-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

Posts from Khodnevis for 04/12/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خطرهایی که جنبش سبز را تهدید می‌کنند (۸)

 

فرصت هاي سياسي و رفتار نهادي

 

در آغاز، جنبش‌هاي اجتماعي  نه به قصد رسيدن به قدرت سياسي كه به منظور تغيير و يا اصلاح در ساز و كارهاي سياسي  و يا اجتماعي قدرت ظهور مي‌كنند اما به تدريج سازمان‌هاي رسمي و نيمه رسمي  كه در جنبش حضور دارند،  از بستر ايجاد شده توسط جنبش،  براي دستيابي به قدرت استفاده مي‌كنند. البته اين استفاده اگر با اهداف اصلي جنبش و اتحاد چارچوب جنبش  در تضاد نباشد، غيراخلاقي نيست ،  اما خطرعمده اي  را هم مي تواند براي جنبش به همراه داشته باشد.

 علاقه به رفتار نهادي و نهادينه شده در احزاب و سازمان هاي سياسي  طبيعي است و اصولاً يكي از كاركردهاي احزاب بروز رفتار نهادينه در عرصه ي سياست و نهادينه شدن رفتار سياسي  است و فرصت‌هاي سياسي  هم  اصلي‌ترين زمان فعاليت احزاب براي ورود به قدرت است.

 

 اين فرصت هاي سياسي محدود و در چارچوب سياسي جمهوري اسلامي محدودترند. گويا بر همين قاعده و البته با اتكا به مباني اصلاحات پارلمانتيستي  زمزمه‌هايي  در خصوص نحوه‌ي ورود به انتخابات شوراهاي شهر و روستا  توسط اصلاح طلبان به گوش مي‌رسد. به استثناي سيد محمد خاتمي، مناديان اين مشاركت مدني اغلب كساني بودند كه در نهادهاي سياسي  همراه با جنبش سبز حضور دارند و بعضا هزينه‌ي بسياري را از نيروي انساني و يا  منابع سازماني خود در قبال جنبش متحمل شده‌اند.

 

اما خطري كه در اين خصوص جنبش سبز را تهديد مي‌كند، خطر گسيختگي   در يكي از موضوعات اصلي منازعه و شايد مهمترين موضوع منازعه است. در حالي كه «انتخابات مهندسي شده  و بروز تقلب در انتخابات» اصلي ترين محل منازعه و بزنگاه  ظهور جنبش سبز بود،  ابراز تمايل به حضور در«انتخابات»، نه تنها ممكن است به معناي عدول از«اتحاد چارچوب» محسوب شود و به تضعيف جنبش بيانجامد، بلكه خطر «تبليغ»  يك گرايش سازشكارانه در ميان سازمان‌ها و يا رهبران جنبش را مي‌تواند به دنبال داشته باشد و البته حريف جنبش سبز در تبليغ اين گرايش هم كوتاهي نخواهد كرد!

 

صرف نظر از امكان حضور و يا توفيق اين گونه فعاليت‌ها و مشاركت هاي مدني، پیشنهاد مي‌شود افراد حقيقي و يا حقوقي  همراه با جنبش سبز، صرفاً با حفظ هويت سبزها مجاز به شركت در انتخابات و استفاده از پتانسيل اجتماعي جنبش باشند. بديهي است كساني  كه توان درج يك نوار سبز را بر روي تراكت‌ها و پوسترهاي خود نداشته باشند، نمي‌توانند منابع قابل اطميناني براي جنبش محسوب شوند و عطاي آنان را بايد به لقايشان بخشيد.


 


دعوا شدیدتر می‌شود؟

غلامرضا مصباحي‌مقدم نماينده تهران در گفت وگو باخبرنگاران گفته است: «رئيس‌جمهور حق ندارد اجراي قانون را متوقف كند و بر اين اساس اين احتمال وجود دارد كه در مجلس از وي در مورد متوقف كردن اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ‌ها سوال شود.»

به گزارش ايلنا، رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: «نامه اخير احمدي‌ نژاد به رئيس مجلس نشان مي ‌دهد كه صرفا مبلغ درآمد دولت از هدفمند كردن يارانه‌ها مساله مورد اختلاف نيست و مسائل ديگري هم وجود دارد.»

در نامه مورد اشاره مصباحي مقدم، احمدي نژاد با پيچيده خواندن مصوبه مجلس در مورد طرح هدفمند کردن يارانه ها، آن را داراي اشکالات اساسي دانسته و از مجلس خواسته است براي قابل اجرا شدن اين طرح شرايط حداقلي را فراهم کند. او پيشنهاد كارگروهي مشترك از نمايندگان مجلس و اعضاي دولت را در نامه خود مطرح كرده است.

طرح هدفمند كردن يارانه ها برنامه اي پنج ساله است كه دولت مي تواند از محل حذف يارانه ها درآمد داشته باشد. احمدي نژاد درآمد سال اول را ۴۰ هزار ميليارد توماني (۴۰ ميليارد دلاري) مطالبه كرده در حالي كه مجلس با ۱۰ تا ۲۰ هزار ميليارد تومان( ۱۰ تا ۲۰ ميليارد دلار) آن موافق است. از زمان طرح موضوع حذف يارانه‌ها، احمدي نژاد چند بار تهديد کرده است که اگر در اين زمينه به تمامي نظرات دولت عمل نشود، از اجراي اين برنامه خودداري خواهد کرد. او در يك برنامه تلويزيوني در اسفند سال گذشته پيشنهاد همه ‌پرسي را براي طرح مورد نظرش به ميان كشيد. در تازه ترين اخبار، رييس دولت به طور غير رسمي گفته است در صورت مخالفت مجلس با طرح او استعفاي خود را در يك برنامه تلويزيوني اعلام مي كند. تحول سبز به نقل از يك منبع آگاه گزارش داد فيروزآبادي و آقا محمدي كه مناسبات دوستانه‌اي با او دارند از طرف رهبري مامور شدند تا در جهت حل اختلاف اقدام كنند.

 مصباحي‌مقدم با اشاره به اين سخن رئيس‌جمهور كه قانون مصوب هدفمند كردن يارانه‌ها را داراي ابهام و عدم قابليت اجرايي دانسته، گفت: «در اين نامه صحبتي از مبلغ ۲۰ هزار ميليارد يا چهل هزار ميليارد نشده است و لذا اگر رئيس ‌جمهور علي‌ رغم انعطافي كه مجلس در اين قضيه از خود نشان داد همچنان ابهاماتي را مشاهده مي ‌كند مي ‌تواند لايحه متمم را به مجلس ارائه كند.»

وي اضافه كرد: «اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ‌ها از نظر ما مشكلي ندارد و ارديبهشت ماه مي ‌تواند آغازي براي اجراي قانون باشد كه البته فروردين ماه هم تمهيدات براي اجراي مقررات ضرورت دارد.»

از سوي ديگر، يك عضو كميسيون انژري گفته است كه بايد نقاط ضعف و قوت برنامه چهارم مشخص شود تا بتوان بر اساس آن برنامه پنجم توسعه را تدوين كرد. سيد علي ادياني راد ضمن اشاره به انحراف دولت از برنامه چهارم گفته است:«مصاديق و نمونه‌ هاي انحراف از برنامه که ذکر مي‌ شود تا حدود زيادي مطابقت دارد. به نحوي که براساس ماده ۱۵۹ قانون برنامه چهارم توسعه دولت موظف بود که حداکثر تا نيمه اول سال ۱۳۸۴ کليه آئين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي برنامه را تهيه و به تصويب برساند. اين نماينده مجلس اظهار داشت: براساس گزارش ديوان محاسبات مجموعه آئين‌نامه دستورالعمل ‌ها و ساير اسناد مربوط معادل ۲۹۰ فقره مي‌باشد؛ از مجموعه ۲۹۰ فقره‌، ۱۷۳ فقره آيين نامه ‌ها تا آخر ۱۳۸۷ تهيه و تصويب نگرديده، ۱۱۷ فقره تصويب شده و فقط ۸۰ فقره از اسناد قابل تصويب از ۲۹۰ فقره در موعد مقرر مطابق ماده ۱۵۹ قانون برنامه صورت گرفته است.» وي گفت: «با توجه به مطالبي که مطرح شد آيا نبايد پرسيد نقش نظارتي مجلس در خصوص اين گزارشات چيست؟ » وي اضافه كرد: «نمونه‌هاي اعمال نظارت به اين‌گونه امور چگونه است؟ نتايج حاصله از اعمال نظارت مجلس در قبال گزارشات نهادهاي نظارتي چه بوده است؟»

اين نماينده مجلس به يك بعد از عمل نشدن به برنامه چهارم اشاره كرده است. پيش از اين ستاري فر رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي دولت اصلاحات از بعد اقتصادي نيز عملكرد دولت را تخلف و انحراف از برنامه ارزيابي كرد.


 


گلبول‌های زرد در خون جنبش سبز، یا شناخت ولایت‌مداران سبزینه‌پوش

 

اما آیا واقعا چنین است؟ آیا کسانی که همچنین با دیدن آثار ولایت مطلقه، دم از دموکراسی هم می‌زنند و مدعی «سبز» بودن هستند، قابل اعتمادند و قابل اعتنا؟

مرور عملکرد این گروه در ماه‌های گذشته می‌تواند نشانه‌ها و شواهد متعددی مبنی بر «حکومتی» بودن جماعت بدهد. منتهی اگر هم ظاهرا منتقدند، دارند بازی حکومت را پیش می‌برند.

برگردید به ۲۲ بهمن. کشاندن گروهی از مردم به خیابان‌ها، بدون برنامه‌ای معین، تا حاکمیت بیشترین استفاده را از این حضور ببرد.

حالا کسانی که سال‌ها پیش طرفدار تمدید دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بودند، ماجرای سلمان رشدی را به نحوی علم کردند، و طبیعتا از نظر آنها که اندکی بیشتر مسائل «نگو» را می‌دانند، سعی در تعیین رابطه‌ای حساب‌شده با ولایت فقیه دارند. این می‌تواند البته از سوی بسیاری از توجیه کنندگان و حقوق‌بگیران، مثبت ارزیابی شود.

اگر گفتگوی آقای مهاجرانی با یک نشریه عربی درست ترجمه شده باشد، این چند خط را می‌توان نظر ایشان دانست:

مهاجرانی در پاسخ به این سوال که آیا جنبش سبز خواهان حذف ولایت فقیه است و یا نه می گوید: « جنبش سبز خواهان تغییر و درعین حال حفظ ولایت فقیه است. اما ولی فقیه باید در مقابل مجلس خبرگان [رهبری] پاسخگو باشد. ما معتقدیم که خامنه ای باید حساب پس دهد، زیرا در غیر این صورت خود را فراتر از مسایل جاری قرار می هد. لازم است که وی در مورد تمام تصمیماتی که اتخاذ می کند پاسخ دهد.»


مهاجرانی تاکید می کند که شعار عزل خامنه ای شعار نیروهای مسلمان جنبش سبز نیست بلکه این شعار عمدتا از طرف" نیروهای رادیکال" و بعضی "نیروهای حاشیه جنبش سبز مانند سلطنت طلبان، مارکسیست ها و مجاهدین خلق" مطرح می شود. وی در این مورد و در پاسخ به این سوال خبرنگار عرب که «چه کسی خواهان برکناری خامنه ای ست؟ و آیا جنبش سبز خواهان برکناری خامنه ای ست و یا خیر" می گوید: "خیر. این خواست بعضی نیروهای رادیکال است. رهبران جنبش سبز مانند موسوی و کروبی خواهان برکناری آیت الله خامنه ای نیستند.»

طبیعتا برای ناظرانی که فضای ۳۱ ساله کشور را دیده‌اند، اینکه نیروهای خواهان برکناری رهبری، و مخالفان ولایت فقیه گروه‌هایی محدود معرفی شوند، کسانی که رادیکال هستند، جای تامل بسیاری دارد. 

به عبارتی، گروه‌های معدود رادیکال، مقابل اکثریت خواهان حفظ ولایت مطلقه فقیه قرار می‌گیرند.

آیا جنبش سبز می‌تواند با وجود آنچه تا کنون دیده، به راه کسانی رود که چنین می‌گویند و می‌پویند؟ خوشبختانه من به هیچ سیاستمداری اعتماد نمی‌کنم، و ترجیه می‌کنم همان ناظر بدجنس باشم، کارتونیستی که می‌نویسد، نویسنده‌ای که کارتون می‌کشد. به نظرم اگر هر کسی کار خودش را انجام دهد، مشکلات مملکت کمتر شود...


 


بازخواني سخنان آيت الله خميني (۳)


اگر از آيت الله خميني كه مرجع تقليد شناخته مي‌شد، انتظار نمي‌رفت تغيير رفتار داشته باشد،‌ چگونه مي‌توان از شاگردان مكتبش كه مانند مسافران بدون بليت سوار كاروان آزادي خواهي شده‌اند توقع داشت پس از رسيدن به قدرت رويه استاد را پيشه نكنند؟

آيت الله خميني كه در فرانسه همه را به عدل و داد اسلامي دعوت مي‌كرد،‌ سه سال پس از ورود به ايران در هفته وحدت در سال ۱۳۶۰ گفت: «يوم الله واقعی روزی است که اميرالمومنين عليه السلام، شمشيرش را کشيد و خوارج را از اول تا به آخر درو کرد و تمامشان را کشت! ايام الله روزهايی است که خداوند تبارک و تعالی يک زلزلهای وارد میکند! يک سيلی را وارد میکند. يك توفانی را وارد میکند. به اين مردم شلاق میزند که، آدم بشوند. اميرالمومنين اگر بنا بود مسامحه کند شمشير نمیکشيد تا ٧٠٠ نفر را يک دفعه بکشد.»

او سپس با يک شبيه سازی تاريخی، تلاش کرد خود در جای علی نشسته و مخالفانش را در زمره خوارج قرار دهد و از اين طريق جنايت را رسما اعلام كند. او تا آن جا پيش رفت که رحمت را مخالف با خدا دانست: «در حبسهای ما هم بيشتر از اين اشخاص هستند، که مفسدند. اگر ما اين ها را نکشيم، هر يکیشان که بيايد بيرون می رود آدم میکشد!


آدم نمی شوند اين ها.... !شما، علما چرا فقط سراغ احکام نماز و روزه می رويد؟ چرا هی آيات رحمت در قرآن را می خوانيد و آيات قتال را نمی خوانيد؟ رحمت مخالف با خداست!»

آيت الله خميني اضافه كرد: «ما خليفه میخواهيم که دست ببرد، حد بزند، رجم کند... همان طور که رسول الله دست می بريد، حد میزد، رجم میکرد. همان طور که يهود بنی قريظه را، چون جماعتی ناراضی بودند قتل عام کرد. اگر رسول الله فرمان داد که فلان خانه را آتش بزنيد، فلان طايفه را از بين ببريد، حکم به عدل کرده است. زندگی بشر را بايد به قصاص تأمين کرد. زيرا حمايت توده زير اين قتل قصاصی خوابيده است. با چند سال زندان کار درست نمیشود. اين عواطف بچه گانه را کنار بگذاريد. ما معتقديم مجرم اصولاً محاکمه ندارد و بايد او را کشت. تنها بايد هويت آنان را ثابت کرد و بعد آن ها را کشت.» 

تناقض‌ گويي‌هاي رهبر ديني انقلاب ۵۷ درباره ابوالحسن بني صدر نخستين رييس جمهوري ايران نيز موضوعي در خور تفكر و تعمق است. او كه در فرانسه مهمان بني صدر بوده گفته است: «جناب آقاي بني صدر را همين مردم كوچه و بازار از پاريس آوردند اينجا و رئيس جمهور كردند، براي اينكه مردي مسلمان است، مومن است، خدمتگزار است.»

مدتي بعد نظر آيت الله دچار تغييرات بنيادين شد به طور كه گفت :« اين آدم از اول ادعا مي كرد كه مسلمان است و براي اسلام كار مي كند و كذا. من هم از اول فهميدم دروغ مي گويد.» پيش از آن نيز رهبر انقلاب اسلامي با نمايش قدرت و ديكتاتوري خود رييس جمهوري را كه با ۷۶ درصد آرا انتخاب شده بود به حاشيه رانده گفته بود : «همه ملت بگويد بله من مخالفت مي كنم. اگر ۳۵ ميليون بگويند بله من مي‌گويم نه.» مدتي بعد در نامه‌اي كه به آيت الله منتظري نوشت مدعي شد: «والله قسم من راي به رياست جمهوري بني صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذيرفتم

معلوم نيست امامي كه از غيب خبر داشته و از اول مي دانسته بني صدر چگونه فردي است چرا حكم او را تنقيذ كرده است. 

 

---------------------


1-
ديدار با استاندارهاي كشور، جماران 18 آذر 59



2-
3 شهريور 1360

3-

25 خرداد 1360

4-

16 فروردين 68 نامه آيت الله خميني به آيت الله منتظري، صحيفه نور، چاپ اول پاييز 78


 


دولت در سراشیبی سقوط است


نگاهی به خبرهای این روزها بیاندازید تا متوجه شوید در این کشور چه خبر است.



  • ماجرای یارانه ها و درآمدها (نزاع های دولت و مجلس)

  • نزاع شخصی لاریجانی و احمدی نژاد

  • ماجرای معاون اول دولت (باند فساد فاطمی)

  • شکایت دولت از نمایندگان اصولگرای مجلس

  • اعلام ان۷۲حراف  درصدی دولت در بودجه سال ۸۷

  • ماجرای فیلتر شدن سایت اصول گرایان مجلس

  • ماجرای درگیری لفظی امام جمعه مشهد و وزارت ارشاد

  • ناراحتی شجونی از احمدی نژاد

  • طرح جنجالی اعطای یک میلیون تومان به هر فرزند در سال ۸۹

  • شایعات مربوط به استعفای احمدی نژاد (تهدید اصولگرایان)


وقتی تمام وقت دولت و مجلس و قوه قضائیه صرف امور مربوط به شکایت  از این و آن شود، شرایط معیشتی و نظام اقتصادی مریض کشور بدتر و بدتر می‌شود، جالب آنجاست که گرگ‌ها حواسشان اصلا به شرایط بد سیاسی کشور و نارضایتی عمومی نیست و فکر می‌کنند همه چیز تمام شده است در حالی که اوضاع اقتصادی پاشنه آشیل سقوط نظام است و این بحران دیگر با نیروی انتظامی و یگان و سپاه درست شدنی نیست.


نکته‌ای که باعث می‌شود به سقوط این دولت بیشتر امیدوار باشیم طرح جنجالی یارانه هاست. با اجرای این طرح فشار بسیاری به بخشی طبقه متوسط و ضعیف خواهد آمد و تورم ناشی از آن کمر قشر کم در آمد جامعه را خرد خواهد کرد، حتی خود دولت هم میداند که تورم ناشی از اجرای این طرح چقدر است و برای همین است که به مجلس فشار می‌آورد تا نرخ تورم  این طرح را اعلام نکند، اگر مجلس نرخ تورم ناشی از اجرای طرح را اعلام کند، تورم کاذب ایجاد شده نیز به تورم قبلی اضافه شده و هزینه سرسام آوری را به کشور وارد می‌کند.


اگر این طرح با شرایط فعلی کشور اجرا شود قطعا وضع سیاسی کشور را تغییر می‌دهد، اعتقاد بر این است که جنبش اعتراضی مردم کار خود را به خوبی انجام داده ( افشای فساد اقتصادی دولت واطلاع رسانی تاثیرات بد طرح های دولت به وضعیت معیشت قشرهای پایین) و با توجه به اینکه مبارزات همچنان ادامه دارد و نارضایتی در عموم مردم مشاهده می‌شود و دولت و مجلس مشغول شکایت کردن از همدیگر هستند، اجرای این طرح باعث به وجود آمدن بحرانی عمیق خواهد شد و موج بعدی اعتراضات را شکل خواهد داد، موجی که دیگر قابل مهار نیست.


در جنبش‌های سیاسی، شخص منافع اقتصادی خودش را کمتر در خطر می‌بیند و در صورت فارغ شدن از بدنه اعتراضی به ادامه کار در شغل خود مشغول می‌شود. اما در جنبش های اقتصادی – معیشتی، فرد چیزی برای از دست دادن ندارد و تنها راه نجات از وضعیت موجود را همراه شدن با موج اعتراضی برای تغییر در شرایط سیاسی کشور می‌بیند چون دولت را مسئول معیشت خود می‌داند و این یعنی همراه شدن قشرهای کم درآمد و مردمی که فریب وعده های دولت را خورده بودند.


در حقیقت هیچ کس مثل خود احمدی‌نژاد برای تغییر این نظام موثر نیست، اگر برای دولت خاتمی هر ۹ روز یک بحران بوجود می‌آوردند، احمدی نژاد، خواسته یا ناخواسته این کار را برای دولتش به نحو احسن انجام می‌دهد.


خامنه‌ای اشتباه بدی کرد که از او حمایت کرد و این اشتباه برایش گران تمام خواهد شد، چون خود او عمر نظامش و این دولت را به هم گره زد، حال که صدای سقوط این دولت هر چه بیشتر به گوش می‌رسد، نگرانی‌های رهبری هم بیشتر میشود.


 


 


عزت الله سحابی: خدایا، مرگ مرا برسان

سحابی که سابقه عضویت در شورای انقلاب، نمیاندگی مجلس اول و ریاست بر سازمان برنامه و بودجه را نیز در کارنامه خود دارد، از جمله نیروهای قدیمی در عرصه سیاست ایلران است. وی در نامه خود آورده است: «تحمل حوادث و دردهایی که در این نه ماهه بر این سرزمین و فرزندانش رفته است برای من در این سنین آخر عمر بسی سخت و ناگوار بوده است. از توان ملی این کشور که به سان قالبی یخ در دست دولتی بی کفایت به سرعت در حال ذوب شدن است تا آنچه در خیابانها و زندانها بر فرزندان حق‌گو و حق‌طلب این آب و خاک گذشته است. اما در روزهای اخیر شنیده‌هایم غم جانکاه دیگری بر این تن رنجور ریخته است که نمی‌دانم شکایت این درد را به کجا ببرم و چه کاری از دستم ساخته است.»

 

سحابی با اشاره به فشارها بر روی زندانیان حوادث پس از انتخابات، ادامه داده است: «در این روزها مرتب می‌شنوم که برخی دختران زندانی‌ام همچون خانم بدرالسادات مفیدی، هنگامه شهیدی، شیوا نظرآهاری و... را باز زیر فشارهای بازجویی مضاعف و مکرر و برخوردهای مملو از توهین و افترا گرفته‌اند تا روحیه‌شان را بشکنند و پشت سرشان جهنمی بسازند که دیگر هیچ وقت هوس بازگشت به آن را نکنند. این برخوردها تا آن حد بوده است که برخی از این بانوان از خدا طلب مرگ کرده‌اند. هم چنین باز در هفته‌های اخیر مکرر می‌شنوم که فرزندان دیگرم هم‌چون احمد زیدآبادی، منصور اصانلو، مسعود باستانی و ... که مسلم است زندانیان عقیدتی، سیاسی و صنفی هستند، برخلاف همه عرف‌های اخلاقی و قانونی مبتنی بر طبقه‌بندی زندانیان به زندان‌های دیگری مملو از مجرمانی با جرایم سنگین جنایی (که البته خود قربانیان همین جامعه و همین حاکمیت هستند) تبعید شده‌اند، دچار چه فشارها وشداید هدایت شده‌ای هستند و بعضا جان و سلامت جسمی و روحی‌شان در خطر افتاده است

 

وی با اعلام این که : «در گذشته هم حتی برخی هیئت‌های رسمی که از زندان‌ها دیدن می‌کردند مکرر اظهار می‌داشتند برخی زندانیان از توهین‌ها و فحاشی‌های تند و رکیک بیشتر از ضرب و شتم شدید در خیابان یا زندان، شکوه و شکایت می‌کردند" به مقایسه فضای زندان ها و بازجویی ها در دوران پیش و پس زا انقلاب پرداخته است:"برای بنده که فضای بازجویی و زندان در حاکمیت قبل و بعد از انقلاب را تجربه کرده‌ام، انقلابی که به سهم خود نقش ناچیزی در آن داشته‌ام؛ بسیار غمبار است که اذعان کنم برخوردهای غیراخلاقی با زندانیان و تهدید جان و سلامت آنان با تبعیدکردن‌شان میان برخی متهمان به قتل و آدم‌کشی و زیر اعدام و یا اعمال فشار و فحاشی به زنان و آوردن فشار بر برخی از آنان برای اعترافات شرم‌آور و نظایر آن در رژیم قبل نیز کم‌سابقه یا بی‌سابقه بوده است.»

 

سحابی با اشاره به نقدهای خود و هم فکرانش در دوران پیش از انقلاب که «هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند»، می‌گوید: «من به عنوان یک فرد مذهبی که اخلاق را ستون فقرات و هدف اصلی مذهب می‌دانم و پیامبرمان هم برای تعالی اخلاق مبعوث شده است (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) شرم‌ام می‌آید در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که به نام خدا و دین، دختران و پسران و زنان و مردان این جامعه را به جرم حق‌گویی و حق‌خواهی زیر شدیدترین فشارهای جسمی و روحی می‌گیرند، وقیحانه‌ترین کلمات را برای بانوان به کار می‌برند و اعترافات دروغ از آنها می‌خواهند. وااسفا «دروغ» که در فرهنگ ملی و مذهبی ما بزرگ‌ترین گناه است، امروزه به سنت غالب زمانه تبدیل شده، دولت‌مردان با لاف و گزاف به راحتی به مردم دروغ می‌گویند و خیالات واهی داخلی و بین‌المللی‌شان را صبح و شب با تکرار و تکرار می‌خواهند به خورد مردم فهیم این مملکت بدهند. مردمی که دیگر گول این دروغ‌ها را نمی‌خورند (و در قم مراجع مذهبی مردم نیز از چهره‌های دروغ‌پرداز روی برمی‌گردانند). اما متأسفانه هم‌چنان در زندان‌ها می‌خواهند زندانیان زن و مرد را به دروغ‌گویی وادارند والا یا تبعید می‌شوند و یا زیر فشارهای مضاعف می‌روند. خدایا این دردها را باید به چه کسی گفت و پیش چه کسی برد؟»

 

رییس شورای فعالان ملی – مذهبی نامه خودرا چنین به پایان برده است:«آن چه حاکمیت ما به نام دین علی انجام می‌دهد آسان‌گیری و گذشت از هر فساد و تباهی سیاسی و اقتصادی و قتل و غارتی است که بعضی از خودی‌ها در بانک و شرکت و بازار و یا کوی دانشگاه و زندان اوین و کهریزک انجام می‌دهند و سخت‌گیری و فشار، آن هم با به کارگیری انواع فشار‌ها علیه زنان و مردان دست‌بسته و چشم‌بسته و بی‌گناهی است که اهداف و آمال و وعده‌‌های همان انقلاب را مطالبه می‌کنند. ای خدای بزرگ، ای تغییر دهنده قلب‌ها و فکرها، یا حال و روز ما را دگرگون کن یا مرگ مرا برسان

 

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته