-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

Latest News from 30Mail for 04/16/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی گفت که «سن طلاق در زندگی مشترک میان زوجها کاهش یافته و از پنج سال به سه سال رسیده است.»

وی افزود: در حال حاضر مشکلات اقتصادی، تورم موجود در جامعه و همچنین نابرابری سطح درآمد با هزینه‌های زندگی باعث شده معضلات و مشکلات بسیاری گریبانگیر خانواده‌ها شود.

اقلیما گفت: براساس استانداردهای موجود سطح درآمد و حقوق افراد باید آنقدر باشد که ۲۵ درصد آن صرف هزینه مسکن، ۲۵درصد صرف هزینه خوراک و پوشاک، ۲۵ درصد صرف هزینه بیماری و تفریح شود و در نهایت خانواده‌ها بتوانند ۲۵ درصد آن را پس انداز کنند، در حالی که در ایران نه تنها اینگونه نیست بلکه فقط بیش از ۵۰ درصد درآمد صرف اجاره خانه می‌شود.

به گفته اقیما «چنانچه سطح درآمد و هزینه‌های زندگی برابر باشد در این صورت ۸۰ درصد آسیبهای اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، در غیر این صورت باید هر روز منتظر افزایش آمار افزایش آسیبها باشیم.»

وی گفت که «در ایران برخلاف کشورهای دیگر طلاق فاجعه و امری زشت و ناپسند محسوب می شود و در بسیاری از موارد زن مطلقه در محیط کار، محیط اجتماع و همچنین در میان خانواده جایگاه خود را از دست داده و طرد می‌شود.»

منبع: تغییر برای برابری
 


 


آیت‌الله جوادی آملی گفت که «اداره جامعه با ترحم هنر نیست» و جامعه را باید «با احترام» اداره کرد.

وی گفت که غذا دادن و حل مشکلات از راه ترحم «در نظر نگرفتن حیثیت جامعه» است.

جوادی آملی افزود: اگر بخواهیم فقرزدایی کنیم جامعه را تنها از منظر ترحم نگریسته‌ایم. وقتی جامعه را حقیقتا تأمین کرده‌ایم که بتواند بر روی پای خودش بایستد.

وی گفت: جامعه‌ای حقیقتا تأمین اجتماعی دارد که تأمین شغلی دارد؛ چرا که فردی که حقوق دارد به شما پول می‌دهد و شما نیز روزی به او یاری می‌رسانید، اما در جامعه بدون شغل شما صدقه می‌دهید.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: این مال، مال دولت نیست و شما تنها توزیع کننده‌اید و نمی‌توانید بر مردم توقعی داشته باشید.

منبع: پارلمان نیوز


 


براساس ماده‌ای كه مجلس به «طرح تدوین و تنقیح قوانین و مقررات كشور» الحاق كرد، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان از شمول این طرح نظارتی مستثنی می‌شوند و مجلس نمی‌تواند بر آنها نظارتی داشته باشد.

بر این اساس، فقط دستگاه‌های حكومتی كه مقررات وضع می‌كنند و همچنین دستگاه‌های كه مقررات آنها لزوم اجرا دارد، موظفند تمام مصوبات خود را جهت اعمال این قانون به مجلس ارسال كند.

بنابر این دستگاه‌های زیر نظر رهبری از شمول تنقیح قوانین مجلس مستثنی هستند.

براساس این قانون، تدوین و تنقیح قوانین کشور به عهده معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی که به اختصار «معاونت» نامیده می شود گذاشته شد.

منبع: مردمک

 


 


نهادهای امنيتی و قوه قضاييه از زندانيانی که در مرخصی به سر می‌برند، خواسته‌اند برای تمديد مرخصی خود، مطلبی عليه ميرحسين موسوی بنويسند و يا مصاحبه‌ای عليه او انجام دهند.

اين فشارها در مورد زندانيانی هم که با قرار وثيقه بيرون از زندان به سر می ‌برند، وجود داشته است.

بر اساس اين گزارش، به زندانيان مزبور گفته‌ شده است در صورت عدم اجرای اين خواسته، به زودی به زندان باز گردانده خواهند شد.

پيشتر گزارش‌هايی نيز در مورد اعمال فشار بر بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته برای مصاحبه عليه رهبران مخالفان دولت منتشر شده بود.

منبع: رادیو فردا

 


 


عزت‌الله سحابی در گفتگویی با جرس، ضمن بیان خاطراتی از روابط پدرش با آیت‌الله خمینی و خامنه‌ای، به تشریح دیدگاه خود درباره جنبش سبز، حاکمان و رهبران مخالف پرداخت.

سحابی درباره رابطه یدالله سحابی و آیت‌الله خمینی گفت: «امثال پدر من رک گو و صریح‌اللهجه بودند و زمانی که اشکالات، نواقص و نابسامانی در امور قضایی و سیاسی می‌دیدند، صریحا به آقای خمینی می‌گفتند. قاعدتا آقای خمینی هم نسبت به آنها دل خوشی نداشت.»

آقای سحابی در ادامه به رابطه پدرش و آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: «پدرم در زمان بازداشت من نامه‌ای به آقای خامنه‌ای نوشت که با پاسخ‌ شدیداللحن وی روبرو شد.»

وی در ادامه با مقایسه رابطه آیت‌الله خامنه‌ای با آیت‌الله منتظری و یدالله سحابی،‌ گفت که «آقای خامنه‌ای با آیت‌الله منتظری مسئله شخصی و کینه داشت.»

سحابی در ادامه افزود که معتقد است «مقاومت استبداد را وادار به کوتاه آمدن می‌کند» و ابراز امیدواری کرد که از طریق مقاومت «این بیماری درازمدت ایرانی (استبداد) را به همت همه مردم درمان کنیم.»

آقای سحابی در ادامه گفت که در سال ۸۷ پس از اعلام موسوی برای ورود به انتخابات به او مشکوک بود اما اکنون «تفاوت بسیاری» از او می‌بیند. وی گفت که مواضع موسوی «خیلی حساب شده و منطقی» است.

سحابی بازگشت به قانون اساسی را اصلی‌ترین قدم برای تغییرشرایط سیاسی ایران دانست.

وی با اشاره به اینکه جنبش سبز، تاکنون همدلی خوبی بین نیروهای داخل و خارج از کشور پدید آورده است درباره آینده این جنبش و ایران گفت: «آينده ايران مبهم است، اما تاريك نيست.»
 
منبع: جرس


 


ساختمان وزارت جهاد بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی به سپاه منتقل می‌شود.

این ساختمان که بطور سنتی متعلق به وزارت کشاورزی بوده و نام بلوار کشاوز نیز از آن برخاسته است، از بعد از انقلاب در اختیار جهاد سازندگی بوده است.

بر پایه گزارش جرس، این ساختمان به لحاظ موقعیت مکانی، نزدیکی به دانشگاه تهران مشرف بودن به خیابانهای اصلی شهر مورد توجه نیروهای سپاه قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که «سپاه برای کنترل و امنیت وضعیت خیابانهای اطراف دانشگاه به چنین ساختمانی نیازمند است تا بتواند با استفاده از ارتفاع بلند آن دید کافی برای رصد اعتراضات مردمی را داشته باشد.»

گفته می‌شود ۲۵ اردیبهشت ماه آخرین مهلتی است که برای تخلیه ساختمان در نظر گرفته شده است.

منبع: جرس
 


 


حمیدرضا ترقی، معاون فرهنگی كمیته امداد گفت: گروه «حامیان ولایت» در سراسر كشور گزینش و سازماندهی می‌شوند.

وی هدف از این سازماندهی را «انجام وظیفه» این گروه در «مواقع لازم» اعلام کرد.

ترقی افزود: در حوادث پس از انتخابات و نیز جنگ نرم، دشمن نمود بیشتری در وضعیت جامعه داشت.

وی گفت: كمیته امداد در سال گذشته بیش از ۳۰ همایش با محتوای مقابله با جنگ نرم دشمن برگزار كرد كه طی آن ۱۵ هزار دانشجو در این همایش‌ها حضور یافته و با ویژگی‌های جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن آشنا شدند.

منبع: روزنامه رسالت


 


صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت که «کشور دارای قابلیت پاسخگویی به جمعیت بیشتر از دو فرزند در هر خانواده‌ است.»

محصولي ضمن تاكيد بر اين كه با شعار همت و كار مضاعف مي‌توان امكانات و منابع بالقوه كشور را بالفعل كرد، عنوان كرد: وجود برنامه‌ تنظيم خانواده آن هم براي چند سال، بدان معنا نيست كه اين برنامه تا ابد بايد ادامه يابد.
 
محصولی بازنگری در برنامه تنظیم خانواده را با توجه به «تهدیدات و فرصت‌های کشور» لازم و ضروری دانست و گفت: «این اقدامات به صورت استراتژیک در کارگروه‌های مربوطه بررسی می‌شود.»

وی با اشاره به طرح احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت یک میلیون تومان برای کودکان متولد سال ۱۳۸۹ گفت که منتقدان این طرح «اطلاعات کافی» ندارند و هزینه‌های این طرح از بودجه‎ای که برای «امور حمایتی» در نظر گرفته شده تامین خواهد شد.

منبع: زمانه و ایسنا

 


 


دولت برای تشویق شهروندان تهرانی به ترک پایتخت، تصمیم گرفت به کارمندانی که بخواهند از تهران مهاجرت کنند، «تسهیلات ویژه» بدهد.

در جلسه روز گذشته هیات دولت، طرح افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی حقوق، افزایش ضریب امنیت شغلی و تسهیلات وام مسکن را برای کارمندان مهاجر تصویب شد.

هم اکنون کارگروهی به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شده است که برای انتقال کارمندان و غیرکارمندان به خارج از تهران، تسهیلاتی را فراهم می‌کند.

لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریس‌جمهوری در این‌باره گفت که «علاوه بر پرداخت وام مسکن و سایر امکانات اسکان، وزراتخانه‌های آموزش عالی و آموزش و پرورش تسهیلاتی را برای انتقال فرزندان کارمندان مهاجر فراهم می‌کنند.»

منبع: مردمک

 


 


تعداد کارگران عسلویه از ۴۰ هزار نفر در سال ۸۳ هم اکنون به ۴ هزار نفر کاهش یافته است.

به گزارش کلمه، در زمان خاتمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای سرمایه‌گذاری جذب شده بود، اما هم‌اکنون این سرمایه‌گذاری‌ها «عملا به صفر» کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید «پیشرفت کار به دلیل نبود نقدینگی و نبود سرمایه‌گذار خارجی درپالایشگاه بزرگی که قرار بود تولید بنزین ایران را حدود ۳۰ میلیون لیتر افزایش دهد، متوقف شده است.»

بر اساس این گزارش، ایران در منطقه گازی پارس جنوبی که میدانی مشترک بین ایران و قطر است «به شدت آسیب‌پذیر»تر از قطر شده است.

پیش از این قرار بود که با راه‌اندازی تعدادی از فازهای پارس جنوبی ایران در میزان برداشت از این پالایشگاه با قطر برابر شود، اما کاهش حجم سرمایه گذاری ایران و نبود سرمایه‌گذار خارجی همه برنامه ها را با شکست مواجه کرد.

منبع: کلمه


 


روزنامه جوان امروز تیتر زده است: تکاپوی ناکام برای احیای پایگاه از دست رفته. وبسایت این روزنامه هم همین را به عنوان یکی از تیترهای اصلی اش انتخاب کرده است. منظور این مخالفان جنبش سبز این است که سبزها به تاریخ پیوسته اند. مشکلی نیست. ولی وقتی به روزنامه و سایت شان نگاه می کنی می بینی این تکاپوی ناکام بدجوری این آقایان را ناآرام کرده است. گویی خودشان هم به آنچه می نویسند اعتقاد ندارند. وبسایت جوان آنلاین در صدر مطالب اش از ناکامی سبزها حرف می زند اما در بدنه مطالب اش  10 مطلب را به این سبزهای ناکام اختصاص داده است. انگار که دیگر هیچ مساله ای جز سبزها وجود ندارد. مضمون اصلی که در چند مطلب تکرار شده است وحشت از بازگشت سبزها به انتخابات برای شرکت در انتخابات شوراهاست. لینک و عنوان مطالب از این قرار است:
 
بهزاد نبوی:من را به خودتان سنجاق نکنید،من بی گناهم!
اختصاصی/دیدار بدون هماهنگی یک اصلاح طلب با مقامات عربستانی
موسوی بیشترین تاثیر را از همسرش می پذیرد/ بیانیه های میرحسین را بهشتی می نویسد
حرکت چراغ خاموش با مهره‌های سفید
اختصاصی/استراتژی مرد خاکستری اصلاحات برای انتخابات شوراها
اختصاصی/ نزاع پنهانی برای رهبری جبهه اصلاحات
اختصاصی/برنامه فتنه گران برای 22 خرداد تا 18 تیر
انتقاد شدید مرد خاکستری اصلاحات از دكتر عارف
گذر از فتنه 88
اختصاصی/ اذعان عضو موثر جریان فتنه به تلاش برای انقلاب رنگی/ تاکید به بازگشت به حاکمیت با محور و شعار های جدید
 
جوان آنلاین در یکی از خبرسازی های خود (حرکت با مهره های سفید) می نویسد:
 

جلسه‌ای برای تبیین استراتژی‌ها

در این جلسه، مرد خاکستری اصلاحات با تبیین ابعاد مختلف این استراتژی که از آن با عنوان «حرکت با چراغ خاموش، مهره‌های سفید» یاد می‌شود، گفته است: هیچ کدام از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلبان حق ندارند برای تائید صلاحیت در انتخابات شوراها خود را از فضایی که در آن قرارداریم جدا دانسته و فاصله بگیرند. این یک اصل است.چهره‌های شناخته شده نباید خود را کنار کشیده و به نقد موسوی و جریان سبز بپردازند چون این مسأله باعث ریزش نیروهای جریان اصلاحات می‌شود.ما برای رفع مشکل در انتخابات برنامه داریم. وی اظهار داشته است: ما با اصرار بر مواضع خودمان،چهره‌های شناخته شده را در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌دهیم تا رد صلاحیت شوند و پس از موج رد‌صلاحیت‌ها از آن استفاده سیاسی کنیم. مرد خاکستری اصلاحات در ادامه این جلسه گفته است: ما در فاصله شکل‌دهی به لیستی برای رد صلاحیت شدن، «نیروهای سفید» خودمان را سازماندهی می‌کنیم.این نیروها کسانی هستند که تکنوکرات بوده و اصلاً سیاسی و شناخته شده نبوده و وابستگی ثبت شده‌ای به ما ندارند، فقط در لایه‌های پنهان با اصلاح طلبان ارتباط دارند. وی ادامه داد: برنامه ما این است که تا قبل از ثبت نام، حمایت خودمان را روی لیست رد صلاحیت شده‌ها قرار می‌دهیم، اما بعد از اعلام تائید صلاحیت‌ها و عبور مهره‌های سفید از فیلترینگ، تمام قامت از مهره‌های سفید حمایت خواهیم کرد.نظام هم بعد از تائید صلاحیت نمی تواند این افراد را رد صلاحیت کند.

بازگشت به انتخابات، چرا؟

آنچه که در طول ماه‌های اخیر بر جریان اصلاحات گذشته حکایت از تخریب شدید پایگاه‌های اجتماعی این جریان نزد مردم دارد.بنابراین احزابی که بخواهند پایگاه خود را تقویت کنند باید از فرصت‌های اجتماعی استفاده کنند و با توجه به کارکردهای اجتماعی شورای شهر، بهترین فرصت برای احیای این پایگاه‌ها نزد مردم انتخابات شوراها است.از این رو و به رغم شکست اصلاح طلبان در پنج انتخابات گذشته آنها با چشم دوختن به اندک هواداران خود بار دیگر شانس‌شان را برای حضور در انتخابات مورد آزمایش قرار می‌دهند تا نسبت به احیای این پایگاه‌ اجتماعی اهتمام کنند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان با بهره‌گیری از تجربه اصولگرایان که توانستند با کسب کرسی‌های شورای شهر، موفق به کسب کرسی‌های مجلس و نهایتاً پست ریاست جمهوری شوند، آرزوی بازگشت به قدرت را در سر می‌پرورانند. اما این تمامی پروژه آنها نیست چراکه آنها برای بهره‌برداری از بذری که در طول وقایع سال گذشته کاشته‌اند تصمیم گرفته‌اند تا با ارائه نام‌های تابلو‌دار که سوابق سیاسی آنها مشخص است و امکان رد صلاحیت آنها قطعی به نظر می‌رسد، پروژه مظلوم‌نمایی در مقابل مردم را آغاز کنند و در جهت اهداف از پیش تعیین شده خود برای ایجاد تشنج و گرفتن امتیاز از نظام بر سر این موضوع حرکت کنند.درست شبیه وقایعی که در طول انتخابات مجلس هفتم و رد‌صلاحیت کاندیداهای جبهه اصلاحات به وقوع پیوست.

استقبالی سرد در انتظار اصلاح‌طلبان

استراتژی اصلاح‌طلبان برای ورود مهره‌های سفید خود به جریان انتخابات نیز قطعاً برای این جریان راهگشا نخواهد بود.چراکه با توجه به ویژگی‌های خاص انتخابات شورای شهر و معیارهای غیر‌سیاسی آن در بین مردم به خصوص در شهرهای کوچک، جریان‌های سیاسی نمی‌توانند به سادگی در این حوزه وارد شوند.از این رو به رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط این جریان برای ایجاد شبکه‌های استانی و ارائه لیست اصلاحات در شهرهای مختلف به نظر می‌رسد که مردم در انتخابات شورای شهر به افرادی رأی دهند که کارآمدی بیشتری در حوزه مسائل اجتماعی داشته باشند.


 


فخرالسادات محتشمی‌پور از بستری شدن مصطفی تاج‌زاده در بیمارستان خبر داد.

خانم محتشمی‌پور گفته که همسرش به علت وخامت شرایط جسمی‌اش در بیمارستان بستری شده است.

مصطفی تاج‌زاده شامگاه ۲۲ خرداد ۸۸ دستگیر و در اسفندماه به طور موقت آزاد شد.

جواد امام، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران نیز هفته جاری بعد از یک حمله قلبی در بیمارستان بستری شده است.

وی ۲۴ خرداد ماه در منزل خود بازداشت شد و ۹۳ روز در زندان اوین بود.

منبع: دویچه‌وله


 


شرکت پتروناس مالزی از اواسط ماه مارس فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

یک مقام رسمی این شرکت گفت آخرین محموله‌ای که توسط پتروناس به ایران فرستاده شده است، پنجم مارس بوده است.

ماه پیش شرکت لوک اویل روسیه نیز فروش بنزین به ایران را متوقف کرده بودند.

شرکت پتروناس تامین کننده روزانه 16000 بشکه بنزین به ایران بود.

چندی پیش نیز سه شرکت بزرگ ویتول، گلنکور و ترافیگورا هم به علت افزایش ریسک سیاسی، از فروش بنزین به ایران خودداری کردند.

منبع: رویترز


 


هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا با پیروزی تیم‌های استقلال و سپاهان و شکست ذوب آهن و مس پایان یافت.

پایان این هفته، تیم‌های استقلال و ذوب آهن به مرحله بعد مسابقات صعود کردند.

روز چهار شنبه تیم  استقلال میزبان تیم الاهلی عربستان  بود که توانست این تیم را با نتیجه  دو بر یک شکست دهد.

 استقلال با این برد به صدرنشینی خود در گروه A این مسابقات ادامه داد.

در دیگر دیدار این روز و از گروه B مسابقات، تیم ذوب آهن در امارات به مصاف الوحده رفت که با یک گل مغلوب این تیم شد.

 ذوب آهن با این نتیجه در رتبه نخست گروه ماند و به لطف تساوی در دیگر دیدار این گروه توانست به مرحله بعدی مسابقات صعود کند.

روز سه شنبه نیز دو تیم دیگر ایران، سپاهان و مس به دیدار حریفانشان رفتند.

سپاهان که در اصفهان به دیدار الشباب عربستان رفته بود، توانست این تیم را با یک گل شکست دهد و با این پیروزی به رتبه دوم گروه C برسد.

در دیگر دیدار  روز سه شنبه، مس کرمان میهمان الاهلی امارات بود که با نتیجه دو بر یک شکست را پذیرا شد.

 مس با این شکست در همان رده سوم گروه D باقی ماند و شانسش برای صعود به مرحله بعد مسابقات کمرنگ شد.

منبع: مهر، (+)، (+)، (+)


 


آیت‌الله نوری همدانی از متصدیان اداره حکومت خواست که از الفاظ مودبانه استفاده کنند و رفتاری متواضعانه داشته باشند.

این مرجع تقلید داشتن «حسن اخلاق، خوش برخورد بودن و روی گشاده» را برای متصدیان حکومت بسیار مهم دانسته است.

آقای همدانی گفته که «باید کارها هر چه زودتر و بدون معطلی انجام گیرد تا مردم راضی باشند و این امر باید در کلیه مراکز برخورد رعایت شود.»

اظهارات این مرجع تقلید پس از آغاز اعتراض‌ها به سخنان تند محمود احمدی‌نژاد علیه باراک اوباما ایراد می‌شود.

آقای احمدی‌نژاد خطاب به اوباما گفته که «گردن کلفت‌تر از تو و گنده‌تر از تو هم نتوانسته هیچ غلطی» بکند.

منبع: ایسنا


 


کورش علیانی می گوید این متن را شش سال پیش نوشته است اما دوباره منتشر می کند. متنی که هنوز تازه است و کلی حرفهای تازه دارد:

آوينی اين روزها توی بورس است. بيست فروردين است.مصاحبه‌ی كراچيان با بهنود و تعجب ايمان و نوشته‌ی حامد هم كه همگی مال هم‌اين روزها اند.
به ايمان می‌گويم:
ايمان جان! چرا تعجب می‌كنی؟
مصاحبه‌ی ياسر با بهنود، سه جمله داشت كه دقيقا آوينی را نشان داده بود. يادت هست اين سه جمله را؟ «اصولا بچه‌ی تندرویی بود. هرکار می‌کرد تا ته‌اش می‌رفت. به قول معروف خفن بود.» بهنود درست شناخته است. آوينی هم‌اين است. من كه نديده بودمش، اما اين‌قدر كه ردش را گرفته‌ام، می‌دانم كه اهل فس‌فس كردن و ادای كاری را درآوردن و از كنارش رد شدن نبوده است. اگر كاری را شروع می‌كرده، تا تهش را يك نفس می‌رفته. مصلحت‌شناس و مصلحت‌انديش نبوده. آن تكه‌ی معروف راه طی شده‌اش را كه خوانده‌ای. راست می‌گويد. واقعا اين راه را رفته، يك نفس و تا تهش.

من نمی‌دانم كه سراغ هروئين رفته بوده يا نه. اما اگر رفته بوده، حتما تا تهش رفته بوده. ته هروئين می‌دانی چی است؟ تا جايی كه من ديده‌ام، ته هروئين مرگ است. مرگ سريع و زودرس. با هروئين اگر لاس نزنی، اگر بی تعارف با سر بپری توش، دو سال هم دوام نمی‌آوری. حالا البته بهنود مدعی است كه ديده است. نمی‌دانم. شايد. شايد بهنود صبح تا شب و شب تا صبح پلاس دانش‌گاه بوده و از ميان اين همه جايی كه می‌شده ولو باشد، فقط می‌رفته دانش‌كده‌ی هنرهای زيبا و از ميان اين همه آدم فقط آمار مرتضی آوينی را می‌گرفته است. من خودم گه‌گاه توی شريف اين‌طوری می‌شدم. می‌رفتم توی نخ يكی. روز و شبم تا يكی دو ماه می‌شد گرفتن آمار او. پيش می‌آيد. اما بهنود انگار آمارگير خوبی نيست. من (كه بعد اين همه سال به صرافت افتادم آمار مرتضی را بگيرم) و مجيد (كامنتش را خواندی؟) به هروئين نرسيديم، اما به يك عشق خفن رسيديم. خفن ها. عشقی كه آدم توی كتاب‌های شعر قديمی می‌خواند. جزئياتش مهم نيست. حالا ديگر هر دو سوی عشق در خاك خفته‌اند. اما من ناديده شهادت می‌دهم و خيلی‌ها ديده‌اند و شهادت می‌دهند و حتا شهادت داده‌اند كه مرتضی تا تهش رفته بود. دست نكشيده بود.

بگذريم. اصل حرف چيز ديگری بود. مرتضی اگر هم به فرض (كه فرض آسانی نيست) هروئين را تا تهش رفته باشد، يعنی درست تا لب مرگ، بايد ترك را هم تا تهش رفته باشد. حتا بی هروئين هم مرتضی يك دوره ترك كرده است. خودش توی نوشته‌هاش گفته بود ديگر. گفته بود كه هر چه نوشته بوده سوزانده و هر چه بوده را كنار گذاشته. مرتضای دی‌روزش را ترك كرده. با هم‌آن شيوه‌ی خفن. ترك را هم تا تهش رفته است. حالا بهنود می‌گويد «نزدیک‌های سال ۵۶ زد به یاعلی و ریش گذاشت. مولانا و امام‌حسین و تسبیح و از این چیزها.» يادتان هست كه؟ هم‌چه آدمی اگر به ياعلی هم می‌زند تا ته ياعلی را در نياورد ول نمی‌كند. ملای رومی و تسبيح را هم بگذار كنارش و بعد هم حسين را. بهنود همه‌اش را كرده است يك جمله. چرا؟ چرا هروئين را با آن همه طول و تفصيل می‌گويد، اما اين را اين قدر سريع و ساده؟ با مرتضی لج است؟ دارد انتقام می‌گيرد؟ ظاهر قضيه اين طور است، اما فكر كنم واقعيتش چيز ديگری است.

ببين! ياسر را كه ديگر می‌شناسی. ياسر و بهنود خيلی شبيه هم اند. نگاه اين دو تا آدم در كار ژورنال نگاه حرفه‌ای است. ژورناليست حرفه‌ای در معبد هيچ حزبی عبادت نمی‌كند. معبد او رسانه است. كاری كه بهنود هم می‌كند. كاری كه ياسر هم می‌كند. ياسر را اول بار از نوشته‌ی تندش توی آينه‌ی انديشهشناختيم. بعد رفتيم پی اش و آمد نقطه. هم‌آن آدم در نقطهسراسر ملايم شده بود. نه به اقتضای من و ديگری. نه. به اقتضای رسانه. آينه‌ی انديشه تندی می‌طلبيد و نقطه ملايمت. و ياسر اين را خوب می‌فهميد. نگاه ياسر نگاه حرفه‌ای بود. او تنها به اقتضای رسانه نگاه می‌كرد و نه مصلحت و از اين حرف‌ها. حالا بهنود هم هم‌اين طور است. اقتضای مصاحبه گفتن حرف‌های داغ است. اين كه كسی كاری خلاف عرف می‌كرده است، داغ است. ببين. حتا درباره‌ی خودش ماجرای عينك مادربزرگ را می‌گويد و مدرك نداشتنش را. اين اقتضای مصاحبه است. از اين كه چه كارهای مداومی ممكن است كرده باشد كه آثار خوبی هم دارند، نمی‌گويد. از برگشت و ترك مرتضی هم يك جمله بيش‌تر نمی‌گويد. اما ببين در هم‌آن يك جمله همه‌ی المان‌ها را آورده است. همه را جز المان انقلاب و خمينی. اين را هم من اضافه می‌كنم. نه از پيش خودم. از چيزهايی كه خوانده‌ام و شنيده‌ام. از نوشته‌های مرتضی و از شهادت اطرافيانش. اطرافيانی كه بعضيشان سر هم‌اين داستان از او دور افتادند.

اصلا اين چيزهايی هم كه پوراحمد در مرتضی و ما گفت و بهنود هم الان می‌گويد، درباره‌ی كيهان و جمهوری و اين چيزها، از چشم من خيلی مهم اند. خيلی‌ها اين روزها مرتضی را قلم به دست مصلحت‌انديش رژيم می‌دانند. هم‌اين حرف‌های بهنود نشان می‌دهد كه اين طور نيست. البته بهنود يا حافظه‌ی درستی ندارد، يا روحيه‌ی روايت‌گرش برش سوار می‌شود. من البته نمی‌توانم درباره‌ی هروئين محكم بگويم كه او اشتباه می‌كند، چون نبوده‌ام و نديده‌ام. اما سوره را ديده‌ام. هم‌آن نقد مرتضی را بر حكومت آسان ديده‌ام. نه تجديد چاپش را. هم‌آن وقت كه درآمد توی سوره ديدمش. سوره درآمد، هيچ عكس چهار رنگ و حتا دو رنگ و تك‌رنگی هم از ره‌بر رويش نبود. بعد هم يكی دو هفته‌ای روی دكه بود. خميرش هم نكردند. اما بهنود راست می‌گويد. خود مرتضی را داشتند خمير می‌كردند. هم‌اين آقايان و خانم‌های سوپر انقلابی كه حالا ديگر هر جا می‌رسند از شهيد آوينی حرف می‌زنند، آن روزها تا هر جا كه فكرش را بكنی رفته بودند و برای مرتضی پرونده درست كرده بودند كه ردش كنند برود. اتفاقا آن‌ها هم مثل بهنود می‌گفتند قرتی بوده و جين می‌پوشيده و گيس بلند كرده بوده و دست‌بند می‌بسته است.

هيچ وقت هم دلشان با مرتضی صاف نشد. يكی از چيزهايی هم كه سرش به مرتضی گير داده بوده‌اند اين بوده كه چرا روشن‌فكران را می‌آوری در سوره و می‌نشانيشان پای ميزگردت. مرتضی اين اواخر چند بار اين كار را كرده بوده است. چاپ هم كرد آن ميزگردها را. من هم می‌خواندمشان. من آن موقع سوره هم می‌خواندم. اصولا مجله خيلی می‌خواندم.

مشكل همه (چه اين وری چه آن وری) با مرتضی هم‌اين خلق خفنش بود. هر راهی را تا تهش می‌رفت. راستش من هم سر هم‌اين دوستش دارم. من به خاطر نقدش به فيلم فلان يا كتاب فلان نيست كه دوستش دارم. به خاطر گيرهايی كه كيهانی‌ها به‌ش می‌دادند هم نيست. او را فقط برای هم‌اين خلقش دوست دارم.

عقل (به معنای مصلحت‌انديشی) نداشت. آن وقت كه حمله كرده بودند به خانه‌ی مرتضی مميز و دائرة‌المعارف هنرش را پاره كرده بودند كه صور قبيحه دارد، فقط مرتضی توی سوره به اين كار اعتراض كرد. پشتش هم (بهنود راست می‌گويد) به هيچ‌جا گرم نبود. هم‌آن موقع داشتند زير پايش را می‌روفتند. اما او اصلا اين چيزها را نمی‌دانست. اصلا بگذار يك چيزی بگويم كه جيغت برود هوا.

برای كسی كاری كرده بود. كار؛ شغل. طرف هم يك چك كشيده بود و به‌ش داده بود. مرتضی چك را گرفته بود و نگاه كرده بود. بعد گفته بود «اين چيه؟»
گفته بود «چكه ديگه.»
گفته بود «چه كارش كنم؟»
گفته بود «ببر بانك و نقدش كن.»
گفته بود «چی؟ چه كار كنم؟»
نه چك می‌شناخت و نه نقد كردن می‌فهميد يعنی چه. سرش گرم كار خودش بود. كاری كه انقلاب دستش داده بود و او می‌خواست تا تهش برود. او به يك نفر اعتماد كرده بود، به يك انقلاب اعتماد كرده بود، و تا آخرين روزش با آن يك نفر و با آن انقلاب نفس كشيد. تا تهش.


 


وب‌سایت پارلمان‌نیوز به نقل از یک منبع آگاه از ممنوعیت خروج محمد خاتمی از کشور خبر داد.

این منبع آگاه گفته که آقای خاتمی شامگاه چهارشنبه قصد سفر به ژاپن را داشت که از خروج وی جلوگیری شده است.

وب‌سایت پارلمان‌نیوز به علت ممنوعیت خروج رئیس جمهوری سابق ایران اشاره‌ای نکرده است.

پیش‌تر برخی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران از ممنوعیت خروج آقای خاتمی کشور خبر داده بودند که این خبر در آن زمان تکذیب شده بود.

منبع: پارلمان‌نیوز


 


صدا و سیما در نامه‌ای به اتحادیه مخابرات جهانی، ادعا کرد که پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران، در برخی موارد به دلیل ارسال پارازیت با اشکال مواجه شده است.

دفتر امور بین‌الملل سازمان صداوسیما در نامه خود به رئیس اتحادیه مخابرات جهانی نوشته که ایران در رعایت قوانین و مقررات این اتحادیه «سوابق بسیار روشن و درخشان» دارد.

در این نامه ادعا شده است «در چندین نوبت سیگنال‌های مزاحم»، مشکلاتی برای شبکه‌های تلویزیونی ایران ایجاد کرده است که بیشتر این پارازیت‌ها مربوط به خردادماه سال گذشته است.

این نامه در شرایطی نوشته شده که آژانس مخابرات سازمان ملل متحد پیش‌تر از ایران خواسته بود ارسال پارازیت روی برنامه‌های ماهواره‌های بین المللی را متوقف کند.

منبع: رادیو فرانسه


 


اکثریت اعضای کنگره آمریکا از باراک اوباما خواسته‌اند هر چه سریع‌تر علیه ایران تحریم‌های «فلج کننده» اعمال کند.

آن‌ها در نامه خود خطاب به اوباما نوشته‌اند، به زودی مصوبه تحریم گسترده ایران را آماده خواهند کرد.

نمایندگان کنگره در نامه خود بر تحریم بنزین وارداتی ایران و نیز تحریم سپاه پاسداران و نظام بانکی این کشور تاکید کرده‌اند.

این نامه در شرایطی نوشته شده که نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بعد از ظهر چهارشنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

ویتالی چورکین نماینده روسیه و لی بائودانگ نماینده چین این نشست را «خیلی سازنده» توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که پیش‌نویس تحریم ایران، مسائلی همچون «تقویت تحریم های تسلیحاتی موجود، هدف گرفتن مبادلات و دارایی‌های سپاه پاسداران، تحمیل تحریم‌های تازه بر سرمایه گذاری در صنایع انرژی ایران و تشدید تحریم‌ها علیه کشتیرانی» را مورد توجه قرار داده است.

منبع: بی‌بی‌سی و (+)


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته