-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۲, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 04/11/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بیش از صد روزنامه‌‌نگار و وب‌نگار ایرانی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رییس قوه قضاییه خواستار آزادی همکاران در بند خود شده‌اند.

این روزنامه‌نگاران با انتقاد از تعطیلی روزنامه‌ها  و فیلترینگ سایت‌ها پس از انتخابات نوشته‌اند «برخی از روزنامه‌نگاران در دادگاه‌های انقلاب، بدون حضور هیأت منصفه و بعضاً حتی بدون وکیل، محاکمه و محکوم شده‌اند و بسیاری هنوز ماه‌هاست بلاتکلیف، در بازداشت موقت به سر می‌برند.»

این روزنامه‌نگاران با اشاره به پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خطاب به صادق لاریجانی نوشته‌اند: «آیا پلمپ دفتر رسمی تنها انجمن صنفی مورد اعتماد روزنامه‌نگاران، زندانی بودن دبیر این انجمن و به زندان افتادن ده‌ها روزنامه‌نگار و وب‌نگار به این معنی تلقی نمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران، تحمل روزنامه‌نگاران و انتقادات علنی آنها را ندارد؟»
 
آنان با انتقاد از «تعیین عناوین مجرمانه توسط دولت» افزوده‌اند: «اگر نوشتن یک مقاله در یک نشریه یا وب‌سایت و یا مصاحبه با یک رسانه‌ی غیر ایرانی حسب ادعا منجر به مخدوش شدن چهره‌ی نظام می‌شود، آیا ماه‌ها برخورد با روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی که ضوابط دادرسی عادلانه در مورد آنها رعایت نشده است، خدشه‌ای بر چهره‌ی نظام وارد نمی‌کند؟»

روزنامه‌نگاران در نامه خود ضمن ابراز نگرانی از ادامه بازداشت دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران افزوده‌اند: «ما روزنامه‌نگاریم. وظیفه‌ی ما خبررسانی و تحلیل اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. وظیفه‌ی ما ترسیم سیمای واقعی از هرآن چیزی است که در حال اتفاق افتادن است. و البته انتقاد بدیهی‌ترین «حق» ما است.»

منبع: کلمه

 


 


موسى‌الرضا ثروتى، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرگزارى ایلنا اعلام کرد «دولت محمود احمدى‌نژاد در اجراى قانون بودجه سال ۱۳۸۷ تخلفات متعددى داشته است.»

ثروتى درباره تخلفات دولت از قانون بودجه گفته است: « قانون بودجه ۸۷، شامل ۵۸ بند و جزء بوده که در ۴۲ بند و جز‌ء آن یعنى معادل ۷۲ درصد از بندها، شاهد عدم رعایت احکام قانون بودجه هستیم که تخلفات نسبت به سال ۸۶، ۳۳ درصد افزایش داشته است.»

ثروتی افزود: «شرکت ملى نفت ایران ۲۲۷۶ میلیارد تومان نیز بابت بودجه سال ۱۳۸۷ به خزانه بدهکار است که هنوز نسبت به تسویه آن اقدام نکرده است.»

آقای ثروتی با اشاره به واردات بیش از حد نفت و بنزین آن را یکی از «تخلفات» در اجرای قانون بودجه سال ۸۷ عنوان کرد و گفت: «دولت مجاز بوده است که سه هزار میلیارد تومان واردات نفت و بنزین داشته باشد. اما شش هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان واردات انجام داده است که تخلف محسوب مى‌شود.»

منبع: رادیو فردا

 


 


به نوشته یک روزنامه استرالیایی، دو تن از ایرانیان ساکن این کشور که در تظاهرات اعتراض‌آمیز در استرالیا شرکت کرده بودند، در بازگشت به ایران بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به نوشته این روزنامه، در بازجویی‌های انجام گرفته از این دو نفر، به آنها عکس‌هایی نشان داده شده است که آنان را در تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در شهر «بریزبن» در ایالت «کوئینزلند» استرالیا نشان می‌داده است.

این گزارش می‌افزاید «به یکی از این افراد فهرستی از فعالان سیاسی ایرانی ساکن در استرالیا نشان داده شده است و از او خواسته‌اند که آنها را شناسایی کند و در مورد آنها توضیحاتی بدهد.»

طی ماه‌های گذشته در چندین مورد، منابع خبری در سایت‌های اینترنتی فارسی زبان از بازجویی برخی از شرکت‌کنندگان در جمع‌های اعتراضی خارج از کشور به هنگام مراجعت به ایران خبر داده‌اند. اما تا به حال هیچ منبع مستقلی این گونه اخبار را تایید نکرده بود.

منبع: بی‌بی‌سی


 


علاءالدین بروجردی، رئیس كمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، از توافق دولت و مجلس در خصوص «كاهش روابط ایران و انگلیس» خبر داد.

وی گفت: «تا زمانی كه انگلیس سیاست خصمانه‌اش علیه ایران را دنبال می‌كند ما هم كاهش رابطه با این كشور را در دستور كار خود قرار می‌دهیم.»

آقای بروجردی در عین حال تاکید کرد که «در كمیسیون امنیت ملی به این نتیجه رسیدیم كه نیازی به قطع رابطه با این كشور در مقطع فعلی نیست. به همین دلیل این طرح را به‌عنوان كاهش رابطه با انگلیس تغییر نام دادیم.»

بروجردی ضمن استقبال از تغییر سفیر انگلیس گفت: «حذف یك دیپلمات قوی از یک كشور، نشان دهنده كاهش اهمیت و جایگاه آن كشور است كه خوشبختانه این اقدام از سوی دولت انجام شد.»

منبع: ایلنا


 


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفت که درخواست رفع توقیف روزنامه اعتماد از سوی رییس مجتمع قضایی محل رسیدگی رد شده است.

وی افزود: پرونده كیفری این روزنامه در شعبه بازپرسی دادسرای كاركنان دولت در حال رسیدگی است.

روزنامه اعتماد که بامدیریت الیاس حضرتی منتشر می‌شد از جمله نشریات اصلاح طلب به شمار می‌رفت.

این روزنامه در ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ توقیف موقت شد. اعتماد در چند ماه پیش از توقیف، از سوی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم ۸ بار تذکر گرفته بود.

منبع: ایسنا
 


 


کیومرث ملک مطیعی، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در سن 74 سالگی درگذشت.

ملک مطیعی که مدت‌ها از بیماری رنج می برد، ظهر امروز شنبه در بیمارستان دکتر شریعتی درگذشت.

ملک مطیعی سال 1315 در بندرانزلی متولد شد.

این هنرمند، بازی در تئاتر را از سال 1330 در رشت و بازی در سینما را از سال 1350 در فیلمی به کارگردانی محمد متوسلانی آغاز کرد.

رضا کرم‌رضایی و محمود بنفشه‌خواه از دیگر هنرمندان پیشکسوت سینما و تئاتر نیز چندی پیش بر اثر بیماری و کهولت سن درگذشتند.

منبع: ایلنا


 


جواد شمقدری در نامه‌ای، علم الهدی امام جمعه مشهد را متهم کرد که با سخنرانی‌های آتشین، اذهان مومنان را نسبت به مسئولان وزارت ارشاد «مشوش» کرده است.

آقای شمقدری در نامه خود نوشته که از اظهارات اخیر امام جمعه مشهد در مورد سیاست‌های معاونت هنری وزارت ارشاد، متعجب است.

وی در نامه خود خطاب به علم‌الهدی نوشته که «آیا سزاوار است اذهان هزاران نمازگزار مؤمن را نسبت به خادمان خود در دولت اصولگرای ولایی مشوش کنید.»

شمقدری افزوده که «سود این تردیدها به نفع چه جریان و گروه‌هایی خواهد بود؟»

معاون وزیر ارشاد ادامه داده که «حضرت آیت‌الله علم‌الهدی، افتخار من و همکارانم این است که سرباز ولایت هستیم. چه اصراری وجود دارد چهره این خادمان بی‌منت نظام، در اذهان مؤمنین مشوش شود؟!»

منبع: خبرگزاری فارس
توضیح: کاربرد فعل مشوش کردن در نامه شمقدری نادرست است! منتها چون اصل بر نقل مستقیم بود در آن ویرایشی اعمال نشد. منظور او «مشوه» بوده است اما «مشوش» نوشته است!شاید هم فارس بد نقل کرده باشد.


 


دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از اجرای حکم اعدام پنج نفر به اتهام «قاچاق مواد مخدر» در زندان این شهر خبر داد.

این پنج نفر در ارتباط با «قاچاق ده‌ها کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک و هروئین» دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند.

حکم اعدام این افراد پس از تائید دیوان عالی کشور به اجرا گذاشته شد.

ایران دومین رتبه اعدام در جهان را دارد. بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال گذشته میلادی، ۳۴۶ نفر در ایران اعدام شدند.

منبع: خبرگزاری مهر


 


انفجار بمب در مقابل زندان ایلام، دست‌کم 14 زخمی برجا گذاشت.

کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفته که «حال کلیه افراد مناسب است و این انفجار کشته‌ای نداشته است.»

بر اثر این  انفجار، قسمتی از دیوار مجاور خیابان زندان شهر ایلام فرو ریخت و سه زندانی موفق به فرار شدند.
 
علیرضا بابایی، مدیر کل امور زندان‌های استان ایلام گفته که دو تن از این زندانیان قاتل بوده و برای یکی از آنها حکم اعدام صادر شده بود.

انفجار بمب در ساعتی بوده که زندانیان در حال هواخوری در محوطه زندان بوده‌اند.

منبع: فارس و مهر


 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که وزارت اطلاعات  برای صدور احکام سنگین فعالان سیاسی، قوه قضائیه را تحت فشار گذاشته است.

این کمپین افزوده که وزارت اطلاعات «بدون توجه به فقدان شواهد موثق علیه فعالان سیاسی» در نظام قضایی اعمال قدرت می‌کند.

نسرین ستوده وکیل حشمت‌الله طبرزدی نیز به این کمپین گفته که ماموران امنیتی به مقامات قضایی دادگاه طبرزدی فشار وارد می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که این فعال سیاسی را به اشد مجازات محکوم کنند.

به گفته خانم ستوده، ماموران امنیتی از قاضی خواسته‌اند که طبرزدی را به اشد مجازات با فرستادن وی به تبعید و محرومیت  مادام‌العمر از هر گونه فعالیت احتماعی و سیاسی، محکوم کنند.

حشمت‌اله طبرزدی در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین و در سلول انفرادی بسر می‌برد.

منبع: وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران


 


شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا به تازگی با انتشار مقاله‌ای ادعا کرد که براساس گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود. این مقاله با واکنش‌های تندی از سوی برخی منتقدان مواجه شد. آنها معتقدند که فاکس نیوز درباره پرونده هسته‌ای ایران، گزارش‌های «گمراه‌کننده» منتشر می‌کند.
 
جاستین فیشل، یکی از نویسندگان سرشناس فاکس نیوز در این مقاله جنجالی چنین نوشته است: براساس گزارشی که سیا به‌ تازگی منتشر کرده ایران با وجود برخی موانع تکنیکی و مخالفت بین‌المللی، هم‌چنان روی ساخت سلاح هسته‌ای کار می‌کند. پنتاگون هم نگران مقاصد ایران است.
جرج مشک، وبلاگ‌نویس آمریکایی و کارشناس فرهنگ‌های خاور نزدیک، این ادعای نویسنده فاکس نیوز را کاملا «ساختگی» خوانده، زیرا به گفته او گزارش واقعی سیا که فاکس نیوز به آن اشاره کرده و کنگره در اختیار معاونت اطلاعات ملی (دی.ان.آی) قرار داده، خلاف گفته‌های جاستین فیشل است.
 
نکته کلیدی گزارش اصلی سازمان سیا و دی.ان.آی این است: ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم که ایران گزینه ساخت سلاح هسته‌ای را کنار نگذاشته است اگرچه ما نمی‌دانیم که آیا تهران در نهایت تصمیم دارد سلاح هسته‌ای تولید کند یا خیر. ایران به ساخت رشته‌ای از توانمندی‌ها ادامه می‌دهد و اگر تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد می‌تواند این توانمندی‌ها را در تولید سلاح هسته‌ای به‌کار برد.


«گزارش‌نویسی گمراه‌کننده»
گلن گرین والد در انتقاد از گزارش فاکس نیوز می‌نویسد که «گزارش‌نویسی گمراه‌کننده» منحصر به فاکس نیوز نیست، زیرا به گفته او خبرگزاری رویترز هم در مورد تلاش‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ادعا کرد: شواهد به این تردید دامن زده که وقتی ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش تنها برای تولید انرژی اتمی صلح‌آمیز است، راست می‌گوید یا خیر.
 
بدتر از این مورد، خبر رویترز درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در ماه فوریه اعلام کرد ایران شاید روی ساخت موشک بالستیک هسته‌ای کار می‌کند.
 
خوان کول، رئیس موسسه گلوبال امریکانا، نوشته است: رویترز در این گزارش موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نادرست تفسیر کرده، زیرا آژانس همچنان در حال تحقیق درباره کاربرد مواد هسته‌ای ایران برای اهداف نظامی است.
 
به گفته خوان کول، «آژانس همواره گفته است که نمی‌تواند به‌طور صد در صد اطمینان دهد که ایران هیچ‌گونه برنامه تسلیحاتی ندارد زیرا ایران به آژانس اجازه نداده است که به سایت‌های هسته‌ای‌اش دسترسی کامل داشته باشد.»
 
این مفسر اخبار خاورمیانه با اشاره به این گزارش آژانس نتیجه‌گیری کرده که «ابراز تردید به معنای تایید نیست. ما باید از افتضاح عراق درس بگیریم.»
 
گرین والد در ادامه این مقاله نوشته که در این میان، دیوید سنگر نویسنده روزنامه نیویورک تایمز هم طبل جنگ را به صدا در‌آورده است.
 
به گفته گرین والد، دیوید سنگر در مقاله‌ای مشترک با ویلیام برود، این هفته در نیویورک تایمز نوشت: بر اساس مصاحبه با مقام‌های دولت‌های مختلف و آژانس‌های بین‌المللی که همه خواسته‌اند نامشان فاش نشود، بازرسان بین‌المللی و آژانس‌های اطلاعات جاسوسی غربی گفته‌اند که تهران با نادیده گرفتن خواسته‌های سازمان ملل، برای ساخت سایت‌های هسته‌ای بیشتر آماده می‌شود.
 
گرین والد نوشته است: برخلاف این مقاله که نیویورک تایمز به صورت یک نقشه شوم محرمانه به تصویر درآورده است، دولت ایران چند هفته پیش از وجود دیگر سایت‌های هسته‌ای در کشورش خبر داده بود.
 
روزنامه لس‌آنجلس تایمز از جمله روزنامه‌های آمریکایی بود که هشتم فوریه در گزارشی نوشت که علی‌اکبر صالحی، رئیس آژانس انرژی اتمی ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفته که تهران ۱۰ نیروگاه هسته‌ای دیگر راه‌اندازی خواهد کرد.
 
منطق ایران
نویسنده مقاله در ادامه نوشته که اگر ایران می‌خواست توانمندی تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، او تعجب نمی کرد و در هر شرایطی از نظر ایران غیرمنطقی است که این توانمندی را به دست نیاورد.
 
به نوشته گرین والد، «زمانی که ایران می‌بیند آمریکا به دو همسایه شرقی و غربی این کشور که سلاح هسته‌ای نداشتند، با حالتی جنگ‌طلبانه حمله کرد و همچنان به اشغال این دو کشور ادامه می‌دهد، یک رهبر منطقی در ایران به چه نتیجه‌ای جز توانمندی هسته‌ای خواهد رسید؟»
 
گرین والد همچنین نوشت: این نکته را هم باید افزود که مطبوعات و نخبگان غربی دو همسایه شرقی و غربی ایران را با اخبار بمباران آنها توسط آمریکا و اسرائیل تهدید نمی‌کنند.
 
براساس این نوشته، «ذخایر سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل هنگفت است، اما آشکارا از پذیرش بازرسان یا ناظران تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده است.»
 
گرین والد با کنایه نوشته است: اگر هدف ما این بود که جهانی را به‌وجود بیاوریم که در آن ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تشویق شده بود، بهتر از این کاری که هم‌اکنون انجام می‌دهیم، نمی‌توانستیم کار دیگری بکنیم.
 
برگرفته از: مردمک


 


معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری خبر داد که شکایتی از سوی این معاونت، علیه الیاس نادران تنظیم شده است.

فاطمه بداغی گفته که این شکواییه به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

سه‌شنبه هفته گذشته، الیاس نادران نماینده‌ مردم تهران در جمع خبرنگاران اتهاماتی متوجه محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، کرد.

این نماینده مجلس گفته که محمدرضا رحیمی اداره یک «شبکه فساد مالی» را بر عهده داشته است.

اظهارات آقای نادران با واکنش تند گروهی از مشاوران و نزدیکان احمدی‌نژاد مواجه شده است.

منبع: ایسنا


 


یک وکیل دادگستری که نامش اعلام نشده، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته «نوار یا دست‌بند سبز» به عنوان مدرک جرم در پرونده برخی از موکلانش گذاشته شده است.

بنابر این گزارش، عکس‌هایی که توسط تلفن همراه شخصی از برخی تجمعات گرفته شده از دیگر مدارک جرمی است که بر مبنای آن حکم حبس برای متهمان صادر شده‌ است.

این وکیل افزوده: «جریان رسیدگی به پرونده‌های دستگیرشدگان اخیر، پشت پرده صورت می‌گیرد و عملا دسترسی مطبوعات و وکلا به پرونده‌ها در بسیاری از موارد کم است.»

به گفته وی، علنی شدن این که بر اساس چه شواهد و مدارک «بی‌اعتباری» احکام زندانی از شش ماه تا پنج سال برای بازداشت‌شدگان صادر می‌شود، یک «مضحکه بزرگ و آبروریزی بی‌حد و حساب» برای قوه قضائیه‌ است.

منبع: رادیو زمانه

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته