-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 04/15/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه:برخی از سایت های خبری  اعلام کرده اند چند روز پیش رئیس خانه کارگر ، برای برگزاری تجمع و راهپیمایی روز کارگر امسال از دولت درخواست مجوز کرده است.

بنا بر گزارشات رسیده  وزارت کار و دولت با این درخواست او موافقت نکرده اند و برگزاری راهپیمایی امسال خانه کار گر در هاله ای از ابهام قرار دارد.

هر سال در روز ۱۱ اردیبهشت  روز کارگر از سوی خانه کارگر تجمع و راهپیمایی برگزار شده است.

چنین به نظر می آید که  امسال  تحت تاثیر حوادث پس از انتخابات و نگرانی از برگزاری هر گونه تجمع مراسم رو کارگر و راهپیمایی در این روز  با مخالفت دولت مواجه شود.


 


کلمه:محمدعلی دادخواه، وکیل مجید توکلی از «تنظیم دو لایحه جداگانه، توسط وی و موکلش» برای ارائه به دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

به گزارش سایت تا آزادی زندانیان دگر اندیش، محمد علی دادخواه امیدوار است که با توجه به نداشتن حق دفاع از موکلش در دادگاه بدوی، «دیوان عدالت اداری با نقض حکم دادگاه بدوی، توکلی را در دادگاهی با حضور وکیل محاکمه کند.»

وکیل این فعال دانشجویی، همچنین نسبت به «بی توجهی» مسئولان قوه قضائیه به اصول قانون اساسی، به خصوص اصل ۳۵، اعتراض کرده و گفت «شرط تشکیل دادگاه، حضور وکیل متهم است.»

در دادگاه بدوی مجید توکلی بدون داشتن وکیل مجبور به دفاع از خود شد. این دادگاه که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد و توکلی را به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و نیز پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

به گفته دادخواه، دادگاه بدوی دفاعیات او به عنوان وکیل مجید توکلی را «به رغم در دست داشتن وکالتنامه» نپذیرفت و از حضور وی دردادگاه جلوگیری کرد.

مجید توکلی، در اردیبهشت ماه ۸۶، در جریان «پروژه جعل نشریات» بازداشت شده و حدود یک سال و نیم را به همراه احمد قصابان و احسان منصوری در بازداشت به سر برد.

توکلی بار دیگر در بهمن ۸۷ در مراسم سالگرد مهندس بازرگان مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شد و قریب چهار ماه را در زندان سپری کرد.

این فعال دانشجویی، در ۱۶ آذرماه ۸۸، پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر برای سومین بار بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان به سر می برد. لازم به ذکر است توکلی از ابتدای بازداشت، در سلول انفرادی به سر می برد.


 


کلمه:دیدار با حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نوری عصر روزسه شنبه با حضور گسترده فعالان سیاسی، زندانیانی که در مرخصی به سر می برند، روزنامه نگاران و دانشگاهیان، روحانیون و فعالان جنبش دانشجویی، فعالان سیاسی اهل تسنن، فعالان جنبش زنان، معلمان و کارگران درمنزل عبدالله نوری برگزار شد.

در این دیدار حاضران پس از تجدید دیدار پیرامون مسائل ومشکلات امروز ایران در حوزه های مختلف سیاسی ،اقتصادی، فرهنگی و بین المللی به گفت و گو نشستند و در خصوص آینده حرکت‌های سیاسی ایران از جمله جنبش سبز تبادل نظرکردند.

در این جلسه با توجه به دغدغه ها ونگرانی های فراوان نسبت به فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ارتباط مستمر، منظم و بی واسطه فعالان سیاسی با تمام اقشار جامعه خصوصا طبقه محروم و زحمتکش در تمام شهرها و روستاها جهت بیان دغدغه ها و نگرانی های تاکید کردند.


 



 


کلمه:شهرداری تهران برای تمرکززدایی از پایتخت خبر از اجرای طرحی می‌دهد که براساس آن قرار است دانشگاه‌های تهران به بیرون از پایتخت منتقل شوند. آگاهان می‌گویند این طرح ارتباط مستقیمی با حوادث پس از انتخابات دارد.

موسی پورموسوی، نماینده محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: «حجم عظیمی از تردد و جابجایی به واسطه وجود مراکز آموزشی اعم از مراکز آموزش عالی و مراکز کمک آموزشی در پیرامون فضایی است که از آن تحت عنوان فضای طرح ترافیک نام می‌بریم. موج عظیمی از نیروی انسانی هر روز صبح از اطراف شهر تهران و حتی از خارج شهر به سمت مرکز شهر هدایت می‌شوند و طبیعی است که بار ترافیکی ناشی از این هجوم شهر را دچار آزردگی می‌کند. اگر چنین حالتی را بخواهیم تصور کنیم و حتی انیمیشن آن را تهیه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که برای وضعیت دانشگاه‌های تهران باید فکری کرد.»

پورموسوی با اشاره به مصوبه‌های متعددی که در دولت، شورای عالی امنیت ملی و وزارت علوم نسبت به خروج دانشگاه‌ها از تهران وجود دارد، درباره این که چرا این طرح‌ها تا کنون اجرا نشده‌اند، می‌گوید: «طبیعی است که موانع ساختاری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منجر شده که این امر هنوز محقق نشود اما نظام مصمم است این امر را محقق کند.»

۲۰ هزار دانشجو را از تهران خارج می‌کنند

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علامه طباطبایی استانداری تهران را مدافع طرح تجیمع این دانشگاه دانست و گفت: وقتی ما ۲۰ هزار نفر را از تهران خارج کنیم، نفس شهر باز می‌شود.

صدرالدین شریعتی در گفتگو با فارس با اشاره به جلسه خود با معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران برای نهایی شدن طرح تجمیع دانشگاه علامه طباطبایی، از روند کار ابراز رضایت کرد و اظهار داشت: دراین جلسه صورتجلسه‌ای تنظیم کردیم و قرار شد استانداری تهران پیشنهاد ما را ظرف سه‌ هفته آینده بررسی و نتیجه را اعلام کند.

وی استانداری تهران را مدافع طرح تجمیع دانشگاه علامه طباطبایی دانست و افزود: وقتی ما بیست هزار نفر را از تهران خارج کنیم، نفس شهر باز می‌شود و در تقاطع اتوبان همت با خیابان شریعتی و پاسداران نیز که دانشکده داریم، اگر ۲۴۰۰ دانشجوی این دانشکده را از تهران خارج کنیم به کاهش ترافیک این محدوده کمک می‌کنیم.

سابقه بحث انتقال دانشگاه‌ها

به گزارش ادوار نیوز محمدحسین امید، معاون دانشگاه تهران می‌گوید موضوع طرح ساماندهی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از ۱۰ سال است که در دستور کار هیات رییسه دانشگاه تهران قرار دارد اما مورد قبول دانشگاهیان و مسوولان کشور واقع نشد و مسوولان وجود دانشگاهی مانند دانشگاه تهران را با توجه به نقش ملی و بین‌‏المللی آن در تهران ضروری دانستند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که دانشگاه در جای خود توسعه و گسترش یابد.

در اواخر دوره حکومت شاه (۱۳۵۶) نیز قرار بود دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف کنونی) به اصفهان منتقل شود. در آن زمان فعالیت‌های آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز شروع شده بود و دولت در پی آن بود که این دو مرکز آموزشی را در یکدیگر ادغام کند. اما این بحث از نظر دانشجویان یک اقدام سیاسی و حتی تنبیهی از سوی دولت در برابر دانشجویان تلقی ‌شد. سر انجام پس از اعتصاب و فشارهای وارده، دولت ناگزیر شد تصمیم خود را عوض کند و دو دانشگاه صنعتی در کنار هم، در تهران و اصفهان به کار خود ادامه دهند.

ارتباط با حوادث پس از انتخابات

هادی کحال‌زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت نیز معتقد است: اجرای این طرح ارتباط مستقمی با حوادث پس از انتخابات دارد.

کحال زاده در گفت‌وگو با دویچه وله می‌افزاید: «اگر عزم جدی برای این طرح وجود داشته باشد، نشان می‌دهد که تاثیر حوادث پس از انتخابات در این عزم منعکس شده است. اگرچه طی ده، دوازده سال گذشته، خصوصا بعد از حادثه کوی دانشگاه یک برنامه و سیاستی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که خوابگاه‌های دختران را که عموما پراکنده بودند، تبدیل به مجتمع شوند و خوابگاه‌های پسران را که عموما مجتمع بود را پراکنده کنند. استدلال آن‌ها هم این است که تمرکز خوابگاه‌های پسران، امنیت سیاسی شهر را با مخاطره ایجاد می‌کند و پراکندگی خوابگاه‌های دختران امنیت دختران را دچار مشکل می‌کند.

پادگان‌ها و مراکز سیاسی در اولویت هستند

عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت اضافه می‌کند که برای تمرکز زدایی از تهران اماکن دیگری نسبت به دانشگاه‌ها در اولویت هستند و ادامه می‌دهد: «اگر واقعا هدف آن‌ها از چنین اقدامی صرفا تمرکز زدایی، بهبود نظام حمل و نقل و کاهش ترافیک بود، بازار به عنوان مهمترین بخش اقتصادی در تهران، سال‌ها مورد مناقشه شورای شهر و دولت است. اگر بازار تهران به بخشی در حاشیه تهران منتقل شود، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و آلودگی تهران قابل حل خواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد که یک عزم سیاسی، دانشگاه را در اولویت قرار داده است وگرنه مراکز دیگری در اولویت انتقال از پایتخت هستند.

کحال‌زاده می‌افزاید: «ما شاهد ده‌ها پادگان بزرگ نظامی هستیم که چنانچه این‌ها منتقل شود، گره‌های ترافیکی شهر تهران را به کلی باز خواهد کرد، صدها مراکز دولتی و سفارت خانه‌ها در تهران است که اگر چنانچه این‌ها منتقل شوند، نقش به سزایی در حل مشکلات ترافیکی و بهبود شرایط خواهد.»


 


کلمه: دبیر کل مجمع نیروهای خط امام (ره) با محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی شب گذشته دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در این دیدار صمیمانه که جمعی از اعضا مجمع نیروهای خط امام (ره) و اعضای سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام(ره)حضور داشتند،حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی آرزوی آزادی همه زندانیان حوادث پس از انتخابات و رفع مشکلات موجود را از خداوند متعال مسئلت کرد.


 


کلمه:عضو فراکسیونِ کارگری  مجلسِ شورای اسلامی، با انتقاد از روند اقتصادیِ موجود در کشور، بودجۀ سال جاری را «رکودآور»، «فقر آفرین» و «خفه کننده» ذکر کرد و از رشد و صعود تورم و قیمتها تا سقف ۴۰ درصد خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس، ضمن اینکه معتقد است روند شتابان رشد بودجه‌های سالیانه دولت در سال‌های اخیر، اجازه تحرک را از اقتصاد گرفته است، خاطرنشان می سازد “همین مسئله علت اصلی رکود تورمی حاکم بر اقتصاد است. ”

محجوب که از منتقدان جدی خصوصی‌سازی در کشور نیز می باشد، بر این باور است که خصوصی‌سازی‌ها کاملاً با اهداف سیاست‌های خصوصی‌سازی و هم چنین قانون اساسی متضادند و سبب شده‌اند تا نه تنها نقش مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر نشود، بلکه هر روز بر حجم دولت و میزان دخالت آن در اقتصاد افزوده و فضای حرکتی مردم در اقتصاد کوچک‌تر و کوچک‌تر شود. وی خاطرنشان می سازد “روند فعلی بودجه‌نویسی در کشور فقر آفرین است نه تولید ثروت. ”

این فعال کارگری با بیان اینکه “اقتصاد ایران دچار عارضه تورم رکودی یا بیماری هلندی است”، تصریح می کند “هر اقدام در اقتصاد کلان ایران ممکن است به بازسازی فوق‌العاده یا ویرانگری غیرقابل جبران بدل شود. به نظر من بودجه‌های سالانه بدون توجه به وضعیت ویژه اقتصادی ایران و بیماری‌های آن نوشته می‌شود و این متاثر از بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی مجریان و تصمیم‌گیران کشور به گزارش دستگاه‌های نظارتی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور و نشریات و مطبوعات تخصصی در این عرصه است. اصولا تفاوت عمده بودجه ۸۹، با بودجه سال ۱۳۸۸ در آن است که سرفصل جدیدی از تاریخ کاهش ارزش پول را که حدود ۱۷ سال است، آغاز شده، رقم می‌زند. ”

نقدینگی در سال جدید افزایش می‌یابد

دبیرکل خانه کارگر افزود: در ۱۷ سال گذشته هر ۵ سال یک بار، بودجه کشور صددرصد افزایش یافته است. در دوره دوم از این تحولات، هر ۴ سال یک بار، ‌بودجه‌ها افزایش صددرصدی نشان می‌دهند و اکنون با بیش از افزایش چند ده هزار میلیارد تومانی در حجم بودجه ۱۳۸۹، از این به بعد هر ۳ سال یک بار بودجه ۲ برابر خواهد شد و این خود یعنی یک کاهش ارزش آشکار و یک ضرورت‌تراشی بارز برای افزایش حجم نقدینگی.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه اظهار داشت: این وضعیت که اشاره کردم به معنای رکود است؛ یعنی به‌رغم تاکید قانون اساسی در اصل ۴۳ مبنی بر اینکه دولت حق ندارد در نقش یک کارفرمای بزرگ ظاهر شود، با وجود خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته، فقط نقش کارفرمایی دولت تقویت شده است و هیچ چیزی عاید مردم نشده است.

بودجه سال جاری رکود آور است

وی با انتقاد از بودجه سال ۱۳۸۹ گفت: بودجه سالانه به جای آنکه رکودشکن باشد، خود در مسیر تقویت رکود و حتی انحراف تقاضا و نهایتاً کم ارزش کردن تلاش میلیون‌ها کشاورز، کارگر، صنعتگر و عالم ایرانی حرکت کرده است. آنهایی که در بستر بیرون از دولت به هر شکل فعالیت اقتصادی می‌کنند، فقط در یک محدوه ۱۰ درصدی آزادی فعالیت اقتصادی دارند. ۹۰ درصد اقتصاد ایران در مسیری که کارفرمای بزرگ یعنی دولت معین می‌کند، ناچار به تولید، عرضه و مصرف است.

محجوب ادامه داد: با وجود اینکه هزاران شرکت و موسسه واگذار شده، به دلیل آنکه منبع اصلی تامین نقش کارفرمایی دولت، درآمدهای نفتی بوده است، به جای آنکه از حجم تصدی‌گری کاسته شود، به کیفیت و حجم آن افزوده شده است. همواره گفته‌ام دولت شهید رجایی به عنوان بانی زیباترین بودجه‌ریزی در اقتصاد ایران توانست رکورد ۲۹ درصدی حجم بودجه در تولید ناخالص داخلی را برای اولین بار و آخرین بار در تاریخ ایران ثبت کند. سوال این است که آیا راه شهید رجایی از بودجه ۹۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی می‌گذرد؟

شیوه فعلی بودجه‌ریزی حاصلی جز فقر ندارد

وی در ادامه با طرح یک پرسش گفت: سوال می‌کنم آیا با افزایش ۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه یا به تعبیری رشد ۳۳ درصدی بودجه، ‌تورم زیر ۵ و ۱۰ درصد عملیاتی می‌شود؟ آیا هزاران واحد تولیدی که اکنون مفلس و مقروض، پیکر نیمه جانشان را تکان می‌دهند، می‌توانند در پرتو این بودجه به سرعت، توسعه، رونق و امید برسند؟ اگر نگاهی به اقدام دولت در ماه‌های پایانی سال گذشته در استمهال بدهی ۴ هزار واحد تولیدی مقروض به بانک‌ها داشته باشیم، باید بگویم این رقم در سال ۸۹ افزوده می‌شود، همانگونه که در سال ۸۸ به حدود ۶ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی رسید. در سال ۸۹ میزان مرگ و میر سرمایه‌گذاری و صنعت لحظه به لحظه نسبت به تولد و زایش زیادتر و زیادتر می‌شود و همه این‌ها به خاطر بودجه‌ای است که برای رفاه، چالاکی، تحرک اقتصادی و کمک و خدمت بیشتر به مردم و رفع بیکاری و فقر نوشته می‌شود، اما با این شیوه بودجه‌ریزی جز بسط بیشتر فقر حاصلی ندارد.

حاکمیت اقتصاد عصر مستوفی‌ها بر کشور

محجوب در ادامه گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۸۹، ۱۳ مورد از بندهای آمره، به بندهای اختیاری و انتخابی برای دولت تبدیل شده بود؛ بنابراین لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه نه فقط یک تکلیف نبود، ‌بلکه یک شیوه جدید برای اداره کشور براساس اقتصاد عصر مستوفی‌ها بود. نمی‌توان اقتصاد ملی را با اختیارات رنگارنگ و تودرتوی دولتی که در قالب بندهای مختلف لایحه بودجه سال ۸۹ به عنوان جابجایی یا ضرورت یا دیگر عناوین به دولت داده شده بود، تضمین کرد.

وی افزود: اصولاً تغییر نام صندوق ذخیره ارزی در حالی که منابع آن به شدت تضعیف شده است، نمی‌تواند به پویایی در عرصه اقتصاد کمکی کند. در سال‌های اخیر دولت‌های مختلف برای پوشش به نقش کارفرمایی خود و توجیه آن، بر طبل تقویت سرمایه‌داری کوفته‌اند، اما آنچه که در این زمینه رشد کرده، دلالی و تجارت و از آن بدتر، تهی کردن بدنه صنعت ایران از سرمایه و ابزار کردن آن از طریق تشکیل شبه‌تراست‌ها برای انتقال سرمایه از ایران به خارج بوده است. اکنون مجموعه‌هایی وجود دارند که تا ۶ میلیارد دلار از منابع داخلی را به اشکال گوناگون در شرکت‌هایی که در خارج تاسیس کرده یا سهم قابل ملاحظه‌ای در آن به هم زده‌اند، انتقال داده‌اند. متاسفانه آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد، اما برحسب قرائن تصور می‌کنم که بیش از یک سوم منابع ارزی ایران در سال‌هایی که خصوصی‌سازی محور بودجه‌های سالانه است در قالب استفاده از صندوق ذخیره ارزی یا استفاده از منابع بانک‌ها و کمک‌های دولتی به خارج از کشور به شکل Invoice خارج شده است. بنابراین دولت چابک، بودجه کوچک می‌خواهد و سرعت عملیات اقتصادی که به رونق و توسعه می‌انجامد، ‌فقط با کوچک شدن حجم بودجه دولت عملیاتی است. چنانچه دولت شهید رجایی با بودجه بسیاری کوچکی در شرایط بسیار ناگوار اقتصادی، کشور را از بزرگ‌ترین مشکلات نجات داد و حتی نشاط و رونق اقتصادی را نیز که از سال ۱۳۵۶ از میان رفته بود، به اقتصاد ایران بازگرداند.

راه شکوفایی هزینه کردن زیاد نیست

محجوب در ادامه درباره تاثیرات بودجه بر ارزش پول ملی گفت: راه شکوفایی، هزینه کردن زیاد نیست. به عکس دولت هرچه کوچک‌تر هزینه کند، اقتصاد شکوفاتر می‌شود. بودجه ۸۹ هرگز چنین اصلی را تضمین نمی‌کند. این حفظ ارزش پول ملی نبوده و نیست که اتفاق افتاده است، بلکه حفظ قیمت تقریبا ثابتی برای پول خارجی بوده است. این در واقع خدمت به اقتصاد ملی نبوده است، خدمت به فراوانی و استفاده از ارز ارزان خارجی بوده است. به طور کلی در اقتصاد عمل غیرمتعارف و غیرمتعادل تحت هر عنوانی، نیاندیشیده و ناپسند تلقی می‌شود. بنابراین وقتی که ما برابر آمار منتشره مرکز پژوهش‌ها و تورم متوسط سالانه بانک مرکزی، تورمی بیش از ۲۳ درصد داشته‌ایم، از سال ۱۳۸۱ که همسان‌سازی نرخ ارز به قصد افزایش قیمت ارز و کاهش کسری دولت از این طریق به تصویب رسید، باید قیمت ارز مطابق تورم داخلی ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت، اما افزایش ۲۵ درصدی نشان از کنترل این قیمت توسط دست‌های نامریی دارد.

محجوب با انتقاد از روند واردات فعلی به کشور گفت: گرچه منطق صادرکنندگان به واسطه آنکه ایران یک وارد‌کننده بزرگ است به زیان همه مصرف‌کنندگان، به خصوص کارگردان و مصرف‌کنندگان کوچک است، اما دولت هیچ سیاست جبرانی قابل قبولی برای صادر‌کنندگان ارائه نکرده است. باید گفت تا زمانی که منبع اصلی عرضه پول خارج در بازار دولت است، هر اصطلاحی نظیر شناورکردن، همسان‌سازی و از این قبیل، تلاشی است برای نوعی اغواگری اقتصادی و گرنه بر همه روشن است که قیمت ارز به عنوان به یک پدیده اقتصادی باید با سایر قیمت‌ها متوازن و منعطف افزایش می‌یافت. روی دیگر این سکه تلاش دولت‌ها برای حفظ سطح قیمت‌های عمومی و خدمت به مصرف‌کننده است، اما عدم تعادل به جا مانده از آن می‌تواند در یک چرخه جدید، خود بلای خانمان سوزی در اقتصاد کشور از طریق یک جهش ناگهانی قیمت باشد.

کسری در برابر کسری

رئیس فراکسیون کارگری مجلس هشتم اظهار داشت: اصولاً راه‌کارهایی که برای مقابله با کسری بودجه در لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ پیش‌بینی شده بود، خود مبتنی بر روش‌های کسری در مقابل کسری است؛ یعنی دولت برای کاهش کسری به راه جدیدی متوسل شده که استفاده از اوراق مشارکت ارزی است که در بودجه‌نویسی سابقه نداشت.

دبیرکل خانه کارگر درباره نحوه برخورد با مساله کسری بودجه در این بودجه سال جاری نیز گفت: در گذشته دولت از طریق تسهیلات مالی خارجی، فاینانس یا حتی در مقاطعی از یوزانس اقدام به تعدیل و انتقال کسری‌ها می‌کرد. به طور مثال اکنون بیش از ۱۰ سال است که در بودجه‌های سالانه، اوراق مشارکت مالی به بهانه‌های مختلف در بودجه پیش‌بینی می‌شوند تا کسری بودجه دولت، مکتوم و پنهان بماند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس هشتم درباره میزان کسری بودجه دولت در سال ۱۳۸۹ گفت: اگر می‌خواهیم رقم واقعی کسری را در بودجه محاسبه کنیم، باید به خود بودجه نگاه کنیم. نگاهی به بند ۲ ماده واحده که تحت عنوان جابجایی به دولت اجازه‌های متعدد داده است تا عمل انتقال به آینده و سال بعد را ممکن سازد و بند ۳ و اجزای آن و همچنین در ردیف‌ها و بندهای متعددی که در قانون برای بخش‌های مختلف اجازه صدور اوراق داده است که مسلماً رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای را می‌سازند، و همچنین ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه اضافی که باید از محل ۴۰ هزار میلیارد تومان هدفمند سازی یارانه‌ها در نظر گرفته شده‌اند که حسب قانون فقط حداکثر ۲۰ هزار میلیارد آن قابل تحقق است، گوشه‌ای از این ارقام را نشان می‌دهند.

وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که بخشی از این اقدامات دنباله سیاست‌های گذشته و پاره‌ای از آنها، سیاست‌های جدید است. ما انتظار نداریم که نبوغ و خلاقیت‌ها در عرصه اقتصادی در ملتی که هر روز حکایتی از نبوغ آن منتشر می‌شود، آن قدر تحلیل رفته باشد که از تنظیم یک سیاست اقتصادی یا بودجه متوازن یا اتخاذ یک انضباط مالی قابل قبول برای پرهیز از کسری بودجه حقیقی ناتوان باشد.

محجوب درباره دلایل نگارش بودجه به این شکل گفت: باید دید کدام دسته‌های هزینه‌ساز، مانع از ظهور این نبوغ در عرصه بودجه‌نویسی است. مطمئن هستم که اراده ثروتمندان و پیمانکاران بزرگ در جلوگیری از این امر نقش بسزایی دارد، والا مقابله با کسری و ترسیم یک صورت مساله واقعی و پرهیز از راه‌هایی که فقط نوعی فرار به جلوست، نمی‌تواند راه‌حل یک ملت یا اقتصاددانان آن یا بودجه آن برای مقابله با کسری باشد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: حقیقت آن است که ما حدود ۲۰ سال است که از کسری فرار می‌کنیم و به اندازه کافی فرار هزینه داشته است، اما آیا وقت آن نرسیده است که کسری واقعی را تقویم و حداقل جلوی زیان‌های فراوان آن را از این جا بگیریم.

ریزش پول در شرایط رکودی به خفگی می‌انجامد نه نجات

دبیرکل خانه کارگر درباره افزایش حدوداً ۵۰ درصدی حجم بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۸۹ نسبت به بودجه ۸۸ گفت: اصولاً اشتباهی که طراحان این تفکر می‌کنند آن است که نمی‌دانند پل، جاده، ساختمان و ابنیه‌های متعدد که بخش اعظم این بودجه عمرانی را تشکیل می‌دهد و یا سدهایی که فقط برای مصرف آب شرب بسته می‌شوند، باید جزو هزینه‌های مصرفی محسوب شوند نه جزو اقدامات سرمایه‌ای. اصولاً در این مسیر تولدی واقع نخواهد شد، بلکه قدرت بازدارنده‌ای ظهور می‌کند که به آن انحراف تقاضا می‌گوییم؛ یعنی دولت مالیات‌های اخذ شده از مردم را با درآمدهای نفتی در اختیار پیمانکاران دست اول می‌گذارد که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان آن، در همان زمان تصویب به جیب پیمانکاران دست اول در عرصه نقل و انتقال پیمان دست اول به دست دوم واریز می‌شود و قاعدتاً هیچ یک از این مسیر خرج نمی‌تواند به رکودشکنی بیانجامد. درست است که ریزش پول می‌تواند به افزایش تقاضا یا متحرک کردن آن بیانجامد، اما در شرایط رکودی این حرکت مانند دست و پا زدن غریق در باتلاق است که به خفگی و غرق شدن سریع‌تر و فوری آن می‌انجامد تا نجاتش.

وی ادامه داد: اقتصاد جهان بعد از سال‌ها آزمون و خطا این را به عنوان یک باور مطلق می‌شناسد که افزایش حجم بودجه، به هر عنوان به رکود و تورم می‌انجامد و جزو بیماری‌هایی است که باید آسیب‌شناسی و از اقتصاد ملی کشور دور شود. گزندی است که اگر چشم زخم بر آن نبندیم معلوم نیست تا کجا ادامه یابد. بنابراین قطعاً باید باور کنیم که کسری بودجه به انضمام ریزش پول در بودجه که به سیاست انبساطی مالوف برای دولت‌های ما تبدیل شده، به توسعه و انبساط اشتغال، تولید صنعتی و کشاورزی نمی‌انجامد، بلکه سرعت شتابان این عملیات تنها به فلج کردن این بخش‌ها کمک می‌کند. یادمان باشد که با افزایش حجم بودجه عمرانی، دست وپای خودمان را می‌بندیم نه دست و پای حریفمان را.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: البته امکان دارد در ماه‌های پایانی سال و به دلیل کسری بودجه دولت، بخشی از بودجه عمرانی به جاری منتقل شود که به نظر من این جابجایی از دیگر راه‌ها مثل استقراض یا فروش اوراق مشارکت یا راه‌های دیگر برای کمک به حل کسری بودجه منطقی‌تر و کم‌ضررتر است. به نظر من یکی از بهترین راه‌ها برای متوقف کردن افزایش حجم دولت و کوچک کردن آن، حذف بودجه‌های عمرانی است. این هم که گفته می‌شود حیات مشاغل زیادی به بودجه‌های عمرانی وابسته است را قبول ندارم، چون سیاست‌های دولت در چند ساله گذشته و همچنین سیاست‌های دولت‌های گذشته نشان داده است که بودجه عمرانی در بخش عمران صنعت به کار گرفته نشده است و بیشتر معطوف طرح‌های عمرانی با مزیت‌های رفاهی بوده است و عموماً به کاهش اشتغال منجر شده است نه اشتغالزایی. بسیاری از این طرح‌ها اشتغال محدود و کوتاه‌مدتی را به وجود می‌آورند که بسیاری از این فرصت‌های اشتغال نیز نصیب خارجی‌ها می‌شود و تاثیری در کاهش نرخ بیکاری کشور ندارند.

محجوب درباره نقش و تاثیر بودجه‌های عمرانی بر اشتغال گفت: هزینه‌های عمرانی در عرصه اشتغالزایی تاثیرات اندک و مقطعی دارند. همان قدر که توسعه مصرف و افزایش هزینه‌های جاری دولت مذموم است هزینه‌های این چنینی عمرانی نیز مذموم است و اگر کسی قصد کوچک کردن دولت را دارد، باید بودجه عمرانی دولت را بسیار کوچک کند. کسانی که در راه‌های اصلاحی اقتصادی گام برداشته‌اند و کوشیده‌اند سهم دولت در تولید ناخالص داخلی را کاهش دهند، در نخستین گام تمام تصدی‌گری‌ها و فعالیت‌های عمرانی دولت را با فروش پروژه‌ها یا BOT کردن آنها یعنی واگذاری ۲۰ ساله یا ۳۰ ساله پروژه‌ها دولت را کوچک کرده‌اند. آنچه که ما اکنون شاهد هستیم این است که دولت از هشتاد و چند پروژه عمرانی به سیصد و چند پروژه عمرانی در حال حاضر رسیده است که کماکان این پروژه‌ها بر دوش دولت است. بنابراین این تعداد زیاد پروژه پول بیشتری می‌طلبد و در حقیقت دوره و هزینه و تعهدات بیشتری را به خود معطوف می‌کند. اگر دولت قصد داشت در این باره گامی به نفع خود و مردم بردارد، حداقل می‌توانست تعهدات جدیدی را نپذیرد و بر دوش نگیرد و کلنگ جدیدی بر زمین نمی‌زد.

دیوار و گچ حرف نمی‌زند

وی ادامه داد: سنت مالوف دولت‌ها در این زمینه هم انتقاد از دولت قبلی است مبنی بر اینکه این حجم کلنگ بر زمین زده شده است، ولی بعد از مدتی که از عمر دولت گذشته است خود آنها سنت پیشینیان را بهتر از قبل دنبال کرده و مشکل هزینه‌ای جدیدی برای کشور ایجاد کرده‌اند. اصولاً اقتصاددانان معتقدند که دیوار و گچ حرف نمی‌زند، یعنی تولید ثروت نمی‌کند. فقط منظره‌ای است که مصرف‌کنددگان می‌توانند به آن نگاه کنند.

تورم کمتر از ۴۰ درصد نخواهد بود

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود و درباره تاثیر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بر زندگی اقشار محروم جامعه گفت: اصولاً من در مجلس هم اعلام کردم که با وضع جدید؛ یعنی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که به نظر می‌رسد دولت روی چند نقطه از جمله افزایش قیمت بنزین تا لیتری ۴۰۰ تومان و افزایش نرخ آب، برق، گاز و… تاکید ویژه دارد که به تبع آن، افزایش قیمت حمل و نقل و سوخت و دیگر عوامل متاثر از این قیمت‌ها در پیش خواهد بود. مجموعه این عوامل تصور می‌شود که نقش آنها را در سبد هزینه زندگی حداقل‌بگیران از مجموع ۸ درصد فعلی به ۱۶ درصد برسد. این به آن معناست که فقط و فقط برای جابجا شدن و تامین گرمایش و سرمایش و آب مصرفی، کارگران و حداقل‌بگیران باید چیزی معادل ۳۰ هزار تومان بیشتر هزینه کنند. اگر مجموع قیمت‌ها را به این رقم بیافزاییم که حجم افزایش بودجه دولت نشان از این پیش‌بینی دارد، باید به سادگی بگوییم که قیمت‌ها تا حدود ۴۰ درصد استعداد افزایش دارند


 


کلمه:نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که همچنان پیگیر سخنان خود درباره معاون اول احمدی نژاد است.

به گزارش مهر،وی در پاسخ به سئوال که خواستار توضیح بیشتری در این باره شد، عنوان داشت: بنده قبلا گفتنی ها را در این باره گفته ام.

نادران در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نظر وی درباره شکایتی که دولت علیه وی تنظیم نموده است چیست ، تصریح کرد: اشکالی ندارد. بگذارید شکایت کنند. اتفاقا کار خوبی می کنند. من هم استقبال می کنم.

الیاس نادران هفته گذشته در جمع خبرنگاران پارلمانی از دستگیری اعضای شبکه فساد خیابان فاطمی خبر داده و از قوه قضائیه خواستار برخورد با عامل اصلی این شبکه که وی آن را محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد خواند ، شده بود. دفتر رحیمی نیز این اظهارات را تکذیب و بر پیگیری حقوقی موضوع تاکید کرده بود.


 


کلمه:عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران در دادگاه تجدید نظر به دو سال جبس قطعی محکوم شد.

بر اساس این گزارش، اتهام این فعال سیاسی اجماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.

به گزارش ادوار نیوز عبدالله مومنی در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شده بود که به این حکم اعتراض کرد.دادگاه تجدیدنظر این حکم را به دو سال کاهش داده است.

گفتنی است، عبدالله مومنی پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد که تنها برای تعطیلات نوروزی با وثیقه ۸۰۰ میلیونی به مرخصی آمد و با تمدید نشدن زمان مرخصی دیروز دوباره به زندان برگشت.


 


کلمه:وزیر بهداشت دولت اصلاحات گفت:«مجلس هر چه سریعتر باید وارد مباحث مطرح شده از سوی آقای احمدی‌نژاد درباره افزایش جمعیت و سیاست‌های تشویقی اعلام شده در این زمینه شود در غیر این صورت ممکن است برای جلوگیری این تصمیمات اشتباه دیر شود.»

دکتر مسعود پزشکیان در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در خصوص اظهارات احمدی‌نژاد برای افزایش جمعیت و سیاست‌های تشویقی اعلام شده در این زمینه، اظهار داشت:«این سخنان آقای احمدی‌نژاد کارشناسی نیست.»

وی ادامه داد:«زمانیکه ما در کشور این میزان جوان بیکار و مشکلات آموزشی و بهداشتی داریم چگونه می‌توان به جمعیت بیشتر فکر کرد.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس تاکید کرد:« دولت مشکلات افراد بیکار جامعه که درصد بالایی را تشکیل می‌دهند حل کند جمعیت صد میلیونی پیش کش.»

پزشکیان اظهار داشت:« مجلس باید وارد این مساله شود و به نحو ممکن قانون برنامه را اصلاح کند تا با افزایش جمعیت و سیاست‌های بدون کارشناسی در زمینه افزایش جمعیت مواجه نشویم.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد:«مجلس باید قبل از آنکه دیر شود چاره‌جویی کند.»

احمدی‌نژاد شب گذشته (سه شنبه شب) در برنامه «بدون حاشیه» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، شرکت کرد. احمدی نژاد درباره طرح پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان از اول سال ۸۹ گفت:پرداخت یک میلیون تومان هدف اصلی اش ساختن آتیه است.

مهمترین بخش های این بخش از سخنان احمدی نژاد را در اد امه بخوانید:

*جوانان در بیست یا بیست و پنج سالگی برای خرید خانه ، ازدواج و اشتغال هیچ گونه توان مالی ندارند به همین علت این فرهنگ باید ایجاد شود که از اکنون به فکر آتیه فرزندان خود باشیم . البته نه اینکه آتیه در دست ماست ، همه چیز دست خداوند و روزی رسان اوست اما همان گونه که پدران به فکر فرزندان خود هستند دولت هم به فکر فرزندان ملت است.

*بر این اساس برای هر نوزاد یک حساب بانکی افتتاح می شود که بزودی اعلام خواهد شد و همه کسانی که از ابتدای فروردین ۸۹ متولد شوند مشمول آن می شوند. رئیس جمهور گفت.

*البته از این حساب بانکی نمی توانند برداشت کنند ، حساب سرمایه گذاری است که سالانه دولت مبلغی به آن اضافه می کند به شرط آن که مردم هم مقداری به آن اضافه کنند.

*پیش بینی ما برای برداشت از این حساب بیست سالگی است اما در این فاصله برای مواقع ضروری اجازه برداشت داده می شود تا اگر مسئله حادی مانند بیماری روی داد و یا زندگی در حال ساقط شدن باشد بتوان از آن برداشت کرد که البته موارد ضروری نیز مشخص شده است.

*پیش بینی کرده ایم جوانان پس از بیست سالگی برای تحصیل ، اشتغال ، ازدواج و یا خرید مسکن حداقلی از توان مالی و تکیه گاهی داشته باشند.

*یک بار اعلام کردم بسیاری شروع به تمسخر کردند اما من با ” دو بچه کافیه ” مخالفم و برای آن استدلال دارم.

*اکنون رشد جمعیت ما یک و دو دهم شده و بُعد خانوار زیر چهار نفر آمده است به این مفهوم که وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند متوسط تعداد پچه در خانوار زیر دو نفر است ، دو نفر حداقل باید دو بچه داشته باشند که همین جمعیت و یک ملت حفظ شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مخالفت با اظهارات شب گذشته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر افزایش تعداد فرزندان، گفت:« در شرایطی که بیکاری فریاد می‌کند و زیر ساخت‌های مناسب برای فراهم کردن زندگی مطلوب برای همین جمعیت موجود در کشور هم فراهم نیست، سخن از افزایش جمعیت کردن به‌دور از منطق است.»

دکتر حسینعلی شهریاری  در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، با تاکید براینکه جامعه پزشکی نظری مخالف با آقای احمدی‌نژاد در مورد افزایش تعداد کودکان دارد، اظهار داشت:« افزایش جمعیت و تشویق مردم به فرزند بیشتر باید حساب شده و با برنامه‌ریزی باشد.»

وی افزود:« ما مشکلات بسیاری در زمینه آموزش بهداشت و اشتغال داریم و درصد قابل توجه بیکاران نگرانی‌های فراوانی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.»

شهریاری گفت:« تا زمانیکه زیر ساخت‌ها فراهم نشود و مشکلات اشتغال رفع نشده و درآمد مناسب برای جامعه فراهم نباشد چگونه می‌توان از افزایش جمعیت سخن گفت؟»

نماینده زاهدان ادامه داد:« در استان‌های بسیاری مردم زندگی بخور و نمیر دارند که یا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و یا بسیاری در نوبت قرار گرفتن در تحت پوشش این نهادها هستند.»

عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد:« نباید همانند اوایل انقلاب که شعار می‌دادیم ما نیروی جوان و سرباز می‌خواهیم بر روی افزایش جمعیت مانور داده شود.»

شهریاری گفت:« اگر کشورهای غربی برای تولد یارانه می‌دهند به این دلیل است که با رشد منفی مواجه شده‌اند و جمعیت سالخورده آنها غلبه پیدا کرده و برای نیروی کار به مشکل برخورده‌اند.»

وی تاکید کرد:«در شرایط فعلی کشور ما افزایش جمعیت جایگاهی ندارد.»


 


کلمه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما موضوع دستگیری آقای پناهی را پیگیری کردیم و آنها نیز توضیح دادند که این موضوع یک مساله امنیتی است.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در ارتباط با اینکه آیا وزارت ارشاد در مورد جعفر پناهی پیگیری انجام داده یا نه گفت: وزارت ارشاد از مسوولان قضایی و امنیتی این مساله را پیگیری کرد و آنها نیز توضیح داده و اعلام کردند که جنبه امنیتی دارد و یک مساله امنیتی است.

وی ادامه داد: آنها اعلام کرده‌اند که این کارگردان در حال ساخت فیلمی علیه نظام و بحث‌های مربوط به حوادث اخیر بوده است و اینکه این فیلم به مسائل بعد از انتخابات دامن‌زده است.


 


کلمه:فخرالسادات محتشمی پور در یادداشتی  درباره وضعیت برخی از زندانیان سیاسی دربند و خانواده های آنها نوشته است:من دیروز با شنیدن اخبار ناخوشایند در ارتباط با عودت داده شدگان به زندان و عزیزان در معرض عودت، یاد شیطان افتادم و ریسمان هایش که قطرش و ضخامتش و استحکامش برای هر یک از بندگان خدا متفاوت است. و بدون این که در مورد هیچ یک از عزیزان مبتلا که در شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی متفاوتی قرار دارند، داوری غیرمنصفانه ای داشته باشم، از خدای مهربانم می خواهم که آبروی ما را در جایی که هیچ قسم بازی و نیرنگ و رنگ و فریب و توجیه در آن راه نیست، حفظ کند.

متن این یادداشت که در اختیار کلمه قرار گرفت به شرح زیر است:

صدای آشنای پشت تلفن ناگهان مرا از پشت میز بلند کرد و زود گفتم: سلام آقای سحرخیز! عیدتان مبارک. آقا عیسی با همان صدای گرم و پرطنین، حال و احوال کرد و فوری گفت: این رفیق ما رو کی می فرستین پیشمون؟! گفتم رفیقتون فعلا بستری شده و ما سخت مشغول پرستاری هستیم که از شما بر نمی آید. گفت: باشد بماند پیش شما ما این جا جورش را می کشیم. من هیچ تغییری در صدایش ندیدم به نسبت قبل از زندان و به نسبت آن روزهایی که نگران از ضایع شدن حقوق انسان ها گاهی فکر می کرد شاید از ما هم کاری برآید و تماسی می گرفت. همسرجان هم که صدای این دوست نازنین را شنید، گل از گلش شکفت و برای او آرزوی سلامت و موفقیت کرد و ابراز امیدواری که به زودی پروژه زندان برای سیاسیون و معترضین و منتقدین، برای همیشه در کشورمان برچیده شود.

آقا عیسی یک خبر هم برایمان داشت از بند ۳۵۰ و آن هم آغاز روزه های سیاسی از اول اردیبهشت ماه در اعتراض به زندان و اعمال غیرقانونی صورت گرفته و وضعیت بد زندانیان سیاسی که به مراتب از زندانیان عادی و حتی جنایتکاران محبوس بدتر است،بود. دیروز در جلسه قرآن خانواده زندانیان سیاسی، همسر این آزاده دربند از ملاقات بالاخره حضوریش با یاردربندش سخن می گفت و از اسباب پذیرایی اندکی که او فراهم آورده بود برای این دیدار شیرین و دلش نیامده بود دیگران را در آن شریک نکند و از تشری که مراقب نازنین زده بود که آقا مگر آمده ای مهمانی؟ ملاقات حضوری از این پس برای شما ممنوع!!! گفت که سر و ریش آقا عیسی بلند شده و پاک درویش شده و گفته تا عکس نیندازم کوتاهش نمی کنم. خوب البته هر کس برای اعتراض به وضعیت بد و تضییع حقوقش به نحوی اعتراض می کند و مهم این است که اعتراض ها شنیده شود و لابد آقای زید آبادی و باستانی هم که بدترین وضعیت را به نسبت بقیه دارند، دنبال راه هایی برای رساندن صدای اعتراضشان به مردم هستند.

صداهای آشنا این روزها هدیه بزرگی است برای ما و همسرجان: بهاره هدایت، داوود سلیمانی، مهدی محمودیان، حسین نورانی نژاد، احمد زیدآبادی، همه محکم و استوار سبزی را از دل بندهای اوین و رجایی شهر به دل های تنگ ما راه داده اند و حالا آقا عیسی سحرخیز که خودش را و خانواده اش را در ازای احقاق حقوق زندانیان بی گناه به فراموشی سپرده است.

دیروز روز خیلی بدی بود از بس خبرهای بد شنیدیم از دوستان حاضر و غایب در جلسه قرآنمان. سوره مریم که قرائت و تفسیر می شد، من چشم بر نمی داشتم از تصویر خواهرم بدرالسادات که همچنان مهربان و محجوب و معصومانه لبخند می زد به میهمانانش و در دل لابد خوشحال بود از خوب میزبانی کردن گل دختران نازنینش. و مادر مریم چه زود تردیدش برای این که آیا او می تواند به خوبی یک مرد عبادت خدایش را بنماید، برطرف شد. و مریم شد یک اسوه تا انتهای عالم و عیسی و دم مسیحائیش به ازای روزه سکوت او، وسوسه های شیطانی را در ایجاد بذر تردید در قداست و معصومیت مریم، فرونشاند.

دیروز روز خوبی نبود وقتی خبرهای خانواده های زندانی را می شنیدیم که همچنان اسیر دادسرا و دادگاه و تکاپو برای گرفتن ملاقات حضوری هستند و مورد بی توجهی و توهین و بی حرمتی قرار می گیرند و تازگی ها منشی های تازه وارد هم جواب سربالا می دهند به این عزیزان که هر یک برای خود جایگاهی وجیه دارند لابد چون عزیزانشان زود توجیه نشده اند، مهار نشده اند، آدم نشده اند و وقت گرانبهای برادران را زیادی گرفته اند!

خبرها هیچ خوب نبود هرچند روحیه های آزادگانمان همچنان عالی است و مقاومت خانواده هایشان ستودنی. همسر باقی می گفت: می خواهند روح و روان عزیزانمان را در هم بشکنند و جسم هایشان را هم. می گفت: باقی می گوید وضعیت امروز ما مؤید صحت و حقانیت فعالیت های حقوق بشری ماست خصوصا در زمینه حقوق زندانیان و گفتنی زیاد دارد این همسر و مادر رنجور و مدافع حقوق زندانیان که می گوید به وقتش بیان خواهم کرد.

مهسا همچنان نگران مسعود است که در رجایی شهر نشسته و می اندیشد که به دیار فراموش شدگانش فرستاده اند. شیوا همچنان در معرض اتهامات واهی است. همسر رجبی از دردهای در دل مانده اش می نالد و از نواهای فرزندان دور از پدر، همسر آقا فیض الله نگرانی هایش با حضور همسرش در اندرزگاه ۸ دوباره شروع شده و دلخوشیش رفتار نیکوی هم بندان اوست. همسر سحر خیز نامه اش را به مهتاب می خواند و با مرور روزهای دفاع مقدس و جبهه و جنگ، اشک ما را در می آورد باز و از همه فجیع تر مرثیه آن مادر که مصائبش را فراموش کرده در پس روضه های امروز خانواده های اسرای سبز و روضه اسرای سبز گمنام.

مادری که خود پزشک است و وقتی پیکر تیرخورده فرزندش را روز ۲۵ خرداد که درخبرها آمده راهپیمایی سبزها در آن روز مجوز داشته است، در بیمارستان می بیند به سختی می شناسد و خدا خواسته و عمر فرزندش به دنیا بوده اما اصابت سه گلوله به شقیقه و صورت و گردن ، نهایتا به معلولیت او منجر می شود و …

دیروز روز بدی بودو خبرها بد. بازگشت عبدالله؟ براستی چرا عبدالله بازگشت؟ همسرش چراها را به زبان ساده و به قول خودش لری بیان کرده و گفته من که سیاسی نیستم ولی به خواسته آقایان تن ندادیم و طبق آموزه های اسلامی درب خانه مان را به روی میهمانی عزیز گشودیم که باعث افتخار ما خانواده شهدا و ایثارگران است: به روی موسوی و یار همراهش رهنورد.

روز خوبی نبود دیروز که شنیدیم دوستان دیگری هم در معرض خواسته هایی قرار گرفته اند که اجابت شدنی نیست و چه خبر خوبی است نقش زینب گونه خانواده ها در تزریق روحیه مقاوت و ایستادگی در آن ها. همسران و مادران و فرزندان سبز چه تاریخ سازند این روزها و این سپهر که دیگر دارد اسطوره می شود پسرک و ما متحیر مانده ایم در کنه ذات این موجود کوچک خارق العاده که به پدر می گوید: می خواهی فراموش کنیم که به مرخصی آمده بودی؟؟؟!!! مادر لبخند می زند و پدر یک نفس راحت می کشد و حالش خوب خوب می شود.

روز خوبی نبود دیروز. اما چرا این روزها خوب نباشد با این همه همبستگی و حضور و سبزی و میثاق هایی که تازه می شود؟ گیریم بازی های کثیف ادامه داشته باشد. گیریم بگویند: ما برای هر کس مأموریتی تدارک کرده ایم و همه مشغول ایفای وظیفه اند، گیریم صاحبان مغزهای کوچک انسان ها را چون یک شیء و یک ابزار و عروسکی تصور کنند که می توان تا ابد آن را عروسک گردانی کنند. ولی ما که می دانیم به فرمایش مولایمان علی (ع) «انت جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر». دور نیست که این تجلیات عالم بزرگ بر همه کوچک ها و خرداندیشان رخ بنماید.

من دیروز با شنیدن اخبار ناخوشایند در ارتباط با عودت داده شدگان به زندان و عزیزان در معرض عودت، یاد شیطان افتادم و ریسمان هایش که قطرش و ضخامتش و استحکامش برای هر یک از بندگان خدا متفاوت است. و بدون این که در مورد هیچ یک از عزیزان مبتلا که در شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی متفاوتی قرار دارند، داوری غیرمنصفانه ای داشته باشم، از خدای مهربانم می خواهم که آبروی ما را در جایی که هیچ قسم بازی و نیرنگ و رنگ و فریب و توجیه در آن راه نیست، حفظ کند و خودم و همسر عزیزتر از جانم و فرزندانم و همه سبزاندیشان استوار را به او می سپارم که در این بهار سبز بهترین ها را برایمان تقدیر کند و از او تمنا می کنم که به ما توفیق دهد تا هرگز سرخوشی های کاذب در این سرای ناپایدار را بر لذت برخورداری از نعمات سرای جاوید رجحان ندهیم. آمین رب العالمین


 


کلمه:سخنگوی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: استراتژی جبهه مشارکت، دموکراسی در داخل و صلح در جهان است

حسین کاشفی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به جلسه شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و مباحث مطرح شده در این جلسه از ” ابراز نگرانی اعضای این تشکل نسبت به نوع برخوردهای صورت گرفته در دانشگاه‌ها با دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان” و گفت‌وگوهای انجام شده در مورد این مساله خبر داد.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم که باید این فرصت به دانشجویان داده شود که بتوانند برای ادامه تحصیل و حضور خود در دانشگاه‌ها تلاش کنند؛ چراکه روش‌های تنگ‌نظرانه مانع حضور دانشجوها در دانشگاه می‌شود.

وی بر لزوم حاکمیت چندصدایی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید قبول کنیم که چندصدایی در جامعه حاکم شود؛ چراکه اگر همه یک حرف را بزنند، جز به بیراهه کشاندن کشور و جلوگیری از رشد و توسعه نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت.

سخنگوی جبهه مشارکت ایران اسلامی هم‌چنین با اشاره به مباحث مربوط به حوزه سیاست خارجی در این جلسه با بیان این‌که ” استراتژی جبهه مشارکت، دموکراسی در داخل و صلح در جهان است” ادامه داد: با توجه به صحبت‌های اخیر آقای اوباما رییس‌جمهور آمریکا در مورد تهدید ایران، این صحبت‌ها مغایر با این استراتژی حزب است؛ چراکه منافع ملی و تمامیت ارضی کشور را به خطر می‌اندازد.

وی خاطرنشان کرد: شورای مرکزی این حزب معتقد است که این قبیل موضع‌گیری‌ها پیش از آن‌که بر سر اختلاف بین دو دولت باشد،‌ برخورد با یک ملت بزرگ مثل ایران است و انتظار می‌رود که ایشان هرچه سریع‌تر موضع نادرست خود در رابطه تهدید اتمی ایران را ابطال و از ملت ایران نیز عذرخواهی کند و این قبیل مواضع را که بر هم زننده صلح جهانی است مطرح نکند.

وی بحث و بررسی در رابطه با قانون انتخابات و قانون احزاب را از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: قرار شد که کمیته‌های تخصصی جبهه مشارکت بر روی قانون انتخابات و همچنین قانون احزاب کار و در جلسات آتی شورای مرکزی نتایج را اعلام کنند تا جمع‌بندی و نظرات خود در این دو مورد را اعلام کنیم.


 


کلمه:مطهره بهرامی یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا است که به اعدام محکوم شده است.

وی که در بند ۲۰۹ زندان اوین مدتی با زندانیان بهایی و سپس روزنامه نگاران زندانی هم سلول بوده اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

به گزارش سایت «تا آزادی زندانیان سبز» مطهره بهرامی که روز عاشورا به اتفاق همسر ، پسر، دوستِ پسرش و همچنین دوستِ همسرش بازداشت شده بود، با اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده است.

پرونده او در مرحله تجدید نظر است. محسن دانشور و مهدی دانشور ، همسر و پسر مطهره بهرامی هستند که به همراه او بازداشت شده اند. همچنین ریحانه حاج ابراهیم بازداشتی دیگری است که به اتفاق مطهره بهرامی بازداشت شده است.


 


کلمه:انتشار گفته های مرتضی تمدن درباره مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد برای استاندار تهران دردسرساز شد.

به گزارش خبرنگار کلمه پس از آنکه متن گفت و گوی استاندار تهران با همشهری ماه منتشر و مشخص شد استاندار تهران از مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد سخن گفته است از دفتر احمدی نژاد با استاندار تماس برقرار شده و تمدن بشدت مورد مواخذه قرار گرفته است.

در پی این برخورد ها استاندار تهران گرچه خیلی سریع تصمیم به تکذیب این گفت و گو با همشهری ماه گرفت اما موجود بودن فایل صوتی اظهاراتش و تایید شدن مصاحبه پیش از انتشار برخلاف گذشته راه تکذیبیه را بر این مسوول دولتی می بست.

با این حال روز گذشته همشهری ماه به دلیل انتشار این مصاحبه مورد اعتراض استاندار و دولتی ها قرار گرفت.

مرتضی تمدن استاندار تهران در مصاحبه ای با خبرنگار همشهری ماه که درصفحه ۶۴ آن منتشر شد اظهار داشت: آنها(معترضان) تقاضای برگزاری راهپیمایی کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایی روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونی ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم.

این اظهارات استاندار تهران در گام اول قوه قضائیه را با چالش جدی مواجه می کند. دستگاه قضایی بازدداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را به دلیل حضور در این راهپیمایی که آن را غیرقانونی نامیده‌ روانه زندان کرده‌ است. البته این تصمیم جدای از اینکه وجهه قانونی ندارد و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تجمع ۲۵ خرداد کاملا قانونی است به نظر می رسد برای ایجاد رعب در بین مردم برای عدم تکرار نمایش همبستگی باشد.

براساس آرای دادگاه‌های پس از انتخابات حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه مجازاتی برابر با یک سال زندان تعزیری داشته است ولی در هیچ کجای قانون به مجازات برای حضور در راهپیمایی با مجوز اشاره نشده است.در فهرست اتهامات تمامی دستگیر شدگان، حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به چشم می‌خورد.

موضوع دیگری که پس از طرح اظهارات استاندار تهران درباره مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد اذهان را به خود جلب می کند، حوادثی بود که در پایان این راهپیمایی رخ داد.تیر اندازی،ضرب و شتم و شهادت حداقل ده نفر از شهروندان . راهپیمایی که تمدن آن را مجوز دار خوانده و تاکید کرده است : نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم.

اما روز گذشته پس از انتشار این خبر و تماس هایی که از دفتر احمدی نژاد و مجموعه دولت با استانداری برقرار شد. مسوولان نشریه همشهری ماه به استانداری فراخوانده شدند تا فایل صوتی این مصاحبه را که قبل از انتشار با مشاور تمدن نیز چک شده بود به آنها تحویل دهد.

با این وجود شب گذشته در حالی که انتشار خبر مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد بازتاب گسترده ای یافت استانداری تهران با انتشار تکذیبیه ای به نقل از استاندار سعی در جبران مطالب مطرح شده در گفت و گو کرد.

در این اطلاعیه که روابط عمومی استانداری تهران، به نقل از استاندار منتشر کرده تاکید شده: راهپیمایی ۲۵ خرداد فاقد مجوز قانونی بود.

مرتضی تمدن در توضیحی درباره این گفت و گو گفته است: یکی از ماهنامه‌ها در مصاحبه‌ای که سال گذشته با بنده انجام داد به نقل از اینجانب نوشته است که راهپیمایی ۲۵ خرداد با مجوز قانونی صورت گرفته است. لذا جهت تنویر افکار عمومی عرض می‌کنم موضوع مصاحبه درباره نحوه همکاری نهادهای دولتی با احزاب و گروه‌های معترض برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی بود و همانگونه که در متن سئوال این ماهنامه مشخص می‌باشد بحث خاصی درباره راهپیمای روز ۲۵ خرداد مطرح نبوده است.

این در حالی ست که در متن مصاحبه منتشر شده که فایل صوتی آن موجود است تمدن مشخصا از راهپیمایی ۲۵ خرداد اسم برده و می گوید نه تنها به معترضان برای راهپیمایی ۲۵ خرداد مجوز دادیم بلکه امنیت آن را نیز تامین کردیم!

تمدن در ادامه تکذیبیه خود آورده است: من در این مصاحبه درباره درخواست احزاب برای تجمع و راهپیمایی توضیح دادم که در ایام انتخابات در خواست‌های فراوانی برای راهپیمایی و تجمع به فرمانداری تهران واصل می‌شد که پس از بررسی در شورای تامین با مواردی که موجب لطمه وارد نشدن به امنیت مردم می‌شد با این گونه درخواست‌ها موافقت بعمل می‌آمد به طور مثال در چهار مورد مشخص مانند همایش انتخاباتی ۱۷ خرداد ۸۸ یکی از کاندیداهای محترم در ورزشگاه هفتم تیر، سخنرانی یکی از اعضای ستاد آقای موسوی در تاریخ۲۰ خرداد ۸۸ در بلوار جمهوری اسلامی، همایشی در تاریخ۱۱ خرداد ۸۸ در سالن همایش‌های برج میلاد و غیره موافقت بعمل آمده و برای حفظ نظم و امنیت از نیروی انتظامی درخواست کردیم که امنیت این تجمعات تامین شود.

استاندار تهران که روز گذشته از سوی دولت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت در ادامه این توضیحاتش تصریح کرده است: “در خصوص راهپیمایی ۲۵ خرداد هیچ گونه مجوزی از سوی مراکز قانونی صادر نشد و بنده ادعای چنین مطلبی را تائید نمی‌کنم بویژه این که در راهپیمایی فاقد مجوز ۲۵ خرداد از سوی عواملی که به فتنه دامن می‌زند به آشوبگری و حمله به بانک‌ها و اماکن عمومی و مردمی پرداخته شد و عده‌ای نیز با اغراض خاص سیاسی به پایگاه مقداد بسیج در خیابان آزادی حمله کرده و قصد خلع سلاح محافظان را داشتند که منجر به کشته شدن افرادی شد؛ لذا صدور مجوز برای راهپیمایی ۲۵ خرداد صحت نداشته و ندارد و اگر افرادی در این روز بازداشت شدند بخاطر تحریک برای حضور در راهپیمایی غیر قانونی و اقدامات آشوب طلبانه روز ۲۵ خرداد بود و پرداختن رسانه‌های بیگانه به این موضوع بیانگر نیاز آنها به مطلبی برای توجیه اقدامات فتنه‌انگیز آنها است”.

در روز ۲۵ خرداد ۸۸ نزدیک به ۳ ملیون نفر از مردم تهران که به نتیجه اعلام شده انتخابات و تقلب صورت گرفته در آرا خود معترض بودند ، در یک راهپیمایی آرام در اعتراض به نتیجه انتخابات شرکت کردند. ولی در انتهای راهپیمایی، حرکت مردم توسط نیروهای لباس شخصی و نظامی به درگیری کشیده شد و تعدادی از هموطنان بی گناه در این راهپیمایی شهید و زخمی شدند.

دولت همواره بدون توجه به نقش عقل و اختیار در آدمی و قدرت انتخابگری و تشخیص انسان! این خیل عظیم مردم معترض را فریب خورده جریانی خاص و یا رسانه های بیگانه معرفی کرده است.


 


کلمه: در پی انتشار خبری در یکی از روزنامه‌های حامی دولت مبنی بر دیدار حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روزهای اخیر و طرح برخی مسائل علیه مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی، دفتر رئیس دولت اصلاحات در اطلاعیه‌ای به این ادعا پاسخ داد.

به گزارش کلمه در این اطلاعیه آمده است:دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی ضمن رد محتوای خبر سازی مجعول، جهت‌دار و تفرقه افکن که تحت عناوین مختلف شنیده‌ها و نکته‌ها و امثال آنها در روز های اخیر توسط برخی از سایت‌ها و مطبوعات منتشر شده است؛ اعلام می‌کند که “ایشان در سال جدید اساسا هیچگونه دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشته‌اند.”


 


کلمه:یاتا، با تاکید بر اینکه از هرگونه هواپیمای ساخت روسیه دوری کنید، اعلام کرد: در کشورهایی که مقررات ایمنی به طور کامل رعایت می‌شود، هواپیماهای شرقی هم جایی ندارند، اما در برخی کشورها مانند کشورهای آفریقایی و خاورمیانه این هواپیماها به راحتی پرواز می‌کنند.

توپولف ها در ناوگان ایران

به گزارش تهران امروز آمار هواپیماهای روسی موجود در ناوگان هوایی کشور و حوادث پی در پی هوایی نشان می دهد، ایران نیز از این امر مستثنا نیست. بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر ۱۹۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد از این میان ۱۵۱فروند هواپیما از نوع غربی شامل بوئینگ، ایرباس، فوکر ۱۰۰ و MD است و ۳۹ فروند نیز از نوع شرقی است.

بر اساس آمار های موجود در حال حاضر حدود ۲۰ فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ ساخت روسیه با ظرفیت بیش از دو هزار و ۷۸۵ صندلی در خطوط هوایی کشور مشغول پروازند شرکت‌های هواپیمایی کاسپین، تابان، ایران ایرتور و کیش ایر این نوع هواپیما را در اختیار دارند. این هواپیماها در شرایطی در ناوگان هوایی کشور به کار گرفته می‌شوند که بزرگترین شرکت هواپیمایی روسیه (ایرفلوت) تمامی هواپیماهای توپولف ۱۵۴ خود را از دور خارج و ناوگان ساخت کشورهای غربی را جایگزین آنها کرده است، با این وجود پرواز این نوع هواپیما در ایران ادامه دارد. این در حالی است که به تازگی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور برای خرید پنج فروند هواپیمای توپولف ۲۰۴ ( مدل دیگری از گونه توپولف) با روسیه قرارداد جدیدی بسته است که قرار است ، به ناوگان هواپیمایی ایران بپیوندند.

هشدار نسبت به توپولف های روسی

در چنین شرایطی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، اعلام کرد: یاتا سوانح را بر اساس کشورهای سازنده هواپیما طبقه‌بندی می‌کند. بنابراین گزارش نخست وزیر لهستان در خصوص سقوط توپولف ۱۵۴ حامل رئیس جمهور و برخی مقامات ارشد این کشور گفته است: سقوط این توپولف قدیمی نخستین سانحه هواپیماهای روسی در لهستان نبود و این هواپیماهای زمخت که در دهه‌ ۶۰ طراحی و تولید شدند، در شرایط بد آب و هوایی به هیچ عنوان عملکرد قابل قبولی ندارند.

سخنگوی یاتا، در این‌باره گفته بود: سن هواپیما در بروز سوانح تاثیر گذار نیست و بررسی‌ها نشان می دهد میان سن بالای ناوگان و بروز سوانح، ارتباط مستقیمی وجود ندارد. استیو لوت افزود: با بالا رفتن عمر هواپیما، احتمال بروز سانحه هم افزایش می‌یابد، اما باید توجه داشت مواردی مانند نحوه تعمیر و نگهداری هواپیما، کشور سازنده و سیستم مراقبت پرواز، در بروز یا عدم بروز سوانح نقش تعیین کننده‌تری دارند.

وی با بیان این که یاتا سوانح هوایی را براساس کشورهای سازنده هواپیما طبقه‌بندی می کند، تصریح کرد: هواپیماهای ساخت شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و حتی امبرائر در گروه هواپیماهای غربی جای می‌گیرند، اما هواپیماهای توپولف جزو هواپیماهای شرقی هستند که ساخت شوروی سابق یا چین هستند و آمار سوانح آنها بالاست.

سخنگوی یاتا با بیان این که میزان سوانح هواپیماهای غربی ۰٫۸۱ سانحه به ازای هر یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرواز است، یادآور شد: این میزان برای هواپیماهای توربوپراپ ۲٫۴۳ سانحه در این تعداد پرواز است.

وی میزان سوانح هواپیماهای شرقی را ۱۲٫۱۱ سانحه به ازای یک میلیون و ۲۰۰ پرواز اعلام کرد و گفت: این آمار به معنای آن است که هر ۸۳ هزار پرواز این هواپیماها با یک سانحه مواجه بوده است. ‌سخنگوی یاتا با بیان این که آمار همیشه بیانگر رابطه‌ علت و معلولی نیست، افزود: قطعا روسی بودن هواپیما، تنها دلیل سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهور لهستان نبوده است و عوامل دیگری نیز در بروز این سانحه دخیل بودند.


 


کلمه:دفتر نشر معارف انقلاب ( ناشر آثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) کتاب خاطرات سال ۱۳۶۶ آیت الله هاشمی رفسنجانی را با عنوان “دفاع و سیاست” منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب دفاع و سیاست مشتمل بر روز نوشت‌های هاشمی رفسنجانی است که در آن خاطرات و اتفاقات مهم آن سال را ثبت کرده است.

هاشمی رفسنجانی از معدود سیساستمداران ایرانی است که خاطرات روزانه خود را ثبت و منتشر کرده است و به دلیل طرح برخی مسائل که برای نخستین بار افشا می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی برخوردار است.


 


کلمه: بنا به آخرین گزارش ها از منابع خبری و گزارشگران حقوق بشر، ادامه بازداشت و وضعیت وخیمِ احمد زیادآبادی، مراد حسن لو، نفیسه مجتهدی، میترا عالی و مسعود لواسانی، سبب افزایش نگرانی ها نسبت به سرنوشت آنان شده است.

به گزارش سحام نیوز، همسر احمد زیدآبادی، پیرامون وضعیتِ این روزنامه نگار در بند اظهار می دارد: “وضعیت ایشان در شرایط بسیار بدی است. به طوری که وی را در زندان رجایی شهر در شرایطی که ۳ همبند وی محکوم به قتل و یکی دیگر از آنها محکوم به قاچاق مواد مخدر میباشد، نگاه داشته اند و دیگر اینکه اخذ ملاقات با ایشان را برای ما بسیار مشکل کرده اند و از طرف دیگر با توجه به فاصله ۴۰ کیلومتری این زندان از تهران، شرایط بیش از پیش دشوار شده است.”

احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان ادوار تحکیم و از حامیان انتخاباتی مهدی کروبی می باشد که یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و دادگاه تجدید نظر در دی سال گذشته محکومیت او مبنی بر «شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی» را تایید کرد.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) نیز، از ادامه بازداشت و وضعیت نامعلوم یک زوج مدافع حقوق بشربه نام های مراد حسن لو و نفیسه مجتهدی خبر داد که با گذشت بیش از شش هفته از زمان دستگیری، همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

این زوجِ فعال در زمینه حقوق بشر، اواسط اسفندماه گذشته در جریان موج گسترده بازداشتِ فعالان و کنشگران حقوق بشر بازداشت و تا کنون در وضعیت بللاتکلیف به سر می برند. آنها همچنین دارای یک فرزند خردسال نیز می باشند که از زمان بازداشت تا کنون تنها یک بار و بطور کوتاه اجازه تماس با خانواده خود را یافته است.

این سامانه خبری همچنین از ادامه بازداشت، وضعیت نامعلوم و فشارهای شدیدِ بازجویی در مورد میترا عالی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شریف خبر داد که بیش از یک ماه است در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.

مقامات قضایی علی رغم مراجعه مکرر خانواده این دانشجو به دادگاه انقلاب، توضیح مشخصی درباره علت تداوم بازداشت این دانشجوی ممتاز را نداده اند.

میترا عالی اواسط اسفند ماه گذشته، همزمان با احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات (خیابان صبای تهران) بازداشت شد.

گزارشگران حقوق بشر نیز، از وضعیت نگران کننده و وخیمِ مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار و وبلاگ نویسی که از هفت ماه پیش در زندان بسر می‌برد خبر دادند.

این گزارش خاطرنشان می کند نهادهای امنیتی و قضایی با تحمیل سکوت در مورد او، خانواده‌اش را در وضعیتی بسیار نگران قرار داده‌اند.

لواسانی بیش از ۱۰ سال در مطبوعات مختلفِ اصلاح طلب، از جمله شرق، کارگزاران و اعتماد ملی کار کرده و اخیرا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هشت سال و نیم زندان محکوم شده است.


 


کلمه: دستیار ارشد محمود احمدی نژاد گفت: “امروز گفتمان جهان بر اساس اظهارات احمدی‌نژاد تغییر پیدا کرده و بر همین اساس دنیای امروز دنیای فرهنگ، علم و معنویت می باشد.”

به گزارش ایلنا، مجتبی ثمره هاشمی، طی همایشی با موضوعیت «بررسی روند هسته‌ای شدن ایران» که در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود، اوضاع هسته‌ای ایران و مناقشه با امریکا پیرامون این پرونده را مورد بحث قرار داد.

ثمره هاشمی ابتدا به عملکرد هسته ای دولت اصلاحات حمله کرد و ضمن بیان این نکته که “در دولت هشتم چند وزیر خارجه غرب، به ایران آمده بودند و برای جلب اعتماد آنها با درخواستشان برای تعطیلی تاسیسات هسته‌ای موافقت شد”، گفت:”پس از استقرار دولت احمدی‌نژاد نامه‌ای به آژانس نوشته شد که ما می‌خواهیم در حضور بازرسان آژانس فعالیت خود را از سر گیریم و از آن پس برنامه هسته‌ای به یک طرح ملی تبدیل شد و در سفرهای استانی رئیس‌جمهور مردم تمام شهرهای ایران یک‌صدا خواهان استمرار ما به انرژی هسته‌ای بودند. ”

وی با اشاره به اظهارات چهار سال پیشِ احمدی‌نژاد (دوم فروردین‌ماه ۸۵ ) که موضوع دسترسی ایران به سوخت هسته‌ای را مطرح کرده بود گفت: “طرح این موضوع در زمان مذکور نیز جنجال‌ساز شد و با اعلام این مطلب که ما از تحقیقات هسته‌ای گذشته و به صنعتی‌شدن رسیده‌ایم جار و جنجال‌های دیگری به راه افتاد. ”

در ادامه برنامه، مشاور ارشد احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی در مورد “امکان عملیاتی شدن تهدیدات آمریکا و اسرائیل”، گفت: به گمان بنده گفتمان جهان بر اساس اظهارات احمدی نژاد تغییر پیدا کرده و دنیای امروز دنیای فرهنگ، علم و معنویت است.”

ثمره هاشمی از چگونگی این تغییر گفتمان جهانی و مکانیسمِ آن و همچنین پارامترهای این ارزیابیِ که “بر اساس اظهارات احمدی نژاد گفتمان (Discourse) جامعۀ جهانی تغییر کرده” مطلبی بیان نکرد.

دستیار ارشد احمدی نژاد، در رابطه با برنامه‌های آینده هسته‌ای ایران گفت: “ما راه خود را انتخاب کرده و در پیش گرفته ایم ؛ چراکه دنیای امروز به این موضوع نیاز دارد و تا بیست سال آینده نیز به آن دست پیدا خواهد کرد. این آینده‌نگری ما را اثبات می‌کند که ضرورت‌های دنیای خود را به خوبی شناخته‌ایم.”

در همین رابطه سایت فرارو در مورد حواشی این جلسه خبر داده است :ثمره به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه، به این دانشگاه رفته بود تا در مورد پرونده هسته‌ای ایران سخنرانی کند.

جلسه سخنرانی ثمره در پایان با اعتراض برخی از دانشجویان همراه بود؛ گویا اعتراض این دانشجویان به عدم پاسخ به پرسش های آنان بوده است.دانشجویان با تجمع در محل سخنرانی اعتراض خود را نشان دادند؛ و در ادامه، ثمره که قصد خروج از دانشگاه را داشت با واکنش برخی از دانشجویان روبرو شد.

همچنین شنیده شد استقبال خوبی از این نشست از سوی دانشجویان صورت نگرفته است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته