-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

Latest News from Kaleme for 04/17/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه:جمعی از چهره های شاخص سیاسی به عیادت مصطفی تاجزاده در بیمارستان رفتند.


 


کلمه:با گذشت ۴۰ روز از بازداشت غیرقانونی میترا عالی دانشجوی ممتاز دانشگاه شریف، مسئولان بند ۲۰۹ زندان اوین علی رغم موافقت اولیه، از ملاقات وی با خانواده اش جلوگیری کردند.

به گزارش دانشجونیوز روز ۵ شنبه ۲۶ فروردین خانواده این دانشجوی زندانی با هماهنگی قبلی برای ملاقات به زندان اوین مراجعه می کنند و پس از گذراندن تمام مراحل اداری و چندین ساعت انتظار موفق به دیدار وی نشدند.

این در حالی است که طی چهل روز نگهداری میترا عالی در سلول انفرادی، وی به جز یک تماس تلفنی بسیار کوتاه ارتباط دیگری با دنیای خارج از بند ۲۰۹ زندان اوین نداشته است.

در تنها تماس این دانشجوی زندانی وی فقط توانسته بود از نگهداری خود در بند ۲۰۹ اوین خبر بدهد.

به گفته یکی از وکلای دادگستری بی خبری از این دانشجوی زندانی حاکی از آن است که وی تن به قبول کردن اتهامات دروغین نداده است و بازجو ها با تحت فشار قرار دادن وی سعی در وادار کردن او به قبول اتهامات واهی را دارند.

میترا عالی در روز ۱۹ اسفند ماه سال گذشته برای پس گرفتن وسایل توقیف شده ی خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کرده و به صورت غیر قانونی بازداشت شده و از آن زمان تا کنون به مدت ۴۰ روز است که در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین به سر می برد.


 


کلمه:دادستان تهران آخرین وضعیت پرونده‌های آزمون دستیاری پزشکی، ترور مسعود علی محمدی، طرح موضوعاتی درباره مهدی هاشمی، ریگی، متهمان حوادث بعد از انتخابات و روز عاشورا، انفجار در خانقاه دراویش نعمت اللهی، پزشک کهریزک، نشریات اعتماد ملی،اندیشه نو و همت و.. را تشریح کرد.

پرونده سه متهم آزمون دستیاری به دادگاه ارسال شد

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با  ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده آزمون دستیاری پزشکی، اظهار کرد: در این پرونده ۱۰ نفر تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند؛ در مورد سه متهم اصلی این پرونده که در بازداشت به سر می‌برند، تحقیقات تکمیل شده و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و تحقیقات در مورد سایر متهمان، ادامه دارد.

تحقیقات درباره عاملان ترور مسعود علی محمدی ادامه دارد

وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور «مسعود علی محمدی»، استاد فیزیک دانشگاه تهران با اعلام ادامه تحقیقات در خصوص عاملان این ترور گفت:‌ با تحقیقات به عمل آمده، مشخص شد که موتور سیکلت مورد استفاده در این انفجار مسروقه بوده است.

صدور ۵۰۰ فقره کیفرخواست برای متهمان حوادث بعد از انتخابات

دادستان تهران همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اتهامات متهمان حوادث بعد از انتخابات و روز عاشورا، گفت: تحقیقات در مورد اکثر متهمان حوادث یاد شده، تکمیل شده و تاکنون پانصد فقره کیفرخواست صادر شده است. در مورد متهمان باقی مانده نیز تلاش دادسرا، تسریع در انجام تحقیقات و تعیین تکلیف پرونده‌ها و متهمان است.

تعیین شعبه پرونده ریگی در دادسرا

جعفری دولت‌آبادی ضمن اعلام جریان داشتن رسیدگی به اتهام عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک شرور و تروریستی در شرق کشور در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان و اشاره به اعطای نیابت قضایی از زاهدان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران به منظور تکمیل تحقیقات، گفت: مفاد این نیابت جهت پیگیری به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارجاع شده است.

عامل انفجار در خانقاه دارای سلامت روانی است

وی درباره عامل انفجار سال گذشته در یک خانقاه در تهران با اشاره به اینکه تحقیقات در مورد این پرونده ادامه دارد، افزود: کمیسیون پزشکی قانونی در نظریه خود، سلامت روانی متهم این انفجار را تایید کرده است.

پرونده “اعتماد ملی” و “همت” به دادگاه ارسال می‌شود

دادستان تهران درباره نشریه اعتماد ملی گفت: رسیدگی به شکایت شاکیان متعدد این پرونده، به جز در یک مورد، تکمیل شده و پرونده به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی در مورد پرونده نشریه همت نیز افزود: تحقیقات این پرونده نیز تکمیل شده و به زودی پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد؛ اما تحقیقات درباره موارد اتهامی نشریه اندیشه نو ادامه دارد.

اعلام شکایت اولیای دم حادثه آتش‌سوزی در بانک مرکزی ایران

جعفری دولت آبادی درباره حادثه آتش‌سوزی سال گذشته در بانک مرکزی ایران که منتهی به فوت چهار نفر و مصدومیت تعداد دیگری شد، از شکایت اولیای دم خانواده سه نفر از متوفیان خبر داد.

موافقت دادسرا با درخواست معرفی وکیل اولیای دم پزشک کهریزک

وی در مورد پرونده پزشک کهریزک نیز گفت: ‌اولیای دم طی لایحه‌ای درخواست معرفی وکیل کرده‌اند که با این درخواست موافقت شده و تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

تشریح آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی

جعفری دولت‌آبادی به پرونده مهدی هاشمی نیز اشاره کرد و افزود:‌ گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ورود مهدی هاشمی به ایران در ایام تعطیلات نوروز شده بود و بر این اساس به مامورین مستقر در فرودگاه کیش و تهران اعلام شده بود که در صورت ورود مهدی هاشمی به ایران، به دادسرای تهران معرفی شود.

وی تاکید کرد که قوه قضاییه به پرونده کلیه افرادی که اتهامی متوجه آنان است، رسیدگی می‌کند.


 


کلمه:شرکت پتروناس مالزی از توقف صادرات بنزین این شرکت به ایران خبر داد.

به گزارش عصر ایران، سخنگوی شرکت ملی نفت مالزی (پتروناس) به رویترز گفت: صادرات بنزین به ایران را از نیمه ماه مارس گذشته، متوقف کرده ایم .منابع نفتی نیز گفته اند شرکت پتروناس مالزی برای آخرین بار بین روزهای چهارم و پنجم ماه مارس گذشته محموله بنزین به ایران صادر کرده است.

این محموله به حجم ۲۵۵ هزار بشکه از بندر” جبل علی” امارات به بندرعباس ایران منتقل شده بود.پتروناس مالزی از سه ماهه آخر ۲۰۰۹ تا مارس ۲۰۱۰ روزانه ۱۶ هزار بشکه بنزین به ایران صادر می کرد.

به نظر می رسد این اقدام پتروناس واکنش به مصوبه کنگره آمریکا درباره مجازات صادرکنندگان بنزین به ایران است.براساس این مصوبه، شرکت های صادرکننده بنزین به ایران از مشارکت در صادرات نفت خام به آمریکا محروم می شدند.

این مصوبه شامل شرکت های سهیم در بیمه کردن شناورهای انتقال بنزین به ایران و راه اندازی پایانه های واردات سوخت نیز می شود.

پیش از این شرکت های توتال فرانسه، شل، ویتول سوئیس، ترافیگورا (شرکت سوئیسی- هلندی)، گلنکور و شرکت روسی لوک اویل نیز به همین دلیل صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده بودند.

اما منابع خبری گزارش داده بودند که یک شرکت نفت دولتی چین دو محموله بنزین به ایران صادر کرده است. این موضوع نشان می دهد که چین همچنان علاقمند به ادامه صادرات بنزین به ایران است.ایران حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را از راه واردات تامین می کند.

در همین حال در روزهای اخیر اعلام شد که چین واردات نفت خام از ایران را تا ۴۰ درصد کاهش داده است. هند و ژاپن نیز اقدامات مشابهی را انجام داده اند اما از رقم دقیق کاهش واردات نفت خام از ایران خبری منتشر نشده است.


 


کلمه: وزیر رفاه و تامین اجتماعی از ارائه وام به مهدهای‌کودکی که ضوابط اسلامی را رعایت می‌کنند خبر داد و گفت: مهد‌کودک‌ها باید به گونه‌ای کار کنند که کودکان در سن ۱۳ سالگی یک شهید فهمیده باشند .

به گزارش  ایلنا، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در سیزدهمین همایش سراسری مدیران سازمان بهزیستی کشور از ارائه وام به مهدکودک‌های اجرا‌کننده انضباط‌اسلامی خبر داد و تاکید کرد: باید مبانی دینی و مذهبی رکن اصلی در مهد کودک‌ها باشد اما متاسفانه شاهد برخی تخلفات در مهدهای کودک هستیم مقصر بنده‌ام که باید برای نظارت بیشتر در مهدهای‌کودک یادآوری کنم.

محصولی گفت: به مهدکودک‌هایی که مقررات و ضوابط اسلامی را رعایت کنند وام داده می‌شود تا به این شکل مابقی مهدکودک‌ها تشویق به رعایت ضوابط اسلامی شوند، چون مدیران باید بدانند که اگر ضوابط اسلامی رعایت نشود با مهدکودک‌ها برخورد جدی می‌شود.

او گفت: کودکان در مهد کودک‌ها به دست کسانی داده می‌شود که با تعالیم اسلامی آشنا بوده و به‌خوبی بتواند کودکان را با این اصول آشنا سازند تا با این آموزش‌ها کودکانی پرورش یابند که در ۱۳ سالگی هرکدام، یک شهید فهمیده باشند.

علاج واقعه قبل از وقوع کنید

وزیر راه و تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه باید پیشگیری مقدم بر هر نوع برنامه‌ای باشد گفت: آمارهای مربوط به بخش پیشگیری چندان قابل توجه نیست و حتی آمار دادن در این بخش سخت است و به راحتی نمی‌توان گفت که چقدر برای پیشگیری کار کرده‌ایم اما باید بدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

او با بیان اینکه پیشگیری برنامه‌های جذاب می‌خواهد گفت: تنها نباید برای پیشگیری در میان مددجویان بهزیستی کار کرد بلکه جامعه هدف ما عموم ملت ایران است به گفته محصولی سازمان بهزیستی آمیخته با مباحث اجتماعی است که کار اجتماعی در سازمان بهزیستی نوعی پیشگیری است.

وزیر راه و تامین اجتماعی افزود: قوانین مرتبط با وظایف سازمان بهزیستی قوانین خوبی است اما باید به قوانین هرچه بیشتر توجه کرده و آن را عملیاتی کرد وکارها را از آنجایی آغاز کرد که هزینه کمتر اما اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

نگذاریم کارمندان دولتی با پول بیت‌المال از اینترنت استفاده کنند

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اعلام اینکه به دنبال تبدیل خدمات سنتی به خدمات الکترونیکی هستیم خاطرنشان کرد: باید سفرهای زائد برای مردم حذف شود و حتی کارمندی که می‌تواند در خانه نشسته و ماموریت خود را انجام دهد این اقدام برایش فراهم شود.

او با اعلام اینکه باید ذهنمان را از انجماد ۴۰ سال گذشته خارج کنیم ادامه داد: اجازه ندهیم تا کارمندان با پول دولتی از اینترنت یا بازی‌های یارانه‌ای استفاده کنند؛ در حال حاضر کشور هند در حال تولید میلیاردها دلار نرم افزار برای شرکت‌های بزرگ غربی و آمریکایی هاست و کشور مانیز در محدوده کاری کوچک خود می‌تواند این اقدام را انجام داده و از خدمات الکترونیک استفاده کند.

بهترین فرمول برای دفع بلای زلزله استغفار و دعا است

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌ دولت در مورد زلزله در تهران گفت: ما که نمی‌توانیم دستگاهی اختراع کنیم تا جلوی زلزله گرفته شود اما خداوند این دستگاه را اختراع کرده و آن را جلوگیری از گناهان، دعا، استغفار، رسیدگی به محرومان، صدقه دادند از خود گذشتگی و گذشت است. و این فرمول بهترین نسخه برای دفع بلا محسوب می‌شود به طوری که اگر اسلامی شویم مثل خداوند می‌توانیم تصرف داشته باشیم.


 


کلمه:وزیر نیرو گفت: تابستان پرچالشی در حوزه برق پیش روست

به گزارش ایلنا، وزیر نیرو ضمن اعلام مطلب فوق در مراسم تجلیل از تلاشگران صنعت برق افزود: هر چند وضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما همچنان ۱۰ درصد نسبت به دراز مدت کاهش بارندگی داریم و این بدان معنی است که خشکسالی دوره‌ای هنوز تمام نشده است.

مجید نامجو گفت: ما ذخیره برقی نداریم و با سرعت دبی رودخانه‌ها رو به کاهش است از این رو احتمال دارد با تابستانی پر چالش روبرو باشیم. البته جلساتی گذاشته‌ایم و دست‌اندرکاران تعهدات سختی داده‌اند اما باید این وضعیت را مدیریت کرد و با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کاری کرد که تابستان مشکلی نداشته باشیم.

او با اشاره به مشکلاتی که صنعت آب و برق با آن روبروست گفت: خوشبختانه آقای احمدی نژاد از وضعیت ما اطلاع دارند و گفته‌اند حتی اگر در مسیر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مشکلی ایجاد شود ما برای صنعت آب و برق فکری می‌کنیم و از این رو خواستند ما پیشنهادی درباره تعرفه برق به دولت ارائه دهیم.

نامجو از ارائه این پیشنهاد خبر داد و گفت: در این پیشنهاد از دولت خواسته‌ایم که تعرفه برق تجاری و مشترکان پرمصرف افزایش یابد.

او از همکارانش خواست از همین حالا کار بر روی طرح هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کنند و در مورد مضرات تداوم وضع فعلی و مشکلات ناشی از برق ارزان و … اطلاع‌رسانی کنند.

نامجو در بخش دیگری از سخنانش به اصل ۴۴ و وظایف وزارت نیرو برای اجرایی کردن این اصل اشاره کرد و گفت: تعهدات سنگینی بر دوش ماست. این اصل باید پیاده شود و ساز و کار این قانون نیز پیش بینی شده است. اصلا اجرایی کردن این طرح احتیاجی به ما ندارد. قانون است و ما اگر آن را اجرا نکنیم بی تردید اجرا می‌شود و مقاومت ما فقط باعث می‌شود قانون طوری اجرا شود که مد نظر ما نباشد.

وزیر نیرو ادامه داد: پس بهتر است همه همکاران در مسیر اجرای این طرح همکاری کنند تا آن طور که مد نظر ماست این قانون به مرحله اجرا در آید. در حال حاضر ۹۰ درصد آیین نامه‌های اجرایی اصل ۴۴ تصویب شده است و دیگر نمی‌شود در مقابل آن مقاومت کرد.

او ادامه داد: البته مشکلاتی در مسیر اجرای این طرح وجود دارد که باید آن را برطرف کرد. هدف اصلی این قانون این است که هزینه‌ها را با تحویل کار مردم به مردم کاهش دهیم و خدمت مناسب‌تر از گذشته به مردم ارائه شود. هر جا دیدید اصل ۴۴ اجرا شده و این اهداف محقق نشده یعنی از مسیر قانون منحرف شده‌ایم و باید آن را بازنگری کنیم. به عنوان مثال لازم است قوانین حاکم بر شرکت‌های آبفا بازنگری شود و نرخ واقعی خدمات مشخص شود تا امکان اجرای این طرح فراهم شود. از سوی دیگر با تعرفه تکلیفی نمی‌شود به خصوصی‌سازی امیدوار بود. اگر دولت یارانه جبران قیمت تکلیفی تا قیمت تمام شده را پرداخت کند دیگر بخش خصوصی می‌تواند به این عرصه ورود کند. در حال حاضر بین وزارت اقتصاد و وزارت نیرو و هیات واگذاری جو اعتماد وجود دارد و باید به خوبی از این جو استفاده کنیم. اگر عقب بیفتیم آنها طوری کار را انجام می دهند که مد نظر ما نیست. او سپس شعارهای وزارت نیرو در سال جاری را اعلام کرد و در این خصوص گفت: ما در سال جاری می‌خواهیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و کارهایی در این حوزه انجام داده‌ایم. شعار دوم ما سرعت در اجرای پروژه‌هاست و شعار سوم ما شفاف سازی است. افزایش بهره‌وری نیز از شعارهای امسال ماست که می‌خواهیم این چهار اصل را در وزارت نیرو طی سال جاری باب کنیم.

او خطاب به همکارانش گفت: کاری کنید که در ضرب و تقسیم‌ها کسی نتواند از شما ایراد بگیرد. او همچنین درخواست کرد که امکان بازدید مردم از پروژه‌های وزارت نیرو فراهم شود و گفت: اگر حرف من دستور است، آیین نامه است، حکم است یا هر چیز دیگر من همین جا از شما می‌خواهم امکان بازدید همه مردم و دانشجویان از پروژه‌ها را فراهم کنید. او همچنین مساله اصلی کشور را اشتغال دانست و درخواست کرد تمام تلاش مجموعه وزارت نیرو برای ایجاد شغل به کار گرفته شود.


 


کلمه:وکیل رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: هیچ حکم ممنوع الخروجی برای خاتمی صادر نشده است.

محمود علیزاده طباطبائی در گفت‌وگو با  ایلنا، در مورد ممانعت از خروج سید محمد خاتمی از کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم، لغو سفر روز گذشته خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است.

وی افزود: ممنوع الخروج کردن یک فرد نیازمند حکم قضائی است، در حالی که تاکنون هیچ پرونده قضایی برای خاتمی تشکیل نشده است و به هیچ شعبه بازپرسی نیز احضار نشده است.

این وکیل دادگستنری در مورد پرونده دیگر موکلانش نیز گفت: حمید چوبینه از اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها از تمام اتهاماتش تبرئه شد و حکم برائت وی صادر شد.


 


کلمه- رضا رئیسی: در چند صباح اخیر خبرهای حیرت انگیز و جشنواره ای از تهمتها و تخریبها نسبت به فرزندان راستین انقلاب و میهن که نقد جوانی و عمر گرانبها برای اعتلای این آب و خاک نهاده اند کم نداشته ایم که هیچ به فزونی طاقت فرسا داشته ایم ، هر روز از گعده حضرات خبر جدیدی به بیرون طراوش می کند که جز خسران و اندوه و دست یازیدن به انگشت حسرت برای ما باقی نمی گذارد ما را چه می شود؟

براستی کدام نظام و حکومت اینچنین با سرمایه های انسانی و معنویش برخورد می کند و آنان را به اینگونه سهل و ساده انگارانه میراند که ما می کنیم؟!باور ندارم که دشمن تابلودار اگر رسما و عامدا” بخواهد تیشه به ریشه نظام بزند بتواند اینچنین کارآمد و کاری ضربه را وارد نماید

خبر حیرت انگیز است:رئیس جمهور هشت سال نظام جمهوری اسلامی ایران که در برهه حاضر منادی اسلام رحمانی و گفتمان عقلانی فرهنگ انقلاب به جهانیان بود و با کیاست خود کشتی انقلاب را از بحرانها و گردنه های سخت به سلامت و با کمترین هزینه ها بیرون برد از کشور ممنوع الخروج شد!!!

هنوز هم باور ندارم که خبر صحیح باشد هر لحظه امیدوارم که تکذیب خبر را بر روی تلکس خبرگذاری ها ببینم .آخر مگر می شود بالاترین مقام اجرائی کشور را که سالها خدمت او بر دوست و دشمن پوشیده نیست براحتی آب خوردنی از یک حق بدیهی و ساده شهروندی محروم کرد؟تا کجا میدان داری امورات کشور را بدست محافل امنیتی و مرموز میدهیم؟

اینان که هستند و چه در سر دارند که هیچ کس را یارای هماوردی با آنان نیست؟ بر اساس قانون رسمی کشور سلب همچنین حقی جز در موارد خاص و با حکم قضائی میسر نیست، احتمالا استدلال حضرات بر در خطر افتادن مصالح ملی بواسطه خروج ایشان از کشور است!! اگر ایشان و حضورشان در کنفرانسی بین المللی و شناخته شده بر خلاف مصالح ملی است دوستان عنایت بفرمایند معیار مصالح ملی را باز تعریف بنمایند تا تکلیف خود بدانیم که اگر مقامی به آن رتبه و منزلت دشمن مصالح ملی است! پس بدا بحال ما شهروندان نوعی

چه سهل و آسان شده برخورد با سرمایه های انقلاب و میهن، روزی نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس و مورد وثوق امام امت با بدترین الفاظ مورد هتک حرمت در تریبونهای رسمی قرار می گیرد و مجال دفاع نمی یابد روز دیگر رئیس مجلس دو دوره انقلاب را آماج حملات همه سویه قرار میدهند و گستاخانه دو عزیز یادگار امام را سران فتنه می خوانند! و امروز روزی با رئیس دولت اصلاحات چنین می کنند.

سرمایه انقلاب و داشته پر وزن ملت که اعتبار و منزلت ملی را در عرصه جهانی به ارمغان میآورند نه موشک و سخت افزار است که انسانهای اندیشه مداری هستند که دل در گرو اعتلای میهن دارند و صدمه و هجمه بر آنها خسرانی غیر قابل جبران به بار خواهد آورد

به دوستان عارضیم که حضرات به کجا چنین شتابان، وای که پس از امروز فردائی بود ، خشتی که شما در پی معماری آن هستید مصداق آن بنیانی است که دیر یا زود بر سر خودتان آوار خواهد شد و دامنگیری آن بی شک شما را هم در بر خواهد گرفت .فاعتبروا یا اولی الابصار


 


کلمه: عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت:« وقتی با چهره معتدلی مانند آقای خاتمی اینگونه برخورد و ممنوع الخروج می‌شوند، باید گفت جناح افراطی و اقتدارگرا شمشیر را از رو بسته است.»

محمدمهدی شهریاری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در خصوص ممنوع الخروج شدن سید محمد خاتمی رییس جمهور هشت سال کشور، اظهار داشت:« این اقدام افراطی، تاثیرات منفی بسیاری در داخل و خارج کشور بر افکار عمومی خواهد گذاشت.»

وی ادامه داد:« من نمی‌دانم چه کسانی این تصمیمات را می‌گیرند، اما مطمئنا افراد افراطی نزدیک به مسئولان هستند.»

شهریاری با بیان اینکه اخیرا مسایل مربوط به حوادث پس از انتخابات کمی در حال فروکش بود، افزود:« به نظر می‌رسد این اقدامات تحریکات جدید برای جلوگیری از حاکمیت فضای آرامش در کشور است.»

وی تاکید کرد:« اینگونه رفتار ها تشویش اذهان عمومی است و به هیچ وجه برای کشور خوب نیست.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس تصریح کرد:آ« قای خاتمی چهره شناخته شده و رییس جمهور ۸ سال کشور بوده که افتخارات زیادی برای کشور بدست آورده است اگر این روند افراطی‌گری علیه این چهره‌ها ادامه پیدا کند به نفع نظام نیست.»

شهریاری گفت:« حتی افراطی‌های مجلس که به دیدار عیدانه فراکسیون خط امام(ره)مجلس با چهره‌های اصلاح طلب انتقاد داشتند اعتراضی به دیدار با آقای خاتمی و هاشمی نداشتند.»

وی تاکید کرد:« افرادی که نانشان در ایجاد نا آرامی برای فضای داخلی کشور است، نمی‌خواهند بگذارند کشور به آرامش برگردد و هر روز اقدام جدیدی را از خود بروز می‌دهند.»

نماینده بجنورد خاطر نشان کرد:« این تسویه حساب‌ها در نهایت به ضرر نظام و رهبری و کشور است و دلسوزان نظام باید فکری به حال آن کنند.»


 


کلمه:نوه بنیانگذار انقلاب با آیت‌الله صانعی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا،در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ضمن ابرازخرسندی از دیدار مجدد با آیت‌الله صانعی گزارشی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (س) ارایه کرد.

در ادامه این دیدار ،حضرت آیت‌الله صانعی، نقش نوه گرانقدر امام (س) دربسط و گسترش اندیشه‌های فقهی حضرت امام را ستود و اظهار داشت: تاکنون زحمات ارزشمندی در خصوص اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی حضرت امام (س) صورت پذیرفته است اما بنده معتقدم پیرامون نوآوری‌های فقهی و اصولی حضرت امام باید تحقیق و بررسی بیشتری صورت پذیرد.

گفتنی است در پایان این دیدار مسائل و مشکلات روز کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


 


کلمه:به دنبال انتشار اخباری مبنی بر لزوم توقف فعالیت‌های سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و ارجاع پرونده این دو تشکل از سوی آن کمیسیون به دادگاه برای انحلال، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب دریافت هرگونه ابلاغیه‌ای را در این زمینه تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا،محسن آرمین در این ارتباط گفت: ما نیز این خبر را از رسانه‌ها شنیده‌ایم اما تاکنون مرجعی رسمی در این باره اظهار نظر نکرده و سازمان نیز نامه یا احضاریه‌ای را در این زمینه دریافت نکرده است.

وی افزود: پیش از این نیز یکی از اعضای کمیسیون احزاب راجع به ارجاع پرونده سازمان اظهاراتی کرده بود که از سوی دیگر اعضای کمیسیون و مراجع ذیصلاح تأیید نشد لذا با توجه به این سابقه،مادام که این شایعه از سوی مقامات رسمی تأیید نشود، ترجیح می‌دهیم آن را اقدامی سیاسی- تبلیغاتی برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی جامعه تلقی کنیم.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه انحلال احزاب و تشکل‌های سیاسی مانند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و حزب مشارکت نیازمند تصمیم گیری در سطحی بالاتر از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و وزارت کشور است گفت: چنین اقدامی به فرض وقوع، تابعی از تصمیمی کلان‌تر در باره آینده فضای سیاسی کشور است.

وی با بیان اینکه اتهامات علیه احزاب بی‌تردید از بارزترین مصادیق اتهامات سیاسی است و مطابق قانون اساسی باید در دادگاه‌های صالحه با حضور هیئت منصفه بدان رسیدگی کرد،تاکید کرد: درخواست انحلال سازمان و تشکل های سیاسی از دادسرای عمومی و انقلاب تهران بیانگر عدم اطلاع و یا عدم حساسیت و پایبندی کمیسیون ماده ۱۰احزاب و وزارت کشور به موازین قانونی است.

آرمین خاطرنشان کرد: تا آنجا که به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران مربوط است، ما آمادگی کامل داریم که در دادگاه و با حضور هیئت منصفه از عملکرد خود در دفاع از حقوق و آزادی‌های اساسی ملت و اهداف و آرمان های اصیل ملت در انقلاب اسلامی دفاع کنیم.


 


کلمه:براساس بسته پیشنهادی دولت در جلسه مشترک با مجلس در خصوص اجرایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه ها ، قراراست طی ۵ سال قیمت بنزین به سقف ۶۵۰ تومان در هر لیتر برسد که با استناد به اظهارات احمدی نژاد که قرار است قیمت بنزین هر سال ۲۰ درصد افزایش یابد بنابراین امسال قیمت بنزین حداقل تا ۲۱۰ تومان در هر لیتر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ندای سبز آزادی در حالی قرار است سقف قیمت بنزین از سوی دولت دهم ۶۵۰ تومان در هر لیتر مبنا قرار بگیرد که در حال حاضر هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس به نرخ ۵۰۷ تومان در هر لیتر خریدوفروش می شود.

در این بین در صورت اجرایی شدن این لایحه با نظرات فعلی دولت، قیمت هر لیتر بنزین در سالجاری تا مرز ۲۱۰ تومان افزایش خواهد یافت.


 


کلمه: دانشجویان دانشکده هنر اواخر هفته گذشته در اعتراض به بازداشت جعفر پناهی در دانشکده سینما -تئاتر تهران تجمع های اعتراضی برگزارکردند. دراین تجمع تعداد زیادی از دانشجویان شرکت داشتند و تمامی کلاسهای بعد از ظهر یکشنبه را تعطیل کردند.به همین مناسبت بیانیه ای نیز از سوی انجمن اسلامی این دانشکده منتشر شد.

به گزارش کلمه دراین بیانیه  آمده است:

در روزهای پایانی سال۸۸،سال بی آبرویی ها،سال بی حرمتی ها  و سال بی عدالتی ها،آقایان بی آبرویی و بی حرمتی را شرمنده کردند و حالا شاهکار دیگری از دولت فخیمه  تبدیل یکی از مفاخر فرهنگی ایران به یک معضل امنیتی، یکی از نامهای بدون مرز فرهنگ این سرزمین را پس از بارها و بارها توهین و ممنوع الخروج کردن،به اتهامات واهی بازداشت نمودند،اتهامی مضحک،تولید فیلم علیه نظام.

آقایان سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید ،آقایان کمی به اطرافتان..به کارهایتان بنگرید.اگر خودتان هنوز متوجه نشده اید،ما به شما می گوییم که بدانید هر فیلم ،هر مقاله،هر شعر،هر صدا،هر نفس و هر هر دیگری که بویی از انسانیت ،بویی از شرافت و بویی از صداقت برده باشد،علیه شماست.

مردی فرهیخته را به اتهامی واهی درون سلولهای انفرادی تان نگاه داشته اید که چه شود؟…که سر خورده کنید دیگر آزاد مردان هنر را…مگر با زندانی کردن محمد نوریزاد این حر زمان توانستید جعفر پناهی را سرخورده کنید…مگر با زندانی کردن جعفر پناهی توانستید این همه هنرمند آزاده را سرخورده کنید…چه می خواهید از جانمان آقایان؟…تمام کنید این بازیها را..

اکنون روی سخنمان با سینماگران است…آقایان هنرمند…لااقل به اندازه ذره ای از شهرتتان بزرگ باشید..چه بر سرتان آمده..چه کرده اند با شما…هویتتان را می ربایند و شما دم نمی زنید…آقایان هنرمند شرافتتان کجا رفته؟…همکارانتان را یکی پس از دیگری به اسارت می برند و شما سکوت می کنید..از چه می ترسید..که ممنوع الکار شوید..که دیگر در دایره خودیها نباشید…که دیگر جایزه ها را بی دلیل و با دلیل به شما ندهند..که بودجه بیت المال را،حق ما را،ندهند به شما که ستایششان کنید..

از چه می ترسید؟یعنی باور کنیم کسانی که با کارهایشان گریه کردیم شاید..فکر کردیم شاید..بزرگ شدیم شاید..این قدر کوچک شده اند..این همه حقارت نمی ترساندتان؟..ما ولی از بی هویتی تان می ترسیم..شما هم به جای این همه ترس معامله گرانه کمی آزاد مردانه بترسید..آنگاه دیگر نمی ترسید..ما دانشجویان سینما و تئاتر…ما دانشجویان هنر شدیدا نگران هنرمندان این خاک هستیم.نه نگران اسارتشان.. که آزادترینشان همان اسیرانند..که از مسخ شدنشان می ترسیم .

در پایان نیز آقایان که خیال کردید بزرگی پناهی ها و نوریزادها را با زندان از بین می برید بدانید که در بیرون آن آزاده سرا صدها پناهی و نوریزاد متولد می شود هر روز که آنان در بندند..

آزادشان کنید و تمام کنید این رفتارها را ..

وآقایان سینماگر..شرمنده خودمان می شویم وقتی شما را می نگریم..شما هم بس کنید..کمی شریف باشید

انجمن اسلامی دانشجویان سینما تئاتر


 


کلمه:کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه به ارائه توضیحاتی در خصوص خبر منتشر شده در خصوص تقاضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از دستگاه قضایی برای انحلال جبهه مشارکت ایران اسلامی پرداخته است.

متن کامل این اطلاعیه به نقل از سایت نوروز به شرح زیر است:

روز سه شنبه خبری در برخی سایت های غیر رسمی منتشر شد که نوروز هم جهت اطلاع رسانی به انعکاس آن پرداخت . برپایه این خبرکمیسیون مادۀ ده احزاب دستور توقف کلیه فعالیت های سیاسی جبهۀ مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را صادر و درخواست انحلال آنها را به دادستانی عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است. از آنجا که تا کنون در این باره هیچگونه نامه یا اطلاعی رسمی به مسئولان جبهۀ مشارکت ابلاغ و داده نشده است بنابراین باید منتظر تایید و یا تکذیب آن توسط مراجع و منابع خبری رسمی بود. با این حال روشن است که اگر چنین تصمیمی وجود داشته باشد، فراتر از حد تصمیم گیری کمیسیون مادۀ ده قانون احزاب بوده و باید در مراجعی بالاتر تصمیم گرفته شده باشد .

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر فعالیت آزاد احزاب تأکید شده ( اصل ۲۶ ) و در قانون احزاب نیز تصریح نشده است که احزاب برای فعالیت خود موظف به داشتن پروانه از کمیسیون ماده ۱۰ هستند. یاد آور می شود که درکیفر خواست صادره توسط دادستان پیشین تهران ، که در دادگاههای نمایشی بازداشت شدگان سیاسی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری خوانده ، و از صدا و سیما هم پخش شد ، ادعاهایی علیه جبهۀ مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مطرح گردید ، که بیشتر جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی داشت ، و به همین دلیل هم هیچگونه آثار و پیامد حقوقی تاکنون نداشته است .

البته پاسخ مبسوط جبهۀ مشارکت به ادعاهای مطرح شده تنها امکان آن را یافت که در سایت نوروز و برخی رسانه های مجازی منتشر شود و بسیاری از مردم که ادعاهای مطرح شده درآن کیفر خواست را از صدا و سیما شنیده بودند امکان و فرصت دسترسی به پاسخ های منطقی و مستدل جبهۀ مشارکت را نیافتند.

با توجه به این توضیحات اگر محتوای این خبر صحت داشته باشد ، اولا جبهۀ مشارکت طبق تبصرۀ ۲ مادۀ ۱۵ قانون احزاب ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ توقیف و یا اعلان آن در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار می تواند بدادگاه شکایت کند.و دادگاه باید حداکثر ظرف سه ماه رسیدگی نموده و دراین باره رای قطعی صادر نماید . و برپایه ماده ۱۳ این قانون مرجع رسیدگی به شکایات گروهها از کمیسیون موضوع ماده ۱۰ محاکم دادگستری با رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی است که صراحت دارد دادگاه رسیدگی کننده باید بصورت علنی و با حضور هیات منصفه باشد .در ثانی رسیدگی به درخواست انحلال حزب نیز باید با طی مراحل قانونی و صدور کیفرخواست و درنهایت برپایه همین اصل ۱۶۸ قانون اساسی بصورت دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه باشد مگر اینکه اراده ای فراتر از قانون بخواهد به عمر این تشکل سیاسی فراگیر ، باسابقه و اصلاح طلب پایان بخشد.

البته در شرایطی که جنبش سبز مردم برای این است که قانون اساسی ، که مادر همۀ قوانین است ، نقض نشود و ملاک رفتار حاکمان باشد و خواستۀ اصلی آن بازگشت به اجرای بدون تنازل قانون اساسی است، نمی توان به اجرا شدن قوانین موضوعه در کشور چندان امیدوار بود. با این حال نمی توان دست روی دست گذاشت و اجرای قانون را از جریان حاکم مطالبه نکرد و قطعا هر دستگاهی که خلاف قانون عمل کند باید هزینۀ اقدامات خود را ، به ویژه در نزد افکار عمومی ، تمام و کمال بپردازد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که تاکنون همه تلاشش معطوف به بازگشت و اجرای قانون اساسی برای تامین و تضمین حقوق شهروندی همه ایرانیان بوده است ، در هرحال و شرایطی برای احقاق این حق و ادامه فعالیت در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تلاش و دراین باره از هرگونه اقدامی مضایقه و کوتاهی نخواهد کرد .

کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی


 


کلمه: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه« ملاک وحدت و همدلی حرکت در چارچوب قانون اساسی و تأمین منافع و مصالح ملّی است»، اظهار داشت:«متاسفیم که طی ماههای گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بیشتر جریاناتی در جهت ایجاد افتراق و تشدید کینه‌ها و بدبینی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه کوشیدند.»

حجت الاسلام و المسملین سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از نخبگان اجتماعی و دانشگاهی، گفت:«ایران برخوردار از ظرفیت‌های فراوان تاریخی، معنوی، اجتماعی، انسانی، مادی و امتیازات ناشی از موقعیت بی‌نظیر جغرافیای سیاسی و جغرافیای راهبردی است.»

وی افزود:« بزرگترین ظرفیت این سرزمین در عظمت، هوشیاری و آگاهی ملّت شریف ایران نهفته است و نشانه این عظمت و ظرفیت را از جمله در انقلاب بزرگ اسلامی می‌بینیم که چگونه یک ملّت با دستهای تهی ولی دلهای پر از ایمان و با جهت‌گیری روشن به سوی هدف آزادی و استقلال حرکت کرد و به یاری خداوند جمهوری اسلامی را تأسیس کرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« جمهوری اسلامی بدین معناست که در آن هم مردم مبنا و محورند و هم ملاک و معیار رابطه میان اعضاء جامعه بخصوص حکومت و مردم، ارزش‌های اسلامی و معنوی به خصوص عدالت و اخلاق است.»

وی تاکید کرد:«در این مدت سی سال نیز این ملّت بزرگ علی‌رغم همه مشکلات درونی و بیرونی گامی از اهداف مورد نظر واپس ننهاده است و هر هزینه‌ای را نیز برای تأمین خواستهای بلند خود پرداخته است.»

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «امروز این جامعه پویا بیش از هر زمان نیاز به آرامش، نزدیکی دلها به یکدیگر در عین تکثر و تنوع دارد»، اظهار داشت:«ملاک وحدت و همدلی نیز حرکت در چارچوب قانون اساسی و تأمین منافع و مصالح ملّی است که در شعارهای روشن مردم در دوران انقلاب و پس از آن تجلّی داشته است.»

وی ادامه داد:«ایران نیازمند تلاش و توان همه فرزندان خود است، اجتناب از خشونت پافشاری بر شرع و قانون و بخصوص قانون اساسی به عنوان یک کل جامع. احترام به مردم و حقوق آنان و تلاش برای ایجاد رونق اقتصادی و بسط و تعمیق عدالت واقعی و دفع خطرات و تهدیدات از جمله اموری است که می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌برداری از همه ظرفیت‌ها در جهت امنیت و پیشرفت و سرافرازی باشد و اینهمه در پرتو همدلی و همراهی میسر است.»

خاتمی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، گفت:«متأسفیم که طی ماههای گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بیشتر جریاناتی در جهت ایجاد افتراق و تشدید کینه‌ها و بدبینی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه کوشیدند و وضعیتی که در درجه اول زیانش متوجه اصل نظام و نیز ایران و ایرانی است پیش آمد.»

وی ادامه داد:«تلطیف فضای جامعه و عبور از وضعیت امنیتی به سوی فضای سیاسی سالم که در آن آزادیهای اساسی مورد احترام بوده و داور اصلی قانون اساسی باشد می‌توانست و می تواند امید را نسبت به آینده بیشتر کند.»

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«پیشتر هم گفته‌ام که انتظار بوده و (هست) که سال جدید را با کاسته شدن از فشارهای امنیتی و توقف برخوردهای نامطلوب و آزادی زندانیان و باز شدن فضای سیاسی آغاز کنیم و در آستانه سال نو نیز نشانه‌هایی هرچند اندک از این تغییر فضا و روش و رویه به چشم می‌خورد که موجب امیدواری در بخش‌های مهمی از جامعه بود.»

خاتمی با بیان اینکه «به نظر می‌رسد که عواملی هستند که نمی‌خواهند این روزنه گشوده‌تر شود و فضا را بسته می‌طلبند»، گفت:«اولاً که در آستانه سال نو شاهد احضار افراد تازه و بازداشت آنان بودیم. ثانیاً از آزادی محدود و مشروط بسیاری از کسانی که در بند بسر می‌برند خبری نشد ثانیاً اندکی نیز که با ضمانت‌ها و وثیقه‌های بسیار سنگین به میان خانواده بازگشته‌اند خیلی زود دوباره روانه بازداشتگاه می‌شوند.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«آیا اینها نشان از آن ندارد که علی‌رغم تدبیر و صلاح‌اندیشی خیرخواهان نظام و ایران و مسئولان اصلی؛ کسانی هستند که مانع تغییر فضا به سوی همدلی می‌شوند؟»

وی با ابراز نگرانی شدید از برخی اخبار مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن برخی برای اعلام برائت از برخی شخصیت‌ها و جریانات و ابراز کردن مطالبی بر خلاف نظر و عقیده خود گفت:« همچنین شنیده شده است که اگر این مطالب اجباری بیان نشود آزادی محدود آنان باردیگر سلب خواهد شد، همچنین شنیده می‌شود که بجای بازکردن فضا و اجرای قانون اساسی در جهت آزادی‌های اساسی احزاب و فعالیت‌های سیاسی برنامه‌هایی در جهت محدود کردن بیشتر فعالیت احزاب و افراد در دست تهیه و اجرا است.»

خاتمی تاکید کرد:«این شیوه‌ها فقط می‌تواند فضا را تنگ‌تر، دلها را از همدیگر دورتر کند و باعث رشد کینه و بدبینی شود و راه را برهرگونه حرکت به سوی تلطیف فضا ببندد و باز هم می‌گویم که اگر چنین شود بیش از همه به نظام جمهوری اسلامی جفا شده است و حاصل کار، تهیه خوراک تبلیغی مسموم علیه جمهوری اسلامی و افزایش التهاب عمومی است.»

وی ابرازامیدواری کرد که «خیرخواهان مؤثر در جریان امور بکوشند تا با محدود کردن شیوه‌های نامطلوب و آزادی هر چه بیشتر افراد و نیز بازشدن فضای سیاسی. هم حق و حرمت مردم و دفاع از منافع و کرامت شهروندان را پاس بدارند و هم فضا را به سوی لطافت بیشتر رهنمون شوند.»

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ندای خیرخواهی صلاح و اصلاح همچنان باقی است و اجتناب از خشونت و فراهم آوردن فضای تبادل نظر و نقد و گفتگو و فعالیت مؤثر همگان در جهت آبادانی و آزادی میهن و دستیابی به هدفهای بلندی که برای پیشرفت کشور و تقویت مردم‌سالاری سازگار با دین در متن انقلاب و مورد مطالبه ملّت بزرگ بوده است، راه منحصر به فرد تأمین مصلحت انقلاب و کشور و مردم و مورد نظر همه آنان است که صلاح و خیر جامعه و نظام را طالبند.»


 


کلمه: زندانیان سیاسی اوین با صدور بیانیه ای ضمن اعلام انجام روزه سیاسی از اول اردیبهشت ماه تاکید کردند تا تحقق پنج خواسته قانونی خود تا سالگرد انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری به اعتراضهای خود در زندان ادامه می دهند.

به گزارش کلمه متن کامل این بیانیه که در اختبار رسانه ها قرار گرفته به شرح زیر است:

بنام خداوند جان و خرد

خرم آن روزکزین منزل ویران بروم راحت جان طلبم از پی جانان بروم

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

ملت بزرگوار ایران :

بهتر از هر کسی میدانید که هزاران تن از فرزندان شما که در جریان انتخابات خرداد ۸۸ از نامزدهای اصلاح طلبان حمایت کرده و به جنبش سبز تعلق خاطر داشته اند از فردای ۲۲ خرداد به بهانه های واهی و اتهامهایی که اغلب وجاهت قانونی نداشته و ندارند ، در تقابل آشکار با مفاد و اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور از جمله حقوق شهروندی – حتی در نیمه های شب- از محل کار و سکونت خود به بازداشتگاه ها و زندانهای شناخته شده و ناشناس انتقال یافتند . بسیاری از آنان پس از نگهداری بلند مدت در شرایط ویژه و بازجویی های تحت فشار جسمی و روحی و روانی در دادگاههای فرمایشی محاکمه شده وبه حبس های طویل المدت یا غیر عادلانه محکوم شده اند .

در این میان بسیاری با گذشت قریب یکسال بدون محاکمه و حتی تمدید قرار بازداشت ، در وضعیت مبهم وبلاتکلیف ، در بازداشتگاههای ۲۰۹ ، ۲۴۰، بند ۲ الف و بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری شده و می شوند و از بسیاری از حقوق قانونی ، اسلامی و انسانی خود محروم بوده و هستند .

ملت بزرگوار ایران :

آگاه باشید ما سبز اندیشان محبوس در زندان اوین ، در اعتراض به این رفتارهای غیر قانونی ، غیر شرعی و غیر انسانی حاکمیت در جریان دستگیری ها ، بازداشتها و محاکمه ها و اکنون نگهداری فرزندانتان در وضعیت معیشتی ، بهداشتی ، رفاهی و تفریحی که گاه بسیار نازلتر از وضعیت مشابه برای محکومان عادی و حتی جنایتکاران ، قاچاقچیان و… است از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ روزه سیاسی و شرعی خود را بصورت گسترده و زمان بندی شده آغاز خواهیم کردو در صورت عدم رسیدگی به مطالبات خود و در خواست های زیر اقدامهای خویش را در خرداد ماه بسط و گسترش خواهیم داد .

روزه های سیاسی و مذهبی ابتدا به صورت یک روز در هفته – پنج شنبه ها – خواهد بود و پس از دو هفته به دوروز در هفته – دوشنبه ها و پنج شنبه ها – افزایش خواهد یافت و در خرداد ماه – تا سالروز انتخابات ریاست جمهوری – به صورت فزاینده ای از نظر کمی و کیفی شدت خواهد یافت .

در خواست های قانونی ما سبز اندیشان محبوس در اوین به شرح زیر است:

- لغو و تقلیل احکام صادره علیه زندانیان سیاسی ، امنیتی و مطبوعاتی در دادگاههای فرمایشی پس از خرداد ۸۸

۲- آزادی فوری کلیه بازداشت شدگان تا زمان برگزاری دادگاه ها ، با قید وثیقه و کفالت

۳- رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در کلیه محاکم

۴- رسیدگی به روند غیر قانونی و غیر عادلانه بازجویی ها ، دادرسی ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح

۵- بهبود وضعیت غذایی ، بهداشتی ، رفاهی و تفریحی کلیه زندانیان و بازداشت شدگان


 


کلمه: با گذشت بیش از یکصد روز از بازداشت بدرالسادات مفیدی، دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، خانوادۀ وی پس از ملاقاتِ کوتاهی که روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه با وی داشتند، از شرایط بسیار خطرناک جسمی و روحیِ وی و بروز ناراحتی های قلبی و عصبیِ ناشی از فشارهای بازجویی بر ایشان خبر دادند.

بدرالسادات مفیدی شامگاه هفتم دی ماه گذشته، در جریان موج سرکوب و دستگیریهای بعد از عاشورا، همراه با همسرش مسعود آقایی بازداشت شد که ایشان پس از تحمل پنجاه و دو روز بازداشت انفرادی در بند ۲۴۰ زندان اوین، با سپردن وثیقه آزاد شد؛ اما بدرالسادات مفیدی، کماکان بدون وضعیت و تفهیم اتهام مشخص، در بند ۲۰۹ اوین به سر می برد که ملاقات ها و شواهد موثق، از شرایط ناگوارِ جسمی و روحیِ این بانوی روزنامه نگار خبر می دهد.

مسعود آقایی در گفتگو با جرس، ضمن بیان این نکته که همسرِ ایشان از روز پانزدهم اسفندماه ۸۸، مجددا تحت بازجویی های شدید و بی وقفه در بند امنیتیِ مذکور قرار گرفته، تبعاتِ این اعمال غیرانسانی را “بروز عارضۀ قلبی”، “ناراحتی های خطرناکِ عصبی” و “لرزش های غیرقابل کنترل دست و سرِ ایشان” ذکر کرد.

آقایی که همراه با فرزندانِ خود صبح امروز (پنجشنبه) موفق شده بود ملاقات بسیار کوتاهی با همسرشان داشته باشد، ضمن بیان نکات فوق، خاطرنشان کرد “بدرالسادات به حدی تحت فشارهای بازجویان قرار گرفته است که دچارِ مشکلاتِ عصبی شده و نتیجتا پزشک زندان در مورد این ناراحتی های عصبی، از هفتۀ گذشته توصیۀ اکیدی بر حضورِ پزشکِ اعصاب و روان یا روان پزشک برای ایشان داشته است.”

این فعال ملی- مذهبی، در واکنش به اظهارات و پیشنهادِ اکیدِ پزشکانِِ بند امنیتیِ زندان اوین، از بی اعتمادیِ خود به آنها و ترجیحا استفاده از پزشکانِ خارج از کادر زندان، خبر داد.

مسعود آقایی همچنین از انتقال خانم مفیدی از سلول انفرادی به اتاقی که دو زندانیِ دیگر در آنجا نگهداری می شوند؛ اما درب آن بسته است، خبر داد.

همسر مفیدی، همچنین از اینکه هنوز وضعیتِ پرونده و قرار ایشان تغییری نکرده و تازه دوره ای از بازجویی ها آغاز شده، گلایه کرد و اظهار امیدواری کرد “بدرالسادات مفیدی بزودی آزاد و به منزل بازگردد.”

مفیدی چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش، بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه، مکررا اظهار داشته که “به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند” و این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است.”

لازم به ذکر است تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و فعالان مطبوعاتی – مدنی، از جمله عیسی سحرخیز، هاشم خواستار، منصور اسانلو، مسعود لواسانی، مهدی محمودیان، علی بیکس، جواد امام، ایمان صدیقی، محسن برزگر، بهروز جاوید تهرانی، مصطفی تاج زاده و کاوه کرمانشاهی، در وضعیت روحی – جسمیِ خطرناک و شرایط ناگوارِ سلامتی قرار دارند.


 


کلمه- مصطفی فقیهی*:به این موضوعات و تیترهای جنجالی توجه کنید: “زلزله در تهران با تاخیر مواجه شده”، “خروج حداقل ۵ میلیون نفر از تهران در ازای پرداخت یک یارانه درست و حسابی (!)…، “با دو بچه کافی است مخالفم” ، “ایجاد صندوق آتیه فرزندان و اهدای یک میلیون به هر نوزاد و اهدای وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی به آنان”، “افزایش جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون” و ……..

اشتباه نکنید این موضوعات جنجالی، مباحث مطرح شده ی یک سال گذشته ی جریانات مخالف و افراطی با قصد و سوی نامطمئن و ناسالم یا اظهارات یک دوره ی مدیریت یکی از معاونین ناحیه سوم شهرداری… از باب خودشیفتگی و جنجال سازی بی خود ! نیست، بلکه سخنان جناب آقای احمدی نژاد رییس دولت دهم، ظرف همین یکی دو روز اخیر است.

البته نگارنده تردید ندارد این نوع جمله بندی ها و جنجال سازی ها برای مردم عزیزی که اخبار و گفتارهای جناب احمدی نژاد را در دولت نهم پیگیر بودند، چندان هم تعجب اور نیست، چرا که جناب ایشان بیش از این ها مسبوق به سابقه هستند و بسی بیش از این، سر و صداهایی چنین به پا کرده اند، اما آنچه باعث شگفت نگارنده شد ، خیز، همت و رجعت یکباره ی جناب احمدی نژاد برای بازگشت و عزیمت به مسیر و نقطه ی گذشته است. نقطه ای که او پس از انتخابات جنجالی دهم ریاست جمهوری ، از ان فاصله ای نسبی گرفته بود.

احمدی نژاد، پس از انتخابات به دلایلی (شاید به واسطه ی توصیه هایی) ایام را به سکوت گذراند و یا اگر سخنی بر زبان راند، حواسش جمع بود جنجال و تنشی در پی نداشته باشد، اما اندک اندک، او ادبیات و منش شخصیتی سابق خویش را بازمی یابد تا نکند تصور شود که می توان بدون جنجال و وعده و وعیدهای طلایی و خیره کننده، واقع نگر بود و صلاح جامعه را نیز در نظر گرفت.

آری، جناب دکتر احمدی نژاد، پس از کشمکش های حوادث تلخ پس از انتخابات، مجدداً فضا را برای سخنانی جنجال آفرین مساعد دید. او برای چندمین بار در روزهای اخیر در دفاع از طرح های دولت و ناراحتی از مجلسیان، سخنانی بر زبان راندند که گمان نمی رود ارباب نظر و تحلیلگران سیاسی و حتی عمده ی جریان های حامی دولت، آن را چیزی بیش از اظهار نظر شخصی تلقی کنند. لحنی که ایشان در دفاع از دولت و اقدامات انجام شده داشتند، لحنی است که بیشتر واکنش های افراطی در مورد دولت را مجال بروزمی دهد و فاصله ی تفاهم جناح های سیاسی بر سر مسائل کلان و مهم کشور را می افزاید و (احتمالاً) عکس نتیجه ای که ایشان در پی آن هستند را به بار می آورد.

مواردی که در ابتدای یادداشت، نگارنده بدان اشاره کرد ، به حدی جنجال افرین و شوربختانه کم مایه، سبک و فاقد کارشناسی های مرسوم است که ناظران را شوکه کرده است. حال انکه هر شهروندی می داند بحث جنجالی زلزله در تهران، چه وحشت و دل شوره ای در میان اهالی پایتخت به پا نهاده و البته هیچ کارشناسی نمی داند، پشت پرده این مفاهیم و کلمات نامیمون و بی ارتباط، چیست و گوینده از بیان آن، چه نتیجه ای را طلب می کند؟

یا مثلا این گفته را خوب بخوانید: من با یک حساب سرانگشتی که خودم کردم، متوجه شدم باید حداقل پنج میلیون نفر تهران را ترک کنند ….. (خطاب به اعضای نشست مذکور): دور هم بنشینید یک برنامه ی خوب برای این پنج میلیون نفر درست کنید، بگویید زمین می دهیم، وام کم بهره می دهیم، یک یارانه درست و حسابی هم می ذاریم تنگش می دیم.”

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، بی آنکه تصور شود مجلسی (که در راس امور هست) هم هست و نیاز به نظر احتمالی آنان نیز است، گفته اند که هر نوزادی که متولد شود یک میلیون به حساب وی ریخته می شود و وقتی آن نوزاد به سن ازدواج رسید ، می توان برای وی وام ۱۲۰ میلیونی گرفت!

جناب احمدی نژاد همچنین مجدداً تاکید کرده اند که با دو بچه کافیست مخالفم”، و گفته اند که چه خوب است جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون برسد، کسی هم البته آن وسط خطاب به ایشان نگفت که “الحمدالله پول که هست، امکانات هم بسیار، دولت هم صد البته آینده نگر و دلسوز، و….” چرا به فکر ایران پانصد میلیون نفری نباشیم؟!

در این مورد و با توجه به اینکه جناب دکتر، کارشناس اغلب امور هم هستند ، پیشنهاد می کنم یکی از واحدهایی که احتمالاً در دانشگاه پاس کرده اند را مجدداً مطالعه فرمایند و به مشاوران معزز نیز، توصیه کنند: مطالعه ی کتاب ساده ی “تنظیم خانواده”، قطعاً ایشان و همداستانان ایشان را قانع می کند که با این ته مانده ی منابع حیف و میل شده ی خدادادی، چه فکری باید برای این نسل و نسل های آتی بکنیم؟، بچه دار شدن اضافه پیش کش!

اما، آن عده ای که رندانه، پیگیر سخنان جناب آقای احمدی نژاد هستند، قطعاً در لابه لای افاضات ایشان، به دنبال تناقاضات و گاه، تضادهای شیرینی هم هستند. حال نگارنده در میان همین چند بحث کوتاه مطرح شده از سوی ایشان، می پرسد: کدام سخنتان را باور کنیم، “خروج ۵ میلیون تهرانی از تهران” یا “افزایش ۱۵۰ میلیونی جمعیت ایران”؟

بیایید در رویاهایمان، پیشنه ها و سوابق اجرایی برخی و سیاهی های مانده بر آن را کنار بنهیم و تصور کنیم طرح جناب احمدی نژاد به مرحله ی عملیاتی رسید و اصلاً به بهترین شکل ممکن اجرا شد، ۵ میلیون تهرانی خیلی سریع تهران را ترک کردند، به هر تهرانی رانده شده نیز یک زمین دو نبش در شرایط آب و هوایی خوب در شمال فلان شهر به همراه یک شغل نون و آب دار، یک یارانه ی درست و حسابی که شکم همه ی اعضای خانواده را سیر می کند و وام کم بهره داده شد. حال که به برکت طرح مبارک جناب دکتر، جمعیت تهران به ۸، ۹ میلیون نفر تقلیل پیدا کرده و خلوتی و آرامش رخ نمایانده و ترافیک و الودگی رخت بربسته، در راستای طرح بعدی جناب ایشان، مردم عزیز تهران به فکر بچه دار شدن اضافه و جمعیت ۱۵۰ میلیونی ایران می افتند، پس دیری نمی پاید که جمعیت تهران، بیست میلیون نفر را هم میگذراند.آن موقع ، احتمالاً روز تکذیب ها و فراموشی هاست، احتمالا پاسخ این است که من گفتم؟ من؟ نگفتم!

نکته ی آخر اما، تندمزاجی جناب احمدی نژاد در مقابل مخالفان دیدگاههای ایشان است، ایشان حتی در گفت و گوی تلویزیونی خویش، علما را در مورد بحث ۲ فرزندی خانواده ها، جایز به سکوت ندانسته و منتقدان را (در بهترین حالت) به باد انتقاد گرفتند و….

در این مورد خوب است ایشان تذکر حقیر را جدی بگیرند و بدانند ، خلاف طریقت کشور داری و سیرت و منش امام و انقلاب است که مسئولی (حتی بالاترین مسئول اجرایی کشور) خویش را فربه تر و فراتر از پرسش و سنجش دیگران ببیند و و بیاندیشد که داوری او به هر سمت و سویی و بی هیچ گفت و گوی، صواب است و از موضع عتاب و ترش رویی، بر دیگران بخروشد و این و آن را به اصناب تهمت ها بیالاید و چنین فضایی بر سخنان خویش بیافریند که گویی به واسطه ی آرای میلیونی ! ، ایشان می تواند به راحتی نظر دلسوزانه مجلس و منتقدان خیرخواه مردم، ایراندوست و طرفدار نظام را رد کند و آن کند که خود می خواهد.

• مدیر خبرگزاری تعطیل شده انتخاب


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته