-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

Latest News from Koocheh for 04/16/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اردوان / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

هم‌واره وقتی بین دولت ها تخاصم حاکم است انگار خواسته یا ناخواسته مردم هم در گیر این درگیری ها باید باشند. اما همیشه انسانیت و ارتباط حرف تازه ای دارد. موضوع امشب گفت و گوی اردوان ماجرایی دارد.

هر ساله نزدیک به ده سال است که ناو هواپیما بر آمریکایی در مالزی که پهلو می گیرد گروهی از داوطلب های این ناو یعنی تفنگداران و خدمه و فرماندهانش داوطلب کمک در نو نوار کردن و تمیز کردن مرکز نگهداری کودکان عقب مانده ذهنی و معلولین می شوند.

انها می ایند و سه روز یا بیشتر از در و دیوار رنگ می کنند تا خرابی‌ها را درست کنند.

این کار داوطلبانه است خوب به نظر خیلی تضاد بزرگی است سرباز هایی با فانتوم ها و موشک ها و ناو همیشه اماده برای نبر د هستند و این جا دیوار رنگ می کنند

حالا جالب تر خواهد شد بدانید که مدیره مرکزی که این کودکان در ان نگهداری می شوند و نامش «تاس پوترا» است، یکی ایرانی مالزییایی به نام خانم الهه است .

این فرصتی شد که کمی فراتر از رنگ کردن در  و دیوار مرکز توسط این آمریکن مارین ها صحبت کنیم

گفت و گوی الهه با اردوان را بشنوید.


 


ثمر سعیدی/ملودی کوچه

Samar@koochehmail.com

«فرانک سیناترا» خواننده‌ی صاحب سبکی است که در زمان خودش بازیگر مطرحی نیز بود. وی در سبک‌های جَز و پاپ به خوانندگی می‌پرداخت. سیناترا در سال ۱۹۱۵ از خانواده‌ای ایتالیایی در آمریکا متولد شد و در سنین نوجوانی، پس از حضور در اجرای زنده‌ی «بینک کرازبی» (خواننده‌ی معروف دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰ میلادی) اشتیاق فراوانی برای خواننده شدن پیدا کرد.


فرانک با تلاشی تحسین برانگیز شروع به کار و جمع‌آوری پس‌انداز کرد تا بتواند به رویای خواننده شدن خود جامه‌ی عمل بپوشاند. مدتی بعد، تنها شغلی که وی به‌دست آورد خوانندگی در گروهی بسیار کوچک و غیرحرفه‌ای بود که درآمد اندکی برای او داشت. در سال‌های پایانی دهه‌ی ۳۰ و هم‌زمان با حضور فرانک سیناترا در یک گروه جز، نوازنده‌ی سازهای بادی این گروه به وی کمک کرد تا تکنیک‌های ادای صحیح کلمات و همین‌طور چگونگی استفاده از دم و بازدم در خوانندگی را بیاموزد. این فرد در حین آموزش دادن به سیناترا متوجه‌ی کشش بالای صدای فرانک شد و از او خواست که با تمرین و کار مداوم، صدایش را بهتر کند تا در آینده به یکی از خواننده‌های مطرح قرن بیستم تبدیل شود.


دهه‌ی ۴۰ برای فرانک با ورود به هالیوود، بازی در نخستین فیلم سینمایی و حرفه‌ای تر شدن شیوه‌ی خواندنش به‌عنوان یک آوازخوان جز، همراه بود. او در ابتدا به‌عنوان هنرمندی خوش‌چهره، سرخوش و محبوب دخترها شناخته می‌شد اما بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، توانست چهره‌ی دیگری از خود را در انظار عمومی جا بیندازد. صدای وی پخته‌تر شد و دقت و وسواسی که در مورد انتخاب نقش‌های سینمایی نشان می‌داد فرانک را به‌صورت چهره‌ای موقر در عالم هنر و موسیقی نمایش داد و این صفات به ویژگی‌های شخصی وی نیز برمی‌گشت.
فرانک سیناترا بازی در فیلم‌های بسیار زیادی را تجربه کرد و در کنار بازیگرانی چون «مارلون براندو» و «گریس کلی» به ایفای نقش پرداخت. در سال ۱۹۵۳ وی به‌دلیل بازی در فیلم «از این‌جا تا ابدیت» موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.
اوج موفقیت وی به‌عنوان خواننده‌ی جز و پاپ نیز در سال‌های دهه‌ی ۶۰ بود. این هنرمند در دوره‌ای از زندگی خود وارد سیاست نیز شد و با امضای قراردادی خود را متعهد به حمایت از حزب دمکرات آمریکا در آثار هنری‌اش کرد. فرانک سیناترا در سال ۱۹۷۱ پس از فعالیتی نسبتن طولانی در زمینه‌ی خوانندگی و هنرپیشگی، بازنشستگی‌اش را به‌طور رسمی اعلام کرد و بعد از آن دوره، فعالیت جدی در حوزه‌ی آوازخوانی نداشت.
گفتنی است وی در سال ۱۹۹۸ در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت. فرانک سیناترا دنباله‌روهای زیادی داشت و تاثیر قابل توجهی بر نسلی از آوازخوان‌های موسیقی جز گذاشته است.
*‌ اشاره به آهنگ معروف سیناترا (My Way)


 


خبرگزاری نیمه رسمی حامی دولت گزارش داد صدور حکم جلب مهدی هاشمی از جمله مطالبی است که در جلسه مشترک آیت‌اله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.

بر پایه این گزارش در این جلسه مشترک تصریح شد که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد.

در این جلسه درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به کشور و راههای قانونی دستگیری وی مطالبی عنوان شده است.

مهدی هاشمی رفسنجانی بعد از وقایع انتخابات ۲۲ خرداد  در اوایل شهریورماه سال گذشته تهران را به مقصد لندن ترک کرد.

قرار است مهدی هاشمی در دادگاه به اتهامات خود در این باره پاسخ دهد.


 


دانشمندان در دانشگاه مینه سوتا اعلام کردند شمردن پول نسبت به مصرف مسکن‌هایی مانند آسپیرین یا ایبو پروفن از ویژگی‌های تسکین دهندگی بیشتری برخوردار است.
به نوشته وب‌سایت کنجکاو محققان دانشگاه مینه سوتا با انجام چند سری آزمایش مختلف نشان دادند در صورتی که افراد قبل از حضور در آزمایشی که کمی برای آن‌ها دردناک خواهد بود دسته‌ای اسکناس شمارش کنند نسبت به کسانی که پول را لمس نکرده‌اند درد کمتری تحمل می‌کنند.
این‌گونه به نظر می‌رسد لمس کردن اسکناس‌ها و سکه‌ها با افزایش دادن احساس ارزشمندی و غرور می‌تواند از میزان درد افراد بکاهد.
مطالعاتی که در گذشته در این باره انجام گرفته نشان داده‌اند احساس قوی ارزشمندی در انسان می‌تواند به طور کامل احساس درد را از بین ببرد.


 


رادیو کوچه

محمدقوامی، فعال سیاسی، از سوی دادگاه تجدید نظر استان کردستان در سنندج به دو سال و چهار ماه زندان قطعی محکوم شده است.
به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان، اتهام آقای قوامی، ارتباط با یکی از احزاب کرد و خدشه وارد کردن به استقلال و تمامیت ارضی عنوان شده است.
وی پیش از این در بهمن ماه ۸۷، سه ماه بازداشت و پس از آن، با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.


 


رادیو کوچه

هفته سی و یکم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران روز جمعه با برگزاری شش دیدار در شهرهای مختلف پیگیری خواهد شد.
در مهم‌ترین دیدار این هفته تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز پیش میزبان پرسپولیس تهران است. دیدار رفت این دو تیم دو بر یک به سود تیم پرسپولیس خاتمه یافته بود.
هم‌اکنون پرسپولیس تهران با ۵۰ امتیاز از سی بازی در مکان سوم جدول رده‌بندی قرار دارد و تراکتورسازی تبریز نیز با ۴۲ امتیاز در رده ششم جای دارد.
دیگر دیدارهای این هفته به شرح زیر است:
استیل آذین – ابومسلم
ملوان – استقلال اهواز
مقاومت سپاسی – صبای قم
فولاد خوزستان – پاس همدان
پیکان – شاهین بوشهر
دوشنبه ۳۰ فروردین
سایپا – مس کرمان
سپاهان – راه‌آهن
استقلال – ذوب‌اهن


 


رادیو کوچه

وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که  در ۲۴ ساعت گذشته در چندین عملیات جداگانه ارتش و نیروهای خارجی در جنوب، شرق و شمال این کشور بر ضد شورشیان مسلح ۱۲ نفر کشته و چهار نفر هم زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: «طی این مدت دو سرباز ارتش بر اثر انفجار مین در ولایت زابل در جنوب کشور جان خود را از دست دادند و دو سرباز دیگر هم زخمی شدند و در این حادثه یک دستگاه خودرو ارتش تخریب شد.»

بنابراین گزارش، بقیه کشته‌ها و زخمی شدگان از افراد مسلح گروه شورشی طالبان می‌باشند.

هم‌چنین بنا بر اعلام وزارت دفاع افغانستان طی این مدت، ۲۱ نفر از شورشیان مسلح نیز در جریان درگیری با نیروهای ارتش و نظامیان خارجی و یا هنگام مین گذاری بازداشت شده‌اند.


 


رادیو کوچه

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و هم‌چنین نویسنده وب‌لاگ «ما روزنامه‌‌نگاریم» برنده جایزه جایزه ویژه آزادی بیان در ششمین دوره مسابقه بین‌المللی بهترین وبلاگ‌های دویچه‌وله گزارشگران بدون مرز شد.
به نوشته تارنمای گزارش‌گران بدون مرز ژیلا بنی یعقوب از نخستین وبلاگ‌نویسان مدافع آزادی بیان در ایران است که در وبلاگ خود به مسایل روز ایران و به ویِژه موضوعات اجتماعی و حقوق زنان می‌پردازد.»
گفتنی است ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی در تاریخ ٣٠ خرداد به همراه ده‌ها روزنامه نگار دیگر در تهران و در پی اعتراضات به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری اسلامی ایران، دستگیر شدند. وی در تاریخ ٢ شهریورماه با سپردن وثیقه آزاد اما بهمن احمدی امویی که هم اکنون در مرخصی بسر می‌برد به پنج سال زندان محکوم شد. ژیلا در نامه‌ای که بر روی سایت گزارشگران بدون مرز نیز انتشار یافت خطاب به همسرش قول می‌دهد «که درد را به توان مقاومت» تبدیل کند.
این روزنامه نگار بیش از ۴٠٠ گزارش در باره موضوعات مختلف همچون وضعیت تحصیلی زنان، خودفروشی زنان، خودکشی جوانان و همچنین گزارشاتی از جنگ در عراق و افغانستان و لبنان منتشر کرده است.


 


رادیو کوچه

وزیر رفاه ایران می‌گوید که  برنامه‌ تنظیم خانواده آن هم برای چند سال، بدان معنا نیست که این برنامه تا ابد باید ادامه یابد.
به گزارش ایسنا صادق محصولی روز پنج‌شنبه  در مورد سخنان اخیرمحمود احمدی‌نژاد مبنی بر این که در هر خانواده‌ای نیازمند ۲ فرزند بیشتر هستیم،  گفت: «آن‌چه آقای احمدی‌نژاد گفته، این است که کشور دارای قابلیت پاسخگویی به جمعیت بیشتر از دو فرزند در هر خانواده است و این حرف درستی است.»
به گفته‌ی آقای محصولی «تاکنون سیاست‌های کشور به سوی تنظیم خانواده گرایش داشته، اما از طرف دیگر سیاست‌های تشویقی دیگر همچون طرح آتیه فرزندان ایرانیان مطرح شده است»
ویزر رفاه در زمینه طرح آتیه فرزندان ایرانیان نیز علاوه بر انتقاد از برخی رسانه‌ها که بدون اطلاعات کافی و هر چند ناقص اظهار نظرهایی را مطرح می‌کنند که کار مفید برای مردم را خدشه‌دار می‌کند، گفت: «تنها ایرادی که به این طرح وارد می‌شد، بحث بودجه‌ آن بود، که رقم خوبی بدین منظور در بودجه امسال پیش‌بینی شد.»
اظهارات آقای محصولی در حالی بیان می‌شود که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس با ارایه این طرح مخالفت کردند.


 


رادیو کوچه

آیت‌اله نوری همدانی از متصدیان اداره حکومت خواست که از الفاظ مودبانه استفاده کنند و رفتاری متواضعانه داشته باشند.
به گزارش ایسنا آیت‌اله نوری همدانی روز پنج‌شنبه در دیدار با معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه «باید نسبت به مردم خدمت‌گذار بود» تصریح کرد: «نباید نظام از مردم جدا شود و روزی که مردم از نظام جدا شوند آن روز روز انحطاط و سقوط خواهد بود.»
این مرجع تقلید داشتن «حسن اخلاق، خوش برخورد بودن و روی گشاده» را برای متصدیان حکومت بسیار مهم دانست.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طی هفته گذشته شماری از مسوولان نسبت به سران کشورهای غربی با حملات لفظی خود واکنش نشان دادند.
از جمله آن‌ها محمود احمدی‌نژاد رییس دولت ایران بود که خطاب به باراک اوباما گفته بود که «گردن کلفت‌تر از تو و گنده‌تر از تو هم نتوانسته هیچ غلطی» بکند.


 


رادیو کوچه

فیلم «رونوشت برابر اصل» ساخته «عباس کیارستمی» برای بخش رقابتی شصت‌وسومین جشنواره جهانی فیلم  کن انتخاب شد.

به گزارش ایسنا برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری، فهرست فیلم‌های بخش رقابتی نامزد نخل طلا را در حالی اعلام کردند که کارگردان ایرانی برنده این جایزه،  باردیگر برای کسب نخل طلا رقابت خواهد کرد.

بخشی از فیلم رونوشت برابر با اصل با بازی ژولیت پینوش

در فیلم «رونوشت برابر اصل» که عباس کیارستمی آن را با تهیه کنندگی کمپانی ام.کا.۲ و بی.بی فیلم فرانسه، در خارج از ایران و به زبان انگلیسی ساخته است، «ژولیت بینوش»، بازیگر سرشناس فرانسوی نقش اصلی را به عهده دارد.

عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۷ هم با فیلم «طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلای فستیوال فیلم کن شد.

جعفر پناهی مهمان افتخاری جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه

ژیل ژاکوب، رییس فستیوال جهانی فیلم کن، روز پنج‌شنبه در ستایش از جعفر پناهی، سینماگرِ ایرانی و زندانی در ایران، وی را مهمان افتخاری امسال این جشنواره بین‌المللی معرفی کرد.

رییس فستیوال کن در این مورد خاطرنشان کرد: «ما به خاطر ستایش از جعفر پناهی، فیلمساز و سینماگرِ بزرگ ایرانی، او را به جشنواره کن دعوت کرده ایم و ایشان این دعوت را پذیرفته است.»

گفتنی است آقای پناهی از روز یازدهم اسفند ماه به دلیل اقدام علیه امنیت ملی در زندان اوین به سر می‌برد.


 


رادیو کوچه

شرکت پتروناس مالزی  اعلام کرد که ارسال بنزین به ایران را متوقف کرده است.
به گزارش رویترز سخنگوی این شرکت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که  از اواسط ماه مارس هیچ محموله بنزینی به ایران صادر نکرده است.
این شرکت اطلاعاتی در خصوص علت توقف صدور بنزین به ایران اطلاعی نداده است اما به نظر می‌رسد این اقدام در راستای فشار به مالزی در جهت اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی صورت گرفته است.
گفته می‌شود این اقدام در پی جلسه‌ای که بین باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر مالزی در حاشیه اجلاس بین المللی امنیت اتمی در واشنگتن تشکیل شد، صورت گرفت.
گفتنی است پیش از این نیز چند  شرکت بزرگ نفتی، از جمله رویال داچ شل هلند و کلنکور، فروش بنزین به ایران را متوقف کرده بودند.


 


مریم / رادیو کوچه

Maryam.m@koochehmail.com

  • 465 پیش از میلاد – «اردشیر یکم» یا به نوشته مورخان یونانی «اردشیر درازدست» که بر جای پدر نشسته و شاه ایران شده بود تصمیم گرفت که «تخت‌جمشید» پایتخت اول ایران باشد. مورخان یونان باستان تخت‌جمشید را در جهان به «پرسپولیس» معروف ساخته‌اند. اردشیر یکم در پاسارگاد برجای پدرش خشایار شاه نشسته بود که بر سرزمینی از دانوب تا سیردریا و تا سودان حکومت می کرد. محاسبات تقویمی، ۱۶ اپریل آن سال را روز برگزاری مراسم پایتخت‌شدن تخت جمشید به دست داده است. نوروز سال ۴۶۵ پیش از میلاد در تخت‌جمشید برگزار شده بود، ولی ۲۷ روز پس از نوروز تصمیم شاه وقت به انتقال پایتخت سلطنتی از پاسارگاد به تخت‌جمشید (که فاصله ای زیاد از هم ندارند) اعلام شده بود تا به اطلاع مردم برسد.
  • ۱۵۹۸ میلادی – «گنجعلی خان» که از جانب شاه عباس حکم‌ران خطه کرمان شده بود در بازار این شهر، بانی گرمابه عمومی بزرگ و جالبی شد که ۱۶ آوریل گشایش یافت. این گرمابه پس از قرن‌ها فعالیت به صورت حمام عمومی، از دهه هفتم قرن بیستم به‌صورت یک موزه درآمده که با بازدید از آن می‌توان طرز کار گرمابه‌های سنتی ایران از جمله کیسه‌کشی، مشت و مال و نیز رخت‌کن و … را مجسم کرد. در قدیم رخت‌کن گرمابه‌های عمومی ایران در عین حال محلی برای ملاقات اتفاقی دوستان و گپ زدن و نوشیدن چای و کشیدن غلیان بود.
  • ۱۸۵۹ میلادی – «الکسیس توکویل» اندیشمند لیبرال، تاریخ‌دان و نویسنده فرانسوی در ۵۴ سالگی درگذشت. توکویل عمیقن هوادار آزادی فرد بود و از احتمال این‌که «اکثریت» به استبداد و ستم‌گری و زورگویی بپردازد نگران بود. او که زمانی وزیر امور خارجه فرانسه بود تالیفات متعدد از جمله «دمکراسی آمریکا» و «نظام سابق و انقلاب» دارد.
  • ۱۸۲۰ میلادی – «جورج کورتیوس»(Georg Curtius) زبان‌شناس آلمانی که در زمینه زبان‌های کلاسیک و ریشه زبان‌های اروپایی و واژه‌هایی که از یونانی و لاتین گرفته‌اند، بررسی فراوان کرده و نتیجه کار خود را به صورت چند کتاب و رساله منتشر ساخته است، در این‌ روز به‌دنیا آمد.
  • ۱۸۴۴ میلادی – زادروز «آناتول فرانس» نویسنده معروف فرانسوی است که در سال ۱۹۲۴ درگذشت. وی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۱ است.
  • ۱۵۲۹ میلادی – «لویی دوبرکوین» فرانسوی که گناهش تنها این بود که قسمتی از عقاید لوتر بانی مذهب پروتستان را از زبان آلمانی به فرانسه ترجمه کرده بود به جرم ارتداد، به اعدام محکوم و آتش زده شد.
  • ۱۳۸۵ خورشیدی – درگذشت «پوپک گلدره» بازیگر زن ایرانی.
  • ۱۶۱۳ میلادی – قرار داد صلح میان ایران و عثمانی در اصفهان به امضا رسید.
  • ۱۸۱۸ میلادی – سنای آمریکا قانون غیرمسلح شدن مرزهای این کشور با کانادا را تصویب کرد.
  • ۱۸۸۹ میلادی – «سرچالز اسپنسرچاپلین» معروف به «چارلی‌چاپلین» نابغه عالم سینما درشهر لندن به‌دنیا آمد. چارلی در ۵ سالگی برصحنه تاتر ظاهر شد و به سرعت شهرت یافت. چاپلین در سال ۱۹۵۲ میلادی فیلم «لایم لایت» را کارگردانی کرد و بعد از آن به جهان‌گردی پرداخت. دولت آمریکا چارلی را به سبب هم‌دردی با فقرا و محرومان جامعه در این کشور با محدودیت‌هایی مواجه ساخت، اما او هیچ‌گاه به بی‌بند و باری‌های سینمای آمریکا آلوده نشد. فیلم‌های چاپلین آمیخته با اندوه و انتقادات جسورانه و عشق به انسانیت است و مشهورترین آن‌ها «جویندگان طلا، زندگی سگی و دیکتاتوربزرگ» هستند.
  • ۱۸۰۸ میلادی – برای اولین بار ماشین چوب‌بری در انگلستان ساخته شد و به این ترتیب فصل تازه‌ای در صنعت درودگری پدیدار شد. مخترع ماشین چوب‌بری «مانتوس کانگدون» صنعت‌گر و مبتکر معروف انگلیسی بود که کمی پس از آن، اره تسمه‌ای را نیز برای سهولت در قطع چوب‌های مختلف اختراع کرد. کارخانه‌ای که مانتوس بنیان گذاشت هنوز به کار مشغول است، ولی اولین ماشین چوب‌بری،در موزه علمی بریتانیا حفظ می‌شود.
  • ۱۸۱۸ میلادی – «فرانسیسکو گویا» از آخرین بازماندگان نسل استادان کهنه‌کار اروپایی (لقبی که به نقاشان اروپایی پیش از قرن نوزدهم اطلاق می‌شد) و از پیش‌گامان دوران پیش از مدرنیسم است که فلسفه ذهنی و تکنیک به کار رفته در آثارش، سال‌ها بعد مورد استفاده نقاشان بزرگی چون ادوار مانه و پابلو پیکاسو قرار گرفت. وی در این روز درگذشت.

«اردشیر یکم» یا به نوشته مورخان یونانی «اردشیر درازدست» که شاه ایران شده بود تصمیم گرفت که «تخت‌جمشید» پایتخت اول ایران باشد، «الکسیس توکویل» اندیشمند لیبرال، تاریخ‌دان و نویسنده فرانسوی در ۵۴ سالگی درگذشت، «گنجعلی خان» که از جانب شاه عباس حکم‌ران خطه کرمان شده بود در بازار این شهر، بانی گرمابه عمومی بزرگی شد و قرار داد صلح میان ایران و عثمانی در اصفهان به امضا رسید.


 


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد منع سفر رییس جمهور سابق آقای محمد خاتمی برای حضور در کنفرانس هیروشیما در ژاپن توسط دولت، نقض حق بهره مندی از آزادی سفر و بخشی از تلاش های  گسترده بی ثمر برای کنترل صدای های اعتراضی و جلوگیری از ارتباط  آنها با جامعه بین المللی است.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد گفت:   «پاسپورت تعداد بسیار زیادی از مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زن، و افرادی با نگرش‌های مستقل ضبط شده است و در واقع آن‌ها را در کشور خودشان زندانی کرده‌اند.»

وی در مورد مشکلی که در پی ضبط و مصادره پاسپورت افراد ایجاد می شود، گفت: «غالبن برگرداندن پاسپورت به افراد مشروط به این است که سکوت کنند »

خاتمی قراربود در کنفرانسی که در خصوص خلع سلاح اتمی در شهرهیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود شرکت کند که به بدین وسیله از سفر بازماند. منابع اصلاح طلب که با رسانه‌های در این زمینه گفت وگو کرده‌اند گفته‌اند که وزارت خارجه با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور سابق کشور  او را از سفر ممنوع کرده و تلاش‌های وی برای یافتن دلیل این تصمیم بی نتیجه مانده است.

هفت نفر از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر که توسط گروهی از پیشگامان حقوق بشر هدایت می‌شود و در سال ۱۳۸۷ پلمپ شد، از سفر به کشورهای خارجی منع شده‌اند از جمله محمد سیف‌زاده، محمد علی دادخواه، نرگس محمدی، هادی اسماعیل زاده، نسرین ستوده، وعبدالفتاح سلطانی.
آقای جواد توسلیان؛ همسر خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل  و یکی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر نیز یکی از کسانی  است که بخاطر فعالیت‌های خانم عبادی و تنها بخاطر ارتباط با ایشان، از سفر به خارج از کشور منع شده‌اند.

مقامات ایران تعداد بسیار زیادی از فعالان حقوق زن را از سفر به خارج از کشور منع کرده‌اند بدون اینکه هیچگونه توضیحی در این مورد بدهند که از جمله آن‌ها می‌توان به نام‌های منصوره شجاعی، سیمین بهبهانی، هایده تابش، گینا مدرس گرجی، و ثریا عزیز پناهی اشاره کرد.

جعفر پناهی یکی از کارگردانان مشهور ایران نیز هنگامی که برای شرکت در جشنواره فیلم برلین عازم این شهر بود در فوریه سال جاری میلادی از سفر بازماند. به دنبال این ممنوعیت از سفر وی در تاریخ اول مارس ۲۰۱۰ بازداشت شدو همچنان نیز در زندان به سر می برد.

ممنوعیت افراد از سفر به خارج از کشور در ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است که بر اساس آن  با توجه به رویه های دادرسی و بررسی جرم اگر فردی پرونده درجریان کیفری داشته باشد از سفر به خارج از کشور ممنوع می شود.

درحالی که ممنوعیت سفر باید برای کسانی که پرونده دارند واین برای دادسری و احکام قضایی پرونده باز قلمداد می شود می تواند درنظر گرفته شود، ماموران امنیتی واطلاعاتی بدون اینکه قوه قضاییه قرار ممنوع الخروجی برای بسیاری از فعالان اجتماعی، شخصیت های سیاسی و روزنامه نگاران صادر کرده باشد آنها را از سوار شدن به هواپیما و ترک کشور منع کرده اند.

منبع


 


مهم ترین عنوان های رسانه های امروز مالزی

خبرگزاری برناما

  • نجیب برای آرین ملاقات ها و تحکیم روابط دو جانبه وارد نیویورک شد.
  • نخست وزیر از ۱۸ تا ۲۱ آوریل به ژاپن می رود.
  • یک لباس عروسی مزین به الماس در نمایشگاه توجهات خود را به خود جلب کرد.
  • محی الدین: «دولت سلانگور باید کار اکتساب زمین ها را برای تغییر و تحولات، سرعت ببخشد.»
  • حزب پیش رو از تمام امکانات خود برای کسب کرسی خالی شده سلانگور استفاده می کند.
  • سازمان IATA اعلام کرد که در ماه فوریه پرواز های هوایی بین المللی افزایش داشته اند.
  • مالزی همچنان بهشتی برای سرمایه گذاران اماراتی است.
  • یک شورایی بر ای تمرکز بروی استراتژی های تحقیق و توسعه تشکیل شد.
  • چین و سنگاپور اولین بازنگری را بر روی توافق نامه تجارت آزاد را تکمیل کردند.
  • پرواز های قنطاس استرالیا در اروپا اسیر گرد و خاک های آتش فشانی شده است.
  • باقیف رئیس جمهور قرقیزستان فرار کرد.
  • پس از زلزله رئیس جمهور چین بسرعت به کشورش بازگشت.
  • پاپ می گوید که کلیسا ها باید بخاطر موارد کودک آزاری طلب بخشش کنند.

روزنامه استار

  • کمالاناتان نامزد حزب پیشرو برای انتخابات میان دوره ای ۲۵ آوریل سلانگور اعلام شد.
  • محی الدین: «استعفاها نشان داد که پشتیبانی ها از حزب مردم به بیراهه رفته بود.»
  • مسافران آمریکا باید اطلاعات شخصی خود را در اختیار هواپیمایی مالزی بگزارند.
  • پلیس یک کودک را که به ۴،۰۰۰ رینگیت در پنانگ فروخته شده بود را نجات دادند.
  • نجیب از دانشگاه های امریکایی خواست که در مالزی شعبه داشته باشند.
  • به دستور دکتر چوآ، کمیته ای برای تعیین حداقل دست مزد ها تعیین شد.
  • ۳۰ پروژه ساختمان سازی متوقف شده در کوالالامپور احیا می شوند.
  • پس از به اجرا در آمدن قانون مخصوص فروش سوخت در نواحی مرزی، تا کنون ۶۴ نفر بازداشت و مقدار زیادی سوخت به ارزش ۲۰۵،۵۱۸ رینگیت از آنها ضبط شده است.
  • تعدادی از پرواز های هواپیمایی مالزی به لندن و آمستردام به زمان دیگری موکول شدند.
  • روزانه حداقل یک مرد مالزیایی در سوماترا ازدواج می کند که در ۸۰ درصد موارد زنان به عنوان دومین همسر هستند.
  • با بسته شدن ۳ محل تولید مواد مخدر در جورج تاوون ۱٫۹ میلیون رینگیت انواع مواد مخدر، پول نقد، خودروی لوکس و دیگر اجناس گران بها از قاچاق چیان بدست آمد.
  • شمار قریانیان زلزله تبت به ۷۶۰ نفر رسید.
  • کلینتون می گوید که اسرائیل برای رسیدن به صلح باید اقدامات بیشتری را به انجام برساند.
  • خاکستر های آتش فشانی شمال اروپا را فلج کرده است.
  • اوباما از ناسا خواست که پروژه سفر به مریخ را تسریع ببخشند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • ۹ نفر در جوهور به اتهام شرارت و سرقت بازداشت شدند.
  • گروه های محیط زیستی خواستار ارائه توضیحات مسئولان برای پروژه های محیط زیستی شدند.
  • خانواده تئو بنگ هوک خواستار تضمین سلامت دکتر پورنتیپ شدند.

 


جمعه ۲۷ فروردین ماه – ۱۶  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  سام

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3 بخش اول اخبار

note3روزنگاشت -«دنیای شیرین دریا برای پوپک»-  محبوبه

note3 آقای گجت – دامون

note3ملودی کوچه – ثمر

note3رادیو لیچار -  تکرار برنامه هفته -  فرورتیش

note3گزارش روز هفتم- سام

note3حرف‌های تنهایی – اردوان

note3 یک ‌ترانه یک آهنگ – دامون

note3 بخش دوم اخبار

note3 گفت‌گوی روز -گفت‌گو با مدیر مرکز نگهداری «تاس پوترا»- اردوان


 


‌ رادیو کوچه

۱۰۸ خارجی و ۱۰۶ مالزیایی بخاطر جرایم مختلف مواد مخدر در زندان هستند.

وزیر کشور مالزی آمار دقیقی از زندانیان مالایی و خارجی مواد مخدر با میزان مواد کشف شده از آنان مربوط به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ را داد.

وزیر کشور مالزی گفت: «بیش از نیمی از ۲۱۴ زندانی جرایم مختلف مواد مخدر در مالزی یعنی حدود ۱۰۸ نفر که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ بازداشت شدند خارجی هستند در حالی که  ۱۰۶ نفر دیگر از مالزی می‌باشند.»

به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی برناما داتوک سری هشام‌الدین تان حسین گفت‌: «۵۳ نفر از این ۱۰۸ زندانی را تایلندی‌ها تشکیل می‌دهند اما مابقی عبارتند از ۱۵ نفر از پرو، ۶ نفر از تایوان، ۶ نفر از فیلیپین، ۶ نفر از سنگاپور، ۵ نفر از هند، ۴ نفر از ایران، ۳ نفر از چین، ۳ نفر از پاکستان، ۳ نفر از اندونزی و هر کدام از کشورهای بریتانیا‌، هنگ کنگ‌، سودان و زامبیا یک نفر. »

وی افزود: «همه آن‌ها در مداخل ورودی اصلی کشور از جمله فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دست‌گیر شدند.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد‌: «در همین مدت پلیس ۴۵ کیلو و هشت‌صد گرم هرویین، ۵۳ کیلو و شش‌صد گرم کوکایین، ۱۲ کیلو و نیم ماری‌جوانا، ۶۷ کیلو و هفت‌صد گرم گنجه، ۱۹۴ کیلو و نیم کتامین‌، ۷ کیلو و سی‌صد گرم سیابو‌، ۶۱ هزار ۳۵۸ عدد قرص‌های اکستازی‌، یک‌هزار و ۴۵۵ عدد‌ قرص ارامین‌، ۶۴ هزار و ۱۰۴ عدد قرص‌های روان‌گردان‌، ۱۷۱ کیلو‌گرم برگ کتوم و ۹ لیتر از مایع کتوم توقیف شد.»

هشام‌الدین گفت: «دولت برای مهار فعالیت‌های قاچاق مواد‌مخدر به ویژه کسانی که طراح اصلی و مغز متفکر سندیکاهای بین‌المللی مواد مخدر هستند بسیار جدی است.»

وی تصریح کرد: «در تلاش برای جلوگیری از تهدید مواد مخدر‌، دولت‌، از طریق نیروهای پلیس‌، یک سری از فعالیت‌ها و ابتکاراتی مانند برقراری ارتباط کاری و مبادله اطلاعات با سایر سازمان‌های مبارزه با مواد‌مخدر در خارج از کشور را آغاز کرده است.»

وزیر کشور مالزی ادامه داد: «ما در حال تقویت امنیت و بازرسی در تمام مداخل ورود به کشور را هستیم و برای جلوگیری از فعالیت‌های قاچاق، همکاری نزدیکی را هم با سازمان‌های گمرک، مهاجرت و مبارزه با قاچاق کالا، به خصوص در مرزها و فرودگاه ها آغاز کردیم.»

او گفت‌: «ما توصیه‌های لازم  در خصوص طرق مختلف قاچاق مواد مخدر را به ماموران مستقر در نقاط ورودی، مدیران و کارکنان فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی گوش‌زد کردیم.»

هشام‌الدین در پایان خاطرنشان کرد: «روند جهانی‌شدن بدون مرز، چالش‌های جدید و خطراتی به ارمغان می‌آورد که نیاز به تفکر خلاق و مبتکر برای غلبه برآن دارد. برای مبارزه با این تهدید ما نه تنها به یک کانال برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌، تخصص و هوش نیاز داریم بلکه به روابط دو جانبه خوب با کشورهای همسایه نیز نیازمندیم.»



 


برای اولین بار نمایشگاهی فمینیستی در تبریز تحت عنوان «آپارتاید مردانه» به همت کانون وحدت دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد. اهمیت این نمایشگاه به این دلیل است که برای اولین بار در طول تاریخ  چنین نمایشگاهی در تبریز برگزار می‌شود.


 



 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌وهفتم  فروردین مصادف با چهارمین سال‌روز درگذشت پوپک گلدره است. او بازیگر سینما و تلویزیون و کارشناس روانشناسی بالینی بود. پوپک با مجموعه‌های تلویزیونی ساعت خوش، رویای شیرین دریا، به شهرت رسید. و با بازی در فیلم موج مرده توانایی خود رادر عرصه سینما نیز به اثبات رساند. او در سال ۱۳۸۵ دچار سانحه تصادف شد و بعد از هشت ماه که در حالت کما بود، درگذشت.

پوپک گلدره در ساعت هشت صبح جمعه هشتم مرداد سال ۱۳۵۰ در بیمارستان پاسارگاد تهران زاده شد. پدر و مادر او در سال ۱۳۴۳ ازدواج کرده بودند  و ثمره زندگی آن‌ها دو دختر به نام‌های بهار و  پوپک بود.

مادر پوپک می‌گوید: «او از زمانی که راه افتاد یک بچه دوست داشتنی و باهوش بود، و مسایل را خیلی عجیب و باور نکردنی با سن کم‌ش درک می‌کرد. در رابطه با تحصیل پوپک دوست نداشت بیست بگیرد، بلکه دلش می‌خواست با نمرات خوبی سال تحصیلی‌اش را به پایان ببرد و در کنار آن به تئاتر، موسیقی و هم‌چنین در کنار دوستان بودن، هم توجه داشت.»

پوپک در رشته ریاضی دیپلم گرفت، اما زمانی که می‌خواست برای کنکور ثبت‌نام کند، تصمیم گرفت در رشته علوم انسانی امتحان بدهد، از این رو، یک روز کتاب‌های چهار ساله علوم انسانی را تهیه کرد و خود را چهار ماه در خانه زندانی کرد و در دانشگاه سراسری رتبه ۵۴ را آورد. جالب این‌ که بهار خواهرش هم پیش از او در کنکور سراسری رتبه ۵۶ را آورد و در حقوق دانشگاه تهران قبول شد.

پوپک در رشته روان‌شناسی بالینی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در دانشگاه تهران، پایان‌نامه‌اش را در رشته تئاتر درمانی نوشت که سخت مورد توجه قرار گرفت. در همان زمان با اهالی تئاتر آشنا شد و رو به هنر آورد، همان چیزی که آرزویش بود.

فعالیت هنری را با بازی در نمایش «پل» آغاز کرد و در سال ۱۳۷۵ در نماهنگ «رویای زمین» ظاهر شد. پوپک گلدره که با مجموعه ساعت خوش وارد کار بازیگری شد، بسرعت توانست شایستگی‌های خود را در این عرصه نشان دهد که اوج آن با دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم سینمایی «موج مرده»، ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا رقم خورد. ایفای هنر در فیلم سینمایی «سیندرلا»، «آخر بازی»، و تئاتر «شکارگاه ممنوع»، را نیز در کارنامه‌اش دارد. پوپک بیشتر، حضور خود را مرهون بازی در سریال تلویزیونی «دنیای شیرین دریا» است.

پس از این‌که جایزه سیمرغ بلورین را به خاطر بازی در فیلم سینمایی «موج مرده» از آن خود کرد، او درسال ۱۳۸۰ به آمریکا رفت، البته قصدش از رفتن ادامه تحصیل بود. با تمام پیشنهادهای کاری خوب او عزمش را جزم کرده بود که پیش خواهرش برود. اما گویا پس از این‌که رفته بود پشیمان شده و به ایران برگشته بود و دوباره به اصرار پدر و مادر برای گرفتن حداقل مدرک فوق لیسانس بعد از چند ماه به آمریکا برگشت. اما پس از هشت ماه دوباره به ایران آمد و به پدر و مادر گفت که می‌خواهم به بازیگری ادامه بدهم.

از بازی‌های درخشان او می‌توان سریال مروارید سرخ و نرگس را نام برد.

آخرین بازی پوپک در چند قسمت از سریال نرگس بوده است.  گویا آقایان مقدم و مهام به خاطر این که پوپک ده روز مقابل دوربین بوده به او ۴۸ ساعت استراحت دادند و پوپک هم در پاسخ‌شان گفته بود: «جانم، می‌روم یک سری به دریا می‌زنم و می‌آیم» پدر او چنین می‌گوید ۴۸ ساعت بود از پوپک خبری نداشتیم و گوشی همراهش خاموش بود.

بعد فهمیدیم که  او با یک پیکان ساعت ده شب در حال برگشت به تهران بوده است که راننده پیکان قصد سبقت گرفتن را داشته، از روبه‌رو هم یک آردی با همین سرعت می‌آمده، تصادف شاخ به شاخ صورت گرفته است  و هفت نفر در همان جا، مردند. اتومبیل‌ها مچاله شده بودند. آنها را به بیمارستان نور رساندند، اما افاقه‌ای نکرد. در بین آنان، تنها پوپک و یک آقای دیگر زنده ماندند. در نور هم، پوپک را با یک آمبولانس فرستاند تهران، اما قسمت این بود که او پس از هشت ماه از ما جدا شود. خداوند می‌خواست صبر ما را امتحان کند.

پدر او هم‌چنین می‌گوید: «عشق به بازیگری اجازه نداد که او در آمریکا زندگی کند، من معتقدم که پوپک پرواز زیبایی داشت و شاید پرواز زیبا کردن، از زندگی زیبا کردن هم مهم‌تر باشد. منظورم این است که زیبا مردن هم جزو نعمت‌های خداست»

در هشت ماهی که او بستری بود، به چشم دیدیم که مردم چه طور برای او دعا و راز و نیاز می‌کنند و آرزوی سلامتی‌اش را داشتند. پوپک گلدره در بیست و هفتم سال ۱۳۸۵ در گذشت و در بهشت زهرا و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

منبع‌ها:

  • بیوگرافی پوپک گلدره
  • ویکی‌پدیا

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته