-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

Latest News from Kaleme for 04/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه- گروه بین الملل: هزاران تن از مردم مصر در اعتراض به نحوه اداره این کشور توسط شورای عالی نیروهای مسلح نظامی خواستار کناره گیری این شورا شده اند. روز جمعه، ۱ اردیبهشت، چند هزار تن از مردم مصر با تجمع در میدان تحریر قاهره، علیه ادامه حکومت شورای نظامی حاکم دست به تظاهرات زدند و خواستار انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی شدند.

تجمع روز جمعه یکی از بزرگترین تظاهرات ماه های اخیر توصیف شده و در پی رد صلاحیت شماری از نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شده است.

گفتنی است، بیش از ۵۰ جنبش سیاسی و ائتلاف انقلابی در مصر در این تظاهرات شرکت کردند. در میان این گروه ها، هواداران تشکل های سیاسی اسلامگرا و حامیان گروه های لائیک و لیبرال تر دیده می شدند.

این جنبش ها تحقق اهداف انقلاب را منوط به عملی شدن شش مورد دانست که شامل آزادی زندانیان سیاسی، جلوگیری از محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی و اصلاح ماده ۲۸ قانون اساسی در خصوص انتخابات است.

همچنین سایر درخواستها ، توافق در خصوص هیات تهیه قانون اساسی به گونه ای که این هیات در برگیرنده نمایندگان همه گروه ها باشد، ممنوعیت نامزدی بازمانده های نظام سابق در انتخابات ریاست جمهوری و پاکسازی دستگاه های اداری از عناصر نظام سابق است. جنبش های مختلف مصری تاکید کرده اند که در تظاهرات امروز باید از سر دادن هرگونه شعارهای حزبی و در طرفداری از جریان های سیاسی خاص خودداری شود و همه شرکت کنندگان به گونه ارگانیسم واحد برای تحقق شش خواسته مذکور تلاش کنند .

برگزاری این تظاهرات می تواند نشانه آغاز دوره جدیدی از درگیری در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد که ماه آینده میلادی برگزار می شود.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری از زمان کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر است که پس از سی سال در پی تظاهرات اعتراضی از حکومت ساقط شد. از زمان سقوط حسنی مبارک، شورای نظامی متشکل از فرماندهان ارشد ارتش، عملا اختیارات رئیس جمهوری را در دست داشته است.

مخالفان شورای نظامی گفته اند که رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می تواند نشانه قصد نظامیان برای “دستکاری” در انتخابات و روی کار آوردن فرد مورد نظر آنان باشد. همچنین این نگرانی وجود دارد که ممکن است شورای نظامی به بهانه های مختلف از برگزاری انتخابات در موعد مقرر سر باز زند و همچنان در قدرت باقی بماند.

در مقابل، نظامیان حاکم بر مصر تاکید کرده اند که انتخابات طبق برنامه اعلام شده برگزار خواهد شد و با انتخاب رئیس جمهوری جدید، آنان تمامی اختیارات خود را به وی تفویض خواهند کرد و از صحنه سیاسی خارج خواهند شد. اگرچه نظامیان با مخالفت شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی و مردم مواجه هستند، اما به گفته ناظران، مخالفان آنان دارای وحدت لازم نیستند.

برخی گزارش ها از تجمع روز جمعه در میدان تحریر حاکی از آن است که طرفداران تشکل های مختلف سیاسی در گروه های مجزا در این تظاهرات شرکت کرده اند و اختلاف نظر بین آنها کاملا مشهود است.


 


محمدتقی کروبی، در یادداشتی با موضوع رسوایی اخیر یک دیپلمات در برزیل، از شیوه ای که دولت در این باره در پیش گرفته انتقاد کرد و خواستار آن شد که از خطاهای گذشته درس گرفته شود و حاکمیت رفتاری صحیح را در این باره اتخاذ کند.

فرزند مهدی کروبی در بخشی از یادداشت خود به نمونه هایی از اشتباهات قبلی مسئولان در خصوص خطاهای افراد منتسب به نظام اشاره کرد و علاوه بر پرونده قتل زهرا بنی یعقوب، زهرا کاظمی، ماجرای فساد یک فرمانده ارشد نیروی انتظامی و همچنین ماجرای بازداشتگاه کهریزک و شکنجه‌های بازداشت شدگان پس از انتخابات، به انتقام گیری از پدرش به خاطر پیگیری این حوادث شرم آور و تکان دهنده اشاره کرد.

او در فرازی از این یادداشت نوشت: در پی نامه سرگشاده پدرم مرتبط با حوادث شرم آور و تکان دهنده در قبال تعدادی از جوانان، شاهد فحاشی آقایان احمد خاتمی، علم الهدی و … از تربیون نماز جمعه به ایشان بودیم. همواره از کروبی بعنوان یکی از ستون های انقلاب نام برده می شد اما وقتی او با نیت اصلاح و رسیدگی آنچه در جلسات متعدد از لسان قربانیان شنیده بود را نوشت، پاسخ نگرفت و سپس برای پیگیری منتشر کرد، هر تهمت و عمل خلاف قانون و شرع علیه اش مباح و لازم الاجرا شد. آری به جای محاکمه و مجازات مامورین متجاوز، طلب عفو از قربانیان و جبران خسارت از آنان و تقدیر از کروبی در زدودن این لکه ننگ از حاکمیت، بدوا قربانیان متهم و آواره شدند و سپس از کروبی انتقام ستانده شد و می شود.

فرزند مهدی کروبی سپس تصریح کرد: اگر مبنای حبس غیر قانونی ۱۵ ماه گذشته رهبران جنبش سبز را دعوت مشترک آنان از مردم در حمایت از قیام مردم تونس و مصر( ۲۵ بهمن ۸۹ ) بدانیم، نباید شاهد مجازات گزینشی باشیم. از مرداد سال گذشته تاکنون مجازاتی متفاوت از جمله نگهداری انفرادی در ساختمانی متفاوت از منزل، محرومیت از حق هواخوری، محرومیت از دسترسی به کتاب و روزنامه و …. نسبت به ایشان اعمال می شود. آیا تحمیل شرایط متفاوت و سختگیرانه به پدرم دلیلی جز افشای جنایات تکان دهنده بازداشتگاه ها دارد؟

متن کامل یادداشت محمدتقی کروبی به نقل از وب سایت وی بدین شرح است:

 

خبر و اتهام تعدی جنسی کارشناس ارشد سفارت ایران در برازیلیا به چند دختر نوجوان در یک استخر شنا در رسانه های مختلف پوشش داده شد. اینکه این دیپلمات مرتکب چنین فعل مجرمانه ای شده یا خیر در صلاحیت من نیست و موضوع من در این نوشتار نمی باشد. آنچه موجب نگارش این چند خط شد رویه نگران کننده مسوولان کشور در حمایت مطلق از ماموران حکومتی اعم از انتظامی، اداری و سیاسی است که آرام آرام به یک اصل خدشه ناپذیر تبدیل شده است. در این راستا با توسل به "دکترین تکذیب" همواره اصل موضوع را پیش از رسیدگی ماهوی انکار و هاله ای از اطمینان برای متخلفان فراهم می کنند. این دکترین بنا به ارتباط مامور به مراکز قدرت امکان هر عمل غیر قانونی و نامشروع را به کارگزار مربوطه می دهد زیرا می داند که در صورت افشاء، افشا کنندگان "عامل بیگانه" و یا "مزدور استکبار" خوانده و مرتکب با یک جابجایی کوچک نه تنها رانده نمی شود بلکه ارتقای مقام یافته و به خدمت خود ادامه خواهد داد.

در موضوع اخیر سفارت جمهوری اسلامی بدون پرداختن به اینکه دیپلمات مذکور در استخر مختلط چه می کرده به تکذیب موضوع آزار جنسی پرداخته و مدعی سوء تفاهمی ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی شده است. سخنگوی وزارت خارجه نیز گزارش های مربوط به این آزار جنسی را بلافاصله تکذیب و مدعی نادرست بودن اصل خبر شد. استدلال مضحک سفارت نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه نزد افکار عمومی ابهاماتی نسبت به وضعیت کشور بوجود آورد. دقت کنید در اطلاعیه سفارت گفته می شود که سوء تفاهم موجود ناشی از تفاوت های فرهنگی است، بدین معنی که آری در فرهنگ ایران زمین لمس جنسی نوجوانان امری عادی و مرسوم است. نویسندگان اطلاعیه توجه نکردند که ادبیات انکار و ماست مالی ناشیانه که هدف به تبرئه یک فرد داشته یک کشور را در معرض اتهام غیر اخلاقی قرار داده است که با تمدن روز بشری هزاران سال فاصله دارد. مگر تعدی جنسی در ایران مرسوم و مقبول است که برای سرپوش برخبر مذکور، هویت ایرانی را ضایع می کنید.در قانون مجازات اسلامی و شریعت اسلامی اتفاقا این موضوع به جد مورد توجه قرار گرفته و در صورت اثبات، مرتکب مستحق تحمل مجازات است. طبیعی است که سفارت چنین هدفی نداشته اما فقدان درک مناسب از بار کلمات و تلاش در جهت سرپوش گذاشتن بر این موضوع موجب ابهامات بیشتری نسبت به تعالیم دینی و فرهنگ ایران زمین شده است.

به نظر نگارنده ریشه این اشتباه به رویکرد مقامات نظام بر می گردد که فکر می کنند افشاء این قبیل رسوایی ها موجب سرخوردگی و یاس مردم مسلمان می گردد، لذا باید بگویم در نظام الهی و اسلامی ما همه چیز بر وفق مراد است و آمر و مامور مصون از خطا و اشتباه هستند، و اگر روزی بر حسب شرایط مانند قتل های زنجیره ای پذیرفتیم که در سیستم حکومتی افرادی مرتکب جنایت و یا خیانت شدند، باید انگشت اتهام را متوجه موساد و سیا کرد که عوامل نفوذی آنان مرتکب چنین و چنان شدند. تخلف مامور و یا مامورین خواه با دستور آمر باشد و یا بدون آن در هر سیستم حکومتی اتفاق می افتد، مهم آن است که مقامات کشور چگونه با آن برخورد کنند. آیا دستگاه عدالت در محکمه ای صالح و مستقل و علنی به محاکمه متهمین مبادرت می کند؟ و آیا مردم بطور آزادانه و از طریق رسانه های آزاد در جریان رسیدگی قرار می گیرند؟ اگر چنین شود خواهیم دید که اطمینان و اعتماد به دستگاه قضا بوجود خواهد آمد. اما انکار موضوع و برخورد با افشاء کنندگان به جای متخلفان در دورانی که از آن بعنوان عصر اطلاعات نام برده می شود جز یاس و ناامیدی نسبت به حاکمان چیزی بدنبال نخواهد داشت.

شاید لازم باشد برای یاد آوری و درس از حوادث گذشته تنها به چند مورد اشاره شود:
• مرگ مشکوک مرحومه دکتر زهرا بنی یعقوب که در شب عید فطر از کنار نامزدش به اتهام واهی به نیروی انتظامی برده شد و فردا جنازه اش تحویل داده شد.
• ماجرای رسوایی سردار ارشد نیروی انتظامی در لانه فساد و اصرار فرمانده نیروی انتظامی بر نادرست بودن اتهام و خبر.
• مرگ مشکوک مرحومه زهرا کاظمی در زندان و مختومه کردن پرونده ای که هرگز گشوده نشد.
• ماجرای کهریزک و شهادت ۴ فرزند برومند این کشور و گماردن متهم ردیف اول آن جنایت در ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا!!! و چه بسا تامین اجتماعی. چه غم انگیز است که ناپاکی که دستش بر خون الوده بود بر خزانه ای نشانده و انتظار پاک دستی از او داشتن.
• بی توجهی به دردنامه های متعدد شکنجه شدگان حوادث پس از انتخابات و حمایت مطلق از بازجویانی که برای شکاندن و ستاندن اقرار های بی ارزش از بازداشت شدگان به شیوه های غیر انسانی مبادرت کرده اند.
• انتقام از کروبی بخاطر بیان آنچه که نباید می گفت. در پی نامه سرگشاده پدرم مرتبط با حوادث شرم آور و تکان دهنده در قبال تعدادی از جوانان، شاهد فحاشی آقایان احمد خاتمی، علم الهدی و … از تربیون نماز جمعه به ایشان بودیم. همواره از کروبی بعنوان یکی از ستون های انقلاب نام برده می شد اما وقتی او با نیت اصلاح و رسیدگی آنچه در جلسات متعدد از لسان قربانیان شنیده بود را نوشت، پاسخ نگرفت و سپس برای پیگیری منتشر کرد، هر تهمت و عمل خلاف قانون و شرع علیه اش مباح و لازم الاجرا شد. آری به جای محاکمه و مجازات مامورین متجاوز، طلب عفو از قربانیان و جبران خسارت از آنان و تقدیر از کروبی در زدودن این لکه ننگ از حاکمیت، بدوا قربانیان متهم و آواره شدند و سپس از کروبی انتقام ستانده شد و می شود. اگر مبنای حبس غیر قانونی ۱۵ ماه گذشته رهبران جنبش سبز را دعوت مشترک آنان از مردم در حمایت از قیام مردم تونس و مصر( ۲۵ بهمن ۸۹ ) بدانیم، نباید شاهد مجازات گزینشی باشیم. از مرداد سال گذشته تاکنون مجازاتی متفاوت از جمله نگهداری انفرادی در ساختمانی متفاوت از منزل، محرومیت از حق هواخوری، محرومیت از دسترسی به کتاب و روزنامه و …. نسبت به ایشان اعمال می شود. آیا تحمیل شرایط متفاوت و سختگیرانه به پدرم دلیلی جز افشای جنایات تکان دهنده بازداشتگاه ها دارد؟

اما راه حل:
موضوع به این سادگی را بغرنج نکنید زیرا برزیل و یا هر کشور دیگر (به استثنای سوریه و کره شمالی) ایران نیست تا بتوان با رسانه ها و شهروندان مطابق میل دستگاه حاکم رفتار کرد. بهتر است به جای انکار موضوع، بیانیه ای از سوی وزارت خارجه صادر شود و در آن تصریح شود موضوع دردست بررسی است و در صورت وجود شواهد معقول درتحقق چنین امری، مصونیت دیپلمات متخلف سلب و سیستم قضایی ایران به محاکمه متهم مبادرت خواهد کرد. مطابق کنوانسیون وین و قانون مزایای دیپلماتیک ۱۹۶۴ مصونیت دیپلماتیک قابل سلب است و این به معنای تبدیل تعهدی غیر قابل اعمال، به تعهدی قابل اعمال است و برای کشوری که خود را ام القرای جهان اسلام می داند چه بسا بهتر است پیش از انکه کشور پذیرنده اخراج دیپلمات خاطی که نزاکت بین المللی را رعایت نکرده بخواهد، راسا به این مهم اقدام و مراتب قضایی پرونده را به اطلاع قربانیان برساند.


 


به گفته دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمال غرب کشور بر اساس تعریف جامع حاشیه نشینی در تبریز ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین زندگی می کنند.

به گزارش ایلنا، وحید کاظم زاده که در نشست بررسی حقوقی و اجتماعی « تاثیر و نقش حاشیه نشینی در وقوع و افزایش جرم » سخن می گفت با اشاره به اینکه در ایران ۷٫۵ میلیون حاشیه نشین وجود دارد گفت: ۵ میلیون نفر از این تعداد در شهر تهران زندگی می کنند.

وی میزان آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها را زیاد ارزیابی کرد و گفت: میزان آسیب های اجتماعی در سایر نقاط شهرها نیز وجود دارد که نوع جرم‌های داخل شهری با خارج شهری متفاوت است.

کاظم زاده تصریح کرد: متاسفانه بیشتر کودکان کار، گدایان سطح شهر، مشاغل کاذب از جمله دست فروشان، فروشندگان مواد مخدر، سارقان و … از مناطق حاشیه نشین هستند به عبارتی دیگر می توان گفت حاشیه شهر بهترین پناهگاه برای مجرمان و بزهکاران است.

وی افزود: بر اساس مطالعات سازمان ملل متحد حاشیه نشینی چالش اصلی هزاره سوم است و مطالعاتی که ۸ سال قبل این سازمان ارائه داد حاکی از این است که در سال ۲۰۰۱حدود ۹۲۰ میلیون جمعیت در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

کاظم زاده ادامه داد: از این تعداد ۴۵ میلیون در فقر مطلق به سر می برند که ۶ درصد حاشیه نشین‌ها در کشورهای توسعه یافته و ۴۳ درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

وی علت افزایش جرم در مناطق حاشیه نشین را وجود خرده فرهنگ‌های مختلف در حاشیه شهرها مطرح کرد و گفت: بین انواع جرم‌ها و خرده فرهنگ‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد، حاشیه نشین‌ها به خاطر فقر مالی نتوانسته اند خود را با شرایط زندگی وفق دهند و زمانی که محیط زندگی خود را با بالای شهری مقایسه می کنند این قیاس میزان آسیب اجتماعی را بالا می برد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمالغرب کشور، خشکسالی، بیکاری، اعتیاد، رواج مشاغل غیر رسمی را از دلایل و علایم آسیب اجتماعی در حاشیه نشینی خوانده و تصریح کرد: در بودجه سال ۹۱ شهرداری تبریز به منظور کاهش حاشیه نشینی لوایحی مد نظر گرفته تا با سوق افراد حاشیه نشین به داخل شهر و شهرهای جدید اقدامی اساسی در حوزه کاهش جرم و حاشیه نشینی انجام گیرد که اینگونه اقدامات شایسته تقدیر است.


 


محمد توسلی، مسئول تبلیغات ستادهای راهپیمایی و ستاد استقبال از امام خمینی در دوران انقلاب و دوست و همراه شهید رجایی که بیش از هفت ماه است در بند ۲۰۹ نگهداری می شود چندین بار در بهداری اوین تهدید به مرگ شده است.

به گزارش کلمه، محمد توسلی از جمله مبارزان و فعالان سیاسی ایران که این روزها و در سن ۷۴ سالگی در سلول های بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به همراه یک زندانی دیگر نگهداری می شود در وضعیت جسمی نامساعدی به سر می برد.

وی در این مدت چندین بار به بهداری اوین منتقل شده است، و آنجا خطاب قرار داده شده که “تو را خواهیم کشت، این بار مانند سال ۸۰ نیست و مرگ تدریجی را تجربه خواهی کرد.”

بر اساس این گزارش، اولین شهردار تهران پس از انقلاب، در حالی که از ساده ترین حق یک زندانی مانند هواخوری هم بی بهره است دچار لرزش شدید و بدحالی مضاعف است.

در همین زمینه هفته ی گذشته همسر محمد توسلی در گفتگو با کلمه با اعتراض به این که همسرش از آبان ماه سال پیش تا کنون در حالی در بند ۲۰۹ به سر می برد که دچار مشکلات جسمانی شدیدی به لحاظ سن بالای خود است، تصریح کرده بود که چشم وی آب مروارید آورده، شنوایی او ضعیف شده، درد شدید استخوان و مفاصل دارد، دچار ناراحتی­ گوارشی و بسیار ضعیف و نحیف شده است. در چنین فضایی که هوا و نور مناسب نیست و امکان حداقل تغذیه سالم متناسب با سن وی وجود ندارد، افت شرایط جسمی انتظار می­ رود و آنچه باعث نگرانی است، طولانی شدن زمان بازداشت در این شرایط نامناسب است.

محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران در ۱۲ آبان سال ۹۰ در تهران و در ارتباط با نامهٔ ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی بازداشت شده بود. همچنین داماد وی فرید طاهری از اعضای نهضت آزادی است که در جریان حوادث پس از انتخابات در ۲۷ دی ماه ۸۸ بازداشت و به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.


 


میرحسین موسوی: ما می گوییم و حاضریم در مباحثات نشان دهیم که امروز منافع و حقوق مستضعفان و کارگران و کارمندان و سایر اقشار ملت در یک فساد بزرگ در حال غرق شدن است.


 


در حالی که استانهای جنوبی کشور در گیر گرد و غبار و ریزگرد هستند، کارشناس هوای اداره‌کل محیط‌ زیست استان با بحرانی اعلام کردن هوای امروز زنجان، گفت: شهروندان زنجانی حتی‌المقدور امروز را در خانه بگذرانند، در غیر این صورت به هنگام تردد در سطح شهر حتماً باید از ماسک استفاده کنند.

“علی اسدی”، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ذرات موجود در هوای امروز زنجان به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند وارد سیستم تنفسی افراد شده و مشکلات و بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد، افزود: حتی‌المقدور خانواده‌ها باید امروز به هنگام خروج از منزل، کودکان و سالمندان را به خود همراهی نکنند.

وی با تأکید بر اینکه هوای امروز زنجان به شرایط بحرانی رسیده است، میزان ذرات هوا را که در وضعیت عادی ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، امروز ۸۱۲ میکروگرم بر مترمکعب دانست و تصریح کرد: این شرایط به گونه‌ای است که در ۲۴ ساعت آینده شاهد کاهش این ذرات و رسیدن آن به میزان ۲۲۸ میکروگرم بر مترمکعب خواهیم بود و این در حالی است که گردو و غبار از ساعت ۶ صبح امروز وارد استان شد.

در همین حال مردم شهرستان دهلران از شب گذشته به دلیل زمین لرزه های مکرر در بیرون از خانه ها به سر می برند ولی در این بین هوای آلوده و گرد و غبار نیز مردم را اذیت کرده و در حال حاضر نه می توانند در داخل خانه باشند نه بیرون خانه.

به گزارش مهر، طی دو روز گذشته شهرستان دهلران شاهد زمین لرزه های متوالی بوده و همین عامل باعث شده مردم شهرستان شبها و روزها را بیرون از خانه سپری کنند.

در این بین گرد و غبار باعث شد مردم در بیرون از خانه ها آسایش نداشته باشند و در حال حاضر زندگی مردم این شهرستان مختل شده است.

تعدادی از مردم شهرستان در داخل حیاط خانه های خود چادر زده اند و زندگی را در داخل این چادرها سپری می کنند ولی گرد و غبار به حدی شدت دارد که مردم گاهی از ترس زلزله، تنفس غبار را به زمین لرزه ترجیح می دهند و گاهی از شدت گرد و غبار ترس از زلزله را فراموش کرده و به خانه ها پناه می برند.


 



 


جرس از بازداشت حجت الاسلام مسعود ادیب، روحانی اصلاح طلب و از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در روزهای اخیر خبر داد و گزارش کرد: این روحانی که از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی منتظری و استاد دانشگاه مفید قم است، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جاری توسط ماموران اداره اطلاعات قم بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی با ورود به منزل این استاد دانشگاه و تفتیش منزل و وسایل، وی را همراه خود برده اند. هنوز از علت دستگیری و محل بازداشت آقای ادیب خبری منتشر نشده است.


 


دبیرشورایاری قیامدشت گفت: از زمان ایجاد شهرستان قیامدشت در سال ۱۳۵۰ تاکنون مردم این منطقه از آب لوله کشی قابل شرب محروم هستند.

حسین فتحی در گفت و گو با ایلنا گفت: آب لوله کشی قیامدشت به دلیل شور بودن و برخورداری از املاح زیاد قابل شرب نیست و تنها برای شست و شوی ظرف به کار می‌رود.

وی تصریح کرد: از این رو مردم قیامدشت آب شرب خود را از طریق شرکت‌های خصوصی تامین می‌کنند. البته تعدادی از خانواده‌ها نیز اقدام به نصب دستگاههای تصفیه آب کرده‌اند.

قیامدشت با ۶۰هزارنفرجمعیت در ۲۰کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

دبیر شورایاری قیامدشت در مورد توزیع آب شیرین از سوی شرکت خصوصی گفت: یک شرکت در قیامدشت و شرکت دیگر در “حصار امیر” آب غیرقابل شرب را تصفیه و با تانکر آب شیرین را توزیع می‌کنند و مردم هم دبه‌های خود را می‌آورند و این آب‌های شیرین را خریداری می‌کنند.

پرداخت دوبله هزینه آب

وی در پاسخ به این سوال که هزینه آب‌های شیرین که از سوی این شرکت‌های خصوصی در بین مردم توزیع می‌شود چقدراست؟ گفت: فکر می‌کنم که برای هر دبه ۲۰ لیتری باید ۲۰۰ تومان پرداخت کنند.

به گفته وی، مردم قیامدشت طبق تعرفه شهرهای اطراف تهران بابت آب لوله کشی پول پرداخت می‌کنند.

فتحی با بیان اینکه بدین ترتیب مردم قیامدشت دوبار هزینه آب را پرداخت می‌کنند، افزود: یک بار هزینه برای آب لوله کشی که از چاه‌ها استخراج می‌شود و بار دیگر برای آب شیرینی که توسط شرکت‌های خصوصی توزیع می‌شود.

دبیر شورا یاری قیامدشت تصریح کرد: همین موضوع باعث شده است که مردم قیامدشت هزینه‌های زیادی را برای تهیه آب متحمل شوند.

فتحی با تاکید بر اینکه وضعیت آب قیام‌دشت اصلا درشأن مردم محروم آن نیست،افزود: با پی گیری‌های زیادی که کردیم مسئولان قول شفاهی داده‌اند که مردم قیامدشت هم در آینده نزدیک از آب سد ماملو که در جوار قیامدشت است بهره‌مند بشوند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به صورت کتبی تاکنون چیزی ابلاغ نشده است که مردم قیامدشت از حق بهره‌مندی از آب سد ماملو برخوردار هستند.

فتحی تصریح کرد: آب لوله کشی قیامدشت از نظر سلامتی مشکلی ندارد زیرا اصلا قابل خوردن نیست.

دبیرشورا یاری قیامدشت خاطرنشان کرد: فقدان آب شرب تنها یکی ازمشکلات قیامدشت است بعضی جاها ازسیستان بلوچستان هم مشکل بیشترداریم.


 


دبیر جامعه انجمن‌های اصناف بازار ضمن تاکید بر اینکه گرانی و گران فروشی دو مقوله جدا از هم است، اعلام کرد: امروز مسئله گرانی به آفت جامعه تبدیل شده که مسلما با برخورد تعزیراتی نمی‌توان به نتیجه‌ای دست یافت.

احمد کریمی اصفهانی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد به دلیل عدم موفقیت خود در مدیریت و کنترل بازار مدام موضوع گران فروشی را در جامعه تلقین می‌کنند، این در حالی است که گرانی‌های حال حاضر ناشی از سوء مدیریت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت بخشی از گرانی‌ها ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، عنوان کرد: اما این به معنای آن نیست که دیگر عوامل در این میان نقشی نداشته‌اند. تنظیم بازار با دو اهرم صادرات و واردات صورت می‌گیرد که استفاده از این ابزار‌ها توسط دولت به صورت موفقیت آمیز اجرایی نشده است.

کریمی اصفهانی ضمن تاکید بر اینکه دولت برای مدتی قیمت‌ها را در بازار‌‌ رها می‌کند و پس از چند وقت سعی می‌کند با ابزار تعزیراتی آن را کنترل کند، تصریح کرد: امروز دولتمردان باید صادقانه با مردم از وضعیت و واقعیات بازار صحبت کنند. باید گفت که گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است، به عبارتی هیچ وقت سابقه نداشت که در خلال یک سال قیمت کالاهای اساسی و مصرفی نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گفته وی؛ دولت باید بداند که اگر بخواهد همچنان با ابزار تعزیراتی با گرانی‌ها برخورد کند، منجر به تشدید گرانی در بازار خواهد شد.

دبیر جامعه اصناف بازار خاطرنشان کرد: امروز تنها راهکار آن است که دولت با تکیه بر وظیفه خود یعنی سیاستگذاری، موضوع قیمت گذاری و تنظیم بازار را به تولیدکننده‌ها و تشکل‌های مربوطه واگذار کند.


 


چند سالی است اردیبهشت ‌ماه با بزرگداشت یکی از شاعران بزرگ این سرزمین آغاز می‌شود. شاعری که حتی آرامگاهش به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شیخ مشرف‌الدین مصلح‌الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری قمری، پس از حدود ۹۰ سال زندگی، در خانقاهی در شیراز درگذشت و‌‌ همان خانقاه محل دفن او شد؛ اما بعد‌ها آرامگاه خاصی برای او طراحی و در سال ۱۳۵۴ آرامگاه او به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. این روز‌ها اقداماتی برای سامان‌دهی این آرامگاه در حال انجام است، اما برخی دوستداران میراث فرهنگی معتقدند این اقدامات خیلی با جایگاه تاریخی این آرامگاه هماهنگ نیست.

کوروش کمالی سروستانی دربارۀ روند ساخت آرامگاه سعدی بیان کرد: واقعیت این است که در تاریخ شکل‌گیری، تخریب، بازسازی و تجدید بنای آرامگاه سعدی در منابع تاریخی، به ویژه تا پیش از ساخت بنای جدید، اطلاعات متفاوت و گاه متضادی ثبت شده است. به همین دلیل هنوز نمی‌توان به طور دقیق سیر تاریخی شکل‌گیری آرامگاه سعدی را مشخص کرد.

وی گفت: گزارش‌های تاریخی حاکی از این است که ۵۷ سال پس از درگذشت سعدی، یعنی در سال ۷۴۸ هجری قمری، ابن‌بطوطه به شیراز آمد و در سفرنامه‌اش گزارشی از شرایط مقبرۀ سعدی ارایه کرد. پس از آن، جنید شیرازی صاحب کتاب «شدالازار» در سال ۷۹۱ هجری قمری و نیز دولتشاه سمرقندی دو قرن پس از درگذشت سعدی در «تذکره‌الشعرا» به توصیف ویژگی‌ها، نام‌آوری و توصیف مقبرۀ او پرداختند.

او ادامه داد: بر اساس منابع تاریخی، به ویژه کتاب «گلستان هنر» نوشتۀ میرمنشی، در سال ۹۹۸ هجری قمری و در روزگار صفویان به حکم یعقوب ذوالقدر ـ حکمران فارس ـ مقبرۀ ساخته‌ شده روی مزار سعدی خراب شد تا اینکه کریم‌خان زند در سال ۱۱۸۷ هجری قمری عمارتی از گچ و آجر را بر فراز مزار شیخ ساخت.

به گفتۀ کمالی سروستانی، این بنا شامل دو طبقه بود. در طبقۀ هم کف آن راهرویی وجود داشت و پلکان طبقۀ دوم از آنجا شروع می‌شد. در دو طرف راهرو نیز دو اتاق کرسی‌دار ساخته شده بود و مقبرۀ سعدی در اتاقی که در سمت شرقی راهرو بود قرار داشت و معجری چوبین آن را احاطه کرده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس روایت محمدتقی بهروزی در اوایل دوران قاجار، یکی از علمای شیراز به دلیل انتساب سعدی به مذهب اهل تسنن، دستور تخریب و شکستن سنگ مزار او را می‌دهد و این سبب می‌شود که مدتی بعد علی‌اکبرخان قوام‌الملک شیرازی نسبت به تهیه و نصب سنگ کنونی اقدام کند و بخشی از اشعار سعدی، برگرفته از بوستان را که در ستایش حضرت پیامبر(ص) سروده شده‌اند، با اندکی تغییر روی آن حک کند.

او با اشاره به اینکه این سنگ در بنای ساخته‌ شده توسط کریم‌خان زند تا سال ۱۳۲۷ که آغاز ساخت آرامگاه کنونی سعدی است، وجود داشت، دربارۀ شکل‌گیری آرامگاه جدید سعدی توضیح داد: سال ۱۳۲۴ شعبۀ انجمن آثار ملی در شیراز با عضویت و دبیری استاد علی سامی تشکیل شد که یکی از ایده‌های اولیۀ آن، احیای مجموعۀ سعدیه بود. سال ۱۳۲۵ بر اساس مصوبۀ دولت مقرر شد از فروش قند و شکر آزاد کارخانۀ قند مرودشت، کیلویی دو ریال برای ساختمان آرامگاه سعدی هزینه شود؛ اما اقدامات عملی و جدی از سال ۱۳۲۷ یعنی زمانی که علی‌اصغرخان حکمت، رییس انجمن آثار ملی کشور و دبیرکل یونسکو در ایران بود و علی سامی نیز به عنوان دبیر انجمن آثار ملی در شیراز فعالیت می‌کرد، آغاز ‌شد.

به گفتۀ مدیر مرکز سعدی‌شناسی، در کتاب «ره‌آورد حکمت» که مجموعۀ خاطرات حکمت است، آمده که در سال ۱۳۲۷ پس از کسب موافقت اولیه برای احیای مجموعۀ سعدیه، از مسیو گدار که در آن زمان مدیر باستان‌شناسی ایران بود دعوت شد به شیراز بیاید و نظر خود را بیان کند؛ ولی پس از بحث و بررسی‌های گوناگون و بر اساس گزارش انجمن آثار ملی، در سال ۱۳۲۸ قرارداد طراحی آرامگاه سعدی با یک شرکت ساختمانی بسته ‌شد و مهندس محسن فروغی و مهندس علی‌ صادق به عنوان طراحان سعدیه آغاز به کار ‌کردند. به این ترتیب در اسفندماه ۱۳۳۰ ساخت بنای آرامگاه سعدی که طراحان آن ایرانی و معماران و کارگران آن نیز شیرازی بودند، در باغی به مساحت ۷۰۰ ۷ مترمربع به پایان ‌رسید.

او با اشاره به اینکه بنای اصلی آرامگاه کنونی سعدی ۲۶۱ مترمربع مساحت دارد و شامل دو ایوان عمود بر هم است که قبر شیخ در زاویۀ این دو ایوان قرار گرفته است، ادامه داد: در بعدازظهر یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۳۱ آرامگاه سعدی با حضور دکتر حسابی که در آن زمان وزیر فرهنگ بود و علی‌اصغرخان حکمت و تعداد زیادی از شاعران، نویسندگان، بازرگانان و صاحب منصبان افتتاح ‌شد.

کمالی سروستانی همچنین گفت: همزمان با افتتاح سعدیه، در صبح‌‌ همان روز از مجسمۀ سعدی که در دروازۀ اصفهان نصب شده بود پرده‌برداری شد. این مجسمه توسط هنرمند برجستۀ ایرانی، استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد و بر اساس گزارش مالی انجمن آثار ملی، برای ساخت آن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به استاد پرداخت شد، البته کل هزینۀ ساخت سعدیه در آن سال، ۹۸۰هزار تومان بود.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در ادامه‌ بیان کرد: اکنون مساحت باغ سعدیه بر اساس بخشی از طرح بوستان و گلستان مهندس میرمیران به بیش از چهار هکتار افزایش یافته و ساخت مجتمع فرهنگی و پژوهشی سعدی در پشت ساختمان اصلی آرامگاه آغاز شده است. هرچند با وجود اختصاص اعتبارات مناسب در چهار سال اخیر، اتفاق قابل توجهی در روند ساخت آن رخ نداده است.

کمالی سروستانی تأکید کرد: با توجه به اینکه در این مجتمع علاوه بر سالن اجتماعات، کتابخانه و مراکز رفاهی، «گنجینۀ سعدی» نیز شامل نسخ خطی و نقاشی‌هایی دربارۀ آثار سعدی در نظر گرفته شده، بسیار پسندیده است که مدیران میراث فرهنگی استان فارس و کشور توجه ویژه‌ای به تکمیل و راه‌اندازی آن داشته باشند. در این صورت، امکان انتقال بخش‌های باقی‌مانده از سنگ قبر کهن سعدی و نسخه‌های خطی و تابلوهای نقاشی مربوط به سعدی به این موزه میسر می‌شود و آرامگاه سعدی به مرکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و تفریحی کارآمد و مؤ‌ثرتری بدل خواهد شد.

او در پایان افزود: در سال ۱۳۹۰ نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اقداماتی را در زمینۀ سنگ‌فرش محوطۀ آرامگاه انجام داد که اگرچه با حسن نیت همراه بود، اما در این کار از دیدگاه کار‌شناسان خبره بهرۀ کافی برده نشد و اکنون بخشی از هویت تاریخی بنا مخدوش شده است. با این حال امید است با استفاده از نظر کار‌شناسان و تصویب نهایی طرح در شورای فنی این سازمان، اصلاحات لازم انجام شود.

در این باره، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه در بخشی از مرحلۀ نخست سامان‌دهی سعدیه قصد داشتیم اقداماتی را برای آب‌نمای ورودی و مرکزی که در جلوی بقعه قرار دارند انجام دهیم، گفت: این کار به پایان رسیده است و آنچه را که قصد داشتیم به عنوان مرحلۀ نخست سامان‌دهی آرامگاه سعدی انجام دهیم تا یکی دو روز آینده به پایان می‌رسد.

عبدالرضا نصیری همچنین دربارۀ بحث‌هایی که نسبت به این سامان‌دهی‌ها و عدم هماهنگی آن با ضوابط میراث فرهنگی مطرح می‌شود، توضیح داد: در بحث سامان‌دهی اماکن تاریخی یکی از مواردی که مطرح می‌شود خاطراتی است که مردم از آن اماکن دارند. ممکن است بسیاری از مردم به دلیل خاطراتی که از یک محل دارند بخواهند نسبت به آن احترام بگذاریم و مداخله‌ای در محل ایجاد نشود. ما نیز تلاش کردیم مداخلۀ اساسی در آرامگاه سعدی نداشته باشیم. از سوی دیگر، به دلیل وجود داشتن منطقه‌ای قدیمی در این محدوده که شهرداری نیز بخش‌هایی از آن را به فضای سبز تبدیل کرده است، عده‌ای دیگر نسبت به فرسوده بودن چنین بخش‌هایی اعتراض دارند و درخواست رسیدگی به آن را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح سامان‌دهی سعدیه در شورای فنی استان فارس تصویب شده است، گفت: این سامان‌دهی را به هر نحوی که انجام دهیم باز هم کار بهتری را می‌توان انجام داد. نمی‌گویم آنچه انجام شده کاملا درست است. با این حال معتقدم طراحی‌ای که برای آرامگاه از ابتدا صورت گرفته بر اساس باغ‌سازی ایرانی نبوده است و برخی کار‌شناسان نسبت به این امر انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.

او تأکید کرد: با وجود تمام انتقادهایی که ممکن است به اجرای طرح سامان‌دهی آرامگاه سعدی و محوطۀ اطراف آن وارد شود این نکته را باید در نظر بگیریم که این مکان در منطقه‌ای است که معضلات اجتماعی بسیاری در آن وجود داشت و باید اقدامات به صورتی باشد که ناامنی‌های موجود در محل از بین برود. به همین دلیل ممکن است تغییراتی ایجاد شود که عده‌ای نسبت به آن انتقاد داشته باشند.


 


سیروس شمیسا در همایش علمی روز سعدی عنوان کرد: سعدی در اشعار خود آرزو می کند که زنده نباشد تا حکومت ابلهان و فتنه را در سرزمین خود نبیند.

به گزارش مهر، نشست سعدی معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سالن سازمان کتابخانه و اسناد ملی شیراز صبح روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه در تالار همایش های این مرکز برگزار شد.

در این مراسم غلامرضا اعوانی در سخنانی با اشاره به اینکه به سعدی برخلاف فردوسی و حافظ نمی توانیم حکیم بگوییم عنوان داشت: در بحث عرفان همواره این بحث مطرح بوده آیا سعدی در مراتب بالاتری از عرفان قرار دارد یا حافظ که به عقیده من عرفان سعدی از عرفان حافظ بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: سعدی بین عشق این سری و آن سری که مولانا در اشعار خود می گوید جمع حاصل کرده و از این راه به مقامی از عرفان رسیده که دیگران در رسیدن به آن ناکام بوده اند.

اعوانی افزود: کمتر غزلی از سعدی را می توان یافت که در آن نشانی از عشق نباشد هر چند که برخی عشق او را در اشعارش عشقی زمینی نامیده اند اما از نگاه سعدی عشق اساس وجود است که اگر وجود نداشت هستی نیز به وجود نمی آمد و در کنار آن او عشق را اساس دین می داند و به تبع آن پیامبراکرم (ص) را نیز حبیب الله عنوان می کند.

رئیس پیشین انجمن حکمت و فلسفه ادامه داد: موضوع عشق برای یک عارف مسلمان به نوعی با ابهاماتی ممکن است همراه باشد اما سعدی عشق را و کسب آن را جز با راه جلب محبت که آن را شیوه پیامبر(ص) می داند بیان نمی کند.

وی افزود: تفاوت عرفان اسلامی با سایر عرفان ها در این است که در عرفان اسلامی عارف پس از رسیدن به مقام فنا به مقام بقا نیز می رسد و این موضوع مخصوص امت رسول الله (ص) است و سعدی نیز به تبع آن عرفانی الهی را ترویج می کند که به بشریت تا ابد درس بقا می دهد.

اعوانی در پایان افزود: سعدی به معنای حقیقی اهل نظر است هر چند که در قرآن کریم میان معنای نظر و رویت که در تفاسیر شعر سعدی از آن استفاده می‌شود تفاوت هایی عنوان شده است.

همچنین در این مراسم سیروس شمیسا در سخنانی در تشریح دلایلی که سعدی از آن به عنوان علت گوشه گیری خود عنوان کرده، اظهار کرد: سعدی در گلستان و بوستان عنوان داشته که عمر خود را تلف کرده و به همین خاطر ترجیح می دهد گوشه گیری کند و پس از آن کمتر سخن بگوید در حالی که همگان می دانند تمام زندگی او شور و شوق سفر و یافتن دانش را در خود داشته است و لذا این سخن از سوی سعدی قابل قبول نیست.ولی باید علت بیان آن را جست.

شمیسا ادامه داد: برای یافتن علت گوشه گیری سعدی بیش از پیش باید به بوستان حساس شد سعدی سخنان خود را در بوستان در چند بخش تقسیم کرده است. سخنانی که سیاسیون از آن خشنود نمی شوند سخنانی که متصوصه از آن خوششان نمی آید. سخنانی که متشرعین از آن راضی نیستند و نیز سخنانی در باب عشق و نظربازی و به اعتقاد من مهمترین عامل این گوشه نشینی که سعدی از آن یاد می کند سخنان سیاسی اوست.

این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: سعدی در شرایطی که مغولان در ایران حضور داشتند و دربار وقت شیراز به نوعی با آنان مصامحه کرده بود شروع به سرایش اشعار و متن هایی با موضوعات سیاسی می کند که غالب آنها در مخالفت با حضور مغولان در ایران بوده است و این موضوع قاعدتا به تبع حاکمان وقت خوش نمی آید و او را وادار به سکوت می کند و گویا در این میان دوستان او نیز او را به سکوت فرا خوانده اند .

شمسیا ادامه داد: سعدی اما با وجود چنین جوی تسلیم نمی‌شود و گاه به حکم ضرورت سخن می گوید در گلستان سعدی می توان دید که با وجود صلحی که کشور با مغولان دارد او به انتقاد از وضع موجود پیرامون خود می پردازد و گویا همین سخنان است که پسندیده نمی‌شود و در نهایت اجازه سخن گفتن آزادانه از او گرفته می‌شود.

وی افزود: سعدی از مغولان با اصطلاح فتنه یاد می کند و در مقدمه گلستان هم با اشاره و رمز به موضع فتنه اشاره می کند. استاد غلامحسین یوسفی نیز در شرح خود از گلستان سعدی نیز این فتنه را معادل آنارشی و هرج و مرج تعبیر می کند.

شمیسا همچنین گفت: سعدی آرزو داشت که می مرد اما فتنه و هرج و مرج در کشور خود را نمی دید آرزو داشت می مرد و ستمکاری حکومت ابلهان را در سرزمین خود نمی دید و لذا هیچ بعید نیست که وقتی او از عبارت وقت خوش در متون خود استفاده می کند استعاره ای باشد از آن چه آرزو داشت در سرزمینش واقع شود.


 


به دنبال تنش جدید در روابط ایران و امارات، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رییس دوره ای شورای امنیت، ادعاهای سفرای عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد جزایر سه گانه ایرانی را قاطعانه رد و تاکید کرد: جزایر ابوموسی،تنب بزرگ و کوچک همواره بخش لاینفک سرزمین ایران بوده است.

به گزارش ایرنا، در این نامه با اشاره به سفر اخیر احمدی نژاد به ابوموسی تاکید شده است؛ جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت روابط برادرانه و حسن همجواری در خلیج فارس همواره معتقد بوده است که مذاکرات سازنده بین جمهوری اسلامی ایران و مقام های امارات عربی متحده باعث گسترش روابط در حوزه های مختلف بوده و به رفع هرگونه سوء تفاهم که ممکن است به واسطه اجرای ترتیبات ناشی از سند مبادله شده در سال ۱۹۷۱ بوجود آمده باشد، کمک می کند.

در ادامه این نامه آمده است: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مایلیم تاکید کنیم که تنها نام صحیح تاریخی که در سطح جهانی برای حوزه آبی بین ایران و شبه جزیره عربستان به رسمیت شناخته شده و خود سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد، نام ‘خلیج فارس’ می باشد.

براین اساس هرگونه استفاده از نامهای جعلی برای این منطقه، از جمله نام مجعولی که درنامه سفیر و نماینده دائم عربستان سعودی ذکر شده کاملا بی اساس و مطلقا غیر قابل قبول است و دارای ارزش حقوقی یا سیاسی نمی باشد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در پایان درخواست کرد تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت شود.


 


یک فعال کارگری اعلام کرد: در حال حاضر با تصویب دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط بقاء (خط مرگ) قرار دارند.

فرامرز توفیقی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از کارگران قانونی کشور پایه دستمزد دریافت می‌کنند، تصریح کرد: کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسیدن به خط فقر شدید به شغلی های دوم و سوم روی آورده‌اند.

او با اشاره به افزایش نرخ خط فقر تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری، نرخ خط فقر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و با توجه به این که نرخ خط فقر شدید ۷۰۰ هزار تومان برآورد می شود طبق مصوبه مزدی در سال ۹۱ کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط فقر شدید در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معیشت می‌کنند.

عضو کمیته مزد با اشاره به بلاتکلفی کارفرمایان و کارگران در سال جاری تصریح کرد: کارفرمایان به علت اعمال سیاست‌های تحریم نگرانی از فاز دوم اجرای قانون هدفمندی و عدم ارائه بسته‌های حمایتی در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند. در صورتی که دولت از ارائه بسته‌های حمایتی خودداری کند در سال جاری با بحران بیکاری مواجه خواهیم شد.

او افزود: عدم پرداخت مزد عادلانه موجب شده است که کارگران به دنبال لقمه‌ای نان برای سیر کردن خانواده‌های‌شان بیشترین ساعات عمر خود را در محیط کار به سر ببرند و در شرایطی که انواع وام‌ها را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند ناچارا برای حفظ آبرویشان بیش از حد کار کنند.


 


قاسمی وزیر نفت ادعا کرد: درصورتی که نشست سران ۱+۵ با ایران دربغداد نتیجه بخش نباشد و تحریم نفت ایران لغو نشود صادرات نفت ایران به کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا قطع خواهد شد.

ادعای این مقام مسئول در حالی صورت می گیرد که اتحادیه اروپا به طرفهای معامله ایران اولتیماتوم داده تا ماه ژوئن واردات خود از ایران را قطع کنند.

در حال حاضر ژاپن، چین، کشورهای اروپایی، هند و ترکیه اقدام به کاهش وارادت نفت از ایران کرده اند.

رستم قاسمی در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت توقف صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف اروپایی گفت: در شرایط فعلی به طور رسمی وزارت نفت ایران صادرات نفت به انگلستان و فرانسه را متوقف کرده است و توقف صادرات نفت به پالایشگاههای یونان، اسپانیا و آلمان رسمی نیست.

وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی وضعیت صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف اروپایی تعیین تکلیف می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران هیچ گونه کاهش صادرات نفتی ندارد.

این عضو کابینه دولت دهم با ادعای اینکه هم اکنون تعداد مشتریان نفت نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش هم همراه بوده است، اظهار داشت: قراردادهای جدیدی با برخی ازمشتریان جدید نفت ایران امضا شده که درصورت توقف فروش کامل نفت به اروپا صادرات نفت به این کشور‌ها و شرکت‌های جدید انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درباره فروش نفت نسیه به یونان بیان کرد: صادرات نفت خام ایران به طور رسمی به پالایشگاههای یونان متوقف نشده و یونان در حال پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌های نفتی خود به ایران است.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی چندین کشور اروپایی هنوز متقاضی خرید نفت خام ایران هستند، یادآور شد: کاهش صادرات نفت ایران تبعاتی را در بازارجهانی انرژی وتامین بلند مدت انرژی کشورهای مختلف ایجاد می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه در چند ماه گذشته به علت افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران بهای جهانی نفت ۱۸ درصد افزایش یافت، تصریح کرد: اگر مذاکرات ۱+۵ در بغداد مثبت نباشد قطعا در بازار انرژی یک تلاطمی حاصل می‌شود.

قاسمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اظهار نظر معاون رئیس جمهوری عراق مبنی بر قاچاق نفت کردستان عراق توسط ایران، گفت: قاچاق نفت خام کردستان عراق با نفت کش‌های جاده پیما امکان پذیر نیست و این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به ارائه برخی اولتیماتوم‌ها به برخی از پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی، تصریح کرد: در شرایط فعلی رکورد ساخت پالایشگاههای گازی توسط پیمانکاران ایرانی پارس جنوبی در سطح صنایع نفت و گاز جهان شکسته شده است.

این عضو کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه هم اکنون رکورد ساخت پالایشگاههای گازی که توسط توتال فرانسه و یا هیوندای کره جنوبی ۵۲ ماهه انجام شده توسط پیمانکاران داخلی در مدت ۲۰ ماه عملیاتی شده است.

وی با اعلام اینکه بر اساس توافق با تمامی پیمانکاران پارس جنوبی طرح توسعه تمامی فازهای این میدان مشترک گازی باید ماهانه حدود دو و نیم درصد پیشرفت اجرایی داشته باشد، بیان کرد: به آن دسته از پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی اولتیماتوم‌هایی داده شده است و این شرکت‌ها باید روند توسعه فازهای جدید پارس جنوبی را تسریع ببخشند.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاران ترک مبنی بر تحریم صادرات گاز ایران توسط دولت ترکیه تبیین کرد: این اختلاف گازی بین دو کشور ربطی به تحریم ایران ندارد.

وزیر نفت با بیان اینکه ترکیه خواستار تخفیف در خرید گاز طبیعی ایران شده است، اعلام کرد: مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص افزایش تولید نفت عربستان و رشد صادرات نفت این کشور عربی به بازارهای جهانی بیان کرد: قطعا عربستان سعودی نمی‌تواند تولید حداکثری نفت را در بلندمدت ادامه دهد.

قاسمی همچنین درپاسخ به سئوال دیگری مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران به پالاشگاههای ژاپن اظهار داشت: هم اکنون ژاپن مطابق با قراردادهای نفتی خود عمل می‌کند و نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.

وزیرنفت با یادآوری اینکه اگر ژاپن ازخرید نفت ایران انصراف دهد جایگزینان فروش نفت این کشورآسیایی وجود دارد، اظهار داشت: خارجی‌ها ممطئن باشند نفت مجانی به هیچ کشوری نمی‌فروشیم.

این مقام مسئول در مورد حجم سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت توضیح داد: سال گذشته با وجود تمامی تحریم‌ها حدود ۳۰ میلیارد دلار در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری شده است که پیش بینی می‌شود حجم سرمایه گذاری‌ها تا پایان سال جاری به ۴۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی با اشاره به متنوع سازی منابع تامین مالی و اعتباری پروژه‌های اولویت دار صنعت نفت، تاکید کرد: هم اکنون علاوه بر انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی استفاده ازمنابع داخلی شرکت نفت، بانک مرکزی ومنابع حاصل ازواگذاری سهام برخی از شرکت‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وزیر نفت درباره تاخیر چندین ماهه شرکت سی ان پی سی چین بیان کرد: به این شرکت آسیایی برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یک ماه وقت دادیم و درصورتی که به طور جدی این پروژه گازی اجرایی نشود قرارداد گازی چینی‌ها در پارس جنوبی لغو می‌شود.

قاسمی با یادآوری اینکه در سال جاری توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی یکی از اولویت‌های وزارت نفت است، بیان کرد: برای توسعه این صنایع پتروشیمیایی حدود ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است.

این عضو کابینه دولت دهم در پایان با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با مجلس برای افزایش اعتبارات توسعه صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی خاطر نشان کرد: قطعا دولت تسهیلات ویژه‌ای به سرمایه گذاران بخش خصوصی و غیر دولتی صنایع تکمیلی پتروشیمی پرداخت می‌کند.


 


سرانه مفید کار در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت است در حالیکه این میزان در ژاپن ۲۴۲۰ ساعت و کره جنوبی ۱۹۰۰ ساعت است.

به گزارش پول نیوز از چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، همچنین این میزان در چین ۱۴۲۰ ساعت، امریکا ۱۳۶۰ ساعت، ترکیه ۱۳۳۰ ساعت، پاکستان یکهزار و ۱۰۰ ساعت، افغانستان ۹۵۰ ساعت، آلمان ۱۷۰۰ ساعت، کویت ۶۰۰ ساعت و عربستان ۷۲۰ ساعت است.

براساس این گزارش متوسط کار روزانه در بخش دولتی در ایران ۱٫۴ ساعت و در بخش خصوصی ۲٫۶ ساعت است.

یک عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اقتصاد گفت: این در حالیست که ۴۰،۲ درصد نیروی کار کشور، ۴۹ ساعت و بیشتر از ساعات معمول، کار می کنند که به تفکیک جنسیت این نرخ برای مردان ۴۴٫۶ درصد و برای زنان ۱۵٫۴درصد است.

کامران صداقت افزود: بالا بودن ساعات کار در ایران در حالی است که کار مفید در کشور نسبت به سایر کشورها( براساس آمارهای بالا) اندک است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود کره جنوبی تا سال ۲۰۲۰ رتبه نخست ساعات کار را در جهان به خود تخصیص دهد. این کشور به دلیل ترکیب جنسیتی مناسب و همچنین شتابی که در توسعه در پیش گرفته است می تواند به این مقام دست یابد.

بی تردید بالا بودن ساعت کار در صورتی که بهره وری پایین در بر داشته باشد چیزی به جز استهلاک جسم و جان نیست و این در حالی است که نه تنها افزایش ساعات کار ،تاثیری در بهبود اقتصاد ندارد بلکه تبعات دیگری به دلیل دوری افراد از خانه و فراغت ایجاد می کند.

همچنین سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ساعت و بیشتر در مناطق شهری ۴۱٫۸درصد و در مناطق روستایی کشور ۳۶٫۳درصد است.

هم اکنون میزان بهره وری در ایران بسیار اندک است. بی تردید افزایش نرخ بهره وری با افزایش ساعات کار حاصل نمی شود زیرا با توجه به اینکه ۴۰درصد شاغلان کشور ۴۹ ساعت و بیشتر کار می کنند می توانستیم نرخ بهره وری را به میزان مطلوبی افزایش دهیم.


 


احسان هوشمند، زندانی سیاسی تحت فشار شدید برای اعتراف به سناریو های بازجویان خود است.

به گزارش سایت ملی مذهبی، این پژوهشگر مستقل مسائل قومی در ایران که در این حوزه موضعی ملی دارد در سال گذشته دوبار بازداشت شد.

وضعیت جسمی این فعال ملی – مذهبی در معدود ملاقات هایی که داشته باعث نگرانی شدید خانواده وی شده است. این کارشناس ارشد جامعه شناسی از شامگاه ۱۷ دی سال گذشته در زندان و تحت فشار شدید بازجویی به سر می برد.

تاکنون جریانات مختلف سیاسی خواهان آزادی این پژوهشگر شده اند.


 


یان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اوضاع سوریه را به شدت متزلزل خوانده است.

اظهارنظر بان کی مون در حالی صورت گرفته که سازمان ملل و دولت سوریه امروز بر سر نحوه فعالیت ناظران صلح به توافق رسیدند.

آقای بان گفت به رغم آتش بس ظاهری، شواهد “نگران کننده‌ای” از ادامه خشونت‌ها در سوریه وجود دارد.

به گزارش بی بی سی، دبیرکل سازمان ملل بر مسئولیت دولت سوریه برای ارائه “دسترسی بدون محدود” به ناظران و استفاده آنها از هلیکوپتر تاکید کرده است.

پیشتر، دبیرکل سازمان ملل از کوتاهی ارتش سوریه در اجرای کامل طرح صلح این سازمان سخن گفته بود.

روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه، اعلام کرد دولت سوریه و سازمان ملل بر سر “قواعد” فعالیت اولین گروه از ناظران بین المللی به توافق دست یافته اند.

در بیانیه آقای فوزی آمده است که این توافقنامه شامل نحوه فعالیت سی ناظر صلح است که طبق طرح صلح شش ماده ای آقای عنان “بر چگونگی توقف خشونت مسلحانه در تمامی اشکال و توسط تمامی طرف های درگیر نظارت خواهند کرد.”

براساس این بیانیه، کوفی عنان هم جهت دستیابی به توافقی مشابه با گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه، “مذاکرات مشابهی” را با شخصیت های مخالف آغاز کرده است.

نخستین گروه از ناظران صلح سازمان ملل در روزهای اخیر به تدریج وارد سوریه شده اند اما تا کنون، چگونگی فعالیت آنان مشخص نبوده است.

در حالی که سازمان ملل انتظار داشته است که این افراد از آزادی عمل کامل برای بازدید از نقاط مختلف سوریه برخوردار باشند، دولت سوریه گفته بود که تنها در صورتی می تواند امنیت آنان را تضمین کند که با هماهنگی و اطلاع کامل دستگاه های امنیتی ماموریت خود را انجام دهند.

در مقابل، منتقدان حکومت سوریه هشدار داده بودند که هدف مقامات این است که قبل از عزیمت ناظران به هر ماموریتی، شرایط محل مورد بازدید را به نحو دلخواه خود تغییر دهند و مانع از آن شوند که ناظران از واقعیات آگاه شوند.

طرح کوفی عنان شامل اعزام دویست و پنجاه ناظر صلح بین المللی به سوریه است تا بر اجرای کامل توافقنامه آتش بس توسط ارتش سوریه و مخالفان مسلح حکومت نظارت کنند.

احتمالا سازمان ملل انتظار دارد توافقنامه مربوط به فعالیت سی ناظر اعزامی، زمینه ساز اعزام شمار بیشتری از صلحبانان بین المللی به سوریه شود.

خبر توافق مربوط به فعالیت ناظران صلح ساعاتی پس از آن انتشار یافت که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه ای به شورای امنیت خواستار اعزام دست کم سیصد ناظر صلح به سوریه شد.

آقای بان در نامه خود گفته است که دولت سوریه به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه صلح پیشنهادی عمل نکرده و افزوده است که “آمار تلفات بار دیگر در روزهای اخیر رو به افزایش گذاشته و مواردی از ادامه آتشباری به سوی مناطق غیرنظامی و آزار مردم توسط نیروهای دولتی گزارش شده است و منابع دولتی هم از اقدامات خشونت آمیز توسط گروه های مسلح خبر داده اند.”

طرح پیشنهادی کوفی عنان برای پایان دادن به خشونت سیاسی در سوریه شامل شش ماده از جمله برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل، دسترسی گروه های امدادرسانی به غیرنظامیان، خروج واحدهای ارتش سوریه از مناطق شهری، آزادی برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و لغو ممنوعیت فعالیت خبرنگاران و آزادی عمل آنان جهت انتقال اخبار داخلی سوریه است.

دبیرکل سازمان ملل در تشریح شرایط کنونی سوریه، ضمن تاکید بر اینکه در مقایسه با شرایط قبل از برقراری آتش بس، از میزان خشونت علیه غیرنظامیان کاسته شده، گفته است که گروه کوچک ناظران سازمان ملل توانسته است از برخی نقاط سوریه در روز چهارشنبه دیدن کند.

ناظران طی بازدید خود، شاهد حضور نیروهای ارتش در داخل شهرها بودند و در یک مورد نیز مشاهده کردند که یک دستگاه نفربر زرهی، ظاهرا با هدف پنهان ماندن از دید ناظران، زیر یک صفحه نایلونی استتار شده بود.

به گفته آقای بان، ناظران همچنین شاهد تجمع مخالفان دولت در یکی از نقاط حومه دمشق بودند که با شروع تیراندازی، متفرق شدند هر چند امکان تعیین دقیق منشاء تیراندازی وجود نداشته است.

دبیرکل سازمان ملل افزوده است که مقامات سوریه با سفر ناظران به شهر حمص، که طی چند هفته اخیر زیر آتش سنگین ارتش سوریه قرار داشته، موافقت نکردند و “مدعی شدند که نسبت به امنیت این هیات در حمص نگران هستند.”

به گفته آقای بان، “وضعیت هزاران تن از بازداشت شدگان در سراسر سوریه نیز همچنان مبهم است و در مورد بدرفتاری با آنان نگرانی واقعی وجود دارد.”

مخالفان حکومت سوریه گفته اند که با وجود اعلام برقراری آتش بس، نیروهای دولتی به گلوله باران مناطق مسکونی شهر حمص و چند نقطه دیگر ادامه می‌دهند که تلفاتی برجای گذاشته، هر چند تایید مستقل این گزارش ها امکانپذیر نبوده است.

دبیرکل سازمان ملل در مورد آزادی برگزاری تظاهرات گفته است که از زمان اعلام توافق آتش بس در روز ۱۳ آوریل، خشونت علیه تظاهرکنندگان به طرز قابل توجهی کاهش یافته اما همچنان گزارش های متعددی از عملیات ماموران امنیتی و افراد لباس شخصی وابسته به حکومت برای ارعاب معترضان، و همچنین تیراندازی نظامیان به سوی مردم در دست است.

دولت سوریه تا کنون برای پنجاه و سه روزنامه نگار عرب و غیر عرب خارجی ویزا صادر کرده اما دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده که باید تمامی روزنامه‌نگاران از آزادی عمل و سفر برای تهیه گزارش برخوردار باشند.

در نامه دبیرکل سازمان ملل آمده است که در زمینه دسترسی سازمان های امدادرسانی به “میلیون ها غیرنظامی نیازمند کمک در مناطق درگیری نیز هنوز پیشرفت چندانی دیده نشده است.”

بان کی مون در نامه خود افزوده است که “تحولاتی که از روز ۱۲ آوریل تا کنون در سوریه رخ داده به منزله تاکید بر لزوم ارسال پیامی روشن به مقامات سوری است با این مضمون که باید توافقنامه قطع خشونت مسلحانه به طور کامل به اجرا درآید و تمامی مفاد طرح صلح شش ماده ای عملی شود.”


 


هرساله بارش سیل ‌آسای باران همانند اژدها، سرمایه های بی بدیل طبیعی، مزارع کشاورزی، تاسیسات، ابنیه های فنی، راهها و غیره را می بلعد و خسارتهای فراوانی بر مردم تحمیل می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش باران در استان های شمالی کشور در دو روز گذشته نه تنها با آب ‌گرفتگی شدید معابر و بروز سیل در خیابانها، زندگی عادی مردم برخی شهرهای گیلان را برای ساعتها فلج کرد بلکه باعث طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی منازل مردم، تخریب تاسیسات زیربنای و مزارع شالیکاری مردم را در معرض وقوع حادثه تلخی قرار داد اما با اقدام به موقع مسئولان تا حدودی از بروز حادثه جلوگیری شد.

بدون شک از مهمترین عوامل وقوع سیل، شدت و مدت میزان بارندگی را می توان قبل از هر چیز نام برد، اما برای وقوع سیل، بارندگی در عین حال که شرط لازم است شرط کافی نیست بنابراین مهمترین عامل در تشکیل سیلاب نخست شدت بارش در فواصل زمانی کم و بصورت رگباری بوده و دومین عامل مهم کاهش نفوذ حوزه در اثر عوامل مختلف از قبیل تخریب جنگلها و مراتع، تغییر کاربری اراضی و… است.

معاون عمران استاندار گیلان گفت: یک دختر ۱۳ ساله دانش‌آموز در سیل فومن جان خود را از دست داد.

محمد اکبرزاده در رشت با اشاره به وضعیت وقوع سیل در گیلان اظهار کرد: به دلیل شدت بارندگی بیشتر شهر‌های گیلان دچار سیل‌زدگی شدند.

وی، رودبار، سیاهکل، دیلمان، فومن، صومعه‌سرا، رشت، لنگرود، آستانه‌اشرفیه و… را از جمله شهرهای دچار سیل‌زدگی استان عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین ضرر ناشی از سیل متوجه کشاورزان شده است، تصریح کرد: خزانه‌های برنج کشاورزی و اراضی تازه نشا کاری شده بر اثر سیل تخریب شدند.

وی، اضافه کرد: در بازدید از فومن نیز یک دختر دانش‌آموز ۱۳ ساله به هنگام بازگشت از مدرسه به همراه سیل روانه شد و جان خود را از دست داد و حادثه‌ غم‌انگیز را رقم زد.

اکبرزاده با اشاره به اینکه مرگ این دختر تنها تلفات ناشی از سیل در گیلان بوده است، تصریح کرد: ۱۸ استان کشور درگیر سیل شدند و این سیل بی‌سابقه بوده است.

وی، درباره خسارات ناشی از وقوع سیل خاطرنشان کرد: هنوز برآورد نهایی صورت نگرفته است اما بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به استان وارد آمده است.

 


 


باز هم اردوهای دانش آموزی حادثه آفرید که دانش آموزان در یک تصادف زخمی و مجروح شد.

رئیس بیمارستان ۱۷شهریور آمل از پذیرش ۱۸نفر از کشته ومصدومان تصادف دلخراش رانندگی اردوی دانش آموزی عصر پنجشنبه دراین مرکز درمانی خبر داد.

اسفندماه نیز در یک تصادف دلخراش ۱۴ دانش آموز نخبه کشته و زخمی شدند.

به گزارش اعتدال دکترشهرام کاشانی گفت: دراین سانحه دلخراش، راننده ” ون ” در دم کشته و۱۷نفر از دانش آموزان پسر نیز مصدوم ودر بخش های این بیمارستان درحال مداوا هستند.

وی افزود: ازاین شمار دو دانش آموز به علت شدت جراحات در بخش ( ای سی یو) ویک نفر دیگر نیز دربخش مراقبتهای وی‍‍ژه بستری شدند.

رئیس بیمارستان ۱۷شهریور آمل ادامه داد: بلافاصله با فراخوان همه پزشکان متخصص وکادردرمانی بیمارستان ستاد بحران تشکیل وبه صورت ویژه به مصدومان این سانحه رسیدگی خواهد شد.

درهمین حال رئیس پلیس راه شهرستان آمل محل وقوع این تصادف را درجاده فرعی آمل به وازکس در حد فاصل روستای ” درزیکلا ” اشاره کرد وگفت: دراین سانحه خودروی “ون” با حدود ۲۰دانش آموز پسر از اردوی دانش آموزی درحال برگشت بود که با خودروی پیکان وانت به شدت برخورد کرد.

سرهنگ یزدان رضایی، علت این سانحه دلخراش را بی احتیاطی راننده وانت درانحراف به چپ وسرعت زیاد و ناتوانی درکنترل خودرو اعلام کرد.

سازمان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد تا پایان دی‌ماه سال ۹۰، ۱۷ هزار و ۶۴۲ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند.

همچنین ۱۰ هزار و ۷۶۱ مورد از تلفات ۱۰ ماه سال جاری در جاده‌های برون‌شهری، پنج‌هزار و ۱۱۹ مورد در جاده‌های درون‌شهری، یک‌هزار و ۶۲۷ مورد در جاده‌های روستایی و محل ۱۳۵ مورد از این تلفات نامعلوم ثبت شده است.

غیر از این آمار مصدومانی که امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند ۱۴٫۵ برابر متوفیات حوادث رانندگی هستند، یعنی ۲۵۷ هزار و ۶۰۲ مورد مصدوم در ده ماه امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه داشتند که از این میان، ۱۸۷ هزارو ۳۸۴ نفر مرد و ۷۰ هزار و ۲۱۸ نفر زن هستند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.
Email Marketing Powered by MailChimp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته