-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

Lates News from Iran Christian for 04/12/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پولس در شهر طرسوس در کیلیکا، در حدود سال دهم میلادی، در خانواده‌ای فریسی زاده شد. وی پس از کارمندی روم نام یونانی پولس(که به معنی کوچک است) را به جای نام عبری شائول برگزید. پولس، زبان یونانی و رومی را آموخت و با نوشته‌های شناخته شده ادبیات باستانی یونان آشنا شد؛ وی حرفه چادردوزی را آموخته بود و چندین سفر نیز به اورشلیم داشت. وی در اورشلیم، از گملیئل بن هیلل  علوم دینی و تلمود را آموخت. او نخست به نام آئین یهود به مبارزه با مسیحیت پرداخت و در اورشلیم بسیاری از مسیحیان را کشت.
در یکی از سفرهایی وی، در مسیر جاده دمشق، شبانگاه «عیسای مسیح» بر وی ظاهر شد. «مسیح» او را به نام عبری اش خطاب نمود و این جمله را به وی گفت: «شائول، شائول، چرا مرا آزار می رسانی؟» در ادامه «مسیح» شخصا به او ماموریت داد تا سفیر خداوند برای غیر یهودیان باشد. «مسیح» همچنان به او گفت که بینایی اش را از دست خواهد داد و به او شخصی در مقصد راهش - دمشق - معرفی نمود تا بنزدش برود. پولس، شگفتزده از این اتفاق فرا طبیعی و در نابینایی کامل به آن شهر و ملاقات آن شخص - مردی به نام ««حنانیا» - می رود و سپس بینایی اش را باز می یابد.

مستند پولس رسول محصول شبکه تاریخ (History Channel) می باشد و نقش مهم پولس رسول در کلیسای اولیه را بیان می نماید.

{accesstext mode="level" level="registered"}  {loadposition download_login}||
لینکهای مستقیم

دانلود مستقیم

{loadposition link_time}

لینکهای کمکی

لینک کمکی  از 3 سرور

{/accesstext}


 


محققان معتقدند ساعت داخلی بدن انسان به تنظیم هورمون ذخیره آب کمک می‌کند و مانع از احساس تشنگی به هنگام خواب می‌شود. به بیان دیگر، تشنگی در خواب یا احساس نیاز به دستشویی، فرایندی طبیعی نیست.در مقاله‌ای که در نشریه علوم عصبی نیچر به چاپ رسیده، اریک ترودل و چارلز بورک، فیزیولوژیست‌های عصبی از موسسه تحقیقاتی مرکز سلامت دانشگاه مک‌گیل در مونترال کانادا، ساز و کاری را پیشنهاد کرده‌اند که در آن، سیستم شبانه‌روزی بدن یا همان ساعت داخلی، گردش آب را کنترل می‌کند و در زمان خواب، هورمونی به نام وازوپرزین برای کمک به بدن در ذخیره آب ترشح می‌شود که بدن را در طول شب مرطوب نگه می‌دارد.
کریستوفر کول‌ول، عصب‌شناس دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا که به تحقیق بر روند خواب و سیستم شبانه‌روزی بدن اشتغال دارد، گفت: «ما از سال‌ها پیش می‌دانستیم میزان وازوپرزین در هنگام خواب بالا می‌رود، اما هیچ‌کس نمی‌دانست این اتفاق چطور می‌افتد. اما این گروه سازوکار فیزیکی مهمی را در این رابطه کشف کردند».
بدن میزان آب خود را غالبا با دریافت آب از طریق فعال کردن احساس تشنگی و دفع آن توسط ادرار کنترل می‌کند. انسان در طول خواب آب نمی‌نوشد، بنابراین بدن باید میزان از دست دادن آب خود را به حداقل برساند تا بدن بدون آب باقی نماند. دانشمندان معتقدند میزان کم آب، گروهی از سلول‌های نورونی را فعال می‌کند که آن‌ها نیز گروه دیگری از سلول‌ها را برای ترشح وازپروزین در خون تحریک می‌کنند.

هشدار تشنگی
ترودل و بروک، این نظریه را که فعالیت کم نورون‌های ساعتی باعث می‌شود نورون‌ها ترشح وازپروزین را بیشتر کنند، مورد مطالعه قرار دادند. این فعالیت‌ها به معنای ذخیره بیشتر آب و تولید کمتر ادرار در طول شب است.
آن‌ها برای انجام این کار ورقه‌های نازکی از مغز موش را که دارای حسگرهای سالم و نورون‌های آزادکننده وازپروزین و ساعتی بود، جدا کردند.
آن‌ها سپس نورون‌های حسی را تحریک کرده و هرگونه فعالیت الکتریکی را در نورون‌های آزادکننده وازپروزین ثبت کردند تا بتوانند ارتباط میان دو گروه سلول‌ها را مشاهده کنند. سپس به مشاهده تاثیر سلول‌های ساعتی بر این روند پرداختند. تا وقتی که آن‌ها سلول‌های ساعتی را در طول زمان خواب مطالعاتشان فعال نکرده بودند، سلول‌های حسی راحت‌تر می‌توانستند با سلول‌های آزادکننده وازپروزین ارتباط برقرار کنند. برعکس هنگامی که سلول‌های ساعتی را فعال کردند، ارتباط تا حد زیادی پایین آمد.
نتایج نشان داد که سلول‌های ساعتی به عنوان یک کلید برای کنترل آب عمل می‌کنند. هنگامی که فعالیت آن‌ها بالا است، سلول‌های حسی را از دستور برای تولید وازپروزین باز می‌دارند؛ اماوقتی سلول‌های ساعتی فعالیت کمتری دارند، سلول‌های حسی به راحتی می‌توانند سلول‌های تولیدکننده این هورمون را تحریک کنند و از میزان کافی آب بدن مطمئن شوند.
کول‌ول خاطرنشان کرد که این مطالعه در موش‌های شب‌زی انجام شده است. با وجود این‌که چرخه وازپروزین و فعالیت نورون‌های ساعتی در موش و انسان مشابه است، سوال اینجاست که آیا این سازوکار در حیواناتی که شب‌های می‌خوابند نیز یکی است یا خیر.
بروک گفت:« ما این مسئله را در این چرخه نشان دادیم اما ممکن است نورون‌های ساعتی چرخه‌های دیگری را نیز با شیوه‌ای مشابه کنترل کنند که این موضوع باید مورد مطالعه قرار گیرد.» وی معتقد است که مطالعات بعدی ممکن است نشان دهد که مکانیزم مشابهی گرسنگی، خواب، و دیگر موارد مربوط به فیزیولوژی شبانه‌روزی را کنترل کند.
منیع:http://farsnevis.blogspot.com/2010/03/blog-post_2119.html

 


خامنه اي با انتقاد شديد از آنچه "تهديد ايران به حمله اتمي" از سوي رئيس جمهوري آمريكا ناميد، از نيروهاي مسلح خواست در برابر تهديدها "آمادگي و هوشياري كامل داشته باشند".به گزارش پايگاه‌ اطلاع‌رساني  خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي ايران، روز يكشنبه ۲۲ فروردين (۱۱ آوريل) در ديدار رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، فرماندهان كل ارتش و سپاه و جمعي از ديگر فرماندهان ارشد نظامي و انتظامي، سخنان مقام هاي آمريكايي را به ضرر آنها دانست و افزود: "معناي اين گونه سخنان اين است كه دولت آمريكا، دولتي شرير و غيرقابل اعتماد است."
همزمان، ۲۲۵ نفر از نمايندگان مجلس ايران با انتشار بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن "ادبيات جنگ طلبانه باراك اوباما" به وي هشدار دادند كه "منطقه حساس خليج فارس و خاورميانه را بيش از اين با بحران مواجه نكند".
دولت آمريكا روز سه شنبه ۶ آوريل گزارشي را تحت عنوان "بازنگري مواضع هسته اي" اين كشور به كنگره ارائه داد كه بر اساس آن، آمريكا عليه كشورهايي كه قدرت اتمي نيستند و به پيمان منع گشترش سلاح‌هاي اتمي پايبندند از بمب اتمي استفاده نخواهد كرد، اما اين محدوديت هسته اي شامل حال ايران و كره شمالي نمي شود.
نمايندگان: وزارت خارجه از آمريكا شكايت كند
رهبر جمهوري اسلامي در بخش ديگري از سخنان امروز خود، اينكه "رئيس يك كشور تهديد به حمله اتمي مي كند" را مساله اي دانست كه "دنيا نبايد از آن بگذرد".
وي توصيه كرد كه "در چنين دنيايي بايد بسيار هوشيار بود" و افزود كه مهمتر از آمادگي هاي نظامي و رزمي، آمادگي هاي "روحي و معنوي" و "عزم و توان ايستادگي" است.
در واكنشي ديگر، نمايندگان مجلس ايران هم از وزارت امور خارجه خواستند تا از دولت آمريكا به عنوان "تهديد كننده صلح و امنيت جهاني" به شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كند.
اين در حالي است كه مصطفي سلامي، جانشين اطلاعات و عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح هشدار داده است: "نيروهاي ما آمادگي خود را حفظ كرده و در صورت هرگونه اقدام نسنجيده از سوي دشمنان، جواب در خور شأن آنها خواهيم داد كه اين پاسخ، ويژگي‌ها و شاخصه‌هاي مختلف و حساب‌ شده‌اي دارد."
چهار روز پيش، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران خطاب به باراك اوباما گفته بود: "دليلي ندارد هر حرفي را كه به تو توصيه كردند بزني، بدان گنده تر از تو و گردن كلفت تر از تو هم نتوانستند از اين غلط ها بكنند. تو كه جاي خود داري."
سخنان آقاي احمدي نژاد، يك روز بعد از آن بيان مي شد كه دولت باراك اوباما طرح بازنگري استراتژي هسته اي آمريكا را اعلام كرد كه از كاهش چشمگير ذخيره تسليحات هسته اي اين كشور حكايت داشت. اما در بازنگري استراتژي هسته اي آمريكا، به ايران و كره شمالي هشدار داده شده بود كه اگر آنها بر سر برنامه هاي اتمي خود به ايستادگي در برابر جامعه بين المللي ادامه دهند، همچنان اهداف بالقوه محسوب خواهند شد.
در پي انتشار اين طرح، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا استراتژي جديد را "پيامي محكم" به ايران و كره شمالي دانست تا به تعهدات بين المللي خود عمل كنند.
آقاي گيتس همچنين تاكيد كرد آمريكا در قبال چنين كشورهايي حق توسل به "تمام گزينه ها" را براي خود محفوظ مي داند.

 


عصر روز چهارشنبه 18 فروردين امسال مأموران كلانتري 153 چيتگر از طريق مركز فوريت‌هاي پليسي 110 تهران بزرگ از وقوع يك حادثه با خبر شدند.مأموران با حضور در محل حادثه دريافتند جسد يك دختر جوان در حاشيه اتوبان و نزديك پارك جنگلي چيتگر به دليل نامشخصي به آتش كشيده شده است.بازپرس شعبه هفتم دادسراي امور جنايي تهران به همراه مأموران پليس آگاهي تهران بزرگ در محل حادثه حاضر شدند تا صحنه به آتش كشيده شدن اين دختر جوان را مورد بررسي قرار دهند.
پس از چندين دقيقه بررسي حواشي محل حادثه مأموران موفق شدند كيف دستي متعلق به اين دختر را كشف كنند كه به اين ترتيب مشخص شد وي 22 سال سن داشته است.
همچنين بررسي‌ها نشان داد اين دختر جوان صبح روز حادثه از شهر اصفهان به تهران آمده اما خانواده وي از دليل حضور او در تهران بي اطلاع بوده‌اند.
تاكنون با دستور بازپرس پرونده 3 مرد جوان كه در حوالي محل وقوع حادثه بوده‌اند دستگير شده‌اند اما هيچ كدام به ارتكاب قتل اعتراف نكرده‌اند.

 


به نابر خبردریافتی به دفتر پناهندگی حزب اتحاد کمونیسم کارگری، دیروز چهارشنبه برابر با هفتم ماه آوریل 2010 ، یک پناهنده سیاسی کرد ایرانی در بیمارستان شهر کایسری ترکیه بر اثر بیماری سرطان خون درگذشت. فرخ محمدی به همراه همسر و دو فرزندش ، در حدود سه سال پیش به ترکیه پناهنده شده بودند و درخواست پناهندگیشان را به سازمان ملل متحد ، ارائه داده اند ، این درخواست با سهل انگاری مطلق سازمان ملل مواجه شده و پرونده ایشان بسته اعلام میشود، در این مدت و درشرایط نامناسب و غیر انسانی زندگی در ترکیه
ایشان متوجه میشوند که به بیماری سرطان خون مبتلا شده اند ، سازمان ملل متحد به سادگی از کنار این مسئله هم میگزد و با وجود نیاز شدید فرخ به معالجه فوری ، هیچ تلاشی برای انتقال این پناهجو به کشور ثالث انجام نمیگیرد و حتی مداوای ایشان در ترکیه هم به گونه ای ناکافی و سطحی انجام میگیرد. متاسفانه ، فرخ محمدی ، در میان غم و اندوه خانواده و دوستانش، دیروز جان سپرد.
دفتر پناهندگی حزب اتحاد کمونیسم کارگری ، مرگ این فعال سیاسی را به همسر و دو فرزند ایشان و همچنین کلیه پناهجویان در ترکیه تسلیت میگوید و همدردی عمیق خود را اعلام میدارد.
متاسفانه ،کم نیستند انسانهائی که در کشورهای مختلف جهان بر اثر بلایای طبیعی از جمله ابتلا به بیماریهای لاعلاج ، حتی با وجود دسترسی به آخرین امکانات درمانی، جانشان را از دست میدهند ، اما شرایطی که موجب عدم دسترسی این دسته از انسانها به امکانات درمانی میشود ، بلای طبیعی نیست و مسببینی دارد. ما بارها شاهد مرگ پناهجویان در ترکیه بوده ایم ، از ترور ، خودکشی ، برق گرفتگی و غرق شدن در دریاها گرفته تا مرگ و میر ناشی از بیماریهای قابل درمان و یا لاعلاج ، تماما محصول مستقیم شرایطی هستند که دولت ترکیه و سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای پناهجویان به وجود می آورند. دفتر پناهندگی حزب اتحاد کمونیسم کارگری ، ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده و دوستان فرخ محمدی ، سهل انگاری مطلق سازمان ملل در خصوص پرونده پناهندگی او وعدم ایجاد شرایط مناسب درمان برای ایشان را شدیدا محکوم میکند و در عین حال ، تلاش همه جانبه خود را برای بازگشائی پرونده همسر و فرزندان فرخ و انتقال سریع آنان به کشور ثالث ، بکار خواهد بست. مرگ دلخراش فرخ محمدی باید تبدیل به گسترده ترین افشاگریها و اعتراضات به وضعیت وخیم زندگی در ترکیه شود.
دفترپناهندگی حزب اتحاد کمونیسم کارگری ، از تمام سازمانها ، نهادها و شخصیتهای مدافع حقوق انسان ، میخواهد تا با صدور اطلاعیه و اقدامات عملی دیگر ، به افشاگری در این رابطه بپردازند.

 


جام جم آنلاين: مدير گروه رشته باستانشناسي دانشگاه آزاد مرودشت گفت: براي جلوگيري از رشد و توسعه گلسنگها بر ديواره هاي تخت جمشيد بايد سنگهاي تاريخي به شکل کارشناسي و علمي عايق کاري شود.نوروز رجبي در گفتگو با مهر تاکيد کرد: با استفاده از متدهايي که در ديگر نقاط دنيا بر آثار سنگي تاريخي اجر مي شود مي توان تخت جمشيد را نيز از دست گلسنگها نجات داد.
اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به اجراي طرح پلکانهاي چوبي در محوطه تخت جمشيد تصريح کرد: طرح اجراي لايه چوبي بر روي برخي محلهاي تردد در تخت جمشيد در واقع کار مثبتي است که از فرسايش سنگهاي تاريخي بنا محافظت مي کند اما بهتر بود اين کار با رعايت همه جوانب کار کارشناسي اجرا مي شد.
اين استاد دانشگاه افزود: با عايق کاري سنگهاي بنا از نفوذ آب در آنها و فراهم شدن شرايط براي رشد گياهان، قارچها و گلسنگها بر روي بدنه بنا جلوگيري مي شد، اما با ايجاد لايه چوبي و عدم عايق کاري بعد از گذشت زمان و جمع شدن گرد و خاک در زير آن شرايط براي رشد گياهان فراهم شده است.
بر اساس گزارشي که خبرگزاري مهر منتشر کرده ايجاد راه پله و لايه چوبي بر پله هاي ورودي تخت جمشيد و کاخهاي صدستون و کاخ آپادانا به عنوان محافظ سنگهاي پله هاي که سه سال و نيم پيش اجرا شده است، با جمع شدن آشغال و خاک و وجود رطوبت بالا در زير آن هم اکنون به يکي از عوامل آسيب رساني به اين بنا تبدل شده است، چرا که فضاي ميان اين لايه چوبي و سنگهاي بنا به دليل اين رطوبت و عدم نظافت و محافظت محل رشد انواع گياهان و قارچها و در پاره اي مواقع جانوران شده است.
رجبي در ادامه تصريح کرد: سموم مختلفي نيز وجود دارد که با ريختن آنها از رشد گياهان و قارچها بر روي سنگهاي محوطه هاي باستاني جلوگيري مي شود. مي توان از اين سموم که در بسياري از بناهاي تاريخي و مهم دنيا نيز به کار مي رود براي جلوگيري و تشديد اين اتفاق در تخت جمشيد استفاده کرد.

 


دانشمندان دانشگاه کالگاری موفق به تولید واکسن نانویی شدند که توانست دیابت نوع A را در موش‌ها درمان کند.به گزارش مهر، به گفته انجمن دیابت آمریکا در میان هر 400 تا 600 کودک و نوجوان یک نفر به دیابت نوع A مبتلا است و تا کنون هیچ شیوه شناخته شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شناسایی نشده و مبتلایان باید برای کنترل بیماری خود به صورت مداوم از تزریق انسولین استفاده کنند.
اکنون محققان دانشگاه کالگاری در کانادا با استفاده از واکسن‌هایی که با کمک فناوری نانو ابداع شده است توانسته‌اند این نوع بیماری را در موش‌ها درمان کرده و سرعت آغاز بیماری را در این جانداران کاهش دهند. دیابت نوع A زمانی آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید خون، سلول‌های T شکل به اشتباه به سلول‌های سازنده انسولین یا سلول‌های بتا در پانکراس حمله کرده و آنها را نابود می‌کنند. کاهش انسولین در پی این رویداد منجر به افزایش گلوکز در خون بیمار شده و تا زمانی که بدن انسولین دریافت نکند این پدیده می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. [مفاهیم: قلم انسولین چیست؟]
دانشمندان از گذشته در پی روشی بودند تا بتواند به صورت ویژه پاسخ خودکار سیستم ایمنی بدن را که به آغاز دیابت نوع A منجر می‌شود، بدون وارد آوردن آسیب به سلول‌های ایمنی که از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌‌کند متوقف سازد. در نهایت دانشمندان کانادایی توانستند واکسنی تولید کنند که از نانوذرات پوشیده شده از ذرات پروتئین پپتیدی ویژه دیابت نوع A تشکیل شده است. این ذرات به مولکول‌هایی اتصال یافته اند که در معرفی پپتیدها به سلولهای T گلبول سفید نقش بسیار مهمی را به عهده دارند
این نانو واکسن با افزایش تعداد سلول‌های T تنظیم کننده ویژه پپتیدها که می‌توانند حملات شدید سلول‌های ایمنی مخرب سلول‌های تولید کننده انسولین را خنثی کند عمل کرده و بیماری را در کنترل خود در می‌آورد.
بر اساس گزارش ساینس دیلی، دانشمندان در عین حال توانستند با آزمایش واکسن حاوی نانوذرات مولکول‌های دیابت انسان بر روی مدلهای انسانی شده موش‌های آزمایشگاهی، میزان قند خون را به سطح عادی بازگردانده و امیدی جدید را در درمان این نوع از دیابت در انسانها به وجود آورند.

 


در درگیری‌ها میان مخالفان دولت تایلند و پلیس این کشور در بانکوک، دست‌کم هشت تن کشته و نزدیک به ۳۰۰ نفر زخمی شدند.به گزارش خبرگزاری‌ها، پلیس تایلند برای متفرق کردن پیراهن قرمزها از شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است.شماری از قربانیان و زخمی‌های این درگیری‌ها، سربازان ارتش و نیروهای پلیس هستند.
این در حالی است که رهبران مخالفان تایلند اعلام کرده‌اند که مبارزه برای انتخابات جدید ادامه خواهد داشت.
درگیری‌های امروز در بانکوک، پس از آنکه روز گذشته (جمعه)، مقام‌های تایلند، پخش برنامه‌های یک شبکه تلویزیونی مخالف در این کشور را متوقف کردند، رخ داد.
کانال ماهواره‌ای «شبکه مردم» تایلند، روز گذشته، تحت حکومت نظامی حاکم بر این کشور تعطیل شد.
گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که پس از درگیری‌ها در پایتخت، معترضان کنترل منطقه‌ای در مقابل ساختمان دولتی در چیانگ‌مای، بزرگ‌ترین شهر در شمال تایلند را در اختیار گرفته‌اند.
چیانگ‌مای، زادگاه تاکسین شیناواترا، نخست وزیر برکنار شده تایلند است.
مخالفان دولت، از آبهیست وجاجیوا، نخست‌وزیر کنونی تایلند خواسته‌اند از قدرت کناره‌گیری کرده و پس از منحل کردن پارلمان این کشور، انتخابات زودهنگام برگزار کند.
بحران سیاسی در بانکوک، نزدیک به یک ماه است که شدت یافته است.

 


كفن 'تورين' كه به عقيده بعضي از مسيحيان به عيسي تعلق دارد، براي نخستين بار پس از ده سال به نمايش گذاشته شده است.اين كفن به كليسايي در شهر تورين در شمال ايتاليا تعلق دارد.پيشبيني مي شود به نمايش گذاشته شدن اين كفن، حدود دو ميليون زائر را در هفته هاي آينده به تورين جلب كند.
تصوير محو شده صورت يك مرد ريشدار و آثار لكه هاي خون در قسمت دست و پاي او بر روي اين پارچه ديده مي شود.
آزمايش انجام شده در سال ۱۹۸۸ نشان داد آثار به جا مانده بر روي اين كفن به قرون وسطي تعلق دارد.
بر اساس اين آزمايش، آثار به جا مانده بر كفن تورين به فاصله سال هاي ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۰ تعلق دارد و يك اثر تقلبي است.
صحت نتيجه اين آزمايش مورد ترديد ميليون ها مسيحي است. به عقيده آنها اين آثار بقاياي به صليب كشيده شدن مسیح است.
گروهي از محققان نيز با رد نتيجه اين آزمايش از واتيكان خواسته اند آن را براي بررسي بيشتر در اختيارشان بگذارد.
كفن منسوب به مسیح براي شش هفته در كليساي تورين به نمايش گذاشته شده است.
اين پارچه كه ابعاد آن چهار در يك متر است، در محفظه اي ضدگلوله و تحت شرايط جوي كنترل شده به نمايش گذاشته شده است.
پاپ بنديكت شانزدهم در دوم ماه مه براي زيارت به تورين سفر مي كند.

 


من [با گذشته] برخورد كرده‌ام، نه يك بار، نه دو بار. آخرين‌اش هم به شكلي بسيار وسيع‌تر و مشخص‌تر در كتابي به نام "ساعت انتخاب" كه سال پيش به زبان فرانسه منتشر گرديد... من فقط يك سئوال عملي طرح ‌كنم. آيا شما خوش‌تان مي‌آيد كه قضاوت من از شما بر مبناي عمل‌كرد والدين‌تان باشد؟... شما مرا بر اساس افكار خودم و رفتار خودم مي‌خواهيد قضاوت كنيد يا اين كه فكر مي‌كنيد به شكل ژنتيكي بنده تفكرات و سياست و شرايط زمان پدرم را به ارث برده‌ام؟
در نشست سالانه‌ي جامعه‌ي بين‌المللي حقوق بشر كه به مدت دو روز در شهر بن آلمان برگزار شد از رضا پهلوي، وليعهد سابق ايران نيز به عنوان فعال اپوزيسيون ايران، دعوت به عمل آمده‌بود. در زير بخشي از مصاحبه‌اي كه با او داشتم را مي‌خوانيد
ضمن سپاس از اين‌كه وقت‌تان را به من داديد. شما هميشه از اتحاد حرف زده‌ايد، چرا تا كنون نتوانسته‌ايد نيروهاي اپوزيسيون را حول محورهايي كه گفته‌ايد گرد آوريد؟ آيا دليل اين‌كه اين نيروها حمايت نكرده‌اند اين نيست كه شما با گذشته و زماني كه پدرتان مسئوليت داشته‌اند برخورد نكرده‌ايد؟
رضا پهلوي ـ من برخورد كرده‌ام، نه يك بار نه دو بار. آخرين‌اش هم به شكلي بسيار وسيع‌تر و مشخص‌تر در كتابي به نام «ساعت انتخاب» كه سال پيش به زبان فرانسه منتشر گرديد. ترجمه‌اش هم به فارسي موجود است كه مي‌توانيد در كتابخانه‌ها پيدا كنيد. برخورد بسيار شفاف و مشخصي با آن مسائل كرده‌ام. ضمن اين كه اين مسائل را با بسياري از افراد در طول اين سال‌ها نيز در ميان گذاشته‌ام؛ از احزاب بگيريد تا چهره‌هاي سرشناس سياسي و يا فكري‌. حالا اگر به اندازه‌ي كافي شنيده‌نشده، بيش‌تر امر ابزاري و عليحده‌اي است. اين‌ها به كنار، من فقط يك سئوال عملي در مقابل اين سئوال شما طرح كنم. آيا شما خوش‌تان مي‌آيد كه قضاوت من از شما برمبناي عمل‌كرد والدين‌تان باشد؟

خير، ولي مسئله اين است كه شما معرف يك نظام هستيد.
- اگر مبناي شما برخورد با نظام است، نظام پادشاهي يك نظام است. نظام را مي‌خواهيد محكوم كنيد به‌خاطر عمل‌كرد خاص يكي از نمايندگان‌اش در يك دوره‌ي زماني؟ اگر بر آن مبناست، كل سلطنت را مي‌شود محكوم كرد همان‌طور كه كل جمهوري را مي‌شود محكوم كرد. مگر در حال حاضر يك نظام جمهوري نداريم؟ پس جمهوري بايد بد باشد. حالا جواب جمهوري‌خواه اين است كه اين جمهوري آن جمهوري‌اي كه ما مي‌گوئيم نيست؟ خوب بنده هم آن نظام پادشاهي‌اي كه مي‌گويم نظام پادشاهي‌اي كه شما مي‌گوئيد بد است، نيست. من هم به همان اندازه مي‌توانم بگويم از جمهوري شما مي‌ترسم. وقتي كه ذات جامعه ديكتاتورطلبي و ديكتاتورسازي است، فرم‌اش ديگر مسئله نيست. مسئله فرهنگ آن جامعه است نه مسئله‌ي نظام. بايد درست فكر كنيم. مگر مردم نروژ يا سوئد كوته‌فكرند كه نظام پادشاهي داشته‌اند. از قضا بيش‌تر مخالفين نظام پادشاهي در كشورهاي سلطنتي پناهنده هستند. تمام چپ‌هاي ما در كشورهايي مثل نروژ و سوئد پناهنده هستند. اگر مونارشي بد است چرا نرفته‌اند به كره شمالي و يا كوبا؟

ولي نظام پادشاهي ما يك نظام ديكتاتوري بود!
- خوب من هم همين را دارم مي‌گويم. شما مرا بر اساس افكار خودم و رفتار خودم مي‌خواهيد قضاوت كنيد يا اين كه فكر مي‌كنيد به شكل ژنتيكي بنده تفكرات و سياست و شرايط زمان پدرم را به ارث برده‌ام؟ راست‌اش را بخواهيد من سي سال است كه بايد جواب اين سئوال را بدهم. واقعا ديگر از اين سئوال خسته شده‌ام. آخر كمي فكر كنيد؛ عاقلانه فكر كنيد. بنده پنجاه سال‌ام است. از نسلي هستم كه هفت سال بعد از سال ۳۲ و مصدق و داستان ملي‌شدن نفت به‌دنيا آمده‌ام. نصف جمعيتي كه امروز در ايران هستند اصلا زمان انقلاب به‌دنيا نيامده‌بودند. آيا مشكل يك جوان چهارده ساله‌ي امروزي ايران اين است كه مثلا ۶۰ سال پيش حزب كمونيست در آن سال‌ها چه مشكلي با پدرم داشته و يا مشكلات امروزي مملكت مسئله‌ي اوست؟ قضاوت گذشته و شرايطي كه بوده، خوب و بدش به بنده ربطي ندارد. بنده معرف نظرات خودم هستم. آدم خودم هستم و يك حداقل توقع عاقلانه دارم. به همان اندازه كه شماي نوعي خوش‌تان نمي‌آيد كه قضاوت كسي از شما برمبناي كار والدين‌تان و يا كسي ديگر باشد، كار مرا قضاوت كنيد.

اين فرق مي كند، نظام شاهنشاهي يك نظام موروثي بود، شما وارث آن نظام هستيد و براي رسيدن به آن تلاش مي‌كنيد. به‌عنوان وارث آن نظام موظف هستيد كه به مردم توضيح دهيد كه چه برخوردي با عمل‌كرد گذشته و آن نظام داريد و سوال از شما در مورد گذشته و پدرتان به معناي...
- نه به تازه‌گي، بلكه بنده سي سال است كه راجع به گذشته اظهارنظر كرده‌ام. اين حقيقت را هم قبول كنيد. مسئله اين است كه ما فرهنگي داريم كه سلطنت‌طلب دوآتشه يك دقيقه نمي‌آيد يك خط از حرفي كه يك كمونيست مي‌زند را بخواند تا اصلا بداند چه مي‌گويد، برعكس آن هم صادق است. اين آن فرهنگي است كه از قبل يك پيش‌داوري دارند بدون اين‌كه حتي به خودشان زحمت دهند يك بار دو خط بخوانند تا ببينند طرف چه مي‌گويد قبل از اين‌كه به شكل سطحي عكس‌العمل نشان دهند. چون مثلا مي‌گويد به رگ غيرت‌ام برمي‌خورد و يا يك عقده‌اي در من هست. اين برخورد شايسته‌ي يك جامعه‌ي مدرن و مترقي نيست. اين برخورد بسيار عقب‌افتاده و ابتدايي است. پس تعجب نبايد كرد كه در اين شرايط به آن آينده‌اي كه مي‌خواهيم نتوانيم برسيم. چون با اين نوع برخورد نشان داده‌ايم كه اصلا تمدن‌اش را نداريم. اين را بايست در خودمان ايجاد كرده‌باشيم. به اين خاطر است كه من امروز مي‌گويم جريان سبز، جرياني است كه پيش‌داوري از قبل ندارد؛ مي‌گويد نگاه مي‌كنم، بررسي مي‌كنم، قضاوت مي‌كنم، بعد نظرم را مي‌دهم. نه اين‌كه جدٌم به من گفته چون ديروز فلاني به من سيلي زد تو هم بايستي برعليه‌اش باشي. اگر چنين بود مي‌بايست فرانسه و آلمان هنوز در جنگ مي‌بودند.

مكانيزم اتحاد چيست؟
- در پاسخ به مسئله‌ي اتحاد، حرف من داشتن يك مكانيزم هم‌آهنگ و معرف يك خواسته‌ي جمعي و فرامسلكي سياسي است. ما الآن با يك مشكل ملي روبه‌رو هستيم. مسئله‌ي آزادي، مسئله‌ي دمكراسي، فقط محدود به خواسته‌ي يك طيف يا گروه يا حزب خاص كشور ما نيست. كليت جامعه‌ي ايران در نبود فضاي آزادي و دمكراسي و حقوق بشر لطمه مي‌بيند؛ حالا مي‌خواهد كارگر باشد، كشاورز باشد، زن باشد، كُرد باشد، بلوچ باشد، بهائي باشد، مسلمان باشد يا يك لائيك و يا آته‌ئيست باشد. اين نتيجه‌ي مستقيم نظامي است كه حتي به يك معمم شيعه‌ي اثناعشري هم رحم نمي‌كند مثل آقاي بروجردي كه اكنون در زندان شكنجه‌اش مي‌دهند؛ واي به‌حال بقيه. تا زماني كه نتوانيم در كشورمان به حكومتي، نظامي، قانوني كه تضمين‌كننده‌ي حقوق كليه‌ي مردم ايران باشد و كوچك‌ترين تبعيضي، از هر لحاظ، نسبت به هيچ شهروند اين مملكت قائل نشود، برسيم؛ انگيزه‌ي خدمت به آن مملكت و در قالب آن مملكت ماندن را سست مي‌كنيم و از بين مي‌بريم.

اولين قدم عملي براي اتحاد چيست؟
- حرف من اين است كه، آقايان و خانم‌هائي كه سال‌هاست از يك ديد حزبي، مسلكي، ايدئولوژيكي به قضايا برخورد كرده‌ايد و هرگز نخواسته‌ايد فراتر از گروه‌بندي‌هاي فكري خودتان پل ديالوگ به سوي ساير جريانات، حتي مخالف تفكر خودتان بزنيد؛ امروز كشوري مثل آلمان فرصت اين را مي‌دهد احزاب مختلف و تفكرات مختلف ايراني در سايه‌ي آزادي، دور هم گردآيند و حرف خودشان را بزنند، روسري را روي سرشان بگذارند يا نگذارند؛ چرا در مملكت خودمان اين موضوع را پياده نكنيم! تا ابد مي‌خواهيم در آلمان بمانيم و به هم‌ديگر فحش دهيم؟ يا برويم زودتر مملكت‌مان را آزاد كنيم؟ بعد از اين‌كه خانه را ساختيم سر رنگ موكت و ديوار دعوا كنيم. اول آن خانه را بسازيم. اول آن آتش را خاموش كنيم، و برسيم به آن مرحله كه حق رأي را به شهروندان ايراني برگردانيم؛ حق رأيي را كه اكنون ندارند. بعد ادعا كنيم كه راه من بهتر است يا راه تو. آن را هم در نهايت بايد به انتخاب گذاشت. فايده‌اش چيست كه بنشينيم تا ابد و بگوئيم حرف من از حرف تو درست‌تر است؟ چه‌گونه مي‌خواهيد ميزان‌اش را بسنجيد؟ فارغ از اين‌ها، اگر از من امروز بپرسيد كه تمايل مردم ايران به چيست مي‌گويم قاعدتا به آزادي و حقوق بشر؛ چون اين موضوعي جهاني است. ما كه تافته‌ي جدابافته از يك آرژانتيني يا يك ميانماري يا يك هلندي كه نيستيم. اين ديگر يك موضوع بشري است. تا زماني كه فضاي باز سياسي در ايران نباشد، تا زماني كه شما نتوانيد مناظره‌ي عمومي داشته‌باشيد، نمي‌توانيد افكار عمومي را عملا بسنجيد و ميزان بگيريد. هيچ‌كس نمي‌تواند اين ادعا را بكند. براي همين مي‌گويم اولين دغدغه‌ي ما بايستي هرچه زودتر رسيدن به آن فضاي باز سياسي باشد؛ به حق انتخاب باشد. اين مي‌تواند دستور كار هر حزب و هر ايدئولوژي‌اي باشد.
اتحاد بر مبناي اين تفاهم است كه رأي خودت را در جيب خودت داشته‌باش، جمهوري‌خواه مي‌خواهي باشي، مشروطه‌خواه مي‌خواهي باشي، چپ مي‌خواهي باشي، باش و بمان! اصلا مسئله‌ي ما امروز اين نيست. مسئله‌ي ما اين است كه تا روزي كه بنده، شما و ديگري نتوانيم در مملكت خودمان، در يك قالب دمكراتيك، رأي خودمان را بدهيم، نمي‌توانيم نظرات خود را پيش ببريم. بالاخره اكثريت مي‌برد ولي حق اقليت هم حفظ باشد؛ اين را فقط در نظام‌هاي دمكراتيك سراغ داريم. اول به آن برسيم بعد بگذاريم مردم انتخاب كنند. بالاخره مردم رأي مي‌دهند، يا حزب شما مي‌برد يا حزب من. الآن وقت دعوا سر حزب و اين‌كه چه كسي مي‌خواهد رئيس جمهور و يا نخست وزير شود نيست. ما اول بايد از مرحله‌ي گذار از اين رژيم بگذريم و زمينه‌ي آن را فراهم كنيم. بنا بر اين من مي‌گويم برويم اين حق را در مملكت خودمان پياده كنيم. براي رسيدن به آن‌جا، هيچ جرياني با هر ادعائي كه داشته‌باشد به تنهائي نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. رژيم جمهوري اسلامي تصادفي نيست كه همه كار كرده تا هرگز نگذارد چنين اتحادي بين نيروهاي مخالف خودش در بخش بزرگ اپوزيسيون دمكراتيك به‌وجود آيد. به هر ترفندي كه بخواهد دست زده، پول هزينه كرده، آدم‌ها را خريده، نفوذ كرده... مسلما اين كارها را خواهد كرد. در مقابل‌اش ما چه‌كار بايد بكنيم؟ يا مي‌توانيم آب به آسياب جمهوري اسلامي بريزيم يا در مقابل بگوئيم كه اين‌جاي‌اش را كور خوانده‌اي، اين‌جا ما در تله نمي‌افتيم، اين‌جا ما مي‌دانيم بازي از چه قرار است. ما كار خودمان را انجام مي‌دهيم، در مقابل‌ات هم مي‌ايستيم. اگر از راه ساده نخواهي از حكومت پائين بيائي، پائين‌ات مي‌كشيم. نه با جنگ، نه با انقلاب، نه با كودتا ولي برمبناي يك سياست مقاومت مدني و به‌دور از خشونت. چرا اين را مي‌گويم؟ به‌خاطر اين‌كه اين تغيير پديده‌ي خيلي مهمي است، بدون مشاركت مستقيم نيروهاي انتظامي همين رژيم، اين انتقال به‌دور ازخشونت مشكل خواهد بود. اين جزو فاكتورهائي است كه بايد درنظر بگيريم. وقتي كه مردم مي‌شنوند «مرگ بر جمهوري اسلامي»، خيلي‌هائي كه در همين رژيم جمهوري اسلامي خسته‌اند و كاره‌اي هستند فكر مي‌كنند كه نكند ما هم جزو اين «مرگ» هستيم. آيا وقتي مي‌گوئيم «مرگ بر جمهوري اسلامي»، به اين معناست كه اين نظام و حكومتگران‌اش مشكل ايجاد كرده‌اند يا اين‌كه مي‌گوئيم هر كس كه در اين رژيم هست هم بايستي با آن پائين رود؟ فكر نكنيد مهم نيست. آن پاسدار، آن بسيجي، مردد است و نمي‌داند پاي‌اش را كجا بگذارد، از سوي ديگر نمي‌داند چه جاي‌گزين‌اش است، كدام نيرو و چه تشكلي؟ بنابراين هنوز اين را لمس نمي‌كند. نهايت امر اين است كه مي‌گويد من كمي از دستور سرپيچي مي‌كنم ولي هنوز به اين سو نمي‌آيد. آن تكنوكرات يا بوروكراتي كه در بخش ادارات حكومتي است مي‌گويد تكليف من چه مي‌شود؟ به دست غربي‌ها بيندازيم؟ آمريكائي‌ها بيايند ايران را هم به هم بريزند و مثل عراق همه را از كار بي‌كار كنند؟ نه، اين را هم نمي‌گوئيم. ما مي‌گوئيم نه، دنيا دخالت نكند، ما به دنيا مي‌گوئيم از ديد ابزاري بيائيد به ما كمك كنيد. از نظر تكنولوژي حمايت كنيد. فضاي رسانه‌اي را در جائي كه رژيم فشار مي‌آورد كم كنيد يا بيش‌تر كنيد. مثلا وقتي كه نوكيا و زيمنس براي جلوگيري از مبارزات مردم تكنولوژي به رژيم مي‌فروشند، ضدش را شما مي‌توانيد بدهيد.

چگونه بايد پيش رفت؟

- ... اولين شرط، امكان ايجاد فضاي انتخابات آزاد در ايران است و اولين شرط انتخابات آزاد اين است كه من حق داشته‌باشم بگويم: رفراندوم بر سر «جمهوري اسلامي آري يا نه». تكليف‌مان را با اين رژيم از طريق دمكراتيك مشخص كنيم. اگر باور داريم كه اكثريت مردم ايران خواهان اين رژيم نيستند، طبيعي است كه مرحله‌ي بعدي، پيش‌بيني نظام بعدي است. انتخاب يك مجلس مؤسسان، در آن دوران گذار؛ يك حكومت موقت بايستي تشكيل شود، يك دولت موقت، يك دولت ائتلافي براي اداره‌ي امور موقت كشور در يك زمان حداكثر يك سال‌ونيمه. در اين فاصله احزاب سياسي تشكيل مي‌شوند، مطبوعات آزاد هستند، مردم ايران دائم از بحث‌هاي احزاب سياسي آگاه خواهند شد و شرايط انتخابات اولين مجلس مؤسسان كه براي پرداختن به تعريف و طرح قانون اساسي‌ي آينده‌ي نظام دمكراتيكي كه مي‌خواهيم و اميدوارم مبتني بر منشور جهاني حقوق بشر باشد؛ فراهم مي‌شود. اگر بخواهم نظرخاص خودم را بگويم، دو قانون اساسي كه از نظر متن ۹۹ درصدش مشابه است؛ يكي در قالب مشروطه‌ي پادشاهي، يكي در فرم جمهوري و نهايتا با جزئياتي متفاوت درانتخابات رياست جمهوري، يا فرض كنيد نخست‌وزير به معرض رأي عمومي گذاشته مي‌‌شود و در يك رفراندوم ثانوي، آن قانون اساسي پيشنهادي و فرم نهائي‌اش از طريق رفراندوم دوم تثبيت شده و تعيين نوع نظام و محتواي آينده نظام از اين طريق تصويب مي‌شود. مرحله‌ي آخر، فاز انتخابات اولين مجلس دمكراتيك نظام جديد خواهد بود و انتخابات تشكيل اولين دولت حكومت جديد. احزاب سياسي هم همان‌طور كه گفتم در يك سال‌ونيم آماده‌گي يارگيري‌ها و تبليغات‌شان را داشته‌اند.
چه تفاوتي بين اين جنبش و انقلاب سال ۱۳۵۷ مي‌بينيد؟
- اين جنبش بر خلاف سال ۱۳۵۷ تيري در تاريكي نيست، كه مثلا فعلا از شر شاه خلاص شويم بعد ببينيم چه مي‌شود. هم‌اكنون نصف بيش‌تر مخالف‌هاي پدرم، جريانات چپ ديروز، دارند انگشت خودشان را گاز مي‌گيرند كه عجب خاكي به سر خودمان ريختيم. برويد بپرسيد. خيلي‌هاشان را من خودم مي‌شناسم. تفاوت با سال ۵۷ اين است كه من خودم از استاد دانشگاه تهران شنيده‌ام كه مي‌گفت عكس خميني را در ماه ديده‌است! مي‌خواهيد ديگر به شما چه بگويم؟ من به اين مردم و توان و قابليت و پتانسيل‌شان اعتقاد دارم. عقل سليم يك راننده‌ي تاكسي در ايران امروز به صد تا استاد دانشگاه ديروز ما مي‌ارزد! عقل‌اش به واقعيات جامعه‌ي ما بيش‌تر مي‌رسد. چون اين واقعيات را مستقيما چشيده‌است.
گويا نيوز

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranchristian-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranchristian@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته