-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

Latest news from Jaras for 04/16/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.






 


تصمیم انحلال جبهه مشارکت در مرجعی بالاتر گرفته شده است

جرس:کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه به ارائه توضیحاتی در خصوص خبر منتشر شده در خصوص تقاضای کمیسیون ماده 10 احزاب از دستگاه قضایی برای انحلال جبهه مشارکت ایران اسلامی پرداخته است.

 

در این بیانیه آمده است: درخواست انحلال حزب نیز باید با طی مراحل قانونی و صدور کیفرخواست و درنهایت برپایه همین اصل 168 قانون اساسی بصورت دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه باشد مگر اینکه اراده ای فراتر از قانون بخواهد به عمر این تشکل سیاسی فراگیر ، باسابقه و اصلاح طلب پایان بخشد.

 

متن کامل این اطلاعیه به نقل از سایت نوروز به شرح زیر است:

روز سه شنبه خبری در برخی سایت های غیر رسمی منتشر شد که نوروز هم جهت اطلاع رسانی به انعکاس آن پرداخت . برپایه این خبرکمیسیون مادۀ ده احزاب دستور توقف کلیه فعالیت های سیاسی جبهۀ مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را صادر و درخواست انحلال آنها را به دادستانی عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است. از آنجا که تا کنون در این باره هیچگونه نامه یا اطلاعی رسمی به مسئولان جبهۀ مشارکت ابلاغ و داده نشده است بنابراین باید منتظر تایید و یا تکذیب آن توسط مراجع و منابع خبری رسمی بود. با این حال روشن است که اگر چنین تصمیمی وجود داشته باشد، فراتر از حد تصمیم گیری کمیسیون مادۀ ده قانون احزاب بوده و باید در مراجعی بالاتر تصمیم گرفته شده باشد .

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر فعالیت آزاد احزاب تأکید شده ( اصل 26 ) و در قانون احزاب نیز تصریح نشده است که احزاب برای فعالیت خود موظف به داشتن پروانه از کمیسیون ماده 10 هستند. یاد آور می شود که درکیفر خواست صادره توسط دادستان پیشین تهران ، که در دادگاههای نمایشی بازداشت شدگان سیاسی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری خوانده ، و از صدا و سیما هم پخش شد ، ادعاهایی علیه جبهۀ مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مطرح گردید ، که بیشتر جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی داشت ، و به همین دلیل هم هیچگونه آثار و پیامد حقوقی تاکنون نداشته است .

البته پاسخ مبسوط جبهۀ مشارکت به ادعاهای مطرح شده تنها امکان آن را یافت که در سایت نوروز و برخی رسانه های مجازی منتشر شود و بسیاری از مردم که ادعاهای مطرح شده درآن کیفر خواست را از صدا و سیما شنیده بودند امکان و فرصت دسترسی به پاسخ های منطقی و مستدل جبهۀ مشارکت را نیافتند.

با توجه به این توضیحات اگر محتوای این خبر صحت داشته باشد ، اولا جبهۀ مشارکت طبق تبصرۀ 2 مادۀ 15 قانون احزاب ظرف يكماه از تاريخ ابلاغ توقيف و يا اعلان آن در يكي از روزنامه هاي كثير الانتشار مي تواند بدادگاه شكايت كند.و دادگاه باید حداکثر ظرف سه ماه رسيدگي نموده و دراین باره راي قطعي صادر نماید . و برپایه ماده 13 این قانون مرجع رسيدگي به شكايات گروهها از كميسيون موضوع ماده 10 محاكم دادگستري با رعايت اصل 168 قانون اساسي است که صراحت دارد دادگاه رسیدگی کننده باید بصورت علنی و با حضور هیات منصفه باشد .در ثانی رسیدگی به درخواست انحلال حزب نیز باید با طی مراحل قانونی و صدور کیفرخواست و درنهایت برپایه همین اصل 168 قانون اساسی بصورت دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه باشد مگر اینکه اراده ای فراتر از قانون بخواهد به عمر این تشکل سیاسی فراگیر ، باسابقه و اصلاح طلب پایان بخشد.

البته در شرایطی که جنبش سبز مردم برای این است که قانون اساسی ، که مادر همۀ قوانین است ، نقض نشود و ملاک رفتار حاکمان باشد و خواستۀ اصلی آن بازگشت به اجرای بدون تنازل قانون اساسی است، نمی توان به اجرا شدن قوانین موضوعه در کشور چندان امیدوار بود. با این حال نمی توان دست روی دست گذاشت و اجرای قانون را از جریان حاکم مطالبه نکرد و قطعا هر دستگاهی که خلاف قانون عمل کند باید هزینۀ اقدامات خود را ، به ویژه در نزد افکار عمومی ، تمام و کمال بپردازد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که تاکنون همه تلاشش معطوف به بازگشت و اجرای قانون اساسی برای تامین و تضمین حقوق شهروندی همه ایرانیان بوده است ، در هرحال و شرایطی برای احقاق این حق و ادامه فعالیت در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تلاش و دراین باره از هرگونه اقدامی مضایقه و کوتاهی نخواهد کرد .

کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی
25/1/
 


 




رسيدگي به روند غير قانوني و غير عادلانه بازجويي ها و اجرای اصل 168قانون اساسي -

جرس: 

متن کامل این بیانیه که در اختبار رسانه ها قرار گرفت به  به شرح زیر است:

 

بنام خداوند جان و خرد
 

خرم آن روزکزین منزل ویران بروم راحت جان طلبم از پی جانان بروم
دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

ملت بزرگوار ایران :
 

بهتر از هر کسی میدانید که هزاران تن از فرزندان شما که در جریان انتخابات خرداد ۸۸ از نامزدهای اصلاح طلبان حمایت کرده و به جنبش سبز تعلق خاطر داشته اند از فردای ۲۲ خرداد به بهانه های واهی و اتهامهایی که اغلب وجاهت قانونی نداشته و ندارند ، در تقابل آشکار با مفاد و اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور از جمله حقوق شهروندی – حتی در نیمه های شب- از محل کار و سکونت خود به بازداشتگاه ها و زندانهای شناخته شده و ناشناس انتقال یافتند . بسیاری از آنان پس از نگهداری بلند مدت در شرایط ویژه و بازجویی های تحت فشار جسمی و روحی و روانی در دادگاههای فرمایشی محاکمه شده وبه حبس های طویل المدت یا غیر عادلانه محکوم شده اند .


در این میان بسیاری با گذشت قریب یکسال بدون محاکمه و حتی تمدید قرار بازداشت ، در وضعیت مبهم وبلاتکلیف ، در بازداشتگاههای ۲۰۹ ، ۲۴۰، بند ۲ الف و بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری شده و می شوند و از بسیاری از حقوق قانونی ، اسلامی و انسانی خود محروم بوده و هستند .


ملت بزرگوار ایران :


آگاه باشید ما سبز اندیشان محبوس در زندان اوین ، در اعتراض به این رفتارهای غیر قانونی ، غیر شرعی و غیر انسانی حاکمیت در جریان دستگیری ها ، بازداشتها و محاکمه ها و اکنون نگهداری فرزندانتان در وضعیت معیشتی ، بهداشتی ، رفاهی و تفریحی که گاه بسیار نازلتر از وضعیت مشابه برای محکومان عادی و حتی جنایتکاران ، قاچاقچیان و… است از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ روزه سیاسی و شرعی خود را بصورت گسترده و زمان بندی شده آغاز خواهیم کردو در صورت عدم رسیدگی به مطالبات خود و در خواست های زیر اقدامهای خویش را در خرداد ماه بسط و گسترش خواهیم داد .


روزه های سیاسی و مذهبی ابتدا به صورت یک روز در هفته – پنج شنبه ها – خواهد بود و پس از دو هفته به دوروز در هفته – دوشنبه ها و پنج شنبه ها – افزایش خواهد یافت و در خرداد ماه – تا سالروز انتخابات ریاست جمهوری – به صورت فزاینده ای از نظر کمی و کیفی شدت خواهد یافت .
در خواست های قانونی ما سبز اندیشان محبوس در اوین به شرح زیر است:

- لغو و تقليل احكام صادره عليه زندانيان سياسي ، امنيتي و مطبوعاتي در دادگاههاي فرمايشي پس از خرداد 88
2- آزادي فوري كليه بازداشت شدگان تا زمان برگزاري دادگاه ها ، با قيد وثيقه و كفالت
3- رعايت اصل 168 قانون اساسي در كليه محاكم
4- رسيدگي به روند غير قانوني و غير عادلانه بازجويي ها ، دادرسي ها و مجازات متخلفان در تمامي سطوح
5- بهبود وضعيت غذايي ، بهداشتي ، رفاهي و تفريحي كليه زندانيان و بازداشت شدگان

 


 


جوادی آملی: جامعه را باید با احترام اداره کرد نه با ترحم

این پول ها مالِ دولت نیست؛ نمی تواند بر مردم توقع بگذارد -

جرس: آیت الله عبدالله جوادی آملی، شیوۀ "اداره جامعه با ترحم" را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد "جامعه را باید با احترام اداره کرد."

 

به گزارش مهر، جوادی آملی، استاد حوزه و امام جمعه مستعفیِ قم، بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ماه، در دیدار رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، با بیان این که جامعه را با ترحم اداره کردن هنر نیست و جامعه باید با احترام اداره شود، خاطر نشان کرد: غذا دادن و حل مشکلات از راه ترحم در نظر نگرفتن حیثیت جامعه است.

 

این مرجع تقلیدِ شیعه همچنین تصریح کرد "اگر بخواهیم فقرزدایی کنیم جامعه را تنها از منظر ترحم نگریسته‌ایم. وقتی جامعه را حقیقتا تأمین کرده‌ایم که بتواند بر روی پای خودش بایستد."

 

ایشان با رویکردی به وظایف و محل پرداختِ سازمان تامین اجتماعی، تاکید کرد " غذا دادن و حل مشکلات از راه ترحم در نظر نگرفتن حیثیت جامعه است...الان آقایان بازنشسته از شما کریمانه حقوق می‌گیرند، چرا که روزی این پول را به شما داده‌اند. اما اگر جامعه احساس کند که کار شما هم مثل بهزیستی یا شیرخوارگاه است این حالت کریمانه به احساس حقارت تبدیل می‌شود."

 

جوادی آملی همچنین ادامه داد "جامعه‌ای حقیقتا تأمین اجتماعی دارد که تأمین شغلی دارد؛ چرا که فردی که حقوق دارد به شما پول می‌دهد و شما نیز روزی به او یاری می‌رسانید، اما در جامعه بدون شغل شما صدقه می‌دهید."

 

ایشان همچنین تاکید کرد "به اندازه کافی منابع داریم اما نیازمند هنر مدیریت هستیم تا بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم؛ این مال هم، مالِ دولت نیست و شما تنها توزیع کننده‌اید و نمی‌توانید بر مردم توقعی داشته باشید."

 

 

 


 


سلامت زندانیان سیاسی در خطر است

 

 
این شرایط برای زندانیان سیاسی و معترضان پس از انتخابات وخیم تر است و گزارشهای رسیده از داخل زندانها بر نگرانی خانواده ها افزوده است.
 
 
 
وضعیت نامساعد جسمی تنها به داخل زندانها ختم نمی شود، تعدادی از زندانیان سیاسی که در مرخصی بسر می برند در طی مدت مرخصی خود بطور مرتب تحت مراقبتهای ویژه پزشکی بوده اند.
 
 
اخیرا مصطفی تاج زاده و جواد امام دو تن از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیمارستان بستری شده اند که متخصصان و پزشکان بر این باورند که چنین حملاتی بخاطر شدت فشارهای وارده طی ماههای گذشته بوده است.
 
 
بسیاری از دانشجویان و فعالان حقوق بشر و مردمی که به جرم اعتراض به انتخابات مهندسی شده بازداشت و حبس بودند، حتی با گذشت ماهها از آزادی همچنان زیر نظر دکتر مشغول مداوا می باشند.
 
 
گزارشهای مستند جرس حاکی است که این مسایل جدای از شدت بیماری های روحی و روانی ناشی از تحقیرها، توهین ها، زندانهای انفرادی و.... می باشد.
 
 
 
 
وخامت بیماری ریوی محمودیان در اوین
بیماری ریوی مهدی محمودیان روزنامه نگار زندانی بر اثر فشارها و شکنجه های داخل زندان وخیم شده و مسئولان زندان هنوز او را تحت درمان قرار نداده اند.
 به گزارش خبرنگار کلمه، مادر مهدی محمودیان اعلام کرد : چند روز پیش برای شکایت از مسئولان زندان پیش مسئولان قضایی رفتم اما آنها من و فرزندم را درغگو خطاب کردند و هرگونه مشکلی را تکذیب کردند.
این در حالی است که در تماس مهدی محمودیان با منزل او با گلایه از شرایط خود گفته است که هیچ درمانی روی او صورت نگرفته و به گفته پزشک عمومی زندان به علت عفونت، یکی از ریه هایش در حال از کار افتادن است.
محمودیان تصمیم گرفته در صورت ادامه بی توجهی مسئولین زندان به سلامت زندانی ها از سه شنبه به اعتصاب غذای نامحدود دست بزند و این موضوع نگرانی های خانواده او را بیشتر کرده است .
 
علی بیکس نیاز به درمان فوری دارد
علی بیکس ، فعال اجتماعی ویکی از زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیاز به درمان فوری دارد . او که از ۲۴خرداد ماه در زندان اوین به سر می برد اکنون در بند ۳۵۰ این زندان وضعیت ناگواری از جهت بهداشت دهان و دندان دارد.
به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده بیکس از مسولان تقاضا دارند که با مرخصی چند روزه این زندانی در بند برای درمانش موافقت کنند. چون او حتی به خاطر از دست دادن دندانهایش به دلیل بیماری پیوره قادر به غذا خوردن هم نیست . امکانانات دندانپزشکی بند ۳۵۰ اوین نیز نمی تواند پاسخگوی مشکلات درمانی او باشد.
 
وضعیت نامناسب جسمانی بدرالسادات مفیدی
 خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران، صبح پنجشنبه توانستند با وی به صورت کابینی ملاقات کنند.
به گفته ی اعضای خانواده، در این دیدار در حضور مامور زندان صورت گرفت،  وضعیت جسمی این روزنامه نگار بسیار نگران کننده بود و از درد زیاد قلبی شکایت می کرد و همچنین لرزش دست و تکان های سرش محسوس بود.
به گزارش «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» مسعود آقایی،همسرخانم مفیدی گفته است که قصد دارد روز شنبه برای فراهم کردن امکان ملاقات پزشک قلب همسرش با وی به دادستانی مراجعه کند. 
بدرالسادات مفیدی ،چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش ،بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه ،مکررا اظهار داشته که " به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند" و این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است.
 
 
 
انتقال اسانلو به بیمارستان با پابند و دستبند
 منصور اسانلو، فعال مدنیِ دربند و رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه، با پابند و دست بند، از زندان به کمیسیون پزشک قانونی در یکی از بیمارستانهای کرج منتقل شد.
 
به گزارش سامانه خبری فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، بعد از موافقت مقامات زندان با اعزامِ این فعال مدنیِ دربند به بیمارستان برای معاینه و حضور در کمیسیونِ
پزشکی، روزسه شنبه ۲۴ فروردین ماه، وی را با پابند و دست بند به یکی از بیمارستانهای کرج منتقل کردند که با همان حالت بیش از نه ساعت مورد معاینات و بررسی پزشکی
قرار گرفت و ماموران پابند و دست بند را طوری بسته بودند که امکان تحرک را تا حد زیادی از او سلب کرده و این مسئله باعث زخمی شدن مچ پای وی شد.
 
 
حمله تنفسی عمادالدین باقی
 عمادالدین باقی روزنامه نگار و پژوهشگر شب سال نو را در بیمارستان سپری کرد.
فاطمه کمالی همسر عمادالدین باقی که بالاخره روز دوشنبه 9 فرودین 89 موفق به ملاقات با همسرش شد با ابراز نگرانی از وضع جسمی باقی اعلام کرد حمله تنفسی باقی که در دوره قبلی بازداشتش در بند 209 به آن دچار شده بود، تشدید و تکرار شده و منجر به بیهوشی باقی شد و او دوباره در آخرین روز سال 88 از زندان به بیمارستان قمر بنی هاشم منتقل شده است و پس از مدتی بستری، دوباره به سلول خود در بند 240 زندان اوین بازگردانده شده است.
همسر عمادالدین باقی با اعلام اینکه مسوولان زندان و بند از پرونده پزشکی باقی و خطراتی که برای جسم و جان او می رود آگاه هستند اما درعین حال به نگهداری او در این وضعیت ادامه می دهند، گفت:"قاعدتا طبق قانون هرگونه مسولیت سلامت جسمی باقی به عهده مقامات نگه دارنده اوست."به گفته همسر باقی وی همچنین از دیسک کمر شدید وگرفتگی عصب سیاتیک رنج می برد
 
مهدی سحرخیز؛ 20 کیلو کاهش وزن
وضعیت جسمانی عیسی سحرخیز، از روزنامه نگار در پی اعتصاب غذا در روزهای آغاز سال نو رو به وخامت گذاشته است. مهدی سحرخیز فرزند وی درگفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که او طی ماه های گذشته ۲۰ کیلوگرم وزن کم کرده است و زندان انفرادی و شرایط زندان سلامت وی را به صورت جدی تهدید می کند.  این درحالی است که پس از هشت ماه بازداشت وی وضعیت حقوقی پرونده ی این روزنامه نگار همچنان بلاتکلیف باقی مانده است پیگیری های وکیل مدافع و نیزخانواده وی نیز در این زمینه بی نتیجه باقی مانده است.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی عیسی سحرخیز، حضور وی در زندان و ادامه شرایط را برخلاف قانون می داند و بلاتکلیفی وبی توجهی پزشکی در زندان را تنها حربه ای برای اعمال فشار جسمی  و روانی بر وی می داند. او از مراحل دادرسی عادلانه به دور بوده است و وکیل وی پس از ۹ هنوز نمی داند وی به دلیل چه فعالیت غیرقانونی باید چنین شرایط دشواری را تحمل کند.
 
داریوش ارجمند؛ گوهردشت
سامانه خبری فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، طی گزارشی پیرامون شرایط سخت یک زندانی که ماههاست در سلول انفرادی به سر می برد، خاطرنشان کرد "زندانی سیاسی داریوش ارجمند، نزدیک به 25 ماه است که در بند یک انفرادی زندان گوهردشت کرج (معروف به سگدونی) محبوس بوده و همچنان در شرایط وحشتناک و سخت بسر می برد.
این گزارش همچنین آورده است "ارجمند در سلولی نگهداری می شود  که از داشتن نور طبیعی و حتی لامپ در سلولش محروم بوده و او ناچار است از سلولش بعنوان سرویس بهداشتی استفاده کند ...زخمهای زیادی بر روی  بدن این زندانی وجود دارد ولی از انتقال او به بهداری خوداری می کنند و حتی داروهای لازم به این زندانی داده نمی شود که زخم هایش را پانسمان کند. وی از داشتن لباس کافی محروم است و لباسهایش مندرس و پاره می باشند.بوی تعفن سلول انفرادی این زندانی، باعث اذیت و ازار سایر زندانیان سلولهای مجاور شده و تا به حال چند بار اقدام به خودکشی کرده است که در آخرین بار چندین ساعت به حال خود رها شد که با اعتراض سایر زندانیان نجات یافت .یکی از زندانیان سیاسیِ دیگر، وضعیت این زندانی را به کسانی که تحت عنوان بازرس مراجعه می کنند تشریح کرده و از آنها خواسته است که به سلول این زندانی مراجعه کنند ." اتهامِ دقیقِ این زندانیِ سیاسیِ محبوس در زندانِ مخوفِ گوهردشت،اعلام نشده است.
 
یاسر یوسف زاده؛ بابلسر
 کمپین بین المللی حقوق بشر نیز گزارش داد دانشجویی به نام یاسر یوسف زاده که رتبه ۲۱ کنکور کارشناسی بوده و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف  و فوق لیسانس خود را از دانشگاه پلی تکنیک اخذ کرده و رئیس ستاد ۸۸ میرحسین موسوی در شهرستان بابلسر بوده، بیش از یک ماه است که در زندان اداره اطلاعات ساری و در سلول انفرادی نگهداری می شود و وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی دارد.
 
 افتخار برزگریان؛ مشهد
این منبع خبری همچنین از ابتلای افتخار برزگریان ، فعال دانشجوییِ محبوس در زندانِ مشهد، به بیماری های عفونی خبر داده و خاطرنشان کرده است "این فعال دانشجوییِ دانشگاه فردوسی مشهد که از شهریور ۸۸ در بازداشت به سر می برد، دچار بیماری شدید شده و هر روز و به طور مکرر خون بالا می آورد . حفاظت زندان وکیل اباد مشهد در راستای اعمال فشار بر این دانشجوی در بند و علی رغم هشدار پزشک، در چند روز گذشته از دادن دارو به وی جلوگیری کرده و او را از خوابیدن بر روی تخت منع نموده است.
 
محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و زنان و از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در شرایط روحی و جسمی نامناسبی در بند 2 الف نگهداری می شود.
بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، خانم محبوبه کرمی از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و فعال حقوق زنان که درپی سناریو سازی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر در تاریخ 11 اسفند ماه سال گذشته توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به بند 2 الف منتقل شده است وی به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا و عدم رسیدگی پزشکی در وضعیت جسمی نا مساعدی بسر می برد.
نامبرده هم چنین به دلیل سوگ مادرش و شرایط جسمی حاد پدرش تحت فشار روحی شدیدی قرار دارد و بازجویان پرونده برای تحت فشار قرار دادن او جهت انجام اعترافات تلویزیونی، تهدید به تمدید بازداشت وی کردند.
 
این موارد تنها نمونه های ناچیزی از اثرات نامساعد و نامطلوب زندان و فشار زاید الوصف عصبی و روحی به زندانیان سیاسی است.
 
ذکر این نکته ضروری است که تعدادی از بازداشت شدگان در اثر شدت شکنجه در زندانهای جمهوری اسلامی به شهادت رسیده اند.
محسن روح الامینی، امیر جوادی ، محمد کامرانی ورامین قهرمانی در اثر شدت جراحات شکنجه در زندان به شهادت رسیدند.
در همین حال گفته می شود که مرتضی سلحشور، حسن شاپوری، رضا فتاحی، مراد آقاسی و محسن انتظامی از جمله شهدایی هستند که پرونده آنها در دست بررسی است ولی به گفته خانواده هایشان در کهریزک به شهادت رسیده اند.
پیش از انتخابات نیز زهرا بنی یعقوب پزشک متعهد پس از بازداشت موقت به نحو مشکوکی در بازداشتگاه به قتل رسید.
 
 

 


نقض حقوق شهروندی به فرودگاه رسید!

یلدا آراسته -
 
 
 
سید محمد خاتمی نخستین فرد ممنوع الخروج در ایران نیست. بعد از حوادث 22 خرداد ماه تعداد زیادی از سیاستمداران، روزنامه نگاران و هنرمندان با جرم هایی نامعلوم ممنوع الخروج  و از فرودگاه به منازلشان برگردانده شدند یا از همان جا راهی زندان شدند.
 
 
 
اجازه خارج شدن از کشور چیزی است که تمام افراد از آن بهره مند هستند مگر آنکه توسط مسولان قضائی به آنها ابلاغ شده باشد که بر اساس جرمی نمی توانند خاک ایران ترک کنند.
 
 
 
اما بندی هم در این میان است و آن مصالح کشور است که گویا این روزها هر کسی می تواند آن را به خطر بیندازد، بر اساس همین بند است که مسافرانی از فرودگاه امام خمینی به تهران باز می گردند.
 
 
 
به جرم رابطه با آمریکا
 
 
 
قبل از آنکه انتخابات سال 1388 در ایران آغاز شود، موسوی خوئینی ها ممنوع الخروج شد.
 
 
یک سایت حامیان دولت مدعی “مذاکرات مخفیانه” موسوی خوئینی‌ها با مقامات غربی و آمریکایی شده بود.
 
 
به نوشته‌ی این سایت، اسناد و عکس‌های دیدارهای موسوی خوئینی‌ها در اختیار مقامات امنیتی قرار گرفته و وی برای پاسخ به پاره‌ای از سئوالات فراخوانده شد.
 
 
حامیان دولت مدعی شده‌اند که وی ممنوع‌الخروج شده و پاسپورت وی ضبط شده است .
 
 
حقیقت‌نیوز مدعی شد  که "موسوی خویینی ها در این مذاکرات نقش واسطه بین میرحسین موسوی و مقامات آمریکایی را ایفاء کرده است و پیام های مخفیانه موسوی را به آنها انتقال داده است."
 
 
همین سایت پیش از این خبر از ممنوع الخروجی محمد رضاخاتمی برادر سید مجمد خاتمی داده بود که توسط وکیل وی تکذیب شد.
 
 
بدون جرم
 
 
در نخستین روزهای بعد از برگزاری انتخابات، در حالی که خبرگزاری فارس اعلام کرده بود، فائزه و مهدی هاشمی ممنوع‌الخروج شده‌اند، حسين ذبحي معاون قضائي دادستان كل كشور در سخناني به وظايف دادستاني كل كشور در زمينه اعلام نام افراد ممنوع‌‌الخروج و ممنوع المعامله پرداخته و اظهار داشت:" دادستاني كل كشور، مرجع اخذ اسامي ممنوع‌المعامله و اعمال ممنوعيت خروج از طريق مراجع قضائي سراسر كشور است."
 
 
او اعلام کرد که تا به حال نام فرزندان هاشمی رفسنجانی در میان ممنوع الخروج ها نبوده است.
 
 
 
به جرم فعالیت سیاسی
 
 
 
محمدرضا جلایی پور، فرزند حمید رضا جلایی پور، روزنامه نگار و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، در فرودگاه امام خمینی تهران به دست افراد ناشناس دستگیر و به محلی نامعلوم برده شد.
 
 
این خبر در روزهای پایانی خرداد ماه منتشر شد. جلایی پور که دانشجوی دکترای دانشگاه آکسفورد بود، هنگامی که می خواست ایران را به مقصد انگلستان ترک کند، دستگیر و به زندان منتقل شد.
 
 
جلایی پور از حامیان میر حسین موسوی بود.
 
 
 
به جرم تحریک مردم
 
 
 
تیر ماه ابوالفضل فاتح مسوول کمیته اطلاع رسانی میر حسین موسوی از سفر به انگلستان باز ماند.
 
او که در انگلستان مشعول به تحصیل در رشته دکترا است به دلیل آنچه خبرگزاری فارس آن را تحریک به تجمع های غیر قانونی خواند ممنوع الخروج شد.
 
 
 
به جرم روزنامه نگاری
 
 
 
شهریور ماه و پس از آنکه فشار بر روزنامه نگاران بییش از بیش شده بود، سه روزنامه نگار ممنوع الخروج شدند.
 
فرزانه روستايی، يکی از ۵ روزنامه‌نگار برگزيده سال ۸۷ ، بدرالسادات مفيدی دبير انجمن صنفی رونامه نگاران ايران وزهرا ابراهيمی خبرنگار ارشد روزنامه همشهری ممنوع الخروج شدند و پاسپورت آنها توقیق شد.
 
 
بدر السادات مفیدی که مهر ماه عازم یک سفر خانوادگی بود در فرودگاه متوجه شد که از 21 شهریور ماه با حکم معاونت امنيت دادگاه انقلاب به مدت يک سال ممنوع الخروج است .
 
 
روستایی و ابراهیمی نیز سه روز قبل از سفرشان ممنوع الخروج شده بودند و در فرودگاه متوجه این امر شدند.
 
 
 
به جرم شال سبز
 
 
 
جعفر پناهی قرار بود چهارشنبه شب بيست و دوم مهر ماه راهی پاريس شود،  اما مامورانی با حکم نهاد رياست جمهوری در آخرين لحظات قبل از پرواز با ضبط گذرنامه پناهی اعلام کردند که او اجازه خروج از کشور را ندارد.
 
 
این نخستین سفر پناهی بعد از حضورش با شال سبز در جشنواره مونترال بود.
 
 
پناهی خود هدف دولت را ممنوع الخروج کردنش می دانست و در نخستین واکنشش به این ممنوع الخروجی در گفتگو با رادیو فردا اعلام کرد : " هدف، ممنوع الخروج کردن ماست . اين همان دولتی است که چهار سال تمام نگذاشتند من هيچگونه فيلمی بسازم . همان دولتی است که اجازه نمايش فيلم هايم را نداده است . همان دولتی است که مشکل برايم ايجاد کرده و همان دولتی است که اين دروغ ها را می گويد."
 
 
 
به جرم حمایت از موسوی
 
 
 
در همان هفته مجتبی میرتهماسب و فاطمه معتمدآریا در آخرین لحظات از همراهی سینماگران ایرانی اعزامی به آمریکا برای شرکت در برنامه «از نزدیک و شخصی» بازماندند.
 
 
 این اتفاق هنگامی روی داد که گروهی از سینماگران ایرانی در پی دعوت آکادمی اسکار قصد داشتند تهران را جهت شرکت در برنامه بررسی سینمای ایران در آمریکا ترک کنند.
 
 
 فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرتهماسب به همراه ابراهیم حاتمی کیا، سیدرضا میرکریمی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان، محمدمهدی عسگرپور، امین تارخ و فرهاد توحیدی از جمله سینماگرانی بودند که شش ماه پیش از سوی خانه سینما جهت اعزام به این سفر انتخاب شده بودند و در نظر داشتند به همراه رضا کیانیان که در آخرین لحظه به آنان اضافه شد از فرودگاه امام خمینی ایران را ترک کنند.
 
 اما حراست فرودگاه براساس حکمی که یک روزقبل  به آنها ابلاغ شده بود، از خروج فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرتهماسب دو تن از سینماگرانی که در اتفاقات بعد از انتخابات فعالیت داشتند ممانعت به عمل می آورد و مانع خروج آنها از ایران شد.
 
 
 این در حالی است که برخی سایت های اعلام کردند ماموران ضمن ضبط پاسپورت های این دو سینماگر به آنها حکم می کنند تا خود را به یکی از نهادهای امنیتی معرفی کنند.
 
 
فاطمه معتمد آریا در فیلم تبلیغاتی میر حسین موسوی شرکت کرده بود و در انتخابات از او حمایت می کرد .
 
 
این سه هنرمند در نهایت نامه ای سرگشاده منتشر کردند و در ان تاکید کردند که می خواهند هنرمند مستقل ایرانی بمانند .
 
 
آنها در این نامه آوردند : "هیچ دولتی هویت ما را به ما نبخشیده که بتواند آن را از ما پس بگیرد".
 
 
 
به جرم دفاع از حقوق بشر
 
 
در همین ماه از خروج عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر جلوگیری شد و پاسپورت وی توقیف شد .
 
 
سلطانی برای دریافت یک جایزه بین المللی حقوق بشر که  به او تعلق گرفته عازم آلمان بود.این جایزه را همسر وی به نیابت از او دریافت کرد.
 
 
پس از آن محمد سیف زاده از وکلای برجسته دادگستری در ایران و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ممنوع الخروج شد.
 
 
ممانعت از خروج سیف زاده از ایران از سوی معاونت امنیت دادسرای انقلاب تهران صورت گرفت هر چند که وی اعلام کرد که هیچ گونه پرونده ای در دادسرای انقلاب تهران ندارد.
 
 
این دو حقوقدان حدود هشت سال پیش به همراه شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، کانون مدافعان حقوق بشر در ایران را تاسیس کردند که دبیرخانه کمیسیون ماده ‪ ۱۰قانون فعالیت احزاب و جمعیت ها در ایران، حدود دو سال پیش با صدور اطلاعیه ای فعالیت آن را غیر قانونی اعلام کرده بود.
 
 
به جرم سنی بودن
 
 
در بهمن ماه امام جمعه اهل سنت زاهدان، از سفر به خارج از کشور منع شد.
 
مولانا عبدالحمید بعد از سفر به عربستان برای زیارت الحرمین تنها یک بار اجازه سفر به تاجیکستان را یافته است و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را از باقی سفرها منع کرده اند.
 
 
بعد از سفر مولانا عبدالحمید به عربستان رسانه های نزدیک به دولت با حملات شدید به او، عنوان کردند این سفر به مقاصد سیاسی و برای اخلالگری انجام شده است.
 
 
منابع اهل سنت عنوان کردند ممانعت از سفرهای رهبر مذهبی اهل سنت ایران برای جلوگیری از انعکاس محرومیتهای شهروندان سنی است.
 
 
 
به جرم شاعری
 
 
 
در اسفند ماه سیمین بهبهانی شاعر از سفر به پاریس باز ماند. سيمين بهبهانی، شاعر معاصر ایران که به دعوت شهرداری پاريس برای برگزاریروز جهانی زن عازم فرانسه بود توسط نيروهای امنيتی ممنوع خروج شد. وی در اين باره می گويد: "شهرداری پاريس از من برای هشتم مارس دعوت به عملآورده بودو من هم يک متن درباره فمينيسم و يک شعر درباره زنان آماده کردهبودم که در اين مراسم بخوانم، به علتبيماری و کهولت سن بارها از رفتن منصرف شدم اما اصرارو محبت دعوت کنندگاناز يک سوو عشق به کارزنان و تعهد به زنان کشورم از سوی دیگر باعث شد که این سفر را بپذیرم.
 
 
 
به جرم فرزندی
 
 
 
در روزهای پایانی سال 1388 دوفرزند مهدی کروبی حسین و تقی کروبی ممنوع الخروج شدند.
 
 
محمد تقی کروبی که مدرس دانشگاه است  برای انجام بخشی از فعالیتهایدانشگاهی از جمله چاپ مجدد کتاب خود با عنوان “استفاده یک جانبه از قوایقهریه در حقوق بین الملل” و تکمیل کتاب دیگری به زبان انگلیسی در موضوعحقوق بین الملل قصد داشت تهران را به مقصد لندن ترک کند که بدون هیچگونهتوضیحی ممنوع الخروج اعلام شد.
 
 
برادر وی نیز به دلیلی نامعلوم و پیش از وی ممنوع الخروج شده بود.
 
 
 
به چه  جرمی می توانند؟
 
 
در مواد 16 و17 قانون گذرنامه  دقیقا مشخص کرده که مراجع ذیصلاح چه اشخاصی را می توانند ممنوع الخروج کنند یا به اداره گذرنامه دستور دهند که از دادن گذرنامه به فرد مورد نظر امتناع کند.
 
1 -بدهکاران قطعی مالیاتی و بدهکارانی که که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه و یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد واملاک بدهی آنها محرز شده باشد .
 
2- افرادی در خارج از ایران به سبب متکدی ولگردی و... دارای سوءشهرت باشند
 
 3-افرادی که به موجب دستور مقامات قضایی ممنوع الخروج شوند. ضمنا ماده 133 قانون آئین دادرسی کیفری هم به دادستان این اختیار را داده است که علاوه بر صدور قرارهای تامین ذکر شده در ماده 132 همان قانون و با توجه به اهمیت ودلایل جرم دستور ممنوع الخروج شدن متهم را هم صادر کند . البته مدت آن شش ماه است و بایستی قرار صادره به شخص ابلاغ شود و فرد ممنوع الخروج شده ظرف بیست روز از زمان ابلاغ حق اعتراض به قرار صادره دارد .
 
4-کسانیکه مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی باشد.
 
 5- افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آنها به اراده فرد دیگری محول شده است .
 
اما به نظر میرسد که بیشتر ممنوع الخروج ها بعد از 22 خرداد ماه بر اساس بند چهارم از سفر خود باز مانده اند.
 
بندی که تشخیص آن به نظر آسان نمی یاید. در روزهای بعد از خرداد 1388 این قانون برایران حاکم شد که همه مجرم هستند مگر خلاف آن ثابت شود.
 
 
 
حالا مردی که در تمام مدت ریاستش بر دولت ایران می کوشید که گفتمان را بر جامعه جاکم کند و تنها دغدغه اش رعایت قانون بود، در آستانه سفری برای شرکت در نشستی صلح آمیز از سفر باز می ماند و برای نخستین بار در 31 سال حکومت جمهوری اسلامی ایران یک مقام بالای سیاسی اجازه خروج از کشور نمی یابد.
 
 

 


ناراحتی قلبی و عصبی بدرالسادات مفیدی  بر اثر فشارهای ناشی از بازجویی

مسعود آقایی در گفتگو با جرس خبر داد -

 

بدرالسادات مفیدی شامگاه هفتم دی ماه گذشته، در جریان موج سرکوب و دستگیریهای بعد از عاشورای خونینِ کشور،  همراه با همسرش مسعود آقایی بازداشت شد که ایشان پس از تحمل پنجاه و دو روز بازداشت انفرادی در بند ۲۴۰ زندان اوین، با سپردن وثیقه آزاد شد؛ اما بدرالسادات مفیدی، کماکان بدون وضعیت و تفهیم اتهام مشخص، در بند ۲۰۹ اوین به سر می برد که ملاقات ها و شواهد موثق، از شرایط ناگوارِ جسمی و روحیِ این بانوی روزنامه نگار خبر می دهد.

 

مسعود آقایی در گفتگو با جرس، ضمن بیان این نکته که همسرِ ایشان از روز پانزدهم اسفندماه ۸۸، مجددا تحت بازجویی های شدید و بی وقفه در بند امنیتیِ مذکور قرار گرفته، تبعاتِ این اعمال غیرانسانی را "بروز عارضۀ قلبی"، "ناراحتی های خطرناکِ عصبی" و "لرزش های غیرقابل کنترل دست و سرِ ایشان" ذکر کرد.

 

آقایی که همراه با فرزندانِ خود صبح امروز (پنجشنبه) موفق شده بود ملاقات بسیار کوتاهی با همسرشان داشته باشد، ضمن بیان نکات فوق، خاطرنشان کرد "بدرالسادات به حدی تحت فشارهای بازجویان قرار گرفته است که دچارِ مشکلاتِ عصبی شده و نتیجتا پزشک زندان در مورد این ناراحتی های عصبی، از هفتۀ گذشته توصیۀ اکیدی بر حضورِ پزشکِ اعصاب و روان یا روان پزشک برای ایشان داشته است."

 

این فعال ملی- مذهبی، در واکنش به اظهارات و پیشنهادِ اکیدِ پزشکانِِ بند امنیتیِ زندان اوین، از بی اعتمادیِ خود به آنها و ترجیحا استفاده از پزشکانِ خارج از کادر زندان، خبر داد.

 

مسعود آقایی همچنین از انتقال خانم مفیدی از سلول انفرادی به اتاقی که دو زندانیِ دیگر در آنجا نگهداری می شوند؛ اما درب آن بسته است، خبر داد.

 

همسر مفیدی، همچنین از اینکه هنوز وضعیتِ پرونده و قرار ایشان تغییری نکرده و تازه دوره ای از بازجویی ها آغاز شده، گلایه کرد و اظهار امیدواری کرد "بدرالسادات مفیدی بزودی آزاد و به منزل بازگردد."

 

مفیدی چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش، بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه، مکررا اظهار داشته که "به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند" و این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است."

 

لازم به ذکر است تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و فعالان مطبوعاتی - مدنی، از جمله عیسی سحرخیز، هاشم خواستار، منصور اسانلو، مسعود لواسانی، مهدی محمودیان، علی بیکس، جواد امام، ایمان صدیقی، محسن برزگر، بهروز جاوید تهرانی، مصطفی تاج زاده و کاوه کرمانشاهی، در وضعیت روحی - جسمیِ خطرناک و شرایط ناگوارِ سلامتی قرار دارند.

 
 
 

 

 


 




فشار مضاعف بر آزادگان برای اظهار نظرعلیه سبزها -


جرس: زندانیان سیاسی و معترضان بعد از انتخابات برای نوشتن نامه علیه رهبران جنبش سبز بشدت تحت فشار بازجویان هستند.

 

 

 

بنابه گزارشهای رسیده به جرس از منابع موثق، زندانیان سیاسی که در مرخصی بسر می برند تحت فشار مضاعفی قرار گرفته اند که بازگشت به زندان را به این آزادی ترجیح می دهند.


بازجویان که طی مدت مرخصی این زندانیان مرتب از طریق تلفن یا حضوری برای آنان و خانواده هایشان مزاحمت ایجاد کرده و تمدید مرخصی آنان را مشروط به نوشتن نامه، انجام مصاحبه و شرکت در میزگردهایی علیه جنبش سبز و تایید انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری کرده اند.


در این میان تعدادی از زندانیان سیاسی حاضر به نوشتن نامه شده اند، ولی عده دیگری همچنان تحت فشار هستند و احتمال بازگرداندن آنان به زندان طی روزهای آتی وجود دارد.


همسر عبدالله مومنی نیز روز گذشته در گفت و گویی با جرس بر شدت این فشارها تاکید کرده بود که چگونه در طی مدت مرخصی با تماسهای مکرر، ضمن مزاحمت برای اعضای خانواده زندانی را تحت فشار روحی قرارمی دادند که حتی نتواند از این چند روز در کنار خانواده بودن هم لذت ببرند.


او گفته بودکه در صورت لزوم افشاگری های دیگری هم در این مورد انجام می دهد.


گفته می شود در این میان شهاب طباطبایی و خانجانی نیز برای نوشتن نامه علیه رهبران جنبش سبز تحت فشار هستند و تمدید مرخصی آنان منوط به اطاعت از اوامر بازجویان شده است.


در این میان حقوقدانان که این امر را نقض حریم خصوصی افراد ذکر کرده اند بر این باورند که اقدامات غیر قانونی و تهدیدات بازجویان و ماموران امنیت و اطلاعات قابل پیگرد حقوقی است.


از آنجا که سناریو اعترافات ساختگی و دادگاههای فرمایشی با بن بست روبه رو شده و نه تنها برای حاکمان جمهوری اسلامی اعتباری کسب نکرده بلکه بر حمایت بیشتر مردم از جنبش سبز افزوده است، این بار ماموران امنیتی در صدد ند تا با ارعاب و تهدید و استفاده از حربه تمدید مرخصی آنان را وادار به اظهارنظرهایی در تایید نوشته های رسانه های زنجیره ای حامی احمدی نژاد کنند.

 

منابع خبری جرس می افزایند استقبال گرم و گسترده مردم از زندانیان و بازدیدهای سبز نوروزی بر خشم آنان افزوده است.

 

از سوی دیگر با نزدیک شدن سالگرد 22 خرداد و تقلب گسترده انتخاباتی حاکمان بیم آن دارند که بار دیگر موج حرکت مردمی کشور را فرا گیرد.


 


 


صدور احکام حبس برای سه تن از زندانیان سیاسی در تهران و کردستان

جرس: شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران، زندانی سیاسی، قادر رحیمی را به حبس محکوم کرد و همزمان دادگاه تجدیدنظر، حکم نهایی حبس برای محمد قوامی، فعال سیاسی و مسعود لواسانی، روزنامه نگارِ دربند را تایید نمود.

 

به گزارش پایگاهِ خبری گزارشگران هرانا، قادر رحیمی، از شرکت کنندگان در اعتراضات مردمی پس از انتخابات، به یک سال حبس به مدت پنج سال تعلیق محکوم شد.

 

بر اساس این گزارش، قادر رحیمی و مرتضی لایقی، دو تن از معترضینِ محبوس در زندان اوین بودند که ماهها در وضعیت بلاتکلیف نگهداری می شدند.

 

قاضی صلواتی، ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، رحیمی را بدون تشکیل جلسۀ دادگاه، به یک سال حبس به مدت پنج سال تعلیق محکوم کرد و ابلاغ حکم لایقی را به زمان دیگری موکول نمود.

 

تارنمای «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی»، از صدور حکم شش سال حبس قطعی و ده سال محرومیت از کلیۀ فعالیت های مطبوعاتی توسط دادگاه تجدیدنظر برای مسعود لواسانی روزنامه نگارِ محبوس خبر داد.

 

لواسانی در دادگاه بدوی به هشت سال و نیم زندان محکوم شده بود که این حکم صبح روز پنجشنبه به وی ابلاغ گردید.

 

این روزنامه‌نگارِ فعال، هم اکنون در وضعیتی بسیار نگران کننده و شرایطی خطرناک از نظر جسمی و روحی به سر می برد و علی‌رغم موافقت با مرخصی موقت او با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان- و تامین سختِ وثیقه- کماکان مقامات امنیتی و قضایی، از اعزام وی به مرخصی ممانعت بعمل می آورند و لواسانی نه تنها از دیدن فرزندِ دو سالۀ خود محروم است، بلکه برای ملاقات با خانواده نیز دچار محدودیت و مشکل شده است.

 

لواسانی چهارم مهرماه گذشته دستگیرشده بود و هم اکنون در شرایط بسیار سختِ زيرزمين بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.

 

وی بیش از ۱۰ سال از همکاران مطبوعات اصلاح طلب، از جمله شرق، کارگزاران و اعتماد ملی بوده است.

 

 همزمان خبرگزاری ديده بان حقوق بشر کردستان گزارش داد "محمدقوامی، فعال سياسی، از سوی دادگاه تجديد نظر استان کردستان در سنندج به دو سال و چهار ماه زندان قطعی محکوم شده است."

 

این گزارش اتهام قوامی را "ارتباط با يکی از احزاب کرد" عنوان کرده بود. وی پيشتر در بهمن ماه ۸۷، سه ماه بازداشت و پس از آن، با قرار وثيقه ۵۰ميليون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.

 

 

 


 




مهران رفیعی -

در پیچ ِ کوچه ای, متروک و دور دست

در شهر ِ دوده ها, محبوس و خودپرست

ناچیز کلبه ای است, دبریست سرای ِ من

ویران ز پای بست

بر میزی از بلوط در آن مکان ِِ تنگ

افتاده دفتری ِ نژند, افسرده از فریب و جنگ

هر صفحه پر غبار, و زگشت سال و ماه

کم نور و تیره رنگ

این همدم من است, کز روزگار ِ پیش

بی نام مانده است بر جایگاه خویش

از نشر و از بیان, محروم و بی نصیب

ممنوع و دل پریش

هان ! این سرود ِ سبز, پر جوش و پر خروش

کز نقطه های دور, می آیدم به گوش

می گیردم قرار, می بخشدم امید

می گویدم بکوش

هنگام ِ خیزش است, پایانِ فصل ِ سرد

دستان و بوستان, خسته ز سوز ِ برد

جان می جهد به اوج , پا می کشد به راه

دل می تپد ز درد

لختی به جای خویش, می ایستم خموش

وانگه دوان دوان, خون در رگم به جوش

تا کلبه میدوم, دارو خورم ز پیش

می نوشمش چو نوش

پاکیزه می کنم, شیرازه اش ز خاک

گردش به آستین, سازم ز صفحه پاک

از گوشه ی بلوط, گیرم کتاب خویش

پر نور و تابناک

انبوه توده ها, فریاد ِ عدل و داد

شاکی ز جور و بند, آسا نرفته یاد

موجی برنگ سبز, بحری بدون مرز

جوینده ی مراد

من با خبر ز خصم, با صبر و با قرار

در بین آن گروه, جویای ِ کار زار

خوش میروم به پیش, کز روزگار ِ او

خوش بر کشم دمار

فریاد می کشد, سواری بر اسبِ سیپد

فریدون چو سروی نه بید, پیامش سراسر امید

ای یاوران به هوش, ای همرمان به پیش

دشمن ز ره رسید

سر نیزه ای ز خصم, لرزان و بی شتاب

آید بسوی ما, چون هاله ی سراب

گمراه و جاهل است, سر کرده ی ِ سپاه

پشتش همه دواب

آن دفترم بدست, پویم به سوی شان

شعری از آن میان, از جنس پرنیان, خوانم برای شان

کان شاه ِ نیمه مست و ین شیخ ِ خود پرست

پر کرده گوش شان

رگبار های ِ خشم, ناگه ز هر دو سو

بارد ز بام و کو, گیرد نشان ِ او

نارد توان ِ جنگ , بازد ز چهره رنگ

از تخت خود فرو

دگر روز, امیران ِ میدان, نگهبانِ ایران شوند

نباشد که سبزان ِ نو رسته گلگون شوند

بندیان رها, زخمیان شفا, خنده ها به لب

همه, همه نغمه خوان شوند

مهران رفیعی






 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته