-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

Posts from Khodnevis for 04/16/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مازیار بهاری
 


لزوم جدی گرفتن استراتژی هسته‌ای جدید آمریکا

به عقیده راقم این سطور، بسیار عجیب و نگران کننده است که ‪ بعد از ‬بازنگری استراتژی هسته‌ای آمریکا و اضافه شدن شرط «پایبند بودن به پیمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی» برای در امان بودن از حمله هسته‌ای آمریکا، هیچ گونه عکس‌العملی در شبکه‌های اجتماعی جنبش سبز به این استراتژی ویرانگر داده نشده است. گروهی استدلال می‌کنند که این استراتژی جدید تهدید تازه‌ای را متوجه دنیا نمی‌کند بلکه صرفا دایره کشورهایی که مشمول حمله احتمالی آمریکا است را بالقوه از همه کشورهای جهان به ایران و کره شمالی کاهش داده است.


با درنگی بیشتر، در می‌یابیم که این محدودیت جدید اگر چه در مقیاسی جهانی پیشرفتی مثبت تلقی می‌شود اما در عین حال محدود شدنش به دو کشور، شانس استفاده از این گزینه علیه ایران را بسیار محتمل تر از گذشته می‌کند. پر واضح است که تبعات هر گونه حمله هسته‌ای علیه ایران در درجه اول مردم و داشته‌ها و تاریخ و هستی ایرانیان را هدف قرار می‌دهد تا سرکشی‌ها و لات‌بازی های دولت کودتا را. لذا پیشنهاد من این است که همانگونه که جامعه ایرانی در قبال استفاده از نام مجعول خلیج عربی در نشریه نشنال جیوگرافیک دادخواستی عریض و طویل امضا می‌کنند و حرفشان را به کرسی می‌نشانند برای مساله‌ای به این مهمی نیز اعتراض خود را به گوش دولت آمریکا برسانند و خواهان اصلاح آن شوند.


 


مشکل ژنتیکی بعضی از سبزاللهی‌ها - ۱



چند وقت پیش وقتی پستی را در سایت بالاترین منتشر می‌کردم، نوشتم که دیدن کارتون را به سبزاللهی‌ها پیشنهاد نمی‌کنم. در پاریس، یکی از یاران رسانه‌های نزدیک به جنبش سبز را دیدم که اندکی خشمگین بود بابت این عنوان. اتفاقا منظورم کسانی بود که هر از نقد یا نق به راهبران جنبش بر آشفته می‌شوند.

بسیاری از شما در سال ۱۳۵۷ به دنیا نیامده بودید. شبی همه از طریق شبکه‌های اجتماعی آن زمان، یعنی تلفن و پیام‌رسانی نفر به نفر، به همدیگر خبر دادند که  عکس آیت‌الله خمینی بر کره ماه نمایان شده! جالبش این بود که میلیون‌ها نفر ایرانی به پشت بام‌ها رفتند تا ببینند معجزه خمینی چگونه است که چهره‌اش بر کره ماه نقش بسته! بدتر، کسانی بودند که قسم می‌خوردند  «امام» را دیده‌اند!

۳۱ سال از آن روزگار می‌گذرد. بسیاری از شوق دست به کار شدند و تلاش و همت مضاعف به خرج دادند و جمعیت کشور را زیاد کردند. رشد جمعیت در سال‌های ۵۸ تا ۶۷ ایران را با فاجعه‌ای روبرو کرد که به این راحتی‌ها نمی‌توان جبرانش کرد!

اما جالب‌تر آن است که امروز وقتی در باره موسوی تا خاتمی یا هر رهبری که طرفدارانی دارد حرف می‌زنی، با هوادارانی روبرو می‌سوی که گویی دیشب عکس عزیزشان را بر ماه دیده‌اند.

سال ۵۷ یادم است کتاب "اطاعت کورکورانه" را که دست به دست می‌شد. معنایش را پرسیدم و پاسخی با مزه گرفتم. همان‌هایی را نگاه کن که الان روی پشت بام می‌روند تا عکس خمینی را ببینند، فردا اگر حرفی زد، بدون اینکه چشم‌شان را باز کنند اطاعت می‌کنند و از او مدافع او می‌شوند.

وقتی از بسیاری از سبزها می‌پرسی دلیل حمایت رهبران مدافع حقوق بشرشان از آیت‌الله خمینی چیست، حمله شخصی را جایگزین توضیح می‌کنند. یعنی چه؟ به نظر من این به معنای ضعف منطقی «سبزاللهی»هاست. وقتی کدیور می‌گوید که تنها ما از پس جناح حاکم بر می‌آییم اما مهاجرانی می‌گوید که با ولایت فقیه مشکلی ندارد، خاتمی نیز خود را پیرو ولایت فقیه می‌شمارد، الباقی نیز با زبانی دیگر همین حرف را تکرار می‌کنند، اندکی به فکر فرو می‌روم که ماجرا چیست؟

اما برای اینکه بحث را بازتر کنم، به این نکته اشاره می‌کنم که چرا حرف زدن، نقد کردن و حتی نق زدن باید برای همه ازاد باشد؟

کسانی که در رسانه‌های ایران کار کرده‌اند می‌دانند که آوردن اسم «خاوران» در روزنامه‌ها برابر بود  با حذف توسط سردبیر. طرح اخراج گسترده توده‌ای‌ها از کیهان در دوران خاتمی (زمانی که نماینده رهبری در کیهان بود) یعنی  دردسر. انتقاد از مواضع جماعت چپ در قبال سال‌های ۶۰ یعنی پاک شدن آدم از روزنامه‌نگاری. یعنی نگرانی ما در رسانه‌ها تنها بابت حماقت‌های مرتضوی نبود، چه مرتضوی‌های بسیاری با چهره‌هایی متفاوت در رسانه‌ها کار می‌کردند.

در سال ۸۱ همکاری داشتم که از خاطراتش از زندان‌های دهه  ۶۰ برایم گفت. رفیق عکاسی داشتم که روزی در ماشینش نشستم، و وقتی حرف از عملیات سپاه در تابستان ۶۷ می‌زد، تنش می‌لرزید. وقتی از تجاوز  و سپس قتل زنان عضو مجاهدین خلق توسط نیروهای سپاه حرف می‌زد.

اتفاقا فضولی‌های من همزمان بود با  مدارکی که شهرداری تهران در اختیارم گذاشته بود از مناطقی که  نیروهای نظامی از شهر تهران "دزدیده" بودند.

دنبال مناطقی بودم که شنیده بودم بازداشتگاه‌های  پنهان سپاه هستند و برخی از جاهایی که عطریان‌فر و محتشمی در دهه ۶۰ ساخته بودند.

ادامه دارد


 


دیدار مازیار بهاری با شهروند روزنامه‌نگاران تورنتو

 

این جلسه به ابتکار گروهی از دانشجویان دانشجویان ایرانی دانشگاه تورنتو و کافه رادیو برگزار شد.

بهاری معتقد است که فعالان ایرانی در کانادا می‌توانند روند کار شهروند روزنامه‌نگاران ایران را هدایت کنند. کسانی که در غرب هستند می‌توانند برخی استانداردهای رسانه‌های غربی را به دوستان از طرق مختلفی منتقل کنند. مازیار با اشاره به شناختش از جامعه ایرانی مستقر در کانادا گفت که تحت تاثیر فعال شدن این جامعه بواسطه پتانسیل آن است. بهاری گفت که این جامعه هم با غرب در تماس است و هم جامعه ایران را از نزدہک می‌شناسد و به آن نزدیک است. در اروپا، گروه‌های مختلف سیاسی فعال هستند، اما در کانادا این مساله متفاوت است و کانادا ساید اولین جایی باشد که ایرانی‌ها دوست دارند در خروج از کشور به این سو بیایند. حتی درونی‌های رژیم هم تمایل دارند که به اینجا بیایند، مثلا با پرداخت ۱۰۰،۰۰۰ دلار برای مهاجرت مالی.از این منظر، جامعه ایرانیان کانادایی می‌تواند یک نمونه باشد.

 بهاری در ادامه درباره نقش شهروند خبرنگاران در ایران، بخصوص در انعکاس واقعه قتل ندا اقا سلطان، گفت که این داستان با ابعاد خود تاثیری جهانی داشته است؛ «دختری که به نحوی معصومانه جانش را از دست داد و با نمادهای سنتی و قدیمی شهدا هماهنگ است و مردم در هرجای دنیا با این تصویر ارتباط برقرار می‌کند.»

این خبرنگار ایرانی کانادایی معتقد است که یک شهروند خبرنگار باید خبرنگاری را بلد باشد، بعد به عنوان یک شهروند مسیر را دنبال کنند تا هدفمند شود. اگر هدف این است که کارهای شهروندی مورد استفاده رسانه‌های غربی قرار گیرد، باید استانداردهایی را رعایت کرد.

بهاری گفت: «اگر به سراغ رسانه‌هایی برویم که مخاطبانشان ایرانی هستند، باید دید که دولت ایران به چه چیزی توجه می‌کند؟ اما شهروند روزنامه‌نگاری فضایی دموکراتیک دارد و می‌تواند به نقاط مختلفی توجه کند، اما اگر بخواهیم خبری جهانی شود، باید از فیلترهایی با استانداردهایی بگذرد.»

بهاری افزود: «در مورد رسانه‌های تصویری، می‌توان به کسانی که در ایران هستند نشان داد که چه اصولی را باید رعایت کرد تا به هدف مورد نظر سهروند خبرنگاران بهتر دست یافت. مثلا برای بسیاری باید یاد داد که چگونه می‌توانند داستان را در یک جمله بیان کنند؟»

مساله مهم از نظر بهاری این است که مسائل شخصی موضوع را وارد بحث کرد تا برای مخاطب جذاب‌تر شود. به عنوان مثال اگر بحث ما در باره عماد‌الدین باقی باشد که یکی از شرکت کنندگان به او اشاره کرد، ماجرا می‌تواند با عنوان کردن سابقه او به عنوان یک روحانی سابق که هالا مدافع حقوق زندانیان شده و خودش حالا زندانی است بحث کرد تا مساله جذاب‌ترشود، یا مثلا ممنوع‌الخروج سدن خاتمی که زمانی رئیس جمهوری کشور بوده اما امروز نمی‌تواند از کشور خودش خارج شود.

داستان‌های موفق دو وجهه دارند. هم شخصی‌اند، هم ماجرایی بزرگ‌تر پشت سر آن وجود دارد.

بهاری در باره برخورد مقام‌های امنیتی با خبرنگاران گفت که نگاه آنها بدون شناخت ساختار رسانه است. اینکه مثلا از او پرسیده شده که چرا از نقاطی فیلم‌برداری کرده که شلیک شده و از مرگ بعضی شهروندان فیلم گرفته؟ به این علت که قواعد کار را نمی‌شناخته‌اند.

بهاری در باره ارتباط با رسانه‌ها گفت باید بدانید که با چه کسی در روزنامه ارتباط برقرار کنید؟ باید هدفمند با دبیران و سردبیران مرتبط شوید. اگر بتوان به مسائل مربوط به ایران، بعد محلی هم بدهیم، داستان جذاب‌تر می‌شود. مثلا اگر بگویید که من یک ایرانی کانادایی هستم و دوستم در ایران جانش در خطر است یا دچار مشکلی شده. این بعد محلی همیشه مطرح است.

بهاری در مورد اهمیت مسائل برای مخاطبان گفت:

۱- مساله‌ای که شما به ان علاقه دارید مرود علاقه دیگران نیست

۲- همه به اندازه شما ماجرا را نمی‌دانند

۳- چیزی که شما بحث می‌کنید، یکی از هزاران مساله‌ای است که می‌تواند مورد علاقه مخاطب باشد

رسانه هم به شما به عنوان یکی از عناصری که باعث عرضه بهتر است توجه می‌کند.

از نظر بهاری، شناخت مخاطب رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد که می‌تواند دایره رسانایی پیام را گسترش دهد.


 


شیرین عبادی: با مصاحبه با رسانه‌ها و مراجعه به وکلای مستقل، اجازه ندهید که فرزندانتان در زندان بمانند


خانم عبادی با اشاره به نامه زندانیان ناشخناخته بند ۳۵۰ زندان اوین اظهار داشت: گله زندانیانی که سرشناس نیستند ازرسانه‌ها، فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق بشر کاملا به جا است. همانطور که آنها نیز در نامه خود عنوان کرده اند عده‌ای بیگناه در گوشه زندان‌ها، اسیر دست مامورانی هستند که خود را بالاتر از قانون می‌پندارند و خانواده‌های این زندانیان را تهدید می‌کنند و این فضا را ایجاد می‌کنند که اگر خانواده‌ها با رسانه ها مصاحبه کرده و درباره عزیزان دربند خود اطلاع رسانی کنند وضعیت زندانیان بدتر خواهد شد. و همین باعث می شود این خانواده‌ها از اطلاع رسانی پرهیز کنند. 



این حقوقدان با تاکید بر اینکه، «عدم اطلاع رسانی از سوی خانواده‌های زندانیان، بر وخامت وضعیت این زندانیان می افزاید« توضیح داد: «جمهوری اسلامی علیرغم اینکه می‌گوید به افکار عمومی در سطح بین المللی اعتنایی ندارد اما در اصل افکار عمومی جهانی برای این حکومت بسیار مهم است و اطلاع رسانی به افکار عمومی درباره وضعیت زندانیان، به بهتر شدن شرایط این زندانیان کمک می‌کند اما اگر قرار باشد فردی در گوشه زندان به فراموشی سپرده شود و هیچ خبری از او درج نشود و آقایان احساس کنند که خانواده‌ای، مرعوب اعمال غیر قانونی ماموران امنیتی شده، مسلما با این زندانی رفتار بدتری صورت خواهند داد.»


خانم عبادی افزود: «کلیه اتفاقاتی که در دادگاه‌ها و زندان‌ها می افتد می‌بایست به طور شفاف و علنی با مردم در میان گذاشته شود چون قضاوت افکار عمومی، بهترین وسیله، جهت ضمانت اجرای صحیح قانون است و وقتی در موردی برخلاف قانون عمل می شود به طور مثال کسانی را محاکمه می‌کنند و اجازه داشتن وکیل به او نمی‌دهند و یا کسانی را همچون آبتین غفاری، در جلسه‌ای چند دقیقه‌ای محاکمه و محکوم می‌کنند، بهترین وسیله آن است که رسانه‌ها حقایق را در اختیار مردم قرار دهند و از وجدان عمومی جامعه برای اجرای صحیح قانون ، استمداد بطلبند.


 


بنی‌یعقوب برنده جایزه «آزادی بیان» گزارشگران بدون مرز

شاید هیچ روزنامه‌نگاری به اندازه ژیلا بنی‌یعقوب در دو سال گذشته در پهنه بین‌المللی جایزه نبرده باشد، اما او فضای فعلی مانع حضور او در مراسمی شده که به افتخارش برپا کرده‌اند. سال پیش نیز ژیلا که برنده جایزه معتبر آزادی بیان سازمان روزنامه‌نگاران مدافع ازادی بیان کانادا شده بود، به خاطر حبس همسرش بهمن احمدی‌امویی نتوانست به کانادا بیاید، چرا که نگران بود سفرش حکم بهمن را سنگین‌تر کند.

این بار ژیلا به خاطر فعالیتش به عنوان وبلاگ‌نویس برنده جایزه معتبر «آزادی بیان» در رقابت بهترین وبلاگ‌های رادیو دویچه‌وله آلمان شد که از طرف سازمان گزارشگران بدون مرز اعطا می‌شود.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود چنین آورده است:«ژیلا بنی یعقوب از نخستین از وبلاگ‌نویسان مدافع آزادی بیان در ایران است که در وبلاگ خود به مسائل روز ایران و به ویِژه موضوعات اجتماعی و حقوق زنان می پردازد. وی و نزدیکانش هزینه سنگینی برای تعهدات حرفه‌ای خود پرداخت کرده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز مفتخر است که این جایزه را به وی اهدا و به نام او از همه‌ی وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران ایرانی زندانی و یا مجبور به ترک کشور شده در ماه‌های گذشته تقدیر کند.»

بنی‌یعقوب با انتشار وبلاگ «ما روزنامه نگاریم» در زمانی که جایی برای انتشار گزارش‌هایش در رسانه‌ها نداشته است، از طریق وبلاگش اطلاع رسانی کرده. به گفته گزارشگران بدون مرز، ژیلا در ماه‌های اخیر در وبلاگش مقالات متعددی در باره همکاران زندانی‌اش منتشر کرده است، اما این سایت در ایران فیلتر شده است.


 


چرا اجرای حدود اسلامی بر آقازاده ها جایز نیست؟
سوال این است: «آیا قاضی دادگاه؛ که حدود اسلامی را صادر می کند، عادل است؟! آیا این قاضی عاری از هرگونه گناه و باالطبع معصوم است؟!»

آیا رئیس قوه قضائیه، جناب صادق لاریجانی، که حدود اسلامی به تائید ایشان می‌رسد، عادل می‌باشد؟

آیا اجرای حدود اسلامی، مختص به گروه خاصی از جامعه می‌شود، در حالی‌که بسیاری از آقازاده‌ها و فرزندان مسئوولین رده بالای مملکتی غرق در دزدی و فساد هستند، تا آنجا که جناح‌های داخل حکومتی در جهت تخریب همدیگر، فساد و دزدی‌های گروه مقابل را افشاء می‌کنند، که در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته نمونه‌هایی از آنرا شاهد بودیم.


چرا قوه قضائیه به اینگونه دزدی‌های کلان رسیدگی نکرده و با اهمال از کنار آنها می‌گذرد؟
چرا احمدی نژاد، بعد از گذشت ۵ سال از ریاست جمهوری هنوز لیست مفسدین اقتصادی را به ملت تقدیم نکرده است؟


به دیگر سخن، چرا جرائم اجتماعی ریشه یابی نمی‌شوند و مسئولین تنها در جهت تشدید مجازات‌ها قدم برمی‌دارند، حال آنکه ریشه تمام این گونه معضلات اجتماعی، در اقتصاد بیمار کشور و رانت‌خواری گروهی از صاحبان قدرت و ثروت و آقازادگان نهفته است.

 بسیاری از منتقدان رژیم جمهوری اسلامی بر این باورند که حاکمیت، اجرای حدود اسلامی و اعدام‌ها و قطع دست و پا را نه برای ریشه کن کردن فساد و دزدی و فحشاء بلکه برای ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه، اعمال می‌نماید تا به زعم خود با افزایش خشونت بیشتر در اجرای احکام، مردم را از اعتراض علیه رژیم بازدارد.


گروه عفو بین الملل اخیرا اعلام کرد که در سال میلادی گذشته ؛ بیش از ۳۸۸ نفر در ایران اعدام شدند که  این آمار پس از چین، با جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیون نفری، بیشترین است.
عفو بین الملل همچنین یادآور می‌شود که دولت ایران در مورد اعدام‌های صورت گرفته در ایران آمار رسمی منتشر نمی‌کند و به همین دلیل، به احتمال زیاد آمار اعدام‌ها بیش از رقمی باشد که در این گزارش ذکر شده است.




 


دعا‌، اختراع خداوند برای جلو گیری از زلزله

صادق محصولی‌، ویزر رفاه دولت دهم پنجشنبه (امروز‌) در سخنانی که در باره مهد کودک‌ها ایراد کرد‌، به انتقاد از مهد کودک‌های غیر اسلامی !!!‌پرداخت و آنها را تهدید کرد که از کمک‌های دولتی محرو م خواهند شد‌. در عوض به مهد کودک‌های اسلامی وعده داد که از کمک‌های دولتی برخوردار می‌شوند

او در بخشی از سخنانش گفت که مهد کودک ها باید بچه  ها را طوری تربیت کنند که مانند شهید فهمیده در سیزده سالگی ، اماده شهادت باشند

 وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت که مبانی دینی و اسلامی باید رکن اصلی در مهد کودک‌ها باشد‌. او در بخش دیگری از سخنانش‌، استغفار و دعا را بهترین فرمول برای دفع بلا دانست و گفت که «‌ما که نمی‌توانیم دستگاهی اختراع کنیم که جلوی زلزله گرفته شود‌، اما خداوند این دستگاه را اختراع کرده و آن جلو گیری از گناهان‌، دعا‌، استغفار‌، و صدقه دادن است‌.»

 


 


پارازیت علیه جمهوری اسلامی

در این نامه که خطاب به رئيس اتحاديه مخابرات جهانی (ITU) نوشته شده است، آمده:" همانگونه که مطلع هستيد جمهوری اسلامی ايران (از طريق سازمان تنظيم مقررات راديويی) يکی از اعضاء فعال، مهم و تأثيرگذار (ITU) است. سوابق بسيار روشن و درخشان کشور ما در رعايت قوانين و مقررات اتحاديه نشان دهنده آن است که قانون‌گرايی در سرلوحه اقدامات کشور قرار گرفته است و هيچ مورد از نقض قوانين و تخلف از مقررات توسط ما ثبت نشده است.

علی‌رغم اين سوابق درخشان، متأسفانه تاکنون در چندين نوبت سيگنال‌های مزاحم مشکلات عديده‌ای را برای شبکه‌های ما ايجاد کرده است."

در این نامه با اشاره به چند مورد ارسال پارازیت بر روی شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی چنین آمده است:"در حاليکه اصول شناخته شده حقوق بين‌الملل و نيز اصل حق بيان آزاد اطلاعات که مبنا و اساس حق پخش مستقيم ماهواره‌ای است اين اقدامات را محکوم می‌کند و کنوانسيون‌ها و معاهدات مختلف، ايجاد سيگنال‌های مزاحم، ارسال پارازيت (Jamming) و اختلال در شبکه‌های پخش را ممنوع اعلام کرده‌اند، ولی متأسفانه اتحاديه شما هيچ‌گونه عکس‌العملی در اين زمينه‌ها نداشته است و به حمايت از يکی از اعضای فعال خود برنخواسته است در حاليکه حداقل انتظار از اتحاديه اين بود که اينگونه اقدامات را محکوم نمايد و مانع ادامه آن شود."

در این نامه همچنین با اشاره به ارسال پارازیت بر روی شبکه های خبری هم چون بی بی سی و صدای آمریکا و پذیرش تلویحی آن، علت این اقدام چنین ذکر شده است:«علاوه بر اين برخی شبکه‌ها همچون BBC و ... در يکسال اخير حقوق ما به عنوان يکی از اعضای اتحاديه شما را ناديده گرفتند و خلاف اصول شناخته شده حقوق مسلم ما محسوب می‌شود همانگونه که مستحضر هستيد ماده يک کنوانسيون ۱۹۳۶ ژنو، پخش برنامه‌ برای مردم هر سرزمين به منظور ترغيب آنها به اعمالی مغاير با نظم و امنيت داخلی‌شان را ممنوع کرده است. اين ممنوعيت تحريک به جنگ داخلی، شورش و اغتشاش را در برمی‌گيرد. همچنين معاهده ۱۹۶۷ فضای ماورای جو در مقدمه خود قطعنامه شماره ۱۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد را در فضای ماوراء جو قابل اجرا دانسته است براساس آن قطعنامه هرگونه تبليغاتی که هدف آن تحريک يا ترغيب به تهديد صلح، نقص صلح يا عمل تجاوز کارانه باشد يا محتملا چنين نتيجه‌ای را در پی داشته باشد. ممنوع است.»

این نامه نمونه‌ای از اقدامات این شبکه‌ها برای اشوب در ایران را چنین برشمرده است: «پخش تصاوير مخل امنيت داخلی و حاکميت ملی، انجام اعمال خلاف موازين عرف بين‌المللی، تحريک به آشوب، تشويق به شورش و درگيری فيزيکی با مأموران پليس، حمايت از اقدامات تروريستی و حتی آموزش استفاده از مواد انفجاری و ترغيب به بکارگيری آنها برعليه کشور ما.»

این نامه در چنین خاتمه می یابد: «تلاش نمائيد تا براساس کنوانسيون‌ها و معاهدات معتبر بين‌المللی در حوزه پخش مستقيم ماهواره‌ای و استفاده صلح‌آميز از ماوراء ابهامات ايجاد شده را برطرف کرده و اجازه ندهيد که شرکت‌ها و مؤسساتی بخواهند با تهديد به قطع شبکه و ايجاد اختلال در سيستم پخش شبکه‌های ما به اختلافات دامن زده و آن را افزايش دهند.

در پايان اين سازمان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در چارچوب قوانين و مقررات اتحاديه اعلام می‌نمايد.


 


نخست شایعه توقیف و استرداد گذرنامۀ سیاسی خاتمی، سپس ممنوع‌الخروجی او

 

سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران،  به خیل عظیم ممنوع الخروجی های پیوست.

 

خاتمی قرار بود برای شركت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته ای عازم هیروشیمای ژاپن شود.

 

در این نشست روسای سابق کشورهای مختلف شرکت دارند.گفته میشود هیچ دیدار رسمی با مقامات ژاپنی برای خاتمی در نظر گرفته نشده است. این اولین سفر خاتمی در چند ماه اخیر به خارج از کشور محسوب می شد.

 

گفتنی است که طی دو ماه اخیر، تایید و تکذیب های فراوانی پیرامون خبر ممنوع الخروجی محمد خاتمی منتشر شده بود.

 

در دهم اسفندماه گذشته، یکی از منابع آگاهِ خبری، جزئیاتی از "توقیف و استرداد" گذرنامۀ سیاسی خاتمی را به جرس اطلاع داد و خاطرنشان کرده بود "ابتدای امر وزارت اطلاعات گذرنامۀ محمد خاتمی را از وزارت خارجه تحویل گرفته و توقیف می کند.

 

خبرهای پیرامون این موضوع بلافاصله با تیتر «ممنوع الخروجی رئیس جمهور سابق» منتشر شده و حجت الاسلام عباس امیری فرد، مشاور مصلحی و دبیر اجرائی «جامعه وعاظ تهران» نیز، آنرا در جریان یک تریبون اعلام می کند."

 

وی در یکی از محافل خصوصی روحانیون آن تشکل، ضمن بیان اینکه " خاتمی اخیرا قصد خروج از کشور را داشت"، از ممنوع الخروجی رئیس بنیاد باران خبر داده بود.

 

وی در آن جلسه گفته بود که خاتمی در پاسپورت با لباس شخصی عکس گرفته و قصد فرار از کشور را دارد.

 

این موضوع اما توسط برخی مقامات تکذیب گردید و خاطرنشان شد "گذرنامۀ سیاسی محمد خاتمی از وزارت اطلاعات اخذ شده به وی تحویل داده می شود."

 

ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی در حالی اتفاق می افتد که در پی اعتراضات پس از انتخابات، تعداد بسیار زیادی از  روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی مشمول ممنوع الخروجی شده  و از خروج آن ها جلوگیری شده است.

 

 

 

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته