم، مشکلات به جای آنکه کمتر شوند، شاهد آن هستيم که روز به روز به اين مشکلات افزوده می شوند و به جای اينکه بهتر بتوانيم مطالبات مان را پيگيری کنيم و به خواسته های مان دست يابيم، متاسفانه نتيجه عکس می گيريم. معمولا دولت هايی که در نشست های سازمان های بين المللی، مثل سازمان بين المللی کار، شرکت می کنند، قول می دهند که به مشکلات کارگران رسيدگی کنند، قوانين جديدتری به وجود بياورند که راحت تر در سطح جامعه اجرا شود و بتوانند مشکلات را مرتفع کنند، ولی عکس العملی که می بينيم، کاملا عکس اين انتظار است. به نظر شما، آيا اين برخوردهای جديدی که با فعالان کارگری در ايران صورت می گيرد، می تواند ارتباطی با افزايش اعتراض های کارگری در ايران داشته باشد؟ با وجود مشکلاتی که برای کارگران در ايران و هر روز در شهرهای مختلف و کارخانه های مختلف وجود دارد و با وجود اين همه حقوق های معوقه کارگران، مسلما اين اعتراض ها به طور پيوسته وجود خواهد داشت، اعتراض هايی که انعکاس زيادی  نمی يابند و متاسفانه کسی هم به آنها توجه و رسيدگی نمی کند. اگر به مطالبات کارگران رسيدگی می شد و آنان می توانستند به خواسته هايشان برسند، فکر می کنم در سطح مملکت می توانستيم شرايط بهتری داشته باشيم .   شما به بازداشت برخی از فعالان کارگری از جمله آقايان ترابيان و شهابی، که از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هستند، اشاره کرديد. وضعيت آنان در شرايط فعلی چگونه است؟ و آيا می دانيد که در کجا به سر می برند و اتهاماتشان چيست؟ متاسفانه الان حدود سه هفته است که اين افراد بازداشت شده اند و هنوز هيچ گونه خبر دقيقی از آنها وجود ندارد. فقط به صورت ضمنی ، طی مراجعاتی که خانوده های آنان به زندان اوين و دادگاه انقلاب و ساير مراجع داشته اند، به آنها گفته شده است که در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شوند، ولی تا جايی که مطلع هستم، ارتباط تلفنی يا ملاقات حضوری با خانواده هايشان نداشته اند. اين موضوع موجب نگرانی ما از وضعيت سلامتی اين دو عضو سنديکا شده است. البته اميدواريم هر چه زودتر بتوانند با خانواده هايشان تماس بگيرند و اين شرايط به پايان برسد و ما از اوضاع شان با خبر شويم. در عين حال، اميدواريم که همه فعالان کارگر بازداشت شده، هر چه زودتر آزاد شوند و به سر کار و زندگی شان برگردند. آيا دليل بازداشت آقايان ترابيان و شهابی را اعلام کرده اند؟ اصلا. هيچ گونه اطلاعی در اين مورد نه به ما و نه به خانواده هايشان داده نشده است که بدانيم چه اتهاماتی به آنان تفهيم شده يا به آنان نسبت داده شده است. در اين مورد اطلاعی وجود ندارد. 
 


محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران امروز در یک کنفرانس خبری در تهران اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران مذاکره با غرب را بر سر برنامه هسته ای ایران تا مرداد ماه به تعویق می اندازد. احمدی نژاد علت این تصمیم را آنچه «بی اخلاقی غربیها و تنبیه آنها» نامید اعلام کرد تا به گفته او کشورهای غربی نحوه حرف زدن با کشورهای دیگر را بیاموزند. محمود احمدی نژاد همچنین این گفته های روز یکشنبه لئون پانتا رئیس «سی. آی. ای» را که ایران با غنی تر کردن اورانیومی که هم اکنون در اختیار دارد، می تواند صاحب دو بمب اتمی شود، تکذیب کرد و گفت ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست. دیمیتری مدودیف رئیس جمهور روسیه گفته های رئیس «سی. آی. ای» را نگران کننده توصیف کرده بود.
 


صربستان ۴ مامور سابق پلیس صرب تباران کرواسی را متهم کرد که دو دهه پیش، در آغاز جنگ کرواسی، با شکنجه و قتل ۵ غیرنظامی مرتکب جنایت جنگی شده اند. در آن زمان ۴ متهم یادشده عضو یک واحد ویژه پلیس کرواسی بودند که اعضای آن را صرب تبارهای کروات ِ مخالف با استقلال کرواسی تشکیل می دادند. دادستان صربستان درخواست کرده است که ۴ متهم یادشده تا زمان محاکمه از زندان آزاد نشوند.
 


دادگاه مانوئل نوریگا دیکتاتور سابق پاناما، امروز دوشنبه در پاریس برگزار می شود. نوریگا متهم است که در پایان دهه ۱۹۸۰ در پولشویی ِ معادل ۲ میلیون یورو در آمد حاصل از مواد مخدر کلمبیایی، دست داشته است. نوریگا که ۷۶ سال دارد از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ زمامدار امور کلمبیا بود. وی پس از دو دهه تحمل زندان در میامی آمریکا، به فرانسه تحویل داده شد. پیش بینی می شود ماهها طول بکشد تا نتیجه محاکمه ۳ روزه نوریگا مشخص شود.
 


مجید محمدی: پس از گذشت يك سال از جنبش سبز، سه گروه با اهداف متفاوت از مرگ آن سخن مى گويند: حاكميت كه على رغم اين ادعا هر روز از فتنه بحث مى كند (خامنه‌اى، ۵ تير ۱۳۸۹)، بخشى از اپوزيسيون كه به حمله‌ى نظامى براى سرنگونى حكومت اعتقاد دارد و اين اعتقاد را در لفافه‌ى اعلام مرگ جنبشى مدنى و غير خشونت آميز بيان مى كند، و بخشى از نو محافظه كاران آمريكايى كه مى خواهند عدم موفقيت جنبش را ابزار يا مقدمه‌ى پيشبرد اهداف استراتژيك خود و زمينه سازى حمله‌ى نظامى قرار دهند (و اقتدارگرايان ايرانى سخنان آنها را به عنوان شاهد اعتراف آمريكايى‌ها به پايان جنبش نقل مى كنند). پس از گذشت يك سال از جنبش سبز، سه گروه با اهداف متفاوت از مرگ آن سخن مى گويند: حاكميت كه على رغم اين ادعا هر روز از فتنه بحث مى كند (خامنه‌اى، ۵ تير ۱۳۸۹)، بخشى از اپوزيسيون كه به حمله‌ى نظامى براى سرنگونى حكومت اعتقاد دارد و اين اعتقاد را در لفافه‌ى اعلام مرگ جنبشى مدنى و غير خشونت آميز بيان مى كند، و بخشى از نو محافظه كاران آمريكايى كه مى خواهند عدم موفقيت جنبش را ابزار يا مقدمه‌ى پيشبرد اهداف استراتژيك خود و زمينه سازى حمله‌ى نظامى قرار دهند (و اقتدارگرايان ايرانى سخنان آنها را به عنوان شاهد اعتراف آمريكايى‌ها به پايان جنبش نقل مى كنند). دسته‌ى اول سخنان دسته‌ى دوم و سوم را شاهدى بر قطع اميد دولت آمريكا از جنبش اعتراضى و لذا مرگ جنبش (بر اساس نظريه‌ى توطئه كه جنبش از بيرون هدايت مى شود) مى گيرد اما چشم انداز و برنامه‌اى نيز براى بقاى حكومت در شرايط فعال بودن شكاف‌هاى سياسى غير از سركوب با قواى قهريه عرضه نمى كند. ريشه‌هاى جنبش جنبش سبز اعتراضى در ايران در سال ۱۳۸۸ يك جنبش اجتماعى و سياسى تمام عيار بود كه دامنه‌ى آن تا به امروز قابل مشاهده است. اين جنبش را مثل هر جنبش ديگرى مى توان از منظر نيروهاى درگير و قشر بندى، مطالبات، نمادها و هويت‌ها، ريشه‌ها، رهبرى، پيامدها و نتايج براى جامعه و دولت و فرهنگ، استراتژى‌ها و تاكتيك‌ها، نظام ارتباطى، ضد جنبش، و تشكيلات مورد تحقيق و تبيين قرار داد. براى پاسخ به اين سوال كه آيا جنبش هنوز زنده است يا خير مهم ترين موضوع منشا و ريشه‌هاى جنبش است. اگر آن منشا و ريشه هنوز وجود داشته باشد جنبش هم زنده است. پرسش‌هاى بنيادين در مورد منشا و ريشه‌هاى اين جنبش و پويايى ناشى از اين ريشه‌ها از منظرى جامعه شناسانه بدين قرارند: در كدام بافت و سياق اجتماعى و با اتكا بر كدام شكاف‌هاى اجتماعى و سياسى اين جنبش شكل گرفته و با قدرت در عرصه‌ى عمومى ظاهر شد؟ كدام يك از اين شكاف‌ها نقش اصلى را در بروز اين جنبش داشته‌اند؟ پايگاه اجتماعى حكومت با توجه به پويايى اين شكاف‌ها چگونه تحول يافته است؟ آيا اين شكاف‌ها مى توانند بقاى حكومت را مورد چالش قرار دهند؟ فارغ از آن كه پس از سركوب تمام عيار يا موفقيت جنبش، چه مسيرهايى براى آن محتمل است مى توان به سير تحول شكاف‌هاى اجتماعى و سياسى و اقتصادى در اين جنبش پرداخت. حال ببينيم از ميان گزينه‌هاى مختلف براى توضيح، كدام يك بهتر و روشن تر اين جنبش و تداوم آن را توضيح مى دهند. افزايش شكاف طبقاتى على رغم افزايش فاصله ميان دارا و ندار در جامعه‌ى ايران و زندگى دهها ميليون نفر زير خط فقر (حدود ۱۲ ميليون زير خط فقر مطلق و حدود ۴۵ ميليون زير خط فقر مطلق و نسبى) دسته بندى‌ها و جناح بندى‌هاى سياسى در ايران را نمى توان صرفا با نگاه به شكاف‌هاى طبقاتى توضيح داد. بحث چپ و راست در همان دهه‌ى اول عمر نظام جمهورى اسلامى رنگ باخت و موضوعاتى مثل آزادى‌هاى فردى و دمكراسى و توسعه جاى آنها را در دهه‌ى دوم گرفت. همچنين شكاف‌هاى طبقاتى به تنهايى عامل حركت‌ها و جنبش‌هاى اجتماعى قرار نگرفته‌اند. اين نكته صحيح است كه طبقه‌ى متوسط در طى سه دهه‌ى اخير بيشتر به جريان اصلاح طلب و مردمسالار داخل حكومت گرايش داشته اما اين گرايش در بسيارى از دوره‌ها به اين طبقه منحصر نبوده است و طبقات كم درآمد نيز از جريانات و گرايش‌هاى طبقه‌ى متوسط پيروى كرده است. همچنين ثروتمندترين اقشار جامعه كه عموما از رانت‌هاى دولتى برخوردار شده‌اند به جناح‌هاى مختلف سياسى در شرايط پيش از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ دلبستگى داشته‌اند و نمى توان آنها را به يك جهت گيرى خاص منسوب كرد. طبقه‌ى متوسط موتور محركه‌ى جنبش سبز در شهرهاى بزرگ كشور بوده است اما اين بدين معنى نيست كه ديگر اقشار در تظاهرات ميليونى اعتراضى پس از انتخابات حضور نداشتند. حاشيه نشينان شهرى سربازان حكومت در سركوب را فراهم كردند و روستاييان نيز تنها نظاره گر بوده‌اند. بنابر اين، به جاى ساختار طبقاتى جامعه‌ى سياسى در ايران بايد از در هم ريختگى يا در هم فرو رفتگى طبقات شهرى در تحولات اجتماعى و مطالبات سياسى و اقتصادى و اجتماعى مردم ايران سخن گفت. افزايش شكاف ايدئولوژيك در دو دهه‌ى پس از جنگ، ايدئولوژى اسلامگرايى مرتبا تضعيف و ايدئولوژى عرفي گرايى (با تاكيد بر جدايى نهادهاى دينى و دولتى و بى طرفى ايدئولوژيك دولت) مرتبا تقويت شده است. فشار هر روزه براى اجراى احكام اسلام با اتكا بر قواى قهريه بالاخص در مورد زنان و جوانان بر نارضايى عمومى از ايدئولوژى اسلامگرايى افزوده است. همچنين ادعاهاى عدالت گرايانه‌ و معنويت گرايانه‌ى اين ايدئولوژى با فساد گسترده‌ى حكومت، امتيازات ويژه براى روحانيت و هواداران آن، و دنيا طلبى مفرط مقامات جمهورى اسلامى كم رنگ شده يا رياكارانه به نظر مى رسند. افزايش شكاف در روحانيت شكاف در روحانيت، بالاخص ميان روحانيت حكومتى سنت گرا و عمل گرا (با مواضعى نزديك به هاشمى رفسنجانى و نزديك به اقشار تكنوكرات) از يك سو و روحانيت حكومتى نظامى گرا (با مواضعى نزديك به مصباح يزدى و نزديك به نيروهاى نظامى- امنيتى تحت فرمان خامنه‌اى) از سوى ديگر، مرتبا در مباحث مربوط به تحليل چرايى اوج گيرى جنبش ذكر شده است. اين شكاف وجود دارد اما تا آن حد جدى و موثر نيست تا در حد محرك براى جنبش اعتراضى سبز در ايران عمل كند؛ جدى نيست چون روحانيت اقتدارگرا كاملا وابسته به حكومت و شخص رهبرى است و بايد پيرو مواضع رهبرى باشد؛ و موثر نيست چون روحانيت سنت گرا و عمل گرا بسيارى از مواضع كليدى سابق خود در قدرت را از كف داده است. على رغم برخى نارضايى‌ها از دولت احمدى نژاد، روحانيت حكومتى سنت گرا و عمل گرا همواره از رهبرى كه مواضعى مشابه با دولت دارد تبعيت كرده است. همچنين روحانيت حكومتى سنت گرا و عمل گرا در اعتراضات اخير عمدتا ساكت بوده است. تنها كاركرد اين شكاف، سكوت روحانيت اقتدارگراى سنت گرا و عمل گرا و عدم حمايت از دولت بوده است اما حمايتى از معترضان نيز صورت نگرفته است. افزايش شكاف ميان جناح‌هاى سياسى درون حكومت در انتخابات دهم رياست جمهورى، مجمع روحانيون مبارز و مجمع محققين و مدرسين حوزه كاملا از حاكميت سياسى فاصله گرفتند و دولت احمدى نژاد را نامشروع اعلام كردند. همچنين در اعتراضات برگزار شده اعضاى مجمع روحانيون مبارز نقش و حضور فعالى داشتند. اما اين مجمع اولا نه در ميان روحانيت و نه در ميان مردم از طرفداران بيشمارى برخوردار است و عمدتا دنباله روى تحولات سياسى جامعه بوده است تا پيشتاز. گروه‌هاى اصلاح طلب نيز در دوران پس از خاتمى به حاشيه رفته‌اند: نه رسانه‌هاى پر نفوذى را در اختيار داشتند و نه تشكيلاتى با اعضاى پر شمار. در جريان اعتراضات پس از تقلب در انتخابات اعضاى اين گروه‌ها صرفا به خاطر انتقام جويى بازداشت شدند. آنها نقشى كليدى در سازمان دهى و شكل دادن به اعتراضات نداشتند. اعتراضات مردم عمدتا خودجوش بود و سازماندهى آن توسط زنان، دانشجويان، و جوانان فعال از طريق شبكه هاى اجتماعى اينترنتى صورت مى گرفت. بدين ترتيب نمى توان جنبش اعتراضى سبز را چه از حيث ريشه‌ها و چه از حيث تشكيلات و مبارزات به رهبرى گروه‌هاى اصلاح طلب نسبت داد. گروه هاى اصلاح طلب در موج سبز حل شده و با آن همراه شدند. حاكميت در اعتراضات پس از انتخابات اصلاح طلبان را منافق جديد و در حال جنگ با نظام معرفى كرد و شكاف اصلاح طلبى- اقتدارگرايى را پشت سر گذارد. اما اين به معنى انسجام تام و تمام در درون حاكميت نيست. شكاف در ميان اعضاى اقتدارگراى كاست حكومتى نيز وجود دارد. در ميان اقتدارگرايان نيز انسجام و همفكرى وجود نداشته است: «آن ثباتى كه بايد در مسؤولان ما باشد و همه يك جور فكر كنند و در برخوردها منسجم باشند، ‌‌وجود ندارد و حتى در بين نخبگان اصولگرا هم تفرقه و تشتت آرا ديده مى‌شود و از ثبات فكرى برخوردار نيستند و بعضى از دوستان نزديكمان با صراحت مى‌گويند ما بريده‌ايم! و در صحنه مقابله، ‌‌شما اينها را مشاهده نمى‌كنيد. ‌‌چهره‌هاى معدودى الان در صحنه هستند و از مواضع مقام معظم رهبرى دفاع مى‌كنند.»(مرتضى نبوى، جوان آنلاين، ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹) فشار نيروهاى اقتدارگراى نظامى گرا بر اقتدارگرايان سنت گرا و عمل گرا در موضوع دانشگاه آزاد آن چنان افزايش يافت كه سنت گرايان از تماميت طلبى همپيمانان خود شكايت كردند: «بالاخره در كشور ما عده اى معتدل هستند و عده اى افراطى و تماميت خواه. اين امر متوجه هر جريان و گروه افراطى است كه براى ديگران حق حيات سياسى قايل نيستند و فكر مى كنند آن ها حق مطلق اند و هرچه مى گويند درست است و همه بايد از آنها تبعيت كنند.» (مرتضى نبوى، خبر آنلاين، ۳ تير ۱۳۸۹) فشار نظامى گرايان تا آنجاست كه سنت گرايان يكى از تهديد هاى پيش روى جبهه‌ى خود را بخش كوچكى از خود جريان اصولگرا مى دانند: «يكى از تهديدات موجود جبهه اصولگرايان بخش كوچكى از خود جريان اصولگراست كه رفتار خود را براى حذف و بى تاثير كردن ديگر بخش‌هاى اصولگرايى هر روز شفاف تر و صريح تر مى‌نمايد و براى افزايش سرمايه اجتماعى نه تنها به دنبال جذب هر چه بيشتر نخبگان نيست بلكه حضور نخبگان دورن جريان اصولگرايى را نيز بر نمى‌تابد.» (محمدرضا باهنر، دبير كل جامعه اسلامى مهندسين، ايلنا، ۳ تير ۱۳۸۹) اين فاصله در دوران انتخابات نيز وجود داشته اما كمتر بروز پيدا مى كرده است. خامنه‌اى اكنون نگران اين شكاف است: «امروز مهم ترين نياز كشور اتحاد و يكپارچگى است.» (سيد على خامنه‌اى، ۳ تير ۱۳۸۹) افزايش شكاف دولت- ملت آنچه موج سبز را قوت بخشيد و به يك جنبش گسترده‌ى اجتماعى تبديل كرد شكاف فزاينده‌ى دولت و ملت در طول بيست و دو سال حكومت خامنه اى بوده است. با انتخاب خاتمى فرصتى براى ترميم اين شكاف پديدار شد اما حكومت اين فرصت را با حمله به كوى دانشگاه، كشتن روشنفكران و فعالان سياسى، بستن مطبوعات و سركوب جنبش‌هاى زنان و دانشجويان به تهديد تبديل كرد و به حركت بى ترمز خود در خلاف جهت مردم سالارى ادامه داد. حكومت مطلقه در دو دهه‌ى گذشته آگاهانه فرايند سياست زدايى از همه‌ى اقشار و طبقات اجتماعى با انواع روش‌ها مثل بستن مجارى اطلاعاتى يا جلوگيرى از تشكيل گروه‌ها و احزاب سياسى غير خودى تا عدم صدور مجوز براى هرگونه گردهمايى توسط معلمان و كارگران و دانشجويان دنبال كرده است. حكومت با اتكا بر نيروهاى نظامى و امنيتى نيازى به تكيه بر اقشار اجتماعى نمى بيند و از همين جهت نمايندگان اقشار مختلف اجتماعى به هيچ وجه طرف مشورت حاكمان در تصميم گيرى‌ها قرار نمى گيرند. همچنين از ايجاد نهادهاى مدنى توسط اين گروه‌ها به شدت جلوگيرى مى شود. حكومت جامعه‌اى توده وار و مطيع مى خواهد ولى جامعه پرسشگر و منتقد و طلبكار است. همين دو موضع متقابل به فاصله‌ى فزاينده ميان حكومت و مردم منجر شده است. با ادامه‌ى اين روند و على رغم سركوب‌هاى پليسى و نظامى، اين حكومت است كه جاى خود را به حكومتى ديگر خواهد داد؛ مردم با همه‌ى تنوعات و ديدگاه‌ها و رفتارهاى مختلفشان قابل حذف نيستند. آن دسته از نيروهاى اقتدارگرا كه تجربه‌ى بيشترى دارند مى دانند كه با خشونت صرف نمى توانند به حكومت ادامه دهند: «نيروى انتظامى براى اين نيست كه برود و كتك بزند. ‌‌چه كسانى را كتك مى‌زند؟ همين جوان‌هايى را كه خودمان تربيت كرده‌ايم. ‌‌نيروى انتظامى در چنين فضايى بايد ياد بگيرد كه كتك بخورد تا مقدارى از انرژى آنها تخليه شود، ‌‌از دماغ كسى هم خون نيايد.» (مرتضى نبوى، جوان آنلاين، ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹) شكاف‌هاى فعال و موثر در جامعه‌ى ايران در پايان دهه‌ى هشتاد شكاف دولت- ملت و شكاف درون حاكميت هستند و همين شكاف‌ها هستند كه جنبش‌هاى اعتراضى را تداوم حيات مى بخشند. شكاف ايدئولوژيك يعنى تقويت ايدئولوژى عرفي گرايى در برابر اسلام گرايى، شكاف ميان روحانيت و شكاف طبقاتى گرچه اهميت دارند و مشهود هستند اما به اندازه‌ى دو شكاف فوق نقش كليدى ندارند. آنچه بخش قابل توجهى از مردم را در جنبش اعتراضى سبز به خيابان‌ها آورد دروغگويى و تقلب حكومت بود كه از مولفه‌هاى شكاف ميان حكومت و مردم هستند. شكاف درون حاكميت نيز از سبعيت فرماندهان خامنه‌اى كه ظرفيت بالايى براى كشتار و شكنجه دارند كاست. تا زمانى كه چنين حكومتى با شكاف‌هاى فعال مذكور وجود دارد جنبش اعتراضى نيز وجود خواهد داشت. در صورت افزايش فشار خارجى، ناتوانى مديريت بحران‌هاى اقتصادى و اشتباهات استراتژيك حكومت، شكاف‌هاى مزبور زمينه را براى حركت مردمى فراهم كرده و رژيم در برابر خواست معترضان به زانو در خواهد آمد. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- * دیدگاه های مطرح شده در این مقاله الزاما بازتاب دهنده نظرات رادیو فردا نیست.
 


مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، در دیدار با شماری از خانواده‌های جان‌باختگان جنگ عراق و ایران، و نیز انفجار هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰در مقر حزب جمهوری اسلامی، تن دادن حاکمیت به خواسته‌های معترضان را گام اساسی برای ایجاد وحدت در جامعه دانست. آقای کروبی، دلجویی از خانواده‌های آسیب دیدگان، آزادی زندانیان، شناسایی و برخورد قانونی و قاطع با عوامل خشونت علیه مردم، رفع توقیف از مطبوعات و فعالیت قانونی احزاب، آزادی بیان و بازگشت به قانون اساسی را از جمله راهکارهای ایجاد وحدت توصیف کرد. سخنان مهدی کروبی روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی سحام نیوز منتشر شد.
 


خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه «بیزینس دیلی» چاپ امارات متحده عربی گزارش داد که امارات، ۴۱ حساب بانکی را که هدف تحریمهای جدید علیه ایران بوده مسدود کرده است.این روزنامه افزوده است بانک مرکزی امارات متحده عربی در بخشنامه خود به بانک ها و صرافی ها و شرکتهای مالی و سرمایه گذاری، از آنها خواسته است عملیات بانکی با حسابهای مسدود شده را متوقف کنند یک هفته پیش نیز دوبی ،فعالیت ۴۰ شرکت داخلی و بین المللی را که تحریمهای بین امللی علیه ایران را زیر پا گذاشته اند، متوقف کرد. سهم مبادلات بازرگانی ایران با دوبی (یکی از ۷ امیرنشین امارات متحده عربی) سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می شود که بیشتر آن واردات کالا به ایران است.
 


هواپیماهای جنگی ترکیه ، امروز‌( دوشنبه ) پایگاههای نظامی شورشیان کرد را در شمال عراق بمباران کردند. یکی از مسئولان محلی و یکی از سخنگویان «حزب کارگران کرد ترکیه» ،خبر تهاجم هوایی به بخش «سیداکان» در شهرستان «سوران» از استان اربیل را تایید کرده اند. تا کنون گزارشی مبنی بر کشته یا مجروح شدن کسی بر اثر این تهاجم نرسیده است. به دنبال حمله هفته گذشتۀ شورشیان کرد، که طی آن ۱۲ سرباز ترک کشته شدند، ترکیه چندین بار مناطقی را که ظن آن می رود مواضع حزب کارگران کرد ترکیه در آن مستقر باشد،در شمال عراق، هدف حمله هوایی قرار داده است.
 


ديدار هو جين تائو، رييس جمهور چين، با دیمتری مدودوف، رييس جمهور روسيه، كه در حاشيه گردهمايى رهبران كشورهاى عضو گروه ۲۰ در تورنتو صورت گرفت، چهارمين ملاقات سران دو كشور در سال جارى محسوب مي شد.ديدار هو جين تائو، رييس جمهور چين، با دیمتری مدودوف، رييس جمهور روسيه، كه در حاشيه گردهمايى رهبران كشورهاى عضو گروه ۲۰ در تورنتو صورت گرفت، چهارمين ملاقات سران دو كشور در سال جارى محسوب مي شد. چين در رقابت با اروپا براى به عهده گرفتن نقش موثرتر در رهبرى نظام جهانى، توسعه همكارى با روسيه را هدف خود قرار داده است. آمريكا ناگزير از محدود ساختن تعهدات خود در جامعه جهانى و كوچكتر كردن نقشى است كه تاكنون در رهبرى نظام بين المللى ايفا كرده است. گسترش مناسبات دو كشور چين و روسيه مي تواند محور همكارى مسكو- پكن را در رقابت با اروپا براى در اختيار گرفتن سهمى كه آمريكا واگذار خواهد كرد، و در نتيجه ايفاى نقش بزرگترى در اداره نظام جهانى، از قدرت و اهميت بيشترى برخوردار سازد. پيشگيرى از سقوط يكى از دلايل اصلى فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى سابق رسيدن به اوج قدرت نظامى و سياسى و در نتيجه نامتناسب شدن تعهدات آن با منابع و امكانات بود كه در اختيار داشت. پيش از اتحاد شوروى، امپراطورى عثمانى، امپراطورى روسيه و امپراطورى فرانسه دوران ناپلئون نيز مانند ده ها قدرت بزرگ ديگر، به دليل گسترده شدن نامتناسب، فرو ريخته بودند. ايالات متحده آمريكا، رهبر بلامنازع غرب، اينك در تلاش برای پرهيز از تكرار تجربه اتحاد جماهیر شوروى سابق است. طى نزديك به دو دهه پس از پايان دوران جنگ سرد، آمريكا به عنوان رهبر ناتو و قدرت شماره يك نظامى و اقتصادى جهان عملا هدايت نظام بين الملل را در اختيار داشته است. نقش آمريكا به عنوان قدرت بدون رقيب در نظام جهانى اينك ناگزير از قبول تغييرات ساختارى است. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، بدون اشاره مستقيم به تغيير نقش و كاهش مسئوليت هاى آمريكا در صحنه جهانى، هدف هاى تعيين شده آن را پيگيرى مي كند. خروج نظامى از عراق و افغانستان بخشى از هدف هاى اين عقب نشينى اضطرارى است. تغيير نظام سياسى ايران و تغيير ماهيت رژيم سياسى كره شمالى، تثبيت امنيت انرژى در منطقه خليج فارس و همچنين دست يافتن به سازش پايدار مابين اعراب و اسرائيل شرايط كاهش مسئوليت هاى آمريكا و انتقال تدريجى تعهدات آن كشور به ساير كشور هاى جهان را تسهيل خواهد ساخت. تعهدات مالى دولت آمريكا به خصوص پس از جنگ هاى پر هزينه افغانستان و عراق و قرار گرفتن در شرايط بحران اقتصادى سه سال اخير، اينك به بيش از ۳۰۰۰ ميليارد دلار رسيده است. موازنه تجارت خارجى آمريكا در دهه گذشته منفى شده و فاصله صادرات و واردات آن كشور هر سال در حال افزايش است. ادامه شرايط كنونى در درازمدت امكان پذير نيست و آمريكا ناگزير از سپردن سهم بزرگى از قدرت و تعهدات بين المللى خود به كشور هاى ديگر است. قدرت هاى رو به رشدی چون چين، هند و روسيه آماده رويارويى با شرايط تازه و رقابت با جامعه اروپا در راه مي شوند. يارگيرى چين كشور چين طى چند سال آينده سومين قدرت اقتصادى بزرگ دنيا خواهد شد. امنيت مناطق عمده تجارى و به خصوص امنيت مسيرهاى انتقال انرژى و ثبات نسبى قيمت هاى نفت براى چين داراى اهميت فوق العاده است. به منظور انجام نظارت مستقيم و در صورت ضرورت مداخله و اقدام موثر در جهت خنثى ساختن بحران هاى منطقه اى، چين مصمم به افزايش سهم خود در اداره نظام جهانى است. قابليت هاى سياسى و تجارب روسيه در نظام جهانى، جاذبه هاى توسعه همكارى با مسكو را براى پكن غير قابل اجتناب ساخته است. رشد سريع مبادلات تجارى مابين روسيه و چين طى پنج سال اخير، حاكى از سرعت گرفتن تلاش هاى دو كشور براى نزديكتر شدن به يكديگر است. علاوه بر اهميت همكارى هاى استراتژيك مابين دو كشور، قابليت هاى تجارى موجود ميان آنها نيز داراى ارزش بسيارى است. چين براى روسيه سومين شريك تجارى بزرگ محسوب مي شود. روسيه براى چين هشتمين شريك بزرگ تجارى است. چين در صدد ارتقاء رتبه روسيه در اين زمينه است. روسيه اينك با ارسال نزديك به هشت درصد از نيازهاى نفتى چين چهارمين تامين كننده بزرگ انرژى آن كشور محسوب مي شود. به جز نفت خام و گاز، روسيه در تلاش برای افزايش صدور برق از مناطق آسيايى و سيبرى به چين برآمده است. سال گذشته به دليل ادامه بحران اقتصادى ميزان صادرات كالا از چين به روسيه ۴۷ درصد كاهش يافت و به ۱۷.۵ ميليارد دلار رسيد. متقابلا صادرات روسيه به چين نيز ۳۲ درصد تقليل يافت و به ۳۸ ميليارد دلار رسيد. اينك هر دو كشور با رسيدن به دوران پس از بحران، در صدد افزايش سريع حجم و ارزش مبادلات تجارى دو جانبه اند. در سال ۲۰۰۸ ميزان مبادلات تجارى دو كشور به ۵۶ ميليارد دلار رسيد. در سال ۲۰۰۶ ولادیمیر پوتین، رييس جمهور وقت روسيه، كه به گسترش سريع مناسبات با چين علاقمند است، پيش بينى كرد كه ارزش مبادلات تجارى دو كشور در سال ۲۰۱۰ به ۶۰ تا ۸۰ ميليارد دلار بالغ شود. اگرچه اين هدف در سال جارى تحقق نيافت، و لى امكان رسيدن به ارقام ياد شده در صورت سرعت گرفتن روند توسعه همكارى هاى مسكو و پكن امكان پذير است. روسيه به جز مواد خام و انرژى، تكنولوژى نظامى و سلاح نيز به چين صادر مي كند. ساختن يك واحد بزرگ غنى سازى اورانيوم و توافق براى ساختن راكتورهاى پر سرعت به منظور توليد برق اتمى از جمله طرح هاى در دست مطالعه و اجراى دو كشور است. چين نيز با وجود داشتن كسرى در مبادلات تجارى با روسيه، علاقمند به توسعه اين مناسبات حتى در صورت افزايش كسرى كنونى در ميزان تجارت خارجى با آن كشور است. از نگاه چين پرداختن اين هزينه، در قبال توسعه همكارى هاى سياسى و امنيتى با روسيه، اندك و مزاياى آن در دراز مدت قابل ملاحظه خواهد بود. انتظار مي رود طى سفر آينده مدودوف به چين كه قرار است در ماه سپتامبر سال جارى انجام شود، توافق هاى تازه اى در جهت توسعه همكارى هاى استراتژيكى مابين دو كشور صورت گيرد. تقويت پيمان امنيتى شانگهاى كه در آن روسيه و چين نقش رهبرى مشترك را ايفا مي كنند و تجهيز آن با بازوى اقتصادى از جمله راهكارهايى است كه روسيه و چين در باره آن به توافق رسيده اند.
 


بانک مرکزی امارات متحده عربی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرد.بانک مرکزی امارات متحده عربی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه محلی «امارات بیزینس دیلی» در شماره روز دوشنبه خود اعلام کرد که بانک مرکزی امارات در بخشنامه‌ای در این زمینه همچنین از تمام بانک‌ها، صرافی‌ها، و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مالی در امارات خواسته است که از پرداخت پول به اشخاص حقیقی و حقوقی که نام آنها در فهرست قطعنامه چهارم سازمان ملل علیه ایران دیده می‌شود، خودداری شود. در این بخشنامه تأکید شده است که امارات متحده عربى به مسئولیت‌ها و وظایف خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى واقف است و به آن عمل مى‌کند.  در عین حال بانک مرکزی امارات متحده عربی به اشخاصی که نام آنها در فهرست تحریم‌های سازمان ملل نیست، نیز هشدار داده است.  این خبر یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که امارات متحده عربی ۴۰ شرکت محلی و بین‌المللی را که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را زیرپا گذاشته بودند تعطیل کرد . شورای امنیت سازمان ملل متحد، نوزدهم خردادماه، چهارمين قطعنامه تحريمی عليه علیه جمهوری اسلامی ایران را از تصویب گذراند که در چارچوب آن محدودیت‌هایی در مورد یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران متهم شده‌اند، ۱۵ مؤسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتيرانی ايران، وضع شده است. قطعنامه تازه شوراى امنیت همچنین فروش برخى از جنگ‌افزارهاى سنگین به جمهورى اسلامى را منع کرده و محدودیت‌هاى تازه‌اى نیز براى سرمایه‌گذارى خارجى در ایران در نظر گرفته است. جمهورى اسلامى ایران از سال‌ها پیش روابط تجارى گسترده‌اى با امارات متحده عربى دارد، به طورى که حجم مبادلات تجارى دو کشور به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال مى‌رسد که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود. پیشتر یک دیپلمات غربى اعلام کرده بود، مقام‌هاى اماراتى از سوى ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار دارند، تا مانع صدور کالاهاى داراى کاربرد دوگانه به جمهورى اسلامى ایران شوند. تصویب تحریم‌های تازه شورای امنیت علیه ایران پس از آن صورت می‌گیرد که تهران از پذیرش درخواست‌های جامعه بین‌المللی مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم و شفاف‌سازی بیشتر در برنامه‌های اتمی خود خودداری کرد. ایران از سوی کشورهای غربی متهم است که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را دنبال می‌کند. امری که تا کنون همواره از سوی مقام‌های تهران رد شده و در مقابل تأکید شده است که هدف از برنامه هسته‌ای ایران، مصارف صلح‌آمیزی از قبیل تولید برق و برآوردن نیازهای پزشکی است.
 


معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی‌نژاد، خواستار فعال شدن هیئت‌های تجدید نظر به منظور شناسایی و ناامن کردن فضا و مقابله با «عوامل فتنه» در دستگاه‌های اجرایی شد.معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی‌نژاد، خواستار فعال شدن هیئت‌های تجدید نظر به منظور شناسایی و ناامن کردن فضا برای «عوامل فتنه» در دستگاه‌های اجرایی و مقابله با آنها شد. به گزارش خبرگزاری مهر لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه خواستار فعال کردن هیئت‌های تجدید نظر به منظور «شناسایی عوامل فتنه» در دستگاه‌های اجرایی شده است. بیشتر بخوانید: وزیر علوم: دانشگاهیان غیرهمسو با نظام را اخراج می‌کنیم افزایش فشارها برای «محدود کردن منتقدان در دانشگاه‌ها» رسانه‌های حامی دولت و مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراض‌های مردمی نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند و پیشتر نیز گزارش‌هایی درباره اخراج هواداران جنبش سبز از دانشگاه‌ها و سایر نهادهای دولتی منتشر شده بود. لطف‌الله فروزنده در این باره گفته است: «برخی عوامل فتنه در دستگاه‌های اجرایی ما فعالیت می‌کردند، وبلاگ درست می‌کردند، کم کاری می‌کردند و چوب لای چرخ می‌گذاشتند. این در حالی است که آنان قسم خورده بودند، التزام به قانون و ولایت فقیه داشته باشند و مسئولان باید این کارمندان را شناسایی کنند.» وی همچنین افزوده است: «ما باید جدی به سمتی برویم تا فضا را ساماندهی کرده و برای کسانی همچون عوامل فتنه و افرادی که کار نمی‌کنند نا امن کنیم.» پیشتر کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد گفته بود، تمام استادان و دانشگاهیان غیر همسو با نظام جمهوری اسلامی اخراج می‌شوند و رؤسای دانشگاه‌ها اجازه ندارند، کسانی را استخدام کنند که به ولایت فقیه باور ندارند. از هنگام روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در ایران شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ها که دیدگاه انتقادی نسبت به دولت داشته‌اند، اخراج یا به اجبار بازنشسته شده‌اند. این روند به ویژه به دنبال رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب خونین اعتراض‌ها به نتایج انتخابات شدت بیشتری گرفته و شمار زیادی از دانشگاهیان نیز به دلیل مشارکت در این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند. در همین حال به تازگی داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه‌ها پیامکی دریافت کرده‌اند که در آن آمده است: «داوطلبانی که در جریانات انتخابات و راهپیمایی‌های پس از انتخابات شرکت کرده‌اند در کنکور پذیرفته نمی‌شوند.» با این حال سازمان سنجش کشور، وابسته به وزارت علوم، در اطلاعیه‌ای ارسال‌کنندگان این پیامک را «افراد مغرض» خوانده است که با هدف «ایجاد تشویش و اضطراب و سواستفاده از داوطلبان» این کار را کرده‌اند و رئیس این سازمان هم این پیامک‌ها را «دروغین» و هدف از ارسال آنها را «تضعیف دولت» خوانده است. از سوی دیگر داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه اپراتورهای تلفن همراه در ایران قادر به شناسایی ارسال‌کنندگان «پیامک‌های سیاسی» به داوطلبان کنکور هستند، این کار را منوط به درخواست قوه قضائیه از شرکت مخابرات دانسته است، درخواستی که تاکنون ارایه نشده است.
 


نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش پرواز هواپیماهای اسرائیلی را به ترکیه ممنوع می‌کند و آسمان ترکیه را به روی اسرائیل می‌بندد.رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش پرواز هواپیماهای اسرائیلی را به ترکیه ممنوع می‌کند و آسمان ترکیه را به روی اسرائیل می‌بندد. به گزارش خبرگزاری‌ها، نخست‌وزیر ترکیه این سخنان را یکشنبه در برابر خبرنگاران در حاشیه نشست «گروه بیست» در تورنتو در کانادا بیان کرد. بیشتر بخوانید: سیر تاریخی «تنش» در روابط تركيه و اسرائيل از سال ۲۰۰۸ اسرائیل: اردوغان مشکلی در روابط تل آویو و آنکارا است آقای اردوغان افزود که «ترکیه به خاطر ماجرای حمله ارتش اسرائیل به کشتی ماوی مرمره همچنان در انتظار پوزش‌خواهی رسمی و برداشتن سایر گام‌های لازم از سوی اسرائیل است». به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، نخست‌وزیر ترکیه گفت: «گام بعدی ما برای مجازات اسرائیل، بستن حریم هوایی ترکیه به روی پروازهای اسرائیلی است». در حمله اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در روز سی ویکم ماه مه، دهم خرداد، ۹ شهروند ترکیه کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند. کشتی ماوی مرمره، وابسته به جمعیت خیریه اسلامی ترکیه (اینسانی یاردیم وقفی) و پنج کشتی اعزامی از سوی جنبش «غزه آزاد» می‌خواستند برای امدادرسانی به غزه که در محاصره اسرائیل و مصر است، بروند. این رخداد موجب بحرانی بی‌سابقه در مناسبات ترکیه با اسرائیل شد و ترکیه سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند اما سفیر اسرائیل همچنان در آنکارا باقی مانده است. به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به سخنان یکشنبه آقای اردوغان در مورد بستن حریم هوایی ترکیه روی هواپیماهای اسرائیلی واکنش نشان نداده و فعلاً سکوت را اختیار کرده است. اما وزارت خارجه و وزارت راه و ترابری اسرائیل دوشنبه در بیانیه‌هایی گفتند که هیچ نامه و درخواست رسمی از سوی ترکیه برای قطع پروازهای اسرائیلی به ترکیه، به دولت اسرائیل نرسیده است. به گزاش رادیوی اسرائیل، شرکت هوایی اسرائیلی «العال» و سایر شرکت‌های هوایی این کشور نیز اعلام کردند که درخواستی برای قطع پروازهای مسافربری اسرائیلی به ترکیه به آگاهی این شرکت‌ها نرسیده است. مدیریت فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» اسرائیل نیز دوشنبه اعلام کرد که همه پروازهای اسرائیلی به مقصد ترکیه طبق برنامه انجام شده‌اند و هیچ برنامه‌ای با هدف لزوم تغییر پروازها، دست کم در روزهای آینده، اعلام نشده است. اسرائیل افزون بر پروازهای مستقیم متعدد به ترکیه، از حریم هوایی ترکیه برای عبور روزانه ده‌ها پرواز اسرائیلی به سوی کشورهای دیگر نیز استفاده می‌کند. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت یکشنبه نوشته بود که هیئتی شامل حدود یکصد افسراسرائیلی که می‌خواستند در روزهای اخیربا هواپیمای ارتش اسرائیل از طریق حریم هوایی ترکیه راهی اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها در لهستان شوند، با ممانعت ترکیه روبه‌رو شدند. ارتش اسرائیل در برابر این گزارش، سکوت اختیار کرده بود. ترکیه افزون بر پوزش خواهی رسمی و پرداخت غرامت، خواهان موافقت اسرائیل با تحقیقات بین‌المللی در مورد ماجرای کشتی ماوی مرمره ست. وزیر خارجه ترکیه به تازگی گفت «هر گزینه‌ای علیه اسرائیل پیش روی ماست». اعلام تصمیم ترکیه به بستن حریم هوایی‌اش روی اسرائیل، که در صورت عملی شدن اقدامی بسیار وخیم محسوب می‌شود در حالی است که فیلیپ گوردون معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا شنبه تأکید کرده بود که «رفتارهای ترکیه موجب نگرانی آمریکاست و آمریکا دیگر نمی‌تواند به آسانی به ترکیه اعتماد کند». آقای گوردون در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «ترکیه باید تعهد خود را به غرب و ناتو ثابت کند»؛ سخنانی که از سوی نامیک تان، سفیر ترکیه در واشینگتن «غیرمنطقی» توصیف، و رد شد. در روزهای اخیر ۸۷ سناتورو اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌هایی «حق» اسرائیل دانستند که از خود در برابر «تروریست‌ها و عاملات حملات راکتی در غزه» دفاع کند.
 


تلویزیون دولتی ایران امروز به نقل از محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی ایران گزارش داد که تهران با فروش طلا و تبدیل ذخیره ارزی ایران به یورو، معادل ۹ میلیارد دلار سود کرده است. محمود بهمنی که وضعیت ذخیره ارزی ایران را «مناسب» توصیف کرد، مشخص نکرد انتقال ارزی یادشده در چه فاصله زمانی انجام گرفته است. در پی ابراز نگرانیها از احتمال سرایت بحران مالی یونان به سایر کشورهای حوزه یورو، ارزش یورو در مقایسه با دلار کاهش یافت. در این مدت، ارزش طلا پیوسته افزایش یافته است. سال گذشته در پی تلاش واشینگتن برای تشدید تحریم علیه تهران ، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ذخیره ارزی خود را از دلار به یورو تبدیل خواهد کرد.
 


سخنگوی وزارت خارجه ایران، رامین مهمانپرست، امروز دوشنبه، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – «سی. آی. ای» – را به دامن زدن به جنگ روانی علیه ایران متهم کرد گفت مقامهای آمریکایی و به ویژه مسئولان «سی. آی. ای» می دانند که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی اهداف نظامی ندارد. رامین مهمانپرست ،در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، به گفته های روز یکشنبه لئون پانه تا رئیس سازمان «سی. آی. ای» واکنش نشان می داد که بر اساس آن، ایران تا سال ۲۰۱۲ به توانایی تولید و کاربرد سلاح هسته ای دست خواهد یافت.
 


انفجار یک تانکر گاز در شهر حیدرآباد در جنوب پاکستان دست کم ۱۵ کشته و ۴۰ مجروح بر جای گذاشت. به گفته یکی از سخنگویان دولت پاکستان انفجار نه حاصل اقدامی تروریستی بلکه یک حادثه بوده است.
 


دو هفته پس از درگیریهای خونبار در قرقیزستان، ناظران بین المللی مسئولان دولت موقت این کشور را برای برگزاری آنچه یک «همه پرسی جالب توجه صلح آمیز» خواندند، ستودند. سازمان امنیت و همکاری اروپا امروز در بیانیه ای، همه پرسی روز یکشنبه قرقیزستان را تا حد زیادی شفاف توصیف کرد اما افزود تا برگزاری انتخابات آینده مجلس قرقیزستان باید پیشرفتهایی در زمینه برگزاری رای گیری انجام گیرد.
 


در حالی که مهدی کروبی، با تأکید بر خواست معترضان، اقدامات دولت را در تضاد با «شعار وحدت» ارزیابی کرده، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از «مقدس‌مآبان به ظاهر انقلابی» انتقاد کرده است.در حالی که مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران بار دیگر با تأکید بر خواسته‌های معترضان، اقدامات دولت را در تضاد با «شعار وحدت» ارزیابی کرده، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از «مقدس‌مآبان به ظاهر انقلابی» به خاطر  اهانت به مراجع تقلید و خانواده آیت‌الله خمینی انتقاد کرده است. مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی در دیدار با شماری از خانواده‌های جان‌باختگان جنگ عراق و ایران و نیز حادثه هفتم تیر ماه، تن دادن حاکمیت به خواسته‌های معترضان را گام اساسی در راستای وحدت در جامعه دانسته است. بیشتر بخوانید: کروبی: مردم در انتخابات ریاست جمهوری نظری به جز رهبری داشتند خانواده آیت‌الله بهشتی امسال مراسم بزرگداشت وی را برگزار نمی‌کنند وی در این باره گفته است: «دلجویی از خانواده‌های آسیب دیدگان، آزادی زندانیان، شناسایی و برخورد قانونی و قاطع با عوامل خشونت علیه مردم، رفع توقیف از مطبوعات و فعالیت قانونی احزاب، آزادی بیان، تحمل و سعه صدر در قبال مخالفین و منتقدین، مگر آنان که دست به اسلحه ببرند و بازگشت به قانون اساسی و آرمان‌های والای امام و انقلاب می‌تواند گام‌های اساسی در راه ایجاد وحدت باشد.» کروبی در سخنان خود که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی سحام‌نیوز منتشر شده، با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در روزهای اخیر با برخی شخصیت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از سوی گروه‌های حامی دولت اظهار داشت: «متأسفانه حوادث روزهای گذشته و برخورد با نماینده‌ها و چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و برجسته در کشور مشخص می‌کند که جمعیت حاکم بر سکان اجرایی کشور به دنبال حذف و بیرون کردن چهره‌ها و شخصیت‌ها و انقلابیون و حتی افراد مستقل و نه لزوماً جناحی، از صحنه انقلاب و کشور هستند والبته این موضوع را بنده بارها و بارها و از قبل هشدار داده بوده و دلسوزانه آن را مطرح نموده بودم.» در هفته‌های گذشته گروهی از هواداران دولت با حمله به خانه آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان شعارهای تندی علیه وی و سایر شخصیت‌های اصلاح‌طلب سرداده بودند. پیشتر نیز در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، که توسط سپاه پاسداران سازماندهی و برگزار شده بود، شماری از حامیان دولت در حضور رهبر جمهوری اسلامی علیه نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی شعار داده و مانع سخنرانی وی شده بودند. همچنین به دنبال رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اساسنامه پیشنهادی دولت برای دانشگاه آزاد، شماری از طرفداران دولت با تجمع در مقابل ساختمان مجلس، شعارهای تندی علیه نمایندگان سردادند که حتی واکنش علی لاریجانی، رئیس اصولگرای مجلس را نیز به دنبال داشت. مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح نحوه شکل‌گیری وحدت در جامعه گفته است: «وحدت با اعمال خشونت ها و فشارها، بگیر و ببندها، بازداشت‌های طولانی مدت، توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها به بیوت آیات اعظام، تهدید و ارعاب، رد صلاحیت‌ها، بستن روزنامه‌ها، جلوگیری از فعالیت احزاب و چنین شیوه‌های مضحکی، هرگز به دست نخواهد آمد. وحدت با خس و خاشاک خواندن ملت بزرگ ایران به دست نمی‌آید. وی همچنین با انتقاد از گسترش فرهنگ تملق و چاپلوسی در میان حکمرانان کنونی ایران افزوده است: «سردادن شعار وحدت در قبال دشمنان در حالی که دولت هنوز به تداوم چنین شیوه‌هایی در دولت‌مداری معتقد است، ره به جایی نخواهد برد و البته برای چاپلوسان فرصت مغتنمی فراهم می‌آورد تا جولانی دهند و خودشیرینی کنند و نانی به کف آرند. هر چند که نتیجه چنین عملکردی و تداوم چنین شیوه‌هایی کاملاً معلوم است و ما اکنون شاهد نتایج آن هستیم.» در همین رابطه روز یکشنبه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز با تأکید بر اهمیت وحدت در شرایط کنونی کشور گفته است: «اکنون در شرایطی که بیش از گذشته به وحدت نیاز داریم، دست‌هایی مرئی و نامرئی بر طبل تفرقه و جدایی می‌کوبند.» وی که در دیدار با جمعی از اعضای خانواده کشته‌شدگان حادثه هفتم تیر سخن می‌گفت، افزوده است: «در شرایطی که تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مثل امواج فتنه به سوی ما می‌آیند، انتظار به حق در داخل این است که از امثال مراسم شهدای هفتم تیر به‌عنوان پرچم وحدت و همدلی استفاده و تهدیدات نظام اسلامی را با درایت و اتحاد برطرف نماییم.» این سخنان در حالی بیان شده است که پیشتر خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و محمد منتظری، دو تن از کشته‌شدگان انفجار در ساختمان حزب جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند، به دلیل «جو حاکم و جلوگیری از اذیت و آزار شرکت کنندگان» از برگزاری مراسم سالگرد هفتم تیر خودداری خواهند کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تأسف نسبت به «بی‌مهری‌های صورت گرفته نسبت به مراجع تقلید» اظهار داشت: «چطور امروز عده‌ای به خود اجازه می‌دهند به نام دین، اسلام و انقلاب مراجع و بیت معظم امام را مورد اهانت قرار دهند؟ در شرایطی که مشکلات گوناگون گریبان کشور را گرفته است، این نوع اقدامات نشان از بی‌تدبیری برخی مقدس‌مآبان به ظاهر انقلابی می‌‌دهد.»
 


یک روز پس از انتشار خبر بازگشایی تالار مولوی و واگذاری مدیریت آن به مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران، روز یکشنبه بیش از ۱۸۰ چهره فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای به پلمب این تالار اعتراض کردند.یک روز پس از انتشار خبر بازگشایی تالار مولوی و واگذاری مدیریت آن به مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران، روز یکشنبه بیش از ۱۸۰ چهره فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای به پلمب این تالار اعتراض کردند. در  ابتدای این بیانیه که به امضای اشخاصی چون حمید سمندریان،‌ رخشان بنی اعتماد، آتیلا پسیانی، بهرام بیضایی، اصغر فرهادی و رضا کیانیان رسیده، آمده است که پلمب تالار مولوی «از رسیدن فجایع جدید» به عرصه هنرهای نمایشی خبر می‌آورد. در ادامه بیانیه امضاکنندگان پرسیده‌اند: «به موجب کدام قانون و بنا بر چه حقی و به دستو کدام نهاد یا شخصی این مکان فرهنگی پلمب شده بود؟ هر مکان فرهنگی به چندین هزار هنرمند، استاد دانشگاه، دانشجو و ده‌ها هزار تماشاگر تعلق دارد. آیا دلشوره امکانات محدود سالن‌ها،‌بودجه و هفت خوان ممیزی بس نبود که پلمب تالارها نیز به آن اضافه شد؟» امضاکنندگان این بیانیه در پایان خواستار بررسی هرچه سریع‌تر «ابعاد غیرقانونی» پلمب تالار مولوی شدند. تالار مولوی، که مسئولیت آن تا پیش از بازگشایی مجدد در اختیار جهاد دانشگاهی بود، در شامگاه ۳۱ خردادماه توسط مأموران انتظامات دانشگاه تهران در حالی پلمب شد که میزبان سه نمایش تئاتر بود. به دنبال این پلمب، حمیدرضا فرهمند، رئیس جهاد دانشگاهی از اختلاف جهاد با دانشگاه تهران بر سر مدیریت این تالار خبر داد و تصریح کرد که رئیس دانشگاه تهران، پس از پلمب تالار از وی درخواست کرده بود تا مسئولیت این تالار را به مدت یک ماه به دانشگاه تهران واگذار کند که آقای فرهمند نیز در پاسخ اعلام کرده بود که «کار جهاد دانشگاهی را می‌توان متوقف کرد، ولی مسئولیت جهاد دانشگاهی را واگذار نمی‌کنیم». با این اوصاف، در نهایت مسئولان ارشد دانشگاه تهران در تاریخ ۵ تیرماه مجید مطهری، مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران را به طور موقت به عنوان مدیر این تالار برگزیدند. مهدی مکاری، مدیر پیشین تالار مولوی روز یکشنبه ششم تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ضمن اعتراض به اقدامات اخیر دانشگاه تهران اظهار داشت: «این گونه رفتارها و سوء استفاده از هنرمندان، رواج بی‌اعتمادی است و این گونه برخورد کردن در مکانی فرهنگی باورنکردنی است. حتی اگر حق دانشگاه بود، این رفتار و برخورد از سوی آن‌ها بسیار عجیب است». این موضوع در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، پلمب تالار مولوی اکنون باز شده و فعالیت‌های آن از سر گرفته شده است.
 


از ايران خبر مى رسد كه ۵۰ خانه بهاييان ايرانى ساكن روستايى در حوالى سارى، مرکز استان مازندران، با همكارى نيروهاى دولتى تخريب شده است. از ايران خبر مى رسد كه ۵۰ خانه بهاييان ايرانى ساكن روستايى در حوالى سارى، مرکز استان مازندران، با همكارى نيروهاى دولتى تخريب شده است. اين چندمين بار است كه خبر تخريب منازل مسكونى بهاييان در ايران منتشر مى شود. پيش از اين هم گورستان بهاييان در ايران تخريب شده بود. در همين زمينه رادیو فردا با يكى از بهاييان ايرانى كه اطلاعات دقيقى درباره تخريب اخير خانه هاى همكيشان خود دارد، گفت و گو كرده است. درخشان: روستاى ايول از توابع شهرستان سارى، نزديك كياسر است. به گفته خودشان، با هماهنگى هاى انجام شده، حدود ۵۰ خانه متعلق به بهائيان را با كمك چهار بولدوزر تخريب كرده و آتش زده اند. منظور شما از لفظ «خودشان» چه كسانى است؟ به گفته خود محلى هاى همان جا، كه (مى گويند) ما با هماهنگى هايى كه صورت داده ايم، اين كارها را انجام مى دهيم. جريان اين بود كه از قبل زمزمه هايى براى تخريب كردن بود. مى گفتند كه قرار است اين روستا را تخريب كنند و خانه هاى بهائيان را به آتش بكشند، اما ما چنين چيزى را باور نمى كرديم. با همه اين تفاسير ما به فرماندارى، استاندارى و به بخشدارى رفتيم. به آنها اطلاع داديم كه «آقا يك چنين چيزى دارند مى گويند، آيا چنين امكانى هست.» وقتى به بخشدارى رفتيم، به آنها گفتيم آقا دارند خانه هايمان را تخريب مى كنند. به ما ايراد گرفتند كه نامه و شكايتى كه نوشته ايد، عليه نظام است. حتى تهديد به بازداشت كردند كه شماها را هم بازداشت مى كنيم. گفتيم الان خانه هايمان دارد تخريب مى شود. ما بهايى و هموطن شما هستيم. ما كه بيگانه نيستيم ما اسراييلى نيستيم، انگليسى نيستيم، آمريكايى نيستيم، به خدا ايرانى هستيم، ما بايد چكار كنيم؟ به داد ما برسيد، به خدا مانده ايم چكار بكنيم؟ درخشان از بهائیان ساکن روستای ایول مازندران آنها گفتند: چنين مطلبى ممكن نيست، شما اصلا نگران نباشيد؛ خوب! ما دلمان قرص شد، اما به صورت اتفاقى آقاى محمود پيرى به همراه خانواده اش به سمت ايول مى رفته، بلافاصله ماشينش كه وارد محل مى شود، مورد ضرب و شتم شديد و فحاشى بسيار قرار مى گيرد كه چرا اينجا آمده اى؟ و در همين زمان متوجه مى شود كه اتفاقا خانه ايشان را داشته اند تخريب مى كردند. چه كسانى بودند كه ايشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند؟ محلى هاى همانجا. چون بلافاصله او را هدايت مى كنند كه از آنجا برود و مى گويند كه شما تا ۴۸ ساعت حق نداريد كه به سمت محل بياييد. متاسفانه بايد اعلام كنم كه ۵۰ خانه را با كمك چهار بولدوزر و در واقع با كمك ساكنان محلى همان جا تخريب كرده اند، واقعا عجيب است كه يكباره ۵۰ خانه را تخريب كنند و به آتش بكشند. آقاى درخشان الان ساكنان اين ۵۰ خانه درچه وضعيتى هستند؟ وسايلشان چه شده است و خودشان در چه وضعيتى قرار دارند؟ ما هر خانه اى كه مى رويم، دارند گريه و زارى مى كنند، البته اين نكته را بايد بگويم كه دوستان ما ساكن آنجا نبودند. در سال هاى اوايل انقلاب، يعنى در روز هفتم ۷ تير سال ۱۳۶۲، اين دوستان را از آنجا بيرون كردند، آمدند و گفتند كه شما بايد حتما مسلمان بشويد. تهديدهاى آنچنانى كردند، آنها را با بيل و كلنگ زدند و در مسجد حبس كردند و از آنجا بيرون كردند. از آن تاريخ به بعد، اينها هر سال در زمان برداشت محصولشان دو يا سه روز از پاسگاه و دادگسترى نامه مى گرفتند كه بتوانند به آنجا بروند و اين دو سه روز را حداقل در خانه هايشان بمانند و بتوانند زمين هايشان را كشت كنند. اگر چه قسمت اعظمى از زمينها را گرفته بودند و... آقاى درخشان يعنى مالكان اين خانه ها و مزارع براى مراجعه به خانه خودشان ناگريز بودند كه هر بار نامه بگيرند؟ دقيقا. هر بار و يا هر سالى كه مى خواستند به آنجا بروند، از دادگسترى نامه مى گرفتند كه بتوانند دو روز سه روز در خانه هاى خودشان بمانند. در اين مورد به ارگان هاى مختلف سر زديم. هر جا كه رفتيم با بى اعتنايى و بى مهرى مواجه شديم، وقتى به بخشدارى رفتيم، به آنها گفتيم آقا دارند خانه هايمان را تخريب مى كنند. به ما ايراد گرفتند كه نامه و شكايتى كه نوشته ايد، عليه نظام است. حتى تهديد به بازداشت كردند كه شماها را هم بازداشت مى كنيم. گفتيم الان خانه هايمان دارد تخريب مى شود. ما بهايى و هموطن شما هستيم. ما كه بيگانه نيستيم ما اسراييلى نيستيم، انگليسى نيستيم، آمريكايى نيستيم، به خدا ايرانى هستيم، ما بايد چكار كنيم؟ به داد ما برسيد، به خدا مانده ايم چكار بكنيم؟ آقاى درخشان اين كسانى كه اين برخوردها را مى كنند، بيشتر دولتى ها هستند يا خود مردم محلى؟ تصور خود شما چيست؟ فكر مى كنيد ۵۰ تا خانه كه هر خانه اى يك آخور و يك جا براى نگهدارى هيزم داشته چطور ممكن است بدون هماهنگى تخريب شود؟ ما هم قبل از تخريب و هم در حين تخريب اطلاع داديم، به نظر شما چگونه بايد باشد؟ و علاوه بر اين، دوستان ما اطلاع داده اند. ولى متاسفانه هيچ كارى براى جلوگيرى از اين اتفاق نكردند. اين بولدوزرهايى هم كه آوردنده بودند احتمالا از طرف بخشدار يا فرماندار بوده است؟ ما نمى دانيم و نمى توانيم اين جور بگوييم كه از طرف چه كسى بوده است؟ متاسفانه هر چى بوده، الان تخريب كامل انجام شده است. جالب اينجا است كه ما يك يا دو روز قبل خدمت استاندار رفته بوديم، به معاون استاندار گفتيم امكان چنين اتفاقى وجود دارد. جوابى كه معاون استاندار داد خيلى تامل برانگيز است. ايشان فرمودند: «استاندار مثل پزشك يك جامعه مى ماند، اگر حس كند كه غده اى در بدنه جامعه مضر است مى تواند آن را بردارد» حالا من اين را از شما سوال مى كنم: «آيا كشاورزان بهایی روستاى ايول همان غده مضر جامعه هستند؟»
 


دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد.دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد. بیشتر بخوانید: رئیس سیا: تحریم‌‌ ممکن است موثر نباشد؛ ایران امکان ساخت دو بمب دارد گیتس: ايران می‌تواند ظرف سه سال اورانيوم کافی برای ساخت بمب اتمی را توليد کند این اظهارات یک روز پس از آن منتشر می‌شود که لئون پانه‌تا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد. آقای مدودف در حاشیه اجلاس جی‌۲۰ در کانادا اعلام کرد که این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همواره «نگران‌کننده» است چراکه جامعه جهانی هنوز در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسیده است. رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که در صورت تأیید این اطلاعات، وضعیت [مسئله هسته‌ای ایران] وخیم‌تر خواهد شد. روسیه به طور سنتی از متحدان اقتصادی ایران محسوب می‌شود و در طول ماه‌هایی که ایالات متحده سرگرم رایزنی بر سر دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران بود، همراه از لزوم گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گفت. گرچه این موضوع باعث نشد روسیه از رأی مثبت به چهارمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خودداری کند. در ماه‌های اخیر رفتار روسیه در قبال تهران، موجب گلایه آشکار مقام‌های ایرانی شده است و از جمله محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضیح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خواند. این سخنان واکنش‌هایی را در روسیه به دنبال داشت و مقام‌های روس آن را سخنان احساساتی و نوعی «عوام‌فریبی سیاسی» ارزیابی کردند. موضوع تعلل روسیه در تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران نیز از مواردی بود که بار دیگر در هفته‌های گذشته خبرساز شد. روسیه از دسامبر ۲۰۰۵ که متعهد به تحویل این سامانه موشکی به ایران شده، هر بار به دلایلی که تا کنون مقام‌های روسی آنها را دلایل فنی می‌دانستند، از عمل به این قرارداد امتناع کرده است. با این حال پس از تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران که برخی از شرکت‌های دخیل در مسائل هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده بودند، روس‌ها به رغم آنکه نخست از عدم شمول این تحریم‌ها به سامانه اس ۳۰۰ سخن راندند، در نهایت اعلام کردند که اجرای تحریم‌های تازه شامل این سامانه موشکی نیز خواهد شد. کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پوششی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است و از این رو در تلاش هستند که تهران را به توقف برنامه غنی‌سازی‌اش که می‌تواند کاربرد دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد متقاعد کنند. ایران اما همواره ادعای غرب در این زمینه را رد کرده و تصریح کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز در زمینه تأمین برق و مصارف پزشکی را دنبال می‌کند.
 


شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را نیز هدف قرار داده است، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را نیز هدف قرار داده است، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه بریتانیایی فاینانشیال تایمز خبر داد که مقام‌های شرکت توتال تصمیم خود را چند روز پیش از امضای قانون تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران توسط رئیس جمهور این کشور اتخاذ کرده بودند.  پیشتر نیز شرکت توتال اعلام کرده بود که در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های سوختی به تهران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به ایران صرف نظر خواهد کرد. بیشتر بخوانید: توتال در صورت تحریم آمریکا، فروش بنزین به ایران را قطع می‌کند «کمپانی روسی هم فروش بنزين به ايران را متوقف می‌کند» این در حالی است که توتال به تازگی در گزارش سالانه خود با هشدار نسبت به اعمال تحريم‌های جديد از سوی ايالات متحده عليه ايران، اعلام كرده بود که این تحریم‌ها می‌تواند این شرکت را به لحاظ مالی متضرر کند. بنا بر گزارش سالانه ۲۰۰۹ شرکت توتال ، این شرکت در سال گذشته مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته است. پیامدهای تحریم‌های آمریکا هفته گذشته سنای آمريکا با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند را تصويب کرد. بر اساس یکی از بند های این لایحه که اکنون با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل شده است، هر شرکتی که یک میلیون دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از پنج میلیون دلار فرآورده‌ای نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت. اتحادیه اروپا نیز به تازگی همراه با ایالات متحده آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه صنایع نفت و گاز و پالایش ایران تصویب کرد. با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تا کنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلیانس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترناشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور فروش نفت و فراورده‌های نفتی را به ایران متوقف کرده‌اند. ایران به رغم آنکه دومین صادرکننده نفت خام در سازمان صادرکنندگان نفت، اپک، است، برای تأمین نیاز خود به بنزین ناچار به واردات آن است و مقام‌های رسمی ایران میزان واردات بنزین را بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرده‌اند. افزایش تولید بنزین، سهمیه‌بندی بنزین مصرفی و دوگانه‌سوز کردن خودروها از جمله‌ راهکارهای در سال‌های اخیر برای کاهش وابستگی ایران به بنزین وارداتی در نظر گرفته شده و دولت ایران به تازگی با ابلاغ طرحی با عنوان طرح ضربتی بنزین سعی در اجرای هر بیشتر این راهکارها و مقابله با فشارهای بین‌المللی در این زمینه دارد. آماری که در تابستان گذشته توسط منابع رسمی در ایران منتشر شد نشان می‌داد که ذخایر استراتژیک بنزین می‌تواند ایران را دست کم به مدت ۷۰ روز از واردات بنزین بی‌نیاز کند و علاوه بر آن مقام‌های تهران در یکسال گذشته در پی آن بودند تا با واردات بنزین از ونزوئلا بخشی از نیازهای خود در این زمینه را تأمین کنند.
 


امروز خبرگزاری آناتولی از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نقل کرد که پس از حمله ماه گذشته اسرائیل به یک کشتی کمک رسانی به غزه، ، ترکیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی بسته است.آقای اردوغان دراین باره توضیح بیشتری نداد. بنابراین گزارش،اردوغان در نشست گروه ۲۰ در تورنتو این سخنان را بر زبان آورد حمله ۱۰ خرداد اسرائیل به کشتی مرمره (یکی از ۶ کشتی کاروان کمک رسانی به غزه) ۹ کشته بر جای گذاشت. روز یکشنبه روزنامه اسرائیلی «یدیوت آهرونوت» گزارش داده بود که ترکیه از عبور یک هواپیمای حامل افسران نظامی اسرائیل از آسمان آن کشور جلوگیری کرده است. بنابراین گزارش، نظامیان اسرائیلی برای دیدار از یادبودهای قتل عام یهودیان در بازداشتگاه آشویتس عازم لهستان بوده اند.
 


آلمان با پیروزی بر انگلیس با نتیجه ۴ بر ۱، به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی رسید. در دومین مسابقه روز یکشنبه ،آرزانتین نیز با نتیجه ۳ بر ۱ بر مکزیک غلبه کرد و در جایگاه رقیب آلمان در رقابتهای یک چهارم نهایی روز شنبه در کیپ تاون قرار گرفت. امروز در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران ، هلند در شهر دوربان با اسلوواکی رقابت خواهد کرد و سپس در ساعت ۲۳ به وقت ایران برزیل در ژوهانسبورگ با شیلی مصاف خواهد داد.
 


به گفته مسئولان قرقیزستان، اکثریت قاطع رای دهندگان، در همه پرسی روز یکشنبه، به قانون اساسی جدید این کشور رای مثبت دادند.  مسئولان برگزاری ِ همه پرسی می گویند نزدیک به ۷۰ درصد از دارندگان حق رای به پای صندوق های رای رفتند و از این میان، ۹۰ درصد به قانون اساسی جدید رای مثبت دادند. قانون اساسی جدید قرقیزستان، قدرت رئیس جمهور را بسیار می کاهد و برای نخستین بار یک نظام پارلمانی در آسیای میانه بنیان می گذارد. این همه پرسی، حدود دو هفته پس از ناآرامی های سیاسی و بروز خشونت میان اقوام از بک و قرقیز، برگزار شد.   رزا اُتون بایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان، روز همه پرسی را یک روز تاریخی توصیف کرد.   نا آرامی های اخیر در قرقیزستان صدها کشته برجای گذاشت و موجب آوارگی چند صدهزار نفر از ازبک های قرقیزستان شد که  به کشور همسایه، بویژه ازبکستان، گریختند.  
 


نوشته هايى كه به زبان بابلى بر روى استوانه گلى در سال هاى پايانى قرن نوزدهم ميلادى و به عبارتى در سال ۱۸۷۸، ‌توسط يك باستان شناس آشورى به نام «هرمز سام» كشف شد،‌ در برگيرنده فرمان كوروش، پادشاه هخامنشى در هنگام فتح بابل،‌ كهن ترين سند مكتوب از دادگسترى و احترام او به حقوق بشر در تاريخ ايران و احتمالا در تاريخ بشريت است. اكنون پس از گذشت بيش از يكصد و سى سال،‌ پرفسور ويلفرد ليمبرت،‌ باستان شناس و استاد بازنشسته دانشگاه بيرمنگام انگلستان به چند لوح بابلى ديگر دست يافته كه متن نوشته آنها ، تا حدودى تكميل كننده فرمان مكتوب كوروش در استوانه تاريخى اوست.نوشته هايى كه به زبان بابلى بر روى استوانه گلى در سال هاى پايانى قرن نوزدهم ميلادى و به عبارتى در سال ۱۸۷۸، ‌توسط يك باستان شناس آشورى به نام «هرمز سام» كشف شد،‌ در برگيرنده فرمان كوروش، پادشاه هخامنشى و در هنگام فتح بابل،‌ كهن ترين سند مكتوب از دادگسترى و احترام او به حقوق بشر در تاريخ ايران و احتمالا در تاريخ بشريت است. در اين لوح به ويژه به آزادى باور شهروندان تاكيد شده است. بخشى از اين استوانه اما،‌ آسيب ديده و ناپديد شده است. ولى اكنون پس از گذشت بيش از يكصد و سى سال،‌ پرفسور ويلفرد ليمبرت،‌ باستان شناس و استاد بازنشسته دانشگاه بيرمنگام انگلستان به چند لوح بابلى ديگر دست يافته كه متن نوشته آنها ، تا حدودى تكميل كننده فرمان مكتوب كوروش در استوانه تاريخى اوست. دكتر ليمبرت، پژوهشگر موزه بريتانيا، نخست،‌ در توضيح چگونگى كشف اين سند تاريخى مكمل مى گويد: موزه بريتانيا با سى يا چهل هزار لوح، داراى بزرگترين كلكسيون لوح هاى باستانى جهان است كه بخشى از آن به آرشيو بابل كهن مربوط مى شود. ویلفرد لیمبرت: من بر روى اين لوح ها كار مى كردم. و روزى كه در موزه بريتانيا در كنار پژوهشگر ديگرى نشسته بودم كه به روى نوشته هاى باستانى پزشكى كار مى كرد، هنگامى كه او لوحه هايى را كه در اختيارش بود بررسى مى كرد، به لوحی دست يافت كه در زمره لوحه هاى به اصطلاح پزشكى نبود. بسيارى از مردم تصور مى كردند استوانه كوروش كه اكنون در موزه بريتانيا است و متن بابلى دارد، تنها سند به جا مانده درباره كوروش است. ولى يافته هاى ما نشان مى دهد كه كاتبان بابلى به چنان متنى علاقمند بوده اند و آن را به آيندگان انتقال داده اند. ویلفرد لیمبرت اين لوحه عبارتى داشت كه شبيه به افسانه معروف آفرينش بابلى بود. با شتاب آن را ترجمه كردم. و با خودم به خانه بردم. روز بعد، اين نوشته ديگر بخشى از افسانه آفرينش نبود، بلكه تكه اى از استوانه كوروش بود كه واژه هاى كليدى را عرضه مى كرد كه پيش از اين از آن آگاه نبوديم. دكتر ليمبرت ادامه مى دهد: تلفنى با موزه بريتانيا تماس گرفتم و مسئولان موزه را از اين امر آگاه كردم. آنان در گنجينه ويژه لوحه هاى بابلى به كاووش پرداختند و تكه دوم را پيدا كردند و حال مى بينيد كه رونوشت استوانه كوروش را يافته ايم. از دكتر ليمبرت مى پرسم اگر چه هر كشف تازه اى از تاريخ باستانى، مهم است. ولى مايلم كه اهميت اين يافته تازه را بيان كنيد؟ پرفسور ليمبرت مى گويد: اهميت آن در اين است كه بسيارى از مردم تصور مى كردند استوانه كوروش كه اكنون در موزه بريتانيا است و متن بابلى دارد، تنها سند به جا مانده درباره كوروش است. ولى يافته هاى ما نشان مى دهد كه كاتبان بابلى به چنان متنى علاقمند بوده اند و آن را به آيندگان انتقال داده اند. چرا كه تكه دوم لوحى را كه يافته ايم در يك طرف سطر اول نوشته و بر روى ديگر اين لوح يعنى در پشت آن،‌ بخش ديگر نوشته حك شده است و مشخصات نويسنده هم در پشت لوح ذكر شده است. اين اهميت فراوانى دارد و نشان مى دهد كه استوانه كوروش مورد علاقه پژوهشگران و اديبان بابلى بوده و خود استوانه، تنها نسخه از فرمان كوروش نيست. در پرسش ديگرى از اين استاد باستانشناسى مى پرسم كه ما در تاريخ ، پيرامون سياست هاى امپراطورى هخامنشى و تسامح كوروش كبير تا حدودى آموخته ايم. كشف اين سند تاريخى تا چه ميزان در جستجوى ما براى دريافت سياست هاى صلح آميز امپراطورى ايرانى كمك مى كند؟ پرفسور ليمبرت در پاسخ مى گويد: دو منبع وجود دارد. يكى كه همواره در دسترس بوده،‌ البته ، كتاب مقدس است. در بخش آخرين اشعياء نبى اسرائيل از كوروش به نام و شيوه مطلوب ياد شده، بنابر اين مى بينيد كه بر خلاف سياست هاى حاكمان فعلى در ايران، كوروش از آيين ها و مذهب هاى ملى پشتيبانى مى كرد. در آن تكه كوچكى كه من يافته ام يك جمله كليدى وجود دارد كه پيش از آن در دسترس نبود، و آن عبارت اين است «توشه رسان و تدارك ديده معابد ما». و در اين جا واژه «ما» به بابلي ها اطلاق مى شود. بنابر اين مى بينيد كه نگاه آنها به كوروش به عنوان فردى بوده كه از مذاهب و آيين هاى ملى دفاع و پشتيبانى مى كرده است. لوحه هاى تاريخى بازيافته از زمان كوروش بزرگ، به زودى در موزه بريتانيا و در كنار استوانه كوروش به نمايش گذاشته خواهد شد.
 


فرصتی که جام جهانی ایجاد کرد تا «خلق کره» را جور دیگری ببینیم، کوتاه بود و آن هم در میان انواع شایعات و خبرها و بازی‌های تبلیغاتی و طعنه‌های مفسران ورزشی گم شد و دوباره کسی درنگی نکرد تا از مردم کره شمالی بگوید نه از «خلق» صاحب بمب اتم. راه‌یابی کره شمالی به دور نهایی بازی‌های جام جهانی پس از سالیان سال توجهات را از کیم جونگ ایل، سیاست‌هایش و بمب‌های اتم نشانه رفته به هر سو، به سمت دیگری جلب کرد. هر چند این نیز کوتاه بود. این کشور تنها رها شده، در زمین فوتبال جور دیگری گل‌باران شد، نه آن طور که در میادین بزرگ، مردم خریده شده به اندک پولی از ترس جان خود عکس پیشوا کیم را گل‌باران می‌کنند. این مدت کوتاه هم به سر آمد و دوباره بمب اتم و بیانیه‌های تند و تیز دفتر سیاسی حزب همیشه حاکم، برای له کردن یکی و جنگیدن با دیگری جای همه چیز را گرفت. جون، روزنامه‌نگار اهل کره جنوبی به رادیو فردا می‌گوید: هیچ کس مردم کره شمالی را به یاد نخواهد آورد. نمی‌توان مردمی را به یاد آورد که کسی آنها را ندیده است و نمی‌شناسد. حتی ما در فاصله نه چندان دور هم آنها را گاهی از یاد می‌بریم. این روزنامه‌نگار میان‌سال که کوله‌بار سفر را بسته و چندی است از کشوری به کشور دیگری می‌رود می‌گوید: زمانی می‌خواستم نویسنده بشوم. تخیلم برای این چیزها خوب کار می‌کند. یکی دو تا چیز کوچک هم نوشتم اما وقتی در همین کشورهای اطراف، از یکی به دیگری رفتم، دیدم مردم، خودشان قصه‌هایی دارند که از خیالات و رویاهای من خیلی بهتر و جذاب‌تر است. اما چند نفر قصه یک شهروند کره شمالی را شنیده‌اند که از زندگی واقعی خود بگوید؟ فرصتی که جام جهانی ایجاد کرد تا «خلق کره» را جور دیگری ببینیم، کوتاه بود و آن هم در میان انواع شایعات و خبرها و بازی‌های تبلیغاتی و طعنه‌های مفسران ورزشی گم شد و دوباره کسی درنگی نکرد تا از مردم کره شمالی بگوید نه از «خلق» صاحب بمب اتم. پرتغال هفت گل به دروازه این سرزمین دور دست زد، ساحل عاج سه گل و برزیل دو گل. با این همه به جز ساحل عاج این تنها کره شمالی است که به برزیل گل زده است؛ همین. مابقی را نخواهیم دید اگر هم بشنویم که بازیکنان تیم پس از بازگشت با چه روبه‌رو خواهند شد، به سختی می‌توانیم واقعیت را از شایعه جدا کنیم. امپراتور تنهای «خلق کره»، آن قدر کارهای عجیب و غریب کرده است که هر چه در غرب بگویند، باورش آسان است. اما از اینها گذشته، تازه‌ترین خبرهای رسمی یکی تصمیم پیونگ یانگ برای گسترش زرادخانه اتمی خود است و دیگری تشکیل جلسه برای یافتن جانشین کیم جونگ ایل. خبرهای مهم قبلی هم یا موضوع غرق شدن کشتی کره جنوبی که در آن همسایه شمالی مقصر شناخته شد پیوند خورده است. باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از کشورهای جهان خواسته است تا در کنار کره جنوبی قرار گیرند و به این وسیله «پیامی روشن» برای پیونگ یانگ ارسال کنند. اوباما در جمع سران کشورهای جی ۲۰ گفت نباید از رفتار کره شمالی ترسید. به هر حال هر کسی با وجود تمام نگرانی‌ها از وضعیت پیچیده شرق آسیا کم‌تر دلمشغولی این را دارد که رهبران کره شمالی به یک جنگ اتمی روی بیاورند. کشور فوق‌العاده فقیر کره شمالی که سال‌هاست با انواع تحریم‌ها روبه‌روست، در نهایت ممکن است به همسایه جنوبی خود حمله کند. البته هر دو کشور درست پس از شصت سال از آغاز جنگ دو کره در در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۰، هنوز در وضعیت آتش‌بس قرار دارند و قرارداد صلحی هم بینشان بسته نشده است. همه‌جا سرباز، همه چیز زیر نگاه سربازان؛ این تصویری است که در کنار عکس کیم جونگ ایل در انواع و اقسام مراسم بیش از هر تصویر دیگری برای خارجی‌های منتشر می‌شود. با این همه وضعیت زندگی مردم این کشور کم‌تر از هر چیز دیگر توجهات را به خود جلب کرده است. شاید بیش از هر چیز به این خاطر که کره شمالی یک خطر اتمی محسوب می‌شود. نتیجه انواع تحریم‌ها نیز نه تنها به تغییر رفتار رژیم سیاسی در پیونگ یانگ نیانجامیده، بلکه سران این کشور در نهایت تصمیم گرفتند به کل سرزمین خود را از دنیای بیرونی جدا کنند. تولید داخلی مواد غذایی در این کشور، آن طور که گزارش سازمان اقتصاد روستایی کره مستقر در سئول اعلام کرده است، بیش از یک میلیون تن کم‌تر از مصرف آن است و در نهایت مردم آن برای زیستن محتاج کمک‌های خارجی هستند که عمدتا از طریق همسایه‌اش جمهوری خلق چین برطرف می‌شود. ایالات متحده نیز طی سال‌های میانی سده بیست و یکم بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن مواد غذایی برای کمک به این کشور فرستاد که از جمله در برابر آن کره شمالی متعهد شد دست از گسترش برنامه اتمی خود بکشد. این موضوع البته چندان به درزا نکشید. در کنار این‌ها وضعیت عمومی حقوق بشر نیز بر نگرانی مدافعان آن افزوده است. به ویژه که اخبار و گزارش‌ها در این مورد تقریباً هرگز از مرزهای آن نمی‌گذرند. کره شمالی دارای اردوگاه‌های کار اجباری است که مقصد نهایی معترضان سیاسی است. در گزارشی از کمیته بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکا آمده است که نزدیک به یک درصد جمعیت کره شمالی در این اردوگاه‌ها نگه‌داری می‌شوند. بر اساس قاعده پاسخ‌گویی جمعی، اعضای خانواه کسی که در این کشور مقصر شناخته شوند نیز ممکن است سر از این اردوگاه‌ها درآورند. گزراش‌های گردآوری شده در ایالات متحده نشان می‌دهند که چنین افرادی باید غذای خود را تامین کنند، حق ازدواج ندارند و از دنیان بیرون به طور کلی دور نگه داشته می‌شوند. کره شمای هم به جام جهانی آمد و رفت. همین. (در تصویر: جی یون‌نام) تعداد دقیق اعدام شدگان در این کشور نیز روشن نیست. برخی حتی از اعدام شدن نزدیک به ۱۵ درصد کل جمعیت فعلی طی سال‌های حکومت خانواده کیم می‌گویند. دلیل اعدام‌ها هر چیزی می‌تواند باشد. سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در سال ۲۰۰۸ روایت عجیب اعدام شدن رئیس یک کارخانه را چنین تعریف می‌کند: رئیس کارخانه‌ای در شهرستانی در پیونگان به دلیل ۱۳ بار تماس تلفنی با خارج از کشور به اعدام محکوم شد و در ورزشگاهی در برابر ۱۵۰ هزار تماشاچی اعدام شد. البته هر کسی که اندکی را در کشورهای شبیه کره شمالی گذرانده باشد به راحتی حدس می‌زند این جمعیت انبوه چگونه گرداوری شده‌اند. آسوشیتد پرس نیز در سال ۲۰۰۶ گزارشی به نقل از دکتری از کره شمالی منتشر کرد که در آن کشور کودکانی که دچار ناتوانی‌های ذهنی هستند بالافاصله کشته می‌شوند و جسد آن‌ها هم سوزانده می‌شود. دزدیدن شهروندان خارجی در مرزهای آبی و خاکی این کشور با ژاپن و کره جنوبی نیز رخدادی است که بارها در مورد آن گزارش‌هایی منتشر شده است. ثابت کردن درستی یا نادرستی برخی از گزارش‌ها به دلیل قطع کامل ارتباط جمهوری خلق کره و جهان پیرامونش بسیار مشکل است با این همه نگاهی به آنچه در مهم‌ترین هم‌پیمان آن کشور یعنی چین رخ داده و گاه عیناً از کره شنیده شده است، بسیاری از آنها را باورپذیر می‌کند. ولی می‌توان تصور کرد که هیچ یک از این گزارش‌ها به اندازه یک بازی در جام جهانی بیننده نداشته است. اگر هم فرصتی بود تا بتوان نیم‌نگاهی به مردمی تنها رها شده در سرزمینی دوردست انداخت باز هم همان جام جهانی بود که این فرصت هم از دست رفت. احتمالاً خاطره کوچکی که می‌ماند همان هفت گلی است که از پرتغال خورد، تا همین هم خود بهانه‌ای شود برای خندیدن. باید امیدوار بود که بازیکنان و مربیان کره شمالی باقی زندگی را در آرامش بگذرانند و سرنوشت غم‌انگیزی در انتظارشان نباشد.
 


اظهارات اكبر هاشمى رفسنجانى در ديدار با خانواده هاى كشته شدگان بمبگذارى ۷ تير سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهورى اسلامى در شمارى از روزنامه هاى دوشنبه بازتاب گسترده اى داشته است.اظهارات اكبر هاشمى رفسنجانى در ديدار با خانواده هاى كشته شدگان بمبگذارى ۷ تير سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهورى اسلامى در شمارى از روزنامه هاى دوشنبه بازتاب گسترده اى داشته است. روزنامه تهران امروز نوشته كه رييس تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه «اكنون در شرايطى كه بيش از گذشته به وحدت نياز داريم، دست‌هايى مرئی و نامرئی بر طبل تفرقه و جدايى مى ‌كوبند» گفته است: فضاى حاكم بر كشور بازار آشفته اى است كه در آن «دشمنان دوست ‌نما در ما رخنه كرده‌اند و بر پنجره نگاه ما براى رويت دوردست‌ها گل گرفته‌اند، و روزمرگى ما را به اضطراب واداشته است.» به نوشته اين روزنامه، هاشمى رفسنجانى با اشاره به اينكه «انتقادها را برنمى ‌تابيم و نقشه‌هاى شوم دشمنان دوست‌ نما را در نمى ‌يابيم» و «نفاق را صداقت، توهين را صراحت، دروغ را درايت، تهمت را شجاعت و شعار را بصيرت مى‌دانيم.» آيت الله هاشمى رفسنجانى همچنين با انتقاد از تخريب «مراجع تقليد» از سوى هواداران دولت گفته است: «در شرايطى كه مشكلات گوناگون گريبان كشور را گرفته است اين نوع اقدامات نشان از بى ‌تدبيرى برخى مقدس‌ مآبان به ظاهر انقلابى مى ‌‌دهد.» روزنامه آرمان نيز تيتر اول خود را به اظهارات هاشمى رفسنجانى اختصاص داده و از قول او نوشته است: «مشفقانه ‌ترين انتقادها را بر نمى‌ تابيم و و نقشه ‌هاى شوم دشمنان دوست‌ نما را در نمى ‌يابيم.» روزنامه مردم سالارى نيز ضمن انتشار سخنان هاشمى رفسنجانى در ديدار با خانواده هاى كشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى خبر داده كه خانواده آيت الله محمد بهشتى امسال از برگزارى مراسم سالگرد وى در ۷ تيرماه خوددارى مى كنند. اين روزنامه نوشته كه خانواده آيت الله بهشتى در اطلاعيه اى به همين مناسبت تاكيد كرده اند كه «با توجه به جوانب گوناگون اين مجلس در سال جارى برگزار نخواهد شد.» روزنامه جمهورى اسلامى نيز همزمان گزارش داده كه «ستاد برگزارى مراسم هفتم تير بر خلاف رسم همه ساله، امسال براى خانواده‌هاى شهدا و جانبازان انفجار دفتر مركزى ديدار با آيت ‌الله هاشمى رفسنجانى را در برنامه قرار نداد» و اين خانواده ها «به طور خودجوش روز يك شنبه با آيت ‌الله هاشمى رفسنجانى ديدار كردند.» بسيارى از خانواده هاى كشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى در سال هاى اخير از سوى جناح حاكم تحت فشار قرار گرفته يا ترد شده اند. از جمله خانواده محمد منتظرى از زمان اوج گرفتن اختلاف آيت الله حسينعلى منتظرى با آيت الله خمينى در اواسط دهه ۶۰ مورد غضب مقامات حكومتى قرار داشته اند و خانواده آيت الله بهشتى نيز از سال گذشته و پس از آن كه فرزند وى عليرضا حسينى بهشتى به عنوان مشاور ارشد ميرحسين موسوى فعاليت كرد مورد غضب جناح حاكم قرار گرفتتند تا آنجا كه فرزند عليرضا بهشتى طى دو بار بازداشت ماه ها نيز زندانى شد. هشدار درباره تاخير و نحوه اجراى قانون حذف يارانه ها روزنامه همشهرى از هشدار نسبت به نحوه اجراى قانون حذف يارانه ها كه مقامات دولتى آن را «هدفمند كردن يارانه ها» مى نامند، خبر داده است. به گزارش اين روزنامه، «همزمان با مواضع متناقض مسئولان دولتى» درباره كم و كيف توزيع نقدى يارانه‌ها ، احمد توكلى و غلامرضا مصباحى‌مقدم دو چهره اصولگرا و اقتصاددان مجلس نسبت به پيامدهاى ترديد و تاخير دولت در اجراى اين طرح هشدار داده اند. احمد توكلى گفته است: «دولت ادعا مى‌كرد كه از ابتداى امسال براى اجراى كلان قانون هدفمندسازى يارانه‌ها آمادگى كامل دارد اما اخيرا معلوم شده است كه بسيارى از آيين‌نامه‌هاى اين قانون به‌تازگى به تصويب رسيده است.» وى همچنين با رد ادعاى مقامات دولتى مبنى بر اجراى آزمايشى طرح حذف يارانه ها در ۹ استان كشور، افزوده است: «دولت براى بخش حمايت از خانوارها دولت چند استان را به ‌طور آزمايشى انتخاب كرد كه در آنها هم تنها مردم حساب باز كرده‌اند و اين به معناى اجراى قانون كه بحث آن مطرح بود، نيست.» روزنامه همشهرى همزمان از قول غلامرضا مصباحى مقدم، رییس كميسيون طرح تحول اقتصادى مجلس هشتم، نوشته است: «اگر زمان اجراى قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را طولانى ‌تر كنيم، ركود اقتصادى استمرار مى ‌يابد و به جاى اينكه كشور از اجراى اين قانون منتفع ‌شود، به‌ شدت از آن متضرر خواهد شد.» روزنامه دنياى اقتصاد نيز خبر داده كه وزارت امور اقتصادى و دارايى با انتشار نظرسنجى از ۱۰۸۹ نفر بر خلاف اصرار پيشين دولت بر اجراى حذف يارانه ها، ادعا كرده است که ۵۵.۶ درصد از جمعيت مورد نظرخواهى «ضرورت اجراى طرح را كم ارزيابى كرده اند.» تداوم حملات روزنامه هاى حامى دولت عليه جنبش سبز و رهبران آن دو روزنامه رسالت و كيهان در شماره روز دوشنبه ۷ تير ۱۳۸۹ خود و با گذشت بيش از يك سال عمر جنبش سبز خواهان برخورد و مقابله با بدنه و رهبران اين جنبش شده اند. روزنامه رسالت از جنبش سبز و اعتراضات پس از انتخابات به عنوان «مواجهه جمهورى اسلامي با تجربه تلخ» نام برده و نوشته كه جنبش اعتراضى «لطمات فراوانى» به حكومت ايران وارد كرده است. اين روزنامه به «مراكز اصلى نظام اسلامى» توصيه كرده است: «ضمن فعال كردن مراكز تحقيقى بايد به فكر تدبير براى بعد از اين اعتراضات و جلوگيرى از تكرار آن بيفتند.» روزنامه رسالت با يادآورى استقرار حاكميت يكدست در كشور و اينكه در حال حاضر هر سه قوه «مجلس شوراى اسلامى، دولت و قوه قضائيه با مديريت اصولگرايى اداره مى شود» نوشته است: مردم بايد طعم مديريت اصولگرايى را بچشند و به همين دليل «كارآمدى در قواى سه گانه بايد از اولويت هاى راهبردى جريان اصولگرا قرار گيرد و بى توجهى به آن باعث نااميدى مردم از جريان حاكم و در نهايت روى آوردن به تفكرهاى ديگر است.» اين روزنامه راه اندازى اتاق هاى فكر، شبكه سازى و نهادسازى، در اختيار گرفتن و استفاده از «سازمان هاى غير دولتى از طريق وزارت كشور، وزارت ارشاد اسلامى، سازمان تبليغات اسلامى و وزارت علوم» ، «شكل گيرى احزاب و گروه هاى سياسى اصولگرا بيش از گذشته»، «بهره گيرى از رسانه هاى ديدارى، شنيدارى و تصويرى»، «تلاش براى ايجاد اعتماد و اعتبار در ميان اركان نظام اسلامى» و جلوگيرى از سياسى شدن اعتراضات اجتماعى و صنفى را به عنوان بخشى از اقداماتى نام برده كه جناح حاكم بايد از آن براى برخورد و مقابله با بدنه جنبش سبز استفاده كند. روزنامه كيهان نيز در سر مقاله شماره دوشنبه خود با عنوان «يوم الحساب» به مناسب هفته قوه قضائيه به بررسى نقش این قوه در سركوب اعتراضات يك سال اخير پرداخته و نوشته است: براى «بسيارى از متهمان حوادث پس از انتخابات احكام قطعى صادر شده» و جماعتى به اتهام «اقدام عليه امنيت ملى و فعاليت هاى تبليغى بر ضد نظام محاكمه و مجازات شده اند» و عده اى هم به «اتهام محاربه» محاكمه و مجازات شده يا در انتظار مجازات هستند. روزنامه كيهان با چنين توصيفى از نقش قوه قضائيه در سركوب اعتراضات يك سال اخير خواهان برخورد قضايى با رهبران جنبش اعتراضى پس از انتخابات شده و نوشته است: «على رغم همه اقدامات دستگاه قضا در خصوص فتنه سال گذشته، كماكان اين پرسش مهم و اساسى مطرح است كه چرا سران فتنه و مسببين اصلى فتنه به پاى ميز محاكمه كشانده نمى شوند؟» روزنامه كيهان خطاب به صادق لاريجانى، رييس قوه قضائيه، تاكيد كرده كه «شايسته نيست بيش از اين محاكمه و مجازات عاملين اصلى فتنه به تاخير بيفتد.» «رشد فعاليت‌هاى عمرانى منفى شد» روزنامه دنياى اقتصاد از «كاهش فعاليت‌هاى عمرانى» خبر داده و نوشته است: به دنبال كاهش فعاليت هاى عمرانى در كشور رسانه هاى حامى دولت «بحران جهانى اقتصاد و وقايع پس از انتخابات ۸۸» را عامل منفى شدن رشد فعاليت‌هاى عمرانى در ايران اعلام كرده اند. روزنامه همشهرى نيز گزارش داده كه «فاصله نرخ بيكارى بين استان‌ها به ۱۵درصد رسيده است.» اين روزنامه به استناد آمارهاى انتقاد برانگيز دولت نوشته است که فاصله بيكارى دو استان لرستان با نرخ بيكارى ۱۹.۵ درصد و خراسان شمالى با نرخ بيكارى ۴.۲ درصدى به بيش از ۱۵ درصد رسيده است. به نوشته همشهرى، «هم ‌اكنون ۱۴ استان كشور داراى نرخ بيكارى تك رقمى و ۱۶ استان ديگر داراى نرخ بيكارى ۲رقمى بيش از ۱۰ درصد هستند.» به نوشته اين روزنامه، بنابر آمارهاى دولتى تعداد بيكاران در كشور هم ‌اكنون حدود سه ميليون نفر و اين در حالى است كه سالانه يك ميليون نفر به بازار كار كشور وارد مى‌ شوند.
 


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه گفت، "وسواس زیادی" در مورد تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد. آقاى اوباما در پايان نشست سران كشورهاى گروه ۲۰ در یک كنفرانس خبرى افزود، تمركز وى بر آن است كه از موفقيت آميز بودن ماموريت در افغانستان اطمينان حاصل كند. رییس جمهوری آمریکا از استراتژی دولت خود در جنگ افغانستان دفاع کرد و گفت ایالات متحده «برای زمانی طولانی » از افغان ها حمایت خواهد کرد. باراک اوباما گفت چنانچه نیروهای القاعده بتوانند در افغانستان باقی بمانند، آمریکا از امنیت کمتری برخوردار خواهد بود.   
 


باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، از چين خواست به نقش كرۀ شمالى در حمله به يك ناو كرۀ جنوبى اعتراف كند. آقاى اوباما با انتقاد از موضع چين در اين ارتباط گفت، محدوديت ها در برخورد با يك كشور متحد و همسايه  را درك مى كند ولى اين موضوع با "بستن چشم ها بر مشكلات موجود" تفاوت دارد.  يك تحقيق بين المللى نشان داده است كه كرۀ شمالى نوزدهم فروردين ماه سال جارى با شليك يك اژدر يك كشتى كرۀ جنوبى را غرق كرده است. كرۀ شمالى دست داشتن در اين حمله را انكار كرده و چين نيز از محكوم كردن پيونگ يانگ به اين خاطر خوددارى كرده است.  
 


دیمیتری مدودیوف، رییس جمهوری روسیه، سخنان رییس سازمان سیا درباره برنامه هسته ای ایران را "نگران کننده" توصیف کرد. آقای مدودیوف گفت:«اینگونه اطلاعات همواره موجب ناراحتی می شود زیرا جامعۀ جهانی برنامۀ هسته ای ایران را شفاف تلقی نمی کند.» لئون پانِتا، رییس سازمان سی.آی.ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در مصاحبه ای با شبکه ای بی سی، گفته است، ایران می تواند ظرف دو سال دو بمب اتمی و سیستم پرتاب آن را تولید کند.  
 


دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یکشنبه، برای مذاکره با مقام های نظامی و اطلاعاتی اسراییل به این کشور سفر کرد. آقای مولن در اقامت کوتاه خود در تل‌آویو، از جمله با ارتشبد گابی اشکنازی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل و ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات ارتش این کشور، دیدار کرد. برنامه هسته‌ای ایران، حمایت سوریه از حزب الله لبنان و سست شدن همکاری‌های اسرائیل و ترکیه از جمله محور گفت و گوهای مقام های دو کشور اعلام شده است.  
 


در شروع نيمه دوم شليک ناگهانی، تماشايی و سنگين ته وز در دقيقه ۵۲ از هيچ، زيباترين گل جام جهانی تا اين روز را ساخت تا آررژانتين با صلابت گامی ديگر به سومين قهرمانی در جام جهانی نزديک شود. در يک ديدار تماشايی و پر افت و خيز، تيم ملی آرژانتين با دوگل کارلوس ته وز و يک گل گونزالو هيگوآيين سه بر يک بر تيم ملی مکزيک را شکست داد تا روز شنبه آينده در مرحله يکچهارم پايانی رو در روی آلمان بايستد. در اين مسابقه هم ليونل مسی همه کار کرد جز گلزنی! در نيمه نخست آرژانتين با دو گل متفاوت مکزيک را دو بر صفر پشت سر گذاشت. در دقيقه ۲۶ با هجوم ته وز به سوی اسکار پرز، دروازه بان مکزيک، توپ توسط دروازه بان به طور ناقص دفع شد و به سوی مسی برگشت، با ضربه کوتاه مسی بار ديگر توپ به دهانه دروازه مکزيک بازگشت و ضربه سر ته وز در حالتی مشکوک به آفسايد به گل نخست انجاميد. در پی اشتباه محض ريکاردو اوسوريو، مدافع ميانی تيم مکزيک در ارسال پاس ناقص به عقب، هيگوآيين در دقيقه ۳۳ گل دوم را وارد دروازه مکزيک کرد. در شروع نيمه دوم شليک ناگهانی، تماشايی و سنگين ته وز در دقيقه ۵۲ از هيچ، زيباترين گل جام جهانی تا اين روز را ساخت تا آررژانتين با صلابت گامی ديگر به سومين قهرمانی در جام جهانی نزديک شود. ته وز پس از به ثمر رساندن دومين گل خود در اين مسابقه، در دقيقه ۵۸ جايش را به ورون داد. ديه گو مارادونا در آفريقای جنوبی تيمی توفانی را به صحنه آورده است که تاکنون رقيبی بسيار جدی برای برزيل و ديگر مدعيان اروپايی نبوده است. در ادامه اين جام جهانی، توقف آرژانتين در برابر آلمان و يا حريفان بعدی حادثه بزرگ خواهد بود. مکزيک در حالی مغلوب بی چون و چرای تيم آشنايش در قاره آمريکا شد که در برابر حريف لحظه ای از تلاش برای گلزنی باز نايستاد و سرانجام خاويرهرناندر جوان در دقيقه ۷۱ با مهار زيبای توپ ارسالی از سوی مارتين دميچليس، مدافع يارگيرش را دور زد و پا به توپ وارد محوطه جريمه شد تا با شليک تماشايی پای چپ به سقف دروازه، آرژانتين را به قبول نخستين گل در اين جام جهانی وادار کند. مکزيک علاوه بر اين گل در شروع مسابقه هم توسط کارلوس سالسيدو يک توپ را از راه دور به ديرک افقی دروازه کوبيد و ضربه آندرس گوآردادو هم از کنار دروازه آرژانتين گذشت. ديدار آلمان با آرژانتين ديدار دو باره دو تيم پس از پيکار در مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی ۲۰۰۶ است.
 


اكبر هاشمى رفسنجانى، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، بار ديگر به انتقاد از شرايط سياسى حاکم بر ايران پرداخت و آن را «آشفته بازار» خواند. آقاى رفسنجانى در يادداشتى كه به مناسبت سالگرد انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى در روز هفتم تير ۱۳۶۰ در پايگاه اينترنتى شخصی وى منتشر شده، وضعيت سياسى امروز ايران را مشابه آن سال دانسته و از رخنه (به گفته او) "دشمنان دوست نما" در حکومت جمهوری اسلامی سخن گفته است. اكبر هاشمى رفسنجانى از يكسال پيش بارها از وضعيت سياسى فعلى ايران و حملات هواداران دولت به او و خانواده اش به شدت انتقاد كرده است.  
 


لئون پانِتا Leon Panetta، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی .آی. ای، می‌گوید گرچه تحریم‌های تازه حکومت ایران را  بسیار تضعیف می‌کند اما احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد ساخت. لئون پانِتا ، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای. بی . سی گفت به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون اورانیوم برای ساخت دو بمب اتمی دراختیار دارد. رئیس سی. آی.ای افزود: «طبق برآورد ما اگر ایرانی‌ها تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرند، احتمالا در عرض یک سال می توانند به بمب و احتمالا یک سال پس از آن هم به نوعی سامانه پرتاب، دست یابند.» آقای پانِتا در عین حال افزود، اسرائیل "به شدت" بر این باور است که ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی گرفته است اما مقام های این کشور به آمریکا برای استفاده از ابزار دیپلماتیک فرصت می دهند.  
 


پليس كانادا در دومين روز از نشست سران كشورهاى گروه ۲۰ برای متفرق کردن معترضان از گاز اشك آور استفاده کرد. روز یکشنبه چند صد نفر به سمت محل بازداشت موقت شماری از معترضان راه پيمايى كردند و پليس مجبور شد براى اولين بار در پر جمعيت ترين شهر كانادا اقدام به شليك گاز اشك آور كند. در این بین شمار بازداشت شدگان به حدود ۶۰۰ نفر رسيده است. اعتراض ها به نشست سران كشورهاى گروه ۲۰ از عصر روز شنبه آغاز شد و هنگامى به خشونت گراييد كه تعدادى از افراد هرج و مرج طلب از جمع آرام معترضان جدا شدند و دست به اعمال خشونت آمیز زدند.  
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته