-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 04/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در پی تجمع روز جمعه ی جمعی از مردم بوکان، چند شهروند در این شهر بازداشت شدند.

به  گزارش آژانس خبری موکریان، به دنبال تجمع روز جمعه تعدادی از شهروندان بوکانی، چند شهروند در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شدند.

براساس این گزارش، اسامی سه تن از این افراد واحد حسین زاده، ارسلان احسانی و هیمن صالحی اعلام شده است.

گفتنی است تا لحظه مخابره خبر از اتهام این سه شهروند که روز گذشته به زندان بوکان منتقل شده اند اطلاعی در دست نیست.


 


بانک مرکزی، ارز مسافرتی را برای سفر به برخی کشورها به چهارصد دلار، و برای دیگر کشورها به هزار دلار کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی(ایرنا)، بانک مرکزی نرخ جدید ارز مسافرتی را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، نرخ فروش ارز مسافرتی به هریك از مسافران هوایی (به استثناء سوریه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، پاكستان، افغانستان ، امارات ، عربستان ، تركیه، لبنان ،تایلند، گرجستان، قبرس ، تاجیكستان ، تركمنستان ، مالدیو ، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ،سنگاپور و چین) یك بار در سال و به میزان یكهزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.

فروش ارز مسافرتی به هریك از مسافران هوایی به مقصد كشورهای آذربایجان، ارمنستان، پاكستان ، افغانستان ، امارات متحده عربی ، تركیه، لبنان ، تایلند ، گرجستان، قبرس ، تاجیكستان ، تركمنستان ، مالدیو ، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ، سنگاپور و چین یك بار در سال و به میزان ٤٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.

فروش ارز مسافرتی برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی یك بار در سال به مبلغ ٤٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.

فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات) به مبلغ ٢٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.

براساس این گزارش ، فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات) صرفًا به زائرانی كه از طریق كاروان های تحت پوشش سازمان حج و زیارت اعزام می شوند امكان پذیر خواهد بود.

فروش ارز مسافرتی به مسافرین هوایی، زمینی، ریلی و دریایی كشورهای سوریه و عربستان (بابت عمره مفرده) به میزان ٤٠٠ دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.

مسافرانی كه قبلا از ارز مسافرتی هوایی استفاده کرده اند ، می توانند در ' دو نوبت ' از ارز مسافرتی بابت سفر به سوریه، عراق و یا عربستان (بابت عمره مفرده ) استفاده کنند.

براساس این گزارش ، فروش ارز مسافرتی هوایی به مسافرانی كه دو نوبت از ارز مسافرتی مربوط به سوریه ، عراق و عمره مفرده استفاده کرده اند ، نیز مجاز خواهد بود .

درادامه تصریح شده است :‌ فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی كمتر از ٢سال امكانپذیر نبوده و برای سنین ٢ تا ١٢ سال به میزان پنجاه درصد کاهش می یابد.

بانک مرکزی همچنین می گوید، تغییرات در ارز مسافرتی ،را از روز 31 فرودین ماه سال جاری اجرایی کرده است.


 


نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را با حضور مسئولین اقتصادی دولت مورد بررسی قرار دادند.

دراین جلسه نمایندگان مجلس نگرانی خود را از فاز دوم اجرای هدفمند کردن یارانه ها اعلام کردند اما مسئولین دولتی حاضر اعلام کردند که آمارهای ارائه شده از سوی نمایندگان را قبول ندارند.

دراین جلسه احمد توکلی نماینده تهران سخنان چندین سال پیش احمدی نژاد را دستمایه قرار داد و به کنایه گفت:اعتراض مردم از تورم و گرانی‌ها بسیار شدید است، آنقدر این تورم و گرانی زیاد شده که به گوجه فرنگی نارمک هم رسیده و صدای دولتی‌ها نیز از این گرانی‌ها درآمده است.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها از نرخ تورم قابل پیش‌بینی گفت: مرکز پژوهش‌ها طی گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم قابل پیش بینی پس از اجرا از حدود ۱۵.۷ دهم دولت است و ۶۰.۹ درصدی که برخی مسائل نشان می‌داد اما مرکز پژوهش‌ها از سوی دولت متهم شد که اشتباه می‌کند‌ البته ما برای هیچ نرخی قسم نخوردیم اما اصرارمان این بود که با احتیاط بیشتری این قانون اجرا شود.

این نماینده تهران با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در خصوص میزان نقدینگی که بین مردم تقسیم شد، گفت: تا بهمن ماه سال گذشته که حدود ۱۴ماه از اجرای قانون می‌گذشت، طبق گزارش وزیر اقتصاد حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان صرف این کار شده است در حالی که قرار بود با گران کردن حامل‌های انرژی دولت درآمد کسب کند و همان درآمد را بین سه بنگاه اقتصادی تولید، خانوار و دولت پخش کنیم لذا اگر دولت این کار را می‌کرد، نقدینگی تغییری نداشت گرچه به دلیل تغییر روش مصرف‌کنندگان برخی کالاها اندکی گران می‌شد اما تغییر نقدینگی و فشار تقاضای موثر بالا نمی‌رفت.

توکلی بر همین اساس تصریح کرد: دولت در این مدت از حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان، ۲۹ هزار میلیارد تومان را به دلیل افزایش قیمت‌ها و حامل‌های انرژی از مردم می‌گرفت و بقیه آن را از محل منابع نفتی روی آن می‌گذاشت و به مردم نقدینگی می‌داد.

وی با بیان اینکه با این روش پول پرقدرت به جامعه تزریق شد و با ضرب بر ۴.۶، ۵۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به مردم داده شد،‌ گفت: بنابراین با این روش و با تحریک تقاضا و فشار بر عرضه نتیجه طبیعی آن افزایش قیمت‌هاست که اکنون نرخ تورم مصرف کننده از آذر ۸۹ تا آذر ۹۰ ،‌۲۱.۵ درصد است و برای تولیدکننده حدود ۴۰ درصد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گفت: دولت در کمیسیون تلفیق دو پیشنهاد آورده که درآمد کسب شده توسط دولت از محل اجرای هدفمندی به صد یا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برسد.همچنین نماینده دولت در کمیسیون گفت که اگر با این پیشنهادها موافقت شود، قیمت هر متر مربع آب ۳۵۰ تومان می‌شود، همچنین مبلغ برق ۱۴۲ تومان خواهد شد در حالی که اکنون ۴۵ تومان است یعنی سه برابر می‌شود، همچنین قیمت هر متر مربع گاز نیز از ۷۰ تومان به ۳۵۵ تومان می‌رسد.

توکلی افزود: اگر کمیسیون تلفیق بخواهد مبلغ ۷۲ هزار میلیارد تومان را تعیین کند، قیمت‌ها حدود ۲.۲ تا  ۴.۳ برابر می‌شود که مطمئنا می‌گویم این قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل نیست البته دولت آقای احمدی‌نژاد هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و مجلس هم کاری به کارش ندارد لذا مردم معترضند.

در این جلسه، الیاس نادران نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: حساسیت مجلس درباره اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها، از ناحیه عوارض تورمی آن است که به نظر می‌رسد انحراف نسبت به اجرای جامع قانون وجود دارد و از این جهت حساسیت بیشتر می‌شود؛ گرانی‌ها فشاری را بر طبقات مختلف مردم وارد می‌کند ولی به استناد گزرشات کارشناسی انجام شده، وقتی اعلام می‌کنند تورم ۲۰درصد است، تأثیر این ۲۰درصد به طور واقعی در دهک‌های درآمدی پایین جامعه، بیش از دو برابر است و در حالیکه عموماً کالاهای مصرفی دهک‌های پایین جامعه، ‌جزو کالاهای ضروری هستند.

این نماینده مجلس بر همین اساس یادآور شد: قرار بود دولت فقط از مابه‌التفاوت فروش حامل‌های انرژی، کسب درآمد کند و همین درآمدها را هزینه کند در حالیکه از این ناحیه چندین تخلف صورت گرفته و آثار تورمی افزایش قیمت‌ها را تشدید کرده‌ است البته دولت در واکنش به افزایش قیمت گازوئیل، عقب‌نشینی کرد که اقدام خوبی بود اما دولت از سرفصل‌هایی برداشت داشته که اجازه آن را نداشته است، مانند استقراض از بانک مرکزی که مجموعاً مبلغی بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه تأکید کرد: دولت به بخش توزیع درآمدها توجه دارد ولی به افزایش جهشی قیمت حامل‌های انرژی توجهی نمی‌کند از این رو بهتر است بر افزایش قیمت‌ها نظارت بیشتری انجام شود.

همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی سخنانی در خصوص نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی‌یارانه‌ها در صحن علنی، اظهار داشت: قرار بود با اجرای قانون یارانه‌ها، مصرف انرژی در کشور منطقی شده و از قاچاق کالا جلوگیری شود، مقرر بود قیمت‌ها اصلاح شود و رقابت‌پذیری در کشور افزایش یابد اما در عمل به آنچه می‌خواستیم، نرسیدیم.

در ادامه غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با اشاره به آثار و برکات مثبت اجرای این قانون اظهار داشت: مجلس در ابتدای اجرای این قانون از رکود، بیکاری و آثار نامناسب اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها نگران بود که پس از اجرا نیز آثار ناگواری در بخش تولید رخ داد مثل بیکار شدن افرادی که در بنگاه‌های تولیدی شاغل بودند همچنین ما شاهد کاهش نرخ رشد تولید بودیم.

وی همچنین گفت: در ابتدای اجرای این قانون پیش‌بینی ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی می‌شد که ما چاره‌ای نداشتیم و سهم تولید را کاهش دادیم‌ اما پس از اجرا با توزیع پول به حساب خانوارها، ‌تقاضاها افزایش یافت و همچنین دولت با استقراض پول از بانک مرکزی سبب شد تا ۵۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد شود که پس از ایجاد این نقدینگی تقاضا افزایش یافت اما عرضه افزایش پیدا نکرد که همین موضوع سبب بالا رفتن قیمت‌ها شد.

وی همچنین در خصوص تخلفات دولت در اجرای فاز نخست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: ‌در ۱۵ ماه اجرای این قانون، ۱۳ مورد تخلف از قانون را در خصوص دولت داشتیم که گزارش این تخلفات در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی احصا کردیم و این گزارش به دست هیئت رئیسه داده شده تا در دستورکار قرار گیرد.

 

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی در مورد اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها با بیان اینکه در آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها با وجود مسائل روانی توفیقات خوبی داشتیم، افزود: آن چیزی که در قانون برای سهم تولید تصویب شد، ۳۰درصد بود که این ۳۰درصد در سال اول محقق نشد لذا احاساس مدیران تولیدی این نبود که آن چیزی را که قرار بود، پرداخت شود، پرداخت شده است.

نهاوندیان گفت: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که هزینه‌های تولید هر کدام به دلیلی افزایش پیدا کرده است؛ هزینه مالی به دلیل افزایش سود سپرده‌ها به هزینه دستمزد و مواد اولیه نیز به جهت افزایش قیمت ارز جهش داشته است و اگر حامل‌های انرژی هم افزایش پیدا کند، هزینه‌های تولید هم بالا می‌رود.

فرزین ، دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها ستاد هدفمندی یارانه ها رشد اقتصادی سال ۹۰ را زیر ۴ درصد ندانست و گفت: دولت نمی تواند ۲ ماه به مردم پول بدهد بدون اینکه اصلاح قیمتی صورت گیرد، بنابراین از بانک مرکزی تنخواه دریافت کردیم.

 

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در خصوص اثرات اجرای قانون هدفمندی بر توزیع درآمدها گفت: دولت به هیچ وجه قصد نداشت که به همه خانوارها یارانه نقدی بپردازد و می خواست به ۷ دهک جامعه یارانه بدهد اما مجلس پیشنهاد داد که به همه خانوارها یارانه نقدی پرداخت شود  و دولت هم اجرا کرد.

فرزین با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ها ارتباطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد گفت: نمایندگان از افزایش قیمت مواد غذایی در کشور گلایه دارند، مواد غذایی ما کاملا وارداتی است. ۹۰ درصد روغن و کره ، ۲۰ درصد گوشت و ۷۰ درصد سویای مصرفی کشور از خارج می آید که افزایش قیمت آن ربطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد.

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: در اختصاص بنزین سهمیه ای ۵۳ درصد و بنزین آزاد ۹۲ درصد نسبت به قیمت قبلی افزایش قمیت داشته ایم.

وی افزود: نفت گاز ۵۲ درصد، نفت سفید ۱۵ درصد، گاز مایع ۲۰ درصد و برق کشاورزی ۸ درصد شیب افزایش قیمت داشته است.

وی تاکید کرد هدف ما این بود که شیب قیمت ها به گونه ای باشد که بتوانیم اصلاح مصرف داشته باشیم که دولت با شیب پیش بینی شده به این هدف رسید.

فرزین در خصوص منابع پرداخت یارانه های نقدی گفت: در سال ۸۹ دو مرتبه از بانک مرکزی تنخواه گرفتیم که بار اول ۵ هزار میلیارد تومان و بار دوم ۴ هزار میلیارد تومان بود که مجموعا رقمی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه این کار غیر قانونی نبوده و در قانون پیش بینی شده بود گفت: دولت نمی تواند ۲ ماه به مردم پول بدهد بدون اینکه اصلاح قیمتی صورت گیرد بنابراین از بانک مرکزی تنخواه دریافت کردیم که تا امروز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن را برگردانده ایم و رقمی حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است. در کشوری که نقدینگی آن ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است این رقم باعث تورم نخواهد شد.

فرزین خطاب به نمایندگان گفت: شما از یک طرف به ما می گوییم باید شیب اصلاح قیمت ها کند باشد و از طرفی می خواهید در راستای ارتقای تامین اجتماعی و رفع بیکاری عمل کنیم که این امر امکانپذیر نیست.


 


انفجاری بزرگ صبح امروز مقابل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در میدان المرجه دمشق، پایتخت سوریه را لرزاند.

تلویزیون دولتی سوریه با اعلام این خبر گفت که دستکم سه نفر در این انفجار کشته شدند. از سویی شورای عمومی انقلاب سوریه از کشته شدن یک نفر در جریان این حادثه خبر داده است. اما خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران، اخبار مربوط به کشته شدن افراد را تکذیب کرده و میگوید در این حادثه سه نفر زخمی شده اند.

خبرگزاری سپاه، خبر کشته شدن افرادی در این انفجار را "مردود" خوانده است.

تلویزیون دولتی سوریه گفته است که در این انفجار که توسط یک خودروی بمب گذاری شده رخ داده، به ساختمان های محل وقوع حادثه آسیب رسیده است.

خبرگزاری "فارس" هم با تایید خبر گزارش داده است که "بنا بر اظهارات شاهدان عینی از محل این انفجار دود سیاهی دیده می‌شود."

این بمب، داخل اتومبیل و روبروی در اصلی رایزنی ایران منفجر شده است.

از سوی دیگر، نیروهای دولتی سوریه با وجود معاهده آتش بس، به عملیات خود در مناطق مختلف ادامه می دهند.

به گزارش العربیه، فعالان شورای عمومی انقلاب سوریه از کشته شدن حدود هشتاد نفر در روز دوشنبه خبر داده اند که بیشتر آنان در حماه جان خود را از دست دادند.

در تحولی دیگر، ارتش آزاد سوریه از آزاد سازی بیش از هفتاد درصد دیرالزور و حومه آن از حضور نیروهای رژیم اسد خبر داد.

ناظران سازمان ملل متحد هم که به منظور نظارت بر آتش بس به سوریه رفته اند، به ماموریت خود ادامه می دهند.

این ناظران پس از انتشار خبرهایی از کشتار بزرگ در حماه ، سه شنبه بار دیگر به این شهر رفتند. قرار است هفته آینده سیصد ناظر سازمان ملل که ماموریت آن ها را شورای امنیت تصویب کرده ، به سوریه بروند.

انتشار فیلمی از فریبکاری ارتش اسد

در همین حال، تلویزیون العربیه فیلمی را پخش کرد که نشان می دهد ارتش اسد، برای دیده نشدن توسط ناظران سازمان ملل، در حال جابجایی نیرو و تانک های خود است.

در این فیلم که دقایقی قبل از ورود ناظران گرفته شده، تعدادی از سربازان رژیم اسد با سرعت در حال پنهان کردن تانک ها و ادوات نظامی خود هستند تا از دید ناظران سازمان ملل پنهان بمانند. 

رییس جمهور تونس: اسد زنده یا مرده خواهد رفت

در تحولی دیگر، المنصف المرزوقی رئیس جمهور تونس روز سه شنبه  خطاب به بشار اسد گفت:" زنده یا مرده خواهی رفت!"

 

رئیس جمهور تونس همچنین به ایران وچین هشدار داد و گفت: چینی ها و ایرانی ها بدانند رئیس جمهور سوریه رو به پایان است."

او در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن افزود:" آقای بشار اسد! هر طور که شده خواهی رفت. زنده یا مرده خواهی رفت. برای تو و خانواده ات بهتر است که زنده بروی زیرا اگر تصمیم گرفته ای مرده بروی این بدین معنی است که هزاران تن از بی گناهان را به کشتن خواهی داد. خونریزی را متوقف کن."

المرزوقی پیش بینی کرد طرح کوفی عنان فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب با شکست مواجه شود و احتمال موفقیت آن را کمتر از سه درصد به شمار آورد زیرا به گفته او" تعداد ناظرانی که شورای امنیت به سوریه فرستاده بسیار کم است."

او تاکید کرد " سیصد نفر نمی توانند کاری کنند در کوزوو هزار ناظر بین المللی حضور داشتند."

رئیس جمهور تونس بر اهمیت اجرای سناریوی یمن در سوریه تاکید کرد و افزود:" چینی ها و ایرانی ها بدانند رئیس جمهور سوریه رو به پایان است."

او افزود:" نظام هایی که بر امنیت ، ارعاب ، فساد ، خانواده ، موروثی کردن و تمدید قدرت و پرستش شخص استوار است برای همیشه از تاریخ امت پاک شدند."


 


حسین فدایی٬ دبیرکل "جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی" که از نزدیکان غلامعلی حداد عادل است، با اشاره به ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه و صادق لاریجانی بر قوه قضائیه می گوید: "ریاست دو برادر بر دو قوه به مصلحت نیست."

به گزارش "ندای سبز آزادی"، بحث ها بر سر ریاست مجلس نهم پس از آن آغاز شد که تنها چند روز پس از برگزاری دور اول انتخابات مجلس و در حالی که هنوز نام دو سوم از راه یافتگان به مجلس نهم مشخص نیست، غلامعلی حداد عادل مذاکرات و لابی های خود برای تصاحب دوباره ریاست مجلس را آغاز کرد و تعدادی از راهیافتگان دور اول انتخابات و تعدادی از کاندیداهای باقی مانده برای دور دوم را به یک همایش دعوت کرد.

حدادعادل، پدر همسر سید مجتبی خامنه ای است که به واسطه ازدواج دخترش با فرزند رهبر جمهوری اسلامی، در سال های اخیر به چهره ای با نفوذ تبدیل شده است. او در سایه همین نفوذ، به ریاست مجلس هفتم رسید اما نارضایتی نمایندگان مجلس از عملکرد او مانع از ادامه ریاستش در مجلس هشتم شد.

تحرکات حدادعادل و حامیانش در این روزها نشان می دهد که او بار دیگر عزم خود را برای تصاحب کرسی ریاست مجلس جزم کرده است. با این حال عملکرد ضعیف حدادعادل در مجلس هفتم که مورد تاکید مخالفان قرار دارد، باعث شده تا حامیان آقای حداد بیش از آنکه به دفاع از گزینه مورد نظر خود بپردازند، بکوشند تا ریاست دو برادر بر دو قوه را مورد انتقاد قرار دهند و به این وسیله علی لاریجانی را از میدان به در کنند.

در همین راستا، حسین فدایی٬ دبیرکل "جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی" با اشاره به ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه و صادق لاریجانی بر قوه قضائیه به سایت مشرق نیوز گفته است، ریاست دو برادر بر دو قوه به مصلحت نیست و بازتاب های منفی در کشور دارد.

آقای فدایی بلافاصله حدادعادل را جایگزین مناسب برای لاریجانی معرفی کرده و گفته است که حزب او در مجلس آتی از ریاست غلامعلی حداد عادل حمایت می‌کند.

این همه در حالی است که حامیان دولت احمدی نژاد و جبهه موسوم به "پایداری" که با محوریت مصباح یزدی شکل گرفته نیز اعلام کرده اند که حاضر به پذیرش لاریجانی به عنوان رییس مجلس نیستند.


 


تعدادی از هواداران مصباح یزدی، یک روز پس از انتشار نامه انتقادآمیز شاگردان مهدوی کنی به مصباح یزدی، در اقدامی مشابه، نامه انتقادآمیزی خطاب به مهدوی کنی منتشر کردند.

این نامه پس از آن منتشر شد که روزگذشته، جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق در نامه ای انتقادآمیز به محمد تقی مصباح یزدی، نسبت به وجود شکاف میان اصولگرایان هشدار دادند و مشی و مرام اعضای جبهه پایداری را در مسیر "جریان انحرافی" اعلام کردند.

رییس دانشگاه اما صادق، مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است که جبهه موسوم به "جبهه متحد اصولگرایان" با محوریت او شکل گرفته است. این جبهه، رقیب درون جناحی "جبهه پایداری" است که با محوریت مصباح یزدی شکل گرفته است.

شاگردان مهدوی کنی در آن نامه، با بیان اینکه "در این نامه -که بعید می‌دانیم در این برهه به دستتان برسانند- قصد آن نداریم که از سیاست های به دور از اخلاق جبهه پایداری از جمله خلف وعده ها و دروغ ها سخن به میان آوریم. همچنین قصد آن نداریم که از تدابیر لیبرالیستی آنها در کسب رأی مردم مانند شعار زن گرایی در هیأت رئیسه مجلس سخن بگوییم. و نیز قصد آن نداریم خبر بدهیم که برخی از اعضای این گروه اطرافیان رهبر معظم انقلاب را دروغ گو خطاب می‌کنند و می‌گویند ما اخبار معظم له را فقط از شما میگیریم نه از هر کس و ناکس" خطاب به مصباح یزدی نوشته بودند: "چرا جبهه پایداری که بعضاً در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم مقامی رهبری قائل میشوند و شما را رهبر معنوی خود می‌دانند و خود را مطیع محض شما میشمرند، دست در دست اعضای این گروه انحرافی دارند و یکی شان جلسات منظم با سرکرده این گروه دارد و دیگری مشاور این گروه است و به جای آنها پروژه افتتاح می‌کند و آن یکی در جلسه سوال از رییس جمهور از جوابهای کم ادبانه او قهقه مستانه میزند و از تذکرات نمایندگان می آشوبد؟"

در واکنش به این نامه، جمع دیگری که خود را دانشجویان دانشگاه امام صادق معرفی کرده اند، به حمایت از مصباح پرداخته و خطاب به مهدوی کنی نوشته اند: "چندی است که رسانه‌های مدعی حمایت از جبهه متحد اصولگرایان ‌به تخریب و افتراء نسبت به اشخاص حامی جبهه پایداری و حامیان معنوی آن به ویژه علامه بصیر آیت‌الله مصباح یزدی پرداخته‌اند. از سویی عده‌ای مجهول‌الإسم با انتشار نامه‌هایی تحت عنوان جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام به آیت‌الله مصباح در فضای مجازی و رسانه‌ای به تخریب، تهمت، افتراء نسبت به جبهه پایداری و نمایندگان این جبهه دست زده‌اند و به زعم نادرست خویش درصدد زیرسؤال بردن مصباح بصیرت بوده‌اند."

به گزارش سایت محافظه کار "تابناک"، در ادامه این نامه انتقاد آمیز از مهدوی کنی خواسته شده که مانع از گسترش این اختلافات شود.

 


 


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود از پاسخ دادن به خبرنگاری که درباره توافق ایران و امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه سوال کرد، طفره رفت. سوالی که پاسخ دادن به آن، مستلزم پذیرش "عقب نشینی بی سروصدای ایران در موضوع جزایر ایرانی" است.

خبرنگار یک خبرگزاری داخلی از آقای مهمانپرست پرسید "مقامات اماراتی مدعی شده اند که سفر احمدی نژاد به ابوموسی، بر خلاف توافقات دو کشور بوده، ایران چه توافقی با امارات کرده که مغایر با این سفر تلقی شده است؟" اما سخنگوی وزارت امور خارجه بدون پاسخگویی مستقیم به این سوال بار دیگر تاکید کرد که سفر رئیس دولت به جزیره ابوموسی یک سفر داخلی است.

اما اخبار دریافتی حاکی است، ادعای دولتمردان اماراتی درباره "وجود توافق" در این زمینه درست است و جمهوری اسلامی پیش از این به دور از اطلاع افکار عمومی، مذاکرات مخفیانه ای را با امارات انجام داده است.

ندای سبز آزادی، یک ماه قبل و پیش از آنکه احمدی نژاد به ابوموسی سفر کند و سفر او با اعتراض اماراتی ها و واکنش های بعدی خبرساز شود، نسبت به وجود یک توافق مخفیانه در این زمینه هشدار داده بود.

آن هشدار، پس از دریافت گزارشی از سوی یک منبع خبری در وزارت امور خارجه منتشر شد که متاسفانه پس از اعتراض امارات به سفر احمدی نژاد و تاکید وزیرامور خارجه این کشور بر "وجود توافقات دوجانبه"، صحت آن بیش از گذشته مورد تایید قرار گرفت.

ندای سبز آزادی، برای اطلاع مخاطبان بار دیگر متن کامل این گزارش که یک ماه پیش و با عنوان "عقب نشینی بی سروصدای ایران در موضوع جزایر ایرانی" منتشر کرد را بازنشر می کند:

"گزارش رسیده حاکی است، مقامات جمهوری اسلامی در اقدامی بی سابقه و در سایه بی اطلاعی افکار عمومی، به شکل محرمانه گفت و گو با امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه را پذیرفته اند.

بر اساس این گزارش علی لاریجانی، رئیس مجلس، در ملاقات اخیر خود با مسوولان اماراتی، از پیشنهاد مقامات این کشور مبنی بر تعیین نماینده عالیرتبه دو کشور جهت بررسی موضوع جزایر سه گانه ایرانی (ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک) استقبال کرده است.  متعاقبا طرف اماراتی پیش نویس یادداشت تفاهم درخصوص جزایر ایرانی را به سفارت ایران در ابوظبی تسلیم کرده و ضمن معرفی شیخ منصور به عنوان نماینده امارات، خواستار معرفی نماینده عالیرتبه ایرانی شده است.

بر اساس این گزارش در مرحله کنونی و پس از هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی، دولت و مجلس، قرار است ثمره هاشمی، چهره پرنفوذ دولت احمدی نژاد به عنوان نماینده عالیرتبه ایران در گفتگو با امارات معرفی شود.

بدون شک پذیرش یادداشت طرف اماراتی مبنی بر بحث، گفتگو و بررسی موضوع جزایر، برای اولین بار در دو دهه گذشته صورت گرفته و به عنوان اولین گام در جهت واگذاری بخشی از حاکمیت ملی و حقوق حقه ملت ایران به طرف اماراتی تلقی خواهد شد.

مسوولان سیاست خارجی کشورمان پیش از این تاکید می کردند که ایران هرگز نمی تواند وارد گفتگو درباره واگذاری حاکمیت بخشی از سرزمین خود شود. در حالی که حاکمیت فعلی با پذیرش این موضوع، بدعت و رویه تازه ای را ایجاد کرده است.

این اقدام درحالی صورت گرفته است که با وجود افزایش شعارهای آتشین در حوزه سیاست خارجی و ادعای اقتدار مقامات عالیرتبه کشور، موجی از بحران های سیاسی و اقتصادی، ایران را در برگرفته و ناکارآمدی دولت، افزایش انزوای ایران در محیط بین المللی و بحران داخلی ناشی از حوادث انتخابات خونین سال ۸۸، ابعاد خطرناک تری یافته است.

به دنبال ایجاد بحران مشروعیت و گسست داخلی پس از حوادث انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و ناتوانی رهبر جمهوری اسلامی از بازگردان اعتماد و مشروعیت عمومی و ایجاد وحدت، نگرانی ها از روی آوردن جمهوری اسلامی به اعطای امتیاز به کشورهای خارجی افزایش یافته است. "

لازم به یادآوری است که این گزارش مربوط به یک ماه قبل است و بر اساس آن، مقدمات این توافق در جریان گفت و گوهای چند ماه پیش علی لاریجانی با مسوولان اماراتی صورت گرفته و در نهایت در دولت پیگیری شده است. اما تنش اخیر در روابط ایران و امارات و سفر احمدی نژاد به ابوموسی، ادامه مذاکره و توافق مخفیانه در این باره را متوقف کرده است. این همان موضوعی است که اینک مورد اعتراض دولت امارات قرار دارد و مسوولان اماراتی به همین دلیل سفر احمدی نژاد را "مغایر توافقات گذشته" اعلام می کنند. 


 


سعید شیخی، وکیل شیرکو معارفی که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است با تایید خبر اعتصاب غذای موکلش در زندان مرکزی شهرستان سقز خبرداد و گفت که موکلش در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفیش در زندان دست در تاریخ ۱۶ فروردین دست به اعتصاب غذا زده است.

سعید شیخی با تاکید بر اینکه حکم اعدام او هر لحظه قابل اجرا است گفتمن در جریان نیستم که او همچنان در اعتصاب است یا نه. اعتصاب او به تاریخ ۱۶ فروردین ماه مربوط می شود اما مهمتر از اعتصاب این نکته است که تایید حکم او بر خلاف اصول مسلم حقوقی و آیین دادرسی کیفری صادر شده است. دیوان عالی کشور که حکم را تایید کرده به هیچ شکل صالح به رسیدگی در این مقطع از پرونده نبوده است. متاسفانه حکم اعدام قطعی است و از سال گذشته تا به حال که حکم صادر شده به هیچکدام از اعتراض های من پاسخی داده نشده است

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کرد در نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ در میان مرز ایران و عراق، در حالی که قصد داشت از کردستان عراق به ایران بازگردد، بازداشت شد. او به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از سوی دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شده است. این زندانی که بارها به دلیل شرایطش و اعتراض به حکمش دست به اعتصاب غذا در زندان زده است سال گذشته با انتشار نامه‌ای از زندان از اجرای حکم خود در یازدهم اردبیهشت ماه خبر داد و نوشت: «همان طور که می‌دانید در روز دوم فروردین ۱۳۹۰ از طریق ماموران اجرای احکام زندان سقز که در واحدی به نام سایت اداری در زندان مستقر هستند به عنوان هدیه نوروزی به طور شفاهی به من ابلاغ کردند که درتاریخ ۱۱ اردیبهشت حکم به اجرا در خواهد آمدظاهرا دوباره شایعه اعدام او بالا گرفته است.

سعید شیخی در پاسخ به اینکه چگونه پرونده موکلش به اعدام ختم شده است، گفتحکم اعدام او در دادگاه بدوی شهرستان سقز صادر شد در آن زمان او وکیل تسخیری داشت. بعد از آن من وکالت پرونده را در دادگاه تجدید نظر پذیرفتم متاسفانه دادگاه شعبه ۴ تجدید نظر سقز درخواست تجدید نظر خواهی ما را رد کرد و حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه بدوی را تایید کرد. بعد من اعادی دادرسی کردم که پرونده به دیوان عالی کشور رفت و باز هم حکم تایید شد. بعد ما از طریق اعمال ماده ۱۸ و درخواست از رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور خواستیم تا این حکم را بررسی کنند در واقع در این مرحله درخواست می شود تا رییس قوه قضاییه از اختیارات ویژه خود استفاده کند. خوشبختانه رییس قوه قضاییه رای اعدام را خلاف شرع دانستند و اعلام شد که باید رسیدگی مجدد صورت گیرد

وکیل شیرکو معارفی با تاکید بر اینکه از این مرحله کاملا رفتار غیرقانونی صورت گرفته است عنوان کردرسیدگی مجدد طبق اصول حقوقی به این معنی است که باید پرونده به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده حکم بدوی برای رسیدگی داده شود اما متاسفانه آنها به دادگاه هم عرض دادگاه تجدید نظر یعنی شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر فرستادند و بعد دیوان عالی کشور برخلاف تمام اصول حقوقی و آیین دادرسی کیفری وارد رسیدگی شد و دوباره حکم را تایید کرد. اصلا دیوان عالی کشور در این مرحله نباید دخالت می کرد. دیوان عالی کشور فقط در دو مرحله می تواند به پرونده ها رسیدگی کند، یا حکمی در دادگاه تجدید نظرصادر شده باشد و بعد از آن مرجع کمک بخواهند و یا به شکل فوق العاده رسیدگی پرونده به آنها ارسال شود که پرونده شیرکو شامل هیچکدام از این موارد نبوده است

سعید شیخی همچنین ادامه دادبعد از تایید مجدد حکم من دوباره به دادستان کل کشور، رییس قوه قضاییه و دادستان عمومی انقلاب شهرستان سقز اعتراض کردم اما هیچ جوابی به اعتراض من تاکنون داده نشده است

 

 


 


هانس گرت پوترینگ پروفسور افتخاری و رییس سابق پارلمان اروپا و رییس کنونی گروه خاورمیانه در اتحادیه اروپا و رییس کنونی روابط خارجی بنیاد کنراد ادرنواشیفنگ آلمان در نامه‌ای به احمد زیدآبادی فعال ملی-مذهبی زندانی، با ابراز اینکه «برای من افتخار بزرگی است که حمایت از پرونده شما را به عهده بگیرم» نوشته است:

« من عمیقا شهامت و استقامتی که شما در مبارزه برای آزادی بیان، اصلاحات، و اجرای قانون در کشورتان نشان داده اید را تحسین می کنم. امیدوارم حمایت من از آرمانهای شما باعث دیده شدن وضعیت ناراحت کننده ای که شما و زندانیان سیاسی دیگر ایران در آن قرار دارید بشود

لازم به ذکر است پیش از این جامعه بین المللی حقوق بشر فرانکوفورت (آلمان) به آقای پوترینگ پیشنهاد کرده بود که به حمایت و سخن گفتن از وضعیت احمدزیدآبادی بپردازد که با استقبال وی مواجه شد.

به گزارش «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» در ادامه این نامه آمده است: «آقای دکتر احمد زیدآبادی، دوست عزیز! عزم شما برای دفاع از عقیدۀ خود به رغم فشار بسیار زیادی که با آن روبرو هستید برای مردم شما الگوی بسیار مهمی است. من شنیده ام که شما در فارسی می گویید که «مکنونات قلبی به زبان راه پیدا میکنندمن ایمان دارم به یمن تعهدی که شما و سایر مردان و زنان شجاع حس می کنید، این امر مجددا برای ایرانیان تبدیل به یک واقعیت خواهد شد. این به این دلیل است که در انتها، این قدرت نیست که بر عدالت فائق می آید، بلکه این عدالت است که بر قدرت فائق می آید. این باور صمیمانۀ قلبی من است. تعهد شما باعث تغییرات خواهد شد و مردم سراسر جهان را تشویق خواهد کرد تا برای دستیابی به حقوق خویش تلاش کنند و من میخواهم برای این امر از شما تشکر کنم

هانس- گرت پوترینگ ادامه داده است: «دکتر زیدآبادی عزیز، من برای شما و خانوادۀ شما ظرف ماههای آتی آرزوی قدرت بسیار زیاد می کنم. امید خود را برای وجود عدالت برای خود و همۀ ایرانیان از دست ندهید. در سراسر جهان مردمی هستند که با شما در این شرایط مشکل احساس نزدیکی می کنند و از آرمانهای شما دفاع می کنند. این سخن ناشنیده نخواهد ماند


 


 سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دیپلمات عضو سفارت جمهوری اسلامی در برزیل که به آزار جنسی دختران خردسال در یک استخر همگانی متهم شده بود به دلیل "تخلف انضباطی" به کشور فرا خوانده شده است.

رامین مهمانپرست در رابطه با اخبار منتشر شده در خصوص دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در برزیل، با اشاره به اینکه حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می رود گفت: این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.

هفته گذشته، رسانه های خبری برزیل گزارش کردند که حکمت الله قربانی، عضو ارشد سفارت جمهوری اسلامی در برازیلیا، به دلیل دست اندازی به چند دختر نوجوان در یک استخر توسط پلیس بازداشت اما پس از ادعای مصونیت سیاسی، آزاد شده است.

پس از انتشار این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه و سفارت ایران در برزیل این گزارش ها را تکذیب کردند اما به گزارش  مهر، مهمانپرست در مصاحبه خبری روز سه شنبه گفته است که حضور این دیپلمات ایرانی در یک استخر مختلط تخلف بوده است.

قوانین کیفری برزیل برای تعدی جنسی به افراد نوجوان دوره های حبس هشت تا پانزده سال پیش بینی کرده است اما سفارت جمهوری اسلامی، اتهام تعدی جنسی علیه آقای قربانی را نتیجه "تفاوت های فرهنگی" دانسته است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته