-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 04/20/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مازیار بهاری مستندساز و روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی که در رویدادهای پس از انتخابات ایران بازداشت و در مهرماه آزاد شد، گفت که «ماموران امنیتی جمهوری اسلامی وی را مورد تهدید قرار داده تا دیگر مصاحبه نکند و از شرایط زندان چیزی نگوید.»

وی گفت: «پریروز با خانواده من تماس گرفتند، نگفتند کی هستند، به نظر می‌رسد که از سپاه پاسداران باشند، گفتند که کار دارد به جای باریک و خطرناک می‌کشد و مازیار فکر نکند چون الان خارج هست، هرچه دلش می‌خواهد می‌تواند بگوید.»

بهاری افزود: «به من می‌گویند که ما دستمان به تو می‌رسد. خب صد‌ در صد دست شما به من می‌رسد. حالا شما با من می‌خواهید چکار کنید؟ می‌خواهید مرا ترور کنید؟ یا می‌خواهید مرا گروگان بگیرید؟ اگر چنین چیزی هست، یعنی شما قبول می‌کنید که یک دولت تروریست و گروگانگیر هستید.»

وی با اشاره به اینکه این تهدیدات را به پلیس گزارش داده گفت: «این واقعاً باعث شرمندگی است که من از طرف نیروهای امنیتی کشور خودم مورد تهدید قرار بگیرم و مجبور شوم که به نیروهای امنیتی و پلیس یک کشور دیگر متوسل شوم برای حفظ امنیتم.»

بهاری خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهم زندگی‌ام را تعطیل کنم و فقط فکر کنم که مقاصد اینها چیست. چون اگر آنطوری باشد، به هیچ کار دیگری نمی‌رسیم.»

منبع: رادیو فردا


 


فیروز خانجانی، کشیش پروتستان ایرانی گفت که «فشارها بر مسیحیان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تشدید شده به طوری که در این مدت هر هفته یک مسیحی در ایران دستگیر شده است.»

وی افزود: «در ابتدا قرار بود پس از انتخابات یک سری از فشارها شروع شود که بخاطر وضعیت ایران به تاخیر افتاد. ولی در نهایت تصمیم گرفتند که بهترین وقت برای فشار آوردن روی مسیحیان الان است، چون بیشتر توجه افراد به سمت ناآرامی‌های ایران است.»

خانجانی تاکید کرد که «تهدیدهای روزافزون موجب فرار شمار زیادی از ایرانیانی از خاک وطنشان شده که به مسیحیت گرویده‌اند و هم اکنون به عنوان پناهجو در کشورهایی چون ترکیه،‌پاکستان، ارمنستان، هند و قبرس به سر می‌برند.»

وی با اشاره به اینکه «مسیحیان از حقوق اجتماعی و سیاسی‌شان محروم هستند» افزود: «در گذشته مسیحیان از بسیاری از حقوق و فعالیت‌های اجتماعی محروم بودند. ولی الان می‌شود گفت که هر هفته و هر روز مورد تهدید قرار می‌گیرند.»

منبع: دویچه ووله

 


 


محمد جعفر بهداد، مدیر عامل ایرنا به جرم انتشار مطلبی درباره علی لاریجانی به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.
 
امیر طاهر حسین خان نویسنده‌ی مطلب منتشر شده نیز علاوه بر محکومیت چهار ماهه زندان،‌ به تحمل ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده است.

در پی اعلام جرم دادستان تهران علیه این دو شخص، ابتدا حکمی غیابی صادر شد، اما بعد از درخواست واخواهی توسط آقای بهداد و آقای حسین خان، قاضی پرونده حکم دادگاه بدوی را دوباره بررسی و تایید کرد.

بر اساس این حکم، امیرطاهر حسین خان، عضو سابق اداره کل پژوهش ایرنا و نویسنده مطلب «متهم ردیف اول» و محمد جعفر بهداد نیز «متهم ردیف دوم» خوانده شده اند.

منبع: مردمک

 


 


حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش با تکذیب واگذاری مدارس به بخش‌های خصوصی و حوزه گفت: مدارس را بر اساس «قیمت تمام شده هزینه‌های آموزشی و خدماتی برای هر دانش‌آموز» اجاره می‌دهیم.

وی افزود: «مدارس را به كسانی اجاره می دهیم كه بتوانند بر اساس میزان شهریه معینی كه در ‌طول یكسال به آنها پرداخت می كنیم آن را به خوبی اداره كنند.»

حاجی ‌بابایی در خصوص واگذاری مدارس به بخش خصوصی با اشاره به «مستثنی بودن آموزش و پرورش از سیاست‌های اصل ۴۴» گفت كه «اگر قرار باشد مدرسه‌ای واگذار شود دولت باید ‌لایحه جداگانه بیاورد كه ما تاكنون دراین باره تصمیمی نگرفته‌ایم.‌»

وی افزود: «هیچ تصمیمی برای واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه نداریم و اگر حوزه علمیه درخواست ایجاد مدرسه را داشته باشد، در قالب ایجاد مدارس ‌غیردولتی به آن درخواست نیز رسیدگی می‌كنیم»

منبع: آفتاب یزد


 


سیاست‌های سینمایی وزارت ارشاد توسط جواد شمقدری در بخش‌های «مبانی، رویكردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها، ‌زیرساخت‌ها و بایسته‌ها» در اختیار دست‌اندرکاران سینما قرار گرفت.

«مفاهیم دینی و قرآنی، عترت و اهل بیت، مهدویت و تحکیم خانواده» از مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی در تولیدات فرهنگی اعلام شده است.

معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرده که تلاش بر آن است تا از درونمایه‌ها و مضامین عمومی تولیدات سینمای ایران آثار و نتایجی همچون «دین خواهی، اخلاق گرایی، آگاهی بخشی و امید آفرینی» حاصل آید.

بر اساس اعلام معاونت سینمایی وزارت ارشاد، بخش‌های «كودك و نوجوان، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر، جنگ نرم، رویارویی استكبار با ایران و مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، موضوعات سیاسی، مفاخر و مشاهیر ودستاوردهای علمی و فناوری» از دیگر اولویت‌های این سیاست‌ها است.

منبع: همشهری آنلاین

 


 


جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین در نامه‌ای خطاب به مراجع نوشته‌اند: «در تاریخ تشیع همواره امید ستم‌دیدگان به روحانیت بوده است؛ اگر اکنون شما به احقاق حق مظلوم نشتابید بیم داریم که چهره اسلام برای نسل امروز و نسلهای بعد، خدشه‌دار شود.»

این زندانیان که «حضرات آیات صانعی، بیات، دستغیب، سبحانی، اردبیلی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی» را مورد خطاب قرار داده‌اند، تاکید کرده‌اند که قوه‌ی قضائیه استقلال ندارد.

در این نامه، با انتقاد از نبود آزادی در انتخاب وکیل‌ آمده است: «برخی متهمان به عزل وکیل و قبول وکیل تعیین شده توسط نهادهای امنیتی مجبور شده‌اند.»

زندانیان با «توهین آمیز» خواندن بازجویی‌ها افزوده‌اند: «تقریبا تمام کسانی که در بند ۲ زندان اوین که زیر نظر  سپاه فعالیت می‌کند مورد بازجویی و تحقیقات قرار گرفته‌اند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.»

زندانیان در ادامه به بلاتکلیفی برخی از بازداشت‌شدگان اشاره کرده و افزوده‌اند: «در بند ۳۵۰ حداقل سه نفر هستند که بیش از دو سال است در بازداشت موقت به سر می‌برند و هنوز هیچ حکمی برایشان صادر نشده است.»

این زندانیان در پایان خاطرنشان کردند: «با آنکه می‌دانیم نهادهای امنیتی به شما اجازه دیدار ما را نخواهند داد، با این حال از شما بزرگواران می‌خواهیم با اعزام نمایندگانتان به بند ۳۵۰  صحت و سقم این مطالب را مورد بررسی قرار دهید.»

منبع: جرس


 


هاشمی رفسنجانی، ضمن ابراز نگرانی از مهاجرت نخبگان به خارج از كشور گفت: «باید تلاش كنیم ضمن فراهم آوردن شرایط تحصیل به ویژه در حوزه تحصیلات تكمیلی؛ فضایی در كشور ایجاد شود كه نیروهای نخبه انگیزه لازم برای فعالیت را دارا باشند.»

وی در دیدار با جمعی از اعضای فراكسیون متخصصین مجلس افزود: «اگر در فرهیختگان و دانشگاهیان این احساس به وجود آید كه مسوولان در جهت صحیح در حال حركت هستند، حاضر به همه‌گونه همكاری هستند.»

هاشمی «تقویت انسجام ملی» را مهم‌ترین اولویت سال ۸۹ عنوان كرد.

وی گفت که «جلب مشاركت عمومی با توجه به مسائلی كه در حوزه هدفمند كردن یارانه‌ها در سال جدید با آن روبه رو هستیم از اهمیت بالایی برخوردار است.»

منبع: ایسنا
 


 


این روزها دو روزنامه نگار کهنه کار ایرانی در دو اظهار نظر جداگانه، دو دیدگاه بسیار متفاوت و عمیق نسبت به نقش و جایگاه روزنامه در جامعه ابراز کرده اند. دیدگاه نخست، نوشته مسعود بهنود در شهروند امروز است با عنوان حکومت رسانه چاپی و دیدگاه دوم مصاحبه روزنامه اعتماد است با ماشاءالله شمس الواعضین تحت عنوان شايعه، قوي ترين رسانه فعلي کشور است .
 
مسعود بهنود با یادداشتی توصیفی در ذیل عکس صف طولانی مردم در مقابل دکه روزنامه فروشی، به تشریح نقش و جایگاه ممتاز روزنامه در سده اخیر می پردازد و آن را برنده  عرصه عمومی در مقایسه با دیگر رسانه ها عنوان می کند. بهنود در ادامه به تاثیر شگرف اینترنت و فضای سایبر بر عرصه عمومی اشاره می کند و می گوید: جهان تازه به قول بیل گیت، تلویزیون را مسخره کرده و همه می دانند ده سال دیگر تلویزیون به معنای امروزی وجود نخواهد داشت. نسل تازه اینترنت جای تلویزیون می نشیند. و جای رادیو، با این تفاوت که هم اکنون هر کاربر اینترنت خود یک فرستنده رادیو و حتی تلویزیون می تواند بود.

او در پایان بر مانایی روزنامه چاپی در عصر سایبر تاکید می کند و اظهار می کند: اینترنت نمی تواند روزنامه را هم مانند رادیو و تلویزیون بخورد. نه نمی تواند. آری لطمه زده است و روزنامه های معتبر جهان را مجبور کرده که در اینترنت هم جائی برای خود دست و پا کنند، اما هنوز میراهستند امواج الکترونیک. آری می شود سندها و تصاویر را نگهداری کرد و ارشیو ساخت، اما به که باید گفت که نامه هنوز آن است که بر کاغذی نوشته می شود با قلم. روزنامه هنوز شاهد و معشوق است.
 
در این سوی، اما شمس الواعظین به نقش و تاثیر بسیار پایین روزنامه در عرصه عمومی می پردازد و می گوید: ارديبهشت سال 79 زماني که مطبوعات آزاد و مستقل در ايران تعطيل و توقيف شدند و تيراژ چهار ميليوني روزنامه هاي يوميه ايران به يک ميليون سقوط کرد و سه ميليون مخاطب در ايران از بين رفت. وقتي فرزندي ديگر روزنامه زير بغل پدرش نمي بيند، رغبتي به مطالعه روزنامه پيدا نمي کند. الان کمتر خانواده يي مي بينيم که مانند سال هاي 77 و 78 روزنامه خوان باشند.
 
وی به عدم وجود تمرکز و قدرت رسانه ای در کشور اشاره می کند و تصریح می کند: توليد پيام در کشور ما تقريباً به دست بنگاه هاي خارجي افتاده است. هر کس مي گويد نه، بيايد با من محاجه کند. از کجا اين را مي گويم. من وقتي با برخي رسانه هاي خارجي گفت و گو مي کنم، از کوچه پس کوچه گرفته تا تاکسي، مردم واکنش نشان مي دهند. اين نشان دهنده حضور قوي يک رسانه در خانه هاي مردم است. جالب است که بگويم صبح ها همين کانال ها در دفاتر بسياري از مقامات سياسي روشن است. مديران همه ماهواره دارند و نگاه مي کنند. اصلاً رسانه هاي ما در کمپ هاي تصميم ساز کشور حضور ندارند.
 
شمس الواعظین در بخش آخر مصاحبه خود مدعی می شود: من با مطالعه مي گويم قوي ترين رسانه ملي ما تا اطلاع ثانوي رسانه شايعه است. شايعه به سرعت نفوذ افقي حيرت آوري پيدا مي کند و حتي مي توانم بگويم نفوذش از تلويزيون هم بيشتر است.
 
او می گوید: گيرنده پيام ما هنوز به رسانه هاي سنتي علاقه مند و معتقد است الان بازار جوک و اس ام اس بسيار قوي است. اکنون تاثير رسانه يي به نام اس ام اس از تيراژ کل مطبوعات ايران بيشتر است.
 

 
واقعیت این است که جایگاه روزنامه در ایران امروز تحت تاثیر فضای سیاسی و نه به دلیل ظهور سایبر به شدت تنزل پیدا کرده است. تیراژ یک میلیونی تمام روزنامه ها برازنده میلیونها ایرانی نیست. باید به بهنود گفت: بهنود عزیز! دیگر در این کشور روزنامه حکومت نمی کند. حاکم بلامنازع عرصه عمومی نه روزنامه، رادیو و تلویزیون و نه حتی فضای سایبر، که جوک و اس ام اس است.

انسداد سیاسی حاکم، محدودیت بسیار بالای آزادی بیان از یک طرف، بی اعتمادی و ناامیدی ایرانیان، کثرت روزنامه های زرد اصحاب سانسور و قلت روزنامه ها و روزنامه نگاران متعهد ، همه و همه دست در دست هم داده و رسانه چاپی را از اریکه حکومت به پایین کشیده اند.

این یک فاجعه بزرگ است که روزنامه نگار برجسته کشور می گوید تاثیر اس ام اس از تیراژ همه مطبوعات ایران بیشتر است. اس ام اس نه تحلیل است، نه تحریر است، نه مستند است، نه تنویر است و تصویر، اس ام اس تنها یک یا دو عبارت کوتاه بی بنیه ، بی پایه و اساس است اما کوبنده و موثر!

روزنامه تلاشی است برای تجلی حقیقتی از واقعیتی اما اس ام اس پراکندن شایعه ها است از شایعه ها! ملتی که نمی خواهد تحلیل و تفسیر بخواند بناچار باید اطلاعات خود را از شایعه ها بگیرد و انتخاب خود را بر این اساس انجام دهد.

ایرانیان در این سالها سرمایه های زیادی را از دست داده اند. اما نابودی رسانه و ضعف فضای عمومی شاید از همه تلختر و زیان بارتر باشد. وقتی روزنامه جایگاه واقعی خود را از دست بدهد افکار عمومی منحرف می شوند. تنزیل جایگاه روزنامه به سقوط اندیشه و تفکر می انجامد. جامعه ای که روزنامه نمی خواند نمی تواند درست انتخاب کند. توده روزنامه خوان خاتمی را بر کرسی می نشاند و توده اس ام اس خان احمدی نژاد را!
 
برگرفته از: ابوذر آذران
 


 


رجانیوز در دنباله سیاست دولت برای پرت کردن حواسها به زلزله (و نیاز به رشد جمعیت و دلسوزی برای تجرد جوانها و لزوم ترک تهران و موضوعات مشابه دیگر) برداشته یک ردیف از احادیث مربوط به زلزله را نقل کرده است تا نشان دهد که رابطه زلزله و دعا و زنا اصلا رابطه بعیدی نیست. این احادیث مثل خرید جنس از سوپر مارکت همه روی هم در سبد این مطلب ریخته شده است بدون اینکه روشن شود وظیفه دولت چیست و وظیفه شهرداران چیست و بدون اینکه بحث شود که چطور می شود در برابر زلزله مقاوم سازی کرد. بعد هم که به «چه باید کرد؟» می رسد باز هم دعا چاره اصلی کار است. آدم یاد سقوط اصفهان در دوره شاه سلطان حسین می افتد که به مقابله برنخاست و به دعا اکتفا کرد! رجانیوز طوری از این احادیث استفاده می کند که انگار هر جا زلزله امده که در همان ایران خودمان هم زیاد آمده فقط کافران عذاب شده اند! و لابد فردایی هم که در تهران زلزله بیاید فقط بدججاب ها و بی دین ها و بی نمازها زیر آوار می مانند. باید گفت اینهمه نقل بدون یک جو عقل هیچ نمی ارزد:
 
در طی چند روز گذشته برخی از علمای تهران نسبت به وقوع زلزله درتهران هشدار دادند و مردم را به استغفار و توبه از گناهان برای جلوگیری از وقوع بلا ارشاد کردند.

 
به گزارش جهان، آیت الله صدیقی در نماز جمعه هفته گذشته تهران افزایش مفاسد اخلاقی و گسترش زنا در جامعه را علت وقوع زلزله دانستند و امر به معروف و نهی از منکر و استغفار از گناهان و دعا به درگاه خداوند را در پیشگیری از وقوع زلزله موثر دانستند.
 
در همین راستا چند روایت از ائمه در مورد علت وقوع زلزله و نحوه پیشگیری از وقوع آن در ذیل آورده شده است:
رسول خدا(ص): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد.
(مستدرک الوسائل:ج 5 ص 179 ح 5616)
رسول خدا(ص) : «در امت من زلزله ای رخ می دهد که در آن ده هزار، بیست هزار، سی هزار نفر نابود می شوند. (خداوند) آن را برای پرهیز کاران پند، برای مومنان رحمت، و برای کافران عذاب قرار می دهد».
( کنز العمال: ج 41 ص 567 ح 39615)
امام صادق (ع):« ای مفضل! بیندیش ... اگر کسی گفت: چرا این زمین می لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند».
( میزان الحکمة: ج 1 ص 59)
رسول خدا(ص): از [وقوع] غرق [یا دفن] شدن و مسخ و زلزله چاره ای نیست! عرض کردند: ای رسول خدا! آیا در این امت؟ فرمود: آری، هنگامی که زنان خوانندگی کنند، و زنا را حلال شمارند، و ربا خورند، و شکار در حرم را حلال گردانند، و لباس ابریشم پوشند، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند (هم جنس بازی کنند).
( مستدرک الوسائل: ج 6 ص 188 ح 6737)
رسول خدا(ص): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد.
( کنز العمال: ج 14 ص 280 ح 38731)
رسول خدا(ص): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد.
( کنز العمال: ج 14 ص 280 ح 38731)
رسول خدا(ص): هرگاه پنج چیز در میان شما فاش شود، پنج چیز به شما راه یابد: هر گاه زنا در میان شما فاش شود، زلزله رخ دهد.
( وسائل الشیعة (آل البیت) : ج 9 ص 26 ح 11431)
امام باقر(ع): در نامه‌ی رسول خدا [چنین] یافتم: هرگاه پس از من زنا فاش شود، مرگ ناگهانی بسیار گردد
( من لایحضره الفقیه: ج 1 ص 524 ح 1488)
رسول خدا(ص): هر گاه بنده پنهانی گناه کند، جز گنه کار را اسیب نرساند. و هرگاه آشکارا آن را انجام دهد و مورد نکوهش قرار نگیرد، همه را آسیب رساند.
( وسائل الشیعة (آل البیت : ج 9 ص 31 ح 11448)
امام علی(ع): ای مردم! همانا خداوند عزوجل عوام را به سبب گناه خواص کیفر نکند [البته] اگر خواص بدون این که عوامل بداند در پنهانی کارمنکر انجام دهد. [اما] اگر خواص آشکارا مرتکب منکر شود و عوام آن را تغییر ندهد، هر دو گروه از ناحیه‌ی خداوند عزوجل سزاوار کیفر می‌گردند.
( میزان الحکمة: ج 1 ص 763)
رسول خدا(ص): هرگاه مردم منکر را ببینند ولی آن را تغییر ندهند، نزدیک است که خداوند کیفرش را فراگیرشان کند.
(کنز العمال: ج 3 ص 70 ح 5535)
 
چه باید کرد؟
امام صادق (ع): هر بنده ای پیش از آن که خداوند عزوجل بخواهد [به خدا] رو آورد ، خداوند [به او] رو کند پیش از آن که او بخواهد و هر که به خدا پناه آورد، خدا او را حفظ کند، و خدا به هر که پیش از او رو کند و نگهش دارد برایش باکی نیست وقتی که آسمان بر زمین بیفتد یا چیزی بر زمینیان فرود اید و بلایی آنان را فراگیرد، او در حزب خدا از هر بلایی مصون بماند. مگر نه این است که خداوند عزوجل می فرماید: {همانا پرهیزکاران در جایگاه امنی هستند}
( ثواب الأعمال: ص 129)
رسول خدا (ص): از قرائت [سوره] زلزال ملول نشوید؛ زیرا کسی که در مستحباتش آن را قرائت نماید، خداوند عزوجل هرگز زلزله ای بدو نرساند و با آن و [نیز] با صاعقه و آفتی از آفات دنیا نمیرد تا این که [به طور عادی] بمیرد
(بحار الانوار: ج56 ص 356)
رسول خدا (ص): هر که سه مرتبه بگوید: « به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست» ، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است.
(الکافی: ج 2 ص 276 ح 31)
امام علی (ع): طوفان های بلا را با دعا دف کنید؛ [زیرا] کسی که به بلای سخت گرفتار شده از [فرد] تندرستی که از بلا در امان نمی باشد به دعا نیازمند تر نیست.
(الدعوات:ص 21 ح 21)
امام صادق(ع): هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
(الدعوات:ص 21 ح 22)
رسول خدا (ص): هر آینه بلا به بنده نزدیک می گردد، آن گاه بنده از خدا عافیت می خواهد و خدا را یاد می کند و عافیت را حفظ می کند. و دعا و بلا تا روز رستاخیز با هم توافق دارند.
(کنز العمال: ج 2 ص 76 ح 3208)
رسول خدا (ص): بلا همانند قندیل ها بین آسمان و زمین آویزان است، هرگاه بنده عافیت را از پروردگارش بخواهد، خدای متعال بلا را از او برگرداند، [حتی] در حالی که برای او قطعی شده باشد.
( کنز العمال: ج 7 ص 825 ح 21560)
امام زین العابدین (ع): دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می کند.
(الکافی: ج 2 ص 472 ح 2)
امام کاظم (ع): بر شما باد دعا کردن؛ چرا که دعا برای خدا و درخواست از خدا بلا را برگرداند [حتی] در حالی که تقدیر و قضا شده باشد و جز امضای آن باقی نمانده بشد. پس هرگاه از خداوند عزوجل دعا و درخواست شد، بی درنگ بلا را برگرداند.
(الکافی: ج 2 ص 472 ح 3)
امام صادق (ع): هر که از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره آن به دعا پیشی بگیرد، خداوند عزوجل هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
(ثواب الأعمال: ص 153)
امام زین العابدین (ع): دعا پس از نزول بلا سودی ندارد.
(الکافی: ج 4 ص 88 ح 7)
امام صادق (ع) : به هر که زلزله برخورد کرد این [دعا] را بخواند: « ای [خدایی] که آسمان ها و زمین را نگاه می دارد تا نیفتد. و اگر بیفتد بعد از او هیچ کس آن ها را نگاه نمی دارد، اوست بردبار آرزنده! بر محمد و خاندانش درود فرست و بدی را از ما بازدار؛ چرا که تو بر هر چیز توانایی» .
فرمود: هر که هنگام خواب آن را بخواند، خانه بر سراو فرو نریزد انشاءالله.
( کنز العمال: ج 1 ص 479 ح 2094)
علی بن مهزیار گوید: به امام باقر (ع) نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه نمودم و عرض کردم: آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ حضرت در پاسخ نوشت: از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. علی بن مهزیرا گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت.
(میزان الحکمة: ج 2 ص 871)

 
نقل شد بدون ویرایش از: رجانیوز


 


فرمانده نیروی انتظامی کشور از افزایش مرگ و میر کارکنان پلیس بر اثر فشار‌های روانی خبر داد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم ظهر امروز دوشنبه گفت که در سال‌های اخیر «شهادت پرسنل نیروی انتظامی کاهش داشته ولی آمار مرگ و میر عادی ناشی از فشارهای روانی در میان کارکنان افزایش داشته است.»

آقای احمدی‌مقدم از مسئولان بهداری ناجا خواسته که «نیازهای روحی و روانی کارکنان نیروی انتظامی را مد نظر قرار دهند.»

این برای نخستین‌بار است که یک مقام عالی‌رتبه نظامی از مرگ کارکنان پلیس بر اثر فشارهای روانی اظهار نگرانی می‌کند

این فرمانده پلیس اشاره‌ای به آمار کسانی که در نیروی انتظامی بر اثر این فشار‌ها جان خود را از دست داده‌اند، نکرده است.

منبع: خبرگزاری مهر


 


دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، در نامه‌هایی جداگانه به احزاب «جبهه مشارکت» و «سازمان مجاهدین انقلاب»، از توقیف پروانه فعالیت این دو حزب خبر داد.

محمود عباس‌زاده مشکینی در نامه خود نوشته که فعالیت‌های جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب با برخی از بند‌های ماده  16 قانون احزاب مطابق داشته و از این رو کمیسیون ماده 10 احزاب، رای به توقیف پروانه آنها داده است.

ماده 16 قانون احزاب، گروه‌های موضوع این ماده را از « ایراد تهمت، افترا و شایعه پراکنی»، «نقض وحدت ملی»، «تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت» و «نقض موازین اسلامی جمهوری اسلامی.» منع کرده است.

براساس نامه عباس‌زاده مشکینی برخی از فعالیت‌های حزب مشارکت و سازمان مجاهدین با این بندها انطباق داشته است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در پایان نامه به سازمان مجاهدین و حزب مشارکت تاکید کرده که تا تعیین تکلیف پرونده آن‌ها در مرجع قضایی، از هرگونه فعالیت خودداری کنند.

منبع: پارلمان‌نیوز
 


 


روزنامه اصلاح‌طلب بهار از سوی هیت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد توقیف شد.

دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات گفت که این هیات در جلسه امروز دوشنبه خود، روزنامه بهار را به دلیل درج «مطالب خلاف واقع، ایجاد شبهه در انتخابات، زیرسئوال بردن ارکان نظام جمهوری اسلامی و افترا» توقیف کرد.

محمدعلی رامین افزود که از نظر هیات نظارت بر مطبوعات، روزنامه بهار طی دو ماه انتشار، بر تداوم «تخلف» اصرار داشته است.

در این جلسه همچنین به نشریه پنجره تذکر کتبی داده شد.

هیات نظارت بر مطبوعات طی یک سال گذشته بیش از 10 نشریه را توقیف و به ده‌ها رسانه دیگر تذکر کتبی داده است.

منبع: ایلنا


 


مهدی کروبی می‌گوید افراطیون دولتی تلاش می‌کنند مدیریت «کفن، دفن و مراسم‌ خاکسپاری و فاتحه» را هم در اختیار بگیرند.

آقای کروبی در جمع گروهی از فعالان مدنی، سیاسی، دانشگاهی و خانواده‌های بازداشت‌شدگان گفته که «افراطیون دولتی»، کارشان از زنده‌ها گذشته و تلاش می‌کنند تا مرده‌ها را هم مدیریت کنند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزوده که «افراطیون دولتی»، عرصه را بر نظام و مردم به گونه‌ای «تنگ» کرده‌اند که «مردن هم در نوع خود دردسر شده است.»

به گفته این رهبر مخالفان دولت، مقام‌های حکومتی با برگزاری مراسم یادبود برخی شخصیت‌های روحانی و سیاسی مخالفت می‌کنند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی اظهار داشت که «اکنون زمان مرگ طبیعی نیست، چرا که کار را به جایی رسانده‌اند که مرگ در این ایام، مایه گرفتاری مردم می‌شود.»

کروبی از مسئولان حکومتی پرسیده است: «چرا می‌خواهید نظام مقتدر و توانمند ما را در اذهان ملت‌ها و دولت‌ها ضعیف بنمائید؟ متاسفانه گویا بناست ما بجای جذب حداکثری و دافعه حداقلی، به دفع حداکثری و جذب حداقلی دست یابیم.»

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد خروج دست‌کم پنج میلیون نفر از تهران و تشویق برای زاد و ولد بیشتر، گفت: «عجبا! مدیریت جهان و کشور کم بود که اینک قصد مدیریت در حوزه خصوصی خانواده‌ها را دارند.»

این رهبر مخالفان افزود: ‌«طرح خروج پنج میلیون نفری از پایتخت در ازاء اعطای زمین، افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایا و ترفیع مقام، آیا تحمیل هزینه گزاف بر نظام نیست؟»

مهدی کروبی همچنین در مورد ادامه فشار‌ها بر فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای گفت که این فشار‌ها مردم را «هوشیارتر» کرده است.

منبع: رادیو زمانه


 


وزير کشور اعلام کرد که در سال جاري طرح عفاف و حجاب در کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در سال 82 توسط شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد.

مصطفي محمدنجار گفته که اين طرح امسال از اولويت‌هاي کاري وزارت کشور است و به همين منظور ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندان نيز تشکيل شده است.

آقای مصطفی‌نجار در شرایطی از اجرای این طرح خبر می‌دهد که فردا (سه‌شنبه) به درخواست کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي قرار است درباره طرح عفاف و حجاب توضيحاتي به نمايندگان مجلس بدهد.

نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي نيز چندي پيش پيگيري مصوبه طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب را از جمله اولويت هاي کميسيون فرهنگي مجلس در سال جديد عنوان کرده بود.

منبع: ایلنا


 


بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۰ سرویس جهانی بی‌بی‌سی، ایران در بین افکار عمومی ۲۸ کشور جهان، دارای «کمترین محبوبیت» است.

این مطالعه نشان می‌دهد که به جز مکزیک و پاکستان، اکثر مردم سایر کشورهای مورد بررسی، دیدگاهی منفی نسبت به ایران دارند.

به طور متوسط ۵۶ درصد از ۲۹ هزار شرکت کننده در این مطالعه، نگرشی منفی نسبت به نفوذ ایران دارند.

مقایسه این نظرسنجی با مطالعه سال ۲۰۰۹ حاکی از آن است که نگرش مثبت به ایران چهار درصد افت کرده است.

نگرش منفی مردم روسیه به ایران با ۱۳ درصد افزایش به ۴۲ درصد رسیده و نگرش مثبت مردم چین به ایران نیز با ۱۱ درصد کاهش به ۳۰ درصد سقوط کرده است.

در مصر که سال گذشته ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان نفوذ ایران را مثبت ارزیابی می‌کردند اکنون تنها ۲۷ درصد چنین دیدگاهی دارند.

۵۸ درصد از شرکت کنندگان در آمریکای مرکزی نیز گفته‌اند دیدگاهی منفی به ایران دارند که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بعد از ایران (۱۵ درصد) کشورهای پاکستان (۱۶ درصد)، کره شمالی (۱۷ درصد)، اسرائیل (۱۹ درصد) و روسیه (۳۰ درصد) در رده‌های بعدی کشورهای دارای محبوبیت پایین قرار دارند.

منبع: بی‌بی‌سی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته