-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 04/24/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد دیپلمات متهم به «تعدی جنسی» در برزیل برای برخورد انضباطی به تهران فراخوانده شده و پرونده‌اش در این وزارتخانه در حال بررسی است.

به گزارش مردمک، رامین مهمانپرست با «کارشناس» خواندن فرد متهم شده به تعدی جنسی در برزیل روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت گفت: از نظر ایران اصل حضور افرادی از سفارت ایران در استخرهای مختلط تخلف انضباطی محسوب می‌شود.

آقای مهمانپرست تصریح کرد به فاصله کمی بعد از انتشار خبر، این «کارشناس سفارت» به تهران فراخوانده شد و در حال حاضر هم پرونده‌اش بر اساس قوانین وزارت امور خارجه در دست بررسی است.

خبرگزاری‌های برزیل هفته گذشته گزارش دادند که یک دیپلمات ایران در استخری در برزیلیا، پایتخت این کشور به اتهام اینکه چند دختر نوجوان ۹ تا ۱۵ ساله را «لمس کرده» توسط پلیس بازداشت شده است.

این فرد به دلیل مصونیت قضایی دیپلماتیک آزاد شده و سفارت ایران در برزیل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد آنچه رخ داده، «حاصل سوء تفاهم ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی» بوده است.

این در حالی بود که وزیر خارجه برزیل آن را بسیار نگران‌کننده و اتهامی جدی شمرده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیش از این اتهام را «ادعاهای برخی رسانه‌های خارجی علیه ایران» نامیده و آن را رد کرده بود.

رامین مهمانپرست در نخستین واکنش به این خبر گفته بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالب منتشر شده توسط این‌گونه رسانه‌ها، خلاف واقع و فاقد صحت است و این‌گونه اتهام‌ها مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل است.

روزنامه‌نگاران برزیلی نام این دیپلمات را حکمت‌الله قربانی عنوان کرده و گفته‌اند ۵۰ سال سن دارد و مشاور حقوقی در سفارت ایران در برزیل است.

گفته شده است پس از رفتار این دیپلمات ایرانی، والدین تعدادی از کودکان و حاضران در محل این استخر به منظور ضرب و شتم او به سویش حمله کردند اما ماموران پلیس حاضر در محل، مانع از اقدام آنان شدند.

به گفته پدر یکی از این دختران که مورد آزار دیپلمات ایران قرار گرفته، در روز حادثه والدین دختران به قدری خشمگین بودند که اگر نیروهای امنیتی باشگاه دخالت نمی‌کردند، او کشته می‌شد.

«قوه قضاییه دیپلمات خاطی را محاکمه کند»

در همین رابطه امروز سه‌شنبه، سه نماینده مجلس در ایران خواستار برخورد با این دیپلمات و محاکمه او از سوی قوه قضاییه شدند.

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان، علی اکبر اولیا و جلال یحیی‌زاده نمایندگان یزد و تفت و میبد در تذکری به علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران از او خواستند که دیپلمات متهم شده را به قوه قضاییه معرفی کند.

این نمایندگان همچنین درخواست کردند که وزارت امور خارجه از خانواده‌های برزیلی که در این ارتباط شکایت‌ کرده‌اند و همچنین افکار عمومی عذرخواهی کند.

براساس قوانین کیفری برزیل، سوء رفتار جنسی از نوجوانان زیر سن قانونی جرم محسوب می‌شود و برای آن مجازات هشت تا پانزده سال زندان پیش‌بینی شده است.

وزارت امور خارجه برزیل رفتار دیپلمات ایرانی در استخر را بسیار نگران‌کننده دانسته و اعلام کرده است که مقام‌های دولتی در حال بررسی این موضوع هستند.

آنتونیو پاتریوتا وزیر امور خارجه برزیل هم پنج روز پیش گفت اتهام آزار جنسی بسیار جدی است و برزیل پیش از تصمیم‌گیری و عمل به آن در واکنش به این رویداد، از سفارت ایران خواهد خواست تا موضوع را کاملا روشن کند.

روابط ایران و برزیل در سال‌های اخیر نزدیک شده است. ایناسیو لولا دو سیلوا، رئیس جمهوری سابق برزیل، در نقش میانجی و واسطه بین کشورهای توسعه نیافته و پیشرفته، روابط نزدیکی را با دولت جمهوری اسلامی برقرار کرد و در سال ۲۰۱۰ همراه با نخست وزیر ترکیه برای حل بحران هسته‌ای ایران تلاش کرد.


 


امروز: سازمان "عدالت برای ایران" می‌گوید پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی "پرس‌تی‌وی" باید متوقف شود. به گفته‌ی شادی صدر یکی از موسسان این سازمان، این شبکه دیگر نه یک رسانه که ابزار شکنجه است.
به گزارش دویچه وله، ماجرا با شکایت مازیار بهاری خبرنگار ایرانی نیویورک تایمز از شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی آغاز شد. این خبرنگار که در حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در تهران بازداشت شده بود، تحت شکنجه مجبور به اعتراف جلوی دوربینی شد که فکر می‌کرد متعلق به وزارت اطلاعات است و فیلم ضبط‌شده‌ی آن تنها در آرشیو این وزارتخانه باقی می‌ماند. اما این فیلم از یک رسانه برون مرزی متعلق به دولت ایران پخش شد.
مازیار بهاری پایش که به لندن رسید از این شبکه به بنیاد نظارت بر رسانه‌های انگلستان، "آفکام" شکایت کرد. دادگاه به نفع آقای بهاری رای داد و پرس تی‌وی را به پرداخت ۱۰۰ هزار پوند جریمه به مازیار بهاری محکوم کرد.
این جریمه هرگز پرداخت نشد بنابراین در ژانویه ۲۰۱۲نهاد آفکام مجوز پخش پرس تی‌وی در انگلستان را لغو کرد و به این ترتیب، پخش این شبکه از ماهواره اسکای (Sky Sattelite) پایان یافت.
سوم آوریل، رئیس ماهواره سس آسترا (SES Astra) اعلام کرد که نهاد نظارت بر رسانه ها در مونیخ آلمان تصمیم گرفته که پخش برنامه‌های این شبکه در آلمان را متوقف کند چرا که این شبکه مجوز پخش در آلمان ندارد. وکیل پرس تی‌وی در آلمان اما این بار بیکار ننشست و با اعتراض به این دستور، پرونده را به نهاد بالاتر در برلین ارجاع داد.

با ارجاع پرونده پرس تی‌وی به نهاد نظارت بر رسانه‌ها در کل آلمان، بنیاد عدالت برای ایران مشغول جمع‌آوری اسنادی شد که نشان می‌داد شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی چهار اصل از اصول اساسی رسانه‌ها در آلمان را نقض کرده است: اصل لزوم رعایت استقلال و بی‌طرفی، حفظ حریم خصوصی، حفظ منزلت انسانی و حق پاسخگویی.
شادی صدر یکی از موسسان سازمان عدالت برای ایران در این باره به دویچه وله می‌گوید: «ما در اسنادی که در دست داریم و تسلیم مقامات آلمان کردیم و قصد داریم تسلیم مقامات ذی‏صلاح دیگر هم بکنیم، کاملاً نشان داده‏‌ایم که چگونه "پر‌‌س‌‏تی‏‌وی" فیلم‏‌ها و برنامه‏‌هایی را از اعترافات زندانیان سیاسی تهیه کرده که این اعترافات تحت شکنجه و اجبار گرفته شده و حتی بر خلاف قوانین ایران، چهره‏‌ها و اسامی زندانیان سیاسی را نشان می‏‌دهند، بدون این‏که آن‏ها در محاکمه‏‌ای محکوم شده باشند و حتی رسماً به هیچ جرمی متهم شده باشند».
بشنوید: گفت و گو با شادی صدر

وی می‌گوید موارد متعددی بوده ‏که "پرس‏‌تی‏‌وی" حق زندانیان سیاسی و خانواده‏‌های آن‏ها را برای پاسخ‏گویی نقض کرده؛ در حالی‏‌که در برنامه‏‌های متعدد آن‏ها را به "تروریست بودن"، "اقدام علیه امنیت ملی" و جرایمی متهم کرده که این جرایم در ایران حکم اعدام دارد.
این حقوقدان ادامه می‌دهد: «بدین ترتیب پرس‏‌تی‏‌وی حتی از حد رسانه‌‏ای که برای سیاست‏‌های جمهوری اسلامی تبلیغ و پروپاگاندا می‏‌کند هم فراتر رفته و از نظر ما خودش به یک ابزار نقض حقوق بشر تبدیل شده است».

مرز آزادی رسانه و حریم خصوصی

بر اساس قانون رسانه‌ها در آلمان، آزادی رسانه‌ها و حریم شخصی در آلمان هر دو از حقوق اولیه محسوب می‌شوند. در صورت تعارض این دو حق با یکدیگر، دادگاه در این مورد که کدامیک از این دو برتری دارد، تصمیم خواهد گرفت. اما مبنای ارزیابی، "منزلت انسانی" به عنوان محور سیستم ارزشی قانون اساسی آلمان خواهد بود.
بر اساس گزارش مفصلی که سازمان عدالت برای ایران منتشر کرده، رسانه پرس‌تی‌وی در موارد زیادی منزلت انسانی متهمان و خانواده‌های آنان را زیر پا گذاشته است.
در یکی از این موارد به دو متهم کرد لقمان و زانیار مرادی اشاره شده که تحت شکنجه‌های شدید وادار به اعتراف به قتل فرزند امام جمعه مریوان شده‌اند.
بازجویان زندان این دو زندانی را وادار کرده‌اند که به خانه امام جمعه مریوان بروند و مقابل دوربین‌های پرس‌تی‌وی به او بگویند پسرش را کشته‌اند. در این دیدار خانواده‌های سه تن دیگر از کشته‌شدگان این حادثه نیز حضور داشته‌اند.
یک شاهد عینی به نقل از لقمان مرادی به "عدالت برای ایران" گفته: «لقمان می‌گفت برای رفتن پیش امام جمعه، دو سه روز مدام مرا حد زدند و من قبول نکردم. جلو خودم زنگ زدند خانه‌ام و به خانواده‌ام گفتند حق ندارید از خانه بیرون بروید. بعد به من گفتند اگر آنچه ما می‌خواهیم جلو امام جمعه نگویی، همه خانواده‌ات را می آوریم اینجا. ناچار قبول کردم. رفتیم خانه امام جمعه. نشستیم. بعد امام جمعه گفت این خانواده آن سه نفری هستند که کشته شده‌اند. من هم گفتم: ما اشتباه کرده‌ایم. این گفته‌ای بود که آنها از من خواسته بودند».
لقمان مرادی ادامه می‌دهد: «هر کاری من کردم مثل یک ربات بودم. گفتند بغل امام جمعه، دوربین و همه چیز گذاشتیم، باید آنجا بنشینی و یک میکروفون هم وصل کردند. گفتند این فیلمبرداری برای خودمان است، می‌ماند روی پرونده. من اصلا خبر نداشتم که پخش می‌شود. کلا چند دقیقه‌ای طول کشید و ما آمدیم بیرون. من فقط به بدبختی خودم و بدبختی آن سه تا خانواده که همه توی یک بازی سیاسی افتاده بودیم فکر می‌کردم و گریه می‌کردم...اصلا ما نمی‌دانستیم که کانالی به اسم پرس تی وی وجود دارد. اصلا ما اطلاعی درباره پخش شدن این فیلم‌ها در ماهواره نداشتیم. فقط به ما گفتند این فیلم‌ها را روی یک سی دی ضبط می‌کنیم و می‌گذاریم روی پرونده‌تان».
این فیلم در بخشی به نام "اختصاصی" از شبکه پرس‌تی‌وی پخش شده است.
به دلیل چنین رفتارهایی شادی صدر معتقد است بسته شدن پرس‌تی‌وی نقض آزادی رسانه‌ها نیست چرا که به عقیده‌ی او این شبکه دیگر رسانه نیست.
خانم صدر می‌گوید: «ما به عنوان سازمانی که مدافع حقوق بشر هستیم، قطعاً از آزادی بیان و آزادی رسانه‏‌ها، به عنوان یک حق بنیادین بشر دفاع می‏‌کنیم. ولی مسئله این است که در تمامی موازین حقوق بشر، این موضوع به رسمیت شناخته شده که وقتی اعمال یک آزادی، به حقوق بنیادین دیگران لطمه وارد می‏کند، این حقوق بنیادین دیگران است که اولویت پیدا می‏کند. وقتی رسانه‏‌ای با استفاده از حق آزادی بیان، حق انسان‏ها برای پاسخ‏گویی و کرامت انسانی آدم‏ها را زیر پا می‏گذارد، حیثیت آدم‏ها را زیر سئوال می‏برد، این‏جاست که این رسانه دیگر اسم‏‌اش رسانه نیست، این‏جا رسانه ابزاری می‏شود برای نقض حقوق بشر و در این‏جاست که شبکه‏‌ای مثل "پرس‌‏تی‏‌وی" باید خاموش شود، باید پخش‏‌اش متوقف شود برای این‏که دیگر اسم‏‌اش رسانه نیست، ابزار شکنجه است».
تصمیم‌گیری نهایی درباره فعالیت شبکه پرس‌تی‌وی در آلمان روز سه‌شنبه به پایان نرسید و این جلسه به روز بعد یعنی چهارشنبه ۲۵ آوریل، ششم اردیبهشت موکول شد.
شادی صدر اما می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که از جلسه روز سه‌شنبه داشته بسیار امیدوار است که موضوع دادن مجوز به پرس‌تی‌وی در آلمان کاملا منتفی شود و این کمیسیون اساسا مجوزی به پرس‌تی‌وی در آلمان نخواهد داد.
وی اما تاکید می‌کند که سازمان عدالت برای ایران به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد تا تمام ۱۴ ماهواره‌‌ی دیگری که هم‌اکنون برنامه‌های پرس‌تی‌وی از آنها پخش می‌شوند نیز همکاری خود با این شبکه را قطع کنند.


 


امروز: در آستانه نشست گروه ۱+۵ در بغداد سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که ناامنی در عراق به دلیل "نگرانی برخی" از این نشست است. او ضمن تأکید بر "دید مثبت" ایران به این نشست خواستار گام مثبت گروه ۱+۵ با لغو تحریم‌ها شد.
به گزارش دویچه وله، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزرات خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتگی خود ضمن اشاره به انفجارهای اخیر در بغداد مدعی شد که ناامنی در عراق با "دخالت خارجی" دنبال می‌شود. وی این ناامنی‌ها را بی‌ارتباط با مذاکرات آتی ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ ندانست و گفت: «برخی قصد دارند با ناامن جلوه دادن عراق مانع برگزاری نشست ایران و ۵+۱ بغداد شوند.»

سخنگوی وزرات خارجه جمهوری اسلامی در توجیه سخنان خود در نشست خبری روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت/۲۴ آوریل) افزود: «مشخص می‌شود چه کشورهایی خواهان به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ هستند و چه کشورهایی موفقیت این گفت‌وگوها را در جهت مخالف منافع خود تلقی می‌کنند. همچنین مشخص می‌شود چه کشورهایی امنیت را در منطقه برقرار می‌کنند و چه کشورهایی در ناامنی کشورهای منطقه از جمله عراق نقش دارند.»

"همواره با آژانس همکاری کامل داشتیم"

رامین مهمانپرست در نشست خبری روز سه‌شنبه مدعی شد که ایران همواره با آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته است. وی ضمن اشاره به سابقه پرونده اتمی ایران گفت: «ما یک بار توافق کردیم کلیه ابهاماتی را که راجع به فعالیت هسته‌یی کشورمان وجود دارد یک جا طرح کنند و در صورت پاسخگویی به این ابهامات پرونده بسته شود.»

وی در ادامه تأکید کرد که ایران "به همه‌ی‌سوالات" آژانس پاسخ داده و مقامات مسئول این سازمان هم اعلام کردند که "قانع شدند". مهانپرست افزود: ‎«اما به تعهدات خود عمل نکردند و پرونده (برنامه اتمی ایران) بسته نشد.»

این در حالی است که در سال‌های اخیر ابعاد تازه‌ای از برنامه غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی روشن شده که نگرانی آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی را برانگیخته است. فعالیت تأسیسات هسته‌ای پارچین یکی از این موارد است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد امکان نظارت آژانس بر سایت پارچین گفت: «تا جایی که از ان پی تی برداشت می‌شود این درخواست‌ها شامل این مواد نیست و خارج از تعهدات است مگر اینکه به صورت موردی و داوطلبانه باشد.»

یکی از خواست‌های اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران شفاف‌سازی درباره فعالیت سایت پارچین در جنوب شرقی تهران است. کشورهای غربی به نوع فعالیت ایران در این سایت مشکوک هستند و احتمال می‌دهند که در این مکان آزمایش انفجار هسته‌ای صورت گرفته باشد.

سازمان‌های اطلاعاتی نیز در ماه نوامبر گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه ایران در سایت پارچین یک انفجار اتمی را شبیه‌سازی کرده است. مبنای این گزارش تصاویر ماهواره‌ای بودند که نشان از وجود یک محفظه بزرگ فولادی در پارچین داشت.
با این حال رامین مهانپرست روز سه‌شنبه خاطر نشان کرد: «باید مشخص شود مجموعه سئوالات و ابهامات آژانس چه مواردی است و در صورت رفع ابهامات آژانس چه اقدام عملی دنبال می‌کند.»

افزایش ادامنه تحریم‌ها علی‌رغم خواست مقامات جمهوری اسلامی

مقامات جمهوری اسلامی اقدام عملی را بسته شدن پرنده مناقشه‌برانگیز برنامه اتمی ایران می‌د‌انند. سخنگوی وزرات خارجه نیز روز سه‌شنبه ضمن تأکید بر این نکته که ایران با "دید مثبت" به گفت‌وگوهای اتمی بغداد می‌نگرد، خواستار اقدام مثبت گروه ۱+۵ شد.

رامین مهانپرست گفت: «آنچه که معتقدیم می‌‌تواند گام مثبت در مسیر درستی برای ادامه همکاری‌‌ها و گفت‌وگوها در نشست‌های بعدی با ۱+۵ باشد، این است که تحریم‌های غیرقانونی‌کنار گذاشته شود.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته گذشته (۱۶ آوریل) با رد درخواست ایران مبنی بر لغو تحریم‌های بین‌المللی گفت که این تحریم‌ها و "فشار بر ایران" با وجود از سرگیری مذاکره‌ی نمایندگان جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ همچنان برقرار خواهند ماند.

یلی سوندال، وزیر خارجه دانمارک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، نیز در همین روز تأکید کرد که تا زمانی که ایران گام‌هایی درجهت متقاعد کردن جامعه بین‌المللی نسبت به صلح‌آمیزبودن برنامه‌های اتمی‌اش برندارد، تغییری در تحریم‌ها علیه این کشور روی نخواهد داد.

علی‌رغم پافشاری مقامات جمهوری اسلامی بر لغو تحریم‌ها، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه (۲۳ آوریل/ ۴ اردیبهشت) حکم اجرای تحریم‌های این کشور علیه افراد و نهادهایی را امضا کرد که با استفاده از خدمات اینترنتی و مخابراتی در سرکوب اعتراض‌ها در ایران و سوریه نقش داشته‌اند. ‎

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و شرکت "داتک تلکام" از جمله نهادهایی هستند که در فهرست تحریم‌های جدید از آنها نام برده شده است. در این میان تنها نام "داتک تلکام"، ارائه‌کننده‌ی خدمات اینترنتی در ایران، به فهرست تحریم‌ها افزوده شده است.


 


امروز: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از قصد وزارت دفاع آمریکا برای تشکیل سرویس اطلاعاتی تازه‌ای با تمرکز بر ایران و چین خبر داده است. شماری از افسران آژانس اطلاعاتی پنتاگون هم اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند.
به گزارش دویچه وله، در پی کمرنگ شدن نقش نظامی آمریکا در عراق و افغانستان پنتاگون در نظر دارد سازمان اطلاعاتی تازه‌ای را با محور تمرکز اطلاعاتی بر ایران و چین ایجاد کند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز سرویس اطلاعاتی جدید کار خود با استفاده از مأموران مخفی، نهادها و بودجه موجود آغاز خواهد کرد و همکاری نزدیکی با سازمان اطلاعات و ضد جاسوسی آمریکا (سیا) برای ردیابی تهدیدات در حال ظهور خواهد داشت.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا هدف از ایجاد این مرکز را "تقویت پوشش اطلاعاتی آمریکا در خارج از مرزها" عنوان کرده و افزوده است که شماری از افسران آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع در حال حاضر به طور مخفیانه در حال جمع‌آوری اطلاعات در خارج از محدوده مناطق متعارف جنگی و تلاش برای تحکیم همکاری‌ها میان ارتش و سازمان سیا هستند.

این منبع آگاه که نامش فاش نشده همچنین به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که سرویس اطلاعاتی جدید در سال‌های آینده از طریق جابه‌جایی پرسنل و امکانات مالی گسترش بیشتری خواهد یافت. هم اکنون "چند صد نفر" در این مرکز مشغول به کار هستند و قرار است "چند صد نفر دیگر" هم به شمار انان اضافه شود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به تقاضای این خبرگزاری برای افشای جزئیات بیشتر در این زمینه پاسخی نداده‌اند.

"خانه ایران" در سازمان سیا

اعلام خبر راه‌اندازی این سرویس اطلاعاتی جدید در حالی صورت گرفته است به تازگی پنتاگون ژنرال مایکل فلین، افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا در عراق و افغانستان را به عنوان رئیس سرویس اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا معرفی کرد.

ژنرال فلین در سال ۲۰۱۰ زمانی که در سمت افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا در افغانستان خدمت می‌کرد، انتقادات شدیدی را نسبت به عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا وارد ساخت. او همچنین سابقه کار در "ستاد محرمانه فرماندهی مشترک عملیات ویژه" را دارد و انتخاب وی به سمت جدید حاکی از قدرت گرفتن نیروهای ویژه در پنتاگون در سال‌های اخیر است.

"ستاد محرمانه فرماندهی مشترک عملیات ویژه" در چند سال گذشته نقش اصلی را در پشت پرده‌ی به قتل رسیدن شماری از چهره‌های شورشی مظنون در عراق و افغانستان ایفا کرده و مسئول طراحی عملیاتی بوده است که در سال گذشته منجر به قتل اسامه بن لادن در پاکستان شد.

ماه گذشته نیز "روزنامه واشنگتن پست" در گزارشی به ایجاد بخش ویژه‌ای در سازمان سیا در رابطه با ایران اشاره کرد. در این بخش که نزد کارکنان این سازمان به "خانه ایران" شهرت یافته چند صد کارشناس و تحلیلگر مشغول فعالیت هستند و زیر نظر یکی از فرماندهان پیشین سیا در شهر اسلام‌آباد پاکستان اداره می‌شود. سازمان سیا به طور رسمی در مورد این بخش اظهار نظری نکرده است.

درمقاله واشنگتن پست همچنین آمده بود که شبکه‌ی اطلاعاتی گسترده‌ای نیز در منطقه تشکیل شده و آمریکایی‌ها توانسته‌اند از موقعیت نظامی خود در افغانستان و عراق برای سازماندهی عملیات‌های جاسوسی علیه ایران بهره ببرند.


 


امروز: معاون وزیر اقتصاد و دارایی در دفاع از دولت در اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها با سه هدف اصلی به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس رسید که اولین هدف آن کنترل قیمت انرژی بود. هدف دوم بحث عدالت بود و هدف سوم بحث تولید و حمایت از آن بود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا فرزين در صحن علني مجلس عنوان كرد: در‌‌ همان زمان تصویب قانون دو نگرانی وجود داشت. گروهی معتقد بودند که آثار تورمی آن بسیار شدید است و نگرانی دیگر این بود که تولید کنندگان نتوانند فشار ناشی از این قانون را تحمل کنند كه در واقع این موضوع جزء ذات قانون بود.

وی ادامه داد: در ابتدا که هدفمندی یارانه مطرح شد گزارش دقیقی ارائه کرده و در سه جلسه کمیسیون تلفیق گزارش داديم، ضمن آنكه به صورت مکتوب گزارش‌هایی را به مجلس تقدیم کرديم.

فرزین در ارتباط با کاهش‌هایی که در برخی حامل‌ها صورت گرفته است، گفت: در مدت زمان اجراي قانون هدفمندي، مصرف نفت سفید ۱۷. ۵ درصد، نفت کوره‌ای ۳۸ درصد و گاز مایع ۱۰ درصد کاهش يافته است. البته در مصرف گاز طبیعی افزایش را شاهدیم که البته در مقایسه با رشد ۱۱ درصدی آن قبل از هدفمندی شاهد کاهش هستیم و فقط ۱. ۲ درصد افزایش را شاهد بودیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در مجموع ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی داشته‌ایم و این پول در خدمت اقتصاد کشور قرار گرفته است و به جیب دولت نرفته است.

وی گفت: ما از‌‌ همان ابتدا گفتیم به هفت دهک یارانه پرداخت خواهیم کرد و بعد مجلس گفت همه خانوار‌ها. سپس تصمیم گرفتیم که با خوشه بندی این اقدام را انجام دهیم و گروههای هم حذف شدند که با اعتراضات صورت گرفته اين خوشه بندي متوقف شد و همه خانوار‌ها مشمول دریافت یارانه شدند . هم اکنون با ارسال اس‌ام اس تصمیم گرفتیم تا بخشی را که نیاز به یارانه ندارند حذف کنیم که در مرحله اول این مسئله را اختیاری كرديم.

سخنگوي طرح تحول اقتصادي ادامه داد: در آغاز اجراي قانون يعني آذر 89، نرخ تورم ۱۲ درصد بود و در دی ماه تورم نقطه به نقطه به ۱۵ درصد رسید. اين نرخ در بهمن ۱۷. ۲ و در خرداد نود به ۲۲. ۲۱ رسيد. به دنبال آن در تیرماه نرخ تورم به ۲۱. ۶ رسید و در واقع هدفمندی بعد از شش ماه اثرش را نشان داد.


وی گفت: از شهریور ماه سال گذشته تورمی را شاهد بودیم که ارتباطی به هدفمندی نداشت و ۱۰ درصد افزایش تورم در نیمه نخست سال ۹۰ ناشی از مسائلی دیگر بود. وقتی ۹۰ درصد روغن، حدود ۹۰ درصد کره مصرفي و ۲۰ درصد گوشت کشور وارداتی است و نرخ ارز هم افزایش یافته، چرا افزایش قیمت‌ها را به گردن هدمندی می‌اندازید؟

فرزين افزود: در بهمن ۹۰ قيمت گوشت در بازار جهانی ۱۳. ۲ درصد افزایش یافت و غلات ۲۲ و روغن نيز ۱۵. ۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. ما پیش بینی می‌کردیم که در این راه دچار مشکلاتی شویم.

معاون وزير اقتصاد داشت: در سال ۸۹ ما طبق آمار بانک مرکزی رشد ۶ درصدی داشتیم که البته مرکز آمار رشد ۵ درصدی را اعلام کرده است. در حالیکه عربستان بدون مشکل تحریم رشد ۴ درصدی داشته است. ما دو مرتبه تنخواه گرفتیم که آن هم قانونی بود. یک بار پنج هزار میلیارد تومان و یک بار چهار هزار میلیارد تومان و ۲۷۰۰ میلیارد را هم برگرداندیم و امروز ۶۲۰۰ میلیارد به بانک مرکزی بدهکاریم و در سال ۹۰ پولی از بانک مرکزی نگرفتیم.


وی ادامه داد: ما اصلاح قیمت را انجام دادیم و هزینه‌ها را به مردم تحمیل کردیم. آیا می‌توانیم پول مردم را به مردم ندهیم و ما از این منابع استفاده کردیم. از یک طرف می‌گویید با شیب کند اجرا کنید و از یک طرف می‌خواهید که همه اهداف اجرا شود.

وی در پایان گفت: دولت با حساسیت کلیه اهداف را پیگیری می‌کند و اگر مجلس موافقت کند مرحله دوم را هم اجرا خواهیم کرد.


 


امروز: الیاس نادران در ارتباط با دستور جلسه امروز که مربوط به فاز دوم هدفمندی یارانه هاست، گفت: موضوع هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول باید بررسی شود و پیامدهای مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار گیرد تا با بررسی‌های دقیق نسبت به اجرای فاز دوم تصمیم بگیریم.

به گزارش ایلنا، نادران که در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، ادامه داد: اجرای قانون هدفمندی و نحوه اجرای آن به اعتقاد من انحراف از قانون بود و باعث شد عوارض تورمی در جامعه حاکم شود که این مساله حساسیت‌های اجتماعی را بر ‌می‌انگیزد‌.

نادران افزود: به استناد گزارش‌های کار‌شناسی شده وقتی اعلام ‌می‌کنند تورم ۲۰ درصد اثرش بر دهک‌های پایین بیش از دو برابر است یعنی هر خانوار ۴۰ درصد قدرت خریدش را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بنا بر این بوده است که فقط از مابه التفاوت حامل‌های انرژی و درآمدهای حاصل از آن هزینه شود. اما در این ناحیه چندین تخلف صورت گرفته است که آثار تورمی شدید را موجب شده‌اند.

وی افزود: دولت از جاهایی برداشت کرده است که اجازه برداشت نداشته، همچنین استقراض دولت از بانک مرکزی و برداشت از درآمد حاصل از فروش نفت که معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال شده است اقدام درستی نبود، علیرغم اختصاص بخشی از درآمد‌ها در قانون هدفمندی به خانوار‌ها، دولت از بخش‌های دیگر که سهم تولید بود به سمت خانوار‌ها سرازیر کرد که ما امروز شاهد نابسامانی‌ها هستیم. بنا بر گزارش‌های نهادهای نظارتی تخلف‌های انجام گرفته سبب شد که نرخ تورم شیب صعودی پیدا کند و این سیر صعودی ادامه بیابد و به جامعه فشار وارد شود.


 


امروز: دبير انجمن صنايع لبني اعلام كرد: در جلسه امروز ( پنجم فروردين ماه) ستاد تنظيم بازار، قيمت نهايي شير خام تعيين خواهد شد.

رضا باكري در اين خصوص به ايلنا گفت: در جلسه استانداري تهران نرخ شير خام بر اساس چربي 8/2 درصد، در هر كيلوگرم 720 تومان تعيين شده بود اين در حالي است كه شير حاصل از دام داراي چربي 2/3 درصد است.

وي با بيان اين امر، توضيح داد: بر اين اساس امروز معين مي شود كه قيمت هر كيلوگرم شير خام با چربي 2/3 با قيمت 760 تومان تعيين و تصويب خواهد شد. به تبع آن در هفته پيش رو، تعيين قيمت‌ها براي محصولات لبني با توجه به نرخ 760 توماني شير خام محاسبه و تعيين مي‌شود.


 


امروز: دبير اجرايي خانه كارگر استان تهران اعلام كرد: در صورت عدم صدور مجوز راهپيمايي روز جهاني كارگر اين شائبه مطرح مي‌شود كه وزارت كشور توانايي تامين امنيت راهپيمايي مسالمت‌آميز كارگران را ندارد.

اسماعيلي حق پرستي دبير اجرايي خانه كارگر استان تهران در گفتگو با خبرنگار ايلنا عدم ارائه مجوز راهپيمايي را ناشي از عدم توانايي وزارت كشور در خصوص ارائه مجوز به كارگران اعلام كرد و گفت:‌ طبق اصل 27 قانون اساسي وزارت كشور حق ندارد با راهپيمايي‌هايي كه بدون حمل سلاح انجام مي‌شوند و خللي در مباني اسلام موجب نمي‌شوند مخالفت كند بلكه بايد نسبت به ارائه مجوز راهپيمايي در روز جهاني كارگر اقدام كند.

او با تاكيد بر لزوم برگزاري راهپيمايي در روز يازدهم ارديبهشت‌ماه تصريح كرد: كارگران مي توانند در اين روز با برگزاري راهپيمايي خواسته‌هاي صنفي خود را به گوش مسئولان سراسر كشور برسانند.

اين فعال كارگري در استان تهران با بيان اين كه غالب مسئولان كشور نسبت به مسائل كارگري بيگانه هستند، ادامه داد: بي توجهي به قشر زحمتكش جامعه به معناي عدم توانايي دولتمردان در خصوص درك شرايط و مسائل كارگري كشور است.

حق‌پرستي با تاكيد بر اينكه عدم صدور مجوز راهپيمايي مسالمت آميز به معناي تخلف دولت از اصل 27 قانون اساسي است، تصريح كرد: از سال‌هاي ابتدايي انقلاب تا كنون هميشه مجوز راهپيمايي روز جهاني كارگر به سختي صادر مي‌شده اما در چهار سال اخير دولت احمدي‌نژاد به طور مطلق از برگزاري راهپيمايي ممانعت كرده است.


 


امروز: رئیس مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ترمز حرکت دولت را مجلس در اختیار نگیرد همچنان افزایش تورم را در کشور خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، توکلی رئیس مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراضات مردم خیلی شدید است. طوری شده است که مردم می‌گویند اجرای قانون اساسی باید متوقف شود، چرا که نتوانستیم آن را به درستی اجرا کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش قیمت گوجه فرنگی امروزه به نارمک هم رسیده و حتی صدای دولتی‌ها هم در آمده است.

توکلی افزود: من همواره به حذف کلمه حداکثر اشاره کردم که شما به «حداکثر تا پنج سال» رای ندهید بلکه متوسط و تدریجی رای دهید ولی دولت اصرار دارد تا این قانون را دو ساله نهایی کند.

وی ادامه داد: اگر جلوی تندروی‌های دولت را نگیریم و مجلس ترمز دولت را در اختیار نگیرد دولت تا پایان سال جاری ره ۵ ساله را خواهد پیمود.

وی اضافه کرد: وقتی اقدامات دولت در رابطه با اجرا قانون هدفمندی یارانه‌ها شروع شد، فکر نمی‌کردیم تورم این چنین بالا رود.

توکلی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر عرضه و تولید و تقاضا با یکدیگر برابر نیست، چرا که تولیدکنندگان با این همه نقدینگی نمی‌توانند هم پایه تقاضا عرضه داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت برای پرداخت یارانه‌ها به مردم از سهم بانک و نفت استفاده کرده است و این تحریک بر تقاضا، فشار بر عرضه وارد می‌سازد و این باعث می‌شود تا نرخ تولید تورم زا به دست مردم برسد و اگر ترمز حرکت دولت را مجلس در اختیار نگیرد همچنان افزایش تورم را در کشور خواهیم داشت.

توکلی در ادامه به مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: کمیسیون تلفیق به دنبال این است که ۷۲ هزار میلیارد را برای یارانه‌های پرداختی مردم اعلام کند این در حالی است که دولت ۲۶ میلیارد بیشتر درآمد کسب نخواهد کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت در یک قانون ۱۷ ماده‌ای ۱۶ تخلف داشته اما باید برای مردم واقعیت‌ها را بیان کند.


 


امروز: احمدی نژاد طی حکمی محمدشریف ملک‌زاده را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، متن حکم محمود احمدی‌نژاد برای محمدشریف ملک‌زاده بدین شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محمد شریف ملک‌زاده

سلام علیکم

نظر به مراتب تعهد و تجربیات ارزشمند به عنوان "مشاور رئیس‌جمهور" منصوب می‌شوید.

امیدوارم با توکل بر خدا و تلاش و در ظل توجهات حضرت ولی عصر(ع) در خدمت به ملت بزرگ و پیگیری برنامه‌های دولت موفق باشید.»

محمدشریف ملک‌زاده که پیش‌تر دبیری شورای‌ عالی ایرانیان خارج از کشور را بر عهده داشت، سال گذشته ‌به دلیل اتهامات مالی و وجود پرونده‌های فراوان در قوه قضاییه بازداشت شده بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته