-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 04/20/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



عصر روز دوشنبه سید محمد خاتمی به دیدار خانواده معاون سابق خود که اکنون در بند است، رفت.

محمد خاتمی ،رییس جمهور سابق کشور با حضور در منزل سید حسین مرعشی از خانواده مرعشی دلجویی و از بازداشت او ابراز تاسف کرد.

در این دیدار خاتمی با تاکید براینکه این برخوردها با چنین نیروهای مخلصی که فکرشان فقط خدمت بوده باعث تاسف است گفت:انشاالله آقای مرعشی به زودی آزاد شوند و برای دیدار ایشان بیاییم.

همچنین در این دیدار سید محمد خاتمی در گوش نوه اول آقای مرعشی که روز به زندان رفتن مرعشی به دنیا آمده بود ، اذان گفتند.

لازم به ذکر است که مهدی کروبی هم هفته ی گذشته با حضور در منزل مرعشی از خانواده مرعشی دلجویی کرده بود. در این دیدار دبیرکل اعتماد ملی خاطراتی از اوایل از این حوادث و بازداشت آقای مرعشی اظهار تاسف کرده بود.

حسین مرعشی به دلیل مصاحبه با سایت عبور و اعلام کردن این مطلب که همه ما با کسانی که در زندان هستند شریک جرم هستیم و من معتقدم که جمع چند ده هزار نفری باید خود را تسلیم زندان کنند از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و قاضی پیرعباس به ۱ سال زندان و محرومیت مادام العمر! از هرگونه فعالیت های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی هنری محکوم شده بود و دادگاه تجدید نظر با تائید ۱سال حکم و ۶سال محرومیت از هرگونه فعالیت در احزاب ، موسسات و انجمن هایی که به کارهایی سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و هنری محکوم کرد.

لازم به ذکر است که حکم دادگاه تجدید نظر روز ۲۶ اسفند ابلاغ شده است و ۲۷ اسفند ساعت ۱۰ شب در پارک توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. حسین مرعشی در پرونده خود ۲دوره استانداری کرمان، دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی ، ریاست دفتر رئیس جمهور و معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشکری بوده است.


 


خانواده سه تن از روزنامه نگاران دربند با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی در قم، با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش خبرنگار وبلاگ تا آزادی روزنامه نگاران، در این دیدار که ظهر روز دوشنبه سی ام فروردین ماه برگزار شد، همسر و دو فرزند بدرالسادات مفیدی، مادر شیوا نظر آهاری و همسر مسعود باستانی، گزارشی از روند بازداشت، بازجوئی و محاکمه عزیزان خود ارائه کردند.
مرجع عالیقدر نیز پس از استماع سخنان حضار، ضمن تفقد و دلجوئی از این خانواده ها، ضمن توصیه به توسّل به معصومین در مواقع سختی و بوجود آمدن مصائب، از آنان خواستند با هوشیاری کامل در برابر موضع گیری های مختلف پیرامون عزیزانشان، بر مشکلات چیره شوند و تاکید کردند: ندای مظلومیت و آه مظلوم، در درگاه پروردگار عالم بی پاسخ نخواهد ماند.


 


جمعی از زندانیان سیاسی اوین طی نامه ای خطاب به مراجع شرح مفصلی از شکنجه های جسمی ، جنسی و روحی که در طی بازداشت بر آنان وارد شده، نوشته اند و در پایان این رنج نامه گفته اند،"در تاریخ تشیع همواره امید آنان که مورد ستم واقع شده اند به روحانیت بوده است تا با حضور موثر خود و مقابله با ظلم، حقانیت و ظلم ستیزی اسلام را برای جهانیان به نمایش بگذارد. اگر اکنون شما بزرگواران به احقاق حق مظلوم نشتابید بیم داریم که چهره مبارکِ دین عزیز اسلام برای نسل امروز که جویای حق و حقیقت است و بخصوص نسلهای بعد، خدشه دار شود." متن کامل این نامه خطاب به مراجع که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته ، در زیر می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
مراجع عظام تقلید
حضرات آیات صانعی, بیات، دستغیب، سبحانی، اردبیلی ، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی
دیدار آیت الله صادق آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه با برخی از شما عزیزان انگیزه ای شد تا طی نامه ای گزارشی از روند دادرسی های اخیر زندانیان سیاسی را از بند 350 زندان اوین و جایی که نزدیک به 200 نفر از قربانیان این دادرسی ها در آن بسر می برند به استحضار شما گرامیان برسانیم. در این گزارش سعی می کنیم محورهایی که در توصیۀ شما حضرات، به آقای لاریجانی بر آن تاکید شده بود اشاره کنیم:
1. استقلال دستگاه قضایی؛
به استحضار شریف می رسانیم تقریبا تمام زندانیان در بند 350 اوین بارها و بارها مصادیق عدم استقلال دستگاه قضایی را از زبان بازجویان و پرسنل وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران شنیده اند و سپس خود به تجربه این معضل را درک کرده اند. در مدت حضور در بازداشت و زندان بازجویان مکرراً به زندانیانی با چشم و بعضاً دست و پای بسته بر اینکه قضاوت قضایی از سوی قضات نیست و قاضی ها در این خصوص هیچ کاره اند تاکید کرده اند و بسیاری از متهمین حتی پیشاپیش از میزان محکومیتشان توسط بازجوها مطلع شده اند و عجبا که در دادگاه ها دقیقا همان احکام صادر شده است.
حضرات عالیقدر
طبق آنچه از شما آموخته ایم استقلال قاضی به معنای آن است که قاضی با استماع سخنان و ادله و بینات طرفین دعوا و با ارزیابی آن با معیار و موازین اسلامی و حقوقی، بدون توجه ویژه به احدی از طرفین دعوا به قضاوت بنشیند. حال آنکه قضات دادگاه ها بدون توجه به ادلۀ متهمان، کیفر خواست را مبنا قرار داده و بر اساس آن به جای آنکه در جایگاه قاضی بنشیند از موضع مد نظرِ دادستان به محاکمه می پردازند. این امر موجب گشته است در قریب به اتفاق پرونده های رسیدگی شده، نتیجۀ بی قضاوت همان باشد که در کیفر خواست و یا گزارش وزارت اطلاعات یا سپاه پاسداران درج و تقاضا شده است. این امر چگونه با سنت مولایمان حضرت امیر (ع) سازگار است که گفته شده است قاضی حتی در نگاه کردن خود به طرفین دعوا باید عدالت را رعایت کند؟
این عدم استقلال و تاثیرپذیری در دادگاه های بدوی به حدی است که برخی از قضات به صراحت به متهمان و یا وکیلانشان گفته اند که به جهت فشارهای نهادهای امنیتی مجبورند اشد مجازات را در نظر بگیرند و وعده داده اند که در محاکم تجدید نظر این احکام حتما خواهد شکست که این خود اقراری است صریح از طرف قضات بر عدم رعایت عدالت و اصول اسلام.
از دیگر ظلم ها و بی عدالتی های جاری در این روزها می توان به دهها نفر از کسانی اشاره داشت که با آنکه قرار بازداشتشان به قرارهای سبکتر و حتی کفالت تبدیل شده است، با اعمال نظر نهادهای امنیتی کماکان در بازداشتگاه به سر می برند و دادگاه ها با آنکه خودشان قرارها را صادر کرده اند از تودیع وثیقه و یا کفالت امتناع می کنند.
یا در موردی دیگر حداقل چهار نفر از زندانیان با آنکه بعضاً چند ماه است در دادگاه ها دفاع آخر خود را انجام داده اند اما قضات به وکلا و متهمین و یا خانواده هایشان می گویند که نتیجۀ صدور حکمشان مربوط به نهاد امنیتی بازداشت کننده است و تا کنون سپاه یا وزارت اجازه حکم به قاضی نداده است. البته اینکه قضات اعلام کرده اند کاری از دستشان بر نمی آید و همۀ تصمیمات از جای دیگر گرفته می شود در خصوص بسیاری از پروندهای دیگر نیز صادق است.
از بی طرفی قضات نیز صحبتی نمی کنیم که اساساً برای همه کسانی که در دادگاه های اخیر شرکت کرده اند صحبت از بی طرفی قضات مضحک است؛ چرا که قضات در بیشتر مواقع به عنوان نماینده نهادهای امنیتی ایفای نقش کرده اند و در دادگاه ها نه تنها بی طرف نبوده اند بلکه با تهدید و توهین در صحن دادگاه حتی شکل ظاهری یک دادگاه اسلامی را نیز رعایت نکرده اند.
2. رعایت اخلاق در دستگاه قضایی؛
و لا یجر منکم شنان قوم علی الا تعدلوا اعدلو هو اقرب للتقوی و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون. «نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است (سوره مائده، آیه 8)
در دیدار آقای لاریجانی با برخی از شما بزرگواران، رعایت اخلاق در دستگاه قضایی و در مراحل دادرسی به ایشان توصیه شده بود. برای اینکه در جریان رعایت این اخلاق در دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و انتظامی به عنوان ضابطین قضایی قرار گیرید به برخی موارد در این خصوص اشاره می کنیم:
برخی از زندانیان که در اختیار نیروی انتظامی بوده اند با شنیدن رکیک ترین الفاظ که حتی در میان اراذل و اوباش نیز کمتر گفته می شود روبرو بوده اند - که البته سالهاست که فعالان اجتماعی، نسبت به رفتارهای توهین آمیز و بکارگیری الفاظ غیر اخلاقی با شهروندان تذکر داده اند و با اینحال هر کس که گذرش به کلانتری ها و به خصوص اداره آگاهی افتاده با تمام وجود همچنان این بی حرمتی به شهروندان را حس کرده است. اما این بار علاوه بر درگیریهای خیابانی که با فحاشی و باطوم و گاز اشک آور و سنگ و زنجیر به جان مردم افتاده اند، در حاشیۀ بازداشتهای فله ای و چند هزار نفریِ معترضین، چه در کهریزک و چه در آگاهی شاپور، یا در زیرزمین وزارت کشور، علاوه بر به کاربردن رکیک ترین الفاظ و فحاشی های ناموسی در جهت تخریب روحیۀ متهم، در بازجویی های فردی، بازجویان بر تمام مسائل خصوص و شخصی افراد مسلط بودند و در مراحل بازجویی کسانی که خود را کارشناس می خواندند با ورود به حوزه های شخصی افراد حتی به خصوصی ترین روابط خانوادگی متهم وارد می شدند و اینگونه او را تحت فشار گذاشته اند. جهت استحضار حضرات به چند مورد از این موارد که زندانیان بند 350 با آن روبرو بوده اند اشاره می کنم:
تماسهای مکرر و غیر متعارف با خانواده برخی از متهمان؛ بطور مثال در یکی از موارد ظرف 20 روز بازجو با همسر یکی از متهمین، 6 مرتبه تماس گرفته و ضمن پیشنهاد طلاق به همسر محترم آن متهم از وی خواسته برای پیگیری پروندۀ همسرش بطور منظم با وی تماس بگیرد. در موردی دیگر زمانی که یکی از متهمان که از داشتن پدر محروم است و در زندان انفرادی به سر می برده است، بازجو ظرف یک هفته، بیش از 10 مرتبه با مادر وی تماس گرفته بوده است . این مزاحمت به حدی بوده که با آنکه مادر نگران فرزندش بوده است مجبور به جواب ندادن به تماسهای آن بازجو شده است. مورد دیگر در راستای به اصطلاح اعتراف گیری از یکی از متهمین که در اختیار سپاه پاسدارن بوده آنست که تمام پرسنل یک شرکت از یک تا ده روز بازداشت بوده اند تا به دروغ به ارتباط غیر اخلاقی با وی اعتراف کنند تا آزاد شوند. و این در حالی که در عین حال با در اختیار گرفتن آلبومهای خانوادگی متهم و نشان دادن عکسهای خصوصی همسرش، همسر وی را به اتهامات اخلاقی متهم کرده اند و با تهدید به افشای آنها و اعترافات کذب همکارانش، مجبور به اعتراف و بیان نوشته های دیکته شدۀ بازجو در دادگاه های به اصطلاح علنی نموده اند.
در بازداشتگاه امنیتی سپاه که به «2 الف» معروف است شرایط بسیار سخت تری به لحاظ اخلاقی حاکم است از جمله به کار بردن الفاظ رکیک، توهینهای ناموسی، فحاشی های خانوادگی، تهدیدهای جنسی تا جایی است که حتی چند نفر که در حال حاضر نیز در بند 350 به سر می برند را به آزار جنسی از طریق باطوم تهدید کرده و مجبور به در آوردن لباس و شلوار نموده اند. و البته اینها همه در حالی است که بسیاری به دلیل شرم، حاضر به روایت برخوردهای غیر اخلاقی که در موردشان صورت گرفته نیستند.
این در حالی است که در قوانین مصوب در خصوص مراحل تحقیق و بازجویی و بر اساس قانون رعایت حقوق شهروندی، تمامی اعمال و گفتارهایی که منافی عفت و اشاعۀ فحشا و یا با توهین و ارعاب و فریب و امثال آن همراه باشد ممنوع و مرتکب آن باید مجازات گردد. علاوه بر این بستن چشم، رو به دیوار نشاندن و در پشت سر قرار گرفتن بازجو از موارد مصرح در قانون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی است ولی این امورِ خلاف قانون در نهادهای امنیتی اطلاعات سپاه، امری عادی و رویه ای مرسوم شده است.
حضرات آیات عظام
برخی از شما عزیزان در دیدار آقای لاریجانی توصیه فرموده بودید که اجازۀ انتخاب آزادانۀ وکیل به متهم داده شود که لازم است به اجمال گزارشی نیز از برخوردهای صورت گرفته در این زمینه ارائه نماییم:
1. تهدیدهای مکرر قضات به بسیاری از متهمان مبنی بر اینکه اگر با وکیل وارد دادگاه شوند احکام سنگین تری علیه آنها صادر خواهد شد. بیش از پنجاه نفر از کسانی که در این بند به سر می برند با این نوع تهدیدات از طرف برخی قضات روبرو بوده اند به خصوص آقای مقیسه، قاضی شعبه 28 دادگاه، که در عمل نیز چنین کرده است و در مواردی که با اصرار متهم مجبور به پذیرش وکیل شده است زمان دادگاه را ماه ها به تعویق انداخته و سپس احکام سنگینی صادر کرده است و اینگونه با گفتن این جمله که «دیدی گفتم» به وعدۀ خود عمل کرده است.
2. برخی متهمان به عزل وکیل و قبول وکیل تعیین شده توسط نهادهای امنیتی مجبور شده اند. تقریباً تمام کسانی در دادگاه های علنی صحبت کرده و به اصطلاح اعتراف نموده اند با چنین مشکلی روبرو بوده اند.
3. مضحکترین موضوع این است که در موارد زیادی وقتی وکیل متهم برای ثبت وکالت در پرونده به قاضی مراجعه نموده است قاضی گفته است که وزارت یا حفاظت سپاه، که متهم در اختیار آن است، با وکالت شما موافق نیست و وکالت وی را نپذیرفته است.
3. بازجویی ها؛
بازجویی ها توسط ارگانها و نهادهای مختلفی از جمله وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج و واحدهای مختلف نیروی انتظامی صورت گرفته است. در واقع نیروی انتظامی و بسیج پس از بازجویی های اولیه افراد را تحویل سپاه پاسداران و یا وزارت اطلاعات می داده اند تا بازجویی ها که اغلب در مدت زمانی بسیار طولانی و بی وقفه، و در ساعات غیر متعارف صورت می گرفته ادامه پیدا کند.
بازجویی ها در نیروی انتظامی و بسیج نیازی به توضیح ندارد که تماماً همراه با توهین و تحقیر و ضرب و شتم وحشتناک، بدون هدف مشخص بوده است و اکنون دهها نفر از کسانی که توسط این دو نهاد بازداشت شده اند در بند 350 به سر می برند. در این روند بازجویی، افرادی چند روز متوالی را در اتاقهایی که به دلیل ازدحام به زحمت می توانستند حتی در آن بنشینند بدون آب و غذای کافی به سر برده اند. با این حال از زمانی که برخی از آن افراد تحویل نهادهای امنیتی در سه بند 209، 240، و 2 الف شده اند فضای دیگری را شاهد بوده اند. روایت یکی از زندانیان که در حال حاضر در بند 350 به سر می برد را عینا در ذیل به استحضار می رسانیم:
«متنی را جلوی من گذاشتند و گفتند بعد از اینکه متن را خواندی با زبان خودت بنویس. من خواندم اما چون سراسرش کذب بود حاضر به نوشتن نشدم. به من گفت تو آدم نمی شی و رفت بیرون و سه نفر وارد شدند و چند دقیقه به طور متناوب با باطوم و شوکر برقی من را مورد ضرب و شتم قرار دادند و وقتی بیرون رفتند بازجو دوباره داخل شد و با تمسخر گفت: چی شده؟ چرا گریه می کنی؟ کسی اذیتت کرد؟ و این کار 4 بار تکرار شد تا من مجبور شدم و آن مطالب کذب را نوشتم و چند روز بعد در دادگاه آن متن را قرائت کردم.»
تقریبا تمام کسانی که در بند 2 الف زندان اوین که زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه فعالیت میکند مورد بازجویی و تحقیقات قرار گرفته اند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. برخی نیز که در این بند بوده اند به ساختمانی در شمال تهران معروف به شرکت منتقل شده و ضمن بازجویی ها، با کابل و باطوم و شوکر برقی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. حداقل دو نفر از زندانیان اعلام می کنند که به زور بازجویان، روزانه نزدیک به 10 عد د قرص مصرف می کرده اند و این هر دو نفر در دادگاه های علنی حاضر بوده اند و بعد از اینکه به بند 350 منتقل شدند مشکلات روحی و روانی شان به وضوح قابل مشاهده بوده و هست.
در موردی دیگر یکی ا ز زندانیان روایت می کند وقتی در برابر نوشتن منویات بازجویان در بند 2 الف مقاومت کردم مرا عریان کرده و صرفاً با یک لباس زیر در یک محل سر باز به میله ها بسته و با تهدیدات جنسی از قبیل آزار جنسی با باطوم و اعمالی از این دست مجبور به اعتراف به اعمال ناکرده کردند.
همچنین حداقل 5 نفر از کسانی که در بند 2 الف مورد بازجویی قرار گرفته اند به زیر زمینی برده شده اند که در آن وسایل شکنجه از جمله وسایلِ ناخن کشی بوده است و با تهدید به استفاده از آن وسایل، بازجویی شده اند. در یک مورد نیز دستهای متهم را در درون این دستگاه قرار داده و او را وادار به اعترافات مورد نیاز کرده اند.
ضرب و شتم در بند 240 زندان اوین نیز به طور معمول در مورد بسیاری از زندانیان مرسوم بوده است البته ضرب و شتم ها در حد بند 2 الف نبوده است. در این میان وضعیت بند 209 که تحت نظارت وزارت اطلاعات است کمی متفاوت است. در این بند تقریباً از شکنجه های جسمی صحبتی در میان نیست. اما این نهادِ وابستۀ به دولت احمدی نژاد با تسلطی که بر اطلاعات شخصی افراد داشته است بیشترین فشارها را بر خانواده، نزدیکان و روابط بین آنها داشته است و از طریق دخالت در حریم خصوصی، تهدید به افشای راست و در بسیاری از موارد دروغ این روابط، و دهها روش غیر اخلاقی دیگر، زندانیان را تحت فشار گذاشته اند تا به پروژه های از پیش طراحی شدۀ خود جامۀ عمل بپوشند . در این خصوص لازم به ذکر است از بین زندانیان بند 350 حداقل 20 نفر در زمان بازداشتشان، با بازداشت همسر و فرزندان خود روبرو بوده اند. حداقل 5 نفر از کسانی که در دادگاه ها ی علنی حضور یافته اند و اعترافاتی را قرائت کرده اند همزمان همسر یا فرزندانشان نیز در زندان به سر می برده اند و از این طریق از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده بودند که اگر متنها و نوشته های از قبل تمرین شده را در دادگاه اجرا نکنند برای همسر و فرزندانشان مشکل ایجاد خواهد شد.
3. دادگاه های به اصطلاح علنی؛
آیات عظام، مراجع معظم تقلید
عین گفته های یکی از زندانیان را که در دادگاه های علنی حضور یافته و اعترافاتی علیه خود و دیگران داشته است را عیناً می آوریم:
«یک روز با چشمان بسته ما را به محلی بیرون از زندان اوین بردند. جمعی حدود 50 نفر بودیم. وقتی چشممان را بازکردیم در سالن بزرگ دادگاه که قبلا از تلوزیون پخش شده بود بودیم. قاضی صلواتی و دادستان جعفری و چند نفر با لباس شخصی حضور داشتند. شخصی به نام فراهانی صحبت کرد. سپس من و نه نفر دیگر را از سالن بیرون بردند. یک به یک داخل یک اتاق رفتیم. نوشته هایی را به همراه سوالات که می گفتند توسط قاضی پرسیده خواهد شد به ما دادند. آنها حتی در مورد چگونگی حرکت دستهایمان نیز به ما آموزش و تمرین می دادند. وقتی دوباره وارد دادگاه شدیم یک به یک آن حرفها را زدیم و کسی که جای قاضی نشسته بود سوالات را پرسید و ما جوابهای از پیش تعیین شده را دادیم. در تمام این مدت قاضی صلواتی و دادستان در آنجا حضور داشتند و نظاره گر ما بودند. در پایان هم همان آقای فراهانی محل قرار گرفتن دوربینها، استقرار خبرنگاران و موارد دیگر را توضیح داد. فردای آن روز بازجوها متنها را دوباره آوردند و گفتند آن مطالب را با زبان خودمان و به طور طبیعی بیان کنیم. به من گفت اگر این حرفها را بزنم و طبیعی جلوه کند چند روز بعد آزاد می شوم ولی اگر نگویم چون هیچ کس من را نمی شناسد بدون سر و صدا اعدامم می کند. او همچنین تهدید می کرد اگر در دادگاه آن حرفها را درست نزنم خواهر و پدرم را بازداشت می کند. هر چند گاهی هم می گفت خواهرم در بازداشت است و او را نیز اعدام خواهد کرد.»
تقریباً تمام کسانی که در دادگاه های علنی حضور داشته اند و در حال حاضر در بند 350 به سر می برند در چنین جلسات تمرینی، در سالن دادگاه و یا در اتاقهای بازجویی، حضور داشته اند.
همچنین تقریبا تمام کسانی که در دادگاه های علنی حضور داشته اند از داشتن وکیل اختیاری محروم بوده و حتی برخی که از قبل وکیل داشته اند نیز تحت فشار بازجوها مجبور به عزل وکیل و انتخاب وکلای تسخیریِ همکار نهادهای امنیتی شده اند. در چندین مورد نیز از کسانی که در دادگاه های علنی حضور یافته اند به خصوص آنان که در جلسات اول تا سوم حضور داشته اند خواسته اند تا سر و صورت خود را به صورتی خاص که مد تظر آنان بوده است اصلاح کنند تا از نظر ظاهر، شبیه اعضای فرقه ای خاص شوند. بطور مثال یکی از متهمان را که با فشار بسیار بر خانواده اش از وی خواسته بودند تا در دادگاه مطالبی را که از قبل نوشته شده بود بخواند و به ارتباط با مفافقین اعتراف کند را مجبور کرده بودند تا صورت خود را به شیوه ای خاص اصلاح و سبیل بگذارد.
از جمله مضحکترین و شرم آورترین بخش این دادگاه های علنی، استفاده از سه نفر از کسانی است که اساساً چندین ماه قبل از انتخابات بازداشت شده بودند ولی در اخبار به گونه ای القا شد که گویی این افراد در جریان انتخابات بازداشت شده اند و متاسفانه دو تن از همین افراد را پس از حوادث عاشورا و بر اساس همان اعترافات ساختگی و از قبل نوشته و تمرین شده به دار آویختند. این در حالی است که وزارت اطلاعات به آنها گفته بود در صورتی که در دادگاه علنی آن حرفها را بزنند به آنها کمک می شود تا از زندان آزاد شوند. این را نیز در نظر بگیرید که یکی از اعدامیان فقط 19 سال سن داشت.
در این دادگاه ها حتی تماشاگران نیز از قبل برای حضور در دادگاه تمرین کرده بودند و افرادی از نهادهای وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی از جمله بسیج و برخی نیروهای دادگاه انقلاب و دادستانی با تمرین قبلی که با حضور متهمیان نیز بوده است در دادگاه حضور پیدا کرده بودند. و این در حالی است که هیچ یک ا ز اعضا خانواده و یا نزدیکان و مهمتر از آن وکلایی که توسط متهمان انتخاب شده بود حتی اجازه حضور در اطراف دادگاه نیافتند.
در بسیاری از این دادگاه ها در حالی که فقط چند متهم حضور داشتند اما ده ها نفر دیگر را به اجبار و بدون اطلاع قبلی با لباس زندان بر روی صندلی ها آوردند که صرفاً با پر کردن صندلی ها و نمایش تلوزیونی این دادگاه را تکمیل کنند. و البته با توجه به اینکه خود آقای لاریجانی بر تخلف بودن چند دادگاه اول که تصاویر متهمین منتشر شد صحه گذاشته اند از توضیح بیشتر درباره آن صرف نظر می کنیم.
5. اطاله دادرسی
در بند 350 حداقل سه نفر هستند که بیش از دو سال است در بازداشت موقت به سر می برند و هنوز هیچ حکمی برایشان صادر نشده است. در بند 209 که در اختیار وزارت اطلاعات است افرادی حضور دارند که بیش از 2 و حتی تا 7 سال است که در زندان انفرادی یا حداکثر اتاقهای دو نفره به سر می برند. در خصوص دیگرانی که وضعیتشان مشخص نیست نیز چند ماه بلا تکلیفی دیگر به یک روال طبیعی تبدیل شده است. به عنوان مثال در بند 350 دهها نفر هستند که بیش از 4 یا 5 ماه است که در بلاتکلیفی به سر می برند. اما شرم آور آن است که برخی از وکلای متهمان - در حالی که چند ماه است دفاع آخر صورت گرفته - وقتی از قضات پرونده علت عدم صدور حکم را پرسیده اند شنیده اند که نهادهای امنیتی هنوز نظرشان را دربارۀ حکم پرونده اعلام نکرده اند و با این استدلال چندین ماه دیگر پرونده متوقف و متهم در زندان به سر می برد.
حضرات آیات عظام و مراجع عالیقدر تقلید
یکی از شما بزرگواران در دیدار با رئیس قوه قضائیه فرموده بودید «هرجا اسلام هست ما هستیم و هر جا معارض با اسلام باشد ما با آن معارضه می کنیم».
گرامیان عالیقدر
آیا زیر پا نهادن علنی قوانین آیین دادرسی مجوز اسلامی دارد؟
آیا ضرب وشتم متهم بر اساس موازین اسلامی است؟
آیا فحاشی، اعمال شنیع و تهدیدات جنسی موافق احکام الهی است؟
آیا بازداشت و تهدید خانواده، همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر برای اعمال فشار به متهم در تعارض با آموزه های دینی نیست؟
آیا تماسهای تلفنی غیر متعارف و بیش از اندازه بازجویان با همسران و مادران متهمین و بعضا ارائه پیشنهادهای بی شرمانۀ طلاق و جدایی با مجوزهای اسلامی صورت گرفته است؟
آیا فحاشی بازجویان و حتی بازپرسان و قضات و عدم اجازه استفاده از وکیل بوسیله تهدید و تطمیع با مجوز و فتوای علمای اسلام بوده است؟آ
یا برگزاری دادگاه های نمایشی، تبلیغات دروغ، پخش اعترافاتِ از سر اجبار متهمان قبل از اثبات جرم، آنهم با تصویر و صدا با مجوز شرعی صورت گرفته است؟
آیا بازداشت موقت های طولانی و بعضا تا دو سال، زندان های انفرادی چند ماهه و حتی در موارد زیادی یک ساله و دو ساله بر اساس موازین اسلامی است؟
آیا صدور احکام و تصمیم گیری در خصوص میزان آن و حتی در برخی موارد نوشتن متن حکم در محلی خارج از قوه قضائیه و توسط شخصی غیر از قاضیِ صالح در تعارض با دین اسلام نیست؟
مراجع معظم تقلید و آیات عظام
اتقوا الله و اعدلوا فانکم تعیبون علی قوما لایعدلون (از خداوند پروا کنید و عدالت بورزید و بر کسانی که داد نمی ورزند عیب بگیرید «روایت کلینی از امام صادق، کافی، جلد دوم»)
انتظار نداریم که سخنان و نوشته های ما را بپذیرید. انتظار نداریم که گزارشات یک متهم را از درون زندان قبول کنید آنهم متهمانی که تبلیغات رسمی، امثال آنها را افرادی بی دین، ضد انقلاب، لیبرال، وابسته به غرب، و یا حتی سلطنت طلب و منافق می خواند اعتماد کنید اما با توجه به سابقۀ درخشان مراجع شیعه در قرون گذشته که همیشه مستقل از حکومتها در برابر ظلم و ستم ایستاده اند از شما می خواهم در این موارد تحقیق و تفحص کنید تا به صحت گفته های ما پی برید.همچنین با آنکه می دانیم نهادهای امنیتی و دنباله رو آنها قوه قضائیه و سازمان زندانها به شما اجازه دیدار ما را نخواهند داد با این حال از شما بزرگواران می خواهیم با توجه به مسئولیت سنگینتان در برابر اسلام و ملت مسلمان ایران، با اعزام نمایندگانتان به بند 350 و صحبت خصوصی با زندانیان علی الخصوص کسانی که در دادگاه های علنی حضور یافته اند صحت و سقم این مطالب را مورد بررسی قرار دهید و یا حداقل، علی رغم فشارهای امنیتی، اگر این امکان را یافتید که درب بیوت محترم خود را به روی این متهمان و خاتواده هایشان باز بگذارید تا با بیان دردهایشان ضمن تسلی یافتن، شما را نیز از بی عدالتی حاکم در فضای زندانها و بازداشتگاه ها مطلع سازند.
در تاریخ تشیع همواره امید آنان که مورد ستم واقع شده اند به روحانیت بوده است تا با حضور موثر خود و مقابله با ظلم، حقانیت و ظلم ستیزی اسلام را برای جهانیان به نمایش بگذارد. اگر اکنون شما بزرگواران به احقاق حق مظلوم نشتابید بیم داریم که چهره مبارکِ دین عزیز اسلام برای نسل امروز که جویای حق و حقیقت است و بخصوص نسلهای بعد خدشه دار شود.
ان من اشد الناس عذاباً یوم القیامه من وصف عدلاً و عملاً بغیره. «پر حسرت ترین مردم در روز رستاخیز کسی است که عدل را وصف کند سپس به راه دیگری عمل کند (کافی، جلد دوم، به نقل از امام صادق (ع))
الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم (شرح اصوا الکافی مازندرانی جلد 9)
و من الله التوفیق


 


مهدی محمودیان عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی روز دوشنبه در حالی به بیمارستان امام خمینی برای معاینه ریه عفونت کرده اش منتقل شد که شاهدان وی را با دستبند و پابند مشاهده کردند.

براساس خبری که به سایت نوروز رسیده است، این روزنامه نگار در بیمارستان با فریاد و اعتراض نسبت به وضعیتش در زندان خواستار رساندن صدای اعتراضش شد.

پزشکان بیمارستان امام خمینی پس از معاینه محمودیان متوجه شدند هر دو ریه وی دچار عفونت حاد شده در حالیکه قبلا تصور می شد تنها یک ریه این روزنامه نگار فعال حقوق بشر دچار عفونت شده و پزشکان را نسبت به وضعیت سلامت وی بسیار نگران کرد.

گفتنی است مهدی محمودیان کسی بود که پرده از جنایات رخ داده در زندان کهریزیک برداشت.


 


دکتر محسن میردامادی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسیِ دانشگاه تهران، بعد از ماهها بازداشت و دوری از تدریس و دانشکده، امروز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه، به دانشگاه و جمع دانشجویان بازگشت و مورد استقبال آنها و دیگر اساتید واقع شد.

به گزارش منابعِ خبریِ جرس، در این مراسمِ استقبال که اولین حضورِ دبیرکل جبهه مشارکت در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، پس از آزادی موقت از زندان بود، اساتیدی چون صادق زیباکلام، محسن رهامی، قاسم شعله سعدی، دکتر رحیم ابوالحسنی و... به استقبال وی آمده و حضور مجدد وی را تبریک گفتند.

این گزارش همچنین خاطرنشان ساخت تعداد زیادی از دانشجویان که از حضور وی مطلع شده بودند، به استقبال وی رفته و ضمن گفتگو با ایشان، عکسهایی جهت یادگاری، همراه با ایشان انداختند.

گفتنی است طی روزهای گذشته محسن میردامادی به اتهام "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام" و باستناد مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مجموعا به شش سال حبس تعزیری و به استناد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به عنوان تتمیم حكم تعزیری، به ده سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محكوم گردید.

یکی دیگر از اساتید دیگر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاهِ تهران، دکتر عبدالله رمضان زاده، قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت نیز، مشمول احکام پنج حبس تعزیری شده است.

این دو استاد دانشگاه تهران، بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوریِ سال گذشته، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند.


 


روز گذشته، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در اعتراض به مشکلات صنفی دانشگاه دست به اعتصاب غذا زدند.

 

به گزارش دانشجونیوز، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در این اعتصاب غذای خود نسبت به کیفیت پایین غذای داتشگاه و همچنین دیگر مشکلات صنفی خود اعتراض کرده و خواستار تغییر در وضعیت مدیریت دانشگاه شدند.

دانشجویان در مراسم اعتراضی خود، ظروف غذا را از مقابل سلف سرویس دانشگاه تا مقابل درب اتاق ریاست دانشگاه بر روزی زمین چیدند.

دانشجویان دانشگاه تربیت معلم همچنین با تجمع در صحن دانشگاه خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه نسبت به مشکلات شدند.

 


 


دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اعلام اینکه نامه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای انحلال این تشکل را امروز دوشنبه دریافت کرده است به جزئیات این نامه اشاره کرد و خبر داد که سازمان مجاهدین به آن پاسخ خواهد داد.

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گفتگو با مهر گفت: امروز نامه ای از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر اینکه سازمان مجاهدین تخلفاتی در بندهای "الف"، "ه"،" و"، "د" ماده ۱۶ قانون احزاب مرتکب شده است در دفتر حزب دریافت کردیم.

وی ادامه داد: در این نامه که به صورت کلی به اعلام بندهای تخلفات پرداخته است، اعلام شده، بر اساس این تخلفات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درخواست انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را به مراجع قضایی داده است.

سلامتی در بیان اینکه این اقدام کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت : این حرکت خلاف قانون اساسی است و نشان می دهد که کمیسیون ماده ۱۰ موضعی جناحی دارد .

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به زودی به این اقدام کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پاسخ خواهد داد.

چندی پیش خبر درخواست کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر انحلال حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از سوی برخی رسانه ها منتشر شد که مقامات رسمی از تایید آن خودداری کردند.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون ماده ۱۰ نیز امروز در گفتگو با مهر، دلایل درخواست این کمیسیون برای انحلال سازمان مجاهدین اسلامی و مشارکت را نقش آفرینی در حوادث پس از انتخابات اعلام کرد.


 


وکیل مدافع داود سلیمانی گفت: در مراجعه‌ای که امروز به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب داشتم از مفاد رای صادره مطلع شدم و در مهلت قانونی نسبت به حکم دادگاه بدوی اعتراض خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: جلسه رسیدگی به اتهامات موکلم، سوم اسفندماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با حضور نماینده دادستان برگزار و در این جلسه آخرین دفاع نیز از موکلم اخذ شد.

وی با بیان این که امروز در مراجعه به دادگاه انقلاب از مفاد حکم مطلع شدم، گفت: در مهلت قانونی نسبت به حکم دادگاه بدوی اعتراض خواهیم کرد.

اتهامات داود سلیمانی، فعالیت‌ تبلیغی علیه نظام و تبانی علیه امنیت کشور است و وی به شش سال حبس تعزیری و۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است.


 


حال جسمی رضا خندان فعال حقوق کودک ، نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران اززندان اوین وخیم گزارش می شود.او که از روز هفتم بهمن ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد هم اکنون وضعیت جسمی نامناسبی دارد .

به گفته خانواده این نویسنده او اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین است وبه دلیل حمله عصبی قسمتهایی از بدنش دچار بی حسی کامل و بی حرکت شده است.

همچنین خانواده این فعال مدنی نسبت به پرونده بلاتکلیف این نویسنده نیز نگرانند چرا که با وجود تامین قرار وثیقه هنوز آزاد نشده است . مسئولان هم می گویند که پرونده او نزد دادیار اظهار نظر است خانواده خندان نسبت به این وضع نیز اعتراض دارند و خواهان رسیدگی هر چه سریع تر به وضعیت این روزنامه نگار زندانی هستند.

رضا خندان مهابادی روز ۷ بهمن ماه هنگام خروج از منزل خواهرش دستگیر شد او یک ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و پس از آن نیز به بند عمومی ۳۵۰ این زندان منتقل شده است.

خندان از موسسان جمعیت تلاش برای جهان شایسته کودکان است که فعالیتهای اجتماعی و حقوق بشری برای کودکان کار و خیابان انجام می دهند.


 


وکیل بهاره هدایت از برگزاری جلسه دادگاه موکل خود در ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد.

حجتی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده بهاره هدایت از فعالان دانشجویی بازداشت شده حوادث سال گذشته گفت:با توجه به برگزاری جلسه دادگاه موکلم در ۱۵ اردیبهشت ماه،تاکنون موفق به مطالعه تمام پرونده هدایت نشده‌ام.

وکیل بهاره هدایت با بیان اینکه پرونده موکلش برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است،گفت: با توجه به تکمیل تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست برای موکلم از دادگاه تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را کردیم که تاکنون منتهی به نتیجه نشده است.

وی اتهامات تفهیم شده به بهاره هدایت را در حدود ۱۵ مورد عنوان کرد و گفت:عضویت در طیف علامه،مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی ،توهین به مقام معظم رهبری و رییس جمهور،تبلیغ علیه نظام و سیاه نمایی از مهمترین اتهامات تفهیم شده به موکلم است.


 


مدیر مسئول روزنامه بهار با اشاره به توقیف این روزنامه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه دلایل ذکر شده برای توقیف را قبول ندارد، گفت: امیدوارم پرونده در مهلت قانونی آن به مراجع قضایی ابلاغ شود و ما بتوانیم در آنجا از مواضع خود دفاع کنیم.

به گزارش ایلنا، سعید پورعزیزی مدیر مسئول روزنامه بهار با اشاره به توقیف روزنامه بهار گفت: امروز بر اساس آنچه که از طرف معاونت مطبوعاتی و هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه ارسال شده است روزنامه بهار به دلیل درج مطالب خلاف واقع و ایجاد شبهه حکم توقیف گرفته است.

وی ادامه داد: این برای سومین بار است که روزنامه توقیف می‌شود و در سال ۷۹ بعد از ۷۶ شماره و در سال ۸۹ نیز روزنامه بهار بعد از ۷۶ شماره توقیف شده است.

پورعزیزی با اشاره به تذکراتی که تاکنون به این روزنامه ارسال شده است، گفت: تاکنون نزدیک به ۵ تذکر به این روزنامه داده شده که این تذکرات برای چاپ گزارشاتی درمورد تغییر رنگ پرچم و یا درج سخنان اشخاصی مانند حسن روحانی و درج جمله‌ای از آقای خاتمی بوده است.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز تذکری را بابت مطلبی گرفتیم که در ۱۸ اسفند منتشر شده بود و هنوز مفاد آن تذکر به ما اعلام نشده است تا ما مستندات خود را ارائه کنیم و این در حالی است که حکم توقیف روزنامه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه مواردی که در این حکم به عنوان موارد توقیف روزنامه اعلام شده است را قبول ندارد، گفت:‌ امیدوارم پرونده در مهلت قانونی یک هفته‌ای آن توسط هیات نظارت به مراجع قضایی ارسال شود و ما بتوانیم در آنجا از مواضع خودمان دفاع کنیم.

وی درباره امکان انتشار مجدد روزنامه گفت: ما پیگیر رسالت مطبوعاتی خود هستیم و به دنبال آن هستیم تا مشکل روزنامه را از طریق مراجع قضایی و حقوقی حل کنیم.


 


خانواده مجید توکلی دانشجوی دربند دانشگاه امیرکبیر و تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با عبدالله نوری دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، در ابتدای این دیدار که در منزل عبدالله نوری برگزار شد ، پدر و برادر مجید توکلی شرح مختصری پیرامون آخرین وضعیت مجید توکلی ارائه کردند. برادر مجید توکلی با اشاره به محدودیت ها و فشار های غیر قانونی بر این فعال دانشجویی از جمله مانع تراشی در دادن وقت ملاقات، نگهداری در سلول انفرادی در حین بازجویی و حتی پس از تشکیل دادگاه، ممانعت از رفتن به هواخوری (از زمانه بازداشت تا مدتی قبل)، ممانعت از ورود خانواده و وکیل به دادگاه انقلاب و حتی ممانعت از تماس تلفنی، شجاعت و صراحت مجید توکلی در سخنرانی ۱۶ آذر را عامل اصلی این غرض ورزی ها عنوان کردند و در ادامه فشار های غیر قانونی بر مجید توکلی و خانواده اش را موجب تشدید بیماری پدر و مادر این دانشجوی زندانی دانست.

خانواده ی توکلی با اشاره به بازداشت های قبلی مجید توکلی در سال های ۸۶ و ۸۷ دلیل اصلی بازداشت های پیاپی فرزندشان را فعالیت های نقادانه و آزادیخواهانه ی وی به عنوان یک فعال دانشجویی دانستند.

در ادامه عبدالله نوری ضمن ابراز همدردی با خانواده ی توکلی به ذکر خاطراتی از دوران زندان خویش پرداخت و اظهار داشت: “شرایط سختی که بر شما و دیگر خانواده زندانیان می گذرد برای من کم و بیش قابل درک است. ای کاش مسئولین خود و خانواده هایشان را برای دقایقی به جای خانواده زندانیان قرار میدادند و آن چه را در آن شرایط برای خودشان انتظار داشتند برای دیگران هم همانگونه عمل می کردند. حکومت با دلجویی از خانواده زندانیان شاید بتواند راه نفوذ و تأثیری بر زندانیان بیابد و بالعکس با سختگیری نسبت به خانواده زندانیان که در بسیاری از موارد هیچ نقشی در موضع گیری های زندانی هم ندارند زندانی و خانوده را نسبت به حکومت به شدت بدبین می کنند.” وی ضمن ابراز امیدواری برای تغییر شرایط کشور، صبر و تحمل در مقابل شداید و سختی ها را تنها راه در وضعیت کنونی دانست.


 


در جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات روزنامه بهار توقیف شد و نشریه پنجره تذکر گرفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مورخ ۳۰/۱/۸۹ هیئت نظارت بر مطبوعات موضوع تخلفات روزنامه "بهار " مطرح شد و به دلیل درج مطالب خلاف واقع‌، ایجاد شبهه در موضوعات اساسی چون انتخابات، زیر سؤال بردن ارکان نظام جمهوری اسلامی و همچنین افترا به نهادها و ارگان‌های رسمی کشور، مشمول بندهای ۱ ، ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات تشخیص داده شد و به سبب اصرار بر تداوم تخلفات مورد اشاره در شماره‌های دو ماهه اخیر‌، مقرر شد با عنایت به تبصره ۲ ماده ۶ و به استناد تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات‌، توقیف و موضوع جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شود.

همچنین در این جلسه موضوع تخلف شماره‌ اخیر نشریه "پنجره " مطرح و مقرر شد بدلیل عدم رعایت رسالت مطبوعاتی‌، به آن نشریه تذکر داده شود.


 


دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، در نامه‌هایی جداگانه به احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، از توقیف پروانه فعالیت این دو حزب خبر داد.

به گزارش سایت روزنامه ایران در نامه محمود عباس‌زاده مشکینی آمده است: "پیرو اخطار کتبی شماره ۸۲۴۷۵/۴۳ مورخ ۲۷/۵/۸۸ به آن حزب برای رعایت قانون، گزارشات و مستندات واصله در خصوص عملکرد، رفتارها و مواضع آن تشکل درجلسه مورخ ۲۳/۱/ ۸۹ کمیسیون موضوع ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت های طرح و پس از بحث و بررسی، به دلیل انطباق برخی از فعالیت های آن گروه با بندهای "الف"، "ه" ، " و"، "ز"، و "ح" ماده ۱۶ قانون احزاب که گروهها صراحتا از ارتکاب آن منع شده اند اعضای کمیسیون به اتفاق و به استناد بند ۳ و ۴ ماده ۱۷ قانون احزاب رای به توقیف پروانه فعالیت آن حزب داده و مقرر نمودند مستندات و گزارش تخلفات برای انحلال گروه به دادگاه ارسال شود."

بنابراین گزارش بندهای مورد نظرعباس‌زاده در ماده ۱۶ قانون احزاب به شرح زیر است:

مواردی که "گروههای موضوع این قانون باید در نشریات، اجتماعات و فعالیت‌های دیگر خود از ارتکاب موارد زیر خودداری کنند":

الف) ارتکاب افعالی که به نقض استقلال کشور منجر شود

ه) ایراد تهمت، افترا و شایعه پراکنی

و) نقض وحدت ملی و ارتکاب اعمالی چون طرح ریزی برای تجزیه کشور

ز) تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت با استفاده از زمینه های متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ایران.

ح) نقض موازین اسلامی جمهوری اسلامی.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پایان نامه به سازمان مجاهدین و حزب مشارکت تاکید کرده است که تا تعیین تکلیف پرونده آن‌ها در مرجع قضایی، از هرگونه فعالیت خودداری کنند.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پیش از این نامه ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده اند و خواستار صدور حکم قضایی برای انحلال این دو تشکل شدند.


 


یاسر معصومی با گذشت بیش از ۴۵ روز از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش سایت «زندانیان سبز»، یاسر معصومی که در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده در بند ۲۹ زندان اوین در حالی زندانی است که هیچ اتهام مشخصی به او تفهیم نشده است.

او، مسول سایت روزنامه شرق و چند روزنامه دیگر بوده و از سوی ستاد سایبری سپاه بازداشت شده است.

پدر آقای معصومی عضو شورای فعالان ملی مذهبی اراک بوده این در حالی است که خود او هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.

خانواده معصومی که اخیرا موفق به ملاقات با او شده اند در مورد وضعیت جسمی او به سایت «زندانیان سبز» گفته اند که او بشدت لاغر شده و نگران وضعیت روحی و جسمانی او هستند.


 


جهان نیوز از سایت های محافظه کاران در خبرسازی دروغین مدعی شد که "کروبی به شدت با یک بیماری صعب العلاج دسته و پنجه نرم می کند و خبرها حاکی از آن است که خانواده وی برای معالجه به یک دکتر اتریشی مراجعه کرده اند."

براساس این خبر کروبی به نوعی سرطان پیشرفته مبتلا است که شدیدا نیاز به درمان دارد اما خانواده وی تلاش می کنند بیماری کروبی رسانه ای نشود.
با این حال به نظر می رسد این مسئله برای سلامتی کروبی مضر باشد چرا که حال جسمانی وی در حال حاضر وخیم گزارش می شود.
لازم به ذکر است روز گذشته یک فعال سیاسی نیز در ستون نگاه یک روزنامه صبح از کروبی خواسته بود در این روزها از ظلم هایی که در حق نظام کرده است استغفار کند.
این در حالیست که شیخ اصلاحات در روزهای اخیر بیشترین دیدارهای نوروزی و سخنرانی در جمع نخبگان را داشته و هیچ یک از دیدارکنندگان با وی سخن از بیماری وی یا ضعف جسمانی وی به میان نیاورده اند.


 


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نسبت به ایجاد محدودیت در روند آگاهی‌رسانی به جامعه هشدار داد و گفت: ایجاد محدودیت در روند آگاهی‌رسانی به جامعه، بی‌اعتمادی‌ها را افزایش می‌دهد برای انقلاب خطرآفرین است.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، سید هادی خامنه‌ای در دیدار با سردبیران، خبرنگاران و اعضای تحریریه روزنامه‌های توقیف شده جهان اسلام و حیات‌نو با اشاره به آنچه در سطح جامعه رخ داده تاکید کرد: روند موجود و آنچه در سطوح مختلف جامعه دیده می شود امیدوار کننده است و به نظر می رسد مطالبات مردم نه تنها کاهش نیافته که با جدیت و عمق بیشتری جریان دارد.
وی با اشاره به ایجاد محدودیت‌هایی که در روند فعالیت مطبوعات و عرصه اطلاع‌رسانی از سوی برخی افراد و جریانات اعمال می‌شود، اظهار داشت: نتیجه این فشارها بر جامعه بخصوص قشر فرهیخته و نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، یافتن راهکارهای جدید در کسب اخبار و انتشار آنهاست.
وی تاکید کرد که اگر کسانی که به دنبال ایجاد محدودیت در روند آگاهی‌رسانی به جامعه هستند، دلسوز حقیقی نظام و انقلاب باشند باید بدانند که نتیجه اقدامات آنها چگونه برای انقلاب خطرآفرین است و بی‌اعتمادی‌ها را افزایش می‌دهد.
وی تاکید کرد توقیف و ایجاد محدودیت برای انواع رسانه‌ها اعم از سنتی، مکتوب و مجازی تداوم نخواهد داشت و به تولید شیوه‌های جدید برای آگاه شدن جامعه می‌انجامد.
اختراعات و اکتشافات نتیجه« احتیاج» است. لذا وقتی بشر به دنبال پاسخگویی به نیازها و احتیاجات خود می‌رود یافتن راهکارهای جدید با سرعت و تنوع بیشتری ادامه می‌یابد.
سید هادی خامنه‌ای ضمن ابراز نگرانی از کاهش شفافیت در روند اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از سوی برخی دستگاه‌های مسئول این رویه را در تضاد با قانون اساسی و آرمان های انقلاب دانست.
وی در ادامه بر افزایش فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اطلاع‌رسانی توسط همه نیروهای علاقه مند به انقلاب و سرنوشت ایران تاکید کرد و اظهار امیدواری نمود که در آینده نزدیک مشکلات موجود برطرف شود.
در پایان این نشست دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ضمن قدردانی از حضور و دیدار دوباره با روزنامه‌نگاران و فعالین مطبوعاتی و رسانه‌ای، خواستار همفکری و مشورت بیشتر اهالی مطبوعات و نیروهای فرهنگی با یکدیگر در سراسر کشور شد که بی‌تردید این گفت‌و‌گوها موجب تحرک و پویایی بیشتر جامعه خواهد شد.


 


در واکنش به اطلاع رسانیِ دانشجویانِ دانشگاه تربیت معلم سبزوار پیرامون احکام انضباطیِ صادره از سویِ کمیته انضباطی برای فعالان دانشجویی آن دانشگاه، طی چند روز اخیر ۱۲ تن از دانشجویانِ، توسط یکی از مسئولین امنیتیِ دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند.

در تداوم برخورد با فعالین دانشجویی دانشگاه تربیت معلم سبزوار، ۷۴ تن از دانشجویان آن دانشگاه، طی چند روز اخیر مشمول احکام سنگین انضباطیِ تعلیق یا محرومیت از تحصیل شده و پیشتر از آن نیز، برای ۱۶۰ تن از فعالین دانشجویی آن دانشگاه احکام محرومیت و تعلیق از تحصیل صادر شده بود.

به گزارش منابع خبریِ جرس، این بار معاون دانشجویی آن دانشگاه - که وابسته به دستگاههای امنیتیِ استان می باشد و از قرار معلوم به زودی ریاست دانشگاه را بر عهده می گیرد - به کمک حراست دانشگاه دوازده تن از فعالان جنبش دانشجویی را به کمیته انضباطی احضار و آنان را به اتهام "خبر رسانی" در مورد احکام صادره برای دانشجویان مورد بازخواست قرار دادند .

این گزارش خاطرنشان می کند "معاون دانشجوییِ مذکور، دانشجویان احضار شده را تهدید به اخراج و حتی بازجویی در وزارت اطلاعات نموده است ."


 


سیدمحمد حسینی با بیان اینکه ایران کشوری آزاد برای خبرنگاران خارجی است، گفت: این در حالی است که در بعضی کشورها اجازه فعالیت به خبرنگاران ایرانی نمی‌دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران خارجی شرکت‌کننده در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در تهران به سئوالات آنان پاسخ داد.

حسینی انتشار سالانه حدود ۶۰ هزار عنوان کتاب در کشور را نشانگر علاقه مردم به کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: با رویکرد فرهنگی که در دولت دهم است و اعتبارات بسیار مناسبی که در اختیار حوزه فرهنگ قرار گرفته است امسال شاهد ارتقای رشد کیفی و کمی در عرصه فرهنگ و هنر خواهیم بود.

حسینی با بیان به عملکرد رسانه‌های غربی در ترسیم چهره خشن از ایران، فرهنگ مردم کشورمان را فرهنگ مهرورزی، دوستی و تاکید بر صلح و صفا در سراسر دنیا خواند و گفت: علاوه بر آثار ادبی، شعر و کارهای هنری هنرمندان معاصر ایران، در اشعار شعرایی چون حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی و دیگر شعرا نیز روحیه لطیف ایرانی نشان داده شده است.

حسینی به فعالیت انجمن‌ها و کانون‌ها در استفاده از اینترنت اشاره کرد و گفت: ایران به جای قرار گرفتن در حالت انفعالی به توسعه فعالیت‌های فرهنگی و کارهای رسانه‌ای پرداخته است و علاوه بر مصوبات موجود در باره اینترنت، آیین نامه‌ای هم در ارشاد در حال تدوین است.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای وسیع سال گذشته گفت: مردم ایران بویژه نسل جوان با بصیرت و هوشیاری، تمامی فرضیه‌های دشمن را بر هم ریختند و از مکتب خود دفاع کردند.

وی به فعالیت شبکه‌های خبری العالم، سحر و کوثر به زبان عربی اشاره کرد و گفت: با پخش برنامه از صداوسیمای ایران، مردم کشورهای عربی با رویدادها، واقعیت‌ها و اخبار ایران و جهان آشنا می‌شوند و تماس‌های گرفته شده نشانگر ایجاد ارتباط موفق این شبکه‌ها با مردم این کشورها است.

حسینی موفقیت‌های ایران در هسته‌ای، لیزر، نانو، پزشکی، مهندسی، و بسیاری زمینه‌های دیگر را با وجود تهدیدها و تحریم چشمگیر خواند و افزود: ایران به عنوان کشوری مستقل و بدون وابستگی به قدرت‌های جهانی در طول این سه دهه و با وجود هشت سال جنگ و آسیب‌های جدی به کشور، رشد و شکوفایی داشته است.

حسینی ایران اسلامی را الگوی مناسبی برای کشورهای مستقل خواند و گفت: رشد، شکوفایی و پیشرفت ایران اسلامی به نفع منطقه و کشورهای اسلامی خواهد بود.

* ایران کشوری آزاد برای خبرنگاران خارجی

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره در باره سانسور شدن فرهنگ ایران در غرب و عکس العمل کشورمان گفت: در بعضی کشورها اجازه فعالیت به خبرنگاران ایرانی نمی‌دهند؛ برای مثال خبرنگار صداوسیمای ایران در ایتالیا که مدعی حقوق بشر است و خود را مهد دموکراسی و آزادی می‌داند، به جرم اطلاع‌رسانی بازداشت می‌کنند و علیرغم شعارها و ادعاهایشان برای عوامل خبری محدودیت ایجاد می‌کنند.

حسینی به انعکاس وارونه اخبار توسط برخی شبکه‌ها و خبرگزاری‌های مستقر در ایران در حوادث سال گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از خبرنگاران مستقر در ایران در اغتشاشات سال گذشته شرکت داشتند، ولی جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر فقط اقدام به اخراج آنان کرد.

حسینی با بیان به در اختیار قرار داشتن غالب خبرگزاری‌ها توسط صهیونیست و آمریکا و تبلیغ منفی آنان علیه ایران گفت: ایران برای اطلاع‌رسانی درست و صحیح تلاش دارد و در عصر ارتباطات نمی‌توان واقعیت‌ها را کتمان کرد زیرا علاقمندان، اندیشمندان و آزادیخواهان در همه جای دنیا مسایل ایران را پی گیری و به دیگران اطلاع می‌دهند.

وی همکاری مستمر مسئولان ایرانی در برابر خبرنگاران را متفاوت با دیگر کشورها دانست و گفت: در ایران خبرنگاران با مسئولان بلندپایه به راحتی مصاحبه می‌کنند، ولی هیچ یک از مسئولان اروپایی حاضر به پاسخگویی سوالات خبرنگاران ایرانی نیستند.

حسینی با اشاره به ناسازگاری فرهنگ غرب با باورها و اعتقادات مسلمانان گفت: در ایران در برابر هجمه‌های فرهنگی ضوابطی داریم و اجازه استیلا و ترویج فرهنگ غرب را در کشورمان نمی‌دهیم.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار «تی.وی.ای» اسپانیا در باره دلایل خشن نشان دادن ایران از سوی غرب گفت: منظور ما از غرب بیشتر آمریکا است که هرماه در هالیوود یک فیلم علیه ایران می‌سازد و در کشورهای مختلف اکران می‌شود، که برای مثال فیلم ۳۰۰ تاریخ ایران را وارونه جلوه می‌دهد و اخبار خبرگزاری‌ها نیز منفی است و کمتر واقعیت‌ها را بیان می‌کنند.

وی به حضور میلیونی مردم در مراسم با شکوه ۲۲ بهمن که نشانه همبستگی مردم ایران است، اشاره کرد و گفت: خبرگزاری‌ها بیشتر در صدد بزرگ‌نمایی مسایل کوچک و منفی هستند و رخدادهای مهم و بزرگ در ایران را نشان نمی‌دهند.

حسینی با انتقاد از سیاست دوگانه غربی‌ها در مبارزه با تروریست گفت: مصاحبه با فردی همچون عبدالمالک ریگی که تروریست و قاتل صدها نفر در ایران است به عنوان فردی مبارز با هیچ‌یک از معیارهای آزادی و آزادیخواهی همخوانی ندارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار «آر تی پی» درباره عدم رویت برخی کانال‌های ماهواره‌ای در ایران گفت: همه این کانال ها مبتذل و مروج بی اخلاقی نیستند و پاره‌ای نیز اهداف مغرضانه سیاسی را دنبال می‌کنند و سعی در تاثیرگذاری منفی بر افکار مردم دارند.

حسینی شناخت غربی‌ها از ایرانیان را بسیار اندک دانست و گفت: مردم بصیر و آگاه ایران هرگز با بینش درست خود القائات آنان را نمی‌پذیرند و اجازه ترویج ابتذال به آنان نمی‌دهند ضمن اینکه هر کشوری ضوابط و معیاری دارد و بر آن مبنا اجازه فعالیت می‌دهد.


 


ميترا عالی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شريف و فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر، از زندان اوین آزاد شد.

میترا عالی در اواسط اسفند و زمانی که مشغول تدوین پاین نامه کارشناسی ارشد خود بود بازجویان با وی تماس گرفتند و از او خواستند برای پس گرفتن وسایل شخصی خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کند. پس از مراجعه این دانشجو مأموران وزارت اطلاعات وی را بازداشت و به بند 209 اوین منتقل کردند.

بر اساس خبری که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفت ،میترا عالی امروز با قرار وثیقه آزاد شد.


 


مادر هنگامه شهیدی روزنامه نگار و فعال اجتماعی که هم اکنون برای طی کردن دوران محکومیتش در زندان به سر می برد با مهدی کروبی دیدار کرد.

به گزارش سحام نیوز، خانم شهیدی روز ۵شنبه پس از ملاقات با دخترش در زندان اوین مستقیما به حضور آقای کروبی رسید و از سرنوشت دخترش اظهار نگرانی نمود . مادر هنگامه شهیدی حکم اولیه ایشان را ۶سال ذکر کرد و افزود البته جهت تجدید نظر اقدام نموده ایم. ایشان اظهار داشت: بیشتر زندانیان گمنام برای شما (آقای کروبی ) دعا میکنند و می گویند که اگر برخورد ایشان نبود معلوم نبود که سرنوشت هرکدام ما به کجا می رسید .

در این دیدار مهدی کروبی اظهار داشت: امیدوارم مسئولین امر هر چه زودتر به خود آیند و هرچه سریعتر اقدام به آزادی زندانیان سیاسی نمایند.


 


برای یک روزنامه نگار اهل شیراز که به دلیل انتشار خبر کشف صندوق های رای و به اتهام “نشر اکاذیب” محاکمه شده بود،از سوی دادگاه، حکم”منع تعقیب”صادر شده اما نماینده دادستان این حکم را نپذیرفته و به آن اعتراض کرده است.

به گزارش خبرنگار کلمه، محمدرضا نسب عبداللهی، روزنامه نگار شیرازی که خبر کشف صندوق های رأی در کتابخانه شیراز را تیر ماه سال ۱۳۸۸ منتشر کرده بود، به اتهام “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به دادگاه احضار شده بود.

روح الله قهرمانی رئیس شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی و جزایی شیراز پس از چند جلسه رسیدگی به پرونده این روزنامه نگار رای خود را مبنی بر “قرار توقف تعقیب” صادر کرد.

در این حکم آمده است که اتهام نشراکاذیب بدون وجود شاکی خصوصی قابل تعقیب نیست و مدعی العموم نیز بدون وجود شاکی خصوصی حق ورود به این پرونده را نداشته و مراجع اعلام کننده و گزارش دهنده از جمله استانداری فارس نیز شاکی خصوصی محسوب نمی شوند و بنابراین قرار “موقوفی تعقیب”صادر می شود.

معاون دادستان شیراز این روزنامه نگار شیرازی را به دلیل انتشار خبر کشف چهار صندوق رای که توسط این روزنامه نگار در وبلاگ شخصی اش منتشر شده بود به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” متهم کرده است.

اخبار مربوط به کشف چهار صندوق برای نخستین بار در تاریخ دهم تیر ماه ۱۳۸۸ (اول ژوئیه ۲۰۰۹) منتشر شد و همراه با چاپ تصاویر بازدید استاندار و امام جمعه شیراز از ساختمان نیمه تمام کتابخانه مرکزی شیراز، از وجود چهار صندوق رأی “رها شده و شمارش نشده” در محل این کتابخانه حکایت داشت.

خبر این رویداد برای نخستین بار توسط محمد رضا نسب عبدالهی و با انتشار تصاویر آن در وبلاگ شخصی او، مورد توجه قرار گرفت و با واکنش فرماندار شیراز مواجه شد.

ابراهیم عزیزی، فرماندار شیراز (۱۲ تیر) در گفت و گو با ایرنا گفت: “بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، پس از اعلام نتایج و گذشت مدت زمانی مشخص و نیز بعد از امحای آرای دریافت شده، سه صندوق و محتویات آنها پلمپ و به عنوان سند ملی به مرکز اسناد ملی منتقل می شود.”

احضار به دادگاه انقلاب

در همین حال نسب عبداللهی در پرونده دیگری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز احضار شده است.

این روزنامه نگار باید روز سه شنبه ۳۱ فروردین و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در دادگاه حاضر شود.

معاون دادستان شیراز در این پرونده با صدور کیفرخواست،نسب عبداللهی را به علت مصاحبه با تلویزیون های خارج از ایران در زمان ناآرامی های پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، به “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه های مخالف”متهم کرده است.

در جلسه روز سه شنبه این روزنامه نگار باید آخرین دفاع را در برابر این اتهام انجام دهد.


 


جمعی از فعالین مدنی، سیاسی، دانشگاهی و خانواده های بازداشت شدگان با حجت الاسلام ولمسلمین مهدی کروبی دیدار کردند.

به گزارش سحام نیوز در این دیدار مسائل متعددی مطرح شد که کروبی ضمن مهم قلمداد کردن مسائل مطرح شده، سخنانی را در این جمع بیان کرد.

مهدی کروبی درباره تداوم فشارها و نقش مردم گفت:«تداوم و تشدید فشارها، تهدیدها و ایجاد ارعاب در جامعه ناشی از کوته نگری عده ای است که برای بقاء خود راهی جز این متصور نیستند. افراطیون با توقیف روزنامه ها، تذکرات روزمره به آنانی که حتی تمامی جوانب را رعایت می کنند، تایید احکام سنگین در دادگاه های تجدید نظر، احضارهای پی در پی، ملاقات ندادن به خانواده های بازداشت شد گان، بازگرداندن برخی از زندانیان آزاد شده به زندان حتی با وجود وثیقه های بسیار سنگین و … به زعم خود بر اوضاع مسلط شده و کنترل بحران را به دست گرفته اند در حالیکه واقعیتهای اجتماعی حکایت از اخبار دیگری دارد.»

وی تصریح کرد:« خواستگاه به حق مردم و تفکر آنان بر قوت خویش باقی است. آنچه که تغییر یافته همانا هوشیارتر شدن مردم در مواجهه با اعمال فشارها و تهدیدهاست.استقبال و ابراز محبت مردم در کوچه و خیابان، در بازار و محل کار و در هر موقعیتی مناسب از زندانیان آزاد شده، آیا نشان دهنده کنترل و تسلط بر اوضاع است ؟! و یا حکایت از مهر تائید مردم بر اتخاذ چنین شیوه و سیاستی است؟!»

حرکت مردم رو به رشد است

به گفته کروبی، حرکت هوشمندانه چهره به چهره ی مردم در جهت دستیابی به خواسته های به حقشان که همان عمل به قانون اساسی است، با افزایش تاثیرگذاری در لایه های اجتماعی و سیاسی وارد مرحله رشد و بلوغ خود شده است. این موضوع عرصه را چنان بر افراطیون دولتی تنگ نموده که کارشان از زنده ها گذشته و سخت در تلاشند تا مدیریت کفن و دفن و مراسم های خاکسپاری و فاتحه ی مرده ها را تحت پوشش مدیریتی خود قرار دهند.»

در مواردی حق برگزاری مراسم یادبود و فاتحه را از مردم سلب کرده اند!

وی افزود:«با نحوه عملکردشان چنان عرصه را بر نظام و مردم تنگ کرده اند که مردن هم در نوع خود دردسر شده است. گویا با مردن، فرد جرمی را مرتکب می شود که اینگونه با مراسمش برخورد می کنند.متاسفانه مشاهده شده در مواردی حق برگزاری مراسم یادبود و فاتحه را از مردم سلب کرده اند و اخیرا مانع برگزاری مراسم های خاکسپاری، سالگرد و فاتحه برای برخی از چهره ها و شخصیتها و بزرگان شده اند.»

کروبی با اشاره به مصداقی در این مورد گفت:«اجازه برگزاری سالگرد دوم آیت ا.. توسلی را در مسجد ندادند و خانواده ایشان بدلیل آنکه از برخوردهای خودسر خائف بودند و حسینیه جماران امنیت لازم را نداشت از برگزاری مراسم در حسینیه منصرف و نهایتا در یکی از اتاقهای دفتر امام، مجلسی محقر برگزار کردند! مراسم تشییع مادر شهیدی بزرگ که عمری را رنج دیده و غمها تحمل کرده بود را به حوادثی تلخ در قم تبدیل می کنند! و سالگرد برخی شخصیتها که همگان حتی با وجود اختلاف سلیقه، بر ایمان و تدین وی شهادت می دهند و معترفند بر عدم ترک نماز شب وی و روزه گرفتن های ایشان از رجب تا رمضان، جلوگیری بعمل آوردند.»

وی افزود:«همه اینها در حالی است که به یاد داریم رژیم فاسد گذشته مانع برگزاری مراسم های سالگرد و فاتحه نمی شد. آیت ا.. سعیدی به سال ۴۹ در زندان شاهنشاهی به شهادت رسیدند. مجامع فاتحه برگزار شد که اولین جلسه آن نیز با حضور مرحوم آیت ا.. طالقانی بود. مرگ مشکوک آیت ا.. حاج آقا مصطفی خمینی که امام آنرا از الطاف خفیه الهی برشمردند با وجود حساسیت بسیار بالا، برگزار گردید. برای آیت ا.. غفاری که در زندان به شهادت رسیدند، مرحوم دکتر علی شریعتی که در انگلستان رحلت نمودند، مرحوم دکتر شیبانی و دیگران، بدون ممانعتی مجامع فاتحه برگزار گردید در حالیکه جملگی اینان از مخالفین و مبارزین رژیم بودند.»

سلایق و شیوه های دولتمداری خود را بر دستورات اکید اسلام ترجیح می دهند

در همین راستا، کروبی به درج مقاله ای از روزنامه بهار اشاره نموده و ادامه داد:«مباحث مطروحه تاکنون ممکن است شائبه سیاسی داشته باشد اما مواردی وجود دارد که به هیچ وجه شائبه سیاسی در آن نیست. مقاله ای تحت عنوان “غریب وطن” در روزنامه بهار به تاریخ هیجدهم فروردین ۸۹ در ارتباط با پسر شیخ حسنعلی نخودکی خواندم. مرحوم آیت ا.. شیخ حسنعلی نخودکی عالمی بزرگ و عارفی وارسته بود که کرامات ایشان حتی در محافل برخی از روشنفکران دانشگاهی نیز زبانزد است. مردم خراسان با آوازه و نام این عالم ربانی آشنا و به وی ارادتها دارند. پسر ایشان مرحوم آیت ا… شیخ علی مقدادی که بیش از ۸۰ سال عمر داشته است در اسفند ماه سال گذشته دار فانی را وداع گفته و نزد رحمت ایزدی شتافتند. جمعی از مریدان و دوستداران ایشان طبق وصیت وی جهت دفن در حرم مطهر امام رضا(ع) و یا نزد مقبره پدرشان که در صحن انقلاب حرم مطهر قرار دارند، اقدام می کنند. شرح قسمتی از ماجرا عینا” از مقاله روزنامه بهار نقل می گردد: “صبح آنروز آقازاده هایش به اتفاق وصی آن مرحوم جهت خرید یک باب غرفه در خواجه ربیع به آستان قدس مراجعه کردند، ابتدا موافقت نشد و گفته شد پیش فروش نداریم. لیکن پس از تماس یکی از بستگان با نزیکان مقام تولیت مقرر شد لیست صاحبان قبور با کپی شناسنامه داده شود تا قرارداد فروش غیرقابل انتقال به دیگری منتقل شود. روز جمعه بود، پول نقد موجود نبود و چک را هم قبول نمی کردند، از خرید غرفه انصراف دادند و جلوی غرفه را خریداری کردند…”صبح روز بعد آمبولانس بدون تابوت مراجعه می کند که پس از آوردن تابوت بنزین تمام می کند !!

” پس از طواف و ادای نماز میت و مراسم خطبه خوانی بر سر مزار پدرش برده شد که ناگهان خبر رسید جهت دفن در گنبد سبز کنار قبر شیخ مومن موافت شد. حضار اشک شوق ریختند و جنازه را به گنبد سبز منتقل کردند. پس از دقایقی ماموران و روسای نیروی انتظامی وارد عمل شده و از دفن ایشان ممانعت بعمل آوردند. مجددا تصمیم گرفته شد جنازه به خواجه ربیع منتقل شود..”

در نهایت جنازه آن مرحوم پس از چند روز بلاتکلیفی، با استخاره فرزندانش در روستایی به نام فارمد دفن گردید.!»

کروبی بعد از نقل این موضوع تصریح کرد:«مگر نه آن است که اسلام تاکید نموده جنازه بر زمین نماند و در اسرع وقت دفن شود؟! ولیکن گویا سلایق و شیوه دولتمداری بر دستورات اسلام ارجحیت یافته است.»

وی افزود:«یعنی حکومت ما اینقدر ناتوان و ضعیف شده که حتی در مراسم به خاکسپاری مردم اعم از سیاسی و غیر سیاسی به مشکل برخوده است؟! چرا می خواهید نظام مقتدر و توانمند ما را در اذهان ملتها و دولتها ضعیف بنمائید؟! تمامی حکومتها چه صالح و چه ناصالح سعی در جلب رضایت عموم مردم دارند و بی جهت دشمن تراشی نمی کنند. متاسفانه گویا بناست ما بجای جذب حداکثری و دافعه حداقلی به دفع حداکثری و جذب حداقلی دست یابیم.»

فصل مرگ طبیعی نیست

کروبی با ابراز تاسف از وضعیت بوجود آمده، ادامه داد:«با این اوصاف، انسان با خود می اندیشد مبادا با فرا رسیدن مرگش موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم سازد!! در این راستا نقل خاطره ای خالی از لطف نیست: یکی از نمایندگان روحانی مجلس اول بنام آقای کشفی پس از آنکه از نوشتن نامه و پیگیری موضوع از طریق وزیر آموزش و پرورش و مسوولین مربوطه در خصوص مشکلاتش ره به جایی نبرد، نامه ای به جبرئیل نوشت که “ای جبرئیل حال که کسی پاسخگوی من نیست، پس تو پیام مرا به خدا برسان” و آنرا منتشر کرد.گویا اکنون ما هم باید نامه ای به عزرائیل بنویسیم تا پیام ما را به خدا برساند که “خدایا! اگر بناست این ایام، ایام مرگ طبیعی ما باشد! مجالی اعطاء فرما و از آمدن عزرائیل جلوگیری کن”. اکنون زمان مرگ طبیعی نیست چرا که کار را به جایی رسانده اند که مرگ در این ایام مایه گرفتاری مردم می شود و صد البته با سخاوتمندی دادگاهها که به دست گرفتن سنگی را حکم محاربه می دهند چه بسا در ایام مرگ ما نیز با ایجاد درگیری و ضرب و شتم مردم، عده ای را نیز محارب قلمداد کنند.»

سپس مهدی کروبی درباره گله مندی جوانان و دانشجویان از وضعیت سخت اقتصادی، بی کاری و سخنان اخیر مقامات اجرایی، افزود:«طرح خروج ۵ میلیون نفری از پایتخت در ازاء اعطای زمین، افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایا و ترفیع مقام آیا تحمیل هزینه گزاف بر نظام نیست؟! بحثی در مورد کاهش جمعیت در تهران نداریم ولیکن سیاستهای دوگانه و متضاد که از یک سو تشویق به رفتن می کنند و از سوی دیگر خواهان افزایش جمعیت هستند، آیا جز راه اندازی یک جنگ روانی است؟! جالب آنکه برای سودجویان زمینه سازی می شود. چه تضمینی وجود دارد که زمین را گرفته و دوباره به تهران بازنگردند؟! بهتر آن است که به جای طرح شعارهای غیرعملی و بالا بردن سطح توقعات و تحمیل هزینه بر نظام، از طریق توزیع ثروت و عدالت از مهاجرت آنهایی که در شهرستانها و روستاها هستند جلوگیری بعمل آید و طی یک استراتژی بلند مدت نسبت به کاهش جمعیت پایتخت نایل شد.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره سخنان اخیر مقامات اجرایی ادامه داد:«در حالیکه به دلیل افزایش فقر شاهد افزایش و گسترش حاشیه نشینی کلان شهرها هستیم و نرخ دو رقمی و سنگین تورم بر زندگی مردم سایه افکنده و بی کاری گریبان گیر خانواده ها شده است و برای زندگی بهتر سالها در جهت کنترل جمعیت تلاش گردیده است به یکباره می شنویم که اعلام می کنند ما در این کشور فقر نداریم! کشور ظرفیت پذیرش ۱۵۰ میلیون ایرانی را در رفاه کامل دارد! دو فرزند کم است پس بچه دار شوید و به ازای هر نوزادی هم یک میلیون تومان هدیه بگیرید»

وی افزود:«عجبا! مدیریت جهان و کشور کم بود که اینک قصد مدیریت در حوزه خصوصی خانواده ها را دارند! طبق آمارهای رسمی ۱۴ میلیون از ۷۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می کنند. پیشنهاد می دهم بروید و از کمیته امام و طرح شهید رجایی که خانواده های زیر خط فقر شدید را پوشش می دهند بپرسید که چند میلیون تحت پوشش آنها هستند؟!»

به گفته کروبی، اداره یک کشور اصول گرایی و اصلاح طلبی ندارد. مدیریت کشور راست و چپ نمی شناسد. در عجبم چرا روزنامه های اصول گرا، مجلس و بزرگان تذکر نمی دهند و اصولا از نشر و پخش این مطالب در جامعه جلوگیری بعمل نمی آورند و به تبعات و صدمات روانی و بار مالی شدید این مباحث توجه لازم را نمی کنند؟! هر کشوری دارای برنامه و بودجه ای است که به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان می رسد. هر نوع عملکردی خارج از چارچوب قانونی معین شده جز ایجاد هرج و مرج و تحمیل هزینه های گزاف عایدی دیگر را نخواهد داشت.»

برخواسته های مشروع و قانونی خود مصر باشید و پای فشاری کنید

کروبی در پایان نسبت به ارائه گزارش دانشجویان مبنی بر افزایش فشارها و سطح برخوردها با جامعه دانشگاهی کشور، گفت:«همانگونه که بارها اعلام نموده ام، اساتید و دانشجویان سرمایه های این کشور هستند و تعامل با این قشر فرهیخته در شرایطی کاملا” عادی، تدبیر و ظرافت و همیاری با آنان را می طلبد. اکنون که بر جامعه ی دانشگاهی ما جفا شده است، می بایست برای جبران آن سالها کوشید. اما متاسفانه نه گوشی شنوا هست و نه باوری بر این امر! قطع حقوق، بازنشستگی اجباری و اخراج اساتید، محرومیت از تحصیل، بازداشتهای مکرر، صدور احکامی سنگین، برخورد با صاحبان فکر و اندیشه و هنر و تداوم این شیوه و نگرش افراطی و ناپسند همانا بدلیل ترس و نگرانی از تاثیرگذاری این قشر فرهیخته و عظیم است.اما امروز شاهدیم شما بیش از گذشته انسجام خود را بازیافته اید. صبور باشید و به خدا توکل کنید. همچون گذشته روحیه خود را حفظ کنید و بر خواسته های مشروع و قانونی خویش مصر بوده و پای فشاری نمائید.»


 


آزاد‌راه زنجان - تبريز پس از چهار سال بهره‌برداري آزمايشي هنوز تكميل نشده و با وجود نواقص گوناگون علاوه بر تردد وسايل نقليه، عابران پياده و حتي دام هم از آن عبور مي‌كند!

به گزارش ايسنا، نداشتن علائم راهنمايي و رانندگي، ناهمواري آسفالت و مناسب نبودن سطح روسازي، نداشتن سيستم روشنايي و تكميل نبودن گاردريل‌ها، نبود مجتمع‌هاي خدماتي - رفاهي، فقدان پمپ بنزين و پاسگاه پليس بخشي از اشكالات آزادراه زنجان - تبريز است و با وجود اين‌كه در اطراف اين آزادراه روستاهاي زيادي قرار دارد، پل‌هاي عابر در مكان‌هاي پر تردد اين محور نصب نشده است و اهالي اين روستاها از عرض آزادراه عبور مي‌كنند كه باعث تصادف و تلفات زيادي شده است.

آزاد راه زنجان ـ تبريز به طول 285 کيلومتر به عنوان اولين آزاد راه کوهستاني كشور، يكي از محورهاي كريدور ترانزيت ملي و بين المللي و همچنين بخشي از راه ابريشم محسوب مي‌شود که عمليات احداث آن از سال 1375 و در سه فاز زنجان - سرچم - بستان آباد - تبريز از محل اعتبارات ملي وزارت راه و ترابري و با مشاركت بانك‌هاي ملي، رفاه و صادرات آغاز شده، اما به دليل مشكلات مختلف كه ريشه در عدم تامين اعتبار و بدهي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل به پيمانكار آن دارد، هنوز تكميل و تحويل سازمان راهداري نشده است.
 


 


شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران با نقض قرار صادر شده از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، شکایت مهدی هاشمی علیه مدیرمسئول روزنامه ایران را وارد تشخیص داد.

کاوه اشتهاردی در این پرونده به دلیل انتشار خبرِ نامه سرگشاده 220 تشکل دانشجویی خطاب به دادستان کل کشور، به «افترا، نشر اکاذیب و انتساب بزه فساد اقتصادی به فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» متهم شده است.

این تشکل‌ها در تاریخ 25/3/88 در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار رسیدگی سریع به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و اولویت دادن به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی در این راستا شده بودند. در نامه سرگشاده مذکور که خبر آن در خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های خبری هم منتشر شده، آمده بود: «تشکل‌های دانشجویی به عنوان پرچمداران عدالت‌خواهی با گرایشات مختلف سیاسی و به نمایندگی از طیف‌های مختلف دانشجویی از دادستان کل کشور انتظار دارند و درخواست می‌نمایند بررسی سریع قاطعانه و قانونی پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی را آغاز کرده و اولین پرونده آن مربوط به مهدی هاشمی باشد تا شائبه‌های موجود در جامعه روشن شود.»

قاضی محمدهادی فضلعلی رئیس شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت پس از رسیدگی به این پرونده با تأکید بر اینکه «اقدام روزنامه ایران صرفاً درج خبر بوده و روزنامه رأساً عملی را به مهدی هاشمی نسبت نداده است» و همچنین «نقل این خبر به معنای تصدیق مفاد آن نامه نیست»، قرار منع تعقیب کاوه اشتهاردی را صادر کرده بود که این رأی به تأیید معاون دادستان تهران هم رسیده بود.

این گزارش می‌افزاید قاضی صفوی رئیس شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران با رسیدگی به اعتراض وکیل مدافع مهدی هاشمی به این قرار، با این توجیه که «روزنامه بدون تحقیق و بررسی و با هدف تخریب خانواده آقای هاشمی رفسنجانی و بدون ذکر نام تشکل‌های مورد ادعا خبر را درج کرده است»، شکایت علیه مدیرمسئول روزنامه ایران را در اجرای بند «ن» از ماده 3 قانون اصلاح تشکیل دادگاه‌های عمومی وارد دانست.

با ابلاغ رأی قطعی اخیر و صدور کیفرخواست، پرونده اتهامی روزنامه ایران به دادگاه ارجاع خواهد شد تا با حضور هیأت منصفه مورد رسیدگی نهایی قرار گیرد.
 


 


این روزها بحث انتقال دانشگاه ها به خارج از شهر تهران به دلیل آنچه «نجات» نامیده می شود بحث روز شده است. اما به نظر من فرق است بین کوچک کردن دولت با نجات شهر تهران از مشکلات پیش رو و سامان دادن دانشگاه های کشور. هر یک از این سه پدیده ساحت خاص خود را دارد. برای کوچک سازی دولت باید به اهداف و ابزارها و کارهای دولت مراجعه کرد و سیاستگذاری دهه ای برای سامان دادن این حوزه داشت. کوچک سازی دولت در ایران تنها دغدغه ای سیاسی آن هم در زمان کسب نظر و رقابت های انتخاباتی بوده است و بس.

فردای انتخابات دیده شده است که همه دولت های ایرانی به توسعه دولت و بزرگ شدن آن اقدام کرده اند. دولتی که تحویل داده اند کمترین شباهت را با دولتی داشته که در زمان تصدی ریاست بر آن تحویل گرفته اند.

برای نجات شهر تهران از مشکلاتی چون زلزله نیز نیاز به سیاستگذاری چندجانبه است. در این سیاستگذاری ضمن اینکه باید به فکر انتقال دولت از این شهر به محلی دیگر بود، باید محلی که دولت در آن قرار است استقرار یابد انتخاب شده و شرایط و نحوه استقرار و سیاست توسعه ای مرکز جدید کشور و محیط پیرامونی آن کارشناسی شود. عدم توجه کارشناسان به انتقال دولت به هر جایی از کشور ایران هزینه ای کمتر از خسارات و ضررهای ناشی از وقوع زلزله ای واقعی در تهران در پی نخواهد داشت. مضاف بر اینکه در محل جدید با فرض امکان پذیری انتقال مرکز و پایتخت، زلزله های متعدد و پشت سرهم اجتماعی و فرهنگی به وقوع خواهد پیوست. همراهی این دو نوع زلزله می تواند نفس از جان کشور ایران بستاند و آن کند که انتظار آن وجود نداشت. در نتیجه کشور ایران از دو نوع زلزله در خسران خواهد بود. بدین لحاظ است که هر نوع دخل و تصرفی در شهر تهران نیازمند اقدامی هوشمندانه و کارشناسانه است. من نمی دانم که کارشناسان کشور کجا هستند؟ چرا از کارشناسان شهر تهران در بحث و بررسی در مورد جمعیت، مشکلات و مصائب، توسعه شهری و محله ای و دیگر اقدامات نظرخواهی نمی شود؟ مگر شهر تهران متخصص خودش را ندارد؟ مگر شهر تهران صاحب ندارد؟ مگر شهر تهران مقیم ندارد؟ آیا همه کسانی که در شهر تهران زندگی می کنند نسبت به شهر بیگانه هستند و این شهر را وطن خود نمی دانند؟ مگر همه اهالی شهر میهمان و غریبه در شهر هستند؟ آیا کسی در تهران نیست که نسبت به اوضاع آن دغدغه هایی داشته باشد؟ اگر فرد و گروه و جمعیتی اهل شهر و مقیم و دلبسته به شهر وجود دارد که خود را تهرانی می داند و نسبت به شهر احساس خوبی دارد چرا در قیل و قال های موجود حاضر نمی شود و از حیات شهر تهران دفاع نمی شود؟

منبع: بهار
 


 


بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۰ سرویس جهانی بی بی سی در ۲۸ کشور جهان ایران "کمترین محبوبیت" را در افکار عمومی داراست.

این مطالعه نشان می دهد به جز مکزیک و پاکستان اکثر مردم سایر کشورهای مورد بررسی دیدگاهی منفی نسبت به ایران دارند. بطور متوسط ۵۶ درصد از ۲۹ هزار شرکت کننده در این مطالعه نگرشی منفی نسبت به نفوذ ایران ابراز کرده و تنها ۱۵ درصد نگرشی مثبت به این کشور داشته اند.

مقایسه این نظرسنجی با مطالعه سال ۲۰۰۹ حاکی از آن است که نگرش مثبت به ایران ۴ درصد افت کرده است.

نگرش منفی مردم روسیه به ایران با ۱۳ درصد افزایش به ۴۲ درصد رسیده و نگرش مثبت مردم چین به ایران نیز با ۱۱ درصد کاهش به ۳۰ درصد سقوط کرده است.

چین و روسیه دو کشوری هستند که در مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم علیه برنامه های اتمی ایران نقش مهمی ایفا می کنند.

در بین برخی کشورهای مسلمان و نزدیک به ایران نیز این نگرش منفی رشد داشته است. در مصر که سال گذشته ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان نفوذ ایران را مثبت ارزیابی می کردند اکنون تنها ۲۷ درصد چنین دیدگاهی دارند.

پنجاه و هشت درصد از شرکت کنندگان در آمریکای مرکزی نیز گفته اند دیدگاهی منفی به ایران دارند که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش نشان می دهد.

اما در برخی کشورها نگرش منفی مردم به ایران کاهش یافته است. در کانادا با ۱۲ درصد کاهش به ۶۰ درصد رسیده، در آمریکا با ۱۰ درصد تنزل به ۶۹ درصد افت کرده، در بریتانیا با ۹ درصد کاهش به ۵۹ درصد رسیده، در پرتغال با ۱۲ درصد کاهش به ۶۷ درصد رسیده و در فیلیپین با ۸ درصد تنزل به ۶۴ درصد رسیده است.

بهبود وجهه آمریکا

نظرسنجی بی بی سی همچنین نشان می دهد وجهه آمریکا در طی یکسال گذشته بهبود یافته است.

طی پنج سالی که بی بی سی این مطالعه را انجام میدهد برای اولین بار نفوذ مثبت آمریکا بیش از نفوذ منفی این کشور است.

بیست کشور از ۲۸ کشور مورد مطالعه نگرشی مثبت نسبت به آمریکا داشته اند و بطور متوسط ۴۶ درصد می گویند آمریکا نفوذی مثبت دارد و ۳۴ درصد نیز این نفوذ را منفی می دانند.

مقایسه این نظرسنجی با مطالعه سال گذشته حاکی از کاهش ۹ درصدی دیدگاههای منفی نسبت به آمریکاست.

آلمان محبوبترین کشور مورد مطالعه است (۵۹ درصد مثبت). پس از آن ژاپن (۵۳ درصد)، بریتانیا (۵۲ درصد)، کانادا (۵۱ درصد) و فرانسه (۴۹ درصد) در رده های بعدی قرار دارند.

بعد از ایران (۱۵ درصد) کشورهای پاکستان (۱۶ درصد)، کره شمالی (۱۷ درصد)، اسرائیل (۱۹ درصد) و روسیه (۳۰ درصد) در رده های بعدی کشورهای دارای محبوبیت پایین قرار دارند.

در این مطالعه ۲۹۹۷۷ نفر از ۲۸ کشور جهان شرکت کردند.

این نظرسنجی به سفارش بی بی سی و توسط شرکت گلوبال اسکن و دانشگاه مریلند انجام شده است.

استیو کول کارشناس نظرسنجی در دانشگاه مریلند می گوید بنظر می رسد پس از یکسال که از ریاست جمهوری باراک اوباما می گذرد به تدریج برخی نگرشهای منفی نسبت به آمریکا کاهش یافته است.

 


 


پدر میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که حدود ۱۴۰ روز را در بازداشت به سر می برد، گفت: “منصفانه نیست که یک بحران ملی این چنین از میان فرزندان این کشور و انقلاب قربانی بگیرد”.

سید جلال اسدی در گفتگویی با ادوارنیوز در آستانه برگزاری دادگاه فرزندش در روز ۳۱ فروردین ماه سال جاری گفت: “حتی اگر با بدبینی کامل به پرونده و اتهامات فرزندم نگاه شود در این حالت هم هر انسان منصفی گواهی می دهد که انگیزه میلاد انگیزه شرافتمندانه ای بوده و او به عنوان یک فعال دانشجویی تنها دغدغه بهبود اوضاع ملت و میهن اش را داشته است و حتی اگر اکنون حاکمیت معتقد است که در این مسیر فرزندم دچار خطا شده این مطابق عدالت نیست که به انگیزه های انسانی و ملی و دینی او که همان تلاش برای آزادی، مردمسالاری و منافع ملی بوده است بی توجهی شود و مانند یک مجرم عادی با او برخورد شود”.

پدر میلاد اسدی با اشاره به اینکه بزرگان نظام و کشور از جریانات مختلف همگی تاکید داشته اند که پس از انتخابات سال گذشته کشور و جامعه دچار یک بحران شده است افزود: ” منصفانه نیست که یک بحران ملی این چنین از میان فرزندان این کشور و انقلاب قربانی بگیرد، مگر این بچه ها در فضای همین نظام جمهوری اسلامی تربیت نشده اند؟ دانشجویانی مانند فرزند من که به جای آنکه سر در زندگی شخصی و پیشرفت های فردی خود داشته باشند بهترین روزهای جوانی خود را در راه فعالیت سیاسی و اجتماعی با هدف بهبود وضعیت جامعه قرار دادند و اینک ماه هاست در زندان به سر می برند”.

پدر این دانشجوی زندانی ادامه داد: “سالها پیش از سوی بالاترین مقام کشور گفته شد خدا بشکند دستهایی را که نمی خواهند دانشجویان ما سیاسی باشند، اما در شرایط فعلی که فرزند ما در یک نهاد دانشجویی شناخته شده و با سابقه انقلابی مثل دفتر تحکیم وحدت مشغول به فعالیت اصلاحی بوده همین فعالیت ها کار وی را مانند یک مجرم به دادگاه کشانده است و این حق خانواده من نیست که مانند خانواده یک بزهکار هر روز و هر هفته درگیر رفت و آمد به زندان و دادگاه و … باشیم” .

سید جلال اسدی همچنین گفت: “به نظر من فعالیتهای فرزندم با تکیه بر اصل امر به معروف و نهی از منکر بوده است و روحیه جستجوگر و معترض فرزندم را نتیجه تربیت دینی وی می دانم که هیچگاه حاضر نبود در مقابل شرایط نامطلوب و غیرعادلانه سکوت کند، امری که در منش و مشی امامان شیعه و بزرگان دینی ما همواره وجود داشته است و اکنون انتظار داریم که مقامات رسیدگی کننده به پرونده میلاد به ویژه قاضی دادگاه انقلاب نیز به این حقیقت توجه کافی داشته باشند که با صدور حکم حبس و مجازات نبایستی به این انگیزه های پاک پاسخ دهند و با آینده و سرنوشت یک جوان اینگونه برخورد کنند”.


 


جمعی از اعضای ستاد مهندس موسوی با آیت الله دستغیب دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش کلمه آیت الله سید علی محمد دستغیب در این دیدار پس از شنیدن سخنان برخی از حاضران ، درجمع اعضای ستاد مهندس موسوی با بیان اینکه تبریک عرض می کنم خدمت شما به اینکه ما و شما به تکلیفمان عمل کردیم؛ که همان امر به معروف و نهی از منکر بود تصریح کردند:به دلیل آنکه اکثر مؤمنین باهوش هستند این معنا( التفات به حق) را زود متوجه می شوند.

ایشان تاکید کردند: تبریک دیگر به خاطر استقامت شما در راه هدفتان است؛ که خدایتعالی می فرماید: اگر بر راه صحیح استقامت داشته باشید خدای تعالی عنایت خاصی به شما می کند و این استقامت شما از جهت اینکه اسمی برای خود گذاشته اید که با مسمّی می باشد ، معنای آن تبعیّت از قرآن و سنّت و قانون اساسی است .

آیت الله دستغیب افزودند:شما از کسی حمایت کردید که روی ایشان شناخت داشتید؛ زمان امام او را می شناختید و تفتیش و تفحّص کردید که آقای مهندس موسوی فردی مؤمن و متدیّن است و اضافه بر سیادتش، آدمی خاکی است و نمی خواهد که ریاست کند.

این مرجع بزرگوار تصریح کرد:همانطور که یکی از دوستان فرمودند اینها امتحاناتی است که باید برای همه ما پیش آید ما این را مرتّب تذکّر داده ایم که خدای تعالی همه کاره ما می باشد و باید این را به اثبات برسانیم که آیا گفتارمان با عملمان یکی است؟الحمدلله تا به حال خدای تعالی لطف کرد که توانستیم تا حدودی از عهده این امتحان برآییم.

ایشان با بیان اینکه اینطور نیست که کسی بتواند به ما ضرر دینی و فکری برساند؛ ولی از این جهت که خلاف شرع و قانون انجام دهند البته محکوم هستند تاکید کردند:ما جز امر به معروف و نهی از منکر خواسته ای نداشتیم؛ از این به بعد هم سیره ما همین است؛ برای اینکه ما دنبال شهرت نبودیم؛ نمی خواستیم کسی از ما تعریف و تمجید کند و احیانا مریدهایمان زیاد شود.

ایشان خطاب به حاضرین افزودند:شما باید به علمتان عمل کنید؛ یعنی حق را ظاهر کنید؛ که این تکلیف هر مؤمنی می باشد.

این مرجع بزرگوار تصریح کردند:آن کسی که مؤمن و متوجّه حضور پروردگار است، متوجّه حضور ائمه اطهار است ؛بی جهت کسی را متهم نمی کند، بی جهت به کسی دشنام نمی دهد، بی جهت کسی را سرنگون نمی کند؛ این مطالب از اشخاص مؤمن نمی باشد؛ شخص مؤمن تمام اعضاء و جوارحش را کنترل می کند و اگر چیزی در ذهنش هم خطور کند، استغفار می کند؛ بنده در رابطه با آن مطالب در خبرگان تذکّر دادم که اینکه می آیند و در صدا و سیما آبروی افراد را می برند آیا شرعی است؟ همان جا گفتم که صدا و سیما دوستان را ناراحت و دشمنان را خوشحال کرد.

ایشان ادامه داد:آن کسی که مؤمن است بی خود به کسی نمی گوید که تو معاویه هستی و تو یزید؛ اینها با طرح این مسائل شیعیان مولا علی(ع) را به جان هم انداخته اند؛ پیش از انتخابات هر دو گروه با هم تبلیغ می کردند و چقدر با یکدیگر دوست بودند تا اینکه وضع به این صورت شد که به یکدیگر نسبت تکفیر دادند؛ به شیعه اثنی عشری گفتند که تو کافر هستی! به یک عده ای گفتند شما محارب هستید!

آیت الله دستغیب تاکید کرد:محارب یعنی کسی که بدون حق کارد و تفنگ و سلاح روی مردم بکشد. خوب این مردم بیچاره کدامشان محارب هستند؟! این حکم نظر تمام فقها می باشد.در کتاب شریف وسائل الشیعة آمده است که: چند نفر آمدند خدمت پیامبر اکرم(ص)، حضرت به آنها گفتند: نزد ما باشید که جنگی پیش می آید و شما را به آنجا اعزام کنیم. آنها گفتند: یا رسول الله ما بیمار هستیم اگر اجازه بفرمایید به بیرون از مدینه برویم تا بیماریمان بهبود یابد؛ حضرت اجازه دادند و ایشان را به جایی فرستادند که شتران غنائم نگهداری می شد؛ بالاخره اینها خوب شدند و مطلبی پیش آمد که اینها با محافظین شترها درگیر شدند و چند تن از آنها را کشتند و فرار کردند. خبر به پیغمبر اکرم(ص) رسید؛ ایشان مولا علی(ع) را به دنبال آنها فرستادند. بالاخره در نزدیکیهای یمن دستگیر شدند؛ این آیه نازل شد:

إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ(مائده/۳۳)

یعنی: قطعا جزای آنان که با خدا و رسولش می ستیزند و می کوشند در زمین در راه تبهکاری؛ آن است که به سختی کشته شوند یا به دار آویخته شوند یا به سختی بریده شود دستها و پاهای ایشان از برابر یکدیگر یا رانده شوند از زمین؛ این است برای ایشان خواری در دنیا و برای آنهاست در آخرت عذابی سنگین.که حضرت دستور دادند که چون اینها آدم کشته اند باید کشته شوند بعد هم به مدت سه روز به دار آویزان بمانند.

ایشان ادامه دادند:حال بعضی به امثال ما می گویند محارب؛ خوب ما چه محاربی هستیم؟ ما که همه اش داریم نصیحت می کنیم؛ آن وقت بیایند در مسجد را ببندند که همچین چیزی سابقه نداشته است بعد از ۱۴۰۰ سال مسجد آتشیها را مسجد ضرار می گویند و این به حساب قرآن و سنّت جور در نمی آید؛ نه محاکمه ای باشد، نه مدّعی و منکری.

آیت الله دستغیب تاکید کرد:شما که می گویید پیرو خط امام هستیم؛ امام خمینی را به حساب قرآن و سنّت قبول داشتید و امام کسی بود که تا به آخر در این راه بود و از قرآن و سنّت جدا نمی شد و این مهم می باشد جز ائمه اطهار کسی معصوم نمی باشد و بقیّه هم ممکن است اشتباه کنند. خود امام هم گفتند بنده اشتباه کردم.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته