حکم زندان همراه با تبعید شبنم مددزاده، نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت، به همراه برادرش فرزاد (هر دو به مدت ۵ سال) در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.
این فعال دانشجویی که از اول اسفند ۱۳۸۷ در زندان به سر میبرد، به همراه برادرش در دادگاه بدوی به مدت ۵ سال به زندان محکوم شده بودند.
این دو حکم، بدون اخذ دفاعیات و حضور وکیل مدافع در دادگاه تجدید نظر تایید شدهاند.
محمد اولیایی فرد، وکیل مدافع شبنم و فرزاد مددزاده که سعی در تبرئه موکلین خود داشت اکنون خود در بازداشت به سر میبرد.
به همین دلیل شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی موحدینیا با سلب حق داشتن وکیل از شبنم و فرزاد، روز گذشته حکم آنها را قطعی اعلام کرد.
گفته شده شبنم مددزاده برای پذیرفتن اتهام ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق «تحت شکنجه» بوده است.
منبع: رهانا
محمد نوریزاد در پنجمین نامهاش از زندان اوین به رهبر جمهوری اسلامی پیش از نماز جمعه چهاردهم خردادماه به وی هشدار داده است که «مواظب فتنه های واقعی باشد.»
در نامهی نوریزاد آمده است: «در این یک سال گذشته، آن چنان افراط گونه بر طبل فتنه و سران فتنه کوفتیم تا کودکان ما نیز به محض شنیدن آن، بدانند ما را جز از موسوی و خاتمی و کروبی، مقصودی نیست.»
آقای نوریزاد در این نامه «فتنه واقعی» را همان «پلیدی درهم فشردهای» میداند که «خسارت ستمهای یکسال گذشته را بر سر مردمان ما فرو آورده است.»
وی در ادامه با بیان اینکه «جنگ بین قدرت ودیعه مکرری است که در هیچ کجای تاریخ، بیمخاطب نبوده است» با مثالی از قبایل روستایی که پس از شکست، با «خانواده و نزدیکان خود از سر عصبانیت برخورد میکردند» برخورد با «سران فتنه» را برخوردی مشابه دانسته و گفته است: «سران فتنه کسانی هستند که ما با کتک زدن آنان، عصبیت ناشی از شکستهای پی در پی خود را تخلیه میکنیم و قدرت مخدوش خود به رخ میکشیم.»
نوریزاد خطاب به خامنهای افزوده: «قبول میفرمایید که ما و شما، در این آزمون سی ساله، کارنامه درخشانی از عمل به وعدههای اسلامی انقلاب نیاراستهایم.»
وی در ادامه افزوده است: «اگر که با خود صادق باشیم، صدای شکستن استخوانهای اقتدارمان را خواهیم شنید. متاسفانه آسیب و جراحتی که ما به اسلام و به گرایش دینی مردم وارد آوردهایم ، فرا تر از آسیب و جراحت همه طول تاریخ است.»
نوریزاد با اشاره به اینکه «سی سال بعد از انقلاب، اسلامی اختراعی تحویل مردمدادهایم» نوشته است: «ای کاش در همان ویرانه تاریخی خویش مانده بودیم اما در عوض: ادب داشتیم، خدا داشتیم. ای کاش مراجع تقلید ما و روحانیان ما میدانستند که محدوده آگاهی و دانش آنان، محدود به علومی است که ارتباط چندانی با حساسیتهای کشوری و جهانی ندارد. و میدانستند که جامعه، مردم، تاریخ و سنتهای الهی برای خود مختصات و قواعدی دارند و ورود نا آگاهانه به هر یک از این حوزهها و دخالت ناشیانه در سیر عالمانه آنها جامعه را به آشفتگی حتمی فرو میبرد.»
وی در ادامه به «فواید سران فتنه» اشاره میکند و مینویسد: «اگر سران فتنه نبودند، ما و شما باید هر روزه به مردم خود پاسخ میگفتیم که چرا سپاه، در روز روشن، سهام مخابرات را بالا کشید؟ وچرا سپاه ونیروی انتظامی، با واردات میلیاردها کالای قاچاق، همچنان سلحشور و غیور و مردمیاند؟»
آقای نوریزاد در نامهی خود همچنین به انتقاد از «طرح مبارزه با بدحجابی» و «رفتار ماموران وزارت اطلاعات با زندانیان» پرداخته است.
وی در پایان نوشته است: «شما را به خدا، رهبر گرامی، مراقب فتنهها باشید. فتنههایی که بانیان آن، فراتر از سران فتنه، در اطراف شما آرایش یافتهاند و ادعای دوستی غلیظ میکنند. فتنه را در تحرک قدرتی بکاوید که در سایه است. قدرتی که هرگز مطیع شما نیست وبرای خود قرار و مداری دارد.»
منبع: ندای سبز آزادی
۷۲ فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر در بیانیهای حمله اخیر اسرائیل به کشتی حامل کمکهای امدادی را محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است: «حملهی اخیر ارتش اسرائیل به کشتیهای امدادی که حامل مواد غذایی و درمانی برای مردم ستمدیده ی غزه بوده اند، و کشتار بیرحمانهی چند تن از سرنشینان صلح طلب و غیر نظامی در آب های بین المللی، بار دیگر سرشت ستیزه گر اشغالگران سرزمین های فلسطینی را به روشنی تمام نزد مردم جهان آشکار ساخت.»
فعالان سیاسی افزودهاند: «جنبش سبز مردم ایران به اقتضای آزادیخواهی و احترام به حقوق اساسی همهی مردم با نهضتهای رهایی بخش سرتاسر جهان، به خصوص با حرکت آزادی جویانهی فلسطین همراه و همقدم است، و خشونتورزی رژیم اشغالگر اسرائیل را با سرکوبگریهای رژیم حاکم بر ایران مشابه مییابد، و هر دو نظام ستم پیشه را تقبیح میکند.»
به گفتهی امضا کنندگان این نامه «هر دو رژیم در به گلوله بستن مردم صلح طلب تردید به خود راه نمیدهند و از خشنترین روشها برای نابودی انسانهای آزادیخواه استفاده میکنند. هر دو حکومت در پایمال کردن آرای حقیقی شهروندان و بیاعتنایی به داوری جامعهی جهانی گوی سبقت از یکدیگر میربایند.»
فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در پایان این بیانیه تاکید کردهاند: «ما امضا کنندگان این نامه به عنوان جز کوچکی از جنبش سبز مردم ایران، جنگبارگی رژیم اسرائیل و قساوت ارتش آن را محکوم میکنیم، و تلاش مردم ایران برای احقاق آزادیهای مدنی را دوشادوش مقاومت تحسین برانگیز آزادی خواهانه و دموکراسی خواهانه و مبارزه ی دلیرانهی ملت فلسطین علیه اشغال سرزمین خود پی میگیریم.»
شهرنوش پارسیپور، رامین جهانبگلو، فاطمه حقیقتجو، فرج سرکوهی، حمید دباشی، اکبر گنجی، عبدی کلانتری، محمدرضا نیکفر، ابراهیم نبوی و محسن نامجو از امضا کنندگان این نامه هستند.
منبع: عصر نو
جعفر پناهی تنها پنج روز پس از آزادی از زندان به شبکه فرانسوی-آلمانی «آرته» گفت که «گاهی در ایران فکر فیلم ساختن میتواند جرم به شمار رود و برای زندان رفتن کافی باشد.»
وی گفت: «من فقط زمانی که فیلم میسازم زنده هستم. اما اکنون مجبورم در رویاهایم و گاهی در فکرم فیلم بسازم.»
این گفتوگوی پنج دقیقهای همراه با نمایش فیلم «آفساید»، اثر مشهور این سینماگر در روز ۱۲ خرداد از این شبکه پخش شد.
جعفر پناهی روز چهارم خرداد پس از سه ماه بازداش و در پی اعتصاب غذا و موج اعتراض جهانی، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر ماه فرودین بازداشت جعفر پناهی را مربوط به تهیه «فیلمی علیه حکومت و درباره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری» و اعتراضات گسترده بعد از اعلام پیروزی محمود احمدینژاد در خرداد سال 88 دانست؛ اتهامی که خودش آن را رد میکند.
منبع: مردمک
پیشینه خبر:
جعفر پناهی با تودیع وثیقه آزاد شد
رابرت ردفورد، شیرین نشاط و ۴۰ سينماگر جهان خواستار آزادی پناهی شدند
آیتالله اسدالله بیات زنجانی میگوید شرایط برای هجرت مراجع تقلید مناسب نیست و آنها باید در کنار مردم ایستاده و با انحرافها مقابله کنند.
آقای بیات زنجانی گفته است که در شرایط کنونی «جای مقاومت و ایستادگی علما در کنار مردمی است که مظاهر مقاومتاند و در موقعیت کنونی باید النّصیحة لائمة المسلمین را به عنوان یک اصل جدی گرفت.»
این مرجع تقلید افزوده است: «بنده تنها نگذاشتن این ملت در برابر انحرافات، ستمها و اجحافها را تکلیف شرعی میدانم.»
اظهارات آیتالله بیات زنجانی یک هفته پس از آنکه عبدالکریم سروش در نامهای از مراجع تقلید و روحانیون خواست در اعتراض به سرکوب خشونتبار مردم هجرت کنند، ایراد میشود.
آقای سروش در نامه خود نوشته بود مراجع تقلید اگر توان مخالفت با اقدامات جمهوری اسلامی را ندارند، مهاجرت کنند.
آقای بیات زنجانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که «فاصله گرفتن از حکومت علوی و در عین حال توجیه اعمال بنام و سیره آن بزرگان در اعمال بسیاری از دولتمردان مشخص است.»
وی همچنین از دخالت نظامیان در امور سیاسی کشور انتقاد کرد و خواستار شناسایی و مجازات کسانی شد که دستشان به خون مردم آلوده شده است.
منبع: وبسایت جرس
پیشینه
سروش: مراجع اگر یارای مخالفت ندارند مهاجرت کنند
موسی قربانی نماینده مجلس میگوید زنان ایرانی اگر مانند زنان کشورهای عربی بتوانند ازدواج مجدد را بپذیرند، بسیار بهتر از این است که مردان بخواهند ازدواج موقت داشته باشند.
آقای قربانی گفته که ازدواج موقت میتواند در جهت جلوگیری از فساد موثرعمل کند، اما یک نسخه یکنواخت و فراگیر نیست.
این نماینده روحانی مجلس افزوده که «در شرایط فعلی، اگر هر مردی بخواهد ازدواج مجدد داشته باشد، به آسانی میتواند این کار را انجام دهد. نه اینکه مجاز باشد بلکه تواناییاش را دارد.»
آقای قربانی اظهار داشته «در شرایطی که ضابطهای در کشور در رابطه با ازدواج مجدد نداریم، مردها راحتتر به خواسته خود میرسند. پس باید تلاش کنیم ازدواج مجدد ضابطهمند شود.»
وی در عین حال گفته که «ما هرگز مردان را تشویق نمیکنیم که به سراغ ازدواج موقت بروند و معتقدیم که ازدواج موقت در جهت تحکیم بنیان خانواده نیست و این احتمال وجود دارد که ازدواج موقت به بنیان خانواده لطمه بزند.»
آقای قربانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته که در عربستان کارمند زن وجود ندارد و اگر «فقط همین مساله را در ایران عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود.»
به گفته این نماینده مجلس «زنها در خانه کار میکنند و میتوانند در ازای کار خود از شوهرشان پول طلب کنند، اما این کار را نمیکنند.»
منبع: ایلنا و آفتاب
اکبر گنجی
روزآنلاین
این انتظار که مهندس موسوی و مهدی کروبی از آیت الله خمینی انتقاد کنند، از نظر سیاسی نادرست است و هیچ کمکی به گذار به دموکراسی نمی کند.
اولا: این دو حق دارند مدافع او باشند و او را فردی بدانند که با ولی فقیه بعدی از زمین تا آسمان فاصله داشت و دارد.
ثانیاً: ولی فقیه و مریدانش از هر حربه ای برای زدن این دو استفاده می کنند. تمام کوشش آنها این است که موسوی و کروبی را ضد آیت الله خمینی، ضد انقلاب، ضد جمهوری اسلامی و ضد اسلام نشان دهند. فشار وارد آوردن بر این دو برای دوری از اسلام و آیت الله خمینی، درست همان فشاری است که آیت الله خامنه ای و مدافعان سلطانیسم بر آنها می آورند. باید اجازه داد تا آنها همانگونه که درست می دانند، به مبارزه ادامه دهند.
مهم این است که آنچه آنها می خواهند و می کنند؛ چیزی است که راه به دموکراسی و آزادی و حقوق بشر می دهد. پذیرش فرایند دموکراتیزه کردن ساختار سیاسی و کل جامعه همان و، زوال سلطانیسم و ولایت فقیه و حکومت دینی همان. مهندس موسوی در گفت و گویی که به همین منظور کرده، گفته است:
"بنده در همان ابتدای شکل گیری راه سبز امید به صراحت خود را یک همراه جنبش معرفی کردم. برای آنکه به صراحت اعتقادات خود را بیان کنم همانطور که جزو ویژ گی های این جنبش بیان صریح و صادقانه اندیشه ها است، ما از تعامل اندیشه ها ضرر نمی کنیم. ولی از پنهان کردن هویت خود در میان جمعی که خواستار صداقت است، قطعا ضرر می کنیم. یادمان باشد که شاید بهترین پوستر جنبش سبز "دروغ ممنوع است" بود. این چه انتظاری است که بنده یک تجربه ی ۱۰ ساله و پر از رویدادهای گونان گون را نادیده بگیرم. نه من بلکه تعداد کثیری از ملت ما هزاران خاطره ازایشان دارند و تاثیرگرفته از دوران امام هستند و حاضر نیستند در مقابل تحریف ها و بی انصافی ها رضایت بدهند. آیا صرف نظر کردن از این سرمایه عظیم اجتماعی درست است؟ آیا این همان چیزی نیست که زندانبانان از ما می خواهند".
حق با مهندس موسوی است که از صراحت و صداقت و بیان آزاد دیدگاه های متفاوت دفاع می کند و آن را به سود جنبش به شمار می آورد. به همین دلیل به کوتاهی تمام، دیدگاه خود را بیان خواهم کرد:
دفاع از آیت الله خمینی و خود را پیرو او معرفی کردن از نظر تاکتیکی و استراتژیک نادرست است. به محض آنکه مدعای "پیروی از امام راحل" طرح گردد، بخش سرکوب و بخش ایدئولوژیک سلطان این مدعا را مطرح خواهد ساخت که آیت الله خمینی گفته است: "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند"، یا بر حمایت آیت الله خمینی از آیت الله خامنه ای برای رهبری سخن خواهند گفت، یا از این که او فتوا صادر کرد که برای حفظ نظام همه ی احکام اولیه ی اسلام را می توان تعطیل کرد، چه رسد به بقیه ی امور را.
آیت الله خمینی که حفظ نظام را مهم تر از کلیه ی احکام شرعی به شمار می آورد و آن را تئوریزه کرد، برای حفظ نظام هر عملی را مجاز می دانست. مگر در تابستان 1367 چند هزار زندانی سیاسی به حکم او قتل عام نشدند؟ سرسپردگی به آیت الله خامنه ای با سرسپردگی به آیت الله خمینی تفاوتی ندارد، هر دو مصداقی از نظام سلطانی را به نمایش گذارده و می گذارند.
موسوی و کروبی و خاتمی و دیگر رهبران میانی جنبش ؛ نمی توانند بخشی از اقشار جامعه را که مرید رهبر و پیرو اسلام فقاهتی بنیادگرایانه اند، جذب کنند. جنبش سبز فقط می تواند اقشار مخالف و بی طرف ها را جذب و سازماندهی کند. البته روشن است که پایگاه اجتماعی سلطان و سلطانیسم کمتر از ده درصد است و آنچه آنان را سرپا نگاه داشته، دلارهای نفتی و دستگاه گسترده ی سرکوب است، نه مشروعیت نظام یا رهبری.
روابط عمومی فرودگاه «امام خمینی» در اطلاعیهای اعلام کرد بیش از ۴۹ هزار اتوبوس شرکت کنندگان در مراسم ۱۴ خرداد را جابجا میکنند.
در این اطلاعیه آمده که این اتوبوسها وظیفه انتقال ۷۶۰ هزار نفر از شهرستانها و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از تهران به آرامگاه آیتالله خمینی را بر عهده دارند.
فرماندهان سپاه اعلام کردهاند که بیش از دو میلیون نفر در این مراسم شرکت خواهند داشت.
مراسم سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی امسال با دخالت مستقیم نیروهای نظامی برگزار میشود به طوری که بیش از سه هزار نیروی بسیج وظیفه امنیت آن را بر عهده دارند.
نهادهای دولتی و نظامی از ماهها قبل تلاش گستردهای برای اجرای این مراسم آغاز کردهاند.
آنها همچون مراسم ۲۲ بهمن سال گذشته تلاش میکنند هواداران به آقای خامنهای و احمدینژاد را از سراسر کشور در آرامگاه خمینی گردهم آوردند تا اعتراضهای یک سال اخیر را پایان یافته اعلام کنند.
در مقابل میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز و هشت حزب و گروه اصلاحطلب در نامههای جداگانهای خواستار صدور مجوز برای راهپیمایی در ۲۲ خرداد شدهاند.
منبع: فارس
هشت حزب و گروه اصلاحطلب خواستار صدور مجوز راهپيمايی در سالگرد انتخابات رياستجمهوری ۲۲ خرداد شدند.
این درخواست چند روز پس از آنکه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز از استانداری تهران خواستند تا مجوز راهپیمایی در این روز را صادر کند، مطرح شده است.
این هشت حزب و گروه نیز در نامه مشترکی به وزارت کشور از مقامهای این وزارتخانه خواستهاند به استناد اصل ۲۷ قانون اساسی به آنها مجوز راهپیمایی بدهد.
مجمع نمايندگان ادوار مجلس، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، مجمع نيروهای خط امام، حزب اراده ملت، جبهه مشارکت ايران اسلامی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ايران، انجمن روزنامهنگاران زن و مجمع دانش آموختگان ايران اسلامی این نامه را امضا کردهاند.
نسخهای از اين نامه نيز به فرمانداری تهران ارسال شده اما مسئولان فرمانداری از قبول اين درخواست خودداری کردهاند.
منبع: کلمه
پیشینه
موسوی و کروبی برای ۲۲ خرداد تقاضای مجوز راهپیمایی کردند
دادستان تهران پس از موافقت آیتالله خامنهای با عفو و تخفیف مجازات ۸۱ تن از بازداشتشدگان حوادث اخیر دستور آزادی آنها را صادر کرد.
صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، در نامهای خطاب به خامنهای این درخواست بازداشتشدگان را مطرح کرده بود که با موافقت وی همراه شده است.
آقای لاریجانی در نامه خود نوشته که این افراد «واجد شرایط لازم جهت برخورداری از عفو و یا تخفیف مجازات» تشخیص داده شدهاند.
عباس جعفری دولتآبادی دادستان تهران نیز پس از موافقت آقای خامنهای به مسئولان زندان دستور داده که این افراد را شامگاه چهارشنبه آزاد کنند.
تاکنون هویت هیچیک از این افرادی که مورد عفو قرار گرفتهاند منتشر نشده است.
این برای نخستینبار پس از آغاز اعتراضها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته است که رهبر جمهوری اسلامی دستور عفو گروهی از بازداشتشدگان این اعتراضها را میدهد.
در جریان اعتراضها به نتیجه انتخابات دستکم چهار هزار نفر دستگیر شدند که گروهی از فعالان سیاسی-مدنی و رسانهای همچنان در زندان بهسر میبرند.
پیشتر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از ارسال «فهرست نادمان جرایم امنیتی بعد از انتخابات که درخواست عفو کردهاند» برای آقای خامنهای خبر داده بود.
منبع: ایرنا و (+)
پیشینه
«نادمان جرایم امنیتی پس از انتخابات عفو میشوند»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر