-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 04/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: حسین طاهری دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شیراز پس از نزدیک به 50 روز از بازداشتگاه پلاک 100 شیراز آزاد شد.
وی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه و از دانشجویان دکتر مسعود سپهر عضو ارشد مجاهدین انقلاب که به تازگی با قید وثیقه 500 میلیونی پس از 4 ماه انفرادی آزاد شدند، در اسفند ماه 90 هم زمان با روح الله روزیطلب دانشجوی نخبه رشته علوم سیاسی بازداشت و در شرایط انفرادی در پلاک 100 نگهداری می شده است.
خانواده ایشان تحت فشار بسیاری از سوی دادگاه انقلاب شیراز برای عدم اطلاع رسانی در ارتباط با بازداشت فرزند خود قرار داشته اند. گفتنی است حسین طاهری از شرکت در آزمون مقطع دکتری محروم شده است.


 


امروز:
بسمه تعالي
شخصيت حضرت فاطمه(س) در ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي و عبادي ممتاز است؛ به‌ طوري كه مي‌تواند الگوي زنان و مردان عالم باشد.
خانمي كه در بيت وحی و نبوت متولد شد و در دامان مطهر حضرت خدیجه و با ارشاد پیامبر گرامی اسلام(ص) رشد کرد و بسیاری از سختي‌هاي آن زمان از جنگ‌ها، غزوات، شعب ابيطالب و ... را درك كرده است.
خانمي كه پيغمبر درباره‌اش مي‌فرمايد: "فاطمه بضعة مني، فمن أغضبها فقد أغضبني": فاطمه پاره تن من است، پس هر كس او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است.
بانویی كه در شأن او و همسر و فرزندانش سوره "هل أتي" نازل مي شود.
با نگاهي كوتاه به زندگی آن حضرت بخصوص پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) ، مي توان تا اندازه ای به ابعاد فعاليت‌هاي حضرت در دفاع از اسلام و امامت علي(ع) پي برد. رفتن حضرت به در خانه‌ مهاجرین و انصار و اتمام حجت با آنان و ايراد خطبه‌های متعدد از فعاليت‌هاي آن حضرت در مدت هفتاد و پنج يا نود و پنج روز بعد از رحلت رسول‌الله(ص) است. در ظرف این مدت کوتاه، حضرت دو خطبه مفصل یکی در مسجد و دیگری در حضور زنان مهاجر و انصاری که به عیادت ایشان آمده بودند ایراد فرمود، و طی آن به روشنگری و بیان حقایقی پرداخت که بعد از رحلت رسول الله(ص) اتفاق افتاده بود؛ که گذر بر بعضي از فرازهاي آن خطبه‌ها مي‌تواند ما را در شناخت شخصيت آن حضرت ياري كند.
ابتدا با ورود حضرت در مسجد، مردم به یاد پیغمبر(ص) گريستند. پس از سكوت آنها، حضرت خطبه را با مدح و ستايش خدا و نيز ذكر نعمت‌هايش شروع نمودند و فرمودند: "خداوند براي افزايش و پيوستگي نعمت‌هايش مردم را به شكرگزاري فراخوانده است".
رئوس مطالب حضرت در این خطبه که برگرفته از کتاب شرح خطبه حضرت زهرا(س) تالیف زنده یاد آیت الله العظمی منتظری می‌باشد عبارت است از:
- اشاره به توحيد و پرهيز مردم از شرك؛
- اشاره به اهداف بعثت و شرايط قبل از رسالت پيغمبر(ص)؛
- يادآوري واقعیت مرگ؛
- اشاره به حديث ثقلين و آيه تطهير؛
- بيان فلسفه احكام الهي: خداوند نماز را وسيله دوري از تكبّر، و روزه را وسيله‌اي براي استوار سازي خلوص، و حج را براي استحكام دين، و عدالت را براي هماهنگي، و امر به معروف و نهي از منكر را براي مصلحت اجتماع و ... قرار داد؛
- پرداختن به ويژگي‌هاي علي(ع) و نقش وي در گسترش اسلام؛
- مسئله سقيفه و خصلت فرصت طلبان و اينكه چگونه مردم بازيچه سياست آنها شدند؛
- اشاره به مسئله فدك و غصب آن؛
- به دلیل عقبگرد و ارتجاع از انصار گله نموده و فرمودند:
" فانيَ حرتم بعد البيان " : پس شما بعد از روشن شدن حق از چه متحير شديد؟
" و اسررتم بعد اعلان" : و چگونه پس از آشكار شدن حق آن را پنهان کردید؟
" و نكصتم بعد الاقدام" : و چگونه بعد از اقدام نمودن به حق، عقبگرد كرديد؟
" و اشركتم بعد الايمان" : و چگونه بعد از ايمان آوردن مشرك شديد؟
"يؤساً لقومٍ نكثوا ايمانهم من بعد عهدهم" : بدبختي و فقر بر قومي باد كه بعد از بستن عهد و پيمان سوگندهايشان را شكستند.
"و همَوا باخراج الرسول، و هم بدؤكم اوَل مرَة" : و كوشيدند پيامبر را [از مدينه] بيرون كنند، و آنها بودند كه اول بار دشمني با شما را آغاز كردند.
"اتخشونهم فالله احقَ ان تخشوه ان كنتم مؤمنين" : آيا از آنان مي‌ترسيد؟ در حالي كه سزاوارتر آن است كه از خدا بترسيد اگر ایمان دارید.
" فمججتم ما وعيتم" : پس آنچه را كه به درون خود راه داده بوديد به بيرون پرتاب كرديد.
" و دسعتم الذي تسوَغتم" : و چيزهاي گوارايي كه خورده بوديد بالا آورديد. (حقايقي كه كسب كرده بوديد دفع كرديد).
حضرت با بيان اين موضوعات، اتمام حجت مي‌كند و آنان را از عواقب اعمال زشتي كه انجام دادند آگاه نموده، سپس مي‌فرمايد: "پس بگيريد اين خلافت را و طناب جهاز آن را محكم ببنديد در حالي‌كه اين شتر مجروح است (يعني شتر خلافت آنگونه كه مي‌خواهيد به شما سواري نمي‌دهد). چرا كه پاي آن سست و ضعيف است. و ننگ و عار آن برايتان مي ماند كه نشان از خشم و غضب خدا دارد، و عيب ابدي و رسوايي هميشگي شما را به آتش افروخته خدا مي‌رساند. و به‌زودي ستمكاران مي‌فهمند چه عاقبتي خواهند داشت (و سيعلم الذين ظلموا أيَ منقلب ينقلبون). پس هر كاري را مي خواهيد بكنيد ، ما نيز كار خودمان را مي‌كنيم و شما منتظر باشيد كه ما هم منتظريم (فاعملوا انَا عاملون وانتظروا انّا منتظرون)."
در واقع حضرت زهرا(س) با ایراد اين خطبه، ناسپاسي ها و بي‌معرفتي‌ها را يادآوري می کند و به زعما می گوید كه چگونه از مردم تازه مسلمان شده براي رسيدن به اهداف خود سوء استفاده نمودند و به نام اسلام، وصايا و سفارشات پيغمبر(ص) را ناديده گرفته و اسلام مجسم را تنها گذاشته و خانه‌نشين كردند.
همچنین آن حضرت در خطبه‌ای که در جمع زنان عیادت کننده ایراد نمودند، چنان روشنگرانه و افشا کننده و بدون هرگونه ملاحظات شخصی سخن گفت که زنان پس از بازگشت به خانه، همسران خود را مورد توبیخ قرار دادند که چرا به سفارشات رسول‌الله(ص) پشت کردند.
آيا اين زهرايي كه اینگونه حكيمانه حقايق را بيان مي‌كند و به مردم در همه نسل‌ها آگاهي مي‌بخشد، همان زهرايي است كه در جامعه ما معرفی مي‌شود؟ بعضي مشرك‌گونه مدحش مي‌كنند و او را در حد خدا مي‌شمارند؛ و بعضي او را بانویی معرفي مي‌كنند كه به او ظلم شده و حقش غصب و مورد تهاجم و ضرب واقع و بيمار گرديده است و دست بر پهلوي مجروح، از فراغ پدر آنقدر اشك می ریزد تا به او ملحق گردد، وظيفه مسلمانان و پيروانش را فقط برگزاري مجالس مدح و روضه و گريه برمظلوميت حضرت قلمداد مي كنند، و از مردم مصرّانه مي‌خواهند كه براي آن حضرت گريه كنند تا در قيامت مورد شفاعت قرار گيرند [ که البته شفاعتی اینگونه به عقیده بسیاری از جمله شهید مطهری شرک در ربوبیت محسوب می شود. (کتاب عدل الهی، ص223)].
آيا چنين طرز فكري و چنين شناختي از حضرت فاطمه(س)، با این قسمت از خطبه آن حضرت مطابقت ندارد که خطاب به غاصبان و ظالمان فرمود: "وهذا بعد وفاته شبيه بما بغي له من الغوائل في حياته" : و اين خيانتي كه بعد از رحلت پيامبر(ص) مي‌كنيد شبيه همان ظلم‌ها وغائله‌هايي است كه در زمان حياتش داشتيد.
آیا سزاوار است از حضرت زهرا(س) و یا از ائمه‌ اطهار(ع) که الگوی بشریت هستند و در باورهای ایمانی و معارف اعتقادی ما ریشه دارند، اسطوره‌هایی در اذهان بسازیم که گاهی با روایات و قرآن و گاهی با عقل و نیز گاهی با هر سه در تضاد است؟ و به خیال خودمان برای جلب قلوب، به هر صورت ممکن طالب گریه مردم شویم؟
حقایق تاریخی بخصوص آنهایی که جنبه انسان سازی دارند، تا زمانی که دچار دگرگونی انحرافی نشده‌اند همچون چشمه‌ای پر برکت و پر بار خواهند بود؛ اما اگر گرفتار آفت تحریف شدند دیگر خاصیت الگو بودن خود را از دست خواهند داد. برای معرفی معصومین(ع) چه نیازی است که از روضه ها و منابری استفاده کنیم که استاد شهید مطهری درباره آنها می‌فرماید: "قهراً برای اینکه مردم بیشتر گریه کنند ... روضه های دروغ جعل شد، مردم ما هم به روضه های خیلی داغ و پرحاشیه عادت کرده‌اند؛ و این خود عاملی شده که اجباراً عده ای از اهل منبر برای اینکه مردم گریه کنند ... روضه‌های ضعیف می‌خوانند ... (حماسه حسینی ج3 ص260)".
ضمن تسلیت ایام شهادت آن بانوی اسوه تقوی و رشادت و دفاع از مظلوم، امید است که ما مدعیان دوستی آن حضرت بتوانیم قدم‌هایی مثبت در جهت شناخت خصوصیات آن عزیز و عمل به آن برداریم.
5/2/1391 زهرا ربانی املشی



 


امروز: جمعی از زنان اصلاحطلب با صدور بیانیه ای نسبت به اجرای حکم نرگس محمدی اعتراض کردند.

به گزارش نوروز، زنان اصلاحطلب در این بیانیه ضمن محکوم نمودن اجرای حکم این فعال حقوق بشر، دلیل صدور چنین حکمی را اقدامات بشردوستانه و نوع دوستانه نرگس محمدی دانسته اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:"روزگار عجیبی است! مردان را به بند می کشند و زنانشان را به اسارت می گیرند و فرزندان معصومشان را به گناه نکرده مجازات می کنند. شرم بر ما باد که با سکوتمان مهر تأیید بر این اعمال سفاکانه می زنیم و نفرین بر قلب هایی که چون سنگ سخت شده و نفرین بر دست ها و قدم هایی که واسطه عمل سوء و شنیع جدا کردن خردسالان بی گناه از مادران و پدرانشان هستند."

متن کامل این بیانیه که در اختیار نوروز قرار گرفته است در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک، فوجدک لماامتحنک صابرة

سلام بر تو ای آزمایش شده توسط خدایی که تو را آفرید و در آن چه تو را آزمود،صابر و بردبار یافت!

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، ای کوثر! ما مقام شامخت را تصدیق می کنیم. خدا نخواهد که از جرگه آزار دهندگان تو باشیم. همان آزار دهندگانی که تا همین امروز هم چنان حق را زیرپای می گذارند و باطل را بر سریر قدرت می نشانند.

خدا ما را از کسانی قرار دهد که موجب خوشنودی تو هستند. همان کسانی که روزشان به شب نمی رسد مگر این که خدمت به خلق در سرلوحه اعمالشان قرار گیرد و اهتمام به امور مسلمین را به دست فراموشی نسپارند.

خدا ما را از زمره دوستان فاطمه (س) قرار دهد که دوستان خود اویند و ما را از صف دشمنان فاطمه که دشمنان خدای و پیامبر عالی شأن اویند، دور سازد. همان کسانی که به نام اسلام، مسیری جز اسلام می پویند و انحراف از دین مبین برایشان عادت شده است. همان ها که مقام شامخ «مادر» برایشان بی ارج و قرب است و به همین دلیل به خود جرأت می دهند که زندان را جایگاه مادران بی گناه قرار دهند و مجرمان را رها کنند تا میزان جرم و جنایتشان افزون شود و شومی اعمالشان دامن خودشان و خانواده و دایره همکارانشان را بلکه حکومت اسلامی را بگیرد.

و اف بر ستم و ستم گر خاصه که این ستم بر زنی که « مادر» است روا داشته شود! زن اصلاح طلب باشیم یا نباشیم مادرانگی وجه ممیزه ماست و ارجمندی این مقام را نه در قول بلکه در فعل و عمل تجربه کرده ایم. آموخته ایم که زن بالقوه مادر است و تا این سرشت به مرتبه فعلیت درنیاید انگار گم شده ای دارد و این «مادری» نه امری اکتسابی بلکه فطری و ذاتی است و بانو «نرگس محمدی» یک مادر است! مادری که بیماری فلج عضلانی یادگار زندانی بودنش در بازداشت گاه اطلاعات این کشور اسلامی است و نامه دادخواهی اش به دادستان پس از یورش مهاجمین به حریم خصوصی اش و خانه و خواب گاهش و دستگیری همسرش جلوی چشمان او که مجال داشتن پوشش مناسب را نیافته بود و نیز در مقابل دیدگان دو طفل خردسالش که به فیلم هایی شبیه بود که اندر تقبیح فرهنگ خشن و مروج بداخلاقی های استکباری از رسانه ملی پخش می شود، متأسفانه به عنوان مدرک جنایتی از جنایات این دوره حکومت بی اخلاقی و هرج و مرج و رواج منکر در کشور اسلامی مان باقی ماند.

بانو «نرگس محمدی» یک زن است که داستان وفاداری به شوهرش را در روزهای سخت حبس و زجر و آزار ملی- مذهبی ها در بازداشت گاه سپاه در یک دهه پبش باید جستجو کرد هم گام با دیگر زنان مقاوم این جریان سیاسی از جمله همسر شهید «هدی صابر»!

بانو «نرگس محمدی» یک فعال حقوق بشر، حقوق زن و حقوق کودک است. اینک حکم ظالمانه ای که برای او صرفا به دلیل اقدامات بشردوستانه و نوع دوستانه در چارچوب وظایف شهروندی اعطا شده بود، به مرحله اجرا درآمده است. آن هم درست در ایام وفات شهادت گونه الگوی انسانیت حضرت فاطمه زهرا (س) که مظلومیتش سوژه مرثیه های مرثیه خوانان این شب و روزهاست و بی عدالتی ها در حق خودش و شویش و بی حرمتی ها و جفایی که بر او توسط مدعیان پیروی پدرش، نبی مکرم اسلام رفت، مانند سرب مذاب، قلب ها را می گذارد و مظلومیت اهل بیت ، دل ها را مانند موم نرم می کند. روزگار عجیبی است! مردان را به بند می کشند و زنانشان را به اسارت می گیرند و فرزندان معصومشان را به گناه نکرده مجازات می کنند. شرم بر ما باد که با سکوتمان مهر تأیید بر این اعمال سفاکانه می زنیم و نفرین بر قلب هایی که چون سنگ سخت شده و نفرین بر دست ها و قدم هایی که واسطه عمل سوء و شنیع جدا کردن خردسالان بی گناه از مادران و پدرانشان هستند.

چه می توان کرد این روزها جز شکوه و شکایت بر دل دریایی فاطمه (س) بردن و آتش دل را به بی کرانه دریای محبتشان فرونشاندن؟ اما این همه، دل های دردمند را شفا نمی بخشد وقتی که در مکتب انسان ساز اسلام آموخته ایم گناه کسی که به ظلم تن در می دهد از گناه ظالم افزون تر است. ما جمعی از زنان اصلاح طلب، در این ایام عزای دردانه رسول الله(ص) همراه با زندانیان سیاسی و خانواده های ارجمندشان، ستمی را که در روزگار فقدان نبی و غیبت ولی الله بر شهروندان حق گویِ حق مرامِ باطل ستیزمان می رود، از حصر بانو رهنورد و همسر ارجمندش و جناب کروبی تا حبس ظالمانه کلیه آزادگان دربند به ویژه زنان و مادران زندانی را محکوم می کنیم و امید آن داریم که این سوگ بزرگ دل های شقی را نرم گرداند و اعمال سفیهانه را به منطق و خرد متمایل نماید و زندان های ستم را از حتی یک زندانی بی گناه چه رسد به چون «نرگس محمدی» مادری، خالی کند. باشد که مدل حکومت اسلامی که بر پایه رحم و مروت و وفا مدیریت خواهد شد، مدلی مطلوب برای همه کشورهای منطقه بلکه جهان، قرار گیرد.

انشاء الله

جمعی از زنان اصلاح طلب

ششم اردیبهشت 1391


 


امروز: در ایام سوگواری حضرت زهرا (س) وزیر کشور دولت اصلاحات با حضور در منزل سید مصطفی تاجزاده با خانواده ایشان دیدار و گفتگو کرد. حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری در این دیدار ضمن دلجویی از خانواده همکار سابقش، از اعمال بی قانونی ها در حق این خدمتگزار دیرین انقلاب، اظهار تأسف کرد.

به گزارش نوروز، همسر تاجزاده با شرح وضعیت بازداشت غیرقانونی همسرش که از بیست و یکم مردادماه 1389 در قرنطینه و انفرادی نوبه ای به سر می برد و در اعتراض به شرایط غیرعادلانه ای که بر او حاکم است، نزدیک به یک سال و نیم است که روزه اعتراضی دارد، از وضعیت سلامت او اظهار نگرانی کرد و گفت: علیرغم این که من هشدارهای لازم را به مقامات زندان و هم زمان به مسئولین امنیتی و معاون حقوقی قرارگاه ثارالله از مخاطرات پیش روی جان همسرم داده ام اما متأسفانه بی مبالاتی های انجام شده در این رابطه کاملا هدفمند و جهت دار به نظر می رسد. این در حالی است که مسئولین زندان هرگونه اقدامی را منوط به اجازه و یا دستور دو الف و مقامات سپاه می دانند و از خود سلب مسئولیت می کنند. البته آقای تاجزاده بارها تأکید کرده اند که مقامات زندان در مورد ایشان هیچ مسئولیتی ندارند و خود سپاه هم از جای دیگری دستور می گیرد و حتما به خاطر دارید که ایشان کسی را که پرونده خودش و خانواده اش به دست اوست، قبلا معرفی کرده اند و همه تضییقات و تنگناهایی که برای ایشان و اعضای خانواده پیش می آید، هدیه و عطیه ایشان می دانند.

همسر تاجزاده هم چنین از ممنوع الملاقات بودن همسرش سخن گفت و از این مسئله که از کل خانواده تنها همسر تاجزاده اجازه دیدار با او را دارد، به عنوان یکی از مصادیق خلاف قانون عمل کردن حضرات و ممانعت از برخورداری رئیس ستاد انتخابات دولت اصلاحات از حقوق اولیه اش به عنوان یک زندانی حتی عادی نه سیاسی، نام برد و تصریح کرد که فرزندش سی و چهار روز است که نه پدر را دیده و نه حتی صدای او را شنیده است. با این وجود خانواده تاجزاده در جمع خانواده های زندانیان سیاسی با توجه به مشکلات عدیده این خانواده ها، مشکلات خویش را به دست فراموشی می سپارند.


 


امروز: به گزارش منابع خبری جرس از تهران دو نفر از حقوقدانهای شورای نگهبان در دیدار نوروزی با یکی از مقامات عالی رتبه کشور میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۳۹۰ را به شرح زیر اعلام کرده اند:

نرخ مشارکت در کل کشور: ۳۸٪ سی و هشت درصد واجدان شرایط در کل کشور
نرخ مشارکت در تهران: ۱۸٪ هجده درصد واجدان شرایط در تهران
میزان آراء سفید و باطله: ۸٪ هشت درصد آرای اخذ شده

این در حالی است که وزیر کشورنتایج رسمی این انتخابات را در مصاحبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ این گونه اعلام کرده بود:

نرخ مشارکت در کل کشور: ۶۴/۲٪ شصت و چهار و دو دهم درصد واجدان شرایط در کل کشور
تعداد رأی دهندگان: ۲۶۴۷۲۷۶۰ نفر - بیست و شش میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار و هفتصد و شصت نفر
نرخ مشارکت در تهران، ری، اسلام شهر و شمیرانات: ۴۸٪ چهل و هشت درصد واجدان شرایط در تهران

آن مقام عالی رتبه کشور پس از شنیدن آمار واقعی، می پرسد «آیا رهبری از این آمار اطلاع دارند؟» حقوقدانهای شورای نگهبان پاسخ می دهند که گزارش آمار واقعی انتخابات به عرض معظم له رسیده است اما آمار کل کشور روی منحنی برده شده است و کلیه آمار اعلام شده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بیش از نرخ واقعی مشارکت مردم بوده است.

در خبر مستقلی یکی از وزرای اسبق کشور در هفته سوم اسفند در جلسه ای با دوستان خود نرخ مشارکت مردم در این انتخابات را در حدود ۳۵٪ (سی و پنج درصد) اعلام کرده بود.


 


امروز: سفیر ایران درترکیه اعلام کرد که عده‌ای در پی ایجاد فتنه در روابط تهران و آنکارا هستند و می‌خواهند دو کشور را رقیب نشان دهند. وی این تلاش‌ها را بیهوده خواند و گفت روابط دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد.
به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری ایرنا، بهمن حسین‌پور، سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه، در نشست انجمن پزشکان ایرانی مقیم آنکارا، با اشاره به روابط کنونی میان دو کشور گفت: «حسن روابط دو کشور حسادت برخی از افراد و کشورها را برانگیخته است و افرادی در پی ایجاد فتنه در روابط فی‌مابین ایران و ترکیه هستند».

وی افزود: «عده‌ای قصد دارند، ایران و ترکیه را در منطقه به عنوان دو کشور رقیب نشان دهند در صورتی که دو کشور مکمل یکدیگر در منطقه هستند».

حسین‌پور با اشاره به سفر اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: «من به جرات اعلام می‌کنم که این سفر موفق‌ترین سفر اردوغان به ایران بود ولی برخی با فتنه‌انگیزی سعی در زیر سئوال بردن موفقیت این سفر در ترکیه را داشتند».

تنش‌های فزاینده میان دو کشور

هفته‌هاست که تنشی محسوس در مناسبات میان ایران و ترکیه به چشم می‌خورد. منشاء این تنش رویکرد کاملا متفاوت دو کشور در بحران سوریه ارزیابی می‌شود. در حالی که جمهوری اسلامی از سرکوب جنبش اعتراضی توسط رژیم بشار اسد پشتیبانی می‌کند، ترکیه بارها اعلام کرده که خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت است.
اردوغان نخست وزیر ترکیه چند هفته پیش سفری به ایران داشت و به گفته‌ی محافل دیپلماتیک حامل پیامی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقامات جمهوری اسلامی بود. اردوغان در دیدار از ایران، با علی خامنه‌ای نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.

اما آن‌طور که به نظر می‌رسید، نتیجه‌ی مذاکرات اردوغان با مقامات جمهوری اسلامی چندان خشنود کننده نبود. وی پس از بازگشت از ایران با لحن بی‌سابقه‌ای از رهبران تهران انتقاد کرد و از جمله سیاست آنان را در مذاکرات هسته‌ای "ریاکارانه" خواند.

اردوغان به صراحت گفت که: «فقدان صداقت ایران، وجهه‌ی این کشور را در جامعه‌ی جهانی مخدوش می‌کند». نخست وزیر ترکیه گفت که رفتار ایران در بحران هسته‌ای صادقانه نیست و با چنین رفتاری اعتبار بین‌المللی خود را بر باد می‌دهد.

در واکنش به این سخنان، برخی از مقامات جمهوری اسلامی و از جمله دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ترکیه را "عامل استکبار" و "مجری سیاست‌های آمریکا" در منطقه خواندند. ولی در عین حال برخی مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز تلاش کردند تا از افزایش تنش میان دو کشور جلوگیری کنند. از جمله رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت‌خارجه اعلام کرد که روابط دو کشور "راهبردی" است و آنکارا و تهران در اکثر موضوعات بین‌المللی "مواضع نزدیک به هم" دارند.

اکنون می‌توان اظهارات اخیر سفیر ایران در آنکارا را نیز در چارچوب همین سیاست ارزیابی کرد.
وی با اشاره به اینکه مرزهای دو کشور در طول ۴۰۰ سال گذشته مرزهای دوستی بوده است، گفت: «روابط دو کشور در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارد».

حسین‌پور افزود که این روابط به‌رغم برخی اختلاف دیدگاه‌های مقامات ایران و ترکیه در زمینه‌ی برخی مباحث از جمله موضوع سوریه همچنان "رو به گسترش" است.

رزمایش دریایی ترکیه با حضور ناظران ایرانی

به موازات این اظهارات، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که برای نخستین بار رزمایش نیروی دریایی ارتش ترکیه با عنوان "شیر دریا ـ ۲۰۱۲" با حضور ناظران نظامی ایران برگزار می‌شود.

این رزمایش که هر دو سال یکبار در دریای اژه و سواحل استان ازمیر انجام می‌گیرد، قرار است روز پنجشنبه (۲۶ آوریل/۷ اردیبهشت) برگزار شود.

به گزارش ایرنا، در این رزمایش واحدهایی از نیروهای دریایی، هوایی، گارد ساحلی و وزارت ترابری ترکیه شرکت دارند و در آن ناظرانی از نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و برخی دیگر کشورها نیز حضور خواهند داشت.


 


امروز: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه به وجود خطر هسته‌ای از سوی ایران و کره‌شمالی اذعان کرد. ژنرال ماکاروف از کشورهای غربی خواست که با همکاری مشترک دست به استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا زنند.
به گزارش دویچه وله، نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در گفت‌وگویی با تلویزیون "راشیا تودی" در روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت/۲۴ آوریل) اعلام کرد که خطر هسته‌ای از سوی ایران و کره‌شمالی وجود دارد.
وی افزود: «این خطر همواره وجود دارد و به این دلیل روسیه با دقت رشد امکانات اتمی بسیاری از کشورها را پیگیری می‌کند.» ماکاروف تصریح کرد: «بررسی‌هایی که ما به همراه آمریکایی‌ها انجام می‌دهیم ثابت می‌کند چنین احتمالی موجود است و خطر وجود دارد و ضرورت ایجاد سپر موشکی را قبول کردیم.»
این نخستین باری است که یک مقام ارشد نظامی روسیه صراحتاَ به خطر اتمی از جانب ایران و کره‌شمالی اعتراف می‌کند. کرملین تا کنون خطر موشکی از سوی ایران برای اروپا و روسیه را غیرموجه خوانده بود و بر این اساس با ساخت پدافند موشکی از سوی ناتو مخالفت می‌کرد.
مقامات روسی سپر دفاع موشکی ناتو را بیش از همه علیه روسیه تلقی می‌کردند. تا پیش از این کارشناسان روسی بر این باور بودند که ایران و کره‌شمالی فاقد فناوری لازم برای تولید جنگ‌افزار اتمی و موشک‌های حامل آن هستند.
رئیس ستاد ارتش روسیه گفت: «ما می‌دانیم بسیاری از کشورها تولید سلاح اتمی را اعلام نکرده‌اند، اما در واقع مجهز به این تسلیحات هستند.» ماکاروف نیز همچون مقامات غربی تایید کرد که «مسلماَ اگر سلاح اتمی به دست تندروها بیفتد، امنیت بین‌المللی را با خطر مواجه خواهد ساخت.»
در کنار پنج قدرت هسته‌ای در شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا برخی کشورهای دیگر نظیر هند، پاکستان نیز به بمب اتمی دست یافته‌اند. کارشناسان نظامی بر این باورند که اسرائیل و کره‌شمالی نیز در زمره قدرت‌های اتمی به شمار می‌‌آیند. در حالی‌که رهبران کره‌شمالی به ساخت بمب‌اتمی اذعان دارند، اسرائیل تا کنون بطور رسمی از هر گونه ابراز نظری در این زمینه خودداری کرده است.
دستیابی به راه‌حلی مشترک برای ناتو و روسیه
ماکاروف با اشاره به این مطلب که روسیه بخشی از اروپا است از کشورهای دیگر خواست راه‌حلی مشترک برای این معضل بیابند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه افزود: «بیایید با هم از خطراتی که ممکن است نه تنها برای کشورهای اروپایی، بلکه برای روسیه نیز بوجود آیند، خلاص شویم.»
ماکاروف در فوریه امسال نیز خواهان همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بود. وی نگرانی‌ کشورهای غربی و اسرائیل پیرامون برنامه اتمی ایران را جدی توصیف کرده بود.
مقامات آمریکا و اسرائیل بارها تکرار کرده‌اند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از هیچ گزینه‌ای چشم‌پوشی نخواهند کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواهان فرصت‌دهی به تحریم‌ها است و حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را "آخرین گزینه" خوانده است.
روسیه تا کنون پیرامون حمله‌ی نظامی به ایران هشدار داده است. پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در سفری به ارمنستان گفت: «حمله به ایران امنیت منطقه‌ای و امنیت کشورهای عربی را به خطر می‌اندازد.» وی همچنین درباره خطر موج آوارگان ایرانی به جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان هشدار داد.


 


امروز: قانون منع ماهواره در ایران، علی‌رغم تلاش جمهوری اسلامی برای محدود کردن گردش اطلاعات آزاد و عدم دسترسی مردم به شبکه‌های خارجی، چندان کارساز نبوده است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار لغو این قانون شده است.
به گزارش دویچه وله، سید جواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است قانون منع ماهواره در ایران بی‌اثر شده است. زمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتدال ضمن اشاره به این نکته که به‌ر‌غم ادامه عملیات جمع‌آوری ماهواه از سوی نیروی انتظامی، نصب ماهواره‌ها بر پشت‌بام‌ها ادامه دارد، گفت: «صلاح در لغو این قانون است.»

نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در مجلس شورای اسلامی، جمع‌آوری دیش‌های ماهواره را آن‌هم در شرایطی که "علم به سرعت رو به رشد است" کارساز ندانست.

وی در ادامه ضمن انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما تصریح کرد: «وقتی نیمی از شبکه‌های ما سخنرانی و بحث و جدول را نشان می دهد و تعداد برنامه‌های مفید و جذاب کم است، هر کسی ممکن است از ماهواره و شبکه بیگانه استفاده کند.»

انتقاد از قانون منع ماهواره و عملیات گسترده نیروی انتظامی برای جمع‌آوری دیش‌ها، پیش‌تر نبز مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته بود.
علی زنجانی حسنلویی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، پائیز گذشته در گفت‌و‌گو با سایت "خانه ملت" از شیوه مبارزه با ماهواره در کشور انتقاد کرده و آن را غیرموثر دانسته بود.

حسنلویی نماینده نقده و اشنویه خاطر نشان کرده بود: «ماهواره‌ها را از روی پشت بام جمع می‌کنند ولی آیا می توانند فلش‌هایی که به کامپیوتر وصل می‌شود و با آن می‌شود تمام کانال‌های ماهواره را از طریق اینترنت دریافت کرد، جمع کنند؟»

ارسال پارازیت روی ماهواره در داخل، استفاده از آن در خارج

مقامات جمهوری اسلامی درحالی با جمع‌آوری دیش‌ها یا ارسال پارازایت مانع دریافت امواج برنامه‌های ماهواره‌ای در ایران می‌شوند که خود با راه‌‌اندازی شبکه‌های برون مرزی سعی در جذب مخاطب در سراسر جهان دارند. حذف شبکه "پرس ‌تی ‌وی" از ماهواره "اس‌‌ای‌اس آسترا" (SES Astra) به دلیل نداشتن مجوز پخش در اروپا از فرودین‌ماه، با واکنش تند مقامات ایرانی همراه شد.

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن "غیرقانونی" خواندن حذف پرس تی‌وی از شبکه آسترا، تأکید کرد: «ما نیز از اهرم‌هایی که داریم استفاده خواهیم کرد و این‌گونه نخواهد بود که ما ساکت باشیم.»

مقامات جمهوری اسلامی در شرایطی ‎حذف پرس تی‌وی را غیرقانونی می‌خوانند که اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور(آی‌تی‌یو) نیز برای پیش‌گیری از تخلفات ماهواره‌ای قوانین تازه‌ای وضع کرده است. هدف این اقدام، کوتاه کردن دست کشورهایی چون ایران از سانسور ماهواره و شبکه‌های تبادل خبر است.
اینگرید دلترنه، مدیرکل اتحادیه اروپایی مخابرات رادیویی (ای‌بی‌یو) در مورد این تغییر تصریح کرده است: «ما انتظار داریم از این طریق واکنش‌های هوشمندانه‌تری به تلاش عمدی کشورها در ممانعت از جریان آزاد اطلاعات نشان داده شود.»

"نیروی انتظامی به الویت‌ها برسد"

عملیات جمع‌آوری دیش‌های ماهواره توسط نیروی انتظامی تابستان سال گذشته آغاز شد. نیروی انتظامی همزمان با آغاز این عملیات هشدار داد، افرادی که پس از "عملیات پاکسازی" اقدام به نصب مجدد ماهواره کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

نه ماه پس از این تاریخ و صرف هزینه کلان برای جمع‌آوری دیش‌های ماهواره با طرح‌های ضربتی و عملیات‌های کماندویی‌، سید جواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید روی پشت بام خانه‌های مردم ماهواره است و مردم از آن استفاده می کنند. وی این رفتار را "نوعی دهن کجی مردم" به قانونی دانسته که "بهتر است لغو شود".

جواد زمانی در ادامه تأکید کرده است: «‎نیروی انتظامی باید وظایف خودش را الویت بندی کند، یکی از حقوق مردم امنیت است. نیروی انتظامی باید اول امنیت را به طور کامل بر قرار کند، وقتی امنیت بر قرار شد، بعد دنبال مسائل حاشیه ای که به عهده این نیرو گذاشته شده است، برود.»


 


امروز: سازمان گزارشگران بدون مرز که یک نهاد بین المللی غیردولتی فعال در زمینه حقوق بشر و آزادی رسانه ها است، بازداشت نرگس محمدی، از فعالان امور مدنی ایران را محکوم کرده است.
به گزارش بی بی سی، دادگاه انقلاب تهران اواخر سال گذشته خورشیدی، رای به شش سال حبس خانم محمدی داد. این حکم در دادگاه اولیه ۱۱ سال حبس بود.
دادگاه موارد اتهامی او را "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی" اعلام کرده است.
پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر درباره خانم محمدی، ماموران امنیتی او را در خانه پدری‌ اش در زنجان بازداشت کرده و به زندان اوین تهران منتقل کردند.
گزارشگران بدون مرز، در بیانیه ای که در محکومیت بازداشت نرگس محمدی صادر کرده می گوید که او همکار شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل ٢٠٠٣ است و پیش از این نیز بارها احضار و بازداشت شده بود که بر اثر آخرین دور بازداشت ها، دچار "شوک عصبی" و به شدت بیمار شده است.

این بیانیه به نگرانی تقی رحمانی، همسر خانم محمدی اشاره می کند و می گوید که آقای رحمانی "از قربانیان آزار و اذیت قضایی و بازداشت‌های خودسرانه جمهوری اسلامی است و بیش از چهارده سال از عمر ٥٢ ساله خود را در زندان سپری کرده و اواخر سال گذشته خورشیدی مجبور به ترک ایران شده است."
تقی رحمانی و نرگس محمدی دو فرزند خردسال دارند.
آقای رحمانی که اکنون در پاریس زندگی می‌کند، پیشتر درباره وضعیت فرزندانش گفته بود که وضعیت آنها مناسب نیست و اعضای خانواده از آنها نگهداری می‌کنند.
بر اساس گزارش ها، نرگس محمدی در بند زنان زندان اوین نگهداری می شود.


 


امروز: در حمله تروریستی گروهک پژاک 4 تن از نیروهای سپاه پاسداران در شهرستان پاوه کشته و 4 تن زخمی شدند.
به گزارش مهر، عصر روز سه شنبه، در حمله تروریستی گروهک پژاک 4 تن از نیروهای سپاه پاسداران در شهر نودشه از توابع شهرستان پاوه به کشته شدند.

همچنین بر اثر این درگیری 4 نفر دیگر از نیروهای سپاه پاسداران مجروح شدند.

شهریار حیدری، مدیرکل سیاسی و امنیتی انتظامی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این خبر گفت: گروهک تروریستی پژاک در اقدامی ناجوانمردانه و با استفاده از توپوگرافی منطقه، چهار تن از نیروهای سپاه پاسداران را به شهادت رسانده و 4 نفر دیگر را مجروح کردند.

معاون سیاسی و انتظامی استانداری کرمانشاه تاکید کرد: البته گروهک تروریستی پژاک نیز در این حمله تلفاتی داشته اند که بعدا آمار دقیق آنها اعلام خواهد شد.

حیدری افزود: در حال حاضر امنیت به صورت کامل در منطقه مذکور برقرار است.

براساس این گزارش، گروهگ تروریستی پژاک در طول این چند سال حملات ناجوانمردانه ای علیه نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی داشته اند و تا کنون باعث کشته شدن تعدادی از این نیروها شده اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته