-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

Lates News from Iran Christian for 04/19/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ماده‌ای معدنی به نام "کولتان" در صنایع الکترونیک کاربرد ویژه‌ای دارد. بدون این ترکیب، هیچ‌یک از حدود ۴ میلیارد تلفن همراه موجود در جهان، کار نمی‌کنند. ترکیب معدنی کولتان حاوی فلزهای "تانتالیوم" و "نیوبیوم" است. از تانتالیوم به‌ویژه در افزایش سختی آلیاژهای مورد استفاده در ساختمان موشک‌ها، رآکتورهای هسته‌ای و تیغه‌های محور توربین‌ها استفاده می‌شود.
بازار این فلز اما در ساخت خازن‌های الکترونیکی بسیار داغ است. خازن‌های تانتالیومی بسیار کوچک، کاربردی و در برابر گرما مقاوم هستند و به همین دلایل در ساخت تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های پخش Mp3 و رایانه‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند. گام اول در تولید این خازن‌ها در ارتفاعات شرق کنگو برداشته می‌شود؛ جایی که کولتان از معادن استخراج می‌شود.
کنگو در کنار منابع سرشار کولتان، ذخایر بزرگ طلا، الماس، چوب‌های باارزش، قلع، کوبالت و وولفرام نیز دارد که البته در غیاب دولتی منسجم، منافع این ثروت‌های ملی همواره عاید استثمارگران شده است. در ابتدا اروپاییان، اعراب و اقوام دیگری از آفریقا بودند که در قالب برده‌داران، کارگران روزمزد و زنان و کودکان را به بیگاری می‌کشیدند. بعد هم نوبت به بلژیک رسید و در نهایت هم ژنرال موبوتو، دست‌نشانده‌ای باقی‌مانده از دوران جنگ سرد، سر کار آمد.

تقسیم ناعادلانه
ده سال پیش اهالی کنگو متوجه شدند که با یک بیل و چند کیسه و کمی کار بدنی می‌توان پول را از زمین خارج کرد. گفته می‌شود که برخی از کارگران معدن در آن زمان، تا ۲ هزار دلار در ماه هم درآمد داشتند. این مبلغ برای کشوری که متوسط درآمد سالیانه‌ی شهروندانش ۸۰ دلار باشد، ثروت هنگفتی است. البته اینکه در کنگو ذخایر کولتان وجود دارد، موضوع جدیدی نیست، اما انفجاراستفاده از رایانه و تلفن همراه، توجه به این ترکیب گرانبها را بیشتر جلب کرد و تجارت به صورت سازمان‌یافته به دست گروه‌های مافیایی و شبه‌نظامی افتاد.
کار در معادن شرق کنگو بسیار دشوار و خطرناک است. بر اساس گزارشی که نهادهای بین‌الملی از جمله "Global Witness" تهیه کرده‌اند، کارگران دستمزد بخور و نمیر دریافت می‌کنند، کودکان به کار گرفته می‌شوند و دختران برای فرار از گرسنگی تن‌فروشی می‌کنند. کیسه‌های سنگین ۵۰ کیلوییِ پر از مواد معدنی را کارگران باید ۴۵ کیلومتر در میان بوته‌ها و درختان حمل کنند. یک شاهد عینی می‌گوید که در کنار مسیر، قبرهایی را دیده که در آنها کارگران درراه‌مانده خوابیده‌اند.

مشتری بزرگ "کولتان خونی"
البته واردات چین تنها برای محصولات این کشور مصرف نمی‌شوند. کارخانه‌ی اَپِلِ آمریکا، به‌عنوان مثال، بر روی محصولات شیک و پرطرفدار خود با خط ریز عبارت "طراحی‌شده توسط اپل در کالیفرنیا و مونتاژ شده در چین" را چاپ می‌کند. محصولات اپل در چین، توسط شرکت تایوانی "Foxcom" تولید می‌شوند؛ شرکتی که قطعات مورد نیاز نوکیا، دِل، موتورلا، پالم و هیولت-پاکارد (hp) را نیز می‌سازد.
چه تضمینی وجود دارد که پول این شرکت‌ها به کیسه‌ی استثمارگران ریخته نشود؟ نماینده اَپِل در پاسخ به این پرسش می‌گوید که این شرکت "متأسفانه" کنترلی بر روی مواد اولیه تک‌تک قطعات و منشأ آنها اعمال نمی‌کند. نماینده‌ی نوکیا در مقابل می‌گوید که این شرکت از قطعه‌سازان خود تضمین کتبی گرفته که از تانتالیوم مناطق درگیر جنگ استفاده نکنند.

راه درست کدام است؟
یک کارشناس محلی اما مخالف این موضوع است. به گفته‌ی او، دو سوم درآمد کنگو از صادرات مواد معدنی خام است و اگر این چرخه متوقف شود، مردم در گرسنگی مطلق فرو می‌روند. به اعتقاد او، بهترین راه‌حل شکل‌گیری دولتی کارآمد و دستگاه قضایی مستقل و قاطع است.
کشمکش‌ها بر سر این موضوع به جایی رسیده که سخن از تشکیل نهادی ناظر در آلمان به میان آمده است. نهادی که "خونین نبودن" کولتان را تأیید کرده و تضمین کند که معدنچیانِ محلِ استخراجِ این فلز از حداقل استانداردهای کار و استراحت برخوردارند. از سوی دیگر، گوش بسیاری از دلالان به محدودیت‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل بدهکار نیست. آنها تحریم‌های تسلیحاتی شبه‌نظامیان این مناطق را نیز نقض می‌کنند.
به گفته‌ی یکی از دست‌اندرکاران صادرات مواد خام در کنگو که طرفدار معامله با کارخانه‌های چینی است، اگر اروپاییان به محدودیت‌ها ادامه دهند، دلالان به فکر مشتریان دیگری خواهند بود.
 


محققان دانشگاه استانفورد جريان الكتريسته‌اي را كشف كرده‌اند كه از گياهان منشاء مي‌گيرد.به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دانشمند‌ان دو شاخه‌اي را به سلول‌هاي جلبك متصل كرده و توانستند جريان برق اندكي را به دست بياورند.آنها اين جريان الكتريكي را در منبع مهم توليد انرژي تحت عنوان فرآيند فتوسنتز كشف كردند.
اين فرآيند روشي است كه گياه از آن براي تبديل نور خورشيد به انرژي شيميايي استفاده مي‌كند.
محققان مي‌گويند: اين كشف مي‌تواند نخستين گام در جهت توليد الكتريسته زيستي با كارايي فوق‌العاده باشد كه محصول پسماند آن دي اكسيد كربن نباشد.
وون هيانگ ريو، نويسنده اصلي اين تحقيق در مقاله نشريه «نانو لترز» خاطر نشان كرد: ما معتقديم اولين گروهي هستيم كه الكترونها را از درون سلول‌هاي گياهي زنده خارج كرده‌ايم.
براي اين آزمايش محققان يك نانوالكترود منحصر به فرد فوق‌العاده حساس از جنس طلا توليد كردند كه به ويژه براي جست‌وجو درون سلول‌ها طراحي شده بود.
الكترود طلايي از سلول‌هايي كه در حال فتوسنتز بودند، الكترون‌هايي را جمع‌آوري كرد كه توسط نور انرژي گرفته بودند و محققان از اين انرژي يك جريان الكتريكي اندك و ضعيف توليد كردند.
محققان مي‌گويند: نتيجه اين تحقيق توليد جريان برق به شيوه‌اي است كه هيچ كربني وارد اتمسفر زمين نشود، چون تنها پسماند فرايند فتوسنتز پروتون و اكسيژن است.

 


آفتاب: يکي از وزراي کابينه احمدي نژاد، در جمع مسئولان سازمان بهزيستي خواستار آن شده که روابط جنسي زوج و زوجه در ساعات معيني باشد تا مطابق آيات و روايات، معلوليتها کاهش پيدا کند.خبرنگار يک سايت که اين خبر را از جلسه مذکور مخابره کرده مي نويسد: وي در سخنراني خود، جلوگيري از ايجاد معلوليت و بيماري را مقدم بر درمان دانست و گفت در صورت رعايت آيات و روايات در اين زمينه، درصد معلوليتها کاهش مي يابد.
وي در اين جلسه رسمي که بانوان نيز شرکت داشتند به روايتي اشاره کرد که اعمال جنسي زن و مرد در چه ساعاتي از شب صورت پذيرد که فرزندان سالمي حاصل شود.
گزارش مي افزايد برخي از حاضران با تعجب نگاه خود را به زير انداخته و برخي از خجالت، سرخ شده بودند. وي داراي ليسانس رياضيات و فوق ليسانس مهندسي صنايع است.

 


رهانا: عبدالهادی، رستم، محمدعلی برزگر، از جمله دستگیر شدگان هستند.به گزارش سایت سنی نیوز، با یورش به منزل خلیل حمیدی  به دلیل عدم حضور او در منزل ، خانواده وی را مورد ارعاب قرار داده اند. چندی پیش نیز فردی به نام " ایوب" دستگیر شد که تاکنون نسبت به علت دستگیری این افراد اطلاعی به دست نیامده است.این در حالی است که فعالان اهل سنت نیز مانند دیگر اقلیت‌های دینی در ایران از حقوق خود برخوردار نیستند و همواره با تهدید و بازداشت مواجه می‌شوند.

 


محمد عيسي كه در جستجوي محل امن براي خانواده اش بود، مجبور شد جسد پسر 15 ساله اش را كه در اثر انفجار بمب در شهر آتن كشته شده، از يونان به كابل منتقل كند و همسر و دختر مجروحش را در بيمارستان تنها بگذارد.اين داستان يكي از صدها خانواده پناهجوي افغان در گوشه و كنار جهان است.
فرار از جنگ و ناامني سه دهه پيش در افغانستان آغاز شد. پناهجويان افغان را هنوز در هرگوشه از جهان مي توان يافت، از جزيره كرسمس در اقيانوس هند گرفته، تا اردوگاه هاي پناهندگان در پاكستان و كشور هاي اروپايي.
اغلب اين پناهجويان مدعي اند كه از ترس مرگ و براي حفظ جان شان از كشور خود فرار كرده اند. اما اين فرارها هميشه به ساحل امن و مقصد مطمئن نمي انجامند.
يك ماه قبل گزارش شد كه يك قايق حامل پناهجويان افغاني كه اندونزي را به مقصد استراليا ترك كرده بود، در راه غرق شد و دقيقا مشخص نشد كه اين قايق چند مسافر داشت.
مواردي هم بوده كه پناهجويان افغان هنگام عبور غير قانوني از مرز ايران به تركيه با مين برخورد كرده جان شان را از دست داده يا مجروح شده اند.
اما معمولا پناهجوياني كه به سواحل يونان و يا هم سواحل استراليا مي رسيدند، نفس راحت تري مي كشيدند. ولي اخيرا اتفاقي ديگري نشان داد كه براي يك پناهجوي بي پناه هرجايي مي تواند خطر ناك باشد.
فرشته نجفي خواهر حميدالله چشم چپ خود را كاملا از دست داده است.
در اواخر ماه مارچ حوالي يازده شب در كنار ساختماني در منطقه كاتوپتيسيا در مركز شهر آتن پايتخت يونان، انفجاري رخداد. دولت يونان و رسانه هاي اين كشور، اين حادثه را يك حمله تروريستي خواندند.
قربانيان اين حادثه بازهم افغان بودند، يك پسر پانزده ساله به نام حميدالله، كشته شد، خواهرش بينايي خود را از دست داد و مادرش نيز مجروح شد.
تيم پزشكي ويژه كه از طرف نخست وزير يونان مامور مداواي چشم فرشته خواهر حميد الله شده بودند، دوبار چشم هاي اين دختر 9 ساله را جراحي كردند، چشم چپ او كاملا كور شده و اميد چنداني به بازيابي بينايي چشم راست نيز بسيار اندك است.
آنگونه كه رسانه هاي يونان گزارش كردند هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين انفجار را به عهده نگرفت. اما در يونان اين حادثه به رشته حملات تروريستي نسبت داده شد كه گفته مي شود از يك ماه قبل در يونان افزايش يافته است.
پناهجويان افغاني مقيم يونان در اعتراض به اين اقدام تروريستي در مقابل پارلمان يونان تحصن كردند و با روشن كردن شمع با خانواده حميدالله اعلام همدردي كردند.
اين معترضان در شعارهايي كه در دست داشتند نوشته بودند: "هر كودك مي توانست به جاي حميدالله باشد، حميدالله هميشه در قلب ماست، ما پناهنده ايم، پناهندگي جرم نيست"
پناهجويان معترض همچنان خواهان باز داشت و مجازات عاملان اين حادثه شدند.
مادر حميد الله در انفجاري كه سبب مرگ پسر او شد، خود نيز جراحت برداشت
محمد يونس محمدي رئيس انجمن افغانهاي مقيم يونان مي گويد اين حادثه به صورت گسترده اي در رسانه هاي يونان بازتاب يافت و رسانه دولت را به دليل عدم توجه به وضعيت پناهجويان و مسايل امنيتي يونان مورد انتقاد قرار دادند.
به گفته آقاي محمدي شمار زيادي از مردم و همچنين برخي از نهاد هاي خيريه دولتي و غير دولتي در شهر آتن آماده همكاريهاي معنوي و مادي با اين خانواده شده اند.
رئيس انجمن افغانها در يونان مي گويد آمادگي مردم و نهاد هاي خيريه يونان سبب شد تا محمد عيسي نجفي پدر اين خانواده به فكر كمك به قربانيان خشونت و جنگ بيافتد. حالا بنا بر آن شده است تا نهادي به نام "بنياد حميدالله نجفي" ايجاد كنند و از طريق جلب حمايت ها و همكاري هاي مردم و موسسات خيريه يونان با قربانيان جنگ در افغانستان كمك كنند.
خانواده حميد الله جسد اورا به افغانستان منقل كردند و در مراسم انتقال جسد او به افغانستان، در كنار شمار زيادي از پناهجويان افغان، وزير امنيت يونان و شماري از نمايندگان احزاب مختلف اين كشور نيز حاضر بودند.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranchristian-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranchristian@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته