-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 04/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



یکی از مخاطبان کلمه با ارسال یادداشتی، به اظهارات اخیر محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس درباره بازداشت خانگی میرحسین موسوی پاسخ داده است. آقای باهنر روز دوشنبه در یک سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت، به نکاتی اشاره کرده بود که چند مورد قابل توجه آن در همین یادداشت آمده است:

 

مدیران سایت محترم کلمه، سلام

دیروز که داشتم خبرها را می خواندم، به چشمم خورد که جناب آقای باهنر افاضاتی فرموده اند درباره حصر مهندس موسوی و نظر آقای خامنه ای و عربده کشی های حسینیان و غیره. از شما عزیزان سایت کلمه می خواهم این چند کلمه را به نقل از یک مسلمان دلسوخته کشور و پیرو امام خمینی در جواب ایشان منتشر کند.

اول باید از صداقت آقای باهنر تشکر کنم که اولین بار به عنوان یک مسئول رسمی در جمهوری اسلامی اعتراف کرده اند مهندس موسوی در حصر و بلکه بازداشت خانگی است. برای مدعیان مدیریت دنیا و تصدی امور مسلمین جهان خیلی زشت بود که جرات نداشته باشند مسئولیت کار خودشان را بپذیرند و رسما اعلام کنند که نخست وزیر و رئیس مجلس سالیان گذشته در آزادترین مملکت دنیا زندانی اند. به هرحال این صداقت حتی اگر به خاطر نزدیک شدن انتخابات دور دوم و با هدف کمی سر و صدای بیشتر و چند رای بیشتر باشد، جای تقدیر دارد.

باز هم باید از صداقت ایشان تشکر کنم که اعتراف کرده اند یک هفته بعد از انتخابات به همراه دوستان اصولگرایشان به سراغ میرحسین موسوی رفته اند تا تهدیدش کنند. عین حرف آقای باهنر به شکلی که در رسانه ها آمده، این است: “من در دیداری که با عده‌ای دیگر از دوستان یک هفته بعد از انتخابات به نزد موسوی رفته بودیم، به وی گفتم هر نظامی اپوزیسیون لازم دارد اما باید داخل نظام باشد و تو اگر حزب اپوزیسیون داخل نظام تشکیل دهی، من از تشکیل حزبت دفاع می‌کنم اما مسلماً من هرگز نمی‌توانم در حزبی که موسوی یا خاتمی راه بیندازند، حضور داشته باشم، ولی اگر بخواهی اپوزیسیون خارج نظام باشی، به تو هشدار می‌دهم که این راه همه چیز دارد، ازجمله زندان، تبعید، اعدام و …”

جا دارد از آقای نایب رئیس مجلس بپرسیم چطور و به چه پشتوانه ای به این راحتی یک هفته بعد از انتخابات، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با (طبق ادعای حکومت) ۱۳ میلیون رای را به زندان و تبعید و اعدام محکوم کرده اند؟ و چقدر مهندس موسوی با اغماض و بزرگواری برخورد کرد که تا روز حصر هم صحبتی از این تهدید و رفتار توهین آمیز شما نکرد؟ واقعا جمهوری اسلامی اینقدر بی صاحب شده که چند مسئول مملکتی در روز روشن عضو مجمع تشخیص و نامزد ریاست جمهوری اش را اینطور راحت تهدید به اعدام و تبعید می کنند؟ یا خاک امام اینقدر سرد شده که نخست وزیر محبوبش در نظام امام باید به اعدام تهدید شود؟

آقای باهنر دیروز در سخنرانش اش گفته “آخرین فردی که در این مملکت به بازداشت خانگی مهندس موسوی راضی شد، رهبر معظم انقلاب بود” و نیز لو داده که این آقای قاتل یا به قول خودشان قاضی، دو هفته بعد از انتخابات ۸۸ گفته است: “آقای حسینیان دو هفته بعد از ۲۲خرداد در مجلس گفتند این سه نفر را به من بدهید تا اعدامشان ‌کنم و غائله بخوابد.”

آقای باهنر. باز صد رحمت به صداقت شما، اگرچه به شدت بوی سیاست می دهد. نیاز به گفتن شما نبود و همه می دانستند که مهندس موسوی با نظر رهبری حصر شده است. باز نیاز به گفتن شما نبود و آقای حسینیان خودش سالهای قبل اعتراف کرده بود که “والا ما خودمان یک زمان قاتل بودیم.” البته بعدا گفتند که گفته بودیم قاضی بودیم، و با این توضیحی که داده بودید چندان فرقی هم نمی کند.

یک بار دیگر بخوانیم: “این سه نفر را به من بدهید تا اعدامشان ‌کنم و غائله بخوابد.” این است عدالت آقای قاضی که خودش می گوید قاتل نگفتم و نیستم! همین هم بوده که تا حالا یکی از شما مسئولان جسارت و شرافت را به هم نیامیخته اید تا بگویید بالاخره چند نفر را در حوادث بعد از انتخابات کشته اید. کشته اید هم نه، بگویید زیردستان متخلفتان، همان ماموران خودسر که شاید سرنخشان هم به موساد و سیا برسد، چند نفر را روانه قبرستان کرده اند. بگویید این تخلفاتی که آقای رفیق دوست چند روز قبل گفته بود و ماموران خاطی که با آنها برخورد شده و … چند نفر کشته و چند مجروح و آسیب دیده داشت و نظام با بازماندگان آنها چه کرد.

از آقای حسینیان که یار غار سعید اسلامی است و او را شهید می داند، انتظاری نیست. شما که مثل ایشان قاضی و قاتل نبوده اید. حداکثر خلافتان حیف میل بودجه مملکت و تصویب قوانین غلط و زیان آور و سوء استفاده های سیاسی بوده، اما ان شاء الله دستتان به خون آلوده نیست. شما بگویید که سرکوبی آنچه فتنه می نامید، چقدر قربانی داد و به دستور چه کسی و با عاملیت چه کسانی انجام شد، و بگویید که لااقل برای دلجویی از این مظلومان چه کرده اید.

بله آقای باهنر! باید هم شما بگویید موسوی به درد مملکت داری نمی خورد. با این شکل مملکت داری امثال شما که ثمره اش جز گرانی و بی اخلاقی و اسراف و فساد و اعتیاد و … نبوده. جالب است که خودتان هم خوب به شیوه اداره مملکت اعتراف کرده اید: “در آن دوران بسیار فشار می‌آوردند که سران فتنه را بگیرند و زندانی کنند و به حدی این فشارها زیاد بود که آیت‌الله لاریجانی آمدند و گفتند من خودم موافقم اما بالاتری‌ها باید موافق باشند. من به حسینیان گفتم تو که می‌دانی بالاتری‌ها موافق نیستند، چرا فشار می‌آوری که وی گفت باید آنقدر فشار بیاوریم تا همه موافقت کنند.”

در این حاکمیت پر از فشار شما، حضرت آقای باهنر! اینطور که خودتان گفته اید، این جماعتی که شما می خواهید از آنها ابراز برائت کنید تا بلکه چند رای بیشتر بیاورید، دارند به رهبر مملکت هم فشار می آورند و همیشه هم کار خودشان را پیش می برند. نامه دکتر ابراهیم یزدی به آقای حجتی کرمانی را بخوانید، مگر او چه چیزی گفته است؟ مگر آن هفت دلاور که از سردار مشفق شکایت کردند و الان اکثرا تاوانش را در زندان پس می دهند، جز این می گفتند؟ مگر خیل عظیم دلسوزان ایران و اسلام در این سه سال چیزی غیر از این گفته اند؟ مگر کودتا جز همین کاری است که جریان مصباح در حال انجام آن بوده اند و هستند؟

هفت- هشت سال حاکمیت جناح شما تحت منویات رهبری، نتیجه اش شده است این که حسینیان و بقیه دوستان احمدی نژاد مدام فشار می آورند و مدام جلو می آیند، تا جمهوری اسلامی را از ریشه نابود هم نکنند ول کن قضیه نیستند. نمی خواهید به خودتان بیایید آقای باهنر؟! نمی خواهید به رهبری که به قول شما آخرین نفر بوده که قانع شده، بگویید که آقا! این خط دار و دسته حسینیان است و شما دارید در همان سرازیری که جریان مصباح و احمدی نژاد طراحی کرده اند می روید به سمت سقوط ….

عذر می خواهم از عزیزان کلمه و یاوران گمنام عزیز محصور ما. سفره دلی باز شده بود و این شد. به قول مولا: “تلک شقشقه هدرت ثم قرت”. بهتر است مثل میرحسین بزرگوار، ما هم صبر پیشه کنیم.

شما هم از تصدیع ببخشید آقای باهنر. قصد مزاحمت نیود. به حکومت داری تان مشغول باشید!


 


شبکه‌ تلویزیونی «الاخباریه» وابسته به دولت سوریه، از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در در نزدیکی ساختمان رایزنی ایران مرکز دمشق خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این شبکه تلویزیونی دولتی اعلام کرد که انفجار در منطقه «المرجه» در مرکز دمشق حداقل سه زخمی بر جای گذاشت.

این شبکه همچنین گزارش داد که این انفجار به چندین ساختمان در نزدیکی محل حادثه آسیب وارد کرد.

منطقه‌ای که انفجار در آن رخ داده است، ساختمان‌های تجاری را در برمی گیرد و خارج از بخش قدیمی دمشق است.


 


با نزدیک شدن به روز کارگر، دبیر اجرایی خانه کارگر مهاباد گفت: فرمانداری مهاباد مانع برگزاری برنامه‌های روز کارگر توسط خانه کارگر شد.

طی چهار سال گذشته دولت مانع از برگزاری مراسم روز کارگر شده است.

سعید مصطفی‌نژاد در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه پس از انقلاب متولی اجرای برنامه‌های هفته کارگر، کارگران بوده‌اند تصریح کرد: فرماندار مهاباد مدعی است اجرای برنامه‌های هفته کارگر بر عهده وزارت کار است.

او با بیان اینکه خانه کارگر مهاباد برای اجرای برنامه‌های هفته کارگر درخواستی را به فرمانداری ارسال کرده است عنوان کرد: متاسفانه فرمانداری مهاباد با تقاضای کارگران و اجرای مراسم هفته کارگر موافقت نکرده است.

او گفت: کارگران مهاباد مراسم هفته کارگر را به صورت مجزا از اداره کار در خانه کارگر اجرا خواهند کرد.

به درخواست مجوز خانه کارگر هم هنوز پاسخی داده نشده است.


 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: استدعای ما از دولت این است که امسال دست به افزایش قیمت دست نزند و به قانون مصوب مجلس عمل کند.

وی با اشاره به اینکه حساسیت مجلس از این ناحیه است که قرار بود یارانه ها به صورت مساوی و عادلانه از ناحیه اصلاح قیمت ها باشد، تصریح کرد: مصوبه مجلس باید به صورت تدریجی و ظرف ۵ سال انجام می گرفت و نحوه توزیع آن بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز به همین منوال انجام می شد و بنا بود تنها از مابه التفاوت فروش منابع انرژی درآمد کسب و این درآمد را توزیع کند.

الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه امروز سه شنبه مجلس در جریان ‏بررسی اجرای فاز دوم ‏هدفمندی یارانه ها با حضور مسئولان اقتصادی دولت گفت: وقتی متوسط افزایش قیمت ها ۲۰ درصد باشد خانوار ۴۰ درصد قدرت خرید خود را از دست می دهد یعنی کل یارانه ای که دریافت می کنند از بعد مصرفی خارج می شود.

وی با اشاره به اینکه حساسیت مجلس از این ناحیه است که قرار بود یارانه ها به صورت مساوی و عادلانه از ناحیه اصلاح قیمت ها باشد، تصریح کرد: مصوبه مجلس باید به صورت تدریجی و ظرف ۵ سال انجام می گرفت و نحوه توزیع آن بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز به همین منوال انجام می شد و بنا بود تنها از مابه التفاوت فروش منابع انرژی درآمد کسب و این درآمد را توزیع کند.

نادران تصریح کرد: در این ناحیه چندین تخلف صورت گرفته و به همین دلیل افزایش قیمت داشته ایم و قانون افزایش تدریجی قیمت ها عمل نشده و دولت در واکنش به افزایش قیمت گاز و برق عقب نشینی کرده است.

وی همچنین ادامه داد: از سوی دیگر دولت از سرفصل هایی برداشت داشته که اجازه برداشت از آن سرفصل ها را نداشته است. به طور مثال از بانک مرکزی درآمدهای نفتی و سایر منابع که مجموعا بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد شده است.

به گفته نادران یکی از دلایل افزایش قیمت ها و فشار نقدینگی نیز همین توزیع پول توسط بانک مرکزی است که پایه پولی است و ۵ برابر نقدینگی در کشور ایجاد می کند.

به گزارش مهر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: دولت سرفصل هایی که اجازه برداشت در حوزه هدفمندی داشته جابجایی هایی را به تشخیص خود انجام داده است. بخش های تولیدی مورد حمایت قرار نمی گیرند. تخلف دیگر اینکه دولت باید حتی مبلغ اختصاصی به خانواده ها را در سرفصل های مختلف توزیع می کرد اگر بیمه بیکاری، تامین اجتماعی و حمایت های مالی دولت انجام می گرفت شاهد نابسامانی ها در این بخش ها نبودیم.

نادران با اشاره به اینکه دولت اجباری نداشت که یارانه را در همه دهک ها تقسیم کند، اظهار داشت: کمیسیون در ابتدا پیشنهاد داد یارانه ها برای ۵۰ درصد تصویب شود اما دولت اصرار کرد و این اختیار به دولت داده شد. دولت باید در این باره تصمیم می گرفت و نباید درآمدهای حاصل از هدفمندی را با پرداخت نقدی به دهک های بالا که ماهانه بیش از یک میلیون درآمد دارند توزیع می کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین بنابر گزارش نهادهای نظارتی این تخلف ها منجر به این شد که بنابر گزارش های رسمی دولت نرخ تورم شیب صعودی پیدا کرده و در شرایطی که در فصل های مختلف تغییراتی وجود داشته در ۳ ماهه اول هدفمندی یارانه ها مواجه با افزایش نرخ تورم در ۳ ماهه دوم نیز افزایش نرخ در ۳ ماهه سوم کاهش و در ۳ ماهه چهارم نیز افزایش داشته ایم. این حرکت نوسانی اکنون به یک حرکت یکنواخت صعودی مبدل شده که از آخر اسفند مرتبا سیر صعودی پیدا کرده است.


 


بدنبال عمل غیراخلاقی یکی از دیپلمات های ایرانی در برزیل، حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم گفت: وزیر امور خارجه باید به دلیل رفتار غیراخلاقی کاردار ایران در برزیل با آمدن به مجلس به نمایندگان پاسخ دهد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه گفته است دیپلمات خاطی برای توبیخ به کشور فراخوانده شده است.

به گزارش ایلنا، حسن نوروزی، گفت: وزیر امور خارجه مسوول اصلی رفتار غیراخلاقی کاردار ایران در برزیل است چرا که صالحی باید افرادی را به کارداری بگمارد که به موازین اخلاقی و دینی افزود: پایبند باشد ولی وی در این کار اهمال کرده است. وی در ادامه افزود: مسوولان دیپلماسی کشورمان باید رفتار اسلامی ایران را در دیگر کشور‌های دنیا به نمایش بگذارند، اما این‌گونه صحبت‌ها چهره اسلامی ایران را زیر سوال برده است. نوروزی در ادامه گفت: از زمانی که صالحی وزیر امور خارجه شده هنوز گزارشی از وی در روزنامه‌های خارجی ایران همچون ‏‏‎‎اایران تایمز و… ندیده‌ایم.

وی در ادامه، وزیر امور خارجه را وزیر استراتژیک ندانست و تصریح کرد: وزیری که نتواند در مقابل فشار‌ها، مسوولان را با اختیار کامل خود به سمت‌های مختلف بگمارد چگونه است که همچنان به عنوان وزیر در امور خارجه فعالیت می‌کند.

نماینده رباط کریم با بیان اینکه وزیر باید مسوولان را طبق گزینش‌های معمول در وزارتخانه بپذیرد، بیان کرد: متاسفانه وزیر خارجه در انتصاب‌ها این چارچوب را رعایت نمی‌کند، لذا در قبال رفتار غیراخلاقی کاردار ایران در برزیل مسوول است و باید با حضور در مجلس شورای اسلامی در این مورد پاسخگو باشد.

پیش از این، روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از موضع مقام‌های وزارت امور خارجه درباره رسوایی اخیر یک دیپلمات ایرانی در برزیل، خواستار توضیح درباره علت حضور یک دیپلمات جمهوری اسلامی در استخری مختلط در برزیل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه و موضع‌گیری سفارت جمهوری اسلامی در برزیل در خصوص این تخلف جنسی آن را ناشی از تفاوت فرهنگی ذکر کرده اند.

سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی هم در انتقاد به موضع گیری وزارت خارجه، نوشته بود: نحوه برخورد وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی کشور با اخباری از این دست است. بی‌گمان، کارگزاران هر نظامی دچار تخلف، فساد و موارد نکوهیده دیگری هم می‌شوند و این بستگی به نوع نظام‌های سیاسی ندارد؛ یعنی در یک دمکراسی لیبرال تخلف روی می‌دهد، در یک دمکراسی دینی هم ممکن است تخلف روی دهد، اما میزان شاید تخلف روی داده در هر یک از این نظام‌ها، متفاوت باشد و در واقع، مدیران و کارگزاران کشور ما هم از این قاعده جدا نیستند.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در رابطه با عمل غیر اخلاقی دیپلمات کشورمان در برزیل، با اشاره به این‌که حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می‌رود اظهار داشت: «این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.»

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در نشست خبری پیش از ظهر روز سه‌شنبه، ۲۴ آوریل، با اشاره به این‌که حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می‌رود تاکید کرد: «این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.»

این در حالی است که روز پنج‌شنبه ۱۹ آوریل، سفارت جمهوری اسلامی در برزیل، در پی انتشار گزارش‌هایی حاکی از این‌که حکمت‌اله قربانی، عضو سفارت ایران در برزیل، چند دختر نوجوان را در یک استخر شنا مورد تعدی جنسی قرار داده است، اطلاعیه‌ای را منتشر کرده و گفته است که اتهام تعدی جنسی علیه این فرد نادرست بوده و «حاصل سو تفاهم ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی بوده است».


 


در حالی که هنوز وزارت کشور به درخواست کارگران برای برپایی راهپیمایی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران اعلام کرد: در صورت عدم صدور مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر این شائبه مطرح می‌شود که وزارت کشور توانایی تامین امنیت راهپیمایی مسالمت‌آمیز کارگران را ندارد.

اسماعیلی حق پرستی دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران در گفتگو با ایلنا عدم ارائه مجوز راهپیمایی را ناشی از عدم توانایی وزارت کشور در خصوص ارائه مجوز به کارگران اعلام کرد و گفت:‌ طبق اصل ۲۷ قانون اساسی وزارت کشور حق ندارد با راهپیمایی‌هایی که بدون حمل سلاح انجام می‌شوند و خللی در مبانی اسلام موجب نمی‌شوند مخالفت کند بلکه باید نسبت به ارائه مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر اقدام کند.

او با تاکید بر لزوم برگزاری راهپیمایی در روز یازدهم اردیبهشت‌ماه تصریح کرد: کارگران می توانند در این روز با برگزاری راهپیمایی خواسته‌های صنفی خود را به گوش مسئولان سراسر کشور برسانند.

این فعال کارگری در استان تهران با بیان این که غالب مسئولان کشور نسبت به مسائل کارگری بیگانه هستند، ادامه داد: بی توجهی به قشر زحمتکش جامعه به معنای عدم توانایی دولتمردان در خصوص درک شرایط و مسائل کارگری کشور است.

حق‌پرستی با تاکید بر اینکه عدم صدور مجوز راهپیمایی مسالمت آمیز به معنای تخلف دولت از اصل ۲۷ قانون اساسی است، تصریح کرد: از سال‌های ابتدایی انقلاب تا کنون همیشه مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر به سختی صادر می‌شده اما در چهار سال اخیر دولت احمدی‌نژاد به طور مطلق از برگزاری راهپیمایی ممانعت کرده است.


 


بدنبال نزدیک شدن به زمان تحریم های اتحادیه اروپا، میزان واردات نفت چین از ایران در مارس ۲۰۱۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش پیدا است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ میزان واردات نفت چین از ایران طی ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش داشته و به کمتر از ۱٫۰۸ میلیون تن رسیده است .

بر اساس این گزارش پراناب مخرجی وزیر دارایی هند نیز گفت این کشور واردات نفت از ایران را نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی از ۲۲ میلیون تن در سال به ۱۴ میلیون تن رسانده است .

ژاپن ، سومین مشتری بزرگ نفت ایران نیز میزان خرید نفت از این کشور را تا ۷۷ درصد کاهش داده و به ۷۵ هزار بشکه در روز رسانده است . کره جنوبی نیز از کاهش ۴۰ درصدی واردات نفت از ایران خبر داده است . آمریکا پیش از این ژاپن و ده کشور عضو اتحادیه اروپا را از تحریمهای وضع شده بر ضد ایران معاف کرده است .

اتحادیه اروپا نیز که در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱۸ درصد نفت صادراتی ایران را خریداری کرده است قصد دارد از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کند .

رویترز نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد اندونزی و فیلیپین واردات نفت از ایران را متوقف کرده اند . ترکیه و هند نیز به دنبال جایگزین کردن بخشی از نفت وارداتی خود از ایران هستند . آمریکا تا ژوئن به مشتریان بزرگ نفت ایران مهلت داده است تا واردات نفت از این کشور را به طور چشمگیری کاهش دهند .

محمد سیمسک، وزیر دارایی ترکیه، هفته پیش در حاشیه نشست وزیر دارایی در واشنگتن در مصاحبه با رویترز تاکید کرد ترکیه از تحریم های سازمان ملل پیروی می کند. ترکیه هنوز برای پیروی از تحریم های آمریکا و اروپا بر ضد ایران اقدامی انجام نداده است .

وزیر دارایی هند نیز گفت دهلی نو برای پرداخت پول نفت وارداتی از ایران با مشکلات زیادی روبرو است و در حال بررسی کلیه گزینه ها هستیم . گیتا ویرجاوان ، وزیر بازرگانی اندونزی ، نیز گفت آمریکا از دولت اندونزی در خصوص واردات نفت از ایران سوال کرده است و ما مقامهای واشنگتن را متقاعد کرده ایم که هیچ نفتی از ایران وارد نمی کنیم . سفارت فیلیپین در واشنگتن نیز اعلام کرد فیلیپین که سال گذشته ۵٫۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده‌ بود امسال تا پایان مارس نفت از ایران وارد نکرده ‌است .


 


کلمه: هر چند روز گذشته خبرگزاری ها از ماندن متهم جنایت کهریزک در سازمان تامین اجتماعی خبر داده اند اما شکور اکبر‌نژاد نماینده تبریز می گوید: به نظر من که ایشان ماندنی نیست و ما آماده‌ایم که اگر ماندنی شدند، در سازمان تامین اجتماعی، موضوع استیضاح را محکم‌تر از قبل مطرح کنیم و افرادی که استیضاح را امضا کردند قطعا پیگیر مساله هستند.

کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیرکار، تعاون و امور اجتماعی دردفتر وزیر جلسه ای برگزار کردند تا در مورد مسائل این حوزه گفت وگویی را انجام دهند، اما هنوز معلوم نیست سرنوشت این متهم که به دادگاه هم فراخوانده شده چه می شود.

محمدقیوم دهقانی عضو کمیسیون اجتماعی اعلام کرد که در آن حدی که باید به این موضوع پرداخته نشد: ” البته یکی از نمایندگان از وزیر کار خواست که به صراحت اعلام کند که آیا مرتضوی در تامین اجتماعی ‌می‌ماند و به فعالیت خودادامه می‌دهد یا اینکه از این سازمان رفتنی است‌.و ایشان اعلام کردن که مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی ماندنی خواهد بود.”

دهقانی به ایلنا گفت: به اعتقاد بنده وقتی که مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار است معنایش این است که خواست وزیر کار و امور اجتماعی مبتنی بر ماندن ایشان در این سازمان است. اگر آقای مرتضوی به دلیل مشکلاتی نباید در سازمان تامین اجتماعی باشند این را باید دستگاه های نظارتی تایید کنند.

پیش از این محمد رضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که شیخ الاسلامی در مذاکراتی با نمایندگان گفته بود انتصاب مرتضوی کار من نیست و مربوط به مقامات بالاتر است اما با این وجود استیضاح کنندگان قانع نشد.

در همین حال یک نماینده مجلس گفت: مجلس بنای زورآزمایی ندارد و قرار نیست که با لجبازی کشور اداره شود، اما نمایندگان از نحوه برخورد دولت جری‌تر هم شده‌اند و هنوز دست نمایندگان برای استیضاح باز است.

شکور اکبر‌نژاد از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر کار، گفت: به نظر من که ایشان ماندنی نیست و ما آماده‌ایم که اگر ماندنی شدند، در سازمان تامین اجتماعی، موضوع استیضاح را محکم‌تر از قبل مطرح کنیم و افرادی که استیضاح را امضا کردند قطعا پیگیر مساله هستند.

وی ادامه داد: اگر در این مجلس این موضوع محقق نشود در مجلس نهم آدم‌های قرص و محکمی حضور دارند که حتما اگر آقای مرتضوی بخواهند به قولی که دادند عمل نکنند موضوع استیضاح در آن مجلس محقق خواهد شد.

این در حالی است که گفته شده بود فرصتی برای استیضاح وزیر کار باقی نمانده است و مجلس در هفته های آخر از عمرش باید به مساله بودجه رسیدگی کند.

هفته گذشته همزمان با استیضاح، در حالی که بر خلاف معمول احمدی نژاد از اولین ساعات بامداد به همراه وزیر خود برای پاسخگویی به نمایندگان به خانه ملت رفته بود، نامه شبانگاهی حداد عادل که ادعا کرده بود سعید مرتضوی استعفا کرده است، هجده نماینده را به پس گرفتن امضایشان وادار کرد و مردان احمدی نژاد از همان راهی که آمده بودند به ساختمان پاستور بازگشتند.

سرانجام شرف مرتضوی

هر چند نمایندگان مجلس از قول شرف مرتضوی برای ترک این صندلی سخن گفته بودند، اما احمدی نژاد و نزدیکان وی گفته بودند هیچ تعهدی برای قبول استعفای سعید مرتضوی نداده اند. ولی احمد توکلی مدعی شد سعید مرتضوی از خانه خارج نشده است و استعفای خود را تقدیم وزیر کرده و منتظر نظر وی است. نظری که اعلام نشد و درس اخلاق جوانفکر، مشاور رسانه ای را برای توکلی و دوستانش به همراه داشت: "یک درس پندآموز برای کسانی که خود را فراتر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازیهای پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد."

در همین حال مرتضوی ادعا کرد که هیچ دیداری با احمد توکلی نداشته است. این در حالی است که حداد عادل در گفت و گوی تلویزیونی خود مدعی شده بود ۱۳ ساعت مذاکره بین احمد توکلی و سعید مرتضوی طی چهار جلسه انجام شده است.

از سوی دیگر، رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با باین اینکه مرتضوی با زیرپا گذاشتن قول شرفش به نمایندگان یک جرم به دیگر جرم های خود افزود، گفته بود استیضاح کنندگان بخاطر شخصیت آقای شیخ الاسلام سعی کردند این موضوع با مذاکره پایان یابد بنابراین ماجرای حکمیت شکل گرفت. در این مذاکرات مرتضوی به نمایندگان قول شرف داد که استعفا دهد لذا از آقای حدادعادل تقاضا کرد که استیضاح کنندگان را منصرف کند و ایشان نیز که دلسوز نظام بودند از نمایندگان خواستند که امضاهای خود را پس بگیرند.

اما سعید مرتضوی در گفت و گویی اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس دروغ می گویند! و هم منکر دیدار شده بود و هم منکر قول شرف.

اینک گویی قرار است پرونده سعید مرتضوی همچون سایر پرونده هایش در مجالس ششم و هفتم مفتوح بماند و این قاضی سابق مطبوعات که علاوه بر تخلفات متعدد قضایی رد پایی در پرونده قتل زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی کانادایی و جنایت کهریزک دارد با آسودگی بر مسندی که احمدی نژاد به او اهدا کرده تکیه بزند.

مسندی که توانست نقش کمرنگ شده مجلس را در آخرین روزهای حیاتش ضعیف تر کرده و با رویارویی نمایندگان در مقابل هم از یک سو و بهره برداری احمدی نژاد و یارانش از سوی دیگر، به اقتدارگرایان مجلس که پی هموار کردن راه برای ریاست حداد عادل هستند نشان دهد که تا چه اندازه در تصمیم گیری و حل و فصل مسایل کشور ناتوانند. نمایندگانی که می خواستند با رایزنی نشان دهند تا چه اندازه قدرت چانه زنی دارند و قادر به مذاکره هستند!


 


علیرضا رجایی که از تیرماه سال ۱۳۹۰ پس از ۲ ماه انفرادی در بند ۲ الف به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل و در حال حاضر دوران محکومیت مربوط به حکمی که در سال ۱۳۸۰ علیه وی صادر شده را سپری می کند روز یکشنبه ۹۱/۲/۳ بوسیله بازپرس دادسرای اوین احضار و مجددا اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم، پس از آن رجایی برای بازجویی به سلول انفرادی در بند ۲الف، بازداشتگاه سپاه پاسداران در زندان اوین، منتقل شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، در ماه های پایانی سال ۹۰ بازجوی رجایی وی را تهدید کرده و سوگند یاد کرده بود که با وی برخورد شدید خواهد کرد و وی را از بند ۳۵۰ به زندانی با شرایط به مراتب بدتر منتقل خواهد کرد.

بازجویان بارها به زندانیان سیاسی تاکید کرده اند که هرگونه تصمیمی در مورد میزان محکومیت آنها و نحوه تعامل و محل نگهداری آنها و مرخصی بوسیله بازجوها گرفته می شود.

تجربه زندانیان سیاسی در سال های اخیر نیز نشان داده مسئولین قضایی کاملا تابع تصمیمات بازجوها هستند و این در حالی است که نگهداری زندانیان پس از صدور حکم در فضای انفرادی و در زندان های امنیتی نظیر ۲۰۹ و دوالف خلاف مقررات است.

لازم به ذکر است که علیرضا رجایی علاوه بر محکومیت ۳ ساله که در حال حاضر آن را می گذراند، پرونده ای با اتهامات مشابه سال ۸۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای وی تشکیل شده که به موجب آن در دادگاه بدوی به مدت ۴ سال به حبس تعزیری محکوم شده که پس از آن در روز گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام پرونده جدیدی در شعبه ۴ بازپرسی برایش مفتوح شده است.

تمام این فشارها بر فعالان ملی مذهبی در راستای عدم پذیرش خواست بازجویان مبنی بر استعفا از جریان ملی مذهبی است که پس از آنکه علیرضا رجایی در دوران بازداشت در ۲الف در برابر خواست بازجویان مقاومت کرده با تهدید صدور احکام سنگین زندان توسط بازجویان مواجه شده است که در حال حاضر میزان محکومیت و افزایش حکم زندان و صدور قرار جدید در این راستا ارزیابی می شود.


 


عبدالرحیم سلیمانی اردستانی

یکی از انحرافات مهمی که زیاد در تاریخ ادیان رخ داده تحریف اسوه های دینی بوده است. فاطمه زهرا(س) دخت گرامی پیامبر خدا(ص) و همسر با وفای علی مرتضی از این قانون کلی مستثنا نیست. شخصیت های اسوه شیوه زیست خدایی وانسانی را با کلام و مرام خود و با سخن و عمل خود ارائه می کنند. در واقع با وارونه شدن شخصیت این اسوه ها الگوی دینداری و زیست انسانی که توسط آنان ارائه شده وارونه می گردد.

مهم ترین چیزی که همه پیامبران و شخصیت های برجسته تلاش کرده اند به بشریت عرضه نمایند فضیلت های انسانی بوده است. اینکه چه اموری فضیلت انسانی هستند و انسانیت انسان را شکوفا می نمایند و کمال و سعادت او را محقق می سازند مهم ترین جنبه معرفتی انسان است. همه گمراهی های انسان که سقوط او را از قله انسانیت به چاه حیوانیت و پایین تر از آن در پی دارد به عدم شناخت این فضیلت ها و در نتیجه جایگزین کردن رذیلت ها به جای آنها بستگی تام دارد. اگر گفته شود همه هدایت و راهنمایی پیامبران و بزرگان و اسوه های انسانی در این بوده است که به انسان ها نشان دهند که فضیلت کدام است و رذیلت کدام، هرگز سخن نادرستی گفته نشده است.

اگر از همه زندگی کوتاه اما شکوهمند زهرای مرضیه(س) بگذریم و تنها بر یکی دو ساعت از زندگی او متمرکز شویم قطعا بهره کافی را از شناخت فضایل انسانی خواهیم برد. این یکی دو ساعت زمانی است که بانوی بزرگ اسلام آنگاه که در غم جانکاه فقدان پدر بزرگوار سوگوار است، احساسی شکوهمند او را به سوی مسجد می کشاند. همه عظمت انسان در حق پرستی و حق گویی است. جایگاه و مقام هر انسانی با پیوستگی او با حق و حقیقت محقق می شود و در واقع بالاترین فضیلت انسانی که تقوا و پرهیزگاری است به معنای پیوند راسخ با حق و حقیقت است. گرامی ترین انسان ها نزد خداوند پرهیزگارترین آنهاست (حجرات/۱۳) و البته اصل دین و کتاب تنها همین پرهیزگاران را هدایت می کند (بقره/۳) چرا که هدایت و راهنمایی کسی ممکن است که بخواهد به حق گردن نهد. انسانی که می خواهد به حق گردن نهد متقی و پرهیزگار است و چنین کسی هدایت پذیر است و دین و کتاب می تواند او را هدایت کند. احساس شکوهمند دخت رسول خدا این است که من می توانم و باید پرچم حق و حقیقت را برافراشته سازم. حق پرستی من حق شناسی و حق گویی را اقتضا دارد و همه فضیلت انسانیم در همین حق پرستی نهفته است. درست است که من یک زن هستم و در ظرفی از زمان زندگی می کنم که زن هیچ جایگاهی نه در عرصه اجتماع و نه در محدوده خانه و خانواده ندارد، اما جهل زمانه هرگز مانع شکوفایی انسانیت نیست.

دخت گرامی رسول خدا با قدم هایی محکم چون کوهی استوار گام به سوی مسجد بر می دارد و در حضور همه مردانی که باید در مقابل بانوی بزرگ اسلام به احترام قد خم کنند و کرنش نمایند سخن به زبان می آورد و برای لحظاتی به جای شوی گرامیش پرچم حق گویی را به احتزاز در می آورد. فریاد شکوهمند زهرای مرضیه که در و دیوار مسجد سخن او را تکرار می کند این است که ای انسان ها، چرا اندیشه نمی کنید که رسول خدا(ص) برای شما و جامعه شما چه نعمت گرانبهایی آورد؟

او شما را با دعوت به تفکر و تعقل و پرهیز از پیروی کورکورانه از دیگران از جهل مضمن رهانید. او با شما با برهان سخن گفت: «داعیاً الی سبیل ربه بالحکمة و الموعظة الحسنة» او همواره با دلیل و برهان و اندرز سودمند مردم را به راه خدا دعوت کرد.

فاطمه (س) در فرازی از خطبه آتشین خود انقلاب فکری و اندیشه ای پدر را اینگونه به تصویر می کشد:

«هنگامی که مبعوث شد، امتها را مشاهده کرد که مذاهب پراکنده ای را برگزیده اند، گروهی بر گرد آتش طواف می کنند، و گروهی در برابر بتها سر تعظیم فرود می آورند، با اینکه با قلب خود خدا را شناخته اند، او را انکار می کنند. خداوند با نور محمد (ص) ظلمت ها را برچید، و پرده های ظلمت را از دل ها کنار زد، و ابرهای تیره و تار را از مقابل چشم ها برطرف ساخت. او برای هدایت مردم قیام کرد و آنها را از گمراهی رهایی بخشید و چشم هایشان را بینا ساخت…»

پس در نگاه فاطمه(س) هدف ازرسالت پیامبر این است که آنان را به همان چیزی دعوت کند که با عقل و فطرت می شناسند والبته به واسطه تبعیت کورکورانه و عدم تعقل و تفکر است که آنان به بیراهه و گمراهی کشیده شده اند. این مشکل ممکن است همه زمان ها و مکان ها رخ دهد و انسان ها به جای تفکر و تامل به تبعیت کورکورانه از این و آن روی آورند و از راه حق منحرف گردند.

زهرا(س) در بخشی از خطبه خود برخی از مهم ترین احکام دین را بر میشمارد و فلسفه هر یک از آنها را بیان می کند و نشان می دهد که دین و احکام آن با عقل و خرد انسان ها بیگانه نیستند و بلکه با آن هماهنگ هستند. آن حضرت در فرازی از خطبه خود دو نکته را یادآوری می کند که گویا مشکل تاریخی انسان هاست و در واقع بزرگ ترین فضایل انسانی در همین دو نکته نهفته است:

«تقوای الهی پیشه کنید، و آن چنان که شایسته مقام اوست، از مخالفت فرمانش بپرهیزید، و تلاش کنید که مسلمان از دنیا بروید. خدا را در آنچه امر یا نهی فرموده اطاعت کنید و راه علم و آگاهی را پیش بگیرید، چرا که: ازمیان بندگان خدا، تنها عالمان و آگاهان از او می ترسند و احساس مسئولیت می کنند» (احتجاج طبرسی، ج۱، س۱۳۱-۱۴۱؛ کشف الغمه، ج۲، ص۱۰۶)

این دو نکته که بزرگ ترین فضایل انسانی هستند یکی تقوای الهی و تسلیم حق و حقیقت بودن است و دیگری تلاش برای شناخت مصادیق حق و حقیقت. حضرت می فرماید همه تلاش شما باید این باشد که در حالی از دنیا بروید که با تمام وجود تسلیم حق هستید و نیز تلاش کنید خودتان حق و حقیقت را بشناسید چرا که مقدمه حتمی حق پرستی شناخت حق و حقیقت است.

اینها فضایل اصلی انسانی است که فاطمه زهرا(س) در خطبه خود آنها را گوشزد می کند. اما چه بسیار در کتاب ها و منبرها با سخنانی روبرو می شویم که به نام این بانوی بزرگ فضایل را وارونه می کنند. درکتاب ها و منابر ما فضیلت های این بانوی بزرگ متفاوت است. یک فصل طولانی به این اختصاص داده می شود که این بانو افضل از حضرت مریم است و در آن حتی آیات قرآنی دستکاری می شود. فضیلت زهرا این است که از بهشت برایش غذا می آید و یا گرسنه نمی شود و … (برای نمونه ر.ک سید احمد علم الهدی، تحلیل در تاریخ زهرا(س) ص ۸۹-۹۳). هنگامی که پای منابر می نشینیم حتی در قم و حتی در بیت مراجع تقلید با این سخنان روبرو می شویم که زهرا (س) افضل از مریم است چرا که پدرش محمد(س)، همسرش علی(ع) و فرزندانش حسن و حسین(ع) هستند و … درست همان چیزی که اسلام آمده است تا با آن مبارزه کند معیار فضیلت می گردد. عرب جاهلی به اصل و نسب خود افتخار می کرد اما سخن اسلام با او این بود که فضیلت های انسانی نه اصل و نسب، بلکه شناخت حق و حقیقت و گردن نهادن به آن است. در واقع ضد فضیلت هایی که اسلام با آنها مبارزه کرده به فضیلت تبدیل می شود و فضایل انسانی که قرآن بر آنها تاکید کرده و در خطبه حضرت زهرا(س) به روشنی بیان شده بود فراموش می گردد. اگر بناست پدر و مادر و اصل و نسب مهم ترین فضایل باشند پسر نوح بسیار فضیلت مند است و برخی از ائمه که مادرشان کنیز بوده یا اگر امام سجاد جدش یزدگرد سوم باشد یا … پس اینان کم تر از فضیلت برخوردارند.

منبع: وبلاگ نویسنده


 


وزارت جهادکشاورزی لیست میوه‌های ممنوع به کشور را در نامه‌های محرمانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد.

به گزارش مهر، برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از نامه‌نگاری جدید صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی با وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات میوه های خارجی در ماههای پایانی سال گذشته می‌دهند.

بنا به این گزارش، نامه ارسالی مذکور “محرمانه” تلقی شده و در واقع از زمانی که ماده ۱۶ قانون بهره‌وری کشاورزی ابلاغ و سیاستگذاری‌ها در رابطه با واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، نامه‌های صادق خلیلیان وزیرجهادکشاورزی به مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم “محرمانه” شده است.

این نامه‌ها در شرایطی از سوی خلیلیان به صورت “محرمانه” برای مسئولان وزارتخانه ها و سازمانهای دیگر و حتی برای معاونانش ارسال می‌شوند که به نظر می‌رسد این حق طبیعی تجار، بازرگانان و مردم است که بدانند در راستای حمایت از تولید داخلی، واردات چه کالاهایی به کشور مجاز و واردات چه کالاهایی به کشور غیرمجاز است؛ بنابراین به نظر می‌رسد شفافیت در سیاستگذاری‌های مرتبط با صادرات و واردات محصولات کشاورزی از جمله خواسته‌های معقول در سال جاری باشد.

از سویی دیگر، باتوجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مطلوبی که سال گذشته صورت گرفت، به نظر می رسد تولیدات محصولات کشاورزی به ویژه انواع میوه در کشور رونق بسیار خوبی داشته است، و از این رو ممنوعیت واردات میوه های خارجی قابل فهم و بلکه ضروری است. اما اینکه چرا این تصمیم و نامه‌های مربوط به آن محرمانه رد و بدل می‌شود، مشخص نیست و کمترین نتیجه آن، این است که راه توجیه اینکه اطلاع نداشته اند را برای واردکنندگان باز می‌گذارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته