-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 04/18/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دبیر شورای عالی آموزش و پرورش از اجرای مصوبه‌ای مبنی بر آموزش ۶ زبان خارجی در مدارس خبر داد و گفت: این زبان‌ها طبق تشخیص آموزش و پرورش در مدارس مورد نظر آموزش داده می‌شود.

مهدی نوید ادهم در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، روسی و فرانسوی در مدارس مورد نیاز آموزش و پرورش و بر اساس نیاز و تقاضا آموزش داده می‌شود.

وی افزود: تولید متون و مواد درسی این زبان‌ها به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واگذارشده و اجرای آن نیز به عهده آموزش و پرورش است که آنها می‌توانند در مناطقی که نیاز و تقاضا در این زمینه وجود دارد آموزش‌های خود را در هر یک از زبان‌های مطرح شده آغاز کنند.

نوید ادهم هدف از این مصوبه را خروج از انحصار زبان انگلیسی دانست و افزود: تدریس این زبان‌ها مانند زبان انگلیسی از پایه اول راهنمایی آغاز و تا دوره پیش دانشگاهی ادامه دارد.


 


وزارت اطلاعات از بازداشت تعدادی که جاسوس و تروریست می خواند خبر داد و مدعی شد از جمله ماموریت‌های بازداشت شدگان، شناسایی و ترور یکی از متخصصان کشورمان بوده است که کلیه عناصر مرتبط با این ماموریت تروریستی دستگیر شده و تمامی تجهیزات همراه آنها کشف و ضبط گردیده است.

در اطلاعیه وزرات اطلاعات با اشاره به دستگیری تیم ۱۵ نفره ای که هفته پیش دستگیر شدند، آمده است: تعدادی از تروریست ها با مشاهد اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) بر بسیاری از جزئیات سناریوی طراحی شده توسط موساد، لب به سخت گشوده و ضمن اعتراف صریح پیرامون ماموریت هایی که به عهده آنها گذاشته شده ، ابعاد دیگری از “ماموریت شیطانی” خود را بازگو نموده اند.

در این اطلاعیه ادعا شده است: بمب گذاری در برخی تاسیسات زیر بنایی کشور، ماموریت دیگر تعدادی از بازداشت شدگان بود که ضمن شناسایی و دستگیری هسته های عملیاتی آنان، محموله های آماده انفجار که در پوشش ابزار آلات فنی و به شکل کاملا حرفه ای شاخته شده، کشف و ضبط گردیده و دستگاههای ذیربط نیز در جریان مقاصد شوم دشمن صهیونیستی قرار داشته اند.

از دیگر اطلاعات مدعی شده در این اطلاعیه “آگاهی یافتن از قصد دشمن برای انجام یکی از عملیات های تروریستی مورد نظر، در روز ۲۱ بهمن ماه سال گذشته بوده است.”

همچنین وزارت اطلاعات آورده است: در خلال جمع آوری های گسترده اطلاعاتی که منجر به شناسایی تیم های تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی گردید، اطلاعات موثقی به دست آمد که دلالت بربهره برداری نامشروع و گسترده رژیم متجاوز صهیونیست از امکانات، تسهیلات، پوشش ها و نمایندگی های دیپلماتیک مستقر در خاک تعدادی از کشورهای غربی پر مدعا می باشد. مستندات رسوایی مدعیان دروغین حفظ امنیت بین الملل و حقوق بشر که در واقع حامیان اصلی تروریزم بین المللی هستند، پس از رفع محذورهای امنیتی و حفاظتی افشاء خواهد گردید.

همچنین یک پایگاه جاسوسی- عملیاتی در یک اقلیم همجوار شناسایی و مستندسازی گردیده است. استقرار پرحجم سرویس موساد و بهره برداری مستقیم از آن منطقه علیه اتباع، امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران، از مجاری ذیربط پیگیری خواهد شد.


 


سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی درباره وضعیت بحرین تاکید کرد که بحران حقوق بشر در آن کشور به رغم وعده های دولت در جهت اصلاحات، همچنان ادامه دارد.

در حالی که بحرین برای میزبانی مسابقات اتومبیل رانی فرمول ۱ آماده می شود، سازمان عفو بین الملل هشدار داده است که “کسی نباید تصور کند که بحران حقوق بشری در بحرین به پایان رسیده است.”

به گزارش بی بی سی، حسیبه حاج صحراوی، نایب رئیس برنامه عفو بین الملل در خاورمیانه و آفریقای شمالی گفته است اصلاحاتی که تاکنون در بحرین صورت گرفته “بسیار جزئی” بوده است.

بیش از ۴۰ نفر در جریان ناآرامی های سال گذشته توسط نیروهای امنیتی حکومت بحرین کشته شدند و ۱۶۰۰ نفر هم بازداشت شدند.

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد کرده است که مقامات بحرینی در ماه های اخیر با اقدامات تبلیغی خود بیشتر به فکر بازسازی وجهه ظاهری دولت بوده اند.

اما خانم صحراوی تصریح کرد که این سازمان همواره گزارش هایی دریافت می کند که نشان می دهد استفاده از شکنجه و اعمال خشونت علیه معترضان در بحرین همچنان به طور گسترده ادامه دارد.

عفو بین الملل جزییات پرونده ‘حسن اون’ یک دانشجوی ۱۸ ساله را در گزارش خود انتشار داده است که در ماه ژانویه بازداشت شده بود.

او گفته است که او را وادار کردند به مدت ۱۱ ساعت بایستد، پاهای او را با شلنگ مورد ضرب قرار دادند و او را تهدید به تجاوز جنسی کردند.

از دیگر مواردی که در گزارش عفو بین الملل به آن اشاره شده پرونده پسری ۱۴ ساله و زنی ۸۱ ساله است که در اثر شلیک مستقیم گاز اشک آور به درون منزل مسکونی شان، کشته شدند.

در آستانه برگزاری مسابقات فرمول ۱، گزارش شده است که نیروهای پلیس ضدشورش با خشونت اعتراضات ضددولتی را سرکوب می کنند.

معترضان خواستار لغو این رقابت شده اند و با اسپری های رنگی شعارهایی بر ضد مسابقات فرمول ۱ روی دیوارهای بعضی از شهرهای بحرین نوشته اند.

در لندن نیز، دو معترض به وضعیت بحرین به پشت بام سفارتخانه این کشور رفتند تا نظر مردم را درباره وضعیت فعالان سیاسی در زندانهای بحرین، جلب کنند.

کمیسیون تحقیق مستقل بحرین (BICI) در ماه نوامبر ۲۰۱۱ گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شده بود معترضان، که عمدتا متعلق به اکثریت شیعه بحرین هستند، در زندان‌های این کشور در جریان بازجویی‌ها و برای گرفتن اعتراف مورد شکنجه قرار می‌گیرند و در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند.

با این حال شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، گفته است که درس هایی از ناآرامی های سال گذشته آموخته شده و وعده هایی داده تا قوانین به منظور حمایت از آزادی بیان و حقوق بشر، اصلاح شود.

فهد آل بن علی، از مقامات اطلاع رسانی بحرین گفته است که اقداماتی که حکومت تاکنون انجام داده شامل موارد ذیل می شود:

همه دانشجویان و کارمندان اخراج شده مجددا به محل اولیه خود بازگشته اند
نظام حقوقی و روند اجرای قانون در خصوص بازداشت معترضان اساسا تغییر کرده است
بنیادی برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان ناآرامی های سال گذشته ایجاد شده است
یک بازرس عمومی و یک محقق مستقل منتصب شده اند تا به شکایات رسیدگی کرده و درباره آزار و شکنجه تحقیق به عمل بیاورند
یک واحد ویژه دادستانی برای تحقیق درباره دست داشتن مقامات ارشد در آزار و شکنجه زندانیان تشکیل شده است
با این حال سازمان عفو بین الملل می گوید که نتیجه تحقیقات BICI و وعده های حکومت بحرین کافی نبوده است و اصلاحات جزئی به جایی نرسیده است.

در بخش دیگری از گزارش این سازمان آمده است: “هنوز صدها نفر از معترضان در زندان هستند، معترضانی که توسط دادگاه های نظامی و بصورت ناعادلانه به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند. بسیاری از این معترضان زندانیان سیاسی هستند که فقط به خاطر شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز ضددولتی مجازات می شوند.”

این گزارش افزوده است: “عبدالهادی الخواجه یکی از مدافعان سرشناس حقوق بشر از جمله معترضان زندانی است که از حدود دو ماه پیش دست به اعتصاب غذا زده است و گفته می شود که هم اکنون در آستانه مرگ قرار دارد.”

سازمان عفو بین الملل در پایان اطلاعیه خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی، بویژه ۱۴ نفر از رهبران سرشناس مخالفان و مدافعان حقوق بشر شده است که توسط دادگاه های نظامی به حبس های طویل المدت محکوم شده اند.


 


جعفر گنجی، فعال ملی – مذهبی و از هواداران نهضت آزادی ایران، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش میزان خبر، این علاقه‌مند نهضت آزادی ایران ظهر سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ توسط پلیس امنیت تهران بازداشت و برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.

این در حالی است که تا کنون حکم قطعی به او ابلاغ نشده بود.

جعفر گنجی به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به اتهامهایی نظیر اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت با تشکیل و راه اندازی گروه [مطالعه] ‌تاریخ، حضور در تجمعات [غیر قانونی] و فعالیت تبلیغی علیه نظام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گنجی، طراح و گرافیست، ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و ۶۲ روز را در زندان اوین گذرانده بود.


 


کلمه: در حالی که آخرین روزهای مجلس هشتم به تنش و کشاکش های بی حاصل بین نمایندگان و دولت احمدی نژاد می گذرد، سایت های خبری این بار از لغو مصاحبه زنده احمدی نژاد با صدا و سیما در پی هشدار نمایندگان مجلس خبر می دهند.

بر اساس اعلام رسانه هاٰ قرار بود محمود احمدی نژاد، سه شنبه شب پس از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم گفت و گو کند که بنا به دلایلی، این برنامه منتفی و به زمان دیگری موکول شد.

آنطور که برخی نمایندگان و رسانه ها اعلام کرده بودند، قرار بوده رییس دولت در این برنامه زنده تلویزیونی از آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به صورت رسمی خبر بدهد، امری که محمدرضا رحیمی معاون اول وی نیز آن را اعلام کرد و گفت که رئیس دولت امشب از تلویزیون با مردم سخن خواهد گفت و دستور اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را صادر خواهد کرد. نمایندگان اما معتقدند که شروع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، که مسوولان دولت رسما در سخنرانی های مختلف شروع آن را اعلام می کنند، در این زمان بر خلاف مصوبه مجلس و رسما غیرقانونی است.

این در حالی است که در روزهای اخیر بحث ماندن مرتضوی در منصب ریاست سازمان تامین اجتماعی و همچنین آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها فاز جدیدی از تنش ها میان دولت و نمایندگان را در آخرین روزهای مجلس هشتم آغاز کرده است.

سخنان رحیمی در کنار سایر اقدامات جدید دولت در واریز مبالغ بیشتر به حساب مردم، هرچند غیر قابل برداشت، کار را گویی تمام شده نشان می داد و از همین رو نمایندگان را به واکنش به آغاز مرحله دوم هدفمندی برخلاف قانون و مصوبه مجلس واداشت، تا جایی که نادران، نماینده اصولگرای تهران گفت: اجرای این مرحله بدون مصوبه مجلس غیرقانونی است. وی تصریح کرد: البته اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها حتما به مصوبه مجلس نیاز دارد و مگر می شود بدون مصوبه مجلس قیمت ها را افزایش داد یا از مردم پول اضافی گرفت.

در کشاکش همین بحث، موضوع انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان عظیم تامین اجتماعی نیز این بر موج این اختلافات افزود و پروژه ی ناکام استیضاح وزیر کار را کلید زد که چندی بعد، با وساطت حدادعادل که از سوی برخی مخالفانش روال خارج از قانون و رسوم خوانده شد، امضاها پس گرفته شد و قرار شد با «قول شرف» مرتضوی این انتصاب ملغی شود، قولی که بعدا دولت آن را تکذیب کرد تا دوباره مرتضوی به سازمان برگردد.

علی مطهری اما تنها نماینده ای بود که امضای خود را از درخواست استیضاح وزیر کار پس نگرفت و پس از مشخص شدن نقض عهد مرتضوی و دولتی ها، در واکنش به این اتفاق ترجیح داد صراحتا آن را «کلاه گذاشتن مرتضوی بر سر نمایندگان» بخواند.

در چنین فضایی، امروز نیز برنامه زنده تلویزیونی احمدی نژاد که خبر آن روز گذشته روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، می رفت تا مسائل و موضوعات جدیدی را با اعلام شروع فاز دوم هدفمندی در این تقابل رقم بزند. اتفاقی که خبر آن مجددا واکنش نمایندگان و به خصوص توکلی را در پی داشت، آنجا که وی گفت: با توجه به ضرورت تفاهم بین مجلس و دولت، احمدی نژاد در این برنامه تلویزیونی باید طوری موضع گیری کند که به تفاهم با نمایندگان مردم در مجلس کمک کند.

این نماینده تهران با بیان اینکه اگر رئیس دولت بخواهد اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها را اعلام و و از فردا آن را اجرا کند، کار غیرقانونی انجام داده است، افزود: اگر هم احمدی نژاد بخواهد امشب اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها را اعلام و از اواخر خرداد آن را اجرا کند، باز هم نمی تواند، چون قانون بودجه سال ۹۱ هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

به نظر می رسد همین فشارها و واکنش ها، احتمالا در کنار دخالت رهبری، باعث شده بنا بر آنچه اعلام شده است، این برنامه زنده تلویزیونی «به زمان دیگری» موکول شود. ممانعت از برگزاری مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد، که بعید است جز از طریق رهبری امکان انجام آن باشد، تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که علی لاریجانی رییس مجلس نیز در همین رابطه در نامه‌ای به رهبری، خواستار مداخله وی و پیشگیری از اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها شده بود.


 


همزمان با اعلام خبر مرگ ناگهانی خواهر حمید قاسمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، خدابخش دادیار اجرای احکام زندان اوین اعلام کرده است که حکم اعدام این زندانی که ۴ سال را در زندان به سر برده به اجرای احکام آمده است.

به گزارش کلمه، حمید قاسمی متهم است که از طریق هواداری سازمان مجاهدین خلق به تابعیت کشور کانادا در آمده و سپس با ارسال پست الکترونیک به برادر ارشد خود که افسر ارشد نیروی دریایی ارتش بوده تقاضای ارسال اطلاعات کرده است.

مستند صدور حکم اعدام برای او و برادرش که پس از صدور حکم اعدام در زندان اوین درگذشت ایمیل هایی است که کارشناسان رسمی دادگستری آنها را جعلی و ساختگی دانسته اند ولی دادگاه بدون توجه به نظر کارشناسان رسمی با مورد توجه قرار دادن گزارش ماموران حفاظت اطلاعات ارتش، آنها را مستند صدور حکم قرار دادند.

البرز قاسمی یکی از افسران برجسته نیروی دریایی و از افسران مورد اعتماد دریادار سیاری بود که بیش از ۲۰ جلد کتاب در زمینه های فنی و نظامی تالیف کرده و این تالیفات از جماه منابع درسی افسران نیروی دریایی ارتش و سپاه محسوب می شود و دریادار سیاری فرمانده قرارگاه چهارم نیروی دریاییبارها برای رفع سو تفاهم پرونده وی تلاش کرد.

گزارش و گردش کار اطلاعات در پرونده برادران قاسمی به استناد ایمیل های جعلی و اعترافات تحت شکنجه البرز قاسمی، در حالی قاضی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب را به خطا انداخت که در پرونده قضایی ایمل های مذکور به دلیل خدشه اساسی در اعتبار آنها حذف شده است.

گرفتن پناهندگی سیاسی از سوی حمید قاسمی از طریق اعلام هواداری سازمان مجاهدین خلق، مستمسکی برای صدور حکم محاربه و اعدام برای برادران قاسمی شد، عضویتی که هرگز صحت نداشته و حمید قاسمی برای تسریع در گرفتن ویزای سیاسی آن را عنوان کرده بود.

خدشه در اسناد مورد نظر (ایمیل های جعلی) موجب سقوط حد می شود و قاعده درء و همچنین گرفتن پناهندگی سیاسی مطابق فتاوی مراجع از جمله آیت الله خامنه ای مستوجب حد محاربه نخواهد بود و از همه مهمتر حذف ماده ۱۸۶قانون مجازات اسلامی در قانون جدید که مراحل تصویب آن کامل شده ضرورت تجدید نظر در پرونده برادران قاسمی را به اعتقاد حقوقدانان الزامی میکند.

اعلام دایره اجرای احکام زندان اوین مبنی بر احتمال اجرای حکم اعدام حمید قاسمی در حالی صورت گرفته است که جعفری دولت آبادی در تابستان سال گذشته در جمع خانواده زندانیان سیاسی تعهد کرده بود این حکم اجرا نخواهد شد.

همچنین پس از رویت پرونده حمید قاسمی توسط ریاست شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور، او تایید کرده بود که حمید قاسمی جرمی مرتکب نشده ولی به دلیل عدم اجازه ورود به پرونده، درخواست اعمال ماده ۱۸ توسط متهم می تواند مانع از اجرای حکم و اعاده دادرسی شود.

اعلام اجرای احتمالی حکم اعدام برای حمید قاسمی و به خصوص مرگ خواهر این زندانی سیاسی موجی از غم را در میان زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین پدید آورده است.

صدور و دستور اجرای این حکم در حالی صادر می شود که سیستم قضایی و امنیتی به خوبی به بی گناه بودن این فرد و ساختگی بودن اتهاماتش واقفند ولی همچون سال های گذشته با قربانی کردن این فرد خدمتی دیگر به سازمان مجاهدین خلق می کنند.

همانطور که میرحسین نیز پیش از این در بیانیه ی شماره ۱۷ خود هشدار داده بود حاکمیت به خاطر اغراض سیاسی و دیگر منافع جناحی یک فرقه مرده را زنده نکند.


 


اداره کل امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حکم محرومیت مجید توکلی از ادامه تحصیل را به خانواده وی ابلاغ کرد.

در متن این حکم که طی روزهای گذشته به دست خانواده مجید توکلی در شیراز رسیده، ابلاغ شده که مجید توکلی از ترم دوم سال ۱۳۸۸ از ادامه تحصیل محروم شده است. این در حالی است که در شهریور ماه سال گذشته، حکم محرومیت مادام العمر مجید توکلی از ادامه تحصیل توسط قاضی صلواتی و با درخواست وزارت علوم صادر شد.

به گزارش دانشجو نیوز، بر اساس حکم جدیدی که در تابستان سال گذشته بر روی پرونده مجید توکلی در زندان افزوده شد، وی از حق تحصیل در زندان محروم و در صورت آزادی نیز حق تحصیل در هیچ یک از دانشگاه های کشور را نخواهد داشت.

این حکم بر اساس درخواست وزارت علوم از ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، قاضی صلواتی، در زمان رسیدگی به پرونده اتهامات وی، در آخرین مورد بازداشت وی در ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۸۸ صادر شده است.


 


رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از امکان حضور نداشتن ناشرانی که آثاری با مضامین ضدشیعی و وهابیت تولید می‌کنند، همچنین “تمامیت ارضی و ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه دار می کنند”، در نمایشگاه خبر داد و گفت: “قطعاً از حضور ناشرانی که در خدشه‌دار کردن دین مبین اسلام تلاش می‌کنند، جلوگیری خواهیم کرد.”

به گزارش ایسنا، بهمن درّی ـ معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در دیدار با جمعی از استادان بسیجی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: به ناشرانی که به عرضه کتاب‌هایی با مضامین ضدشیعی و وهابیت می‌پردازند، و یا تمامیت ارضی و ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند، برای حضور در نمایشگاه کتاب اجازه نمی‌دهیم.

او افزود: همچنین این ناشران از شرکت در کلیه نمایشگاه‌های کتاب به مدت پنج سال محروم می‌شوند.

ادعای این مقام انتصابی دولتی در خصوص “محرومیت” ناشرانی که آثاری با مضامین فوق الذکر را منتشر ساخته اند در حالیست که هیچ کتابی بدون بررسی و بازبینی و ممیزی وزارت ارشاد و نهادهای خاص، امکان چاپ و باز نشر ندارد و به ویژه طی چند سال اخیر، کنترل و سخت گیری و فشار بر ناشران و مولفان افزایش یافته است.


 


کارگر نمونه سال گذشته گفت: با توجه به وضعیت نا بسامان تولید و فقدان امنیت شغلی، کارگران نه تنها نمی‌توانند خلاقیتی در روند تولید داشته باشند بلکه تمرکز در هنگام کار هم به سختی انجام می‌شود.

شهرام فخریان کارگر نمونه و سرپرست واحد برق کارخانه لبنیات پاستور چهارمحال بختیاری به ایلنا گفت: اولین مشکلات ما که ریشه تمامی مشکلات دیگر است را باید در عدم تثبیت قیمت مواد اولیه جستجو کرد که هیچ ثباتی ندارد و تاثیر مستقیمی نیز بر تولید و نیروی کار و سطح بازدهی کارخانه ها دارد.

او ادامه داد: بالا بودن نرخ حامل های انرژی نقش مهمی در فرآیند تولید دارد و عدم حمایت مسئولین ذیربط بر این مشکلات راه را برای افزایش قیمت های تمام شده بسته است و به این ترتیب تولید دیگر سودده نیست.

فخریان افزود: بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی و عدم پیشتیبانی بانک ها باعث شده کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک و نوپا دیگر قدرت کار در این سطح را نداشته باشند و به تدریج تعطیل شوند و در این میان زیان اصلی را کارگران می‌بینند.

این کارگر تصریح کرد: وقتی که کارگران امنیت شغلی نداشته باشند با توجه به وضعیت نابسامان تولید نمی توانند خلاقیت خود را در کار عملی سازند و با توجه به شعار سال حمایت کار و تولید ملی باید دولتمردان دست به دست هم بدهند و با حمایت نیروی تولید و کاهش قیمت حامل‌های انرژی گامی جهت تحقق شعار امسال بردارند.

فخریان دلیل انتخاب خود به عنوان کارگر نمونه سال گذشته را بهره وری و استفاده بهینه از حداقل امکانات و جلوگیری از هدر رفتن مواد اولیه و حامل های انرژی برای کارخانه دانست.


 


درحالی‌که ازجنجالی شدن مساله آب گرفتگی تخت جمشید و بی‌توجهی مسوولان نسبت به رفع مشکل، زمان زیادی نمی‌گذرد، اما باز هم نوروزامسال براثر بارش‌های بهاری این اتفاق درمکانی دیگر و این بار در پاسارگاد تکرار شد.

در فروردین ماه سال گذشته و با فرا رسیدن نوروز باستانی بارش‌های بهاری سبب آب گرفتگی تخت جمشید شده و جنجالی مبنی بر تخریب آثار باستانی برپا شد اما، مسوولین این اتفاق را جدی نگرفته و از سر آن به راحتی گذشتند، این درحالیست که نوروز امسال نیز این اتفاق در پاسارگاد دوباره تکرارشد.

مازیارکاظمی مدیرسابق پایگاه داخلی تخت جمشید در گفت‌وگو با ایلنا گفت: باران بهاری، امسال برای آثار باستانی استان فارس نه‌‌ تنها سبب مسرت نشد بلکه آثار مخربی بر جای گذاشت.

مدیرپیشین پایگاه داخلی تخت جمشید درباره آثار مخرب بارندگی‌ها برآثار باستانی گفت: آغاز بارندگی از ابتدا به آثار مجموعه پارسه و پاسارگاد آسیب می‌رساند، بارانی که روی سنگ جاری می‌شود شروع یک آسیب‌رسانی جدی است.

وی افزود: اگر با آغاز بارندگی بر روی سطوح سنگی گازهای آلاینده محیطی مثل so۲ و co۲ بر روی سطوح سنگ وجود داشته باشد، با توجه به ترکیبش با آب باران تبدیل به اسید می‌شود و خردگی ایجاد می‌کند.

کاظمی در ادامه گفت: برخی از این آلاینده‌ها ممکن است در مجموعه تخت جمشید باشد اما در پاسارگاد به علت آنکه مجموعه هنوز صنعتی نشده، وجود ندارد.

وی افزود: زمانی که هیچ آلاینده‌ای در محیط وجود ندارد، آب باران به تنهایی نیزبه دلیل خالص بودن استعداد زیادی برای حل کردن سنگ‌های آهکی در خود دارد.

مراحل تخریب آثار باستانی به سبب بارش‌های بهاری

به گفته مازیار کاظمی مرحله اول بارندگی نیز که بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد، به دلیل خالص بودن آب، استعداد زیادی برای حل کردن سنگ‌های آهکی در خود دارد.

وی در ادامه به مرحله دوم تخریب آثار باستانی توسط باران اشاره کرد وافزود: در مرحله دوم با آب گرفتگی سطح و نفوذ آن در خلل و فرج سنگ‌ها، بارندگی به صورت بالفعل نمی‌تواند آسیبی به سنگ‌ها برساند، یعنی اگر سنگ آهکی در رطوبت قرار گیرد، این رطوبت به صورت فوری اثر تخریبی روی سنگ ندارد، اما اگر رطوبت در سنگ بماند و سپس در اثر یخ زدگی دچار تراکم شود، خود باعث مرحله جدید آسیب برای مجموعه می‌شود.

کاظمی اظهار داشت: بارندگی‌های بهاری، بیشترین اثر تخریبی را بر روی آثار تاریخی دارند، اما به علت نبودن یخ‌زدگی در این فصل از سال، اثر تخریبی‌ مشهود و سریع نبوده اما در درازمدت و فصول سرما طبیعتاً بارندگی‌ها اثر مخرب بیشتری بر آثار تاریخی می‌گذارند.

سیستم دفع آب در آثار تاریخی بدون هیچ حفاظتی‌‌ رها شده است

مازیار کاظمی به محوطه‌های تاریخی باز، مانند مجموعه تخت جمشید و پاسارگاد اشاره کرد که خود به عنوان سایت موزه فعالیت داشته و بحث دفع آب‌های سطحی همیشه مطرح و ازموضوعات مهم بوده است.

وی افزود: درمحوطه‌های تاریخی، شناسایی مشکل در اولویت قرار دارد، چرا که تغییرات اساسی و مهمی اخیرا در این محوطه‌ها رخ داده است واین مشکل از زمانی مشهود شد که سیستم دفع آب که در کاخ‌های تخت جمشید وپاسارگاد وجود داشت، بدون هیچ حفاظتی‌‌ رها شد.

کاظمی درپایان به نیاز برای تجهیزات مکانیکی و مکانیزه کردن مجموعه‌های تاریخی اشاره کرد تا بتوان به وسیله آن در زمان تداوم تجمع آب براثربارندگی بسیارشدید، همچون نوروز امسال، این مشکلات به حداقل برسد.


 


یک کار‌شناس کشاورزی از بیکاری ده‌ها هزار نفر در پی واردات گسترده قند و شکر در دولت‌های نهم و دهم خبر داد.

بهزاد قره‌یاضی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: وزرای جهاد کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم با واردات گسترده قند و شکر موجب افزایش بیکاری تعداد زیادی از کارگران فعال در این صنعت شدند.

به گفته این کار‌شناس کشاورزی طی ۱۱ ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۶۶۸ هزار تن قند و شکر تسویه نشده به ارزش ۶۹۸ میلیون دلار وارد کشور شده که یکی از ۱۰ قلم کالای وارداتی به داخل کشور می‌باشد.

قره‌یاضی با بیان اینکه در انتهای دوران مدیریت اسکندری وزیر سابق جهاد کشاورزی بی‌سابقه‌ترین میزان واردات گندم را به داخل کشور داشتیم خاطرنشان ساخت: هم اکنون به علت افزایش هزینه‌ها، کشاورزان تصمیم گرفته‌اند تا در زمینه برداشت محصول اقدام نکنند و این امر نرخ بیکاری را در میان این قشر افزایش داده است.

وی تحقق نام گذاری امسال را به عنوان حمایت از کار و تولید ملی در گروی حمایت از تولیدات داخل اعلام کرد و گفت: امیدواریم در راستای تحقق شعار امسال افراد دانایی ستیز و واردات‌چی از عرصه مدیریت کشور خارج شوند.

قره‌یاضی از بیکاری گسترده کارگران در بخش کشاورزی کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: به دلیل واردات گسترده کالای کشاورزی تعداد زیادی از کارگران فعال در این صنعت بیکار شدند.


 


ششمین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان حامی محک با عنوان سال نو، فکر نو ۳۱ فرودین ماه تا۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محک برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، هنرآموزان کودک و نوجوان (۶ تا ۱۶ سال) تارا بهبهانی در ششمین نمایشگاه نقاشی خود آثاری را به نمایش می گذارند که از فکری تازه و خلاق برخوردار است.

تارا بهبهانی درباره ویژگی های نمایشگاه گفت: این نمایشگاه دارای، تنوع فکر و ایده نسل جدید هنرمندان نوجوان است و نقاشان این نمایشگاه با عشق و علاقه آثار خود را به کودکان متبلا به سرطان هدیه کرده اند.

با حضور در این نمایشگاه نوع دوستی و خلاقیت را می‌توان در کنار یکدیگر مشاهده کرد.

نشانی برگزاری این نمایشگاه؛ میدان اقدسیه، ابتدای بزرگراه ارتش، سه راه ازگل، بلوار شهید مژدی، بلوار محک، موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک است.


 


مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام کرد: به کارگماردن مدیران نالایق در واحدهای تولیدی موجب هدر رفتن منابع کشور شده است.

ولی الله صالحی مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا تحقق شعار حمایت از کار و تولید را در گروی به کارگیری مدیران متخصص در واحدهای تولیدی اعلام کرد و گفت: در راستای اجرای سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کشور پس از واگذاری با بحران هایی از قبیل سوء مدیریت در اداره بنگاه مواجه شده اند.

او با تاکید بر لزوم توقف واردات بی رویه کالاهای چینی به داخل کشور تصریح کرد: واردات بی رویه این کالاها موجب شده است که تولیدات داخلی از عرصه رقابت خارج شوند.

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه تحقق شعار حمایت از کار و تولید را در گروی حمایت از کارگران سراسر کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون مصوبه مزدی کارگران بخش اندکی از نیازهای آن ها را تامین می کند به منظور افزایش انگیزه فعالیت کارگران در واحدهای تولیدی کارفرمایان باید متناسب با فعالیت های آنان نسبت به افزایش میزان دستمزد اقدام کنند.


 


دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: خاکی در تهران برای جذب آب باقی نمانده است از این رو با بارش باران شاهد آب گرفتگی می شویم.

به گزارش ایلنا، در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران حمزه شکیب نسبت به کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران انتقاد کرد و افزود: قرار بود سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل کانال آبهای سطحی شهر تهران هزینه شود که تنها ۱۴ میلیارد تومان تخصیص اعتبار شد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این کانال باید بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی تخصیص شود، گفت: این مقدار نیز برای این اتمام کار کافی نیست هرچند شهرداری تهران این پروژه را در دستور کار ندارد.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران پس از اظهارنظر شکیب با بیان اینکه بارها شورای شهر در زمینه نگهداری کانال ها و طراحی مسیل ها و روددره ها و مدیریت آب در سطح شهر به شهرداری تذکر داده است،‌ گفت: از زمان وقوع سیل تجریش زمان زیادی نگذشته است و باید باران های سیل آسیا در تهران را پیش بینی کنیم و برای مقابله با آن مطالعات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ نگاه ما به جمع‌آوری آب‌های سطحی اشتباه است زیرا نباید آب‌های سطحی را جمع آوری کرد بلکه باید آن را مدیریت و ساماندهی کنیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه کانال های موجود بتنی هستند، خاطرنشان کرد: این کار مانع از جذب آب در خاک شده است در واقع تهران دیگر خاکی برای جذب آب ندارد.

وی با شکر از اینکه در باران چند روز گذشته تلفات جانی نداشتیم، افزود: مشکل زباله و ریختن آن در معابر همچنان در پایتخت وجود دارد که حل آن نیازمند مشارکت شهروندان است در جلسات شورای شهر بارها از شهرداری خواسته‌ایم که تمامی مسیرهای آب و جوی‌ها را سرپوشیده کند تا با رها کردن زباله ها مسیرهای جوی آب بسته نشود.


 


یک روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها به افزایش کودکانی که جذب مشاغل کاذب می‌شوند منجر شده است.

دکتر اصغر کیهان‌نیا، روان‌شناس و مشاوره خانواده در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر تعداد کودکان زیر ۱۵ سال که به مشاغل کاذب روی آورده‌اند افزایش پیدا کرده است و تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که این دسته از کودکان چون مشغول به کار هستند و فرصت کودکی و بازی‌های کودکی را از دست می‌دهند، در بزرگسالی به شدت از گذشته خود پشیمان می‌شوند و از کسانی که آنهارا به کار گمارده‌اند نیز نوعی رنجش و تنفر پیدا می‌کنند.

او گفت: این کودکان غالبا افراد سازگاری نیستند و همچون رباطی خود را می پندارند که صرفا باید کار کنند و پول در بیاورند.

کیهان‌نیا ادامه داد: این کودکان اغلب توسط پدر و مادر خود به کار کشیده می‌شوند که این کارها خوشایند انها نبوده و در بعضی از موارد کارهایی که به عهده شان قرار می گیرد از توانشان خارج است ولی به دلیل استیصال مادی خانواده ناچار هستند که تن به این نوع بیگاری ها بدهند.


 


عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان کرد: پودر شوینده طی سال های مختلف به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوارها قرار داشته است. بر این اساس تولیدکنندگان فعال در این صنعت باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.

مهدی جاریانی به عنوان یک فعال صنعت پودر شوینده با بیان این مطلب به ایلنا گفت: زمستان سال گذشته مذاکرات مختلفی میان انجمن صنایع پودر شوینده با وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور اعمال تعدیل قیمتی در این حوزه صورت گرفت اما با این درخواست موافقت نشد.

وی افزود: به دنبال افزایش هزینه های تمام شده و ارائه مجدد درخواست تعدیل قیمتی، در ۱۵ فروردین ماه سال جاری سازمان حمایت با افزایش ۹ درصدی قیمت پودرهای شوینده موافقت کرد. این در حالی بود که تولیدکنندگان خواستار افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت ها بودند.

این تولیدکننده پودر شوینده با اشاره به تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر تولیدات این بخش عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از طریق واردات تامین می شود که بر این اساس افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر هزینه های تمام شده تولیدات دارد. ضمن آنکه تورم داخلی و افزایش دستمزدها نیز بر وضعیت قیمت ها تاثیر گذار بوده است.

جاریانی با اذعان بر اینکه افزایش ۹ درصدی قیمت پودرهای شوینده نخستین مرحله افزایش قیمت ها بوده است، عنوان کرد: باوجود افزایش ۹ درصدی قیمت ها، صنایع پودر شوینده کماکان در خط قرمز سودآوری قرار دارند. در این خصوص درخواست های مجددی به منظور تعدیل قیمت به سازمان حمایت ارائه کرده ایم.

عضو سابق اتاق تهران تصریح کرد: تولیدکنندگان این صنعت برای ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت های دولت در حوزه تامین ارز مورد نیاز و ایجاد زمینه هایی برای گشایش اعتبار هستند.


 


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور (صنعت آب و برق) تعلیق شد.

به گزارش دانشجونیوز، در پی شکایت های متعدد بسیج دانشجویی، هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرد.

فشار برای توقف فعالیت های این انجمن پس از برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری در ۲۰آذر ماه سال ١٣٩٠ به اوج خود رسیده بود.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و از چهره های نزدیک به نیروهای امنیتی، که روز یکشنبه ۲۰آذر به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه آب و برق شهید عباسپور در این دانشگاه حضور پیدا کرده بود، با اعتراض دانشجویان روبرو شد.

دانشجویان معترض حاضر در این مراسم با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی چون؛ احمد زیدآبادی، مصطفی تاجزاده، نسرین ستوده، مجید توکلی و… و همچنین با حمل برخی از پلاکاردهای حاوی شعارهای اعتراضی، به حسین شریعتمداری اعتراض نموده که این امر موجب عصبانیت و استفاده ازالفاظ توهین آمیز از سوی وی در ارتباط با این دانشجویان شده بود.

یکی از دانشجویان دختر نیز پلاکاردی را در دست داشته که در آن نوشته شده بود: «کیهان، رسانه فاشیست»

در بخش انتهایی این سخنرانی یک دانشجوی معترض دیگر خطاب به دانشجویان و شریعتمداری گفت: «متاسفم برای دانشگاه و دانشجویی که سخنران و سخنگوهایش حسین بازجو هستند، یک عمر است روزنامه در دست توست.»

سه روز بعد از حضور حسین شریعتمداری در دانشگاه شهید عباسپور که با حرکت اعتراضی دانشجویان مواجه شد، صادق وفایی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه عباسپور، در مصاحبه ای خواستار تعلیق فعالیت انجمن اسلامی این دانشگاه شده بود.

وی در سخنان خود گفته بود که “اسناد تخلفات انجمن به اصطلاح اسلامی این را دانشگاه در اختیار مسئولان دانشگاه قرار داده‌اند و منتظر برخورد قانونی با این تخلفات هستند”. این مسئول بسیج دانشجویی در ادامه خواستار توقف فعالیت های این انجمن شده بود.

پیش از این در اسفند ماه سال ٨٨ نیز هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرده بود. انجمن اسلامی دانشگاه شهید عباسپور از معدود تشکل های مستقل دانشجویی بود که در سال های اخیر در دانشگاه های کشور اجازه فعالیت داشت.

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨۴ پروژه تعطیل کردن انجمن های اسلامی منتقد آغاز شد و شمار زیادی از دانشجویان در سال های اخیر بواسطه فعالیت در این تشکل های دانشجویی، احکام محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه دریافت کرده اند.


 


مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: بر اثر حوادث ناشی از وزش باد شدید عصر سه شنبه در شهر تهران ۱۵ نفر مصدوم شدند.

حسن عباسی عصر امروز در گفت و گو با ایرنا افزود : بیشترین حوادث ناشی از وزش باد در غرب و جنوب تهران رخ داده است.

وی گفت: بیشترین حوادث باد شدید عصر امروز تهران، به علت سقوط درختان، پرت شدن شهروندان از پشت بام و ضربه های شدید ناشی از پرتاب اجسام به افراد بود.

در پی وزش باد‌های شدید در تهران تاکنون تعدادی از پنجره‌های منازل و ساختمان‌‌ها در سطح شهر شکسته و تعدادی از درختان چنار به دلیل شدت وزش باد از جا کنده شده است.

بر اساس این گزارش، سرعت وزش باد به حدی است که امکان تردد آسان برای عابران پیاده و نیز خودروها وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس با اعلام خبر سقوط یک درخت در خیابان سعدی گفت: شهروندان باید مراقب خطرات ناشی از سقوط درخت در خیابان های تهران باشند.


 


هزار و ۵۰۰ اسیر فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند، از امروز ـسه‌شنبه ـ اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از بوابه الاهرام، «سیوان وایزمان» سخنگوی امور زندان‌های اسرائیل گفت که هزار و ۵۰۰ تن از اسرای فلسطین از امروز اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.

وایزمان افزود که دو هزار و ۳۰۰ اسیر فلسطینی دیگر نیز به مدت یک روز از خوردن غذا دست کشیدند.

وی همچنین گفت که هشت زن اسیر فلسطینی نیز در همبستگی با اسرای مرد فلسطینی از خوردن غذا خودداری کردند.

اعتصاب غذای اسرای فلسطینی و خودداری برخی دیگر از آنها از خوردن غذا به مناسبت روز اسیر و در راستای تلاششان برای به دست آوردن آزادی صورت می‌گیرد.


 


نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ورود گروه هایی از خارج صنف طلا و سکه فروشان به بازار خبر داد و با اشاره به سرمایه های جدیدی که برای کسب سود به این بخش آمده است، گفت: بعضا افراد در مشاغل دیگری فعالیت داشته اند و پس از اینکه دیدند در این حوزه درصد سوددهی بالاتری وجود دارد، به این سمت گرایش پیدا کردند.

سید قوام الدین امین با بیان اینکه قیمت انواع سکه به دلیل نوسانات قیمتی انس در بازار جهانی دچار تلاطم و تغییرات زیادی شده بود، گفت: این موضوع باعث شد که اونس طلا از ۱۳۵۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار نیز برسد که البته هم اکنون به ۱۶۵۳ دلار در هر اونس رسیده است.

به گزارش مهر، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: در بخش افزایش قیمت انواع سکه نیز به دلیل رشد قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی، این بخش نیز تحریک شد که البته به نوسانات قیمت دلار هم ارتباط داشت.

امین با تاکید بر اتخاذ سیاست های بانک مرکزی و دولت در کنترل بازار سکه و طلا، ادامه داد: بخشی از مسائل به وجود آمده در این حوزه مربوط به نقدینگی سرگردانی بود که به سمت بازار سکه و طلا کشیده شد.

ورود نقدینگی سرگردان به بازار سکه و ارز

وی بیان داشت: جلسه ای با بانک بانک مرکزی داشتیم و در آنجا عنوان شد افرادی هستند که خریدهای چندمیلیارد تومانی در طرح پیش خرید سکه داشته اند و این خریدها کمتر از صنف خود طلافروشان بوده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ورود گروه هایی از خارج صنف طلا و سکه فروشان به بازار خبر داد و با اشاره به سرمایه های جدیدی که برای کسب سود به این بخش آمده است، گفت: بعضا افراد در مشاغل دیگری فعالیت داشته اند و پس از اینکه دیدند در این حوزه درصد سوددهی بالاتری وجود دارد، به این سمت گرایش پیدا کردند.

به گفته امین، در زمینه سکه هم اکنون جو آرام است و ممکن است قیمت ا از میزان فعلی نیز پایین تر بیاید و در صورت کاهش دوباره قیمت دلار، بازار سکه نیز دچار کاهش خواهد شد.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: افرادی هستند که چندین سال در این بخش سرمایه گذاری کرده اند، ما از چند سال قبل تاکنون با برخی مشکلات و شکایات مردم در زمینه سکه ها مواجه بودیم که هم اکنون به خرید و فروش طلاهای مسروقه و همچنین سکه های تقلبی سروسامان داده شد.

واگذاری ۱۰۰۰کد ویژه به طلاسازان تهران

امین از تکمیل طرح واگذاری کد ساخت طلا برای تمام شهرهای کشور خبر داد و گفت: از سویی نیز به تمام فروشگاه های خرید سکه و جواهر برچسب هایی واگذار شد که شهروندان بتوانند برای خرید بدون مسائل بعدی به این فروشگاه ها مراجعه کنند.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: بررسی صلاحیتهای فنی افراد فروشنده و سازندگان طلا، داشتن مالکیت فروشگاه و دریافت پروانه کسب از مراحلی است که باید توسط فعالان این حوزه پیگیری شود.

وی در ارتباط با نوسانات قیمت انواع سکه در سال گذشته و حبابی بودن این قیمتها، همچنین کاهش مستمر قیمت آن در سال جاری و رسیدن به حدود ۷۰۰ هزار تومان، گفت: در آن زمان که قیمت سکه به ۱ میلیون تومان رسیده بود، حباب وجود داشت و حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت غیرواقعی برای آن مطرح بود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه با توجه به قیمتهای فعلی، حبابی در انواع سکه وجود ندارد و قیمتها واقعی است، در زمینه ورود اولین سری از سکه های پیش فروشی به بازار، افزود: کسی که از طریق پیش خرید اقدام به سرمایه‌گذاری در سکه کرده است به راحتی آن را وارد بازار نخواهد کرد.

سکه ۷۰۰هزار تومانی بدون حباب

امین با تاکید بر این موضوع که خریداران بزرگ سکه صبر می کنند و به مرور سکه های خود را وارد بازار می کنند، خاطر نشان کرد: بنابراین ورود سکه های خرد به بازار نمی تواند تاثیر چندانی در قیمت آن داشته باشد و ممکن است در حد چندهزار تومان بالا یا پایین شود که تاثیر چندانی نمی گذارد.

وی در ارتباط با اقدامات سال گذشته دولت و بانک مرکزی برای کنترل قیمتها در بازار انواع سکه و طلا، تاکید کرد: می توان گفت که تقریبا بانک مرکزی و دولت توانسته است در بازار موفق عمل کند و نقدینگی سرگردان را تا حدودی کنترل کند.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بررسی ها و جلساتی که داشته ایم، مشخص شد که برخی خریدهای بزرگی را در طرح پیش فروش داشته اند و حتی یک نفر حدود ۲ میلیارد تومان سکه پیش فروش خریداری کرده است.

امین در ارتباط با احتکار سکه و انبار کردن آن به امید گران شدن از سوی فروشندگان سکه و صرافان، گفت: احتمال دارد که چنین وضعیتی نیز وجود داشته باشد؛ مگر اینکه سرمایه گذاران چه در بیرون بازار و چه در صنف فرصتهای بهتری برای سرمایه گذاری و بازدهی پول بیابند.

خریدهای میلیاردی در طرح پیش‌فروش

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این مطلب که کمتر احتکار سکه در بین فروشندگان رسمی اتفاق می افتد، اظهار داشت: ایجاد جو روانی در بازار از سوی کسانی بود که به یکباره پول های خود را وارد بازار سکه و طلا به امید کسب سود کرده بودند و سرمایه گذاری های کلانی در این بخش انجام دادند.

وی در زمینه وجود دست های پشت پرده در بازار و زمزمه اینگونه موارد از سوی فروشندگان مبنی بر اینکه عده ای در جای دیگری قیمت ها را تعیین می کنند و آنها هستند که به هر نحوی بخواهند بازار را تنظیم می کنند، گفت: دست های پشت پرده ای به آن معنا وجود نداشت اما سرمایه گذارانی نیز وجود دارند که در این بخش وارد می شوند.

به گفته امین، کسانی که با هدف کسب سود و افزایش قیمتها پا به بازار سکه و طلا و ارز گذاشتند باعث تحریک بازار هستند و فروشندگان رسمی در این بخش نقش چندانی نداشته اند.

دست‌های پشت پرده و احتکار سکه

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد وضعیت فروشندگانی که در بازار سکه و طلا فعالیت دارند اما اجازه پلمپ سکه را ندارند، تصریح کرد: در تهران هم اکنون ۵ هزار واحد طلا فروشی داریم که بیشتر آنها دارای مجوز فعالیت هستند و برخی نیز در شرف دریافت هستند.

وی ادامه داد: از این ۵ هزار واحد، برای ۲۰۰ واحد مجوز پلمب سکه صادر شده است که در نقاط مختلف تهران فعالیت دارند. در بخش پلمپ غیرقانونی نیز فعلا موردی وجود ندارد، اما اگر این واحدها که مجوز دارند تخلفی را داشته باشند با آنها برخورد می شود.

امین در مورد احتمال وجود سکه های تقلبی در بازار نیز بیان داشت: هم اکنون در این بخش وضعیت خوب است و سکه های تقلبی به ۱ درصد رسیده است.

سکه‌های تقلبی

نایب رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، تاکید کرد: این موضوع در سال گذشته برای اولین بار وارد صنف طلا فروشان شد و به مرحله اجرا درآمد و ما در این زمینه نشست هایی را با مجلس، مسئولان وزارت اقتصاد و مالیات بر ارزش افزوده داشتیم، در مدت یکساله کم و کاستی ها برطرف شد.

وی با اعلام اینکه در سال جاری نیز تفاهم نامه ای با سازمان امور مالیاتی کشور منعقد کرده ایم، اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده بیشتر مربوط به خریدار است که باید پرداخت شود.

به گفته امین، در سال جاری مالیات بر ارزش افزوده از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش یافته است و هم اکنون پس از فروش طلا به مردم، مالیات بر ارزش افزوده نیز اخذ و به حساب دولت واریز می شود.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران در زمینه بدهی مالیاتی صنف فروشنده طلا و جواهر در تهران، افزود: مشکل اصلی در بخش مربوط به مالیات ارزش افزوده بود که با تفاهم نامه ای که منعقد شد و همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته، مشکل چندانی در این بخش وجود ندارد.

وی از افزایش ۱ درصدی سالیانه مالیات بر ارزش افزوده به صورت سالیانه تا سقف ۸ درصد خبر داد و بیان داشت: هم اکنون مالیات بر درآمد طبق یک روالی از سنوات دور در حال پرداخت است و در این حوزه مشکلی نداریم.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در مورد وضعیت ورود مصنوعات خارجی به بازار طلا و جواهر داخلی، تصریح کرد: قبلا مصنوعات خارجی بیشتر از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس و ساخت ایتالیا به صورت قاچاق وارد کشور می شد که با هماهنگی های صورت گرفته تقریبا جلوی قاچاق طلا گرفته شد.

امین خاطر نشان کرد: در حال حاضر طلاهای کارخانجات داخلی با توجه به ورود ماشین آلات چندان تفاوتی با انواع خارجی آن ندارد و کارهای ایرانی در حال افزایش در بین مردم است. اجرت مصنوعات خارجی از طلای داخلی به مراتب بیشتر است.

وی در خصوص برنامه ریزی برای ایجاد بورس سکه در کشور و وضعیت فعالیت آن، گفت: سازمان بورس از طریق برخی نشست ها با اتحادیه تهران بورس سکه را راه اندازی کرده بود ولی کم کاری هایی در این بخش صورت گرفت و کار خیلی موفق نبود و غیرفعال است.

قاچاق مصنوعات خارجی

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران از رایزنی با دانشگاه علمی کاربردی برای ایجاد دانشگاه صنعت طلا و جواهر خبر داد و با بیان اینکه اولین مرحله با پذیرش دانشجو در حال فعالیت است، افزود: هم اکنون ترکیه در بخش طراحی و استفاده از تکنولوژی روز پیشرفت های مناسبی را داشته است و ما نیز در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده ایم.

به گفته امین، هم اکنون ایران چهارمین کشور بزرگ مصرف کننده طلا در جهان است و اگر ما بتوانیم از طریق تکنولوژی و آموزش نیازهای داخلی را تامین کنیم. همچنین امکان اشتغال زایی در این بخش نیز وجود خواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از آغاز تولید شمش طلا برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: از طریق نصب دستگاه ها و ماشین آلات و همچنین آمادگی برخی کارخانه ها، بزودی تولید شمش طلا در ایران آغاز می شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون تولید شمش در دنیا فقط در ایتالیا، سوئیس و ترکیه انجام می شد، تصریح کرد: فکر می کنم تا یکماه آینده اولین سری از شمش های طلای تولیدی در ایران وارد بازار داخلی شود.

ایران در جمع سازندگان شمش دنیا

امین همچنین از هماهنگی با استاندارد برای اعمال کنترل بر ساخت و رعایت ویژگی های لازم در تولید شمش سخن گفت و بیان داشت: قرار است تولید شمش در کشور به نحوی توسعه یابد که حتی طلاهای دسته دومی که وارد بازار می شود و دوباره به مواد خام تبدیل می شود، از طریق این کارخانجات تبدیل به شمش طلا شود.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران، تاکید کرد: تا یکی دو ماه آینده تولید شمش طلا در کشور به مرحله ای خواهد رسید که دیگر کشور به انجام واردات شمش طلا نیازی نخواهد داشت. این موضوع از بزرگترین اقداماتی است که در این بخش صورت خواهد گرفت.

وی در پایان سخنانش از انجام هماهنگی های لازم با دولت در زمینه آغاز تولید شمش طلا در کشور خبر داد و گفت: مجوزهای لازم برای این کار نیز اخذ شده است.


 


کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که احمدی نژاد و دولتش همچنان اصرار دارند که در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده اند، گزارشی که اخیرا از سوی مرکز آمار منتشر شده، نشان می دهد که نه تنها این ادعا دروغ است، بلکه در زمستان گذشته ۲۰۰ هزار نفر هم به جمعیت بیکاران کشور افزوده شده است.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در زمستان ۹۰ با ۲٫۳ درصد افزایش به ۱۴٫۱ درصد رسیده است. این تغییر به معنای افزایش جمعیت بیکاران کشور از ۲٫۶ میلیون نفر به دو میلیون ۸۷۷ هزار نفر در عرض تنها سه ماه آخر سال ۹۰ است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان به شیوه ی محاسه و انتشار آمار مذکور انتقاد دارند و معتقدند کسی که تنها دو ساعت در هفته کار داشته باشد، نباید شاغل محسوب شود. دولت اما با این تعریف، سال گذشته ادعای نرخ بیکاری تک رقمی را مطرح کرد که گزارش مرکز آمار نشان دهنده کذب بودن آن نیز هست.

احمدی نژاد وعده ایجاد دو و نیم میلیون شغل در سال را مطرح کرده است؛ ادعایی که با آمار و اطلاعات موجود یکسره در تناقض است. به طوری که تنها اشاره گزارش اخیر مرکز آمار درباره افزایش ۲۰۰ هزار نفری به جمعیت بیکاران در زمستان گذشته را می توان دلیلی بر کذب بودن اظهارات رئیس دولت دانست.

دولت احمدی نژاد در حالی ادعای کاهش یا تثبیت نرخ بیکاری را مطرح می کند که آمارهای منتشر شده درباره سیر نزولی نرخ مشارکت اقتصادی نیز که نشان دهنده کاهش جمعیت فعال کشور است، ادعای دولتمردان را تکذیب می کند.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ مشارکت اقتصادی از حدود ۴۱ درصد در سال ۱۳۸۴ به به ۳۶٫۹ درصد در سال ۹۰ کاهش پیدا کرده و بدین ترتیب حجم جمعیت فعال کشور به حدود ۲۳ میلیون نفر رسیده است؛ تغییری معنایی جز کاهش جمعیت شاغل و افزایش بیکاری پنهان ندارد.

ادعای اشتغال زایی دولت، انتقاد بسیاری از کارشناسان را نیز برانگیخته و حتی صدای برخی نمایندگان مجلس را هم درآورده است. نمایندگانی که آشکارا می بینند آنچه احمدی نژاد و دولتش ادعا می کنند، با واقعیت های حوزه های انتخابیه شان یکی نیست، هرچند پیش از این هم جز این نبود اما به ندرت صدای کسی بلند می شد.

از جمله نمایندگان منتقد اخیر، حسینی نماینده قروه است که دیروز در مصاحبه ای گفت: دولت محترم نسبت به شعار اشتغالی که داده است ، ابتدا شرایط خاص کار را ایجاد کند و راهکارهای لازم را ارائه دهد ؛ اینکه فقط لفظی اعلام ایجاد شغل را کنند، مطمئنا لفاظی ایجاد شغل را عملیاتی نمی کند و ایجاد شغل بستر سازی نیاز دارد .

وی در ادامه گفت: دولت به جای شعار و اعلام آمار ایجاد شغل ، بیاید و وعده خود را عملیاتی کند؛ از وعده دولت ۹ ماه می گذرد، دولت که می گوید تا پایان دوره توان ایجاد شغل را دارد، بگوید و مشخص کند که کجا شغل ایجاد کرده است؛ به اندازه ۷۰ درصد باید تا به حال کار انجام می شد و در مسیر ایجاد دو و نیم میلیون شغل حرکت می کردند.


 


داوود دانش جعفری

در دوره قاجار که هنوز ایران به درآمد نفت دسترسی پیدا نکرده بود، دولت مجبور بود مقررات سفت و سختی برای کنترل مخارج دولتی وضع کند.

درآمد ناچیز دولت در این دوره عمدتا از محل مالیات بر تولید کشاورزی، دامداری‌ها و مشاغل آزاد تامین می‌شد. علاوه بر آن درآمد مربوط به املاک شاهی، درآمد گمرکی، درآمد اجاره، پیشکش‌های اهدایی به شاه و کاهش ارزش پول ملی راه‌های دیگر کسب درآمد دولت در دوره قاجار بود. یکی از اشکال درآمد مالیاتی در این دوره، دریافتی‌هایی بود که تحت عنوان مصادره عمومی نامیده می‌شد. مصادره عمومی در واقع نوعی مالیات اضطراری بود که با نظر دولت و خارج از انتظار وضع می‌شد و از هر کس، هر مقدار که صلاح می‌دانستند وصول می‌شد.

در آن دوره وقتی درآمد دولت محدود بود طبیعی بود که هزینه‌ها هم با سختگیری همراه باشد. به‌طور مثال وقتی شخصی در دربار قاجار استخدام می‌شد اولا بایستی شاه شخصا با استخدام او موافقت می‌کرد. از طرف دیگر حقوق مستخدم وقتی برقرار می‌شد که یکی از کارمندان قبلی دربار فوت کند تا از محل حقوق فرد فوت‌شده، امکان برقراری حقوق فرد تازه استخدام شده فراهم شود. در همین رابطه طبق مقررات دولت، وقتی کارمندی فوت می‌کرد، یک سوم حقوق کارمند، به بازماندگان او می‌رسید.

درصورتی‌که فوت شده، بازمانده‌ای نداشت (اصطلاحاگفته می‌شد بلاعقب) در این‌صورت پرداختی بعد از فوت به‌طور کامل قطع می‌شد. در میان کارکنان عالی‌رتبه دربار ناصرالدین شاه شخصی به‌نام میرزا محمد گلپایگانی وجود داشت که به‌رغم گذشت مدت فراوانی از گرفتن دستخط شاه مبنی بر استخدام، هنوز منابع اعتباری لازم برای پرداخت حقوق او تامین نشده بود. میرزا محمد که کاسه صبرش لبریز شده بود دائما آرزو می‌کرد راهی پیدا کند تا مشکلش حل شود تا اینکه روزی شنید زرافه شاه مرده است! میرزا محمد که قلم خوبی هم داشت بلافاصله تصمیم گرفت نامه‌ای به شاه بنویسد و مشکل برقرار نشدن حقوق خود را مطرح کند.

میرزا محمد در عریضه‌ای که به شاه نوشت، این مطالب را طرح کرد: هر چه صبر کردم به مرده بلاعقبی برسم، قسمت نشد. حال که زرافه شاه مرده، خوب است از محل جیره زرافه متوفی، حقوق مرا برقرار نمایید. در پایان نامه نیز یک شوخی با شاه می‌کند و می‌گوید: بلاعقب ما همین زرافه است! شاه قاجار بعد از خواندن نامه به نخست‌وزیر دستور می‌دهد از محل جیره زرافه، حقوق میرزا محمد برقرار شود. همچنین به نخست‌وزیر می‌گوید من بعد کسی حق ندارد با او شوخی کند! بعد از این واقعه، میرزا محمد که اتفاقا قد بلندی نیز داشت به‌عنوان میرزا محمد زرافه معروف شد.

حکایت میرزا محمد زرافه واقعیت اقتصاد ایران در آن سال‌ها را نشان می‌دهد؛ دوره‌ای که به‌دلیل محدودیت‌های درآمدی، دولت حتی امکان پرداخت حقوق یک کارمند جدید آن هم بعد از گرفتن دستور شاه را نیز به‌راحتی نداشت. اما در سال‌های اخیر که درآمد نفتی بخش اعظم بودجه دولت را تشکیل می‌دهد، دیگر آن سختگیری‌های هزینه‌ای مثل گذشته اعمال نمی‌شود. دولت می‌تواند به‌راحتی برای افزایش مخارج خود تصمیم بگیرد، بدون اینکه محل منابع آن روشن باشد. نگاهی به مخارج جاری دولت طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سرعت افزایش هزینه‌ها چقدر بالاست.

ای کاش به‌رغم این افزایش‌های چشمگیر، حداقل بودجه دولت متوازن بود و کسری بودجه‌ای وجود نداشت. کسری بودجه وقتی ایجاد می‌شود که مخارج دولت بیشتر از درآمدهای دولت است. در چنین شرایطی دولت ممکن است یا با بدهی مواجه شود و یا اینکه مجبور شود از مخارج خود بکاهد. به‌طور مثال، در سال ۱۳۹۰ دولت نتوانست بودجه عمرانی مصوب خود را بیشتر از ۶۰ درصد پرداخت کند.

همچنین بسیاری از پیمانکاران طرف قرارداد دستگاه‌هایی چون وزارت نیرو و راه و شهرسازی نیز نتوانستند مطالبات خود از این دستگاه‌ها را دریافت کنند و لذا هم‌اکنون دولت به اینها بدهکار است. علاوه بر موارد فوق، افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی، بانک مرکزی و یا سازمان تامین اجتماعی نیز همواره در سال‌های اخیر یک بحث جدی در اقتصاد ایران محسوب می‌شده است. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ پیشنهاد شده دولت برای حل مشکل کسری بودجه حدود ۴۷۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کند.

از طرف دیگر دولت عنوان کرده است در سال ۱۳۹۱ بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از بدهی خود به دیگر سازمان‌های دولتی را به‌دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی کافی نمی‌تواند نقدا پرداخت کند و لذا تمایل دارد از سهام شرکت‌های دولتی برای این منظور استفاده کند. از طرف دیگر درصورت شروع فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، پیش‌بینی می‌شود موج جدیدی از کسری بودجه متوجه دولت شود. همچنین با احتساب تعهدات سفرهای استانی، به‌نظر می‌رسد دولت منابع سال‌های سال بعد خود را نیز پیشخور کرده است. به‌نظر می‌رسد تا دیر نشده برای رعایت انضباط مالی توسط دولت بایستی فکری شود.

در اوایل دهه ۱۳۷۰ در یکی از سال‌ها درآمد ارزی کشور از ۱۸ میلیارد دلار نتوانست فراتر برود ولی میزان تعهدات سر رسید شده ارزی کشور به حدود ۳۴ میلیارد دلار رسید. با بروز این پدیده که به‌عنوان بحران بدهی‌های خارجی ایران معروف شد، همه سؤال می‌کردند چرا سیستم هشداردهنده‌ای در کشور وجود نداشته تا قبل از رسیدن به مرحله بحران از وقوع آن پیشگیری کند؟! به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که برای کنترل هزینه‌های دولت و جلوگیری از ایجاد بدهی‌های دولتی بایستی نظام کارآمدی طراحی و از بروز بحران در آینده جلوگیری شود. در شرایط کنونی حتی اطلاع دقیقی از میزان بدهی‌های دولت وجود ندارد.

منبع: تابناک


 


 کلمه – حامد آرین:

سعید مرتضوی، متهم اصلی جنایت کهریزک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در آخرین روزهای عمر مجلس هشتم، در مقابل هم قرار داد؛ نه وزیر استیضاح شد و نه متهم جنایت کهریزک از کارش برکنار. این خلاصه ای است از آنچه در هفته گذشته بین دولت و مجلس رخ داد.

صبح روز استیضاح، در حالی که بر خلاف معمول احمدی نژاد از اولین ساعات بامداد به همراه وزیر خود برای پاسخگویی به نمایندگان به خانه ملت رفته بود، نامه شبانگاهی حداد عادل که ادعا کرده بود سعید مرتضوی استعفا کرده است، هجده نماینده را به پس گرفتن امضایشان وادار کرد و مردان احمدی نژاد از همان راهی که آمده بودند به ساختمان پاستور بازگشتند.

احمدی نژاد و نزدیکان وی گفته بودند هیچ تعهدی برای قبول استعفای سعید مرتضوی نداده اند. ولی احمد توکلی مدعی شد سعید مرتضوی از خانه خارج نشده است و استعفای خود را تقدیم وزیر کرده و منتظر نظر وی است. نظری که اعلام نشد و درس اخلاق جوانفکر، مشاور رسانه ای را برای توکلی و دوستانش به همراه داشت: “یک درس پندآموز برای کسانی که خود را فراتر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازیهای پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد.”

در همین حال مرتضوی ادعا کرد که هیچ دیداری با احمد توکلی نداشته است. این در حالی است که حداد عادل در گفت و گوی تلویزیونی خود مدعی شده بود ۱۳ ساعت مذاکره بین احمد توکلی و سعید مرتضوی طی چهار جلسه انجام شده است.

توکلی که حاضر به مصاحبه در خصوص نتایج این نشست نشده بود، آن را به روز یکشنبه زمان برگزاری جلسه استیضاح موکول کرد ولی سعید مرتضوی از نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرده و گفته بود که وزیر ” فرزانه” در سمت خود باقی خواهد ماند!

مرتضوی در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا هم گفته بود که قویا تکذیب می کنم که بین ما دیداری انجام شده است.

او که خود از سوی نمایندگان مجلس به دروغگویی متهم شده، مدعی شد: بنده تلاش کردم دروغگویی ها خاتمه یابد ولی ظاهرا با وجود این تلاش ها این هدف محقق نشد.

توکلی نیز از طراحان اصلی طرح استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس گفت که طراحان استیضاح با مرتضوی دیدار کردند.

وی درمورد چگونگی حکمیت خود نیز اظهارداشت که جلسات طراحان استیضاح و مرتضوی ۳۰ ساعت طول کشید و بنده پس از ۱۵ ساعت دقت در اسنادی که دو طرف ارائه کرده بودند، نظر خود را اعلام کردم اما این حکمیت را رسانه‌ای نکردم تا این فرآیند به نتیجه برسد.

گویا احمد توکلی می خواست با پاس دادن توپ حکمیت به زمین حداد عادل، حق دوستی را ادا کرده باشد و از این رهگذر، اعتباری برای حداد عادل کسب کند و راه وی را برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس نهم هموارتر سازد.

دعوای ریاست مجلس!

عباسعلی نورا که منتقد جدی منتفی شدن طرح استیضاح در مجلس بود، بر این باور است که حداد عادل و امضا کنندگان استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی، مسئول پرداخت هزینه وارده به مجلس و دولت در طول بیان استیضاح هستند.

در همین حال مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: تذکراتی که در جلسه پس گرفتن استیضاح وزیر کار به صورت طولانی‌مدت و جهت‌دار صورت گرفت، به همراه وقتی که رئیس مجلس بی‌‌دلیل در اختیار آنها گذاشت، همگی در راستای تخریب چهره حداد عادل بود.

تلاش برای ریاست حداد عادل در مجلس نهم از ماه ها پیش از انتخابات مجلس آغاز شد و این روزها حتی پیش از تمام شدن دوره هشتم در برخی از محافل او را به عنوان رییس مجلس معرفی می کنند.

اینک در حالی که نمایندگان استیضاح کننده سعید مرتضوی را تهدید کرده بودند در روز استیضاح اطلاعاتی را از تریبون مجلس مطرح خواهند کرد که برای احمدی نژاد هم خوب نیست، به ناگاه حداد عادل از گفت و گوی خود با این متهم کهریزک پرده بر می دارد!

او که می خواست به کمک سایر همفکرانش و حکمیت احمد توکلی در نقش یک شوالیه ظاهر شده و با “درایت”، “گره” ای را که احمدی نژاد به “دندان” انداخته بود با “دست” باز کند، در برابر دروغ گویی و قول “شرف” مرتضوی (به تعبیر علی مطهری) “خام” شد و نه تنها نتوانست از این محمل اعتباری برای خود به دست آورد بلکه هم آبروی خود را برد و هم از مجلس هزینه کرد. هزینه ای که به نفع دولتیان شد و نشان داد آن طور که احمدی نژاد بارها گفته است، این مجلس نه تنها در راس هیچ امری نیست، بلکه بدون تدبیر و برنامه ریزی به امور جاریه می پردازد.

دستاوردی که جنجال انتصاب سعید مرتضوی به همراه داشت، از یک سو رسوا کردن موقعیت از دست رفته ی مجلس در جمهوری اسلامی و نیز تهی از محتوا شدن حاکمیت یکدست و عیان کردن اختلاف مجلس و دولت، و از سوی دیگر بارز کردن بیشتر اختلافات و شکاف های اصولگرایان بود. به خصوص آنها که ماه هاست برای کرسی ریاست مجلس و ساختمان پاستور خیز برداشته اند.

حال باید دید در این آخرین روزهای عمر مجلس هشتم، یارکشی علی لاریجانی و حداد عادل چه سرانجامی پیدا می کند و آیا برنده این اختلافات مثل برخی موارد مشابه قبلی، نزدیکان مصباح یزدی خواهند بود؟


 


جمهوری اسلامی مدت‌هاست که براندازی شده است

کلمه- زهرا صدر:

ابوالفضل قدیانی زندانی سیاسی و مبارز دوران ستمشاهی با تاکید بر اینکه “در راه مبارزه باید صبر داشت” می گوید: دستگاه سرکوب حاکمیت اساساً اعتقادی به قانون ندارد و سعی می‌کنند با اعمال تبعیض و اهمال در اجرای قانون به زندانی فشار بیاورند تا مأیوس شود و واداراش کنند که از کار سیاسی کنار بکشد، ساکت شود و به مقاومت و مبارزه با استبداد ادامه ندهد.

به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که بیش از یک سال است در بند ۳۵۰ اوین به منبع انرژی و روحیه برای دیگر زندانیان و خصوصا جوانان در این بند شده و پیش نماز این بند است، چندین بار در این مدت به بیمارستان منتقل شده و عمل جراحی نیز انجام داده و بدون اینکه مداوایش کامل شود به اوین بازگردانده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نامه ها و سخنانش به رهبری “با انگیزه‌ی امر به معروف و نهی از منکر است” معتقد است: وظیفه‌ی دینی ماست که در حد توانمان در مقابل جور و ظلم بایستیم، ظلم و جور از فربه گی هرچه بیشتر فرو می‌پاشد.

قدیانی که سال ها برای استقلال و آبادی کشورش در زندان های طاغوت مبارزه کرده و شکنجه شده و هم اکنون آثار فشارهای آن روزها بر بدنش نمایان است با درد می گوید: نظامی که برای استقرار و تثبیتش هزاران شهید و جانباز داده‌ایم و زندان‌های رژیم و شاه را تحمل کرده‌ایم، الان مدت‌هاست که جمهوری اسلامی براندازی شده است. دیگر از اصل تفکیک قوا هیچ نمانده است. با نظارت استصوابی مجلس تحت فرمان رفت، قوه‌ی مجریه هم مطیع شد و قوه‌ی قضاییه هم که از اول زیر نظر ولی فقیه بود و اساساً مستقل نبود.

متن کامل گفتگوی ابوالفضل قدیانی با کلمه را با هم می خوانیم:

بارها زندانیان سیاسی و خانواده‌های شان از رعایت نکردن حقوق زندانیان سخن گفته اند. اگر بخواهید یکی از مهمترین آن‌ها را تشریح کنید کدام حق پایمال شده را نام می‌برید؟

اگر بخواهم یکی از مهمترین این حقوق را نام ببرم آن حق مرخصی و ملاقات حضوری است. متأسفانه در حال حاضر به هیچ عنوان در این زمینه حقوق زندانیان سیاسی رعایت نمی‌شود. واقعیت این است که الان اکثر قریب به اتفاق ملاقات‌ها در بند ۳۵۰ کابینی است و متأسفانه دادستانی اختیار این قبیل امور را خود عهده دار شده است. سابق بر این اجازه‌ی آن دست مدیریت زندان بود و ملاقات‌های حضوری و مرخصی‌ها در بیشتر موارد مطابق قانون داده می‌شد، اما متأسفانه الان مرخصی‌ها را بسیار محدود کرده‌اند و از این کار بوی کینه‌توزی و انتقام‌جویی به مشام می‌رسد.

بسیاری از عزیزانی که مدت‌هاست در زندان هستند، با وجودی که خود آن‌ها و به خصوص خانواده‌ی آن‌ها نیاز به این مرخصی دارند اما برای اینکه خانواده‌های آن‌ها را تحت فشار قرار دهند به آن‌ها مرخصی نمی‌دهند. دوستانی مانند عبدالله مؤمنی، عماد بهاور، علیرضا رجایی، محسن محققی، حسن اسدی زیدآبادی، امیرخسرو دلیرثانی، علیرضا بهشتی شیرازی، سیامک قادری، جواد علیخانی، محمدرضا مقیسه، اسماعیل صحابه، بهمن احمدی امویی، علی جمالی، علی ملیحی، محمد داوری، احمدرضا یوسفی، حسین رونقی، ابوالفضل عابدینی، مهدی فروزنده، فرید طاهری، جلیل طاهری و عزیزانی که در سایر زندان‌ها اعم از تهران، کرج و دیگر شهرستانها به سر می‌برند و من در این مجال حضور ذهن ندارم که نام همه‌ی این عزیزان را بگویم. کاملاً مشخص است که ندادن مرخصی به آن‌ها به خاطر تسویه حساب شخصی و انتقام‌جویی است.

فارغ از اینکه یک نفر به چه دلیلی زندانی است این حق اوست که از مرخصی استفاده کند، اما نهادهای امنیتی که سوار بر دستگاه قضا هستند تبدیلش کرده‌اند به یک امتیاز و سعی می‌کنند که در این میان شیطنت کنند. به تعداد محدودی امسال و سال قبل مرخصی دادند و به کسانی که واقعاً نیاز به مرخصی داشتند مرخصی ندادند.

من نمی‌دانم این‌ها چه لذتی می‌برند از اینکه کسی را که بچه‌ی کوچک دارد و این کودک مدت‌هاست جز از پشت شیشه کابین ملاقات پدرش را ندیده است را در ایام عید در زندان نگه دارند و بعد به کسی مثل من که از نظر روحی نیاز به مرخصی ندارد مرخصی بدهند. البته شاید به من به دلیل وضعیت جسمانی‌ام مرخصی داده‌اند اما داخل زندان کسانی بودند که آن‌ها هم به دلیل وضعیت جسمانی‌شان نیاز عاجل به مرخصی دارند اما به این دوستان مرخصی نمی‌دهند تا از این طریق به خودشان و خانواده‌ی شان فشار بیاورند. من به دلیل همین رفتارها درخواست مرخصی نکردم و نمی‌خواستم هم به مرخصی بیایم ولی دوستان توصیه کردند که به خاطر وضعیت خاص جسمانی به مرخصی بروم که بنده هم پذیرفتم.

عزیزانی که منتظر مرخصی بودند به لحاظ روحی در چه حالی بودند؟

خوشبختانه بچه‌ها با وجود این فشارها روحیه‌ی شان خوب است. با توکل بر حضرت حق ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند و مقاومت خواهند کرد.

در این مدت دیده‌ایم که برخی از زندانیان وقتی خبر بیماری‌شان منتشر می‌شود و یا اعتصاب می‌کنند مرخصی می‌دهند و یا درمانشان را پیگیری می‌کنند اما برخی نه، این اختلاف برخوردها ناشی از چیست؟

دستگاه سرکوب حاکمیت اساساً اعتقادی به قانون ندارد و سعی می‌کنند با اعمال تبعیض و اهمال در اجرای قانون به زندانی فشار بیاورند تا مأیوس شود و واداراش کنند که از کار سیاسی کنار بکشد، ساکت شود و به مقاومت و مبارزه با استبداد ادامه ندهد. به عنوان مثال حسین رونقی که با این همه بیماری همچنان بر مواضعش ایستادگی می‌کند.

خب فشار اصلی به خانواده‌ها وارد می‌شود.

درست است. آن‌ها هم قصدشان همین است. اما خانواده‌ها آگاه‌تر و مقاوم‌تر از این هستند که تحت تأثیر این روش‌های غیر انسانی قرار بگیرند. خانواده‌ها می‌دانند که قصد این‌ها این است که بین همه ایجاد اختلاف کنند و از اول هم همینطور بوده است اما به لطف الهی نخواهند توانست. من نمی‌دانم که رفتار غیر قانونی و بعضاً غیر انسانی منصوبین آقای خامنه‌ای در دستگاه‌های قضایی و امنیتی کی تمام می‌شود، اما مطمئن باشید که به فضل الهی اینگونه رفتارها زیاد دوام نخواهد آورد و پایمال‌کنندگان حقوق ملت نتیجه‌ی اعمالشان را خواهند دید.

حال که بحث به اینجا رسید بفرمایید با چه انگیزه‌ای به رهبری نامه نوشتید؟

با انگیزه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و با انگیزه‌ی گفتن سخن حق نزد سلطان جائر که به فرموده‌ی رسول اکرم (ص) بزرگترین جهادهاست. دیگر بر قاطبه‌ی جامعه پوشیده نیست که بسیاری از این مفاسد و مشکلاتی که امروز کشور با آن دست به گریبان است، مستقیم یا غیر مستقیم از ایشان ناشی می‌شود. اما تأکید بر این مسلئه و تکرار آن هم لازم است. حاکمیت با زر و زور و تزویر از ایشان بت ساخته است و می‌خواهد با نشاندن ایشان بر فراز قانون، جرأت نقد رهبری را از منتقدان بستاند. این حریم کاذب باید شکسته شود و آن بخشی از مردم که به هر دلیلی خبر ندارند، بدانند که ایشان مملکت را به لبه‌ی پرتگاه کشانده و ایشان مسئول اصلی ویرانی اقتصاد، صنعت و فرهنگ این کشور است. البته من می‌دانم که مشکلات قانونی و سابقه‌ی دیرینه‌ی استبداد در تاریخ ما این امکان را فراهم کرده است که قدرت در یک جا تجمیع شود و همه می‌دانیم که قدرت مطلقه فساد آور است، ولی این مسئله رافع مسئولیت مستقیم آقای خامنه‌ای نیست. اینطور نیست که ما ساختار استبدادی را تنها مقصر بدانیم. ساختار استبدادی و مستبد در هم تنیده‌اند و برای اصلاح ساختار باید مستبد و استبداد را همزمان نقد کرد تا نقدمان مؤثر واقع شود. وضعیت امروز کشور، علاوه بر سلطه‌ی ساختار استبدادی بر کشور، متأثر از لجاجت و استبداد و خودبینی ایشان نیز هست و متأسفانه این رفتار همچنان ادامه دارد. از قرائن هم پیداست که ایشان نمی‌خواهند از این رفتارهایشان دست بکشند. وظیفه‌ی ماست که آن قدر بگوییم تا هیمنه‌ی استبداد را بشکنیم. آقای خامنه‌ای به عنوان بالاترین مقام کشور و کسی که بیشترین قدرت را در کشور (حتی به مراتب بیش از رئیس جمهور) در اختیار دارد باید درباره وضعیت امروز کشور پاسخگو باشد. نمی‌توان پذیرفت که کسی دارای بیشترین اختیارات ممکن باشد و از پاسخگویی به خاطر این اختیارات معاف شود. مهمترین چیزی که ایشان باید درباره‌ی آن پاسخگو باشد سوء استفاده از اختیارات، به منظور استقرار استبداد دینی است. استبدادی که علاوه بر وارد کردن خسارات بسیار بر کشور بزرگتری جفا را در حق دین مبین اسلام نیز کرده است. ایشان دین را آلت دست خود و ابزار قدرت‌ورزی خود کرده‌اند. این‌ها برای بخش بزرگی از جامعه معلوم شده است و ما هم باید آنقدر بگوییم تا بخش ناآگاه جامعه نیز آگاه شوند. با گسترش آگاهی این امید هست که آقای خامنه‌ای مجبور شود که عقب‌نشینی کند و بیشتر از این هزینه‌های سنگین به مردم مظلوم این آب و خاک وارد نکند.

به نظر شما چه اتفاقی افتاده است که بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب به جایی رسیده‌ایم که مهدی خزعلی ۷۰ روز در زندان همین حکومت اعتصاب غذا می‌کند، محمد نوریزاد نامه می‌نویسد و تهدید می‌شود و به زندان می‌رود، ابوالفضل قدیانی با آن سابقه‌ی مبارزاتی خود در دوران طاغوت چنین دست به نقد می‌زند، حتی از درون زندان و هزارها نمونه‌ی دیگر از این دست؟

همانطور که می‌دانید شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. ولی متأسفانه واقعیت این است که عملاً به آزادی و دمکراسی توجه لازم نمی‌شد. برای انقلابیون آن طور که باید و شاید مشخص نبود که این سه اصل همبسته‌اند و با از دست رفتن اصل آزادی دو اصل دیگر صدمه جبران ناپذیر می‌خورند. هرچند در فصول سوم و پنجم قانون اساسی به حقوق مردم و حق حاکمیت ملی تصریح شده است و این قانون صراحت دارد که حقوق مردم و حق حاکمیت ملی چیست. ولی در عمل این دو اصل در محاق رفت و زیر پا گذاشته شد و آنچه که پر رنگ شد ولایت فقیه بود. مدام هم تبلیغ می‌شد که مشروعیت ولایت فقیه از بالاست و از مردم نیست. بعد هم که گفتند اختیارات ولی فقیه در قانون کف اختیارات است و سقف آن هم بی‌نهایت است و معلوم نیست تا کجا خواهد رفت. العیاذ بالله اگر کسی نداند امر بر او مشتبه می‌شود که واقعاً اختیارات ولی فقیه در حد اختیارات شارع مقدس است.

به هر حال آنقدر ولایت فقیه پر رنگ شد که همه چیز را تحت شعاع قرار داد و جمهوری اسلامی تبدیل شد به یک حکومت فردی و خودکامه. شما ببینید که دیگر از اصل تفکیک قوا هیچ نمانده است. با نظارت استصوابی مجلس تحت فرمان رفت، قوه‌ی مجریه هم مطیع شد و قوه‌ی قضاییه هم که از اول زیر نظر ولی فقیه بود و اساساً مستقل نبود. به این ترتیب فلسفه‌ی وجودی انقلاب که نفی استبداد و خودکامگی و تمامیت‌خواهی بود تا حق جمهور مردم و حق حاکمیت ملی احیا شود و جمهوری اسلامی به تمام معنا برقرار شود به زیر سؤال رفت. در این شرایط وظیفه‌ی یک فعال سیاسی و اجتماعی این است که به این شرایط اعتراض کند.

در این باره توضیح بیشتری می‌دهید؟

به نظر من بعد از انتخابات خرداد هشتاد و هشت، روندی چندین ساله بروز تام و تمام پیدا کرد و آن براندازی جمهوری اسلامی بدست نهادهای انتصابی و نظامی منصوب آقای خامنه‌ای بود. الان مدت‌هاست که جمهوری اسلامی براندازی شده است. نظامی که برای استقرار و تثبیتش هزاران شهید و جانباز داده‌ایم و زندان‌های رژیم و شاه را تحمل کرده‌ایم. متأسفانه نظام فعلی نه جمهوری است و نه اسلامی. من قبلاً در این باره توضیح داده‌ام. قرار نبود که جمهوری اسلامی نظامی استبدادی و خودکامه باشد. ولی متأسفانه قانون اساسی کاملاَ زیر پا گذاشته شد و استبداد دیرینه در این مملکت این بار لباس دین پوشید. باز اصل آزادی بیان لغو شد، آزادی اجتماعات، که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، تبدیل به آزادی اجتماعات طرفداران حاکمیت شد، احزاب مستقل و منتقد تعطیل شدند، اعتراض جوابش زندان انفرادی شد و خلاصه آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی مثل راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز به سادگی لگدمال شد.

الان دیگر حتی پرده پوشی هم نمی‌کنند و علناً اعلام می‌کنند که خواست یک فرد به جای قانون فصل الخطاب است. آیا این مسئله اعلام علنی استبداد نیست؟ در این وضعیت استبدادی ما شاهدیم که برای بالا رفتن از پله‌های ترقی، تملق گفتن آن شخص از الزامات است. الان به مناسبت‌های مختلف، دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی با هم مسابقه می‌گذراند که تصاویر بزرگ‌تر و بیشتری از آقای خامنه‌ای با هزینه‌های سرسام آور چاپ کنند درست مثل کشورهای زیر سلطه‌ی دیکتاتوری مثل کره‌ی شمالی و سوریه و شوروی سابق. حال این وضعیت را مقایسه کنید با توصیه‌هایی که امیرالمؤمنین علی (علی) به مالک اشتر فرمودند. این‌ها همه نشانه‌ی روشن خودکامگی است. این خودکامگی برای صاحب قدرت شیرین است و همین است که برای حفظ قدرت منتقدین و متفکرین و دلسوزان مملکت منکوب و سرکوب می‌شوند. انسان‌های رشید و کارآمد کنار گذاشته می‌شوند و افراد کوتوله و بله‌قربان‌گو مدیریت کشور را به عهده می‌گیرند و نتیجه این می‌شود که می‌بینید. مردم را ترسو بار می‌آورند و فرهنگ نفاق و چاپلوسی را می‌پرورند. رسانه‌های آزاد را که مانع فساد است از دم تیغ می‌گذرانند و در نتیجه هزاران فساد کوچک وبزرگ، مثل اختلاس‌ سه‌ هزار میلیارد تومانی در کشور اتفاق می‌افتد. سه هزار میلیارد تومان معادل بودجه‌ی کشورهای کوچک و متوسط آفریقایی است. حکومت استبدادی هیچگاه نمی‌تواند جلوی چنین فسادهایی را بگیرد و اساساً خود علت اصلی ویژه‌خواری و فساد اقتصادی است. اگر بخواهد جلوی فساد را بگیرد باید بسیاری از مقامات و دست اندرکاران خودش را که دستشان در جیب ملت است را محاکمه کند، اما مسلم است که نمی‌تواند. همین است که پرونده‌ی فساد خیابان فاطمی به حال خود رها می‌شود و متهم اصلی همچنان در مقام خود باقی می‌ماند. اینکه بنده و امثال بنده چنین مواضعی اتخاذ کرده‌ایم دلیلش همین شرایط است، شرایطی که متأسفانه رو به بهبود نیست.

سیاست خارجی کشور هم که سیاستی ماجراجویانه است و منافع ملی در با روش آقایان مدت‌هاست که قربانی شده است. یکی از شعارهای اصلی انقلاب، شعار استقلال بود اما ما متأسفانه شاهد این هستیم که کشور به دلیل سوء مدیریت و فساد، هرچه بیشتر از نظر اقتصادی نزول کرده است و فرایند تولید با اختلال مواجه شده. به نظر من در مدت زمامداری آقای احمدی‌ نژاد ما از شعار استقلال مدام دورتر شده‌ایم. عجیب این است که هرچه وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود همزمان شاخ و شانه کشیدن برای دنیا هم بیشتر می‌شود و این تنش‌ها هم وخامت وضعیت اقتصادی را تشدید می‌کند. مطمئن باشید که با وخامت اوضاع اقتصادی حاکمیت تلاش خواهد کرد که گناه این وضعیت را به گردن دشمن خارجی بیندازد. حاکمیت فعلی و اصولاً رژیم‌های استبدادی حیات خود را در گرو بحران‌آفرینی می‌بینند، از این طریق است که می‌توانند قسمتی از جامعه را بفریبند با ترساندن ایشان از استیلای دشمن خارجی و نسبت دادن مخالفان به بیرون مرزها، بتوانند تا چند صباحی حاکمیت زور و سرکوب را ادامه دهند و مشکلاتی را که خود مسببش بوده‌اند به گردن دیگران بیندازند. مشابهت حکومت آقای خامنه‌ای از این منظر با دیگر رژیم‌های استبدادی قابل تأمل است.

سیاست دولت در زمان آقای خاتمی تنش‌زدایی با دنیای خارج و برقراری ارتباط بر مبنای احترام متقابل بود. این سیاست به همراه عملکرد معقول اقتصادی اندک اندک داشت در جامعه تحول ایجاد می‌کرد. طبقه متوسط رشد می‌کرد، نهادهایی مدنی در حال تثبیت شدن بود و بهبود وضعیت معیشتی و فرهنگی قابل لمس بود. شرایطی که اگر ادامه پیدا می‌کرد اگر نگویم بساط استبداد را برمی‌چید، لااقل آن را محدود می‌کرد. اما متأسفانه از همان ابتدا، برنامه‌ی آقای خامنه‌ای و دستگاه‌ها قضایی و نظارتی و نهادهای امنیتی و نظامی وابسته با ایشان اخلال در این روند بود. و تأسف‌انگیزتر اینکه به دلیل قدرت نهاد‌های انتصابی و ضعف نهادهای نوپای مدنی و البته اشتباهات جریان اصلاحات و آقای خاتمی (که همینجا بگویم با وجود نقدهایم بر عملکردشان به ایشان علاقه‌مند هستم و ایشان را فردی دلسوز و خدوم می‌دانم) استبداد موفق شد احمدی‌نژاد را با لطایف الحیل به مسند ریاست جمهوری بنشاند و شد آنچه شد. آقای خامنه‌ای با سر کار آمدن احمدی‌نژاد یک قدم به آرزوی دیرینه‌اش که رسیدن به قدرت مطلقه‌ی بدون معارض بود نزدیک‌تر شد. اما از الطاف الهی انتخابات خرداد ۸۸ بود. به نظر من انتخابات خرداد ۸۸ و اتفاقات بعد از آن را می‌توان واکنش جامعه به فربه شدن هرچه بیشتر استبداد دانست. و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین. این انتخابات قدرت جریان ضد استبداد را نشان داد و معلوم کرد که مبارزه و تلاش متفکرین و منتقدین و دلسوزان کشور تا چه حد مؤثر بوده است و اندیشه‌های آن‌ها در بطن جامعه نفوذ کرده است. بنده و امثال بنده هم در مقام کسانی که جوانی‌شان را پای انقلاب گذاشته‌اند تا شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی محقق شود نمی‌توانسته‌ایم و نمی‌توانیم ساکت بنشینیم که آقای سید علی خامنه‌ای بیاید و به نام ولایت فقیه، سلطنت مطلقه بکند. وظیفه‌ی دینی ماست که در حد توانمان در مقابل جور و ظلم بایستیم.

آقای قدیانی، امروز تب خیابان خوابیده و حرکت‌های ظاهری اجتماعی کمرنگ شده. حاکمیت خیلی تلاش می‌کند که بقبولاند جنبش سبز تمام شده و حرکت اعتراضی مردم خوابیده و همه چیز آرام و خوب و خوش است. به نظر شما واقعاً همه چیز آرام است و یا این تبدیل شده به حرکت زیرزمینی و زیر پوست جامعه؟

در نامه‌ای که به آقای خامنه‌ای نوشته‌ام گفته ام که بر خلاف هر آنچه از قلت و نازکی می‌شکند ظلم و جور از فربه گی هرچه بیشتر فرو می‌پاشد. اگر می‌بینید که الان تب اعتراضات خیابانی فروکش کرده یکی از دلایلش این است که استبداد مجبور شده از تمام توان سرکوبش برای اینکه جنبش ظهور و بروز خیابانی نداشته باشد استفاده کند. من هم قبل و هم بعد از دستگیری‌ام تصریح کرده‌ام که جنبش سبز هم گسترده‌تر و هم عمیق‌تر شده است. این خواب و خیال آقای خامنه‌ای و استبدادطلبان است که جنبش از بین رفته است. دستگاه‌های تبلیغاتی وابسته به ایشان هم مجبورند بر طبل افاضات ایشان بکوبند. همگان دیدند که بعد از ۲۵ بهمن ۸۹ چقدر خواب این جماعت آشفته شد. حتی در خبرها بود که آقای خامنه‌ای به وزیر اطلاعات اعتراض کرده بود که شما می‌گفتید دیگر همه چیز خوابیده است پس این اتفاقات چه بود.

به نظر من اگر کوچکترین منفذی باز شود آن وقت خیابان‌های شهرهای کشور سبزپوش خواهند شد روشن ترین دلیلش هم این است که با کوچکترین فراخوانی شهر تبدیل به یک پادگان بزرگ می‌شود. اگر جنبش خوابیده است این لشکرکشی خیابانی برای چیست؟ اگر به آنچه می‌گویند باور دارند برای یک بار هم که شده طبق نص صریح قانون اساسی عمل کنند و مجوز راهپیمایی بدهند. مثل بسیاری از کشورهای مردمسالار دنیا که همین صدای و سیمای وابسته به آقای خامنه‌ای مدام با آب و تاب از راهپیمایی‌های مخالفین سیاست‌های دولت‌هایش گزارش تهیه می‌کند.

جنبش سبز جنبشی ریشه دار است. ریشه‌اش هم مطالبات معوقه‌ی ملی است. مطالباتی مثل حق حاکمیت ملی، حق آزادی‌های مدنی و سیاسی، حق برخورداری از حداقل معیشت برای تمام آحاد جامعه، خواست توسعه اقتصادی و انسانی و …. در این مدتی که از ظهور جنبش سبز می‌گذرد تمام این مطالبات با شدت بیشتری سرکوب شده‌اند، احزاب بیشتری تعطیل شده‌اند، روزنامه‌ها و رسانه‌های آزاد محدودتر شده‌اند، وضعیت اقتصادی به مراتب وخیم تر شده است و بسیاری از اتفاقات ناگوار دیگر. مسلم است که این مطالبات از بین نمی‌رود و به همین دلیل جنبش سبز از بین نمی‌رود.

نکته‌ی مهم دیگر هم این است که همانطور که رهبران مظلوم جنبش سبز، آقایان موسوی و کروبی که به ناحق در حصر به سر می‌برند، تأکید کرده‌اند، جنبش سبز جنبشی اصلاحی و ضد خشونت است. روشی که حکومت در سرکوب خشن راهپیمایی‌های سکوت خیابانی پیش گرفته بروز خیابانی جنبش را بدون اینکه خشونتی اتفاق بیفتد را دچار مشکل کرده است. بروز خشونت چیزی است که اصلاً مطلوب نیست. هرچند می‌توان به دنبال راه‌هایی بود که باز هم جنبش در سطح شهرها ظهور داشته باشد.

به نظر من همانطور مهندس میرحسین موسوی پیشتر تأکید کرده بود وظیفه‌ی اصلی یاران جنبش سبز آگاهی بخشی است. کاری که خوشبختانه الان به کمک رسانه‌های مجازی و البته روش‌های قدیمی‌تر در حال انجام است. گسترش آگاهی بزرگترین دشمن استبداد است. اتفاقاً اینکه حرکت جنبش سبز بطئی و آرام است برکاتی دارد.

شما می‌دانید که طیف‌های بسیار متنوعی در داخل جنبش سبز حضور دارند، به دلیل سال‌های دراز استبداد ظرفیت ما هنوز برای تحمل سخنان مخالف و اندیشه و شیوه‌ی زندگی متفاوت کم است. اکنون فرصت مغتنمی است که ما با خود تمرین گفتگو و مدارا بکنیم. نفس وجود این دیالوگ یعنی به ثمر نشستن جنبش سبز. این گفتگو باید با مخالفین جنبش هم صورت بگیرد. دنیای مجازی فضای بسیار مناسبی برای انجام این کار است. همین که کسی که طرفدار وضعیت موجود است با کس یا کسانی از جنبش وارد دیالوگ، هرچند دیالوگ چالشی بشود ضربه‌ای بر کمر استبداد است. استبداد پیروان و طرفدارانی چشم و گوش بسته می‌خواهد. سخنانی که بین شما و آن‌ها رد و بدل خواهد شد، در ضمیر آن‌ها اثر خود را خواهد گذاشت و در آینده نتیجه‌ی ملموس خواهد داد. در این راه باید صبر داشت و آیات شریفه‌ی صبر را نصب‌العین قرار داد: “أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ” (آیا پنداشتید که داخل بهشت مى‏شوید و حال آنکه هنوز مانند آنچه بر [سر] پیشینیان شما آمد بر [سر] شما نیامده است آنان دچار سختى و زیان شدند و به [هول و] تکان درآمدند تا جایى که پیامبر [خدا] و کسانى که با وى ایمان آورده بودند گفتند پیروزى خدا کى خواهد بود هش دار که پیروزى خدا نزدیک است)

آقای قدیانی، در صحبت‌هایی که الان داشتید و با توجه به اینکه شما یک دوره هم قبل از انقلاب فعالیت‌های مبارزاتی داشتید، زندان رفتید و جنبش مردم ایران را در آن زمان هم از نزدیک لمس کردید، اگر بخواهید بین جنبش سبز و جنبش آن روز مردم ایران مقایسه کنید، چه نکاتی برجسته است؟

در پاسخ به یکی از سؤالات قبلی شما گفتم در زمانی‌ که ما با رژیم شاه مبارزه می‌کردیم نسبت به مسئله‌ی دمکراسی و آزادی کم توجه بودیم. دمکراسی به معنای حاکمیت اکثریت با حفظ حقوق اقلیت. اینکه مرجع نهایی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه کدام سلیقه و گرایش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی زمام حکومت را در دوره‌ای محدود در دست بگیرد آرای عمومی است و هیچ کس حق ندارد با توسل به یک اتوریته دینی یا ایدئولوژیک این حق را از مردم سلب کند. اکثریت مبارزین در آن زمان بر این گمان بودند که با سقوط شاه استبداد می‌رود و حکومت دمکراتیک جایگزینش می‌شود اما برای ما چندان مشخص نبود که دمکراسی چه لوازمی دارد و استبداد از چه ناشی می‌شود.

ما می‌دانستیم چه را نمی‌خواهیم و نمی‌دانستیم چه را می‌خواهیم. متأسفانه در مجلس خبرگان قانون اساسی هم این عدم آگاهی از لوازم استبداد و دمکراسی باعث شد که برخی از بندهای قانون اساسی این امکان را یک نفر بدهد که با سوء استفاده از قانون و بر خلاف روح قانون اساسی و تصریح فصول سوم و پنجم آن قدرت در دستان یک نفر تجمیع شود. در آن زمان گمان بسیاری بر این بود که با تعبیه ولایت فقیه در قانون اساسی و شمردن صفاتی چون عدالت و تدبیر و شجاعت و… برای او، و اینکه ولی فقیه بر قوای سه‌گانه امکان تفوق داشته باشد مانع استبداد است اما از قضا سرکنگبین صفرا فزود. الان بعد گذشت بیش از سه دهه از تصویب قانون اساسی، آقای خامنه‌ای توانسته است اصل تفکیک قوا را که یکی از موانع اصلی استبداد است، با اقدامات غیر قانونی خود به طور کامل منهدم کند. اما خوشبختانه در حال حاضر، جنبش سبز دقیقاً می‌داند چه چیزی را می‌خواهد و به لوازم آن هم آگاه است.

به عنوان آخرین سؤال. نظرتان درباره‌ی انتخابات اخیر چیست؟

از قبل هم معلوم بود که این انتخابات، یک انتخابات فرمایشی و نمایشی است و در صحبت‌های آقای خامنه‌ای پیش از انتخابات که وعده‌ی مشارکت بالا اعلام شد معلوم بود که چه اتفاقی خواهد افتاد. اذانب استبداد باید به گونه‌ای جلوه دهند که پیشگویی‌های مستبد، محقق خواهد شد. اما الحمد لله این بار هم طشت رسوایی شان از بام افتاد. اعلام کردند که حدود بیست و شش میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و این تعداد شرکت کننده برابر با ۶۴ درصد واجدین شرایط است. واجدین شرایط را هم کمتر از تعداد واقعی اعلام کرده بودند و گفته بودند که حدود ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط داریم. که خوب حاصل تقسیم ۲۶ بر ۴۸ می شود حدود ۵۴ درصد نه ۶۴ درصد. همیشه کسی که می‌خواهد دروغ بگوید و تقلب کند این چنین خودش را رسوا خواهد کرد. طبق اخباری هم که از وزارت کشور درز کرده است مشارکت بسیار پایین تر از همین ۲۶ میلیون نفری است که خودشان در ابتدا اعلام کرده‌اند و آقای خامنه‌ای هم درصد مشارکت واقعی را خوب می‌داند. مردم را هم نمی‌توانند فریب دهند بالاخره مردم فضای انتخابات را دیده‌اند و می‌دانند که درصد مشارکت چه قدر بوده است. حتی این اقدام ایشان در اعلام نتایج مشارکت ۶۵ درصدی برای کسانی هم که به هر دلیلی رفته‌اند و رأی داده‌اند مشکل درست خواهد کرد. برای مثال همین شهر تهران که گفته اند ۴۸ درصد واجدین شرایط در آن شرکت کرده‌اند. بالاخره با یک گشت و گذار ساده معلوم می‌شد که به هیچ وجه درصد شرکت کنندگان در انتخابات حتی نصف این این مقدار هم نیست. برای بسیاری از کسانی هم که رفته‌اند و رأی داده‌اند دروغ گویی دستگاه استبداد مشخص‌تر خواهد شد. البته این درست است که در شهرستان‌های کوچک و روستاها به دلیل ذات منطقه‌ای بودن انتخابات مجلسس و برخی نگرانی‌ها از عواقب شرکت نکردن در انتخابات از قبل هم میزان مشارکت حداقلی (که از قرار معلوم کمتر از دوره‌های گذشته بوده) متصور بود ولی خود حاکمیت هم می‌داند که این مشارکت حداقلی در شهرستان‌های کوچک و مناطق روستایی برایش مشروعیت نمی‌آورد و این رأی، رأیی نیست که آقای خامنه‌ای برای خود منظور کند. به همین دلیل است که من می‌گویم که آقای خامنه‌ای در مسابقه‌ی تک اسبه‌ای که برگزار کرد باز هم بازنده شد و پایه‌های لرزان حکومتش را با اصرار مجدد در تقلب و دستکاری نتایج انتخابات سست‌تر کرد.


 


معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به آماده باش کامل نیروهای شهرداری گفت: در مشکلی که برای بخشی از خط ۴ متروی تهران ایجاد شد ، بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی فعال هستند و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب جمع شده در کانال های این مسیردر حال تخلیه است.

به گزارش مهر،مجتبی عبداللهی با اشاره به آماده باش نیروهای شهرداری درپی آبگرفتگی خط ۴ مترو گفت:با توجه به حجم بارندگی اخیر که در سال های اخیر بی سابقه بوده است و موجب سنگین شدن آب رودخانه ها و کانال های بزرگ آب شد ، بخشی از دیواره کانال رودخانه مسیل تهران – کرج تخریب و آب به محل عمرانی مترو که در جوار این مسیل وجود داشت نفوذ و وارد خط ۴ مترو می شود که سه ایستگاه مترو شهید فکوری ، استاد معین و حبیب اللهیان در این خط را تحت تاثیر قرار می دهد .

عبداللهی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش و رفع مشکلات ایجاد شده در این ایستگاه ها اظهار کرد : حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در مسیر این کانال های مترو بوده که در حال تخلیه است و همه واحدهای شهرداری و همچنین سایر سازمان ها و ستادهای فرا بخشی در هماهنگی با شهرداری به رفع مشکل می پردازند و امکانات خود را برای این موضوع در اختیار قرار داده اند .

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد : بیش از ۲۰ هزار نفر نیروی انسانی در این زمینه فعال هستند و تلاش دارند تا مشکلات ایجاد شده هرچه زودتر برطرف شود.

وی افزود : هم اکنون مشکلی در حاشیه این ایستگاه ها وجود ندارد و برای حفظ ایمنی شهروندانی که اطراف این ایستگاه ها حضور داشتند ، برخی منازل تخلیه شدند و ساکنان آن در هتل مستقر شده اند تا پس از رفع کامل خطر به منازل خود بازگردند .


 


حدود ۸۰۰ کارگر و بازنشسته صنایع فلزی ایران صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت بیش از ۸ ماه حقوق و بیمه معوقه، در مقابل وزارت صنایع تجمع کردند.

نماینده کارگران معترض در گفت گو با ایلنا گفت: بعد از تجمع کارگران صنایع فلزی ایران مقابل دفتر ریاست جمهوری مسئولین این نهاد نامه‌ای با ۶ ماده مبنی بر اینکه کارفرما موظف به پرداخت تمامی مطالباطت معوقه کارگران تا پایان ماه جاری است، به وزارت صنایع ارسال نموده است که متاسفانه تا کنون عملی نشده است.

این کارگر افزود: وزارت صنایع کارفرما را متعهد به پرداخت مطالبات قانونی کارگران کرده است اما در حال حاضر کارفرما به بهانه اینکه سرمایه دار اصلی جهت پرداخت مطالبات کارگران تامین مالی نکرده از انجام تعهد خود طفره می‌رود.

او با اشاره به اینکه کارگران کارخانه صنایع فلزی بلحاظ مالی دچار مشکل شده اند عنوان کرد: کارگران چاره ای جز تجمع ندارند و اگر مشکلاتشان حل نشود به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

در ادامه یکی از بازنشستگان صنایع فلزی اظهار داشت: کارخانه صنایع فلزی ایران به ۱۰۰ نفر از بازنشستگان خود که از ۲ سال گذشته بازنشسته شده‌اند هیچ گونه سنوات و مزایای بازنشستگی پرداخت نکرده است.


 


مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار تاکید کرد: با توجه به افزایش ۴۰ درصدی جوجه‌ریزی و وجود ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد مصرف همچنان تعرفه صادرات ۷۰ درصد اعمال می‌شود که باعث شده ماهانه بیش از ۱۵ هزار تن تخم‌مرغ در انبارها انباشته شود و در معرض فساد قرار گیرد.

هدایت اصغری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که در سال ۸۹ درصد زیادی از گله‌های مرغ تخم گذار به دلیل بروز بیماری از گردونه تولید حذف شدند، اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد میزان جوجه‌ریزی افزایش یافت که امسال حداقل ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید تخم‌مرغ خواهیم داشت.

وی با اشاره به این‌که حداکثر نگهداری تخم مرغ در انبارها ۲۰ روز است، اظهار کرد: اگر شرایط صادرات فراهم نشود تخم‌مرغ‌های تولید شده و مانده در انبارها، از چرخه مصرف حذف خواهند شد.

به گفته اصغری با احتساب مازاد محصول از ماه‌های گذشته در حال حاضر حداقل ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد در انبارها دپو شده و بازار داخلی کشش عرضه را ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار با انتقاد از اعمال عوارض ۷۰ درصدی برای صادرات تخم‌مرغ اظهار کرد: از دی‌ماه تاکنون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که ماهانه حداقل ۱۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد مصرف جامعه تولید می‌شود که باید صادر شود، اما هنوز حذف تعرفه صادرات تخم‌مرغ در هیات دولت تصویب نشده که این امر منجر به انباشت محصول در انبارهای داخلی و متضرر‌شدن تولید‌کنندگان شده است.

وی با بیان این‌که ماهانه ۱۵ هزار تن تخم‌مرغ مازاد مصرف و ذخیره‌سازی در انبار باقی می‌ماند، تصریح کرد: مسوولان امر باید مجوز صادرات حدود ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در سال جاری را صادر کنند تا تعادل در بازار تولید برقرار و از ضرر تولیدکنندگان جلوگیری شود.

اصغری تصریح کرد: مسوولان امر در زمان افزایش قیمت به دلیل به افزایش هزینه‌های تمام شده یا کمبود تولید، محصول را نرخ‌گذاری و تعزیراتی می‌کنند اما اکنون که قیمت محصول از نرخ کف اعلام شده وزارت جهادکشاورزی کمتر شده، هیچ مسوولیتی پذیرفته نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرغ میهن تصریح کرد: ‌این درحالی است که طبق قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی اگر قیمت فروش محصول زیر قیمت تمام شده باشد، دولت موظف است به تولیدکننده خسارت بپردازد.

وی گفت: در شرایطی‌که قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۲۶۰۰ تومان اعلام شده است، حداقل این محصول کیلویی هزار تومان ارزان‌تر از مرغدار خریداری می‌شود که ادامه این ضررها، انباشت محصول و نبود کشش در بازار مصرف باعث می‌شود که مرغداران از جوجه‌ریزی و تولید بکاهند که در آینده نزدیک شاهد کمبود تولید و افزایش قیمت تخم‌مرغ خواهیم بود.

اصغری با اشاره به این‌که مصرف سرانه تخم مرغ ۱۰ کیلوگرم است، گفت: کشورمان سالانه ۷۵۰ هزار تن تخم مرغ نیاز دارد و ۵۰ هزار تن نیز به منظور ذخیره‌سازی این محصول و تعادل در بازار مصرف باید در نظر گرفته شود لذا ۸۰۰ هزار تن تخم‌مرغ جوابگوی مصرف و ذخیره‌سازی خواهد بود که با توجه به تولید ۹۰۰ هزار تنی، ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به عدم ماندگاری تخم‌مرغ باید مجوز صادرات ۱۰۰هزار تن صادرات داده شود تا تخم‌مرغ‌های مازاد دپو شده در انبارها فاسد نشود.

اصغری خاطرنشان کرد: در فروردین ماه ۷۷ هزار تن تخم مرغ تولید شده است که ۱۷ هزار تن آن مازاد مصرف و ذخیره‌سازی کشورمان بوده و در انبارها دپو شده است.

وی قیمت هر شانه تخم مرغ در مرغداری ۲۷۰۰ تومان عنوان کرد این درحالی است که این محصول در بازار مصرف حداقل شانه‌ای پنج هزار تومان عرضه می‌شود.


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات استانبول نمونه‌ای از تعامل خوب و سازنده بود، گفت: این مذاکرات و نتایج آن نشان داد هرگاه در مذاکرات با منطقی صحیح بر اصول تأکید شود، بازتاب سازنده و مثبتی در داخل و خارج از کشور را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه هیچ‌کس از سکون و رکود در دانشگاه‌ها سود نمی‌برد، گفت: اگر با هدایت استادان و پیشکسوتان، فضای آزادی در جهت ارتقای تحصیلی، سیاسی و اجتماعی برای جوانان و دانشجویان فراهم شود، خدمت بزرگی به خود و نسل‌های آینده کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش‌ها و دغدغه‌های دانشجویان پیرامون درباره مسائل اقتصادی کشور، توسعه و افزایش تولید ملی را مستلزم برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسانه و نیز ایجاد زمینه‌های لازم خواند و تصریح کرد: پس از جنگ تحمیلی، برنامه‌های بازسازی دقیق، عملی و کارشناسانه‌ای تدوین و با پیگیری این برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و زمینه‌های خوبی برای ارتقای تولید و توسعه کشور فراهم شد.

هاشمی رفسنجانی، برنامه‌های چهار ساله توسعه و نیز سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز را حاصل زحمات طاقت‌فرسای نخبگان و کارشناسان کشور خواند و با ابراز تأسف از برخی بی‌توجهی‌ها در اجرایی شدن این سیاست‌ها و برنامه‌ها گفت: برنامه تحول اقتصادی کشور باید در چارچوب این سیاست‌ها و برنامه‌های قانونی اجرایی می‌شد اما متأسفانه توسل به سیاست‌ها و برنامه‌های روزمره و جزیره‌ای، ما را از تحقق کامل این سیاست‌ها دور کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آینده جهان و توسعه کشورها را منوط به دانایی‌محوری و توجه به دانش‌های جدید عنوان کرد و گفت: بر همین اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام سالها پیش این محور مهم را مبنا و هدف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور قرار داد که امیدواریم همراه با برنامه‌ریزی برای تحقق شعار امسال، سند چشم‌انداز نیز مورد عنایت مجدد قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط تنگاتنگ توسعه اقتصادی و تولید داخلی با سیاست خارجی فعال و همراه با تعامل با دنیا اشاره کرد و با بیان اینکه مذاکرات استانبول نمونه‌ای از تعامل خوب و سازنده بود، گفت: این مذاکرات و نتایج آن نشان داد هرگاه در مذاکرات با منطقی صحیح بر اصول تأکید شود، بازتاب سازنده و مثبتی در داخل و خارج از کشور را شاهد خواهیم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آرمان‌ها و اهداف اصیل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از جمله تکیه بر مردم، استقلال‌خواهی، عدالت‌طلبی داخلی و بین‌المللی و حمایت از محرومان و مظلومان و نیز مخالفت با ستم، استثمار و تجاوز را قابل پسند همه مردم منصف دنیا خواند و تصریح کرد: اگر بتوانیم به درستی در بُعد داخلی و بین‌المللی الهام‌بخش قلوب مردم آزاده منطقه و جهان باشیم، هیچ قدرت، سازمان و نهاد بین‌المللی قادر به پایمال کردن حقوق حقه مردم ایران نخواهند بود؛ چراکه اصول و آرمان‌های انقلاب و نظام ما برخواسته از فطرت آزادی‌خواه و عدالت‌طلب هر انسان آزاده‌ای بوده و خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه، جوانان و دانشجویان را آینده‌سازان کشور خواند و با تاکید بر لزوم برطرف کردن موانع فعالیت آزاد و قانونمند تشکل‌های صنفی و دانشجویی، خطاب به دانشجویان تصریح کرد: شما باید در تحصیل و پیشرفت خود و کشور بسیار جدّی باشید، چراکه آینده متعلق به ملت‌های آگاه و متکی به دانش است.


 


فرمانده سپاه امام مجتبی(ع)، از ساماندهی نیم‌میلیون بسیجی در استان البرز خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار حسینی‌مطلق با اشاره به تقارن سالروز تشکیل سپاه امام حسن مجتبی‌(ع) با سالروز تشکیل سپاه پاسداران، گفت: با وجود اینکه مدت زیادی از تاسیس سپاه امام حسن مجتبی‌(ع) در استان البرز نمی‌گذرد، اما به جرات می‌توان گفت نیروهای این سپاه از آماده‌ترین نیروهای استان و کشور هستند.

حسینی‌مطلق اظهار داشت: سپاه پاسداران تاکنون در تمامی عرصه‌ها موفق عمل‌ کرده است و نیروهای مخلص سپاه کارنامه درخشانی در تمامی عرصه‌های ایثار، سازندگی و پایداری از ارزش‌های انقلاب از خود به یادگار گذاشته‌اند.

حسینی‌مطلق در بخش دیگری از سخنان خود حفظ و تقویت لشکر عملیاتی، ورود تخصصی به فضای سایبری برای مقابله با تهدیدات فرهنگی، برگزاری برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و عقیدتی منسجم را به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های این سپاه در سال گذشته برشمرد.


 


رییس دیوان عدالت اداری گفت: وقتی با انتصاب فردی میان دستگاه‌ها و قوا تنش ایجاد کنیم اعتماد جامعه مخدوش خواهد شد.

محمدجعفر منتظری در جلسه هیات عمومی اظهار داشت: گاهی ملاحظه می‌شود برخی افراد کاری می‌کنند که آثار و تبعات سوئی برای جامعه دارد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: مردم از ما انتظار دارند حکیمانه و عاقلانه عمل کنیم و اینکه رهبری تاکید می‌کنند که باید دل‌های مردم را آسوده و امن نگه داریم، به همین معناست؛ یعنی با کارهایمان در دل مردم تشویش و نگرانی ایجاد نکنیم.

منتظری با انتقاد از اصرار برخی مسوولان بر کاری که از آن تعبیر به لجبازی می‌شود، گفت: چرا یک مسوول کشور باید حرکتی انجام دهد که حتی مردم عادی نیز بگویند لجباری است؛ آیا می‌توان مملکت را با لجبازی اداره و مدیریت کرد؟ مردم عقل، تدبیر و حکیمانه حرکت کردن را از ما انتظار دارند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.
Email Marketing Powered by MailChimp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته