-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

Latest News from Norooz for 04/18/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نوروز: براساس خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرد، دبیرکل و دو عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی به شش سال حبس و 10 سال ممنوعیت از فعالیت حزبی و مطبوعاتی محکوم شدند.

رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران رای خود در مورد مصطفی تاج زاده، داود سلیمانی و ‏محسن میردامادی را صادر کرد.‏

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادگاه هر یک از متهمین را ‏‏ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام باستناد مواد 610 و 500 قانون ‏مجازات اسلامی مجموعا به 6 سال حبس تعزیری و به استناد ماده 19 قانون مجازات اسلامی به ‏عنوان تتمیم حکم تعزیری به 10 سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم کرد.‏

براساس این خبر احکام صادره قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر تهران است.‏


 


برای برادرم دکتر داوود سلیمانی - هادی قابل:

نمی دانم چرا ما انسان ها تا هنگامی که نعمتی را داریم به فکر شکر و سپاس آن نعمت نیستیم. شاید راز و رمز فرمایش خداوند خطاب به پیامبرش(ص) « واما بنعمه ربک فحدث = نسبت به نعمت پروردگارت، آن را بیان کن» همین نکته باشد که داشته هایمان را مرتب به یاد آوریم و آن هارا به دیگران بگوییم.
همچنین راز سخن پیامبر(ص) که فرمود:« من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق = کسی که سپاس مخلوق الهی را به جای نیاورد، سپاس خدارا به جای نیاورده است.» در همین نکته نهفته است که به نعمت ها و داشته هایمان توجه کنیم و همواره از آن ها سخن بگوییم.
ما در جبهه مشارکت ایران اسلامی به لطف الهی از نظر نعمت نیروی انسانی متخصص، متعهد، انقلابی، مردم گرا، خدمتگذار، اهل فکر و فرهنگ، دارای خلق و خوی انسانی، متدین و مقید به آداب دینی، بسیار برخورداریم.
به عبارت دیگر جبهه مشارکت ایران اسلامی حزبی سرشار از انسان های نخبه و کارآمد برای خدمت به جامعه ایران است. برخی از نخبگان این حزب در دوران هشت ساله اصلاحات چه در دولت و چه در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر منشا خدمات صادقانه به ملت ایران بوده اند، که بحمدالله در سلامت کارشان هیچکس تردید ندارد.
شاید به همین جهت است که برخی چون این حزب را رقیب جدی برای خود می بینند، تلاش می کنند تا به هرشکلی از صحنه سیاست و تاثیر گذاری در کشور حذفش کنند! اما، عرض خود می برند و زحمت ما می دارند!
یکی از نخبگان کم نام و نشان حزب ما دکتر داوود سلیمانی است. دکتر سلیمانی چه در دورانی که در مجموعه وزارت علوم خدمتگذار بود و چه در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از طرف مردم تهران، از خود خاطرات بسیاری از ادب رفتاری، متانت، دلسوزی، خدمت بدون جار و جنجال و منت، بر جای گذاشته است.
اما خاطراتی که بنده به عنوان یک همکار در شورای مرکزی از این عزیز در بند دارم در چند نکته بیان می کنم:
1- آقا داوود که دکترای علوم قرآن و حدیث دارد، یکی از قاریان بسیار خوش صوت و وارد به علم قرائت و تجوید است. نغمه داوودی او در آغاز جلسه های شورای مرکزی و یا دفتر سیاسی هنوز در گوشم طنین انداز است. اگر در جلسه ای حضور داشت نوعا قرائت قرآن به او سپرده می شد. داود قرآن را بگونه ای تلاوت می کرد که اهل فن را به معانی و تفسیر آیات توجه می داد. تفهیم معانی در ضمن قرائت آیات، از قاریان برجسته و کارکشته بر می آید.
2- آقا داوود با قرآن زندگی می کند. تاثیر قرآن در رفتار و گفتارش کاملا مشهود است. او متخلق به خلق و خوی قرآنی است. او در حزب همواره الگوی رفتاری برای دیگران بود. کسانی که در زندان با او زندگی کرده اند از خلق و خوی والای انسانی و سنگ صبور بودنش برای دیگران بسیار می گویند. یکی از دوستان که فرزند جوانش مدتی را در کنارآقا داوود در زندان بوده است، می گفت: روزی که فرزندم از زندان آزاد شد، به محض نشستن در ماشین، شروع کرد به گریه کردن، به او گفتم: اکنون که آزاد شده ای چرا گریه می کنی؟ گفت : دوست دارم برگردم زندان پیش بچه ها! می خواهم کنار آقا داوود سلیمانی باشم! شما نمی دانید که چه انسان والایی است. من از او مردانگی و مروت را یاد گرفتم. اخلاق او مرا شیفته کرده است.
3- آقا داوود مثل بساری از دوستان دیگر در حزب دغدغه مسایل دینی را داشت. او همواره بر ضرورت برگزاری برنامه هایی برای ارتقای سطح معرفت دینی اعضا تاکید می کرد. به یاد دارم هنگامی که برخی از جوانان از بنده خواستند تا تفسیری را در حزب شروع کنم، به آن ها گفتم: خوب است این کار به شکل کارگاهی و با حضور آقایان، داوود سلیمانی، جلالی زاده و درایتی باشد. این کار سبب می شود که بحث از غنای بیشتری برخوردار گردد. آن ها پذیرفتند و با ایشان صحبت کردند، بسیار استقبال کرد. حتی قرار شد که مسئول برگزاری جلسات هم باشد. اما با زندان شدن بنده و بعد هم انتخابات، کار برگزاری جلسات تفسیر به تاخیر افتاد.
4- آقاداوود همواره عضو کمیته برگزاری جلسات مذهبی و آیینی بود. جلسات ماه محرم، ماه رمضان، و مراسم های دیگر که از سوی حزب می خواست برگزار شود توسط کمیته ای برنامه ریزی می شد که او یک پایه آن کمیته بود. همین جا لازم است از برادر پرتلاش و پیگیر مراسم های مذهبی آقای حسین نورایی نژاد که مسئولیت کمیته را عهده دار بود و کار برگزاری جلسات مذهبی را هم بر عهده می گرفت، یاد کنم و از خداوند برایش توفیق و سربلندی را آرزو کنم.
متاسفانه اکنون آقاداوود در زندان است. بیش از ده ماه است که نغمه داوودیش در جلسات حزب طنین انداز نیست.
اما او در زندان هم قاری قرآن است و هم دعا می خواند، وهم برای بچه ها مربی اخلاق است!
به نظر می رسد حاکمان جمهوری اسلامی نتوانسته اند توصیه رهبر فقید انقلاب اسلامی را ( که گفت: زندان های ما باید دانشگاه باشد و افراد در آن جا تربیت شوند!) عملی سازند! حالا تصمیم گرفته اند، هم اساتید دانشگاه را زندانی کنند و هم دانشجویان را تا به این توصیه جامه عمل پوشانده باشند!!!
خدایا به درگاهت شکر و سپاس می آوریم، که خوبانت را همواره با ابتلائات مورد توجه قرار می دهی. پیامبر(ص) فرمود:« اذا احب الله عبدا ابتلاه» هرگاه خداوند بنده ای را بسیار دوست بدارد اورا به بلا گرفتار سازد. و فرمودند « البلاء للولاء».
هرکه در این درب مقرب تر است *** جام بلا بیشترش می دهند
شکر به درگاهت، که زندانی های ما، نه برای فساد اخلاق! نه فساد عقیده! نه فساد مالی! که برای گفتن حقایق ومطالبه حقوق ملتشان در بندند!
شکر و سپاس که آلودگی های دنیا عزیزان ما را نیالوده و بر پاکیشان مخالفان و دشمنانشان گواهی داده اند!
گواه بر این مدعا کیفر خواست های صادره ای است که حتی از تحویل و انتشار آن واهمه دارند!
خدایا به درگاهت سر سپاس و بندگی فرود می آوریم و آزادی همه بی گناهان دربند را( با نام و نشان، و بی نام و نشان) از تو طلب می کنیم و نه از غیر تو. یا غیاث المستغیثین.
خدایا چنان کن سر انجام کار *** تو خشنود باشی و ما رستگار


 


میرحسین موسوی تبیین شعارهای درست و منطبق با خواسته های به حق مردم را یکی از وظایف اصلی جنبش سبز برشمرد و تاکید کرد: وظیفه ما این است که شعار ها را با دقت و درست انتخاب کنیم و بر سر آن ها بایستیم.

به گزارش خبرنگار سایت امروز، مهندس میر حسین موسوی در دیدار با اعضای کمیته دانشجویی این سازمان ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت کشور، با اشاره به نیروی انسانی عظیمی که در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: سرکوب ها نتوانسته است جلوی پیشرفت جنبش سبز را در دانشگاه ها بگیرد بلکه شرایط موجود باعث شده است نفوذ اهداف جنبش سبز در دانشگاه ها عمیق تر شود و امروز در دانشگاه ها فعالیت سیاسی توام با عقلانیت درحال گسترش است. بحث های واقع بینانه در مورد نقاط ضعف و قدرت توام با استقامت و تامل برای ادامه ی راه سبز حیاتی است. وی تصریح کرد علت اینکه موج گسترده ی دستگیری ها منجر به توقف جنبش سبز نشده است همان واقعیتی است که در شعار کلیدی مردم یعنی "ما بیشماریم" تبلور یافته است. این شعار بسیار مهم است در سطح دانشگاه ها سه و نیم ملیون دانشجو حضور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنان می دانند راه سرافرازی کشور گسترش امواج سبز آگاهی و مسئولیت در میان توده های ملیونی مردم است. دانشجویان فرزندان مردم هستند و به خوبی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را تاکنون انجام داده اند.
موسوی گفت کسانی که سرکوب می کنند مسیر خود را طوری تعریف کرده اند که بخش کوچکی از ملت را در داخل خود جا می دهد و به همین دلیل حتی در بهشت زهرا هم با اسلحه و باتوم ظاهر می شوند و ما راه سبز را طوری باید تعریف و معرفی کنیم که همه ی هفتاد ملیون جمعیت کشور حتی مخالفان ما را در بربگیرد. وی تبیین شعارهای درست و منطبق با خواسته های به حق مردم را یکی از وظایف اصلی علاقمندان به جنبش سبز برشمرد و تاکید کرد وظیفه ی ماست که شعارها را با دقت و درست انتخاب کنیم و سپس بر سر تحقق آن ها بایستیم.
موسوی آزادی و عدالت را دو کلید واژه ی مهم در حرکت جنبش سبز دانست و گفت عدالت و آزادی از هم جدایی ناپذیرند و آن کسی که وضعیت معیشتی فلاکت بار دارد بیشتر در معرض از دست دادن آزادی های اساسی است.
موسوی گفت راه حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور اقتصاد صدقه ای نیست. شما حاصل به باد دادن ثروت های ملی و درآمدهای نفتی را نگاه کنید. هر روز ما بیشتر از دیروز به درآمدهای نفتی وابسته شده ایم و بازارهای ما پر از کالاهای خارجی است در حالی که تقریبا همه ی صنایع و کشاورزی ما در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند. شما در مورد وضعیت نیروی کار کشور دقت کنید. بنده واقعا وقتی با این سیاست ها و فساد و بی برنامگی و در کنار آن قول نرخ بیکاری پنج درصد را می شنوم حیرت می کنم. این روندها اگر ادامه یابد، در آینده سند چشم انداز بیست ساله یک شوخی که برای گول زدن مردم تهیه شده است تلقی خواهد شد و نه یک سند معتبر برای نشان دادن راه پیشرفت کشور.
امروز یک چهارم زمان تعیین شده برای نیل به اهداف گذشته است. بیاییم بدون تعصب بررسی کنیم که آیا به آن اهداف نزدیک تر شده ایم یا دورتر.
ما دیگر نیازی نداریم برای نشان دادن دلایل این وضع به جای دور یا تحلیل های پیچیده برویم. کافی است به زندان ها نگاه کنیم و ببینیم چه تعداد از خدمتگزاران و روزنامه نگاران و زنان و مردان کارآمد کشور را به بهانه های واهی راهی زندان کرده ایم و پروژه ی اعتراف گیری راه انداخته ایم و هم اکنون هم که به تعداد اندکی از زندانیان مرخصی داده شده است، آن ها زیر فشار هستند که اگر می خواهند به زندان برنگردند، مصاحبه کنند و این در حالی است که به طور مدام رسانه های مردمی و مستقل زیر فشار هستند.
موسوی اضافه کرد بنده چشم اندازی برای آزادی مطبوعات و رسانه ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است نمی بینم فلذا باید علاقمندان به جنبش سبز خود را با شرایط موجود تطبیق بدهند و در همین شرایط سخت، راه هایی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه ها پیدا کنند. گذشته از آن همه ی ما امروز باید در محیط فعالیت و خانه ی خود یک رسانه باشیم.
موسوی افزود به هنگام جنگ تحمیلی که تاسیسات مهم کشور زیر بمباران قرار داشت و از سوی دیگر عناصری که خود را به صدام فروخته بودند از هیچ خرابکاری کوتاهی نمی کردند، بعضی ها معتقد بودند که بهتر است بگذاریم جنگ تمام شود تا با بازسازی را شروع کنیم. ولی دولت به این نتیجه رسید که هنوز آتش یک انفجار در یک مجتمع و یا پالایشگاه و تاسیسات خاموش نشده است، ما باید بازسازی را شروع کنیم. یعنی شعار اینکه باید قدرت سازندگی ما از تخریب دشمن پیشی بگیرد، جا افتاد. الان هم همان تجربه باید مورد توجه قرار گیرد. هر منفذی که بسته می شود بلا فاصله باید پنجره های دیگری گشوده شود. هر روزنامه ای که بسته می شود، راه انتشار یک روزنامه ی دیگر در چهارچوب قانونی جستجو شود. هر وبلاگی که بسته می شود ده ها وبلاگ دیگر برای دفاع حقوق مردم باید راه اندازی شود. این تنها راه است و ما بیشماریم و ما می توانیم این کار را انجام دهیم. باید توجه کنیم راه کوتاه نیست. ما باید یاد بگیریم که فعالیت های بحق سیاسی خود را با زندگی روزمره ی خود در این جا و آن جا توامان اداره کنیم. عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی خیزد. عظمت جنبش از فعالیت انسان های بی شماری ناشی می شود که آشکار و پنهان در حدی که می توانند در گشوده کردن این راه به آینده ی سبز کمک می کنند و در این راه حتی یک دعای خیر از یک فرد گمنام در یک گوشه ی دورافتاده ی کشور مغتنم است. در راه سبز کسی فکر نمی کند که کار بزرگ انجام می دهد، بلکه همه فکر می کنند که کار درست انجام می دهند. همه باید بدانند که ما می خواهیم کار درست انجام دهیم. ما می خواهیم از کرامت ذاتی انسان ها دفاع کنیم. ما می خواهیم مفهوم ملت ایران مساوی یک پادگان و یا یک گروه اندک تلقی نشود. ایران یعنی بیش از هفتاد ملیون شهروند آزاد و با فرهنگ و اعتقادات رنگارنگ. ما از این کثرت و تنوع نمی ترسیم. ما اصولگراها را دوست داریم همانطور که همه ی اقشار ملتمان را. و همه ی فرهنگ های موجود را. و همه ی قومیت ها و همه ی زبان ها را دوست داریم. ما می گوییم قرار بود قرائتی رحمانی از اسلام را که سایه ی مهربانی و تحمل را در کشور باز کند داشته باشیم نه اقدامات ضد دینی اعتراف گیری و ماجراهای کهریزک و خوابگاه های دانشجویی و فجایع سی خرداد و عاشورا و دیگر روزها را. و الان هم می گوییم راه حل مسائل دستکاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان ها نیست بلکه راه، رسیدگی به خانواده های شهدا و باز کردن در زندان ها و آزاد کردن رسانه ها و انتخابات آزاد رقابتی غیر گزینشی است. اگر می گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر ولی نعمت خود را نمی کشد، آزار نمی دهد، او را به زندان نمی اندازد، او را محدود نمی کند و خواسته های خود را به نام خواسته ی مردم مطرح نمی کند. شما بگذارید برای آنکه صدا و سیما رسانه ی ملی باشد، ملت بیاید در آن رسانه صحبت کند. نه آنکه حتی یک مناظره ی ساده و کنترل شده را طاقت نیاورید.
موسوی گفت همه بدانند که راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله ی پایتخت باشد، نه آنکه خوابنما شود که زلزله ای بزرگ در راه است. در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابجایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد، نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج ملیون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما اول نم نم ببارید و سپس غرش رعد و برق را داشته باشید. شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید. امروز سیاست های بدون حساب و کتاب و خیال پردازی ها کشور را در مقابل تهدیدات خارجی قرار داده است. درست است که همه ی ملت ما آماده است در مقابل هر نوع تهدید بیگانه متحد بایستد، ولی در عین حال مسببان این شرایط در داخل را فراموش نخواهد کرد. بنده توصیه می کنم که به جای آنکه ناممکن جابجایی پنج ملیون نفر از تهران را بدهیم، ضمن اقدامات درست و سنجیده، برای مواجهه با هر خطر ناشی از بلایای طبیعی تلاش کنیم که خطر بلایای خارجی خودساخته را از سر ملت دور کنیم. فکر نکنیم مردم گفته ها و اعمال ما را فراموش می کنند. مردم حتی نسبت به سرنوشت کرم ها و لاک پشتی که به فضا حساسند و می خواهند بپرسند نتایج تحقیقات در مورد این حیوانات بی گناه به کجا انجامید.
گفتنی است در ابتدای این دیدار تعدادی از اعضای کمیته دانشجویی سازمان به طرح نظرات خود از فضای سیاسی پس از انتخابات تاکنون و نوع نگاه مردم به جریان سبز و اوضاع کشور پرداختند


 


بعد از آنکه از سفر سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان برای شرکت در بیست‌و هشتمین مجمع عمومی شورای هیروشیما – ژاپن جلوگیری شد، متن سخنرانی وی که قرار بود در نشست آن مجمع ایراد شود، منتشر شد.

به گزارش وب سایت بنیاد باران متن کامل سخنرانی سید محمد خاتمی که قرار بود وی آن را در بیست و هشتمین مجمع عمومی شورای هیروشیما – ژاپن ایراد کند، به شرح زیر است:

به نام خدا

هیروشیما تنها یک شهر در کشور ژاپن نیست، بلکه عنوانی است تداعی کننده دردها، دلهره‌ها و رنج‌های بشر و هشدار دهنده به سرنوشت انسان و آنچه بر او گذشته است و طبعاً آنچه باید باشد.

در اثر انفجار اولین بمب اتمی در لحظات پایان جنگ جهانی دوم، شهر هیروشیما و نیز ناکازاکی ویران شد و ساکنان مظلوم آن با دل آزارترین وضعی از پا در آمدند و آسیب دیدند و هنوز هم آثار رنج و درد آن فاجعه برجا است.

و شگفت اینکه این فاجعه تابسوز در‍ ژاپن رخ داد. ژاپنی که زبان فکر آن زبان شعر است و شعر ژاپنی از طرفی بیان کننده استعارات ملموس و طبیعی است و از طرف دیگر شرح احوال درونی انسان.

همدلی و همزبانی با طبیعت و معاشقه با کوه و ابر و باد و باران و گل و جان پاک انسان در کمتر فرهنگ و زبانی نظیر فرهنگ ژاپنی وجود دارد.

طبیعی است که انسان ژاپنی باید بیش از همه مردمان دیگر نگران از دست رفتن طراوت زندگی و سبزه و بهار و بارش آبشار و رویش شکوفه‌های خندان و نیز خاکستر شدن انسان که وجودش از همه طبیعت زیباتر و برتر است باشد. به‌خصوص که تجربه تلخ و دردآور هیروشیما و ناکازاکی را تجربه کرده است.

حضور و برگزاری اجلاس شورای تعامل در هیروشیما در واقع ادای احترام نه تنها به مردم مظلومی است که در یک لحظه در جهنم افروخته توسط آدم‌کشان مغرور سوختند، بلکه نشانه تلاش برای یافتن و تبدیل جهان سرشار از ستم و تبعیض و خشونت و سلطه و استبداد به جهانی است که انسان -هر انسانی- در آن محترم باشد و جنگ و خشونت جای خود را به همدلی و همراهی و تحمل و برخورداری انسان -هر انسانی- بدهد.

آنچه در سال ۱۹۴۵ در هیروشیما رخ داد حکایت‌گر فاجعه عظیم و بی‌سابقه در تاریخ انسان بود، تاریخی که گرچه سرشار از جنگ و خونریزی و ویران‌گری بوده است، ولی این بار ابعاد فاجعه قابل مقایسه با آنچه تا آن روز رخ داده است نبود.

چندی پس از فاجعه هیروشیما و ناکازاکی قطب دیگر قدرت مسلط زمانه یعنی شوروی سابق نیز اولین آزمایش اتمی خود را انجام داد و از آن پس تمامی جهان در میان دو قطبی قرار گرفت که اولاً هر دو اساس رابطه خود را با دیگران سلطه قرار داده بودند و ثانیا مجهز به سلاحی بودند که روز به روز ویرانگرتر و هولناک تر می شد و دیری نپایید که ذخایر اتمی دو قدرت بزرگ که بعدها چند کشور دیگر هم به آن پیوستند چنان افزایش یافت که می توانست چندین بار کره زمین را ویران کند.

از آن پس نیز جنگ سرد همه جهان را در حالت بیم توأم با بهت فرو برد و پیمان‌های نظامی با محوریت قدرتهای اتمی سایه‌ای هولناک‌تر از ابر ویران‌گر ناشی از انفجار بمب در هیروشیما و ناکازاکی بر سراسر کره زمین گسترانید.

پس از فروپاشی یک قطب قدرت، قطب باقی‌مانده دیگر قدرت با توهم یکه‌تازی همچنان فضای وحشت را بر سر عالم و آدم نگاه داشتو از زمان سقوط شوروی تاکنون بارها شاهد دخالت‌های پرهزینه قدرت برتر باقی‌مانده از دوران جنگ سرد در کشورهای مختلف و تلاش برای تحمیل خواست‌های او بر جهان و حتی تهدید به‌کارگیری سلاح هسته‌ای و شیمیایی از سوی او بوده‌ایم.

دخالت‌های نظامی، کودتاهایی که در دوران جنگ سرد هم سابقه داشته است، اعمال یک‌جانبه میل و اراده خود بر دیگران با داعیه واهی رهبری جهان آزاد نمونه هایی از وضعیت ناگواری است که همه بشر را گرفتار کرده است.

از جانب دیگر شاهد تشدید پدیده‌ای خطرناک بوده‌ایم که نگرانی ناشی از آن و فجایعی که به‌بار می‌آورد کمتر از ویرانی بمب اتمی نیست، یعنی پدیده زشت تروریسم در چهره وحشت‌آفرین اخیر آن. امری که خود سبب شده است تا قدرت‌های پرمدعای کنونی به بهانه مبارزه با تروریسم روز به روز وضع را بغرنج تر و مشکل را عمیق تر کنند.

آنچه در میانه غایب است خیرخواهی و صلح در جهان امروز است.

صلحی که خواست همه مصلحان بزرگ بشری و هدف دعوت پیامبران بزرگ و درون مایه فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری بوده است و مگر نه اینکه قرآن کریم همه مؤمنان را به دخول در وادی صلح دعوت می‌کند.

صلح با خود، صلح با دیگران و صلح با جهان و طبیعت و مگر ندای دل‌انگیز کتاب اشعیای نبی جان هر انسان صلح‌طلبی را نوازش نمی‌دهد که "او در میان اقوام داوری خواهد کرد و اقوام بسیاری را سرزنش خواهد کرد و ایشان شمشیرهای خود را برای خیش و نیزه‌های خود را برای اره خواهند شکست. قومی بر قوم دیگر شمشیر نخواهد کشید و دیگر جنگ نخواهد بود."

و مگر چنانکه اشاره کردم فرهنگ ژاپنی به‌خصوص با تلفیق آیین بودایی و شینتو زیباترین ترانه‌های صلح را نمی‌نوازد؟

شاید کمتر کلمه‌ای دل‌انگیزتر و احساس برانگیزتر از کلمه صلح باشد، ولی در واقعیت تاریخ آنچه بیشتر غلبه داشته است حالت‌ستیز و جنگ و ناامنی بوده است که در دوران معاصر به‌خصوص با دست‌آوردهای شگفت‌انگیز تکنیک که وقتی در اختیار قدرت‌هایی قرار گیرد که مصلحت بشر را در استیلای بی‌چون و چرای خود بر عالم و آدم می‌دانند وحشتناک خواهد بود دلهره‌آورتر هم شده است.

دلهره جنگ و دغدغه صلح‌آمیر تازه‌ای نیست. ادیان بزرگ به صلح فراخوانده‌اند و جنگ را نکوهش کرده‌اند و در دوران مدرن نیز کم نبوده‌اند بزرگانی که جنگ، این بلیه همیشه بشری را سخت نکوهش کرده‌اند.

کانت، فیلسوف بزرگ آلمانی رساله مشهور خود را "صلح دائم" (Perpetual Peace) یا (Zum ewigen Frieden) نامید و در آن گفت:

"پادشاهی که از سربازان خود در جنگ‌های تهاجمی برای عظمت خود یا کشورش استفاده می‌کند موجودات عاقل را به عنوان وسیله صرف برای غایت مورد نظر به کار می‌برد. " به نظر کانت ارتش‌های منظم حاضر به جنگ باید به مروز زمان ملغی شوند زیرا اجیر کردن افراد انسانی برای کشتن یا کشته شدن متضمن این است که آنها به عنوان وسایل صرف در دست دولت به کار بروند و این نمی‌تواند به آسانی با حقوق بشریت که مبتنی بر ارزش مطلق موجودات عاقل من حیث هی است سازگار باشد.

ولی علی‌رغم این آرزوها و ایده‌آل‌ها جنگ همچنان وجود دارد و هنوز حتی گام‌های مثبتی در جهت نابودی مخوف ترین سلاح‌هایی که بشر تاکنون پدید آورده است برداشته نشده است.

صلح نیازمند جان‌های صلح‌طلب است و بیش و پیش از هر چیز باید حاکمان برخوردار از این فضیلت باشند.

اما به هر حال در این زمینه باید گام‌های عملی برداشت و انتظار از مجمعی چون شورای تعامل انتظاری بیش از اظهار‌نظرهای بی‌پشتوانه اجرایی و اکتفاء به نظر و عدم اقدام عملی در زمینه‌های مختلف است.

در اینجا اجازه می‌خواهم تا پیشنهاد خود را در مورد مؤثرتر کردن نقش شورا مطرح کنم.

من پس از طرح گفتگوی تمدن‌ها که مورد اقبال جامعه جهانی قرار گرفت و هیاهوی جنگ تمدن‌ها را در عالم به محاق برد در سال ۲۰۰۱ و بعد از فاجعه ۱۱ سپتامبر که جنگ‌افروزان با عناوین فریبنده دم از ائتلاف برای جنگ زده بودند در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد ائتلاف برای صلح بر پایه عدالت را به عنوان نظریه تکمیلی گفتگوی تمدن‌ها دادم همین‌جا بگویم صلح میوه‌ای است که تنها و تنها بر درخت عدالت خواهد روئید و تا هنگامی که عدالت چه در عرصه ملی و در رابطه حکومت‌ها با مردم و چه در عرصه بین‌المللی غایب باشد نمی‌توان انتظار صلح واقعی را داشت.

ثبات ظاهری که در اثر ارعاب و سرکوب حکومت‌های خودکامه در یک کشور برقرار می‌شود پایدار نیست و حاصل آن افزایش کینه و نفرت و محروم شدن انسان‌ها از همه حقوق و حرمتی است که در خور آنند و نیز در عرصه بین‌المللی صلحی که متکی بر قدرت ویرانگر سلاح‌های مخرب و سیاست‌های اشغال و سرکوب و تحریم باشد نیز حاصلی جز جدایی هر چه بیشتر ملت‌ها از یکدیگر و زمینه ساز پرورش روش‌های خشونت‌آمیزی چون تروریسم نخواهد داشت. و یکی از علل مهم ناکامی طرح‌های مختلفی که برای صلح عرضه می‌شود کم‌توجهی به عنصر عدالت است.

پیشنهاد ائتلاف برای صلح در هیاهوی خشونت و خشم آن روزها آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت. ولی اینک در جمع شما نخبگان خیرخواه و مورد احترام جامعه جهانی آن را تکرار می‌کنم و اعلام می‌دارم که مرکز گفتگوی تمدن‌ها آمادگی دارد که با بررسی همه جانبه موضوع و بهره‌گیری از نظر و تجربه صاحب‌نظران طرحی را در این زمینه آماده کند تا پس از بررسی آن در اجلاس سال آینده به صورت منشوری در آید و به سازمان ملل متحد و سازمان‌های مهم و مؤثر بین‌المللی و اتحادیه‌های مختلف در اروپا و آسیا و آفریقا و آمریکا و نیز بین‌المجالس کشورها عرضه شود تا برای آن ضمانت اجرا پدید آید و پشتوانه سنگین و موجه شورای تعامل ضامن آن خواهد بود که آن را به سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط بقبولاند.

از سوی دیگر خاورمیانه را به‌حق باید بحرانی‌ترین نقطه عالم دانست. باز هم پیشنهاد ما این بود که خلع سلاح جهانی را می‌توان از خاورمیانه شروع کرد. امروز در این نقطه بحرانی زرادخانه‌های اتمی موجود و نیز کلاهک‌های اتمی از سوی بعضی از پیمان‌ها و اتحادیه‌های نظامی در انبارهای بعضی از کشورهای منطقه ذخیره شده است، تهدید و دلهره را روزافزون کرده است.

شورا می‌تواند طرح خود را برای خاورمیانه خالی از سلاح‌های هسته‌ای در کمیته‌ای تهیه کند و از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی مسؤولیت اجرای آن را بپذیرد.


 


سید احمد میری، قائم مقام جبهه مشارکت استان مازندران، که در پی اعمال فشارها بر فعالین سیاسی استان از 20 روز پیش در بازداشت اداره اطلااعات مازندران به سر می برد، در یادداشتی ضمن رد تمام اتهامات، هرگونه اعتراف خارج از منش و سابقه سیاسی خود را مخدوش و فاقد اعتبار دانست:

«من تا آخر در برابر تمام اتهامات غیرواقعی و عمل نکرده ایستاده ام. هرگز به تقاضاهای واهی و پوچ آنان سر تسلیم فرود نمی آورم. ولی اگر هم خدای نکرده تحت فشارهای شدید قرار گرفتم از همین امروز سه شنبه 25/12/1388 هر اتهامی را رد می کنم و هر اعترافی جهت تامین خواسته های آنان را غیر قانونی، غیر شرعی و فاقد اعتبار می دانم.»

بر طبق اطلاعات موثق رسیده از محل بازداشت میری، وی در روزهای اخیر تحت فشارهای شدید جهت اعتراف گیری بر علیه خود و دوستانش بوده است. اما شواهد حکایت از ایستادگی این استاد دانشگاه در برابر این پروژه اعتراف گیری دارد. همچنین خانواده میری در ملاقات روز چهارشنبه 25فروردین با وی روحیه او را عالی توصیف کردند. میری در این دیدار اطمینان خاطر داد که بازجویی ها جهت قبولاندن اتهامات طراحی شده به وی تا این لحظه بی نتیجه مانده است.


 


فراکسیون خط امام(ره)مجلس با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف شدید از برخورد صورت گرفته با سیدمحمد خاتمی که همواره برای جمهوری اسلامی ایران عزت آفرین بوده است، از نپذیرفتن مسئولیت بی‌تدبیری توسط هیچ ارگان و مقامی خبر داد و ضمن تاکید بر پیگیری این موضوع توسط این فراکسیون با توجه به اختیارات قانونی خود، خواستار پیگیری این موضوع، رفع محدودیت‌های ایجاد شده و برخورد قانونی با این اقدامات ناروا توسط مسئولان ذیربط و بخصوص قوه قضائیه شد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف ایران

تاریخ انقلاب اسلامی، با تمام فراز و نشیب‌های خود در عرصه سیاست خارجی، همواره علو طبع و منش، فخامت اندیشه، متانت گفتار و رفتار توام به ادب و عقلانیت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در ارتقاء جایگاه بین المللی كشور و عزت ملت بزرگ ایران در دوره هشت ساله ریاست جمهوری را به عنوان برگی زرین ثبت نموده و دستاوردهای ارزشمند و ماندگار ایشان را (به ویژه بعد از پایان دوره مسئولیت) كه با حضور در مجامع بین‌المللی و دفاع حكیمانه از اصول و ارزش های انقلاب اسلامی نصیب ملت نموده و برای جمهوری اسلامی ایران عزت آفرین بوده است فراموش نخواهد كرد.

ولی با كمال تاسف در روزهای اخیر شاهد اقدامات نسنجیده‌ای بودیم كه با ممانعت از حضور معمار گفتگوی تمدن ها در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در ژاپن، فرصت بهره‌مندی از این سرمایه ارزشمند ملی در دفاع از سیاستهای اصولی نظام به ویژه در برنامه صلح آمیز هسته‌ای را از كشور گرفت و در كنار فرصت سوزیهای دیگری كه همه روزه با موضع گیریهای ناپخته و بعضاً ماجراجویانه شاهد آن هستیم چالشی دیگر را فراروی نظام قرار داد و این بار نیز همانند بسیاری از موارد مشابه هیچ ارگان و مقامی مسئولیت این بی‌تدبیری را بر عهده نگرفت.

فراكسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیم احترامات خود به فرزند فاضل، با تقوی و متدین امام (ره) به خاطر تلاش‌هایی كه برای ارتقاء نام ایران و ایرانی و دفاع از مواضع به حق ملت ایران در عرصه بین المللی به عمل آورده است و ضمن ابراز تاسف شدید از اینگونه بی‌تدبیریها و فرصت سوزیها، از مسئولان ذیربط به ویژه قوه قضائیه می‌خواهد ضمن پیگیری موضوع و رفع محدودیتهای ایجاد شده با اینگونه اقدامات ناروا برخورد قانونی بعمل آورد.

بدیهی است كه این فراكسیون با توجه به وظایف قانونی خود، موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رساند.


 


مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیروز -شنبه -با خانواده احمد زید آبادی ، روزنامه نگار زندانی و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی دیدار و صبر و استقامت انها را ستودند و از ادامه حبس وی و همه زندانیان سیاسی اظهار تاسف کردند

به گزارش خبرنگار «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» مهدیه محمدی ،همسر احمد زید آبادی در این دیدار آخرین وضعیت همسرش را برای مهندس موسوی تشریح کرد و گفت :احمد همچنان در زندان رجایی شهر و با زندانیان عادی نگه داری می شود ،در حالی که طبق قانون تفیکیک جرائم وی باید در کنار زندانیان سیاسی دوران محکومیت خود را بگذراند

محمدی افزود : با وجود همه مشکلات ،احمدز ید آبادی روحیه بسیار عالی و مقاومی دارد و حتی به ما می گوید بیش از حد بر هم بند بودن او با زندانیان غیر سیاسی از جمله سارق ها و قاتل ها تاکید نکنیم ،چرا که آنها نیز به نوعی قربانی شرایط ناعادلانه جامعه خود هستند

موسوی و رهنورد ،هر دو بارها روحیه مقاوم احمد زید آبادی را ستودند و آزادی هرچه سریع تر او و دیگر روزنامه نگاران در بند را آرزو کردند.

هم زمان با این دیدار ،احمد زید آبادی از زندان رجایی شهر با منزلش تماس تلفنی گرفت و با مهندس موسوی و زهرا رهنورد گفت و گوی کوتاهی کرد .زهرا رهنورد در این مکالمه خطاب به زید آبادی گفت :ما صبر و مقاومت شما را ارج می نهیم و برایتان آرزوی توفیق و سلامتی داریم ."

احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی در ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. احمد زیدآبادی در تاریخ دوم آذر ماه به پنج سال زندان در تبعید در گناباد محکوم شد.این حکم در تاریخ ۱۱ دیماه از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد.علیرغم صدور قرار وثیقه برای دکتر احمد زیدآبادی و تودیع آن از سوی خانواده، دبیر کل سازمان ادوار تحکیم کماکان در زندان اوین بسر می برد. زیدآبادی در تاریخ ۱۲ بهمن ماه به زندان رجایی شهر منتقل شد.


 


حجه الاسلام سید احمد رضا احمد پور ،محقق حوزه و وبلاگ نویس روز شنبه ۲۸ فروردین ماه برای اجرای حکمی که در سال ۸۸ مبنی بر یک سال زندان تعزیری و خلع لباس روحانیت برایش صادرشده بود، خود را به زندان ویژه روحانیت معرفی کرد.
به گزارش کلمه،اتهامات این روحانی اقدام علیه امنیت ملی به دلیل مصاحبه با رسانه های خارجی، تبلیغ علیه نظام و هتک حیثیت روحانیت عنوان شده است. اگر چه احمد پور تمامی اتهامات وارده را رد کرده اما به حکم صادره تن داده و برای مخالفت خود با این حکم هیچ اعتراضی را ابراز نداشته است.
احمد پور عضو جبهه مشارکت و همچنین مجمع مدرسین و محققین حوزه است.او شانزدهمین عضو از اعضا جبهه مشارکت است که به زندان محکوم می شود.


 


احمد قابل روحانی نو اندیش و از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی منتظری همچنان در بلا تکلیفی به سر می برد .

به گزارش جرس،علیرغم تعیین دو وکیل برای احمد قابل و مراجعه وکلا به دادسرا و دادگاه هنوز امکان مطالعه پرونده برای آنان فراهم نشده است .

این در حالی است که پرونده آقای قابل از روز پانزدهم فروردین به شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی کاووسی ارجاع شده است . اما هنوز تعیین زمان برای جلسات دادگاه وابلاغ کیفرخواست به آقای قابل و یا وکلای نامبرده صورت نگرفته است. آقای قابل علیرغم آن که روحانی است و بر اساس طبقه بندی زندان باید در بند ویژه روحانیت نگهداری شود، اما در بند قرنطینه عمومی1/6 زندان وکیل آباد مشهد زندانی است.

گزارش جرس حاکیست آقای قابل را پس از یک نوبت ملاقات حضوری با خانواده و دو نوبت یا وکیل و یا اعزام به دادگاه، و پس از مراجعه به زندان جهت بازرسی بدنی لخت می کنند! این در حالی است که هنگام اعزام به دادگاه، وی را با دستبند و پابند منتقل کرده اند. به نظر می رسد هزینه نوشتن نامه به رهبر جمهوری اسلامی ، تحقیر و محرومیت از حقوق اولیه حتی در زندان است!! اما قابل در دیدار با خانواده اش گفته اینگونه رفتارها در من تاثیری ندارد و مرا بر راهم استوارتر می سازد.



 


اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با آیت الله بیات زنجانی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، آیت الله بیات زنجانی در ابتدای این دیدار و پس از استماع سخنان نماینده حضار، بیانات خود را با تشکر از حضور این دانشجویان آغاز نموده و با اشاره به سخنان طرح شده گفت: خوشحالم که فضای امروز جامعه به شکلی درآمده که دغدغه های خودمان را از زبان دانشجویان می شنویم و این موضوع نشان از تقریب آراء بین همه افراد اعم از حوزویان و دانشگاهیانی است که دل در گرو اصلاح شرایط موجود دارند.

وی با دعوت از عموم دانشجویان به تحقیق پیرامون شرایط موجود جامعه، به این نکته اشاره کرد که:خطرات بزرگی جامعه ایرانی- اسلامی را تهدید می کند و یکی از مهمترین آنها، بد طرح کردن دین در جامعه است و گناه این بد ارائه کردن دین، از حرب با دین کمتر نیست. می توان گفت که در طول تاریخ در نتیجه همین بد معرفی شدن دین در جامعه و مسائلی از این دست بوده است که عده ای مسلمان به ظاهر نماز شب خوان، در مقابل امام علی(ع) و امام حسین بن علی(ع) صف آرائی کرده و این عمل خود را تکلیف احساس می کردند.

آیت الله بیات زنجانی تصریح کرد: وقتی می آیند و با کمال تاسف و در حالت خوش بینانه به علت کج فهمی مبانی دینی، مسائل را به این شکل طرح می کنند که مثلاً اطلاع داریم نیروهای فلان کشور در فلان جا مستقر شده تا نگذارند امام زمان(عج) ظهور کند، این نشان از همان بد معرفی کردن دین و به اعتقاد من در صدد ضربه زدن به اعتقادات مردم است.

وی تاکید کرد: این موضوع را از سالها قبل تذکر داده ایم که جریانی در حال بالندگی و طرح کردن خود در سطح بالای مدیریت سیاسی- اجرائی کشور است که اصولاً اعتقادی به حکومت دینی نداشته و هدف این جریان، صرفاً ضربه زدن از درون به حاکمیت بوده است. این جریان بازمانده های همانهائی هستند که پیش از انقلاب با امام و اندیشه های انقلابی او مقابله می کردند. این جریان، باقیمانده های آنانی هستند که پیش از انقلاب با طرح این موضوع که کسی جز معصوم حق تشکیل حکومت ندارد، در مقابل امام خمینی (ره) می ایستادند.

آیت الله بیات زنجانی با اشاره به آثار مستقیم ضعف عملکرد حکومت دینی در باورها و اعتقادات مردم، تصریح کرد: با کمال تاسف سئوالاتی که می رسد و دغدغه هائی که مطرح می شود، نشان دهنده این است که سئوالات زیادی در اعتقادات مردم بوجود آمده است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: این دغدغه ها و خدشه وارد شدن به باورهای مردم، نتیجه این است که دین در یک جامعه به عنوان ابزاری برای توجیه عملکردهای غلط درآید.

بیات زنجانی با اشاره به اینکه بزرگان قوم مکلف اند برای خروج از این شرایط راه حل ارائه کنند، اظهار داشت: راه حل برای رفع این مشکلات، این نیست که فقط بنشینیم و مشکلات را طرح کنیم. باید این موضوع در جامعه تبیین شود که در مسائل اجتماعی نتیجه یک خطا، ممکن است برای سالیان متمادی پس از خود وجود داشته باشد کمااینکه مثالهای تاریخی بسیار زیادی نیز از آن موجود است.

آیت الله بیات زنجانی افزود: بنده این مطلب را در صحبت هایم عرض کرده ام که در مسائل سیاسی و اجتماعی، عمد و خطا یک خاصیت دارد. یعنی بنده چه عمداً و چه از روی خطا مثلاً به یک انسان ناشایست رای بدهم، تبعات آن متوجه همه خواهد بود و من در بوجود آمدن این تبعات، دخیلم؛ بنابراین نباید فکر کرد که با صرف یک رای دادن، به تکلیف عمل کرده ایم و در نتیجه بوجود آمده آن اعم از نیک و بد سهیم نیستیم.

آیت الله بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رخدادهای پس از انتخابات گفت: این که می بینیم امروز ادبیات حاکم بر فضای جامعه تغییر کرده و یک ادبیات مشترک بین همه مردم اعم از روحانیون و دانشگاهیان و اقشار مختلف پیش آمده، از نتایج قابل توجه این رخدادهای اخیر است و نمی توان از آن به سادگی گذشت.

وی با ذکر اینکه "فضای سیاسی موجود را فضای مبارزه بین دو اندیشه و دو قرائت از اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی می دانم"، اظهار داشت: من اصولاً مبارزه سیاسی را نوعی کشتی گیری می دانم. در کشتی، همانطور که آدم حریف را به زمین می زند، گاهی هم به زمین می خورد. بنابراین نباید نا امید و مایوس بود و اگر این اعتقاد وجود دارد که اهداف انتخاب شده از جمله اجرای همه اصول قانون اساسی بدون دخل و تصرف، تفسیر ها و تاویل های من عندی، حق و مشروع است، باید برای رسیدن به آن جانفشانی و فداکاری کرد و در این راه زندان، تهمت، آزار و اذیت و مسائلی از این دست را به جان خرید.

آیت الله بیات زنجانی با توجه به اتفاقات رخ داده و فضای فکری موجود، سال 89 را خیلی بهتر و امید بخش تر از سال 88 پیش بینی کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: شما جوانان دانشجو دارای نیاتی خالص هستید و اگر به درگاه خداوند متعال دعا کنید، خداوند حاجات شما را برآورده خواهد کرد. مطمئن باشید که خدای عالم از منویات درونی شما مطلع است و شما را یاری خواهد نمود.


 


احسان مهرابی خبر نگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان که از ۱۸ خرداد بازداشت شده است روز پنج شنبه در ملاقات با همسر خود گفته است که همچنان در سلول انفرادی در بازداشت می باشد .
به گزارش خبرنگار کلمه این روزنامه نگار باسابقه که در این ملاقات از روحیه خوبی برخوردار بوده است ، بارها تاکید کرده که هیچ جرمی مرتکب نشده است .
وی که در سلول انفرادی تنها یک جلد کلام الله مجید در اختیار دارد ، تنها با حفظ آیات الهی روزهای سخت انفرادی را می گذراند .مهرابی در ۱۴ فروردین ماه آخرین بازجویی اش انجام شده است در ۱۵ روز گذشته بلاتکلیف در سلول انفرادی بسر می برد .
تنها نگرانی احسان مهرابی همسر و مادر بوده است . در آخرین بازجویی ، کارشناس پرونده به احسان مهرابی گفته بود که من هنوز قانع نشده ام . مهرابی هم به وی گفته ایا وجدان شما می پذیرد که من کاری را که نکرده ام بر عهده بگیرم !



 


یاسر معصومی با گذشت بیش از 45 روز از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش سایت «زندانیان سبز»، یاسر معصومی که در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده در بند 29 زندان اوین در حالی زندانی است که هیچ اتهام مشخصی به او تفهیم نشده است.

او، مسول سایت روزنامه شرق و چند روزنامه دیگر بوده و از سوی ستاد سایبری سپاه بازداشت شده است.

پدر آقای معصومی عضو شورای فعالان ملی مذهبی اراک بوده این در حالی است که خود او هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.

خانواده معصومی که اخیرا موفق به ملاقات با او شده اند در مورد وضعیت جسمی او به سایت «زندانیان سبز» گفته اند که او به شدت لاغر شده و نگران وضعیت روحی و جسمانی او هستند


 


دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بر طی كردن روند قانونی در رسیدگی به عملكرد احزاب تاكید كرد.

آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی در گفتگو با ایلنا، در مورد درخواست کودتاگران برای انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشاركت با بیان اینكه برای انحلال یك حزب مراحل قانونی وجود دارد، بادآور شد: در ابتدا كمیسیون ماده 10 به یك حزب تذكر می‌دهد و سپس اگر تخلف ادامه یافت به آن اخطار داده می‌شود كه این اخطارها براساس قانون احزاب مصوبه 1361 باید باشد و اگر انجام خلاف باز هم ادامه یافت پرونده حزب به دادگاه می‌رود كه پرونده باید با حضور هیات منصفه بررسی و حكم مناسب در مورد آن صادر شود.

وی افزود: درباره سازمان مجاهدین و جبهه مشاركت تاكنون تذكر و اخطاری نبوده است و لذا ارجاع پرونده آنها به دادگاه خلاف قانون است.

آیت‌الله موسوی تبریزی تصریح كرد: انحلال احتمالی 2 تشكل مذكور اقدام بسیار زشتی است، زیرا آنان همواره تاكید كرده‌اند كه در چارچوب قانون اساسی حركت می‌كنند و همین‌گونه هم بوده است.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در هر صورت اگر تخلفی هم توسط جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین صورت گرفته پس از تذكر و اخطار پرونده آنها باید به دادگاه برود و با حضور هیات منصفه و وكیل مورد بررسی قرار گیرد كه در این صورت روند رسیدگی قابل قبول است، اما اگر با غوغاسالاری و جنجال و یا در اتاق‌های دربسته بخواهند عمل كنند، سخن آنها(كمیسیون ماده 10 احزاب) حتی اگر حق هم باشد مورد قبول مردم نیست و این‌گونه تفسیر می‌شود كه هدف از انحلال این احزاب بستن فضا برای طرح اندیشه‌های گوناگون است.

وی با تاكید بر اینكه خواسته‌های احزاب مختلف جز اجرای حق و قانون چیزی نمی‌تواند باشد، تصریح كرد: نظام باید براساس قانون اساسی و قانون احزاب حركت كند كه در آنها همه چیز بسیار روشن بیان شده است.


 


یکی از اسرایی که به تازگی از بازداشت رهایی یافته، ضمن ابراز تاسف از ادامه بازداشت، بلاتکلیفی و صدور احکامِ حبس برای معترضین و دستگیر شدگانِ گمنامِ وقایع و اعتراضاتِ پس از انتخاباتِ سال گذشته، اسامی و مشخصاتِ تعدادی از محبوسینِ بند ۳۵۰ زندان اوین را در اختیار جرس قرار داد.

منبع خبریِ فوق که خود از نیز زندانیانِ این بند بوده و مدتی از نزدیک با افرادِ مذکور به سر برده بود، از کسانی نام می برد که "نه عضو حزبی بوده اند ، نه انگ ضدانقلاب یا منافق می خورند، و نه صاحب مقام و منصبی بوده اند که به واسطه آن سِمت، از سوی افکار عمومی فشاری برای کاستن از فشارها بر این افراد باشد."

این منبع خبری خاطرنشان می کند این زندانیان "گمنامند، صدایشان در هیچ رسانه ای شنیده نشده، خانواده هایشان به واسطه تهدیدات نتوانسته اند آه دلسوزشان را بروز دهند و همگی آنها در دادگاهها - به جرم های آزادی و سبز بودن- حکم های قرون وسطایی دریافت کرده اند."

وی اسامی و مشخصات تعدادی از این زندانیانِ جنبش را به این شرح و مشخصات اعلام می کند:

سعید سودملی، فارغ التحصیل دانشگاه تهران در رشته ژنتیک دستگیر شده در روز عاشورا محکوم به دوسال، یک سال تعزیری و یک سال تعلیقی.

ایمان آذربان، فوق لیسانس مواد از دانشگاه تهران، دستگیر شده در روز عاشورا محکوم به شش سال تعزیزی.

محمد علی رباتی، راننده تاکسی به لحاظ سنی مسن و دو سال تعزیری.

امین کشاورز، فارغ التحصیل دانشگاه، دو سال تعزیری؛ اردشیر خزری فارغ التحصیلِ دانشگاه، دو سال تعزیری.

حیدر علی حیدری، اهل شیراز می باشد که در ایام پس از انتخابات دستگیر و به ده سال حبس محکوم شد.

محمد جواد رشاد دانشجوی دانشگاه آزاد، دستگیر شده در روز عاشورا و محکوم به دو سال حبس تعزیری.

نصیر اسدی، دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تهران دستگیر شده در روز ۱۶ آذر محکوم به دو سال تعزیری.

ابولفضل قاسمی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه، بلاتکلیف.

بابک بردبار، عکاس خبری ، بلاتکلیف.

حمید قاسمی محکوم به اعدام. البته وی از بازداشت شدگان منتسب به جنبش سبز نمی باشد .. برادروی هم زندانی سیاسی بود که به دلیل عدم رسیدگی مسئولان زندان، بر اثر بیماریِ فوت می کند.

جعفر اقدامی از شرکت کنندگان در مراسمِ خاوران برای بزرگداشت کشته شد گان سال ۶۷، که به ده سال حبس تعزیری محکوم شده است. ایشان در سال ۷۸ نیز دستگیر و چند سالی در اوین به سر برده بود.

از تعدادِ دقیقِ زندانیانِ زندانِ اوین، خبر یا گزارش دقیقی منتشر نشده و در دسترس نمی باشد.


 


ممانعت از سفر سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران به ژاپن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، شبکه خبری ای‌بی‌سی امریکا در این باره نوشت، از خروج سید محمد خاتمی از تهران ممانعت به عمل آمد.

وی می‌خواست برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که به مناسبت سالگرد حمله اتمی به هیروشیما ترتیب داده شده است، به ژاپن سفر کند که مقامات ایرانی از سفر وی ممانعت به عمل آوردند. سازمان دهندگان این کنفرانس در دقایق آخر فهمیدند که خاتمی به این کنفرانس نخواهد آمد. محمد خاتمی به دلیل حمایت از میر حسین موسوی، نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایران که نسبت به پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات شبهه وارد کرده بود و اکنون به عنوان رهبر مخالفان وی شناخته می‌شود به شدت تحت فشار طرفداران دولت احمدی‌نژاد است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، محمد خاتمی، رئیس جمهوری اصلاح طلب ایران با فشار دولت ایران از سفر به ژاپن برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای بازماند. این در حالی است که تهران دقیقا هم‌زمان با کنفرانس هیروشیما خود میزبان کنفرانس منع گسترش تسلیحات اتمی است و قرار نیست اصلاح طلبان در آن شرکتی داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه نیز با پر اهمیت دانستن ممانعت دولت ایران از خروج سید محمد خاتمی رهبر دولت اصلاح طلب ایران نوشت، قرار بود محمد خاتمی برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به ژاپن سفر کند که با ممانعت دولت ایران از این سفر باز ماند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌دهد، البته این نخستین بار نیست که محمد خاتمی مورد حمله طرفداران دولت البته از نوعی دیگر قرار می‌گیرد. وی که از مهمترین مخالفان دولت محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری جنجالی ایران که انتخاب مجددش در سال 2009 سر و صدای زیادی ایجاد کرد، محسوب می‌شود، پیش از این نیز بارها از سوی تندروهای طرفدار احمدی نژاد مورد حمله کلامی و تهدید قرار گرفته است.

روزنامه الوطن چاپ عربستان نیز گزارش داد، باز داشتن خاتمی از سفر به خارج نشان از افزایش فشارها به اصلاح‌طلبان دارد و بازگو کننده آن است که قرار است تنش‌ها میان اصلاح‌طلبان مخالف دولت و طرفداران دولت باز هم افزایش یابد.

روزنامه کویتی الجریده نیز در این باره نوشت، در حالی از سفر محمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ممانعت به عمل آمده است که روز شنبه 17 آوریل تهران میزبان کنفرانسی مشابه در تهران با حضور جمعی از نمایندگان و مقامات عالی‌رتبه بیش از 50 کشور جهان بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، محمد خاتمی در روزهای گذشته شاهد انتقادها و حملات بسیار تند تندروهای طرفدار احمدی‌نژاد بوده که عمده دلیل آن نیز پیوستن خاتمی به جمع رهبران مخالف معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 که به دنبال آن محمود احمدی‌نژاد مجددا رئیس جمهور شد، است.


 


گروهی از نیروهای لباس شخصی و افراطی، با حمله به دفتر آیت الله سید علی محمد دستغیب، با پاشیدن رنگ به تابلوی دفتر ایشان و هتاکی، آن محل را مورد اهانت قرار دادند.

بنا به گزارش ارسالی به جرس و همچنین سایت برهان، مهاجمین روز گذشته همانند ماههای پیش، دفتر این نمایندۀ شیراز در مجلس خبرگان را مورد یورش قرار دادند که با توجه به بسته بودنِ درب آن محل، درب و تابلو و دیوارِ دفترِ آن مرجع تقلید را با رنگ سیاه پوشاندند.

طی ماههای اخیر، و در جریان حوادث پس از انتخابات و همچنین درگذشت آیت الله العظمی منتظری، بارها مسجد قبا در شیراز که محل اقامۀ نماز آیت الله دستغیب بود، مورد حمله قرار گرفت و شیشه‌های آن مسجد شکسته و مورد بی‌حرمتی قرار گرفت.

این مسجد نهایتا تخلیه و توسط نیروی انتظامی پلمب شد.



 


در سری جدید از صدور احکام انضباطی برای فعالین دانشجویی در دانشگاه کردستان چندین تن از دانشجویان این دانشگاه به محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

محمد حميدي، رسول حسيني، مهدي كهبر (از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد) ، سينا روشني،سيد شهاب الدين فاضلي، حمزه حسني و پريا نيكبين از جمله این دانشجویان اند که تا کنون اسامی آنان به دانشجو نیوز گزارش شده است.


 


آرش صادقی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به ۳ سال حکم تعزیری محکوم شد.

به گزارش جرس، وی که پیشتر دانشجوی دانشگاه امیر کبیر تهران بوده و سال گذشته به دلیل مسائل سیاسی از این دانشگاه اخراج شده است در روز عاشورا بازداشت می شود و پس از تحمل قریب ۳ماه زندان در آستانه ی نوروز به مرخصی می آید و سپس در روز ۱۵ فروردین بار دیگر به زندان باز گردانده می شود.

آرش صادقی در ایام مرخصی در گفتگو با دوستانش از ضرب و شتم شدید خود در زندان خبر داده بود تا جایی که دوبار کتف راستش از جا در می رود.با این همه وی به درخواست و توصیه بازجویان از رسانه ای ساختن این برخوردها خودداری می کرده است.

به گفته یکی از دوستان آرش صادقی حکم ۳ سال حبس تعزیری آرش که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده است مربوط به فعالیت های او در دانشگاه امیر کبیر و در ذیل اتهاماتی همچون اعتراض به خاکسپاری شهدا و همچنین شرکت در تجمعاتی که در حمایت از دانشجویان زندانی امیر کبیربرگزار می شده، بوده است.

صادقی هم اکنون در سلول انفرادی در بند ۲۴۰ زندان اوین نگهداری می شود و درارتباط با پرونده جدیدی در مورد حوادث پس از انتخاب بازجویی می شود.


 


مراسم ایام فاطمیه امسال در دفتر آیت الله صانعی برگزار نمی شود.
طبق سنت دیرینه، هر سال به مناسبت ایام فاطمیه 10 شب روضه در دفتر آیت الله صانعی برگزار و هر 10شب در پایان مراسم به عزاداران اطعام می شدند.

اما شنیده های خبرنگار جرس حاکی از آن است که امسال بر خلاف سال های قبل امسال در این ایام مراسمی در دفتر ایشان برگزار نمی گردد؛ که از دلیل یا دلائل آن اطلاعی در دسترس نیست.

تماس خبرنگار جرس با دفتر آیت الله صانعی برای کسب اطلاعات بیشتر به نتیجه نرسید.
بنظر می رسد که لغو این مراسم هم در پی لغو سایر مراسم مذهبی در حرم امام خمینی ، مساجد و حسینیه هاست.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به norooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به norooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته