-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 04/14/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خانواده آبتین غفاری روز گذشته با این زندانی سیاسی ملاقات کردند.

به گزارش وب سایت زندانیان سبز، خانواده آبتین غفاری روز گذشته برای اولین بار از زمان بازداشت این هنرمند جوان، موفق شدند با او به صورت حضوری ملاقات کنند.

به گفته خانواده آبتین غفاری، وضع روحی او خیلی خوب بوده و در انتظار صدور حکم دادگاه تجدید نظر است.

آبتین غفاری، یکی از از زندانیانی است که در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و در روزهای آخر سال گذشته در یک دادگاه دو دقیقه ای، توسط قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سایت زندانیان سبز پیش از این گزارش داده بود که در روز ۲۸ اسفند خانواده آبتین غفاری به دادسرا احضار شدند و در کمال ناباوری شاهد برگزاری دادگاه دو دقیقه ای و بدون وکیل وی بودند.

قاضی مقیسه در این جلسه دو دقیقه ای ، آبتین غفاری را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. هنوز دادگاه تجدید نظر ، حکم قطعی این هنرمند جوان را اعلام نکرده است.


 


عبدالله مؤمنی که در دادگاه به شش سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، روز یکشنبه شانزدهم اسفند ماه، بعد از تحمل ۲۶۰ روز زندان، با تأمین وثیقه‏ی ۸۰۰ میلیون تومانی برای مرخصی ۵ روزه از زندان آزاد شد.طی این مدت مرخصی او تمدید می‏شد. اما امروز ناگهان عبدالله مؤمنی بدون اطلاع قبلی به زندان برگردانده شد.

به گزارش سایت ادوار نیوز، خانم فاطمه‏ آدینه‏وند، همسر عبدالله مؤمنی، در این باره می‏گوید:تماس گرفتند و از او خواستند برای تمدید مرخصی به دادگاه برود. اما از آن‏جا مستقیم او را به اوین بردند.

پس رفتن امروز ایشان به دادگاه هم طبق قرار قبلی نبود؟

قرار بود چهارشنبه به دادگاه برود که صحبت کنند، به نتیجه‏ای برسند و مرخصی‏اش را تمدید کنند. اما متاسفانه نگذاشتند چهارشنبه برسد و امروز ساعت ۹ صبح به او زنگ زدند و خواستند که حدود ساعت ۱۱ در دادگاه باشد. او هم ساعت ۱۱ به آن‏جا رفت تا حدود ساعت‏های یک و نیم بعدازظهر گوشی‏اش خاموش بود. بعد هم زنگ زد و گفت که در اوین است.

نگفتند در کدام قسمت اوین هستند؟ و آیا در انفرادی هستند یا خیر؟

گفت که او را به ۲۰۹ برده‏اند.

شما انتظار داشتید که ایشان را به زندان برگردانند؟

نه؛ من هیچ انتظار نداشتم که او را دوباره به زندان برگردانند. عبدالله آخر آزاد می‏شود. ولی چه الان که در زندان کوچک‏تر اوین است و چه وقتی در زندان بزرگ‏تر آزاد بودن‏اش در ایران بود، زیاد تفاوتی نداشت. زندان اوین کوچک‏تر است، این‏جا بزرگ‏تر بود، اما در اصل زندان بود.

فکر می‏کنید چرا ناگهان تصمیم گرفتند که ایشان را به زندان برگردانند؟

دقیقاً نمی‏دانم چرا؛ ولی هر هفته خواسته‏ای داشتند. یعنی مرخصی‏اش را چند روز به چند روز تمدید می‏کردند و یک بار هم ۱۶ روز تمدید کردند، اما هربار خواسته‏ای داشتند. فکر می‏کنم عبدالله نمی‏توانست خواسته‏ی آن‏ها را برآورده کند.

آیا مشخص بود که خواسته‏ها‏ی آنان چیست؟

من که زن خانه‏داری هستم. زیاد سیاسی نبوده‏ام و نیستم، ولی همسرم را به لحاظ سیاسی درک می‏کنم. این آقایان زنگ می‏زنند و می‏گویند نگذار آقای موسوی به خانه‏‏ات بیاید. من که اولاً اصلاً به خودم اجازه نمی‏دهم به کسی بگویم به خانه‏ام نیاید و دوم این که آقای موسوی به نظر من، افتخار هر ایرانی است. وقتی آقای موسوی به خانه‏ی ما آمده بود، انگار عموی شهیدم زنده شده بود و به خانه‏ام آمده بود. ایشان یادگار دوران دفاع مقدس است.

 


 


یک زوج مدافع حقوق بشربه نام های مراد حسن لو و نفیسه مجتهدی با گذشت بیش از 40 روز از زمان بازداشت همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، دو تن ازهمکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نام های مراد حسن لو و نفیسه مجتهدی که به اتهام فعالیت حقوق بشری از سوی نهاد های امنیتی در 15 اسفند ماه بازداشت و به سلولهای انفرادی بند 2 الف منتقل شدند، همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شوند. نیروهای امنیتی در یورش سازمان یافته 11 اسفند ماه نیز جهت بازداشت این افراد به منزل آنان مراجعه نمودند که به دلیل عدم حضور ایشان در منزل موفق به بازداشت نشدند و نهایتا در شب 15 اسفند ماه در مراجعه مجدد ضمن بازداشت نامبردگان و تفتیش منزل اقدام به ضبط وسایل شخصی و دستگاه کامپیوتر ایشان نیز نمودند.

شایان ذکر است، این زوج مدافع حقوق بشر که دارای یک فرزند خردسال نیز می باشند از زمان بازداشت تا کنون تنها اجازه تماس با خانواده خود را یافته اند.

 


 


صبح سه شنبه ایمان صدیقی دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل راهی بهداری زندان متی کلای بابل شد.

به گزارش این خبر یکی از مسئولین زندان متی کلا ی بابل که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که ایمان صدیقی به علت خونریزی شدید معده راهی بهداری زندان متی کلا شد. وی همچنین در این رابطه گفت:پزشک زندان پس از معاینه اولیه ایمان صدیقی به مسئولین زندان تاکید کرد که باید هر چه سریعتر او را به یک بیمارستان مجهز انتقال دهند.

این مقام مسئول همچنین افزود: در روزهای گذشته اداره اطلاعات شهرستان بابل به مدت چندین ساعت در روز ایمان صدیقی را تحت بازجوئی قرار می دهند و وی در اثر فشارهای بازجویان حال وخیمی دارد و همچنین اداره اطلاعات مسئولین زندان متی کلا را تحت فشار قرار می دهد که از انتقال وی به بیمارستان جلوگیری شود.لازم به ذکر است ایمان صدیقی تا کنون از بیماری آلرژی رنج می برد و مسئولین زندان متی کلا هیچ توجهی به وضع وی و دیگر دانشجویان زندان ازجمله محمد اسماعیل زاده و محسن برزگرنداشتند.

به گزارش این خبر روز دوشنبه جمعی از فعالین سیاسی و ادبی به همراه جمعی از وبلاگ نویسان استان مازندران به دیدار محمد اسماعیل زاده دانشجوی دانشگاه پیام نور بابل و مسئول وبلاگ بوتیمار رفتند. در این دیدار محمد اسماعیل زاده به تشریح آخرین وضعیت خود درزندان متی کلا پرداخت و از مدت زمان کم 4 روزه مرخصی اش و از اینکه می باید صبح پنج شنبه خود را به زندان متی کلا معرفی کند ابراز گلایه کرد.

در این دیدار فعالین سیاسی و ادبی استان مازندران ابراز امیدواری کردند که با تمدید مدت زمان مرخصی اش وی موفق شود به دیدار همسرش که جهت تولد فرزندشان در بیمارستان کرج بستری است برود و در زمان تولد فرزندشان در کنار خانواده خود باشد.همچنین در این دیدار فعالین شمال کشور ضمن تجلیل از شخصیت سیاسی و ادبی محمد اسماعیل زاده از تلاش های 7 ساله اودرعرصه وبلاگ نویسی تقدیر به عمل آوردند و برای آزادی وی و اساتید و دانشجویان بابل ابراز امیدواری کردند.

گفتنی است ایمان صدیقی به همراه محسن برزگر دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به همراه محمد اسماعیل زاده در حوادث پس از انتخابات به مدت یک ماه در زندان اداره اطلاعات شهرستان ساری و بابل بازداشت بودند وهم اکنون دوران محکومیت خود که شامل"10 ماه حبس و 1 سال محرومیت از تحصیل برای (محسن برزگر و ایمان صدیقی) و 93 روز حبس 10 ماه حبس تعزیری به مدت 5 سال تعلیق 1 سال محرومیت از تحصیل برای (محمد اسماعیل زاده) "است را سپری می کنند.
 


 


فرصت وداع حضوری نبود . در حال حرکت به سمت اوین ، از داخل ماشین ، شمارۀ مهد کودک را گرفتم تا صبا کوچولو بتواند تلفنی با بابا فیض الله مهربانش خداحافظی کند .
صبا با اصرار می گفت : "بابائی امروز خودت بیا دنبالم " و او پاسخ داد که کارم آغاز شده و باید برگردم سر کار . با محیا کوچولو هم گفت و گوی تلفنی کوتاهی داشت و چه سخت ، بغض هامان را فرو خوردیم که مرد بزرگ تاریخ با گریه تودیع نشود .
هنگام غروب وقتی صبا با لحن شیرین کودکانه پرسید "چرا بابا فیض الله اینقدر زود برگشت " ، خواستم بگویم چون سخت دلان تاب اوج گرفتنش را نداشتند ، اما نگفتم .
خواستم بگویم زیرا تنگ نظران ، محبوبیتش را بر نمی تابند ، اما سکوت کردم .
می خواستم پاسخ دهم برای مردان خدا ، پرده های زمان و مکان ، دریده شده است و این را دنیائیان نمی پسندند و می پندارند با در بند کردن جسم آنان می توان در زمان و مکان ، محصورشان کرد ، باز هیچ نگفتم .
خواستم بگویم و بگویم و بگویم ... اما فقط گفتم کار داشت ، بابا فیض الله دور جدیدی از کار را شروع کرد .
مسئولیتی جدید در محیطی تازه و غریب و یقین دارم مانند تمام مسئولیت های دیگرش به بهترین نحو از عهدۀ انجامش بر خواهد آمد .
امروز صبا 4 ساله شد و سالگرد تولد این غنچۀ زیبای ما نیز باید بدون حضور بابا فیض الله او سپری شود ، مانند دیگر مناسبت های 10 ماه گذشته .
بگذار صبا نیز از کودکی با معنای ناخوشایند کلماتی چون هجران ، دوری ، ستم و زندان آشنا شود . بگذار او هم بداند که هر کس بیشتر برای دین و آئین و مردم سرزمینش زحمت کشید ، باید هزینۀ بیشتری بپردازد .
بگذار صبا نیز بیاموزد که اگر راه خدا را برگزیدی باید خودت را برای سخت ترین شرایط و ناهمواری ها نیز آماده سازی که وصل یار ، بی زحمت نخواهد بود .
یقین دارم روزی صبا خواهد دانست که بابا فیض الله قهرمانش جرمی جز همفکری با اندیشه های امام راحل (ره) و همراهی با یاران آن عزیز سفرکرده ندارد.
روزی در تاریخ خواهد خواند که پدر بزرگ محبوبش گناهی نداشت جز دفاع از آرمان های اصیل انقلاب اسلامی و امام عزیز، با همۀ وجود و تا آخرین قطرۀ خون .
افسوس که دیگر امکان ملاقات با پدربزرگش نیز سخت تر شده و پیام تبریک را باید با واسطه دریافت نماید ، و من می نویسم تا بماند برای آیندۀ صبای کوچک که با دیدن عکس های تولد 4 سالگیش خاطرۀ فداکاری های این مرد خدا و قهرمانان سبز میهنش را به نسل های بعد نیز انتقال دهد .
صبای عزیزتر از جان ! تولد 4 سالگیت اگرچه بدون حضور بابا فیض الله و تنها با عکسی از او برگزار شد ، اما بدان در پشت دیوارهای بلندی به نام زندان و درهای آهنینی به نام سلول ، قلبی کوبنده تر از هر آهن و دیواری با یاد تو می طپد و در مناجات ها و نیایش های شبانه اش سعادت و سربلندی تو را از خدا خواهان است .
تولدت مبارک .
 


 


سرپرست حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اظهاراتی عجیب گفت: خبرنگاران یک الف بچه‌اند که دموکراسی را درک نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا،عبدالحسین مدنی در مراسم تجلیل از رسانه‌های حوزه سلامت با اشاره به انتشار خبر علت مسمومیت‌های اخیر در رسانه‌های استانی گفت: تعداد انگشت شماری افرادی همچون من در کشور وجود دارد و بنده که طی دو ماه اخیر به این سمت منصوب شده‌ام در برابر سلامت مردم مسئول هستم .

وی وضعیت بهداشتی هرمزگان را صفر اعلام کرد و افزود: مکاتبات فراوانی به منظور ارتقای سطح بهداشتی هرمزگان به شهرداری ها صورت گرفته که به دلیل عدم همکاری شهرداری‌ها با دانشگاه علوم پزشکی تاکنون نتایجی حاصل نشده است.

مدنی در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر رسانه‌ای شدن مکاتبات صورت گرفته، اضافه کرد: شهردار جوان بندرعباس در مدت کوتاه مسئولیت خود در زمینه زیباسازی چهره بندرعباس تلاش‌های زیادی انجام داده و منطقی نیست مکاتبات صورت گرفته در زمان شهردار قبل را ارائه دهم و شرمنده ایشان شوم.

در ادامه یکی از خبرنگاران نیز به سرپرست حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت با این طرز فکر شما شرمنده مردم می‌شوید و مسئولان نباید با تعارف به یکدیگر از معضلات جامعه چشم پوشی کنند كه مدنی خطاب به این خبرنگار تصریح کرد: خبرنگاران با بی‌منطقی به آنچه مردم می‌گویند دامن می‌زنند و آن را تیتر رسانه‌ها خود می‌کنند و من بر سر گفته‌های خود هستم حتی در دادگاه نیز از خود دفاع می‌کنم.

سرپرست حوزه معاوننت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: خبرنگاران تنها نظام را به بازی گرفته‌اند و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل جامعه را ندارند.

در پی این اظهارات خبرنگاران از رئیس خانه مطبوعات هرمزگان که شاهد توهین به عقلانیت جامعه خبری بودند خواستار پیگیری این مسئله شدند و ضمن تشکر از رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که مات و مبهوت به معاون خود می نگریست و شرمسار بود مراسم تجلیل از رسانه های حوزه سلامت را ترک کردند.


 


روح الله (خسرو) حسینیان، نمایندۀ حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، طی واکنشی تند نسبت به اعلام آمادگی اصلاح طلبان و احزابی چون سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت برای حضور در انتخابات شوراها، اعلام کرد: "اصلاح طلبان نافیِ جمهوریت هستند و اگر پشیمان بوده و خواستار بازگشت می باشند، خیلی دیر است و مردم هیچ علاقه ای به شما ندارند."

به گزارش شبکه خبر ایران، این روحانیِ حامیِ دولت، با اشاره به بحث های اخیر گروههای اصلاح طلب و دو تشکل عمدۀ اصلاح طلب، یعنی سازمان مجاهدین انقلاب و جبهۀ مشارکت برای حضور در انتخاباتِ آتیِ شوراها، گفت: "متعجبم از برخی افراد و احزاب سیاسی که هنوز پس از سی سال مردم ایران نشناخته‌اند...زمانی که مردم برای چندمین بار به شما نه می‌گویند پس بفهمید که در میان ملت جایگاهی ندارید."

این گزارش خاطرنشان کرد حسینیان با طرح این سوال که اصلاح طلبان نافی جمهوریت، چه طور حرف از حضور در انتخابات آینده می‌زنند؟، مدعی شده: "اگر پشیمان هستید و می‌خواهید خودتان را بازسازی و بازیابی کنید خیلی دیر شده است چون مردم علاقه‌ای به حضور شما در سیاست ندارند."

روز گذشته کمیسیون ماده ده احزاب که در اختیار اصولگرایان افراطی قرار دارد، در خواستِ انحلالِ دو تشکل سیاسیِ فوق الذکر را به دادگاه ارسال کرد. این کمیسیون با صدور دستور توقف کلیه فعالیت های سیاسی این دو تشکلِ غیر دولتی و منتقد دولت، با ارسال نامه ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران، خواستار صدور حکم قضایی برای انحلال آن شد.

روح الله حسینیان طی دوازده سال اخیر (از زمان اصلاحات)، از مخالفینِ جدی و خواهانِ سرکوبِ اصلاحات و اصلاح طلبان بوده است.


 


گروه ملی- مذهبیِ «جنبش مسلمانان مبارز»، به دبیرکلی دکتر حبیب الله پیمان، با انتشار بیانیه ای در شرح وقایع یک سال اخیر، از مراجع عظام و اندیشمندانی که تا به حال "درمقابل سرکوب و قانون شکنی های حاکمان سکوت پیشه کرده اند"، درخواست نمود تا "همانند روحانیون و آزادی خواهان آگاه ومبارزی چون مهدی کروبی و میرحسین موسوی، بر خواسته های به حق مردم که همان اجرای قانون اساسی است پافشاری نموده و به جمع آنها بپیوندند."

بیاینۀ تفصیلی جنبش مسلمانان مبارز، ضمن تاکید بر اینکه این تشکل "حلقه ای از حلقه های زنجیره ای است که طی نیم قرن اخیر با نهضت خداپرستان سوسیالیست آغاز و در قالب جمعیت آزادی مردم ، حزب مردم، جنبش آزادی بخش مردم و جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران تداوم یافته و فعالیت هایش همچنان در راستای رهایی بخشی جامعه از انقیادهای دوران ادامه دارد"، از آنچه طی ده ماه اخیر بر اعضا و هواداران این گروهِ ملی- مذهبی رفته، یاد کرده و با ذکر نام افراد بازداشت شده، خاطرنشان می نماید:
عباس پوراظهری عضو شورای مرکزی ساکن تبریز، رضا کاظمی هوادار در گیلان ، رحیم همتی و محمد کریمی هوادار در تهران، امیرخسرودلیرثانی عضو شورای مرکزی ساکن تهران و چندین تن دیگر، که همگی در جریان اعتراضاتِ ماههای اخیر، مورد ضرب و شتم، بازداشت و اهانت قرار گرفتند و بعضا از تعدادی از آنها خبری در دست نیست.

این تشکل ملی مذهبی به حملات مکرر به جلسات خصوصی و مراسم سالگرد تاسیس آن گروه و همچنین ضرب و شتم شدید دکتر پیمان وهمسروهمراهانش در روز 13آبان توسط لباس شخصی ها را مورد اشاره قرار داد.

بیانیۀ جنبش مسلمانان مبارز، ضمن انتقاد از رفتار حاکمیت در مواجهه با مردم، خاطرنشان کرد: "عناوین فوق نمونه ای کوچک از رفتارهای ناشایست حکومتی است که ساختارهای خود را کاملا برگرفته از تفکرات توحیدی دانسته وادعای داشتن راه حل برای چالش های گوناگون جهان دارد و حتی مدعی بزرگترین دموکراسی در خاورمیانه است و این در حالی است که برخاستن کوچکترین صدای انتقادی در جامعه شدیدترین پیامدها را به همراه خواهد بود."

جنبش مسلمانان مبارز در پایان، خاطرنشان می کند "درخواست ما از مراجع عظام و اندیشمندان حوزه و دانشگاه که تا به حال درمقابل سرکوب و قانون شکنی های حاکمان سکوت پیشه کرده و منفعلانه نظاره گر قضایا هستند، این است که همانند روحانیون و آزادی خواهان آگاه ومبارز از جمله مهدی کروبی و میرحسین موسوی، بر خواسته های به حق مردم که همان اجرای قانون اساسی است، پافشاری نموده و به جمع آنها بپیوندند؛ زیرا معتقدیم که عدم پای بندی و تفسیر به رای از قانون اساسی توسط حاکمان همان استبداد ودیکتاتوریست."

این سازمان سیاسی، راه نجات ایران ازاستبداد ودیکتاتوری را "اتحاد وهمفکری نیروهای آزادی خواه همراه با آگاهی در پرتو خردجمعی و ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی با مناسبات انسانی" ذکر کرد.


 


روند بازجویی از حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی و روزنامه نگارِ بازداشتی، همراه با اِعمال فشار، ضرب و شتم و توهین‌های مکرر و غیرقابل بیان همراه بوده و می باشد.

حشمت الله طبرزدی، مدیر مسئول نشریِۀ توقیف شدۀ «پیام دانشجو» که در جریان دستگیری های عاشورای سال گذشته بازداشت شد، بنا به گفتۀ وکیلش، نسرین ستوده، از وضیت بسیار نامساعدی برخوردار می باشد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، طبرزدی پس از گذشت ۴ ماه از بازداشتش، همچنان در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و نسرین ستوده در این
زمینه خاطرنشان کرد "بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی اتهامات سیاسی باید در دادگاه عمومی با حضور هیئت منصفه و به صورت علنی رسیدگی شود. درحالی که تا امروز
ایشان فقط از سوی وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و بازجویی‌ها از موکلم– بنا به اظهاراتِ خودِ ایشان- توام با اعمال فشار و ضرب و شتم بوده است.

طبرزدی، دبیركل جبهه دمكراتیك ایران و سخنگوی تشکلی تحت عنوان «شورای همبستگی برای دمكراسی و حقوق بشر در ایران» می باشد که جلسه دوم دادگاه ایشان امروز ( ۲۴ فروردین ماه ۸۹ ) برگزار خواهد شد.

جلسه نخست دادگاه ایشان در تاریخ ۱۸ فروردین ماه امسال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیر عباس برگزار شده بود که طبرزدی دربرابر اتهامات وارده از قبیل شركت در تظاهرات سال گذشته، به دفاع از حقوق قانونی و انسانی مردم برای شركت درراهپیمایی های مسالمت آمیز پرداخت.

این فعال سیاسی- مطبوعاتی، بارها بدلیل فعالیتهایش و سال ها بدلیل انتقاد از مقامات نظام و نهادهای فراقانونی، در زندان و تحت فشارهای مختلف قرار داشت.


 


نسیم بیداری: طبقه چهارم دانشکده اقتصاد؛ از اتاق استاد معزول، دانش جعفری و اتاق استاد محبوس، عرب مازار که عبور کنی به اتاق استاد ممنوع می رسی که از آن با تعبیر سلول یاد می کند. در ابتدای گفت وگو دکتر محمد ستاری فر از قوانین حاکم بر دانشگاه های دنیا و جایگاه استاد و مقام و منزلتش سخن گفت. سپس خاطراتی از شکل گیری دانشگاه علامه طباطبایی نقل کرد. طبق این خاطرات ستاری فر را باید از موسسین این دانشگاه دانست. دانشگاهی که دیگر امکان تدریس در آن را ندارد. در انتهای مصاحبه با نسیم بیداری نیز خاطراتی از روزهای آخر حضورش در سازمان مدیریت و برنامه ریزی نقل کرد و البته خاطره تلخ ۱۳ آبان ۸۸ را.

- همان طور که می دانید بودجه ۸۹ در حالی تقدیم مجلس شد که برنامه پنجم هنوز تصویب نشده است. از طرفی زمان اجرای برنامه چهارم رو به اتمام است اما هنوز گزارش آن در مجلس قرائت نشده است. تحلیل شما از این شرایط چیست؟

بحث از قانون بودجه یا برنامه پنجم توسعه و کلا سئوال شما مربوط به جغرافیایی ست که حاکمیت قانون در آن معنی داشته باشد و دولت خود را ملزم به اجرای آن بداند. قانون برنامه و بودجه، بودجه سنواتی را به عنوان برنامه یکساله تعریف کرده است. در این قانون گفته شده برنامه های توسعه کشور شامل چشم انداز بیست ساله، برنامه های ۵ ساله و بودجه سنواتی ست. بنابراین وقی از بودجه حرف می زنیم درواقع از برنامه توسعه یک ساله کشور حرف می زنیم که باید دقیق تر، شفاف تر، عمیق تر و محاسبه پذیرتر باشد.

- وقتی می گویید توسعه، منظور توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است؟

بله. البته بودجه های سنواتی برنامه توسعه همه جانبه نیست اما نگاه حاکمیت به مقوله برنامه ریزی و توسعه را نشان می دهد و تنها یک متغیر کیفی نیست. بودجه نسبت دولت و بازار و بخش خصوصی و مردم را روشن می کند. بودجه کشورهای توسعه یافته، بیشتر ناظر به جهت گیری ها و برنامه های تنظیم ارتباط دولت و بخش خصوصی ست اما در کشور ما به دلیل ضعف ساختاری موجود، که سابقه صد ساله هم دارد، وزن دولت در بودجه بسیار زیاد است. باز هم به دلیل آن که دولت ها برخواسته از نفت اند و وابستگی مستقیم به منابع نفتی دارند، نقش اساسی و کلیدی در محرک های اقتصادی پیدا می کنند.

همه این ها را گفتم که نشان دهم بودجه به عنوان برنامه یک ساله چه قدر اهمیت دارد. تهیه بودجه نیز نیازمند سند بالادستی خودش، برنامه پنج ساله است. برنامه پنج ساله ذیل سند چشم انداز تعریف می شود. سند بالادستی چشم انداز، قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی ست. همه این قوانین نیز ذیل قانون اساسی اعتبار می یابند.

مشکلی که کشور در چند سال اخیر داشته و در سال ۸۹ هم دارد عمیق تر می شود، عدم همبستگی بین این اجزاست. یعنی برنامه یک ساله با برنامه پنج ساله و با سند چشم انداز هماهنگ نیست.

این برنامه یک ساله چه ویژگی هایی دارد یا باید داشته باشد؟

همان طور که گفتم برنامه باید شامل هدف های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره باشد. استراتژی و خط مشی رسیدن به اهداف را مشخص کرده باشد. بودجه باید زمان بندی و سازمان اجرا داشته باشد. این نگاه حداکثری را قانون برنامه تعریف کرده است. نگاه حداقلی می گوید بودجه عبارت است از چگونگی فرایند شکل گیری منابع و مصارف دولت که توسط قانون محاسبات تعریف شده. بنابراین کف عملکرد بودجه سالانه تعیین منابع و مصارف دولت و سقف آن اهداف توسعه است.

من به عنوان کسی که در اجرا یک برنامه و تدوین یک برنامه دیگر مشارکت داشته ام، اساتیدی که به رییس جمهور نامه نوشتند و دانشجویانی که در این زمینه کار کرده اند، از این بودجه ها نه اهداف حداقلی را می فهمیم و نه اهداف حداکثری را. مجلس هم به این نحوه بودجه نویسی اعتراض کرده است. یعنی همان کسانی که روزی برنامه چهارم و قوانین بودجه وقت را آمریکایی و اسرائیلی می دانستند، می گویند چیزی که در اختیارشان قرار گرفته بودجه نیست و قابلیت بررسی و تصویب ندارد. این نشان می دهد که لایحه بودجه ۸۹ از حداقل های مناسب هم برخوردار نیست.

می خواهم بگویم اصلا نباید نگران بودجه ۸۹ و تصویب نشدن برنامه پنجم باشیم. در ۴ یا ۵ سال گذشته که سند چشم انداز یا برنامه چهارم وجود داشته به آن عمل شده؟ دولت چون می خواست در چارچوب قانون نباشد، تهاجم سنگینی را علیه برنامه چهارم تدارک دید و گفت این برنامه اشکال دارد. خب وقتی یک دولت اصولگرای ارزشی سرکار می آید و ادعا می کند قانون اشکال دارد و بر اساس مدل غربی طراحی شده و شعار می دهد که در خط مقدم مبارزه با فقر و بی عدالتی ست، اولین کارش این است که قانون را اصلاح کند.

من به عنوان یک شهروند می پرسم که این قانونی که غربی و آمریکایی خوانده اید را چرا نه اجرا کردید و نه اصلاح؟ چرا به جای تدوین یک برنامه درست و غیر غربی، هرج ومرج را افزایش دادید؟ دولت ها در همه دنیا به دنبال اجرای قانون اند و مردم روحیه قانون گریزی دارند اما اینجا برعکس است. در پنج سال گذشته دولت از روی عمد و آگاهی می خواست بدون مزاحمت قانون منابع نفتی را به تاراج ببرد. با یک جمله که مبانی برنامه چهارم غربی ست، کل برنامه را از جایگاه اصلیش خارج کردند و هیچ چیز هم جایگزین آن نکردند. مگر می شود یک دولت بدون قانون کار کند؟ مگر می شود یک دولت ادعای اصولگرایی داشته باشد اما به سیاست های کلی برنامه که توسط رهبری ابلاغ شده بی اعتنا باشد؟ آیا می شود مبانی برنامه چهارم غربی باشد اما سیاست های کلی آن یا سند چشم انداز که توسط همان گروه نوشته و توسط رهبری ابلاغ شده، غربی نباشد؟ مشکلات ما این جاست. در این شرایط کشور احتیاجی به برنامه توسعه ندارد. من تعجب می کنم که برخی نماینده های مجلس می گویند باید برنامه چهارم یک سال تمدید شود. کدام قسمت برنامه اجرا شده که بودجه ۸۹ را بر اساس آن تنظیم کنیم.

به هر حال بودجه سال های گذشته مغایرت جدی با مبانی و احکام برنامه چهارم دارد.

- می گویند این انتقادات، گله کارشناسی و آکادمیک است؛ به اصطلاح دعوای طلبگی ست. وضعیت اقتصادی کشور خوب است و در حال پیشرفتیم.

البته من افتخار می کنم که عضوی از دانشگاهیان کشورم اما حرف هایی که زدم ربطی به فضای آکادمیک ندارد. من از قانون حرف می زنم. می گویم که در قانون برنامه چهارم قرار بوده وابستگی بودجه به نفت کم شود. دلیل این تصمیم هم این بوده که وقتی درآمد دولت از نفت تامین شود، دیگر به دنبال کوچک سازی و کارآمدی نمی رود. چون به مالیات احتیاج ندارد و چون پولدار است مردم و بخش خصوصی را ذلیل می بیند. برنامه می گوید باید منابع حاصل از فروش نفت، به سرمایه های مولد و پایدار تبدیل شود. جدا شدن نفت از بودجه بزرگ ترین کار توسعه ای کشور است. افسوس که عده ای از همکاران دانشگاهی هنوز دنبال دموکراسی در ایران می گردند اما نمی دانند یکی از بزرگترین معضلات دموکراسی در ایران وابستگی دولت ها به نفت است. بر همین اساس هم می خواستیم در طول برنامه چهارم، وابستگی به نفت را کم کنیم. این که دیگر نقد دانشگاهی نیست متن قانون است.

- انتقاد شما این است که چرا به این برنامه عمل نشده. من می گویم در زمان آقایان هاشمی و خاتمی هم به خیلی از موارد برنامه عمل نشد.

گله من نیست، این حکم برنامه چهارم است. ما برای نقد باید یک متر و معیار داشته باشیم. در اول صحبتم گفتم که ما مشکل ساختاری داریم. هیچ دولتی نمره عالی ندارد اما اگر بررسی شود بعضی عملکرد قابل قبول تری داشته اند. اساسا هدف برنامه های توسعه این است که وضعیت کشور بهبود پیدا کند. وقتی در برنامه آمده که دولت باید نسبت به بازسازی و نوسازی خود اقدام کند، یعنی دولت آقای خاتمی خودش را ضعیف احساس می کرده. یعنی کارشناسان همان دولت به این نتیجه رسیده اند که وضعیت موجود در شان ملت و تمدن ایران نیست. این ادبیات سال ۸۰ است و هنوز اثری از آقای احمدی نژاد نیست.

آن زمان ما به این نتیجه رسیدیم که بنیان های حاکمیت کارایی لازم را ندارد. حکم برنامه برای این است که اندازه دولت متناسب شود. برای این منظور هم معیارهایی تعریف شد؛ گفتیم دولت در انجام وظایف خودش غفلت نکند. این یعنی در امور حاکمیت کوتاهی نشود تا امنیت، حریم خصوصی، مالکیت و… مردم به خطر نیفتد. معیار بعدی هم این بود که دولت نباید در امور بخش خصوصی دخالت کند. بعد هم برود سمت مقررات زدایی و آزادسازی، در آخرین مرحله هم اقدام به خصوصی سازی کند. همه این احکام و قوانین یعنی نویسندگان وقت برنامه، وضعیت را مناسب نمی دانستند. پس دیگر صحبت از دولت خاصی نیست و نمی گوییم ما خوب بودیم و دیگری بد.

اما بازهم برای آنکه شائبه کلی حرف زدن وجود نداشته باشد من چند عدد و رقم را مطرح می کنم. بنا بوده بودجه جاری سال ۸۲ که بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان و بدون بدهی بوده، در برنامه چهارم مبنا قرار بگیرد و در سال آخر آن یعنی سال ۸۸ به ۵/۳۲ هزار میلیارد تومان برسد. این مستلزم رشد سالانه ۱۰ درصدی است. الان بودجه جاری دولت به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی سالانه بیش از بیست درصد رشد کرده است. با این شرایط آیا دولت کوچک شده؟ این تحلیل که نیست عدد است.

قرار بوده دولت طبق جدول شماره ۸ قانون برنامه، طی پنج سال ۶/۸۱ میلیارد دلار ارز مصرف کند، حدود ۱۶ میلیارد دلار در سال. کشور ما در سالهای ۸۰، ۸۱ و ۸۲ حدود ۵/۱۵ میلیارد دلار در بودجه هزینه کرده و با این رقم رشد ۶/۷ را به دست آورده و طبق گفته بانک جهانی در منطقه بالاترین رشد را داشته است. آن زمان رشد ترکیه ۴ درصد بود. وقتی برنامه تنظیم می شد گفتیم اگر منظبط تر عمل کنیم و رقبا و همسایگان هم وضعیت فعلی را داشته باشند با رشد ۸ درصدی پس از بیست سال در منطقه اول می شویم. دقت کنید! اگر ما در رشد ۸ می ماندیم و رقبا هم در وضعیت سابق می ماندند. در حال حاضر ترکیه، آذربایجان، عربستان و قطر بیدار شده اند اما ما با بالاترین درآمد نفت، پایین ترین رشد اقتصادی منطقه را داریم. دولت بجای ۶/۸۱ میلیارد دلار تا ابتدای اسفند ۸۸، ۳۳۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. ۴ برابر قانون. خب ورودی این اقتصاد ۴۰۰ درصد افزایش داشته اما رشد اقتصادی بجای افزایش به ۷/۲ و ۳/۲ درصد در سال رسیده است. جالب این جاست که آمار هم نمی دهند. می گویند رشد ۷/۲ درصد است اما GNP را نمی دانیم. خب دلیل این وضعیت چیست؟

- بحران جهانی یا حل کردن معضلات ساختاری اقتصادی؟

ببینید! نظامات هوشمند می دانند که اقتصاد متاثر از اتفاقات داخلی و نیز خارجی ست. اما وزن رویه های داخلی در وضعیت اقتصادی بسیار بیشتر است. در دوره بحران، اقتصاد ما ۳۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته، یعنی کم نیاورده و ۸۱ میلیارد مقرر به مثلا ۵۰ میلیارد نرسیده. این درآمد چه شده؟ می گویند بحران جهانی، من میگویم شما به عنوان رییس جمهور گفتی ما مستقلیم و اگر دنیا آتش بگیرد بر ما اثری ندارد. الان چه شده که می گویی رشد ۴۴ کشور منفی بوده. چرا ما باید با این همه ادعا و این همه منابع بین ۴۴ کشور از ۱۶۰ کشور جهان باشیم. کشوری مانند چین که با همه دنیا تعامل دارد، پیش از بحران سالانه ۹ درصد رشد اقتصادی داشته است. پس از بحران جهانی رشد اقتصادی این کشور ۷/۱ درصد کم شده. یا رشد اقتصاد بزرگ هندوستان بر اثر بحران ۵/۱ درصد کم شده است. اگر بنا به مقایسه است چرا خود را با چین یا هند یا ترکیه مقایسه نمی کنیم.

این ناهنجاری و این بحران اصلا به بحران جهانی ارتباط ندارد و مستقیم به عملکرد دولت برمی¬گردد. چون ما هنر نداشتیم، نابخردانه تخصیص منابع دادیم و دچار این وضعیت شدیم. در این سال ها همه چیز از گندم و مرکبات تا لباس و کفش وارد کشور شده است.

بحران جهانی که قیمت ها را کاهش داد. اگر رویکرد چشم انداز را می فهمیدیم باید این ۳۳۰ میلیارد دلار را به نوسازی صنایع اختصاص می دادیم. باید فن آوری نوین را وارد کشور می کردیم. بحران فرصتی بود که ما بتوانیم با ۳۳۰ میلیارد دلار حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار کالای سرمایه¬ای وارد کشور کنیم چون قیمت ها یک سوم شده بود.

می گویند در بخش کشاورزی علاوه بر بحران جهانی، مشکل خشکسالی و سرمازدگی داشته ایم و همین رشد ما را کاهش داده است. ما می دانیم که تاثیر بخش کشاورزی بر GMP تنها ۱۰ درصد است. من می گویم بیست درصد درنظر بگیریم؛ یعنی از رشد ۸ درصدی مقرر، ۶/۱ متعلق به کشاورزی باشد. اگر حتی هیچ تولیدی در این بخش نداشتیم یعنی این بخش بکلی از محاسبات خارج میشد، باید رشد ۴/۶ درصدی را تجربه می کردیم.

بنابراین بر می گردم به صحبت های اولم. توسعه و پیشرفت با منابع و پول شروع نمی شود بلکه با نظم انظباط سامان و سازمان شروع می شود. می خواهم بگویم دولت نهم و دهم، مظهر بی نظمی و بی انظباطی ست. هرجا هم که سامان و سازمانی دیده، در آن جا اخلال و نهادها را دچار بی ثباتی کرده است. هر نمره ای که می خواهید به دولت آقای موسوی، دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی بدهید. قرار بود در طول برنامه چهارم، عملکرد دولت بهتر شود و اگر نمره اش ده بوده به ۱۵ برسد یا اگر مردود بوده نمره قبولی بگیرد اما به گفته شاخص های داخلی خودمان و شاخص های دیگران در شفافیت، انظباط، رشد، توسعه انسانی، پاسخگویی و… نمره دولت بدتر شده است.

ما در زمان جنگ با آن گرفتاری ها و با درآمد ۷ میلیارد دلاری، یک بار متمم بودجه می بردیم مجلس که اگر هر ماه یک بار هم می بردیم کسی به ما اشکال نمی گرفت. در دوره آقای هاشمی هم همین طور بود. آقای خاتمی در ۸ سال ریاست جمهوری متمم بودجه به مجلس نبرد. در حالی که از ۸۴ تا الان هر سال چند متمم به مجلس رفته است. دلیلش هم این است که دولت ابتدا یک عدد بزرگ را برای بودجه عمرانی اعلام می کند و بعد در طول سال آن را کاهش داده و در بودجه جاری مصرف می کند.

طبق برنامه باید در سال ۸۸ بودجه عمرانی به ۵/۲۷ هزار میلیارد تومان می رسید. سال ۸۸ مصوب بودجه عمرانی ۳/۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است. تازه مجلس می گوید تا آخر سال ۱۵ هزار میلیارد از این رقم جذب می شود. دولت هم می گوید ۱۸۰۰۰ میلیارد جذب می شود. به عبارت دیگر با نزدیک ۸۲ میلیارد درآمد ارزی باید بودجه عمرانی به ۲۷ میلیلارد تومان می رسید در حالی که با ۳۳۰ میلیارد دلار درآمد، تنها ۱۸ هزار میلیارد تومان به عمران کشور تخصیص یافته است.

یک رقم دیگر هم بگویم که نشان بدهم مشکل از کجاست. ما در سال ۸۱ به قیمت ثابت سال ۷۶، حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم. در سال ۸۶ هم، که قبل از بحران جهانی ست، به قیمت ثابت بازهم ۲۳۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی داشته ایم. ارز مصرفی ۸۱ حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده و ارز مصرفی سال ۸۶، ۷۰ میلیارد دلار.

در ماده ۳۱ قانون برنامه گفته شده که همه طرح های عمرانی باید دارای مطالعات اقتصادی فاز یک و دو باشند. معنای این بند این است که دولت خاتمی در این زمینه مشکل داشته. الان در دوره پرپولی دولت، ۵۶ درصد پروژه های ملی ناتمام مانده است. چون مطالعات اقتصادی طرح ها انجام نشده. مثالی بزنم. آقای رییس جمهور هر سفر استانی که رفته اند، وعده ساخت یک ورزشگاه داده اند اما چون بسیاری از شهرها و روستاها فاقد زمین مناسب بوده اند بسیاری از این پروژه ها یا شروع نشده یا ناتمام رها شده است.

یا قرار بوده در پایان سال ۸۸ تراز عملیاتی بودجه غیر نفتی صفر شود. یعنی به میزانی که واردات داریم صادرات غیر نفتی داشته باشیم. الان نه تنها این عدد منفی صفر نشده که اختلاف بسیار بیشتر شده است.

- در زمینه صادرات غیر نفتی که دولت خیلی خود را موفق می داند؟

ما به رقم صادرات کار نداریم. رشد را در فضای ۳۳۰ میلیارد دلار در نظر بگیرید. بعد هم سبد صادرات را کالبد شکافی کنید و ببینید که مربوط به کدام اقلام است. مگر این رشد مربوط به فروش محصولات پتروشیمی نیست. مگر حاصل کار عسلویه نیست. این ها که کار دولت های قبلی ست. ما چه کرده ایم که آیندگان استفاده کنند. ما در ساده ترین بخش که کشاورزی ست سالانه ۱۰ میلیارد دلار محصول وارد می کنیم. اگر شاه کاری در زمینه صادرات غیر نفتی صورت گرفته تراز کشاورزی نباید منفی باشد.

در بقیه موارد هم چنین است. شما به اقلام رشد سرمایه گذاری دقت کنید و ببینید با برنامه چهارم چه فاصله ای دارد. بازهم تاکید می کنم در فضای ۳۳۰ میلیارد دلار درآمد. به هرحال آن چه ما می فهمیم این است که دولت با غربی خواندن برنامه قید آن را زد و هرکاری که دوست داشت انجام داد.

- دولت می گوید در بسیاری از زمینه ها نه تنها از برنامه عقب نیست بلکه جلو هم زده است. کارشناسان هم می گویند اختلاف معنی داری بین کارنامه دولت و اهداف برنامه وجود دارد. بالاخره چه کسی درست می گوید و چرا این همه اعداد و ارقام متفاوت و متضاد ارائه می شود؟

قبول. فرض می کنیم ادعای دولت صحیح باشد، میپرسم چرا درحالی که سال رو به اتمام است، یک خط گزارش از عملکرد برنامه، که الزام قانونی دارد، منتشر نشده؟ اگر عملکردها مطابق قانون است چطور نمایندگان مردم از چگونگی کارها و میزان نزدیکی به اهداف برنامه بی اطلاعند؟ پاسخ مشخص است. ضمن این که دولت نهم به دلیل روحیه قانون گریزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منحل و بدنه کارشناسی کشور را منهدم کرد.

سازمان مدیریت حاصل چند ده سال تجربه و آزمون و خطا بود و همه این سرمایه را یک شبه به باد دادند. چون وجود سازمان یعنی وجود یک نظم نسبی در تخصیص ها و وجود چارچوب در دخل و خرج. خب دولت به هیچ وجه این نظم و چارچوب را نمی خواست و به دلیل مزاحمت بزرگترین سرمایه کارشناسی کشور را مضمحل کرد.

- چطور چنین چیزی امکان پیدا می کند. یعنی چگونه دولت می تواند این چنین باسط الید عمل کند؟ زمان شما هم وضع چنین بود؟

در زمان ما، شورای نگهبان برای اولین بار در بودجه ورود و اعداد و ارقام را کم و زیاد کرد. اما بحث من این نیست که کدام دولت و کدام جناح چه می کند. کما این که برخی نمایندگان مجلس، روزی سخت ترین همجه را به تهیه کنندگان برنامه چهارم و بودجه های سنواتی وقت، داشتند و ما را متهم به غرب گرایی و بی توجهی به وضعیت اقشار ضعیف می-کردند. همان ها الان به عملکرد دولت اصولگرای همسو با خود به شدت معترضند و بودجه را غیر قابل بررسی و تصویب می دانند.

بحث این است که در شرایط بحرانی قرار گرفته ایم و رقبا هم به شدت در حال سرعت گرفتن از ما هستند. بحث این است که باید شجاعت نقد خودمان را داشته باشیم و بشینیم حساب کنیم چرا در دوران شکوفایی درآمدهای ارزی، حتی نتوانسته ایم رشد سال های قبل را حفظ کنیم. بحث این است که چرا صنایع کشور با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند. بحث این است که بحران در حال ظهور است و اگر ریشه های آن را نشناسیم باید منتظر آسیب های اجتماعی شدید باشیم.

 


 


روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت : همزمان با شروع سال همت و کار مضاعف با اخراج کارکنان شرکت تولید نوشابه خرمنوش خرمشهر و تعطیلی این واحد تولیدی یکی از بزرگترین خطوط تولید نوشابه در خاورمیانه و ایران از ادامه کار ایستاد تا نشان دهد مدیریت های پروازی چگونه در سایه کنترل از تهران تیشه به ریشه خرمشهر رنج کشیده می زنند.

این گزارش می افزاید کارخانجات بزرگ نوشابه سازی خرمنوش خرمشهر که با دلارهای دولتی در دوران بازسازی دوباره احیا گردیده برخوردار بود که بعدها واحدهای تولید نوشابه به خانواده و دستگاه تولید CO 2 بود از واحدهای خط تولید نوشابه ساخت تشتک و گاز آب شیرین با امتیاز حق برداشت آب از رودخانه کارون نیز به آن اضافه شد.

در خصوص بدهی های این واحد تولیدی باید گفت بدهی میلیاردی به شعبه هفتم تیر بانک ملی تهران و یکی از شعب بانک صادرات خرمشهر نکات قابل توجهی وجود دارد که از آن جمله گرفتن وام بیش از صد میلیون تومان از بانک ملی شعبه هفتم تیر برای خرید خطوط جدید تولید نوشابه است که از کشور آلمان خریداری می گردد اما اهمال در ترخیص آن از گمرک سبب متروک ماندن این خط تولید و در نتیجه یک میلیاردی شدن بهره این وام است و در خصوص بانک صادرات خرمشهر نیز همان اتفاق افتاده است و اکنون بهره بانکی سنگین گریبان این واحد تولیدی را گرفته است .

این گزارش می افزاید در همین حال مدیرعامل جدید این کارخانه که بازنشسته یکی از ادارات است از همین کارخانه ورشکسته و تعطیل شده اضافه حقوقی یک میلیون تومانی می گیرد تا خرمشهر بهشت مدیران پروازی شود.

این مدیر که از دیار رستم آباد البرز به خرمشهر اعزام شده است در حال مرخصی هم از امتیازات اضافه حقوق و سایر مزایا بهره می برد.

گزارش می افزاید :کارخانه نوشابه سازی خرمشهر که از امتیاز همسایگی با مهم ترین استان عراق (بصره ) برخوردار است که با سو مدیریت حضور در این بازار مهم را به رقبای عربی باخت این وضعیت تلخ در حالی روی می دهد که آب میوه ها و نوشابه های تولید عربستان کویت و امارات بازار جنوب ایران را اشباع کرده است .

یکی از نکات جالب توجه در اخراج کارکنان این واحد صنعتی کنار گذاشتن دو نفر از کارکنان بخش فنی آن بوده است که اخیرا برای توجیه و آموزش دستگاه های جدید خط تولید به کشور آلمان اعزام شده بودند که یکی از این دو نفر از پرسنل قدیمی کارخانه خرمنوش خرمشهر هم اکنون برای امرار معاش بر روی تاکسی کار می کند.


 


عبدالله مومنی ،سخنگوی ادوار تحکیم وحدت و مسئول ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی صبح امروز به زندان برگردانده شد.

به گزارش کلمه، عبدالله مومنی صبح امروز پس از آنکه مرخصیش تمدید نشد به اوین برگشت.

مومنی ۱۶ اسفند با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی بعد از ۸ ماه بازداشت به مرخصی ۵ روزه آمد.که با تمدید نشدن زمان مرخصی امروز به اوین برگشت.

جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دوره اصلاحات و از اعضای ستاد میرحسین موسوی، نیز که پس از نزدیک هشت ماه و نیم حبس، ششم اسفند ماه از زندان اوین آزاد شد بود، شب گذشته با تمدیدن نشدن زمان مرخصی به زندان برگشت.

خانجانی از جانبازان جنگ است، روز ۲۴ خرداد بازداشت شد و حدود ۴ ماه را در سلول انفرادی گذراند.

جهانبخش خانجانی که عضو حزب کارگزاران سازندگی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محکامه و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

خانجانی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و به جرم اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پیش از این نیز در ابتدای هفته فیض الله عرب سرخی ،عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از ۵ روز مرخصی به اوین برگشت.


 


علی بیکس ، فعال اجتماعی ویکی از زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیاز به درمان فوری دارد . او که از ۲۴خرداد ماه در زندان اوین به سر می برد اکنون در بند ۳۵۰ این زندان وضعیت ناگواری از جهت بهداشت دهان و دندان دارد

به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده بیکس از مسولان تقاضا دارند که با مرخصی چند روزه این زندانی در بند برای درمانش موافقت کنند. چون او حتی به خاطر از دست دادن دندانهایش به دلیل بیماری پیوره قادر به غذا خوردن هم نیست . امکانانات دندانپزشکی بند ۳۵۰ اوین نیز نمی تواند پاسخگوی مشکلات درمانی او باشد.

خانواده بیکس همچنین از وضعیت بلاتکلیف او در زندان گلایه مندند اینکه چرا پس از ده ماه حبس هنوز وضعیت بیکس مشخص نشده و حکم دادگاه تجدید نظرش صادر نشده است.

علی بیکس ، دارای دکترای تاریخ ، ۲۴ خردادماه سال گذشته بازداشت و تاکنون نیز بدون استفاده از مرخصی در زندان به سر می برد. او با کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی میرحسین موسوی نیز در زمان انتخابات همکاری داشته است.

بیکس بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است . .خانواده بیکس از وضعیت نامعلوم فرزند خود نگرانند و هر چه زودتر خواهان تعیین وضعیت و اعلام حکم نهایی وی هستند.


 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس گزارش دیوان محاسبات کشور وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی و کشور به ترتیب بیشترین انحراف ها را از قانون بودجه سال 1387 کل کشور داشته اند.

محمد رضا تابش در گفتگو با خانه ملت با بیان این که گزارش تفریغ بودجه سال 1387 که از سوی دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی ارائه شد وجه تمایزی با گزارشهای سال های قبل داشت، گفت: در این گزارش مواردی که در سال های گذشته به عنوان انحراف دولت ذکر می شده، به عنوان انحراف از قانون بیان شده که یک امر پسندیده ای است چرا که انحراف دستگاهها از قانون بودجه زمانی است که موارد ذکر شده سیر قانونی خود را طی کند و منجربه صدور رای شود.

وی با بیان اینکه دولت باید به خاطر این نکته مثبت قدردان دیوان محاسبات باشد، افزود: براساس گزارش مذکور بیشترین انحراف از قانون بودجه سال 1387 را وزارت نفت داشت. البته وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت کشور به ترتیب در مرحله دوم و سوم این انحراف جای می گیرند.

دبیرکل فراکسیون خط امام(ره)مجلس افزود: وزارت نفت در واردات بنزین بیشترین انحراف را داشته و به رغم تذکرات نمایندگان و پیگیریهای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این وزارتخانه صد درصد بیشتر از مجوز قانونی بنزین وارد کرد، و انحراف وزارت نفت در این زمینه حدود سه میلیارد دلار است.

تابش با بیان اینکه تا سال گذشته گزارشهای تفریغ پس از ارائه به کمیسیون برنامه وبودجه ، در صحن مجلس قرائت می شد، اظهار داشت: در این کمیسیون امسال کار کارشناسی حقوقی صورت گرفت و تصمیم گرفته شد که کمیته های سه گانه امور اجتماعی، امور عمومی و امور اقتصادی کمیسیون در ارتباط با حوزه های مسئولیت خود گزارش تفریغ بودجه را بررسی کنند ودر همین راستا در جلساتی با حضور نمایندگان کمیسیونهای تخصصی مجلس،نمایندگان دستگاههای که انحراف از قانون داشتند و همچنین مسئولین دیوان محاسبات، گزارش مذکور را مورد بررسی قرار دهند و دفاعیات مسئولین ذی ربط را بشنوند.

وی افزود: در جلسات این کمیته ها موارد انحراف از قانون به طور دقیق بررسی خواهد شد وممکن است این انحرافات تخلف باشد و شاید هم تخلف نباشد و توضیحات دستگاهها مسئولین را قانع کند.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: پس از پایان بررسی گزارش تفریغ بودجه در کمیته سه گانه کمیسیون مذکور، گزارش نهایی تفریغ بودجه تهیه خواهد شد و فقط همین گزارش در صحن مجلس قرائت می شود.

تابش تصریح کرد: البته دیوان محاسبات می تواند براساس گزارش خود رسیدگی ها را انجام دهد و گزارش آنها می تواند مبنای کارشان باشد ولی گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه که در صحن مجلس قرائت خواهد شد، می تواند راهگشا و چگونگی رفع مشکلات برای دیوان محاسبات باشد.

نماینده اصلاح‌طلب اردکان این کار کمیسیون برنامه و بودجه را هم برای دولت مثبت و مقید ارزیابی و پیش بینی کرد که تهیه گزارش نهایی کمیسیون با بررسی های کمیته سه گانه حدود دو ماه طول بکشد.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه از آغاز کار این کمیته جهت بررسی گزارش تفریغ بودجه خبر داد و اظهار داشت: از وزارت نفت به عنوان اولین دستگاه دعوت کردیم تا در جلسات کمیته مذکور که از ساعت 30/6 تا 8 صبح روز یکشنبه و سه شنبه این هفته تشکیل می شد، حضوریابند اما مسئولین مربوطه اعلام کردند که در ماموریت هستند و این جلسات به هفته آینده موکول شد.


 


استاندار تهران خبر داد: راهپیمایی ۲۵ خرداد با مجوز بوده است.این درحالی ست که معترضان به دلیل حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد به یک سال زندان محکوم شدند.

در حالی که بسیاری از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات به دلیل حضور در راهپیمایی میلیونی روز ۲۵ خرداد سال گذشته به زندان محکوم شده‌اند، استاندار تهران در گفت وگوی مفصل با مجله «همشهری ماه» اعلام کرده که این راهپیمایی با مجوز برگزار شده بود. او در شرایطی اینگونه اظهار نظر می کند که دستگاه قضایی بازدداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را به دلیل حضور در این راهپیمایی روانه زندان کرده‌است.

تمدن در گفت و گوی خود با این مجله بیان داشته که این راهپیمایی با مجوز بوده است :« آنها( معترضان) تقاضای برگزاری راهپیمایی کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایی روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونی ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم.»

استاندار تهران در شرایطی اینگونه اظهار نظر می‌کند که بسیاری از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات به دلیل حضور در این راهپیمایی به زندان محکوم شده اند. مرتضی الویری نیز آخرین فردی به شمار می‌آمد که از میان اصلاح طلبان به دلیل حضور در راهپیمایی روز ۲۵ خرداد ماه به یک سال زندان محکوم شد.

اظهار نظرهای استاندار تهران شبه‌های بسیاری را در مورد آرای دستگاه قضایی کشور دامن می‌زند. براساس آرای دادگاههای پس از انتخابات حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه مجازاتی برابر با یک سال زندان تعزیری داشته است ولی در هیچ کجای قانون به مجازات برای حضور در راهپیمایی با مجوز اشاره نشده است.

پیش از این در فهرست اتهامات تمامی دستگیر شدگان حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به چشم می خورد.


 


کمیسیون ماده 10 احزاب در نشست دیروز خود ، در خواست انحلال دو تشکل سیاسی را به دادگاه ارسال کرد.

به گزارش خبرآنلاین در این جلسه با بررسی سوابق و عملکرد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، با صدور دستور توقف کلیه فعالیت های سیاسی این دو تشکل، اعضای کمیسیون با ارسال نامه ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران، خواستار صدور حکم قضایی برای انحلال آن شدند.

این در حالی است که چندی پیش اسدالله بادامچيان عضو كميسيون ماده 10 احزاب اعلام کرد تاكنون شكايتي از عملكرد جبهه مشاركت سازمان مجاهدين دريافت نكرده‌ايم و به ياد ندارم بخاطر مسائل پس از انتخابات به احزاب اصلاح طلب، تذكر داده باشیم . همپنین پرونده احزاب اصلاح‌طلب را به قوه قضاييه نفرستاده‌ايم.

بادامچيان با تاكيد بر اين‌كه اين رسيدگي‌ها، سياسي، جناحي و حزبي نخواهد بود؛ ادامه داد: طبق ماده 16 قانون احزاب، چنانچه احزاب مرتكب تخلفي شوند، كميسيون ماده 10 اول به آنها تذكر داده، سپس اخطار مي‌دهد و اگر به اين تذكرات و اخطارها توجهي نشود، پرونده آنها به قوه قضائيه ارجاع خواهد شد تا دادگاه به تخلفات آنها رسيدگي كند.

وي با بيان اين‌كه كميسيون ماده 10 احزاب، به احزاب بدون مجوز مي‌تواند پروانه فعاليت بدهد، يادآور شد كه انحلال احزاب پس از صدور پروانه آنان، در زمره اختيارات كميسيون ماده 10 احزاب نيست. چون چنين احزابي تولد قانوني و حقوقي يافته‌اند و فقط قوه قضائيه در قالب تشكيل محاكم قضايي خود، مي‌تواند مانع از ادامه فعاليت آنها شود.

محسن میردامادی و محمد سلامتی دبیرکلی حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب را برعهده دارند.
این دو حرب از احزاب با سابقه‌ اصلاح‌طلب هستند و در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم از مهندس موسوی حمایت کردند.
در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اکثر اعضای این دو حزب بازداشت شدند و احکام قضائی سنگینی علیه آنها صادر شد.

برخی از آنها همچنان در زندان به‌سر می‌برند و برخی دیگر نیز با قرار وثیقه آزاد شدند.


 


دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات اظهار داشت: در جلسه دوشنبه ۲۳ فروردین جاری این هیأت با انتشار ۴ ماهنامه و ۴ فصلنامه موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، محمدعلی رامیــن، دبیر هیأت نظارت بر مطبــوعات با اعـلام این خبــــر گفت: انتــشار ماهنامه‌های جغرافیــای گردشگری به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی روشن بابائی همتی، فراسوی چاپ و بسته‌بندی به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی رضوان رستگاری تبار، ریاض الجنــه به صاحب امتیازی و مدیر مســئولی فاطمه تجدد، آگـاهی ناب به صاحب امتیازی میترا کاظمی تبریز و مدیر مســئولی محمدرضا رستمی پذیرفته شد.

وی افزود: همچنین فصلنامه‌های معدن گیلان به صاحب امتیازی سازمان نظام مهندسی معدن استان گیلان و مدیر مسئولی محمدرضا بابا هادی، طب سبــز به صاحب امتیــازی شرکت شفاســازان و مدیر مســئولی رضا عبــاس پور راد داخــلی، رساله ‌الاسلام به صـاحب امتیــازی دانشــــکده اصــول‌الدین و مدیر مسـئولی کاظـــم عسـکری مجـــد، فصــــلنامه Iranian Journal of Rheumatology) IJR) به صاحب امتیازی مؤسسه انجمن روماتولوژی ایران و مدیر مسئولی احمدرضا جمشیدی مجوز انتشار دریافت کردند.

بر پایه این گزارش در این جلسه همچنین گزارش نظارتی نشریات زیر مطرح و مصوب شد:

۱ ـ نشریه ســرو ابرکوه به دلیل جعل عنوان و انتشار نشریه بر خلاف زمینه و گستره توزیع، مصوب هیأت نظارت بر مطبوعات و استفاده ابزاری از افراد، مشمول بند ب ماده ۷ و بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات شناخته شد و مقرر گردید به استناد تبصره ماده۱۲ آن قانون، توقیف و موضوع جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شود.

۲ ـ به روزنامه جهان صنــعت به دلیل اهانت به حجاب و ارزش های اسلامی و القای تروریست بودن مسلمانان در عکس چاپ شده در شماره مورخ ۱۷/۱/۸۹ به استناد بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر هیأت ارسال شود.

۳ ـ به روزنامه آرمان روابط عمومی به دلیل انتشار مطلبی در شماره مورخ ۱۵/۱/۸۹ که موجب تحریص و تشویق افراد و گروه ها به ارتکاب اعمال علیه امنیت عمومی است و نیز پخش شایعات و مطالب خلاف واقع، به استناد بندهای ۵ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات، تذکر هیأت ارسال شود.

۴ ـ به روزنامه پــول به دلیل پخش شایعات و مطالب خلاف واقع در شماره مورخ ۲۱/۱/۸۹ به استناد بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر هیأت ارسال شود.

۵ ـ به روزنامه بهار به دلیل پخش شایعات و مطالب خلاف واقع در شماره مورخ ۱۸/۱/۸۹ به استناد بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر هیأت ارسال شود.

۶ ـ به روزنامه مردم سالاری به دلیل پخش شایعات و مطالب خلاف واقع در شماره مورخ ۲۱/۱/۸۹ به استناد بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر هیأت ارسال شود.

۷ ـ به روزنامه گل به دلیل درج مطلبی در شماره مورخ ۱۷/۱/۸۹ که مصداق بارز عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی است، به دلیل عدم رعایت ماده ۲ قانون مطبوعات تذکر هیأت ارسال شود.

۸ ـ به نشریه میبــد به دلیل چاپ عکسِ وابستگان رژیم گذشته در شماره مورخ ۲۵/۱۲/۸۸ به دلیل عدم رعایت ماده ۲ قانون مطبوعات تذکر هیأت ارسال شود.


 


میزان:دکتر احمد صدر حاج سید جوادی در پیامی به مناسبت هشتمین سال درگذشت یار و همرزم خود، مرحوم دکتر یدالله سحابی، به فراز هایی از زندگی آن مرحوم اشاره کرد و به حاکمان جمهوری اسلامی تذکر داد "اگر می‌خواهند از مسیر ظالمانه‌ای که پیش گرفته اند، بازگردند؛ به سخنان آن پیر دوباره مراجعه کنند که از آن جمله نامه‌‌ای به رهبر فعلی جمهوری اسلامی در سال 1378 بود که اگر مفاد آنرا آویزه‌ی گوش خود می‌کردند وضع حکومتی که با وعده‌ی مدینة النبی برسر کار آمده بود این نمی‌شد."

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی «میزان خبر» این پیام بدین شرح است:

به نام خدا

«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» (سوره احزاب-۳۹)

هشت سال از درگذشت پیر ایمان و صفا دکتر یدالله سحابی می گذرد.

مردی که به حق باید گفت در راه ابلاغ رسالت خدایی خود بدون ترس از وجود غیر خدا عمل می‌کرد و خود به عنوان الگوی آنچه که ابلاغ می‌کرد مثال زدنی بود. او مسلمانی متعبد، سیاست ورزی باتقوا و معلمی دلسوز بود و در راه آنچه مطلوب می‌دانست گام به گام قدم برمی‌داشت و برای رسیدن به هدف هر وسیله‌ای را توجیه گر نمی دانست.

دکتر یداالله سحابی، به مصداق آیه‌ی شریفه‌ی « إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (سوره رعد-آیه‌ی 11) تغییر را از درون مردم جستجو می‌کرد و برای تغییرات نیز تعجیل نداشت. او عمر خود را صرف ساختن مدارس و آموزشگاه‌ها و مدارس کرد و سالهای بسیاری در دانشگاه به عنوان اولین استاد زمین شناسی به تربیت شاگردان این رشته کرد و در زندان برازجان نیز به آموزش زندانیان عادی و بی‌سواد پرداخت.

سحابی در وادی سیاست نیز با وجدان خویش و از باب تکلیف به وظیفه‌ی شرعی خود پاگذاشت و برای همرزمان خود در نهضت مقاومت ملی و نهضت آزادی ایران اخلاق او سرمشق همرزمانش بود. او در کار سیاسی خالی از کینه بود و به جای معلول با عامل دشمنی می‌کرد. او ظلم و جهل را نشانه رفته بود و سعی می‌کرد ریشه این دو را برکند و حتی در مقابله با افرادی که (در هر دو نظام) عمله‌ی این دو خصلت بودند با زبان نصیحت سخن می‌گفت.

او در این راه، زندان، تبعید، و فحاشی‌ها را به جان خرید، ولی از بازگویی هیچ سخن حقی نترسید. همین‌جا مناسب است به حاکمان جمهوری اسلامی تذکر دهم، اگر می‌خواهند از مسیر ظالمانه‌ای که پیش گرفته اند، بازگردند؛ به سخنان آن پیر دوباره مراجعه کنند که از آن جمله نامه‌‌ای به رهبر فعلی جمهوری اسلامی در سال 1378 بود که اگر آن انتقادات را می پذیرفتند وضع حکومتی که با وعده‌ی مدینة النبی برسر کار آمده بود این نمی‌شد.

در پایان سخن اظهار امیدواری می‌کنم، جوانانی که در چند ماه گذشته جان بر کف برای اصلاح راه به بیراهه کشانده شده‌ی انقلاب اسلامی به خیابانها آمدند، با مطالعه‌ی تاریخ و زندگی این بزرگواران و همرزمان دیگرش، مهندس مهدی بازرگان و آیت الله سید محمود طالقانی، از آنان درس بگیرند و متوجه باشند که سحابی نزدیک به یک قرن برای هدفش ایستادگی کرد، از حرکت باز نماند، و امید خود را از دست نداد. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.

والسلام علیکم

احمد صدر‌حاج‌ سیدجوادی

23 فروردین 1389


 


کارگران شهرداری آبادان در اعتراض به حقوق عقب مانده خود اعتصاب کردند.

به گزارش منابع خبری جرس از آبادان، صبح دیروز 23 فروردین بیش از 50 نفر از کارگران شرکت طریق آفتاب که در شهرداری منطقه 2 آبادان مشغول به کار هستند به دلیل نگرفتن نزدیک به 3 ماه حقوق عقب افتاده دست به اعتصاب زدند.

این افراد با تجمع اعتراض آمیز خود در شهرداری خواستار رسیدگی به خواسته های خود شدند.

این گزارش می افزاید: بدلیل بی اعتنایی مسئولین، کارگران دوباره در خیابان شهرداری در مقابل شورای شهر تجمع کردند و مسئولین رو وادار کردند که تا هفته آینده حقوق عقب افتاده رو پرداخت کنند در غیر اینصورت دوباره دست به اعتصاب خواهند زد.

لازم به ذکر است که این کارگران برای چندمین بار است که دست به اعتصاب زده اند.

طی ماههای اخیر اعتراضات کارگری ابعاد گسترده تری بخود گرفته است.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته